PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Heb geen Ururu Sarara maar andere Daikin.mv8tekst schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:26:
Het is de welbekende Ururu Sarara geworden. Vraagje aan eigenaren: kreeg je er een Nederlandse handleiding bij?
Nederlandse handleiding kun je vinden op: http://www.daikin.nl/prod...jsp?singleprv=FTXZ-N&pf=0
Jamv8tekst schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:26:
Het is de welbekende Ururu Sarara geworden. Vraagje aan eigenaren: kreeg je er een Nederlandse handleiding bij?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Mijn Toshiba's werkten gisteren zonder defrosts met dit droge weer.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Uiteindelijk is het afhankelijk hoeveel warmte je nodig hebt om je huis warm te houden op de gewenste temperatuur. Dit is voor iedereen verschillend.Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:54:
[...]
ik wil weten tot hoever mijn (toekomstige) airco de boel warm zou kunnen houden zonder CV, en daarvoor heb je vermogensgetallen nodig bij lagere temps, niet COPs (die heb je wel nodig voor de financiele kant vd zaak).
helaas is het voor een aantal merken moeilijk om aan de volledige specs te komen, helaas toshiba en daikan vallen daar onder.
Uiteraard heb je gelijk dat het dag en nacht ritme vd temps helpt bij koudere dagen.
maar het maakt toch wel of een WP bij bv -10C 4kW aan het huis kan leveren of 2.5kW
Ons huis is een halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 550 m3 inhoud, 'oud' dubbel glas, onder en boven, geen vloerverwarming, radiatoren. Ik heb een woonkamer van 10 meter lang en ongeveer 4.5 meter breed, daar meteen aangrenzend een bijkamer/studeerkamer van ongeveer 3x4 m (dus L- kamer, open ruimte) en daaraan grenzend de keuken (ook ongeveer 3x4 m). Hoogte plafond 2.60 m.
Dus totale ruimte ongeveer 180 m3.
De SCOP van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW is 5.73.
temperatuur buiten COP
12 graden 8.09
7 graden 7.45
2 graden 5.57
-7 graden 3.91
Het stroomverbruik is iets van 1 kW geloof ik, dus je kunt uitrekenen hoeveel warmte er ongeveer geleverd kan worden bij welke temperatuur. Bij hogere temperaturen heb jij die warmte niet nodig
Zie hier mijn cijfers.
Ik kan het op de benedenverdieping (180 m3) met de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW vanaf 14 november 2014 warm houden zonder CV voor verwarmen. Wel heeft de airco het beduidend moeilijker bij -5 graden, wat logisch is, dan pas ik geen nachtverlaging toe.
Voorheen had ik een gasverbruik van 0.60 m3 gas per graaddag en per jaar met de Daikin Ururu Sarara 0.60 kWh per graaddag. Maar dit kan voor iedereen verschillend zijn.
Boven stook ik niet, ook niet op de slaapkamers en op de badkamer heb ik een straalkachel. De CV staat er nog steeds voor verwarmen van warm water en backup als het echt heel koud zou gaan worden. Maar een sfeerkacheltje (1500 Watt, COP=1) voor die paar dagen dat het heel koud is, is ook een goede optie.
Het is in Nederland 95% van de tijd meer dan 0 graden, dus het effect van lage temperaturen en totaal kWh verbruik is klein. En mocht je moeten affikken met een elektrisch kacheltje voor die paar dagen in het jaar, is dat ook geen probleem.
Er is trouwens ook een 5 kW model, die is in het algemeen 600 euro duurder. Dan heb je meer marge voor koude dagen, maar mogelijk is bijstoken met elektrisch kacheltje dan een goedkopere optie.
Ter vergelijk: De Samsung 3.5kW heeft 3,78kW verwarmingsvermogen bij -10.Speedy-Andre schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:55:
Nu ben ik wel benieuwd naar de uitleg over het vermogen van de Daikin bij -10
Mijn Toshiba's werkten gisteren zonder defrosts met dit droge weer.
Nee.mv8tekst schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:26:
Het lijkt er op dat wij met onze l/l warmtepomp mogelijk pioniers zijn voor een grote omslag in energie gebruik. Ik heb zelf als lange termijn doel om de cv geheel de deur uit te gooien, maar blijkbaar gaat het geen keuze wordenCv-ketel, geiser en gasfornuis verdwijnen op termijn uit huis. Liander uit Arnhem, de grootste netbeheerder van Nederland, twijfelt of het de komende jaren nog moet investeren in vervanging van verouderde gasleidingen.
Sommige grootschalige flats hebben blokverwarming, probeer dat maar eens met een wp of airco
En was het ook warm ?Speedy-Andre schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:25:
[afbeelding]
Verbruik van een week, niet slecht vind ik

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja, heel comfortabel met 21 graden ingesteld als ik thuis was
Weet iemand of het mogelijk is om de geavanceerde instellingen ook via de API aan te sturen? Met name ben ik geïnteresseerd in het aansturen van de ventilatie / fresh air. Het zou mooi zijn om bijvoorbeeld een half uur per dag automatisch de ventilatie / fresh air aan te zetten door middel van de API. Op internet kan ik hierover niets vinden.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Volgens mij niet mogelijk. Wat je dan kan doen is een IR zender voor de unit plaatsen en die proberen aan te sturen via Fibaro.Zubadan schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:35:
Ik bestuur mijn Daikin Ururu Sarara met mijn Fibaro Home Center 2. De API staat beschreven op GitHub, maar helaas alleen de basis instellingen.
Weet iemand of het mogelijk is om de geavanceerde instellingen ook via de API aan te sturen? Met name ben ik geïnteresseerd in het aansturen van de ventilatie / fresh air. Het zou mooi zijn om bijvoorbeeld een half uur per dag automatisch de ventilatie / fresh air aan te zetten door middel van de API. Op internet kan ik hierover niets vinden.
Trouwens, geeft /aircon/get_sensor_info bij jullie het vochtpercentage terug? Bij mij blijft dit percentage 'leeg'.
En heb je het verborgen menu al gevonden op de AB?
Het vochtpercentage kan ik ook niet uitlezen via /aircon/get_sensor_info. Het verborgen menu heb ik laatst al bekeken n.a.v. jouw post van anderhalve week geleden.
[ Voor 4% gewijzigd door Zubadan op 18-02-2016 16:31 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Zoals hier wel vaker gezegd, de eerste 95% van je verwarming pakken is makkelijk en relatief goedkoop, maar als je die paar zeer koude dagen wilt pakken wordt het heel snel moeilijker en duurder (groot vermogen, slecht rendement en bovendien moet je dan misschien ook alle kamers wel verwarmen). Dat gezegd hebbende, de afgelopen 18 maanden heb ik 2 keer de CV bij gezet en beide keren was niet strikt noodzakelijk (1 keer vakantie en 1 keer te veel nachtverlaging, ik wilde de temperatuur ff snel de hoogte in schoppen). Ergo, mijn 3.5kW Daikin kan mijn 80m2 van eind jaren negentig wel warm houden.
De dagen met regelmatig een defrost kan ik op 1 hand tellen, meestal als het vochtig is heb je dat.
Op zo'n dag jaag je er wel meer stroom door, maar op het totaal vind ik het deze winter meevallen.
Momenteel pendelt mijn airco zelfs met elk kwartier een briesje van 250W gedurende 5 minuten
Vandaag heeft ie pas 1,14kWh verbruikt
Ik heb alle 'reinigingsopties' aan staan. De unit gaat nu precies om 22:00u elke avond zichzelf reinigen.
Ongeacht het inschakelmoment.
Hebben jullie dit ook? Is die tijd aan te passen?
Het duurt namelijk een tijdje dus het kan beter tijdens de nachtverlaging gebeuren.
Ik laat mijn Daikin Ururu Sarara uitspringen om 23:00 uur en aanspringen om 6:00 uur. Bij mij staat altijd AUTOMATISCH FILTER REINIGEN aan en FLASH STREAMER LUCHTZUIVEREN aan. Echter geen frisse lucht. De airco gaat bij mij reinigen om 23:00 uur, bij het uitgaan van de airco.Trebbors schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:10:
Vraagje aan de Ururu Sarara bezitters.
Ik heb alle 'reinigingsopties' aan staan. De unit gaat nu precies om 22:00u elke avond zichzelf reinigen.
Ongeacht het inschakelmoment.
Hebben jullie dit ook? Is die tijd aan te passen?
Het duurt namelijk een tijdje dus het kan beter tijdens de nachtverlaging gebeuren.
Volgens de handleiding:
De functie FILTER REINIGEN start wanneer u het apparaat stopt nadat het ongeveer 18 uur of langer heeft gewerkt.
Nadat de airconditioner is blijven werken gedurende 24 uur of langer, wordt de werking opgeschort en wordt eerst de functie FILTER REINIGEN gestart.
Knippert er misschien groen "indicatielampje stofdoos reinigen"?
Van hoe lang tot hoe lang draait jouw Daikin?
Springt de airco wel uit (dagelijkse aan/uit timer wel goed ingesteld)?
Is dat totaalverbruik of verbruik van alleen de L/L pomp?Speedy-Andre schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:25:
[afbeelding]
Verbruik van een week, niet slecht vind ik
Als het totaal is vind ik het niet slecht, was dan zonder pomp ook al netjes.
Da's alleen van de L/L wp in een week met af en toe vorst.marcel87 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:38:
[...]
Is dat totaalverbruik of verbruik van alleen de L/L pomp?
Als het totaal is vind ik het niet slecht, was dan zonder pomp ook al netjes.
Vorig jaar zat ik in februari op 120m3 gas, nu is dat 200kWh met 2 airco's.
Ofwel €84 toen (0,70/m3) tegen <€40 nu
Dan reken ik de teruglevering van de panelen nog niet mee.
Best leuk dat je het op steeds meer plekken ziet.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Mijn huis is redelijk vergelijkbaar. Ook halfvrijstaand, alleen iets nieuwer (1996) en iets kleiner (130 m2 / 400 m3). Ook ik verwarm alleen de beneden verdieping, al zet ik bij vorst de deur naar de hal op een kier, waardoor er iets aan warmte boven komt.ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:55:
[...]
Uiteindelijk is het afhankelijk hoeveel warmte je nodig hebt om je huis warm te houden op de gewenste temperatuur. Dit is voor iedereen verschillend.
[...]
Voorheen had ik een gasverbruik van 0.60 m3 gas per graaddag en per jaar met de Daikin Ururu Sarara 0.60 kWh per graaddag. Maar dit kan voor iedereen verschillend zijn.
Zelf zat ik rond de 0,23 m3 gas per graaddag. Door de Daikin zit ik momenteel op een voortschrijdend gemiddelde van 0,04 m3 gas per graaddag en 0,38 kWh elektra per graaddag.

Afgelopen week was ik op wintersport en heeft voornamelijk de CV ketel het huis op 15°C gehouden. Desondanks de afgelopen 6 maanden slechts 20 m3 gas verbruikt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Klinkt als een defecte sturing of voedingsdeel.Rob roelofs 1 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:13:
Wie o wie kan mij helpen. Heb problemen met de Daikin Ururu Sarara. Komt niet meer op temperatuur. Op dit moment AB ingesteld op 30 graden, echter ruimte temp komt niet hoger dan 20 graden. Unit heeft ook de hele nacht aangestaan. Uitblaas is op stand beperkt, stand 3 of auto maakt geen verschil en binnen unit geeft een futterende uitblaas ervaring. Unit neemt geen initiatief voor extra inspanning te verlenen om hogere temperatuur te realiseren. Uitblaas volume blijft continue constant. Temp uitblaas op 1 meter afstand bij instelling dertig graden maar 23 graden. Weten jullie de oplossing. Morgen komt monteur langs.
Kan je iets van diagnostics doen als gebruiker?
Even spanningsloos maken zorgt dat hij zelf alles een keer checkt.
Hoeveel kW heeft de Daikin vandaag verbruikt? Bij mij in 12 uur 8 kW. Geeft in ieder geval een indicatie of de stuureenheid een probleem heeft.Rob roelofs 1 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:13:
Wie o wie kan mij helpen. Heb problemen met de Daikin Ururu Sarara. Komt niet meer op temperatuur. Op dit moment AB ingesteld op 30 graden, echter ruimte temp komt niet hoger dan 20 graden. Unit heeft ook de hele nacht aangestaan. Uitblaas is op stand beperkt, stand 3 of auto maakt geen verschil en binnen unit geeft een futterende uitblaas ervaring. Unit neemt geen initiatief voor extra inspanning te verlenen om hogere temperatuur te realiseren. Uitblaas volume blijft continue constant. Temp uitblaas op 1 meter afstand bij instelling dertig graden maar 23 graden. Weten jullie de oplossing. Morgen komt monteur langs.
Vanaf 11.00uur tot heden 18.15uur 6,2KwZuinigeRijder schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:03:
[...]
Hoeveel kW heeft de Daikin vandaag verbruikt? Bij mij in 12 uur 8 kW. Geeft in ieder geval een indicatie of de stuureenheid een probleem heeft.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Op een of andere manier wordt er dus wel verbruikt.....maar komt de warmte niet aan....Rob roelofs 1 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:19:
[...]
Vanaf 11.00uur tot heden 18.15uur 6,2Kw
Nee, uiteraard heb ik dit al allemaal gechecked. Ik verwacht dat het freon R32 koelmiddel bijgevuld dient te worden. Zijn er mensen die dit weleens hebben moeten bijvullen?Speedy-Andre schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:33:
Is er niet gewoon een filter vervuild?
In dat menu zit ook de reset op. Anders even spanningsloos maken? Maar eerst code checken!
Code UA? Kan dit?Trebbors schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:35:
Wat is de storingscode? Setup knop 10 seconden indrukken.
In dat menu zit ook de reset op. Anders even spanningsloos maken? Maar eerst code checken!
Ik heb 0 dus UA is een foutcode denk ik.
Waarom heb je nog geen power cycle gedaan? Wacht wel 10 seconden voor je de groep weer inschakeld.
Code = UA
Unit = System
Description = Incompatible power supply between indoor unit and outdoor unit
Of
Code = UA
Unit = Indoor
Description = Incomplete setting for hose length
Die laatste kun je ook controleren in dat service menu.
Nogmaals wat doet een power cycle?
Knippert de operation led?
[ Voor 35% gewijzigd door Trebbors op 06-03-2016 22:48 ]
R32 is geen freon....Rob roelofs 1 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:39:
[...]
Nee, uiteraard heb ik dit al allemaal gechecked. Ik verwacht dat het freon R32 koelmiddel bijgevuld dient te worden. Zijn er mensen die dit weleens hebben moeten bijvullen?
Maar dit lijkt op een tekort aan koudemiddel.
Voel eens aan de persgas leiding als hij probeert te verwarmen. Direct op de buitenunit dus aan de dikke leiding.
Is deze gloeiend heet en hoor je de compressor flink werken, zet hem dan direct uit.
Met heet bedoel ik 80+ graden.
Je compressor kan slecht tegen ondervulling, hij krijgt te weinig koeling.
Drukken laten controleren is mijn advies.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
En zijn UA storingscode dan? Deze code staat precies omschreven in de service manual (google).Oxellaar schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:48:
[...]
R32 is geen freon....![]()
Maar dit lijkt op een tekort aan koudemiddel.
Voel eens aan de persgas leiding als hij probeert te verwarmen. Direct op de buitenunit dus aan de dikke leiding.
Is deze gloeiend heet en hoor je de compressor flink werken, zet hem dan direct uit.
Met heet bedoel ik 80+ graden.
Je compressor kan slecht tegen ondervulling, hij krijgt te weinig koeling.
Drukken laten controleren is mijn advies.
Die code had ik nog niet voorbij zien komen. Reageerde meer op eventuele tekort aan koudemiddel.Trebbors schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:55:
[...]
En zijn UA storingscode dan? Deze code staat precies omschreven in de service manual (google).
Die UA lijkt meer op een defect in de elektronica. Al vind ik het vreemd dat hij wel probeert te verwarmen terwijl er een error is.
Ik zou verwachten dat hij dan niets meer doet, maar er is redelijk wat verbruik geweest.
Bij een ondervulling zal hij namelijk wel gewoon in bedrijf blijven en pas in error gaan wanneer de compressor of persgas te warm wordt.
Awel, meer dan genoeg dingen die hij kan uitzoeken door onsOxellaar schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:25:
[...]
Die code had ik nog niet voorbij zien komen. Reageerde meer op eventuele tekort aan koudemiddel.
Die UA lijkt meer op een defect in de elektronica. Al vind ik het vreemd dat hij wel probeert te verwarmen terwijl er een error is.
Ik zou verwachten dat hij dan niets meer doet, maar er is redelijk wat verbruik geweest.
Bij een ondervulling zal hij namelijk wel gewoon in bedrijf blijven en pas in error gaan wanneer de compressor of persgas te warm wordt.
[ Voor 82% gewijzigd door Trebbors op 06-03-2016 23:48 ]
Spuit 11Speedy-Andre schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:11:
Incorrect field setting, wiring, defect of PCB
Ga spelen met je Toshiba's!
Doe ik al dagelijks en zonder storingsmeldingen
[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-03-2016 00:25 ]
Hoe is dit afgelopen?
Dit i.v.m. aanschaf L/W WP welke het met de bestaande vloerverwarming het huis prima op 21/22 graden krijgt. Gasketel is in de aanbieding en gasaansluiting is van slot voorzien.
Zal met veel plezier af en toe in dit topic nog meelezen
Desondanks erg blij met m'n L/L warmtepomp. Ik heb de afgelopen 6 maanden (zo goed als een complete winter) slechts 20 m3 gas verbruikt, voornamelijk voor douchen.
Binnenunits 3 x Wandmodel – Samsung AR5000 3.500 Watt koelvermogen / 4.000 Watt verwarmingsvermogen
Buiten: Samsung AJ80 (kan 4 units aansluiten, zolder verdieping als toekomstige optie)
Prijs incl plaatsing is 5980 euro excl 6% BTW
Ik moet zeggen dat ik nogal schrik van deze prijs, de prijzen lijken mij in NL een stuk goedkoper.
Daar doe ik een hele etage mee van 60m2
De prijs voor kleinere modellen zal weinig schelen, heeft de installateur je woning bezocht voor hij de offerte uitbracht?
De kamers zijn resp. 33, 40 & 50m³. (13, 16 & 20m²)Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:21:
Ik weet niet hoe groot de slaapkamers zijn, maar is 3,5kW per kamer niet wat veel?
De prijs voor kleinere modellen zal weinig schelen, heeft de installateur je woning bezocht voor hij de offerte uitbracht?
2 van deze kamers bevinden aan de buitenmuur waar de buitenunit komt, dus lengte van de leidingen is daar beperkt. De 3e unit bevindt zich ongeveer 5 meter verder.
De installateur heeft deze offerte opgemaakt na een plaatsbezoek.
Ik had zelf online prijzen opgezocht en vond op aircodump.nl de binnenunits aan 450 euro per stuk en de buiten unit aan 2260 euro incl 21(!)% BTW, dit komt op 3610 euro.
De prijs van de installateur is excl 6% BTW (in België geldt er een verlaagd BTW tarief indien een professional de plaatsing uitvoert).
[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 14-03-2016 10:32 ]

Voor €2700 een (kleine) duo split incl. installatie
Overigens heb ik 2 single-split A+++ airco's incl. montage voor €2800 geregeld.
Ik veronderstel dat de ruimte onderverdeeld is in meerdere kamers, hoe breng je de warme/koude lucht in de verschillende kamers?Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:21:
...
...
Deuren open zettenBlackShadow schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:34:
[...]
Ik veronderstel dat de ruimte onderverdeeld is in meerdere kamers, hoe breng je de warme/koude lucht in de verschillende kamers?
Ik geef toe dat ik niet alle kamers even warm krijg, dit hangt ook een beetje af van de windrichting.
Maar wat ik bedoel is dat je per kamer best zware units gebruikt, ik heb er 1 per etage vanwege mijn budget.
Daarbij gebruik ik boven maar 1 slaapkamer frequent en de badkamer die beiden even warm worden.
Beneden is het eenvoudiger met een open keuken en een kleine hal.
Wij bevinden ons in dezelfde situatie, vandaar de vraag.Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:57:
[...]
Deuren open zetten![]()
Ik geef toe dat ik niet alle kamers even warm krijg, dit hangt ook een beetje af van de windrichting.
Maar wat ik bedoel is dat je per kamer best zware units gebruikt, ik heb er 1 per etage vanwege mijn budget.
Daarbij gebruik ik boven maar 1 slaapkamer frequent en de badkamer die beiden even warm worden.
Beneden is het eenvoudiger met een open keuken en een kleine hal.
Er wordt ook maar 1 slaapkamer gebruikt door ons.
Dus misschien moeten we ook eerder in die richting denken ipv alle kamers te voorzien.
Een duo split met een binnenunit in onze open keuken + eentje in de voornaamste slaapkamer is een goed idee.
Een winter met soms lichte vorst is goed te doen, bij vochtige lucht heb je iets vaker defrosts.
Mijn cv is nog beschikbaar voor bijstook en voor warm tapwater.
Jammer van een oplossing met airco's is dat je de overige gasverbruikers nog over houdt, alles naar elektrisch omzetten is nog een flinke investering.
Zou dit lukken met 3.500 Watt koelvermogen / 4.000 Watt verwarmingsvermogen?
Betreft de Samsung AR5000-12 3.500 Watt koelvermogen / 4.000 Watt verwarmingsvermogen
We hebben ook CV (hoge rendementsketel gas) + houtkachel in de woonkamer.
De unit wordt in de zuidgerichte keuken gehangen.
[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 16-03-2016 09:15 ]
Er wordt altijd vermeld voor welke inhoud een airco geschikt is.
Als er boven een mee draait dan scheelt dat wel iets natuurlijk.
Waarom trouwens dit type? Een SCOP van 3,8 vind ik wel erg matig. Een A+ label klinkt goed, maar er zijn genoeg keuzes met A++ of zelfs A+++ met verwarmen.
[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 16-03-2016 12:30 ]
Huis is van '86, maar wel gerenoveerdantonboonstra schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:02:
In extreme situaties kan de houtkachel altijd nog aan. Of er voldoende verwarmingsvermogen is, hangt meer af van de mate van isolatie van je huis. Bij een redelijk modern huis (vanaf bouwbesluit 2003) lijkt mij 4 kW verwarming voldoende.
Waarom trouwens dit type? Een SCOP van 3,8 vind ik wel erg matig. Een A+ label klinkt goed, maar er zijn genoeg keuzes met A++ of zelfs A+++ met verwarmen.
Het is het voorstel van de installateur, Samsung biedt hij standaard aan.
ik luister graag naar alternatieven in dezelfde prijsklasse.
Geen idee hoeveel de Samsung moet kosten, maar volgens mij is deze goedkoper en heeft zelfs een iets hogere SCOP van 4,10: Daikin FTX35J3BlackShadow schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:34:
[...]
Huis is van '86, maar wel gerenoveerd
Of een nog hogere SCOP van 4,85 Daikin FTXS35K
Als je bij Samsung moet blijven, dan zou ik in ieder geval voor de A3050-AR7000LNW-12 gaan. Zelfde vermogen, maar een heel stuk zuiniger (SCOP 4,60) en volgens mij ook wat luxer.
[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 17-03-2016 10:06 ]
Of je importeert een A+++ Mitsubishi uit Spanje.BlackShadow schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:34:
[...]
Huis is van '86, maar wel gerenoveerd
https://www.instaladorate...-electric-msz-fh35ve.html
Edit: vooraf even mailen voor de zekerheid over de verzendkosten.
[ Voor 15% gewijzigd door zeegerd op 17-03-2016 21:56 ]
There's nothing moister than an oyster.
Beter ga je voor een 7000 serie, die hebben een hogere cop.BlackShadow schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:02:
Welk vermogen zouden jullie aanraden voor een open keuken (30m²) + woonkamer (48m²)?
Zou dit lukken met 3.500 Watt koelvermogen / 4.000 Watt verwarmingsvermogen?
Betreft de Samsung AR5000-12 3.500 Watt koelvermogen / 4.000 Watt verwarmingsvermogen
We hebben ook CV (hoge rendementsketel gas) + houtkachel in de woonkamer.
De unit wordt in de zuidgerichte keuken gehangen.
In maart ging er 189kWh in de 2 Toshiba's om 100m2 warm te houden.
Beduidend minder dan een L/W wp nodig heeft.
Onze woonkamer/keuken is grofweg 90m3.
Volgens de tabellen zouden we voor 90m3 toch wel zeker een 3.5kW L/L wp nodig hebben. Maar bv de Daikin FTX35J3 gebruikt op jaarbasis volgens diezelfde tabel voor verwarmen met 956kWh veel meer dan 400kWh. En dan worden het dus veel duurdere kWh's dan de zelf opgewekte.
Omwille van omvang, geluidproductie, aanschafkosten (3x WAF) enzo neig ik toch om een kleine wp aan te gaan schaffen van juist maar 2.0kW (jaarlijks ook nog 723kWh voor verwarmen).
We kunnen dan de rest gewoon bijstoken met de bestaande CV toch?
Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Een kleine wp kan het gasverbruik goed verminderen, maar reken alleen op een verschuiving van de kosten.
Voor de verduidelijking, we verbruiken nu ca 600m3 gas (na jaarcorrectie) waarvan een kleine 500m3 voor verwarming.
Dat gas kost pakweg 56ct/m3. Voor het stroomoverschot van 400kWh krijg ik 8ct/kWh. Met een COP van 4 zou ik met 400kWh max 200m3 gas kunnen besparen. 400kWh a 8ct is 24 euro, 200m3 gas a 56ct is 112 euro. Dan is het toch niet alleen verschuiven maar ook 88 euro besparen?
Pas boven de 400kWh wordt het minder interessant want dan kosten die geen 8ct maar 21ct ofzo (en dan nog is het met een COP van 4 goedkoper toch?).
EDIT: Oja, en met 400kWh inruilen voor 200m2 gas besparing komen we met gas in het lagere capaciteitstarief.
[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 01-04-2016 11:53 ]
Ik gebruikte voorheen 1600 m3 gas en nu 1600 kWh stroom met de 3.5 kWh Daikin Ururu Sarara.sjimmie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:51:
1000kWh voor 2, is dus 500kWh voor 1? Dat valt dan wel mee, maar hoe "zwaar" zijn ze dan?
Voor de verduidelijking, we verbruiken nu ca 600m3 gas (na jaarcorrectie) waarvan een kleine 500m3 voor verwarming.
Dat gas kost pakweg 56ct/m3. Voor het stroomoverschot van 400kWh krijg ik 8ct/kWh. Met een COP van 4 zou ik met 400kWh max 200m3 gas kunnen besparen. 400kWh a 8ct is 24 euro, 200m3 gas a 56ct is 112 euro. Dan is het toch niet alleen verschuiven maar ook 88 euro besparen?
Pas boven de 400kWh wordt het minder interessant want dan kosten die geen 8ct maar 21ct ofzo (en dan nog is het met een COP van 4 goedkoper toch?).
EDIT: Oja, en met 400kWh inruilen voor 200m2 gas besparing komen we met gas in het lagere capaciteitstarief.
Met een gebruik van 500 m3 gas, lijkt voor mij een 2.5 kWh Daikin Ururu Sarara ook voldoende capaciteit. Die heeft een SCOP van 5.90. Hoe hoger de SCOP hoe minder verbruik
Ik kan met een cop van 5 rekenen en de airco beneden draait het meest.
In de zomer koel ik boven de slaapkamer en gebeurt er beneden niets.
Met een L/W wp heb je meer verbruik omdat er o.a. een pomp en aardig wat regelelektronica stroom verbruikt.
Ik heb het voordeel dat mijn cv uit staat, dus geen 10W stand-by verbruik en geen 75W bij stoken.
Draait een L/W wp tegelijk met de cv, dan is dat denk ik niet heel gunstig.
Goed te lezen dat 2.5kW al genoeg zou moeten zijn. Op hoeveel kWh per jaar zou zoiets uitkomen in een redelijk geisoleerd rijtjeshuis (zoals gezegd nu 600m3 dus dat valt mee volgens mij)?ZuinigeRijder schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:10:
[...]
Ik gebruikte voorheen 1600 m3 gas en nu 1600 kWh stroom met de 3.5 kWh Daikin Ururu Sarara.
Met een gebruik van 500 m3 gas, lijkt voor mij een 2.5 kWh Daikin Ururu Sarara ook voldoende capaciteit. Die heeft een SCOP van 5.90. Hoe hoger de SCOP hoe minder verbruik
Die Ururu Sahara is een mooi ding, met luchtbevochtiging, ventilatie, enz...
Maar als ik kan kiezen tussen een "simpele" voor 700 euro of die Ururu voor 1700 dan ga ik liever voor de simpele voor 1000 euro minder. (geen extra's en COP verschil 4.x of 5.x dan maar voor lief nemen)
Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:11:
Sinds 1 januari is gas duurder door extra 7ct belasting en stroom werd 2ct goedkoper.
Ik kan met een cop van 5 rekenen en de airco beneden draait het meest.
In de zomer koel ik boven de slaapkamer en gebeurt er beneden niets.
Met een L/W wp heb je meer verbruik omdat er o.a. een pomp en aardig wat regelelektronica stroom verbruikt.
Ik heb het voordeel dat mijn cv uit staat, dus geen 10W stand-by verbruik en geen 75W bij stoken.
Draait een L/W wp tegelijk met de cv, dan is dat denk ik niet heel gunstig.
Mijn 5kW L/W WP heeft minder verbruik dan mijn 2.5 en 3.5kW (6kW) L/L WP, het huis is hetzelfde gebleven en de temperatuur nog comfortabeler..Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:19:
Er gebeurt best weinig hier, airco's werken kennelijk altijd goed![]()
[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 01-04-2016 12:20 ]
Da's een beetje kort door de bocht, met een paar dagen vorst vliegen de defrosts je om de orenBenEco schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:19:
[...]
Mijn 5kW L/W WP heeft minder verbruik dan mijn 2.5 en 3.5kW (6kW) L/L WP, het huis is hetzelfde gebleven en de temperatuur nog comfortabeler..
Minder kort dan je denkt, kan beide types WP in de praktijk vergelijken en log alle gegevens.Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:21:
[...]
Da's een beetje kort door de bocht, met een paar dagen vorst vliegen de defrosts je om de oren
Hier helaas alles met gewone radiators en dat maakt het totaalplaatje minder interessant

Wanneer de 1 op 1 conversie zou gelden zoals bij mij zou de 500 m3 gas vervangen worden door 500 kWh verbruik bij een SCOP van 5.9. Wanneer je een airco kiest met een SCOP van 4 zou je uitkomen op ongeveer 740 kWh (5.9/4*500).sjimmie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:18:
[...]
Goed te lezen dat 2.5kW al genoeg zou moeten zijn. Op hoeveel kWh per jaar zou zoiets uitkomen in een redelijk geisoleerd rijtjeshuis (zoals gezegd nu 600m3 dus dat valt mee volgens mij)?
Die Ururu Sahara is een mooi ding, met luchtbevochtiging, ventilatie, enz...
Maar als ik kan kiezen tussen een "simpele" voor 700 euro of die Ururu voor 1700 dan ga ik liever voor de simpele voor 1000 euro minder. (geen extra's en COP verschil 4.x of 5.x dan maar voor lief nemen)
P.S. de 2.5 kWh slaat vaak op het koelvermogen en niet het verwarmingsvermogen. Dus daarvoor moet je even in de specs kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-04-2016 12:41 ]
Verder zou ik geen buitenunit willen die 60dB herrie produceert
Speedy-Andre,
Er moet me iets van het hart
Je bent in meerdere posts en topics enorm pro Toshiba. Daar is niets mis mee maar zou bijna denken dat je er baat bij hebt om Toshiba's te promoten! Er is ook een wereld buiten Toshiba!
Zo goed en zuinig jou Toshiba zijn werk doet bij jou thuis is dat mede afhankelijk van de woning-isolatie en persoonlijke instelling. Niet alleen van de L/L pomp.
[ Voor 23% gewijzigd door Trebbors op 01-04-2016 15:24 ]
Ik wil maar aangeven dat een budget airco ook dito resultaten geeft ongeacht het merk.
Dingen als herrie in de tuin kan je beter voorkomen, eenmaal geplaatst stuur je een airco niet even terug omdat hij niet bevalt
Dat is ook zo.Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:13:
Waar noem ik Toshiba in je quote?
Ik wil maar aangeven dat een budget airco ook dito resultaten geeft ongeacht het merk.
Dingen als herrie in de tuin kan je beter voorkomen, eenmaal geplaatst stuur je een airco niet even terug omdat hij niet bevalt
Verbruik Daikin US 133 kWh (5,35 kWh/dag), graaddagen maart 2016: 391 ofwel 0,34 kWh/ggd
Verbruik hr-ketel 87 m3 (2,806 m3/dag), graaddagen maart 2015: 368, ofwel 0,236 m3/ggd (exclusief de elektriciteit om de cv-pomp op gang te houden)
Alleen stookte ik daar de hele woning mee warm incl. tapwater.

Het "niet verwarm verbruik" is de Daikin geweest voor het koelen. Niet veel gebruikt, maar 24 kWh voor koelen, maar wel erg fijn wanneer het nodig is. De HR CV ketel wordt alleen nog maar voor warm water gebruikt en in 1 jaar heb ik maar 93,63 m3 gas verbruikt. De investering om helemaal gasloos te gaan is echter te groot, dus ga nog even door met de 12 jaar oude HR CV ketel voor warm water. Een doorstroomboiler of WTW is geen optie en ondanks de subsidie op L/W warmtepompen of warmtepompboiler hou ik het zoals het is.
En het gebruik van stroom voor verwarmen:

Het historisch gasverbruik over de jaren heen, zegt genoeg.

M.b.t. het gasverbruik kun je zien dat voor 2012 (toen ik de zonnepanelen kreeg en ook ging bijstoken met een elektrische sfeerhaard met COP=1), ik nog meer gas per graaddag verstookte met mijn efficiënte

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-06-2018 12:49 ]
Een in de keuken (circa 45m3) en een in de kamer (100m3).
In totaal 1000 kWh nodig gehad sinds 1-1-2016. (voorheen 2000 m3 gas per jaar verbruikt voor het hele huis en tap- en douchewater)
Benieuwd waren we vooral naar de 'overlast' van wind en geluid.
De stille stand (nacht stand) verwarmt weinig.
Stand 1 is normaal waarbij het geluid en wind meevalt. De keuken kan er prima op draaien. De kamer niet omdat de 2,5 kW dit niet aan kan op stand 1.
Stand 2 is niet prettig als je in de wind van de airco zit. Het geluid is best aanwezig als je tv kijkt. De airco in de kamer kan het dan wel aan met 100m3 ondanks dat het dan buiten flink vriest.
Stand 3, 4 en 5 zijn niet te doen mbt wind en geluid en alleen geschikt voor het opwarmen als je nog niet in de ruimte bent.
Conclusie van een winter: in de keuken is het een prima verbetering.
In de kamer is het goed te doen qua warmte en energieverbruik maar het geluid op stand 2 is niet prettig.
Een tweede Daikin in de kamer is gewenst die ook op stand 1 draait.
Dat is dan tevens ook handig omdat tijdens vorstdagen regelmatig de airco op ontdooien gaat en dan circa 10 minuten niet draait. Dat is goed merkbaar omdat na enkele minuten de temperatuur in de kamer merkbaar daalt.
Hoe zijn jullie ervaringen op stand 1 en op stand 2 van de airco?
Voor het prijsverschil van €200 had ik dat niet gedaan denk ik, al heb ik makkelijk praten
Het zou zelfs kunnen dat een 3,5kW model uiteindelijk zuiniger was geweest.
Zelf zit ik ook op de grens met mijn 3,5kW Toshiba voor ruim 100m3, maar ik ervaar geen overlast bij vorst.
Een zwaarder model zou onder de A+++ komen en boven mijn toenmalige budget.
Uit de grafieken haal ik dat 3,5 kW maar circa 10 % meer warmte geeft (bij -10 C geeft de 2,5 circa 3,3 kW en de 3,5 circa 3,8 kW). Daarmee is er geen doorslaggevend verschil in het voorkomen van wind en geluid.
De 2,5 kW is 'comfortabel' op stand 1 en kan het aan als het buiten + 5 C is voor een 100m3 ruimte. Mij lijkt dat de 3,5 kW dat kan vanaf + 2 C buiten. Onder de 2 C dient deze als nog op stand 2 gedraaid te worden voor een 100 m3 kamer. Mijn beeld is dat 2 stuks 2,5 kW het wel aankunnen bij -15 C op stand 1.
Benieuwd ben ik naar geluid en wind ervaringen op stand 1 en stand 2
Ik meet wat mijn Toshiba`s verbruiken en ik tik soms de 2kW aan met 1 airco en samen is dat 4kW.
De airco`s zitten op een andere groep en bijv. niet bij de keukenboiler die nog eens 2100W trekt.
Met een 25A hoofdzekering moet je dus opletten
Nu weet ik dat die 2kW alleen bij opstarten voor komt (timer gestuurd) dus dat kan je goed inplannen.
Gewoon onder een ander mindergas account de kWh standen invullen, minimaal 1x per maand.mv8tekst schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:45:
Zuinigerijder, hoe krijg je Mindergas zover dat ie kWh weergeeft? Of heeft Mindergas.nl een broertje dat minderkwh heet en er sprekend op lijkt?
En dan:
- het overzicht van mindergas bewaren lokaal (hele pagina bewaren in FireFox)
- vervangen van m3 door kWh en gasverbruik door stroomverbruik in de lokale pagina (zoek en vervang)
- lokale pagina openen
- screenshot maken (dit kan bijvoorbeeld met LightscreenPortable van een gedeelte van je scherm)
Ik heb de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW altijd op de automatische stand staan.stroomisgratis schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:35:
Vraag voor de daikin gebruikers die een 3,5 kW of 5 kW gebruiken en een 100 m3 ruimte hebben:
Hoe zijn jullie ervaringen op stand 1 en op stand 2 van de airco?
Mijn NETATMO heeft ook een geluidsmeter. Zonder airco aan is het 37 dB, met airco aan 39 dB.
Gemeten bij de TV, 7 meter van de airco.
Ventileren geeft wel meer geluid, dus dat staat in bijna nooit aan, aangezien ik ook ventilatie roosters in de ramen heb.
Wat is eigenlijk het echte voordeel van een L/W, W/W of brine/W warmtepomp?Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:19:
Er gebeurt best weinig hier, airco's werken kennelijk altijd goed![]()
Want naast dat soort systemen duurder zijn in aanschaf, verbruikt het volgens mij ook nog aardig wat(t).
Het enige dat in mij opkomt is wellicht geluidsproductie en hergebruik van aanwezig CV of VV systeem. Met dit laatste de mogelijkheid om per ruimte selectief te kunnen verwarmen.
Zie ik dit verkeerd en/of mis ik heel belangrijke voordelen t.o.v. L/L WP?
Een andere is WAF, diverse kasten met leidingen aan de muur kan niet iedereen waarderen
Wat energie betreft wisselt het aardig, soms presteert L/W net zo goed als L/L.
Ik koos voor L/L vanwege de eenvoudige installatie, prijs en het feit dat ik alleen ht radiators heb.
Alles ombouwen kost simpelweg te veel in een keer.
Heb je voor de alternatieven (dus niet L/L maar andere WP's) altijd LTV nodig en lopen er dan extra leidingen, of is dat laatste alleen als je nu nog geen enkele leiding hebt lopen?
Vind wel interessant, want dit soort dingen vraag ik me al een tijd af.
Ik zie er vaak een buffervat of boiler bij met een elektrisch element, dan kan je hoge temperaturen halen.
Zelf heb ik in de keuken een Grohe red duo, die geeft 6 liter kokend water en da's voor mij genoeg.
Als je zuinig wil stoken met een wp (vergelijkbaar met gas of zuiniger) dan ontkom je niet aan LT.
Als het je om gasloos gaat, maar zonder LWWP die ook je verwarming doet, denk aan het alternatief van een WP-boiler op ventilatielucht, eventueel ervóór een zonnecollector (vaten van WP-boilers hebben af en toe een spiraal daarvoor) en eventueel een doorstroomverwarmer erachter (ligt eraan hoe 'zeker' je wilt zijn van genoeg heet tapwater).marcel87 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:17:
Thnx. Maar kan je qua tapwater helemaal gasloos worden: Kan het water kokend heet worden zodat je een gasloos bestaan kunt beginnen? Wanneer niet, is het dan niet net zo efficiënt om gewoon hiervoor een apart apparaat te hebben die wanneer nodig even wat tapwater op temperatuur maakt?
Zelf zou ik het zonder die laatste durven/willen, maar goed, WAF + twee kleine kinderen, dat wordt 'm vooralsnog niet.
Kokend heet wordt het niet, maar is dat nodig? Gaat eerder om kleine hoeveelheden, die je eerder in een waterkoker doet.
Zowel WP-boilers als zonnecollectoren zijn momenteel gesubsidieerd, al blijft het wrs een flinke investering.
En verwarmen kun je op deze manier bijv met een LLWP.
Wordt ie gratis op een verdieping afgeleverd?ZuinigeRijder schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:49:
Op deze warmtepompboiler krijg je 500 euro subsidie, wanneer je alleen warm water nodig hebt en je voor de rest verwarmt met een L/L warmtepomp ben je ook gasloos.
Ik zie mezelf geen toestel van 94kg en 1,7m hoog (excl. verpakking!) de trap op hijsen
Deze vwpb was de eerste stap naar een gasloze woning toen ik nog niet wist dat ik die ooit zou hebben. Inmiddels 2 L/L-WP, een vwpb en een paar infraroodpanelen en een slotje op de gasmeter rijker.
[ Voor 16% gewijzigd door mv8tekst op 06-04-2016 20:37 ]
Mooi! (geen vrees voor legionella met die temp?) Die kant op zie ik steeds meer mensen denken, al zijn we vaak zo aan luxe gewend dat het heel, heel erg zou zijn als er tijdelijk wat minder heet water beschikbaar is.mv8tekst schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:35:
Ik heb een (al wat oudere) Nibe ventilatiewarmtepompboiler, een losse unit met een vat van 150 liter. Ik woon hier met 3-4 personen. Boiler op ecostand: bovenste deel wordt verwarmd tot 52 graden, onderste deel minder, dit is voldoende om met 2 personen na elkaar te douchen. Zelden is het zover gekomen dat het water oncomfortabel lauw werd. Combineer met een spaardouche om het verbruik nog verder te beperken. Die van mij verbruikt gemiddeld 3 kWh per dag in de winter, iets minder in de zomer, en heeft geen naverwarmer.
Deze vwpb was de eerste stap naar een gasloze woning toen ik nog niet wist dat ik die ooit zou hebben. Inmiddels 2 L/L-WP, een vwpb en een paar infraroodpanelen en een slotje op de gasmeter rijker.
Zou er geen probleem mee hebben; ik douche altijd koud, zodat ik ook wel makkelijk praten heb.
NB zou je de warmedouchetijd wellicht kunnen verdubbelen mbv een douche-wtw?
Vooralsnog hier (tevens on-topic): eerst de Daikin US installeren.
Douche-wtw is hartstikke goed maar in een bestaande situatie hartstikke lastig in te bouwen tenzij je gelijk de badkamer wilt renoveren. Hoe meer mensen er van die ene douche gebruikmaken hoe zinvoller het wordt. Dus 1 badkamer voor een gezin met opgroeiende kinderen: ik zeg doen! Vooral als je meiden in de tienerleeftijd hebt of op termijn zult hebben. Ik heb twee badkamers voor 3-4 mensen (ik verhuur een etage met badkamer) en dan heeft het weinig nut, althans financieel.
De vwpb trekt max. 400 watt en een naverwarmer is niet nodig, als ik vaak een lauw vat zou hebben kan ik hem van eco op normaal of zelfs op hoog zetten en wordt ook het onderste deel van het vat naar een hogere temperatuur gebracht.
Hier is vanwege inductiekoken de meterkast aangepast naar 3x25A. Volgens mijn energiemonitor bij Enelogic wordt er in de praktijk zelden of nooit meer dan 4 kW opgenomen door alle apparaten samen. Even gebladerd: afgelopen maand was 4,87 kW het hoogste. (Twee LLWP, een vwpb, twee inductieplaten en twee ovens in huis.)
On topic: gefeliciteerd met je US
Dat anti-legionella programma, hoe lang staat dat element aan?
Bij mijn weinige gebruik zal hij best vaak dat programma uitvoeren denk ik.
Als hij dat doet wanneer het vat al warm is dan zal het wel meevallen.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2