Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.086.410 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:40:
Waar het mij om ging is een eenvoudige manier om de capaciteit te berekenen zonder een verliesberekening.
Dit is ongetwijfeld niet de meest nauwkeurige methode, maar je moet ergens beginnen :P
Overigens wil ik best weten hoe je zelf het transmissieverlies kan vaststellen, wellicht hebben anderen daar iets aan en zet ik dat in de topic start.
Op die manier "berekenen" is opzich niet veel mis. Als de radiatoren toereikend zijn, dan is een warmtepomp met hetzelfde vermogen dat ook. Overcapaciteit is niet snel een probleem, op deellast draait een compressor rendabeler dan op vollast.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
Wat is de beste keuze voor 20m2 slaapkamer?

Qlima SC 3425 of de Eurom AC12Qi. ?

Ik neig meer naar de Qlima (Zibro) omdat dit toch al een oud en bekend merk is.

En ja ik weet dat er beter is maar ik kan deze met veel korting kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
bert888 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:27:
Wat is de beste keuze voor 20m2 slaapkamer?

Qlima SC 3425 of de Eurom AC12Qi. ?

Ik neig meer naar de Qlima (Zibro) omdat dit toch al een oud en bekend merk is.

En ja ik weet dat er beter is maar ik kan deze met veel korting kopen.
Geen idee welke er beter is, over beide valt weinig positiefs te zeggen :+
Zibro maakt leuke kacheltjes, maar de airco's van Zibro is echt goedkope rommel.
En Eurom is ongeveer hetzelfde en volgens mij geen warmtepomp, hij kan alleen koelen.

Ze vreten stroom en maken veel herrie. Maar daar is de prijs ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
De keuze is op de Qlima SC 3425 gevallen.
2016 model
A++ koelen
A+ verwarmen.
Binnenunit 25db

[ Voor 12% gewijzigd door bert888 op 24-05-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
bert888 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:51:
De keuze is op de Qlima SC 3425 gevallen.
2016 model
A++ koelen
A+ verwarmen.
Binnenunit 25db
Waarschijnlijk wel de betere van de twee.

25db lijkt misschien niet veel, maar dat is ongeveer 3x meer geluid dan units van de betere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:10
Vanochtend het stek-deel ook gedaan door de installateur, de rest hadden we zelf al gedaan, en daar draaide ie voor het eerst: een Daikin US 3.5. Yes!

De WAF viel niet tegen al na een halfuur: kunnen we boven ook niet zoiets krijgen?
Da's wel erg positief. Eerst maar een wintertje afwachten.

Ook met dank voor adviezen en ervaringen o.a. Oxellaar, antonboonstra, ZuinigeRijder, Gasschuif en ik vergeet vast iemand, no offence ... :)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vrreemd, ik heb beide airco's al een paar weken niet in gebruik :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ik wil voor de aanstaande ftx35j3 een aparte groep maken. Die is dus met de automaat in de meterkast uit te schakelen. Is het dan ook nog noodzakelijk om een werkschakelaar te gebruiken, of is de mogelijkheid om af te schakelen in de meterkast al voldoende?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een werkschakelaar is niet verplicht als de gehele installatie spanningsloos gemaakt kan worden. En beveiligd kan worden tegen ongewenst inschakelen.

Maar bij werkzaamheden is het altijd erg makkelijk als terplekke de spanning afgezet kan worden, zonder iedere keer naar de groepenkast te hoeven gaan.
Zeker als het buitendeel op een dak staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Buitendeel staat straks nagenoeg op de grond in de tuin, de meterkast is daar 6m vandaan.
Op zich ben ik gewend dat ik bij werkzaamheden aan de elektra naar de meterkast moet.
Dus als ik het zo lees dan is zo'n schakelaar voor hier een "overbodige" luxe. Dat scheelt me dan 25 euro, een uurtje extra werk en een ding aan de (buiten)muur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 11:04
Ben het er wel beetje mee eens. Als ik iets moet veranderen haal ik de stroom ook in de meterkast eraf. De omvormer heeft ook een werkschakelaar. Welgeteld nog 0 keer gebruikt. Als ik naar de omvormer wil, moet ik langs de meterkast en kan dan daar het stroom eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik bekijk het anders, maar dat komt door mijn werk waarschijnlijk. Zo'n ding "hoort" er gewoon te zitten.
Daarbij gaat het hier om een buitenunit en niet om een omvormer die binnen hangt.
Als je een storing hebt en je moet tig keer op en neer, naar de meterkast. Dan is die 25 euro zo terugverdiend.

En een werkschakelaar kun je prima op het buitendeel zelf schroeven.
Wel even opletten dat er niets beschadigd achter de panelen en korte parkers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:50:
Ik bekijk het anders, maar dat komt door mijn werk waarschijnlijk. Zo'n ding "hoort" er gewoon te zitten.
Daarbij gaat het hier om een buitenunit en niet om een omvormer die binnen hangt.
Als je een storing hebt en je moet tig keer op en neer, naar de meterkast. Dan is die 25 euro zo terugverdiend.

En een werkschakelaar kun je prima op het buitendeel zelf schroeven.
Wel even opletten dat er niets beschadigd achter de panelen en korte parkers gebruiken.
Hier kan ik het helemaal mee eens zijn, gewoon een werkschakelaar plaatsen.
Bij storing aan je installatie zal de monteur je dankbaar zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 26-05-2016 20:14 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Bij alle werkzaamheden aan de elektra in en om het huis zet ik altijd de betreffende groep uit, doe de meterkast op slot en steek de sleutel in mijn zak. (en ik meld het natuurlijk even aan de andere gezinsleden / aanwezigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Helemaal prima, maar toch netjes een werkschakelaar plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Volgens mij is dat volgens de nen 3140 zelfs verplicht. In het zicht is een normale werkschakelaar verplicht en buiten het zicht zelfs een werkschakelaar met slotvergrendeling tegen het ongewenst inschakelen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hmm, mijn oven inductiekookplaat heeft geen werkschakelaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 26-05-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:51:
Hmm, mijn oven heeft geen werkschakelaar.
Jouw oven heeft een stekker, een buitenunit niet.
Die heeft een vaste aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:56:
[...]

Jouw oven heeft een stekker, een buitenunit niet.
Die heeft een vaste aansluiting.
True. Mijn inductiekookplaat is een beter voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:59:
[...]

True. Mijn inductiekookplaat is een beter voorbeeld :)
Die heeft geen stekker? En is jouw kookplaat "het" voorbeeld hoe het hoort? :+

Maar een werkschakelaar is niet verplicht op een airco.
Ik gaf al eerder aan hoe het wel mag zonder werkschakelaar.

De installatie moet volledig spanningsloos kunnen zijn en beschermd tegen onbedoeld inschakelen.
Een gewone stotz in de meterkast voldoet daar officieel niet aan.
De meterkast op slot en de sleutel in je zak, allemaal leuk, maar ik geloof er niet veel van.
Als je zo precies en zeker bent, dan wil je juist een werkschakelaar geplaatst hebben en doe je niet moeilijk over die paar tientjes.

Los van alle regels of theorieën, een werkschakelaar is de beste oplossing.
Daarnaast kost het €25, dus wat doen we moeilijk.
DIY is leuk, maar doe het professioneel.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 26-05-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:08:
[...]

Die heeft geen stekker? En is jouw kookplaat "het" voorbeeld hoe het hoort? :+
Gekocht zonder stekker inderdaad. Direct de kabel erop aangesloten. Al die stekkers, wandcontactdozen en werkschakelaars zorgen voor een groter risico op falen van de installatie. En niet te vergeten de extra energieverliezen voor de Tweakers die hun 1000 Watt warmtepomp op een 6 mm2 aangesloten hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dre schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:28:
[...]

Gekocht zonder stekker inderdaad. Direct de kabel erop aangesloten. Al die stekkers, wandcontactdozen en werkschakelaars zorgen voor een groter risico op falen van de installatie.
Klopt, maar je moet ook wel de schroeven goed aan draaien adereind hulsjes gebruiken van de juiste maat. :)

Dan maar aan Liander vragen of ik een lijnje kan krijgen rechtstreeks van uit het trafohuisje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat leuk, een nieuw woordje :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Na ruim 20 bedrijven, via stek.nl en een paar via google, in de regio te hebben gemaild of ze puur onze Daikin willen aansluiten, vacumeren en in bedrijfstellen, heeft circa 80% gereageerd dat ze dat alleen doen als ze de warmtepomp ook leveren, of niet voor particulieren werken. 2 vroegen er respectievelijk incl btw 330 en 400 euro voor. En een paar hebben niet gereageerd. Het lukt me niet om een "betaalbare" installateur te vinden, terwijl ik vrijwel helemaal in het midden van NL woon. :(
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
400 euro is pittig, maar veel lager dan 300 moet je ook niet op rekenen.
Reken ongeveer 2 uur werk, 75 per uur. Voorrijkosten +/-50 (?)
Nog wat stikstof en eventueel wat koudemiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hmm, ik kreeg via iemand (die ook hier actief is) een doorgestuurd bericht waarin een installateur uit het noordoosten (meen ik) het aanbood voor 200 euro. 140 aan uren en 60 aan materiaal. Alleen zou die dus weer duur worden qua reiskosten, dus zoek ik iets "vergelijkbaars" in mijn regio.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:51

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Sinds vandaag officieel gasloos. Mijn 3 L/L wp's hebben afgelopen stook jaar c.a. 1000 kWh verbruikt, met nul gas.
Komt van de zomer nog wat bij voor koeling. De monteur heeft de bedienkraan handel 90 graden gedraaid (kogel in gesloten positie) en er een slotje over gezet. Kreeg dit jaar al 165 euro terug, maandbedrag is nu op nul gezet. De PV is recent vergroot met een hybride panelen setup (op Solar Edge)
Ben heel benieuwd wat de jaarrekening volgend jaar worden, want ben nu producent van kWh's op jaarbasis

Aanvraag per telefoon gedaan bij Eneco, duurde een week of 4.Kosten nul euro. Uitvoering door Stedin.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Bx8SdQjl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 30-05-2016 17:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan kan je je naam veranderen naar gasloos :*)
Gasdicht, klinkt nog technisch ook :+

[ Voor 29% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-05-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gasdichtgeschoven

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:51

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Speedy-Andre schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:04:
Dan kan je je naam veranderen naar gasloos :*)
Gasdicht, klinkt nog technisch ook :+
Volledig offtopic natuurlijk maar de nick "Gasschuif" is in dit geval gekoppeld aan oude Amal carburateurs.
Daar zit n.l een gasschuif in. Ik heb er vele gerestaureerd en gereviseerd.

Vergeet nog te melden dat de monteur van Stedin een heel aardige kerel was. Hij heeft zijn lunchtijd besteed aan het fenomeen hernieuwbare energie, daar wist hij niet zoveel van. Ik wel gelukkig 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Hier heeft de Daikin vandaag 0,5 kWh directe zonne-energie gegeten door een redelijke tijd op DRY-stand te blazen. Een stuk minder heet/klam in de kamer, erg fijn.

@Gasschuif congrats!

@jvdmast niemand te vinden? Kan toch haast niet? Blijkbaar ook klussen/geld genoeg oid... Nog iets verder zoeken dus (misschien letterlijk, maar niet per se direct in het noordoosten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een tip gegeven van `mijn` installateur en die tip kwam van weer een andere tweaker :P
Het gaat gelukkig niet om een airco met R32, want dat was een uitdaging geweest ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:36:
Ik heb een tip gegeven van `mijn` installateur en die tip kwam van weer een andere tweaker :P
Het gaat gelukkig niet om een airco met R32, want dat was een uitdaging geweest ...
Zolang er geen extra koudemiddel bijgevuld moet worden is het geen probleem, want weinig bedrijven hebben het op voorraad.
De procedures zijn voor ieder koudemiddel gelijk, afpersen van R32 gebeurt op dezelfde druk als met R410a.
Dus in bedrijf stellen is niet het probleem. Het probleem kan hem zitten in het afpompen van de installatie bij een eventuele storing. Specifiek voor R32 hebben de meeste bedrijven totaal geen afpompgereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zal dat de reden zijn dat veel bedrijven niks kunnen met R32? Is dat nog zo nieuw? Aangezien de Daikin al sinds 2013 er mee werkt.

Ik zit in een groot dubio of ik de Ururu Sarara 3.5kW of de 5.0kW zou aanschaffen. Ik heb nu een ruimte met inhoud van 108m3. Volgens de specs moet de 3.5 tot 110m3 kunnen koelen en verwarmen.
De 5.0 moet volgens de specs tussen de 130m3-150m3 kunnen koelen en verwarmen, de ene shop zegt 130 de andere 150m3. In de toekomst ga ik misschien verbouwen en komt er ongeveer 22m3 bij. De kans is niet heel groot dat dit uiteindelijk doorgaat omdat ik dan een terras ervoor moet inleveren.

Verschillen tussen de 5.0 en de 3.5
- 5.0 is 475 euro duurder
- jaarverbruik verwarmen is gemiddeld 350kWh meer
- jaarverbruik koelen is gemiddeld 200kWh meer (dus ik zal of panelen bij moeten leggen en direct aan de max van mijn omvormer zit of 400 kWh moeten afnemen bij de energieleverancier).
- de 5.0 maakt iets meer geluid, ik weet niet of de buren hier last van gaan krijgen (maar mogelijk dat dit ook bij de 3.5 al is?)

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/maten3_zpsuheawteg.jpg

Let even niet op de blauwe lijn:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/9e042f1e-2536-4381-bccf-1c0a1b75dec2_zpslxab3lbf.jpg

Klopt mijn aanname dat een 5.0 wat zuiniger in gebruik is omdat deze nooit op vol vermogen aan de bak hoeft (kan meer m3 verwarmen en koelen) ten opzichte van een 3.5 die meer aan zijn grenzen moet gaan zitten? Want de investering is fors meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lastig te zeggen, de 5.0kW heeft een lagere cop en bij -10 graden presteert hij iets beter.
Persoonlijk zou ik de stilste kiezen, maar ik heb dan ook een soort geluid-fobie :P
Ik handhaaf de cv installatie zodat ik bij extreem weer (-10 met een storm) kan bijspringen.
De verliezen beperken door betere isolatie van het huis levert wellicht meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:51:
Lastig te zeggen, de 5.0kW heeft een lagere cop en bij -10 graden presteert hij iets beter.
Persoonlijk zou ik de stilste kiezen, maar ik heb dan ook een soort geluid-fobie :P
Ik handhaaf de cv installatie zodat ik bij extreem weer (-10 met een storm) kan bijspringen.
De verliezen beperken door betere isolatie van het huis levert wellicht meer op.
Bedankt! Ik blijf de CV ook nog gebruiken indien het echt koud weer wordt en om te douchen natuurlijk.-10 wordt het niet snel meer in Nederland (maar zeg nooit nooit).

Mijn huis dateert van 1989 en heeft muurisolatie, de ramen zijn nog gewoon dubbelglas. Deze kan ik in de toekomst nog vervangen door beter glas natuurlijk.Bovendien kan ik her en der nog wat tochtstrips aanbrengen onder de deuren zodat ik geen koude of warmte trek uit de aangesloten ruimtes.

Dus eigenlijk zou ik dan moeten gaan voor de 3.5kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Binnetie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:12:

Ik zit in een groot dubio of ik de Ururu Sarara 3.5kW of de 5.0kW zou aanschaffen. Ik heb nu een ruimte met inhoud van 108m3. Volgens de specs moet de 3.5 tot 110m3 kunnen koelen en verwarmen.
Verwarming van flink grotere volumes kan ook best met de 3.5 (zoals bijv ZuinigeRijder je uit ervaring kan vertellen, of zoek er zelf even op in dit topic...), maar dit hangt uiteraard nogal af van de mate van isolatie.

Met ca 120 kuub heb ik ook voor de 3.5 gekozen, huis van 1996 dus redelijk geïsoleerd. Geluid is echt gering (al heb ik nog geen ervaring met defrosts), de buitenunit hangt op ca 1 meter van de tussenmuur met de buurman en diens raam (en nog dichter bij ons raam). Hij heeft nog niets ervan vernomen, we horen ook niets binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
zeegerd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:18:
[...]

Verwarming van flink grotere volumes kan ook best met de 3.5 (zoals bijv ZuinigeRijder je uit ervaring kan vertellen, of zoek er zelf even op in dit topic...), maar dit hangt uiteraard nogal af van de mate van isolatie.

Met ca 120 kuub heb ik ook voor de 3.5 gekozen, huis van 1996 dus redelijk geïsoleerd. Geluid is echt gering (al heb ik nog geen ervaring met defrosts), de buitenunit hangt op ca 1 meter van de tussenmuur met de buurman en diens raam (en nog dichter bij ons raam). Hij heeft nog niets ervan vernomen, we horen ook niets binnen.
Goede informatie, dankjewel. Hier in de straat zijn veel buren die overlast hebben van elkaars geluid. Ik wil hier geen deel van uitmaken. Ik heb ook echt het idee dat de huizen tegenover mij minder goed geisoleerd of dat ze een geluidbrug hebben, want als je daar bent dan hoor je de buren in de woning die er aan vast zit. Bij mij is dit absoluut niet het geval.

Ik ga de berichten van ZuinigeRijder nog even terugzoeken had er wal wat over gelezen maar zal het nog even goed nakijken.
Met andere woorden de maximaal te koelen aantal m3's is dus redelijk veilig gekozen door Daikin lijkt het.

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 31-05-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:12:
Zal dat de reden zijn dat veel bedrijven niks kunnen met R32? Is dat nog zo nieuw? Aangezien de Daikin al sinds 2013 er mee werkt.
R32 is inderdaad erg nieuw. Sinds 2013 is nog niet zo heel lang toch?

R32 heeft voordelen, maar ook zeker nadelen.
Het is nog niet toegestaan om in grote systemen te gebruiken. In sommige landen zelfs maar maximaal enkele kilo's.
Het is namelijk brandbaar en als het eenmaal brand komt er een redelijk gevaarlijk goedje vrij.
Ook is er een andere afpomp unit nodig, specifiek voor R32. Er moet dus een extra apparaat aangeschaft worden.
Daarbij zijn die afpomp units ook flink zwaarder in gewicht.
Andere koudemiddelen kunnen met 1 en dezelfde unit worden afgepompt.

R410a bevat 50% R32, maar mag vrij gebruikt worden in alle installaties, ook met zeer grote hoeveelheden. Denk aan 100kg, geen enkel probleem.
Vandaar dat R32 door deze regels en nadelen wat langzaam op gang komt.
Wat ook kan is dat het ook nooit doorslaat, veel "nieuwe" koudemiddelen zijn in het verleden heel snel van de markt verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:37:
[...]

R32 is inderdaad erg nieuw. Sinds 2013 is nog niet zo heel lang toch?

R32 heeft voordelen, maar ook zeker nadelen.
Het is nog niet toegestaan om in grote systemen te gebruiken. In sommige landen zelfs maar maximaal enkele kilo's.
Het is namelijk brandbaar en als het eenmaal brand komt er een redelijk gevaarlijk goedje vrij.
Ook is er een andere afpomp unit nodig, specifiek voor R32. Er moet dus een extra apparaat aangeschaft worden.
Daarbij zijn die afpomp units ook flink zwaarder in gewicht.
Andere koudemiddelen kunnen met 1 en dezelfde unit worden afgepompt.

R410a bevat 50% R32, maar mag vrij gebruikt worden in alle installaties, ook met zeer grote hoeveelheden. Denk aan 100kg, geen enkel probleem.
Vandaar dat R32 door deze regels en nadelen wat langzaam op gang komt.
Wat ook kan is dat het ook nooit doorslaat, veel "nieuwe" koudemiddelen zijn in het verleden heel snel van de markt verdwenen.
Als je het zo omschrijft is het inderdaad nog niet zo heel gek dat dat R32 nog niet vol op in gebruik is en dat inderdaad nog een vrij korte periode is om er apparatuur voor aan te schaffen.

Is het nu zo dat je R32 mag vervangen voor R410a indien R32 niet aanslaat of juist ermee stoppen?
Wat zijn nu de voordelen van R32? Ik begreep minder milieubelastend zou zijn, maar er zijn vast meer voordelen?

Ik heb besloten om voor de 3.5kW uitvoering te gaan, zal nog eens goed nameten wat ik allemaal nodig ben.

Tot nu toe kom ik op:
1x Daikin Ururu Sarara 3.5kW + wifi module
3 meter koelleiding: https://www.aircosuper.nl...eerde-koelleiding-1/4-3/8
1x knelkoppeling: http://www.climasense.nl/...lkoppeling-steunhuls.html
3 meter condensafvoerleiding: http://www.climasense.nl/...condensafvoerleiding.html (alleen per 5 meter te krijgen)
3 meter besturingskabel: http://www.climasense.nl/...ringskabel-4-x-15mm2.html (alleen per 5 meter te krijgen)
2-3 meter goot: http://www.climasense.nl/...-sd-100-2-meter-goot.html (per 2 meter kopen)
1x muuraansluiting (hoek): http://www.climasense.nl/...uur-hoekaansluitstuk.html
1x werkschakelaar: http://www.climasense.nl/...erkschakelaar-16a-3p.html

Ik zet de buitenunit in de border op rubberen tegels, dus ben geen muurbeugel nodig.
De koelleiding bestel ik ergens anders omdat ik hem daar per meter kan kopen en dat scheelt gewoon geld.

De werkschakelaar is 3 polig, maar ik las dat je de aarde nooit schakelt en dus doorverbind. Dit klopt?
Op deze werkschakelaar kan ik een hangslot doen om te voorkomen dat kids in de buurt de boel aan en uit gaan zetten.
De goot is 10cm breed. Ik heb het liefst smaller, zijn er mensen die weten of 7,7cm goot ook kan?

Mis ik nu nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kiest meteen een dure leverancier :P
Ze zijn eerder geneigd om korting te geven als ze zelf materiaal kunnen leveren.
Het scheelt als je dingen kan voorbereiden en de leverancier alleen nog het leidingwerk doet.
Dat leidingwerk leveren ze graag zelf omdat dan de kwaliteit ervan kennen en hun werk kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ja dat zal, als ik een beetje rondkijk zie ik het al snel goedkoper maar komt er vaak nog verzendkosten bij. Als je alles afneemt kan je een offerte aanvraag doen en zien of ze beetje korting geven. Zo niet dan kan ik bepaalde zaken overwegen om elders te bestellen. De Daikin is bij hun in de aanbieding (even los van de Spaanse leveranciers).
Het installeren via hun is niet interessant omdat ik ze veel reistijd hebben.
Daarnaast zijn de vaste lengtes vervelend. Wat moet ik nog met 2 meter koelleiding die over is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze Daikin is ook nog met R410a verkrijgbaar, in eerste instantie wilde ik ook een model met R32.
Toen ik hem willde aanschaffen stopte mijn leverancier opeens met R32 modellen omdat veel installateurs er problemen mee hadden (niet de juiste gereedschappen).
Voor zo ver ik weet is Daikin zelf gestart met R32 en doen maar erg weinig andere merken mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ik heb begin februari het volgende laten plaatsen tegen een naar mijn inzien zeer scherpe prijs.

Na vergelijk met alle hier genoemde leveranciers, toch gekozen voor een plaatselijke installateur.

De heren zijn om 8:00 uur begonnen, tussen de middag even een lichte lunch geserveerd en om 15:00 uur klaar.

Geen stress over teveel of te kort aan materiaal, geen stof van het boren, de beschadiging aan de kap binnen een week vervangen.

Zelf de aansluiting in de meterkast gemaakt met een kWh meter een aardlekautomaat en buiten een werkschakelaar.

1 stuks Daikin Ururu Sarara 35N-35N.
1 stuks Daikin WiFi controler BRP069A42
1 stuks RVS wandconsole ten behoeve buitendeel.
1 stuks set trilling dempers medium rubber.
1 stuks koelleiding set. Incl. stuurstroom kabel.
1 stuks gootwerk CD 75 wit met eind kap, knie en toebehoren.
1 stuks condens afvoer materiaal.
1 stuks boren doorvoer tbv leidingwerk.
1 stuks dicht schuimen binnen en buiten muur.
1 stuks montage / stek handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Klinkt goed, de Ururu heeft zelf een kWh-meter dacht ik? Nu heb ik zelf kWh meters in de meterkast van mijn verbruik en opwek (op de rail). Maar jij hebt dus gekozen voor een eigen kWh meter?

Het gootwerkklinkt als 75mm, heb nu 100mm op de lijst maar dat zou dus kunnen met 75?

Lokale installateurs heb ik wel contact mee gezocht maar uiteindelijk niks qua prijs ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Binnetie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:57:
Klinkt goed, de Ururu heeft zelf een kWh-meter dacht ik? Nu heb ik zelf kWh meters in de meterkast van mijn verbruik en opwek (op de rail). Maar jij hebt dus gekozen voor een eigen kWh meter?

Het gootwerkklinkt als 75mm, heb nu 100mm op de lijst maar dat zou dus kunnen met 75?

Lokale installateurs heb ik wel contact mee gezocht maar uiteindelijk niks qua prijs ontvangen.
De Daikin US heeft een eigen Kwh meting, deze kan laten zien het dag verbruik en het verbruik vanaf het moment van in gebruik name of als je hem reset over een bepaalde periode.

Mijn dinrail kWh meter gaat via Flukso naar Pv output

Goot kan met 75 mm let wel dat Daikin een vaste plaats voor het leiding werk in de goot adviseert en samen getaped moet worden.

Ik neem aan dat je dan ook gevraagd heb bij Daikin geautoriseerde leveranciers.

Voor een indruk van de installatie en overig zaken

http://imgur.com/a/deVgm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:16:
[...]

De Daikin US heeft een eigen Kwh meting, deze kan laten zien het dag verbruik en het verbruik vanaf het moment van in gebruik name of als je hem reset over een bepaalde periode.

Mijn dinrail kWh meter gaat via Flukso naar Pv output

Goot kan met 75 mm let wel dat Daikin een vaste plaats voor het leiding werk in de goot adviseert en samen getaped moet worden.

Ik neem aan dat je dan ook gevraagd heb bij Daikin geautoriseerde leveranciers.

Voor een indruk van de installatie en overig zaken

http://imgur.com/a/deVgm
Ik heb je foto's bekeken, leuk om te zien. Ook je foto met de controle center ziet er stoer uit _/-\o_
Het viel me in de installatie handleiding inderdaad op dat de leidingen getaped moeten worden in de kabelgoot.

Ik weet niet of ze Daikin geautoriseerd zijn, mocht ik kiezen voor een volledige installatie en er is iets mee dan lost de installateur het maar op. Daikin geautoriseerd of niet, ik heb met de installateur van doen en niet met Daikin. Ik vind dat sommige fabrikanten daar een beetje in doorschieten. Straks adviseren ze nog dat ik mijn buitenmuren roze moet schilderen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:19:
[...]

Als je het zo omschrijft is het inderdaad nog niet zo heel gek dat dat R32 nog niet vol op in gebruik is en dat inderdaad nog een vrij korte periode is om er apparatuur voor aan te schaffen.

Is het nu zo dat je R32 mag vervangen voor R410a indien R32 niet aanslaat of juist ermee stoppen?
Wat zijn nu de voordelen van R32? Ik begreep minder milieubelastend zou zijn, maar er zijn vast meer voordelen?
Het GWP van R32 is een flink stuk lager dan van R410a, dus minder belastend voor het milieu.
Ook heeft R32 een hogere verdampingswarmte per kg en dus een hoger rendement.
De drukken van R410 en R32 zijn nagenoeg gelijk. De compressor verplaatst dus meer warmte bij gelijke arbeid.
Nog een voordeel is dat R32 geen blend is van meerdere gassen. R410a is dat wel, 50% R32/50% R125.
Bij R410a valt het nog mee, maar vaak verdampen de gemengde gassen bij een verschillende temperatuur.
Alle gassen in de 400 serie zijn mixgassen en hebben een glide in het kooktraject. De verdamping vindt plaats over een temperatuur traject van enkele graden. R4xx mag alleen in de vloeistoffase bijgevuld en afgepompt worden om op het juiste vulgewicht te komen.
Bij een lekkage ontsnapt het koudemiddel nooit als vloeistof, maar altijd als gas.
De mengverhouding is dus uit balans.
Bijvoorbeeld, R407c, als de helft ontsnapt is door lekkage, dan is de andere helft in het systeem afval.
Al het resterende koudemiddel moet dus vervangen worden voor nieuw koudemiddel.
Bij een klein systeem valt de schade nog mee, maar als er 50kg in het systeem zit kost dan flink geld.
50kg nieuw koudemiddel a 25€/kg, 25kg afvoeren met recycle kosten van ongeveer €10/kg.

R32 heeft dat probleem niet.

Als er geen betere vervanger komt voor R410, dan zal R32 waarschijnlijk wel meer gebruikt gaan worden.
Vanaf 2025 moeten split units met een vulgewicht van <3kg een koudemiddel bevatten met een GWP lager dan 750.
R32 heeft een GWP van 675, maar R410a heeft een GWP van 2088.
Voor kleine systemen heeft R32 dus wel degelijk toekomst.
In een systeem waar R32 in hoort, mag geen R410a en andersom ook niet.
[/quote]
Speedy-Andre schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:56:
Deze Daikin is ook nog met R410a verkrijgbaar, in eerste instantie wilde ik ook een model met R32.
Toen ik hem willde aanschaffen stopte mijn leverancier opeens met R32 modellen omdat veel installateurs er problemen mee hadden (niet de juiste gereedschappen).
Voor zo ver ik weet is Daikin zelf gestart met R32 en doen maar erg weinig andere merken mee.
Toshiba komt er deze zomer ook mee, Mitsubishi Electric heeft het al. Samsung houd nog even vast aan R410a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Oxellaar schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:10:
[...]
Het GWP van R32 is een flink stuk lager dan van R410a, dus minder belastend voor het milieu.
Ook heeft R32 een hogere verdampingswarmte per kg en dus een hoger rendement.
De drukken van R410 en R32 zijn nagenoeg gelijk. De compressor verplaatst dus meer warmte bij gelijke arbeid.
Nog een voordeel is dat R32 geen blend is van meerdere gassen. R410a is dat wel, 50% R32/50% R125.
Bij R410a valt het nog mee, maar vaak verdampen de gemengde gassen bij een verschillende temperatuur.
Alle gassen in de 400 serie zijn mixgassen en hebben een glide in het kooktraject. De verdamping vindt plaats over een temperatuur traject van enkele graden. R4xx mag alleen in de vloeistoffase bijgevuld en afgepompt worden om op het juiste vulgewicht te komen.
Bij een lekkage ontsnapt het koudemiddel nooit als vloeistof, maar altijd als gas.
De mengverhouding is dus uit balans.
Bijvoorbeeld, R407c, als de helft ontsnapt is door lekkage, dan is de andere helft in het systeem afval.
Al het resterende koudemiddel moet dus vervangen worden voor nieuw koudemiddel.
Bij een klein systeem valt de schade nog mee, maar als er 50kg in het systeem zit kost dan flink geld.
50kg nieuw koudemiddel a 25€/kg, 25kg afvoeren met recycle kosten van ongeveer €10/kg.

R32 heeft dat probleem niet.

Als er geen betere vervanger komt voor R410, dan zal R32 waarschijnlijk wel meer gebruikt gaan worden.
Vanaf 2025 moeten split units met een vulgewicht van <3kg een koudemiddel bevatten met een GWP lager dan 750.
R32 heeft een GWP van 675, maar R410a heeft een GWP van 2088.
Voor kleine systemen heeft R32 dus wel degelijk toekomst.
In een systeem waar R32 in hoort, mag geen R410a en andersom ook niet.
[/quote]

[...]

Toshiba komt er deze zomer ook mee, Mitsubishi Electric heeft het al. Samsung houd nog even vast aan R410a.
Ik had het niet beter kunnen verworden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Prachtige informatie, ik ben je hier heel dankbaar voor _/-\o_

Sowieso is hier veel interessante informatie te vinden. Ik wacht op nog een offerte van een min of meer lokaal bedrijf. Van de 5 aanvragen zou dat de 2e zijn waar ik eventueel een prijs van krijg. Bij keukenboeren hangen ze direct aan je brievenbus :)

Heb Keep It Koel hiervoor benaderd, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Binnetie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:27:

Heb Keep It Koel hiervoor benaderd, ben benieuwd.
Dat wordt een flinke voorrij-afstand, of niet? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
zeegerd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:31:
[...]

Dat wordt een flinke voorrij-afstand, of niet? 8)
Op zich valt dat mee, ze zitten op 40 minuten bij me vandaan. Om kosten te besparen kan ik ook zeggen van doe mijn installatie een keer wanneer jullie in de buurt zijn. Sommige leveranciers doen dit en zijn dan gelijk zo reëel om dan de reistijd te delen met de andere klant die dag.
Mits ze natuurlijk 2 klanten op 1 dag kunnen doen, maar 40 minuten reistijd vind ik nog meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Binnetie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:22:
[...]

Op zich valt dat mee, ze zitten op 40 minuten bij me vandaan.
OK, ik had in m'n hoofd iets van omgeving Groningen - omgeving Utrecht. Beter dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 26-05 22:08
Ben benieuwd of er in de toekomst dan ook de mogelijkheid is je r410a te vervangen voor r32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
martijnr17 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:42:
Ben benieuwd of er in de toekomst dan ook de mogelijkheid is je r410a te vervangen voor r32.
http://www.koudeenluchtbe...ervanger-voor-r410a-39988

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
martijnr17 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:42:
Tegen die tijd dat 410 niet meer verkrijgbaar is, dan is je warmtepomp wel aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Terugkomend op mijn offerte. Ik heb reactie van Keep It Koel:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160603_202205_zpstdvh6ijc.jpg

Im de begeleidende mail stond dat ik mijn eigen airco mag regelen (1875 euro), maar dan komt er 100 euro excl. BTW bij de prijs op. Dus 121 eu.

Qua materiaal ben ik niet veel nodig en lijkt me geen lastige installatie voor hun, maar de prijs vind ik fors!
Hoe anderen dan een mooie prijs kregen is me even een raadsel. Die kortingen die je krijgt is een wassen neus vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Binnetie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:30:
Terugkomend op mijn offerte. Ik heb reactie van Keep It Koel:

[afbeelding]

Im de begeleidende mail stond dat ik mijn eigen airco mag regelen (1875 euro), maar dan komt er 100 euro excl. BTW bij de prijs op. Dus 121 eu.

Qua materiaal ben ik niet veel nodig en lijkt me geen lastige installatie voor hun, maar de prijs vind ik fors!
Hoe anderen dan een mooie prijs kregen is me even een raadsel. Die kortingen die je krijgt is een wassen neus vind ik.
De korting is gebaseerd op de adviesprijs trouwens. Die is echt zo hoog. :+

Je zou 'm uit Spanje kunnen laten komen (ca 1720) en daarnaast zoveel mogelijk zelf doen. Of een ook erg zuinige maar voordeliger Mitsubishi nemen (bijv: https://www.instaladorate...-electric-msz-fh35ve.html ) of een andere Daikin met R32 (bijv https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html - lijkt in NL richting de 2x zo duur te zijn). Beide SCOP 5,1.

Als alleen de twee metalen leidingen overblijven voor de stek-monteur, is het niet veel werk, misschien 2 uur?

[ Voor 7% gewijzigd door zeegerd op 03-06-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 16:43
zeegerd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:15:
[...]

Je zou 'm uit Spanje kunnen laten komen (ca 1720) en daarnaast zoveel mogelijk zelf doen. Of een ook erg zuinige maar voordeliger Mitsubishi nemen (bijv: https://www.instaladorate...-electric-msz-fh35ve.html ). Als alleen de twee metalen leidingen overblijven voor de stek-monteur, is het niet veel werk, misschien 2 uur?
Ik heb de mijne zelf opgehaald uit Milaan en mijn vrouw meteen een geheel verzorgde midweek aangeboden. We hebben het breed laten hangen, want het prijsverschil was €1200,- en desondanks bleek dat achteraf nog steeds goedkoper dan de Mitsubishi hier kopen.

Het installeren is echt rechttoe rechtaan. Kind doet was. En ik kan het weten want ben opgeleid tot psycholoog ;) Het gereedschap (gatenboor, twee koperbuis-buigers) kocht ik op MP en was ik daar ook meteen weer kwijt. Een elektricien heeft een extra groep aangelegd. En zelf heb ik vandaar de leiding onder de vloer naar de buitenunit gelegd. Gaten boren voor de koelleidingen, binnenunit ophangen, koelleidingen, stuurleiding van buitenunit naar binnenunit en afvoer aanleggen.

Toen Keep it Koel langs laten komen om alles goed aan te sluiten (nippels hardsolderen, vacumeren en checken). Kostte bijna niks plus een kop koffie. Leuke, serieuze vakman.

[ Voor 12% gewijzigd door shthpnz op 03-06-2016 21:39 ]

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
shthpnz schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:33:
[...]

Ik heb de mijne zelf opgehaald uit Milaan en mijn vrouw meteen een geheel verzorgde midweek aangeboden. We hebben het breed laten hangen, want het prijsverschil was €1200,- en desondanks bleek dat achteraf nog steeds goedkoper dan de Mitsubishi hier kopen.

Het installeren is echt rechttoe rechtaan. Kind doet was. Het gereedschap (gatenboor, twee koperbuis-buigers) kocht ik op MP en was ik daar ook meteen weer kwijt.

Toen Keep it Koel langs laten komen om alles goed aan te sluiten (nippels hardsolderen, vacumeren en checken). Kostte bijna niks plus een kop koffie. Leuke, serieuze vakman.
Gezellig inderdaad en niet erg prijzig (mits je inderdaad de rest zelf doet). Maar ik snap hem ook wel, de Daikins zijn in NL nota bene niet tegen die prijs in te kopen; over verkopen zullen we het niet hebben. Misschien heeft ie op den duur ook wel genoeg van die tweakers waar ie eigenlijk alleen langskomt voor de koelleidingen en koffie. ;)

Mijn vrouw zei vandaag nogmaals: die LLWP hadden we eerder moeten hebben. Nu ook geweldig met dat drukkende warme weer. Hij staat dan enkele uren aan en verbruikt 0,3 kWh oid, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik moet een airco hebben die ook kan bevochtigen, ontvochtigen en kan ventileren. Andere wordt de lucht te droog voor de baby's en kids in de gastouder van mijn vriendin. Bovendien kan zij ook slecht tegen die drohe lucht.

Spanje kan een optie zijn maar je zit met de garantie. Van Daikin NL hoef je niks te verwachten, misschien met goed lullen.
Dit is geverifieerd. Maar aan de andere kant. Wat kan er kapot gaan? Het verschil met Spanje is dan zo'n 155 euro.

Ik was benieuwd naar een all in prijs, had nog gevraagd wat het moet kosten als ze alleen aansluiten, solderen etc maar dat hebben ze niet meegenomen.

Opzich kan ik veel samen met mijn pa en het idee om via MP het e.e.a. aan materiaal te kopen en weer door te verkopen is goed. Dat deed een vriend van me ook met een zaagmachine.

Als als ik alles zelf doe, kan ik via via iemand langs laten komen voor het aansluiten en vaccumeren etc voor 200eu incl reisrijd.
Nadeel kan dan ook weer de garantie zijn. Ik heb verhalen gehoord dat je facturen moet laten zien van de installateur, maar of dit waar is?

@Zeegerd, ik zal KIK eens vragen wat alleen het aansluiten van de buiten unit en in bedrijf stellen kost.

Het is inderdaad erg drukkend vandaag. Was vanavond bij de opa en oma van mijn vriendin en die hadden de nephaard aan staan... Bij haar andere oma was het lekker afgekoeld in huis. Ik kan niet wachten om het te ervaren met de warmte dit seizoen.

[ Voor 25% gewijzigd door Binnetie op 03-06-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind de prijs van mijn 2 Toshiba`s steeds leuker naar mate er meer Daikins het dubbele blijken te kosten :P
Mijn installateur doet vaak Toshiba, maar een topmodel levert hij zelden vanwege de dure inkoop.
Hij kon het niet bevatten dat ik hem bijna voor de helft in Duitsland kon krijgen >:)
Er is maar weinig wat een Daiseikai 8 niet kan, dat is bevochtigen en buitenlucht bijmengen.
Nederland is gewoon verrot door de importeurs die kunnen vragen wat ze willen.

[edit]Stop eens met die luchtvochtigheid, dat is alleen van belang als je koelt en niet met verwarmen.
Het is niet voor niets dat we vroeger van die waterbakjes aan de cv radiators hadden hangen
Een airco maakt de lucht niet droger dan een cv, alleen als je koelt speelt dat (af en toe).

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-06-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:58:

Wat kan er kapot gaan? Het verschil met Spanje is dan zo'n 155 euro.
Wat kan er kapot gaan.... Besturingsprint +/-€650, ventilatormotor buiten +/-€200, print binnendeel +/-€300.
De Daikin US zal nog wat specifieke onderdelen hebben ivm ventileren en bevochtigen.
Dat maakt hem in theorie niet betrouwbaarder
Nu is Daikin een degelijk merk, maar alle merken kunnen kapot, ook Daikin.

Als je met die €155 het prijsverschil in NL/Spanje bedoeld, dan ging ik voor safe en kocht in Nederland.

Hier is gisteren het spul gemonteerd, niet bepaald rechttoe rechtaan.
8 meter leidingen, door de berging om zo buiten te komen.

Elektra moet in nog even afwerken en condensafvoer is nog niet klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:32:
Ik vind de prijs van mijn 2 Toshiba`s steeds leuker naar mate er meer Daikins het dubbele blijken te kosten :P
Mijn installateur doet vaak Toshiba, maar een topmodel levert hij zelden vanwege de dure inkoop.
Hij kon het niet bevatten dat ik hem bijna voor de helft in Duitsland kon krijgen >:)
Er is maar weinig wat een Daiseikai 8 niet kan, dat is bevochtigen en buitenlucht bijmengen.
Nederland is gewoon verrot door de importeurs die kunnen vragen wat ze willen.
Ik ga dit onthouden, op de slaapkamers kan het heel warm worden voor de gastouder kinderen, ze slapen dan onrustiger. Maar dit is natuurlijk ook in hun ouderlijkhuis zo. Ik ben bezig met van die dakraamscreens voor aan de buitenzijde. Mocht dit niet echt helpen dan kan ik overwegen om eens te kijken naar een Toshiba voor de bovenverdieping
[edit]Stop eens met die luchtvochtigheid, dat is alleen van belang als je koelt en niet met verwarmen.
Het is niet voor niets dat we vroeger van die waterbakjes aan de cv radiators hadden hangen
Een airco maakt de lucht niet droger dan een cv, alleen als je koelt speelt dat (af en toe).
Koelen gebeurd ook zeker, zie boven. Op de momenten dat het druk is en de kinderen niet allemaal buiten spelen is het fijn wanneer er gekoeld kan worden. Mijn vriendin is hier zelf heel erg gevoelig voor, een van de vraagouders gaf ook aan dat hun kinderen gevoelig voor zijn voor droge lucht van hun 'goedkope' airco aangezien ze zelf een airco hebben maar vrijwel alleen gebruiken op hun eigen slaapkamer.

De eerste reactie was: "Oh jullie overwegen een airco? Waar komt hij dan te hangen? Ohh nou ik zou het niet doen, want onze kinderen blabla"

Als ik in de auto de airco een tijdje aan heb, dan begint mijn vriendin de hoesten en te proesten. Of dit nu te maken heeft met het feit dat ze ligt astmatisch is weet ik niet. Om die reden is de keus gevallen op een Daikin, omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn vriendin later de boel gaat afkeuren.

De Toshiba's hebben ook keurige specificaties, dus voor boven is dit ook interessant. Lekker draaien voor het slapen gaan en dan fris je bed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 09:07:
[...]

Wat kan er kapot gaan.... Besturingsprint +/-€650, ventilatormotor buiten +/-€200, print binnendeel +/-€300.
De Daikin US zal nog wat specifieke onderdelen hebben ivm ventileren en bevochtigen.
Dat maakt hem in theorie niet betrouwbaarder
Nu is Daikin een degelijk merk, maar alle merken kunnen kapot, ook Daikin.

Als je met die €155 het prijsverschil in NL/Spanje bedoeld, dan ging ik voor safe en kocht in Nederland.

Hier is gisteren het spul gemonteerd, niet bepaald rechttoe rechtaan.
8 meter leidingen, door de berging om zo buiten te komen.

Elektra moet in nog even afwerken en condensafvoer is nog niet klaar.
Oke dat is dan duidelijk, want onderdelen zullen gedemonteerd moeten worden, retour sturen etc. Zijn flinke bedragen en voor die 155 euro doe ik de afhandeling liever in Nederland. Het is in Spanje 155 euro goedkoper inderdaad.

Ik ga de prijzen eens langs elkaar leggen en ook eens kijken wat een diamantboor op MP kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jD0M8KM1M6j2MslCIc9OPsqs/thumb.jpg

Vertel mij eens waar je droge lucht ziet, de temperatuur spreekt echter boekdelen _/-\o_
Ik werd wakker in het zweet dus ergens om 4u ging de airco aan in de `comfort sleep` stand.
Zolang je een kamer ventileert blijft de luchtvochtigheid normaal :)
Opmerkelijk is dat ik nog geen 1kWh heb verbruikt, de airco koelt maar 1/3 van de tijd.
Bij mij is de temperatuur heel snel terug bij af door de warmte in het steen en beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wat kan het dan zijn dat ze zo reageert op een airco. Ze begint direct te hoest en te niezen.

Nu is 75% wel wat aan de hoge kant, wat ik ervan gelezen heb is 45-55% ideaal.
Je temperatuur maakt een mooie duikeling, dat ziet er goed uit. Het lage verbruik maakt het ook nog mooier _/-\o_ Er zijn veel mensen die denken dat een airco enorm veel stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Misschien reinigt niet iedereen de filters tijdig?
Ik heb zelf ook wel last van pollen en vroeger kon ik een hamster in huis niet verdragen.
De Daiseikai heeft als extra een ionisator functie.
Het is niet zo gek dat de temperatuur snel daalt, 3,5kW in een kamer van 4x4m is best overkill :P
De vochtigheid wordt binnen wat hoger als het buiten broeierig is en een mens stoot vocht uit.
Als ik daar verwarm gaat de deur open zodat de andere kamers mee liften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nog even wat pics van het monteren...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DEWR1Oc6n975p3ue18nrIjPO/full.jpgUitpak party

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/09kis1pAGLY9a3icuiNEJaWy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I687aV0vZx9jaJSC1rRdm5jN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0YEeI8sOMTuJdZ9TMMrGsKpe/full.jpgHier gaan de leidingen naar buiten

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P82w3XtflxOrKdzXvRD20DlI/full.jpgLeidingen weggewerkt in zinken hwa buis

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NvIMOwYHOSA8RW1Ta2K6u3Ri/full.jpg
Afpersen op 40 bar en daarna anderhalf uur vacumeren

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LlSjjN2o8ysRjzT3JM0T1oT3/full.jpg
Na ruim een half uur standtijd nog keurig vacuum :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eZkYFmqsvdYljSqpBi2jJ3F6/full.jpg
Zonder omkasting natuurlijk geen gezicht aan de voorzijde van het huis.
Maar word aan gewerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De binnen-unit had niet veel breder moeten zijn :)
Wel grappig om de leidingen net als de regenwaterafvoer weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Kwam trouwens een Panasonic met een SCOP = 6,2 tegen (koelvermogen klasse 2,5 kW). Tikje hoger dan de Daikin US 2,5. http://www.topten.eu/engl...r=-1&direction=horizontal
Binnetie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:58:
Ik moet een airco hebben die ook kan bevochtigen, ontvochtigen en kan ventileren. Andere wordt de lucht te droog voor de baby's en kids in de gastouder van mijn vriendin. Bovendien kan zij ook slecht tegen die drohe lucht.
Een Daikin US zou ik niet nemen speciaal voor bevochtigen en ventileren. Bevochtigen kan prima op andere manieren en ventileren doet ie wel, maar het debiet is gering en het levert extra geluid op (zowel buiten als binnen).

@Oxellaar mooi werk. Alvast aan het koelen geweest zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
/offtopic Het kan allemaal veel goedkoper!

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:31:
De binnen-unit had niet veel breder moeten zijn :)
Wel grappig om de leidingen net als de regenwaterafvoer weg te werken.
Klopt, unit is 82.6cm, ruimte is 89cm :P

Met die buis is het in stijl weggewerkt. Als de unit straks weggewerkt is, dan zal niemand raden dat er een airco onder staat.
zeegerd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:35:

@Oxellaar mooi werk. Alvast aan het koelen geweest zeker. :)
Koelen niet echt, alleen een testrun. Het weer is hier niet denderend. Op dit moment is het 14.5c buiten.
Niet echt behoefte aan......
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/641Ua45JBURWDBpgxbUn3P67/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-05 17:32
Oxellaar schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:14:
Nog even wat pics van het monteren...
[afbeelding]Uitpak party

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]Hier gaan de leidingen naar buiten

[afbeelding]Leidingen weggewerkt in zinken hwa buis

[afbeelding]
Afpersen op 40 bar en daarna anderhalf uur vacumeren

[afbeelding]
Na ruim een half uur standtijd nog keurig vacuum :)

[afbeelding]
Zonder omkasting natuurlijk geen gezicht aan de voorzijde van het huis.
Maar word aan gewerkt ;)
Mooi project en geweldig dat je dat zelf kunt doen.

Wij krijgen over 2 weken een Daikin met 3 units bij maar moet helaas alles uitbesteden :/

Wij zijn van plan de binnenunits op de slaapkamers op een houten plank te monteren,
zodat als er weer eens behangen moet worden er tegen de plank aan behangen kan
worden.
Weet je ook of dat nog problemen kan gaan geven met trillingen?
Verwacht het zelf eigenlijk niet, maar je weet maar nooit natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Alhoewel het topic gaat over het verwarmen van je huis, zou ik graag een vraag stellen ove het verwarmen van mijn garage. Deze heeft een oppervlakte van ca 35 vierkante meter, inhoud ca 135 kubieke meter. De keuze voor verwarming is gevallen op een daikin airco, type ftx35k. Maar omdat het een garage is hoeft deze natuurlijk niet 20 graden te worden. Een graad of 12 vind ik wel voldoende, gewoon om de ergste kou eruit te houden. Als ik dan daadwerkelijk wat ga doen daar, laat ik hem wel wat opwarmen.

Maar nu komt het, ik meen in de handleiding gelezen te hebben dat deze airco (evenals de ftx35j3 die ik bekeken heb) een instelbereik voor verwarmen heeft dat begint bij 10 graden, dat werd bevestigd door een daikin medewerker aan de telefoon. Dat zou dus prima voldoen.
Nu lees ik verschillende keren in dit topic dat het instelbereik voor een daikin ururu sarara begint bij 18 graden. Als ik echter in de handleiding voor dat apparaat kijk, zie ik ook dat het instelbereik zou moeten beginnen bij 10 graden. Is er iemand die hier iets meer over kan vertellen of bevestigen/ontkrachten dat het instelbereik voor verwarmen van een dergelijke airco bij 10 graden begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
zonpaneel schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:55:
[...]
Wij krijgen over 2 weken een Daikin met 3 units bij maar moet helaas alles uitbesteden :/

Wij zijn van plan de binnenunits op de slaapkamers op een houten plank te monteren,
zodat als er weer eens behangen moet worden er tegen de plank aan behangen kan
worden.
Weet je ook of dat nog problemen kan gaan geven met trillingen?
Verwacht het zelf eigenlijk niet, maar je weet maar nooit natuurlijk
Ik heb beide airco`s op planken gemonteerd omdat ik de bevestigingsplaten niet op alle hoeken direct in de muur kon schroeven (gipswandje met hout en houten kozijn).
Als de planken net zo groot zijn als de montageplaat dan gaat het wel goed denk ik :)

Ik ben wel blij met de koelfunctie, de slaapkamers koelen met dit weer totaal niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 22:16

Pixelmagic

Ubergeek

decipherer schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:49:
Alhoewel het topic gaat over het verwarmen van je huis, zou ik graag een vraag stellen ove het verwarmen van mijn garage. Deze heeft een oppervlakte van ca 35 vierkante meter, inhoud ca 135 kubieke meter. De keuze voor verwarming is gevallen op een daikin airco, type ftx35k. Maar omdat het een garage is hoeft deze natuurlijk niet 20 graden te worden. Een graad of 12 vind ik wel voldoende, gewoon om de ergste kou eruit te houden. Als ik dan daadwerkelijk wat ga doen daar, laat ik hem wel wat opwarmen.

Maar nu komt het, ik meen in de handleiding gelezen te hebben dat deze airco (evenals de ftx35j3 die ik bekeken heb) een instelbereik voor verwarmen heeft dat begint bij 10 graden, dat werd bevestigd door een daikin medewerker aan de telefoon. Dat zou dus prima voldoen.
Nu lees ik verschillende keren in dit topic dat het instelbereik voor een daikin ururu sarara begint bij 18 graden. Als ik echter in de handleiding voor dat apparaat kijk, zie ik ook dat het instelbereik zou moeten beginnen bij 10 graden. Is er iemand die hier iets meer over kan vertellen of bevestigen/ontkrachten dat het instelbereik voor verwarmen van een dergelijke airco bij 10 graden begint.
Mijn Sarara begint op de ab inderdaad op 10 graden, zou dus gewoon moeten werken. Heb het nog nooit getest (in de huiskamer)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 12:25

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
decipherer schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:49:

Het instelbereik begint bij 18°C als je de Daikin instelt op AUTO. Hiermee bepaald de unit zelf of deze gaat koelen of verwarmen. Aangezien er niet verder gekoeld kan worden dan 18°C, is dit de beperking. Hoef je alleen maar te verwarmen, dan kies je niet AUTO maar HEAT. En dan kun je vanaf 10°C instellen. Ik vraag mij alleen wel af of zo'n unit geschikt is voor een garage.

Als het slechts kort verwarmen is, is een infraroodpaneel dan niet slimmer? Dan heb je snel lokale warmte en hoef je niet de hele garage te verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 05-06-2016 15:42 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Bedankt voor de antwoorden! Fijn om te lezen dat het inderdaad mogelijk is :)

Enigszins offtopic wellicht, maar de garage wordt niet alleen stalling voor de auto, maar ook de ruimte om aan deze auto (en andere) te werken en andere klusjes te doen. ik wil dan ook graag voorkomen dat het vochtig wordt en ook wel comfortabel kunnen werken. Ik verwacht niet dat ik daar elke dag bezig ben, daarom wil ik de garage graag continue een beetje warm houden, met de wifi module kan ik de garage dan van afstand wat verder laten opwarmen als ik daadwerkelijk wat ga doen. De garage is ook redelijk geïsoleerd met isolatie in de spouwmuren, sandwich dakpanelen, hr++ glas en geïsoleerde garagedeuren waardoor ik het verbruik enigszins binnen de perken hoop te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Kwam trouwens een Panasonic met een SCOP = 6,2 tegen (koelvermogen klasse 2,5 kW). Tikje hoger dan de Daikin US 2,5. http://www.topten.eu/engl...r=-1&direction=horizontal

[...]

Een Daikin US zou ik niet nemen speciaal voor bevochtigen en ventileren. Bevochtigen kan prima op andere manieren en ventileren doet ie wel, maar het debiet is gering en het levert extra geluid op (zowel buiten als binnen).
Op zich zeg je hier interessante dingen. Het stroomverbruik van de Panasonic en de Daikin is 56 euro in het voordeel over 10 jaar. Dat is niet heel schokkend. Maar ik begin aan de hand van dit topic toch een beetje te twijfelen aan de eisen die mijn vriendin (maar ik ook) stellen aan de airco, juist door de goede informatie die gegeven wordt.

Je zegt dat bevochtigen op een andere manier kan en ventileren zorgt voor meer geluid. Sowieso moet ik het geluid gaan ervaren, dat weet ik nog helemaal niet. Maar iets moet niet storend gaan zijn natuurlijk.

Zou je iets kunnen vertellen over waarom iemand een 'alles in 1', zoals de Daikin US zou kopen en waarom iemand een andere airco overweegt (er is dan ineens veel meer keuzevrijheid, zoals Panasonic, Mitsubishi, Toshiba etc) en dan zelf zorgt voor de bevochtiging en ventilatie?
Of zijn er users hier die de bevochting en ventilatie op een andere manier geregeld hebben? Wat zou een goed alternatief zijn voor de Daikin US, zoals ik zie wordt het keuze aanbod een stuk groter.

Nu kan ik me alleen voorstellen dat een Daikin US alles regelt en je geen extra apparaten aangesloten hebt staan (waar kinderen aan kunnen komen).

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 05-06-2016 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou me afvragen of je op dit moment met de cv al problemen hebt met ventilatie en droge lucht.
Bij oudere bouw heb je type C ventilatie, een centrale afzuiging dus met aanzuiging via raamroosters.
Met de airco ipv cv heb ik niet opeens een ander stookgedrag of andere ventilatie gewoontes.
Wat je met een airco wint is de filtering van de lucht, dat gebeurt niet met een cv.
Het enige dat echt verandert is de luchtcirculatie in je woning, dat is even wennen maar je kan het heel goed beperken door de airco in `stille` modus te gebruiken zolang het weer dit toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij kloppen de COP waardes niet in deze lijst, ze zijn iig niet voor de gemiddelde zone.
Ze liggen in die lijst flink hoger dan opgegeven in specs van de fabrikant.
Het lijkt erop dat de gegevens van een zone warmer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:54:
Ik zou me afvragen of je op dit moment met de cv al problemen hebt met ventilatie en droge lucht.
Bij oudere bouw heb je type C ventilatie, een centrale afzuiging dus met aanzuiging via raamroosters.
Met de airco ipv cv heb ik niet opeens een ander stookgedrag of andere ventilatie gewoontes.
Wat je met een airco wint is de filtering van de lucht, dat gebeurt niet met een cv.
Het enige dat echt verandert is de luchtcirculatie in je woning, dat is even wennen maar je kan het heel goed beperken door de airco in `stille` modus te gebruiken zolang het weer dit toelaat.
Ik heb nu een centrale afzuiging, de unit op zolder. Er zit een uitgang in de keuken, boven de meterkast, in de badkamer en op zolder.
Beneden heb ik in geen enkel kozijn een rooster zitten voor ventilatie. Dit is zit wel boven op de hoofd slaapkamer en de kleinste slaapkamer.
Beneden kan ik wel een zijraam openzetten (gaat open als een deur) om te ventileren, dit gebeurd alleen weinig.

Dus tja wat ik dan verstandig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Speedy-Andre schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:54:
Ik zou me afvragen of het anno vandaag nog wenselijk is om koude buitenlucht direct je woonkamer in te zuigen. Zeker als de radiator onder de ventilatieroosters deze lucht niet gaat verwarmen, maar de L/L WP aan het verwarmen is.

In hoeverre de ventilatie mogelijkheden van de Daikin geschikt en comfortabel zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da`s wel goed om te weten dat er beneden geen verse lucht van buiten binnen komt.
Ik had van die simpele roosters die behalve lucht ook herrie en troep van de busbaan binnen brengen dus die liet ik vervangen voor suskasten met een instelbaar debiet.
Tevens meet ik de luchtkwaliteit in de huiskamer, die bepaalt mede hoe en aan welke kant ik ventileer.
De afzuiging staat op de laagste stand om niet te veel warme of koude lucht aan te zuigen.
Een Daikin US kan bij Binnetie de lucht verversen, zeker een pluspunt met meerdere mensen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Oxellaar schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:29:
[...]

Volgens mij kloppen de COP waardes niet in deze lijst, ze zijn iig niet voor de gemiddelde zone.
De waarden lijken te kloppen misschien afgezien van die Panasonic. Heb er verder weinig over gevonden, maar ook in Scandinavië heeft men het over deze SCOP-waarden. Althans hier: http://blog.panasonicnord...rgieffektive-varmepumper/ en https://luftmiljobutiken....asonic-vz9ske-heatcharge/ en http://shop.scanheat.dk/v...-luftluft-varmepumpe.html

Verder lijkt het op een site van Panasonic eerder om 5,4 te gaan. Apart... http://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/762/
Binnetie schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:37:
[...]
Je zegt dat bevochtigen op een andere manier kan en ventileren zorgt voor meer geluid. Sowieso moet ik het geluid gaan ervaren, dat weet ik nog helemaal niet. Maar iets moet niet storend gaan zijn natuurlijk.
Ventilatiestand geeft bij ons vermoedelijk veruit het meeste lawaai. Ik zou dat zeker vooraf gaan luisteren bij iemand.

Zoals verder wordt gezegd, ja, het kan nuttig zijn (lucht is meer gereguleerd qua debiet en voorverwarmd, in tegenstelling tot bij een ventilatierooster), maar denk niet dat je met het kleine debiet komt aan wat is voorgeschreven voor een gezonde leefomgeving. Debiet daarvoor is veel hoger, zoek maar op, staat wel ergens op het forum.

Ik ken persoonlijk niet echt problemen met te droge lucht. Bevochtiging kan voor m'n gevoel best met een bak water of een goedkoop verdampingapparaat, als het al nodig zou zijn. Maar... niet echt ervaring mee dus.

Succes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Oxellaar schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:29:
[...]
Ik heb dit nieuwe type toegevoegd aan de lijst in de startpost. Een SCOP van 5,4 voor het 2,5kW model en 5,1 voor het 3,5kW model. Meer info http://www.aircon.panason...stic/single/product/7349/

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 06-06-2016 09:32 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Is er iemand met een Daikin Ururu Sarara 3.5 die in Drenthe (omgeving Meppel) woont en er voor op en staat dat ik de installatie kom bekijken en beluisteren? Zeegerd woont een klein uur rijden bij mij vandaan, mogelijk dat er iemand nog dichter bij woont?
Ik wil namelijk teleurstellingen voorkomen qua geluid (omvang is iets minder van belang).

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 06-06-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Ik woon (net als zeegerd) nabij Groningen, dus dat scheelt qua afstand weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 19:58
Volg dit topic al enige tijd, en nu het warmer wordt denk ik eraan om een airco aan te schaffen. Het is puur voor op de slaapkamer, woning is niet geisoleerd, begane grond en twee slaapkamers op de verdieping met plat dak.

Het is nog enkel glas, maar wordt dit jaar nog vervangen door dubbele beglazing. Met het platte dak hoeft het maar een beetje zonnig te wezen en het 's avonds al zweten. }:|

De slaapkamer is 3,5 x 3,5 x 2,3m (lxbxh) is circa 28 m3. Factor 50 er overheen is 1408,5 watt.

Omdat ik werkelijk alles hoor, ieder piepje en kraakje is mijn ook gevallen op de Samsung - A3050/AR7000LNW-09 (WiFi). Met wifi is handig voor mij omdat ik nogal onregelmatig werk, dan kan ik een uurtje voordat ik thuis kom de airco al inschakelen. (koelen of verwarmen)

Waarom een Samsung? Omdat dat ding maar een geluidsdrukniveau laag/hoog van 16/38 dB(A) heeft en ik wil slapen!

The plan!
De buitenunit wou ik met beugels aan stenen schoorsteen hangen die boven het platte dak uit steekt, ik denk als het beter is dan op het houten platte dak plaatsen ivm geluid/trilling.

De voedingskabel wou ik proberen door de spouwmuur te trekken, zo ook een (tyleen)slang voor de afvoer van het condenswater om bij de binnenunit uit te komen. Vanaf de binnenunit kan de voedingskabel in de kabelgoot door een dakdoorvoer naar boven naar de buitenunit.

In de kruipruimte een gaatje maken om de kabel/slag uit de spouwmuur te vissen en vanuit daat kan ik bij de meterkast uitkomen, en wou er een digitale teller tussen laten zetten op een aparte groep voor de airco, de afvoer kan ik bij de keuken aansluiten.

Al met al, een goed idee? Is moet ik voor een ander merk gaan? Let wel, het is voor mij écht een slaapkamer, daar ik alleen ben om te slapen. Slapen doe ik met die hitte niet meer (goed) en daarom geef ik liever een beetje meer geld uit voor een stillere en betere airco. :Z

PS; oohh, misschien mag ik hier niet in dit topic plaatsen, heb ik ook overna gedacht. :+ Omdat ik al een oude aan/uit thermostaat aan mijn HR-cv ketel heb geknoopt en daarmee in de wintermaanden alleen de slaapkamer verwarm, kan dit (misschien) vervallen en daarvoor de airco gebruiken.

Ook hiervoor is de wifi optie wenselijk ivm onregelmatige werktijden, zowel in de zomer als winter. Verder staat de cv in de winter de helft van de tijd uit, want ik heb een houtkachel. Al is het 's winters bij thuiskomst 23.00 uur soms 15 graden in de woonkamer, als ik de 's morgens weer weg moet om 7.00 uur kan de cv alleen op de slaapkamer aan. Laat de rest van de woning dan maar lekker koud. Helder verhaal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Martine schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:51:

Omdat ik werkelijk alles hoor, ieder piepje en kraakje is mijn ook gevallen op de Samsung - A3050/AR7000LNW-09 (WiFi). Met wifi is handig voor mij omdat ik nogal onregelmatig werk, dan kan ik een uurtje voordat ik thuis kom de airco al inschakelen. (koelen of verwarmen)

Waarom een Samsung? Omdat dat ding maar een geluidsdrukniveau laag/hoog van 16/38 dB(A) heeft en ik wil slapen!

The plan!
De buitenunit wou ik met beugels aan stenen schoorsteen hangen die boven het platte dak uit steekt, ik denk als het beter is dan op het houten platte dak plaatsen ivm geluid/trilling.

De voedingskabel wou ik proberen door de spouwmuur te trekken, zo ook een (tyleen)slang voor de afvoer van het condenswater om bij de binnenunit uit te komen. Vanaf de binnenunit kan de voedingskabel in de kabelgoot door een dakdoorvoer naar boven naar de buitenunit.

In de kruipruimte een gaatje maken om de kabel/slag uit de spouwmuur te vissen en vanuit daat kan ik bij de meterkast uitkomen, en wou er een digitale teller tussen laten zetten op een aparte groep voor de airco, de afvoer kan ik bij de keuken aansluiten.

Al met al, een goed idee? Is moet ik voor een ander merk gaan? Let wel, het is voor mij écht een slaapkamer, daar ik alleen ben om te slapen. Slapen doe ik met die hitte niet meer (goed) en daarom geef ik liever een beetje meer geld uit voor een stillere en betere airco. :Z

PS; oohh, misschien mag ik hier niet in dit topic plaatsen, heb ik ook overna gedacht. :+ Omdat ik al een oude aan/uit thermostaat aan mijn HR-cv ketel heb geknoopt en daarmee in de wintermaanden alleen de slaapkamer verwarm, kan dit (misschien) vervallen en daarvoor de airco gebruiken.

Ook hiervoor is de wifi optie wenselijk ivm onregelmatige werktijden, zowel in de zomer als winter. Verder staat de cv in de winter de helft van de tijd uit, want ik heb een houtkachel. Al is het 's winters bij thuiskomst 23.00 uur soms 15 graden in de woonkamer, als ik de 's morgens weer weg moet om 7.00 uur kan de cv alleen op de slaapkamer aan. Laat de rest van de woning dan maar lekker koud. Helder verhaal? :)
Ik kan je vertellen dat de AR7000 echt geruisloos is in de quiet stand.
Op een slaapkamer kun je die stand prima gebruiken om de gewenste temperatuur te handhaven.

Als je de buitenunit op de juiste balken met dempers plaatst, dan hoeft hij echt niet op een beugel aan de muur. Als het binnendeel geruisloos op een laag pitje draait, dan doet het buitendeel dat ook ;)
Binnen herrie is buiten herrie, maar dan slaap jij toch niet.

Wifi is ook erg makkelijk, maar van buiten het je eigen netwerk moet je elke keer inloggen.
Misschien wel veiliger, maar iets omslachtig is het wel.
Veel last heb je er niet van, je hoeft natuurlijk niet om de paar tellen je airco te bedienen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RiQJ3KlpEO3TQwEbN5rimdM2/full.jpg
Hier zit net de kWh meter er tussen. Niet heel fraai, maar voor achterin de berging is het mooi genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 19:58
Ja, zo'n metertje bedoelde ik! :D Okay, maar ik heb een prachtig mooie schoorsteen. Een solide ding waar je U tegen zegt, dit ga ik met de installateur overleggen. Want persoonlijk ben ik wel een beetje bang al de buitenunit van het dak zal waaien, met boutje/moertje ben ik zekerder maar zal het zeker navragen!

Want op mijn laatste vakantie in Azië heb ik zeg maar gerust op 30 verschillende plekken geslapen, alleen de helft van de tijd is de silence mode helemaal niet stil, budget hotelletje misschien :D

Met OpenVPN naar locale netwerk inloggen, dan geen user/pass nodig. Har har :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Oxellaar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:28:
[...]

Ik kan je vertellen dat de AR7000 echt geruisloos is in de quiet stand.
Op een slaapkamer kun je die stand prima gebruiken om de gewenste temperatuur te handhaven.

Als je de buitenunit op de juiste balken met dempers plaatst, dan hoeft hij echt niet op een beugel aan de muur. Als het binnendeel geruisloos op een laag pitje draait, dan doet het buitendeel dat ook ;)
Binnen herrie is buiten herrie, maar dan slaap jij toch niet.

Wifi is ook erg makkelijk, maar van buiten het je eigen netwerk moet je elke keer inloggen.
Misschien wel veiliger, maar iets omslachtig is het wel.
Veel last heb je er niet van, je hoeft natuurlijk niet om de paar tellen je airco te bedienen.
[afbeelding]
Hier zit net de kWh meter er tussen. Niet heel fraai, maar voor achterin de berging is het mooi genoeg ;)
En welke buitenunit heb je dan? Zie in de folder op http://www.samsung-airco....andmodellen/a3050-ar7000/ een hele rits aan units staan. Ik ben zelf ook aan het kijken namelijk voor zowel koelen als verwarmen maar ik wil absoluut niet dat de buren (die wel een raam open hebben staan 'snachts :p) last hebben van de airco. Hoe stiller buiten hoe beter, binnen maakt me dan net weer iets minder uit daar slaap ik toch wel doorheen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:10:
[...]

En welke buitenunit heb je dan? Zie in de folder op http://www.samsung-airco....andmodellen/a3050-ar7000/ een hele rits aan units staan. Ik ben zelf ook aan het kijken namelijk voor zowel koelen als verwarmen maar ik wil absoluut niet dat de buren (die wel een raam open hebben staan 'snachts :p) last hebben van de airco. Hoe stiller buiten hoe beter, binnen maakt me dan net weer iets minder uit daar slaap ik toch wel doorheen.
Ik heb zelf de a3050-ar7000-12, 3.5kW
Als je bij die pagina, onderaan de specificaties van de ar7000 single split aanklikt, dan kun je alle gegevens zien.

De a3050-ar7000 is altijd een set, dus binnendeel en buitendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Oxellaar schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:42:
[...]

Ik heb zelf de a3050-ar7000-12, 3.5kW
Als je bij die pagina, onderaan de specificaties van de ar7000 single split aanklikt, dan kun je alle gegevens zien.

De a3050-ar7000 is altijd een set, dus binnendeel en buitendeel.
Ah danku, heb denk multi split pdf aangeklikt daar staat niks :p Maar die is idd vrij stil net 46dB

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Is het voor de (3.5kW) warmtepomp beter een B- of C-krakteristiek installatieautomaat te gebruiken?
(Ik kan me voorstellen dat voor een degelijk apparaat een wat tragere automaat aan te raden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 21:33
sjimmie schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:53:
Is het voor de (3.5kW) warmtepomp beter een B- of C-krakteristiek installatieautomaat te gebruiken?
(Ik kan me voorstellen dat voor een degelijk apparaat een wat tragere automaat aan te raden is)
Maakt niet veel uit, ik zou wel een automaat op 20A gebruiken hoewel 16 ook nog zou kunnen.
Bij mij staan meerdere airco units samen, zo staat er 3KW op 20A c automaten, nooit een probleem gezien ook als ze tegleijk starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb m`n 3.5kW airco`s gewoon op bestaande groepen zitten, zo spannend is het niet.
Alles wordt na elkaar geschakeld dus grote pieken zijn er niet.
Bij mij staat er max 8,45A op het label, als 1 normale fase dat niet aan kan ...
Vroeger had ik een grote kantoor Carrier die alleen aan en uit kende, dan telt het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15

aip

Ik overweeg in onze huiskamer ook een L/L warmtepomp te laten plaatsen. Een beetje voor de koeling zomer's, veel meer voor verwarming in na- en voorjaar. Probleem is nu namelijk dat als ik het beneden warm wil stoken in die periodes, de vloerverwarming van de badkamer lekker meedraait en de bovenverdieping na een paar dagen stoken onaangenaam warm wordt (of het beneden te koud blijft). Bijkomend voordeel is dat ik verwacht op een maand of twee per jaar na te kunnen volstaan met een half uurtje stoken van de CV-ketel om de kou eruit te houden, en de rest met de warmtepomp te kunnen doen.

Heeft iemand goede ervaringen met een installateur in de westelijke randstad (bollenstreek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:24:
Ik heb m`n 3.5kW airco`s gewoon op bestaande groepen zitten, zo spannend is het niet.
larsg schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:21:
Maakt niet veel uit, ik zou wel een automaat op 20A gebruiken hoewel 16 ook nog zou kunnen.
Hmm, dus de ene gebruikt hem op een bestaande groep en de andere zegt dat ik er beter een 20A voor kan inzetten. Dat ligt volgens mij een eind uit elkaar.
Omdat ik er een DIN kWh meter tussen wil zetten en voor het overzicht, wil ik sowieso een aparte groep erbij maken, dan kan het ook netjes op een ononderbroken kabel vanuit de meterkast naar de (werkschakelaar op de) buiten-unit.
(Of 20A altijd zomaar overal mag betwijfel ik, maar dat kan ik niet zo 1-2-3 onderbouwen.)

Pagina: 1 ... 23 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2