Maar voor de communicatie met de klassieke IR afstandsbediening geldt dit dan weer niet. Ik heb me daar wel over verbaasd. Hele klokprogramma's worden er overgedragen door dat ding, zonder feedback terug, op dat piepje na dan.antonboonstra schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:45:
[...]
In mijn webapp stuur ik niet alleen een AAN schakeling (set_control_info), maar lees ik vervolgens ook de status uit (get_control_info). Dan weet je zeker dat de unit ook aan gaat en lees je ook gelijk het setpoint uit. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ie niet reageerde op een AAN commando.
[afbeelding]
Even wat geknutseld met de remotes, ik kan de 2 airco's op de remote scheiden als A en B.
Om de airco boven te bedienen heb ik een oude AV/IR verlenger in ere hersteld

Als ik de remote in de huiskamer gebruik, dan zendt de transmitter in de slaapkamer dit naar de airco.
Zodra de bestelde wifi/IR zender er is leer ik hem de codes van A en B en kan ik beide airco's onafhankelijk van elkaar bedienen
Om de airco boven te bedienen heb ik een oude AV/IR verlenger in ere hersteld

Als ik de remote in de huiskamer gebruik, dan zendt de transmitter in de slaapkamer dit naar de airco.
Zodra de bestelde wifi/IR zender er is leer ik hem de codes van A en B en kan ik beide airco's onafhankelijk van elkaar bedienen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het lijkt mijn privé topic wel

Sneller dan verwacht werd de wifi naar ir/rf zender vandaag al bezorgd
Er zit een QR code op de doos en de zender die naar een (trage) downloadlink wijst.
De Android app werkt vrij eenvoudig, maar eerst moet je wifi configureren.
Dat doe je door een resetknopje in te houden waarna een groene led snel knippert.
Met de app kan je dan een wifi netwerk kiezen en een wpa wachtwoord invoeren en dan is er contact.
Er zijn templates voor diverse apparaten, dwz alleen wat knopjes zonder ir code.
Die code kan je hem leren door op elke toets op de template te drukken waarna je met de originele remote het commando zendt.
Een remote van een airco doet een paar dingen achter elkaar, behalve een temperatuur wijzigen stuur je ook de mode mee (koelen, verwarmen, ventileren of ontvochtigen).
Om te beginnen koos ik voor temperatuur naar 20 graden bij elke mode, dan schakelt de airco de mode om en zou hij de 20 graden die op het display van de remote staat moeten sturen.
Mijn airco geeft dit niet weer, hij bevestigt alleen met een piepje de ontvangst.
De standaard airco template kent alleen on, off en 4 modes met gekoppelde temperatuur.
Je kan knoppen toevoegen en dat is dan weer een mode met temperatuur.
Omdat ik 2 airco's heb met een als A en B ingestelde remote heb ik 2 airco's in de app gezet zodat ik ze onafhankelijk van elkaar kan bedienen.
De wifi-ir zender staat in de huiskamer met een rf remote verlenger in zicht waarmee ik de airco in de slaapkamer kan bedienen.
Hoe de app het doet weet ik (nog) niet, maar als je niet via wifi verbindt dan vindt hij de zender toch.
Ook kan je data exporteren, maar waar dat heen gaat is niet te zien ...
Het duurt lang, dus wellicht komt het ergens op het net terecht.
Bij data importeren browst hij op de gsm zelf.
Al met al een leuk apparaat dat je ook zonder technische achtergrond kan configureren als je Engels kent.
De app heet i-smart en voor zover ik het kan zien is deze identiek aan de Broadlink in dit topic.
Er staat een naampje op, W809ii (RM-pro2).
[edit]
Ik zat ff te pielen met de RF schakelaar en hij blijkt een plafondlamp/ventilator te kunnen bedienen
Tevens heb ik de Itho Ecofan remote geprobeerd, maar die ziet hij niet ondanks dat hij 868MHz is.
Op een Elro remote reageert hij, maar Elro schakelaars doen niks met het signaal (omdat ze 433MHz zijn)

Sneller dan verwacht werd de wifi naar ir/rf zender vandaag al bezorgd
Er zit een QR code op de doos en de zender die naar een (trage) downloadlink wijst.
De Android app werkt vrij eenvoudig, maar eerst moet je wifi configureren.
Dat doe je door een resetknopje in te houden waarna een groene led snel knippert.
Met de app kan je dan een wifi netwerk kiezen en een wpa wachtwoord invoeren en dan is er contact.
Er zijn templates voor diverse apparaten, dwz alleen wat knopjes zonder ir code.
Die code kan je hem leren door op elke toets op de template te drukken waarna je met de originele remote het commando zendt.
Een remote van een airco doet een paar dingen achter elkaar, behalve een temperatuur wijzigen stuur je ook de mode mee (koelen, verwarmen, ventileren of ontvochtigen).
Om te beginnen koos ik voor temperatuur naar 20 graden bij elke mode, dan schakelt de airco de mode om en zou hij de 20 graden die op het display van de remote staat moeten sturen.
Mijn airco geeft dit niet weer, hij bevestigt alleen met een piepje de ontvangst.
De standaard airco template kent alleen on, off en 4 modes met gekoppelde temperatuur.
Je kan knoppen toevoegen en dat is dan weer een mode met temperatuur.
Omdat ik 2 airco's heb met een als A en B ingestelde remote heb ik 2 airco's in de app gezet zodat ik ze onafhankelijk van elkaar kan bedienen.
De wifi-ir zender staat in de huiskamer met een rf remote verlenger in zicht waarmee ik de airco in de slaapkamer kan bedienen.
Hoe de app het doet weet ik (nog) niet, maar als je niet via wifi verbindt dan vindt hij de zender toch.
Ook kan je data exporteren, maar waar dat heen gaat is niet te zien ...
Het duurt lang, dus wellicht komt het ergens op het net terecht.
Bij data importeren browst hij op de gsm zelf.
Al met al een leuk apparaat dat je ook zonder technische achtergrond kan configureren als je Engels kent.
De app heet i-smart en voor zover ik het kan zien is deze identiek aan de Broadlink in dit topic.
Er staat een naampje op, W809ii (RM-pro2).
[edit]
Ik zat ff te pielen met de RF schakelaar en hij blijkt een plafondlamp/ventilator te kunnen bedienen
Tevens heb ik de Itho Ecofan remote geprobeerd, maar die ziet hij niet ondanks dat hij 868MHz is.
Op een Elro remote reageert hij, maar Elro schakelaars doen niks met het signaal (omdat ze 433MHz zijn)
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-10-2015 21:31 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[quote]Speedy-Andre schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 22:37:
geeft niet, ik lurk lustig mee..
geeft niet, ik lurk lustig mee..
Vandaag zo goed als 1 jaar de Daikin Ururu Sarara 3.5 kWh model gebruikt voor het verwarmen. Dus kan een goede vergelijking maken met de plofketel. Nog maar 0 m3 gas gebruikt voor verwarmen.

Met de airco verwarmen kom ik uit op 0.57 kWh/graaddag, terwijl ik met de HR gasketel 0.60 m3/graaddag deed. Oftewel, SCOP 5.7 betekent 1 kWh = 1 m3, energiekosten met de airco zijn 3x minder dan met gas verwarmen. In mijn geval nog beter, omdat ik bijna op 0 uitkwam op de elektriciteitsmeter, lekker salderen met de zonnepanelen. Kan iedereen aanraden om een airco voor verwarmen te overwegen.

Met de airco verwarmen kom ik uit op 0.57 kWh/graaddag, terwijl ik met de HR gasketel 0.60 m3/graaddag deed. Oftewel, SCOP 5.7 betekent 1 kWh = 1 m3, energiekosten met de airco zijn 3x minder dan met gas verwarmen. In mijn geval nog beter, omdat ik bijna op 0 uitkwam op de elektriciteitsmeter, lekker salderen met de zonnepanelen. Kan iedereen aanraden om een airco voor verwarmen te overwegen.
Dat blijft toch vreemd. Ik zei het een paar dagen geleden in het LW-topic al, waar enige tweakers menen dat de efficientie van WP's veelal lager zal zijn dan de specs vermelden. Dit zou ik trouwens ook denken, niet alleen gezien het VW-bedrog onlangs, maar eerder bij alle reclamepraat en resultaten van slagers die eigen vlees keuren.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:45:
Maar wat is de verklaring voor 1:1-vervangingen die hier wel vaker genoemd worden?
Bij 1m3 gas = 9,2 kWh elek geldt bijv:
Stel benodigde verwarmingsenergie is die van 1m3 (of 9,2 kWh). Energie die erin gaat is vóór verwerking van het rendement van het apparaat.
Bij een eff van 570% (SCOP=5,7) is dus nodig een input van 1,61 kWh. Bij 1:1 vervanging had je hiervoor blijkbaar 1,61 m3 erin gestopt, wat alleen bij een rendement van de ketel van 62% leidt tot een output van 1m3. Dat lijkt wel erg laag.
Er zijn uiteraard meerdere combinaties te bedenken van rendementen waarbij de input gelijk is (1m3 vervangen door 1 kWh, uiteraard niet dezelfde energie-inhoud) en als output eenzelfde verwarmingsenergie ter beschikking komt. Stel dat die 62% wel erg laag is en in werkelijkheid 90%, dan heb je een SCOP nodig van 8,3. Ook dat lijkt me sterk.
Dus, wat is een betere verklaring? Flinke meetfouten? Iets anders?
There's nothing moister than an oyster.
Met een airco is het niet te meten wat de warmte output is dus dan blijft het verbruik over.
De cop is niet constant, de fabrikant geeft een gemiddelde op.
Een airco houdt geen dikke betonnen vloer of radiators warm, daar gaat de energie niet eerst heen.
Wat me gisteren opviel is dat m'n airco ondanks de lage temperatuur buiten niet meer vermogen vroeg bij mistige omstandigheden, kennelijk heeft vocht in de lucht een positieve invloed op de prestaties.
De cop is niet constant, de fabrikant geeft een gemiddelde op.
Een airco houdt geen dikke betonnen vloer of radiators warm, daar gaat de energie niet eerst heen.
Wat me gisteren opviel is dat m'n airco ondanks de lage temperatuur buiten niet meer vermogen vroeg bij mistige omstandigheden, kennelijk heeft vocht in de lucht een positieve invloed op de prestaties.
Bij mij verwarm ik nog alleen maar beneden (met de airco), misschien gaat er veel CV warmte verloren via de radiatoren/weg naar beneden/muren?. Mogelijk ook dat de capaciteit van mijn radiatoren niet optimaal was?zeegerd schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:38:
[...]
Dus, wat is een betere verklaring? Flinke meetfouten? Iets anders?
Alleen op de badkamer heb ik nog een straalkacheltje met automatische timer. Heb een relatief groot huis (550 m3).
Ik heb geen echte verklaring, ik weet alleen wat ik nu verbruikt heb. En daar ben ik blij mee, scheelt weer een gasbelletje.
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-11-2015 15:30 ]
@ZuinigeRijder / @Speedy-Andre
Dat lijkt inderdaad een aardige mogelijkheid: dat het rendement van zo'n ketel best hoog is maar dat er e.e.a. weglekt en/of gaat naar materialen die eerst opgewarmd moeten worden. Afgezien van puur de apparaatefficiëntie, waar het veel over gaat, zou voor de 'beleefde warmte' ook naar zulke effecten gekeken moeten worden.
Bij een LLWP zou dit effect dus gunstiger kunnen zijn dan bij een LWWP. Aan de andere kant, lucht verliest ook snel weer z'n warmte, terwijl een opgewarmde omgeving langzamer z'n warmte weer afstaat, wat ook nuttig kan zijn (soms juist gewenst: speksteenkachel bijv). Interessant.
Verder, mee eens uiteraard, elke niet gedronken slok op een gasborreltje is mooi meegenomen, zeker hier in Groningen.
Dat lijkt inderdaad een aardige mogelijkheid: dat het rendement van zo'n ketel best hoog is maar dat er e.e.a. weglekt en/of gaat naar materialen die eerst opgewarmd moeten worden. Afgezien van puur de apparaatefficiëntie, waar het veel over gaat, zou voor de 'beleefde warmte' ook naar zulke effecten gekeken moeten worden.
Bij een LLWP zou dit effect dus gunstiger kunnen zijn dan bij een LWWP. Aan de andere kant, lucht verliest ook snel weer z'n warmte, terwijl een opgewarmde omgeving langzamer z'n warmte weer afstaat, wat ook nuttig kan zijn (soms juist gewenst: speksteenkachel bijv). Interessant.
Verder, mee eens uiteraard, elke niet gedronken slok op een gasborreltje is mooi meegenomen, zeker hier in Groningen.
Dat die massa zo'n verschil maakt geloof ik niet. Ten eerste zal de massa van je huis net zo goed verwarmd worden als je maar lang genoeg stookt met een L/L WP. Ten tweede: als er al een effect vanuitgaat, dan werkt het ook de andere kant op: massa houdt de warmte langer vast.
De verklaring moet er mi veel eerder in gezocht worden dat de voor/na situatie vrijwel nooit goed vergeleken kan worden. Als ik alleen al kijk naar mijn eigen situatie:
* ik heb geen idee hoe veel van het gas dat ik vorig jaar gebruikte ging naar ww vs cv. Iets met veranderende gezinssituatie.
* ik ben opgehouden met de houtkachel
* de isolatieprojecten gaan continu door
* de aanwezigheid van mensen in huis is veranderd
* ik stook boven met straalkacheltjes op de badkamer en babykamer, dat verbruik hou ik niet bij (en het betekent inleveren van comfort tov cv)
* ruimte boven de garage wordt niet meer verwarmd
* etc etc
Voor bijna iedereen spelen wel 1 of meer van dit soort factoren. Meer dan grofmazige vergelijkingen moeten we daarom niet willen maken.
Dat gezegd hebbende denk ik dat wij hier met een vrijstaand huis in de buurt zitten van het verbruik van zuinigerijder met ook alleen een verwarmde benedenverdieping (ca 7x10 m) en incidenteel verwarmde ruimtes boven. Dat laatste zie ik toch wel als een nadeel/oncomfortabel en dat mag best gezegd worden om die ronkende verbruikscijfers een beetje in perspectief te plaatsen
.
De verklaring moet er mi veel eerder in gezocht worden dat de voor/na situatie vrijwel nooit goed vergeleken kan worden. Als ik alleen al kijk naar mijn eigen situatie:
* ik heb geen idee hoe veel van het gas dat ik vorig jaar gebruikte ging naar ww vs cv. Iets met veranderende gezinssituatie.
* ik ben opgehouden met de houtkachel
* de isolatieprojecten gaan continu door
* de aanwezigheid van mensen in huis is veranderd
* ik stook boven met straalkacheltjes op de badkamer en babykamer, dat verbruik hou ik niet bij (en het betekent inleveren van comfort tov cv)
* ruimte boven de garage wordt niet meer verwarmd
* etc etc
Voor bijna iedereen spelen wel 1 of meer van dit soort factoren. Meer dan grofmazige vergelijkingen moeten we daarom niet willen maken.
Dat gezegd hebbende denk ik dat wij hier met een vrijstaand huis in de buurt zitten van het verbruik van zuinigerijder met ook alleen een verwarmde benedenverdieping (ca 7x10 m) en incidenteel verwarmde ruimtes boven. Dat laatste zie ik toch wel als een nadeel/oncomfortabel en dat mag best gezegd worden om die ronkende verbruikscijfers een beetje in perspectief te plaatsen
Vergelijk het met een speksteenkachel
Hoe meer massa hoe meer warmte je erin kunt opslaan dus hoe langer de warmte afgifte.
Hoe meer massa hoe meer warmte je erin kunt opslaan dus hoe langer de warmte afgifte.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ja, bij nader inzien maakt het natuurlijk wel uit of je een goed geïsoleerde vloer indirect tot kamertemperatuur verwarmt of naar 30+ graden. In dat laatste geval moet je er eerst heel wat meer energie in stoppen, maar dat moet er als alles goed is ook weer uitkomen. Tenzij de vloer niet zo denderend is geïsoleerd natuurlijk, dan heb je daar een joekel van een verliesterm.
Mijn buren hebben dezelfde vloer als ik: 5 cm eps en vol met "betondoorlopers". Maar dan dus mét vloerverwarming en zonder na-isolatie. Die vinden het heel gewoon om 3000 kuub gas per jaar af te rekenen
.
Mijn buren hebben dezelfde vloer als ik: 5 cm eps en vol met "betondoorlopers". Maar dan dus mét vloerverwarming en zonder na-isolatie. Die vinden het heel gewoon om 3000 kuub gas per jaar af te rekenen

Het ligt ook aan het materiaal waar je warmte in op wilt slaan, dikke radiatoren van staal is flut, speksteen is top.
Daar zal een betonvloer wel ergens tussenin zitten mits zoals je zegt de onderkant goed geissoleerd is.
Daar zal een betonvloer wel ergens tussenin zitten mits zoals je zegt de onderkant goed geissoleerd is.
Volgens mij heb ik ergens in dit topic al eens mijn meetwaarden gezet. Ik kom spot-on op de theoretische SCOP waarde uit. Ik deed 0.3m3/graaddag oftewel 840m3/jaar (~2800 graaddagen in een jaar). Nu doe ik 0.5 kWh/graaddag oftewel 1400kWh/jaar, dus ik doe 1.65 kWh/m3, wat overeen komt met een SCOP van 5.7, precies volgens specificatie. Dat waren toen data van een aantal maanden, ik kan het verbruik van de pomp nog wel een keer opvragen nu hij er een jaar op heeft zitten en kijken of die 0.5 kWh/graaddag nog klopt, maar ik denk dat die 0.3m3/graaddag eerder onnauwkeuriger is dan die 0.5 kWh. Ik heb verder geen wijzigingen gedaan aan mijn huis. Wat ik in mijn geval zie is dus dat de som hierboven klopt en niet de regel van 1 kWh=1m3.
Is het verbruik bij koelen goed te scheiden, want als het per ongeluk bij het totaal zit dan is het plaatje voor verwarmen gunstiger.
Bij mij zit er een eenvoudige kWh-teller tussen de airco's dus ik kan geen onderscheid maken.
Wel kan ik na het stookseizoen het verbruik noteren en vlak er voor nog eens.
Het vermeden stroomverbruik van de cvketel hoort ook bij de te maken winst.
Bij mij zit er een eenvoudige kWh-teller tussen de airco's dus ik kan geen onderscheid maken.
Wel kan ik na het stookseizoen het verbruik noteren en vlak er voor nog eens.
Het vermeden stroomverbruik van de cvketel hoort ook bij de te maken winst.
[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-11-2015 19:15 ]
Ik zou nog het verbruik opvragen van mijn Daikin Ururu. Hierbij, 744 kWh sinds 12 december afgelopen jaar volgens de info knop op de afstandsbediening. In Heino waren dat 2566 graaddagen, minus 116 (van 2-9 januari deed de ketel het werk omdat ik op vakantie was), oftewel 0.303 kWh/graaddag waar ik voorheen 0.3 m3/graaddag deed, dus dat zou tot mij eigen verbazing de 1:1 regel bevestigen. Overigens is die 0.3 m3/dag niet heel nauwkeurig, dat was een relatief korte periode.
Hierin zit ook nog wat airco gebruik, maar de unit verbruikt dan vrijwel niks en het aantal draaiuren is ook te verwaarlozen (misschien een uurtje koelte blazen tegen de avond als het echt snikheet is, en dan ben ik meestal op vakantie).
Vervelende bijkomstigheid zou voor mij dan zijn dat ik meer dan 1000kWh/jaar netto ga terugleveren op mijn greenchoice contract, dus dan produceert paneel 16 tegen de kolenfooi van 5 cent/kWh ...
Hierin zit ook nog wat airco gebruik, maar de unit verbruikt dan vrijwel niks en het aantal draaiuren is ook te verwaarlozen (misschien een uurtje koelte blazen tegen de avond als het echt snikheet is, en dan ben ik meestal op vakantie).
Vervelende bijkomstigheid zou voor mij dan zijn dat ik meer dan 1000kWh/jaar netto ga terugleveren op mijn greenchoice contract, dus dan produceert paneel 16 tegen de kolenfooi van 5 cent/kWh ...
[ Voor 15% gewijzigd door robhuls op 08-11-2015 12:47 ]
Met mijn nieuwe PV installatie had ik al verwacht 1000 kWh overschot te krijgen. Vandaar dat ik juist de Daikin heb gekocht. Alleen zit ik na 157 dagen op slechts 63 kWh verbruik. Dat gaat dus nog niet erg hard... Misschien ook nog maar een boiler aanschaffen voor de douche. Dan kan het gas helemaal worden afgesloten.robhuls schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:45:
[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 08-11-2015 14:29 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat komt dus overeen met mijn 1:1 regelrobhuls schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:45:
Ik zou nog het verbruik opvragen van mijn Daikin Ururu. Hierbij, 744 kWh sinds 12 december afgelopen jaar volgens de info knop op de afstandsbediening. In Heino waren dat 2566 graaddagen, minus 116 (van 2-9 januari deed de ketel het werk omdat ik op vakantie was), oftewel 0.303 kWh/graaddag waar ik voorheen 0.3 m3/graaddag deed, dus dat zou tot mij eigen verbazing de 1:1 regel bevestigen. Overigens is die 0.3 m3/dag niet heel nauwkeurig, dat was een relatief korte periode.

Hier mijn historisch verbruik van gas:

In 2012 heb ik mijn zonnepanelen geplaatst en ik kan de jaren 2013 en 2014 niet goed vergelijken, omdat ik met een elektrische sfeerkachel met een COP van 1 bijverwarmd heb in de woonkamer. Maar kan wel vergelijken met de jaren daarvoor, voor 2012 zat ik altijd boven de 0.60 m3/graaddag. Dus met mijn Ururu in 2015 0.57 kWh/graaddag tegenover 0.60 m3/graaddag.
Kijkende naar het historische elektriciteitsverbruik:

In 2013 en 2014 heb ik dus bijverwarmd met een elektrische sfeerhaard. Vanaf 12 november 2014 dus de Daikun Ururu Sarara, die het gehele gasverbruik voor verwarmen heeft vermeden. En ondanks de 1600 kWh stroomverbruik, kom ik toch bijna op nul op de meter. Dit laatste omdat ik een onzuinige koelkast vervangen heb (bijna 25 jaar oud) en omdat de kinderen het begin van het jaar uitgevlogen zijn en ik dus minder elektriciteit verbruik. Waarschijnlijk zou ik komend jaar dan negatief eindigen.
Daarom heb ik sinds kort als particulier een puur elektrische Kia Soul EV van 1 jaar oud aangeschaft. Een gedeelte laad ik op mijn werk (15 eurocent/kWh), een gedeelte thuis (gedeelte kan ik salderen).

Eigenlijk kijken of het ding een API heeft, zodat je hem met bijv. Domoticz o.i.d. kan aansturen. Dan hoef je zelf niet meer met die app te klooien maar kun je events bouwen (ALS dit DAN warmtepomp aan, etc.)Speedy-Andre schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 22:37:
Het lijkt mijn privé topic wel![]()
[afbeelding]
Sneller dan verwacht werd de wifi naar ir/rf zender vandaag al bezorgd![]()
[...]
.
[ Voor 128% gewijzigd door yohammer op 09-11-2015 15:12 ]
@ZuinigeRijder
Ik zie dat je in oktober ongeveer 125kWh verbruikte met de airco en dat het per jaar 1600kWh is.
Als ik dat terug zou rekenen naar mijn 700m3 dan zou ik op minder dan 80kWh uit moeten komen.
Echter draaien hier 2 airco's (3,5kW) waarvan een slechts een uurtje in de avond.
Momenteel zet ik de airco in de huiskamer op 17 graden als ik werk, maar misschien kan hij ook uit als de temperatuur dan niet te ver zakt.
Ik zie dat je in oktober ongeveer 125kWh verbruikte met de airco en dat het per jaar 1600kWh is.
Als ik dat terug zou rekenen naar mijn 700m3 dan zou ik op minder dan 80kWh uit moeten komen.
Echter draaien hier 2 airco's (3,5kW) waarvan een slechts een uurtje in de avond.
Momenteel zet ik de airco in de huiskamer op 17 graden als ik werk, maar misschien kan hij ook uit als de temperatuur dan niet te ver zakt.
Inderdaad, 124 m3 verbruikt in oktober, 250 graaddagen, 0,496 m3/graaddag.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:10:
@ZuinigeRijder
De Daikin Ururu Sarara springt 's morgens om 6.30 aan en gaat uit om 22:45.
Geen m3 toch?ZuinigeRijder schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:23:
[...]
Inderdaad, 124 m3 verbruikt in oktober, 250 graaddagen, 0,496 m3/graaddag.
De Daikin Ururu Sarara springt 's morgens om 6.30 aan en gaat uit om 22:45.
Nee, dat stond op mindergas

Dat ze daar geen instelling voor hebben op mindergas, want een airco zorgt ook voor minder gas
Tot nu toe bevalt me de multispilt warmtepomp van Toshiba uitstekend.
De buiten unit is zeer stil, ik hoor hem totaal niet en met de de 2 binnenunits krijg ik de woonkamer en aanbouwkeuken zeer snel warm.
In de keuken staat hij op 17 'C ingesteld en houdt de keuken met gemak op 20 'C.
In de woonkamer staat hij op 18 'C ingesteld en houdt deze ruimte op 21 'C.
Beide units staan bovendien ingesteld op de fluisterstand en kunnen zelfs op deze stand met gemak alles op temperatuur houden.
Totaal geen last van van lawaai of gewaai
Kortom een tevreden gebruiker.
De buiten unit is zeer stil, ik hoor hem totaal niet en met de de 2 binnenunits krijg ik de woonkamer en aanbouwkeuken zeer snel warm.
In de keuken staat hij op 17 'C ingesteld en houdt de keuken met gemak op 20 'C.
In de woonkamer staat hij op 18 'C ingesteld en houdt deze ruimte op 21 'C.
Beide units staan bovendien ingesteld op de fluisterstand en kunnen zelfs op deze stand met gemak alles op temperatuur houden.
Totaal geen last van van lawaai of gewaai
Kortom een tevreden gebruiker.
Ik zie Super Daiseikai versies en Suzumi, welke heb je?
Mijn ervaring met de stille stand is dat die het beste werkt als de temperatuur bereikt is.
Opwarmen duurt langer omdat er minder lucht circuleert.
[edit]Suzumi dus, koelen/verwarmen A++/A+
Mijn ervaring met de stille stand is dat die het beste werkt als de temperatuur bereikt is.
Opwarmen duurt langer omdat er minder lucht circuleert.
[edit]Suzumi dus, koelen/verwarmen A++/A+
[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-11-2015 12:48 ]
Reminder:
Vrijwilligers Vereniging Zeeuwind organiseren mini-syposium. Kijk op:
http://www.zeeuwind.nl/ni...nen-donderdag-19-november
Wordt o.a. ook gesproken over warmtepompen, lucht/luchtpompen etc.
Iedereen is van harte welkom.
Vrijwilligers Vereniging Zeeuwind organiseren mini-syposium. Kijk op:
http://www.zeeuwind.nl/ni...nen-donderdag-19-november
Wordt o.a. ook gesproken over warmtepompen, lucht/luchtpompen etc.
Iedereen is van harte welkom.

Nu de benedenverdieping prima verwarmbaar is met de Daikin ben ik aan het kijken of ik de hele stadsverwarming er niet uit kan gooien en nog eens 500+ euro per jaar besparen, voor de badkamer los ik verwarming op met een infraroodpaneel, alleen warm water zit ik nog een beetje mee.
Omdat een boiler nogal ruimte in kan nemen zit ik te denken aan een doorstroomverwarmer (14Kw want moet op mijn 3 fasen 25A aansluiting)
Iemand daar toevallig ervaring mee? 2 volwassenen 1 kind, wel douche, geen bad, geen uren onder de douche.
Omdat een boiler nogal ruimte in kan nemen zit ik te denken aan een doorstroomverwarmer (14Kw want moet op mijn 3 fasen 25A aansluiting)
Iemand daar toevallig ervaring mee? 2 volwassenen 1 kind, wel douche, geen bad, geen uren onder de douche.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik heb een wijas doorstromer (instelbaar met dipswitches op 11,13,5 of 15 Kw). Deze zit als naverwarming achter de hygiene (doorstroom) boiler. Het water daarvan is nog niet kouder dan 22 graden geweest. Ook een DWTW op de koudwaterkraan aangesloten. De Wijas staat ingesteld op 50 graden en doet het prima op 11 Kw. Met een warme zonneboiler (> 50 graden) is de waterdruk wel iets hoger. Maar werkt prima hier en doet al het warmwater in huis.Philos31 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:40:
Nu de benedenverdieping prima verwarmbaar is met de Daikin ben ik aan het kijken of ik de hele stadsverwarming er niet uit kan gooien en nog eens 500+ euro per jaar besparen, voor de badkamer los ik verwarming op met een infraroodpaneel, alleen warm water zit ik nog een beetje mee.
Vanochtend met water 22 graden in, trok hij circa 7 Kw en dat zakte naar iets minder dan 6, toen de DWTW op termperatuur was
[ Voor 5% gewijzigd door jerh op 18-11-2015 21:19 . Reden: toevoeging ]
Welk type wijas doorstromer heb je als ik vragen mag?jerh schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:18:
[...]
Ik heb een wijas doorstromer (instelbaar met dipswitches op 11,13,5 of 15 Kw). Deze zit als naverwarming achter de hygiene (doorstroom) boiler. Het water daarvan is nog niet kouder dan 22 graden geweest. Ook een DWTW op de koudwaterkraan aangesloten. De Wijas staat ingesteld op 50 graden en doet het prima op 11 Kw. Met een warme zonneboiler (> 50 graden) is de waterdruk wel iets hoger. Maar werkt prima hier en doet al het warmwater in huis.
Vanochtend met water 22 graden in, trok hij circa 7 Kw en dat zakte naar iets minder dan 6, toen de DWTW op termperatuur was
http://www.wijas.com.pl/en/pow_lcd.phpNiek_ schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:14:
[...]
Welk type wijas doorstromer heb je als ik vragen mag?
de multi variant. In Duitsland te koop voor rond de 250 euro
Als je op amazon.de/ebay.de zoekt op durchlauferhitzer krijg je de nodige resultaten. Ik kijk hier ook al een tijdje naar icm een dwtw. Enige nadeel is dat je een 3 fasen aansluiting nodig hebt, dat kan in de bestaande bouw lastig zijn.
Ik heb in mijn bestaande huis sinds gisteren 3 fasen laten aansluiten. (vandaar ook mijn vraag gisteren)marcel3 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:20:
Als je op amazon.de/ebay.de zoekt op durchlauferhitzer krijg je de nodige resultaten. Ik kijk hier ook al een tijdje naar icm een dwtw. Enige nadeel is dat je een 3 fasen aansluiting nodig hebt, dat kan in de bestaande bouw lastig zijn.
De man van Liander (netwerkbeheerder) vertelde mij dat in de meeste huizen de 3 fasen sowieso naar binnen getrokken zijn en dan is het aansluiten een fluitje van een cent. Kost iets van 200 euro inclusief.
Wat je dan wel krijgt is dat je hele binneninstallatie op 1 fase zit, dus je zou misschien het beste ook een nieuwe groepenkast aan laten sluiten en dan je groepen over de verschillende fasen laten verdelen.
Als je nog geen 3 fase hoofdzekering hebt in je meterkast heeft het netwerkbedrijf daar ook ene oplossing voor (hebben ze uitgelegd maar ben vergeten wat) maar er zou iets tussen je groepenkast en je hoofdaansluiting komen.
Qua vastrecht is tot 3x25A 1 tarief, dus je gaat niet meer vastrecht betalen.
Let wel dat als je een doorstromer wilt aansluiten op een 3x25A aansluiting kun je maximaal 18Kw aan energie gebruiken, en als je dan een 18Kw doorstromer neemt dan moet er een schakeling tussen die alle andere verbruikersgroepen uit zet, dus als je toevallig ook je warmtepomp aan hebt staan, dan gaat die uit als je warm water tapt.
Dus eigenlijk blijft de 14/15Kw versie over, en die geeft, voor zover ik kan nagaan online tussen 5 en 7 liter water per minuut op 38 graden, wat misschien net genoeg/te weinig is om te douchen.
Dus vandaar ook mijn vraag voor ervaring hier.
[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 19-11-2015 13:28 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
5L/min door de doorstroomverwarmer à 14kW resulteert in een DeltaT van 40 graden. Oftewel 20 graden aanvoer, 60 graden uitvoer. Netto wordt dit dus 10L/min uit de douchekop.Philos31 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:17:
Let wel dat als je een doorstromer wilt aansluiten op een 3x25A aansluiting kun je maximaal 18Kw aan energie gebruiken, en als je dan een 18Kw doorstromer neemt dan moet er een schakeling tussen die alle andere verbruikersgroepen uit zet, dus als je toevallig ook je warmtepomp aan hebt staan, dan gaat die uit als je warm water tapt.
Dus eigenlijk blijft de 14/15Kw versie over, en die geeft, voor zover ik kan nagaan online tussen 5 en 7 liter water per minuut op 38 graden, wat misschien net genoeg/te weinig is om te douchen.
Bij een hogere aanvoer temp, bijv. door een DWTW en/of een zonneboiler, heb je minder vermogen nodig.
Daarnaast kan je ervoor kiezen niet tot 60* C, maar bijv. tot 50 graden te verwarmen. Dan heb je circa 10,5kW nodig.
Prima te doen met een krachtstroom groep en een doorstroomverwarmer.
Dankjewel voor deze nuttige info.Philos31 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:17:
[...]
Ik heb in mijn bestaande huis sinds gisteren 3 fasen laten aansluiten. (vandaar ook mijn vraag gisteren)
De man van Liander (netwerkbeheerder) vertelde mij dat in de meeste huizen de 3 fasen sowieso naar binnen getrokken zijn en dan is het aansluiten een fluitje van een cent. Kost iets van 200 euro inclusief.
Wat je dan wel krijgt is dat je hele binneninstallatie op 1 fase zit, dus je zou misschien het beste ook een nieuwe groepenkast aan laten sluiten en dan je groepen over de verschillende fasen laten verdelen.
Als je nog geen 3 fase hoofdzekering hebt in je meterkast heeft het netwerkbedrijf daar ook ene oplossing voor (hebben ze uitgelegd maar ben vergeten wat) maar er zou iets tussen je groepenkast en je hoofdaansluiting komen.
Qua vastrecht is tot 3x25A 1 tarief, dus je gaat niet meer vastrecht betalen.
En op de plek van de doorstromer komt de krachtstroomaansluiting gevoed door een 4/5 aderige kabel toch? Dat is hier nog de grootste uitdaging. Als ik het ding op zolder zou plaatsen (direct boven de douche), dan moet daar dus op één of andere manier een 4 of 5 aderige kabel naartoe. Ik zou hem hier ook evt vlakbij de meterkast kunnen hangen, maar dan is de afstand naar douche weer groter. Nog maar eens even puzzelen...
Ik hang hem in de meterkast, de 5 meter buis van 15mm naar de badkamer bevat dan ongeveer een liter water als ik het goed berekend heb, dat vind ik verwaarloosbaar.marcel3 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:38:
[...]
Dankjewel voor deze nuttige info.
En op de plek van de doorstromer komt de krachtstroomaansluiting gevoed door een 4/5 aderige kabel toch? Dat is hier nog de grootste uitdaging. Als ik het ding op zolder zou plaatsen (direct boven de douche), dan moet daar dus op één of andere manier een 4 of 5 aderige kabel naartoe. Ik zou hem hier ook evt vlakbij de meterkast kunnen hangen, maar dan is de afstand naar douche weer groter. Nog maar eens even puzzelen...
Door hem daar te hangen kan ik dan direct ook de keuken bedienen met dezelfde doorstromer.
Als we nu 's morgensvroeg willen douchen sta ik een liter of 10 water weg te spoelen alvorens het water van de stadsverwarming eindelijk eens binnen is (geen warmtewisselaar in huis maar een warmwateraansluiting) dus dan ga ik er in snelheid van warm water sowieso op voor uit.
De Ururu die ik begin dit jaar heb geïnstalleerd heeft sinds 20 maart dit jaar het gasverbruik na correctie voor graaddagen met 66% vermindert vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat is een besparing van 700m3 met een stroomverbruik van 297kWh (inclusief het extra gebruik t.g.v. Air-co in de zomer).
De besparing in stroomverbruik voor de CV-ketel in diezelfde periode heb ik niet exact gemeten, maar die kan ik wel ongeveer benaderen. Tijdens het gebruik voor luchtverwarming draait de ketel vrijwel constant op 100%, dat is 33kW oftewel ongeveer 3,6m3 per uur. 700 / 3,6 = 194 vollast uren. De ketel heeft ook nadraai- en opwarm tijd. Ik schat dat op ongeveer 20% extra draaideuren. 194 * 1,20 = 233uur. De CV-ketel en de luchtbehandeling samen gebruiken ongeveer 700W. 233u * 700W = 163kWh. (Ik onderschat dit, omdat een deel van de warmte ook naar de vloerverwarming is gegaan en die verbruikt veel minder stroom. Het aantal vollast uren is hierdoor naar schatting ~20% te laag.)
Als we het directe verbruik van de Ururu dus verminderen met de geschatte elektriciteitsbesparing in de gasverwarming, dan blijft er een marginaal elektriciteitsverbruik over van 134kWh voor een gasbesparing van 700m3.
Geen slechte investering volgens mij!
De besparing in stroomverbruik voor de CV-ketel in diezelfde periode heb ik niet exact gemeten, maar die kan ik wel ongeveer benaderen. Tijdens het gebruik voor luchtverwarming draait de ketel vrijwel constant op 100%, dat is 33kW oftewel ongeveer 3,6m3 per uur. 700 / 3,6 = 194 vollast uren. De ketel heeft ook nadraai- en opwarm tijd. Ik schat dat op ongeveer 20% extra draaideuren. 194 * 1,20 = 233uur. De CV-ketel en de luchtbehandeling samen gebruiken ongeveer 700W. 233u * 700W = 163kWh. (Ik onderschat dit, omdat een deel van de warmte ook naar de vloerverwarming is gegaan en die verbruikt veel minder stroom. Het aantal vollast uren is hierdoor naar schatting ~20% te laag.)
Als we het directe verbruik van de Ururu dus verminderen met de geschatte elektriciteitsbesparing in de gasverwarming, dan blijft er een marginaal elektriciteitsverbruik over van 134kWh voor een gasbesparing van 700m3.
Geen slechte investering volgens mij!
Je hebt het wel over een periode dat de airco het op z'n sloffen kan doen, dus reken je niet rijk ...
Op dit moment draait mijn airco overdag op 17 graden als ik werk, nu het buiten onder 10 graden is zie ik dat hij een beetje pendelt.
Die 17 graden is misschien te hoog, want ik zie dat de huiskamer rond 19 graden blijft.
Als het buiten warmer is dan doet de airco niets, behalve wat ventileren terwijl hij de temperatuur meet.
Op dit moment draait mijn airco overdag op 17 graden als ik werk, nu het buiten onder 10 graden is zie ik dat hij een beetje pendelt.
Die 17 graden is misschien te hoog, want ik zie dat de huiskamer rond 19 graden blijft.
Als het buiten warmer is dan doet de airco niets, behalve wat ventileren terwijl hij de temperatuur meet.
Als ik "COP" bereken op basis van de m3 gedeeld door de marginale kWh's dan kom ik uit op een COP van 47. Mag best nog iets lager worden deze winter.Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 19:55:
Je hebt het wel over een periode dat de airco het op z'n sloffen kan doen, dus reken je niet rijk ...
Verwijderd
vollast uren is een den haag woord, je mag het alleen in combinatie met sjv en andere bizarre hollandse dingen noemen om aan te geven, waar je staat, je weet veel beter dus laat het maar weg.
een wp+zb+dwtw halen inderdaad zomaar een cop van >40, omdat je referentie een gasketel is.
laat dat ouderwetse ding ook maar weg en praat normale taal, dat leest lekkerder.
alsof je op het cpu topic over een typemachine begint
dit is geen sneer, maar van een cop van 1,2 (buiten de hr klap klap=goed waarde) scheuren geen huizen van andere nederlanders, dus koppie koppie gebruiken, de cop is altijd beter dan iemand anders huis slopen, en de andere kant op kijken.
een wp+zb+dwtw halen inderdaad zomaar een cop van >40, omdat je referentie een gasketel is.
laat dat ouderwetse ding ook maar weg en praat normale taal, dat leest lekkerder.
alsof je op het cpu topic over een typemachine begint
dit is geen sneer, maar van een cop van 1,2 (buiten de hr klap klap=goed waarde) scheuren geen huizen van andere nederlanders, dus koppie koppie gebruiken, de cop is altijd beter dan iemand anders huis slopen, en de andere kant op kijken.
Vandaag even gekeken naar het verbruik van de L/L WP's, 266 kWh van 01-09-2015 tot vandaag 22-11-2015 met 491 graaddagen. Elke dag een comfortabele 22 graden.
Omgerekend (voor het gemak 1m3 = 8 kWh) ruim 33 m3 gas.
Gasverbruik zonder WP over dezelfde periode in:
2009: gas 158m3 504 graaddagen.
2010: gas 176m3 560 graaddagen.
2011: gas 192m3 571 graaddagen.
2012: gas 154m3 585 graaddagen.
Conclusie..............
Omgerekend (voor het gemak 1m3 = 8 kWh) ruim 33 m3 gas.
Gasverbruik zonder WP over dezelfde periode in:
2009: gas 158m3 504 graaddagen.
2010: gas 176m3 560 graaddagen.
2011: gas 192m3 571 graaddagen.
2012: gas 154m3 585 graaddagen.
Conclusie..............
[ Voor 36% gewijzigd door BenEco op 22-11-2015 19:58 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Over de afgelopen periode nog even de cmp_freq vergeleken met het vermogen en de waarden er even uit gepakt waarbij de Daikin vrij constant op een bepaalde frequentie draaide. Hieruit is wel op te maken dat de verhouding tussen vermogen en cmp_freq niet lineair is.-Pieter-471 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:53:
[...]
Hierbij een plaatje van mijn airco. De paarse lijn is het stroomgebruik (in Watt) van mijn Daikin multisplit systeem met 4 binnenunits, waarvan 1 binnenunit actief. De groene lijn is de waarde van cmpfreq vermenigvuldigt met 20 (dus niet 16) om een redelijke match te krijgen. Bij 16 lag de cmpfreq lijn dik onder de Watt lijn.
Zo te zien is cmpfreq een aardige indicatie van het stroomgebruik, maar er is zeker geen 1-op-1 relatie.
[afbeelding]
Als alle units uitstaan blijft de Daikin +- 14 Watt stroom gebruiken, o.a. door de 4 Wifi modules.
cmp_freq | Vermogen | Verhouding |
10 | 160 | 16,0 |
14 | 236 | 16,9 |
16 | 286 | 17,9 |
20 | 371 | 18,6 |
28 | 556 | 19,9 |
32 | 658 | 20,6 |
40 | 906 | 22,7 |
44 | 1015 | 23,1 |
46 | 1099 | 23,9 |
54 | 1204 | 22,3 |
Edit: grafiek op basis van 517 meetpunten

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 03-04-2018 09:56 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wij gaan weer knutselen

Dit setje wil ik gaan uitlezen met deze:

en die gaat weer in de Rpi-2
Even toelichten waarom het hier relevant is, ik meet het verbruik van mijn airco's met die stekkerblokjes.
De stekkerblokjes sturen elke 5s data en met de ontvanger kan je met een toets de huidige waarde ophalen.
Echter word ik een beetje gek van steeds dat ding pakken dus ik wil het automagisch gaan proberen.
Er is een domotica pakket dat FHEM heet waarin een module zit die met deze 868MHz dongle praat.
Eigenlijk zit ik niet op nog zo'n pakket te wachten, misschien valt het te integreren met bijv. pilight.
Bij pilight is 868MHz een probleem, er is nog geen module gevonden die er goed mee werkt.
Ik ben geen programmeur, maar misschien kan ik hier en daar iemand kietelen om er iets mee te doen

Even toelichten waarom het hier relevant is, ik meet het verbruik van mijn airco's met die stekkerblokjes.
De stekkerblokjes sturen elke 5s data en met de ontvanger kan je met een toets de huidige waarde ophalen.
Echter word ik een beetje gek van steeds dat ding pakken dus ik wil het automagisch gaan proberen.
Er is een domotica pakket dat FHEM heet waarin een module zit die met deze 868MHz dongle praat.
Eigenlijk zit ik niet op nog zo'n pakket te wachten, misschien valt het te integreren met bijv. pilight.
Bij pilight is 868MHz een probleem, er is nog geen module gevonden die er goed mee werkt.
Ik ben geen programmeur, maar misschien kan ik hier en daar iemand kietelen om er iets mee te doen
Ben het daar helemaal mee eens! een airco voor verwarmen. Zeker met je 'overschot' van je zonnepanelen.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:45:
Vandaag zo goed als 1 jaar de Daikin Ururu Sarara 3.5 kWh model gebruikt voor het verwarmen. Dus kan een goede vergelijking maken met de plofketel. Nog maar 0 m3 gas gebruikt voor verwarmen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Echter hoe zien jullie het voordeel als straks (2020 ?) de salderingsregeling veranderd, immers je overschot zit grotendeels in de zomermaanden, In het stookseizoen wekken je panelen maar zo'n 20-25% op, en zal je restant relatief duur van het net moeten betrekken. dan kost 1m3 warmte equivalent met scop 5.7 je 0.23*8/5.7=0.32e (~50% van aardgas), van je 'overschot' is het slechts 0.07*8/5.7=0.1e (~16% van aardgas !!).
[ Voor 46% gewijzigd door zon4ever op 23-11-2015 14:45 ]
Ik zit met 2 airco's dicht bij de 1kWh ipv 1m3, zelfs zonder overschot levert dat ruim 50% voordeel op.
Alleen dat laatste beetje gas voor tapwater wordt relatief duur door het vastrecht
Alleen dat laatste beetje gas voor tapwater wordt relatief duur door het vastrecht

Uiteraard is het met saldering lucratiever, maar je bespaart financieel gezien nog steeds. De 23 cent per kWh is trouwens wel erg hoog. Als je met een realistische 21 cent rekent, wordt het nog iets gunstiger.zon4ever schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:44:
[...]
Ben het daar helemaal mee eens! een airco voor verwarmen. Zeker met je 'overschot' van je zonnepanelen.
Echter hoe zien jullie het voordeel als straks (2020 ?) de salderingsregeling veranderd, immers je overschot zit grotendeels in de zomermaanden, In het stookseizoen wekken je panelen maar zo'n 20-25% op, en zal je restant relatief duur van het net moeten betrekken. dan kost 1m3 warmte equivalent met scop 5.7 je 0.23*8/5.7=0.32e (~50% van aardgas), van je 'overschot' is het slechts 0.07*8/5.7=0.1e (~16% van aardgas !!).
Ik zou liever iets minder naar financiën kijken. Eric-pvt heeft het laatst goed verwoord in het L/W topic, dus ik quote hem even:
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:00:
* antonboonstra stelt het scherp
heb je al eens gedacht te stoppen met alle emissies in de atmosfeer, of gaat het alleen om geld ?
als het om geld gaat zal dat vermoedelijk wel altijd een probleem blijven, want dat is de rode draad.
een verschil kun je maken, zodra je ontdekt dat tijd en gezondheid niet te koop zijn, dat kan even duren, maar je mag er best over nadenken.
uiteindelijk moet je zelf verzinnen waar je happy mee bent, maar ik ken nog niemand die jihad in de tank en putin in de ketel echt super top fijn super super vind.
hopelijk draait mijn elga nu full pull op een dikke vestas of enercon van een boer, die mijn boerekool oogst,
ik gun het hem van harte, en het mag best wat meer kosten, jammer genoeg draait mijn WP op gelogen kolenstroom, groengewassen met een leugen**, daar mogen we wat aan doen, allemaal, iedereen.
**aangekochte emissie uit afrika.
nederland haalt 65% van alle doelstellingen niet in europa op emissie gebied, ik schaam me helemaal rot.
Hier is een topic over ThinkPadd in "Data van Conrad EnergyCount 3000 ontvangen (868.3Mhz)"Speedy-Andre schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:41:
Wij gaan weer knutselen![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
<>
Dus ja het lukt ze uit te lezen met die jeelink 833 - ik heb het verder nog niet geautomatiseerd. Ik zal eens naar dat FHEM kijken.
Mocht je vorderingen maken dan heb ik interesse (ben nog erg newbie als het op het programeren van Arduinos aankomt)
[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 23-11-2015 15:54 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb uiteindelijk gewoon Z-Wave spul gekocht i.c.m. een Aeon labs stick. Die wordt uitgelezen door Domoticz. Veel makkelijker op te zetten. Setje zoals dit bijv.: http://www.robbshop.nl/usb-starterkit-met-2-tussenstekkersfranssie schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:53:
[...]
Hier is een topic over ThinkPadd in "Data van Conrad EnergyCount 3000 ontvangen (868.3Mhz)"
Dus ja het lukt ze uit te lezen met die jeelink 833 - ik heb het verder nog niet geautomatiseerd. Ik zal eens naar dat FHEM kijken.
Mocht je vorderingen maken dan heb ik interesse (ben nog erg newbie als het op het programeren van Arduinos aankomt)
Als je niet het nieuwste (Z-wave plus) hoeft te hebben dan kun je tweedehands wat goedkoper uit zijn. Oudere versie van dat stickje koop je voor 20-25 euro, die plugs zijn zo'n 25 - 30 euro per stuk: http://www.robbshop.nl/greenwave-tussenstekker-ns210-f
Uiteraard moet je Domoticz nog wel ergens op draaien, maar genoeg mogelijkheden (Raspberry Pi / Linux / Windows / Synology NAS). Voordeel is dat je ook zou kunnen gaan automatiseren later.
Maar dat gaat hier beetje offtopic. Mocht je meer willen weten dan mag je een DM sturen
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 16:11 ]
Ik heb net geld gespendeerd aan de Jeelink en dat setje, daar ga ik mee aan de slag.
Leuk dat er al topics over zijn, dan hoef ik niet gelijk in het diepe te duiken
Overigens wil ik ook kijken of de Itho Ecofan met de Jeelink te besturen is, zie dit blog
Leuk dat er al topics over zijn, dan hoef ik niet gelijk in het diepe te duiken
Overigens wil ik ook kijken of de Itho Ecofan met de Jeelink te besturen is, zie dit blog
[ Voor 37% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-11-2015 16:21 ]
Waarschijnlijk haal je dat niet eens. De mismatch is echt gigantisch. Met een L/L WP kun je ook niet overdag een beetje warmte bufferen, hooguit een beetje in de massa van het huis, maar niet in een vloer of een boiler.zon4ever schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:44:
[...]
In het stookseizoen wekken je panelen maar zo'n 20-25% op
En toch blijft het zoals anderen aangeven financieel interessant. Iets dat daarbij kan helpen is een verdere verlegging van EB richting aardgas tgv elektra. Als je dan ook nog met extra maatregelen (doorstromer, etc) de gasaansluiting helemaal de deur uit kan doen weet ik zeker dat het goedkoper blijft.
Ik heb voor de gein de airco om 8u uit gezet, het is nog steeds 18 graden in de huiskamer.
Normaal staat hij overdag een beetje te pruttelen met <200W waarbij hij regelmatig stopt, misschien is dat wel zonde van de energie als het toch relatief warm blijft
Eigenlijk zou ik hem conditioneel willen schakelen, dus pas aan als het te ver afkoelt.
De netste manier is de remote simuleren, de voeding schakelen doe ik liever niet ...
Normaal staat hij overdag een beetje te pruttelen met <200W waarbij hij regelmatig stopt, misschien is dat wel zonde van de energie als het toch relatief warm blijft
Eigenlijk zou ik hem conditioneel willen schakelen, dus pas aan als het te ver afkoelt.
De netste manier is de remote simuleren, de voeding schakelen doe ik liever niet ...
en daarvoor koop je een broadlink met een mooie app en kun je inderdaad conditioneel laten schakelen..:-)Speedy-Andre schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:22:
Ik heb voor de gein de airco om 8u uit gezet, het is nog steeds 18 graden in de huiskamer.
Ik heb een kloon, ik heb al eens zonder succes geprobeerd hem met Broadlink firmware te flashen.miel schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:49:
[...]
en daarvoor koop je een broadlink met een mooie app en kun je inderdaad conditioneel laten schakelen..:-)
De app die erbij zat is nogal basic, ik kan alleen toetsen van de remote toevoegen met een temperatuur.
Dit kan aan m'n Xperia foon gelegen hebben, de app verliest contact maar lijkt nog te functioneren

Redelijk eenvoudig als je de Daikin in een domoticz home automation hebt hangen. Ik twijfel nog een beetje of ik dat ga klussen. Ik heb hem nu vaak alleen in de avond aan, maar dat zorgt voor een lage 'steady state' temperatuur in je huis (de afkoeltijd van de vloer/plafond is heel erg lang). Als je de unit dan aan zet is de lucht snel warm, maar het is ook steeds weer snel koud omdat vloer/plafond koud zijn. De Daikin kan dit uiteraard net als een CV allemaal keurig zelf doen, maar ik hik dan aan tegen een enorme stijging van het aantal draaiuren. Hoe doen jullie dat nu het koud wordt, uitzetten of alleen terug in temperatuur (zoals je met een CV doet)?Speedy-Andre schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:22:
Mijn Toshiba's hebben geen wifi koppeling dus het zal met IR moeten.robhuls schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:09:
[...]
Redelijk eenvoudig als je de Daikin in een domoticz home automation hebt hangen. Ik twijfel nog een beetje of ik dat ga klussen. Ik heb hem nu vaak alleen in de avond aan, maar dat zorgt voor een lage 'steady state' temperatuur in je huis (de afkoeltijd van de vloer/plafond is heel erg lang). Als je de unit dan aan zet is de lucht snel warm, maar het is ook steeds weer snel koud omdat vloer/plafond koud zijn. De Daikin kan dit uiteraard net als een CV allemaal keurig zelf doen, maar ik hik dan aan tegen een enorme stijging van het aantal draaiuren. Hoe doen jullie dat nu het koud wordt, uitzetten of alleen terug in temperatuur (zoals je met een CV doet)?
Vandaag daalde de temperatuur iets harder, mogelijk door het verder afkoelen van vloeren en plafond maar ik denk eigenlijk meer aan de bewolking.
Gisteren hielp de zon nog een tijdje mee, dat scheelt zo een graad binnen.
Voorheen liet ik de Toshiba op 17 graden pruttelen (lager kan niet), dat kost ongeveer 2kWh in 10 uur tijd.
Na deze daling is de opstart wat heftiger dan als hij op 17 blijft hangen.
Als je toch met Domoticz gaat regelen, dan kan je de temperatuur in huis als leidraad gebruiken.
Bij mij zou dat dan via IR moeten gebeuren en dat kan volgens mij met Domoticz.
Zijn er ook anderen die problemen hebben met de wifi-module van de Ururu? Na de installatie was er een update beschikbaar voor de module, die toen succesvol naar 2.2.5 is geupdate. Daarna blijft hij echter aangeven dat er een update beschikbaar is (van 2.2.5 naar 2.2.5). Probeer ik dat dan mislukt het.
Ik kan er nu echter ook niet mee werken. Zolang er een "update" beschikbaar is kan je de module niet configureren.
Ik kan er nu echter ook niet mee werken. Zolang er een "update" beschikbaar is kan je de module niet configureren.
Ik ontken het bestaan van IE.
Ik heb de Daikin Ururu Sarara van 6.00 uur tot 23:00 uur aan op dezelfde temperatuur (20 graden). Vandaag heeft de airco 8.9 kWh verbruikt. Overdag uitzetten is geen optie omdat normaal gesproken mijn vrouw en beestenboel thuis is.robhuls schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:09:
[...]
Redelijk eenvoudig als je de Daikin in een domoticz home automation hebt hangen. Ik twijfel nog een beetje of ik dat ga klussen. Ik heb hem nu vaak alleen in de avond aan, maar dat zorgt voor een lage 'steady state' temperatuur in je huis (de afkoeltijd van de vloer/plafond is heel erg lang). Als je de unit dan aan zet is de lucht snel warm, maar het is ook steeds weer snel koud omdat vloer/plafond koud zijn. De Daikin kan dit uiteraard net als een CV allemaal keurig zelf doen, maar ik hik dan aan tegen een enorme stijging van het aantal draaiuren. Hoe doen jullie dat nu het koud wordt, uitzetten of alleen terug in temperatuur (zoals je met een CV doet)?
Bij ons staat de multi-split Toshiba altijd op de fluisterstand zowel in de kamer als keuken.
Het momentane vermogen is dan zo'n 850 Watt bij een instelling van 20 of 21 'C.
Bij verlagen naar 17 'C wordt het momentane vermogen niet veel lager.
Op de ECO stand wel maar komt de kamer niet echt op temperatuur is dus geen optie.
Fluisterstand is voor ons perfect maar doet de kWh meter wel oplopen, verbruik houd ik per maand bij.
Het momentane vermogen is dan zo'n 850 Watt bij een instelling van 20 of 21 'C.
Bij verlagen naar 17 'C wordt het momentane vermogen niet veel lager.
Op de ECO stand wel maar komt de kamer niet echt op temperatuur is dus geen optie.
Fluisterstand is voor ons perfect maar doet de kWh meter wel oplopen, verbruik houd ik per maand bij.
Bij mij geeft de fluisterstand een vrij continu verbruik, op auto zie je een soort pendelgedrag maar wel veel langzamer dan een cvketel doet.
Het verbruik is dan lager omdat het net zo veel is als de fluisterstand, maar met onderbrekingen.
De auto stand stoort me niet echt, dat warme briesje bevalt me wel
Het verbruik is dan lager omdat het net zo veel is als de fluisterstand, maar met onderbrekingen.
Hier in fluisterstand ook een stabiel verbruik, voordeel geen geluid, geen bries en lekker warm.
Nadeel het verbruik ligt waarschijnlijk wat hoger, dit weekend zal ik de auto stand eens gaan monitoren.
Wat me wel opvalt is dat het opgenomen vermogen niet veranderd als beide units aan staan ten opzichte van 1 unit.
Zal wel door de multi-split komen denk ik waardoor ik maar 1 buiten unit heb.
Nadeel het verbruik ligt waarschijnlijk wat hoger, dit weekend zal ik de auto stand eens gaan monitoren.
Wat me wel opvalt is dat het opgenomen vermogen niet veranderd als beide units aan staan ten opzichte van 1 unit.
Zal wel door de multi-split komen denk ik waardoor ik maar 1 buiten unit heb.
idem hier, autostand dus. ga toch eens een keer een weekje fluisteren..:)Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 00:18:
Bij mij geeft de fluisterstand een vrij continu verbruik, op auto zie je een soort pendelgedrag maar wel veel langzamer dan een cvketel doet.
Op de auto stand zie ik vermogens voorbijkomen van 2000 Watt.
Dat kan nooit langdurig zijn, of had je een defrost?SpeksteenWP schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:01:
Op de auto stand zie ik vermogens voorbijkomen van 2000 Watt.
Een defrost vraagt bij mij geen 2000W, rond 1000 misschien ...
Wel vreemd als hij de temperatuur al goed haalt met de fluisterstand dat hij alsnog gaat blazen ...
Vanaf de Wiki:robhuls schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:16:
[...]
Voorbeeldje
http://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi
Het python script is redelijk duidelijk. Je moet alle parameters meegeven, anders werkt het niet, ook niet als je er maar 1 wil wijzigen.
Mijn ervaring is dat het altijd werkt. Mocht je een bevestiging willen dan kun je uiteraard een get doen om te checken.
I currently do not synchronize the status of the Daikin if you start it with the app or the remote. You can therefore not see the change status if you use app/remote, but the domoticz interface will operate as expected.
Heb je toevallig nog plannen om dit er in toe te voegen ? Het bedienen werkt perfect op dit moment maar indien je iets op de AB doet dan gaat alles door de war.
Grappig, ik heb het gisteren gemaakt en weer weg gedaan. Ik heb een lua script die de gemeten binnen- en buitentemperatuur en cmpfreq doorstuurt naar Domoticz. Ik heb een uitlezing van het setpoint gemaakt en dat vervolgens naar Domoticz doorgestuurt. Het lua script wordt dan elke minuut aangeroepen, deze past het setpoint aan en vervolgens triggered het python script en die past de settings van de Daikin aan (die niet veranderd zijn). Dat vond ik niet wenselijk. Maar nu ik dit tik realiseer ik me dat ik dit eenvoudig op had kunnen lossen met een check of het setpoint inderdaad aangepast was. Misschien doe ik later vandaag nog wel een poging,
Je bent een heldrobhuls schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:07:
Grappig, ik heb het gisteren gemaakt en weer weg gedaan. Ik heb een lua script die de gemeten binnen- en buitentemperatuur en cmpfreq doorstuurt naar Domoticz. Ik heb een uitlezing van het setpoint gemaakt en dat vervolgens naar Domoticz doorgestuurt. Het lua script wordt dan elke minuut aangeroepen, deze past het setpoint aan en vervolgens triggered het python script en die past de settings van de Daikin aan (die niet veranderd zijn). Dat vond ik niet wenselijk. Maar nu ik dit tik realiseer ik me dat ik dit eenvoudig op had kunnen lossen met een check of het setpoint inderdaad aangepast was. Misschien doe ik later vandaag nog wel een poging,
Vanmorgen zowel kamer als keuken op auto stand gehad, instelling warmtepomp 18 'C.
Momentane vermogen op dat moment 2500 Watt met veel geblaas, ruimtetemperatuur stijgt door naar 22'C.
Vermogen zakt na een uur terug naar 900 Watt totdat een van de units het nodig vindt om weer volle bak te gaan, vermogen stijgt weer naar 2500 Watt.
Conclusie in mijn situatie wint de fluister stand het van de auto stand.
Opgenomen vermogen ligt strak op 1000 Watt, temperatuur setpoint komt overeen met de gemeten temperatuur, geen geblaas, geen geluid en ruimtetemperatuur blijft mooi gelijk (geen gependel).
Momentane vermogen op dat moment 2500 Watt met veel geblaas, ruimtetemperatuur stijgt door naar 22'C.
Vermogen zakt na een uur terug naar 900 Watt totdat een van de units het nodig vindt om weer volle bak te gaan, vermogen stijgt weer naar 2500 Watt.
Conclusie in mijn situatie wint de fluister stand het van de auto stand.
Opgenomen vermogen ligt strak op 1000 Watt, temperatuur setpoint komt overeen met de gemeten temperatuur, geen geblaas, geen geluid en ruimtetemperatuur blijft mooi gelijk (geen gependel).
Apart, kennelijk werkt de auto stand met een multi-split minder goed ...
Ik heb wel aardig wat vrije ruimte boven de airco's, zodat de luchtinname heel regelmatig is.
Ik heb wel aardig wat vrije ruimte boven de airco's, zodat de luchtinname heel regelmatig is.
Ik wil nog even aanzien of mijn lua script goed werkt voordat ik hem op de wiki gooi, maar hierbij vast. Als je dit script met de naam script_time_daikin.lua in de dir met lua script mikt, dan worden de instellingen elke minuur gesynchroniseerd. Ik heb een general kWh meter (geschat verbruik) en twee temperatuur sensoren in Domoticz (inside temp en outside temp).
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| daikin_ip = '192.168.178.25' -- replace with your daikin ip idx_power = 72 -- IDX for power monitor idx_otemp = 75 -- IDX for outside temperature from daikin idx_htemp = 76 -- IDX for inside temperature from daikin idx_stemp = 62 -- IDX for daiking setpoint temperature function getparam(inputstr, name) -- get a specific parameter from the daikin return string for str in string.gmatch(inputstr, "([^,]+)") do strloc=string.find(str, name) if strloc==1 then -- only find stemp, not b_stemp etc. value=string.sub(str, string.len(name)+2) end end return value end -- Retrieve the control data cmd = 'curl http://' .. daikin_ip .. '/aircon/get_control_info' f = io.popen(cmd, 'r') control_data = f:read("*a") f:close() -- Retrieve the sensor info from heat pump cmd = 'curl http://' .. daikin_ip .. '/aircon/get_sensor_info' f = io.popen(cmd, 'r') sensor_data = f:read("*a") f:close() pow=tonumber(getparam(control_data, 'pow')) if pow==1 then -- if power if off some values do not exist stemp = tonumber(getparam(control_data, 'stemp')) print('dom' .. stemp) cmpfreq = tonumber(getparam(sensor_data, 'cmpfreq')) htemp = tonumber(getparam(sensor_data, 'htemp')) otemp = tonumber(getparam(sensor_data, 'otemp')) -- Estimate the power consumption Power = 16*cmpfreq OldPower, OldEnergy = string.match(otherdevices_svalues['DaikinPower'], "(%d+%.*%d*);(%d+%.*%d*)") Energy = OldEnergy+Power/60 -- Energy in kWh DaikinTemp = tonumber(otherdevices_svalues['DaikinTemp']) -- Return the value to domoticz commandArray = {} commandArray['UpdateDevice'] = idx_power .. "|0|" .. Power .. ";" .. Energy commandArray[1]={['UpdateDevice'] = idx_otemp .. "|0|" .. otemp} commandArray[2]={['UpdateDevice'] = idx_htemp .. "|0|" .. htemp} if stemp ~= DaikinTemp then commandArray[3]={['UpdateDevice'] = idx_stemp .. "|0|" .. st$ return commandArray end |
[ Voor 14% gewijzigd door robhuls op 30-11-2015 20:09 . Reden: idx afgesplitst ]
Nog eens aandacht voor de thermoakoestische WP waar ECN mee bezig is, nu in Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl...-nieuwe-gevelkachel.dhtml
Was al eerder in het nieuws, nu zie ik voor het eerst een prijs genoemd: 1000 euro incl installatie. Dan heb je een compacte decentrale (LL)WP, incl ventilatie, zo te zien zonder schadelijk koelmiddel (zie ook: https://www.ecn.nl/nl/nie.../januari-2009/warmtepomp/ ). Als 1 kWh elek --> 1 kWh warmte en dat is gemiddeld, dan SCOP = 4.
Zaterdag bij medetweaker Anton B de Daikin US bekeken, viel niet tegen. Het geluid van de blazende lucht zal wel even wennen zijn; bij hogere standen goed hoorbaar. Ook het reinigen van de lucht met ozon alsmede het binnenbrengen van verse buitenlucht gaf meer geluid. Het geluid van de buitenunit viel enorm mee, levert vermoedelijk geen overlast voor buren op.
http://www.trouw.nl/tr/nl...-nieuwe-gevelkachel.dhtml
Was al eerder in het nieuws, nu zie ik voor het eerst een prijs genoemd: 1000 euro incl installatie. Dan heb je een compacte decentrale (LL)WP, incl ventilatie, zo te zien zonder schadelijk koelmiddel (zie ook: https://www.ecn.nl/nl/nie.../januari-2009/warmtepomp/ ). Als 1 kWh elek --> 1 kWh warmte en dat is gemiddeld, dan SCOP = 4.
Zaterdag bij medetweaker Anton B de Daikin US bekeken, viel niet tegen. Het geluid van de blazende lucht zal wel even wennen zijn; bij hogere standen goed hoorbaar. Ook het reinigen van de lucht met ozon alsmede het binnenbrengen van verse buitenlucht gaf meer geluid. Het geluid van de buitenunit viel enorm mee, levert vermoedelijk geen overlast voor buren op.
Op marktplaats staat nog een nieuwe Daikin Ururu Sarara 2.5 kWh, echter zonder doos. Scheelt weer een paar honderd euro.zeegerd schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:44:
@ZuinigeRijder:
Thx, is een wat te kleine capaciteit voor ons, ook zonder de 'h'.
De bovenverdieping zou kunnen, maar dan zou ik nog eens heel creatief moeten zoeken waar die (binnenunit) te plaatsen. Als ik dan het verhaal van de ECN lees, met dat kleine formaat...
@heren die thuis zowel een dame als een LLWP hebben:
Wat zeggen de dames hierover? Voor-/nadelen? Ik kan ze zelf op zich wel bedenken, maar er bestaat niet voor niets een term als WAF.
Thx, is een wat te kleine capaciteit voor ons, ook zonder de 'h'.
Wat zeggen de dames hierover? Voor-/nadelen? Ik kan ze zelf op zich wel bedenken, maar er bestaat niet voor niets een term als WAF.
Sinds de extra vloerisolatie is het hier goed te doen in de woonkamer. Dat het boven koud blijft scoort minder qua WAF, maar dat wordt vooralsnog opgelost met een convectorkacheltje van 15 euro. Als het echt hard gaat vriezen ontkom ik er hier niet aan om 's ochtends bij te gaan stoken met de HR ketel verwacht ik. Ik ben van plan om de WP dan ook gewoon aan te laten staan als een soort van primitieve hybride installatie: hoeven ze allebei niet zo hard te werken.zeegerd schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:25:
BTW: ik vind die WP van ECN ook zeer veelbelovend. Geen CFK's meer en een compact geruisloos ontwerp: dat kan wel eens heel groot worden. En als je ziet met welke temperaturen er gewerkt wordt moet het ook geschikt zijn als CV-killer lijkt me.
Bedankt. Boven verwarmen we niet veel maar met 2 kleine jongens zal dat wel anders worden. Sowieso als het nu buiten nog kouder wordt zal de CV het vooralsnog daar toch moeten doen. Zoals je zegt, ben ook benieuwd tot welke koude een LLWP de boel warm kan maken/houden. Een Ururu Sarara zou bij -15 grC nog een COP hebben die (financieel) concurreert met gas, maar of ie dan de boel nog opwarmt/warm houdt...marcel3 schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:58:
[...]
Sinds de extra vloerisolatie is het hier goed te doen in de woonkamer. Dat het boven koud blijft scoort minder qua WAF, maar dat wordt vooralsnog opgelost met een convectorkacheltje van 15 euro. Als het echt hard gaat vriezen ontkom ik er hier niet aan om 's ochtends bij te gaan stoken met de HR ketel verwacht ik. Ik ben van plan om de WP dan ook gewoon aan te laten staan als een soort van primitieve hybride installatie: hoeven ze allebei niet zo hard te werken.
Ben ook erg benieuwd, eveneens naar de praktijk-(S)COP ivm vaak het verschil tussen (te mooie) theorie en (vieze Volkswagen-)praktijk. Zal nog even wachten worden.BTW: ik vind die WP van ECN ook zeer veelbelovend. Geen CFK's meer en een compact geruisloos ontwerp: dat kan wel eens heel groot worden. En als je ziet met welke temperaturen er gewerkt wordt moet het ook geschikt zijn als CV-killer lijkt me.
Hier is geen sprake van WAF maar ik ben wel blij dat ik boven ook een airco heb geplaatst.
Ik krijg er 2 van de 3 kamers + badkamer vlot warm mee.
Ook ik ben benieuwd of de capaciteit voldoende is, ik heb al anderen gezien die het redden met 2x 3,5kW.
Dit is niet zo veel minder als ik aan radiator capaciteit heb.
Ook ik ben benieuwd of de capaciteit voldoende is, ik heb al anderen gezien die het redden met 2x 3,5kW.
Vorig jaar heb ik geen CV gebruikt voor verwarmen, ook niet bij -5 graden over 24 uur. Mijn half vrijstaand huis uit 1991 is niet super geisoleerd en kon toch de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW het beneden (190 m3) warm houden.zeegerd schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:12:
[...]
Bedankt. Boven verwarmen we niet veel maar met 2 kleine jongens zal dat wel anders worden. Sowieso als het nu buiten nog kouder wordt zal de CV het vooralsnog daar toch moeten doen. Zoals je zegt, ben ook benieuwd tot welke koude een LLWP de boel warm kan maken/houden. Een Ururu Sarara zou bij -15 grC nog een COP hebben die (financieel) concurreert met gas, maar of ie dan de boel nog opwarmt/warm houdt...
En wanneer het nog kouder zou worden en de airco niet genoeg verwarmingscapaciteit heeft, kan ik die paar dagen met mijn sfeerkachel (1500 Watt) erbij het nog altijd warm houden. Daarvoor zou ik de CV niet hoeven aan te houden (gebruik deze nog alleen voor warm water). Door de klimaatopwarming wordt het alleen maar warmer in Nederland
Heb je dan een binnenunit in elke kamer?Speedy-Andre schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:25:
Hier is geen sprake van WAF maar ik ben wel blij dat ik boven ook een airco heb geplaatst.
Nee, een in de huiskamer en een in een slaapkamer.
Met de deur open en een gerichte luchtstroom verwarm ik de andere kamers mee.
Een kamer (voor opslag) wordt niet verwarmd, maar tot nu toe koelt die niet te ver af.
Als ik de deur van die kamer open zet dan zou hij langzaam opwarmen via de hal.
Hoeveel kw heb je hangen voor je slaapkamer?Speedy-Andre schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:47:
[...]
Nee, een in de huiskamer en een in een slaapkamer.
Met de deur open en een gerichte luchtstroom verwarm ik de andere kamers mee.
Een kamer (voor opslag) wordt niet verwarmd, maar tot nu toe koelt die niet te ver af.
Als ik de deur van die kamer open zet dan zou hij langzaam opwarmen via de hal.
Ik wil mogelijk nog een warmtepomp op de 1e verdieping..
Heb nu het volgende:
- Hete lucht verwarming (hele huis)
- Fuji inverter 7 kw (zolder, voornamelijk koelen)
- 2 radiatoren op een intergas ketel (warm water + 2 radiatoren)
- Houtkachel beneden (met ventilator, verwarmt de complete benedenverdieping + toilet op 1e verdieping)
- IR paneel (badkamer)
Ik zoek dus nog een oplossing om slim de kou uit de 1e verdieping te halen. Daar hoeft het geen 20 graden constant te zijn, maar iets meer dan 14 graden is wel lekker om daar te zijn.... Ik denk als ik in de gang 1 plafondunit ophang, dat ik de hal en 3 slaapkamers wel kan verwarmen tot een acceptabel niveau... De inverter van de zolder redt dat niet (immers, warme lucht stijgt op, dus dat is een overkill aan energie).
De vraag is: hoeveel zou genoeg zijn... 3,5?
De Toshiba Daiseikai kan je met verwarmen niet lager instellen dan 17 graden.miel schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:13:
[...]
Hoeveel kw heb je hangen voor je slaapkamer?
Ik wil mogelijk nog een warmtepomp op de 1e verdieping..
Heb nu het volgende:
- Hete lucht verwarming (hele huis)
- Fuji inverter 7 kw (zolder, voornamelijk koelen)
- 2 radiatoren op een intergas ketel (warm water + 2 radiatoren)
- Houtkachel beneden (met ventilator, verwarmt de complete benedenverdieping + toilet op 1e verdieping)
- IR paneel (badkamer)
Ik zoek dus nog een oplossing om slim de kou uit de 1e verdieping te halen. Daar hoeft het geen 20 graden constant te zijn, maar iets meer dan 14 graden is wel lekker om daar te zijn.... Ik denk als ik in de gang 1 plafondunit ophang, dat ik de hal en 3 slaapkamers wel kan verwarmen tot een acceptabel niveau... De inverter van de zolder redt dat niet (immers, warme lucht stijgt op, dus dat is een overkill aan energie).
De vraag is: hoeveel zou genoeg zijn... 3,5?
Voor boven had ik een 2,5kW model besteld, maar er werd 3,5kW geleverd.
Dat ding omruilen vond ik eigenlijk zinloos, want met iets meer vermogen is het sneller warm of koel en hij hoeft niet op z'n tenen te lopen.
Nominaal levert de 3,5kW Daiseikai 4kW warmte en maximaal 6,3kW.
Die 6,3kW komt overeen met het vermogen aan radiators op de boven etage.
Nu is het wel zo dat het vermogen daalt als het kouder wordt, maar 4kW zal hij altijd redden.
Bij mij gaat het om 40m2 met een plat dak.
De cvketel heb ik alleen nog voor de badkamer nodig en misschien een keer bij extreme kou.
Hier een dame met multi-split toshiba zie ook post: http://gathering.tweakers...message/43215497#43215497zeegerd schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:25:
Vorig jaar voorzichtig begonnen met verwarmen middels de toshiba in de woonkamer. Slaapkamer verwarmen is voor ons niet nodig (we maakten voorheen ook nooit gebruik van de radiator op de slaapkamer). Wij verwarmen overigens alleen overdag met de Toshiba, 's nachts neemt de cv (vloerverwarming) het over. Wat ik bij ons als vervelend ervaar, is dat de slaapkamerunit ondanks dat hij niet voor verwarmen gebruikt wordt, kraakt onder invloed van de woonkamerunit. Dit fenomeen doet zich met name voor bij aan- en uitzetten van de woonkamer unit. De installateur heeft dit niet kunnen oplossen. Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt doordat de afstand buitenunit en slaapkamer binnenunit erg klein is.
Buitenunit is niet zo fraai, maar twee buitenunits zou nog minder fraai zijn vandaar de multi split. De kabelgoten zijn flink aan de maat gelukkig konden wij de buitenunit gunstig plaatsen t.o.v. de binnenunits waardoor het aantal meters kabelgoot beperkt is gebleven
Binnenunits: je heb een flinke bak aan de muur, wij hebben gekozen om de binnenunits in de kleur van de muren te laten spuiten, hier ben ik erg blij mee. Voor de meesten zal de kleur niet zo'n issue zijn, maar voor mij was een witte bak op een lavendelkleurige muur een no go.
Geluid: Buitenunit, geen geluidshinder. Naarmate de buiten temperatuur lager is merk je meer geluidshinder van de binnenunits. De fan moet dan harder blazen om de ruimte op temperatuur te houden.
Algemeen:
De woonkamer is snel op temperatuur, maar je merkt dat de warmte minder lang blijft hangen dan de vloerverwarming, dit is natuurlijk logisch. De stenen vloer is nu minder behagelijk dan voorheen, maar met de aanschaf van een vilten vloerkleed is dit opgelost.
Doordat er sprake is van andere luchtstromen verzameld huisstof/haar van onze katten zich op andere plaatsen, dit kun je ook als voordeel beschouwen.
Kamerplanten: na ons eerste seizoen verwarmen met de toshiba gaf onze varen de brui eraan. Nu heb ik geen groene vingers maar ik krijg de indruk dat de meeste planten niet van droge warme lucht houden. Keuze uit planten wordt hierdoor beperkt. We hebben dus nu de varen door een Zamioculcas vervangen. Kijken of die het overleeft.
Zelf ervaren wij geen droge lucht, maar ik heb wel het idee dat het houten delen in ons huis worden beinvloed: eiken trap en eiken vloerdelen op de bovenverdieping. Natuurlijk is er met hout altijd sprake van krimp en uitzetten onder invloed van de temperatuur en luchtvochtigheid, maar ik heb het idee dat er vaker iets kraakt en de krimp iets meer is dan voorheen.
Alle plussen en minnen bij elkaar ben ik tevreden. Vorig jaar hebben we 35% minder gas verbruikt en is het verbuik van de Toshiba volledig afgedekt door de opbrengst van de zonnepanelen.
PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °
Hoeveel stroom verbuik je op de unit voor boven? (en als je kunt splitsen tussen koelen en verwarmen is het helemaal goed...)Speedy-Andre schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:23:
[...]
De Toshiba Daiseikai kan je met verwarmen niet lager instellen dan 17 graden.
Voor boven had ik een 2,5kW model besteld, maar er werd 3,5kW geleverd.
Dat ding omruilen vond ik eigenlijk zinloos, want met iets meer vermogen is het sneller warm of koel en hij hoeft niet op z'n tenen te lopen.
Nominaal levert de 3,5kW Daiseikai 4kW warmte en maximaal 6,3kW.
Die 6,3kW komt overeen met het vermogen aan radiators op de boven etage.
Nu is het wel zo dat het vermogen daalt als het kouder wordt, maar 4kW zal hij altijd redden.
Bij mij gaat het om 40m2 met een plat dak.
De cvketel heb ik alleen nog voor de badkamer nodig en misschien een keer bij extreme kou.
Ik heb een keer 2000W gemeten, maar dat was denk ik een defrost cycle.miel schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:39:
[...]
Hoeveel stroom verbuik je op de unit voor boven? (en als je kunt splitsen tussen koelen en verwarmen is het helemaal goed...)
Met dit weer start hij een paar minuten met hooguit 1000W en zakt dan terug naar 200W.
Op dit moment pruttelt alleen beneden een 3,5kW unit met 200W, uit en weer 200W.
Bedankt voor de uitgebreide reactie.Puck! schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:32:
[...]
Hier een dame met multi-split toshiba zie ook post: http://gathering.tweakers...message/43215497#43215497
Hier zit ik boven de 60% RV, ik ventileer nog even veel als toen ik met de cv stookte.
Volgens mij ontvochtigt een airco niet als hij verwarmt.
Misschien als je hem op 'auto' zet dat hij af en toe koelt, ik heb ze vast staan op verwarmen.
Misschien als je hem op 'auto' zet dat hij af en toe koelt, ik heb ze vast staan op verwarmen.
OK, die indruk had ik ook.Speedy-Andre schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:19:
Hier zit ik boven de 60% RV, ik ventileer nog even veel als toen ik met de cv stookte.
Wij hebben hem vorig jaar inderdaad op auto stand gebruikt. Ik heb geen apparatuur om de relatieve luchtvochtigheid te meten kan dus niets staven. Wijlen varen stond direct in de luchtstroom, of er een causaal verband is met de luchtvochtigheid weet ik niet, maar dat hij is gesneuveld onder invloed van de Toshiba daar ben ik vrijwel zeker van. Het kan natuurlijk zijn dat de planten door de L/L warmtepomp meer water nodig hebben. Maarja zoals ik al schreef: geen groene vingers. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er geen andere tweakers zijn met negatieve ervaringen m.b.t kamerplant in combinatie met L/L warmtepomp.
Enfin qua WAF factor een aantal pré's zou ik zo denken:
- af een toe een nieuw plantje voor de vrouw des huizes
- vrouw des huizes mag nieuw vloerkleed aan te schaffen, gezellig!
- met een beetje geluk verzameld huisstof zich geconcentreerd op één locatie, hetgeen de huishoudelijke werkzaamheden efficienter maakt.
Eerste twee puntjes verhogen natuurlijk wel je tvt
Enfin qua WAF factor een aantal pré's zou ik zo denken:
- af een toe een nieuw plantje voor de vrouw des huizes
- vrouw des huizes mag nieuw vloerkleed aan te schaffen, gezellig!
- met een beetje geluk verzameld huisstof zich geconcentreerd op één locatie, hetgeen de huishoudelijke werkzaamheden efficienter maakt.
Eerste twee puntjes verhogen natuurlijk wel je tvt
PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °
Dat planten meer vocht verdampen in een luchtstroom lijkt me logisch, ik heb planten die er vooralsnog tegen lijken te kunnen.
Planten met veel bladoppervlak zullen er meer hinder van hebben dan als het sprietjes zijn.
Meer water geven lijkt me een simpele oplossing.
Bij mij staan ze niet direct in de luchtstroom omdat ik een bepaalde richting heb ingesteld.
Dat was niet voor de planten, maar om meer ruimtes te kunnen bedienen
Planten met veel bladoppervlak zullen er meer hinder van hebben dan als het sprietjes zijn.
Meer water geven lijkt me een simpele oplossing.
Bij mij staan ze niet direct in de luchtstroom omdat ik een bepaalde richting heb ingesteld.
Dat was niet voor de planten, maar om meer ruimtes te kunnen bedienen
Hier ook geen probleem met RV (tussen de 50 en 60%) of met planten. Een plant direct in de luchtstroom lijkt me ook niet zo handig. De luchtstroom gaf bij ons nog wel een ander probleempje. Op 1.5m van de binnenunit hing een vrij forse lamp boven de eetkamertafel. Die hield de luchtstroom te zeer tegen. Dus we hebben die maar vervangen door een brede LED lamp met een aerodynamisch gunstiger profiel
Verder moet ik de fan hier regelmatig een standje hoger zetten om ervoor te zorgen dan de andere kant vd kamer warm genoeg blijft. Hij woeit dan wat harder, maar nog steeds redelijk beschaafd. Komt niet boven de TV uit of zo.
Verder moet ik de fan hier regelmatig een standje hoger zetten om ervoor te zorgen dan de andere kant vd kamer warm genoeg blijft. Hij woeit dan wat harder, maar nog steeds redelijk beschaafd. Komt niet boven de TV uit of zo.
Maar jaarverbruik? is daar iets op te zeggen?Speedy-Andre schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:57:
[...]
Ik heb een keer 2000W gemeten, maar dat was denk ik een defrost cycle.
Met dit weer start hij een paar minuten met hooguit 1000W en zakt dan terug naar 200W.
Op dit moment pruttelt alleen beneden een 3,5kW unit met 200W, uit en weer 200W.
Lastig, want ik heb ze pas sinds oktobermiel schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:47:
[...]
Maar jaarverbruik? is daar iets op te zeggen?
Ik reken op 1000kWh voor de 2 samen, met gas zit ik onder 700m3.
Sinds 7 oktober schat ik het verbruik op 160kWh, op m'n werk kan ik (nog) geen meters thuis aflezen.
Anderen lukt het om net zo veel kWh als m3 te gebruiken met een A+++ Daikin, mijn Toshiba's zijn ook A+++ dus wie weet lukt het mij ook
Volgens mij mist regel 39 nog wat, hij geeft zo een foutmelding en ik ben op dit moment nog niet thuis in lua om te kunnen bepalen wat er hoort te staanrobhuls schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:28:
Ik wil nog even aanzien of mijn lua script goed werkt voordat ik hem op de wiki gooi, maar hierbij vast. Als je dit script met de naam script_time_daikin.lua in de dir met lua script mikt, dan worden de instellingen elke minuur gesynchroniseerd. Ik heb een general kWh meter (geschat verbruik) en twee temperatuur sensoren in Domoticz (inside temp en outside temp).
Lua:
1 OldPower, OldEnergy = string.match(otherdevices_svalues['DaikinPower'], "(%d+%.*%d*);(%d$
Overigens bedankt dat je er de tijd voor hebt genomen !
OldPower, OldEnergy = string.match(otherdevices_svalues['DaikinPower'], "(%d+%.*%d*);(%d+%.*%d*)")Pixelmagic schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:57:
[...]
Volgens mij mist regel 39 nog wat, hij geeft zo een foutmelding en ik ben op dit moment nog niet thuis in lua om te kunnen bepalen wat er hoort te staan![]()
Overigens bedankt dat je er de tijd voor hebt genomen !
De regel werd blijkbaar afgebroken.
Tien jaar geleden waren ze op mijn vakgroep van destijds ook al druk met akoestische warmtepompen en dat was toen ook al wel bekende technologie, als het nu bij ECN ligt en er nog wat studenten mee aan het klussen zijn, zou ik niet verwachten dat het over twee jaar op de markt is en al helemaal niet voor E1000 en al helemaal helemaal niet met miljoenen tegelijk. Bovendien hou je dezelfde problemen als met elke warmtepomp, de dT moet klein zijn, dus heb je een dikke aangeblazen warmtewisselaar dan wel vloeistof nodig aan de warme en de koude kant als je een mooi rendement en relevant vermogen wil hebben. Het enige wat thermoakoestiek doet is het koelmiddel circuit aanpakken, die staande akoestische golf komt in plaats van je R417/R32.
Kortom, hoop niet op wat ooit wellicht komt maar neem nu actie met wat nu kan (op de dag dat de klimaat conferentie in Parijs begon). Dit soort berichten werken alleen maar averechts doordat mensen 'nog even wachten op de tien keer efficientere zonnepanelen die eraan komen'.
En weer on-topic. Mijn planten doen het prima met de Daikin. Ik merk verder dat als ik de stille modus gebruik het rond de eettafel wel lekker warm wordt, maar de zithoek (drie meter verderop) steeds kouder. Logisch, als je op 1 punt warmte in de ruimte kon maken had je niet 4 radiatoren verspreid over de woonkamer, dan was dat wel weg bezuinigd. Ergo, de fan moet de warmte wel een beetje in mijn huis rond blazen. Overigens vind ik het soms heerlijk, de unit lekker warm ik je nek laten pruttelen terwijl je met de laptop aan tafel zit, bijna net zo fijn als voor een haardvuurtje zitten :-)
Kortom, hoop niet op wat ooit wellicht komt maar neem nu actie met wat nu kan (op de dag dat de klimaat conferentie in Parijs begon). Dit soort berichten werken alleen maar averechts doordat mensen 'nog even wachten op de tien keer efficientere zonnepanelen die eraan komen'.
En weer on-topic. Mijn planten doen het prima met de Daikin. Ik merk verder dat als ik de stille modus gebruik het rond de eettafel wel lekker warm wordt, maar de zithoek (drie meter verderop) steeds kouder. Logisch, als je op 1 punt warmte in de ruimte kon maken had je niet 4 radiatoren verspreid over de woonkamer, dan was dat wel weg bezuinigd. Ergo, de fan moet de warmte wel een beetje in mijn huis rond blazen. Overigens vind ik het soms heerlijk, de unit lekker warm ik je nek laten pruttelen terwijl je met de laptop aan tafel zit, bijna net zo fijn als voor een haardvuurtje zitten :-)
Ik zet m'n elektrische sfeerhaard er bij aan, zonder hem te laten verwarmen uiteraard
Volgens mij kreeg ik de update-melding ook toen ik mijn Wifi module had geïnstalleerd. Bij mij gaf dit alleen geen problemen.cyberstalker schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:35:
Zijn er ook anderen die problemen hebben met de wifi-module van de Ururu? Na de installatie was er een update beschikbaar voor de module, die toen succesvol naar 2.2.5 is geupdate. Daarna blijft hij echter aangeven dat er een update beschikbaar is (van 2.2.5 naar 2.2.5). Probeer ik dat dan mislukt het.
Ik heb lang volgehouden om alleen overdag de Daikin aan te zetten, het liefst als de zon scheen zodat ik rechtstreeks met zonnestroom mijn huis zou verwarmen.robhuls schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:09:
[...]
Hoe doen jullie dat nu het koud wordt, uitzetten of alleen terug in temperatuur (zoals je met een CV doet)?
Toen het 's nachts rond het vriespunt werd, koelde mijn huis af tot beneden de 15°C. En dan is het 's ochtends wel erg koud. Nu laat ik 'm continu op 18°C verwarmen, dag en nacht. Helaas kun je niet lager instellen dan 18°C (vreemd eigenlijk). 's Avonds zet ik 'm nog wel eens 1 a 2 graden hoger. Doordat de unit continu draait, neemt de gebouwmassa dezelfde temperatuur aan en dit is wel erg comfortabel.
Over de afgelopen 7 dagen heb ik nu 44,5 kWh gebruikt, gemiddeld dus 265W. Aangezien de unit kan terugmoduleren tot 120W, pendelt die eigenlijk nooit.
Ik heb ook nog even bekeken hoe nauwkeurig de kWh meting van de Daikin zelf is, aangezien ik de unit ook apart bemeter met een DIN rail kWh meter. Over 116 dagen heb ik 143,0 kWh gemeten, terwijl Daiking 135,7 kWh aangeeft. Dat vind ik nog redelijk nauwkeurig, maar dus wel zo'n 5% te weinig.
Edit: Nog even gekeken naar het aantal m3/graaddag in november 2014 en nu kWh/graaddag in november 2015. Vorig jaar 0,184 m3/graaddag en nu 0,297 kWh/graaddag. Dat is voor mij geen 1-op-1, zoals bij Speedy-Andre of ZuinigeRijder, maar eerder had ik ook veel meer nachtverlaging.
Als je naar energie inhoud kijkt en 8 kWh voor een m3 rekent, dan verbruikte ik in 2014 nog 1,47 kWh/graaddag. Dan ben ik nu maar 20% van nodig!
[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 02-12-2015 15:44 ]
Ach die drie procent zou ik niet wakker van liggen nu je het weet - kan je de DIN rail meter weer ergens anders inzetten.antonboonstra schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:23:
<>
Ik heb ook nog even bekeken hoe nauwkeurig de kWh meting van de Daikin zelf is, aangezien ik de unit ook apart bemeter met een DIN rail kWh meter. Over 116 dagen heb ik 143,0 kWh gemeten, terwijl Daiking 135,7 kWh aangeeft. Dat vind ik nog redelijk nauwkeurig, maar dus wel zo'n 5% te weinig.
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Muliti-split met beide binnen units op fluisterstand bevalt hier nog steeds uitstekend.
Bij deze buiten temperaturen gaat hij 's nachts uit, bij lagere buiten temperaturen blijft hij aan.
Ik ben er wel achter dat deze warmtepomp zoveel vermogen heeft dat hij bij -10 'C de woonkamer en aanbouw keuken op z'n sloffen warm houd.
Hopelijk wordt het deze winter nog een keer zo koud zodat ik kan zien wat het opgenomen elektrisch vermogen dan zal zijn. (ook op fluisterstand wel te verstaan)
De speksteenkachel hebben we nog achter de hand voor als het niet lukt of gewoon voor de gezelligheid 's avonds.
Bij deze buiten temperaturen gaat hij 's nachts uit, bij lagere buiten temperaturen blijft hij aan.
Ik ben er wel achter dat deze warmtepomp zoveel vermogen heeft dat hij bij -10 'C de woonkamer en aanbouw keuken op z'n sloffen warm houd.
Hopelijk wordt het deze winter nog een keer zo koud zodat ik kan zien wat het opgenomen elektrisch vermogen dan zal zijn. (ook op fluisterstand wel te verstaan)
De speksteenkachel hebben we nog achter de hand voor als het niet lukt of gewoon voor de gezelligheid 's avonds.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2