Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.310 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Inmiddels is alles aangesloten, ongelofelijk hoe stil alles werkt! _/-\o_

Woonkamer/tuin
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2uhmstd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2eal5hj.jpg

Slaapkamer/terras
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2gy29ti.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/312wdap.jpg

In de voorbereiding bedacht ik behoorlijk moeilijke oplossingen, maar uiteindelijk bleef het simpel en gingen de leidingen dicht bij de airco naar buiten.
De gaten zitten tjokvol, voor zover ik heb kunnen horen zijn er geen geluidslekken ontstaan.
Dat heet, die busbaan achter m'n tuin moet buiten blijven en niet ('s nachts) binnen komen :P
De kosten vielen ook nog mee, ik kwam op 80% van de richtprijs uit.
Ik ben nog niet klaar met alles afwerken, maar voorlopig kan het er mee door.
Het standby verbruik van 0,75W per airco is prima, dan ga ik ze niet extra schakelen via de voeding.
Next is koppelen met de domotica, ik heb eigenlijk een IR zender nodig die ik via internet kan bedienen :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:28
Speedy-Andre schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:51:

Het standby verbruik van 0,75W per airco is prima, dan ga ik ze niet extra schakelen via de voeding.
wat bedoel je met extra schakelen via de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
snoekds20 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:10:
[...]

wat bedoel je met extra schakelen via de voeding?
Als het hoger was geweest dan zou ik misschien een Kaku blokje er tussen zetten.
Ik ben nog aan het stoeien met de temperatuur, als het al ruim 20 graden is dan gaat hij alsnog verwarmen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25
Speedy-Andre schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:51:
Next is koppelen met de domotica, ik heb eigenlijk een IR zender nodig die ik via internet kan bedienen :9
Bestel een Broadlink RM Pro dan kun je voor 40 euro je airco bedienen via een app...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
miel schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:25:
[...]

Bestel een Broadlink RM Pro dan kun je voor 40 euro je airco bedienen via een app...
interessant ding, niet alleen voor airco..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:14
Schakelen ve airco kan/mag uitsluitend met een lastscheider. Kaku zegt 1x poef en dat was het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

AUijtdehaag schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:44:
Helaas kan ik nog niet uit ervaring spreken, omdat de installatie nog niet werkt.
Nog een en ander installeren in mijn huis. De waterleidingen van warmtepomp in het schuurtje naar buffervat op zolder is ook nog niet klaar.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat het rooster weinig weerstand moet hebben.
Het huidige rooster is 500 x 500, wat exact hetzelfde is als de uitblaas van de ventilator.
Echter de onderste lammel komt al geen flow doorheen, dus rooster is werkelijk kleiner.
Of het goed werkt, moet ik je helaas nog schuldig blijven.
Ik zou in ieder geval een niet te klein rooster nemen, met een zo laag mogelijke weerstand.
Duidelijk. Je hebt er in ieder geval een stalker bij of ik ben je straks voor 8)
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:49:
@DerKleinePunkt;

"Ambitieus" is niet negatief bedoeld.
Prima idee om met (zelf opgewekte) stroom de gasaansluiting te vervangen, ik ga er van uit dat dat je bedoeling is.
Beroepsmatig installeer ik warmtepomp airco's en wat jij wilt doen heb al een paar keer uitgevoerd, maar dan wel met een kleinere unit.
Probleem is de weerstand in je aan- en afvoer kanaal, plus dat je de luchtsnelheden niet te hoog wilt hebben. Luchtzijdig ben ik geen expert, berekeningen doen ze op de zaak en ik krijg dan de benodigde kanaalmaat mee.
Wat ik wel weet is dat een lamellen rooster ongeveer 50% doorlaat heeft en dat bij luchtsnelheden boven de 2 m/s kans hebt op lawaai en aanzuigen van regendruppels.
6000 m3/h met 4 m/s is kanaal 630 mm rond. (Zonder bochten) Reken je rooster maar uit. En dan X 2 !
Vandaar "ambitieus", de luchthoeveelheden zijn gewoon erg groot.
Niet voor niets noemen we dat ene ding het "buitendeel".
Je reactie kwam op mij over als iemand met ervaring over de materie. Puur benieuwd wat je hiermee bedoelde. Ik las het niet als negatief. De gaten die we wilden maken voor de aan- en afvoer van lucht waren aanzienlijk groter dan 630mm rond. De exacte maten moet ik je op dit moment schuldig blijven omdat ik die data niet bij de hand heb.
marcel3 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:33:
Voor een familielid met een rijtjeshuis die persé geen buitenunit aan de gevel wilde heb ik afgelopen jaar ook geëxperimenteerd met een "exotische setup". Ging om een lichte l/l airco van Samsung. Buitenunit op zolder, met de zolder als "aanzuigplenum" (wat een fijn woord ;)). Uitblaas door een groot rooster in het dakbeschot. Dat draaide uit op een zware FAIL |:( . Punt is dat die buitenunits totaal niet zijn berekend op welke vorm van luchtweerstand dan ook. Uiteindelijk hebben we het opgelost door het om te draaien: aanzuigen van (zo veel mogelijk) buitenlucht en uitblaas de zolder in nabij een raam. Het werkt nu prima, je krijgt alleen wel een tropische zolder (is voor hun geen probleem).
In het geval van Derkleinepunkt zou ik toch rekening houden met een terugvaloptie waarbij je de buitenunit daadwerkelijk buiten plaatst. De combinatie van een dergelijke buitenunit en een beperkte ruimte is inderdaad 'ambitieus' >:) .
In eerste instantie komt de buitenunit op de verdieping boven de kelder. Het apparaat krijgt een eigen ruimte en is via roosters direct verbonden met buiten. Lees een gat maken in de muur die zo groot is als de ruimte voor het apparaat, apparaat plaatsen en rooster ervoor. Als de unit naar de kelder wordt verplaatst bestaan de werkzaamheden uit het realiseren van de lucht aan- en afvoer in de vloer, leidingen plaatsen. Dan voelen de boilervaten zich ook niet meer zo alleen in de kelder....
Een ander oplossing bestaat uit het maken van "ramen" in de zijkant van de kelder. Deze opening komen dan onder het maaiveld naar buiten waardoor je een gat krijgt met daarboven van die ijzeren matten (die dingen die je vaak als voetveeg ziet buiten). Tot slot is er dan nog de optie om de unit daadwerkelijk buiten te plaatsen. Oplossingen genoeg. En hier op Tweakers houden we toch van pionieren :+

Tropische temperaturen in de kelder lijkt mij geen punt, maar dit is toch alleen bij koelen? Als de unit verwarmd krijg je toch winterse temperaturen?

[ Voor 16% gewijzigd door DerKleinePunkt op 08-10-2015 09:48 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kunnen we de L/W en L/L warmtepompen in de eigen topics bespreken?
Het wordt nogal rommelig zo :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Speedy-Andre schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:13:
Kunnen we de L/W en L/L warmtepompen in de eigen topics bespreken?
Het wordt nogal rommelig zo :o
Haha warempel...volgens mij zit in het verkeerde topic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Vandaag is hier ook de airco/warmtepomp geplaatst.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NOQWFDW6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ARHZXQFF.jpg

nu nog de instellingen bestuderen op de afst. bediening... :), en al lekker warm binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door snoekds20 op 09-10-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan alleen aan de oranje led merken dat hij aan staat, hij pruttelt met nog geen 150W het huis warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

snoekds20 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 19:41:
Vandaag is hier ook de airco/warmtepomp geplaatst.
[afbeelding]

[afbeelding]

nu nog de instellingen bestuderen op de afst. bediening... :), en al lekker warm binnen.
Gefeliciteerd ! :) Ga je nog veel plezier van beleven.

Hij hangt wel hoog, een centimeter of 3 onder het plafond, of vergis ik me?
(lees de aanzuig doorlaat is aan de krappe kant)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
DerKleinePunkt schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:07:
[...]

[...]

Jullie antwoorden zijn zo verassend simpel. Ik dacht te ingewikkeld 8)7.
Het kan ook iets ingewikkelder. Ik heb domoticz die mijn slimme meter uitleest. De Daikin heb ik via python ook in domoticz geknoopt. Het is dan in principe simpel, gewoon een blockly maken met als terug levering dan pomp aan. Probleem is dat de teruglevering vaak grillig is (wolken), wat tot start stops leidt. En we hebben in Nederland saldering. En ik wil verwarmen in de winter en de panelen blazen vooral in de zomer. En ik heb het in de avond koud, niet overdag. Oftewel, voorlopig niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb 13cm tot het plafond omdat de gordijnrails met op maat gemaakte gordijnen moest blijven zitten.
Die 150W is niet continu, hij slaat tussendoor ook nog af.
Wel apart dat hij de lamellen horizontaal zet als hij uit gaat, dan hoor je even een motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Gasschuif schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:52:
[...]

Gefeliciteerd ! :) Ga je nog veel plezier van beleven.

Hij hangt wel hoog, een centimeter of 3 onder het plafond, of vergis ik me?
(lees de aanzuig doorlaat is aan de krappe kant)
even gemeten, tussen bovenkant airco en plafond is 6 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Na wat weken wikken en wegen is ook hier de kogel door de kerk, we gaan in de huiskamer ook een Sarara laten plaatsen. De andere op de eerste verdieping laten we even voor wat het is vanwege veranderingen in de leefsituatie.

De kabel voor stroomvoorziening ligt al klaar in de kelder, alleen nog een flinke aanpassing in de groepenkast. Ze komen in ieder geval de 22e plaatsen, dus ben wel benieuwd.

Verder zitten we nog op schema aangaande de teruglevering van de solar, rond de 500kW en met wat geluk zet dit ons op nul en aardig wat minder gas, wat nu rond de 450 m3 zit.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

snoekds20 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:10:
[...]

even gemeten, tussen bovenkant airco en plafond is 6 cm.
Dan gaat het helemaal goed komen..... :*)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Maandag wordt ie bij ons geplaatst, zal mij benieuwen. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gaat lekker zo, de airco/wp is hot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan te bedenken dat er in 2016 subsidie komt voor het aanschaffen van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

SpeksteenWP schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:52:
Dan te bedenken dat er in 2016 subsidie komt voor het aanschaffen van een warmtepomp.
Ok, je hebt mijn aandacht, vertel ? ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Onderstaande artikel even doorlezen.
http://www.nu.nl/economie...-halen-energiedoelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Het lijkt er op dat dat gaat om subsidie op grond/water pompen.
Had mij ook al wat verlekkerd op subsidie op een eventuele luchtwarmtepomp
op de bovenverdieping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
@Speedy-Andre, pas jij nachtverlaging toe, ofwel gebruik je de timer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
snoekds20 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:43:
@Speedy-Andre, pas jij nachtverlaging toe, ofwel gebruik je de timer?
Ja, ik heb de timer ingesteld en ik stuiite op het eerste probleempje, lees eigenschap van de Toshiba.
Ik had hem op automatisch staan en dan blijkt hij een vrij ruim temperatuurbereik te hebben voor hij kan bepalen of hij moet koelen of verwarmen, ergo hij ventileerde alleen :+
Als ik verwarmen in het programma kies dan gaat hij dat direct doen.
Druk had hij het niet, want de huiskamer was nog 19,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
ik zit een beetje te stoeien met de timer, volgens de handleiding moet je bij stap 5 de mode (koud, warm vent, etc) instellen en die pakt hij niet(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik stap door de programma posities heen en druk dan op mode tot er verwarmen staat, dan de volgende enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
robhuls schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:00:
[...]
Het kan ook iets ingewikkelder. Ik heb domoticz die mijn slimme meter uitleest. De Daikin heb ik via python ook in domoticz geknoopt. Het is dan in principe simpel, gewoon een blockly maken met als terug levering dan pomp aan. Probleem is dat de teruglevering vaak grillig is (wolken), wat tot start stops leidt. En we hebben in Nederland saldering. En ik wil verwarmen in de winter en de panelen blazen vooral in de zomer. En ik heb het in de avond koud, niet overdag. Oftewel, voorlopig niet de moeite waard.
Je kan natuurlijk een uitschakelvertraging inbouwen, om een teveel aan start/stops te voorkomen. Ik kijk nu gewoon naar de weersvoorspelling. Als er 's middags zon wordt voorspeld, stel ik de timer in dat hij overdag op zonnestroom een uurtje of twee draait. De warmte blijft bij een goed geïsoleerd huis wel hangen.

Vanmiddag heeft ie ook een tijdje gedraaid, ondanks dat het nog niet erg koud is in huis. Maar het was zonnig, dus kon rechtstreeks zonnestroom gebruiken en ze voorspellen koude nachten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goede gedache, ook hier nu volop zon in het beton gestopt, en een heerlijke 23c.
niks mooiers dan je opwel direkt omzetten.
ik heb het zelfs een beetje anal gedaan, toen de zonneboiler de aanvoer niet meer haalde pas de wp er bij gezet, op de west pv, en toch ook nog 15kWh het grid in.
ik kan daar erg vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
miel schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:25:
[...]

Ik zag een broertje van dit ding, de Orvibo allone
Bijna hetzelfde formaat, het zal me niet verbazen als hij verder identiek is :)

Afbeeldingslocatie: http://image1.geekbuying.com/content_pic/201411/geekbuying-f89acdc9-2a28-4420-8a8f-012f8191e58a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
foutje

[ Voor 198% gewijzigd door apepannetje op 10-10-2015 19:13 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Mede Tweakers

Het is wel off topic, maar ik wil het wel even met jullie delen.

In Januari 2012 sloeg het virus toe.

Als pionier in ons dorp, werd ik door Tweakers besmet.

Heel veel inlezen, daarna actie!!!

2012 Het plaatsen van de eerste zonnepanelen 28 Juni 2012 boven ons zitje, komt de eerste stroom binnen.

12 panelen Yingly 255 Panda mono Blue geïnstalleerd vermogen 3,210 kWP

Omvormer Solivia 3.0EU

https://www.dropbox.com/photos/shared_space/YmywPoSPpxvHLQO

2013 Aanleg tweede productie eenheid nu op de garage. 28 Augustus 2013

10 panelen Yingly 255 mono Panda Black geïnstalleerd vermogen 2,550 kWP

Omvormer Solivia 2.5 EU

https://www.dropbox.com/s...AABpEScT-WMkrW2CjGlIVfMWa

2014 Weer veel inlezen, Elga warmtepomp een aanvulling op de vloerverwarming

https://www.dropbox.com/photos/shared_space/fvCzKSEyffwV7gn

2015 Het is een beetje stil geweest, maar nu weer een nieuw project.

Daikin Ururu Sarara 5,0 KW goede aanvulling.

https://www.dropbox.com/s...AAAUONltfCB2eiONvPKcz1c-a

Hier de buiten unit

https://www.dropbox.com/s...AACCTscyAk_Yf173Jl8KS7BBa

nogmaals buiten

https://www.dropbox.com/s...AADPc7srqYp6wPmlSKaZWj2Ca

Binnen unit

https://www.dropbox.com/s...AAD7UyGn8DVboVmpQOaC2mk6a

Nu de Laatste link:

Onze Meterkast!!!

Boordevol !!!! Behoudens de Elga extra groepen aangelegd.

https://www.dropbox.com/photos/shared_space/qNHiSNi6KViGzhj
https://www.dropbox.com/photos/shared_space/8e9CEjU89JyZofm

Behalve het aansluiten van de Elga en de Daikin zijn alle werkzaamheden door ons zelf uitgevoerd.

(best wel een beetje trots op)

Totaal gemaakte kosten is (reken maar uit, ik vertel het niet!!!!!)

Maar het geeft wel een goed gevoel!!!!!!!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Groetjes apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Top gedaan! _/-\o_ Zo zitten hier wel meer freaks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
snoekds20 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:59:
Top gedaan! _/-\o_ Zo zitten hier wel meer freaks ;)
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Mooi spul apepannetje. Dat met die stoeprand onder de unit is ook handig. Alleen beton en extreme temperatuur wisselingen kan scheuren veroorzaken. Maar je optie heeft mij wel een extra idee gegeven voor wanneer wij de unit in de kelder gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag is alles bij ons geplaatst.
Buiten-unit: Toshiba RAS-M18UAV (multi-split)
Binnen-unit woonkamer: RAS-B16N3KV2
Binnen-unit aanbouwkeuken: RAS-M07N3KV2

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/25jwgab.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2eq8a48.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/xypvs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Achter de beide units zit de de berging waar de leidingen mooi weggewerkt konden worden.
De buiten-unit hangt boven de berging aan de zij-muur van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie de spek van spek
ik zie een spek-wind-waai-warm-saldeer-gezellig

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
SpeksteenWP schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:10:
Achter de beide units zit de de berging waar de leidingen mooi weggewerkt konden worden.
De buiten-unit hangt boven de berging aan de zij-muur van het huis.
ziet er strak uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Hier heb ik net ook mijn project afgewerkt!

Heel het huis is hier nu voorzien van 7 lucht/lucht WP's van LG. Net op tijd want de koude komt er net aan.
Het verbruik is meteen enorm naar beneden gegaan.

Ik heb de installatie zelf uit kunnen voeren maar het opstarten voor alle veiligheid uitbesteed.

Na de voorbije jaren ook zonnepanelen, zonneboiler en een upgrade van het distributiebord uitgevoerd. Wart zal het volgende zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het regent opeens Toshiba's hier :D
Door financiële omstandigheden moest ik lang wachten tot ik me de 2 Toshiba's kon veroorloven.
Ik kan nog steeds niet geloven dat er maar 200W nodig is om m'n huiskamer warm te houden O+
Boven laat ik de airco in de slaapkamer ook een uurtje meehelpen, het blijft daar anders ietsje te koel.
Met gas was ik zo 4m3 per dag kwijt geweest plus het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe doen jullie dat met nachtverlaging, zet je de airco uit of stel je een lagere temperatuur in of op 20 laten?
Ik heb gemerkt dat het niet veel energie kost om de temperatuur na een verlaging op peil te krijgen.
Een Daiseikai 8 is geen Elga die 1250W volle bak staat te stampen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Ik zet hem hier gewoon uit 's nachts. Omdat het luchtverwarming is heb je de temperatuur ook vrij snel weer op peil.

Hier heb ik overigens aan 200W niet genoeg om de kamer op temperatuur te houden (vrijstaand, matig geïsoleerd). Zeg maar minstens het dubbele. Kennelijk had jij al een hele nette warmtevraag/verlies. Zelfs met een super COP van rond de 5 zou het betekenen dat jij aan 1000W verwarmingsvermogen genoeg hebt. Dat is gewoon heel weinig en heeft niet zo zeer met het verschil tussen een Daikesai en een ELGA te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zat de laatste jaren op 700m3, idd best gunstig voor een rijtjeshuis met 110m2 oppervlak :)
In de huiskamer laat ik hem 's nachts op 17 pruttelen en boven gaat hij uit als ik slaap of weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Hier is 's ochtends na inschakelen het verbruik tijdens aanwarmen gedurende anderhalf tot twee uur gemiddeld zo'n twee keer hoger dan tijdens het "op temperatuur houden". Op basis daarvan heb ik besloten om vooralsnog gewoon 's nachts uit te schakelen. Scheelt ook nog de nodige bedrijfsuren van binnen en buitenunit. Aan de andere kant: beperkte of geen nachtverlaging is wel comfortabeler. Met name de vloer is hier 's ochtends een tijd lang k-k-koud ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De huiskamer koelt zo langzaam af dat de airco uit blijft met de 17 graden instelling.
Een half uur voor de wekker mag hij weer en dat is nog steeds pruttelen wat ie doet.
Boven gaat hij na een dagje niets doen wel naar 500W gedurende 30 min en dan weer 200W.
De etage is een stukje kleiner dan beneden, ik schat 13m2 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb vernomen dat er volgend jaar mogelijk subsidie komt op zo'n warmtepomp.

Nu is het huis matig tot slecht geïsoleerd. Als de verwarming tot 20graden opstookt en ik schakel deze uit dan is het 4 uur later alweer 16 graden. Over langere tijd niet stoken komt de temperatuur echter niet beneden de 14 graden.
Het loont bij mij dus zeker om de nachtverlaging naar 16 graden erin te houden op gas. Al met al kom ik toch maar rond de 1000m3 gas uit, inclusief tapwater.

Ik haal veel informatie uit dit topic echter heb ik nog geen gevoel bij de installatiebedrijven. Het boeit me niet om €750 euro meer uit te geven aan een deugdelijk advies en complete installatie. Echter.. het cowboys gevoel overheerst nog.

Ik heb op jaarbasis een overschot van 750kWh PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOKs
  • Laatst online: 21-06-2021
Even een verificatie vraagje tussen door. Wij hebben een LG Inverter V airco en ik was van mening dat op de airco status lampjes aanwezig zijn die aangeven waarmee de airco mee bezig is, verwarmen, koelen, etc. Nu zie ik alleen maar aan/uit, temperatuur.
Nu zie ik geen status lampjes meer, conclusie er is iets stuk. Airco werkt verder prima.

Kernvraag heeft de LG Inverter V wel of geen status lampjes. Indien ja, kan iemand een foto posten voor de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Trebbors schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:05:

Nu is het huis matig tot slecht geïsoleerd. Als de verwarming tot 20graden opstookt en ik schakel deze uit dan is het 4 uur later alweer 16 graden. Over langere tijd niet stoken komt de temperatuur echter niet beneden de 14 graden.
Het loont bij mij dus zeker om de nachtverlaging naar 16 graden erin te houden op gas. Al met al kom ik toch maar rond de 1000m3 gas uit, inclusief tapwater.

Ik haal veel informatie uit dit topic echter heb ik nog geen gevoel bij de installatiebedrijven. Het boeit me niet om €750 euro meer uit te geven aan een deugdelijk advies en complete installatie. Echter.. het cowboys gevoel overheerst nog.

Zie deze post.
Ik heb goed ervaringen met ClimaSense en ik ziet nu op 0.574 kWh/graaddag (over 11 maanden) t.o.v. 0.60 m3/graaddag met een HR CV ketel. Ik zat voorheen over de 1600 m3 gas.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150731.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150731-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Trebbors schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:05:

Als het kan zou ik zeker gaan isoleren, dat levert veel op met een kleine investering tenzij je kozijnen moet vernieuwen.
Ik verlies hooguit 2 graden met dit weer, de zon helpt nu niet dus het is netto warmteverlies.
Of een airco loont hangt van de situatie af, ik heb niet zo veel kamers dus dat scheelt.
Een cv warmtepomp lijkt wat minder efficiënt te zijn, maar ik kan dat pas goed vergelijken als ik beide zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Jaren 50 huis..

Spouwmuur isolatie is niet mogelijk omdat er dampdichte verf tegen de buitenmuur zit :-(
Enkele optie is eerst zandstralen en opnieuw dampopen schilderen $$$ maar dan moeten de buren meedoen anders ziet het niet uit.
Vloerisolatie: Een kruipruimte is er niet, dus de enige optie is de vloer, die er een paar jaar ligt, compleet uitrammelen.

Als ik dan zie dat met nachtverlaging en slim stoken(avond weg = kachel hele dag op 16) het gasverbruik nog binnen de perken blijft.. En het overschot pv..
Dan denk ik dat een warmtepomp meer euro's oplevert dan isoleren. Ik most toch iets met het overschot pv.

[ Voor 31% gewijzigd door Trebbors op 16-10-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wij kunnen niet ruiken wat voor soort huis je hebt, isoleren is dus niet makkelijk en goedkoop.in dit geval.
Je pv overschot gebruiken is zeker verstandig, nu nog uitzoeken wat het beste werkt.
Er zijn 2 topics over warmtepompen, deze hier gaat over airco's.
Ik ben pas een week geleden gestart, dus ik weet niet of het lage verbruik stand zal houden.

Met een airco verwarm je met name 1 ruimte en met deuren open gaan andere ruimtes langzaam mee.
Een L/W warmtepomp zoals de Elga kan je zien als een elektrische cvketel, echter heeft deze relatief weinig capaciteit en werkt hij het best met vloerverwarming en lage temperatuur radiators (Jaga).
Heb je dat allemaal niet, dan kan je je afvragen of een Elga de investering van rond €4K waard is.
Uiteraard zal hij wel functioneren, maar meer als aanvulling op de cv als het niet te koud is.

Een airco is vrij eenvoudig te installeren, er zijn ook multi-split versies met meerdere binnen units.
Voordeel is dat je maar 1 buiten unit hoeft te plaatsen, nadeel is dat alle leidingen door het huis moeten.
Bij mij was dat haast niet te doen, dus heb ik 2 aparte airco's genomen.

Ik heb lang meegelezen voor ik een keus maakte, de Elga zou het misschien wel redden met mijn 700m3 gas maar ik heb alleen standaard radiators.
Een andere wens was kunnen koelen in de zomer, dat gaf uiteindelijk de doorslag en ik heb de 2 airco's met A+++ label naar mijn idee voor een prima prijs kunnen aanschaffen en plaatsen (minder dan €3K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 01:02:
Wij kunnen niet ruiken wat voor soort huis je hebt, isoleren is dus niet makkelijk en goedkoop.in dit geval.
Je pv overschot gebruiken is zeker verstandig, nu nog uitzoeken wat het beste werkt.
Er zijn 2 topics over warmtepompen, deze hier gaat over airco's.
Ik ben pas een week geleden gestart, dus ik weet niet of het lage verbruik stand zal houden.

Met een airco verwarm je met name 1 ruimte en met deuren open gaan andere ruimtes langzaam mee.
Een L/W warmtepomp zoals de Elga kan je zien als een elektrische cvketel, echter heeft deze relatief weinig capaciteit en werkt hij het best met vloerverwarming en lage temperatuur radiators (Jaga).
Heb je dat allemaal niet, dan kan je je afvragen of een Elga de investering van rond €4K waard is.
Uiteraard zal hij wel functioneren, maar meer als aanvulling op de cv als het niet te koud is.

Een airco is vrij eenvoudig te installeren, er zijn ook multi-split versies met meerdere binnen units.
Voordeel is dat je maar 1 buiten unit hoeft te plaatsen, nadeel is dat alle leidingen door het huis moeten.
Bij mij was dat haast niet te doen, dus heb ik 2 aparte airco's genomen.

Ik heb lang meegelezen voor ik een keus maakte, de Elga zou het misschien wel redden met mijn 700m3 gas maar ik heb alleen standaard radiators.
Een andere wens was kunnen koelen in de zomer, dat gaf uiteindelijk de doorslag en ik heb de 2 airco's met A+++ label naar mijn idee voor een prima prijs kunnen aanschaffen en plaatsen (minder dan €3K).
Waar heb jij de Toshiba daiseikai vandaan?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:54:
[...]

Waar heb jij de Toshiba daiseikai vandaan?
Niet uit NL, daar lukt dat niet voor die prijs :9
Marke-klima.eu :)
Je krijgt €50 korting op je eerste bestelling als je pop-ups toelaat.
Het enige puntje van kritiek is de verzending, dat gaat met groupage vervoer en die kunnen alleen de dag van aflevering geven, niet een tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Een airco is ideaal om je stroom overschot om te zetten in warmte. Hier is de kamer heerlijk warm en de CV uit. Ik heb dezelfde toshiba als speedy André, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan er ook prima gas mee vermijden, een overschot is luxe maar dat heb ik helaas niet.
Overigens verbruikt de cv nu nauwelijks stroom, dat was toch 75W met brander en 65W met de pomp aan.
In de keuken heb ik een Grohe Red duo 8l boiler, voldoende voor vaat afspoelen e.d. en daar hoeft de cv ook niet meer voor aan te slaan (incl. 10m leiding verwarmen voor het de kraan uit kwam).
Er zijn wel warmtepompboilers te vinden van 120l, maar dan staat buitenunit no 3 hier buiten :+
De cop is niet denderend (3,5) en de kostprijs van €1400 haal je er niet snel uit.
Mochten de airco's de cv het hele jaar kunnen vervangen, dan valt er op de gasaansluiting te besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tot nu toe zeer tevreden, de multispilt wp houdt de kamer en keuken lekker warm.
Als de zaak op temperatuur is (dit gaat heel snel) gaan beide units op de fluisterstand en houden het warmteniveau goed vast.
Als we s'avonds in de kamer zitten gaat de wp uit en gaat de speksteen aan maar dit is niet omdat de wp de ruimte niet warm kan houden maar heeft met gezelligheid te maken. :)
Bij temperaturen ver onder nul gaat uiteraard continu de speksteen aan i.v.m. de cop op dat moment van de wp.
We gaan zien hoever we het stadsverwarmingsverbruik kunnen terugdringen, wordt nu alleen nog gebruikt voor het tapwater.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-10-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:10:
In de keuken heb ik een Grohe Red duo 8l boiler, voldoende voor vaat afspoelen e.d. en daar hoeft de cv ook niet meer voor aan te slaan (incl. 10m leiding verwarmen voor het de kraan uit kwam).
Er zijn wel warmtepompboilers te vinden van 120l, maar dan staat buitenunit no 3 hier buiten :+
De cop is niet denderend (3,5) en de kostprijs van €1400 haal je er niet snel uit.
Mochten de airco's de cv het hele jaar kunnen vervangen, dan valt er op de gasaansluiting te besparen :)
Ik zoek ook nog iets functioneels voor tapwater in de keuken en even snel gezocht op wat jij gebruikt, klopt die prijs van bijna €1100,- ? Verwacht bijna van niet gezien je regels er na, dus ben best benieuwd eigenlijk. Tenzij je natuurlijk een andere reden hebt gehad voor de Grohe, want die lijkt me ook niet echt terug te verdienen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Pixelmagic schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 00:05:
[...]

Ik zoek ook nog iets functioneels voor tapwater in de keuken en even snel gezocht op wat jij gebruikt, klopt die prijs van bijna €1100,- ? Verwacht bijna van niet gezien je regels er na, dus ben best benieuwd eigenlijk. Tenzij je natuurlijk een andere reden hebt gehad voor de Grohe, want die lijkt me ook niet echt terug te verdienen.
Ik kocht hem bij Ibood voor maar €600 :*)
Niet om hem terug te verdienen, maar meer voor het gemak dat je direct warm water hebt en minder verspilt.
Een praktische reden is dat een standaard boiler niet in m'n keukenkastje past en deze wel.
Daarbij heeft hij een laag stand-by verbruik van 0,5kWh per dag en als je hem extra isoleert nog minder.
Blijft de douche (en bad) over, daar heb je serieus veel vermogen voor nodig of een grote boiler die op de een of andere manier verwarmd moet worden.
Van mij hoeft hij niet snel op temperatuur te zijn, dus een klein warmtepompje zou voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Pixelmagic schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 00:05:
[...]

Heb je mechanische afzuiging zonder wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

SpikeHome schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:25:
[...]

Heb je mechanische afzuiging zonder wtw?
Dat heb ik inderdaad, zie het verband niet helemaal dus verras me eens :)

Nog drie nachtjes slapen dan komt de Sarara 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Pixelmagic schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:52:
[...]

Dat heb ik inderdaad, zie het verband niet helemaal dus verras me eens :)

Nog drie nachtjes slapen dan komt de Sarara 8)
Je hebt wp's die de afzuiging vervangen en de lucht terug afkoelen naar een 2c en de warmte dus in ww gaat.
evt zelfs ook met aansluiting op je c.v. installatie.
Daarmee heb je het warmwater al afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
SpikeHome schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:14:
[...]

Je hebt wp's die de afzuiging vervangen en de lucht terug afkoelen naar een 2c en de warmte dus in ww gaat.
evt zelfs ook met aansluiting op je c.v. installatie.
Daarmee heb je het warmwater al afgedekt.
Maar die verbruiken denk ik iets meer dan 2W (Itho Ecofan) als ze alleen ventileren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:35:
[...]

Maar die verbruiken denk ik iets meer dan 2W (Itho Ecofan) als ze alleen ventileren ...
als ze alleen ventileren een 7w.
anders 360w maar dan heb je ook warm water.
en je gooit geen lucht van 20c naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat valt nog mee, een oude wisselstroom box zit zo op 20W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
SpikeHome schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:45:
[...]
als ze alleen ventileren een 7w.
anders 360w maar dan heb je ook warm water.
en je gooit geen lucht van 20c naar buiten
Dat zou dan uitkomen op een COP van maximaal 2,5. Niet bijster hoog.

Als ik reken met
- een afzuiging van 75 m3/h (stand 1 van een Itho Ecofan)
- ruimtetemperatuur van 21°C / 50% RV = 40 kJ/kg enthalpie
- afblaastemperatuur van 5°C / 100% RV = 19 kJ/kg enthalpie
- luchtmassa van 1,22 kg/m3

Dan wordt er dus 75 x 1.22 = 91,5 kg lucht per uur afgezogen
Er wordt dan 40-19 = 21 kJ per kg lucht terug gewonnen.
91,5 kg x 21 kJ/kg = 1922 kJ per uur = 534 watt, oftewel een COP van 2,5. Dan moet het wel een erg goedkope installatie zijn om te kunnen concurreren met een elektrisch element met een COP van 1.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
antonboonstra schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:05:
[...]

Dat zou dan uitkomen op een COP van maximaal 2. Niet bijster hoog.

Als ik reken met
- een afzuiging van 75 m3/h (stand 1 van een Itho Ecofan)
- ruimtetemperatuur van 21°C / 50% RV = 40 kJ/kg enthalpie
- afblaastemperatuur van 5°C / 100% RV = 19 kJ/kg enthalpie
- luchtmassa van 1,22 kg/m3

Dan wordt er dus 75 / 1.22 = 61,5 kg lucht per uur afgezogen
Er wordt dan 40-19 = 21 kJ per kg lucht terug gewonnen.
61,5 kg x 21 kJ/kg = 1291 kJ per uur = 359 watt, oftewel een COP van 2. Dan moet het wel een erg goedkope installatie zijn om te kunnen concurreren met een elektrisch element met een COP van 1.
Ah fijn dat jij dat zo kan uitrekenen.
Ik snap alleen nog niet hoe je weet wat hij geproduceerd heeft?
De ecolution die ik gebruik kan met buiten temperaturen van boven 10c het huis compleet warm houden.
Met 12+c word het huis ook warmer dus opstoken gaat wel zeer langzaam.
2 onder 1 kap woning met inhoud van een 375m3
Kamer/keuken/gang is altijd aan 70m2 en de badkamer 10m2 dus totaal 80m2 voerverwarming.
Volgens de documentatie zou hij echter een cop van 4,6 moeten halen.
Ben dus heel erg benieuwd hoe ik de COP kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
SpikeHome schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:23:
[...]
Ah fijn dat jij dat zo kan uitrekenen.
Ik snap alleen nog niet hoe je weet wat hij geproduceerd heeft?
De ecolution die ik gebruik kan met buiten temperaturen van boven 10c het huis compleet warm houden.
Met 12+c word het huis ook warmer dus opstoken gaat wel zeer langzaam.
2 onder 1 kap woning met inhoud van een 375m3
Kamer/keuken/gang is altijd aan 70m2 en de badkamer 10m2 dus totaal 80m2 voerverwarming.
Volgens de documentatie zou hij echter een cop van 4,6 moeten halen.
Ben dus heel erg benieuwd hoe ik de COP kan uitrekenen.
Het vermogen dat zo'n warmtepomp kan leveren, is direct afhankelijk van hoeveel energie hij uit de lucht kan halen. De hoeveelheid energie is weer afhankelijk van de hoeveelheid lucht en de temperatuur hiervan.

Als je een buitenunit hebt, dan kun je onbeperkt buitenlucht aanzuigen alleen wordt de hoeveelheid energie beperkt bij lage buitentemperaturen.

Heb je een unit die de warmte uit de afzuiglucht haalt, dan is de temperatuur gunstig (meestal rond de 20°C), maar de hoeveelheid lucht is beperkt tot de hoeveelheid lucht die je uit huis trekt. Als je maar beperkt hoeft te ventileren (75 m3/h in mijn vorige bericht), dan zit er ook weinig potentiële energie in die lucht. Als je 21°C afzuiglucht afkoelt tot 5°C, dan kun je hier maar een vermogen van 534 watt uit halen. Samen met de 360 watt elektrische energie, produceer je dan 900 watt aan warmte. Om meer energie uit de lucht te halen, zul je dus ook meer lucht moeten afzuigen, meer dan misschien strikt noodzakelijk is voor ventilatie/verse lucht.

Het makkelijkst bereken je de COP als je weet hoeveel kWh/MJ de warmtepomp heeft geproduceerd (waterzijdig) en hoeveel elektriciteit hij hiervoor heeft gebruikt. Heb je geen warmtemeter, dan kun je indirect de hoeveelheid warmte berekenen, als je weet hoeveel m3/h de unit afzuigt en met welke temperatuur je aanzuigt en afblaast.
Inventum Ecolution combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Momenteel is mijn Daikin Sahara Ururu (FTXZ35N) heel rustig aan het verwarmen. Als ik de url http://192.168.0.16/aircon/get_sensor_info krijg ik een string terug waarin staat cmpfreq=14. Ik neem aan dat dit betekent dat de frequentiegeregelde compressor met 14 Hz wordt gestuurd, i.p.v. de 50Hz bij vollast (edit: vollast gaat de unit in ieder geval tot 103 Hz). Het verbruik, gemeten met een DIN rail kWh meter is 233W.

Volgens de documentatie zou de unit minimaal 0,6 kW moeten kunnen leveren. Met een verbruik van 233W en een COP van 5? (bij een buitentemperatuur van 12 °C) levert de unit dus veel meer dan de 0,6 kW. Ik kwam een post van Gasschuif tegen waar hij over een nog veel lager vermogen praat. Kan de unit nog verder terug moduleren? Zo ja, kan iemand dan ook de cmpfreq bekijken?

Edit: Zag zojuist ook al een cmpfreq van 10, waarbij er 162W werd verbruikt. Dat komt al dichter in de buurt van de minimale 0,6 kW.
Edit2: En een cmpfreq van 6, waarbij er 123W werd verbruikt :o

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 07-01-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

antonboonstra schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:49:
Momenteel is mijn Daikin Sahara Ururu (FTXZ35N) heel rustig aan het verwarmen. Als ik de url http://192.168.0.16/aircon/get_sensor_info krijg ik een string terug waarin staat cmpfreq=14. Ik neem aan dat dit betekent dat de frequentiegeregelde compressor met 14 Hz wordt gestuurd, i.p.v. de 50Hz bij vollast. Het verbruik, gemeten met een DIN rail kWh meter is
Ik heb de wifi unit (nog) niet meebesteld vanwege gebrek aan functionaliteit, bedienden via een app vind ik niet interresant. Ik heb wel een linux server met domotiga draaien en haal daarmee wel veel data binnen over temperatuur en specifiek verbruik. Als ik zie wat jij hier boven post zou ik mogelijk wel veel info van de airco op kunnen halen en achteraf kunnen bepalen wat trends zijn bv in verhouding buiten temp en zo.

Is er hier ergens documentatie van waar ik welke info weg kan halen zodat ik nog kan bekijken of het de moeite waard is om de wifi direct mee te laten nemen a.s. Donderdag ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Pixelmagic schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:35:
[...]
Ik heb de wifi unit (nog) niet meebesteld vanwege gebrek aan functionaliteit, bedienden via een app vind ik niet interresant. Ik heb wel een linux server met domotiga draaien en haal daarmee wel veel data binnen over temperatuur en specifiek verbruik. Als ik zie wat jij hier boven post zou ik mogelijk wel veel info van de airco op kunnen halen en achteraf kunnen bepalen wat trends zijn bv in verhouding buiten temp en zo.

Is er hier ergens documentatie van waar ik welke info weg kan halen zodat ik nog kan bekijken of het de moeite waard is om de wifi direct mee te laten nemen a.s. Donderdag ?
De app is inderdaad matig. Die gebruik ik volledig niet meer. Maar gelukkig is er via wat reverse engineering wel een API achterhaald (https://github.com/ael-code/daikin-control) waardoor de wifi unit veel interessanter wordt. En bij Climasense is ie maar 59 euro.

Ik heb nu een zelfgebouwde 'webapp', waar ik nu dus ook mijn warmtepomp kan in- en uitschakelen. Setpoints, ventilatiestand e.d. is ook mogelijk, maar daarvoor moet ik m'n app nog even uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
antonboonstra schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:19:
[...]

Het vermogen dat zo'n warmtepomp kan leveren, is direct afhankelijk van hoeveel energie hij uit de lucht kan halen. De hoeveelheid energie is weer afhankelijk van de hoeveelheid lucht en de temperatuur hiervan.

Als je een buitenunit hebt, dan kun je onbeperkt buitenlucht aanzuigen alleen wordt de hoeveelheid energie beperkt bij lage buitentemperaturen.

Heb je een unit die de warmte uit de afzuiglucht haalt, dan is de temperatuur gunstig (meestal rond de 20°C), maar de hoeveelheid lucht is beperkt tot de hoeveelheid lucht die je uit huis trekt. Als je maar beperkt hoeft te ventileren (75 m3/h in mijn vorige bericht), dan zit er ook weinig potentiële energie in die lucht. Als je 21°C afzuiglucht afkoelt tot 5°C, dan kun je hier maar een vermogen van 360 watt uit halen. Samen met de 360 watt elektrische energie, produceer je dan 720 watt aan warmte. Om meer energie uit de lucht te halen, zul je dus ook meer lucht moeten afzuigen, meer dan misschien strikt noodzakelijk is voor ventilatie/verse lucht.

Het makkelijkst bereken je de COP als je weet hoeveel kWh/MJ de warmtepomp heeft geproduceerd (waterzijdig) en hoeveel elektriciteit hij hiervoor heeft gebruikt. Heb je geen warmtemeter, dan kun je indirect de hoeveelheid warmte berekenen, als je weet hoeveel m3/h de unit afzuigt en met welke temperatuur je aanzuigt en afblaast.
[afbeelding]
Berkenening technisch snap ik het nog niet echt.
Maar vanavond wel even wat getimed.
De afzuiging staat op 100m3.
Ik had WW uitgezet en die was 29c
WW aan en timen.
In 45min. Was het water van 29c naar 45c
In de boiler zit 50L.
Verbuik wp een 300w.
Dus hoe kan ik dan ong. uitrekenen de COP is?

Edit. Mijn huis heeft de wp vandaag van 20c naar 20,5 gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Als je warmtepomp 45 minuten is bezig geweest en 300W verbruikt, heeft het dus 300 x 0,75 = 225Wh aan elektriciteit gekost.
Deze elektrische energie moet je vergelijken met de thermische energie die in de boiler is opgeslagen. Daarvoor heb je de soortelijke warmte van water nodig (4186 J/kg/graad). De boiler is (45-29=) 16 graden opgewarmd en er zit 50 kg water in, dus de thermische energie is 4186*16*50 = 3349 kJ.

225Wh x 3600 seconden = 810 kJ. De COP is dus 3349/810 = 4,13.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 20-10-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
antonboonstra schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:48:
[...]
Ik heb nu een zelfgebouwde 'webapp', waar ik nu dus ook mijn warmtepomp kan in- en uitschakelen. Setpoints, ventilatiestand e.d. is ook mogelijk, maar daarvoor moet ik m'n app nog even uitbreiden.
Ik heb een stukje integratie gedaan met Domoticz via dezelfde api:
https://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi
Het python alternative is van mijn hand.

Als je get_sensor_info aanroept dan krijg je als antwoord:
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=11.0,err=0,cmpfreq=20

Buiten 11C, binnen 22C. Blijkbaar heeft die cmpfreq iets van doen met de regeling en heeft die een correlatie met het verbruik. Weet iemand hier het fijne van? Het zou een koud kunstje zijn deze waarde door te geven aan Domoticz en te monitoren. Ik monitor echter alleen mijn slimme meter en niet het vermogen dat de Daikin verbruikt en de Daikin geeft dat zelf volgens mij ook niet door (hoewel hij het wel lijkt te weten, want het totale vermogen dat hij heeft opgeslokt kan ik wel opvragen met de afstandsbediening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Interessante post hierboven! Helaas is er behalve onofficiele API documentatie niet zo veel te vinden over deze API. Als ik de waardes van http://<daikin_ip>/aircon/get_week_power opvraag, dan krijg ik ook een waarde voor today_runtime die enigszins relateert aan de waarde die de afstandbediening weergeeft. Maar ook dat is niet 1:1 te vertalen, dus ik vraag me ook af hoe je met de API het juiste verbruik opvraagt. Daarnaast geeft bij mij de API ook niet terug wat het historische verbruik is, m.a.w. de get_week_power en get_year_power functies geven altijd 0/0/0/... terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

dat is dus eigenlijk wat ik zoek, de temp binnen en buiten heb ik nu ook, en bedienen vind ik niet zo belangrijk dus vraag me af of het de 60€ waard is.

Op dit moment ben ik nog niet onder de indruk van de zaken die retour komen, zeker nu ik lees dat de Andere waardes leeg of niet betrouwbaar lijken...

Het blijft toch vaag dat fabrikanten hier niet meer naar producten kijken met een open api waar gewoon veel data beschikbaar is.

Kan je op de normale ab overigens ook zaken opgenomen vermogen terugzien ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Even zitten klussen en nu komt de waarde van cmp_freq via een lua scriptje binnen in mijn Domoticz (ik moest nog even lua leren). De waarde lijkt gerelateerd aan het verbruik, hij wordt langzaam lager lijkt me (de warmtepomp stond nog niet zo lang aan). De hoogste waarde die ik gezien heb is meen ik 62 en toen stond hij gezien het verbruik in huis vermoedelijk 1000W te blazen. Dus mijn eerste gok: vermogen = 16*cmp_freq :-). Als iemand een vermogensmeter aan de Daikin heeft hangen en bovendien de wifi module heeft, dan zou hij/zij eens kunnen kijken of cmp_freq inderdaad 1:1 gekoppeld is aan vermogen. Ik heb ook maar gelijk het 'verbruik' erbij gestopt als 16*cmp_freq/60 (het lua script wordt elke minuut gedraaid).

De waarde in /aircon/get_week_power staat bij mij ook allemaal op nul, behalve dan today_runtime. Dit lijkt me het aantal minuten dat hij vandaag gedraaid heeft sinds de laatste start, dus dat is niet zo nuttig.

Op de AB kun je het verbruik sinds installatie opvragen en het huidige verbruik, maar huidig is het totale verbruik sinds hij aan is gegaan. Ik zou daar wel een basis check mee kunnen doen, omdat Domoticz nu ook het verbruik per dag ophoest.

[ Voor 27% gewijzigd door robhuls op 20-10-2015 21:39 . Reden: Bijhouden verbruik inmiddels ook werkend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
antonboonstra schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:16:
Als je warmtepomp 45 minuten is bezig geweest en 300W verbruikt, heeft het dus 300 x 0,75 = 225Wh aan elektriciteit gekost.
Deze elektrische energie moet je vergelijken met de thermische energie die in de boiler is opgeslagen. Daarvoor heb je de soortelijke warmte van water nodig (4186 J/kg/graad). De boiler is (45-29=) 16 graden opgewarmd en er zit 50 kg water in, dus de thermische energie is 4186*16*50 = 3349 kJ.

Tnx.
Zal kijken of ik zelf wat meer kan meten en rekenen.
Maar de cop die je uit rekende lijkt meer zoals de technische specs opgeven.
Ik ben sinds ik de wp heb van. 800m3+ naar een 150m3(2013/2014 a 200m3(2015/2016) gegaan.
Die laatste m3 gas wil ik door een uhuru of elga vervangen.
En naar elektrisch koken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Zou zo'n berekening ook met 'live' gegevens gedaan kunnen worden en indien mogelijk, welke gegevens heb je dan nodig voor een Sarara ?

Lijkt me namelijk erg leuk om live én achteraf te kunnen kijken onder welke situatie je de beste en minst goede efficiëntie hebt gehad, heb hier alleen totaal geen kaas van gegeten.

@robhuls, bedankt zover, maar eens een nachtje over slapen en morgen beslissen of het de €59 waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixelmagic op 20-10-2015 22:15 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 16:37
robhuls schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:27:
Even zitten klussen en nu komt de waarde van cmp_freq via een lua scriptje binnen in mijn Domoticz (ik moest nog even lua leren). De waarde lijkt gerelateerd aan het verbruik, hij wordt langzaam lager lijkt me (de warmtepomp stond nog niet zo lang aan). De hoogste waarde die ik gezien heb is meen ik 62 en toen stond hij gezien het verbruik in huis vermoedelijk 1000W te blazen. Dus mijn eerste gok: vermogen = 16*cmp_freq :-). Als iemand een vermogensmeter aan de Daikin heeft hangen en bovendien de wifi module heeft, dan zou hij/zij eens kunnen kijken of cmp_freq inderdaad 1:1 gekoppeld is aan vermogen. Ik heb ook maar gelijk het 'verbruik' erbij gestopt als 16*cmp_freq/60 (het lua script wordt elke minuut gedraaid).
Als mijn Ururu Sarara rustig staat te pruttelen (ongeveer 100 à 110 Watt) staat de cmp_freq op 6. Lager heb ik hem nog niet gezien. Nouja, op 0 als hij niets hoeft te doen, het vermogen is dan ongeveer 9 Watt.
Als ik hem net aanzet 's morgens en hij dus harder moet werken verbruikt hij tijdelijk meer dan 1000 Watt, dan staat de cmp_freq ook een stuk hoger.

Helaas kan ik het verbruik nog niet loggen in Domoticz, dus ik moet het van momentopnames hebben. Nu kan ik de cmp_freq wel gaan loggen maar dat is zinloos als ik het vermogen niet ook kan loggen, want dan is een duidelijk verband lastig te leggen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik waag me niet aan marke klima
marke-klima is van een Nederlander die in Nederland failliet is gegaan
Ze hebben niets op voorraad staan en hebben alleen een inschrijving in Duitsland en een Duitse rekening en hij blijkt te opereren van uit Roemenië.
Ik zeg niet dat hij niet zal leveren , maar toch waag ik me er niet aan.
Ik vraag me af hoe het dan zou gaan als er wat is met de airco, moet ik dan zelf een installateur zoeken en krijg ik dan de gemaakte kosten terug binnen de garantie.
Ik betaal liever iets meer in Nederland want er zijn best wel een paar aanbieders die iets duurder zijn , maar wel in Nederland.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, er zijn meer ondernemers die ooit falliet zijn gegaan, moet ik ze dan allemaal vermijden?
De opzet zonder voorraad lijkt me niet zo vreemd, daardoor heeft hij weinig operationele kosten en risico.
Ik kreeg de zending uit Duitsland en niet uit Roemenië.
De correspondentie is in het Nederlands en je hebt dezelfde dag nog antwoord.
Bovendien levert hij veel recentere modellen dan ik in NL zie.
Over garantieafhandeling heb ik het uiteraard ook gehad, dat regelt hij via een aantal installateurs of als je het zelf regelt in overleg met die installateur.

Nog ff editten ...
Ik keek eens naar wat anderen vragen voor een Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, €2899 met montage 8)7
Voor minder dan dat geld zijn er nu 2 gemonteerd hier!

[ Voor 29% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-10-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:33:
Ik keek eens naar wat anderen vragen voor een Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, €2899 met montage 8)7
Voor minder dan dat geld zijn er nu 2 gemonteerd hier!
Ik heb offerte's gehad van boven de 3000 euro incl. installatie.
Bij Co-Air in apeldoorn goede zaken kunnen doen en netjes geinstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Misschien wil ik het iets te goedkoop, maar een factor 2 tussen de prijzen is absurd.
Soms verkopen ze met 5 jaar garantie als je jaarlijks service erbij neemt, dus nog duurder in totaal.
Grappig is wel dat sommige zaken op Youtube laten zien hoe dat onderhoud eruit ziet, veel kun je dus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Wanneer gebruik je nu echt de PURE zuiveringswerking functie op de airco? Heb je deze standaard aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nee die zet ik normaal niet aan omdat ik geen bijzondere reden daartoe zie.
Ik kan wel eens testen of je er kookluchtjes mee weg krijgt, maar ik ventileer ook met de raamroosters.
Kennelijk kan je Pure ook gebruiken zonder te koelen of verwarmen.
Sommige verkopers beloven dat je met PURE aan minder stof in huis krijgt, echter zal je dan ook de filters een keer moeten reinigen of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
robhuls schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:27:
Als iemand een vermogensmeter aan de Daikin heeft hangen en bovendien de wifi module heeft, dan zou hij/zij eens kunnen kijken of cmp_freq inderdaad 1:1 gekoppeld is aan vermogen.
Hierbij een plaatje van mijn airco. De paarse lijn is het stroomgebruik (in Watt) van mijn Daikin multisplit systeem met 4 binnenunits, waarvan 1 binnenunit actief. De groene lijn is de waarde van cmpfreq vermenigvuldigt met 20 (dus niet 16) om een redelijke match te krijgen. Bij 16 lag de cmpfreq lijn dik onder de Watt lijn.

Zo te zien is cmpfreq een aardige indicatie van het stroomgebruik, maar er is zeker geen 1-op-1 relatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.games4all.eu/airco.png

Als alle units uitstaan blijft de Daikin +- 14 Watt stroom gebruiken, o.a. door de 4 Wifi modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
antonboonstra schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:05:
[...]
Dan wordt er dus 75 / 1.22 = 61,5 kg lucht per uur afgezogen
75 X 1.22 = 91kg lucht. ( = 1900kj/uur = 530W wat weer een COP geeft van 3)

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Fornax445 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:28:
[...]
75 X 1.22 = 91kg lucht. ( = 1900kj/uur = 530W wat weer een COP geeft van 3)
Scherp! Thanx voor de correctie. Volgens mij kom je dan trouwens op een COP van ongeveer 2,5, zie mij aangepaste berekening.

[ Voor 26% gewijzigd door antonboonstra op 22-10-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
antonboonstra schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:33:
[...]

Scherp! Thanx voor de correctie. Volgens mij kom je dan trouwens op een COP van ongeveer 2,5, zie mij aangepaste berekening.
Ok volgens die berekening zou die afzuiging niet erg zuinig idd zijn.
Gezien het feit dat de unit ook een €3400,- gekost heeft geloof ik.

Maar als ik deze bekijk zou het wel weer moeten kloppen.

En als ik maar 534w in huis kan stoppen kan dat vermogen mijn huis dan warmhouden? of zelfs warmer krijgen (al duurt dat natuurlijk wel even gezien het lage vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

De Sarara hangt sinds vanmorgen, vanmiddag geen stroom vanwege vervangen groepenkast maar ondertussen een warme kamer.

Enige wat we nu uit moeten vinden wat de meest comfortabele stand is en hoe het allemaal werkt. Heb het telefoonboek er bij gehad maar geloof niet dat ik die wil doorworstelen.

Overigens netjes en snel opgehangen door de huisleveranciers en de wifi er ook in zitten. Heb Domoticz er ook maar even bij gezet en kan zien waar hij op ingesteld staat maar nog niet door hoe ik moet schakelen.

So much to do, so little (free) time ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een weekje geleden deze besteld:

Afbeeldingslocatie: http://gloimg.gearbest.com/gb/2014/201407/goods-img/1406242713301-P-1875240.jpg

Geen idee wanneer hij komt maar ik hoop de airco's met dit dingetje via internet te kunnen bedienen.
Hij doet ook 433MHz rf, met een beetje geluk kan ik ook andere apparaten aansturen.
Over de Broadcom lees ik wisselende verhalen, zolang het met de app werkt heb je geluk kennelijk ...

P.S.
Nog wat info voor de Elga kWh-vreters:

2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW
2 weken in gebruik
Samen slechts 40kWh verbruikt! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-10-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij ons is op afstand bedienen eigenlijk niet nodig.
Als iemand thuis komt en de wp aanzet is binnen een poep en een scheet de complete benedenverdieping op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik gebruik de weektimer en dat gaat prima , maar omdat ik zowat alles in huis al via internet kan monitoren en schakelen mag de airco niet ontbreken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Speedy-Andre schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:46:
Ik gebruik de weektimer en dat gaat prima , maar omdat ik zowat alles in huis al via internet kan monitoren en schakelen mag de airco niet ontbreken :P
Wat ik mij dit soort dingen altijd afvraag is hoe je de feedback regelt - je kan wel een commando naar de aircon sturen maar hoe lees je dat deze die ook ontvangen en begrepen heeft?
Er zijn zat simplex domotica oplossingen maar bij bijvoorbeeld Hue krijg je ook de feedback in je app wat de lampen doen, dus als een commando niet aankwam zie je dat ze niets doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De enige feedback die de airco geeft is een of meer piepjes, dus ik zal er op moeten vertrouwen.
Wat ik wel kan zien op afstand is of de temperatuur verandert en ik kan het verbruik aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Pixelmagic schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:52:
Overigens netjes en snel opgehangen door de huisleveranciers en de wifi er ook in zitten. Heb Domoticz er ook maar even bij gezet en kan zien waar hij op ingesteld staat maar nog niet door hoe ik moet schakelen.
Voorbeeldje
http://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi
Het python script is redelijk duidelijk. Je moet alle parameters meegeven, anders werkt het niet, ook niet als je er maar 1 wil wijzigen.

Mijn ervaring is dat het altijd werkt. Mocht je een bevestiging willen dan kun je uiteraard een get doen om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:51:
[...]
Wat ik mij dit soort dingen altijd afvraag is hoe je de feedback regelt - je kan wel een commando naar de aircon sturen maar hoe lees je dat deze die ook ontvangen en begrepen heeft?
Er zijn zat simplex domotica oplossingen maar bij bijvoorbeeld Hue krijg je ook de feedback in je app wat de lampen doen, dus als een commando niet aankwam zie je dat ze niets doen.
In mijn webapp stuur ik niet alleen een AAN schakeling (set_control_info), maar lees ik vervolgens ook de status uit (get_control_info). Dan weet je zeker dat de unit ook aan gaat en lees je ook gelijk het setpoint uit. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ie niet reageerde op een AAN commando.
Webapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Ah dat werkt dus, dank, wist niet dat je de status kan uitlezen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 17 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2