Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.338 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zijn er hier trouwens mensen die mee willen helpen om de topic start te onderhouden?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat houdt dat in, compleet herschrijven?
Dat lijkt me wel beter want nu gaat het over een specifieke situatie en lees je niet hoe e.e.a. werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ö
antonboonstra schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:29:
[...]

En hierbij even een volledige tabel incl. COP waarden
FTXZ35NV1B + RXZ35NV1B
Buitentemperatuur (natte bol)
-15°C-10°C-5°C0°C6°C10°C
BinnenkWthkWeCOPkWthkWeCOPkWthkWeCOPkWthkWeCOPkWthkWeCOPkWthkWeCOP
15°C2,380,643,722,860,684,213,340,714,704,500,934,845,170,985,285,621,015,56
20°C2,230,663,382,710,693,933,190,734,374,320,954,555,001,005,005,451,035,29
22°C2,180,673,252,660,703,803,140,734,304,250,964,434,931,014,885,381,045,17
24°C2,120,683,122,600,713,663,080,744,164,180,974,314,861,024,765,311,055,06
25°C2,090,683,072,570,713,623,050,754,074,150,974,284,831,024,745,281,055,03
27°C2,030,692,942,510,723,492,990,753,994,080,984,164,761,034,624,830,965,03
Weet iemand wat het begrip ' buiten temperatuur (natte bol )' inhoud ?

Te snel gepost, al op wikipidia gevonden :) toch hele mooie getallen Anton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:13:
Wat houdt dat in, compleet herschrijven?
Dat lijkt me wel beter want nu gaat het over een specifieke situatie en lees je niet hoe e.e.a. werkt.
Dat is aan diegene die mede topic start wordt of die hem wil herschrijven of niet en in welke vorm.

Ik heb zelf gekozen voor een lucht/water variant en ik ben hier in dit topic nu meer een lurker die veel leest maar niets post.

Als je wilt kan ik je mede-auteur maken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
special roof schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:36:
[...]

Ik heb behalve de aanvoertemperatuur van de cv ook de thermostaat (van de vv) van stand 3,5 naar 7 gezet. Wat is hiervan eigenlijk het resultaat m.a.w. wat gebeurt er dan?
Door die thermostaat op 7 te zetten blijft hij open en kan de ketel altijd z'n warmte ergens kwijt (hopelijk). De verlaging van de aanvoertemperatuur zorgt er primair voor dat de vloer niet kapot gaat doordat hij te warm water krijgt, maar hopelijk ook dat de ketel heel rustig gaan stoken of de brander uitschakelt als het water op temperatuur is, zodat er niet meer zo'n overvloed aan warm water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Ideaal, die droge buitenlucht. Het vriest hier al een tijdje (-0,5°C) maar ik heb nog geen defrost gezien.

Edit 19:29 uur: Inmiddels -1,5°C, nog steeds geen defrost.

[ Voor 22% gewijzigd door antonboonstra op 17-01-2016 19:29 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mkleinman schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:27:
[...]

Dat is aan diegene die mede topic start wordt of die hem wil herschrijven of niet en in welke vorm.

Ik heb zelf gekozen voor een lucht/water variant en ik ben hier in dit topic nu meer een lurker die veel leest maar niets post.

Als je wilt kan ik je mede-auteur maken.
Als er plaatjes oid gehost moeten worden voor het topic; let me know :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben benieuwd, -3 en dalend in Almere en ook nog geen defrosts gezien.
De airco boven pruttelt nu mee, anders koelt het daar te snel af.
Er zijn extra knoppen (temperaturen) aan de IR app toegevoegd zodat ik wat meer op afstand kan regelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij een buitentemperatuur van -5 'C houdt de multi-split de woonkamer en aanbouwkeuken probleemloos op 21 'C
Nog steeds op fluisterstand, opgenomen elektrisch vermogen ligt tussen 900 en 1000Watt.
Na 3 maanden in bedrijf zit er nu 950 kWh in de warmtepomp.
Stadsverwarming wordt alleen nog voor tapwater gebruikt, verbruik is extreem laag. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
950kWh al :o
Ik ben met 2 losse airco's nog niet bij de 500kWh sinds 7 oktober.
Dat A+++ label lijkt dus wel te kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:05
sinds 13 oktober tot vandaag 683 kWh, dag en deels nacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier sinds 1 oktober tot vandaag 370 kWh in de 3 WP's verbruikt, huis uit 1972, wel met een aantal isolatie upgrades en een houtkachel, dus niet echt representatief.

Vorig stookjaar is er 1000 kWh doorgejast, dat ga ik dit jaar niet halen schat ik in. (Gaskraan staat hier dicht)

Of zou er toch nog een elfstedentocht komen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 17-01-2016 23:13 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
Hier 405 kWh sinds 1 oktober. Woonkamer met veel glas/vrijstaand. Sinds een paar dagen stook ik ook 's ochtends de CV twee uurtjes in de laagste stand mee omdat het boven te koud wordt. Hiervoor kon ik het redden met COP=1 verwarming op de badkamer en babykamer. De WP staat hier nog geen jaar, maar ik durf nu al wel te zeggen dat het ook in strengere winters moet lukken om het gasverbruik ruimschoots onder de 500 m3 te houden.

Nou we dan toch aan het evalueren zijn:
Qua comfort vind ik wel dat we iets hebben ingeleverd tov CV. We stoken de huiskamer warmer dan voorheen en toch voelt het vaak niet zo comfortabel als de stralingswarmte van radiatoren, en dan met name als het buiten een beetje kwakkelt. Bij lagere buitentemperaturen stook je wel echt door en wordt ook de massa goed warm. Nadeel is dan weer dat ik de binnenunit vrij hard moet laten blazen om de hele huiskamer op gelijke temperatuur te houden.
Maarrr... eerlijk is eerlijk. Ieder nadeel heb zijn... De koeling in de zomer is echt heerlijk. En guilt free: voor nog geen 50 ongesaldeerde kWhtjes zaten we de hele zomer zalig koel en in droge lucht. Dat maakt de kleine ongemakken in de winter voor mij meer dan goed (kan erg slecht tegen benauwd weer :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
marcel3 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:14:
Hier 405 kWh sinds 1 oktober. Woonkamer met veel glas/vrijstaand. Sinds een paar dagen stook ik ook 's ochtends de CV twee uurtjes in de laagste stand mee omdat het boven te koud wordt. Hiervoor kon ik het redden met COP=1 verwarming op de badkamer en babykamer. De WP staat hier nog geen jaar, maar ik durf nu al wel te zeggen dat het ook in strengere winters moet lukken om het gasverbruik ruimschoots onder de 500 m3 te houden.
Hier 450 kWh sinds 1 oktober (twee onder 1 kap, 1996) Mijn ervaring is dat de warmtepomp voldoende capaciteit heeft om de deur naar de hal een stukje open te zetten om zo wat warmte naar boven te krijgen. Daarmee red jij het niet?
Nou we dan toch aan het evalueren zijn:
Qua comfort vind ik wel dat we iets hebben ingeleverd tov CV. We stoken de huiskamer warmer dan voorheen en toch voelt het vaak niet zo comfortabel als de stralingswarmte van radiatoren, en dan met name als het buiten een beetje kwakkelt. Bij lagere buitentemperaturen stook je wel echt door en wordt ook de massa goed warm.
Het is ook aangetoond dat de ervaring van temperatuur ongeveer voor de helft afhankelijk is van de luchttemperatuur en de andere helft de stralingstemperatuur van de omgeving (vloer, muren, plafond, glas). Aangezien het stralingscomponent bij een L/L warmtepomp veel minder is, zal de luchttemperatuur over het algemeen iets hoger moeten zijn. Vloerverwarming is wat dat betreft veel comfortabeler en daar is een L/W warmtepomp dan weer ideaal voor. Ik heb helaas alleen radiatoren...
Nadeel is dan weer dat ik de binnenunit vrij hard moet laten blazen om de hele huiskamer op gelijke temperatuur te houden.
Het valt mij juist reuze mee hoe gemakkelijk de warme lucht zich verspreid over de begane grond. De unit hoeft alleen harder te blazen als er meer verwarmingsvermogen nodig is, zoals nu met -4°C buiten.
Maarrr... eerlijk is eerlijk. Ieder nadeel heb zijn... De koeling in de zomer is echt heerlijk. En guilt free: voor nog geen 50 ongesaldeerde kWhtjes zaten we de hele zomer zalig koel en in droge lucht. Dat maakt de kleine ongemakken in de winter voor mij meer dan goed (kan erg slecht tegen benauwd weer :9)
Dat is inderdaad wel erg lekker. Ik heb niet snel last van warmte, maar op de écht warme/benauwde dagen even de koeling aan is zalig en zolang je niet gelijk diep gaat koelen tot 20°C ofzo kost het belachelijk weinig stroom (bij mij 6 kWh in juni+juli).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
antonboonstra schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:40:
[...]

Hier 450 kWh sinds 1 oktober (twee onder 1 kap, 1996) Mijn ervaring is dat de warmtepomp voldoende capaciteit heeft om de deur naar de hal een stukje open te zetten om zo wat warmte naar boven te krijgen. Daarmee red jij het niet?
[...]
De deur op een stukje open geeft alleen een koude trek in de woonkamer (WAF < 0). De deur helemaal open werkt wel, maar dan nog komt de warmte niet verder dan halverwege het trapgat. De zolder is hier inmiddels nageïsoleerd, maar op de 1e verdieping staan nog wat grotere uitdagingen te wachten (oa de verbinding naar een slecht geïsoleerde kamer boven de garage. En afgezien daarvan kunnen we de deur naar de gang vaak niet open hebben ivm twee zeer irritante medebewoners (katten) die dan hun kans schoon zien om een ravage op zolder aan te richten ;).
Het valt mij juist reuze mee hoe gemakkelijk de warme lucht zich verspreid over de begane grond. De unit hoeft alleen harder te blazen als er meer verwarmingsvermogen nodig is, zoals nu met -4°C buiten.
De huiskamer is 7 meter breed met aan één kant een verspringende muur. Ik had van te voren mijn twijfels of het überhaupt zou lukken om dat warm te krijgen met 1 binnenunit. Op zich valt het me dus ook helemaal niet tegen. Ik zet hem met dit weer op standje 3. Als het verder helemaal stil is in de kamer hoor je dat wel, maar het komt bijvoorbeeld niet boven radio/tv uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
marcel3 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:05:
[...]
ivm twee zeer irritante medebewoners (katten) die dan hun kans schoon zien om een ravage op zolder aan te richten ;).
[...]
Die situatie ken ik wel uit eigen ervaring, daar is vast wat aan te doen als je het tenminste graag wilt. Bijv, omdat we ook al kleine kinderen hebben, in ons geval een traphekje. Gaan ze (bij ons :) ) niet overheen. Zo'n witte 'automatisch opvouwbare' van IKEA neemt ook weinig ruimte in. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50200488/

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
zeegerd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Die situatie ken ik wel uit eigen ervaring, daar is vast wat aan te doen als je het tenminste graag wilt. Bijv, omdat we ook al kleine kinderen hebben, in ons geval een traphekje. Gaan ze (bij ons :) ) niet overheen. Zo'n witte 'automatisch opvouwbare' van IKEA neemt ook weinig ruimte in. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50200488/
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat tenminste één van de twee zich daar niet door laat weerhouden. Die heb ik ooit in ons vorige huis tussen het badkamerplafond en de zoldervloer uit moeten plukken, bloedend, omdat hij zich door de door mij opgeworpen kippengaasversperring had geperst. Geen idee wat hij daar dacht aan te treffen :? Eén van de vele hoofdstukken uit mijn haat-liefde relatie met die beesten ;)

Om het klimaat (temperatuur/vocht) op de zolderverdieping en de overloop/gang te verbeteren overweeg ik om dit jaar een WTW te plaatsen ipv de oude MV box. Die laat ik dan op zolder uitblazen, in de hoop dat die verse lucht zich naar de aanzuigventielen in de rest v/h huis verplaatst. Ik heb wel eens een soortgelijke renovatie opstelling van Itho gezien en dat leek wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
Tamelijk off-topic...
marcel3 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:55:
[...]
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat tenminste één van de twee zich daar niet door laat weerhouden.
Leer mij die beesten kennen. :) Ik noem maar één van de situaties: onlangs, kattenluik dichtgevroren, nog meer kou in de bijkeuken / warmteverlies, katten kunnen blijkbaar niet naar buiten, één doet z'n behoeftes in de bijkeuken op een mat en denkt direct: leuke plek om dat überhaupt zo te doen. Vervolgens, om dit af te wennen, moeten voor de zekerheid alle matten enige dagen uit de bijkeuken. Handig, zeker met de sneeuw en modder. 8)7
Om het klimaat (temperatuur/vocht) op de zolderverdieping en de overloop/gang te verbeteren overweeg ik om dit jaar een WTW te plaatsen ipv de oude MV box. Die laat ik dan op zolder uitblazen, in de hoop dat die verse lucht zich naar de aanzuigventielen in de rest v/h huis verplaatst. Ik heb wel eens een soortgelijke renovatie opstelling van Itho gezien en dat leek wel te werken.
Dus de voorverwarmde verse buitenlucht naar zolder, zal zich door overdruk dan wat verplaatsen. Het zal niet erg warm van worden (iig, voor als ik het bedenk bij ons thuis), maar je hergebruikt iig de warmte. Ik zat aan iets soortgelijks te denken onlangs.

Alternatief - zeker als we van het gas af willen en in Groningen is die neiging misschien wat groter :) --> een wp-boiler. Voor-/hoofdverwarming van SWW door ZB (seizoensgebonden). Daarna WPB op ventilatielucht. Wellicht beide in één boiler mogelijk (in elk geval enige WPB's kunnen heet gevoed worden door een zonnecollector zag ik). En op het eind een doorstromer, just in case; geen beschikbaarheid van warm water opeens heeft een vervelend lage WAF, en zo'n eventuele elektrische bijverwarming in sommige WPB's zal niet ogenblikkelijk warm genoeg water kunnen maken, gok ik.

Een douche-wtw is dan nog handig, al betwijfel ik of de optie die hier op het forum meest gebruikt wordt, bij ons toe te passen is. Zo'n goot is minder efficiënt en ik dacht nogal prijzig. Wel zal ie vermoedelijk gebruik van de doorstromer beperken, want wanneer gebruik je anders nog een flinke sloot warm water?
Benieuwd of anderen met zoiets ervaring hebben, ik zal het WPB-topic eens gaan doornemen.

(nog een alternatief is decentrale wtw uiteraard maar voor dit idee misschien minder handig...)

Verder iets meer on-topic om het verhaal af te maken: benedenverwarming dan met een LLWP (reserve: houtkachel). Bovenverwarming te lastig qua ruimte met een LLWP, tenzij binnenunit op zolder geplaatst met de uitblaasopening ca 45 gr naar beneden het trapgat in om de 1e verdieping te verwarmen: lijkt me te experimenteel, denk 't niet..., dus wellicht lokaal IR-panelen. Risico: geen ervaring mee: WAF/CAF? Energieverbruik? Ten slotte koken op inductie uiteraard.

Mogelijke subsidies om het behapbaarder te maken: bij aardbevingsschade 4000 euro (gebruik voor LLWP niet zeker, maar geen beperkingen gezien, sowieso mogelijk voor ZB, WPB, IR-p, extra zonnepanelen,...) plus verder wat RVO.nl nu heeft met ISDE (ZB, WPB), hopende dat het bedrijfsleven de pot al niet leeggesnoept heeft.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
zeegerd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:52:

Verder iets meer on-topic om het verhaal af te maken: benedenverwarming dan met een LLWP (reserve: houtkachel). Bovenverwarming te lastig qua ruimte met een LLWP, tenzij binnenunit op zolder geplaatst met de uitblaasopening ca 45 gr naar beneden het trapgat in om de 1e verdieping te verwarmen: lijkt me te experimenteel, denk 't niet..., dus wellicht lokaal IR-panelen. Risico: geen ervaring mee: WAF/CAF? Energieverbruik? Ten slotte koken op inductie uiteraard.
Ik heb een airco in een slaapkamer, met de deur open verwarmt hij de badkamer en nog een kamer prima.
Warmte stijgt op, ik denk niet dat een airco op de zolder veel zal doen via de trap.
De airco in de huiskamer verwarmt de boven etage wel mee als ik lang genoeg stook, maar het wordt daar niet zo warm als beneden.
Beneden heb ik de airco zodanig geplaatst dat hij de keuken en hal kan bereiken, meestal kun je de lamellen goed richten zodat de lucht terecht komt waar je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
zeegerd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:52:
Dus de voorverwarmde verse buitenlucht naar zolder, zal zich door overdruk dan wat verplaatsen. Het zal niet erg warm van worden (iig, voor als ik het bedenk bij ons thuis), maar je hergebruikt iig de warmte. Ik zat aan iets soortgelijks te denken onlangs.
Het is vooral omdat ik meer zou willen ventileren dan we nu doen (vaak MV op stand 1 omdat het voor een onaangename tocht bij de raamroosters zorgt). Dat een groot deel van de wamte wordt gerecycled is ook een prettig idee. Omdat we met dit weer vaak beneden alle roosters dichtgooien wordt het boven juist extra snel koud omdat daar alle lucht van buiten wordt aangezogen. En dat is weer niet echt een lekkere combinatie met alleen beneden stoken met de L/L WP. Ik hoop dat mijn plannetje hier enige verbetering in brengt.

Grappig, in de rest van je post herken ik heel veel van de overwegingen die ik zelf ook heb (gehad). (Het is idd misschien wat OT, maar wel een direct gevolg van/vervolg op het stoken met een L/L WP):

* WP boiler: serieus overwogen, maar nadeel vind ik de stilstandverliezen en het feit dat je controle verliest over hoe veel je op welke momenten ventileert (en tochtprobleem wordt alleen maar groter).
* douche WTW: staat hier op verlanglijstje, maar badkamer is nog niet zo oud en groot nadeel vind ik dat je die van Techneco eigenlijk niet mag wegwerken achter een muur
* IR panelen: ik heb er hier sinds kort één op de badkamer. Op zich lekker, maar nadeel is dat als je ernaast gaat staan is de warmtebeleving ook meteen weg. En verder warmt het de badkamer met dit weer nauwelijks op, dus wederom veel condens.
* houtkachel als backup: check :)
* koken: alweer een reden om het gas nog even niet weg te doen

Deze hobby is best verslavend en als het lukt om het gasverbruik sterk te laten dalen dan is het natuurlijk verleidelijk om ook voor dat laatste stukje te gaan, maar aan de andere kant: de quick wins zijn al genomen, dus het 80-20 principe lijkt ook hier wel aardig op te gaan. Wij zitten voorlopig nog wel even in hybride modus verwacht ik ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Speedy-Andre schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:40:
950kWh al :o
Ik ben met 2 losse airco's nog niet bij de 500kWh sinds 7 oktober.
Dat A+++ label lijkt dus wel te kloppen :)
Hier staat de multi-split zo'n 13 uur per dag te draaien, met een gezin van 4 personen is er altijd wel iemand thuis.
Met beide binnen units nog steeds op fluisterstand geen last van tocht of geblaas.
Maar ik moet wel zeggen er gaat niets boven speksteenwarmte, deze gaat in het weekend 's avonds aan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:31:
Zijn er hier trouwens mensen die mee willen helpen om de topic start te onderhouden?
Count me in, ik 'woon' toch al in dit topic en het verdient een duidelijker TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
gootje wordt het dan 8)
heeft niet heel veel haast, lekt nu haast niet met deze vrieskou.

In elk geval alles driedubbel geïsoleerd nu tm de koppelingen aan toe.
cop van 3 ongeveer nu.

nog een vraag: kan ik de automatische fan snelheid ook aanpassen?
idee was dat hij 's nachts automatisch op 17c zou gaan en overdag 19/20c.
nu bleek dat het met -10c s morgens op automatische stand 14.5c was geworden ipv 17.
en die automatische fan niet van fluister stand af gaat. Ik dacht er is vast wel een service menu ofzo, maar kan er niets over terugvinden. om nu handmatig te gokken of de fan op stand 2 of 3 moet vind ik een beetje jammer

gaat om deze binnenunit:
Binnendeel:MSZ-FH35VE
en deze afstandsbediening:
http://klimacentar.com/in...uz-fh35ve-kirigamine.html#

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de TS opnieuw gemaakt, hij is nog lang niet af :P
Input is welkom over onderwerpen die erin horen of misschien foutjes die er uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:13:
Ik heb de TS opnieuw gemaakt, hij is nog lang niet af :P
Input is welkom over onderwerpen die erin horen of misschien foutjes die er uit kunnen.
Ik zou in de karmastore: https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore/ even de optie voor het fotoalbum activeren, mits je genoeg karma hebt. Dan kun je de plaatjes bij Tweakers uploaden en werken ze over 3 jaar ook nog ;)

Ik heb de topicstart van Domoticz - open source domotica systeem - deel 2 geschreven, misschien heb je nog wat aan de opmaak-code daarvan, klik eens op het 'Bekijk' knopje en kopieer wat je nodig hebt :)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ga idd eens iets met die berg karma doen en naar andere TSjes kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Teacher heeft ook al aangeboden plaatjes te willen en kunnen hosten, maar met je eigen store kan het ook natuurlijk, is misschien wel simpeler.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb ruim 48000 karma, die 200 voor de plaatjes mis ik niet echt en het is eenmalig :P
Verder ook wel makkelijk dat ik er altijd bij kan en niet iemand hoef te vragen bij een wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:33
Powrskin schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:09:

nu bleek dat het met -10c s morgens op automatische stand 14.5c was geworden ipv 17.
en die automatische fan niet van fluister stand af gaat. Ik dacht er is vast wel een service menu ofzo, maar kan er niets over terugvinden. om nu handmatig te gokken of de fan op stand 2 of 3 moet vind ik een beetje jammer

gaat om deze binnenunit: Binnendeel:MSZ-FH35VE
Ik heb een 4.2kW-versie van Mitsubishi, met MELCloud. De temperatuur is 's nachts 18C en overdag 22C. Ik ontdekte een bug in de besturingssoftware van Mitsubsihi, die de unit niet verder liet optoeren dan ongeveer 300 W. Daarbij blies hij slechts zachtkens en bleef hij, toen het kouder werd, niet op temperatuur. Dacht al dat gasdruk te laag geworden was.
De remedie bleek de unit op de ingestelde overschakelmomenten even 5 minuten uit te zetten. Dus in de ochtend schakelt ie nu om 07.25 uur van 18C naar uit en om 07.30 uur van uit naar 22C. Met dat trucje knalt ie weer week in week uit voluit als het moet. Wellicht helpt dit jou ook?

Overigens is de CV nog niet aan geweest en koers ik af op een gasverbruik van 51m3

[ Voor 3% gewijzigd door shthpnz op 20-01-2016 20:40 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Powrskin schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:09:
gootje wordt het dan 8)
heeft niet heel veel haast, lekt nu haast niet met deze vrieskou.
Ik heb dit model ook. De buitenunit heeft maar één uitloop voor condenswater. Een vrij groot gat in het midden. Als het goed is zit er ook een kunststof verloopje bij waar je een stukje tuinslang op kan aansluiten om het water de goede kant op te leiden. Bij mij bevroor dat zelfs de afgelopen week bij -10 niet, dus je zou daar gebruik van kunnen maken.
Dat herken ik wel. Je moet ook niet teveel nauwkeurigheid van de temperatuurregeling verwachten. Nou is dat ook lastig natuurlijk, een beetje alsof je de kamerthermostaat voor de CV ketel op een radiator plakt.
Als het hier te koud wordt dan probeer ik eerst de fansnelheid op te voeren. Tot maximaal 3, anders maakt hij me teveel herrie. Als dat niet lukt gooi ik hem een graadje hoger. De auto stand gebruik ik hooguit als hij net aan is (bijvoorbeeld op de timer), na verloop van tijd regelt hij in die stand altijd te ver terug om het hier warm te houden in de hele kamer. Ik weet niet of het regelgedrag in de autostand is aan te passen via een servicemenu oid.
Verder staat standaard de bewegingssensor ingeschakeld op de binnenunit. Als die een tijdje geen mensen waarneemt, dan gaat het vermogen nog verder omlaag. Is ook iets om rekening mee te houden as je de temp voor nachtverlaging kiest (hij gaat hier meestal gewoon uit). Eventueel kan je de sensor ook gewoon uitzetten.
shthpnz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:29:
[...]
Ik heb een 4.2kW-versie van Mitsubishi, met MELCloud. De temperatuur is 's nachts 18C en overdag 22C. Ik ontdekte een bug in de besturingssoftware van Mitsubsihi, die de unit niet verder liet optoeren dan ongeveer 300 W. Daarbij blies hij slechts zachtkens en bleef hij, toen het kouder werd, niet op temperatuur. Dacht al dat gasdruk te laag geworden was.
Typisch. Die van mij heeft daar geen last van. Knalt zo naar 2000 Watt als hij vindt dat het te koud is 8)
Maar ik gebruik ook alleen de timer via de AB. Heb de wifi adapter niet genomen (achteraf wel een beetje spijt van die vlaag van gierigheid, los is hij veel duurder).

[ Voor 15% gewijzigd door marcel3 op 20-01-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Fluisterstand is hier nog steeds ruim voldoende, bij full power kan ik hier wel in de zwembroek gaan zitten.
Is het opgenomen elektrisch vermogen dan ook wel naar trouwens. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
marcel3 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:45:
[...]

Ik heb dit model ook. De buitenunit heeft maar één uitloop voor condenswater. Een vrij groot gat in het midden. Als het goed is zit er ook een kunststof verloopje bij waar je een stukje tuinslang op kan aansluiten om het water de goede kant op te leiden. Bij mij bevroor dat zelfs de afgelopen week bij -10 niet, dus je zou daar gebruik van kunnen maken.
Misschien is het afhankelijk van de opstelling, draaiuren en vermogen, maar ijsvorming kan best een probleem zijn..... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RncGAQsJ1vuPY4H1hd1fNsbk/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CxbRyAJvia9FyZZdqb1UCzPN/full.jpg
De lekbak en afvoer waren compleet dicht gevroren.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat ziet er niet mooi uit, dan krijg je ook binnenin ijsaangroei ...
Ik heb er een op balkjes staan met vrije ruimte rondom en boven hangt hij vrij hoog aan een muur.
Deze avond zag ik 3 defrosts beneden, dat was wel nodig ook :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q89g09zOEh5XTOLvUdQl4v6K/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5fA8l548ZFl8ggTIaXmXMGUk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SAXv7RXtkBlcEOID6iTkwX7x/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-01-2016 23:14 . Reden: en al weer ontdooid :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die had wel iets eerder mogen defrosten :/

Die op de foto staan ook op een verhoging in de condensbak.
Alleen is de bak gevuld met 8cm ijs en ijs tot in de unit.
Nog even en ze waren omhoog gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er komt net voor de defrost nog een volle bak warmte uit, het is een dun laagje.
Dit gebeurt bij -3 graden en >80% RV, geen wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Oxellaar schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:47:
[...]

Misschien is het afhankelijk van de opstelling, draaiuren en vermogen, maar ijsvorming kan best een probleem zijn..... [afbeelding][afbeelding]
De lekbak en afvoer waren compleet dicht gevroren.
Zo! Daar was die lekbak vast niet voor bedoeld :/

Hier had ik ook minstens verwacht dat de slang dicht zou gaan zitten, maar niks. Er hing alleen een bevroren druppeltje aan. Moet er wel bij zeggen dat het maar een stukje van 25 cm is. Ik laat het water in de border lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:22:
Er komt net voor de defrost nog een volle bak warmte uit, het is een dun laagje.
Dit gebeurt bij -3 graden en >80% RV, geen wind.
Ja warmte zal hij nog wel geven, maar je lage druk kan niet anders dan erg laag worden. En erg bevorderlijk voor het rendement zal het niet zijn. Misschien dat de foto iets bedriegt, maar de verdamper lijkt nagenoeg dicht te zitten.
Ik zie toch liever dat ze wat eerder in defrost gaan.

Wat voor unit is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit is een Toshiba Daiseikai 8, van buitenaf kan je weinig instellen en uitlezen.
Een defrost kan je met de remote starten, de kunst is om het juiste moment te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag voor de lief hebbers dat er weer een Daikin ururu 3,5kw op marktplaats staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:10:
Zag voor de lief hebbers dat er weer een Daikin ururu 3,5kw op marktplaats staat.
Oei, dat is wel een beetje zonde, koop je zo'n duur apparaat en kom je er achter dat het voor jou niet werkt.
Vraag me af of hij/zij er geen andere plek voor zou kunnen vinden, en hoe haal je zo'n ding weg als hij eenmaal is aangesloten zonder je koudemiddel weg te laten lopen....

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pump down functie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Philos31 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:55:
[...]
Oei, dat is wel een beetje zonde, koop je zo'n duur apparaat en kom je er achter dat het voor jou niet werkt.
Vraag me af of hij/zij er geen andere plek voor zou kunnen vinden, en hoe haal je zo'n ding weg als hij eenmaal is aangesloten zonder je koudemiddel weg te laten lopen....
Inderdaad erg zonde. Het lijkt mij dat je het koudemiddel niet moet laten weglopen, maar dat het netjes afgetapt moet worden. Wellicht kan het daarna nog weer hergebruikt of gerecycled worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Pump down filmpje :) Systeem drukloos maken. Alle Freon in de buitenunit.
Let op, werken aan koelsystemen mag alleen met certificering. (officieel dan 8) )

YouTube: HVAC Pump Down

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 23-01-2016 12:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Energie-label.
------------------

Ik ben bezig het energielabel van mijn woning officieel te krijgen.
Kun je je airconditioner, die ook kan verwarmen(dus lucht/lucht warmtepomp), als warmtepomp opvoeren voor het energielabel? Ik gebruik in voorjaar en nazomer/herfst de airconditioner (Daikin) om de woning te verwarmen.
Wanneer ik de airconditioner opvoer als warmtepomp, scheelt dat direct twee stappen in het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
Dat geeft al aan wat voor onzin zo'n label is. Probeer het zo goed mogelijk te krijgen, wie weet geeft het een voordeel bij de verkoop.

Feitelijk is het totaal onmogelijk om een goed energielabel af te geven, aan de hand van een paar vragen over isolatie. Een complete transmissieberekening is daarvoor nodig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer het energielabel van mijn huis juist zo goed mogelijk te krijgen, vandaar mijn vraag.

Bij het aanvragen van je energielabel kun je bij Verwarming ook "warmtepomp" invullen. Als je dit doet heeft het een forse invloed op je energielabel, minimaal twee stappen. Dus is het wel belangrijk te weten of je een goede Daikin airconditioner met warmtepomp hier kunt opgeven.

Ik gebruik de airconditioner (lucht/lucht warmtepomp) dus voor de verwarming van mijn huis, alleen wanneer het behoorlijk gaat vriezen schakel ik over op de cv-ketel; een hybride systeem dus.

Weet iemand het antwoord?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:14:
Energie-label.
------------------

Ik ben bezig het energielabel van mijn woning officieel te krijgen.
Kun je je airconditioner, die ook kan verwarmen(dus lucht/lucht warmtepomp), als warmtepomp opvoeren voor het energielabel? Ik gebruik in voorjaar en nazomer/herfst de airconditioner (Daikin) om de woning te verwarmen.
Wanneer ik de airconditioner opvoer als warmtepomp, scheelt dat direct twee stappen in het energielabel.
Dat kan zeker. Ik heb zelf een Ururu Sarara voor de woonkamer en keuken en een multisplit voor de kamers boven en de C.V. de deur uitgedaan. Het is inderdaad een warmtepomp en het scheelde bij mij zelfs drie stappen in het label (omdat ik ook zonnepanelen heb en dus gewoon eigengemaakte energie gebruik i.p.v. gas).

Binnenkort komt er ook nog een warmtepompboiler en dan hoop ik label A te krijgen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberstalker, bedankt voor de info.
Nog een vraag: Kun je de cv-ketel bij strenge vorst wel missen? Kan de warmtepomp dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:26:
Cyberstalker, bedankt voor de info.
Nog een vraag: Kun je de cv-ketel bij strenge vorst wel missen? Kan de warmtepomp dat aan?
Dat hangt natuurlijk van je isolatie en het vermogen van de warmtepomp af. Ik heb zelf het 3.5 kW model genomen en die levert meer dan genoeg vermogen, tot en met -10, wat hier al redelijk zeldzaam is. Als het koud en vochtig is gaat de unit wat vaker in de defrost, dan heb je een paar minuten even geen warme lucht meer, maar daarna gaat deze weer voluit blazen (tenzij fluisterstand).

Nu heb ik wel nog een allesbrander in de woonkamer, die gebruiken we nu alleen af en toe - voor de gezelligheid - maar deze kan als het nodig is ruim voldoende warmte leveren, dus maak ik me daar totaal geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Of goede smoes, lucht/lucht verkopen en lucht/water kopen met een subsidie, zelfde maat buiten unit, maar hele huis verwarmd ipv alleen de kamer voor het zelfde geld.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Rol-Co schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:19:
[...]

Of goede smoes, lucht/lucht verkopen en lucht/water kopen met een subsidie, zelfde maat buiten unit, maar hele huis verwarmd ipv alleen de kamer voor het zelfde geld.
Dacht ik ook al.
Anyways zou ik er niet over piekeren om het ding met deze bescheiden korting over te nemen. Zo goed als nieuw klinkt leuk, maar we hebben het niet over een fiets of zo. Ze zijn niet gemaakt om op te hangen en weer te verwijderen. Het kan allemaal wel, maar elk van de vele stappen die nodig zijn (oa vacumeren, pump down, opnieuw vacumeren, etc) vormen een kans om het ding te beschadigen.
En blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt, de advertentie staat er nog >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:53
antonboonstra schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:40:
Dat is inderdaad wel erg lekker. Ik heb niet snel last van warmte, maar op de écht warme/benauwde dagen even de koeling aan is zalig en zolang je niet gelijk diep gaat koelen tot 20°C ofzo kost het belachelijk weinig stroom (bij mij 6 kWh in juni+juli).
Valt idd wel mee. Is dit eigenlijk (veel) minder dan een gemiddelde airco die je gewoon kan verplaatsen?

Ik stel die vraag omdat mn moeder laatst een airco wilde aanschaffen, maar twijfel erover of ze niet net zo goed een L/L pomp kan zetten. Ze ziet wat op tegen de aanschafprijs, een L/L is duurder dan een mobiele airco... Daarbij is onze PV setup niet verbruiksafdekkend.

Is het altijd aan te raden dat je overschot moet hebben of heeft een L/L pomp alsnog een besparing op kosten? Valt dit goed in te schatten/uitrekenen of is het altijd een gok (tenzij je al overschot had)?

Verder ook wel een beetje gekeken naar een L/W pomp, maar daarbij zijn de kosten pijnlijk en nog eens de vraag hoeveel het daadwerkelijk oplevert binnen zeg 10 jaar. Veel langer blijft ze ws niet wonen.

Wie kan me er wat advies over geven?

[ Voor 11% gewijzigd door Aardwolf op 27-01-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marcel3 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:08:
[...]

Dacht ik ook al.
Anyways zou ik er niet over piekeren om het ding met deze bescheiden korting over te nemen. Zo goed als nieuw klinkt leuk, maar we hebben het niet over een fiets of zo. Ze zijn niet gemaakt om op te hangen en weer te verwijderen. Het kan allemaal wel, maar elk van de vele stappen die nodig zijn (oa vacumeren, pump down, opnieuw vacumeren, etc) vormen een kans om het ding te beschadigen.
En blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt, de advertentie staat er nog >:)
Het is ook maar 200,- goedkoper dan een nieuwe, dan ging ik liever een nieuwe ophangen denk ik.
Ben je niets kwijt of beschadigt

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
marcel87 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:15:
[...]

Valt idd wel mee. Is dit eigenlijk (veel) minder dan een gemiddelde airco die je gewoon kan verplaatsen?

Ik stel die vraag omdat mn moeder laatst een airco wilde aanschaffen, maar twijfel erover of ze niet net zo goed een L/L pomp kan zetten. Ze ziet wat op tegen de aanschafprijs, een L/L is duurder dan een mobiele airco... Daarbij is onze PV setup niet verbruiksafdekkend.

Is het altijd aan te raden dat je overschot moet hebben of heeft een L/L pomp alsnog een besparing op kosten? Valt dit goed in te schatten/uitrekenen of is het altijd een gok (tenzij je al overschot had)?

Verder ook wel een beetje gekeken naar een L/W pomp, maar daarbij zijn de kosten pijnlijk en nog eens de vraag hoeveel het daadwerkelijk oplevert binnen zeg 10 jaar. Veel langer blijft ze ws niet wonen.

Wie kan me er wat advies over geven?
L/L WP is gewoon een airco. (Tenzij je het met het ene een mobiele monobloc airco bedoelt en met het andere een permanent gemonteerde split, maar dan zijn allebei L/L WP's en airco's, dus ik weet niet welk verschil je bedoelt.)

Zeker met de energiebelastingschuif per 1 januari van dit jaar is een WP nog interessanter geworden. Ik heb het even voor mijn energietarief doorgerekend en vanaf een COP van 2,4 is een WP goedkoper in gebruik. Een goede WP haalt SCOP van >5 en is daarmee de helft goedkoper dan gas verbranden, zelfs als je de stroom gewoon inkoopt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Paul C schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:28:
[...]

L/L WP is gewoon een airco. (Tenzij je het met het ene een mobiele monobloc airco bedoelt en met het andere een permanent gemonteerde split, maar dan zijn allebei L/L WP's en airco's, dus ik weet niet welk verschil je bedoelt.)
Oh hmm :X . Ik was in veronderstelling dat een mobiele airco helemaal niet of in elk geval vrij in-efficiënt kan verwarmen. Dus je zegt met andere woorden dat ze met een veel goedkopere mobiele airco ook goedkoop kan bijverwarmen? Maar wat is het nut van de zovele splitunits die we in dit topic zien? Meer vermogen en betere efficiëntie of alleen dat je dan niet zo mobiel ding in de weg hebt staan?
Zeker met de energiebelastingschuif per 1 januari van dit jaar is een WP nog interessanter geworden. Ik heb het even voor mijn energietarief doorgerekend en vanaf een COP van 2,4 is een WP goedkoper in gebruik. Een goede WP haalt SCOP van >5 en is daarmee de helft goedkoper dan gas verbranden, zelfs als je de stroom gewoon inkoopt. :*)
Klinkt op zich wel goed, alleen is dan wel de vraag hoeveel gas je ermee gaat besparen om het echt interessant te kunnen noemen.
Stel 150 of 300m3 is effectief twv ~30 resp 60 euro/jaar. Dat soort bedragen vind ik niet echt interessant in verhouding tot de investering. Ze verstookt nu ongeveer 1000-1200m3/jr. Stel je kunt 600m3 gas besparen, begint het er meer op te lijken. Komt ze ook gunstiger qua vastrecht e.d.

Zijn er methoden om vooraf te kunnen bepalen hoeveel gas je daadwerkelijk kunt "bijstoken" middels een WP?

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 27-01-2016 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
marcel87 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Oh hmm :X . Ik was in veronderstelling dat een mobiele airco helemaal niet of in elk geval vrij in-efficiënt kan verwarmen. Dus je zegt met andere woorden dat ze met een veel goedkopere mobiele airco ook goedkoop kan bijverwarmen? Maar wat is het nut van de zovele splitunits die we in dit topic zien? Meer vermogen en betere efficiëntie of alleen dat je dan niet zo mobiel ding in de weg hebt staan?
Nee dat zeg ik niet!

Dat allebei de naampjes op beide soort apparaten van toepassing zijn wil toch niet zeggen dat mobiele airco's net zo efficient zijn? Mobiele airco's zijn behoorlijk inefficient!
[...]

Klinkt op zich wel goed, alleen is dan wel de vraag hoeveel gas je ermee gaat besparen om het echt interessant te kunnen noemen.
Stel 150 of 300m3 is effectief twv ~30 resp 60 euro/jaar. Dat soort bedragen vind ik niet echt interessant in verhouding tot de investering. Ze verstookt nu ongeveer 1000-1200m3/jr. Stel je kunt 600m3 gas besparen, begint het er meer op te lijken. Komt ze ook gunstiger qua vastrecht e.d.

Zijn er methoden om vooraf te kunnen bepalen hoeveel gas je daadwerkelijk kunt "bijstoken" middels een WP?
Tja dat ligt er maar net aan hoe je huis is ingericht en hoe je stookt. Sowieso kun je met een L/L WP het gasverbruik voor koken en douchen niet vervangen. Dat is doorgaans ergens tussen de 100 en 500 m3/jr. Als je verder alleen de woonkamer verwarmd dan kun je de rest afdekken met een L/L WP. Als je 1000-1200m3/jr stookt denk ik dat je redelijk zuinig stookt, dus waarschijnlijk alleen in de woonkamer en soms nog een beetje boven of op de badkamer.

Hoeveel van jullie gasverbruik gebruik je in de ruimte waar de WP komt te hangen?

Waarschijnlijk kun je die ruimte voor 95% tot 100% met de WP verwarmen. Als je zuinig stookt en doorgaans alleen die ruimte verwarmd dan kun je waarschijnlijk fors besparen. -70% op je gasverbruik is dan prima mogelijk, wellicht meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

[...]

Een mobiele airco is ook eigenlijk een belachelijk concept. Er gaat een enkele slang naar buiten - die vaak door een open raam gaat (dat lekt lekker), maar ook is er dus geen scheiding tussen een aanvoer en een afvoer. De slang voert dus enkel warme lucht af. Die lucht die je afvoert moet natuurlijk ergens weer worden aangevuld. De meest logische plek daarvoor is het raam - dat toch al open staat, dat is dus ook nog eens precies de plek waar de airco zijn lucht dumpt - die zuig je dus gewoon weer terug naar binnen.

Ze zijn ook lekker lawaaig. Je kunt beter net iets meer uitgeven en gewoon een nette split-unit warmtepomp ophangen, daar heb je wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
[...]

Een mobiele airco kan niet verwarmen. Hoewel het principe van verwarmen en koelen vergelijkbaar is, moet de richting van het koudemiddel wel omgekeerd worden. Dit betekent dat er een (beperkt) aantal extra onderdelen in een omkeerbare splitunit zitten om ook te kunnen verwarmen. Daarnaast is de efficientie, maar ook het vermogen van een splitunit vaak veel hoger.
[...]

Vooraf bepalen is lastig, omdat het zéér gebruiksafhankelijk is. Ik had een verbruik van ~700 m3 per jaar, maar heb de afgelopen 6 maanden nog geen 10 m3 gas verstookt. Is dit representatief voor anderen? Nee, denk het niet, maar het geeft wel aan dat je flink kan besparen op je gasrekening.

Vastrecht gaat trouwens pas naar beneden als je structureel (meerdere jaren) onder de 500 m3 zit. Om precies te zijn moet je StandaardJaarVerbruik onder de 500m3 komen en dit wordt berekend (lees ingeschat/bedacht) door de netbeheerder. En dat is nog best lastig is de ervaring.

Zoals al genoemd, de energiebelasting op stroom is op 1 januari verlaagd en op gas juist verhoogd. Dus elektrisch verwarmen is alleen maar aantrekkelijker geworden. Alleen dan heb je wel een fatsoenlijke L/L warmtepomp nodig met een redelijke efficientie/COP. Een goedkoop mobiel airco'tje is dan echt weggeooid geld. Je hoeft natuurlijk niet gelijk een Ururu van 2000 euro te kopen, maar een goedkoper Daikin model heb je al voor zo'n 1200 euro met een nette SCOP van 4,78.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
antonboonstra schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:16:
Je hoeft natuurlijk niet gelijk een Ururu van 2000 euro te kopen, maar een goedkoper Daikin model heb je al voor zo'n 1200 euro met een nette SCOP van 4,78.
Toen ik mijn Daikin Ururu vorig jaar kocht kwam ik er op uit dat goedkoop na 10 jaar duurkoop was geworden, de betere SCOP van de Ururu maakte hem uiteindelijk goedkoper, maar dat is nu weer net iets anders (overheidsbeleid verandert veelvuldig binnen de terugverdientijd). Quick and dirty vervang ik ongeveer 1000m3 gas, oftewel ongeveer 8000 kWh aan warmte. Met een SCOP van 4.78 is dat 1673 kWh elektrisch en met een SCOP van 5.6 (Ururu) 1428 kWh, dus spaar je 245 kWh uit, wat ongeveer E50 kost. Het verschil in aanschaf is 1699-1170=E529 dus het verschil verdien je terug in ongeveer 10 jaar, oftewel lood om oud ijzer (Ururu is wel beter voor het milieu). Aan de positieve kant, de terugverdientijd van mijn Ururu is door de belastingmaatregel fors korter geworden, dus een retrospect was het een goede beslissing. En tot slot merk ik dat je alleen naar de TVT kijkt bij aanschaf, daarna zal het je allemaal een zorg zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Tazzios

..

cyberstalker schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:17:
[...]
Een mobiele airco is ook eigenlijk een belachelijk concept. Er gaat een enkele slang naar buiten - die vaak door een open raam gaat (dat lekt lekker), maar ook is er dus geen scheiding tussen een aanvoer en een afvoer. De slang voert dus enkel warme lucht af. Die lucht die je afvoert moet natuurlijk ergens weer worden aangevuld. De meest logische plek daarvoor is het raam - dat toch al open staat, dat is dus ook nog eens precies de plek waar de airco zijn lucht dumpt - die zuig je dus gewoon weer terug naar binnen.

Ze zijn ook lekker lawaaig. Je kunt beter net iets meer uitgeven en gewoon een nette split-unit warmtepomp ophangen, daar heb je wat aan.
Er bestaan ook mobiele split units. maar meestal staat het raam dan nog wel open inderdaad.

[ Voor 48% gewijzigd door Tazzios op 28-01-2016 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
[...]

Een mobiele airco kan niet verwarmen. Hoewel het principe van verwarmen en koelen vergelijkbaar is, moet de richting van het koudemiddel wel omgekeerd worden. Dit betekent dat er een (beperkt) aantal extra onderdelen in een omkeerbare splitunit zitten om ook te kunnen verwarmen. Daarnaast is de efficientie, maar ook het vermogen van een splitunit vaak veel hoger.
Uhm, dat kunnen ze wel. Je kunt namelijk gewoon de slang aan de koude uitgang maken en die naar buiten hangen! 8)

Ik heb zelf zo'n apparaat staan, maar ik raad het absoluut af! De enige reden dat ik dit ding heb gekocht is omdat ik verwacht hier niet lang meer te wonen.

Dit apparaat heb ik:
https://nl.trotec.com/pro...ers-pac-serie/pac-2000-x/

En dit is het energielabel:
Afbeeldingslocatie: https://nl.trotec.com/images/pac2000x-eer-label-dc.png

Maar als je hierop wil vertrouwen |:( :
https://www.nvwa.nl/actue...ht-energielabel-2013-2014

Voor de mensen die te lui zijn om zelf te lezen:
Afwijkingen energielabel NVWA
Vooraf bepalen is lastig, omdat het zéér gebruiksafhankelijk is. Ik had een verbruik van ~700 m3 per jaar, maar heb de afgelopen 6 maanden nog geen 10 m3 gas verstookt. Is dit representatief voor anderen? Nee, denk het niet, maar het geeft wel aan dat je flink kan besparen op je gasrekening.

Vastrecht gaat trouwens pas naar beneden als je structureel (meerdere jaren) onder de 500 m3 zit. Om precies te zijn moet je StandaardJaarVerbruik onder de 500m3 komen en dit wordt berekend (lees ingeschat/bedacht) door de netbeheerder. En dat is nog best lastig is de ervaring.

Zoals al genoemd, de energiebelasting op stroom is op 1 januari verlaagd en op gas juist verhoogd. Dus elektrisch verwarmen is alleen maar aantrekkelijker geworden. Alleen dan heb je wel een fatsoenlijke L/L warmtepomp nodig met een redelijke efficientie/COP. Een goedkoop mobiel airco'tje is dan echt weggeooid geld. Je hoeft natuurlijk niet gelijk een Ururu van 2000 euro te kopen, maar een goedkoper Daikin model heb je al voor zo'n 1200 euro met een nette SCOP van 4,78.
Ja, koop tien keer liever een eenvoudige split-unit dan een mobiele! _/-\o_

Zelfs als je om het verbruik niets om geeft, dan wel vanwege de herrie van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met zo'n apparaat als genoemd in http://www.telegraaf.nl/d...rukt_energiekosten__.html

Is blijkbaar een unit die bij de CV moet komen te hangen en die het water opwarmt zodat je CV minder hard hoeft te stoken.

In mijn geval heb ik echter een mechanische ventilatie op zolder en hangt de CV beneden naast de voordeur in een aparte ruimte. De ketel kan niet naar boven (geen gas en andere leidingen) en ventilatie niet naar beneden (afzuigen naar beneden, lijkt mij onmogelijk).

Zou zo'n systeem bij mij wel aangesloten kunnen worden? Ik heb namelijk geen moeite met 1000 euro uitgeven, dat heb ik zo terugverdiend met minder gas en mijn overproductie van de PV kan zo dit apparaat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zoek even naar een topic met Inventum ecolution in de titel, daar vind je meer.
Als je op de zolder cvleidingen hebt dan kan dit apparaat aangesloten worden.
Het hangt wel van de isolatie van je huis en het gasverbruik af hoeveel je kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:24:
Iemand ervaring met zo'n apparaat als genoemd in http://www.telegraaf.nl/d...rukt_energiekosten__.html

Is blijkbaar een unit die bij de CV moet komen te hangen en die het water opwarmt zodat je CV minder hard hoeft te stoken.

In mijn geval heb ik echter een mechanische ventilatie op zolder en hangt de CV beneden naast de voordeur in een aparte ruimte. De ketel kan niet naar boven (geen gas en andere leidingen) en ventilatie niet naar beneden (afzuigen naar beneden, lijkt mij onmogelijk).

Zou zo'n systeem bij mij wel aangesloten kunnen worden? Ik heb namelijk geen moeite met 1000 euro uitgeven, dat heb ik zo terugverdiend met minder gas en mijn overproductie van de PV kan zo dit apparaat in.
Was ook net t lezen, lijkt interessant voor dat bedrag das blijkbaar incl. service abonnement. zie site eneco: https://www.eneco.nl/actie/warmtewinner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:39:
Zoek even naar een topic met Inventum ecolution in de titel, daar vind je meer.
Als je op de zolder cvleidingen hebt dan kan dit apparaat aangesloten worden.
Het hangt wel van de isolatie van je huis en het gasverbruik af hoeveel je kan besparen.
Ik moest 2 keer denken, maar nu snap ik hem ;) Heb inderdaad wat pijpen daar, inclusief wat loze die enkel voorzien zijn van drukmeters en ontluchting. Dan zou ik het op die manier op moeten lossen inderdaad.

Mijn gasverbruik is niet hoog, zo'n 600 m3 per jaar. Maar als dat naar beneden kan is het fijn. Isolatie is prima op orde :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Geeft de Daikin bij jullie ook een bijzonder positieve ruimtetemperatuur aan? Met meerdere temperatuurmeters onder boven langs en verder weg kom ik een vier graden lager uit dan de interne temp. meter van de Daikin aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij stond er eerst toch voor 1700,-? Dan heeft hij de prijs verlaagt volgens mij nu naar 1600,-is toch een dikke 500,- goedkoper als een nieuwe met WiFi. En als hij echt niet beschadigt is dan is het volgens mij geen verkeerde deal. Garantie verloopt toch via Daikin?
Rol-Co schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:24:
[...]

Het is ook maar 200,- goedkoper dan een nieuwe, dan ging ik liever een nieuwe ophangen denk ik.
Ben je niets kwijt of beschadigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je instellen, 2 Gr meer of minder in het menu.
Trebbors schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:32:
Geeft de Daikin bij jullie ook een bijzonder positieve ruimtetemperatuur aan? Met meerdere temperatuurmeters onder boven langs en verder weg kom ik een vier graden lager uit dan de interne temp. meter van de Daikin aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:26:
Kun je instellen, 2 Gr meer of minder in het menu.

[...]
Thanks voor de tip.
Zo'n groot verschil is wel gigantisch toch? Mijn eigen temp meter bij het plafond komt er ook niet bij in de buurt.

Het gaat over de aangegeven ruimte temperatuur die ook op te vragen is wanneer de unit uit staat.
Dus ik bedoel niet het doorverwarmen met twee graden.

[ Voor 19% gewijzigd door Trebbors op 30-01-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Trebbors schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:34:
[...]

Thanks voor de tip.
Zo'n groot verschil is wel gigantisch toch? Mijn eigen temp meter bij het plafond komt er ook niet bij in de buurt.

Het gaat over de aangegeven ruimte temperatuur die ook op te vragen is wanneer de unit uit staat.
Dus ik bedoel niet het doorverwarmen met twee graden.
Ik zit nu op mijn telefoon, maar ik heb wel eens warmtebeelden gemaakt waarop je goed kunt zien dat er een beetje kortsluiting is tussen de uitblaas en aanzuig. Eea is natuurlijk afhankelijk van de situatie, dus misschien is dat bij jou misschien wel wat sterker. Daarnaast is die sensor natuurlijk niet gekalibreerd, waardoor het mogelijk is dat je ook nog een een systematische afwijking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Trebbors schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:32:
Zie onderstaande afbeelding, waarop je kan zien dat ook mijn Daikin altijd 2K hoger meet dan het ingestelde setpoint. Kijk ik op mijn thermostaat van de CV ketel, dan meet deze precies de ingestelde 20°C. Dus de Daikin compenseert hier prima voor.
Warmtepomp uitlezing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Update vermeden gasverbruik door L/L WP, weer een jaartje Historie erbij. :)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1672kup.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hier idem, met 1 Daikin Ururu Sarara 3.5 kW (november 2014 aangeschaft) gasverbruik voor verwarmen op nul. 2013 al begonnen met sfeerkachel (COP=1) het gasverbruik terug te dringen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/historischgasverbruik.jpg

En leuk ertegenover te zetten dat het stroomverbruik met de Daikin Ururu Sarara bijna 1 op 1 is t.o.v. gas.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/historischaircoverbruik.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Gasschuif schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:09:
[...]

Jawel, 100 W heb ik echt gezien, "mijn" WP kwam vers van de pers, 3 weken vanaf fabriek , dus de laatste software aan boord. Geen idee hoe vaak dat vernieuwd wordt. Het stralingspaneel heb ik overigens uit gezet, anders kan de Econo functie niet geactiveerd worden.
Stralingspaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat zal een Daikin Nexura vloermodel zijn.
Op de voorzijde zit een groot paneel dat hem wat werking betreft doet lijken op een cv radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speedy-Andre was mij net voor, het is inderdaad een 2e freon circuit, parallel aan de F/L wisselaar.
Lekker voor de kat, so to speak. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

ahaaaa

Ik ben aan het uit-dokteren in hoeverre de cmpfreq te herleiden is naar een energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Een tijdje geleden kwam dit ook al eens langs, omdat ik het aan mijn domoticz installatie heb toegevoegd. Ik gebruik op dit moment power = 16*cmpfreq, maar dat is geloof ik een onderschatting.

cmpfreq zal denk ik iets zeggen over de draaisnelheid van de pomp voor de koelvloeistof. Om naar verbruik te gaan moet je ook iets weten over de drukken en die varieren denk ik een beetje, waardoor er wel een correlatie is, maar niet 1:1, maar ik ben geen specialist meer op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een stukje aan de TS toegevoegd hoe ik met Domoticz het verbruik van m'n airco's meet :9~
De plugjes die ik eerder gebruikte willen maar niet gaan werken op de Rpi, het gaat om een 868MHz signaal dat ik met met een Jeelink classic dongel hoopte op te vangen.
Dat ding is echter behoorlijk lastig aan te sturen, mij ontbreekt de (programmeer)kennis daar voor :/
Er zijn 2 problemen mee, ik zou op een exacte frequentie moeten kunnen afstemmen en ik weet van de plugjes niet precies op welke frequentie ze zenden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nog bedankt voor alle reacties, daar heb ik wat aan!
Ben zelf bezig met verhuizen, dus zat/zit wat krap in de tijd qua reageren...
Paul C schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:51:
[...]
Tja dat ligt er maar net aan hoe je huis is ingericht en hoe je stookt. Sowieso kun je met een L/L WP het gasverbruik voor koken en douchen niet vervangen. Dat is doorgaans ergens tussen de 100 en 500 m3/jr. Als je verder alleen de woonkamer verwarmd dan kun je de rest afdekken met een L/L WP. Als je 1000-1200m3/jr stookt denk ik dat je redelijk zuinig stookt, dus waarschijnlijk alleen in de woonkamer en soms nog een beetje boven of op de badkamer.
Mn moeder kookt met inductie, daar geen gasverbruik dus. Warm water in de keuken hebben we verder via een close-in boiler. Alleen douchen en CV is gasverbruik.

Verder helemaal goed ingeschat. Ze stookt eigenlijk vooral de woonkamer en keuken. Tegen bevriezing van apparatuur staat de radiator in de schuur ook wat open. Af en toe op de badkamer open en in de hal staat hij constant beperkt open (tegen koude tocht vanaf de voordeur).
Hoeveel van jullie gasverbruik gebruik je in de ruimte waar de WP komt te hangen?
Waarschijnlijk kun je die ruimte voor 95% tot 100% met de WP verwarmen. Als je zuinig stookt en doorgaans alleen die ruimte verwarmd dan kun je waarschijnlijk fors besparen. -70% op je gasverbruik is dan prima mogelijk, wellicht meer.
WP zal dan inderdaad voor de woonkamer en keuken bedoeld zijn.
Moet zeggen dat ik wel blij wordt van je inschatting, dan valt een L/L WP nog prima te overwegen!
[...]

Thnx voor je uitleg. Ook ergens wel logisch van die 500m3. Maar als ik nu BenEco + ZuinigeRijders grafieken zie i.c.m. Paul en jouw reacties, denk ik wel dat laag eindigen mogelijk moet zijn. Misschien dat je na 2-3 jaar wel kunt zakken? Maar ook niet het belangrijkste, echter wel mooi meegenomen. :)
Dank. Ik ga het binnenkort sowieso terugkoppelen naar haar. Wie weet binnenkort een nieuwe L/L gebruiker erbij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:32
Wat zou de beste positie voor de binnenunit zijn voor het verwarmen van de woonkamer keuken? Hieronder een simpele weergave van de woning.

Rechterkant is aangrenzend aan de buren. Onderin is een kleine aanbouw en ik zou zeggen dat boven de deurpost (die van de aanbouw naar woonkamer) de meest logische keuze is. Ik wil graag de woonkamer en keuken bij verwarmen (+/- 130m3). Keuken is op de tekening bovenin zonder deur en dus alleen een deurpost.

Edit: Mooiste oplossing zou zijn in de aanbouw zelf zodat de binnen unit niet opvalt echter lijkt dat me niet de meest efficiënte oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2mq0vbk.png

[ Voor 12% gewijzigd door RAFA op 05-02-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Ik ben bezig met het tekenen van mijn woning en wil graag wat informatie over warmtepompen., PV etc. Heeft iemand een adres in brabant hiervoor? Met google vind ik erg weinig en er moeten toch specialisten zijn zou je zeggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
RAFA schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:17:
Wat zou de beste positie voor de binnenunit zijn voor het verwarmen van de woonkamer keuken? Hieronder een simpele weergave van de woning.

Rechterkant is aangrenzend aan de buren. Onderin is een kleine aanbouw en ik zou zeggen dat boven de deurpost (die van de aanbouw naar woonkamer) de meest logische keuze is. Ik wil graag de woonkamer en keuken bij verwarmen (+/- 130m3). Keuken is op de tekening bovenin zonder deur en dus alleen een deurpost.

Edit: Mooiste oplossing zou zijn in de aanbouw zelf zodat de binnen unit niet opvalt echter lijkt dat me niet de meest efficiënte oplossing.

[afbeelding]
Voor het verwarmen is die muur rechts, ongeveer halverwege, ideaal. Je kunt de uitblaasrichting namelijk naar links en naar rechts buigen. Als je 'm dan daar neer hangt, dan kun je 'm naar links laten blazen voor de zithoek bij de openbaar en naar rechts om in de keuken te blazen. Waarschijnlijk is dat echter niet zo ideaal qua leidinglengte en dan vooral om dat een beetje netjes weg te werken.

Andere optie is om voor een multi-split te gaan en meerdere binnenunits op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:32
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 08:52:
Hij stond er eerst toch voor 1700,-? Dan heeft hij de prijs verlaagt volgens mij nu naar 1600,-is toch een dikke 500,- goedkoper als een nieuwe met WiFi. En als hij echt niet beschadigt is dan is het volgens mij geen verkeerde deal. Garantie verloopt toch via Daikin?

[...]
Mag inmiddels weg voor +/- 1300€ incl. 4 meter leiding. Heb er naar geïnformeerd maar vind persoonlijk de binnenunit erg groot. Dus voor de geïnteresseerden dit weekend op te halen...
Paul C schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:42:
[...]

Voor het verwarmen is die muur rechts, ongeveer halverwege, ideaal. Je kunt de uitblaasrichting namelijk naar links en naar rechts buigen. Als je 'm dan daar neer hangt, dan kun je 'm naar links laten blazen voor de zithoek bij de openbaar en naar rechts om in de keuken te blazen. Waarschijnlijk is dat echter niet zo ideaal qua leidinglengte en dan vooral om dat een beetje netjes weg te werken.

Andere optie is om voor een multi-split te gaan en meerdere binnenunits op te hangen.
Wegwerken wordt idd erg moeilijk. En die leidingen over een meter of 4 door de kamer laten lopen is denk ik foeilelijk. Positie boven de deur (aanbouw <-> woonkamer) lijkt me dan toch beter. Leidingen kan ik dan mooi door het verlaagde plafond van de aanbouw naar de buitenunit laten lopen. Misschien niet het meest ideaal maar de warmtepomp hoeft niet aan de volledige warmtevraag te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Ik zie allerlei opties in het verborgen setup menu (10seconden setup button) zoals het drogen van de slang. Waar zou dat voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Lang verhaal kort: ik lees hier al een hele tijd mee en er gaat hier een l/l-wp komen in de huiskamer.
In de race: Daikin Ururu Sarara (FTXZ35/RXZ) en als alternatief Toshiba Daiseikai (RAS-13G2KVP/13G2AVP).
Nu lukt het me niet om alle specs netjes op een rijtje te krijgen. In de offerte die ik heb liggen staan volgens mij wat foutjes. Zo zou de Ururu Sarara met een SCOP van 5,73 bij -10 slechts 2,71 kW leveren tegen de Daiseikai met een SCOP van 5,10 3,88 kW. Iemand die de juiste uitgebreide specs heeft, liefst van beide apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier die van Toshiba.
Je zal wel in meerdere grafieken bij een bepaalde temperatuur moeten kijken.
Ik denk dat de scop bij lagere temperaturen daalt, de Toshiba houdt de warmteproductie dan nog goed op peil.
Deze winter heb ik tot nu toe met de Toshiba's gestookt, geen cv nodig gehad :)
Wil je veel dingen uitlezen dan is de Daikin leuk, maar wel flink duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Dank voor de link. Hoe vind jij in het dagelijks gebruik het geluidsniveau van de Toshiba? De stille stand is 21 dB (Daikin US: 19 dB)maar in het algemeen zul je die stand niet standaard gebruiken. Ergens heb ik wel een voorkeur voor de Toshiba omdat ik meestal niet zo van de toeters-en-bellen ben en het zo'n 300 euro scheelt. De SCOP is echter wel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
robhuls schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:50:
https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ25N/RXZ25N/

COPd A = -7C: 4.10
COPd B = -2C: 5.81
COPd C = 7C: 7.56
COPd D = 12C: 8.30

Vergeleken met de LG dus iets slechter als het heel koud iets, fors beter bij hogere temperaturen en daardoor een wat hogere SCOP.

Volgens Stifftung doet de Daikin het ook goed op geen energie verbruiken als hij niks aan het doen is:
http://www.testberichte.d...n-rxz25n-testbericht.html

Voornaamste andere concurrent lijkt uit die test de Mitsubishi FH25VE met een SCOP van 5.1. Geclaimed voordeel dat deze stiller is en op comfortklimaat.nl ongeveer E600 goedkoper, nadeel de lagere SCOP en geen luchtbevochtiging. De LG is zelfs E800 goedkoper. Voor mijn situatie heb ik wat aan terugverdientijden gerekend op basis van SCOP en dan is die voor alledrie 7 tot 8 jaar. De hogere SCOP van de Daikin compenseert de lagere prijs van de LG en Mitsubishi, uiteraard afhankelijk van of je zonnestroom overschot hebt, hoeveel warmte je nodig hebt, etc. etc. etc.
eigenlijk wil je meer weten dan alleen de COP bij de div buitentemps, je wilt mi eigenlijk ook weten hoeveel warmte ze kunnen (kW) afgeven bij div div temp, dan wel het stroomvermogen dat ie bij die div temp opneemt. die waardes kan ik maar nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Zie deze post voor een volledige tabel incl. verwarmingsvermogen en COP waarden in vollast van de Daikin Ururu Sarara FTXZ35NV1B + RXZ35NV1B (met dank aan Anton Boonstra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
ZuinigeRijder schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:05:
Zie deze post voor een volledige tabel incl. verwarmingsvermogen en COP waarden in vollast van de Daikin Ururu Sarara FTXZ35NV1B + RXZ35NV1B (met dank aan Anton Boonstra).
ja, dank je, dat zocht ik idd. als ik deze getallen zie vraag ik me toch af hoe daikin aan een scop van 5.71 denkt te komen met deze airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
ZuinigeRijder schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:15:
[...]

Ik ben bevooroordeeld, omdat ik zelf een Daikin Ururu Sarara heb.

Toshiba RAS-13G2KVP heeft een verwarmingscapaciteit van 4 kW, een SCOP van 5.1.
Daikin Ururu Sarara 2,5kW Model FTXZ25N/RXZ25N heeft een verwarmingscapaciteit van 3.6 kW (10% minder) met een SCOP van 5.9 (15% efficienter).

[...]

Dan is de Daikin in het voordeel van de Toshiba met een beduidend hogere SCOP (15% beter).

[...]

Nadeel van de Daikin Ururu Sarara is dat deze vrij fors is. Maar heeft wel wel enkele extra's t.o.v. de Toshiba (b.v. betere SCOP, bevochtigen, milieuvriendelijk R32).
mi kun je aan de hand van alleen bovenstaande gegevens dat moeilijk bepalen.
je zult toch ook het daadwerkelijk warmte vermogen willen weten bij bv -7C van beide systemen. met alleen COP en SCOP getallen weet je dat nog niet, evenmin met nominale getallen van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
zon4ever schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:16:
[...]

ja, dank je, dat zocht ik idd. als ik deze getallen zie vraag ik me toch af hoe daikin aan een scop van 5.71 denkt te komen met deze airco.
Dit zijn de cijfers bij vollast. Bij temperaturen boven 0 zal de Daikin nooit op vollast draaien, of je moet een ongeisoleerd huis hebben :o

De SCOP getallen zijn gestandaardiseerd en deze zijn tussen fabrikanten goed vergelijkbaar. Daarnaast is het in Nederland het aantal dagen onder nul zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
zon4ever schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:47:
[...]

je wilt mi eigenlijk ook weten hoeveel warmte ze kunnen (kW) afgeven bij div div temp, dan wel het stroomvermogen dat ie bij die div temp opneemt. die waardes kan ik maar nergens vinden.
Duidelijker dan op pag 6 rechtsonder bij de Toshiba (mijn link) gaat het niet worden ...
In mijn situatie (60+40m2) is het vermogen vooralsnog voldoende en helemaal als beide airco's draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
De SCOP getallen van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW zijn hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
Speedy-Andre schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:32:
[...]

Duidelijker dan op pag 6 rechtsonder bij de Toshiba (mijn link) gaat het niet worden ...
ja en nee. het zou in elk geval helpen als daar ook ergens stond hoeveel kW 100% is.
4kW? maar dat matched weer niet met 110% = 6.3kW.

is er niet ergens een volledigere spec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waar wil je heen dan?
Ik heb het simpel gehouden door mijn cv-radiator capaciteit te nemen 12kW) en dit met airco's te vergelijken.
Zolang je de temperatuur in huis niet sterk laat dalen heb je bij vorst genoeg capaciteit.
M'n cv is een backup voor extreme situaties, ik ga me echt niet blauw betalen aan 2 Daikins :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
Speedy-Andre schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:47:
Waar wil je heen dan?
Ik heb het simpel gehouden door mijn cv-radiator capaciteit te nemen 12kW) en dit met airco's te vergelijken.
Zolang je de temperatuur in huis niet sterk laat dalen heb je bij vorst genoeg capaciteit.
M'n cv is een backup voor extreme situaties, ik ga me echt niet blauw betalen aan 2 Daikins :P
ik wil weten tot hoever mijn (toekomstige) airco de boel warm zou kunnen houden zonder CV, en daarvoor heb je vermogensgetallen nodig bij lagere temps, niet COPs (die heb je wel nodig voor de financiele kant vd zaak).
helaas is het voor een aantal merken moeilijk om aan de volledige specs te komen, helaas toshiba en daikan vallen daar onder.
Uiteraard heb je gelijk dat het dag en nacht ritme vd temps helpt bij koudere dagen.
maar het maakt toch wel of een WP bij bv -10C 4kW aan het huis kan leveren of 2.5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
En dat wil ik dus ook graag weten. Klopt het wat in mijn offerte staat: dat de Toshiba Daiseikai bij -10 aanzienlijk meer levert dan de Daikin US? (3,8 vs. 2,71 kW) Of is dat gewoon een foutje? Daar is niet zo makkelijk achter te komen.
Edit: Ik denk dat het niet klopt: als het vermogen van de Toshiba 4 kW is (Daikin US: 5 kW) is het bij -10 onwaarschijnlijk dat daar nog 3,8 van over is.

[ Voor 24% gewijzigd door mv8tekst op 15-02-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
mv8tekst schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:16:
En dat wil ik dus ook graag weten. Klopt het wat in mijn offerte staat: dat de Toshiba Daiseikai bij -10 aanzienlijk meer levert dan de Daikin US? (3,8 vs. 2,71 kW) Of is dat gewoon een foutje? Daar is niet zo makkelijk achter te komen.
Edit: Ik denk dat het niet klopt: als het vermogen van de Toshiba 4 kW is (Daikin US: 5 kW) is het bij -10 onwaarschijnlijk dat daar nog 3,8 van over is.
omdat er fabrikanten/modellen zijn die het input vermogen bij lagere temps verhogen zou het op zich best kunnen, maar of dat hier ook het geval is?.... specs?
Pagina: 1 ... 20 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2