Volg dit topic al enige tijd, en nu het warmer wordt denk ik eraan om een airco aan te schaffen. Het is puur voor op de slaapkamer, woning is niet geisoleerd, begane grond en twee slaapkamers op de verdieping met plat dak.
Het is nog enkel glas, maar wordt dit jaar nog vervangen door dubbele beglazing. Met het platte dak hoeft het maar een beetje zonnig te wezen en het 's avonds al zweten.
De slaapkamer is 3,5 x 3,5 x 2,3m (lxbxh) is circa 28 m3. Factor 50 er overheen is 1408,5 watt.
Omdat ik werkelijk alles hoor, ieder piepje en kraakje is mijn ook gevallen op de Samsung - A3050/AR7000LNW-09 (WiFi). Met wifi is handig voor mij omdat ik nogal onregelmatig werk, dan kan ik een uurtje voordat ik thuis kom de airco al inschakelen. (koelen of verwarmen)
Waarom een Samsung? Omdat dat ding maar een geluidsdrukniveau laag/hoog van 16/38 dB(A) heeft en ik wil slapen!
The plan!
De buitenunit wou ik met beugels aan stenen schoorsteen hangen die boven het platte dak uit steekt, ik denk als het beter is dan op het houten platte dak plaatsen ivm geluid/trilling.
De voedingskabel wou ik proberen door de spouwmuur te trekken, zo ook een (tyleen)slang voor de afvoer van het condenswater om bij de binnenunit uit te komen. Vanaf de binnenunit kan de voedingskabel in de kabelgoot door een dakdoorvoer naar boven naar de buitenunit.
In de kruipruimte een gaatje maken om de kabel/slag uit de spouwmuur te vissen en vanuit daat kan ik bij de meterkast uitkomen, en wou er een digitale teller tussen laten zetten op een aparte groep voor de airco, de afvoer kan ik bij de keuken aansluiten.
Al met al, een goed idee? Is moet ik voor een ander merk gaan? Let wel, het is voor mij
écht een slaapkamer, daar ik alleen ben om te slapen. Slapen doe ik met die hitte niet meer (goed) en daarom geef ik liever een beetje meer geld uit voor een stillere en betere airco.
PS; oohh, misschien mag ik hier niet in dit topic plaatsen, heb ik ook overna gedacht.

Omdat ik al een oude aan/uit thermostaat aan mijn HR-cv ketel heb geknoopt en daarmee in de wintermaanden alleen de slaapkamer verwarm, kan dit (misschien) vervallen en daarvoor de airco gebruiken.
Ook hiervoor is de wifi optie wenselijk ivm onregelmatige werktijden, zowel in de zomer als winter. Verder staat de cv in de winter de helft van de tijd uit, want ik heb een houtkachel. Al is het 's winters bij thuiskomst 23.00 uur soms 15 graden in de woonkamer, als ik de 's morgens weer weg moet om 7.00 uur kan de cv alleen op de slaapkamer aan. Laat de rest van de woning dan maar lekker koud. Helder verhaal?