Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.026 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 23:15
Paul C, ik ben je ff kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het lijkt een beetje op een warmteverlies berekening :+
Een richtlijn van 1m3 = 2kWh met een airco (cop 4-5) lijkt me wat eenvoudiger.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg Paul C ook niet zo...

Mijn oog viel op deze L/L WP:
Panasonic Etherea 2016: SCOP 4.9, SEER 8.5 en schitterend design:

Afbeeldingslocatie: http://www.eimag.it/wp-content/uploads/2016/03/PanasonicAirConditioning_EthereaZ-XZ_CS_Z7-18SKEW-M_2.jpg

Nice!

Nu nog een dealer-installateur vinden in de buurt voor een offerte... Panasonic site helpt me alvast niet verder.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Wat specifiek snap je niet?
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 19:49:
Het lijkt een beetje op een warmteverlies berekening :+
Een richtlijn van 1m3 = 2kWh met een airco (cop 4-5) lijkt me wat eenvoudiger.
Ik heb het over vermogen, niet over energie. Voor energie heb je gelijk, maar wat voor veel mensen in dit topic een grote vraag lijkt te zijn is het benodigde vermogen, dus probeer ik handvatten te geven om dat te berekenen op basis van een gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is helder:
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat als je een beet gelijkmatig stook gasverbruik een vrij aardige indicatie is van het warmteverlies van je huis (DUH!):
Zeg 2500 graaddagen (als je dit wat lager pakt, omdat je ook nog 2 weken weg bent in de winter en je nachtverlaging toepast, dan zit je aan de veilige kant).

750m3 / 2500 graaddagen = 300L/graaddag

100L gas = 1kWh

3kWh/graaddag

3kWh/graadag / 24u/dag = 0,125 kW/graad

Hoppa! :*)
Onderstaand stukje volg ik niet, waar komt de aanname van 3650 kWh vandaan?
Je moet dan ook nog even je stookgrens uitrekenen:
Zeg 3650kWh per jaar elektra gelijkmatig verdeeld. >:)

Dat is 10kWh/dag.

10kWh/dag / 24u/dag = 416W

416W / 125W/graad = 3,3graden

Dus je hoeft dan pas te gaan stoken als het buiten 3,3 graden kouder is dan de gewenste temperatuur binnen.

(Dit verwaarloosd compleet andere bronnen van interne warmtewinst en zonnewinsten, waardoor je in de praktijk pas bij een paar graden meer daadwerkelijk hoeft te gaan verwarmen, vooral omdat zonneschijn correleert met buitentemperatuur, maar als de zon dus niet schijnt krijg je puur op basis van je elektraverbruik de eerste 3,3 graden cadeau.)

Stel nu dat je het binnen 20 graden C wilt hebben, dan moet je tot vriestemperaturen nog 17 graden verwarmen:

17 graden * 125W/graad = 2125W
Ok, 2.1 kW zou dan voldoende zijn. Met 2.5 kW zou ik zowaar een overmaat hebben aan verwarmend vermogen :D

Overigens, om even terug te komen op de eerdere discussie over nachtverlaging of niet, ik las dat bij het vaststellen van de SCOP de energievretende defrosts niet zijn meegenomen.

Als dat zo is, zal de werkelijke COP dus veel lager liggen in koude nachten. Dan lijkt het mogelijk toch verstandig om 's nachts (in de winter vriest het vaak's nachts, overdag tegenwoordig minder) je L/L WP uit te zetten. Overdag, met temperaturen die gemiddeld rond de 4 graden liggen ofzo in de winter, kun je hem dan laten werken. Nadeel is dan wel dat het 's ochtends koud is in huis, misschien maar even de CV ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij gaat hij 2 graden lager in de nacht, dan stopt hij met verwarmen.
2 graden daling heb ik de laatste winter nog niet gezien maar dat verschilt per woning.
Defrosts heb je rond 1x per uur, dat duurt 10 minuten en hoe vaak hangt af van de luchtvochtigheid buiten.
Het is idd funest voor de cop, want je verbruikt energie voor ontdooien van de radiator en hij onttrekt wat warmte uit het huis.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:03:
Dat is je elektra verbruik per jaar, voor het gemak gesteld op 10kWh per dag, oftewel 3650kWh per jaar.

Het achterliggende idee is dat je stroomverbruik door je apparatuur voor vrijwel 100% wordt omgezet in warmte. Dus je bent met je apparaten met 10kWh per dag je huis elektrisch aan het verwarmen.
Dit zorgt er in de berekening van Paul voor dat je de laatste 3,3 graden niet hoeft te verwarmen met de L/L wp.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ervan uitgaande dat dat de apparatuur in de ruimte waar een L/L WP komt te hangen ook daadwerkelijk zoveel verbruikt :) Of hebben we het hier over de volledige woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, nu snap ik 'm. Hm, dat werpt wel een schaduw over de energiebesparende maatregelen die ik heb getroffen qua elektra ;)

Ons stroomverbruik is eerder 2000 kWh, ik kan me wel voorstellen dat bijna 100% van het vermogen van elektrische apparatuur in warmte wordt omgezet. Dat is zelfs bij een gloeilamp al 95%, en die is gemaakt om elektrische energie zo veel mogelijk in licht om te zetten. Dus de eerste ca. 1.85 graad verwarming + instralende zon e.d. krijgen we voor niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je die 2000kWh verbruik voor niks krijgt, dan de warmte ervan ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:21:
Als je die 2000kWh verbruik voor niks krijgt, dan de warmte ervan ook :P
Volstrekt logisch idd, maar ik ben er nog nooit opgekomen :D

Zou het rendement vergelijkbaar zijn met dat van een elektrische kachel? Dus met 2000 kWh vangen we ca. 200 m3 gasverbruik op? Dan betekent de 1200 kWh besparing dat we grofweg 120 m3 gas extra nodig hebben t.o.v. de situatie pre-besparing. Ai caramba muchacho! Hmmm, al is het stookseizoen maar een maand of 4, het zou dan eerder om 400 kWh besparing gaan in die periode dus een m3 of 40. Leed is te overzien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je het een beetje zwart/wit bekijkt dan is het te vergelijken met een elektrisch kacheltje.
Neem je een koelende airco dan wordt het een ander verhaal :+
Een koelkast kan je grappig genoeg als verwarming zien, die verplaatst warmte naar z'n omgeving.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-06-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:03:
Dit is helder:

[...]

Anderen hebben het al verhelderd. Ja, je kunt er rustig vanuit gaan dat alle elektriciteit warmte wordt. Dat alle kun je vrij letterlijk nemen, als in: wereldwijd. Slechts een heel klein deel verlaat de aarde (direct zonder eerst warmte te worden) via het elektromagnetische straling (licht, radiogolven). Voor je huis geldt hetzelfde. De radiogolven van je Wifi zender die buiten je huis geraken zijn te verwaarlozen (dat is je wifizender sowieso al trouwens). Hetzelfde geldt voor het licht van je verlichting binnen. Ik hoop voor je buren dat er ook niet teveel akoestisch naar buiten lekt >:) .

Dus tenzij je huis er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://bestdsgn.com/wp-content/uploads/2015/08/exterior-furniture-winsome-christmas-lights-house-ideas-xmas-with-the-for-best-christmas-lights-in-nation-and-the-lights-are-installed-along-the-edges-as-well-as-flood-lights-plus-clear-christmas-lig.jpg
of tenzij je een elektrische auto laad of iets anders doet waarmee je veel stroom gebruikt buiten je huis, kun je al die stroom als warmte tellen.

Ik had trouwens een beetje een hoog verbruik geschat, omdat dat makkelijk rekent en omdat je 's winters waarschijnlijk meer stroom gebruikt dan 's zomers (minder daglicht, meer thuis achter de computer ipv in de zon op het terras, etc).
[...]

Ok, 2.1 kW zou dan voldoende zijn. Met 2.5 kW zou ik zowaar een overmaat hebben aan verwarmend vermogen :D
Dat zei ik trouwens al op basis van je bouwjaar en je vloeroppervlakte, maar ja, dat zou prima moeten passen suggereert deze meting. Garantie tot de deur trouwens, vooral omdat ik niet zo'n goed inzicht heb in hoe het e.e.a. is gemeten en gebruikt, maar als je je gas installatie toch behoud, dan kun je je dat risico wel veroorloven lijkt me!
Overigens, om even terug te komen op de eerdere discussie over nachtverlaging of niet, ik las dat bij het vaststellen van de SCOP de energievretende defrosts niet zijn meegenomen.

Als dat zo is, zal de werkelijke COP dus veel lager liggen in koude nachten. Dan lijkt het mogelijk toch verstandig om 's nachts (in de winter vriest het vaak's nachts, overdag tegenwoordig minder) je L/L WP uit te zetten. Overdag, met temperaturen die gemiddeld rond de 4 graden liggen ofzo in de winter, kun je hem dan laten werken. Nadeel is dan wel dat het 's ochtends koud is in huis, misschien maar even de CV ketel aan.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik met in de meting van de SCOP heb verdiept, maar dat kan ik me niet herinneren ergens gelezen te hebben. Als jij een goede bron (het liefst natuurlijk de officiele EN of ISO norm) hebt gevonden dan houd ik me aanbevolen trouwens! :Y
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:37:
Als je het een beetje zwart/wit bekijkt dan is het te vergelijken met een elektrisch kacheltje.
Neem je een koelende airco dan wordt het een ander verhaal :+
Een koelkast kan je grappig genoeg als verwarming zien, die verplaatst warmte naar z'n omgeving.
Als je water uit de sloot schept (of regenton, of whatever) en je stopt het in de vriezer en gooit het later als ijsklontjes weer naar buiten dan ben je effectief je vriezer als warmtepomp aan gebruiken om warmte van buiten te onttrekken! >:) :*)

De smeltwarmte van water is ~334kJ/kg.

Daarnaast heb je ook nog de warmtecapaciteit van 4,18kJ/kgK.

Zeg van +10C naar -10C = 20K

20K * 4,18kJ/kgK = 83,6kJ/kg

83,6kJ/kg + 334kJ/kg = 418kJ/kg

Een kWh = 3,6MJ

3,6MJ / 418kJ/kg = 8,6kg

Je moet dus 8,6kg ijs maken om 1kWh warmte van buiten naar binnen te halen.

Compleet off-topic natuurlijk, want dat zou dan een Water/Lucht warmtepomp zijn! :+
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:28:
[...]

Volstrekt logisch idd, maar ik ben er nog nooit opgekomen :D

Zou het rendement vergelijkbaar zijn met dat van een elektrische kachel? Dus met 2000 kWh vangen we ca. 200 m3 gasverbruik op? Dan betekent de 1200 kWh besparing dat we grofweg 120 m3 gas extra nodig hebben t.o.v. de situatie pre-besparing. Ai caramba muchacho! Hmmm, al is het stookseizoen maar een maand of 4, het zou dan eerder om 400 kWh besparing gaan in die periode dus een m3 of 40. Leed is te overzien.
40m3 à 60ct = €24,-

1200kWh à 18ct = €216,-

Dus die 1200kWh besparing levert je netto nog steeds €192,- op!

[ Voor 23% gewijzigd door Paul C op 30-06-2016 22:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vandaag de schoonouders gelukkig gemaakt met een single split.....
Die stond al twee maanden nog ingepakt in de schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/58TpuKZoruQSoDFFK99U1ya5/full.jpg
Was een enorm gevogel om de 8m leiding door twee vloeren en vier wanden van inbouwkasten te krijgen, maar het is gelukt.

Gat in de buitenmuur nog even afdichtingen met Stopaq en dan is het af.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 02-07-2016 19:51 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste offerte gehad voor een Daikin Emura single split, buitenunit in gewenste RAL kleur, incl. beschermbox (Bos Tools AC1000 van ca. 180 euro). Komt op 4000 euro. Dat had ik toch ff net iets anders in gedachten. Ik had ook airco installateur moeten worden, dat is goed geld verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kan me voorstellen dat een buiten-unit met afwijkende kleur meer kost, maar als je elders een Emura 2,5kW (R410a) voor €1200 incl. levering kan vinden dan blijft het een berg geld extra 8)7
Daikin werkt graag met dealers, dat is vooral met garantie afhandeling van belang.
Even voor het contrast, mijn 2 Toshiba's incl. levering, plaatsing en alle materiaal waren <€2800 >:)
In NL had ik er maar 1 voor dat geld gehad }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:25:
Eerste offerte gehad voor een Daikin Emura single split, buitenunit in gewenste RAL kleur, incl. beschermbox (Bos Tools AC1000 van ca. 180 euro). Komt op 4000 euro. Dat had ik toch ff net iets anders in gedachten. Ik had ook airco installateur moeten worden, dat is goed geld verdienen ;)
Oei. Hier voor zo'n beetje dat geld een 3 units multisplit Daikin R32 FTXM-M. Inclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Wat was de meerprijs voor die speciale RAL kleur alleen dan? Meer dan 1000 Euro?
Zelf een kleurtje erop spuiten is heel simpel toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 09:56

aip

zonpaneel schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:40:
[...]

Oei. Hier voor zo'n beetje dat geld een 3 units multisplit Daikin R32 FTXM-M. Inclusief montage.
Ik blijf het typisch vinden dat de prijzen zo verschillen. Heeft iemand ervaring met een beetje fatsoenlijk geprijsde installateur in de westelijke randstad? Ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet. Het is nog minder inzichtelijk als zonnepanelen.....

Ik hoor het graag (mag via PM)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zonpaneel schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:40:
[...]

Dat is wel heel netjes zo op het eerste gezicht. Hier zijn we nu twee dagen onderweg voor het monter van een 4 poorts R32 met 3 x de ftxm en 1 x de emura.

Vooral die Emura is echt een aanwinst in de woonkamer. ziet er echt zeer netjes uit

hopen dat we vd week de buitenunit kunnen hangen en testdraaien

En de prijzen verschillen onderling echt enorm. Het is zeker lonend je goed te informeren.

edit. mm lees nu dat de buitenunit ook in ral kleur had gekund. Dat was best een idee geweest. Of zich is de behuizing redelijk goed te demonteren en te spuiten maar dat komt er denk ik nooit van.... Enig idee wat de meerprijs was ? Wellicht dat ik dan een keer een losse behuizing bestel, hoewel de standaard kleur ook netjes is

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 03-07-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ray schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:14:
[...]

Dat is wel heel netjes zo op het eerste gezicht. Hier zijn we nu twee dagen onderweg voor het monter van een 4 poorts R32 met 3 x de ftxm en 1 x de emura.

Vooral die Emura is echt een aanwinst in de woonkamer. ziet er echt zeer netjes uit

hopen dat we vd week de buitenunit kunnen hangen en testdraaien

En de prijzen verschillen onderling echt enorm. Het is zeker lonend je goed te informeren.
Mag ik vragen wat jij dan zo ongeveer kwijt bent? Ik overweeg ook een multisplit te laten installeren (op de slaapkamers en zolder), en krijg lastig scherp aan wat voor een bedragen ik dan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jarod schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:21:
[...]

Mag ik vragen wat jij dan zo ongeveer kwijt bent? Ik overweeg ook een multisplit te laten installeren (op de slaapkamers en zolder), en krijg lastig scherp aan wat voor een bedragen ik dan moet denken.
Ik doe het zelf met een monteur in eigen tijd dus dat geeft niet een heel eerlijk beeld. Ook verschilt het enorm hoevaak en door hoeveel muren je heen moet, leiding lengtes etc etc

Vraagje over het gebruik van dempingsvoetjes voor een 7 KW daikin unit. De unit komt aan een muur welke niet verbonden is met de woning

Is het nu verstandig van die rubben tussen voetjes te gebruiken ? De unit zal dan 'vrij zweven' en trilling niet kwijt kunnen aan de muur

maar anderzijds zou de muur het kunnen absorberen.

wat geeft nu het minste omgevingsgeluid ?

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 03-07-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:25:
Buitenunit in gewenste RAL kleur en dan ook de Beschermbox in de gewenste RAL kleur neem ik aan? Dat voert knap de prijs op lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:53:
[...]

Buitenunit in gewenste RAL kleur en dan ook de Beschermbox in de gewenste RAL kleur neem ik aan? Dat voert knap de prijs op lijkt me zo.
Beschermbox wil ik in het zwart. Prijs met beschermbox (zwart) was 4000 euro, indien ik de beschermbox zelf betsel en laat spuiten komt de prijs op 3600 euro 8)7

Ik vind het geschift duur. Ik heb twee andere installateurs aangeschreven die de Daikin Emura leveren en installeren voor 1885 (excl. bevestgingsmaterialen) en 2099 (incl. bevestigingsmaterialen), de beschermbox van 180 euro + spuitwerk komt daar nog bij. Totnogtoe echter geen reactie.

Ik denk dat het nu het verkeerde seizoen is, na de zomer hebben ze minder werk en zal er wat meer mogelijk zijn. Ik wil toch voornamelijk verwarmen met dat ding.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 03 juli 2016 @ 22:08:
[...]

Vraagje over het gebruik van dempingsvoetjes voor een 7 KW daikin unit. De unit komt aan een muur welke niet verbonden is met de woning

Is het nu verstandig van die rubben tussen voetjes te gebruiken ? De unit zal dan 'vrij zweven' en trilling niet kwijt kunnen aan de muur

maar anderzijds zou de muur het kunnen absorberen.

wat geeft nu het minste omgevingsgeluid ?
Trillingsdempers onder het buitendeel verminderen niet echt het omgevingsgeluid.
Als de muur niet aan de woning staat, dan zou ik geen dempers gebruiken.
Alleen de rubbers die meegeleverd zijn gebruiken.
Zo erg veel trillingen zijn er niet.

Zo gek veel geluid maakt een 7kW unit niet.
Het meeste geluid komt door de ventilator(en)
Hier is vrijwel niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Trillingsdempers onder het buitendeel verminderen niet echt het omgevingsgeluid.

Bij de beugel zitten inderdaad van die hele simpele dingen die ingedrukt amper een paar mm dik zijn. Ik heb er nu van die behoorlijke kegels bij van 50 rond en 35 mm hoog....

De muur waar de unit aan komt is de buitenkant vd garage vd buren / de binnenmuur van mijn inpandige garage. De unit hangt dan onder mijn carport. Die muur komt uiteindelijk wel in mijn keuken uit maar dat is 7 meter verder. Het lijkt me dat het daar dan niet meer kan trillen....
Mogelijk kan het dan wel naar de garage zelf resoneren ?

Ik heb geen ervaring met een moderne Daikin inverter unit. enkel met de oude aan / uit en mijn ervaring is dat die wel aardig bromden en trillen vandaar dat ik nu in twijfel ben.

zou het nog wat voordeel bieden om ze wel te gebruiken ?

De unit hangt wel op een zichtplek en die "enorme" rubbers dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:51
Ik wil gaan beginnen met het aanpassen van mijn border, maar werd gisteren weer even flink aan het twijfelen gebracht.

Het plan was dit:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/leidingen%20def5_zpsqpgacxsq.jpg
De buitenunit komt in de border te staan. Zodat deze een beetje verscholen opgesteld staat.

Ik zou de border helemaal in gaan korten met ongeveer 1,00 - 1,20 meter:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/buitenunit%20installatie%20plan%20A_zpsmghoy60t.jpg[
Maar dit is nogal een werkje. Omdat alles verlijmd zit en je veel moet slijpen.

Samen met mijn pa had ik een Plan B bedacht, omdat dit heel veel werk scheelt:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/buitenunit%20installatie%20plan%20B_zpswosnt6qo.jpg
We laten dus de border in takt en plaatsen een muurtje in de border zodat we het deel waar de buitenunit komt staan kunnen afgraven.

Zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/opstelling%20buitenunit_zpsdzqevlkv.jpg

Qua ruimte wordt het best krap, maar volgens de installatievoorschriften moet het kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Richtlijnen%20plaatsing%20buitenunit_zpstdlvnxu1.jpg
De bordermuur is 42 cm hoog. De buitenunit komt op opstellingsbalken (die zijn een cm of 8 hoog), plus een rubberen demping. Hierdoor zal hij nog voor ongeveer 35cm in de border staan. Met andere woorden het obstakel is 35 cm hoog.

Ik heb navraag gedaan of dit kon en dit was de reactie:
Normaliter is het niet aan te raden om een buitenunit binnen 4 muren te zetten mits er voldoende ruimte omheen is. Nu zie ik op de foto die je mee gestuurd hebt dat de bordermuur niet zo hoog is en de buitenunit er dus zeker voor de helft er boven uit steekt. Als de afstand tussen de voorkant van de unit en het nieuwe muurtje dan voldoende is (minimaal 1 meter) lijkt het me geen probleem.

Ik neem aan dat het extra verbruik in dit geval te verwaarlozen is door de lage bordermuur maar als je zeker wilt zijn dat de unit niet zijn eigen lucht gaat aanzuigen dan zou ik het zijmuurtje weghalen.
Tja wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
Waarom hang je hem niet gewooon op een console aan de muur, kan de boel niet verzakken, minder kans op ongedierte vanuit de grond en kan unit gewoon z'n werk doen.

Volgens mij ziet een halve buitenunit er veel irritanter uit als een hele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exact. En als je dat niet mooi vindt, airco carrier AC1000 er omheen van Bos Tools:
Afbeeldingslocatie: https://www.bostools.nl/mediastore/images/AC1000.jpg

Kost 180 euro. En nee ik werk niet bij Bos, maar ik vind dit met afstand de mooiste buiten unit bescherming, robuust en de prijs valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wat een inzichten doe ik weer op in de ochtend. Opzich scheelt het een hele berg werk en tja het is mijn huis. Ik zie de unit zelf niet als ik binnen ben.
Ik vind 180 euro niet veel geld dan andere units die ik gezien heb. Is die bescherming ook later er omheen te maken zonder alles eraf te moeten halen?

Ik ga even kijken hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
En in principe hoeft die bescherming ook niet. Je koopt immers een BUITEN unit, die zijn bedoeld om BUITEN te staan. Tenzij het een watje is natuurlijk :)

Overigens lijkt het mij met die beschermer van Bos dat je die minstens 1 keer per jaar
zou moeten openen om de unit goed schoon te maken omdat ie nog steeds goed in het
zicht hangt. Een buitenunit is een behoorlijk stevig apparaat die niet zomaar naar de
Filistijnen gaat.
:)

[ Voor 48% gewijzigd door zonpaneel op 06-07-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
zonpaneel schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:49:
En in principe hoeft die bescherming ook niet. Je koopt immers een BUITEN unit, die zijn bedoeld om BUITEN te staan. Tenzij het een watje is natuurlijk :)

Overigens lijkt het mij met die beschermer van Bos dat je die minstens 1 keer per jaar
zou moeten openen om de unit goed schoon te maken omdat ie nog steeds goed in het
zicht hangt. Een buitenunit is een behoorlijk stevig apparaat die niet zomaar naar de
Filistijnen gaat.
:)
Dat is wel waar. Maar op de een of andere manier is het wel rustiger aan het ook zo. Er komt daar verder niemand dus voor vingers erin hoeven we niet bang te zijn. Maar als dit later eventueel toepasbaar is dan zou het mooi zijn.
Ik neig nu wel een beetje naar het plan om alles te laten vallen en hem gewoon aan de muur te hangen op van die beugels. En dan vlak boven de border. Water etc kan dan gewoon de border inlopen. Je ziet hem dan wel meer maar ook dat went vanzelf.

Qua maat wil het ook niet:
De binnenmaten van de carrier zijn: L 900 x B 400 x H 680 mm
De maten van de buitenunit van de Ururu Sarara zijn: L858 x B 317 x H 693 mm

Hij is dus net te hoog voor die carrier. En het deel voor de bevochtiging komt tegen de bescherming aan:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/afmetingen%20unit_zpstxjbmyxx.png

Dat bovenste deel van de unit zeg maar.

[ Voor 17% gewijzigd door Binnetie op 06-07-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:41:
Wat een inzichten doe ik weer op in de ochtend. Opzich scheelt het een hele berg werk en tja het is mijn huis. Ik zie de unit zelf niet als ik binnen ben.
Ik vind 180 euro niet veel geld dan andere units die ik gezien heb. Is die bescherming ook later er omheen te maken zonder alles eraf te moeten halen?

Ik ga even kijken hoe of wat.
De buitenunit staat dan op de onderkant van die beschermer, op rubberen trillingsdempers. Je hebt dan dus verder geen steunen etc. nodig. De bovenkant is open (tenzij je de optionele dakplaat erbij neemt, 90 euro).

Je zult de box niet "om" je bestaande installatie met steunen kunnen heen bouwen lijkt me. Het voordeel is vooral optisch, het geheel oogt veel strakker. En met dakplaat is je buitenunit ook beschermd tegen zware hagelbuien. Een forumlid heeft zijn buitenunit onlangs moeten vervangen omdat ie kapot gehageld was.

EDIT: ok, het past niet, dan houdt het op. Knap grote buitenunit dan zeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:04:
[...]

De buitenunit staat dan op de onderkant van die beschermer, op rubberen trillingsdempers. Je hebt dan dus verder geen steunen etc. nodig. De bovenkant is open (tenzij je de optionele dakplaat erbij neemt, 90 euro).

Je zult de box niet "om" je bestaande installatie met steunen kunnen heen bouwen lijkt me. Het voordeel is vooral optisch, het geheel oogt veel strakker. En met dakplaat is je buitenunit ook beschermd tegen zware hagelbuien. Een forumlid heeft zijn buitenunit onlangs moeten vervangen omdat ie kapot gehageld was.

EDIT: ok, het past niet, dan houdt het op. Knap grote buitenunit dan zeg.
Ja dat klopt, er zit een bevochtings- ontvochtigingsfunctie op. Bovendien zou die dan tegen de carrier aanblazen. Zonder bovenkant past het wel maar dan zit je nog met het bevochtingingsdeel. Je zou hem dan 10cm moeten verhogen maar dan kijkt hij met dat deel boven de carrier uit, dat is ook geen gezicht. Dat hij beschermt tegen hagelbuien is wel goed, uiteindleijk is het verzekeringwerk neem ik aan (afhankelijk van je verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
Schadekans vanwege hagel zal ontzettend klein zijn omdat de condensor aan de achterkant
van de unit zit. Die achterkant wordt bij het ophangen aan de muur goed beschermd door de
muur.
De foto die Oxellaar een tijdje geleden liet zien toont een buitenunit die midden op een plat
dak staat en daardoor dus minder beschermd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Oxellaar schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Ik begreep van mijn installateur dat de meeste geluidsoverlast juist van het defrosten komt. En dat is 's winters vaak 2x per dag...

Of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
EgMaf schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:03:
[...]

Ik begreep van mijn installateur dat de meeste geluidsoverlast juist van het defrosten komt. En dat is 's winters vaak 2x per dag...

Of is dat onzin?
Bij defrost draait alleen de compressor, fan staat stil. Geluid valt naar mijn mening dan wel mee. Juist na de defrost gaat alles vaak naar maximaal vermogen om het verlies van de defrost weer aan te vullen.

Maar 2x per dag is erg weinig, zal vaak meer zijn. Bij een buitentemperatuur tussen de 6 en - 4 ongeveer komt het vrij vaak voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 06-07-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:25
Bij mij hangt de buitenunit aan de muur, geen trillingen of wat dan ook. Geluid van ventilator valt reuze mee. Nu helemaal niets want hij staat uit😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Weet iemand waar R32 koelmiddel per kilo / kleine container te koop is ?

We moeten bijvullen en hebben 400 / 500 gram nodig. tot nu toe is de kleinste fles 9 kg helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebaseerd op ervaringen van anderen zou ik zeggen: elke 1 a 2 uur een defrost bij koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:03:
Weet iemand waar R32 koelmiddel per kilo / kleine container te koop is ?

We moeten bijvullen en hebben 400 / 500 gram nodig. tot nu toe is de kleinste fles 9 kg helaas.
Op Ebay staan diverse aanbieders, hier één die 800gr flessen aanbied.

Aan je vraag te zien werkt je installateur niet (nooit?) vaak met R32. Laat hem dan heel erg secuur op lekkages controleren, want afpompen zal hij waarschijnlijk niet kunnen doen.
Pump down in het buitendeel kan ook niet meer, aangezien je aardig wat bij moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:37:
[...]

Op Ebay staan diverse aanbieders, hier één die 800gr flessen aanbied.

Aan je vraag te zien werkt je installateur niet (nooit?) vaak met R32. Laat hem dan heel erg secuur op lekkages controleren, want afpompen zal hij waarschijnlijk niet kunnen doen.
Pump down in het buitendeel kan ook niet meer, aangezien je aardig wat bij moet vullen.
Ach verrek overal gekeken maar Ebay vergeten... Thx! Welke zoekopdracht heb je gebruikt ?

de verbindingen bij de units zijn allemaal gesoldeerd. Hij zal goed op druk gezet worden. Daar vertrouw ik wel op. Het is dat hij meestal met een ander merk werkt wat nog geen R32 lijn heeft. Hij heeft wel vaker R32 gedaan maar allemaal singesplit wat niet bijgevuld hoeft te worden
Er is al overleg met Daikin geweest hoe dit precies aan te pakken met gereedschap wat ook voor 410A gebruikt wordt. Er moet alleen nog wat koelmiddel komen

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 06-07-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:45:
[...]

Ach verrek overal gekeken maar Ebay vergeten... Thx! Welke zoekopdracht heb je gebruikt ?

de verbindingen bij de units zijn allemaal gesoldeerd. Hij zal goed op druk gezet worden. Daar vertrouw ik wel op. Het is dat hij meestal met een ander merk werkt wat nog geen R32 lijn heeft. Hij heeft wel vaker R32 gedaan maar allemaal singesplit wat niet bijgevuld hoeft te worden
Er is al overleg met Daikin geweest hoe dit precies aan te pakken met gereedschap wat ook voor 410A gebruikt wordt. Er moet alleen nog wat koelmiddel komen
Zoekopdracht...gewoon de naam: R32 refrigerant :+

Hij vraagt trouwens wel om een F-gassen verklaring......

Maar het aanleggen, solderen, afpersen en vacumeren is idd gelijk aan R410a.
Alleen bij een lekkage na het afvullen heb je een probleem, afpompen moet wel met speciale apparatuur.
Maar als je secuur werkt is dat natuurlijk niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 06-07-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Zoekopdracht...gewoon de naam: R32 refrigerant :+

Hij vraagt trouwens wel om een F-gassen verklaring......

Maar het aanleggen, solderen, afpersen en vacumeren is idd gelijk aan R410a.
Alleen bij een lekkage na het afvullen heb je een probleem, afpompen moet wel met speciale apparatuur.
Maar als je secuur werkt is dat natuurlijk niet nodig.
Heb je enig idee of dit koelmiddel betrouwbaar is ? In Duitsland biedt ook iemand het aan in diverse hoeveelheden. Zit er een keurmerk op zoiets of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:59:
[...]

Heb je enig idee of dit koelmiddel betrouwbaar is ? In Duitsland biedt ook iemand het aan in diverse hoeveelheden. Zit er een keurmerk op zoiets of ?
Daar kan ik weinig over zeggen, ik zie alleen een CE keurmerk....
Geen technical data sheet oid.

Maar aangezien er netjes om een F-gassen verklaring gevraagd word lijkt het wel serieus te zijn.
Verder is R32 natuurlijk niet bijzonder, R410a bestaat voor 50% uit R32.
Ik zou even een mailtje sturen met wat vragen, als daar normaal op gereageerd word, dan zou ik het wel aandurven.
Je kunt sowieso de kwaliteit meten, terwijl het nog in de fles zit.
Je installateur weet vast wel hoe, voel hem maar eens aan de tand >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik heb ze ook al gevonden zonder benodigde verklaring :) (is wel hoor!) en even de fabrikant opgesnord. zit er allemaal legitiem uit. Aircovent kan wellicht ook leveren maar reageert nog niet. Die had het overigens ook over een leverancier in italie dus het zal me niet verbazen dat het ook dit product is.

dit is de duitse verkoper. heeft best veel en de r32 ook in 10 kg is een nette prijs

http://www.ebay.nl/usr/ju...de?_trksid=p2047675.l2559

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:21
Even het volgende, voor ons nieuwe huis :
Woonkamer heeft vloerverwarming, maar boven nog radiatoren (CV). Nu wil ik overstappen op een L/W warmtepomp voor verwarmen, maar dat gaat dan met die radiatoren niet lukken (te weinig capaciteit) en ik wil koeling (kan erg warm worden).
In het (nog te realiseren) kantoor onder de woonkamer (oude inpandige garage) en slaapkamer wil ik in principe LTV radiatoren plaatsen.
Boven wil ik op de (2) slaapkamers een airco plaatsen.
Nu twijfel ik nog over het kantoor/slaapkamer beneden, heb geen idee of daar koeling/extra verwarming nodig is.
Als ik nu een split-unit koop voor de slaapkamers, kan ik dan later er makkelijk 1 of 2 binnen-units bij plaatsen?
Buiten-unit -> slaapkamers is 3-5 meter, naar beneden zou +/- 10-12 meter zijn.
Of als blijkt dat het beneden nodig is, gewoon een extra set kopen ?
CV is oud en bedoeling is deze af te voeren

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MarFan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:11:

Boven wil ik op de (2) slaapkamers een airco plaatsen.
Nu twijfel ik nog over het kantoor/slaapkamer beneden, heb geen idee of daar koeling/extra verwarming nodig is.
Als ik nu een split-unit koop voor de slaapkamers, kan ik dan later er makkelijk 1 of 2 binnen-units bij plaatsen?
Buiten-unit -> slaapkamers is 3-5 meter, naar beneden zou +/- 10-12 meter zijn.
Of als blijkt dat het beneden nodig is, gewoon een extra set kopen ?
CV is oud en bedoeling is deze af te voeren
Het later bijplaatsen van een binnendeel op een bestaand buitendeel is een gok. Communicatie protocollen willen nogal eens wijzigen en de opvolging van nieuwe modellen gaat steeds sneller.
Ik zou een single split later bijplaatsen, die hebben vaak ook een hogere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
A.s. donderdag wordt m'n Ururu geïnstalleerd, net 1 dag na zo'n zeldzame 30 graden dag. Tot nu toe heb ik 'm deze zomer nog niet gemist, maar de zomer gaat nog wel loskomen als ik m'n WP en vakantie heb ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 20:28
Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Gadgets op 25-07-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind de omschrijving nogal vaag :/
Daikin wp, wat bedoel je daar mee?
Dit topic gaat over L/L wp's.
!0x zp is leuk, maar zijn ze 100Wp of 300wp?
Hoewel de woning groot is, vind ik de cvketel best zwaar als je vloerverwarming en ltv radiators hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds 2 weken hangt hier ook een Ururu Sarara, met dank aan de informatie die ik hier heb gevonden :)

Omdat ik elektrisch douche, worden enkele groepen uitgeschakeld bij het inschakelen van de doorstroomverwarmer. Zo ook de groep waar de Daikin op zit.

Ik wil het verbruik gaan monitoren door gebruik te maken van een kWh meter.
Nu ben ik vooral benieuwd of de stand wordt onthouden bij het uitschakelen van de groep, of dat deze gereset wordt omdat de spanning van de groep wordt gehaald. Iemand die dit weet of even kan testen voor me?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
--Erik-- schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:03:
Sinds 2 weken hangt hier ook een Ururu Sarara, met dank aan de informatie die ik hier heb gevonden :)

Omdat ik elektrisch douche, worden enkele groepen uitgeschakeld bij het inschakelen van de doorstroomverwarmer. Zo ook de groep waar de Daikin op zit.

Nu ben ik vooral benieuwd of de stand wordt onthouden bij het uitschakelen van de groep, of dat deze gereset wordt omdat de spanning van de groep wordt gehaald. Iemand die dit weet of even kan testen voor me?
Op de afstandsbediening van de Ururu Sarara kun je gewoon de totaal verbruikte kWh aflezen (en vebruikte KWh sinds de laatste keer aan) via de info knop. En die blijft bewaard, ook bij uitschakelen van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
--Erik-- schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:03:

DIN rail kWh meters behouden hun stand gewoon als de spanning wegvalt. Dat moet geen probleem zijn. Ik vraag mij alleen sterk af hoe lang de Daikin het volhoudt als dagelijks(?) de spanning wegvalt. Zeker als dit gebeurt wanneer de unit is ingeschakeld...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:12:
[...]

Op de afstandsbediening van de Ururu Sarara kun je gewoon de totaal verbruikte kWh aflezen (en vebruikte KWh sinds de laatste keer aan) via de info knop. En die blijft bewaard, ook bij uitschakelen van de groep.
Zover was ik nog niet gekomen bij het uitzoeken van de functionaliteit, mooi om te horen!
antonboonstra schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:26:
[...]

DIN rail kWh meters behouden hun stand gewoon als de spanning wegvalt. Dat moet geen probleem zijn. Ik vraag mij alleen sterk af hoe lang de Daikin het volhoudt als dagelijks(?) de spanning wegvalt. Zeker als dit gebeurt wanneer de unit is ingeschakeld...
Inderdaad meerdere keren per dag (2x) wordt de spanning van de Daikin afgehaald d.m.v. het uitschakelen van de groep. Als de groep weer wordt ingeschakeld en de Daikin stond uit, voert hij een korte 'run' uit. Werd me ook verteld door de installateur (Climasense). Als de Daikin aan stond tijdens het uitzetten van de groep, gaat deze bij inschakeling van de groep weer verder in de stand waarin de Daikin stond voor uitschakeling.

Ik zal eens navragen bij Daikin/Climasense of dit kwaad kan...

Voor de andere groepen die worden uitgeschakeld bij het douchen (Quooker, inductiekookplaat, vaatwasser) wil ik de DIN rail kWh meters ook gaan gebruiken, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Idd opletten met schakelen, mijn Tosh ventileert na het koelen nog een half uurtje om het vocht uit de binnen-unit te halen, als de prik wegvalt dan kan dat niet meer, al zal de luchtklep nog wel open staan.
Hij verbruikt op dat moment zo weinig dat hij niet zonder prik hoeft te staan.
Als de spanning terug komt gaat hij verder met wat hij deed bij uitschakelen van de spanning.

Eleganter is om dit soort dingen met domotica te regelen, de Daikin zou dan een off commando krijgen zodra een andere grote verbruiker inschakelt.
Bij mij gaat dat inmiddels zo omdat ik bijna niets meer op gas doe en alles op 1 25A fase werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:43:
Idd opletten met schakelen, mijn Tosh ventileert na het koelen nog een half uurtje om het vocht uit de binnen-unit te halen, als de prik wegvalt dan kan dat niet meer, al zal de luchtklep nog wel open staan.
Hij verbruikt op dat moment zo weinig dat hij niet zonder prik hoeft te staan.
Als de spanning terug komt gaat hij verder met wat hij deed bij uitschakelen van de spanning.

Eleganter is om dit soort dingen met domotica te regelen, de Daikin zou dan een off commando krijgen zodra een andere grote verbruiker inschakelt.
Bij mij gaat dat inmiddels zo omdat ik bijna niets meer op gas doe en alles op 1 25A fase werkt.
In principe is dit ook gewoon op te lossen met een stukje opvoeding in huis: bij douchen de verwarming (of in de zomer de koeling) uit :P .

M'n doorstroomverwarmer trekt nu op z'n piek 'maar' 7 kW, dus daar kan de Daikin nog best bij volgens mij. Toch maar eens kijken om de Daikin niet te laten schakelen door het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
--Erik-- schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:51:
[...]
In principe is dit ook gewoon op te lossen met een stukje opvoeding in huis: bij douchen de verwarming (of in de zomer de koeling) uit :P .

M'n doorstroomverwarmer trekt nu op z'n piek 'maar' 7 kWh, dus daar kan de Daikin nog best bij volgens mij. Toch maar eens kijken om de Daikin niet te laten schakelen door het relais.
Denk dat het laatste prima kan. De Daikin trekt over het algemeen niet zoveel vermogen. Vaak alleen even tijdens de start. Als je 7 kW trekt, is dit nog 'maar' 10A per fase. Dan blijft er op elke fase nog 15A over, waar de Daikin ruim voldoende aan heeft.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
--Erik-- schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:51:
[...]
Alternatief idee is mijn situatie, heeft misschien ook met opvoeding te maken (hehe): én een Daikin US hebben én koud douchen. Begin er nu mee, het leidingwater is iets warmer dan in de winter. >:)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Uiteindelijk is mijn Daikin Ururu Sarara ook geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160716_181123_zpsct39kgv6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160714_165047_zps95f64szp.jpg

Ik heb ervoor gekozen om boomschors aan de onderkant van de unit te leggen. Dat staat wat natuurlijker dan grind. De plantjes zijn allemaal 50 centimeter opgeschoven en de vlinderplant heb ik geschonken aan mijn ouders.

Omdat de condensslang langs de buitenmuur loopt en lekt, wilde ik deze gaan verlengen. Want er komt af en toe flink wat water uit en men waarschuwde dat door het zand in de border de buitenmuur erg nat kan worden en het vocht er zo doorheen kan trekken.

Het installatiebedrijf had vergeten de wifi-module mee te nemen dus hebben ze die nagestuurd incl. wat extra condensslang.
Toen ik de slang vanochtend wilde verlengen viel me op dat de condenslang wat vochtig was. Dacht eerst dat het door de regen van vannacht kon komen, maar de boel hangt wel onder een dakgoot. Na de verlenging heb ik de Daiking een poos laten draaien om te kijken of het condens goed afgevoerd werd. Er bleef veel water in de slang staan, dus wilde ik een andere oplossing proberen.

Het viel me toen op dat er weer een druppel aan de onderzijde van de kabelgoot hing en dat de slangen ook nat waren:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160730_183351_zpsbhynni5o.jpg

Onderaan de foto zie je net buiten beeld dat ik vanaf daar de condensslang heb verlengd.

Omdat PvJo ook een Daikin Ururu Sarara heeft geplaatst (zelf), heb ik even gevraagd naar de situatie bij hem. Hij herkende die druppels niet en vroeg of ik eens in de binnenunit wilde kijken.

Situatie bij hem:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG-20160730-WA0045_zps5vuhhlpk.jpg

Heb het klepje verwijderd en er kwamen direct al wat druppels mij tegemoed. Situatie bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160730_200725_zps7m4yhfbe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160730_200817_zpsq5q6gmpe.jpg

Er hangen allemaal condensdruppels aan de koperen leiding en ook een druppel aan de koppeling van de binnenunit naar de condensslang die naar buiten gaat (lastig te zien omdat het al schemerig is).

Dit lijkt mij niet goed. Heb de installatie uitbesteed omdat ik er teveel mee aan het prutsen kom, maar ook omdat het deels op de zaak van mijn vriendin kan. PvJo heeft het veel netter afgewerkt. En dat voor een doe-het-zelver.

Hoe ziet het er bij jullie uit? Als ik niet met die condensslang bezig ging kwam ik hier nooit achter, al die druppels water stellen me niet gerust. De airco heeft nog maar een paar uur gedraaid, vanmiddag voor het testen ongeveer 1,5 uur. Zou niet weten wat er gebeurd als hij een dag lang aan staat.

Hoe gaat het eigenlijk in de winter? In de condensslang blijft wat water staan omdat deze 50 cm horizontaal in de border loopt (onder het schors door), maar als het vriest blijft het water in de leiding staan. Maar ook als de slang verticaal hangt en er druppels water aanhangen bestaat de kans op bevriezing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb er op gelet dat de condensslang overal een beetje naar beneden loopt, anders hoopt het vocht zich op en gaat het via andere wegen naar buiten.
Als een installateur daar niet op let dan was ie zeker al met z'n vakantie bezig :P
[edit] In de winter verwarm je alleen, dan ontstaat er geen condens.
Als de Daikin kan bevochtigen, dan zou er misschien nog wat weg kunnen lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-07-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Maar is dit goed? Mag toch aannemen dat ze er op letten dat alles goed wegloopt. Dat hebben ze getest en staat ook in de installatiehandleiding dat je wat water in het linker deel van de binnenunit moet sluiten om te testen. De koppeling en leiding zie je alleen in het midden van de unit zitten l. Als ze er voor terug moeten komen zijn ze 1.45 uur onderweg enkele reis (niet mijn probleem natuurlijk).

Deze Daikin kan bevochtigen.

Wat is verstandig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op de foto's kan ik niet zien hoe het boven de goot er uit ziet.
Ik zou eerst kijken of het wel condens is of toch wat anders
Zie je het vocht zonder dat de airco draait, dan komt het ergens anders vandaan.
Waarom heeft de slang buiten geen vrije uitloop?
Voor het zelfde geld staat hij helemaal vol en lekt het daarom op plekken waar het niet hoort ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:07:
Op de foto's kan ik niet zien hoe het boven de goot er uit ziet.
Ik zou eerst kijken of het wel condens is of toch wat anders
Zie je het vocht zonder dat de airco draait, dan komt het ergens anders vandaan.
Waarom heeft de slang buiten geen vrije uitloop?
Voor het zelfde geld staat hij helemaal vol en lekt het daarom op plekken waar het niet hoort ...
Welke goot bedoel je precies?

De druppels zijn ontstaan tijdens het draaien van de airco. Deze heeft nu een nachtje uitgestaan en de leidingen zijn droog. Ik wil nog even kijken of ik iets kan zien in de goot zelf (door het muurkapje te verwijderen).

De condensslang zag er zo uit, dit is niet de aansluiting van de buitenunit maar de slang die van de binnenunit naar buiten gaat:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160731_101826_zpsmje8cmb5.jpg

Omdat het water dan allemaal in de grond trekt bestaat de kans dat de buitenmuur erg vochtig wordt en dit kan doortrekken de woonkamer is. Er ontstaan dan vochtplekken.
Ik wilde deze slang gaan verlengen bij de koppeling, die net buiten de goot uitkomt (dat is de foto waar je de druppel aan de goot ziet hangen). De condensslang kan je elke 50 centimeter afknippen om eventueel te verlengen (18mm naar 16mm koppelstukken zitten erin).
Door de condensslang te verlengen kan ik het water iets verder de border in laten lopen zodat de plantjes er voordeel van hebben en de grond bij de buitenmuur minder nat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je de afvoerslang verlengt laat hem dan iets omlaag aflopen, dan blijft er niets in staan.
Wat de goot betreft vraag ik me af of er van bovenaf vocht in kan komen (regen).
Echter lijkt het of de condensslang onderweg lekt als alles in de goot nat wordt of het water kiest een andere weg dan de slang, dan zit er echt iets fout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:00:
Als je de afvoerslang verlengt laat hem dan iets omlaag aflopen, dan blijft er niets in staan.
Wat de goot betreft vraag ik me af of er van bovenaf vocht in kan komen (regen).
Echter lijkt het of de condensslang onderweg lekt als alles in de goot nat wordt of het water kiest een andere weg dan de slang, dan zit er echt iets fout :P
Hij loopt ook omlaag, helemaal verticaal zelfs. Daarna draait hij richting de border en loopt dan minder langzaam af.
De goot wil ik controleren, maar helaas begint het net weer te regenen hier. Uit de slang zelf komt zelf ook veel water, maar het lijkt er inderdaad op dat er ergens onderweg wat weglekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Waarom heeft de installateur geen isolatie om je koperen leiding gedaan???
Ik vindt het niet gek dat je druppels hebt.
Ook zou ik je condensslang van de grond halen, anders heb je straks allemaal beestjes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door DJKroon op 31-07-2016 12:59 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DJKroon schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:57:
Waarom heeft de installateur geen isolatie om je koperen leiding gedaan???
Ik vindt het niet gek dat je druppels hebt.
Ook zou ik je condensslang van de grond halen, anders heb je straks allemaal beestjes ;)
Dat weet ik niet, het hoort dus wel dat er isolatie om de koperen leiding zit? Je bedoeld dat het normaal is dat de druppels daar ontstaan of bedoel je juist dat het niet goed is?

Het plasticen kapje wat onderop de de binnenunit zit was ook nat, er hing een druppel water onderaan de binnenunit:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG-20160730-WA0022_zps3h3cpzgm.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG-20160730-WA0035_zpsfa6pjbhf.jpeg

Ik denk dat ik het slangetje via de beugel laat open en dan naar beneden afvoer tot boven de grond zodat er geen insecten in kunnen. Het wat er loopt dan een kleine 50 centmeter van de buitenmuur de grond in. Desnoods plaats ik nog wat stenen in de grond voor de buitenmuur als extra bescherming. Maar het gaat me nu even om de druppels of dit een probleem is voor de installateur of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die druppels ontstaan omdat je koperen koelleiding ijskoud wordt tijdens het koelen.
Met gevolg condensatie.
Die moeten altijd geisoleerd worden.

Je kan het zelf nog doen, maar de installateur had het eigenlijk moeten doen.
Hiermee kan het ook, als je er nog bij kan.
https://www.installatieva...m-zw-lxb-15mx50mm-5501004

Waar het verder nog lekt, kan ik zo niet beoordelen, maar het lijkt me van je koelleidingen af te komen.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2016 14:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AUijtdehaag schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:18:
Die druppels ontstaan omdat je koperen koelleiding ijskoud wordt tijdens het koelen.
Met gevolg condensatie.
Die moeten altijd geisoleerd worden.

Je kan het zelf nog doen, maar de installateur had het eigenlijk moeten doen.
Hiermee kan het ook, als je er nog bij kan.
https://www.installatieva...m-zw-lxb-15mx50mm-5501004

Waar het verder nog lekt, kan ik zo niet beoordelen, maar het lijkt me van je koelleidingen af te komen.
Op zich kan ik er nog zelf bij, maar het hoort niet te mogen dat ik er zelf nog bij moet om dit herstellen. De koppeling tussen condensslang binnenunit en de slang naar buiten lekt ook. Wat kan ik hier nog mee doen?

De rest ga ik bekijken als het droog weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag heeft me perfect aangevult ;)
Overal op de koelleidingen moet er geisoleerd worden ivm warme omgeving en de koude van de koelleidingen. Hierdoor ontstaat condens.
Ik zou het ook even bij de binnenunit controleren of daar de koppelingen goed geisoleerd zijn.
Snelste klap is denk ik isolatietape (dampdicht!) bij de bouwmarkt halen en even vol wikkelen (al had de installateur dat zeker moeten doen..)

Wat ik me alleen nog even afvroeg, hangt jouw binnenunit niet wat te hoog? Er moet +- 20 a 30 cm aan de bovenkant vrij zijn (althans, bij mijn mitsu is dat wel zo ivm vervuiling wat tegen je plafon kan afzetten)
Of haalt hij zijn lucht van voren?

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 31-07-2016 15:00 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

vaak worden die koppelingen ook niet gebruikt maar de verbinding gesoldeerd. naar zeggen lekken de koppelingen altijd wel wat

daarna netjes weer volledig isoleren (ook makkelijk zonder koppeling, gewoon buis isolatie er overheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:47:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb ervoor gekozen om boomschors aan de onderkant van de unit te leggen. Dat staat wat natuurlijker dan grind. De plantjes zijn allemaal 50 centimeter opgeschoven en de vlinderplant heb ik geschonken aan mijn ouders.

Omdat de condensslang langs de buitenmuur loopt en lekt, wilde ik deze gaan verlengen. Want er komt af en toe flink wat water uit en men waarschuwde dat door het zand in de border de buitenmuur erg nat kan worden en het vocht er zo doorheen kan trekken.

Het installatiebedrijf had vergeten de wifi-module mee te nemen dus hebben ze die nagestuurd incl. wat extra condensslang.
Toen ik de slang vanochtend wilde verlengen viel me op dat de condenslang wat vochtig was. Dacht eerst dat het door de regen van vannacht kon komen, maar de boel hangt wel onder een dakgoot. Na de verlenging heb ik de Daiking een poos laten draaien om te kijken of het condens goed afgevoerd werd. Er bleef veel water in de slang staan, dus wilde ik een andere oplossing proberen.

Het viel me toen op dat er weer een druppel aan de onderzijde van de kabelgoot hing en dat de slangen ook nat waren:
[afbeelding]

Onderaan de foto zie je net buiten beeld dat ik vanaf daar de condensslang heb verlengd.

Omdat PvJo ook een Daikin Ururu Sarara heeft geplaatst (zelf), heb ik even gevraagd naar de situatie bij hem. Hij herkende die druppels niet en vroeg of ik eens in de binnenunit wilde kijken.

Situatie bij hem:
[afbeelding]

Heb het klepje verwijderd en er kwamen direct al wat druppels mij tegemoed. Situatie bij mij:
[afbeelding]

[afbeelding]

Er hangen allemaal condensdruppels aan de koperen leiding en ook een druppel aan de koppeling van de binnenunit naar de condensslang die naar buiten gaat (lastig te zien omdat het al schemerig is).

Dit lijkt mij niet goed. Heb de installatie uitbesteed omdat ik er teveel mee aan het prutsen kom, maar ook omdat het deels op de zaak van mijn vriendin kan. PvJo heeft het veel netter afgewerkt. En dat voor een doe-het-zelver.

Hoe ziet het er bij jullie uit? Als ik niet met die condensslang bezig ging kwam ik hier nooit achter, al die druppels water stellen me niet gerust. De airco heeft nog maar een paar uur gedraaid, vanmiddag voor het testen ongeveer 1,5 uur. Zou niet weten wat er gebeurd als hij een dag lang aan staat.

Hoe gaat het eigenlijk in de winter? In de condensslang blijft wat water staan omdat deze 50 cm horizontaal in de border loopt (onder het schors door), maar als het vriest blijft het water in de leiding staan. Maar ook als de slang verticaal hangt en er druppels water aanhangen bestaat de kans op bevriezing toch?
Sorry dat ik het moet zeggen, maar hier is iemand doelbewust aan het prutsen geweest, of hij wist niet waar hij mee bezig was. Op die plaats geen isolatie aanbrengen is gewoon lomp, anders kan ik het niet zeggen.

Het eerste probleem heb je al ondervonden, condensvorming, het is geen lekkage trouwens.
Bij lekkage zou het uit de unit komen, maar het is neerslaand vocht uit de omgevingslucht.

Het tweede probleem is vermogen verlies, er word warmte opgenomen op de verkeerde plaats.
En bij verwarmen is er afgifte op de verkeerde plaats.

Bij systemen die zo aangelegd zijn, heb ik weinig vertrouwen in de rest van het uitgevoerde.
Zijn alle procedures goed uitgevoerd voor het systeem is gevuld met koudemiddel?
Een monteur die isolatie op die plaats onnodig vind, neemt het vaak met de rest ook niet zou nauw.
Ik zou hier niet zelf aan gaan zitten prullen, maar gewoon nazorg claimen bij het bedrijf.

Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar ik merk dat er in beide warmtepomp topics een jacht is op goedkoop, goedkoop en nog eens goedkoop. Dat materiaal goedkoop ingekocht word is normaal.
Maar de montage wat door een pro dient te gebeuren, die zijn werk serieus neemt, daar moet niet op bezuinigd worden.
Vaak word er gekozen voor topkwaliteit apparatuur, maar juist het belangrijkste, de montage, moet zo goedkoop mogelijk. Tenminste, daar lijkt het bij velen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Een serieuze harry was het dan niet nee :/
Hopelijk niet Picobello bv? ;) :P
Als een koelmonteur het zo achterlaat, moet zijn geweten toch wel spelen, dat daar problemen van gaan komen.

Maar ik merk ook dat veel mensen het voor de laagste prijs willen en dan krijg je ook minimaal werk. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit nu ook het geval is. Maar bovenstaand is niet wat je als klant mag verwachten ongeacht de prijs! Je hoort je werk gewoon juist en correct af te leveren (en volgens de geldende regelgeving, dit is vaak in NL niet helemaal het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb geen zin in zelf ermee te rommelen. Ik betaal fors voor een installatie en verwacht hiermee ontzorgt te zijn/worden.
Het bedrijf die dit geïnstalleerd heeft is hier in dit topic regelmatig benoemd. Ik hoop dat ik een uitzondering ben en niet dat anderen ook zulke kale leidingen hebben.

Er werd nog verteld dat STEK certificaten erg duur waren en dat hun gewoon garantie kunnen claimen in geval van problemen met een unit. Maar op deze manier had ik het zelf ook nog kunnen verpesten. Sterker nog andere users op het forum hebben het zelf nog beter geïnstalleerd.
Ben benieuwd wat Daikin ervan zegt, die hanteren vrij strikte eisen qua installeren.

Ik heb net de muurkap losgemaakt, 2 verschillende schroeven gebruikt waarvan eentje over de kop was gedraait. Aan de binnenkant kon ik zo niks zien, zag er verder goed uit.De airco draait een 15 minuten. Wel zijn de leidingen bij elkaar getaped, iets wat Daikin ook 'eist'. De leidingen in de binnenunit beginnen weer te condenseren en er hangt een druppel tussen de koppeling van de condensslang van de binnenunit en de condensslang naar buiten.

Edit: Zojuist begon er een speelboekje van de gastouderkinderen lawaai te maken. Wat bleek er was een druppel condens op het boekje gevallen (ik heb het klepje aan de onderkant van de binnenunit om de leidingen te kunnen bekijken eraf gehaald).

[ Voor 24% gewijzigd door Binnetie op 31-07-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DJKroon schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:57:
Wat ik me alleen nog even afvroeg, hangt jouw binnenunit niet wat te hoog? Er moet +- 20 a 30 cm aan de bovenkant vrij zijn (althans, bij mijn mitsu is dat wel zo ivm vervuiling wat tegen je plafon kan afzetten)
Of haalt hij zijn lucht van voren?
Volgens mij hangt hij zo wel goed, 5 cm vanaf het plafond vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:52:
Ik heb geen zin in zelf ermee te rommelen. Ik betaal fors voor een installatie en verwacht hiermee ontzorgt te zijn/worden.
Het bedrijf die dit geïnstalleerd heeft is hier in dit topic regelmatig benoemd. Ik hoop dat ik een uitzondering ben en niet dat anderen ook zulke kale leidingen hebben.

Er werd nog verteld dat STEK certificaten erg duur waren en dat hun gewoon garantie kunnen claimen in geval van problemen met een unit. Maar op deze manier had ik het zelf ook nog kunnen verpesten. Sterker nog andere users op het forum hebben het zelf nog beter geïnstalleerd.
Ben benieuwd wat Daikin ervan zegt, die hanteren vrij strikte eisen qua installeren.
STEK eist niets over isolatie of wijze van bevestigen. STEK eist dat de solderingen volgens voorschrift worden gemaakt, dat er tijdens solderen de leidingen met stikstof worden gespoeld.
Dat er word afgeperst/sterkteproef op een druk die hoort bij het soort koudemiddel, dat de installatie word gevacumeerd op de juiste manier en niet in een klein uurtje.
En juist deze dingen zijn als leek eigenlijk niet te controleren, of heb je hier iets van meegekregen tijdens monteren?

Monteurs skippen afpersen, omdat ze zichzelf zo goed vertrouwen..."mijn werk lekt niet"
En dan word het vacumeren gebruikt om op lekdichtheid te controleren, iets wat helemaal niet kan. Daar is vacumeren helemaal niet voor, het is voor ontvochtigen en ontgassen.
Vacuum geeft ook een heel andere kracht op het systeem dan 41 bar overdruk.
Ik heb net de muurkap losgemaakt, 2 verschillende schroeven gebruikt waarvan eentje over de kop was gedraait. Aan de binnenkant kon ik zo niks zien, zag er verder goed uit.De airco draait een 15 minuten. Wel zijn de leidingen bij elkaar getaped, iets wat Daikin ook 'eist'. De leidingen in de binnenunit beginnen weer te condenseren en er hangt een druppel tussen de koppeling van de condensslang van de binnenunit en de condensslang naar buiten.
Op één van je foto's meen ik ook de condensslang te zien overgaan naar de slang van het binnendeel. Volgens mij is de slang op de verkeerde plek afgeknipt, het gladde deel moet op de slang van binnendeel.
Nu zit het geribbelde deel op de aansluiting. Ook zit er geen klembandje om de aansluiting
Edit: Zojuist begon er een speelboekje van de gastouderkinderen lawaai te maken. Wat bleek er was een druppel condens op het boekje gevallen (ik heb het klepje aan de onderkant van de binnenunit om de leidingen te kunnen bekijken eraf gehaald).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R8ID9U2FBt5Qyh6PEOeqQbxk/thumb.jpg
Toevallig vrijdag deze foto genomen, ook hier was de goedkoopste aanbieder winnaar.
Zie hoe mooi de isolatie is afgewerkt....
Ook is de richting van uitblaas verkeerd, ze staan naar elkaar toe gericht.
Totaal geen ballast onder de units en ook de balken zijn veel tekort |:(
Hier is dus echt een prutser bezig geweest, die niet weet hoe het spul werkt wat hij installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Alvorens ik mijn vragen hier ga afschieten alvast een paar beginnende vragen om mijn zoektocht wat makkelijker te maken (doel is om volgend jaar april de knoop door te hakken en in de tussentijd info te vergaren)

Velen hier installeren een daikin. Een locale installateur hier voert Sanyo en General. Hoe zijn deze units qua betrouwbaarheid. Als je de installateur vraagt dan spreekt hij voor eigen kerk natuurlijk maar ook qua service is het belangrijk. Loont het om in het buitenland te winkelen? We wonen regio Maastricht.

Verder hebben we een open woonkamer met eetkamer en open keuken. Hierdoor is het volume natuurlijk groot en is er een groot vermogen nodig. Maar de keuken moet niet verwarmd of gekoeld worden. Kan men dan af met een unit die in de woonkamer blaast of moet je de gehele ruimte in rekening brengen (waar 2 units beter zijn als 1 voor de verdeling).

Het doel voor ons is voornamelijk koelen, verwarmen is een plus omdat we 1000kwh overcapaciteit van de zonnepanelen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2016 00:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Chevy454 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:27:
Alvorens ik mijn vragen hier ga afschieten alvast een paar beginnende vragen om mijn zoektocht wat makkelijker te maken (doel is om volgend jaar april de knoop door te hakken en in de tussentijd info te vergaren)

Velen hier installeren een daikin. Een locale installateur hier voert Sanyo en General. Hoe zijn deze units qua betrouwbaarheid. Als je de installateur vraagt dan spreekt hij voor eigen kerk natuurlijk maar ook qua service is het belangrijk. Loont het om in het buitenland te winkelen? We wonen regio Maastricht.

Verder hebben we een open woonkamer met eetkamer en open keuken. Hierdoor is het volume natuurlijk groot en is er een groot vermogen nodig. Maar de keuken moet niet verwarmd of gekoeld worden. Kan men dan af met een unit die in de woonkamer blaast of moet je de gehele ruimte in rekening brengen (waar 2 units beter zijn als 1 voor de verdeling).

Het doel voor ons is voornamelijk koelen, verwarmen is een plus omdat we 1000kwh overcapaciteit van de zonnepanelen hebben.
Ik heb geen ervaring met Sanyo. General = Fujitsu. General/Fujitsu is een goed merk. Werkt hier op kantoor al 10 jaar zonder enige storing (alleen koelen).

Ik ken ook diverse mensen die thuis Fujitsu hebben hangen. Werkt zonder problemen.

Op dit forum wordt veelal Daikin gekozen vanwege de hoge sCOP van de Ururu unit. Persoonlijk vind ik het geen mooie binnenunit.

Daikin was een van de eerste fabrikanten met een R32 unit, welke dus een hoge sCOP heeft. Inmiddels volgen meerdere merken. Mocht je voor een zo hoog mogelijke sCOP willen gaan dan kan je kiezen voor Daikin en Panasonic op dit moment. Mitsubishi komt er ook mee. Ik geloof pas volgend jaar.
Fujitsu heeft nog geen R32 units op de markt. De hoogste sCOP die hun units hebben ligt zo rond de 4.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sanyo is overgenomen door Panasonic, grote kans dat de airco's vergelijkbaar goed zijn.
Het is een beetje apart om een aangrenzende keuken niet mee te willen verwarmen of koelen, door de luchtcirculatie van een airco in de huiskamer gaat de keuken vanzelf mee.
Je zal dus bij een enkele unit hiermee rekening moeten houden, met name in de winter wil je niet te weinig capaciteit hebben.
Kijk of je van kandidaat airco's grafieken kan vinden die bij lagere buitentemperaturen de resterende verwarmingscapaciteit laten zien, koelen lukt altijd wel.
Zoals je in de startpost kan zien heb ik de benodigde verwarmingscapaciteit afgeleid van de cv radiators.
Je kan uitproberen of het verwarmen goed gaat, al zal je de cv nog wel nodig hebben voor de andere kamers en warm water.
Bij mij pakt het gunstig uit, door de hoge cop kom ik uit op 1,5kWh ipv 1m3 gas en dat met 2 airco's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:03:
[...]
STEK eist niets over isolatie of wijze van bevestigen. STEK eist dat de solderingen volgens voorschrift worden gemaakt, dat er tijdens solderen de leidingen met stikstof worden gespoeld.
Dat er word afgeperst/sterkteproef op een druk die hoort bij het soort koudemiddel, dat de installatie word gevacumeerd op de juiste manier en niet in een klein uurtje.
En juist deze dingen zijn als leek eigenlijk niet te controleren, of heb je hier iets van meegekregen tijdens monteren?

Monteurs skippen afpersen, omdat ze zichzelf zo goed vertrouwen..."mijn werk lekt niet"
En dan word het vacumeren gebruikt om op lekdichtheid te controleren, iets wat helemaal niet kan. Daar is vacumeren helemaal niet voor, het is voor ontvochtigen en ontgassen.
Vacuum geeft ook een heel andere kracht op het systeem dan 41 bar overdruk.
Ik heb hier weinig van meegekregen, met 2 man waren ze in in een kleine 2,5 uur klaar. Niet een hele grote klus. Eentje was aan de binnenkant bezig en de andere aan de buitenkant. Ik denk dat het vacumeren niet langer dan een half uurtje heeft geduurd. Dit leek mij goed omdat een kennis van mij ook aangaf dat het vacumeren niet zo lang duurde. Qua leidinglengte is het hetzelfde (mocht dat spelen).
Op één van je foto's meen ik ook de condensslang te zien overgaan naar de slang van het binnendeel. Volgens mij is de slang op de verkeerde plek afgeknipt, het gladde deel moet op de slang van binnendeel.
Nu zit het geribbelde deel op de aansluiting. Ook zit er geen klembandje om de aansluiting
Dat klopt, ik zie namelijk heel iets speling bij de overgang van de leidingen.
[afbeelding]
Toevallig vrijdag deze foto genomen, ook hier was de goedkoopste aanbieder winnaar.
Zie hoe mooi de isolatie is afgewerkt....
Ook is de richting van uitblaas verkeerd, ze staan naar elkaar toe gericht.
Totaal geen ballast onder de units en ook de balken zijn veel tekort |:(
Hier is dus echt een prutser bezig geweest, die niet weet hoe het spul werkt wat hij installeert.
Dat ziet er niet fraai uit. Als het zo op een plat dak stond dan zou je als consument nooit in de gaten hebben dat dit er zo brak uitzag.
Ik heb een mail met foto's gestuurd en de tekortkomingen. Ben benieuwd hoe ze hier mee omgaan. Ik vind het jammer dat ze retour 3,5 uur reistijd hebben maar dan moet je het maar goed afwerken. nIk wil dat alles nagelopen wordt en dat alles goed geïsoleerd wordt.
Ik zag dat de spack een beetje is opgelost achter de binnenunit. Dat komt door het water. Nu is dat niet direct een ramp aangezien ik ervan uitga dat de Daikin mij zo goed gaat bevallen dat hij nooit meer weggaat, maar toch. Ook had mijn vriendin vanochtend een beteuterd opvangkindje omdat zijn boekje geen geluid meer maakte (heeft druppels op zich gehad waardoor hij geen geluid meer maakt).
Over de installateur hoorde ik alleen maar positieve ervaringen, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat ze hun dag niet hadden en dat dit een losstaand geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zojuist voor het eerst maar eens het verwarmen getest. niet omdat het koud was maar omdat het kan :)

wat een verschil toch wel in werking vd buiten unit. Die maakt toch een heel ander (meer) geluid en het water stroomt er vol op uit.

Het verwarmen ging voor mijn gevoel echter veel te hard en drukkend.. Ik heb als test mijn kantoor genomen. Wat een enorme knal aan warmte heb je dan opeens. Hoe gevoelsmatig rustig en beheerst het koelen gaat zo tegenstrijdig voelt het verwarmen. Ramen waren direct beslagen en ik heb na 5 minuten hem maar snel weer op koelen gezet
Let wel ook bij verwarmen stond hij in de laagste ventilator stand.

kom er achter dat bij verwarmen enkel de stand 'automatisch' toegestaan is. Hij gaat dan zeker niet naar de laagste stand, dat kan ik simpelweg horen. Daardoor denk ik is het vermogen voor de ruimte erg fors.

Heb nu de woonkamer ook eens op verwarmen staan en dat gaat in zoverre goed dat de warmte ervaring een stuk beter is (geen vergelijk met mijn normale vv maar dat terzijde) alleen nu hoor je hem dus ook blazen wat bij koelen vaak totaal niet zo is.

al met al wel wat jammer aangezien ik juist voor de ruimtes boven deze winter eens wilde testen of verwarmen een optie is.

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 02-08-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind dat niet vreemd als je het direct na het koelen doet, dan zit de airco nog vol vocht.
Mijn ervaring met een winter lang verwarmen is goed, het verschil met koelen (bij mijn Tosh) is dat hij de warmte omlaag richt, koelen doet hij bijna langs het plafond.
Droge warme lucht voelt echt anders aan en bij mij besloegen de ruiten niet :)
Als ik mijn airco uit zet na het koelen dan ventileert hij nog een half uurtje na om het vocht weg te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Binnetie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:21:
[...]

Ik heb hier weinig van meegekregen, met 2 man waren ze in in een kleine 2,5 uur klaar. Niet een hele grote klus. Eentje was aan de binnenkant bezig en de andere aan de buitenkant. Ik denk dat het vacumeren niet langer dan een half uurtje heeft geduurd. Dit leek mij goed omdat een kennis van mij ook aangaf dat het vacumeren niet zo lang duurde. Qua leidinglengte is het hetzelfde (mocht dat spelen).

Over de installateur hoorde ik alleen maar positieve ervaringen, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat ze hun dag niet hadden en dat dit een losstaand geval is.
Klinkt wel als een haast klus die ze hebben uitgevoerd. Balen zeg dat zoiets gebeurd. Hopelijk wordt het netjes opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:01:
zojuist voor het eerst maar eens het verwarmen getest. niet omdat het koud was maar omdat het kan :)

wat een verschil toch wel in werking vd buiten unit. Die maakt toch een heel ander (meer) geluid en het water stroomt er vol op uit.

Het verwarmen ging voor mijn gevoel echter veel te hard en drukkend.. Ik heb als test mijn kantoor genomen. Wat een enorme knal aan warmte heb je dan opeens. Hoe gevoelsmatig rustig en beheerst het koelen gaat zo tegenstrijdig voelt het verwarmen. Ramen waren direct beslagen en ik heb na 5 minuten hem maar snel weer op koelen gezet
Let wel ook bij verwarmen stond hij in de laagste ventilator stand.

kom er achter dat bij verwarmen enkel de stand 'automatisch' toegestaan is. Hij gaat dan zeker niet naar de laagste stand, dat kan ik simpelweg horen. Daardoor denk ik is het vermogen voor de ruimte erg fors.

Heb nu de woonkamer ook eens op verwarmen staan en dat gaat in zoverre goed dat de warmte ervaring een stuk beter is (geen vergelijk met mijn normale vv maar dat terzijde) alleen nu hoor je hem dus ook blazen wat bij koelen vaak totaal niet zo is.

al met al wel wat jammer aangezien ik juist voor de ruimtes boven deze winter eens wilde testen of verwarmen een optie is.
Dat vocht zul je niet op de ramen krijgen als je binnendeel gewoon droog is en niet nat van het koelen.
Waarom was je trouwens aan het koelen vandaag, is het zo warm geweest in het oosten?
Of gewoon omdat het kan? ;)

Wel vreemd dat de fan niet op de laagste stand kan, zit er geen stille modus op?
Hier is hij muisstil in de stille modus.
Weet je het minimale vermogen van je buitendeel? Misschien is dat vrij hoog dat daarom de fan ook hoog moet om genoeg afgifte te krijgen.

Krijg toevallig net een update van de timmerman die bezig is aan de omkasting voor het buitendeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eME098vdKHLeQddFMl0zvnOB/full.jpg
Het is maar een detail, maar het begin is er :P

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 02-08-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:14:
[...]

Dat vocht zul je niet op de ramen krijgen als je binnendeel gewoon droog is en niet nat van het koelen.
Waarom was je trouwens aan het koelen vandaag, is het zo warm geweest in het oosten?
Of gewoon omdat het kan? ;)

Wel vreemd dat de fan niet op de laagste stand kan, zit er geen stille modus op?
Hier is hij muisstil in de stille modus.
Weet je het minimale vermogen van je buitendeel? Misschien is dat vrij hoog dat daarom de fan ook hoog moet om genoeg afgifte te krijgen.

Krijg toevallig net een update van de timmerman die bezig is aan de omkasting voor het buitendeel.
[afbeelding]
Het is maar een detail, maar het begin is er :P
Hier draaien ze gewoon 24/7 en af en toe springt er wel weer eentje aan die inderdaad gaat koelen :) Erg prettig met al die regen zo hou je de luchtvochtigheid mooi laag.

Die super stille stand heb ik dus wel met koelen. die gebruik ik eigenlijk ook 90% vd tijd. Echter bij verwarmen is alleen de automatische stand beschikbaar. Het zal iets van Daikin zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Toshiba kan wel stil verwarmen, maar dat doet hij volgens mij niet bij automatische ventilatie.
Althans nu met koelen op het laagste vermogen merk ik het verschil met de stille stand nog.
Als hij op stil is ingesteld zie ik aan het verbruik dat de compressor langer draait (logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Ray schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:13:
[...]
Die super stille stand heb ik dus wel met koelen. die gebruik ik eigenlijk ook 90% vd tijd. Echter bij verwarmen is alleen de automatische stand beschikbaar. Het zal iets van Daikin zijn ?
In elk geval niet van alle Daikins. De US bij ons thuis: bij DRY en DRY COOLING kan ie alleen automatisch, maar bijv bij COOL en HEAT zijn alle ventilatiestanden beschikbaar, waaronder zeer stil. Zie blz 14.

http://www.daikin.com.au/...s7-3p338603-1c-ftxz_0.pdf

Wat ik apart vind is dat wel een doeltemperatuur is in te stellen, maar geen doel-RV. Die kan alleen omhoog en omlaag met een bepaalde intensiteit (Hi,Std,Low,Off, en een stand Continuous die ik niet snap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Regelen op een relatieve waarde is erg lastig, voor een laboratorium wel te doen, maar voor een woonkamer wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Hebben jullie al kunnen constateren dat de Daikin US bij Dry Cooling wat anders doet dan bij gewoon Cool?

Ik vermoed dat hij bij Dry Cool de ventilator langzamer laat lopen om een lagere verdampertemperatuur te handhaven en zo een groter deel latente warmte te pakken ipv voornamelijk voelbare warmte, maar ik heb het verschil nog niet gemerkt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Paul C schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:11:
Hebben jullie al kunnen constateren dat de Daikin US bij Dry Cooling wat anders doet dan bij gewoon Cool?

Ik vermoed dat hij bij Dry Cool de ventilator langzamer laat lopen om een lagere verdampertemperatuur te handhaven en zo een groter deel latente warmte te pakken ipv voornamelijk voelbare warmte, maar ik heb het verschil nog niet gemerkt eigenlijk.
Hoe het technisch zit (voelbare/latente warmte...) weet ik niet precies, maar geconstateerd: volgens mij gaat ie inderdaad gewoon wat minder hard bij Dry. De uitgeblazen lucht bij Cool is een stuk kouder en er wordt (nog) meer vocht uit de lucht gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zeegerd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:19:
[...]

In elk geval niet van alle Daikins. De US bij ons thuis: bij DRY en DRY COOLING kan ie alleen automatisch, maar bijv bij COOL en HEAT zijn alle ventilatiestanden beschikbaar, waaronder zeer stil. Zie blz 14.

http://www.daikin.com.au/...s7-3p338603-1c-ftxz_0.pdf

Wat ik apart vind is dat wel een doeltemperatuur is in te stellen, maar geen doel-RV. Die kan alleen omhoog en omlaag met een bepaalde intensiteit (Hi,Std,Low,Off, en een stand Continuous die ik niet snap).
Mmm het lijkt inderdaad iets van de emura te zijn. in de gewone ftxm handleiding staat het inderdaad niet.

vandaar ook dacht ik eerst wat anders had gezet maar weer doorgehaald....

Dan is dat toch wel weer een extra minpunt van dit bijna topmodel. Ten eerste is hij dus niet per halve graad regelbaar (wel als je een andere AB gebruikt trouwens..) en bij verwarmen is hij dus niet handmatig in te stellen. Het is dat hij er mooi uitziet...`

edit hierop. Verwarmen kan wel in de stille stand.... echter niet als je de de 'blaas over mensen heen' stand aan hebt staan....tja je moet het maar weten

daarnaast reageert hij wel op de AB van een ftxm voor temperatuur maar niet voor fan instellingen ben ik nu ook achter 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 25-08-2016 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hier is gisteren de omkasting afgeleverd door de timmerman. Hij paste in 1 keer gelukkig.
Moet nog wel een grotere opening tegen de achterzijde gemaakt worden aan de bovenkant.
Ook vanbinnen moet er nog het een en ander komen om recirculatie te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Eu5aAtYrvL33qKOoysPMh4CB/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6FSFydQsyKpdmEcrvo4s2gqP/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:44:
Hier is gisteren de omkasting afgeleverd door de timmerman. Hij paste in 1 keer gelukkig.
Moet nog wel een grotere opening tegen de achterzijde gemaakt worden aan de bovenkant.
Ook vanbinnen moet er nog het een en ander komen om recirculatie te voorkomen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Netjes!

Maar wat zit er eigenlijk onder?
Laat maar, al gevonden ;)
Oxellaar in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2016 16:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:47:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Situatie bij hem:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Even mezelf quoten.
De installateur heeft naar aanleiding van de foto's gereageerd dat condens in de muurgoot niet veel uitmaakt (het had ook een druppel regen kunnen zijn natuurlijk), verder stelde ze een paar vragen waar de condensdruppels hingen (volgens mij hebben ze de foto's in de bijlage die hier ook staan niet gezien, ze reageerden vanaf een mobile device). Op die reactie niks meer vernomen.
Ik heb Daikin de foto's toegestuurd en eerst kwam er een verwijzing naar mijn installateur (zij waren contactpersoon voor installateur). Maar nadat ik ze erop gewezen had dat ik juist van hun een mening wilde hebben, hebben ze er snel op gereageerd.

Dit ligt nu weer bij de installateur.

Ondertussen heb ik wat teleurgestelde opvangkindjes omdat alle boekjes nat en opgezet zijn. Ik heb de Daikin niet meer aangehad sinds die tijd, maar blijkbaar blijft het wel druppelen door condens wat nog in de leiding staat. Dit heb ik eruit gehaald.
We vertrekken overmorgen op vakantie, mijn ouders kunnen het huis in mochten ze in onze vakantietijd langs willen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Even mezelf quoten.
De installateur heeft naar aanleiding van de foto's gereageerd dat condens in de muurgoot niet veel uitmaakt (het had ook een druppel regen kunnen zijn natuurlijk), verder stelde ze een paar vragen waar de condensdruppels hingen (volgens mij hebben ze de foto's in de bijlage die hier ook staan niet gezien, ze reageerden vanaf een mobile device). Op die reactie niks meer vernomen.
Ik heb Daikin de foto's toegestuurd en eerst kwam er een verwijzing naar mijn installateur (zij waren contactpersoon voor installateur). Maar nadat ik ze erop gewezen had dat ik juist van hun een mening wilde hebben, hebben ze er snel op gereageerd.

Dit ligt nu weer bij de installateur.

Ondertussen heb ik wat teleurgestelde opvangkindjes omdat alle boekjes nat en opgezet zijn. Ik heb de Daikin niet meer aangehad sinds die tijd, maar blijkbaar blijft het wel druppelen door condens wat nog in de leiding staat. Dit heb ik eruit gehaald.
We vertrekken overmorgen op vakantie, mijn ouders kunnen het huis in mochten ze in onze vakantietijd langs willen komen.
even plat 'wat een BS'

wat men schijnbaar niet doorheeft is dat deze koppelingen binnen! zitten en niet in de buitengoot. Dit is het logische gevolg als je vanaf de unit gezien links naar buiten gaat. je moet dan namelijk alles verlengen om door de muur te kunnen. de daikin voorschriften zijn hier heel duidelijk in trouwens. dit moet geïsoleerd worden!
Daar is het dus misgegaan. Zowel de koelleiding, die niet geïsoleerd en dus condens geeft, alsmede de waterafvoer die niet juist verlengd is en daardoor lekt (was je rechts naar buiten gegaan, dus direct door de muur dan klopt hun antwoord, dan nog was het niet goed maar was de lekkage buiten)

dit is dus gewoon broddelwerk en moet hersteld voordat je hem normaal in gebruik kan nemen. Het zal me niet verbazen dat alles dan weer los moet want anders kom je er niet fatsoenlijk bij.

laat je niets anders wijs maken!

de waterschade tot nu toe is overigens gewoon op de installateur verhaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:14:
[...]

even plat 'wat een BS'

wat men schijnbaar niet doorheeft is dat deze koppelingen binnen! zitten en niet in de buitengoot. Dit is het logische gevolg als je vanaf de unit gezien links naar buiten gaat. je moet dan namelijk alles verlengen om door de muur te kunnen. de daikin voorschriften zijn hier heel duidelijk in trouwens. dit moet geïsoleerd worden!
Daar is het dus misgegaan. Zowel de koelleiding, die niet geïsoleerd en dus condens geeft, alsmede de waterafvoer die niet juist verlengd is en daardoor lekt (was je rechts naar buiten gegaan, dus direct door de muur dan klopt hun antwoord, dan nog was het niet goed maar was de lekkage buiten)

dit is dus gewoon broddelwerk en moet hersteld voordat je hem normaal in gebruik kan nemen. Het zal me niet verbazen dat alles dan weer los moet want anders kom je er niet fatsoenlijk bij.

laat je niets anders wijs maken!

de waterschade tot nu toe is overigens gewoon op de installateur verhaalbaar
Dank voor je reactie, het klinkt volkomen logisch. De voorkeur heeft vaak ook om direct door de muur naar buiten te gaan, Maar in mijn situatie was dat niet mooi. Bovendien kan het ook via de binnenkant mits je de boel maar goed isoleert.

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen (verzonden vanaf een mobile device):
Wij zijn nog even in conclaaf met Daikin over hun uitspraken.
In de 100derden units die wij hebben geplaatst hebben wij nog nooit een slangenklem over de condensleiding heen gedaan. De reden hiervoor is dat de door ons gebruikte condensleiding een dubbelle klik ring( rand) heeft die aansluit over de vaste aansluiting van de unit.
Hierop kan deze dan ook nooit lekken.
De leidingen onder de unit die u ziet mag inderdaad een stukje isolatie worden gezet.
Mijn vraag aan u of u akkoord gaat dat wij een stukje isolatie opsturen naar u die u simpel om de leidingen door de opening van de onderkant van de unit kunt doen.
Hiermee zal de 10a 15cm ongeisolleerde leiding voldaan zijn en zal daar ook geen condensvorming meer op komen.
Het volledig aftapen zoals Daikin dit benoemd is dan ook niet nodig en ik zou graag de naam van de persoon willen weten die u dit heeft vermeld binnen Daikin.

Wat betreft het feit dat de unit nu nog lekt desondanks u hem niet heeft aanstaan verbaast ons wat.
Waren de boeken niet vochtig van de vorige keer?
Een unit die uitstaat kan nl geen condens creëren en ook de lekbak kan niet vol zijn waaruit hij zou kunnen lekken.
Regen water van buiten naar binnen kan niet vanwege de hoek van het boren, spouw, en afdekkappen binnen en buiten.
Als wij wat later zijn met reageren als normaal komt dit door onze vakantie periode en alvast onze excuus.

Graag vernemen wij van u.
Of de boekjes niet nog nat waren moet ik navragen bij mijn vriendin, maar ik verwacht van niet want dan was ze er al eerder over begonnen omdat ze ze bijna elke dag gebruikt om de opvangkinderen uit voor te lezen.
Ik snap ook wel dat ze liever niet langskomen, omdat de reistijd retour 3,5 uur is. Maar juist dan zorg je ervoor dat je het goed installeert? Ben benieuwd hoe bij al die honderden mensen de leidingen eruit zien. Let wel, dit is een installateur die als dealer op de site van Daikin vermeld staan.

Ik ontving een paar dagen na de installatie al een soort van herinnering om het resterende bedrag te betalen. Maar dat deed ik pas nadat ik de goede wifi-controller had ontvangen. Achteraf had ik een paar dagen moeten wachten, dan had ik nu een drukmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

als het er eentje op de Daikin dealer list is dan heb je naar vermoeden ook een forse prijs betaald. Bij mij was het verschil met de dealer locator aanbieder versus een landelijk werkend groot bedrijf 4300 euro!

maar dat terzijde,

Ik heb ook twee units hangen van Daikin die links naar boven gaan. In beide gevallen is de isolatie netjes ingesneden. de leidingen ook gesneden en gesoldeerd. de isolatie naadloos weer om de leiding gezet en daarna alles strak afgetaped. Zo wil je het het ook.

Ik ben geen koelmonteur maar naar mijn visie los je dit niet op met een stukje isolatie er tussen wurmen. Dit blijft problemen geven met condens. Dan heb ik het nog niet over de afvoerleiding die ook lekt.

Naar mijn idee, herhaling alert!, moet alles van de muur. Dan fatsoenlijk isoleren / afvoer verlengen (ik heb dit allemaal met harde pvc leiding laten verlijmen. die flexibele pvc is met een paar jaar stuk is mijn ervaring) en weer monteren.
ja dat is wat werk want het systeem moet weer op vacuüm gezet daarna etc maar volgens mij de enige goede oplossing voor een dergelijke goede unit

Oxellaar wat zeg jij er van :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:23:
[...]

Dank voor je reactie, het klinkt volkomen logisch. De voorkeur heeft vaak ook om direct door de muur naar buiten te gaan, Maar in mijn situatie was dat niet mooi. Bovendien kan het ook via de binnenkant mits je de boel maar goed isoleert.

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen (verzonden vanaf een mobile device):

[...]

Of de boekjes niet nog nat waren moet ik navragen bij mijn vriendin, maar ik verwacht van niet want dan was ze er al eerder over begonnen omdat ze ze bijna elke dag gebruikt om de opvangkinderen uit voor te lezen.
Ik snap ook wel dat ze liever niet langskomen, omdat de reistijd retour 3,5 uur is. Maar juist dan zorg je ervoor dat je het goed installeert? Ben benieuwd hoe bij al die honderden mensen de leidingen eruit zien. Let wel, dit is een installateur die als dealer op de site van Daikin vermeld staan.

Ik ontving een paar dagen na de installatie al een soort van herinnering om het resterende bedrag te betalen. Maar dat deed ik pas nadat ik de goede wifi-controller had ontvangen. Achteraf had ik een paar dagen moeten wachten, dan had ik nu een drukmiddel.
Dat ze aangegeven dat de condensafvoer nooit lekt bij hun is een slap excuus.
Eigenlijk bedoelen ze, je lult maar wat.
Reden te meer om ze zeker terug te laten komen. Zeker omdat het er zelf tussen frommelen van een stukje isolatie best lastig kan zijn. Laat ze maar even tobben, dan bedenken ze zich wel een tweede keer om het zo achter te laten.
Ook die lange reistijd is een reden om extra goed op te letten en geen fouten te maken.

Om het condenseren te voorkomen hoeft niet heel het systeem leeg.
Met wat tobben kun je het wel herstellen.

Verder stelt een officiële dealer niet bijzonder veel voor, dat ben je vrij makkelijk.
Logisch, want fabrikanten willen afzet hebben.
Ze sturen geen keurmeester langs die checkt of er wel volgens het boekje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit best in dudio, aan de ene kant moeten ze nog een keer terugkomen en moet ik er weer vrij voor nemen.
Aan de andere kant, als zij materiaal opsturen kan mijn pa (erg handig) zelf de boel isoleren, natuurlijk tegen een aantal voorwaarden:

- voldoende isolatiemateriaal incl. tape om zo goed mogelijk te kunnen isoleren
- ze bedenken maar een financiële vergoeding dat mijn pa hun prutswerk moet oplossen (bij mijn pa heb ik er wel vertrouwen in)
- bij wederom lekken of wat dan ook, verwacht ik binnen een week dat alles is nagelopen en opgelost

Is hun voorstel niet in mijn straatje, dan kunnen ze alsnog langskomen (dat kost ze meer). Ze mogen het dan inplannen als ze een keer in de buurt zijn, maar voor eind sept wordt het opgelost (i.v.m. mijn vakantie er tussen).

Als je de isolatie er juist omheen doet en met de juist etape de kieren goed aftaped lijkt me dat het dan goedkomt. De aansluiting van de condensslang moet ook even goed nagelopen worden en eventueel kan dit afgekit worden. Elke zoveel tijd moet er gecontroleerd worden in hoeverre alles nog goed is.
Pagina: 1 ... 25 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2