Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.284 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Heeft iemand een idee waar ik schema's kan vinden waar ongeveer de koelleiding een warmtepomp ingaat. Ik heb o.a. een Ururu Sarara en een tweetal FTX-JV besteld en daar dit weekend de koelleiding, stuurkabel en condensafvoer van binnen die ik nu mooi wil gaan wegwerken voordat ik het plafond dichtmaak.

Gaan die kabels ongeveer in het midden van de unit aangesloten worden? Ik kan hier nergens schema's van vinden (waarschijnlijk omdat die monteurs het uiteindelijke aansluiten en vullen doen).

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan een install manual vinden als je goed zoekt met het complete typenr.
Ben wel benieuwd waar je ze gekocht hebt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik heb ze besteld bij ClimaSense, en die hebben mij wel netjes de brochure van alles gestuurd, maar kan geen installatiehandleiding vinden. Bellen is ook lastig, want ben op mijn werk en bellen naar hun nummer met mobiel is echt niet te betalen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aansluiting zit altijd aan de rechtse zijde. maar je kan op meerdere plekken bij een unit de koelleidingen aanbrengen.
cyberstalker schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:32:
Heeft iemand een idee waar ik schema's kan vinden waar ongeveer de koelleiding een warmtepomp ingaat. Ik heb o.a. een Ururu Sarara en een tweetal FTX-JV besteld en daar dit weekend de koelleiding, stuurkabel en condensafvoer van binnen die ik nu mooi wil gaan wegwerken voordat ik het plafond dichtmaak.

Gaan die kabels ongeveer in het midden van de unit aangesloten worden? Ik kan hier nergens schema's van vinden (waarschijnlijk omdat die monteurs het uiteindelijke aansluiten en vullen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
http://www.daikinac.com/c...on-manuals/split-systems/

Kies maar, de typenummers verschillen wel iets :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sinds gisteren is de airco verwarming ook weer aan. Vorig jaar ging de CV verwarming pas op 22 oktober aan (13 november 2014 pas de airco in gebruik genomen). Gelukkig is de COP hoog bij deze buitentemperaturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier hoop ik de cv deze week uit te houden, de zon gaat me helpen volgens de weersvoorspelling.
Zit een airco in een (buiten)wcd of is het een lasdoos :?
Ik ga kabels trekken vanaf de meterkast en dan is het wel handig om te weten hoe dat buiten zit :)
Van de Toshiba Daiseikai weet ik inmiddels dat hij zelfs een instelling heeft voor max opgenomen vermogen.
Dan kan je hem bijv. op 2300W begrenzen zodat hij een groep kan delen.
Bij zelf-montage vraagt een leverancier vaak om een geaarde wcd binnen zoveel meter van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Hier sinds vorige week ook de trotse bezitter van een Ururu Sarara (de 5.0kW versie). Keurig geleverd door de lokale installateur, voor een meer dan concurrende prijs. Ook installatie ging vrij soepeltjes in een goede halve dag, geen rocket science. Wifi unit komt van de Tweakers hofleverancier, eenvoudig zelf later aan te sluiten.

Wel had de binnenunit iets hoger opgehangen mogen worden, daar kwamen we te laat achter. Hij hangt nu zo'n 10cm onder het plafond (vanwege airflow), maar volgens de installatie handleiding had dat hoger gekund. Nu kijk je dus vanaf afstand op het open filter aan de bovenkant, maar daar valt aan te wennen.

Luchtstroom is ontzettend goed, en reikt tot ver (> 10m). Ik heb niet het idee dat deze grotere unit veel luidruchtiger is dan de 3.5kW versie, zowel voor de binnenunit als buitenunit.

Ben dus benieuwd hoeveel van het gasverbruik deze voor zijn rekening kan nemen. Heb een PV overschot van zo'n 2000kWh, en een gasverbruik van 1500m3 dus daar mag een gedeelte van af (de helft zou mooi zijn...)

Plaatje (buitenunit staat fijn uit het zicht):
Afbeeldingslocatie: http://home.vdtoorn.nl/Tweakers.Richardt_Daikin.Ururu.Sarara.5kW_040915_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Speedy-Andre schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:35:
Zit een airco in een (buiten)wcd of is het een lasdoos :?
Bij mij geen van beiden. Ik heb een 5 polige kabel gelegd van de meterkast die direct is aangesloten op de buitenunit. 5 polig vanwege de wens voor een extra groep buiten.
Bij zelf-montage vraagt een leverancier vaak om een geaarde wcd binnen zoveel meter van de buitenunit.
Dat is bij mij net andersom geadviseerd. Kabel via de meterkast, door de kruipruimte naar buiten. En vervolgens met een 4-polige kabel door de wand-doorvoer met de leidingen weer naar binnen naar de binnen unit. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij komt de buitenunit ook ongeveer zo te staan, hoe/waar is de voeding aangesloten richardt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Vanaf een extra (B16) groep in de meterkast, direct naar beneden door de vloer naar de kruipruimte. Vervolgens via een slagvaste buis door de kruipruimte en de diverse vertrekken naar de buitenmuur (plm 12 meter) . Dan door de muur heen geboord en vervolgens weer haaks omhoog (20cm). Laatste stukje van de kabel direct aangesloten op de buitenunit (1P+N+aarde).

Op de buitenunit zitten vervolgens 4 schroefconnectoren voor de voeding van de binnenunit (1P+N+aarde+Data), handig genummerd 1 t/m 4. Kabeltje gaat met de koelleiding/bevochtigingsslang door de koker naar de binnenunit en weer aangesloten op de terminals 1 t/m 4. Kind kan de was doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Iemand ervaring met aircovoordeel.nl
Hier worden prijzen inclusief benoemd

Graag je reactie omtrent service

Gr. Apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken ze niet, beetje de zelfde prijzen als elders volgens mij.
zijn geen erkende daikin dealer zag ik, welk model ga je voor.
apepannetje schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:02:
Iemand ervaring met aircovoordeel.nl
Hier worden prijzen inclusief benoemd

Graag je reactie omtrent service

Gr. Apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn 2 airco's komen eind van de week, ik heb een installateur die het binnen mijn budget kan doen.
Hij kon mijn type airco niet voor de prijs leveren die ik nu heb dus bestelde ik de Daiseikai zelf.
Voordeel is dat ik een groot deel van de installatie zelf kan voorbereiden, op de leidingen na.
De leverancier kan overigens wel service/garantie aan huis leveren of in overleg via mijn installateur.
Ik heb ook gekeken naar Aircovoordeel, maar ze hebben vrij weinig keus in A+++ modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

12 oktober worden bij ons een Toshiba multisplit buiten unit met daaraan gekoppeld 2 binnen units geplaatst.
De extra groep met kWh meter heb ik reeds in de meterkast zitten :-)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Mijn Ururu komt van aircovoordeel omdat die hier in Zwolle zitten. Was hun eerste Ururu dus was het wat prutsen met de dikke koelleiding, met name met de afwerking. De unit is verder handig geplaatst en de extra meters leiding die nodig waren gingen voor een schappelijke prijs mee. Bovendien inclusief prijzen wat wel zo duidelijk is. Weinig reden om niet met ze in zee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
SpeksteenWP schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:35:
De extra groep met kWh meter heb ik reeds in de meterkast zitten :-)
Daar heb ik nog niet bij stilgestaan, wel de groep maar niet de kWhmeter ...
Nu heb ik nog een kWhmeter op de omvormer zitten, maar dat was omdat de omvormer steeds rebootte en deels de opgewekte kWh's kwijt raakte.
Met een nieuwe firmware ben ik daar vanaf en omdat ze beide zo goed als hetzelfde registreren kan de kWhmeter wel iets anders gaan doen zoals de airco in de woonkamer monitoren :)
Dan ben ik ook het laatste beetje opwekverlies kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het is de bedoeling dat ik na een jaar kan zien wat ik nog bij moet leggen aan PV.
Achter in de tuin op de overkapping kan ik nog wel een paar kWp kwijt.
De kabel er naar toe en de extra groep zijn al gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:28:
ken ze niet, beetje de zelfde prijzen als elders volgens mij.
zijn geen erkende daikin dealer zag ik, welk model ga je voor.

[...]
Daikin Ururu Sarara 5kW (150m3)
Referentie: FTXZ50N/RXZ50N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
robhuls schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:37:
Mijn Ururu komt van aircovoordeel omdat die hier in Zwolle zitten. Was hun eerste Ururu dus was het wat prutsen met de dikke koelleiding, met name met de afwerking. De unit is verder handig geplaatst en de extra meters leiding die nodig waren gingen voor een schappelijke prijs mee. Bovendien inclusief prijzen wat wel zo duidelijk is. Weinig reden om niet met ze in zee te gaan.
Voor mij betreft het een:

Daikin Ururu Sarara 5kW (150m3)
Referentie: FTXZ50N/RXZ50N

Welk type goot is er toegepast?
Wat voor diameter gat is er geboord?

Netjes Afgewerkt?

Als je een rapport cijfer mocht geven, wat word het? _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Geen goot, dat was het gedoe. Ik heb toen afgesproken zelf iets te fixen en heb toen goot bij climasense besteld. Inmiddels zullen zij die grote goot ook wel hebben. Afwerking prima, direct achter de unit de muur door naar de garage. Gaten net groot genoeg om de bundel door te duwen. Ze waren toen net met Daikin begonnen, vandaar dat ze zelf ook even moesten wennen.

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:43
Een Daikin Ururu Sarara is volgens mij het meest efficiente maar de diepte van 37 cm staat mij tegen. Nu zoek ik al een tijdje naar een alternatief maar zie het even niet meer (bomen en bos). wat zou volgens jullie een alternatief kunnen zijn voor de daikin Ururu ofwel goede scop (verwarmen en A++ )? Fijitsu ASYG12LU of een andere? Ik ben me nog aan het verdiepen in Mitsubishi en Fuji. (kamer is 91m3)

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:48:
[...]

Daar heb ik nog niet bij stilgestaan, wel de groep maar niet de kWhmeter ...
Nu heb ik nog een kWhmeter op de omvormer zitten, maar dat was omdat de omvormer steeds rebootte en deels de opgewekte kWh's kwijt raakte.
Met een nieuwe firmware ben ik daar vanaf en omdat ze beide zo goed als hetzelfde registreren kan de kWhmeter wel iets anders gaan doen zoals de airco in de woonkamer monitoren :)
Dan ben ik ook het laatste beetje opwekverlies kwijt.
Heb beide warmtepompen ook elk op een eigen groep met een kWh meter. Ideaal, kan je mooi je jaarverbruik per unit uitlezen.
snoekds20 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:01:
Een Daikin Ururu Sarara is volgens mij het meest efficiente maar de diepte van 37 cm staat mij tegen. Nu zoek ik al een tijdje naar een alternatief maar zie het even niet meer (bomen en bos). wat zou volgens jullie een alternatief kunnen zijn voor de daikin Ururu ofwel goede scop (verwarmen en A++ )? Fijitsu ASYG12LU of een andere? Ik ben me nog aan het verdiepen in Mitsubishi en Fuji. (kamer is 91m3)
Hier de top tien ter vergelijk, is in dit topic al vaker voorbij gekomen.
http://www.topten.eu/engl...oom-air-conditioners.html

[ Voor 32% gewijzigd door BenEco op 17-09-2015 11:24 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Morgen komen mijn 2 Toshiba Daiseikai units, 2,5kW en 3,5kW beide A+++.
Ik heb ze incl. installatie voor totaal rond €3K, da's voor 2 stuks dus :)

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:36:
Morgen komen mijn 2 Toshiba Daiseikai units, 2,5kW en 3,5kW beide A+++.
Ik heb ze incl. installatie voor totaal rond €3K, da's voor 2 stuks dus :)
Gefeliciteerd met je aanschaf.. :) je bevindingen en resultaten plaats je hier in het topic?
Dat bedrag heb ik indertijd ook mogen afrekenen voor 2x WP maar het was niet echt een standaard installatie.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij wordt het ook niet bepaald een standaard installatie, grotendeels doe ik dat zelf.
In de huiskamer is de beste lokatie op een houten kozijn, ik denk aan een houten plaat waar de airco op komt en die zit dan met 4 'pootjes' vast.
Nu maar hopen dat dit stabiel genoeg is, een binnen unit weegt 15kg bij Toshiba.

• apepannetje
Speedy-Andre

Wacht met smart over jouw bevindingen. (Ben hier ook aan het oriënteren , 1850 kWh over)

Suc6

[ Voor 7% gewijzigd door apepannetje op 17-09-2015 22:09 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er gaat nog wel wat tijd over heen, de installateur heeft ook een planning.
Met de spullen in huis kan ik straks zien of het inderdaad gaat passen zoals ik het bedacht heb.
Heel handig ben ik niet met hout, dus dat wordt nog spannend :P
Ik wil proberen om een wat bredere strook tussen de ramen van een goot te voorzien en boven de goot hangt dan de airco.
In de huiskamer zijn alleen wcd's zonder randaarde, dus ik moet een kabel van de meterkast naar de tuin trekken, waar de buitenunit op balkjes komt te staan.
Er is al een gat waar een waterleiding doorheen gaat (via de kruipkelder), hopelijk past de kabel hier bij.
Een zo goed als vrije groep is nog beschikbaar.

De slaapkamer is een stuk eenvoudiger, daar komt hij aan een binnenmuur met gipsplaten, waar een houten frame achter zit (althans dat verwacht ik).
De leidingen komen in een kleine kamer uit (opslag) en gaan daar naar buiten via de muur of een kozijn.
Deze kamer grenst aan een cvhok waar ik een geaarde wcd heb, de pv omvormer hangt daar ook.
Op de 1e etage is een strook van 2 meter met grind, de buitenunit komt denk ik aan de muur te hangen zodat ik nog bij het grind kan als er iets aan de hand mocht zijn.

In beide situaties verwacht ik dat de condensafvoer met afschot aanbrengen geen probleem zal zijn.
Bijzonder aan deze Toshiba airco's is dat je het maximaal opgenomen vermogen kan instellen, dan kan je eventueel een belaste groep gebruiken.
Morgen eerst eens de foto's van de zending posten (2 airco's zonder leidingen) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/116nl6x.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/sqnuko.jpg

Daar zijn ze dan! :*) _/-\o_
Er is een fout gemaakt met de levering, ik heb nu 2 3,5kW modellen terwijl ik 2,5 en 3,5 had besteld.
Niet zo heel erg, want de slaapkamer met plat dak en ramen op zuid zal nu sneller gekoeld zijn.

In de huiskamer past hij mooi voor een bovenlicht, hij is net zo breed als de tuindeur waar hij boven komt.
Met 2 balkjes kan ik hem op een afstandje van het kozijn monteren zodat de gordijnrails niet weg hoeft.
Het is de minst opvallende plek en hij kan de open keuken goed bereiken.
Een beetje ruimte aan de achterzijde is met leidingen trekken ook wel prettig.

In de slaapkamer zit blijkbaar metal-stud in de binnenmuur, handig om te weten als je gaten wil boren :)
Dat kon ik met een leiding/metaalzoeker vaststellen (op elke 50cm).
Bij Toshiba kan je kiezen of de voeding op de binnen- of buitenunit komt, dat scheelt weer wat weerbestendig materiaal als ik het binnen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
Goed bezig! 3,5 kW zal zeker te veel zijn voor een slaapkamer, maar als deze net zo ver terug kan regelen als mijn Mitsubishi, of de alom geprezen Daikins, dan zal dat geen enkel probleem zijn. Ik benieuwd hoe ze gaan bevallen, keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit vond ik in de servicemanual :)
Ik heb de ras-13kvp2-e.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2vaks4y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
robhuls schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 07:14:
Geen goot, dat was het gedoe. Ik heb toen afgesproken zelf iets te fixen en heb toen goot bij climasense besteld. Inmiddels zullen zij die grote goot ook wel hebben. Afwerking prima, direct achter de unit de muur door naar de garage. Gaten net groot genoeg om de bundel door te duwen. Ze waren toen net met Daikin begonnen, vandaar dat ze zelf ook even moesten wennen.
Wat voor diameter voor het gat in de muur is er gebruikt?

Wat voor type goot heb je gebruikt 70 of 100 mm ?

Gr apepannetje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ik heb 100mm. 77 kan ook, maar dat is erg krap in bochten, krijg je zonder ervaring bijna niet voor elkaar. De gaten in de muur zijn rond 70 zo te zien, en daar zit de bundel klemvast in. Het eerste gat zit achter de binnenunit en is dus niet te zien vanuit de woonkamer (wel in de garage uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nu mijn airco's er zijn wil ik naar de gaten gaan kijken.
Zowel boven als beneden heb ik liever 2 kleinere gaten.
Boven kan ik in een aangrenzend kamertje door een houten kozijn boren met een rand van 5cm breed.
Er zitten al kleine gaten in voor o.a. rolluik bediening.
Beneden heb ik een houten frame met aan weerszijden platen er tegen en isolatie er tussen.
2 kleine gaten kan ik wellicht wat netter afwerken dan een van 7cm.
Ik heb begrepen dat er een dunne en dikkere leiding met isolatie door moeten en de condensafvoer met een 4-aderig snoer (1,5mm2 aders).
Dat snoer en de afvoer levert de installateur, ik kan niet vooraf de gaten boren zonder de maat te weten.

Boven wil ik de buitenunit aan de muur hangen, maar met 63cm is hij aardig hoog. Nu heb ik daar een strook met waterwering onderaan de muur van 20cm waar ik niet in kan boren, het loopt hol af tot het grind.
Een beugel moet dus op 20cm hoogte komen en tot een kozijn heb ik 83cm ruimte.
Ik wil hem onder een raam hangen dat niet open kan, 2 andere ramen kunnen wel open en daar klim ik nog wel eens door heen :P
In de tuin zit ik ook een beetje met de hoogte, daar heb ik 73cm tot het kozijn dus de balken onder de buitenunit mogen niet dikker dan 10cm zijn.
Weet iemand toevallig hoe dik zo'n balk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Speedy-Andre schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:40:
Nu mijn airco's er zijn wil ik naar de gaten gaan kijken.
Zowel boven als beneden heb ik liever 2 kleinere gaten.
Boven kan ik in een aangrenzend kamertje door een houten kozijn boren met een rand van 5cm breed.
Er zitten al kleine gaten in voor o.a. rolluik bediening.
Beneden heb ik een houten frame met aan weerszijden platen er tegen en isolatie er tussen.
2 kleine gaten kan ik wellicht wat netter afwerken dan een van 7cm.
Koelleidingen en condenswaterafvoerslang apart doorvoeren?
In de tuin zit ik ook een beetje met de hoogte, daar heb ik 73cm tot het kozijn dus de balken onder de buitenunit mogen niet dikker dan 10cm zijn.
Weet iemand toevallig hoe dik zo'n balk is?
Dat ligt eraan welke je koopt. In plaats van die standaardbalkjes kan je ook iets anders gebruiken. Ik heb zelf wel eens van die rubber tegels van de bouwmarkt gebruikt. Die zijn een stuk lager en je kan ze redelijk makkelijk in stroken snijden over de voorgevormde inkepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
marcel3 schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:30:
[...]

Koelleidingen en condenswaterafvoerslang apart doorvoeren?

[...]

Dat ligt eraan welke je koopt. In plaats van die standaardbalkjes kan je ook iets anders gebruiken. Ik heb zelf wel eens van die rubber tegels van de bouwmarkt gebruikt. Die zijn een stuk lager en je kan ze redelijk makkelijk in stroken snijden over de voorgevormde inkepingen.
De leidingen zou ik vanwege de isolatie liever scheiden, de stroomkabel bij de dikke leiding en de condens afvoer bij de dunne.
De balkjes zitten met een bout aan de buitenunit vast, daar zou ik iets op moeten verzinnen met die tegels.
Je kan de tegels (stroken) ook stapelen, dan heb je meer ruimte voor een bout ergens tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
robhuls schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:37:
Ik heb 100mm. 77 kan ook, maar dat is erg krap in bochten, krijg je zonder ervaring bijna niet voor elkaar. De gaten in de muur zijn rond 70 zo te zien, en daar zit de bundel klemvast in. Het eerste gat zit achter de binnenunit en is dus niet te zien vanuit de woonkamer (wel in de garage uiteraard).
Betreft het 1 gat in de muur van 70 mm.
Aan de rechter zijde van de binnenunit?

Gr apepannetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
1 gat rechts achter de binnenunit. Links zal wel niet kunnen, want dat was korter geweest. Er komt dan een tweede stroomkabel van de wandcontactdoos en die bundel gaat door de muur naar de buitenunit. De binnenunit krijgt blijkbaar zijn stroom via de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
robhuls schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:01:
1 gat rechts achter de binnenunit. Links zal wel niet kunnen, want dat was korter geweest. Er komt dan een tweede stroomkabel van de wandcontactdoos en die bundel gaat door de muur naar de buitenunit. De binnenunit krijgt blijkbaar zijn stroom via de buitenunit.
Nog een laatste vraag, de slang voor de lucht bevochtiging word die er standaard bijgeleverd?
Zo ja, hoe lang is deze slang?

Nogmaals bedankt voor de vele antwoorden.

Gr. apepannetje _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Geen idee, ik heb de boedel laten installeren tegen een all-in tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
apepannetje schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:21:
[...]
Nog een laatste vraag, de slang voor de lucht bevochtiging word die er standaard bijgeleverd?
Zo ja, hoe lang is deze slang?
Ja, bij de Ururu Sarara wordt standaard 10m (of 8?) meter slang bijgeleverd. Er zit 1 verbindings-stukje bij, zodat je de slang door kunt knippen/zagen en later weer kunt verbinden indien gewenst zijn. Volgens de handleiding kun je eventueel nog een haakse koppeling in de slang monteren (als dat nodig is), maar daarvan mag je er maximaal 1 plaatsen over de hele lengte anders werkt bevochtiging/ontvochtiging niet meer. Het mooiste is echter een bevochtingsslang met wat flauwe bochten, vandaar liever ook een groter gat door de muur. Bij mij is 85mm geboord, 65/70 zou kunnen volgens de installatie handleiding maar dan wordt de bocht wel erg scherp heb ik gemerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
richardt schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:39:
[...]

Ja, bij de Ururu Sarara wordt standaard 10m (of 8?) meter slang bijgeleverd. Er zit 1 verbindings-stukje bij, zodat je de slang door kunt knippen/zagen en later weer kunt verbinden indien gewenst zijn. Volgens de handleiding kun je eventueel nog een haakse koppeling in de slang monteren (als dat nodig is), maar daarvan mag je er maximaal 1 plaatsen over de hele lengte anders werkt bevochtiging/ontvochtiging niet meer. Het mooiste is echter een bevochtingsslang met wat flauwe bochten, vandaar liever ook een groter gat door de muur. Bij mij is 85mm geboord, 65/70 zou kunnen volgens de installatie handleiding maar dan wordt de bocht wel erg scherp heb ik gemerkt...
Richart,

Dank je voor de tip

Nog even een nachtje slapen, en dan de knoop door hakken.
Per slot van rekening begint het stook seisoen weer gauw.

Gr. apepannetje _/-\o_ _/-\o_ ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Bij mij komt de leiding niet uit een klassieke stenen muur maar uit een houtskeletbouw afgedekt met planken die over elkaar 'dakpannen'. Daardoor kan de koker niet strak tegen de muur en heb ik dus bij het uitkomen van de muur wat meer afstand dan normaal om de bocht te maken. Als je strak tegen de muur aan zit kon de bocht inderdaad wel eens wat krap kunnen zijn, helemaal als je niet met 100 mm buis werkt.

Overigens gebruik ik die bevochtiging/ontvochtiging nooit, mijn huidige huis werd afgelopen winter niet zo droog, dit in tegenstelling tot het appartement waar ik voorheen woonde, daar schilferde de huid van mijn handen. Volgens mij is over het waarom daarvan ergens in dit topic een lange discussie geweest zonder conclusie. In de zomer knal ik gewoon de airco aan als ik het niet fijn vind in huis, die ene kWh vind ik niet terug op mijn 25 kWh zomerse teruglevering per dag :-) De reiniging heb ik wel eens aangezet maar of dat nu echt iets doet, ik betwijfel het. Luchtverversing heb ik ook wel eens aangezet, maar met mijn type 2 ventilatie komt er al een stuk meer verse lucht binnen (en die moet niet uit vanwege badkamerers/toilet e.d.), dus ook daar is het nut mijns inzien beperkt. Ergo, ik zou net zo goed alleen de koelleiding aan kunnen sluiten. Het zou mooi zijn als Daikin een aparaat zonder die features zou maken (ik verval in herhaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
robhuls schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:25:
Bij mij komt de leiding niet uit een klassieke stenen muur maar uit een houtskeletbouw afgedekt met planken die over elkaar 'dakpannen'. Daardoor kan de koker niet strak tegen de muur en heb ik dus bij het uitkomen van de muur wat meer afstand dan normaal om de bocht te maken. Als je strak tegen de muur aan zit kon de bocht inderdaad wel eens wat krap kunnen zijn, helemaal als je niet met 100 mm buis werkt.

Overigens gebruik ik die bevochtiging/ontvochtiging nooit, mijn huidige huis werd afgelopen winter niet zo droog, dit in tegenstelling tot het appartement waar ik voorheen woonde, daar schilferde de huid van mijn handen. Volgens mij is over het waarom daarvan ergens in dit topic een lange discussie geweest zonder conclusie. In de zomer knal ik gewoon de airco aan als ik het niet fijn vind in huis, die ene kWh vind ik niet terug op mijn 25 kWh zomerse teruglevering per dag :-) De reiniging heb ik wel eens aangezet maar of dat nu echt iets doet, ik betwijfel het. Luchtverversing heb ik ook wel eens aangezet, maar met mijn type 2 ventilatie komt er al een stuk meer verse lucht binnen (en die moet niet uit vanwege badkamerers/toilet e.d.), dus ook daar is het nut mijns inzien beperkt. Ergo, ik zou net zo goed alleen de koelleiding aan kunnen sluiten. Het zou mooi zijn als Daikin een aparaat zonder die features zou maken (ik verval in herhaling).
Eerst hadden we dat filter er niet in zitten en de Flashstreamer uit staan, maar toen hing er altijd zo'n muffe air-co lucht als de Ururu aan stond. Sinds we dat filter erin hebben geklikt en de Flashstreamer aan hebben staan is dat muffe geurtje weg. Helemaal niets doet het dus ook niet iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Paul C schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:18:
[...]

Eerst hadden we dat filter er niet in zitten en de Flashstreamer uit staan, maar toen hing er altijd zo'n muffe air-co lucht als de Ururu aan stond. Sinds we dat filter erin hebben geklikt en de Flashstreamer aan hebben staan is dat muffe geurtje weg. Helemaal niets doet het dus ook niet iig. :)
Interessante observatie, ik zal eens kijken of ik iets merk. Ik heb dat filter er wel in zitten, maar de flash streamer staat normaal uit. Zie je dit ook bij verwarmen, of alleen bij koelen?

Ik heb het wel eens geprobeerd bij kooklucht en zo, maar dan is het erg lastig vast te stellen of die filtering iets doet of dat er domweg verse lucht door de ventilatie wordt aangetrokken. Met een beetje filteren en wat verse lucht toevoer kun je wellicht de ventilatie roosters in de woonkamer dicht drukken, wat wellicht weer wat scheelt in de koude perceptie (die Ururu hangt er toch, dus dan kan ik maar beter alle fancy features nuttig maken). Als het stook seizoen begint maar eens een beetje spelen met die settings. CO2 sensor voor de meting en dan via Domoticz automatisch laten sturen, ik zie wel mogelijkheden :-)

• snoekds20
apepannetje schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:46:
[...]

Richart,

Dank je voor de tip

Nog even een nachtje slapen, en dan de knoop door hakken.
Per slot van rekening begint het stook seisoen weer gauw.

Gr. apepannetje _/-\o_ _/-\o_ ;w
en Apepannetje ben je er al uit...
Ik twijfel tussen de Daikin FTX35K en .. Toshiba/LG/Fujitsu.
tussen de Daikin en rest zit ca. 400-500 euro verschil voordeel voor Daikin.
De Ururu wordt hem niet, te diep en boven gesteld budget

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat verschil ben ik niet met je eens, wat denk je van 2x Toshiba Daiseikai voor nog geen €2400 bezorgd?
Dan heb je wel A+++ in huis terwijl de Daikin ftx35k slechts A++/A+ is en 23dB produceert.
Daarbij valt de warmte capaciteit tegen met 4,8kW tegen 7,7kW bij de Daiseikai ras-13skvp2-e.(3,5kW).

• snoekds20
ok, dank voor info.
Ik zit wel te kijken naar een Toshiba Ras-13G2kVP-E maar heb daar nog geen offerte van ontvangen.
Deze past ook op de gewenste plaats en is dit zg. Daiseikai 8 model en is jou type dan model 6?
Ik dacht dat Daikin iets beter was dan Toshiba maar dat ligt uiteraard ook aan het type en spec.
nogmaals bomen en bos zoveel airco inverters ik zie op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de 8, dat is de enige met A+++.
Voor mij gaf de prijs de doorslag (bij Marke-Klima) en ook wel het uiterlijk dat strakker is dan de Ururu.
Marke-Klima kan een installateur in je buurt voorstellen, maar dat gaat niet bij iedereen erg soepel.
Ik heb een klein bedrijf gekozen dat toevallig in Toshiba gespecialiseerd is (dealer) en daarnaast bereid was om vanwege de prijs mij de airco's te laten aanschaffen.
Ik sla echt steil achterover als ik zie wat bijv. Climasense in rekening brengt voor installatie, materialen en de airco's, dat kan dus elders voor bijna de helft!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toshiba is en blijft een B merk.

De A++ die je benoemt is niet volgens eurovent normen en dus niet te vergelijken met merken die wel de opgave doen volgens Eurovent normen.
Hang er dadelijk maar eens een kwh meter achter en kijk maar eens wat hij trekt bij -5gr buiten als je het 22gr binnen wilt hebben.

Anders zou Toshiba wel wereld markt leider zijn en niet Daikin of Mitsubishi.
Begrijp me niet verkeerd, Toshiba is een goedkopere 2de juiste keus maar is gewoon niet de top.
Staan een beetje met LG en Samsung op de zelfde rij.

Iedereen die een KvK nummer heeft mag als Dealer speler voor Toshiba.
En dan wil ik wel eens zien als je stukken gaat krijgen via je tussen leverancier wie en waar voor de garantie opdraait.
En dat kleinere bedrijfje wat je benoemd " ik hoop met F-Gassen " moet je eens vragen wie er na de installatie uiteindelijk verantwoordelijk is.
Ik ben super tevreden over beide installaties van climasense, en waren juist een van de goedkopere in de buurt voor de Daikin's.
maar je moet wel je prijs kwaliteit verhouding wel op een rijtje krijgen.
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2015 @ 23:11:
Dat verschil ben ik niet met je eens, wat denk je van 2x Toshiba Daiseikai voor nog geen €2400 bezorgd?
Dan heb je wel A+++ in huis terwijl de Daikin ftx35k slechts A++/A+ is en 23dB produceert.
Daarbij valt de warmte capaciteit tegen met 4,8kW tegen 7,7kW bij de Daiseikai ras-13skvp2-e.(3,5kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze installateur levert veelal aan bedrijven, ook grote koelcellen e.d. en dat kan je niet zonder STEK doen.
Noem Toshiba gerust een B-merk zonder enige onderbouwing, dan noem ik Daikin ook een B-merk :>
Er komt een kWhmeter tussen, de specs beloven bijna hetzelfde jaarverbruik als een Ururu met A+++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:07:
Toshiba is en blijft een B merk.

[...]
Dat Toshiba een B-merk is, dat betwijfel ik ten zeerste.
Maar ieder zijn mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om iemand af te zeiken of zo, zo is het niet. maar ik vind wel dat je juiste vergelijkingen moet maken.
Waarom denk je dat in 9 van de 10 bestekken Daikin staat of Mitsubishi en geen Toshiba.
En het testen van de eurovent normen...
of ik nu een unit in een aziatisch land laat draaien op verwarmen en dan de cop meet of ik doe dat volgens de eurovent normen en meet de cop, daar zal een aantal +++ verschil in zitten.
Toshiba is pas sinds 10 jaar aan de r410a freon, Daikin en electric zijn nu al bezig om alle r410a te laten uitfaseren en alles op R32 te doen. Toshiba gaat daar nog jaren overdoen. Die hebben nu een model waar ze nog jaren over gaan doen om meerdere units R32 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor het gemak lees je maar even niet over alle problemen met R32.
Mij niet gezien op dit moment en ik heb veel liever het beproefde R410.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, sorry, dat snap ik dan weer niet.
Problemen met R32?, weet je nu zelf wel over welk merk je praat die die problemen hebben gehad?
Daarom zeg ik, Appels met Appels...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:00:
Niet om iemand af te zeiken of zo, zo is het niet. maar ik vind wel dat je juiste vergelijkingen moet maken.
Waarom denk je dat in 9 van de 10 bestekken Daikin staat of Mitsubishi en geen Toshiba.
En het testen van de eurovent normen...
of ik nu een unit in een aziatisch land laat draaien op verwarmen en dan de cop meet of ik doe dat volgens de eurovent normen en meet de cop, daar zal een aantal +++ verschil in zitten.
Toshiba is pas sinds 10 jaar aan de r410a freon, Daikin en electric zijn nu al bezig om alle r410a te laten uitfaseren en alles op R32 te doen. Toshiba gaat daar nog jaren overdoen. Die hebben nu een model waar ze nog jaren over gaan doen om meerdere units R32 te maken.
Je beweert dat Toshiba met de eurovent norm sjoemelt? Of minstens dat de norm geen onderling vergelijkbare resultaten oplevert.
Omdat Toshiba 'pas' 10 jaar met r410a freon werkt gaat Toshiba er volgens jouw nog jaren over doen om op R32 over te schakelen?
Zonder onderbouwing komt dit alleen over als zeiken.

Ik zeik ook even gezellig mee :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 25-09-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees je wel, ik zeg niet dat Toshiba sjoemelt, zeg dat de A+++ labels daar niet op gebasseerd zijn. Vraag de test specs maar eens op als ze je die tenminste geven!
Toshiba is een top merk in de warmere landen, in Europa zijn ze gewoon tweede keus.
Iedere top installateur in Nederland, Cofely, wolter en Dross, HEK, Landelijke installateurs bieden alleen Toshiba aan op aanvraag. Voor de prijs hoeven ze het niet te doen want Toshiba is voor die mannen gewoon vele malen goedkoper als bv Daikin.
Moet het goedkoop bieden ze Toshiba aan. willen ze zekerheid en kwaliteit pakken ze Daikin of Mitsubishi.
Onderbouwen.. bel er maar een paar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Iedereen moet zijn eigen keuzes maken, voor mij kwam de Daikin Ururu Sarara het beste bij mijn wensen uit met al zijn mogelijkheden. En bij climasense was het destijds het goedkoopste inclusief installatie. Maar wil niet zeggen dat andere airco verwarmers slechter zijn. Wel is de Ururu het energie zuinigst met toch een hoge COP/verwarmingsopbrengst, ook bij lagere temperaturen. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik afgelopen jaar geen gasverbruik heb gehad, alleen voor douchen. En dat met een 'normaal' geisoleerd huis uit 1991, zonder dat daar extra dingen aan gebeurd zijn.

Niet iedereen wil de duurdere Ururu betalen en zeker wanneer je meerdere airco verwarmers nodig hebt kan ik me voorstellen dat je op andere merken en modellen uitkomt. Iedereen zijn eigen afwegingen/keuzes.

Cijfers spreken bij mij voor zich. Ik zat op 0.60 m3/graaddag en nu 0.59 kWh/graaddag.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150731.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150731-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:09:
Ja, sorry, dat snap ik dan weer niet.
Problemen met R32?, weet je nu zelf wel over welk merk je praat die die problemen hebben gehad?
Daarom zeg ik, Appels met Appels...............
Dat gaat over Daikin!!
In eerste instantie keek ik naar Daikin met R32 en op een gegeven moment waren ze niet leverbaar meer.
Ik heb de leverancier toen gevraagd wat er aan de hand was en toen bleek dat diverse installateurs in NL en Dld de R32 modellen niet konden servicen zoals ze met R410a wel konden.
Een van de dingen die ik heb gelezen staat al 80 keer in dit topic, het aftappen en opslaan van R32 vraagt andere tools dan met R410a en Daikin levert deze tools niet of laat.
Wat er dan wel wordt geleverd is in de praktijk onhandig, nl. loodzware opslag met weinig capaciteit.
De branche is duidelijk nog lang niet klaar voor R32 en ik ben eigenlijk wel blij dat het niet door is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:38:
[...]
Ik heb de leverancier toen gevraagd wat er aan de hand was en toen bleek dat diverse installateurs in NL en Dld de R32 modellen niet konden servicen zoals ze met R410a wel konden.
Een van de dingen die ik heb gelezen staat al 80 keer in dit topic, het aftappen en opslaan van R32 vraagt andere tools dan met R410a en Daikin levert deze tools niet of laat.
Wat versta jij onder 'servicen'? Als het gaat om de installatie van een Daikin Ururu Sarara (R32), dan zit daar bijzonder weinig verschil als je de installatie vergelijkt met een willekeurige R410A unit Sterker nog, in de installatiehandleiding van de Daikin Ururu Sarara staat dat je voor het vacumeren (veel relevanter wordt het niet) zowel gebruikt kunt maken van R32 of R410A tools. Mijn lokale installateur heeft volgens mij voor het eerst een R32 unit geinstalleerd, en dat ging zonder enig probleem.

Als je onder 'servicen' verstaat dat het over een verhuizing gaat, dan heeft de Daikin Ururu gewoon een pump down operatie waarin het koelgas weer terug wordt gepompt naar de buitenunit. Ik denk dat wat overblijft een gevacumeerde leiding is... Volgens mij weinig verschil tussen R32 en R410A.

Tenslotte, heb je het over regulier onderhoud, dan denk ik dat je een serieus probleem hebt als je R410A or R32 moet bijvullen. Ik ben geen expert, maar ik ga er vanuit dat een werkende warmtepomp een tijdje gasdicht blijft, en de eerste jaren geen speciaal onderhoud nodig heeft met betrekking tot de koelgassen (hooguit een lekkagetest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het gaat om een leverancier die via een webshop levert en er is een aantal installateurs waarmee ze samenwerken als een klant een installatie wenst.
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar er gingen dingen fout bij de modellen met R32.
Wat zou kunnen is dat er meer R32 nodig was dan er standaard in zit of andersom, door korte leidingen moest een deel eruit.
Dan is het dus geen normale situatie meer en kan je op problemen stuiten.
Wat er precies fout gaat weet ik niet, zo veel informatie geeft die leverancier nu ook weer niet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Klinkt als meer een uitzonderings-situatie, of als een installateur die liever geen Daikin's installeert. Geen reden voor mij om iets anders dan Daikin te kiezen. Bij mij is de afstand tussen buitenunit en binnenunit kleiner dan 3m en ook daar hoeft geen R32 te worden afgetapt. Volgens Daikin zit er ook niet echt een minimum aan, misschien een geluidsdingetje ("The suggested shortest piping length is 1.5m, in order to avoid noise from the outdoor unit and vibration"). Er zit voor 10 meter aan koelgas in de buitenunit.

Maar ik ben het met ZuinigeRijder eens, er kunnen genoeg redenen zijn om te kiezen voor iets anders dan een Ururu. De prijs bijvoorbeeld...

Al met al ben ik erg tevreden over mijn Daikin. Bijzonder snelle, comfortabele en energiezuinige verwarming. Ziet er op alle punten gewoon erg degelijk uit en dat geldt helaas ook voor z'n uiterlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Beetje meer richting tweaken :)

Ik zie een dure Airpatrol unit waarmee je veel airco's via een app kan bedienen.
Het is een los kastje met wifi dat IR kan zenden en ontvangen, hij bedient de airco en vraagt de status op.
Nu ben ik benieuwd of dit al eens is nagemaakt met een Raspberry of iets anders ...

Afbeeldingslocatie: http://airpatrol.eu/wp-content/uploads/2014/08/WiFi-box-ver21-426x422.png

Toshiba verkoopt er een van hun en plakt hun eigen label erop:

Combi control (Ras serie)

Afbeeldingslocatie: http://airpatrol.eu/wp-content/uploads/2013/12/Combi+phone-379x404.png

of de IS-IR-WIFI-1

Afbeeldingslocatie: http://www.toshibaheatpumps.com/uploads/images/WIFI/IR%20lateral%20+%20box%20(jpg).jpg

of was het nou IntesisHome 8)7

• apepannetje
snoekds20 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 22:55:
[...]

en Apepannetje ben je er al uit...
Ik twijfel tussen de Daikin FTX35K en .. Toshiba/LG/Fujitsu.
tussen de Daikin en rest zit ca. 400-500 euro verschil voordeel voor Daikin.
De Ururu wordt hem niet, te diep en boven gesteld budget
Maandag de Daikin ururu Sarara besteld woensdag alles geleverd.

Afvoer aangelegd, Stroomaansluiting aangelegd en buiten unit staat op z'n plek.

We gaan rustig verder!!!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ga ook rustig verder :)

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/160s8jo.jpg

Zo komt hij in de slaapkamer te zitten, dan blaast hij geen straal koude lucht direct m'n bed in :+
Aan de rechterkant zit hij te dicht op de kast, dat doe ik maar niet en die kast kan nergens heen.

Op de foto zit hij strak tegen de muur, maar er komen nog balkjes tussen zodat de gordijnen dicht kunnen.
Ik kan nog overal heen met de leidingen, door de muur naar buiten doe ik liever niet en daar heb ik geen goed gereedschap voor.
Volgens de installateur heeft hij genoeg aan 2 gaten van 40mm, die kunnen eventueel in een kozijn komen.
Om geluidslekken te voorkomen ga ik het liefst naar rechts en via een andere kamer gaat alles naar buiten.
Ik dacht dat er metalstud achter die wand zou zitten, maar het blijkt toch hout te zijn.
Helaas is m'n detectortje een beetje overgevoelig en reageert hij te vroeg op een balk in de muur.
Dan boor je dus een gat in een gipsplaat en vliegt de boor er doorheen :o

• snoekds20
De Toshiba komt binnenkort maar ik kan de buitenunit op 2 meter van de binnen unit plaatsen, Hier hangt deze wel dicht bij een gesloten raam met dubbelglas of anders op 5 meter. Zit er veel verlies in het leidingwerk, en maakt de buitenunit zoveel lawaai dat het hinderlijk kan worden of maakt het niet zoveel uit?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat de specs betreft zou de buitenunit behoorlijk stil moeten zijn, maar ik heb het niet kunnen horen omdat de installateur nog moet komen.
Zolang je de leidingen goed isoleert is de lengte van 5m geen probleem.
Hier zal de afstand 4-5m zijn denk ik.
Ik heb onder het kozijn trespa platen zitten, hopelijk boor je daar een beetje makkelijk een groot gat in.
In de huiskamer heb ik de airco op afstand op het kozijn geplaatst zodat de gordijnen en het achterliggende ventilatierooster nog kunnen functioneren.
Het hout ga ik nog afwerken en misschien wat camoufleren door er een lampje op te schroeven :).

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/dom0p4.jpg

• snoekds20
Wat zou de beste plaats zijn voor de buitenunit? Ik kom met het leidingwerk van boven af op de smalle strook rechts van het raam en had de buitenunit als eerste gedacht op de muur van de berging (rechts, nieuwbouw). Ik kan de buitenunit echter ook plaatsen op het beschikbare stukje muur tussen het grote raam en het kelderraam, of zelfs nog voorbij het kelderraam. Wat is jullie mening? het gaat mij om zo weinig mogelijk "geluidsoverlast" van de buitenunit.Kan ik met het leidingwerk in de koker over de tegels en grind naar de buitenunit (totaal ca. 5 mtr) of geeft dit veel verlies in warmte t.o.v. korter bij op de bergingmuur. (wordt dan ca. 2 mtr.) De leidingen zijn toch reeds geisoleerd?
De plaats is een verloren hoek van het huis waar eigenlijk nooit iemand komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HKQUIEOM.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door snoekds20 op 30-09-2015 22:29 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zelf zou ik het zicht op de buitenunit vermijden, dus links van het raam plaatsen.
Het leidingwerk komt rechts op de buitenunit binnen, maar je kan achterlangs omdat er toch een vrije ruimte tot de muur nodig is.
Denk ook aan de condensleiding met afschot, waar komt het water terecht?
Leuk dat je ook voor Toshiba kiest, het leek wel een Daikin topic :)

• snoekds20
De condensafvoer komt recht naar beneden dus op de tegels uit.
Inderdaad lijkt me de ruimte tussen het grote raam en kelderraam (84cm) het meest voor de hand liggend, dan kan de koker met leidingwerk onder de dorpel geplaats worden. Op de grond gelegd kan ook nog.
De varen (zielig ding) kan dus weg.
Ik zat zoals je weet te twijfelen tussen de Daikin FTX35K en de Toshiba Ras-13G2KVP-E, De Toshiba is wel duurder maar heeft betere specs vandaar de Toshiba.

[ Voor 20% gewijzigd door snoekds20 op 30-09-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
snoekds20 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:26:
De condensafvoer komt recht naar beneden dus op de tegels uit.
Geeft dat geen problemen als het vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
zonpaneel schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:31:
[...]

Geeft dat geen problemen als het vriest?
Meestal koel je niet met een airconditioner als het buiten vriest :) (koelen = ontvochtigen = condens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
snoekds20 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:26:

Ik zat zoals je weet te twijfelen tussen de Daikin FTX35K en de Toshiba Ras-13G2KVP-E, De Toshiba is wel duurder maar heeft betere specs vandaar de Toshiba.
Bedoel je niet de FTXS35K?
Die is A++ en dan scheelt het nog minder met de Toshiba.
Wat verbruik betreft haal je het verschil er wel uit als het om de FTX35K ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Rhaelak schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:36:
[...]

Meestal koel je niet met een airconditioner als het buiten vriest :) (koelen = ontvochtigen = condens).
8)7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Speedy-Andre schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:02:
[...]

Bedoel je niet de FTXS35K?
Die is A++ en dan scheelt het nog minder met de Toshiba.
Wat verbruik betreft haal je het verschil er wel uit als het om de FTX35K ging.
Nee, de FTXS35K binnenunit past niet, te breed. ik kwam dus bij de FTX35K uit.
maar verder gekeken en kwam LG prestige en Toshiba Daiseikan 8 tegen.
De Toshiba heeft theoretisch de beste specs.

[ Voor 5% gewijzigd door snoekds20 op 01-10-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn installateur heeft zo'n LG prestige geplaatst en die is alles behalve stil ondanks de specs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weer een stapje verder, best groot die buitenunit :P
Hij staat op een plank en het schuim van de doos, samen 10cm hoog.
Komende week spreek ik af met de installateur, hopelijk kan het in die week al.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/27ypoxg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
die komt bij mij vrijdag te hangen:) inderdaad flink apparaat, moet kunnen op muurbreedte van 84 cm toch.
Ik wou de koker met leidingen onder langs de vensterbank laten lopen kan natuurlijk ook 20 cm onder de tegels leggen.
Maar dit is niet nodig, niemand kijkt er op.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HKQUIEOM.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door snoekds20 op 04-10-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij ons wordt er op 12 oktober een Toshiba geplaatst, de buiten-unit komt echter niet op de grond te staan maar komt aan de zij-muur van de woning boven de berging te hangen.
Is dat voor jou geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rhaelak schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:36:
[...]

Nee, koelen doe je dan niet, maar de buitenunit gaat fors in het ijs. Daar hebben ze defrost voor uitgevonden, geeft even een bak water, als het ijs eraf smelt. :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
SpeksteenWP schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:05:
Bij ons wordt er op 12 oktober een Toshiba geplaatst, de buiten-unit komt echter niet op de grond te staan maar komt aan de zij-muur van de woning boven de berging te hangen.
Is dat voor jou geen optie?
Plaatsing aan onderkant van zijmuur (berging) was eerste optie maar dan "kijken" we er tegenaan, is geen zithoek maar doorgangsruimte van kamer naar de hal.
Naar boven toe plaatsen is geen optie dan kijk je er vanaf de straat tegenaan. Op het muurtje tussen kelderraam en het grote raam is hij onopvallend geheel uit het zicht geplaatst.
De bergingsmuur loopt schuin naar boven toe richting dak van het huis, die ruimte is maar 40 cm.

[ Voor 7% gewijzigd door snoekds20 op 04-10-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ok duidelijk, dat kon ik op de foto niet zien.
Als hier alles gereed is zal ik een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Speedy-Andre schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:34:
Weer een stapje verder, best groot die buitenunit :P
Hij staat op een plank en het schuim van de doos, samen 10cm hoog.
Komende week spreek ik af met de installateur, hopelijk kan het in die week al.

[afbeelding]
Ik win, mine is bigger than yours :P
Vind het geen pan om tegen zo'n ding aan te kijken. De unit wordt dan ook achter een stel roosters geplaatst in zijn eigen ruimte. Later komt die in de kelder. Hier moeten echter nog voorbereidingen voor worden getroffen.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2qbcdts.jpg

Todo: boilervaten voor cv en warm water bestellen.

[ Voor 30% gewijzigd door DerKleinePunkt op 05-10-2015 16:09 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk, da's pas een palet >:)
Mijn energieverbruik moet haast wel lager zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Speedy-Andre schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:47:
Kijk, da's pas een palet >:)
Mijn energieverbruik moet haast wel lager zijn :o
Deze warmtepomp is magisch. Groter en toch zuiniger dan die van jou...even zuchten van mezelf... :+

In een ander topic kun je lezen over het gasverbruik in onze woning. Deze unit gaat ons hoe dan ook straks al kosten besparen (hoop, hoop). Volgend jaar komen er dan zonnepanelen op dak. De unit zou dan de hele dag zijn ding moeten kunnen doen. Het betreft een PUHZ-SHW140YHA buitenunit met ERSC-VM2C hydrobox

Heeft / weet iemand of het mogelijk is om een warmtepomp alleen te laten draaien wanneer de energie van zonnepanelen komt? Is er een domotica oplossing die dit biedt?

[ Voor 15% gewijzigd door DerKleinePunkt op 05-10-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
DerKleinePunkt schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:52:
[...]

Heeft / weet iemand of het mogelijk is om een warmtepomp alleen te laten draaien wanneer de energie van zonnepanelen komt? Is er een domotica oplossing die dit biedt?
Zolang je kan salderen hoef je dat niet te doen en zou het kunnen dan kom je soms in de kou te zitten.
Je kan beter zorgen dat de geproduceerde warmte in je huis blijft.
Wat ik doe is de rolluiken openen als er een tijd lang zon is, zodoende is de cv hier nog steeds uit.
Gelukkig kan ik vanaf m'n werk thuis alles monitoren en aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Normaal wordt de warmtepomp aangestuurd door een thermostaat in de woonkamer.
Als je daarmee een nachtverlaging instelt en vervolgens de warmtepomp pas laat draaien vanaf een uur of 10, dan wordt automatisch je zonnestroom verbruikt. Lekker low-tech :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Speedy-Andre schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:55:
[...]

Zolang je kan salderen hoef je dat niet te doen en zou het kunnen dan kom je soms in de kou te zitten.
Je kan beter zorgen dat de geproduceerde warmte in je huis blijft.
Wat ik doe is de rolluiken openen als er een tijd lang zon is, zodoende is de cv hier nog steeds uit.
Gelukkig kan ik vanaf m'n werk thuis alles monitoren en aansturen.
Jack schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:06:
Normaal wordt de warmtepomp aangestuurd door een thermostaat in de woonkamer.
Als je daarmee een nachtverlaging instelt en vervolgens de warmtepomp pas laat draaien vanaf een uur of 10, dan wordt automatisch je zonnestroom verbruikt. Lekker low-tech :)
Jullie antwoorden zijn zo verassend simpel. Ik dacht te ingewikkeld 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vroeg vandaag wanneer de installateur tijd heeft, dat wordt morgen al :o
Geen ramp, op het werk kan ik schuiven met de planning.
Nu moet ik wel snel ruimte maken waar gesleuteld gaat worden, moet lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ DerKleinePunkt;

U is verrekte ambitieus en hopelijk ook erg handig.
Vergeet je niet dat:
- Er 3 X 16A afgezekerd dient te worden,
- Bij plaatsing in een kelder 6000 m3/h door een rooster naar buiten moet en
dat diezelfde hoeveelheid ook aangezogen moet worden.
- In verwarmingsmode het buitendeel behoorlijk veel water afgeeft (want dat is dan de
verdamper).
- Met een houten vloer het boven klinkt of er beneden een generator staat te draaien.

Veel succes, Sc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:02:
@ DerKleinePunkt;

U is verrekte ambitieus en hopelijk ook erg handig.
Vergeet je niet dat:
- Er 3 X 16A afgezekerd dient te worden,
- Bij plaatsing in een kelder 6000 m3/h door een rooster naar buiten moet en
dat diezelfde hoeveelheid ook aangezogen moet worden.
- In verwarmingsmode het buitendeel behoorlijk veel water afgeeft (want dat is dan de
verdamper).
- Met een houten vloer het boven klinkt of er beneden een generator staat te draaien.

Veel succes, Sc.
Vanwaar ben ik volgens jou ambitieus? Ik ben nieuwsgierig.

Betreffende enkele van je punten
1. De aan- en afvoer van de lucht is te realiseren.
2. Water opvang en afvoer is te realiseren.
3. De vloeren in de woning zijn van beton. Het versterkende effect van houten (klankkasten) is hierdoor niet van toepassing.

En ik heb gelukkig zeer handige mensen in mijn directe omgeving. O+

[ Voor 3% gewijzigd door DerKleinePunkt op 06-10-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Zelf zit ik meer te denken aan iets wat in stijl van de woning. Maar een zeer mooie oplossing heb je daar gerealiseerd. Voor mij zeker iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er zijn hele mooie roosters te verkrijgen, helaas niet voor particulieren.
http://www.duco.eu/profes...-nl-intensieve-ventilatie

De mijne komt van ventilatieland op gewenste kleur gespoten in aluminium.
http://www.ventilatieland...osters-sendzimir-verzinkt

Edit:
sorry ventilatieshop.eu
https://www.ventilatiesho...itenluchtroosters-inbouw/
En dan de grote volumes versie

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
peterpijpelink schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:38:
[...]
Die wifi module was iets van 79 euro geloof ik. Zou die gelijk erbij installeren. die 700m3 kun je ook sterk terugbrengen door cv-tuning. Dat scheelde bij mij al enorm veel. Naast de Daikin heb ik nog 2 solarpanels staan voor warm water etc. Met de daikin ging ik van 0,14m3 per graaddag naar 0,01m3 per graaddag :)
Ik heb inmiddels ook al de Wifi controller voor de Daikin FTXZ35N ontvangen en geïnstalleerd. Was in de aanbieding bij Climasense, dus ik heb er maar 59 euro voor hoeven betalen (+8,50 verzending).

Omdat ik mijn Ururu Sahara op een apart bemeterde groep heb aangesloten, valt het mij nu wel op dat het verbruik omhoog is gegaan. Eerder had de unit echt 0 verbruik als deze uit stond. Gisteren heeft de unit 0,037 kWh verbruikt, terwijl deze niet aan is geweest. Dit komt dus op een sluipverbruik van 1,5W wat dus door die wifi controller moet komen.

Via php-scripts en de documentatie op https://github.com/ael-code/daikin-control probeer ik ook nog zelf een koppeling te maken. Ben er nog niet lang mee bezig geweest, maar tot nu toe is het mij alleen nog gelukt om de waarden uit te lezen (/aircon/get_control_info), maar nog niet aan te sturen (/aircon/set_control_info).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

AUijtdehaag schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:19:
Er zijn hele mooie roosters te verkrijgen, helaas niet voor particulieren.
http://www.duco.eu/profes...-nl-intensieve-ventilatie

De mijne komt van ventilatieland op gewenste kleur gespoten in aluminium.
http://www.ventilatieland...osters-sendzimir-verzinkt

Edit:
sorry ventilatieshop.eu
https://www.ventilatiesho...itenluchtroosters-inbouw/
En dan de grote volumes versie
Dank je voor de informatie. Heb het andere topic doorgelezen. Er was nogal "kritiek" op het punt of je opstelling wel / niet zou werken. Zaken als: de ventilator moet harder werken, het apparaat werkt minder efficient, de aan / afvoer is niet goed. Wat zijn je huidige bevindingen tot nu toe? En in hoeverre heeft de vorm / hoek van de lamellen in het rooster invloed op de luchtstroom. Is te schuin slecht, moeten ze recht zijn?

Ps. de schuine stukken in zo'n rooster noemt men toch lamellen?

[ Voor 3% gewijzigd door DerKleinePunkt op 07-10-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Helaas kan ik nog niet uit ervaring spreken, omdat de installatie nog niet werkt.
Nog een en ander installeren in mijn huis. De waterleidingen van warmtepomp in het schuurtje naar buffervat op zolder is ook nog niet klaar.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat het rooster weinig weerstand moet hebben.
Het huidige rooster is 500 x 500, wat exact hetzelfde is als de uitblaas van de ventilator.
Echter de onderste lammel komt al geen flow doorheen, dus rooster is werkelijk kleiner.
Of het goed werkt, moet ik je helaas nog schuldig blijven.
Ik zou in ieder geval een niet te klein rooster nemen, met een zo laag mogelijke weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DerKleinePunkt;

"Ambitieus" is niet negatief bedoeld.
Prima idee om met (zelf opgewekte) stroom de gasaansluiting te vervangen, ik ga er van uit dat dat je bedoeling is.
Beroepsmatig installeer ik warmtepomp airco's en wat jij wilt doen heb al een paar keer uitgevoerd, maar dan wel met een kleinere unit.
Probleem is de weerstand in je aan- en afvoer kanaal, plus dat je de luchtsnelheden niet te hoog wilt hebben. Luchtzijdig ben ik geen expert, berekeningen doen ze op de zaak en ik krijg dan de benodigde kanaalmaat mee.
Wat ik wel weet is dat een lamellen rooster ongeveer 50% doorlaat heeft en dat bij luchtsnelheden boven de 2 m/s kans hebt op lawaai en aanzuigen van regendruppels.
6000 m3/h met 4 m/s is kanaal 630 mm rond. (Zonder bochten) Reken je rooster maar uit. En dan X 2 !
Vandaar "ambitieus", de luchthoeveelheden zijn gewoon erg groot.
Niet voor niets noemen we dat ene ding het "buitendeel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is dat een warmtepomp(airco) de warmte die hij binnen brengt, onttrekt aan de buitenlucht. Aanzuigen met 10 graden, uitblazen met -5, aanzuigen met 0, uitblazen met -15, iets in die orde van grootte. Uitblaas kanaal dus goed uitwendig isoleren i.v.m. Kondensvorming op het kanaal!
Je kunt de kelderruimte in z'n geheel als aanzuigplenum gebruiken, dat scheelt al een hoop gedoe. Wel zitten de lamellen dan snel vol stof uit je kelder maar daar kun je dan ook weer goed bij. Oja, je kelder heeft dan altijd buitentemperatuur en vochtigheisgraad.
Je gaat gauw de mist in met zo'n project, neem dat van mij aan. Iedere kuub minder dan 6000 over je lamellenblok is minder warmte binnen dan de opgegeven waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Voor een familielid met een rijtjeshuis die persé geen buitenunit aan de gevel wilde heb ik afgelopen jaar ook geëxperimenteerd met een "exotische setup". Ging om een lichte l/l airco van Samsung. Buitenunit op zolder, met de zolder als "aanzuigplenum" (wat een fijn woord ;)). Uitblaas door een groot rooster in het dakbeschot. Dat draaide uit op een zware FAIL |:( . Punt is dat die buitenunits totaal niet zijn berekend op welke vorm van luchtweerstand dan ook. Uiteindelijk hebben we het opgelost door het om te draaien: aanzuigen van (zo veel mogelijk) buitenlucht en uitblaas de zolder in nabij een raam. Het werkt nu prima, je krijgt alleen wel een tropische zolder (is voor hun geen probleem).
In het geval van Derkleinepunkt zou ik toch rekening houden met een terugvaloptie waarbij je de buitenunit daadwerkelijk buiten plaatst. De combinatie van een dergelijke buitenunit en een beperkte ruimte is inderdaad 'ambitieus' >:) .
Pagina: 1 ... 16 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2