PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Onderstaande hangt hier in huis van Toshiba.
Buitenunit multi-split RAS-M18UAV
verwarmingsvermogen: nominaal 5,6 kW maximaal 8,3 kW
Binnenunit keuken RAS-M07N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 2,7 kW maximaal 3,7 kW
Binnenunit kamer RAS-B16N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 5,5 kW maximaal 6,9 kW
Het vermogen van de speksteenkachel is 8 kW en daar hebben we het nog nooit koud mee gehad.
Maar altijd fijn om deze als backup achter de hand te hebben.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Binnenkort krijgt de Daikin een eerste kleine onderhoudsbeurt door ClimaSense.
Hoi, Mooi, ik wil in domoticz ook wel zien hoeveel ik ongeveer verbuik, alleen je lua script geeft bij mij een error op regel 47:robhuls schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:28:
Ik wil nog even aanzien of mijn lua script goed werkt voordat ik hem op de wiki gooi, maar hierbij vast. Als je dit script met de naam script_time_daikin.lua in de dir met lua script mikt, dan worden de instellingen elke minuur gesynchroniseerd. Ik heb een general kWh meter (geschat verbruik) en twee temperatuur sensoren in Domoticz (inside temp en outside temp).
Lua:
1 2 3 if stemp ~= DaikinTemp then commandArray[3]={['UpdateDevice'] = idx_stemp .. "|0|" .. st$ return commandArray end
if stemp ~= DaikinTemp then commandArray[3]={['UpdateDevice'] = idx_stemp .. "|0|" .. st$
Enig idee?
Domoticz geeft aan:
2015-12-14 14:17:00.182 Error: EventSystem: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_daikin.lua:47: '}' expected near '$'
Enig idee?
[ Voor 47% gewijzigd door Philos31 op 14-12-2015 14:19 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Thanks, handig om bij te houden hoeveel de daikin ingeveer gebruikt.robhuls schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 06:55:
Ja, er is iets mis gegaan met het kopieren van de code, de regel is niet af (de $ is een soort regel afbreking). Ik kopieer binnenkort de juiste code hier naartoe.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Heel apart, want juist daar heb je meer milieuvriendelijker versies van en de cop is al snel hoger dan bij L/W.Trebbors schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:44:
Geen subsidie volgend jaar op lucht/lucht warmtepompen.
Als ik de ervaringen hier zie dan ze zijn ze ook flink stiller.
Kamp heeft liever een zwaardere belasting van het net

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Helemaal niet apart.Speedy-Andre schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:18:
[...]
Heel apart, want juist daar heb je meer milieuvriendelijker versies van en de cop is al snel hoger dan bij L/W.
Als ik de ervaringen hier zie dan ze zijn ze ook flink stiller.
Kamp heeft liever een zwaardere belasting van het net
1. LL warmtepompen staan ook wel bekend als airconditioners, dus als je die in de regeling zou stoppen gaat je ook subsidie verstrekken aan aircos die nooit als verwarming gaan werken.
2. Als je de voors en tegens van de diverse systemen afweegt en je komt bij een LL uit, dan is de prijs op zich best attractief is.
Het aantal extra mensen dat een LL pomp koopt als je er subsidie bij doet niet weegt daarom niet op tegen de subsidie die je verstrekt aan mensen mensen die de LL alleen vanwege de koeling aanschaffen (1) en die anders ook wel een LL aan zouden schaffen (2). De maatregel zou daarom wel effectief maar niet efficient zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| daikin_ip = '192.168.178.25' -- replace with your daikin ip idx_heat = 63 -- IDX for on/off heating idx_power = 72 -- IDX for power monitor idx_otemp = 75 -- IDX for outside temperature from daikin idx_htemp = 76 -- IDX for inside temperature from daikin idx_stemp = 62 -- IDX for daiking setpoint temperature function getparam(inputstr, name) -- get a specific parameter from the daikin return string for str in string.gmatch(inputstr, "([^,]+)") do strloc=string.find(str, name) if strloc==1 then -- only find stemp, not b_stemp etc. value=string.sub(str, string.len(name)+2) end end return value end -- Retrieve the control data cmd = 'curl http://' .. daikin_ip .. '/aircon/get_control_info' f = io.popen(cmd, 'r') control_data = f:read("*a") f:close() -- Retrieve the sensor info from heat pump cmd = 'curl http://' .. daikin_ip .. '/aircon/get_sensor_info' f = io.popen(cmd, 'r') sensor_data = f:read("*a") f:close() pow=tonumber(getparam(control_data, 'pow')) OldPower, OldEnergy = string.match(otherdevices_svalues['DaikinPower'], "(%d+%.*%d*);(%d+%.*%d*)") commandArray = {} if pow==1 then -- if power if off some values do not exist stemp = tonumber(getparam(control_data, 'stemp')) cmpfreq = tonumber(getparam(sensor_data, 'cmpfreq')) htemp = tonumber(getparam(sensor_data, 'htemp')) otemp = tonumber(getparam(sensor_data, 'otemp')) -- Estimate the power consumption Power = 16*cmpfreq Energy = OldEnergy+Power/60 -- Energy in kWh DaikinTemp = tonumber(otherdevices_svalues['DaikinTemp']) -- Return the value to domoticz commandArray = {} commandArray['UpdateDevice'] = idx_power .. "|0|" .. Power .. ";" .. Energy commandArray[1]={['UpdateDevice'] = idx_otemp .. "|0|" .. otemp} commandArray[2]={['UpdateDevice'] = idx_htemp .. "|0|" .. htemp} commandArray[3]={['DaikinHeat']='On'} if stemp ~= DaikinTemp then commandArray[3]={['UpdateDevice'] = idx_stemp .. "|0|" .. stemp} end return commandArray else commandArray['DaikinHeat']='Off' commandArray[1]={['UpdateDevice'] = idx_power .. "|0|" .. 0 .. ";" .. OldEnergy} end return commandArray |
Ik heb zelf nu soms het probleem dat ik met de AB de Daikin aan zet, maar dat Domoticz hem gelijk weer uit zet. Dit gebeurd soms, maar niet altijd.
komt er op neer dat er een overschot is van 1000kWh ongeveer (2015) tegen een verbruik van 675m3 gas.
sinds oktober hebben we een sfeerkachel van 2,5kW welke beneden (bij)verwarmt.
onze beneden verdieping beslaat ongeveer 40m2 (dat is exclusief de hal/wc/trapgat van 10m2)
bovenverdieping is dus 50m2 (4 kamers + trapgat)
huis beschikt over een plat dak.
nu ben ik al maanden aan het uitzoeken welke warmtepomp voldoet / past aan deze situatie cq. welke luxe ik wil.
de benedenverdieping is 2,6m hoog, ofwel een inhoud van 104m3
3,5kW is minimaal, 5kW is iets teveel, maar mogelijkheid om (via de gang) verdieping bij te warmen? Nadeel warmte steigt, dus warmte is snel vertrokken.
De Ururu Sarara is in mijn ogen nog steeds een pracht model, kan ook nog geen directe tegenhanger vinden.
tips/ideeen voor andere modellen/merken? wil toch eens een keuze maken ... of nog een jaar wachten op andere modellen
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Bevalt hier prima.
De boven etage gaat langzaam mee en als het sneller moet dan gaat ie boven even aan.
Beneden is met 60m2 wat groter en boven 40m2, dus aardig vergelijkbaar rijtjeshuis met plat dak.
Sinds 7 oktober heb ik slechts 300kWh in de 2 airco's gestopt, absurd weinig maar het was wel warm.
Als je bij de oosterburen shopt dan heb je 2 stuks voor €2400 in huis, €400 installatie en klaar ben je.
Ik zat ongeveer op 600-700m3 per jaar, sinds de airco's alleen nog gas voor warm water en koken gebruikt.
Mijn elektrische sfeerhaard gaat alleen daar voor aan, niet om te stoken
"Een lucht-lucht warmtepomp is niet aan te sluiten op veel voorkomende verwarmingsafgifte-elementen zoals vloerverwarming of radiatoren. Een lucht-lucht warmtepomp wordt daarnaast in hoofdzaak voor airconditioning aangeschaft."
Ondanks wat robhuls hierboven schrijft klinkt het alsof men niet helemaal snapt wat wel mogelijk is; zie immers dit topic. Zou het verder onmogelijk zijn de eisen zodanig te maken (bijv SCOP>5) dat men toch één zal aanschaffen primair om te verwarmen en niet 'in hoofdzaak voor airconditioning' (men bedoelt vast 'koeling').
We zullen binnenkort checken of de 'waardevermeerderingsregeling' (gasbevingsschade) wél LLWP's accepteert.
There's nothing moister than an oyster.
Twee binnenunits op één buitenunit?Speedy-Andre schreef op woensdag 30 december 2015 @ 00:25:
Hier 2x Toshiba Daiseikai 8 3.5KW, een in de huiskamer en een in een slaapkamer.
De boven etage gaat langzaam mee en als het sneller moet dan gaat ie boven even aan.
Beneden is met 60m2 wat groter en boven 40m2, dus aardig vergelijkbaar rijtjeshuis met plat dak.
Sinds 7 oktober heb ik slechts 300kWh in de 2 airco's gestopt, absurd weinig maar het was wel warm.
Als je bij de oosterburen shopt dan heb je 2 stuks voor €2400 in huis, €400 installatie en klaar ben je.
Ik zat ongeveer op 600-700m3 per jaar, sinds de airco's alleen nog gas voor warm water en koken gebruikt.
Mijn elektrische sfeerhaard gaat alleen daar voor aan, niet om te stoken
Kun je aangeven of de buitenlandse? shop naar NL komt voor installatie?
Geen multi-split, de leverancier is een NL webshop in Duitsland die een nabije installateur kan voorstellen.Trebbors schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:04:
[...]
Twee binnenunits op één buitenunit?
Kun je aangeven of de buitenlandse? shop naar NL komt voor installatie?
Om de prijs leuk te houden heb ik zelf een installateur gezocht.
Garantie is mogelijk in overleg met de leverancier als die weet welk stek-bedrijf de installatie doet.
Mijn 3,5kW model zie ik niet meer in de shop, nog wel de 2kW, Avant en Suzumi als je even zoekt.
Als je multi-split wil hebben ze Daikin en Mitsubishi Electric.
Maand | kWh meter | Daikin | kWh/grd |
september | 8,8 | 8 | 0,045 |
oktober | 41,7 | 39 | 0,167 |
november | 92,8 | 88 | 0,297 |
december | 106,3 | 100 | 0,323 |
TOTAAL | 249,7 | 235 | 0,213 |
Het was natuurlijk een erg zachte winter tot nu toe, maar op deze manier gaat de verwachte 1000 kWh overschot van zonnestroom niet volledig verbruikt worden. Ach... Greenchoice geeft nog een aardige vergoeding voor het netto overschot.
De registratie van Daikin zelf is wel aan de voorzichtige kant. Met de DIN rail kWh meter, meet ik 6,3% meer dan Daikin. De kWh per graaddag is gebaseerd op de Daikin waarden en weerstation Eelde.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 02-01-2016 12:44 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Multisplit is geen wens. Heb je een link?Speedy-Andre schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:27:
[...]
Geen multi-split, de leverancier is een NL webshop in Duitsland die een nabije installateur kan voorstellen.
Om de prijs leuk te houden heb ik zelf een installateur gezocht.
Garantie is mogelijk in overleg met de leverancier als die weet welk stek-bedrijf de installatie doet.
Mijn 3,5kW model zie ik niet meer in de shop, nog wel de 2kW, Avant en Suzumi als je even zoekt.
Als je multi-split wil hebben ze Daikin en Mitsubishi Electric.
Probleem dat ik heb is de voeding. Mag zo'n unit op een bestaande groep? Het betreft een groep zonder zware apparatuur.
24 uur * 4 maanden * 30 dagen * 7W verbruik Wifi = 20 kWh. Ik meen me te herinneren dat de Wifi unit 7W standby verbruikt, kwam dat niet ergens in dit topic langs? Dus wellicht is dat het verschil. Zou overigens eigenlijk wel bizar zijn, de hoogste SCOP scoren en dat dan weg gooien door een Wifi module.antonboonstra schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:18:
De registratie van Daikin zelf is wel aan de voorzichtige kant. Met de DIN rail kWh meter, meet ik 6,3% meer dan Daikin. De kWh per graaddag is gebaseerd op de Daikin waarden en weerstation Eelde.
[afbeelding]
24 uur * 4 maanden * 30 dagen * 7W verbruik Wifi = 20 kWh. Ik meen me te herinneren dat de Wifi unit 7W standby verbruikt, kwam dat niet ergens in dit topic langs? Dus wellicht is dat het verschil. Zou overigens eigenlijk wel bizar zijn, de hoogste SCOP scoren en dat dan weg gooien door een Wifi module.antonboonstra schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:18:
[afbeelding]
Geen link naar mijn model, wel een naam: Marke-Klima.Trebbors schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:58:
[...]
Multisplit is geen wens. Heb je een link?
Probleem dat ik heb is de voeding. Mag zo'n unit op een bestaande groep? Het betreft een groep zonder zware apparatuur.
Bij mijn Toshiba's kan je kiezen tussen voeding op de buitenunit of binnen, dat werd hier 2x binnen met een netsnoer op een normale (geaarde) wcd.
Ik heb bestaande groepen gebruikt en een 3,5kW model komt niet verder dan kortstondig 2kW verbruik.
Met een groot temperatuurverschil trekt hij even wat meer en ook met defrosts (zie ik zelden/nooit).
Het was mij zelf ook al opgevallen dat de wifi zorgt voor iets sluipverbruik, maar lang geen 7W.robhuls schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:37:
[...]
24 uur * 4 maanden * 30 dagen * 7W verbruik Wifi = 20 kWh. Ik meen me te herinneren dat de Wifi unit 7W standby verbruikt, kwam dat niet ergens in dit topic langs? Dus wellicht is dat het verschil. Zou overigens eigenlijk wel bizar zijn, de hoogste SCOP scoren en dat dan weg gooien door een Wifi module.
antonboonstra schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:38:
[...]
Ik heb inmiddels ook al de Wifi controller voor de Daikin FTXZ35N ontvangen en geïnstalleerd. Was in de aanbieding bij Climasense, dus ik heb er maar 59 euro voor hoeven betalen (+8,50 verzending).
Omdat ik mijn Ururu Sahara op een apart bemeterde groep heb aangesloten, valt het mij nu wel op dat het verbruik omhoog is gegaan. Eerder had de unit echt 0 verbruik als deze uit stond. Gisteren heeft de unit 0,037 kWh verbruikt, terwijl deze niet aan is geweest. Dit komt dus op een sluipverbruik van 1,5W wat dus door die wifi controller moet komen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Waarom is de airconditioning als warmtebron niet al jaren interessant als warmtebron... Vreemd dat het nu pas 'in' is.
[ Voor 33% gewijzigd door Trebbors op 02-01-2016 23:04 ]
Hier o.a. een Daikin Nexura vloerunit, 3,5 kW. Bevalt prima kan terug naar 100 W minimum frequentie
We gaan de 2e "winter" in. Past precies in de nis van de centrale hal in het huis, en van daar uit ook een beetje de aangrenzende ruimtes.

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 02-01-2016 23:21 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Heb vanwege zonnepanelen overschot stroom circa 1000 kWh en wil warmtepomp (airco) in woonkamer meer inzetten om te verwarmen.
Heb vloerverwarming begane grond en radiatoren met eenvoudige thermostaat in woonkamer. Daarnaast draadloze thermostaat en tweewegklep om incidenteel kamer(s) op bovenverdieping beter/sneller te kunnen verwarmen.
Vanwege WAF zou het prettig zijn als de vloerverwarming niet geheel afkoelt als ik de warmtepomp gebruik. Ik heb alle radiatoren dichtgezet kamerthermostaat op 18 graden gezet en de draadloze thermostaat in de hal geplaatst en ingesteld op 19 graden waardoor er warmtevraag ontstaat. Echter de ketel geeft een foutmelding dat hij de warmte niet kwijt kan. Mijn vraag is of de ketel niet alleen de vloer kan verwarmen. Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden om datgene te bereiken wat ik heb beschreven?
Dus L/W wartepomp.......special roof schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:33:
Verwarmingsvraag:
Vanwege WAF zou het prettig zijn als de vloerverwarming niet geheel afkoelt als ik de warmtepomp gebruik.
Ik zou een programmeerbare thermostaat ophangen, zodat je die een aantal keren op een dag aan en uit kunt laten springen, genoeg om de vloer op temperatuur te houden.special roof schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:33:
Verwarmingsvraag:
Heb vanwege zonnepanelen overschot stroom circa 1000 kWh en wil warmtepomp (airco) in woonkamer meer inzetten om te verwarmen.
Heb vloerverwarming begane grond en radiatoren met eenvoudige thermostaat in woonkamer. Daarnaast draadloze thermostaat en tweewegklep om incidenteel kamer(s) op bovenverdieping beter/sneller te kunnen verwarmen.
Vanwege WAF zou het prettig zijn als de vloerverwarming niet geheel afkoelt als ik de warmtepomp gebruik. Ik heb alle radiatoren dichtgezet kamerthermostaat op 18 graden gezet en de draadloze thermostaat in de hal geplaatst en ingesteld op 19 graden waardoor er warmtevraag ontstaat. Echter de ketel geeft een foutmelding dat hij de warmte niet kwijt kan. Mijn vraag is of de ketel niet alleen de vloer kan verwarmen. Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden om datgene te bereiken wat ik heb beschreven?
Ik denk door de combinatie van hoge cop en betaalbaarheid dat het nu interessant wordt.Trebbors schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:02:
Heeft er iemand ervaring met een vloermodel? In dat geval kan de buitenunit direct aan de andere kant van de muur staan.
Waarom is de airconditioning als warmtebron niet al jaren interessant als warmtebron... Vreemd dat het nu pas 'in' is.
Veel mensen hebben een ander beeld van de airco en een grote bak in huis/buiten met leidingen eraan is niet het meest aantrekkelijke idee voor met name vrouwen
Een vloermodel lijkt nog het meest op een radiator, maar die koos ik niet omdat ze op de een of andere manier een lagere cop hebben en flink duurder zijn.
Dat zag ik laatst op het werk ook bij een nieuwe installatie.antonboonstra schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:58:
........ontdooicyclus. Daar drupt dan flink wat smeltwater onder uit.
Kwam mooi in de opvangbak waar de buitenunit in stond.
Dit alles stond in een tussen verdieping.
Jammere was dat ze gemakshalve nog geen afvoer aan de opvangbak hadden gemaakt.
Dat resulteerde in een regenbui de verdieping eronder.
En de boel was op vrijdagmiddag in bedrijf gesteld......
Het was een natte boel maandagochtend

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Zit er een thermostaatkraan voor de vloerverwarming die de temperatuur van de VV-aanvoer beperkt (normaalgesproken wel wanneer de VV icm radiatoren gebruikt wordt)? Als deze thermostaatkraan dicht gaat en alle radiatoren in het huis staan uit (of geblokkeerd door een 2-weg klep, dan kan de warmte idd nergens naar toe. Oplossing is om die thermostaat omhoog te zetten of een by-pass te gebruiken (inefficient).MieJuul schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:38:
Beetje vreemd dat de ketel de warmte niet in de vloer kwijt kan.
Heb je wel doorstroming in je vloercircuit?
[...]
Andre, jij hebt behoorlijk wat ervaring met L/L warmtepomp. Is het nogmaal dat mijn Daikin FTX20 met een korte periodetijd van c.a 7 minuten regelt? De inverter werkt, maar het blijft toch voortdurend uit/aan.
Wordt de levenduur niet beperkt?
Verwarm je een (te) kleine ruimte of komt daar via een andere weg warmte binnen?Tomexergie schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:30:
[quote]Speedy-Andre schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:11:
[...]
Andre, jij hebt behoorlijk wat ervaring met L/L warmtepomp. Is het nogmaal dat mijn Daikin FTX20 met een korte periodetijd van c.a 7 minuten regelt? De inverter werkt, maar het blijft toch voortdurend uit/aan.
Wordt de levenduur niet beperkt?
Mijn Toshiba's pendelen ook wel eens, maar de inverter draait dan zeker 20 minuten en valt langer stil.
Misschien hoopt er lucht op boven de binnenunit waardoor hij niet goed kan meten?
Ik heb er voor de gein een thermometer met voeler bij gehangen waar ik soms op kijk.
Mijn Daikin Nexura 3,5 heeft een z.g. "econo mode", daar laat ik em altijd in draaien.
Hij krijgt dan een soort demping op het stuursignaal naar de frequentie regelaar, waardoor ie langzaam start, en gedurende langere tijd rustig naar setpoint loopt, i.p.v. volgas, terug moduleren, en dan weer uit.
Gasschuif pleit voor op programeerbare P en I parameters in WP's, maar snapt ook wel dat niet tweekend Nederland daar niet mee kan omgaan. (P=proportioneel actie I= integratietijd)
Het allermooist is natuurlijk een 0-10 V ingang voor aansturing, dat is in (industrie) ketelregeling al jaren gemeengoed, en zal hopelijk in de toekomst ook bij WP's mogelijk worden.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
De econo mode werkt niet echt beter. De ruimte is goed geisoleerd , staan veel spullen in, en heeft een warmtebehoefte vab c.a 2000W bij -10 C, Pendelen door een te kleine warmte traagheid is ook niet het geval. De IR sensor reageert wel op aanwezigheid, maar toch pendelen.Gasschuif schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:37:
@ Tomexergie
Mijn Daikin Nexura 3,5 heeft een z.g. "econo mode", daar laat ik em altijd in draaien.
Hij krijgt dan een soort demping op het stuursignaal naar de frequentie regelaar, waardoor ie langzaam start, en gedurende langere tijd rustig naar setpoint loopt, i.p.v. volgas, terug moduleren, en dan weer uit.
Gasschuif pleit voor op programeerbare P en I parameters in WP's, maar snapt ook wel dat niet tweekend Nederland daar niet mee kan omgaan. (P=proportioneel actie I= integratietijd)
Het allermooist is natuurlijk een 0-10 V ingang voor aansturing, dat is in (industrie) ketelregeling al jaren gemeengoed, en zal hopelijk in de toekomst ook bij WP's mogelijk worden.
De P, I zijn niet instelbaar voor mij. Er schijnt wel een losse sensor aangesloten te kunnen worden, maar ik weet niet daar aan kan komen. Misschien Daikin mailen of de leverancier Comfort Climate.
Ik heb al isolatie voor de sensor geplakt om te vertragen. Helpt ook niet. Het Pendelen zit in het toestel zelf.
Het bovenstaande ook aan mijn cv installateur voorgelegd. Zie onderstaande reacties. (Cursief is installateur) Sorry voor de lap tekst. Kunnen de deskundigen op dit forum hier nog iets aan toe voegen?special roof schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:33:
Verwarmingsvraag:
Omdat een ketel te allen tijde voldoende stroming over de wisselaar moet hebben geeft hij deze storing aan. Met een drukverschilregelaar moet dit opgelost kunnen worden enkel is nu de vraag of deze ver genoeg van de ketel zit. Normaal wordt dit op +/- 8 meter van de ketel geplaatst. Elk type ketel kan hierop anders reagereren. Is het niet zo dat de 2-wegklep sluit zodra de gevraagde temperatuur in de woonkamer is bereikt. Hierdoor komt er volgens mij al geen warm water in de verdeler van de vv.
Kan een drukverschilregelaar de doorstroming dan op gang brengen? Voor de klep moet een drukverschilregelaar zitten. Waarschijnlijk dit deze er al
Denk zelf dat we dan net voor de vloerverwarming de regelaar moeten zetten enkel of het 100% gaat werken kan ik niet garanderen. Normaal geproken moet het geen probleem zijn omdat er meerdere woningen enkel met vloerverwarming verwarmt worden. De verdeler van de vv is in de buurt van de ketel zodat de drukverschilregelaar m.i. dus onvoldoende ver van de ketel kan worden geplaatst. Kan helaas bij jullie niet op een andere plaats ivm de 2 weg klep voor de radiatoren
De thermostaten zul je moeten gaan gebruiken zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren. Dus niet een warmtevraag creeeren zonder dat er afgifte kan ontstaan. Zo gaat de ketel extreem hoog branden en komen er altijd problemen.
De vloerverwarming aan laten terwijl het warm is kan dus enkel middels de thermostaat Hoe kan ik met een eenvoudige round kamerthermostaat dan regelen dat de vv aanblijft als de ingestelde temp. is bereikt? Kan met de bestaande thermostaat geregeld worden en eventueel je watertemperatuur te verlagen van de verdeler. Watertemperatuur van de vv-verdeler verlagen tot welke temperatuur? +/- 30 graden. Zo wordt de vloer wel warm maar kan de ruimte niet op temperatuur komen. Wel houd de vloerverwarming weer op als de gewenste temperatuur is bereikt.
Moet/kan dan ook de keteltemperatuur (tot bijv. 50 graden) worden verlaagd omdat alleen de vv min of meer warm moet blijven en niet de radiatoren. Nee want dit kan niet tijdelijk want dan doen de radiatoren niets meer
Concreet is mijn vraag:
Kan ik mijn cv zodanig regelen dat de vloerverwarming kan blijven verwarmen (eventueel aanslaan met tussenpozen) tot een ingestelde warmtevraag (bijv.18 graden) in de woonkamer, terwijl de warmtepomp de “top” van de warmte in de woonkamer levert (bijv. 20 graden)?
Dit kan dus niet want de ketel houdt op bij 18 C en de warmtepomp gaat door tot 20 C. Misschien kun je beter stoken bv overdag met warmtepomp en in avond met vloerverwarming. Zo werken de thermostaten ook goed.
Of je stelt de vloerverwarming o[p lage temperatuur in op 21 C en de kamertemperatuur op 20 C.
Zelf zou ik kiezen voor een van beide en niet tegelijk. Denk dat dit elkaar gaat tegenwerken en je uiteindelijk weinig energie gaat besparen.
[ Voor 11% gewijzigd door special roof op 04-01-2016 11:55 ]
Ik zou graag de buitenunit onder ons afdak(terras aan huis vast) plaatsen. Hierdoor hoef ik maar +/- 3 meter te overbruggen naar de binnenunit.
Voordeel is dat in het najaar en voorjaar de temp onder het afdak snel hoger wordt, door middel van de zon op doorzichtige platen. Hierdoor zal de warmtepomp hopelijk efficienter werken. Juiste gedachte?
Nadeel is dat het afdak op het noorden staat. Een andere mogelijke plaatsing is zuid/west. Maar dan kost het meters aansluit materiaal.
Tweede nadeel is de slaapkamer van de buren aan dezelfde kant van het huis. De vraag is dus hoeveel geluid gaat die unit nu maken, verstopt onder een afdak.
In de zomer kan ik de unit verstoppen onder een houten frame en als tafel gebruiken. Koeling is niet nodig in een wit huis.
[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 04-01-2016 12:08 ]
ik kan uit ervaring spreken en zeggen dat een Daikin FTXZ35N buiten unit erg stil is ,
zeker als tov de binnen unit als dia maximaal blaast ,
ook kun je de daikin buiten unit stiller laten werken via de remote door hem zo in stellen
al dan niet in combinatie met zuinige werking ,
Het enige wat dan ertegen over staat is de aanschafprijs , die is hoger dan een mitsubishi electric
maar de daikin kan beter verwarmen .
keuzes keuzes ,
het is en blijft lastig .
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Dat is de Daikin Ururu Sarara 3,5kW ?Misterpc schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:41:
Hallo Anton
ik kan uit ervaring spreken en zeggen dat een Daikin FTXZ35N buiten unit erg stil is ,
zeker als tov de binnen unit als dia maximaal blaast ,
ook kun je de daikin buiten unit stiller laten werken via de remote door hem zo in stellen
al dan niet in combinatie met zuinige werking ,
Het enige wat dan ertegen over staat is de aanschafprijs , die is hoger dan een mitsubishi electric
maar de daikin kan beter verwarmen .
keuzes keuzes ,
het is en blijft lastig .
Grote voordelen t.o.v. de Daikin Design Emura II?
Ik lees nu dat de Toshiba niet kan verversen/bevochtigen. Dit zie ik als een groot nadeel.
[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 04-01-2016 13:59 ]
Ik denk dat je de hoeveelheid lucht die door een buitenunit verpompt wordt schromelijk onderschat. Die opgewarmde lucht is binnen een minuut door je unit heen gejaagd.Trebbors schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:07:
Voordeel is dat in het najaar en voorjaar de temp onder het afdak snel hoger wordt, door middel van de zon op doorzichtige platen. Hierdoor zal de warmtepomp hopelijk efficienter werken. Juiste gedachte?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
als je het complete binnenhuis klimaat wilt regelen met 1 apparaat ,
dan ben je met een daikin sarara ururu het beste af ,
Deze kan bevochtigen was met verwarmen via de lucht al snel nodig is , en dit kun je zelf instellen of je dit wilt of niet en ook de lucht vochtigheid kent meerdere standen ..
het verwarmingsbereik van de FTXZ is van 0.6 KW t/m 9.0 KW
wel is het zo dat het opgenomen vermogen stijgt als de buiten temperatuur onder de 12 graden komt
de verschillende cop's zijn :FTXZ35N die van de 25N liggen iets hioger en de 50N iets lager
12 buiten temperatuur COP 8.09
7 buiten temperatuur COP 7.45
2 buiten temperatuur COP 5.56
-7 buiten temperatuur COP 3.90
beneden de 0 graden is het dus goedkoper om de aardgas verwarming erbij te doen .
maar ja dit jaar is het gas wederom duurder geworden en elektriciteit iets goedkoper vanwege de veranderde milieu belasting
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Oh?Trebbors schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:57:
[...]
Ik lees nu dat de Toshiba niet kan verversen/bevochtigen. Dit zie ik als een groot nadeel.
Als je een cv gebruikte kon dat ook niet
Voor die €1000 verschil ventileer ik gewoon als voorheen, bevochtigen is niet nodig bij airco verwarming.
Beneden de 0? Lijkt me eerder beneden de -7 gr C. Meestal houden we COP = 3 aan voor het omslagpunt. Misschien iets veranderd vanwege de iets gewijzigde prijzen/belastingen.Misterpc schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:49:
12 buiten temperatuur COP 8.09
7 buiten temperatuur COP 7.45
2 buiten temperatuur COP 5.56
-7 buiten temperatuur COP 3.90
beneden de 0 graden is het dus goedkoper om de aardgas verwarming erbij te doen .
maar ja dit jaar is het gas wederom duurder geworden en elektriciteit iets goedkoper vanwege de veranderde milieu belasting
Bij aannames: 1 m3 gas = 9 kWh, verder dat HR een rend van ca 90% heeft en de WP een rend van 390% (bij -7 gr C), verder gasprijs 0,60/m3 en elekprijs 0,18/kWh, dan kom je bij gelijke warmtebehoefte (1 kWh) uit op 0,07 euro voor het gas en 0,05 euro voor elektriciteit.
There's nothing moister than an oyster.
Ik heb nog geen luchtrooster boven de ramen en dat hoeft dan ook niet zodra ik naar hr++ ga.Speedy-Andre schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:55:
[...]
Oh?
Als je een cv gebruikte kon dat ook niet
Voor die €1000 verschil ventileer ik gewoon als voorheen, bevochtigen is niet nodig bij airco verwarming.
Over wel/niet bevochtigen bij verwarmen is de mening verdeeld lees ik.
En de Toshiba is even niet verkrijgbaar bij marke
[ Voor 15% gewijzigd door Trebbors op 04-01-2016 16:41 ]
Heb je mijn reactie gezien?
Hoe staat je thermostaatkraan?
(Dit is trouwens een reactie omdat die drukverschilregelaar symptoombestrijding is voor een teveel geknepen vloerverwarming.)
[ Voor 25% gewijzigd door Paul C op 04-01-2016 17:11 ]
Thermostaatkraan is een Honeywell en is ingesteld op 3,5 op een maximale instelling van 7.
Dat is apart. Meestal staan daar gewoon graden Celsius op en dan heeft die thermostaat een losse voeler die in de aanvoer van je VV zit.special roof schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:25:
Ik heb je reactie inderdaad gezien en net even de thermostaatkraan gecontroleerd.
Thermostaatkraan is een Honeywell en is ingesteld op 3,5 op een maximale instelling van 7.
Dat werkt dan zo: Die voeler voelt of het water wat de VV in gaat warm genoeg is. Als dat niet is, dan laat hij warm water van de CV door en wordt de aanvoer warmer. Als de aanvoer warm genoeg is dan gaat die kraan dicht en kan het warme water wat de CV aanvoert niet meer doorstromen. Als dit water nergens anders naar toe kan omdat alle radiatoren dicht staan, dan kan de CV nergens zijn water kwijt en gaat in storing.
Nu kun je om die storing te voorkomen een by-pass installeren. Dat kan een overdrukventiel zijn dat open gaat als de druk oploopt. Dit veroorzaakt dan een kortsluiting in je CV-circuit waardoor er weer water gaat stromen en de ketel z'n warmte kwijt kan. Iig tot het warme water via de retour terug komt bij de ketel en hele circuit loeiheet is en de ketel uitschakelt omdat z'n maximum temperatuur bereikt is. Hoe verder de by-pass van de ketel vandaan zit, hoe meer leiding je dan onnodig op temperatuur brengt en hoe meer distributieverlies je hebt.
Die by-pass is dus een energie "verspillende" hack om te zorgen dat die ketel niet in storing gaat ondanks een slecht functionerend systeem. Als er geen warmte de vloer in mag omdat de VV op temperatuur is dan moet de ketel ook gewoon stoppen met branden, dat is veel efficiënter.
Simpele oplossing: limiteer de aanvoertemperatuur van de CV in z'n instellingen tot iets wat veilig is voor je VV en schroef die thermostaat naar 7.
Af en toe? Hier in ijzel gebied Zwolle doet de unit de ene na de andere defrost, ongeveer elke drie kwartier eentje. Gisteren een gezonde 20 kW afgefikt (niet alleen WP) en nu staat de teller al op 11 kW, dus vandaag ga ik daar riant overheen. Ik zou denken dat de COP behoorlijk achteruit gaat onder deze condities, omdat de defrost flink stroom lust. De referentie getallen zullen vermoedelijk worden gemeten zonder aan vriezen (droge lucht)?antonboonstra schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:58:
Dit jaar heeft de ketel nog niet gebrand. De Daikin kan het huis blijkbaar ook bij -2°C en een stevige wind nog prima op temperatuur houden. Wel zie (en hoor) ik nu af en toe een ontdooicyclus. Die had ik nog niet eerder meegemaakt. Met 'gevaar voor eigen leven' op een spiegelglad en ijzig dak even bij de buitenunit wezen kijken tijdens zo'n ontdooicyclus. Daar drupt dan flink wat smeltwater onder uit.
Drie dagen geleden was de hoeveelheid ijzel nog wat minder en de temperatuur nog niet zo laag. Gisteren heb ik over 24 uur 23x een defrost cyclus gehad. Die duurt dan ongeveer een kwartier. Bij het omschakelen hoor je duidelijk wat aparte borrelende geluiden, maar tijdens de defrost cyclus zelf is de binnenunit zo goed als stil en komt er een kleine koude tocht uit.robhuls schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:00:
[...]
Af en toe? Hier in ijzel gebied Zwolle doet de unit de ene na de andere defrost, ongeveer elke drie kwartier eentje. Gisteren een gezonde 20 kW afgefikt (niet alleen WP) en nu staat de teller al op 11 kW, dus vandaag ga ik daar riant overheen. Ik zou denken dat de COP behoorlijk achteruit gaat onder deze condities, omdat de defrost flink stroom lust. De referentie getallen zullen vermoedelijk worden gemeten zonder aan vriezen (droge lucht)?
Omdat in dit kwartier het toch nog best afkoelt, regelt de warmtepomp hierna al vrij snel op. Ik heb een sturing van 80 tot zelf 103Hz voorbij zien komen. De buitenunit is dan wel een stuk duidelijker hoorbaar. Ik denk eerlijk gezegd dat dit vooral door trillingen komt, dus ik zal er nog wat extra rubberen matjes onder leggen, aangezien het nu maar 1 dun laagje is.
Desondanks houdt ie het huis (zelfs met de -4°C vannacht of zelfs -5°C?) nog steeds op temperatuur. 's Nachts en wanneer ik niet thuis ben staat ie op 18°C ingesteld (minimum) en 's avonds zet ik 'm een graadje hoger. Ik heb de deur naar de bijkeuken en de deur naar de hal continu op een kier staan om hier ook nog wat warmte te krijgen, dus de woonkamer en keuken is niet het enige wat ie warm houdt. Wat dat betreft blij dat ik voor het 3,5 kW model ben gegaan i.p.v. het 2,5 kW model. Je hebt wat meer reserve capaciteit (om bijvoorbeeld aanvullende ruimten te verwarmen) en de unit kan ver genoeg terug regelen om nooit teveel vermogen te leveren.
Ik heb gelukkig nog genoeg kWh aan zonnestroom overschot, maar met deze temperaturen gaat het wel hard:
Dag | Verbruik WP |
01-01-2016 | 6,76 kWh |
02-01-2016 | 6,44 kWh |
03-01-2016 | 15,74 kWh |
04-01-2016 | 18,54 kWh |
05-01-2016 | 21,84 kWh |
Ik hoop dat de 5.0 kW genoeg kan terug moduleren, naar de waardes van een 3.5 kW model.
De prijzen van Climasense zijn niet heel slecht, ook vergeleken met marke.
[ Voor 19% gewijzigd door Trebbors op 06-01-2016 11:57 ]
Ik heb de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model. Kamer + bijkamer (L vorm) en keuken is ongeveer 170 m3. Twee onder een kap, bouwjaar 1991 en voorlopig B label. Geen extra isolatie, oud dubbel glas.Trebbors schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:57:
Ik denk dat het de Daikin FTXZ50N-RXZ50N 5.0 kW wordt. De ruimte is 120m3 groot.
Ik hoop dat de 5.0 kW genoeg kan terug moduleren, naar de waardes van een 3.5 kW model.
De prijzen van Climasense zijn niet heel slecht, ook vergeleken met marke.
Hiermee kan ik het warm houden, voorheen had ik 1600 m3 gasverbruik (en nu ongeveer 1600 kWh verbruik). 3.5 KW model heeft een hogere (S)SCOP.
Hier een drie onder één kap, bouwjaar 1956, label z. Ongeisoleerde tegelvloer(geen kruipruimte), oude dubbel glas en geen spouwmuurisolatie mogelijk.ZuinigeRijder schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:10:
[...]
Ik heb de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model. Kamer + bijkamer (L vorm) en keuken is ongeveer 170 m3. Twee onder een kap, bouwjaar 1991 en voorlopig B label. Geen extra isolatie, oud dubbel glas.
Hiermee kan ik het warm houden, voorheen had ik 1600 m3 gasverbruik (en nu ongeveer 1600 kWh verbruik). 3.5 KW model heeft een hogere (S)SCOP.

Mooi regelgedrag van de 3,5kW Toshiba op laag vermogen
Het verbruik is van het hele huis, ik kan de Toshiba (nog) niet apart loggen omdat ik een gecodeerd 868MHz signaal uit de lucht moet zien te pikken.
Gemiddeld zal het nog geen 200W zijn om 60m2 te verwarmen plus de boven etage waar de warmte heen trekt (40m2).
Das niet veel. Dan is het bij jou vast geen -4°C buiten met ijzel?Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:31:
[afbeelding]
Mooi regelgedrag van de 3,5kW Toshiba op laag vermogen
Het verbruik is van het hele huis, ik kan de Toshiba (nog) niet apart loggen omdat ik een gecodeerd 868MHz signaal uit de lucht moet zien te pikken.
Gemiddeld zal het nog geen 200W zijn om 60m2 te verwarmen plus de boven etage waar de warmte heen trekt (40m2).
Zie plaatje, +0,8 graden en ik heb bijna geen neerslag gemeten.antonboonstra schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:56:
[...]
Das niet veel. Dan is het bij jou vast geen -4°C buiten met ijzel?
Met ijzel zal het hier ook wel anders gaan
Heb de geadviseerde instellingen aangepast. CV 45 graden, instelling vv op standje 7.Paul C schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:04:
[...]
Simpele oplossing: limiteer de aanvoertemperatuur van de CV in z'n instellingen tot iets wat veilig is voor je VV en schroef die thermostaat naar 7.
Ga voorlopig (zolang het niet al te koud wordt) warmtepomp overdag gebruiken tot circa 24.00 uur i.p.v. cv. Laat de cv 's nacht de vloerverwarming weer opwarmen. Helaas zal dat van (bijna?) koud weer moeten opwarmen.
Hoop door de ltv van 45 graden voor het weer opwarmen toch niet al te veel gas te verstoken, bovendien bespaar ik overdag gas door de warmtepomp en kan ik mijn extra kwh als gevolg van het vervallen van de margeregel (GC) aanwenden.
Ik heb zelf ook een rijtjes huis uit 1957, begin jaren 80 geisoleerd, beneden redelijk en het bovengedeelte goed geisoleerd.Trebbors schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:15:
[...]
Hier een drie onder één kap, bouwjaar 1956, label z. Ongeisoleerde tegelvloer(geen kruipruimte), oude dubbel glas en geen spouwmuurisolatie mogelijk.
Echter beneden ook met een ongeisoleerde vloer ( waarschijnlijk wel met kruipruimte). Ik heb een jaar geleden ook een daikin ururu sarara aangeschaft, echter beneden de 10 graden buitenlucht is deze vloer dusdanig koud dat er een koude laag ontstaat welke door de airco niet weg te werken is.
Ik ben dus ook van plan om mijn vloer te isoleren. Liefst aan de onderkant als de mogelijk is. Omdat ik nu niet veel aan de airco heb. Zie ook mijn voorgaande postings. Met de centrale verwarming (radiatoren) heb ik dit probleem niet. Ik vermoed dat dit komt omdat de koude lucht van de vloer opgezogen wordt en dan verwarmd.
Wees er op voorbereid dat jij ook dit probleem kunt gaan hebben, als je voor een wandmodel gaat. Misschien is een vloermodel beter?
http://www.climasense.nl/...vloermodel&submit_search=
http://www.tdenergie.com/...ermodynamische-warmtepomp
Wat mij betreft mogen ze hun tekstschrijver direct de laan uit sturen, wat een taalvaudten in dat stuk

De filmpjes gaan echt helemaal nergens over, wat een arrogantie ...
Overigens is daar al een topic over (hoe weet ik dat toch
Oei... dit is serieus iets om rekening mee te houden. Als ik de vloer wil isoleren dan moet alles er uit gerammeld worden hier.jamwa schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:04:
[...]
Ik heb zelf ook een rijtjes huis uit 1957, begin jaren 80 geisoleerd, beneden redelijk en het bovengedeelte goed geisoleerd.
Echter beneden ook met een ongeisoleerde vloer ( waarschijnlijk wel met kruipruimte). Ik heb een jaar geleden ook een daikin ururu sarara aangeschaft, echter beneden de 10 graden buitenlucht is deze vloer dusdanig koud dat er een koude laag ontstaat welke door de airco niet weg te werken is.
Ik ben dus ook van plan om mijn vloer te isoleren. Liefst aan de onderkant als de mogelijk is. Omdat ik nu niet veel aan de airco heb. Zie ook mijn voorgaande postings. Met de centrale verwarming (radiatoren) heb ik dit probleem niet. Ik vermoed dat dit komt omdat de koude lucht van de vloer opgezogen wordt en dan verwarmd.
Wees er op voorbereid dat jij ook dit probleem kunt gaan hebben, als je voor een wandmodel gaat. Misschien is een vloermodel beter?
Mag ik vragen hoe warm jou vloer is?
Mijn tegelvloer meet tussen de 14 en 15,5 graden wanneer het binnen 14 tot 17 graden is.
Mag ik dan vragen hoe je dat meet ? Of bedoel je de temperatuur net boven de muur ?Trebbors schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:49:
[...]
Mijn tegelvloer meet tussen de 14 en 15,5 graden wanneer het binnen 14 tot 17 graden is.
De vloer is hier ook kouder dan ik zou willen, geen vloerverwarming. Heb afgelopen zomer de kruipruimte voorzien van zeil met als doel de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Dat lijkt tot op heden gelukt, waar ik vorig jaar veel op 99% zit heb ik nu rinde de 80% in de kelder. Dat zou in theorie minder vocht op de isolatie van de vloer moeten zijn en daardoor minder afkoeling, als ik het goed heb.
Te koud. Ik zal morgen even met een ir thermometer meten.
Het is een betonnen vloer met zeil erop.
Ik zat eerst aan isolatie bovenop de vloer te denken. Maar het blijkt (waarschijnlijk) dat hoewel ik geen kruipluik heb wel een kruipruimte heb. En dan heeft isolatie onder de vloer wel mijn grote voorkeur.
https://www.u-wert.net/be...0&Te=-5&RH_e=80&outside=4
Zoals je ziet kan er toch nog aardig wat warmte via de vloer weglekken.
Ik heb aardig lopen experimenteren met de airco, ik verbruik ongeveer gemiddeld 200 - 250 watt per uur met de airco om de temperatuur op 22 te houden met 5-7 graden buiten temperatuur. Dit is met een aangenomen cop van 6 ongeveer 1200 - 1500 wat.
Ik kan dit doen met de airco op de laagste stand. De silence mode. Dan maakt de airco een aanvaardbaar geluid. De woning beneden heeft een open keuken en woonkamer in totaal ongeveer 25 m2. Dit is klein vandaar dat stand 1( 24 db) al overal te horen is.
Als je een slecht geisoleerde woning hebt ga je meer gebruiken en moet dus de airco meer gaan blazen en maakt dus constant veel lawaai/geluid.. Bij een cv heb je dit nadeel niet. Geen lawaai. Wel een hoge rekening maar geen geluid:).
Vandaar dat ik zelf denk dat hoe slechter je huis geisoleerd is hoe minder geschikt je woning wordt voor een airco. Omdat bij de huidige airco's het geluid de beperkende factor is. Mijn mening uiteraard. Een ander mag er uiteraard anders over denken
Behalve de vloer is de rest van het huis redelijk geïsoleerd. Boven staat de verwarming nooit aan. Maar sóchtens is het er warmer dan beneden. Ik ga er dus ook vanuit dat ongeveer 1/3 de tot de helft via de vloer weglekt. Dus zeg maar 500 tot 750 watt. Dus de rd waarde zou ongeveer 750 / (22-7) * 25 = 750 /375 = 2 zijn.( Als er inderdaad 500 tot 750 watt via de stralingswarmte van de muren en het plafond moeten worden aangevoerd kan ik me voorstellen dat de temperatuur van de vloer een paar graden lager kan zijn.)
Als je woning op meerdere plaatsen dus slecht geisoleerd is kan het zomaar zijn dat je dus zo 1000 tot 1500 watt constant weglekt. En dat de airco minimaal in stand 1 of 2 moet draaien. Dat betekent dus wel dat hij constant minimaal 24 decibel produceert. Bij een 3,5 kw model.
Afgezien van wat er gebeurd als het kouder wordt. Want dan wordt het erger.
Dit zijn uiteraard schattingen dus schiet me niet te hard af als ik het verkeerd mocht hebben.:)
Dus waarschijnlijk niet te optimistischZuinigeRijder schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:12:
[...]
Bedankt voor de link![]()
Voor mijn airco (de Daikin FTXZ35N/RXZ35N) zijn de waardes (SCOP 5.73):
COPd A = -7C: 3.91
COPd B = +2C: 5.57
COPd C = +7C: 7.45
COPd D = +12C: 8.09
Inderdaad mooie waardes bij hogere buitentemperatuur, maar bij zelfs -7C is het goedkoper dan gas (zolang de COP hoger is dan ongeveer 3). Nachtverlaging is dus goed voor het rendement omdat het overdag warmer is dan 's nachts.
Ik denk alleen niet dat de cop bij deellast bij +7 graden 1500 watt is, dit is vermoedelijk lager en ik heb hem ook in de fluisterstand gezet, dat is ook nadelig voor de cop waarde.
vandaar dat ik hem op cop 6 gezet heb.
Hierbij de waardes van de cop in vollastZuinigeRijder schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:45:
Ik heb hier de technische data van de Daikin Ururu Sarara gevonden.
Hier staan ook de calculatie tabellen voor verwarmen met binnen/buitentemperatuur.
[afbeelding]
Bij een binnentemperatuur van 20 graden is de COP (vollast?) bij bepaalde buitentemperatuur:
-15 buiten COP 3.4 -10 buiten COP 3.9 -5 buiten COP 4.4 0 buiten COP 4.5 +5 buiten COP 5.0 +10 buiten COP 5.3
Maar de verwarmingscapaciteit is bij -15 nog maar 2.23 kW, dus dan heb je niet genoeg aan de airco alleen. Dan zal de CV moeten bijspringen. Gelukkig is het niet zo vaak/lang zo koud. Zeker niet bij de laatste warmere winters.
EDIT: eenheden politie
EDIT: vollast toegevoegd
Nog geen probleem met het warmhouden van deze ruimtes terwijl het buiten -2 is (Enschede).
Vanavond in de woonkamer de binnen-unit uitgezet en de speksteenkachel aangestoken.
Niet omdat het moet maar omdat het kan.
In de aanbouwkeuken blijft de unit gewoon aan.
[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-01-2016 22:08 ]
Hij is dan 10 minuten niet aan het stoken.
Opvallend is dat dit bij 17 graden instelling niet gebeurt, terwijl het 0,8 graden was en bij 20 wel.
Verschil is misschien de vochtigheid, overdag droog en nu wat lichte regen in Alminder.
De buitensensor geeft een vrij constante RV waarde aan.
Het valt me op zich niet tegen, vooral bij 17 graden was het verbruik extreem laag (200W).
Gisteravond vloertemperatuur gemeten nadat de vloerverwarming circa 10 uur niet was opgewarmd.Trebbors schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:49:
[...]
Temp. bedroeg circa 10 graden. (IR meter Aldi/Lidl?). Ruimtetemperatuur 20 graden door airco.
Vanmorgen om 7.30 uur, na opwarming vv van circa 10 uur, vloertemperatuur variërend tussen 15 en 19 graden. Ruimte temperatuur van cv 20 graden.
Is de onverwarmde vloer van circa 10 graden normaal bij een goed geïsoleerd huis uit 2004?
In deze woonkamer is nu een hele nacht niet gestookt.special roof schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:26:
[...]
Gisteravond vloertemperatuur gemeten nadat de vloerverwarming circa 10 uur niet was opgewarmd.
Temp. bedroeg circa 10 graden. (IR meter Aldi/Lidl?). Ruimtetemperatuur 20 graden door airco.
Vanmorgen om 7.30 uur, na opwarming vv van circa 10 uur, vloertemperatuur variërend tussen 15 en 19 graden. Ruimte temperatuur van cv 20 graden.
Is de onverwarmde vloer van circa 10 graden normaal bij een goed geïsoleerd huis uit 2004?
De vloer meet bij benadering 14,0 graden.
De ruimtetemperatuur is 14,5 graden.
Buitentemperatuur 6 graden.
Ik vind een temperatuur van 10 graden bij een geïsoleerd huis laag t.o.v. de 14 graden van een totaal ongeïsoleerd huis. Geen vloer/spouw isolatie. Alleen oud dubbelglas.
Wellicht komt het omdat het betonnen dek van het huis bovenop straatniveau ligt en niet gelijk. We hebben altijd een opstapje bij het huis in lopen.
Afgezien daarvan is 10 graden wel erg laag. Sinds ik mijn vloer heb voorzien van 10 cm extra EPS bovenop de bestaande 5 cm is de temp vd vloer niet of nauwelijks lager dan de ruimtetemperatuur. Dat zou voor een huis uit 2004 toch ook haalbaar moeten zijn.
Ik heb de elektrische straalkachel (2000W) bovenop de kast gezet en zit nu al 1,5 uur in de kou..jamwa schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:04:
[...]
Ik heb zelf ook een rijtjes huis uit 1957, begin jaren 80 geisoleerd, beneden redelijk en het bovengedeelte goed geisoleerd.
Vanaf de vloer verwarmd het sneller.
Ik had twijfels over de nauwkeurigheid van de (goedkope) IR meter.Trebbors schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:35:
[...]
In deze woonkamer is nu een hele nacht niet gestookt.
De vloer meet bij benadering 14,0 graden.
De ruimtetemperatuur is 14,5 graden.
Buitentemperatuur 6 graden.
Ik vind een temperatuur van 10 graden bij een geïsoleerd huis laag t.o.v. de 14 graden van een totaal ongeïsoleerd huis. Geen vloer/spouw isolatie. Alleen oud dubbelglas.
Heb buiten op terras temperatuur gemeten met een eenvoudige thermometer en kwam op ongeveer 7 graden. (Dat klopt ook wel, N.Br.)
De terrastegels met IR meter gaven verschillende temperaturen aan variërend van minimaal -1,5 graden tot maximaal 5 graden. Mijn conclusie: geheel onbetrouwbare meter (Powerfix/Liddl).
Wellicht koelt de vloer dan toch minder af dan oorspronkelijk leek!
En hierbij even een volledige tabel incl. COP waarden
FTXZ35NV1B + RXZ35NV1B
Buitentemperatuur (natte bol) | ||||||||||||||||||
-15°C | -10°C | -5°C | 0°C | 6°C | 10°C | |||||||||||||
Binnen | kWth | kWe | COP | kWth | kWe | COP | kWth | kWe | COP | kWth | kWe | COP | kWth | kWe | COP | kWth | kWe | COP |
15°C | 2,38 | 0,64 | 3,72 | 2,86 | 0,68 | 4,21 | 3,34 | 0,71 | 4,70 | 4,50 | 0,93 | 4,84 | 5,17 | 0,98 | 5,28 | 5,62 | 1,01 | 5,56 |
20°C | 2,23 | 0,66 | 3,38 | 2,71 | 0,69 | 3,93 | 3,19 | 0,73 | 4,37 | 4,32 | 0,95 | 4,55 | 5,00 | 1,00 | 5,00 | 5,45 | 1,03 | 5,29 |
22°C | 2,18 | 0,67 | 3,25 | 2,66 | 0,70 | 3,80 | 3,14 | 0,73 | 4,30 | 4,25 | 0,96 | 4,43 | 4,93 | 1,01 | 4,88 | 5,38 | 1,04 | 5,17 |
24°C | 2,12 | 0,68 | 3,12 | 2,60 | 0,71 | 3,66 | 3,08 | 0,74 | 4,16 | 4,18 | 0,97 | 4,31 | 4,86 | 1,02 | 4,76 | 5,31 | 1,05 | 5,06 |
25°C | 2,09 | 0,68 | 3,07 | 2,57 | 0,71 | 3,62 | 3,05 | 0,75 | 4,07 | 4,15 | 0,97 | 4,28 | 4,83 | 1,02 | 4,74 | 5,28 | 1,05 | 5,03 |
27°C | 2,03 | 0,69 | 2,94 | 2,51 | 0,72 | 3,49 | 2,99 | 0,75 | 3,99 | 4,08 | 0,98 | 4,16 | 4,76 | 1,03 | 4,62 | 4,83 | 0,96 | 5,03 |
Ik heb de vloer vanmorgen gemeten met de centrale verwarming al een paar uur aan en ik kwam op 18 graden. Met een lucht temperatuur van 22 graden. Dat is hoger dan verwacht. Buiten is het 6 graden. Blijkbaar verwarmt de centrale verwarming de vloer ook efficiënt. Ik zal vanavond / morgenochtend meten met alleen de airco aan.Trebbors schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:49:
[...]
Oei... dit is serieus iets om rekening mee te houden. Als ik de vloer wil isoleren dan moet alles er uit gerammeld worden hier.
Ik zie vaak Daikin en Elga terug komen maar als ik die op zoek dan zijn er vrij veel verschillende en het is lastig te bepalen wat een "tweakers waardige" L/L pomp kost
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
http://www.topten.eu/engl...itioners/Multi-split.html
In de periode 14 november tot 8 januari nu 337 kWh verbruikt met de Daikin Ururu Sarara, zelfde periode jaar geleden 482 kWh. Toch 145 kWh minder verbruik (30% minder).
December was inderdaad een heel stuk warmer, maar begin januari heeft het weer een beetje recht getrokken. Het was in Groningen (weerstation Eelde) toch een stuk kouder dan bij jou.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:31:
Het is goed te merken dat het minder koud is t.o.v. vorig jaar, 581 graaddagen vs 793 graaddagen.
In de periode 14 november tot 8 januari nu 337 kWh verbruikt met de Daikin Ururu Sarara, zelfde periode jaar geleden 482 kWh. Toch 145 kWh minder verbruik (30% minder).
Edit: In deze periode heb ik 307 kWh met de Daikin verstookt.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 09-01-2016 16:13 ]
Trebbors schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:09:
is het verstandig een 5KW systeem aan te sluiten op een bestaande groep? Op de groep branden in theorie alleen ledlampen.
- Hangt van het verbruik af van het 5KW systeem.
- Hoe je hem gaat gebruiken.
- Wat voor netaansluiting je hebt, en hoe het is afgezekerd
Je moet kijken naar de "Max. opgenomen elektrisch vermogen" van het apparaat. Komt deze boven de 2kW dan moet het volgens de NEN1010 op een eigen aparte groep (dus zonder extra spotjes, ongeacht of dit nu wel of niet binnen de 3.6kW blijft)Trebbors schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:09:
is het verstandig een 5KW systeem aan te sluiten op een bestaande groep? Op de groep branden in theorie alleen ledlampen.
PVOutput - Panasonic Hit Kuro
De specs verschillen ook in het voordeel van de Nexura, maar die kan je zelf wel opzoeken.
Dank, die verschillen had ik ook wel een beetje gevonden.Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:00:
Da's vrij eenvoudig, de Nexura heeft een stralingspaneel, is stiller en ziet er wat strakker uit.
De specs verschillen ook in het voordeel van de Nexura, maar die kan je zelf wel opzoeken.
Maar was meer benieuwd of er iemand was die ervaring met beide modellen heeft, wat meer hands-on verschillen zeg maar.
Zoals, hoeveel stiller? Heeft dat stralingspaneel daadwerkelijk nut?
Uiterlijk lukt dan zelf wel weer:)
Of misschien andere alternatieven? Wil het liefst wel een vloermodel.
Climasense raad aan de ururu sarara 5kw unit gewoon op de woonkamer groep aan te sluiten.k_delaat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:35:
[...]
Je moet kijken naar de "Max. opgenomen elektrisch vermogen" van het apparaat. Komt deze boven de 2kW dan moet het volgens de NEN1010 op een eigen aparte groep (dus zonder extra spotjes, ongeacht of dit nu wel of niet binnen de 3.6kW blijft)
Ik heb het ook over opgenomen elektrisch vermogen, niet afgegeven thermisch vermogen. Met een COP van 5 en een thermisch afgegeven vermogen van 5kW is het opgenomen elektrisch vermogen ongeveer 1kW, en dus < 2kWTrebbors schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:02:
[...]
Climasense raad aan de ururu sarara 5kw unit gewoon op de woonkamer groep aan te sluiten.
Excuus.k_delaat schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:16:
[...]
Ik heb het ook over opgenomen elektrisch vermogen, niet afgegeven thermisch vermogen. Met een COP van 5 en een thermisch afgegeven vermogen van 5kW is het opgenomen elektrisch vermogen ongeveer 1kW, en dus < 2kW
In de brochure staat van de 5kW staat:
Opgenomen vermogen
Koelen Min./Nom./Max. kW 0,11/1,10/1,60
Verwarmen Min./Nom./Max. kW 0,10/1,41/2,64
Dus ik ging uit van 2,64kW opgenomen vermogen uit het stopcontact. Onjuiste redenatie?
Houd er wel rekening mee dat wanneer je de stofzuiger of strijkijzer gebruikt op dezelfde groep en de WP draait iets boven nominaal dat ze zekering kan springen (al verwacht ik die kans niet groot)
Ik heb behalve de aanvoertemperatuur van de cv ook de thermostaat (van de vv) van stand 3,5 naar 7 gezet. Wat is hiervan eigenlijk het resultaat m.a.w. wat gebeurt er dan?Paul C schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:04:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door special roof op 14-01-2016 17:37 ]
De Daikin moet er bij mij wel aan trekken, en heeft met deze buitentemperaturen wel moeite om de huiskamer op temperatuur te houden (grote huiskamer, veel glas). Het nominale verbruik klopt dus wel, en hij zit dus niet op z'n max te draaien. Duidelijk te zien zijn de defrost cycles die vrij regelmatig (en nu om het uur!) plaatsvinden. Ik denk dat de dipjes voor de defrost komen door het omdraaien van het koelsysteem?
@tweakers: Kan ik meer warmte krijgen door de Power Heating optie te kiezen? Ik heb eigenlijk alleen het idee dat de ingestelde temperatuur naar 30 graden gaat en de fan op maximaal gaat draaien. Of is het niet mogelijk om boven het nominale verbruik te verwarmen, en treedt het maximum verbruik alleen op bij defrosts? Is een defrost nog schadelijk voor de buitenunit, of kost dit enkel wat rendement?

De Nexura 3,5 kW kan hier in de praktijk terug naar 110 W op minimum last.DanTm schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:40:
Weet iemand een beetje wat de verschillen zijn tussen de vloermodellen Daikin Professional (Daikin FVXS25F) en de Daikin Nexura? Behalve 350 euro?
Ook heeft een "stralings paneel" (functie die ik niet gebruik) Hij bevalt hier prima, super stil.
Heeft ook een soft start, lees langzaam op regelen naar setpoint. (ten faveur COP)
De fvsx25F zit op c.a. 325 W minimum. Lijkt mij een nadeel met oog op COP.
Super hoge WAF
[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 15-01-2016 23:33 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2