(off-topic...)mv8tekst schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:11:
Er zit een legionellaprogramma op dat automatisch een keer per week het hele vat tot boven de 60 graden opstookt, dat is ook verplicht.
Douche-wtw is hartstikke goed maar in een bestaande situatie hartstikke lastig in te bouwen tenzij je gelijk de badkamer wilt renoveren. Hoe meer mensen er van die ene douche gebruikmaken hoe zinvoller het wordt. Dus 1 badkamer voor een gezin met opgroeiende kinderen: ik zeg doen! Vooral als je meiden in de tienerleeftijd hebt of op termijn zult hebben. Ik heb twee badkamers voor 3-4 mensen (ik verhuur een etage met badkamer) en dan heeft het weinig nut, althans financieel.
De vwpb trekt max. 400 watt en een naverwarmer is niet nodig, als ik vaak een lauw vat zou hebben kan ik hem van eco op normaal of zelfs op hoog zetten en wordt ook het onderste deel van het vat naar een hogere temperatuur gebracht.
Hier is vanwege inductiekoken de meterkast aangepast naar 3x25A. Volgens mijn energiemonitor bij Enelogic wordt er in de praktijk zelden of nooit meer dan 4 kW opgenomen door alle apparaten samen. Even gebladerd: afgelopen maand was 4,87 kW het hoogste. (Twee LLWP, een vwpb, twee inductieplaten en twee ovens in huis.)
Mooie info, waarvoor dank. Ik ben wel aan het informeren naar wp-boilers maar wat me belangrijk lijkt, vind ik vaak niet of ten dele. Zoals: welk ventilatiedebietbereik (m3/s of m3/h oid) heeft het apparaat en werkt dit volautomatisch of kan ik zelf ook iets instellen? Ik wil de keuze hebben om bijv lauw te douchen ipv dat het apparaat 'denkt': nu maar op de hoogste stand ventileren omdat er warm water nodig is (met misschien beneden tocht als gevolg); óf juist kiezen om dat wel te laten doen.
Nog een idee: hergebruik van de koude lucht (uitblaas van WPB, even niet door pijpje naar buiten) op een oververhitte zomerzolder. Mijn neus werkt heel slecht dus ik zou de lucht zelf hergebruiken, maar daarmee ben ik vast een uitzondering; bovendien werkt de neus van de vrouw juist goed.
There's nothing moister than an oyster.