Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.020 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
mv8tekst schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:11:
Er zit een legionellaprogramma op dat automatisch een keer per week het hele vat tot boven de 60 graden opstookt, dat is ook verplicht.
Douche-wtw is hartstikke goed maar in een bestaande situatie hartstikke lastig in te bouwen tenzij je gelijk de badkamer wilt renoveren. Hoe meer mensen er van die ene douche gebruikmaken hoe zinvoller het wordt. Dus 1 badkamer voor een gezin met opgroeiende kinderen: ik zeg doen! Vooral als je meiden in de tienerleeftijd hebt of op termijn zult hebben. Ik heb twee badkamers voor 3-4 mensen (ik verhuur een etage met badkamer) en dan heeft het weinig nut, althans financieel.
De vwpb trekt max. 400 watt en een naverwarmer is niet nodig, als ik vaak een lauw vat zou hebben kan ik hem van eco op normaal of zelfs op hoog zetten en wordt ook het onderste deel van het vat naar een hogere temperatuur gebracht.

Hier is vanwege inductiekoken de meterkast aangepast naar 3x25A. Volgens mijn energiemonitor bij Enelogic wordt er in de praktijk zelden of nooit meer dan 4 kW opgenomen door alle apparaten samen. Even gebladerd: afgelopen maand was 4,87 kW het hoogste. (Twee LLWP, een vwpb, twee inductieplaten en twee ovens in huis.)
(off-topic...)

Mooie info, waarvoor dank. Ik ben wel aan het informeren naar wp-boilers maar wat me belangrijk lijkt, vind ik vaak niet of ten dele. Zoals: welk ventilatiedebietbereik (m3/s of m3/h oid) heeft het apparaat en werkt dit volautomatisch of kan ik zelf ook iets instellen? Ik wil de keuze hebben om bijv lauw te douchen ipv dat het apparaat 'denkt': nu maar op de hoogste stand ventileren omdat er warm water nodig is (met misschien beneden tocht als gevolg); óf juist kiezen om dat wel te laten doen.

Nog een idee: hergebruik van de koude lucht (uitblaas van WPB, even niet door pijpje naar buiten) op een oververhitte zomerzolder. Mijn neus werkt heel slecht dus ik zou de lucht zelf hergebruiken, maar daarmee ben ik vast een uitzondering; bovendien werkt de neus van de vrouw juist goed. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat ik in de specs lees is dat je de gewenste temperatuur kan instellen.
Het debiet lijkt mij begrensd te zijn door de dikte van de leiding, voor de rest rust de hele lading water erop :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Speedy-Andre schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:58:
Wat ik in de specs lees is dat je de gewenste temperatuur kan instellen.
Het debiet lijkt mij begrensd te zijn door de dikte van de leiding, voor de rest rust de hele lading water erop :)
Ventilatiedebiet... Immers, tocht in woonkamer, etc. OK, verduidelijkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ventilatie staat in de specs, vaak 200m3 per uur bij een 200l of 300l model.
Zeg maar standje 2 van een ventilatiebox.
Bij mij is dat niet van belang, ik wil een kamer gebruiken met gesloten deur, raamrooster en dakdoorvoer.
Wel geinig dat zo'n ding bijna op een airco lijkt, lucht in dezelfde ruimte (her)gebruiken :)

[ Voor 48% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-04-2016 15:42 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Speedy-Andre schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:37:
Ventilatie staat in de specs, vaak 200m3 per uur bij een 200l of 300l model.
Zeg maar standje 2 van een ventilatiebox.
Bij mij is dat niet van belang, ik wil een kamer gebruiken met gesloten deur, raamrooster en dakdoorvoer.
Wel geinig dat zo'n ding bijna op een airco lijkt, lucht in dezelfde ruimte (her)gebruiken :)
Neem die link hierboven als voorbeeld (Midea).

Op de site staat dat ie een extra spiraal voor bijv zonnecollector heeft. Staat echter niet in de specs (pdf). In de specs zie ik het niet debiet staan (noch op site noch in pdf). Dat is trouwens meestal instelbaar, bij mijn weten (maar hoe dan?). Ook het leeggewicht is nogal verschillend (site vs pdf). En als ik wat meer tijd had is vast meer onduidelijkheid te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je bij havepe kijkt, dan zie je dat in de specs bij hun merk MDV staan, die lijken exact op de Midea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vervuil `mijn topic` nog even :P
Iemand die hier mee leest gaat z`n wpboiler vervangen voor een Ecodan en ik zou dan voor weinig een wpboiler met 200l kunnen plaatsen.
Ik zit nog een beetje met het bad, de wpboiler werkt zuiniger bij lagere temperaturen en het zou kunnen dat ik genoeg water heb om het bad te vullen met 40 graden.
Normaal heb je een volle boiler met 60 graden en meng je koud water bij zodat je maar een deel gebruikt.

Tegelijk zocht ik naar inductie kookplaten en er zijn 4-pits modellen van 3,65kW te krijgen.
Voor mij gaat dat wel werken omdat ik nooit meer dan 1 pit voluit gebruik.
Dat betekent dat er enkel een vrije groep nodig is en wellicht gaat de hoofdzekering van 25A naar 35A omdat er toch wel veel grootverbruikers tegelijk aan kunnen staan.

Bij Liander vond ik een prijslijst met daarop een tarief van €117 voor verzegelen van de gaskraan.
Liander verbergt dit zorgvuldig maar je hoeft blijkbaar de gasmeter niet weg te laten halen voor €605.
Wat me nog niet duidelijk is of je die dienst kan gebruiken als je stopt met gas afnemen.

Als dat idd blijkt te kunnen, dan komt een gasloos bestaan opeens snel dichterbij O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
@Speedy Andre. Over gas afsluiten: netbeheerders gedragen zich niet altijd even netjes als je je gas wilt afsluiten. Je bent echter niet verplicht te betalen om iets NIET te gebruiken!!

Waar je op moet letten: je moet niet aan de netbeheerder vragen om je meter af te sluiten of weg te halen of wat ook, jij als consument hebt alleen met je gasleverancier te maken.
Ik heb netjes mijn gascontract opgezegd en een paar weken later kreeg ik een standaard 'dreigbrief' van de netbeheerder dat ik verplicht een gasleverancier moest hebben omdat ik anders illegaal gas kon gebruiken. Gebeld en uitgelegd dat ik geen gas meer gebruik en dus geen leverancier nodig heb. Maanden later stonden er ineens twee mannetjes van Endinet voor de deur die een slotje op de gasmeter hebben gezet. Kosten nul. En zo hoort dat. Eventuele heraansluiting wordt wel in rekening gebracht.
De truc is dus dat je niet de netbeheerder vraagt om iets voor je te doen (want dan krijg je de rekening) maar dat je het initiatief aan hen laat, dat kunnen ze jou uiteraard niet in rekening brengen.

Een jaar vastrecht voor gas komt overeen met de kosten voor 900 kWh stroom. Ik zeg ga ervoor! De tvt van een tweedehands wp-boiler is hartstikke laag. Die van mij heb ik voor 600 euro op Marktplaats gekocht.

@Zeegerd. Nog even over de ventilatiewarmtepompboiler. Je kunt het ventilatiedebiet instellen (hoeveel m3 voor stand hoog, middel en laag) en daar moet de sww-productie het dan mee doen. Het is dus niet zo dat de sww-vraag het ventilatiedebiet bepaalt en dat ie ineens extra hard gaat ventileren als de temperatuur in het vat (te) laag is. Op ventilatiestand hoog zal het vat eerder weer op temperatuur zijn, maar bij lage buitentemperaturen trek je dan ook meer koude lucht je huis binnen dus dat is niet handig.
Als je het zo kunt uitmikken dat de ene helft van het gezin 's morgens doucht en de andere helft 's avonds (kwestie van gewoonte) heb je ook niet zo'n groot vat nodig. 150 liter op ecostand is bij mij echt voldoende. Heb je een groter vat dan heb je meer stilstandsverlies omdat je wel steeds heel die te grote bak water op temperatuur moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goed om te weten dat je alleen bij de leverancier gas hoeft op te zeggen :)
Die 200l zal regelmatig eigenlijk te veel zijn omdat ik niet dagelijks een bad vul.
Een douche kost zonder spaardouchekop snel ruim 100 liter.
De praktijk zal uitwijzen hoe het temperatuurverloop van dat kamertje is en of de airco`s daardoor meer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Wij hebben een open keuken met boven de bovenkastjes een (vrijwel lege/loze) koof.
Deze koof loopt langs de muur naar de buren met aan 1 uiteinde een buitenmuur.
Zou het mogelijk zijn om een binnenunit in die koof te bouwen? Op die manier zitten we niet met een "losse" binnenunit tegen een andere muur, en hangt de unit een beetje halverwege het huis.

De situatie is zoals in deze foto: Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mwyrrn.jpg
Tussen de blauwe koof en de witte lijst rondom zit nog een paar cm ruimte, de kleinste maten (21,5x31,5) zijn de maten van het "zichtbare" deel, de ruimere maten (27,5x35,0) zijn de maten die maximaal mogelijk zijn (inclusief de loze ruimte achter de witte lijst).
Ter verduidelijking hier een foto achter de witte lijst: Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2s8nygj.jpg

Het zou betekenen dat de binnenunit redelijk centraal in de ruimte komt te hangen en dat we een stuk loze ruimte benutten. De unit komt dan niet als los "ding" ergens aan de muur.
Potentiele problemen die ik kan bedenken zijn:
- De lange muur is de muur naar de buren, de aansluitingen moeten dus naar rechts worden uitgevoerd (4m verder is de buitenmuur)
- Zijn er binnenunits die zo compact en toch interessant zijn
- Mag een unit zo in een koof worden geplaatst
- De airflow kan worden beinvloed door de lijst
- Ik moet een nieuwe groep naar de koof zien te krijgen (moet lukken)

Zou zoiets kunnen?

[ Voor 1% gewijzigd door sjimmie op 09-04-2016 10:58 . Reden: Plaatjes kleiner gemaakt ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat wordt veel te krap, een normale binnenunit heeft boven en onder de lucht in- en uitlaat.
Bovendien zitten er filters in waar je nog bij moet kunnen.
Er zijn wel kanaal versies te krijgen, dan zou je alleen een rooster aan de voorzijde zien maar de luchttoevoer moet dan ergens in de koof verwerkt worden.
Voorbeeld

Afbeeldingslocatie: http://www.aircoprijs.nl/919-1649-thickbox/ssh-s25i-sez-kd25-va-suz-ka25-v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
oke aan de inlaat en de filters had ik nog nieteens gedacht, dat gaat em dus niet worden.
deze potentiele oplossing had een aanzienlijk hogere WAF dan een losse unit aan de muur, dus ik zal eens naar zo'n kanaal oplossing kijken! al vrees ik dat zo'n unit qua afmetingen (plat maar erg vierkant) niet past. Of zou je zo'n unit juist ONDER de keukenkastjes kunnen plaatsen, achter de plint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie o.a. een Daikin Fdxs60f die 20cm diep is en 115cm breed.
Een kanaalunit is niet afgewerkt dus metaal rondom, dat lijkt me niet mooi als hij in zicht hangt.
Als je hem in de koof kwijt wilt dan komt daar een groot rooster, of eigenlijk 2 naast elkaar.
Als hij achter de plint komt ben ik benieuwd of de luchtstroom gewaardeerd zal worden :P

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-04-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
zo' kanaalmodel past qua diepte zeer zeker niet in/achter die koof.
Maar mag/kan een kanaalmodel wel onder de keukenkastjes achter de plint (zoals een plintheater)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat het technisch gezien geen probleem zal zijn, zolang de lucht maar vrij kan circuleren.
Wel denk ik dat je de mogelijkheden voor richten van de luchtstroom beperkt.
Normaal gesproken blaast een airco bij verwarmen omlaag en bij koelen recht vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ik bedacht ineens dat we in de open keuken voor extra lage plinten hadden gekozen, dat past dus niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan kan je nog aan een vloerstaand model denken, zeg maar als een cv radiator.
Wat ook nog zou kunnen is om de koof naar voren te trekken zodat je wel genoeg diepte krijgt.
Zolang het 1 geheel blijft lijkt me dat nog wel te doen.
Eventueel combineer je dat met verlichting onder de koof.

[ Voor 60% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-04-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zo'n staand vloermodel zag ik inderdaad ook, maar daarvoor is niet echt een praktische plaats te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe staan de airco's ingesteld als het richting zomer gaat?
Nu heb ik nog een weektimer die de airco laat verwarmen, maar er komt een periode dat de airco niets hoeft te doen of moet koelen.
Mijn Daiseikai heeft een 'automatische' stand waarbij je alleen de gewenste temperatuur mee geeft.
Deze stand werkt niet echt prettig als je wilt verwarmen omdat hij dan de tijd neemt om een keuze te maken tussen ventileren, verwarmen of koelen.
Ook vind ik het interessant om te weten of men de hele dag koelt of alleen bij thuiskomst.
Dit hangt natuurlijk wel af van de situatie, ik heb veel glas op zuid en een plat dak waardoor ik geneigd zal zijn om langer te koelen ivm de warmeteopbouw in het steen/beton en de beperkte koelcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:41:
Hoe staan de airco's ingesteld als het richting zomer gaat?

Ook vind ik het interessant om te weten of men de hele dag koelt of alleen bij thuiskomst.
Dit hangt natuurlijk wel af van de situatie, ik heb veel glas op zuid en een plat dak waardoor ik geneigd zal zijn om langer te koelen ivm de warmeteopbouw in het steen/beton en de beperkte koelcapaciteit.
In onze oude woning koelde we 's zomers slaapkamer door ca. 1, 2 uur van te voren de airco aan te zetten (of via timer) en die draaide dan vrolijk tot het opstaan door op de laagste stand.

De woonkamer maakte echter overuren in verband met de extreme opwarming door zoninstraling via de glazen pui op zuid en west. Dit probeerden we wel tegen te gaan door overdag de gordijnen e.d. dicht te hebben, maar als ik als uitgangspunt 17.30 thuiskomen aannam dan moest eigenlijk de koeling al vanaf 15.00 uur aan om het "behaaglijk" te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok, gelukkig heb ik beneden een zonnescherm die ik via internet kan bedienen.
Boven blijven de rolluiken dicht maar op den duur is dat niet genoeg meer.
Hopelijk gaat de airco me niet wakker houden, ik slaap zelfs al niet met een draaiende (plafond)ventilator :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Ik probeer de zon zoveel mogelijk buiten te houden, waardoor ik op zich weinig koeling nodig heb. Ik heb jarenlang zonder gekund, dus ik gebruik 'm nu alleen bij langere en echt warme periodes. Ik kan m'n Daikin van afstand bedienen en zal 'm waarschijnlijk alleen laten draaien wanneer de PV panelen vol produceren. Dan ontlast ik daarmee het elektriciteitsnet een beetje (141 PV panelen in de straat) en hoef ik minder te salderen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Lees nu dit topic en het verbaast mij eigenlijk dat de meesten hier het idee hebben dat met een headpump veel energie bespaart kan worden.
Zelf heb ik bij het bouwen van mijn woning direct een vrv 5 pk geinstalleerd, oke wie appelen vaart appelen eet, hiermee verwarm ik in de winter mijn woningen en zomers koelen. Moet toegeven het is niet meer een van de nieuwste daikins 1997 maar zonder problemen draait hij al bijna 20 jaar zomer en winter door.
De energie die ik in de winter bespaar, 1 kw elektra levert 3,5 kw warmte, verstook ik immers weer met koelen in de zomer. Wij hebben geen gas in de wijk dus alles gaat elektrisch en ik gebruik ook geen stadswarmte om te verwarmen.
Binnen heb ik 5 wandunits hangen, ieder 2,8 kw groot en1 vloerunit van 3,5 kw.
Het verbruik totaal is gemiddeld 9 Mw p/j. Dit lijkt veel maar voor een woning met een oppervlakte van 280 vierkante meter valt dit best mee als je begrijpt dat er verder geen andere stookkosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37

franssie

Save the albatross

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:41:
<>
Ook vind ik het interessant om te weten of men de hele dag koelt of alleen bij thuiskomst.<> zijn om langer te koelen ivm de warmeteopbouw in het steen/beton en de beperkte koelcapaciteit.
Ik heb nu nog alleen de slaapkamer op een L/L airco en daarmee koel ik overdag actief omdat :
(1) de hond dan daar koel kan liggen en
(2) de zonnepanelen het verbruik meer dan ruimschoots compenseren.
(3) dat de warmte in de muren en plafond er niet zo snel uitgaan (voorkomen ipv genezen) en je het ding dus 's nachts ook moet laten draaien zou je 'm bij thuiskomst pas aanzetten, bij ons gaat ie na zonsondergang uit en dan gaat het raam open en dan hebben we een heerlijke koele slaapkamer met zelfs frisse lucht.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 20-04-2016 21:09 . Reden: leesbaarheid ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik stel die vraag omdat ik hoop dankzij de ervaringen van anderen zo zuinig mogelijk te koelen.
Als ik boven verwarm dan staan de deuren open, maar met koelen beperk ik me denk ik tot de slaapkamer.
Die ligt op zuid, heeft rolluiken en (helaas) een plat dak.
Koelen als de panelen stroom leveren lijkt me een prima idee, want ik denk dat ik ondanks de 21dB toch minder goed zal slapen als de airco werkt.
Ipv ramen doe ik een suskast open, wederom omdat ik nogal snel last heb van geluid door m`n tinnitus.

Ik verbaas me inmiddels niet meer over de besparing t.o.v stoken met gas, het is deze winter bewezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In april ging er 102,75kWh de airco`s in, april 2013 was ook zo koud en dat kostte 70m3 gas.
Financieel gezien al leuk, dat is €20 tegen toen €49 :)
Feb t/m april 2013 is nog leuker, 350m3 gas tegen 490kWh dit jaar!
En toch lees ik hier dat airco`s duurder in verbruik zouden zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Airco is alleen koelen, headpump is koelen of verwarmen en head recovery is koelen en verwarmen.
Een woning verwarmen middels een headpump is goedkoper dan gas/stadsverwarming.
Echter als je een headpump installeerd wil je ook alle mogelijkheden hiervan benutten dus ook koelen.
Dit houdt in dat wat je de winterperiode bespaart weer verbruikt met koelen in de zomer. Zou je zomers geen gebruik maken van het koelend vermogen ben je denk ik verkeerd bezig en heb je een hele dure installatie staan die je niet ten volle benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wtf is een headpump :?
Air conditioning hoeft niet alleen koelen te zijn, misschien was dat in de jaren 80 zo?
Ik ken wel een heatpump of warmtepomp, dat is de topic titel en wat bijv. een Toshiba Daiseikai of een Daikin ftx serie doet.
Met ons klimaat is koelen veel minder vaak nodig dan verwarmen, amper 10% van de tijd die je voor verwarmen gebruikt.
Daarbij is o.a.. de Toshiba zuiniger in gebruik met koelen dan met verwarmen als je er vroeg mee begint.
Ik wil kunnen koelen, met name de slaapkamer omdat ik slecht/niet slaap in een te warme kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:55
Speedy-Andre schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:16:
In april ging er 102,75kWh de airco`s in, april 2013 was ook zo koud en dat kostte 70m3 gas.
Financieel gezien al leuk, dat is €20 tegen toen €49 :)
Feb t/m april 2013 is nog leuker, 350m3 gas tegen 490kWh dit jaar!
En toch lees ik hier dat airco`s duurder in verbruik zouden zijn 8)7
Zeg jij dat je het gasverbruik van drie maanden (350m3)vervangen hebt door nu 490 kWh?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:28:
[...]

Zeg jij dat je het gasverbruik van drie maanden (350m3)vervangen hebt door nu 490 kWh?
Dat klopt, ik heb het in 2 airco's gestopt (2 etages).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:55
Speedy-Andre schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:38:
[...]

Dat klopt, ik heb het in 2 airco's gestopt (2 etages).
Oké cop 5.5 ongeveer vind ik best hoog. Maar is wel vergelijk met ander jaar natuurlijk. Ik heb afgelopen april maar heel weinig gestookt vergeleken met vorig jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kan het niet (meer) vergelijken, maar als ik de laatste jaren middel dan klopt het goed.
De hoge cop samen met de betaalbaarheid heeft mijn keus bepaald, een A+ model haalt dit niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-05-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Begrijp ik uit jou verhaal dat jij de afgelopen maanden alleen maar hebt verwarmt met je toshiba zonder gebruik van andere bronnen. Zou je dan ook het vermogen van de gebruikte apparaten kunnen vermelden.
Overigen je vraagt je af wat een headpump is, nou dat is denk ik precies wat jij nu in gebruik hebt winter verwarmen en met het zelfde aparaat zomers je slaapkamer koelen. of gebruik je daar 2 verschillende apparaten voor.
Speedy-Andre schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:34:
Ik kan het niet (meer) vergelijken, maar als ik de laatste jaren middel dan klopt het goed.
De hoge cop samen met de betaalbaarheid heeft mijn keus bepaald, een A+ model haalt dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pekanoot schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:49:
Begrijp ik uit jou verhaal dat jij de afgelopen maanden alleen maar hebt verwarmt met je toshiba zonder gebruik van andere bronnen. Zou je dan ook het vermogen van de gebruikte apparaten kunnen vermelden.
Overigen je vraagt je af wat een headpump is, nou dat is denk ik precies wat jij nu in gebruik hebt winter verwarmen en met het zelfde aparaat zomers je slaapkamer koelen. of gebruik je daar 2 verschillende apparaten voor.
[...]
Als je op 'headpump' zoekt dan vind je geen airco's maar wel heel andere dingen :)
Ik heb 2 airco's, op elke etage 1.
Beneden blijft het koel genoeg dus daar koel ik niet tenzij we tropische toestanden krijgen.
De slaapkamer koel ik momenteel wel tot ik ga slapen.
Het vermogen heb ik afgeleid van de de cv radiators, dat beneden 7kW en boven 5kW.
De airco's doen ieder tot 6,3kW en dat lijkt voldoende te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
zou eens zoeken op headpump airconditioning of head recovery airconditioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Die 6,3 kW is dat koelend of verwarmend vermogen.
Het afleiden van radiotor cq de warmteafgifte van de radiator is misleidend.
Een ruimte die te koud is breng je warmte in via b.v. een radiator of warme lucht. Een ruimte die te warm is breng je geen koude in, dit kan namelijk niet, maar onttrek je warmte aan die ruimte die je dan vervolgens ergens anders afgeeft.
Zomers wil je je kamer koel hebben dus onttrek je de warmte die je vervolgens aan de warme buitenlucht afgeeft.
Bij verwarmen middels een airco (warmtepomp) blaas je warme lucht de kamer in, deze warmte komt omdat de buitenunit de buitenlucht probeert te koelen, ofwel hij onttrekt warmte uit de buitenlucht. Daarom zal een headpump bij een bepaalde (+/- -15) minimum temperatuur geen warmte meer kunnen onttrekken aan de buitenlucht met als gevolg dat men niet meer kan verwarmen.
Dit was in het verleden vaak te zien aan de buitenunits waar soms een dikke ijslaag op was gevormd.
Tegenwoordig hebben bijna alle merken een goed werkend ontdooi programma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
Laten we het dan alsjeblieft over een heatpump hebben in plaats van een headpump... ;)
Een d of t maakt hier een wereld van verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 17:32
Ik lees overal dat de L/L warmtepomp wordt gebruikt om het overschot op de zonnepanelen op te heffen.
Voor nu valt het rendement (zonder subsidie) daarbij te betwisten. Als in 2020 de salderingsregel wordt teruggedraaid is het rendement ineens een stuk interessanter. Immers, je krijgt in het slechtste geval niets meer voor je kwh's.

Mijn vraag is hoe jullie dit praktisch zien? Hoe zorg je (zonder buffer / accu) ervoor dat de warmtepomp alleen datgene verbruikt dat 'over' is op de zonnepanelen, en hoe stuur je de warmtepomp aan om alleen te verwarmen als de zonnepanelen genoeg stroom leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:40:
Ik lees overal dat de L/L warmtepomp wordt gebruikt om het overschot op de zonnepanelen op te heffen.
Voor nu valt het rendement (zonder subsidie) daarbij te betwisten. Als in 2020 de salderingsregel wordt teruggedraaid is het rendement ineens een stuk interessanter. Immers, je krijgt in het slechtste geval niets meer voor je kwh's.

Mijn vraag is hoe jullie dit praktisch zien? Hoe zorg je (zonder buffer / accu) ervoor dat de warmtepomp alleen datgene verbruikt dat 'over' is op de zonnepanelen, en hoe stuur je de warmtepomp aan om alleen te verwarmen als de zonnepanelen genoeg stroom leveren?
Waarom zou je zo ingewikkeld willen doen? Een goede warmtepomp levert goedkopere warmte dan een C.V.-installatie (zelfs zonder zonnepanelen). Als je een stroomoverschot hebt wordt het wel extra interessant natuurlijk.

Precies gebruiken wat er op dat moment wordt opgewekt is lastig. De grootste opbrengst zit bij zonnepanelen in de zomer en laat dat nu net het moment zijn dat je je huis meestal niet wilt verwarmen.

Veel warmtepompen zijn wel aan te sluiten op bijvoorbeeld wifi en zo te besturen, als je ook je zonnepanelen en meter monitort zou je daar wel iets mee kunnen doen, maar volgens mij kun je niet tegen dat apparaat uitleggen dat deze precies zoveel watt mag gebruiken. Je zou dan iets met de temperatuur kunnen spelen in de hoop de perfecte setting te vinden, maar echt werkbaar lijkt het me niet.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:26
Ook hier heeft de CV het hele stookseizoen niet aangestaan. Alles verwarmd met de L/L WP. Er is 24/7 iemand thuis. Mid winter eens per week de houtkachel aan. De zonnepanelen op het dak leverden alle benodigde stroom.
Zelfs meer dan dat. Er wordt een Renault Twizy mee opgeladen en het gasverbruik is door inductiekoken en het plaatsen van doorstromer en boiler teruggevallen tot 50 m3.

Al met al heb ik €145,- over een heel jaar betaald. Waar ik voor de ingrepen €2.500,- per jaar betaalde. Nog afgezien van de bespaarde benzine... Ik ben erg tevreden.

Al mijn inzichten heb ik mogen ontvangen via dit forum, waarvoor mijn dank.

[ Voor 15% gewijzigd door shthpnz op 09-05-2016 20:30 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:19

Onbekend

...

Moet je (in de toekomst) een soort vergoeding betalen voor het gebruik van aardwarmte? Of is dat geheel gratis? Wat zijn anders de plannen daarover?

(Ik ben zelf namelijk aan het kijken hoe ik het gas/elektraverbruik kan terugdringen om zo geld te besparen, en aangezien ik met mijn huidige zonneboiler-cv-combinatie niet tevreden ben kijk verder naar wat er mogelijk is.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:26
Onbekend schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:05:
Moet je (in de toekomst) een soort vergoeding betalen voor het gebruik van aardwarmte? Of is dat geheel gratis? Wat zijn anders de plannen daarover?
Dan zou ik elders kijken. Dit forum heet 'Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp'.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pekanoot schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:29:
Die 6,3 kW is dat koelend of verwarmend vermogen.
Het afleiden van radiotor cq de warmteafgifte van de radiator is misleidend.
Als je de topic startpost nou eens leest, die heb ik zelf opgesteld :/
In dit topic ligt de nadruk op verwarmen en daar is het vermogen op gebaseerd.
Bovenstaande is niet misleidend, sterker nog ik had de cvketel op 50 graden staan en kreeg het huis warm.
Als dat met 50 graden lukt dan kan je stellen dat de radiators overgedimensioneerd zijn en dat de berekening zelfs aan de veilige kant uit komt.
Helaas heb ik niet genoeg opbrengst van de panelen voor de airco`s maar zelfs dan ben ik goedkoper uit.
Een vuistregel is 2kWh om 1m3 gas te vervangen, ofwel €0,40 ipv €0,70 maal 700 in mijn geval.
Elk beetje stroom overschot maakt het interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pekanoot schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:45:
Airco is alleen koelen, headpump is koelen of verwarmen en head recovery is koelen en verwarmen.
Een woning verwarmen middels een headpump is goedkoper dan gas/stadsverwarming.
Echter als je een headpump installeerd wil je ook alle mogelijkheden hiervan benutten dus ook koelen.
Dit houdt in dat wat je de winterperiode bespaart weer verbruikt met koelen in de zomer. Zou je zomers geen gebruik maken van het koelend vermogen ben je denk ik verkeerd bezig en heb je een hele dure installatie staan die je niet ten volle benut.
Je bent wel heel kort door de bocht. Heat recovery is warmte verplaatsen van de ene ruimte naar de andere ruimte, dus zonder het van buiten te halen.
Maar je kunt ook verwarmen en koelen tegelijkertijd terwijl je het wel een gedeelte warmte van buiten haalt, of naar buiten afvoert. De vraag van verwarmen en koelen gelijktijdig is namelijk zelden in evenwicht. Wel een geweldig mooi systeem trouwens.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Ik heb maar 1 vraag. Hebben jullie al eens je gehele woning verwarmd met 10 graden vorst zonder gebruik van fossiele brandstof of andere hulpmiddelen dan alleen je warmtepomp.
Mijn systeem is inmiddels 18 jaar oud dus "ja" deze kan je niet meer vergelijken met de huidige systemen.
Het betreft een 5 pk buitenunit met koelvermogen van 14,5 kW en verwarmend 16,3 kW. Zoals ik al eerder vermelde is de scop 3.5 en heb ik 4,6 kW nodig om die 16,3 kW warmte te halen. Let wel dit is geen 4,6 kWh. Helaas kan ik geen vergelijk maken daar de headpump gelijk met de bouw is geinstalleerd en ik alleen stadswarmte gebruik voor warm tapwater voor het overige is alles electrisch en gebruik ik gemiddeld 9 MWh p/j. Voor het gebruik met zonnepanelen kan ik nog niets zeggen daar deze nog geen jaar meedraaien, hoewel het er goed uit ziet. Op dit moment nog maar 4 MWh afgenomen en moet nog 4 maanden voor de 12 rond. Zal waarschijnlijk rond de 3 MWh uitkomen denk ik en dat voor een netto inhoud van 270 kub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 10:28
Ik vraag me af waarom dat niet zou kunnen....
Een beetje goed geïsoleerde rijtjeswoning (zeg na 1990, met wat extra aandacht voor kierdichting etc.) verliest echt niet meer dan 5 kW warmte bij 10 graden vorst.
Heb je een flink grote vrijstaande woning wordt dat misschien 10kW, maar als het meer dan dat is kun je beter investeren in wat extra isolerende maatregelen.

Met meer dan 10kW aan verwarmend vermogen kun je praktisch ieder (gemiddeld gedimensioneerd) huis warm houden in het nederlandse klimaat.
Ik zou het met 5kW nog wel afkunnen denk ik.

Het grootste 'probleem' is misschien dat het rendement van de warmtepomp nogal terug loopt (mede door defrosts van de buitenunit)

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 10-05-2016 12:48 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
pekanoot schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:16:
Ik heb maar 1 vraag. Hebben jullie al eens je gehele woning verwarmd met 10 graden vorst zonder gebruik van fossiele brandstof of andere hulpmiddelen dan alleen je warmtepomp.
Het antwoord hangt van meerdere factoren af natuurlijk, wellicht belangrijkste: vermogen/SCOP en de isolatiewaarde van het huis. Kennis van me heeft een passieve woning (oa muren met RC 8 ) en verwarmt alles met een warmtepomp van zo'n 7 of 8 kW. Het apparaat doet ook tapwater. Dit is een lucht/water-wp uiteraard. Met een LLWP zou het ook kunnen, afhankelijk van genoemde variabelen.

Maar misschien reageert iemand nog met praktijkervaring met een LLWP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zoals ik al eerder vermelde is de scop 3.5 en heb ik 4,6 kW nodig om die 16,3 kW warmte te halen.
De scop van destijds werd anders vastgesteld dan nu, dus je kan dat niet 1 op 1 vergelijken.
Ik meet het verbruik van mijn airco's zodat ik kan een idee krijg van de prestaties.
Met airco's blijft dat lastig omdat je de warmteafgifte niet kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:51
Ik heb ook besloten om eens te gaan kijken naar een mogelijkheid om mijn KW's welke ik over heb te gaan omzetten in een warmtepomp airco. Zie hiervoor mijn topic: Zonnepanelen, wat te doen met mijn overschot?

Ik denk dat ik met de Daikin Ururu Sarara FTXZ35N geen slechte keus maak.
Waar ik nu even mee zit is de plaatsing:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Doornheegde%201%20bijgesneden%20airco_zpsrapwkkqo.jpg

Rood is in mijn keuken, de buitenunit kan op de garage komen:
Voordelen: Makkelijkste installatie, uit het zicht, niet vlak bij de tv
Nadeel: zou de blaasrichting over de breedte van de ruimte voldoende zijn om de gehele keuken en woonkamer te koelen en te verwarmen?

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160506_073707_zpspw2x6fbi.jpg

Blauw is in mijn woonkamer, de buitenunit plaats ik dan in de hoek van de tuin (hiervoor moet ik de border inkorten zodat de unit daar kan staan. Op de foto zie je nog een blauwe getekende buitenunit):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/9e042f1e-2536-4381-bccf-1c0a1b75dec2_zpslxab3lbf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160508_115814_zpsnvdajnbd.jpg
Voordeel: over de lengte van de woning wordt gekoeld/verwarmt
Nadeel: wat lastigere installatie, binnenunit hangt 2 meter van TV af, unit is zichtbaar vanaf de straat.

Wat is nu het beste om te doen qua plaatsing? Qua installatie ga ik een deel zelf doen (in elke geval de border aanpassen), iemand nog goede ervaring met een installateur in de omgeving van Drenthe/Overijssel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mijn systeem is inmiddels 18 jaar oud dus "ja" deze kan je niet meer vergelijken met de huidige systemen.
Het betreft een 5 pk buitenunit met koelvermogen van 14,5 kW en verwarmend 16,3 kW. Zoals ik al eerder vermelde is de scop 3.5 en heb ik 4,6 kW nodig om die 16,3 kW warmte te halen. Let wel dit is geen 4,6 kWh. Helaas kan ik geen vergelijk maken daar de headpump gelijk met de bouw is geinstalleerd en ik alleen stadswarmte gebruik voor warm tapwater voor het overige is alles electrisch en gebruik ik gemiddeld 9 MWh p/j. Voor het gebruik met zonnepanelen kan ik nog niets zeggen daar deze nog geen jaar meedraaien, hoewel het er goed uit ziet. Op dit moment nog maar 4 MWh afgenomen en moet nog 4 maanden voor de 12 rond. Zal waarschijnlijk rond de 3 MWh uitkomen denk ik en dat voor een netto inhoud van 270 kub.
Ik neem aan dat je woning 18 jaar geleden ook beter geïsoleerd is dan de gemiddelde woning van die leeftijd.
Dus als het bij jouw lukt, dan moet het bij een flink jongere woning lukken. Ik ken genoeg praktijk voorbeelden waar het prima gaat met een VRF.
Maar ook genoeg waar het met multi of single splits al jaren goed gaat zonder gas.

Kun jij trouwens een linkje geven naar meer info over een headpump? Ben benieuwd, want ik kom heel andere dingen tegen...... ;)
Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:55:
Ik heb ook besloten om eens te gaan kijken naar een mogelijkheid om mijn KW's welke ik over heb te gaan omzetten in een warmtepomp airco. Zie hiervoor mijn topic: Zonnepanelen, wat te doen met mijn overschot?

Ik denk dat ik met de Daikin Ururu Sarara FTXZ35N geen slechte keus maak.
Waar ik nu even mee zit is de plaatsing:

[afbeelding]

Rood is in mijn keuken, de buitenunit kan op de garage komen:
Voordelen: Makkelijkste installatie, uit het zicht, niet vlak bij de tv
Nadeel: zou de blaasrichting over de breedte van de ruimte voldoende zijn om de gehele keuken en woonkamer te koelen en te verwarmen?

[afbeelding]

Blauw is in mijn woonkamer, de buitenunit plaats ik dan in de hoek van de tuin (hiervoor moet ik de border inkorten zodat de unit daar kan staan. Op de foto zie je nog een blauwe getekende buitenunit):
[afbeelding]

[afbeelding]
Voordeel: over de lengte van de woning wordt gekoeld/verwarmt
Nadeel: wat lastigere installatie, binnenunit hangt 2 meter van TV af, unit is zichtbaar vanaf de straat.

Wat is nu het beste om te doen qua plaatsing? Qua installatie ga ik een deel zelf doen (in elke geval de border aanpassen), iemand nog goede ervaring met een installateur in de omgeving van Drenthe/Overijssel?
Op de plek van rood ga je het niet lekker warm krijgen in je woonkamer/zithoek, waarschijnlijk krijg je flinke temperatuurverschillen.
Blauw is een veel betere plaats voor je binnendeel.
Vergeet trouwens niet dat de ruimte tussen buitendeel en buitenmuur zeker 30 a 40cm moet zijn, zeker als je er een omkasting of schot voor gaat zetten.
Met koelen zal het allemaal wel meevallen, maar bij verwarmen heb je heel veel luchtverplaatsing.
Recirculatie of een tekort aan lucht is een drama voor je COP en slecht voor de compressor.

[ Voor 42% gewijzigd door Oxellaar op 10-05-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
Ben al een tijdje dit topic aan het volgen en twijfelen tussen de Mitusbishi MSX-FH 35 of de Daikin Ururu Sarara FTXZ35N.

Ruimte die verwarmd moet worden is maar 80m2 (met in toekomst nog een uitbouw van 18m2)
Het huis is goed geïsoleerd (3 dubbel glas) en het gas verbruik is 500m3 incl. warm water.
Zonneboiler heb ik mij al gekocht moet hem alleen nog installeren, ff plaats maken op het dak omdat die helemaal vol ligt met zonnepanelen sinds afgelopen november..

[ Voor 0% gewijzigd door PvJo op 10-05-2016 19:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:40:

Op de plek van rood ga je het niet lekker warm krijgen in je woonkamer/zithoek, waarschijnlijk krijg je flinke temperatuurverschillen.
Blauw is een veel betere plaats voor je binnendeel.
Vergeet trouwens niet dat de ruimte tussen buitendeel en buitenmuur zeker 30 a 40cm moet zijn, zeker als je er een omkasting of schot voor gaat zetten.
Met koelen zal het allemaal wel meevallen, maar bij verwarmen heb je heel veel luchtverplaatsing.
Recirculatie of een tekort aan lucht is een drama voor je COP en slecht voor de compressor.
Ik zag in de installatiehandleiding dat de eisen die gesteld worden aan de plaatsing opzich best meevallen:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Richtlijnen%20plaatsing%20buitenunit_zpsi0bcy3ly.jpg
Als ik de buitenunit aan het huis vastzet dan moet er tussen het uitblaasrooster en het muurtje van de border minimaal 20cm ruimte zitten en moet hij minimaal 5 cm van de muur van het huis staan.
Als ik de border inkort dan zit ik al zo'n 90cm uit de muur van het huis en heb dan voldoende ruimte. 5cm vanuit muur+30cm diepte van buitenunit. Dan houd ik 55 cm tot de border weer begint over (de blauwe getekende lijnen op de foto uit mijn vorige bericht).
Of dat ik de border laat staan zoals bij nu is (100cm breed, binnenmaat) en dan tot 90cm uit de muur de planten weghaal en uitgraaf. Bodem betegel en daar de unit in zet. Ik maak dan een muurtje van 50cm hoog om het zand weer tegen te houden. Op die manier is de unit maar een klein stukje zichtbaar.

Dat moet toch zonder problemen kunnen?
Anders moet ik later verzinnen of ik er iets omheen wil maken. De unit kan neem ik aan in weer en wind staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:22:
[...]

Ik zag in de installatiehandleiding dat de eisen die gesteld worden aan de plaatsing opzich best meevallen:
[afbeelding]
Apart dat die eisen zo verschillend zijn per fabrikant.
Samsung eist een flink grotere afstand voor een 3.5kW buitendeel.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9J3hUvTsJMTWvZ8MxAvE0AzY/full.jpg
Het vermogen moet uit buitenlucht gehaald worden, je zou dus verwachten dat dit ongeveer gelijk zou zijn voor iedere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:04:
[...]

Apart dat die eisen zo verschillend zijn per fabrikant.
Samsung eist een flink grotere afstand voor een 3.5kW buitendeel.
[afbeelding]
Het vermogen moet uit buitenlucht gehaald worden, je zou dus verwachten dat dit ongeveer gelijk zou zijn voor iedere fabrikant.
Dat is wel bijzonder. Je zou denken dat je gewoon de handleiding volgt en dat het goed komt. Het zou erg zuur zijn als ik mijn border ga aanpassen en achter blijkt dat de hij onvoldoende kan werken i.v.m. de afstanden. Hij wordt vast niet even op kosten van de fabrikant verplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Gewoon zoeken op heat pump airconditioning. Je kan ook een keer gewoon in de adresbalk VRV Inverter tikken, vervolgens krijg je diverse links met uitleg over deze systemen.

Maar als je gewoon een koeltechnisch bedrijf benaderd zal deze je haarfijn uitleggen wat al deze systemen inhouden. Airconditioning is een onderdeel binnen de koeltechniek en niet binnen de centrale verwarming techniek. Ook al installeren veel van deze CV bedrijven airconditioning het is niet hun vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Waarom zet je de buitenunit niet gewoon op de carpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
pekanoot schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:45:
Gewoon zoeken op heat pump airconditioning. Je kan ook een keer gewoon in de adresbalk VRV Inverter tikken, vervolgens krijg je diverse links met uitleg over deze systemen.

Maar als je gewoon een koeltechnisch bedrijf benaderd zal deze je haarfijn uitleggen wat al deze systemen inhouden. Airconditioning is een onderdeel binnen de koeltechniek en niet binnen de centrale verwarming techniek. Ook al installeren veel van deze CV bedrijven airconditioning het is niet hun vakgebied.
Zijn intresse ligt ook bij een Daikin warmtepomp en dat is een erg goede.
Dus verder zoeken lijkt me overbodig.

En om een overschot van pv weg te werken is een VRV(F) toch echt wat overdreven.
Die investering staat niet in verhouding tot een single split warmtepomp.
Daarnaast zal de hele woning vanbinnen op de schop moeten om koelleidingen, verdeel box, kabels en condensafvoer weg te werken.

Dat je niet bij de eerste beste installateur aan moet kloppen heb je gelijk in.
Maar installateurs die 15 jaar geleden al verder keken en toen begonnen zijn met koeling, zijn absoluut een stap verder dan een koeltechnisch bedrijf. Comfort klimaatbeheersing is namelijk iets waar een koeltechnisch bedrijf vaak totaal niets van snapt, en een goeie installateur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:11:
[...]

Zijn intresse ligt ook bij een Daikin warmtepomp en dat is een erg goede.
Dus verder zoeken lijkt me overbodig.
Klopt, ik hoor hier goede verhalen over. Ik zat nog aan Toshiba te denken, maar mijn vriendin kwam met de eis dat hij ook moet kunnen ontvochtigen en bevochtigen omdat de kinderen die zij krijgt in ons huis (gastouder) heel snel verkouden worden bij 'droge' airco's. Het verwarmen vind ik een hele mooie aanvulling om mijn overschot aan stroom te gebruiken.
En om een overschot van pv weg te werken is een VRV(F) toch echt wat overdreven.
Die investering staat niet in verhouding tot een single split warmtepomp.
Daarnaast zal de hele woning vanbinnen op de schop moeten om koelleidingen, verdeel box, kabels en condensafvoer weg te werken.
Hier ben ik het mee eens. Ik hem al heel veel geld in deze kluswoning gestopt. Mocht ik ooit een nieuwe woning kopen of nieuwbouw overwegen dan zal ik zeker het stukje 'besparing' meenemen. Maar nu is het gewoon veel te duur om te doen. Daarom dacht ik met een warmtepomp airco mooi te kunnen besparen op mijn gasverbruik. En het is nog te betalen.
Dat je niet bij de eerste beste installateur aan moet kloppen heb je gelijk in.
Maar installateurs die 15 jaar geleden al verder keken en toen begonnen zijn met koeling, zijn absoluut een stap verder dan een koeltechnisch bedrijf. Comfort klimaatbeheersing is namelijk iets waar een koeltechnisch bedrijf vaak totaal niets van snapt, en een goeie installateur wel.
Je haalt hier een goed punt aan, ik moet hier zeker goed naar gaan kijken. Destijds met mijn zonnepanelen merkte ik al dat deze bedrijven heel makkelijk zijn met hun offerte maar als je wat ingewikkelde vragen gaat stellen dan wordt dit afgewimpeld. Nu heb ik dit met behulp van het forum zelf gedaan en hier een hele mooie terugverdien tijd kunnen behalen.

Nu met de een warmtepomp airco ga ik weer zo'n gebied in. Voor mij is het vrij duidelijk hoe ik het wil hebben allemaal. Alleen de plaatsing van de unit is nog even een puntje. Ik had net een bedrijf gebeld, maar zij wilden alleen een prijs voor alles maken (hardware en installatie). De Daikin wil ik uit Spanje halen (€1720,- incl. verzenden in plaats van €2000,- in Nederland. Ik zoek dus een meer flexibelere installateur. Zelf de spullen ophangen scheelt best in kosten.
De Gamma biedt overigens ook een installatieservice: https://www.gamma.nl/airconditioning-monteren (€299,-).
Maar wat zijn normale installatiekosten? Mijn budget ligt zo rond de €2000,- voor alles.

@pekanoot, de carpoort is van de buurman. Daar mag ik geen buitenunit neerzetten. Het meest linkse dakraam is van mij. De rest is van hem. Op de plattegrond uit mijn vorige bericht zie je dat die muur in de hoek van de tuin de erfgrens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Zoals ik al eerder aangaf verwarm ik mijn woning alleen middels het gebruik van een heatpump airconditioner.
Dat houd in dat ik in totaal 5 wandunits heb hangen en een vloermodel heb staan. Dat is 5 x 2.5 kW en 1 x 3,2 kW. Denk je nou echt dat ik voor elke binnen unit separaat 1 buitenunit heb draaien.
Het systeem wat ik toen heb geinstalleerd zou voor de particulier zo`n fl. 75.000,00 gekost hebben en natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit niet voor iedereen bereikbaar is maar vanaf het moment dat deze systemen op de markt kwamen werden ze ook geplaatst bij particulieren.
Met de opkomst van de scroll compressoren werd het ook mogelijk om het koudemiddel volume te regelen naar verbruik, en zie hier de VRV inverter.

Voordat je struikelt over het bedrag, ik heb al eerder aangegeven dat "Wie appelen vaart appelen eet".
Dus ja ik was ac/cv monteur. Ben ooit begonnen in de centrale verwarming en midden jaren 80 moest ik opnieuw naar school voor de opleiding koeltechniek. Met het bouwen van mijn eigen woning kon ik voor een vriendenprijsje via Itho dit Daikin systeem nog kopen, het installeren heb ik zelf gedaan het was immers mijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Vraag eens een prijsje bij een koeltechnisch bedrijf en een CV bedrijf, kan je vertellen dat de eerste vele malen duurder zal zijn en dat is niet voor niets.

Vaak genoeg meegemaakt dat een gamma systeempje of een systeem geinstalleerd door een CV bedrijf problemen ging vertonen en wie mag er dan uiteindelijk opdraven.

Dit gebeurd niet alleen bij particulieren hoor ook bij grote bedrijven komen we dat soort dingen tegen, en ja dan krijg je altijd het verwijt dat we zo duur zijn.
In de jaren 90 toen het stek diploma ging spelen kon zelfs de grootste boeren l... dit diploma halen.Had je eenmaal dit diploma mocht men elke freon handeling uitvoeren, er lopen er nu genoeg rond die op basis van dit gegeven stek handelingen uitvoeren. Voor stek erkende bedrijven het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor je uitleg. Leuk informatie om te lezen.
In de buurt vind ik een aantal Daikin dealers, eentje is een ZZP'er (op de site wordt aangegeven dat hij al 30 jaar in de koeltechniek zit voor bedrijven en particulieren). Misschien dat ik die benader om eens een prijsopgave te maken voor het installeren van alles incl, koelleiding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Binnetie schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:26:

Maar wat zijn normale installatiekosten? Mijn budget ligt zo rond de €2000,- voor alles.
Denk dat je met importeren uit Spanje + de rest helemaal laten doen over je 2000 euro heen gaat (gokje: 2200-2300). Dus.... proberen zoveel mogelijk zelf te doen. Die Mitsubishi (SCOP 5,1) is flink voordeliger daar, maar kan niet bevochtigen.

Een STEK-installateur zei me trouwens dat Daikin erg moeilijk doet over geïmporteerde warmtepompen als het een keer over garantie gaat. Anderen denken daar weer anders over, dus, tja... ik heb het erop gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Heeft er iemand ervaring met een Plug&Play installatie pakket?

"Met ons doe het zelf installatie pakket kan je zelf de airco installeren en hoeft er geen monteur te komen om de leidingen te vacumeren want deze zijn vanaf de fabriek af al ontlucht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geen ervaring mee (meestal een B-merk) maar vaak is het een grote dubbele aansluiting, wat niet handig is als je door een muur moet.
Flexibel is zo'n systeem ook niet, de geboden leidinglengte moet maar net passen.
De kwaliteit van een soldeer- of knelverbinding is een stuk beter als een vakman het uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:11:
Geen ervaring mee (meestal een B-merk) maar vaak is het een grote dubbele aansluiting, wat niet handig is als je door een muur moet.
Flexibel is zo'n systeem ook niet, de geboden leidinglengte moet maar net passen.
De kwaliteit van een soldeer- of knelverbinding is een stuk beter als een vakman het uitvoert.
Het is alleen de koper leiding, zonder toestel.
Ik weet niet of ik een link mag plaatsen.

http://www.klimaatwereld.nl/196-plugplay-installatie-pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
PvJo schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:03:
Heeft er iemand ervaring met een Plug&Play installatie pakket?

"Met ons doe het zelf installatie pakket kan je zelf de airco installeren en hoeft er geen monteur te komen om de leidingen te vacumeren want deze zijn vanaf de fabriek af al ontlucht."
Die quote is maar een halve waarheid...
Je leidingen vacumeren is niet het enige, je binnendeel moet je ook vacumeren.
Die is gevuld met stikstof in de fabriek.

Installatiekosten zijn éénmalig, doe dat gewoon zoals het hoort en je hebt er jaren plezier van.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 11-05-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Een vooraf gevulde installatie is wel degelijk mogelijk veel Amerikaanse merken werken hier mee en zijn uitgevoerd met zogeheten breekkoppelingen. In de USA zijn ze al vele jaren op de DHZ markt en daar is het heel gewoon dat de particulier zelf zijn installatie plaatst.
Als koelmonteur ben ook ik deze soms wel tegengekomen en wij verwijderden altijd deze koppelingen, als je door de muur heen moet heb je een vrij groot gat nodig voor doorvoer van deze koppelingen.
Daarnaast vereist het enige vaardigheid met het aandraaien. Het is zeer fijne schroefdraad en je moet de koppeling zover aandraaien tot de de breekplaten tegen elkaar liggen. Als dit zover is moet je in een keer met snelle draai de laatst schroefdraad gangen aandraaien. doe je dit niet ben je je koudemiddel kwijt, ofwel kun je een stek erkende monteur laten komen om vervolgens je nieuwe installatie te openen en af te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Het is zeker geen halve waarheid, inderdaad is het normaal dat je een lege installatie eerst moet afpersen met stikstof voordat je gaat vacumeren, en als een installatie al wat langer open staat zal dit soms 2 tot 3 keer herhaald moeten worden tot daadwerkelijk alle vocht uit het systeem is. Alleen bij kant en klare systemen met breekkoppelingen hoeft er niet gevacumeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
pekanoot schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:23:
Het is zeker geen halve waarheid....
Het is wel een halve waarheid....

Je kunt namelijk niet zelf je airco installeren, want je binnendeel kun je niet vacumeren.

Alleen als ook het binnendeel vacuum wordt aangeleverd kun je zelf installeren.
Al raad ik dat niemand aan, want het is erg lastig controleren of het vacuum nog in stand is op moment van monteren.
als je de boel afperst voor het vacumeren weet je zeker dat je safe zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Bedankt voor de uitleg, ga wel een monteur bellen lijkt mij veiliger ;)

Alleen nog ff kijken welke het wordt, de Daikin URURU SARARA FTXZ35N of de Mitsubishi MSZ-FH35VE2
Oxellaar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 18:50:
[...]

Die quote is maar een halve waarheid...
Je leidingen vacumeren is niet het enige, je binnendeel moet je ook vacumeren.
Die is gevuld met stikstof in de fabriek.

Installatiekosten zijn éénmalig, doe dat gewoon zoals het hoort en je hebt er jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tjonge wat een genot om het huis te kunnen koelen, het is echt in no time gebeurd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik moet nog even geduld hebben.....
Zojuist heb ik de Samsung A3050-AR7000-12 besteld.
Is voor zowel koelen als bijverwarmen bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 06:45:
Ik moet nog even geduld hebben.....
Zojuist heb ik de Samsung A3050-AR7000-12 besteld.
Is voor zowel koelen als bijverwarmen bovenverdieping.
Dat is een mooi apparaat. Ik heb deze ook gezien. Vooral de led vind ik mooi :) hij kan niet ontvochtigen geloof ik, maar zoiets is ideaal voor in de toekomst op de slaapkamer (voor mij de kleinere uitvoering). Heb je hem gewoon in een webshop gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
Als de breekplaten nog niet doorbroken zijn zijn de onderdelen volledig gevuld met koudemiddel. Elk onderdeel wat wordt geleverd met breekkoppelingen zijn ten alle tijden gevuld. Buitenunit, binnenunit en leiding elk apart om de doodsimpele reden dat je de leiding sets in diverse lengte kunt krijgen. Dit is ook een van de reden dat je soms een grote rol koelleiding naast een buitenunit ziet liggen.
Oxellaar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:40:
[...]

Het is wel een halve waarheid....

Je kunt namelijk niet zelf je airco installeren, want je binnendeel kun je niet vacumeren.

Alleen als ook het binnendeel vacuum wordt aangeleverd kun je zelf installeren.
Al raad ik dat niemand aan, want het is erg lastig controleren of het vacuum nog in stand is op moment van monteren.
als je de boel afperst voor het vacumeren weet je zeker dat je safe zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 12:54
Het plaatsen van een split unit Airco binnen en het buitendeel mag iedereen en is relatief eenvoudig. Echter, koeltechnische handelingen, d.w.z. het monteren/solderen van de leidingen en alle handelingen m.b.t. het koudemiddel, mogen alleen door STEK-erkende monteurs worden uitgevoerd.
• Leiding op maat maken.
• Bramen verwijderen.
• Stek koppelingen.
• Solderen met zilver/brons onder bescherming van stikstof.
• Leiding monteren met koperen ring.
• De gemonteerde installatie druk beproeven met stikstof.
• Controle met digitale meterset stand tijd afhankelijk van de inhoud installatie.
• Installatie van druk af.
• Installatie vacumeren.
• Controle met digitale meter, stand tijd afhankelijk van de inhoud installatie
• Installatie vullen met voor geschrevenen type en juiste hoeveelheid koel middel.
• Niet stek/ f-gassen gediplomeerd persoon mag GEEN koeltechnisch handelingen verrichten.
• Dus ook geen prefab leiding werk plaatsen monteren.
Het is daarom aan te bevelen om het onderhoud en ingebruikname van uw airco te laten uitvoeren door een STEK-erkend installatiebedrijf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

Tazzios

..

Wel zo netjes om de bron te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tazzios schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:52:
[...]

Wel zo netjes om de bron te vermelden.
Here you go.

Beetje van mij zelf een een beetje van http://allwaysairco.nl/html/doe_het_zelf_instructie.html

Ik heb mijn installatie een Daikin Ururu Sarara 3,5 Kw laten plaatsen door een plaatselijk bedrijf voor een concurrerende prijs, hoewel ik het zelf mag doen "ik heb een stek diploma" maar geen gereedschap.
Bij Daikin wordt ook aan gegeven dat de installatie i.v.m. garantie door een stek erkend bedrijf moet worden uitgevoerd.

Hoewel ik de beweeg reden snap om het zelf te gaan doen, is er zo als eerder naar voren gebracht een tussen weg zelf alles plaatsen en/of voorbereiden , maar alles wat met koeling/koelmiddelen te maken heeft laten doen door een stek erkend bedrijf en een gediplomeerde monteur.

Het in gebruik nemen / hebben van een warmtepomp zal bij de meesten een financieel afweging zijn, mocht daar ook een stukje milieu bij zitten dan zou ik altijd kiezen voor laten installeren.

Ook bij prefab leiding werk heb je geen enkele controle mogelijkheid of je installatie gas dicht is, daar kom je na verloop van tijd achter als je installatie niet meer werkt door dat je gas uit de installatie is verdwenen.

[ Voor 19% gewijzigd door wizzopa op 12-05-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
en als je nou flare koppelingen hebt zal je toch een flare moeten draaien en heb je geen ring nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:02:
[...]

Dat is een mooi apparaat. Ik heb deze ook gezien. Vooral de led vind ik mooi :) hij kan niet ontvochtigen geloof ik, maar zoiets is ideaal voor in de toekomst op de slaapkamer (voor mij de kleinere uitvoering). Heb je hem gewoon in een webshop gekocht?
Ontvochtigen doet iedere airconditioning, of je nu wilt of niet.
Bevochtigen kan hij idd niet, maar daar heb ik geen echte behoefte aan.

Ik kan rechtstreeks bij de importeur van Samsung Nederland afnemen ;)
pekanoot schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:30:
Als de breekplaten nog niet doorbroken zijn zijn de onderdelen volledig gevuld met koudemiddel. Elk onderdeel wat wordt geleverd met breekkoppelingen zijn ten alle tijden gevuld. Buitenunit, binnenunit en leiding elk apart om de doodsimpele reden dat je de leiding sets in diverse lengte kunt krijgen. Dit is ook een van de reden dat je soms een grote rol koelleiding naast een buitenunit ziet liggen.
[...]
Wat je zegt klopt helemaal, alleen reageerde ik op een vraag.....
De vraag ging over het alleen afnemen van deze leidingen en het systeem zelf ergens anders aankopen.
En dat heeft geen zin, normaal gesproken zijn binnendelen niet voorgevuld.

En wie zit er te wachten op een grote rol met overlengtevaan koelleidingen, niemand toch?
Na ee aantal jaar vergaat de isolatie en liggen de leidingen bloot.
Jij als oud koelmonteur houdt daar ook niet van denk ik.
DIY is leuk, maar soms moet je gewoon accepteren dat niet zomaar alles zelf te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
pekanoot schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:29:
en als je nou flare koppelingen hebt zal je toch een flare moeten draaien en heb je geen ring nodig.
Klopt, maar waarom denk je dat er Stekkoppeling op de markt zijn gebracht, is dat om dat de standaard flare koeltechnisch zo goed is?

Fouten die ik in de praktijk heb gezien, niet op de juist wijze gemaakte flare diameter te klein, flare te ver door geperst bij het maken materiaal dunner geworden, flare persen zonder de bramen van de leiding te halen, scheuren op de flare, scheuren van de wartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:32:
[...]

DIY is leuk, maar soms moet je gewoon accepteren dat niet zomaar alles zelf te doen is.
Een waar woord je kan en mag alles zelf doen aan je Airco maar laat het koelgedeelte over aan de vakmensen.

Je kan nog genoeg zelf doen gaten boren, console voor de buiten unit plaatsen, bevestigingsplaat voor de binnen unit ophangen, elektra aanleggen of kabels trekken met werkschakelaar en aansluiten in de groepenkast eventueel met kwh meting, koffie zetten brood je doen met de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:02:
[...]

Klopt, maar waarom denk je dat er Stekkoppeling op de markt zijn gebracht, is dat op dat de standaard flare koeltechnisch zo goed is?

Fouten die ik in de praktijk heb gezien, niet op de juist wijze gemaakte flare diameter te klein, flare te ver door geperst bij het maken materiaal dunner geworden, flare persen zonder de bramen van de leiding te halen, scheuren op de flare, scheuren van de wartel.
Klopt, een flare zelf maken is veel zwakker dan een stekkoppeling. Zeker bij warmtepompen waar enorm snelle temperatuurschommelingen voorkomen. Denk maar aan een defrost, dan krijgt de boel flink wat te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:22:
[...]

Klopt, een flare zelf maken is veel zwakker dan een stekkoppeling. Zeker bij warmtepompen waar enorm snelle temperatuurschommelingen voorkomen. Denk maar aan een defrost, dan krijgt de boel flink wat te verwerken.
En druk Daikin US persdruk 36 bar max!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zo...het setje is binnen :) Nu nog tijd zien te vinden om de boel te monteren.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s9n61guKQGv5NK5EwTw5KTMl/thumb.jpg
Klikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Cool! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mooi, waar komt ie precies te hangen? Hij is voor koelen+(bij)verwarmen bovenverdieping bedoeld las ik.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hoe doen jullie het in de praktijk met verwarmen?
Ik zie, op de daikin die ik op het oog heb, een 24-uurs timerfunctie. Kan ik dan zeggen dat hij meerdre tijdblokken 's morgens, 's middags en 's avonds moet verwarmen tot een bepaalde kamertemperatuur? Is dat ongeveer net zo nauwkeurig als met de thermostaat van de CV, of zit er meer pieken/overshoot en dalen in? En kan ik bijv de CV (met iSense) voor de avonden gebruiken ipv de warmtepomp (omdat die stiller is en we dan minder luchtstroming hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Atomic2005 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:34:
Mooi, waar komt ie precies te hangen? Hij is voor koelen+(bij)verwarmen bovenverdieping bedoeld las ik.
Hij komt op de overloop/trapgat te hangen. Uitblaas richting de slaapkamers.
Op de kamers zelf hangen vind ik lastig ivm de uitblaas over het bed, vaak oncomfortable koud.
De slaapkamerdeuren staan, zeker in de zomer vaak open. Waarschijnlijk zal hij in de nacht niet veel draaien.
In de nacht komt er niet veel nieuwe warmte binnen.

Verwarmen zal af en toe gebruikt worden wanneer nodig. Als de houtkachel aan is dan werkt de cv niet. Tot heden gebruikte ik de openhaardstand op de thermostaat om de ketel te gebruiken wanneer de woonkamer warm was.
Nu ga ik daar de wp voor gebruiken, kijken of het iets scheelt in de gasrekening.
sjimmie schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:51:
Hoe doen jullie het in de praktijk met verwarmen?
Ik zie, op de daikin die ik op het oog heb, een 24-uurs timerfunctie. Kan ik dan zeggen dat hij meerdre tijdblokken 's morgens, 's middags en 's avonds moet verwarmen tot een bepaalde kamertemperatuur? Is dat ongeveer net zo nauwkeurig als met de thermostaat van de CV, of zit er meer pieken/overshoot en dalen in? En kan ik bijv de CV (met iSense) voor de avonden gebruiken ipv de warmtepomp (omdat die stiller is en we dan minder luchtstroming hebben)?
Je iSense kan het stabieler op temperatuur houden dan een L/L wp. Zeker wanneer je de ruimtetemperatuur meet op de wandunit zelf. Het is nauwkeuriger om een bedrade thermostaat te gebruiken, daar zit een temp sensor in. Maar dan nog zul je een schommeling van ongeveer +/-0.7 hebben.
bij een setpoint van 21 gaat hij niet uit bij 21.2, maar zal ongeveer doorgaan tot 21.7.
En pas weer starten rond de 20.5.

[ Voor 37% gewijzigd door Oxellaar op 18-05-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kan 4x per dag instellen wat de airco doet, dat is voldoende om een werkdag en weekend vorm te geven.
Het hangt er van af hoe je hem instelt, ik probeer de temperatuur vrij constant te houden maar bij een groot verschil gaat hij aan de bak en voel je dat hij blaast.
Er is een stille modus die hem vrij constant laat werken, maar dat is gemiddeld minder zuinig en minder snel.
Nu de zomer komt verandert de situatie, verwarmen hoeft niet meer en koelen doe ik sporadisch.
Als je de tijdblokken wil behouden dan kan je de temperatuur laag instellen zodat hij niet start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 08:01
Iemand ervaring met twee ururu sarara's in één ruimte die gezamenlijk de koe!ing / verwarming voor hun rekening nemen. Loopt dat lekker qua regeling en afstandsbediening?

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je zult ze met een draadloze afstandsbediening afzonderlijk in moeten stellen. Weet niet hoe het bij Daikin precies werkt, maar misschien kun je de units met kabels koppelen en als 1 apparaat bedienen met een draadloze bediening.

Met een bedrade bediening kun je ze koppelen en gelijk aansturen.
Er zullen wel kabels tussen de binnedelen getrokken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zijn er mensen die ervaring hebben met aanschaf bij een bedrijf die Daikin parallel importeert?
Ik zou de Daikin FTX35J3 willen gaan aanschaffen, maar degenen die die nog leveren schijnen die parallel te importeren. Dat maakt de prijs wel interessant maar wat zijn de nadelen?

Momenteel gebruiken we circa 650m3 gas per jaar, waarvan dan 500m3 aan verwarming.
De ruimte is 8,5x5,5, minus een hal.
We hebben een PV overschot van 400-500kWh/jr.
In koudere periodes heb ik er geen moeite mee als de CV mee moet helpen.
Hebben we dan wel een 3.5KW model nodig, of zou 2.5 al voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb vandaag mijn Daikin FTXS20k mogen ophalen, nu de installatie gaan doen.
Hoe is bij jullie de muurdoorvoer afgesloten? Met een buis, PUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
sjimmie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:13:
Zijn er mensen die ervaring hebben met aanschaf bij een bedrijf die Daikin parallel importeert?
Ik zou de Daikin FTX35J3 willen gaan aanschaffen, maar degenen die die nog leveren schijnen die parallel te importeren. Dat maakt de prijs wel interessant maar wat zijn de nadelen?

Momenteel gebruiken we circa 650m3 gas per jaar, waarvan dan 500m3 aan verwarming.
Je ruimte is 116m3 minus de hal. Als ik van een muurhoogte van 2,5m uit ga.
De 3.5KW doet 100m3 en de 2.5KW 75m3. Je moet de hal er daarom even afhalen om te kijken hoeveel je overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Binnetie schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 07:16:
[...]

Je ruimte is 116m3 minus de hal. Als ik van een muurhoogte van 2,5m uit ga.
De 3.5KW doet 100m3 en de 2.5KW 75m3. Je moet de hal er daarom even afhalen om te kijken hoeveel je overhoudt.
Die "capaciteit" van 100m3, 75m3 enzo lees ik wel overal, maar dat is toch ook afhankelijk van de mate van isolatie en of hij ook in de winter alles moet kunnen doen (veel vermogen nodig) of voornamelijk voor-/najaar met in de winter de CV erbij (minder vermogen nodig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat klopt maar die waarde is bij iedereen anders en daar is denk ik niet echt wat over te zeggen. Ik weet ook niet hoe Daikin hun testen qua ruimtes uitvoert. Mogelijk dat het net is als met het bereik van walkie-talkies: bereik 3KM*

*getest in open veld zonder opstakels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Vandaar dus mijn gegevens over verbruik, volgens mij verbruik ik flink minder dan het "gemiddelde" (de helft) dus zou ik verwachten dat ik qua warmtepomp ook wel minder nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
sjimmie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:13:

Ik vind beide nogal onder de maat, de verwarmingscapaciteit is max 4,8kW en bij -10 slechts 2,3kW ...
Als je echt wilt besparen, doe dat dan niet op de capaciteit!
Mijn 3,5kW Tosh haalt 6,3kW en dat met A+++ label, dan bespaar je zeker wat en kan je zonder de cv.
Een onderbemeten airco loopt op z`n tenen en dat ga je merken aan het verbruik en de traagheid.
Mijn footprint is redelijk vergelijkbaar met 6,5x9m ook minus een hal van 8m2.
Ik heb veel oud dubbel glas (6x1,6m) met alleen een houten frame eronder waar platen tegenaan zitten.
Bij mij is het al krapjes merkte ik deze winter, daarom heb ik de nachtverlaging wat minder gemaakt.
Desondanks bleef het verbruik bij 1000kWh steken voor 2 airco`s en werd 700m3 minder dan 50m3.
Zoals ik eerder heb aangegeven kan je de radiator capaciteit als vuistregel nemen, dat werkt bij mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het vermogen wat je nodig hebt om een ruimte te verwarmen is altijd hetzelfde, ongeacht je afgifte systeem. Je moet je transmissieverlies opvangen, dat wordt niet door de wijze van verwarmen bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waar het mij om ging is een eenvoudige manier om de capaciteit te berekenen zonder een verliesberekening.
Dit is ongetwijfeld niet de meest nauwkeurige methode, maar je moet ergens beginnen :P
Overigens wil ik best weten hoe je zelf het transmissieverlies kan vaststellen, wellicht hebben anderen daar iets aan en zet ik dat in de topic start.

Pagina: 1 ... 22 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2