Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.025 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie niet waarom je 20A zou nemen met een aparte groep, als je een groep deelt met een andere zware verbruiker zoals een boiler dan kan ik me er iets bij voorstellen.
Mijn airco`s pieken in de winter soms even naar 2kW, maar meestal zie ik =<1kW.
Ik log het verbruik zodat ik kan zien hoeveel het is vergeleken met gas.
Dankzij de verschuiving van de belasting richting gas verwarm ik voor €200 per jaar, de cv is niet nodig geweest sinds oktober en doet alleen nog het tapwater (douche e.d.).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27
een 3.5kw unit is maar 1kw aan verbruik. Lijkt me onzin om op een 20a c automaat te zetten aangezien het maar 4 a 5 ampere is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
sjimmie schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:21:
[...]

[...]

Hmm, dus de ene gebruikt hem op een bestaande groep en de andere zegt dat ik er beter een 20A voor kan inzetten. Dat ligt volgens mij een eind uit elkaar.
Omdat ik er een DIN kWh meter tussen wil zetten en voor het overzicht, wil ik sowieso een aparte groep erbij maken, dan kan het ook netjes op een ononderbroken kabel vanuit de meterkast naar de (werkschakelaar op de) buiten-unit.
(Of 20A altijd zomaar overal mag betwijfel ik, maar dat kan ik niet zo 1-2-3 onderbouwen.)
Mijn situatie is België, daar mag je voor een simpel stopcontact al 20A plaatsen.
Ik verstond overigens dat je unit 3,5 KW uit de muur trok, als dat verwarmingsvermogen is kijk je inderdaad maar naar een E-piek van 1,5 KW, kan makkelijk op wat voor type 16/20A automaat dan ook.

Een aparte automaat is wel het netste overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 06:51
Vrijdagavond ben ik bij Zeegerd wezen kijken en luisteren naar zijn Daikin US installatie. Hiervoor wil ik je nog even superveel bedanken! Ik voel de pijn van de rib die uit mijn lijf al komen :). Zeegerd had ook nog een robotstofzuiger en rolluiken voor de dakramen (iets waar mijn vriendin qua offertes ook net mee bezig was).

Dure tijden zitten eraan te komen.

Terugkomend op de Daikin moet ik zeggen dat het geluid mij geruststelt. Het geluid is hoorbaar maar niet meer dan een licht blazen geluid. Tijdens ventileren maakt hij meer geluid maar niet storend (bovendien staat deze functie de hele dag aan).
De buitenunit maakt ook weinig geluid tijdens het ventileren. Je hoort op een meter of 7 afstand eerder het omgevingsgeluid (vogels en auto's) dan de unit zelf.

De omvang van de buitenunit was wel even schrikken. Deze is groter dan ik in gedachten had. De binnenunit is vrij diep maar ziet er verder heel strak uit. Dit vind ik verder geen probleem.

Mijn vriendin wil toch graag de buitenunit wat minder in het zicht hebben (zonder direct met ombouwkasten in de weer te gaan).
We hebben daarom besloten om de border te gaan inkorten zodat de buitenunit tussen de buitenmuur van de woning en het muurtje van de border komt te staan.

De installatievoorschriften voor de buitenunit:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Richtlijnen%20plaatsing%20buitenunit_zpsi0bcy3ly.jpg

Bedachte plek voor de buitenunit in eerste instantie (rode lijn voor binnenunit en blauwe lijn voor de muurgoot):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/ledingen_zpsxpmzvkai.jpg

Nu heb ik even van bovenuit de nieuwe situatie getekend. De border wil ik ongeveer 90 - 120 inkorten (zeg maar 1 meter). Ik hoef dan minder te slijpen ivm het steenverloop).

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/buitenunit%20installatie_zpsxz0n73oy.jpg

Ik vraag me alleen even af wat het beste nu is.
Bij de buitenunit aan de muur van de woning ben ik minder leiding en materiaal nodig. Bij de buitenunit aan het muurtje met de buurman ben ik meer leiding nodig maar staat de unit wel minder in het zicht. Bij het aan komen rijden met de auto kijk je op de zijkant ipv de voorkant. Wanneer ik kies voor montage op de muur met de buurman moet ik minimaal 5 centimeter uit buitenmuur van het huis blijven ivm aanvoer toch?

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik weet niet hoe het binnen uit komt, maar ik zou de leidingen in de hoek plaatsen.
Een binnen-unit is geschikt om de leidingen in elke gewenste richting te leggen.
Verder zou ik rekening houden met hoe de wind op het huis staat, de meeste voorkomende richting kan beter niet recht op de ventilator zijn.
Omdat je toch een border hebt zou je de buiten-unit achter een struik of een haagje kunnen verstoppen.
Een taster waar iets tegenaan groeit (niet te dicht) is ook mogelijk..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnen ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/ledingen%20binnenkant_zpsdvhehelq.jpg

Bedoeling is om de binnenuit in het midden van het muurtje te plaatsen. Dat is de rode lijn op de foto van de buitenmuur met border. Het gat door de muur kan alleen maar rechtsonder vanuit dr binnenuit toch? Van voren gezien?

De wind blaast er vanaf. Heb namelijk altijd in de hoek van de border (op de foto achter me) bergjes met bladeren liggen.

Jou aangedragen optie is een goede, een buxus zou kunnen. Als er maar 50cm tussen buitenunit en het haagje zit. Het scheelt wel een boel werk natuurlijk. 2 palen in de grond met wat gaas er tussen of zo'n kant en klaar scherm. Het geheel staat dan wel een stukje van de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:51:
Binnen ziet het er zo uit:

[afbeelding]

Bedoeling is om de binnenuit in het midden van het muurtje te plaatsen. Dat is de rode lijn op de foto van de buitenmuur met border. Het gat door de muur kan alleen maar rechtsonder vanuit dr binnenuit toch? Van voren gezien?
Nee, de leidingen kunnen aan de gehele onderzijde naar buiten worden gebracht. Links, midden of rechts, alles kan.

Hou met beplanting wel rekening dat ze flink tegen hitte, maar ook tegen flinke kou kunnen.
50c uitblaas temperatuur voor langere tijd is goed mogelijk.
En in de winter tijdens verwarmen is de uitblaas ver onder 0, sommige planten kunnen daar niet best tegen.
Sowieso wisselen de temperaturen enorm onnatuurlijk rond de unit

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 12-06-2016 14:38 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oh dat wist ik niet. Dus ze kunnen ook aan de linkerzijde door de muur heen, zodat ze aan de rechterzijde van de buitenunit uitkomen? Waar ze op de buitenunit aangesloten worden zeg maar?

De planten krijgen het dus aardig te verduren. Een klimop kan heel wat hebben (onverwoestbaar en daarom heeft mijn vriendin er zo'n hekel aan). De buurman houdt van dat spul over de schutting en ze blijft knippen snoeien :)

Of iets van een wandje met van die kokosmatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Misschien een rare of dome vraag, maar kunnen die buiten-units ook gedeeld worden tussen binnen (airco-achtige) units en warm water (sanitair) units?

Ik zie namelijk dat er ook split units specifiek voor heet water zijn, dus combineren zou wellicht handig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
EgMaf schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:06:
Misschien een rare of dome vraag, maar kunnen die buiten-units ook gedeeld worden tussen binnen (airco-achtige) units en warm water (sanitair) units?

Ik zie namelijk dat er ook split units specifiek voor heet water zijn, dus combineren zou wellicht handig kunnen zijn.
Ik ben van plan om deze op een vloerverwarming/koeling groep te monteren icm ventilatie wtw.
https://www.vakhandeljans...rwarmer-160mm-cv-gestookt.
Maar dan op een Mitsubishi ecodan l/w warmtepomp.
(dat is een ander topic)

/ offtopic Hier heb je trouwens wel een voorbeeld met een fancoil unit.
En ook subsidie ;)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2016 16:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

EgMaf schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:06:

Zoiets?
http://www.samsung-airco....n/eco-heating-system-tdm/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dit wordt de definitieve opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/leidingen%20def2_zpsgod87wbv.jpg

Ik heb er toch maar voor gekozen om de border in de korten en niet te kiezen voor een plantenscherm ervoor. Ik had een optie om er een scherm met kunstplanten neer te zetten maar je krijgt al snel dat de aanvoer van lucht in het geding komt.
Nepplanten kunnen dan wel weer tegen de temperatuurschommelingen.

Dit kan toch gewoon volgens de installatievoorschriften? Als hij met zijn rug maar minimaal 10cm van de muur staat en de zijkant minimaal 5 centimeter van de muur afstaat.

Ik ga de ondergrond verharden met tegels of beton en zet hem dan denk ik op van die rubberen blokken, dat hij in elk geval een 10 centimeter van de grond af staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

De buitenunit kan tot circa 1000m3 per uur ventileren, dus om geluidsproblemen te voorkomen moet je voldoende ruimte rondom de buitenunit vrij houden.
Aangezien je border toch vrij breed is, is het wellicht beter om iets meer vrije ruimte aan te houden?
Klein struikje ervoor en je ziet er niets van :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
Voor m'n gevoel gaan de leidingen nu best met een rare bocht van de buitenunit achterlangs naar de voormuur. En zoals je volgens mij al zei, de leidingen worden net zichtbaar voor de buurman zo.

Aanzuig zit ook achter en links, precies waar je muren hebt. En uitblaas gaat langs het huis, terwijl via de linkerkant ook langs het huis wordt aangezogen. Klinkt als kans op vermenging/vermindering SCOP, maar dat weten deskundigen vast beter.

Maw: mwah.

Ik zou 'm tegen de muur zetten. Qua camouflage dan misschien een (fake) bosje ervoor op enige afstand.

[ Voor 8% gewijzigd door zeegerd op 14-06-2016 13:54 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
zeegerd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:53:
Voor m'n gevoel gaan de leidingen nu best met een rare bocht van de buitenunit achterlangs naar de voormuur. En zoals je volgens mij al zei, de leidingen worden net zichtbaar voor de buurman zo.

Aanzuig zit ook achter en links, precies waar je muren hebt. En uitblaas gaat langs het huis, terwijl via de linkerkant ook langs het huis wordt aangezogen. Klinkt als kans op vermenging/vermindering SCOP, maar dat weten deskundigen vast beter.

Maw: mwah.

Ik zou 'm tegen de muur zetten. Qua camouflage dan misschien een (fake) bosje ervoor op enige afstand.
Ik kan het hier enkel maar mee eens zijn.

Je kijkt nu ook tegen de zijkant aan waar de freonleidingen uitkomen.
Bovendien is de kant van de zijkant van de unit ook wat krapjes. Dat is ook een aanzuig kant.

Houdt de freonleidingen gewoon in de uiterste hoek naar boven met een haaks bochtje naar links bovenin.
Is veel netter dan halverwege de muur omhoog, wat je nu van plan bent.
Ik zou me daar drukker om maken, dan het zicht van de buitenunit welke wel te camoufleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Jack schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:18:
De buitenunit kan tot circa 1000m3 per uur ventileren, dus om geluidsproblemen te voorkomen moet je voldoende ruimte rondom de buitenunit vrij houden.
Aangezien je border toch vrij breed is, is het wellicht beter om iets meer vrije ruimte aan te houden?
Klein struikje ervoor en je ziet er niets van :)
Van bovenaf gezien:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/buitenunit%20installatie_zpsxz0n73oy.jpg

Het gat door de muur zit dan rechts (ik had dit nog links getekend).
Welke opstelling van de buitenunit bedoel je dan?

De installatierichtlijnen stellen dit voor:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Richtlijnen%20plaatsing%20buitenunit_zpstdlvnxu1.jpg

Als ik kies voor de gestippelde lijn (dus plaatsing op het zijmuurtje) dan heeft de voorkant van de buitenunit vrij zicht naar voren. De zijkant heeft dan 10cm (kan ook evt wat meer) over tussen muur van het huis en de buitenunit.

Plaatsing op de muur van het huis is dan 10+33,5 (diepte buitenunit)= 43,5 centimeter. Als ik de border dan 1 meter/1,10 meter uit de muur van het huis haal dan heb ik nog 56,5/66,5 cm vrije ruimte tot de border over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Ik zie nu pas dat al die afstanden in mm zijn, ik vond 50cm van de muur al zo veel. 8)7

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:06:
[...]

Ik kan het hier enkel maar mee eens zijn.

Je kijkt nu ook tegen de zijkant aan waar de freonleidingen uitkomen.
Bovendien is de kant van de zijkant van de unit ook wat krapjes. Dat is ook een aanzuig kant.

Houdt de freonleidingen gewoon in de uiterste hoek naar boven met een haaks bochtje naar links bovenin.
Is veel netter dan halverwege de muur omhoog, wat je nu van plan bent.
Ik zou me daar drukker om maken, dan het zicht van de buitenunit welke wel te camoufleren is.
Je bedoel zoals afgebeeld op de gele lijn?
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/leidingen%20def4_zps25gz7zoy.jpg

Bij plaatsing op de zijmuur gaf de leverancier van het materiaal aan dat het qua leiding verder niet echt van invloed is op de werking. Het is wat men zelf het mooiste vind. Maar misschien dat plaatsing op de muur van het huis beter is,de aanzuiging aan de zijkant is dan optimaal, je kijkt niet op de leidingen uit.

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/leidingen%20def5_zpsqpgacxsq.jpg

Jullie zijn het wel eens met de oplossing om de border een stukje in te korten om zo een ruimte te creëren voor de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je hebt niet veel aan de border achterin als je hem zo laat :9
Een ingekorte border met een creme/witte doos er achter benadrukt de airco wel meer denk ik.
Dan heb je nog het condensvocht, waar komt dat terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik denk dat hij juist minder opvalt, helemaal als ik op de kopse kant een laag struikje plant die tegen wat temperatuur verschil kan. Anders komt de unit al snel op 1.20m totale hoogte, waardoor het pontificaler lijkt.
Het condensvocht kan ik af laten lopen het grind in. Onder het grind zitten waaltjes van 6 centimeter hoog met kieren ertussen (was meer om niet alle oude stenen af te hoeven voeren) of voor de kopse kant van de border een rooster te maken waar het inloopt naar de border.

Dit heb ik ook achter het huis omdat zijn tuin lager ligt dan de gemeente grond en het water dan zo mijn tuin in kan stromen. Op deze manier gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:23
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq90/r/924/N4bplw.jpg

Of in plaats van plaatsen op tegels de unit hangen.

[ Voor 232% gewijzigd door snoekds20 op 14-06-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eens wat een mooie, daar heb ik er twee van :*)
Een in de tuin op blokken en een boven aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
snoekds20 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:15:
[afbeelding]

Of in plaats van plaatsen op tegels de unit hangen.
Dat is nou net de afweging waar ik sinds dat ik wakker werd aan zit te denken. Op blokken of aan de muur hangen:

Op blokken:
+ geen gaten in de muur
- iets lastiger reinigen indien er bladeren komen te liggen

Aan de muur:
+ makkelijker onderdoor vegen
- gaten in de muur, die bij een eventuele verhuizing te voorschijn komen (ik neem de unit mee indien ik binnen 5 jaar zou verhuizen). Even los van het grote gat waar de leidingen doorheen gaan.

Tja...

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 15-06-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 16:23
gewoon aan de muur hangen, gaten kun je weer dicht maken, in de voeg laten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
snoekds20 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:49:
gewoon aan de muur hangen, gaten kun je weer dicht maken, in de voeg laten boren.
Briljant! Dat doen we dus maar!

Ik heb besloten om het zo te doen:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/leidingen%20def6_zpsj4z51g63.jpg

Ongeveer 10-15 cm van de grond af. Je krijgt dan uiteindelijk een beetje dezelfde situatie als jou: 60 centimeter voor de unit zit het muurtje van de border (dan nog maar 30cm hoog en plantjes ervoor om het een beetje uit het zicht te halen). De enige grote verliezer is de vlinderstruik in de hoek van de tuin :)

De goot doe ik recht naar beneden, dat scheelt weer een bocht en buigwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Binnetie op 15-06-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zou een buitenunit juist niet aan de muur hangen, maar op blokken op de grond.
Aan de muur geeft veel meer kans op geluidsoverlast.
Trillingsdempers werken goed, maar verouderen en een unit gaat na verloop van tijd ook meer geluid en trillingen produceren.

Als het kan, lekker op blokken op de grond plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:28:
Ik zou een buitenunit juist niet aan de muur hangen, maar op blokken op de grond.
Aan de muur geeft veel meer kans op geluidsoverlast.
Trillingsdempers werken goed, maar verouderen en een unit gaat na verloop van tijd ook meer geluid en trillingen produceren.

Als het kan, lekker op blokken op de grond plaatsen.
Ik heb hier gisteren een momentje aan gedacht. De rubbers onderop zullen op een gegeven moment uitdrogen net als banden van een auto. Het is wel een muur die direct uitkomt in de woonkamer waar ik liever niks hoor.
Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:26
Binnetie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:34:
[...]

Ik heb hier gisteren een momentje aan gedacht. De rubbers onderop zullen op een gegeven moment uitdrogen net als banden van een auto. Het is wel een muur die direct uitkomt in de woonkamer waar ik liever niks hoor.
Goede tip.
Die buitenunit til je zo op om er een nieuwe rubber speeltuintegel onder te leggen. Los neerzetten heeft qua trillingen idd voordelen.

Ik was er vooraf zelf ook bezorgd over. Heb de buitenunit verzwaard met een grindtegel die vastgebout is aan de poten. Daaronder twee lagen rubber. Achteraf waarschijnlijk overkill :-) maar in ieder geval is de buitenunit stil.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 17:11

Pixelmagic

Ubergeek

shthpnz schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:28:
[...]

Die buitenunit til je zo op om er een nieuwe rubber speeltuintegel onder te leggen. Los neerzetten heeft qua trillingen idd voordelen.

Ik was er vooraf zelf ook bezorgd over. Heb de buitenunit verzwaard met een grindtegel die vastgebout is aan de poten. Daaronder twee lagen rubber. Achteraf waarschijnlijk overkill :-) maar in ieder geval is de buitenunit stil.
Ik heb mijn Daikin buiten unit aan de woonkamer muur hangen (met de beugels die er bij horen dacht ik) en ik moet onder de unit gaan staan wil ik hem horen. Geen rubber of wat dan ook ergens tussen. Moet daarbij wel vermelden dat de buitenunit "flink" is in vergelijk wat er bij ons in de buurt hangt, misschien dat dit ook invloed heeft.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Als ik deze condensafvoerslang zie:
https://www.ts24.nl/produ...-Condensafvoer-DH-16-25M/
Dan vraag ik me af of ik daarvoor ook gewoon zo'n veel goedkopere 16mm flexibele elektra buis zou kunnen gebruiken?
https://www.elektramat.nl...-16mm-creme-rol-20-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:49:
Als ik deze condensafvoerslang zie:
https://www.ts24.nl/produ...-Condensafvoer-DH-16-25M/
Dan vraag ik me af of ik daarvoor ook gewoon zo'n veel goedkopere 16mm flexibele elektra buis zou kunnen gebruiken?
https://www.elektramat.nl...-16mm-creme-rol-20-meter/
Het aansluiten van die elektra flex is net wat lastiger.
Er ontbreken om de 50cm vlakke stukken om beter te kunnen verlopen naar een andere buis.
Ook is het veel stugger dan de afvoer flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oxellaar schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:05:
[...]

Het aansluiten van die elektra flex is net wat lastiger.
Er ontbreken om de 50cm vlakke stukken om beter te kunnen verlopen naar een andere buis.
Ook is het veel stugger dan de afvoer flex.
oke, maar 'technisch' is er dus geen bezwaar.
Er zitten op de elektra flex die ik heb wel (kortere) vlakke stukken, maar het is inderdaad wel een erg stugge buis. Maar dat hoeft op zich geen punt te zijn want hij hoeft niet veel bochten te maken en als ie eenmaal ligt (hangt) dan ligt (hangt) ie. Ik bedacht dit omdat ik nog een aantal meter van die buis over ga houden na aanleg van de elektra voor de wp. (iedere euro is er toch weer eentje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Laatst online: 17:50
Mag ik wat hulp? Ik heb al aardig wat gelezen, maar doordat veel posts al direct de techniek induiken terwijl ik eerst mijn opties wil overzien, kom ik er niet uit. Ik probeer maar eerst mijn vraag hier te stellen ipv een eigen topic, hopelijk werkt het:

Ik zoek naar de mogelijkheden om mijn gasverbruik terug te dringen.
Situatie: huis uit 1989, redelijk geïsoleerd. Gezin met 3 kinderen (8-13 jr). Gasverbruik 1.800 m3/jr, electraverbruik was 3.100 kWh/jr maar sinds krap een jaar ligt het dak vol met panelen met geschatte opbrengst van 2.800 kWh/jr. Ik heb een Bosch HR CV uit 2007 (26 HRC ZWB7-26A), geen boiler (ook geen serieuze ruimte voor). Verwarming met traditionele radiatoren gebruiken we alleen voor benedenverdieping (met glazen serre) en badkamer. Vloerverwarming is geen optie, lage temperatuurradiatoren wel.

Ik onderzoek de mogelijkheden voor een lucht/lucht-warmtepomp binnenshuis (buitenshuis is geen optie), met een nog acceptabele terugverdientijd.

Mijn vragen: welke warmtepompen kan ik in overweging nemen (ivm de gevraagde/beschikbare ruimte)? Zijn lage temperatuurradiatoren echt nodig (en dan ook in het hele huis)? Tips voor informatie of zoekrichtingen zijn heel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat je 2 topics moet bekijken, er is er ook een voor een L/W warmtepomp.
Een L/L warmtepomp kan alleen ruimtes verwarmen en koelen, verder niets.
Misschien is de serre geschikt voor een buiten-unit, hoe ziet die eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Hmm, basisfout 1. Ik zoek de warmtepomp die uit lucht het verwarmingswater verwarmt.

De serre is onderdeel van de woonkamer. Zo'n buitenunit lijkt me niet zo gezellig naast de eettafel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een buiten-unit is toch echt nodig en die wil je idd niet binnenshuis hebben.
Is er een tuin waar je hem kwijt kan of eventueel een buitenmuur of een (plat) dak?
De buiten-unit gebruikt de buitenlucht dus hij moet echt buiten komen, een monoblock idem.
Verder heb je met een L/W model vaak een buffervat of boiler nodig omdat zo'n apparaat relatief veel tijd nodig heeft om het water te verwarmen.
Hij kan niet zo veel vermogen in een keer leveren als een cvketel.
Zo'n vat kan eventueel liggend uitgevoerd zijn, maar dat zie je nog weinig.
Voordeel van een L/W warmtepomp is dat er veel subsidie op zit (€2300) als je hem zonder cvketel gebruikt.
Wordt het een combi met cvketel dan is de subsidie €1000 voor bijna hetzelfde apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
@speedy-Andre: dank voor je info, dat helpt al maar ik heb mijn post toch maar geplaatst in het Lucht/Water-warmtepomptopic, dat lijkt toch de betere plek voor mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Even checken bij de Daikin US-eigenaren: de DRY-stand zou vooral drogen en niet zo zeer koelen. Maar de lucht is toch een stuk koeler dan de kamertemperatuur hier. Klopt? (klinkt ook logisch trouwens)

Verder geinig: zoontje (3) schopt tegen de radiator, even aandacht vragen dus.
Ma zegt: hou daar eens mee op, straks gaat ie nog kapot en dan krijgen we het niet warm in de winter.
Hij antwoordt: o haha mama, maar dan kan de warmtepomp toch aan!

[ Voor 3% gewijzigd door zeegerd op 21-06-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 17:11

Pixelmagic

Ubergeek

zeegerd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:58:
Even checken bij de Daikin US-eigenaren: de DRY-stand zou vooral drogen en niet zo zeer koelen. Maar de lucht is toch een stuk koeler dan de kamertemperatuur hier. Klopt? (klinkt ook logisch trouwens)
Mijn (korte)'ervaring, klopt als een bus. Hij gebruikt dan bijna geen stroom maar je voelt het koeler worden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
zeegerd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:58:

Verder geinig: zoontje (3) schopt tegen de radiator, even aandacht vragen dus.
Ma zegt: hou daar eens mee op, straks gaat ie nog kapot en dan krijgen we het niet warm in de winter.
Hij antwoordt: o haha mama, maar dan kan de warmtepomp toch aan!
Drogen zonder echt te koelen is onmogelijk, de verdamper moet namelijk onder het dauwpunt zijn. De lucht die uitgeblazen wordt is dus afgekoeld.
Die functie zal bij de Daikin US niet veel afwijken van andere merken.
Waarschijnlijk werkt dry mode alleen als het setpoint lager is dan de heersende ruimtetemperatuur.
Daaruit blijkt dat het drogen eigenlijk koelen op een laag pitje is.
Het is eigenlijk geen speciale functie, het is gewoon koelen met een lage fan snelheid.
Hierdoor ontrekt de verdamper meer vocht dan bij een hoge fan snelheid.

Maar wat vooral het verkoelende effect geeft is dat je lichaam beter zijn latente warmte kwijt kan. Je huid kan veel gemakkelijker verdampen en het lichaam koelen.
De gevoelstemperatuur gaat omlaag.

Google maar eens op natteboltemperatuur.
En dan bedoel ik niet het zweet op je voorhoofd :+

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 21-06-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:36:
[...]

Drogen zonder echt te koelen is onmogelijk, de verdamper moet namelijk onder het dauwpunt zijn. De lucht die uitgeblazen wordt is dus afgekoeld.
Die functie zal bij de Daikin US niet veel afwijken van andere merken.
Waarschijnlijk werkt dry mode alleen als het setpoint lager is dan de heersende ruimtetemperatuur.
Daaruit blijkt dat het drogen eigenlijk koelen op een laag pitje is.
Het is eigenlijk geen speciale functie, het is gewoon koelen met een lage fan snelheid.
Hierdoor ontrekt de verdamper meer vocht dan bij een hoge fan snelheid.

Maar wat vooral het verkoelende effect geeft is dat je lichaam beter zijn latente warmte kwijt kan. Je huid kan veel gemakkelijker verdampen en het lichaam koelen.
De gevoelstemperatuur gaat omlaag.

Google maar eens op natteboltemperatuur.
En dan bedoel ik niet het zweet op je voorhoofd :+
Je kunt ook drogen dmv absorbsie met een lage concentratie vloeistof, maar dan gaan we wel een beetje offtopic vrees ik :+

http://www.kathabar.com/desiccant-dehumidification

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
In de handleiding van mijn Daikin staat dat hij tijdens drogen een combinatie doet van koelen en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Oxellaar schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:36:
[...]

D
Thanks, de techniek was me bekend maar ik dacht, misschien mist er nog iets.

Of (jvdmast hierboven) tegelijk ook wordt verwarmd vraag ik me af, het zou kunnen, maar zoals gezegd, de luchtstroom is tamelijk koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Als er hele droge lucht van bijv 19 graden langs jouw huid blaast dan zal dat flink koeler voelen dan lucht van 19 graden met een hogere luchtvochtigheid. Simpelweg omdat er daarmee sneller vocht van jouw huid verdampt en jouw huid daardoor snel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Toch nog wat verder in dry mode gedoken....

Dry mode werkt pas echt goed bij erg hoge luchtvochtigheid. >75%rh
Dan zal er nagenoeg niet gekoeld worden tijdens drogen, het condenseren genereerd warmte, die warmte wordt afgevoerd. Hierdoor daalt de uitblaas nauwelijks in temperatuur.
Hoe droger de lucht wordt, hoe meer er gekoeld gaat worden in dry mode.

Ook moet er geen echte koeling gewenst zijn wanneer dry mode ingesteld wordt.
Kies dan gewoon cool mode.
Dus heet en of vochtig weer, gewoon koelen.
Vochtig en niet bijzonder warm, dan pas drogen gebruiken.

Hier kan de airco op een zogenaamde two step cooling. Na het bereiken van de gewenste temperatuur schakeld hij over op drogen. Dit zou minder energie verbruiken dan normaal koelen. Omdat de droog stand wordt gebruikt kun je de temperatuur 1 of meerdere graden hoger instellen ivm de lagere gevoelstemperatuur.

Hier vanmiddag de droog stand gebruikt, werkt bijzonder goed. Na een ruim uur van 67 gedaald naar 42%, temperatuur van 24 naar 22 gedaald.
Op een ruimte van ongeveer 85m3 is dan totaal bijna 600ml water afgevoerd en dat voel je echt.
Ook als je daarna de temperatuur weer op laat lopen naar 24, de relatieve luchtvochtigheid daalt dan nog verder.
Veel lager dan 42% daalt hij trouwens niet, wel zo comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Oxellaar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:03:

Hier vanmiddag de droog stand gebruikt, werkt bijzonder goed. Na een ruim uur van 67 gedaald naar 42%, temperatuur van 24 naar 22 gedaald.
'

Dat is wel heel effectief. Hier daalt ie maar enkele procenten als ie een uur oid is bezig geweest (74 naar 69 oid). Ik zal eens kijken hoe de RV daalt bij de cool-stand binnenkort (moet het wel echt even warm worden :) ).

Andere ervaringen bij verdere Daikin US-gebruikers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:01

Trebbors

Failure is no option!

Oxellaar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:03:
Toch nog wat verder in dry mode gedoken....

Hier kan de airco op een zogenaamde two step cooling. Na het bereiken van de gewenste temperatuur schakeld hij over op drogen. Dit zou minder energie verbruiken dan normaal koelen. Omdat de droog stand wordt gebruikt kun je de temperatuur 1 of meerdere graden hoger instellen ivm de lagere gevoelstemperatuur.
Hoe kun je de optie cool en dry combineren?
dmv de app of met de AB? Of met IFTTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
zeegerd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:47:
[...]
'

Dat is wel heel effectief. Hier daalt ie maar enkele procenten als ie een uur oid is bezig geweest (74 naar 69 oid). Ik zal eens kijken hoe de RV daalt bij de cool-stand binnenkort (moet het wel echt even warm worden :) ).

Andere ervaringen bij verdere Daikin US-gebruikers hier?
Dan vraag ik me af of de droog stand wel goed werkt, die paar % merk je niet veel van.
Vanmiddag weer even gekeken hoe snel het gaat. Binnen een half uurtje ging het van 71 naar 62%.
En zakt dan vlot verder naar omlaag. En dan verbruikt het buitendeel ongeveer 350watt.
Erg economisch dus.
Trebbors schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:33:
[...]

Hoe kun je de optie cool en dry combineren?
dmv de app of met de AB? Of met IFTTT?
In de app kan ik het zo snel niet vinden, het lijkt erop dat het alleen met de AB kan.

[ Voor 84% gewijzigd door Oxellaar op 23-06-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy crap, er is hier een kwartje gevallen. Ik denk al heel lang na over maatregelen om gas te besparen. Het plan was om eerst te beginnen met LTV (vloerverwarming), maar we hebben ook de wens om nog eens uit te gaan bouwen. Dan wordt dat lastig, het best kunnen we dan immers wachten tot de hele mik bij elkaar is gespaard en dan alles aanpakken. Dat gaat nog jaren duren, sowieso.

Een L/L WP echter, is geheel onafhankelijk van je verwarmingssysteem. Ik heb me verbaasd over de SCOP's die haalbaar zijn. Verder kunnen ze gewoon blijven hangen bij uitbouwen. Er zijn nog wat vraagtekens en losse eindjes.

Voor de WAF is design zeer belangrijk, dat vind ik zelf ook behoorlijk belangrijk. Graag zo onopvallend mogelijk. De Ururu Sarara is een fantastisch stuk techniek, maar valt af doordat ie nogal mwah oogt en vrij kolossaal is. De Emura daarentegen... nice!

Qua buitenunits, zijn die alleen maar verkrijgbaar in vaalwit? Al zijn er ook aircobedrijven die ze een kleur kunnen geven, zie hier bijvoorbeeld:

https://www.facebook.com/.../1005299846225619/?type=3

Dat ziet er al een stuk beter uit tegen onze buitenmuur. Waarom niet standaard in alle RAL kleuren?

Ik denk aan een multisplit met 2 Emura binnenunits, 1 in de woonkamer en 1 op de slaapkamer. De buitenunit zou dan tegen de zijgevel kunnen worden geplaatst. Als dat ongeveer ter hoogte van het plafond BG is, zie je buiten weinig leidingen lopen, er gaat er 1 direct door de muur naar de Emura op de BG, en 1 gaat een stukje omhoog, dan door de muur waar ie bij de vloer van de 1e verdieping uit zou komen. Dan een goede 2m omhoog naar binnenunit, nette koof er omheen. Kan dit? Praktische problemen waar ik tegenaan loop?

Qua capaciteit, stoken we vrijwel alleen beneden, die hele verdieping is 45 m2, woonkamer + keuken ca. 35 m2. Is 5 kW dan voldoende? Huis uit 2005, HR++ glas, dik pak isolatie.

Multi-units zouden minder efficient zijn, valt dat met zo weinig kabellengte niet aardig mee? Vooral die in de woonkamer zal worden gebruikt om te verwarmen. Wordt het verwarmen van de woonkamer minder efficient als er een 2e binnenunit wordt geplaatst in een slaapkamer en je er een multi-unit van maakt?

Weet iemand hoeveel kWh je CV ketel minder verbruikt als je L/L WP het gros van de verwarming op zich neemt? Een gemiddelde CV verbruikt 500 (2005 of ouder) tot 180 (nieuw, supereco) kWh per jaar. Als je uit gaat van 350 kWh en je CV bijna alleen nog maar op standby hoeft te staan, scheelt dat misschien wel 250 kWh. Dat kun je af halen van het verbruik van je L/L WP, dan kom je nog gunstiger uit.

Ik ben enthousiast, goedkoper stoken en nog kunnen koelen ook op de 10 a 20 dagen per jaar dat je kapot gaat binnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:26
Zo maar een observatie: eigenlijk wel gek dat mensen, ik incluis, zich druk maken om de esthetica van de binnenunit, terwijl ze het hele huis vol hebben hangen met waarlijk monstreus grote platen-met-ribbels. Die staan niet ter discussie want die horen bij het huis, die zijn van de CV :-)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de (mijn) startpost staat een vuistregeltje waarmee je de benodigde capaciteit kan inschatten aan de hand van de cv radiators.
Dat heb ik bijna letterlijk gebruikt om tot 2x 3,5kW te komen waarbij de max warmte capaciteit hoger ligt.
Een huis uit 2005 moet haast wel minder warmteverlies hebben dan mijn huis uit 1990 met 100m2.
De binnen-unit in de slaapkamer heeft een condensafvoer nodig die het beste omlaag kan lopen, voor de huiskamer geldt dat ook.
Bij een multi-split moet de buiten-unit groot genoeg zijn om beide airco`s te laten verwarmen en koelen, vaak zie je de cop langzaam dalen als ze groter worden.en dat geldt ook voor een single-split.

Ik kan niet zeggen hoeveel mijn oude Awb 3HR per jaar verbruikt, maar ik weet wel dat stand-by 10W is, actief zonder te stoken 65W en met stoken 75W als de pomp op de laagste stand staat.
In het slechtste geval zou hij 24u lang 75W verbruiken of 1,8kWh per dag.
Dit verbruik bespaar ik inderdaad minus de keren dat hij voor tapwater nodig is.
Er zit bij mij een Kaku schakelaar op die hem wanneer nodig inschakelt.
Een airco heeft een stand-by verbruik, bij mij is dat 1W per airco en ik lees dat een Daikin met wifi op 7W zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:30:

Weet iemand hoeveel kWh je CV ketel minder verbruikt als je L/L WP het gros van de verwarming op zich neemt? Een gemiddelde CV verbruikt 500 (2005 of ouder) tot 180 (nieuw, supereco) kWh per jaar. Als je uit gaat van 350 kWh en je CV bijna alleen nog maar op standby hoeft te staan, scheelt dat misschien wel 250 kWh. Dat kun je af halen van het verbruik van je L/L WP, dan kom je nog gunstiger uit.
Je kunt gemakkelijk >90% van het gas besparen wat je gebruikt voor ruimteverwarming in de ruimte waar de WP komt te hangen. Als je normaal alleen de woonkamer stookt en dat met een WP gaat doen, dan kun je dus makkelijk 90% op je gasverbruik voor CV besparen. Als je dan nog een beetje zuinig bent met WW, dan duikt je gasverbruik makkelijk naar heel lage waarden.

Wat je verder zegt over het stroomverbruik van de CV kan best kloppen. Zeker als je een CV hebt met een onzuinige pomp die wel veel draaiuren maakt (CV staat vaak lang op een heel laag pitje te draaien = gebruikelijk in redelijk moderne huizen).

Ik heb zelf verwarming met een luchtverwarming vervangen door een Daikin US en daardoor zowel op gas als op elektriciteit bespaard. De luchtverwarmer gebruikte namelijk een grote ventilator om de lucht te verplaatsen die veel stroom vrat. CV + luchtverwarmer gebruikten ongeveer 800W wanneer in gebruik. Elektriciteitsverbruik is marginaal naar beneden en het gasverbruik is ~1500m3 afgenomen.

Voor een huis uit 2005 met een verwarmd oppervlak van 45m2 zou de kleinste WP al moeten voldoen. 2kW of 2,5kW is prima voldoende. WP's doen het het beste als je ze constant op een laag pitje laat draaien, dus bij voorkeur 24/7 doorstoken. Als je nog heel erg vast zit in het gasparadigma en graag snel wilt kunnen aanwarmen met alleen de WP, zoals je dat van gas gewend bent, dan heb je wellicht een grotere WP nodig, maar gebruik je de techniek verkeerd.

Ter vergelijk: Ik heb een 3,5kW Daikin US opgehangen in een 90m2 ruimte met isolatie uit ~2000 en 4 v.d. 6 zijden grenzen aan buiten en dat is dikke overkill achteraf. Volgens mij is er ook niemand in dit topic die het met zijn warmtepomp maar net of net niet warm krijgt. Eigenlijk iedereen blijkt achteraf ruim capaciteit te hebben.

Mocht ik je nog niet overtuigd hebben: een iets te kleine WP is meestal het meest economisch, omdat je de CV op gas nog hebt. Die paar dagen per jaar dat je het niet red met de WP kun je de CV een handje laten helpen door WP een graad hoger te zetten dan de gewenste temperatuur en en de CV op de gewenste temperatuur. De CV vult dan alleen het beetje warmte aan wat de WP te kort komt. Kost je op jaarbasis bijna niets aan gas, maar je kunt er wel een goedkopere WP door kopen = winst!

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 25-06-2016 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:30:

Volgens mij zit de winst niet in een lager E verbruik van je cv ketel. Hier verbruikt de ketel ongeveer 65kWh per jaar, Nefit Topline uit 2009 met hr-pomp. Van die 65kWh is 30kWh stand-by verbruik, dus wat zal je winst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Oxellaar schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 09:20:
[...]

Volgens mij zit de winst niet in een lager E verbruik van je cv ketel. Hier verbruikt de ketel ongeveer 65kWh per jaar, Nefit Topline uit 2009 met hr-pomp. Van die 65kWh is 30kWh stand-by verbruik, dus wat zal je winst zijn?
Het verbruik kan voor wat oudere ketels wel een stuk hoger zijn.
Mijn getweakte AWB 2HR 28.02 WT (bj 2000!) met conventionele pomp heeft ca. 140 kWh/a nodig.
De pomp draait dan wel altijd op stand 1.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Misschien is die paar tientjes per jaar niet echt de moeite, maar bij mij is het wellicht 100kWh minder terwijl de airco`s 1000kWh per jaar toevoegen aan het verbruik.
Als dat opgeteld 900kWh is dan kom ik nog dichter bij 1m3 gas vervangen voor 1kWh.
Die 100kWh is ook inzetbaar voor SWW met een wpboiler, dat hoef je niet extra in te kopen.
Eigenlijk `moet` ik die 1000kWh extra opwekken, maar de ruimte is beperkt en dat zou alleen nog met panelen op noord kunnen (waarna ik niet meer tussen de panelen door kan lopen) maar da`s voor een ander topic :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shthpnz schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:05:
Zo maar een observatie: eigenlijk wel gek dat mensen, ik incluis, zich druk maken om de esthetica van de binnenunit, terwijl ze het hele huis vol hebben hangen met waarlijk monstreus grote platen-met-ribbels. Die staan niet ter discussie want die horen bij het huis, die zijn van de CV :-)
True. Mijn vrouw vindt onze radiatoren overigens ongelofelijk lelijk, maar die zaten er helaas bij. Maar idd, als je de radiatoren weghaalt en ze vervangt door pakweg een Dururu Sarara binnenunit, kun je je afvragen of je esthetisch achteruit gaat. Ik zou zeggen, nee.
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:29:
In de (mijn) startpost staat een vuistregeltje waarmee je de benodigde capaciteit kan inschatten aan de hand van de cv radiators.
Dat heb ik bijna letterlijk gebruikt om tot 2x 3,5kW te komen waarbij de max warmte capaciteit hoger ligt.
Een huis uit 2005 moet haast wel minder warmteverlies hebben dan mijn huis uit 1990 met 100m2.
Hmm, je kwam uit op 12 kW en hebt daarop 2 x 3.5 kW gekocht? Is het dan 3.5 kW nominaal met een max die veel hoger ligt? En is het nominaal vermogen het niveau waar de SCOP grofweg nog gunstig is?
De binnen-unit in de slaapkamer heeft een condensafvoer nodig die het beste omlaag kan lopen, voor de huiskamer geldt dat ook.
Ok, dus de buitenunit dient zich idealiter lager te bevinden dan de binnenunit(s). Gaat de condensafvoer eigenlijk naar de buitenunit, of hoeft dat niet?
Bij een multi-split moet de buiten-unit groot genoeg zijn om beide airco`s te laten verwarmen en koelen, vaak zie je de cop langzaam dalen als ze groter worden.en dat geldt ook voor een single-split.
Hmm, ok, is dat ook zo als de binnenunits niet tegelijk draaien? Boven koelen en beneden koelen of verwarmen is volgens mij niet gelijktijdig nodig. Al vraag ik me af hoe lang een L/L WP ongeveer nodig heeft om geleidelijk eenr uimte te kunnen koelen of verwarmen.

Als wij om 18.00u thuis komen van ons werk, wanneer zou een dergelijk systeem dan moeten gaan draaien? Het lijkt me zonde om hem 24/7 te laten werken. Uiteraard moeten we dat uitproberen en is elke situatie weer net iets anders.
Ik kan niet zeggen hoeveel mijn oude Awb 3HR per jaar verbruikt, maar ik weet wel dat stand-by 10W is, actief zonder te stoken 65W en met stoken 75W als de pomp op de laagste stand staat.
In het slechtste geval zou hij 24u lang 75W verbruiken of 1,8kWh per dag.
Dit verbruik bespaar ik inderdaad minus de keren dat hij voor tapwater nodig is.
Er zit bij mij een Kaku schakelaar op die hem wanneer nodig inschakelt.
Een airco heeft een stand-by verbruik, bij mij is dat 1W per airco en ik lees dat een Daikin met wifi op 7W zit.
Het voordeel van wifi is waarschijnlijk dat je kunt loggen en programmeren, mist ik nog iets? Dan lijkt een wifi module me wel een stevige aanrader.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele andere vraag, heeft er iemand een airco-carrier oid in gebruik?

http://www.boswinkels.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief.php?id=71

Met die bizarre hagelbuien van tegenwoordig misschien een goed idee, ook wonen wij in een vrij ruige buurt waar je nog wel eens eiergooiende jongeren e.d. hebt. Daarbij vraag ik me af wat het risico is op diefstal en vind ik zo'n box beter ogen dan een losse unit aan de muur :)
Paul C schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 03:41:
[...]

Je kunt gemakkelijk >90% van het gas besparen wat je gebruikt voor ruimteverwarming in de ruimte waar de WP komt te hangen. Als je normaal alleen de woonkamer stookt en dat met een WP gaat doen, dan kun je dus makkelijk 90% op je gasverbruik voor CV besparen. Als je dan nog een beetje zuinig bent met WW, dan duikt je gasverbruik makkelijk naar heel lage waarden.
Dit zou fantastisch zijn, maar het is een geluid wat je zelden hoort. De focus ligt op de L/W en W/W WP installaties, waar veel meer bij komt kijken. Dat zal misschien ook te maken hebben met de subsidieregelingen, waarbij airco's (imo terecht, dan koopt iedereen een airco en gaat vrijwel niemand er mee verwarmen) buiten de boot vallen.

Ik ken airco's ook vooral als stroomvreters, ik heb dit topic dan ook niet zo serieus genomen. Mijn vooroordeel, mijn fout.
Wat je verder zegt over het stroomverbruik van de CV kan best kloppen. Zeker als je een CV hebt met een onzuinige pomp die wel veel draaiuren maakt (CV staat vaak lang op een heel laag pitje te draaien = gebruikelijk in redelijk moderne huizen).
Ik heb het nooit gemeten, maar onze ketel komt uit 2005, hij is relatief zuinig met gas maar ik kan me niet voorstellen dat ie zuinig is met elektriciteit.
Ik heb zelf verwarming met een luchtverwarming vervangen door een Daikin US en daardoor zowel op gas als op elektriciteit bespaard. De luchtverwarmer gebruikte namelijk een grote ventilator om de lucht te verplaatsen die veel stroom vrat. CV + luchtverwarmer gebruikten ongeveer 800W wanneer in gebruik. Elektriciteitsverbruik is marginaal naar beneden en het gasverbruik is ~1500m3 afgenomen.
Droomscenario :)
Voor een huis uit 2005 met een verwarmd oppervlak van 45m2 zou de kleinste WP al moeten voldoen. 2kW of 2,5kW is prima voldoende. WP's doen het het beste als je ze constant op een laag pitje laat draaien, dus bij voorkeur 24/7 doorstoken. Als je nog heel erg vast zit in het gasparadigma en graag snel wilt kunnen aanwarmen met alleen de WP, zoals je dat van gas gewend bent, dan heb je wellicht een grotere WP nodig, maar gebruik je de techniek verkeerd.
Is dat dan 2-2.5 nominaal vermogen? Een Daikin Emura heeft minimaal 4.4 kW nominaal vermogen (zoe zie ik in de werkelijk briljante openingspost), stevig overgedimensioneerd dus. Hm, dan zou ik toch kunnen overwegen voor multisplit te gaan met een extra binnenunit voor koeling op de slaapkamer.

Wij werken beiden, is het dan nodig om hem 24/7 te laten werken? 's Nachts hoeft ie ook niets te doen, tenzij bloedheet. Heeft ie eigenlijk een ingebouwde thermostaat, zodat je hem in kan stellen op een bepaalde temperatuur? B.v. op werkdagen van 22.00u tot 17.00u 16 graden, van 17.00u t/m 22.00u 20 graden? Of gebruikt niemand hem zo?
Ter vergelijk: Ik heb een 3,5kW Daikin US opgehangen in een 90m2 ruimte met isolatie uit ~2000 en 4 v.d. 6 zijden grenzen aan buiten en dat is dikke overkill achteraf. Volgens mij is er ook niemand in dit topic die het met zijn warmtepomp maar net of net niet warm krijgt. Eigenlijk iedereen blijkt achteraf ruim capaciteit te hebben.

Mocht ik je nog niet overtuigd hebben: een iets te kleine WP is meestal het meest economisch, omdat je de CV op gas nog hebt. Die paar dagen per jaar dat je het niet red met de WP kun je de CV een handje laten helpen door WP een graad hoger te zetten dan de gewenste temperatuur en en de CV op de gewenste temperatuur. De CV vult dan alleen het beetje warmte aan wat de WP te kort komt. Kost je op jaarbasis bijna niets aan gas, maar je kunt er wel een goedkopere WP door kopen = winst!
Met je eens. Helemaal perfect zou een kleinere Daikin Emura zijn met een SCOP die dan rond de 5 ligt... die bestaat helaas nog niet.
Oxellaar schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 09:20:
Daar zit niet het leeuwendeel, maar als je 600 m2 gas (in mijn geval) vervangt door ca. 1200 kWh elektriciteit minus 100-200 kWh, dan wordt het plaatje toch weer wat mooier :)
Bovendien kun je daar wellicht het extra koelen mee opvangen, want als het bloedheet is dan ga ik daar wel gebruik van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:12:

Hmm, je kwam uit op 12 kW en hebt daarop 2 x 3.5 kW gekocht? Is het dan 3.5 kW nominaal met een max die veel hoger ligt? En is het nominaal vermogen het niveau waar de SCOP grofweg nog gunstig is?

[...]

Ok, dus de buitenunit dient zich idealiter lager te bevinden dan de binnenunit(s). Gaat de condensafvoer eigenlijk naar de buitenunit, of hoeft dat niet?

[...]

Hmm, ok, is dat ook zo als de binnenunits niet tegelijk draaien? Boven koelen en beneden koelen of verwarmen is volgens mij niet gelijktijdig nodig. Al vraag ik me af hoe lang een L/L WP ongeveer nodig heeft om geleidelijk eenr uimte te kunnen koelen of verwarmen.

Als wij om 18.00u thuis komen van ons werk, wanneer zou een dergelijk systeem dan moeten gaan draaien? Het lijkt me zonde om hem 24/7 te laten werken. Uiteraard moeten we dat uitproberen en is elke situatie weer net iets anders.

[...]

Het voordeel van wifi is waarschijnlijk dat je kunt loggen en programmeren, mist ik nog iets? Dan lijkt een wifi module me wel een stevige aanrader.
Ze kunnen elk max 6,3kW warmte leveren, ik ben er vanuit gegaan dat dit zelden nodig is.
Dat de scop lager is bij -10 neem ik op de koop toe, wil ik beter dan verdubbelt de prijs bijna ...

De condensafvoer hoeft niet naar de buiten-unit te gaan, als het maar geen douche wordt :P
Je hebt hem alleen nodig als je koelt, het is schoon water dus het lijkt me geen probleem om dat beetje water op de straat of in de tuin te lozen.

Met verwarmen heb je ze misschien wel gelijktijdig nodig, het is veel makkelijker om een huis op temperatuur te houden dan zeg maar 2 graden te verhogen.
Ik doe in de winter aan nachtverlaging zodat ze niet op volle kracht blijven draaien.
Voor een deel is dat om het aantal defrosts te verminderen (ontdooien van de wisselaar).
Mijn ervaring is dat de airco beneden het meeste werk heeft en dat je hem kan helpen door boven ook te verwarmen (hoeft geen 20 graden te zijn).

Wifi is zeker handig als er bijv. verbruiks info beschikbaar is en om de airco`s op afstand te besturen.
Mijn airco`s hebben dat niet dus meet ik het verbruik met losse modules.
Besturen doe ik met een losse IR zender die met een app werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08
Al een tijdje lurk ik hier mee en dacht mijn LL-WP installatie ook eens met jullie te delen. Eind 2014 heb ik een net gerenoveerd huis gekocht (bouwjaar 1954, enkel glas en alleen dakisolatie) met daarin achteraf een werkelijk een totaal waardeloze CV installatie. o.a. de radiatoren zijn totaal verkeerd bemeten, geen stroomventielen te bekennen om iets af te kunnen stellen, ongeisoleerde leidingen en een te klein bemeten ketel. De overige bouwfoutjes zal ik jullie besparen >:)

Dientengevolge had ik het eerste jaar echt een belachelijk hoog gasverbruik van zo'n 250€pm (over het jaar geschat, totaal gas/energie was toen 3700 euro over het jaar) en misschien nog wel erger, het was gewoon écht niet warm te krijgen 's-winters waardoor we altijd met een dikke trui aan zaten binnen.

Na o.a. dit topic eens goed doorgelezen te hebben heb ik in 2015 besloten twee Ururu Sarara's te plaatsen, een 3,5KWh in de woonkamer en een 2,5KWh voor de slaapkamer. Wat een wereld van verschil! Na de 2e winter zijn de energiekosten met zo'n 70% gedaald (naar +/- 100€/pm) en nog belangrijker, het was eindelijk aangenaam warm binnen! De CV ketel wordt sinds plaatsing van de US's alleen nog gebruikt voor warm water. Tevens ben ik die zomer een Tesla Model S gaan rijden, wederom een stapje richting fossiel-vrij.

Ik heb gezien de goede ervaringen afgelopen winter, ook bij temperaturen ruim onder de -10, dit jaar besloten om nog een derde LL warmtepomp te plaatsen voor mijn werkkamer boven, ter vervanging van een elektrische straalkachel. Na enig wikken en wegen toch weer voor een R32 model gegaan en daarbij de nieuwe daiin FTXM serie in 2,5KW gepakt. Daarbij ook gelijk DIN-meters geplaatst om de warmtepompen individueel te kunnen bemeten. Tevens zijn de kruipruimte en spouwmuren afgelopen maand geisoleerd. Het is nog wat moeilijk te meten of schatten met de huidige temperaturen maar uiteraard zal het energieverbruik daardoor nog verder afnemen.

Ik ben me nog aan het orienteren op een elektrische boiler voor de warmwatervoorziening, een zonne- of WP-boiler blijkt simpelweg niet rendabel in een éénpersoons huishouden. Daarna kan de CV op marktplaats en is het doel om volledig all-electric te leven bereikt. Ik kijk al een tijdtje uit naar de dag dat Liander de gaskraan komt verzegelen! :)

Daarmee zijn mijn totale energiekosten dan met zo'n 75% gedaald in 2 jaar tijd, van 300€ benzine en nog eens 300 aan gas/electra per maand verwacht ik nu onder de 150€ per maand totaal uit te komen, dat is inclusief +/- 20.000km per jaar autorijden en een netwerk en "thuis-datacenter" met o.a. 2 xeon-based microservers dat 24/7 zo'n 200watt gebruikt. Dan wordt het toch echt hoog tijd om volgend jaar het dak te bedekken met zonnepanelen en mijn totale verbruik zoveel mogelijk zelf te gaan opwekken. Algoed, terug naar de warmtepompen. Hieronder wat foto's van de installatie. Ik heb alle 3 de units zelf geplaatst en door een locale STEK-installateur (airxperience) in bedrijf laten stellen. Zij verzorgen tevens een jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Buitenunits, aan de zijkant van het huis aan de buitenmuur bevestigd:
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin2.jpg

Binnenunits, resp. FTXZ35N, FTXZ25N en een FTXM25M, allen met wi-fi:
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin7.jpg

Bij het plaatsen van de 3e warmtepomp de 2 eerder geplaatste werkschakelaars vervangen door een "buiten"-verdeler met dubbelpolige zekeringen en individuele kwh-meters. Deze zijn met een optocoupler bordje gekoppeld aan een PCM-5 pulse counter die de waardes doorgeeft aan domoticz.
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rjmanagement.nl/daikin/daikin4.jpg

Dan heb ik tot slot nog een vraagje; ik gebruikte altijd de daikin REST API om de units aan te sturen met domoticz, echter sinds de laatste firmware update zit er een http-auth op en werkt dit allemaal niet meer. |:( Daikin wil hier ook geen support op geven daar men officieel geen API aanbiedt. Heeft iemand hier ook ervaring mee en wellicht al een oplossing gevonden?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dat is doorpakken! Alleen de Tesla past niet in je verhaal, die mastodont van 2500 kg is allesbehalve zuinig.

Een zonneboiler niet rendabel voor een 1-persoons huishouden? Je weet al heel zeker dat het bij die ene persoon blijft? ;)
Voor SWW gaat er niks boven een zonneboiler + douche-WTW, imo. Elektrisch naverwarmertje erbij en je kunt je lol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ronjansen87 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:41:
Al een tijdje lurk ik hier mee en dacht mijn LL-WP installatie ook eens met jullie te delen. Eind 2014 heb ik een net gerenoveerd huis gekocht (bouwjaar 1954, enkel glas en alleen dakisolatie) met daarin achteraf een werkelijk een totaal waardeloze CV installatie. o.a. de radiatoren zijn totaal verkeerd bemeten, geen stroomventielen te bekennen om iets af te kunnen stellen, ongeisoleerde leidingen en een te klein bemeten ketel. De overige bouwfoutjes zal ik jullie besparen >:)

Dientengevolge had ik het eerste jaar echt een belachelijk hoog gasverbruik van zo'n 250€pm (over het jaar geschat, totaal gas/energie was toen 3700 euro over het jaar) en misschien nog wel erger, het was gewoon écht niet warm te krijgen 's-winters waardoor we altijd met een dikke trui aan zaten binnen.

Na o.a. dit topic eens goed doorgelezen te hebben heb ik in 2015 besloten twee Ururu Sarara's te plaatsen, een 3,5KWh in de woonkamer en een 2,5KWh voor de slaapkamer. Wat een wereld van verschil! Na de 2e winter zijn de energiekosten met zo'n 70% gedaald (naar +/- 100€/pm) en nog belangrijker, het was eindelijk aangenaam warm binnen! De CV ketel wordt sinds plaatsing van de US's alleen nog gebruikt voor warm water. Tevens ben ik die zomer een Tesla Model S gaan rijden, wederom een stapje richting fossiel-vrij.

Ik heb gezien de goede ervaringen afgelopen winter, ook bij temperaturen ruim onder de -10, dit jaar besloten om nog een derde LL warmtepomp te plaatsen voor mijn werkkamer boven, ter vervanging van een elektrische straalkachel. Na enig wikken en wegen toch weer voor een R32 model gegaan en daarbij de nieuwe daiin FTXM serie in 2,5KW gepakt. Daarbij ook gelijk DIN-meters geplaatst om de warmtepompen individueel te kunnen bemeten. Tevens zijn de kruipruimte en spouwmuren afgelopen maand geisoleerd. Het is nog wat moeilijk te meten of schatten met de huidige temperaturen maar uiteraard zal het energieverbruik daardoor nog verder afnemen.

Ik ben me nog aan het orienteren op een elektrische boiler voor de warmwatervoorziening, een zonne- of WP-boiler blijkt simpelweg niet rendabel in een éénpersoons huishouden. Daarna kan de CV op marktplaats en is het doel om volledig all-electric te leven bereikt. Ik kijk al een tijdtje uit naar de dag dat Liander de gaskraan komt verzegelen! :)

Daarmee zijn mijn totale energiekosten dan met zo'n 75% gedaald in 2 jaar tijd, van 300€ benzine en nog eens 300 aan gas/electra per maand verwacht ik nu onder de 150€ per maand totaal uit te komen, dat is inclusief +/- 20.000km per jaar autorijden en een netwerk en "thuis-datacenter" met o.a. 2 xeon-based microservers dat 24/7 zo'n 200watt gebruikt. Dan wordt het toch echt hoog tijd om volgend jaar het dak te bedekken met zonnepanelen en mijn totale verbruik zoveel mogelijk zelf te gaan opwekken. Algoed, terug naar de warmtepompen. Hieronder wat foto's van de installatie. Ik heb alle 3 de units zelf geplaatst en door een locale STEK-installateur (airxperience) in bedrijf laten stellen. Zij verzorgen tevens een jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Buitenunits, aan de zijkant van het huis aan de buitenmuur bevestigd:
[afbeelding]
[afbeelding]

Binnenunits, resp. FTXZ35N, FTXZ25N en een FTXM25M, allen met wi-fi:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Bij het plaatsen van de 3e warmtepomp de 2 eerder geplaatste werkschakelaars vervangen door een "buiten"-verdeler met dubbelpolige zekeringen en individuele kwh-meters. Deze zijn met een optocoupler bordje gekoppeld aan een PCM-5 pulse counter die de waardes doorgeeft aan domoticz.
[afbeelding]
[afbeelding]

Dan heb ik tot slot nog een vraagje; ik gebruikte altijd de daikin REST API om de units aan te sturen met domoticz, echter sinds de laatste firmware update zit er een http-auth op en werkt dit allemaal niet meer. |:( Daikin wil hier ook geen support op geven daar men officieel geen API aanbiedt. Heeft iemand hier ook ervaring mee en wellicht al een oplossing gevonden?
staat de warmtepompboiler ARISTON NUOS 110 niet op de subsidielijst?
die is voor 1000e al te krijgen, dan betaal je nog 500e zelf.
samen met een douchewtw van MP (is nu een zelfbouwer die ze voor 250e verkoopt), heb je en veel water en kan het gas eraf.

neem aan dat je al wel dubbel glas hebt?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:01:
Zo, dat is doorpakken! Alleen de Tesla past niet in je verhaal, die mastodont van 2500 kg is allesbehalve zuinig.
Offtopic: De rijklare massa is 2125kg, geen 2500. Mijn vorige auto was ook zo'n 1730 kilo rijklaar >:) (A5 cabriolet). Die verbruikte 9.3L/100km = 825wh/km. De Tesla (model S85 "non-performance", RWD) verbruikt tot nu toe 196wh/km gemiddeld over het hele jaar, met deze temperaturen zonder verwarming zo'n 170wh/km. Bij de tesla heb je uiteraard opwek-, transport- en laadverliezen, bij brandstof heb je net zo goed winnings-, transport-, raffinage- en motor- (30% efficientie) verliezen. Ook die vergelijking valt gunstiger uit voor elektrisch. Stroom kan je ook op zijn minst deels duurzaam opwekken, voor brandstoffen ligt dat lastiger. Dit is bij dezelfde rijstijl/routes en ong. 50/50 file/doorrijden (ik rij niet alleen maar 90 op een (vrije) snelweg, eerder 130-140). De feiten liegen simpelweg niet.
Een zonneboiler niet rendabel voor een 1-persoons huishouden? Je weet al heel zeker dat het bij die ene persoon blijft? ;)
Voor SWW gaat er niks boven een zonneboiler + douche-WTW, imo. Elektrisch naverwarmertje erbij en je kunt je lol op.
Dat is uiteraard niet de bedoeling :P maar in mijn berekening voor 2 personen kan het vooralsnog financieel gewoon totaal niet uit, zeker als je het verbruik van een naverwarmer en pompgroep e.d. gaat meerekenen. Ik zou dat later natuurlijk alsnog kunnen doen, maar vooralsnog zie ik meer in een elektrische boiler voor 10-15% van de kosten een extra PV op het dak. Een douche-WTW is nog wel iets waar ik me nog in wil verdiepen. Die zou je ook kunnen toepassen op een elektrische boiler imho.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Powrskin schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:23:
[...]

staat de warmtepompboiler ARISTON NUOS 110 niet op de subsidielijst?
die is voor 1000e al te krijgen, dan betaal je nog 500e zelf.
samen met een douchewtw van MP (is nu een zelfbouwer die ze voor 250e verkoopt), heb je en veel water en kan het gas eraf.
Zo te zien staan er helemaal geen ariston modellen (meer) op de subsidielijst. Ik zie echter wel vergelijkbare modellen van panasonic/gorenje (ik ben zeer gecharmeerd van panasonic) voor niet veel hogere prijzen, daar zal ik me eens verder in verdiepen. Ik zie ook dat deze (de ariston) in een ruimte van minimaal 20m3 moeten hangen, dat is wel een probleem daar ik deze ivm het geluid uitsluitend in een kleinere ruimte (vliering van 10m3) zou willen plaatsen. Eventueel kan ik daar wel naar afzuigen vanuit andere ruimtes. Zijn er eigenlijk ook modellen die met buitenlucht (liefst geen split-unit, maar een kanaal) kunnen werken?
neem aan dat je al wel dubbel glas hebt?
Ik heb deels dubbel glas, maar alleen aan de achtergevel. Volgend jaar is het plan om de voorgevel en zijramen te vervangen door houtlook-kunststof met HR++. Dan kan ik met een kennis met een bouwbedrijf meedoen voor de "inkoopprijs" die dan zijn eigen huis ook gaat doen, dat heb ik nu met isoleren ook gedaan en daar wacht ik graag nog een jaartje op gezien het prijsverschil O-)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
ronjansen87 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:50:
[...]

Zo te zien staan er helemaal geen ariston modellen (meer) op de subsidielijst. Ik zie echter wel vergelijkbare modellen van panasonic/gorenje (ik ben zeer gecharmeerd van panasonic) voor niet veel hogere prijzen, daar zal ik me eens verder in verdiepen. Ik zie ook dat deze (de ariston) in een ruimte van minimaal 20m3 moeten hangen, dat is wel een probleem daar ik deze ivm het geluid uitsluitend in een kleinere ruimte (vliering van 10m3) zou willen plaatsen. Eventueel kan ik daar wel naar afzuigen vanuit andere ruimtes. Zijn er eigenlijk ook modellen die met buitenlucht (liefst geen split-unit, maar een kanaal) kunnen werken?

[...]

Ik heb deels dubbel glas, maar alleen aan de achtergevel. Volgend jaar is het plan om de voorgevel en zijramen te vervangen door houtlook-kunststof met HR++. Dan kan ik met een kennis met een bouwbedrijf meedoen voor de "inkoopprijs" die dan zijn eigen huis ook gaat doen, dat heb ik nu met isoleren ook gedaan en daar wacht ik graag nog een jaartje op gezien het prijsverschil O-)
dan hebben ze er niet opgestaan, maar dat is met een aanvraag wel te doen denk ik. ze zijn wel zuinig genoeg.

heb er bij een oom 1 opgehangen, die zuigt gewoon lucht aan van buiten (filterkapje erop, met 125mm regenbuis, geïsoleerd en omlijsting erom) en blaast ook buiten weer uit. wilden eerst een klep maken zodat hij er in de zomer ook (gratis) mee kan koelen, maar teveel gedoe, dus nog niet gebeurd.
ingesteld dat hij alleen draait tussen 09:00uur en 19:00 uur en heeft afgelopen winter nog nauwelijks het interne verwarmingselement gebruikt, die is dan ook pas nodig onder -5 en wanneer is dit nu nog overdag in Nederland. let wel op dat vanuit een kleine ruimte lucht aanzuigen niet heel zinvol is, deze koelt echt snel af. zelfs toen de afvoerbuis nog niet geïsoleerd (2.5meter buis oid) was werd bij hem de bijkeuken al aardig koeltjes :P
zoals nu in de zomer gebruikt de boiler ong 0.5kw per dag en is ook wel leuk om de vaatwasser en wasmachine op aan te sluiten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hoorde ik iemand over schade door een hagelbui?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V6tKfvm0N8eyXEnk04zF3vSb/full.jpg

Zo ziet dat eruit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Powrskin schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:14:
[...]

dan hebben ze er niet opgestaan, maar dat is met een aanvraag wel te doen denk ik. ze zijn wel zuinig genoeg.

heb er bij een oom 1 opgehangen, die zuigt gewoon lucht aan van buiten (filterkapje erop, met 125mm regenbuis, geïsoleerd en omlijsting erom) en blaast ook buiten weer uit. wilden eerst een klep maken zodat hij er in de zomer ook (gratis) mee kan koelen, maar teveel gedoe, dus nog niet gebeurd.
ingesteld dat hij alleen draait tussen 09:00uur en 19:00 uur en heeft afgelopen winter nog nauwelijks het interne verwarmingselement gebruikt, die is dan ook pas nodig onder -5 en wanneer is dit nu nog overdag in Nederland. let wel op dat vanuit een kleine ruimte lucht aanzuigen niet heel zinvol is, deze koelt echt snel af. zelfs toen de afvoerbuis nog niet geïsoleerd (2.5meter buis oid) was werd bij hem de bijkeuken al aardig koeltjes :P
zoals nu in de zomer gebruikt de boiler ong 0.5kw per dag en is ook wel leuk om de vaatwasser en wasmachine op aan te sluiten.
Als dat gewoon met buitenlucht werkt is dat wel ideaal inderdaad. Maar nu ik erover nadenk is het ook geen ramp om vanuit de diverse verblijfsruimtes te gaan afzuigen, als ik naar vol dubbelglas ga moet er sowieso mechanische ventilatie in, dat is nu nog niet aanwezig (buiten de kast die dient als serverhok >:) ).

Ik moet wel zeggen dat ik veel slechte verhalen heb gehoord over Ariston qua kwaliteit, dan betaal ik liever wat meer voor een Panasonic (Gorenje). De panasonic PAW-DHWM120ZNT lijkt me een interessant model, voor 1300 te krijgen in Duitsland vs 1800 in NL, maar dan heb je wel minder gezeur met garantie. Er staat iig nergens in de subsidievoorwaarden dat je 'm in nederland moet kopen.

Dat is een aardig hagelbuitje geweest zeg! Ik hoop verzekeringswerk!?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
ronjansen87 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:35:
[...]

Als dat gewoon met buitenlucht werkt is dat wel ideaal inderdaad. Maar nu ik erover nadenk is het ook geen ramp om vanuit de diverse verblijfsruimtes te gaan afzuigen, als ik naar vol dubbelglas ga moet er sowieso mechanische ventilatie in, dat is nu nog niet aanwezig (buiten de kast die dient als serverhok >:) ).

Ik moet wel zeggen dat ik veel slechte verhalen heb gehoord over Ariston qua kwaliteit, dan betaal ik liever wat meer voor een Panasonic (Gorenje). De panasonic PAW-DHWM120ZNT lijkt me een interessant model, voor 1300 te krijgen in Duitsland vs 1800 in NL, maar dan heb je wel minder gezeur met garantie. Er staat iig nergens in de subsidievoorwaarden dat je 'm in nederland moet kopen.

Dat is een aardig hagelbuitje geweest zeg! Ik hoop verzekeringswerk!?
groot argument om toen voor de ariston te gaan was dan ook de prijs, namelijk 900e inc verzendkosten :)
is nu 1000e. Panasonic is vast wat beter, in elk geval nog iets zuiniger en iets meer water.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Powrskin schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:52:
[...]
groot argument om toen voor de ariston te gaan was dan ook de prijs, namelijk 900e inc verzendkosten :)
is nu 1000e. Panasonic is vast wat beter, in elk geval nog iets zuiniger en iets meer water.
De prijs is zeker interessanter. Ik ga er nog maar eens goed over nadenken, want een el. boiler kan qua kosten al ruim uit om het gas helemaal te vervangen bij mijn huidige SWW-verbruik. Dank voor het meedenken iig :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronjansen87 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:26:
[...]

Offtopic: De rijklare massa is 2125kg, geen 2500. Mijn vorige auto was ook zo'n 1730 kilo rijklaar >:) (A5 cabriolet). Die verbruikte 9.3L/100km = 825wh/km. De Tesla (model S85 "non-performance", RWD) verbruikt tot nu toe 196wh/km gemiddeld over het hele jaar, met deze temperaturen zonder verwarming zo'n 170wh/km. Bij de tesla heb je uiteraard opwek-, transport- en laadverliezen, bij brandstof heb je net zo goed winnings-, transport-, raffinage- en motor- (30% efficientie) verliezen. Ook die vergelijking valt gunstiger uit voor elektrisch. Stroom kan je ook op zijn minst deels duurzaam opwekken, voor brandstoffen ligt dat lastiger. Dit is bij dezelfde rijstijl/routes en ong. 50/50 file/doorrijden (ik rij niet alleen maar 90 op een (vrije) snelweg, eerder 130-140). De feiten liegen simpelweg niet.
Tabellen over gemiddeld verbruik komen uit op 0.2 kWh/km voor een Tesla en ongeveer 0.12 kWh/km voor een gemiddelde elektrische auto. Het kan dus nog beduidend zuiniger. Dat je hiervoor een epische zuipschuit hebt gehad, doet daar niet zo veel aan af. Verder betaal je je redelijk suf aan een Tesla qua leaseprijs ofwel aanschafprijs, het is een fijne gezinsauto (enorm groot, comfortabel en ruim), maar als je zonneboiler niet uit kan voor 1 persoon, kun je ook twijfelen aan een Tesla voor 1 persoon volgens mij. ;)
Zelf weten uiteraard, het zijn jouw muntjes.
Dat is uiteraard niet de bedoeling :P maar in mijn berekening voor 2 personen kan het vooralsnog financieel gewoon totaal niet uit, zeker als je het verbruik van een naverwarmer en pompgroep e.d. gaat meerekenen. Ik zou dat later natuurlijk alsnog kunnen doen, maar vooralsnog zie ik meer in een elektrische boiler voor 10-15% van de kosten een extra PV op het dak. Een douche-WTW is nog wel iets waar ik me nog in wil verdiepen. Die zou je ook kunnen toepassen op een elektrische boiler imho.
Als je al die panelen kwijt kan, kun je daar een hoop mee. Je hebt er wel heel veel nodig lijkt me, om een Tesla 2x in de week op te laden moeten je panelen al 25 kWh/dag opleveren = ca. 7000 kWh/jaar, bij een fulltime baan. Dan heb je verder nog niks.

Besef ook dat straks het salderen klaar is, en je meestal doucht als je panelen weinig doen ('s avonds of 's ochtends). Ik heb het idee dat je berekeningen gebaseerd zijn op de huidige situatie, die niet lang meer gaat duren.

In de winter doen je panelen weinig, zonder salderen ben je dan duur SWW aan het verwarmen, want elektrisch verwarmen van water tot hoge temperatuur is niet bijster efficiënt. Aan heatpipes heb je ook in de herfst en winter nog wat, zonnewarmte is en blijft gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:22:
Hoorde ik iemand over schade door een hagelbui?

[afbeelding]

Zo ziet dat eruit :+
Crap, dat is beroerd! Zijn er blijvende beschadigingen? Ik zie er vooral een hoop ijs tussen zitten. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Tabellen over gemiddeld verbruik komen uit op 0.2 kWh/km voor een Tesla en ongeveer 0.12 kWh/km voor een gemiddelde elektrische auto. Het kan dus nog beduidend zuiniger. Dat je hiervoor een epische zuipschuit hebt gehad, doet daar niet zo veel aan af. Verder betaal je je redelijk suf aan een Tesla qua leaseprijs ofwel aanschafprijs, het is een fijne gezinsauto (enorm groot, comfortabel en ruim), maar als je zonneboiler niet uit kan voor 1 persoon, kun je ook twijfelen aan een Tesla voor 1 persoon volgens mij. ;)
Zelf weten uiteraard, het zijn jouw muntjes.

[...]

Als je al die panelen kwijt kan, kun je daar een hoop mee. Je hebt er wel heel veel nodig lijkt me, om een Tesla 2x in de week op te laden moeten je panelen al 25 kWh/dag opleveren = ca. 7000 kWh/jaar, bij een fulltime baan. Dan heb je verder nog niks.

Besef ook dat straks het salderen klaar is, en je meestal doucht als je panelen weinig doen ('s avonds of 's ochtends). Ik heb het idee dat je berekeningen gebaseerd zijn op de huidige situatie, die niet lang meer gaat duren.

In de winter doen je panelen weinig, zonder salderen ben je dan duur SWW aan het verwarmen, want elektrisch verwarmen van water tot hoge temperatuur is niet bijster efficiënt. Aan heatpipes heb je ook in de herfst en winter nog wat, zonnewarmte is en blijft gratis.
tegen die tijd kan je wel slimmer gebruik maken van je zonnepanelen om de boel te verwarmen/op te laden, helemaal in combinatie met een tesla (dikke accu).
boilervat warm je natuurlijk overdag op, boeit niets wanneer je doucht.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het over opslag van elektriciteit in accu's? Dat is ook tegen die tijd niet betaalbaar en de capaciteit is te laag om echt zoden aan de dijk te zetten.

Tesla gebruiken voor opslag? Dan moet ie er wel staan om de stroom uit je panelen op te slaan. Gaat bovendien ten koste van de levensduur van je accu, enig idee wat een nieuwe 85 kWh accu kost? Euro of 30.000, schat ik zo. Tegen die tijd minder maar nog altijd schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ronjansen87 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:15:
[...]

De prijs is zeker interessanter. Ik ga er nog maar eens goed over nadenken, want een el. boiler kan qua kosten al ruim uit om het gas helemaal te vervangen bij mijn huidige SWW-verbruik.
Kan je eens voorrekenen hoe een e-boiler voordeliger dan een cvketel kan zijn?
Een kwartiertje douchen kost mij ongeveer 0,35m3 gas of €0,25 afgezien van de vaste kosten.
Om een boiler van zeg 120l elektrisch te verwarmen heb je denk ik richting 5kWh nodig.
Een wpboiler met cop van 3 doet het met 1,8kWh en dat klinkt al beter :P
Toch ga je hem niet terugverdienen met het verbruik tenzij je de vaste kosten van gas kan wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mijn multi-spilt L/L Toshiba heeft op jaarbasis 2230 kWh verbruikt, dit heeft geresulteerd in een besparing van 20GJ op onze stadsverwarming.

Voor tapwater hebben wij met ons gezin van 4 personen nog 15GJ nodig.
Maar eens gaan puzzelen hoe dit op te lossen is.

[ Voor 30% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-06-2016 18:52 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da`s best veel verbruik, al zal stadswarmte nog veel duurder zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, offerte aan gevraagd voor een Daikin Emura :)
SpeksteenWP schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:46:
Mijn multi-spilt L/L Toshiba heeft op jaarbasis 2230 kWh verbruikt, dit heeft geresulteerd in een besparing van 20GJ op onze stadsverwarming.
Kosten stadsverwarming ca. 22 euro per Gj? Dat is dan ongeveer een besparing van 440 euro t.o.v. een extra verbruik van ca. 380 euro (bij 0.17 euro/kWh).
Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:37:
[...]

Een kwartiertje douchen kost mij ongeveer 0,35m3 gas of €0,25 afgezien van de vaste kosten.
Om een boiler van zeg 120l elektrisch te verwarmen heb je denk ik richting 5kWh nodig.
Toch ga je hem niet terugverdienen met het verbruik tenzij je de vaste kosten van gas kan wegstrepen.
Zo zie ik dat ook. En zoals gezegd, houd ook rekening met het afschaffen van de salderingsregeling (dat komt er echt aan, zie ook situatie bij onze buurlanden) EN mogelijke toekomstige gezinsuitbreiding. In dat laatste geval gaat alle verbruik stevig stijgen. Zonneboilertje heb je dan veel plezier van, mooie collectie heatpipes, 300L vat en gaan met die banaan. In combinatie met douche-WTW (dat in tegenstelling tot een zonneboiler het hoogste rendement heeft in de winter en dus volmaakt complementair is) heb je SWW dan grotendeels gecovered.

Ik weet niet hoe groot het dak van ronjansen is, maar bij mij (4 mans gezin) is dat absoluut de bottleneck, en dan heb ik nog geen stroomvretende Tesla op de oprit (die ik overigens best zou willen, laten we wel wezen ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Stadswarmte is absurd duur, met name vastrecht wat niet weg te krijgen is.
Dit jaar komt er PV uitbreiding op onze overkapping maar eens kijken of ik nog iets kan met een elektrische boiler.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:25:
[...]

Crap, dat is beroerd! Zijn er blijvende beschadigingen? Ik zie er vooral een hoop ijs tussen zitten. Wat nu?
Wat je ziet is geen ijs, maar platte lamellen van de condensor, dus alles wat je ziet is blijvende schade. Omdat dit buitendeel nog maar drie maanden oud was is het helemaal vervangen.
De nieuwe is ook een kwart slag gedraaid, maar zo'n extreme bui kan van alle kanten komen.
Kosten, ruim €800, alles is vergoed door de opstalverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 25-06-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:37:
[...]

Dat is ie qua puur verbruik ook zeker niet, maar de meerkosten in verbruik wegen in mijn geval nog op tegen de vaste kosten van een gasaansluiting, die daarmee geheel kan komen te vervallen. Het is ook meer het principe stapje naar volledig all-electric dan dat het financieel echt nog veel oplevert. Ik verstook nu 8 a 9 euro per maand nog aan gas en daar komt dan 107 euro vastrecht per jaar bij. Daar kan ik alweer aardig wat KWh voor verstoken (a 15ct in het daltarief, mijn domotica systeem kan evt. de boiler dan inschakelen zodra de auto opgeladen is, die begint iets na 23u te laden). Wat ook nog meespeelt is dat ik een el. boiler als korte-termijn oplossing zie zolang eea nog een 1p huishouden is (later kan ik dan naar een WP- of zonneboiler op maat) kom ik ook weg met bijv. maar 80L inhoud voor rond de 200 euro. Dat is toch even een ander verhaal van een investering van 1K+ waarbij je dan toch voor een wat langere levensduur gaat (lees: grotere inhoud) en daarmee ook de maat niet optimaal is afgestemd op het verbruik.

Qua zonnepanelen, de onduidelijkheid over het salderen en de evt. opvolger van dat systeem is precies wat me nu tegenhoudt om daar nu of de afgelopen 2 jaar in te investeren. Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk niet alles kan opwekken met PV, maar zou wel graag zoveel mogelijk zelf opwekken op termijn. Echter moet dat wel enigszins financieel uitkunnen natuurlijk. Het dakoppervlak is zo'n 29m2 op zuid en hetzelfde op noord met een dakhoek van 35 graden en op beide kanten een dakkapel die nog wat snijverlies geeft.Evt. kan er nog een m2 of 8 op de schuur bijgeplaatst worden. Vooralsnog laat ik de groene strom nog maar even aan Qurrent over O-)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoewel aardig off-topic, ik mis nog hoe je nu kookt, met gas of elektrisch?
Het salderen verdwijnt straks niet voor wie dat al heeft.al kan het nog alle kanten op gaan omdat we straks nog lang niet voldoen aan de EU eisen ondanks de onrendabele windparken die er bij gaan komen.
Voor mij geldt het zelfde met 1 persoon, het is relatief duur om gasloos te gaan maar als de stroom nog goedkoper wordt dan ben ik eigenlijk gek als ik met gas door blijf gaan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

bericht gehad dat de mijn MultiSplit volgende week compleet uitgeleverd gaat worden. Dus inclusief de Emura. Heb dan 2 x 2.0 1 x 2,5 en 1 x 3,5 over het huis verdeeld. Maximaal vermogen is 6.8 Kw. SEER 5.71

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 25-06-2016 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ronjansen87 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:53:
[...]

Dat is ie qua puur verbruik ook zeker niet, maar de meerkosten in verbruik wegen in mijn geval nog op tegen de vaste kosten van een gasaansluiting, die daarmee geheel kan komen te vervallen. Het is ook meer het principe stapje naar volledig all-electric dan dat het financieel echt nog veel oplevert. Ik verstook nu 8 a 9 euro per maand nog aan gas en daar komt dan 107 euro vastrecht per jaar bij. Daar kan ik alweer aardig wat KWh voor verstoken (a 15ct in het daltarief, mijn domotica systeem kan evt. de boiler dan inschakelen zodra de auto opgeladen is, die begint iets na 23u te laden). Wat ook nog meespeelt is dat ik een el. boiler als korte-termijn oplossing zie zolang eea nog een 1p huishouden is (later kan ik dan naar een WP- of zonneboiler op maat) kom ik ook weg met bijv. maar 80L inhoud voor rond de 200 euro. Dat is toch even een ander verhaal van een investering van 1K+ waarbij je dan toch voor een wat langere levensduur gaat (lees: grotere inhoud) en daarmee ook de maat niet optimaal is afgestemd op het verbruik.

Qua zonnepanelen, de onduidelijkheid over het salderen en de evt. opvolger van dat systeem is precies wat me nu tegenhoudt om daar nu of de afgelopen 2 jaar in te investeren. Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk niet alles kan opwekken met PV, maar zou wel graag zoveel mogelijk zelf opwekken op termijn. Echter moet dat wel enigszins financieel uitkunnen natuurlijk. Het dakoppervlak is zo'n 29m2 op zuid en hetzelfde op noord met een dakhoek van 35 graden en op beide kanten een dakkapel die nog wat snijverlies geeft.Evt. kan er nog een m2 of 8 op de schuur bijgeplaatst worden. Vooralsnog laat ik de groene strom nog maar even aan Qurrent over O-)
Ik dacht altijd dat je een tesla gratis kon opladen aan het tesla netwerk.
En 'snachts voorzie je je huis van stroom uit je tesla. Die accu is groot genoeg voor die 2 a 3 kWh in de nacht.
Of mis ik iets... :o
Dus volgooien dat dak. (had je 2 jaar geleden al moeten doen vanwege de gunstige regeling)
Ik hou nu 1111 kWh over afgelopen jaar (vanwege salderen)
En de rekening was -446 euro (dus in de plus voor mij)

/offtopic, i know...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:40:
[...]

En 'snachts voorzie je je huis van stroom uit je tesla. Die accu is groot genoeg voor die 2 a 3 kWh in de nacht.
Jep, er zijn maar een paar supercharger stations in NL. Stuk of 7, de kans dat er 1 om de hoek is, is minimaal. Ik woon erg centraal in het land, maar voor de dichtstbijzijnde supercharger moet ik naar Amsterdam. En dat is allesbehalve op de route naar mijn werk. Maak maar eens een concreet plan hoe je dat aan zou willen pakken, op zo'n manier dat je energie bespaart :)
Bovendien blijft (1) het laden bij superchargers niet gratis en (2) moet er net plaats zijn, anders kun je wachten tot er iemand vertrekt.
Dus volgooien dat dak. (had je 2 jaar geleden al moeten doen vanwege de gunstige regeling)

/offtopic, i know...
Dat zijn weergaloos mooie cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:40:
[...]

/offtopic, i know...
De superchargers zijn zoals hieronder al geschreven schaars. Ik heb er 1x gebruik van gemaakt in Breda na een lange file vanuit Brussel (de laadpalen bij het werk waren toen uitgeschakeld ivm stroomtekorten in BE 8)7 ) en 1x op vakantie naar zuid-frankrijk, verder nog nooit eigenlijk maar ik ben ook geen vertegenwoordiger oid. Heen en weer naar groningen, nijmegen of rotterdam vanuit het midden van het land is iig geen enkel probleem, dan hou ik nog ruim over met de 85KW accu (achteraf had ik ook makkelijk een 60 of 70 kunnen pakken in mijn geval). De supercharger in amsterdam zit 500 meter van mijn werk, nog nooit gebruik van gemaakt. Die is ook meestal vrijwel volledig bezet door taxi-tuig :P

Eigenlijk is de eerste vraag die ik altijd krijg hoe lang je kan rijden op 1 accu-lading. Ik stel dan altijd de wedervraag wanneer men voor het laatst op 1 dag 2x benzine of diesel heeft getankt. Voor 99% van de mensen is dat alleen op vakantie of een tripje naar het buitenland en juist daarvoor zijn de superchargers bedoeld. Verder is het bij mijn weten (nog) niet mogelijk om de stroom uit de tesla accu terug te voeden naar je huis, dat is alleen nog in testopstellingen uitgevoerd omdat hier nog geen standaard protocollen voor zijn.

Zoals Elon Musk hierover al aangaf, je auto-accu gebruiken als stationary storage voor je woning is helemaal niet handig. Je gaat dan al snel met een groter accu-pakket rondrijden in de auto, met alle inefficiëntie van dien en bovendien ben ik niet thuis op de momenten dat je het meeste opwekt met je panelen. Een kleine huis-accu is dan uiteindelijk economisch veel voordeliger.

Tot slot, als je zakelijk rijdt mag je tot 35ct incl. btw per kwh (markt tarief van de palen op straat) factureren aan je bedrijf/werkgever die dat weer netto uitbetaald als kostenvergoeding. Ik betaal prive ~15ct/kwh, m.a.w. ik krijg met de huidige tarieven geld toe als ik thuis de auto oplaad.
Laatste offtopic reactie van mijn kant hierover, anders moeten we maar even verder in het elektrische auto topic.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24
* ThinkPad kijkt naar topictitel, ziet niks over Tesla's staan :? Graag weer ontopic over warmtepompen dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:26:
Hoewel aardig off-topic, ik mis nog hoe je nu kookt, met gas of elektrisch?
Het salderen verdwijnt straks niet voor wie dat al heeft.al kan het nog alle kanten op gaan omdat we straks nog lang niet voldoen aan de EU eisen ondanks de onrendabele windparken die er bij gaan komen.
Voor mij geldt het zelfde met 1 persoon, het is relatief duur om gasloos te gaan maar als de stroom nog goedkoper wordt dan ben ik eigenlijk gek als ik met gas door blijf gaan :F
Ik kook op inductie, SWW is dus echt het laatste waar ik nu nog gas voor gebruik. Ik ben het met je eens dat ik ook verwacht dat salderen nog blijft of er een andere enigszins gunstige regeling voor in de plaats komt, de overheid zal toch wat gas bij moeten geven om de klimaatdoelstellingen te halen en met alleen maar grote windmolenparken subsidiëren aan de "VVD-bobo-vriendjes" zie ik niet in hoe men de doelstellingen denkt te gaan halen, daar zal zonne-energie en andere technieken toch ook een grote(re) rol moeten gaan spelen. Maar zelfs geheel los gezien van het zelf opwekken van groene stroom is all-electric simpelweg voordeliger, zowel financieel als energetisch gezien. Op de middellange termijn wordt stroom alleen maar goedkoper en gas/olie duurder, niet in de laatste plaats doordat de energiebelastingen, die het grootste deel van de consumentenprijs uitmaken ook in die richting bewegen.

Met nu nog zo kort te gaan totdat er wijzigingen aankomen kijk ik toch liever nog even de kat uit de boom totdat er enige zekerheid is, ik had het idd 2 jaar geleden al kunnen doen maar tot nu toe is de terugverdientijd van de investering in LL warmtepompen een stuk korter dan van van een vergelijkbare investering in PV.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ThinkPadd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:43:
[mbr]* ThinkPad kijkt naar topictitel, ziet niks over Tesla's staan :? Graag weer ontopic over warmtepompen dus ;) [/mbr]
Eens. Zie ook mijn laatste zin hierover, ben graag bereid meer vragen te beantwoorden maar dan graag even in het juiste topic verder.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier was de Samsung L/L warmtepomp kapot met een error E1-01..En dan begint de ellende.Het apparaat zit nog in de garantietermijn van 2 Jaar.Ik heb de installateur aangeschreven maar weinig reactie.Vervolgens Samsung gebeld en die gaven het advies een reparateur uit de stad te laten komen. Deze beste man is bezig met het dealerschap van Samsung,maar heeft nog een hoop te leren.Zelfs voor het demonteren van de plastic behuizing moest hij al bellen met Samsung.Na het vervangen van een printplaat in de binnen en buitenunit nog steeds dezelfde melding.Weer gebeld met Samsung en die gaven aan ook de printplaat van de spanning op de buitenunit te vervangen.Alleen had de reparateur deze niet bij zich.

Na een dag of 4 is ook de laatste printplaat vervangen en na opstarten systeem weer werken als een zonnetje.Reparateur stuurt maar liefs een beste nota waaronder ook 2 x reiskosten en totaal € 250
Samsung geeft aan dat ik pech heb dat de oude installateur niet te pakken is te krijgen en dat ik gewoon al het uurloon en kosten moet betalen.Samsung vergoed alleen de printplaat

Beetje vreemd terwijl het apparaat gewoon nog in de garantie periode is kapot gegaan door toedoen van een printplaat.De reparateur gaf aan dat ook de andere printplaat buiten al helemaal was aangetast door oxidatie.Ook deze zou dus waarschijnlijk geen lang leven hebben gehad.
Mag duidelijk zijn dat de Samsung voor mij afgedaan heeft.De andere L/L warmtepomp zal van een andere fabrikant zijn voor de andere verdieping.

De code E1-01 is een communicatiestoring tussen binnen/buitenunit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da`s niet best, dat corroderen kunnen ze eenvoudig voorkomen door de printen met een laagje af te dekken.
Dat maakt een print repareren lastiger, maar als ze in de praktijk toch alleen printen vervangen ...
Ik ben benieuwd of je binnen 2 jaar weer het zelfde hebt, dan zou ik hem eruit gooien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:05:
Da`s niet best, dat corroderen kunnen ze eenvoudig voorkomen door de printen met een laagje af te dekken.
Dat maakt een print repareren lastiger, maar als ze in de praktijk toch alleen printen vervangen ...
Ik ben benieuwd of je binnen 2 jaar weer het zelfde hebt, dan zou ik hem eruit gooien :/
Andre,Maar alleen printplaten vervangen is ook geen koopje.Meende dat alleen de printplaat voor binnen al meer als €100 kost.Dus tel uit 3 printplaten.En daar komen dan nog de uren van reparateur bij.Een nieuwe unit is bijna goedkoper :)
Blijf de garantieafhandeling een vreemde zaak vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:37:
Hier was de Samsung L/L warmtepomp kapot met een error E1-01..En dan begint de ellende.Het apparaat zit nog in de garantietermijn van 2 Jaar.Ik heb de installateur aangeschreven maar weinig reactie.Vervolgens Samsung gebeld en die gaven het advies een reparateur uit de stad te laten komen. Deze beste man is bezig met het dealerschap van Samsung,maar heeft nog een hoop te leren.Zelfs voor het demonteren van de plastic behuizing moest hij al bellen met Samsung.Na het vervangen van een printplaat in de binnen en buitenunit nog steeds dezelfde melding.Weer gebeld met Samsung en die gaven aan ook de printplaat van de spanning op de buitenunit te vervangen.Alleen had de reparateur deze niet bij zich.

Na een dag of 4 is ook de laatste printplaat vervangen en na opstarten systeem weer werken als een zonnetje.Reparateur stuurt maar liefs een beste nota waaronder ook 2 x reiskosten en totaal € 250
Samsung geeft aan dat ik pech heb dat de oude installateur niet te pakken is te krijgen en dat ik gewoon al het uurloon en kosten moet betalen.Samsung vergoed alleen de printplaat

Beetje vreemd terwijl het apparaat gewoon nog in de garantie periode is kapot gegaan door toedoen van een printplaat.De reparateur gaf aan dat ook de andere printplaat buiten al helemaal was aangetast door oxidatie.Ook deze zou dus waarschijnlijk geen lang leven hebben gehad.
Mag duidelijk zijn dat de Samsung voor mij afgedaan heeft.De andere L/L warmtepomp zal van een andere fabrikant zijn voor de andere verdieping.

De code E1-01 is een communicatiestoring tussen binnen/buitenunit.
Uurloon voor reparatie, in garantietijd, word nooit vergoed als het niet door de fabrikant zelf word uitgevoerd.
Ook je eigen installateur hoeft maar één jaar volledige garantie te geven, daarna had je sowieso het uurloon moeten betalen. Dat heeft dus niets specifiek met Samsung te maken, Daikin, Mitsubishi enz doen dat ook niet.

Ik zie nogal eens een buitenunit vanbinnen en bij alle fabrikanten zit er vaak flink corrosie op de printen.
Vaak al na een jaar of twee en dat jaren goed, heb ik mij ook al vaak over verbaasd.
Soms zie ik printplaten die helemaal wit en groen zijn uitgeslagen, maar werken nog prima.
Of de corrosie dus echt het probleem is geweest is maar de vraag, zeker bij de binnenunit.

Bij communicatiestoringen bestel ik vaak de hele reeks, binnen, buiten en voedingsprint.
Bij zulke storingen is haast niet vooraf vast te stellen wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Een paar vraagjes over een sanitair warm water pomp (maar waarschijnlijk oor relevant voor L/L verwarming :) ). Ik twijfel tussen L/W (aangesloten op de VMC), zonnecollector, of een combinatie tussen beide.
  • Volgens de installateur is zonnecollector geen optie omdat het dat op oost-west ligt. Is zuid-ligging voor een (warmte) collector werkelijk zo belangrijk?
  • Een combi met L/W en collectoren is (volgens de installateur) niet rendabel omdat we niet verwarmen met het warme water. De meerkosten van het panel (en de installatie) is alleen rendabel als je de installatie ook gebruikt voor verwarmen. Klinkt logisch, maar ik hoor het graag als het niet klopt :)
  • In geval van een L/W pomp: Aangezien je in feite nog steeds 100% electrisch het water verwarmt, is het verstandiger om hem tijdens de daluren (lag tarief) te laten werken, of juist overdag (meer energie in de lucht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lees de startpost eens goed, dan zie je dat een L/L warmtepomp geen water verwarmt.
Er is ook een L/W warmtepomp topic waar dat wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Speedy-Andre schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:40:
Lees de startpost eens goed, dan zie je dat een L/L warmtepomp geen water verwarmt.
Er is ook een L/W warmtepomp topic waar dat wel gebeurt.
Ik heb het aangepast. Toch is m.n. vraag 3 ook relevant voor L/L verwarming: Is het beter om dure stroom (maar lucht met meer energie) te gebruiken, of beter om juist 's avonds / 's nachts bij laag tarief te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
EgMaf schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:08:
[...]

Ik heb het aangepast. Toch is m.n. vraag 3 ook relevant voor L/L verwarming: Is het beter om dure stroom (maar lucht met meer energie) te gebruiken, of beter om juist 's avonds / 's nachts bij laag tarief te verwarmen?
Met een warmtepomp is het eigenlijk altijd beter om geen (echte) nachtverlaging te gebruiken. Bij zachte buitentemperatuur zal het wel meevallen, maar bij wat kouder weer kost opwarmen veel energie. Een compressor draait vaak op half vermogen veel rendabeler dan op hoog vermogen.

In de nacht echt niet meer dan 2 graden verlaging toepassen. Vandaar dat isoleren, isoleren en nog eens isoleren, zo belangrijk is.

Natuurlijk beïnvloed de lengte van afwezigheid wel het nut van verlangen van de temperatuur.
Als je ongeveer 12 uur van huis bent en ongeveer 7 uur slaapt, is het anders als een verlaging alleen tijdens de nachtrust.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 27-06-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens eric-PVT is het slim om je WP 's nachts uit te zetten, in de winter dalen de temperaturen dan sterk. Als je bijvoorbeeld in de winter overdag bij +2 je huis op 20 graden houdt, zal dit 's nachts bij -10 afkoelen tot een graad of 17 indien goed geisoleerd. Daarna WP weer aan als de temperaturen stijgen.

Klinkt plausibel, in de periode waarin je COP laag is je WP niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Er zal zeker een omslagpunt zitten tussen nachtverlaging vs rendement

Als het buiten -10 is en je laat de binnentemperatuur te ver zakken, dan is de dag te kort om redelijk op te warmen.
Ook zijn de dagtemperaturen dan erg laag, rond 0 geeft meer kans op defrost dan -10.
Een defrost is ook niet best voor het rendement.
Nu is -10 wel een redelijk extreme temperatuur en komt zelden voor.
Zelf woon ik in Zeeland en heb dergelijke temperaturen misschien eens per 10 jaar en dan maximaal één nacht.

Alles staat of valt met de isolatiewaarde van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:25:
Hele andere vraag, heeft er iemand een airco-carrier oid in gebruik?

http://www.boswinkels.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief.php?id=71

Met die bizarre hagelbuien van tegenwoordig misschien een goed idee, ook wonen wij in een vrij ruige buurt waar je nog wel eens eiergooiende jongeren e.d. hebt. Daarbij vraag ik me af wat het risico is op diefstal en vind ik zo'n box beter ogen dan een losse unit aan de muur :)

[...]

Dit zou fantastisch zijn, maar het is een geluid wat je zelden hoort. De focus ligt op de L/W en W/W WP installaties, waar veel meer bij komt kijken. Dat zal misschien ook te maken hebben met de subsidieregelingen, waarbij airco's (imo terecht, dan koopt iedereen een airco en gaat vrijwel niemand er mee verwarmen) buiten de boot vallen.

Ik ken airco's ook vooral als stroomvreters, ik heb dit topic dan ook niet zo serieus genomen. Mijn vooroordeel, mijn fout.
Je gelooft me niet? >:) :9

Let wel goed om mijn verwoording. Die >90% besparing haal je alleen op de warmte die je gebruikt in de ruimte waar de WP hangt. Als je maar 1 ruimte in huis verwarmd, zoals veel mensen alleen de woonkamer, dan kun je met een enkele L/L WP al heel goede resultaten halen.
Is dat dan 2-2.5 nominaal vermogen? Een Daikin Emura heeft minimaal 4.4 kW nominaal vermogen (zoe zie ik in de werkelijk briljante openingspost), stevig overgedimensioneerd dus. Hm, dan zou ik toch kunnen overwegen voor multisplit te gaan met een extra binnenunit voor koeling op de slaapkamer.
Ik had een warmteverliesberekening gemaakt voor de omschreven ruimte die uitkwam op ~2200W in een worst-case scenario. Ik wilde graag wat exra om aan de veilige kant te zitten, maar dat was achteraf helemaal niet nodig geweest.
Wij werken beiden, is het dan nodig om hem 24/7 te laten werken? 's Nachts hoeft ie ook niets te doen, tenzij bloedheet. Heeft ie eigenlijk een ingebouwde thermostaat, zodat je hem in kan stellen op een bepaalde temperatuur? B.v. op werkdagen van 22.00u tot 17.00u 16 graden, van 17.00u t/m 22.00u 20 graden? Of gebruikt niemand hem zo?
Ja, nouja wat jij wilt. Echter als je nachtverlaging toepast en je huis koelt af, dan heb je bij het weer opwarmen extra capaciteit nodig om die warmte te voorzien. Om een beetje vlot op te warmen heb je heel veel extra vermogen nodig. Zeker als je huis goed geïsoleerd is.

Ik heb wel eens een artikeltje geschreven over de zin en onzin van nachtverlaging:
http://nieuws.warmtecheck...heeft-nachtverlaging-zin/
Dit stuk is echter geschreven met gas verwarming in het achterhoofd. Bij een WP heb je ook nog te maken met een significant lager rendement tijdens het opnieuw opwarmen. Hier heb ik er eerder al een keer over geschreven:
Paul C in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Met je eens. Helemaal perfect zou een kleinere Daikin Emura zijn met een SCOP die dan rond de 5 ligt... die bestaat helaas nog niet.

[...]

Daar zit niet het leeuwendeel, maar als je 600 m2 gas (in mijn geval) vervangt door ca. 1200 kWh elektriciteit minus 100-200 kWh, dan wordt het plaatje toch weer wat mooier :)
Bovendien kun je daar wellicht het extra koelen mee opvangen, want als het bloedheet is dan ga ik daar wel gebruik van maken.
600m2? :+

Maar goed, 600m3 is vrij weinig. Als daar ook nog eens 200 a 300 m3 vanaf gaat voor WW, dan blijft er niet veel besparing over. Aan de andere kant, als je zo weinig gas gebruikt, dan weet ik vrij zeker dat je zelfs met een heel klein model WP geen gas meer nodig hebt voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul C schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:56:
[...]

Je gelooft me niet? >:) :9

Let wel goed om mijn verwoording. Die >90% besparing haal je alleen op de warmte die je gebruikt in de ruimte waar de WP hangt. Als je maar 1 ruimte in huis verwarmd, zoals veel mensen alleen de woonkamer, dan kun je met een enkele L/L WP al heel goede resultaten halen.
Oh, ik geloof je zeker wel :)
Wij verwarmen alleen de woonkamer. Badkamer een beetje.
[...]

Ja, nouja wat jij wilt. Echter als je nachtverlaging toepast en je huis koelt af, dan heb je bij het weer opwarmen extra capaciteit nodig om die warmte te voorzien. Om een beetje vlot op te warmen heb je heel veel extra vermogen nodig. Zeker als je huis goed geïsoleerd is.

Ik heb wel eens een artikeltje geschreven over de zin en onzin van nachtverlaging:
http://nieuws.warmtecheck...heeft-nachtverlaging-zin/
Dit stuk is echter geschreven met gas verwarming in het achterhoofd. Bij een WP heb je ook nog te maken met een significant lager rendement tijdens het opnieuw opwarmen. Hier heb ik er eerder al een keer over geschreven:
Paul C in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Heerlijke posting! Ok, het is een beetje tomato, tomato. Maakt weinig uit.
600m2? :+
We hebben een heel plat huis :+
Oeps.
Maar goed, 600m3 is vrij weinig. Als daar ook nog eens 200 a 300 m3 vanaf gaat voor WW, dan blijft er niet veel besparing over. Aan de andere kant, als je zo weinig gas gebruikt, dan weet ik vrij zeker dat je zelfs met een heel klein model WP geen gas meer nodig hebt voor verwarming.
SWW zit daar niet bij. Verbruik is nu iets van 1100-1150 m3, maar het is stevig gestegen sinds we een sfeer-gaskachel hebben. Daarvoor zaten we op 900-1000 m3. Verwarming zou ook 750 m3 kunnen zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 20:39:
[...]

Oh, ik geloof je zeker wel :)
Wij verwarmen alleen de woonkamer. Badkamer een beetje.

[...]

Heerlijke posting! Ok, het is een beetje tomato, tomato. Maakt weinig uit.

[...]

We hebben een heel plat huis :+
Oeps.

[...]

SWW zit daar niet bij. Verbruik is nu iets van 1100-1150 m3, maar het is stevig gestegen sinds we een sfeer-gaskachel hebben. Daarvoor zaten we op 900-1000 m3. Verwarming zou ook 750 m3 kunnen zijn ofzo.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat als je een beet gelijkmatig stook gasverbruik een vrij aardige indicatie is van het warmteverlies van je huis (DUH!):
Zeg 2500 graaddagen (als je dit wat lager pakt, omdat je ook nog 2 weken weg bent in de winter en je nachtverlaging toepast, dan zit je aan de veilige kant).

750m3 / 2500 graaddagen = 300L/graaddag

100L gas = 1kWh

3kWh/graaddag

3kWh/graadag / 24u/dag = 0,125 kW/graad

Hoppa! :*)

Je moet dan ook nog even je stookgrens uitrekenen:
Zeg 3650kWh per jaar elektra gelijkmatig verdeeld. >:)

Dat is 10kWh/dag.

10kWh/dag / 24u/dag = 416W

416W / 125W/graad = 3,3graden

Dus je hoeft dan pas te gaan stoken als het buiten 3,3 graden kouder is dan de gewenste temperatuur binnen.

(Dit verwaarloosd compleet andere bronnen van interne warmtewinst en zonnewinsten, waardoor je in de praktijk pas bij een paar graden meer daadwerkelijk hoeft te gaan verwarmen, vooral omdat zonneschijn correleert met buitentemperatuur, maar als de zon dus niet schijnt krijg je puur op basis van je elektraverbruik de eerste 3,3 graden cadeau.)

Stel nu dat je het binnen 20 graden C wilt hebben, dan moet je tot vriestemperaturen nog 17 graden verwarmen:

17 graden * 125W/graad = 2125W
Pagina: 1 ... 24 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2