en dat gaan ze niet doen...Binnetie schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:55:
- bij wederom lekken of wat dan ook, verwacht ik binnen een week dat alles is nagelopen en opgelost
tja volgens mij is het een aardig lastig verhaal om goed bij de bovenste koelleiding te komen. Bovendien als je niet weet wat je precies doet verbuig of knik je wellicht de leiding en dan ben je veel verder van huis. Misschien kan je door onderop te drukken hem uit de klemmen halen en er dan wel goed bij. Maar ook dit moet je weten hoe dat moet.... Ik heb het halve ding van de muur getrokken voordat de monteur kwam en die 'klik klik' en klaar deed.Binnetie schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:55:
Ik zit best in dudio, aan de ene kant moeten ze nog een keer terugkomen en moet ik er weer vrij voor nemen.
Aan de andere kant, als zij materiaal opsturen kan mijn pa (erg handig) zelf de boel isoleren, natuurlijk tegen een aantal voorwaarden:
- voldoende isolatiemateriaal incl. tape om zo goed mogelijk te kunnen isoleren
- ze bedenken maar een financiële vergoeding dat mijn pa hun prutswerk moet oplossen (bij mijn pa heb ik er wel vertrouwen in)
- bij wederom lekken of wat dan ook, verwacht ik binnen een week dat alles is nagelopen en opgelost
Is hun voorstel niet in mijn straatje, dan kunnen ze alsnog langskomen (dat kost ze meer). Ze mogen het dan inplannen als ze een keer in de buurt zijn, maar voor eind sept wordt het opgelost (i.v.m. mijn vakantie er tussen).
Als je de isolatie er juist omheen doet en met de juist etape de kieren goed aftaped lijkt me dat het dan goedkomt. De aansluiting van de condensslang moet ook even goed nagelopen worden en eventueel kan dit afgekit worden. Elke zoveel tijd moet er gecontroleerd worden in hoeverre alles nog goed is.
bovendien als er daarna ooit storing komt of lekkage bij de koppeling wie denk je dan dat het gedaan heeft....
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 10-08-2016 16:35 ]

Filters van de binnenunit van de warmtepomp regelmatig schoonmaken? Nee joh, dat is toch helemaal niet nodig?

Even z'n winterjas uitgedaan. Grootste deel ging er met stofzuiger met opzetborstel wel vanaf, maar daarna bleef het gaas bruin (nicotine vermoed ik). Even een sopje gemaakt en met een borstel het filtergaas daarin schoongemaakt en het was weer als nieuw
Ging om een Toshiba Avant unit in een studenten-containerwoning.
[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2016 21:43 ]
Dat is ook iets om mee te nemen. Sowieso snap ik niet waarom ze dit niet direct zelf oplossen? Dan voorkom je gezeur met de garantie als er iets is. Zij hebben dan alles geplaatst en nemen de verantwoording. Als een klant zelf gaan rommelen en er is iets gebeurd, dan wil je de discussie toch helemaal niet voeren? Een klant zal bij een correctie installatie niet met de leidingen in de weer gaan.Ray schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:34:
[...]
tja volgens mij is het een aardig lastig verhaal om goed bij de bovenste koelleiding te komen. Bovendien als je niet weet wat je precies doet verbuig of knik je wellicht de leiding en dan ben je veel verder van huis. Misschien kan je door onderop te drukken hem uit de klemmen halen en er dan wel goed bij. Maar ook dit moet je weten hoe dat moet.... Ik heb het halve ding van de muur getrokken voordat de monteur kwam en die 'klik klik' en klaar deed.
bovendien als er daarna ooit storing komt of lekkage bij de koppeling wie denk je dan dat het gedaan heeft....
Het was dat ik die druppels zag anders ging ik er zelf niet snel kijken of alles goed erbij hing. Dat doe je na een poosje als je even de boel schoon wilt maken en inspecteren.
De unit is van de muur te tillen, maar met de leidingen eraan moet je hem ergens opzetten neem ik aan? Of is was het niet zo dat je de unit omhoog kunt kantelen door er een latje onder te zetten? Dan kan je makkelijker bij de binnenleidingen.
De binnenunit van mijn airo beneden maakt een raar geluid; zowel als deze aan staat, als deze uit staat, en zelfs wanneer de stroom er voor langere tijd (meer dan een uur) af wordt gehaald. Het geluid lijkt op een jong piepend vogeltje., of een piepend geluid van een aanlopende V snaar bij een auto.
Het geluid is ook aanwezig als de stroom langere tijd niet aan is gesloten. Hiermee is uitgesloten dat er iets in de airco aanloopt; immers zonder stroom valt er weinig te bewegen
Omdat het geluid lijkt op een vogeltje heb ik de kap van de binnenunit verwijderd en gezocht naar iets dat het gepiep kon verklaren. Het is duidelijk dat het geen vogeltje is daar het geluid niet veranderd als er op de binnenunit een tik wordt gegeven.Geen vogeltje dus gelukkig..
Ik heb een video gemaakt om het geluid op te nemen, zie YouTube: weird noise from Fujitsu airo unit
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Zou het een klein lek in de leiding kunnen zijn? De airco werkt momenteel naar behoren, op dit vervelende gepiep na. Het piepen doet de airco ook pas sinds een week.
De airco is een Fujitsu ASYG 12 LLC die een jaar geleden nieuw door een STEK monteur is geïnstalleerd.
Het geluid is ook aanwezig als de stroom langere tijd niet aan is gesloten. Hiermee is uitgesloten dat er iets in de airco aanloopt; immers zonder stroom valt er weinig te bewegen
Omdat het geluid lijkt op een vogeltje heb ik de kap van de binnenunit verwijderd en gezocht naar iets dat het gepiep kon verklaren. Het is duidelijk dat het geen vogeltje is daar het geluid niet veranderd als er op de binnenunit een tik wordt gegeven.Geen vogeltje dus gelukkig..
Ik heb een video gemaakt om het geluid op te nemen, zie YouTube: weird noise from Fujitsu airo unit
(het beeld is slecht, maar het gaat om het geluid)
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Zou het een klein lek in de leiding kunnen zijn? De airco werkt momenteel naar behoren, op dit vervelende gepiep na. Het piepen doet de airco ook pas sinds een week.
De airco is een Fujitsu ASYG 12 LLC die een jaar geleden nieuw door een STEK monteur is geïnstalleerd.
7400 Wp op het dak
Ik heb meer het idee dat er iets buiten beweegt door de wind en dat dit via de pijpen binnen te horen is.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Dat lijkt mij niet helemaal logisch daar het gepiep iets is van de afgelopen dagen terwijl de airco al een jaar hangt. In het afgelopen jaar is er ook niks gewijzigd aan de installatie of enige instelling/setting.
7400 Wp op het dak
Tja, om iets met beweging door wind uit te sluiten heb je een windstille dag nodig.
Een lekkage kan je wellicht opsporen met een lekzoeker (schuim) en dan zou ik de koppelingen bekijken.
Een lekkage kan je wellicht opsporen met een lekzoeker (schuim) en dan zou ik de koppelingen bekijken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Het geluid ijkt echt midden uit de binnenunit te komen, en lijkt niet afkomstig te zijn van de zijkanten van de unit.
Momenteel is het geluid weer even weg, echter verwacht ik dat het vandaag weer terug komt; het geluid is wel vaker even weg voor een paar uur, om vervolgens weer aanwezig te zijn voor een aantal uren.
Zaken als wind lijkt mij hoogsonwaarschijnlijk als oorzaak voor het geluid; de installatie staat er al ruim een jaar en heeft zo'n beetje alle soorten wind wel meegemaakt. Echter was er toen geen geluid, het is echt iets van de afgelopen week.
Gistermiddag was het windstil. Toen was er wel geluid. Momenteel is het ook windstil, maar nu is er geen geluid.
Momenteel is het geluid weer even weg, echter verwacht ik dat het vandaag weer terug komt; het geluid is wel vaker even weg voor een paar uur, om vervolgens weer aanwezig te zijn voor een aantal uren.
Zaken als wind lijkt mij hoogsonwaarschijnlijk als oorzaak voor het geluid; de installatie staat er al ruim een jaar en heeft zo'n beetje alle soorten wind wel meegemaakt. Echter was er toen geen geluid, het is echt iets van de afgelopen week.
Gistermiddag was het windstil. Toen was er wel geluid. Momenteel is het ook windstil, maar nu is er geen geluid.
7400 Wp op het dak
Dit is wel vreemd..... Volledig spanningsloos en dan nog geluid produceren is wel bijzonder. Zit er niets anders in de buurt wat geluid kan geven. Het kan nog een kleine lekkage wezen van koudemiddel.
Maak eens een sopje met dreft en sop de verdamper af.
Maak eens een sopje met dreft en sop de verdamper af.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
het eerste waar ik aan denk is coil whine. Is de spanning er werkelijk totaal af als je het ook hoort. Dus zowel van binnen als buitenunit ?
Ik heb helaas trouwens ook een bijgeluid sinds een week of twee in 1 binnenunit. Het lijkt net alsof er iets tegen de uitblaasrol aankomt waardoor het zachtjes tikt. Hopelijk kunnen we daar zo bij zonder de unit van de muur te halen....
Ik heb helaas trouwens ook een bijgeluid sinds een week of twee in 1 binnenunit. Het lijkt net alsof er iets tegen de uitblaasrol aankomt waardoor het zachtjes tikt. Hopelijk kunnen we daar zo bij zonder de unit van de muur te halen....
[ Voor 46% gewijzigd door Ray op 14-08-2016 14:26 ]
De spanning is verwijderd door in de meterkast de zekeringautomaat om te zetten; de complete airco was dus spanningloos voor meer dan een uur.
De airco is vandaag stil geweest zonder gepiep. Binnenkort, als ik 'm weer hoor piepen, zal ik de verdamper met een sopje nalopen. Is het dan handig dat de airco dan aan staat, of uitstaat?
De airco is vandaag stil geweest zonder gepiep. Binnenkort, als ik 'm weer hoor piepen, zal ik de verdamper met een sopje nalopen. Is het dan handig dat de airco dan aan staat, of uitstaat?
7400 Wp op het dak
Uit natuurlijk, dat sopje wordt zo weggeblazen als hij draait
Het gaat erom dat je kan zien of er ergens gas ontsnapt.
Aan de andere kant zou je eigenlijk druk op de leidingen willen hebben zodat je meer kans hebt om een lekkage te vinden maar dat kan volgens mij niet zonder draaiende ventilator.
Het gaat erom dat je kan zien of er ergens gas ontsnapt.
Aan de andere kant zou je eigenlijk druk op de leidingen willen hebben zodat je meer kans hebt om een lekkage te vinden maar dat kan volgens mij niet zonder draaiende ventilator.
Het systeem staat altijd onder druk, ook als het uit staat.
Hoeveel is afhankelijk van de hoogste temperatuur ergens in het systeem.
Staat de buitenunit vol in de zon en is het daar 35 graden, dan staat het hele systeem onder een bar of 20(R410a), want druk = temperatuur.
Al het vloeibare koudemiddel zit op het koudste punt, maar daar heerst wel dezelfde druk als op het warmste punt.
Afsoppen of lekkage zoeken met een elektronische snuffelaar doe je eigenlijk altijd als het systeem uit staat. Zeker bij systemen met ventilatoren, de omgevingslucht moet stil staan om goed te kunnen detecteren.
Een coil whine zou ook nog kunnen, maar daar klinkt het wel erg hard voor.
Hoeveel is afhankelijk van de hoogste temperatuur ergens in het systeem.
Staat de buitenunit vol in de zon en is het daar 35 graden, dan staat het hele systeem onder een bar of 20(R410a), want druk = temperatuur.
Al het vloeibare koudemiddel zit op het koudste punt, maar daar heerst wel dezelfde druk als op het warmste punt.
Afsoppen of lekkage zoeken met een elektronische snuffelaar doe je eigenlijk altijd als het systeem uit staat. Zeker bij systemen met ventilatoren, de omgevingslucht moet stil staan om goed te kunnen detecteren.
Een coil whine zou ook nog kunnen, maar daar klinkt het wel erg hard voor.
Als het bij zo'n druk lekt dan kan ik me dat piepje wel voorstellen, alleen raar dat het verdwijnt ...
Weer wat geleerd wat de druk betreft
Weer wat geleerd wat de druk betreft
Een coil whine lijkt mij niet logisch zonder stroom..
Het geluid lijkt echt uit de verdamper zelf te komen, dus uit het blok met koelvinnen/lamellen in de binnenunit. De leidingen lopen door de verdamper heen en zijn dus niet direct bereikbaar. Maar binnenkort, als er weer geluid is (het vogeltje is wakker
) zet ik de hele verdamper in het zeepsop. De spanning gaat dan ook van de hele unit af,
Ik weet nu niet of ik moet hopen dat vanavond het gepiep er weer is of dat het spontaan opgehouden is...
Het geluid lijkt echt uit de verdamper zelf te komen, dus uit het blok met koelvinnen/lamellen in de binnenunit. De leidingen lopen door de verdamper heen en zijn dus niet direct bereikbaar. Maar binnenkort, als er weer geluid is (het vogeltje is wakker
Ik weet nu niet of ik moet hopen dat vanavond het gepiep er weer is of dat het spontaan opgehouden is...
7400 Wp op het dak
Even een vraag, is die r32 nu ook van invloed op de sCOP? Ik ben wellicht geïnteresseerd in een Emura (de enige die hier het huis in mag :-)). Deze is ook met r32 te krijgen, in sCOP maakt het niets uit tov het oude koelmiddel zo blijkt uit de folder.
[ Voor 5% gewijzigd door Sjors81 op 16-08-2016 08:38 ]
Bij gelijkblijvende koudemiddel inhoud in vergelijking met R410A presteert R32 beter, echter gebruiken dit voordeel ook om de koudemiddel hoeveelheid te reduceren, omdat koudemiddel nog altijd slecht voor het milieu is.Sjors81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:37:
Even een vraag, is die r32 nu ook van invloed op de sCOP? Ik ben wellicht geïnteresseerd in een Emura (de enige die hier het huis in mag :-)). Deze is ook met r32 te krijgen, in sCOP maakt het niets uit tov het oude koelmiddel zo blijkt uit de folder.
Uit mijn hoofd kan je bij gelijkblijvende capaciteit tot 30% minder koudemiddel nodig hebben in vergelijking met R410A.
En wat volgens mij ook nog meespeelt is dat R32 licht ontvlambaar is t.o.v. R410A. Bij kleine hoeveelheden koudemiddel hoeven er geen additionele maatregelen genomen te worden.
Het belangrijkste voordeel van R32 is de lage GWP (global warming potential).
Op de lange termijn wordt R410a uitgefaseerd en R32 is een mogelijke opvolger.
Dat wil niet zeggen dat de hele industrie al voor R32 heeft gekozen, zo iets gaat best langzaam
Op de lange termijn wordt R410a uitgefaseerd en R32 is een mogelijke opvolger.
Dat wil niet zeggen dat de hele industrie al voor R32 heeft gekozen, zo iets gaat best langzaam

Bedankt voor de reacties. Enige nadeel is wellicht dat niet alle installateurs met r32 om kunnem gaan
Sterker nog, vorig jaar keek ik naar een Daikin met R32 en toen ik eindelijk een keus had gemaakt haalde mijn leverancier de hele Daikin serie met R32 uit het assortiment omdat installateurs problemen ondervonden.
Inmiddels heeft hij weer enkele R32 modellen, maar veel minder dan vorig jaar.
Inmiddels heeft hij weer enkele R32 modellen, maar veel minder dan vorig jaar.
volgens mij heeft dat meer met beschikbaarheid te maken gehad. Ik heb zelf recent een r32 MS laten hangen 3 x ftxm en 1 x emura. De handelingen zijn gelijk als bij R410 en er zijn in de basis geen andere gereedschappen nodig is door Daikin gesteld.
Ik heb echter enorm lang moeten wachten omdat de R32 lijn al compleet uitverkocht was begin dit jaar en de productie te laag was. Sommige grote webshops hebben het zelfs nu nog niet op voorraad.
Helaas ratelt nu een vd binnenunits, maar daar gaan we mee aan de slag.
edit. volgens mijn zit er ook amper verschil in de 410 en r32 units. r410 is al 50% r32
Ik heb echter enorm lang moeten wachten omdat de R32 lijn al compleet uitverkocht was begin dit jaar en de productie te laag was. Sommige grote webshops hebben het zelfs nu nog niet op voorraad.
Helaas ratelt nu een vd binnenunits, maar daar gaan we mee aan de slag.
edit. volgens mijn zit er ook amper verschil in de 410 en r32 units. r410 is al 50% r32
[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 16-08-2016 11:19 ]
Even een vraag over kleine airco's.
Het is niet voor mijn huis, daar ben ik lekker met zonneboiler bezig, en zie ik mezelf nog wel eens een lucht/lucht warmtepomp plaatsen om helemaal van het gas af te komen.
Nee het is voor m'n camper, en dus ook niet zo vanuit duurzaam oogpunt. Het gaat om een wat oudere camper, waar we wel in investeren. Maar hij heeft geen airco. Nu kan ik airco gaan inbouwen, maar dat betekent een zoektocht naar een sloper met airco (zeldzaam) en vervolgens het hele karwei van inbouwen. Al met al ook een hoop kosten, en dan kan de airco alleen maar aan als de motor draait.
Nu verkopen ze ook wel elektrische airco's voor campers. Waar het dan op neer komt is het plaatsen van een hele dikke dynamo als je die al niet hebt, en dan een converter want ook de camper airco's werken vaak op 230V.
Die heb je vaak voor op het dak, maar dat is heel erg lomp op ons kleine busje (en er is niet veel ruimte meer over vanwege groot zonnepaneel). Best vaak al 20cm hoog.
Je hebt ook "bankairco's" die dan een gat in de bodem vereisen. Dat is wat minder ideaal gezien het een 4x4 is en de bodem dus nog wel eens de nodige ellende ziet, laat staan dat je door het water rijdt (wat ook wel eens zal gebeuren)
Dus ik dacht, volgens mij moet ik gewoon een hele kleine wandairco nemen. Wat dan denk ik wel een mono variant moet zijn omdat het anders al te zwaar wordt, en de buitenunit niet geplaatst kan worden. En ik wil hem liever zelf installeren.
Nu kwam ik dit toevallig tegen, een succesvol kickstarter project maar wordt in 2017 geleverd. Niet echt een probleem, volgend jaar is prima, maar er staan vrijwel geen gegevens bij.

http://www.noriahome.com/a-revolution-in-home-comfort
Zijn er nog andere voorbeelden van dergeijke compacte mono airco's voor in de wand?
Het voornaamste is dus het koelen tijdens het rijden, ook ivm met de kids. Verwarmen is leuk maar geen vereiste.
Ik heb niet de illusie de airco te kunnen laten werken als ik stil sta. Meestal nemen we geen stroom af op de camping of zijn we aan het wildkamperen, dan gaat mn 175W zonnepaneel het niet bij benen. En te kleine accu.
Opgenomen vermogen zou max 1200W moeten zijn denk ik, gaat om een camper van 5 meter die ik ook nog wat wil isoleren (vooral het verhoogde dak). Minder vermogen zoals 1000 of 800W lijkt me ook wel te volstaan. Heb geen berekening van de benodigde koelcapaciteit, maar ik hou een beetje aan wat er bij de camperairco's staat voor 5 meter.
Edit: dit gezegd hebbende, moet ik ook nog opties verkennen voor het installeren van universele auto airco. Dan denk ik aan het vinden van een airco compressor voor op deze motor (erg makkelijk te vinden) en dan gewoon universele verdamper en condensor etc, al zal ik dit niet zelf kunnen. En is ook wel beetje buiten scope van dit topic.
Het is niet voor mijn huis, daar ben ik lekker met zonneboiler bezig, en zie ik mezelf nog wel eens een lucht/lucht warmtepomp plaatsen om helemaal van het gas af te komen.
Nee het is voor m'n camper, en dus ook niet zo vanuit duurzaam oogpunt. Het gaat om een wat oudere camper, waar we wel in investeren. Maar hij heeft geen airco. Nu kan ik airco gaan inbouwen, maar dat betekent een zoektocht naar een sloper met airco (zeldzaam) en vervolgens het hele karwei van inbouwen. Al met al ook een hoop kosten, en dan kan de airco alleen maar aan als de motor draait.
Nu verkopen ze ook wel elektrische airco's voor campers. Waar het dan op neer komt is het plaatsen van een hele dikke dynamo als je die al niet hebt, en dan een converter want ook de camper airco's werken vaak op 230V.
Die heb je vaak voor op het dak, maar dat is heel erg lomp op ons kleine busje (en er is niet veel ruimte meer over vanwege groot zonnepaneel). Best vaak al 20cm hoog.
Je hebt ook "bankairco's" die dan een gat in de bodem vereisen. Dat is wat minder ideaal gezien het een 4x4 is en de bodem dus nog wel eens de nodige ellende ziet, laat staan dat je door het water rijdt (wat ook wel eens zal gebeuren)
Dus ik dacht, volgens mij moet ik gewoon een hele kleine wandairco nemen. Wat dan denk ik wel een mono variant moet zijn omdat het anders al te zwaar wordt, en de buitenunit niet geplaatst kan worden. En ik wil hem liever zelf installeren.
Nu kwam ik dit toevallig tegen, een succesvol kickstarter project maar wordt in 2017 geleverd. Niet echt een probleem, volgend jaar is prima, maar er staan vrijwel geen gegevens bij.

http://www.noriahome.com/a-revolution-in-home-comfort
Zijn er nog andere voorbeelden van dergeijke compacte mono airco's voor in de wand?
Het voornaamste is dus het koelen tijdens het rijden, ook ivm met de kids. Verwarmen is leuk maar geen vereiste.
Ik heb niet de illusie de airco te kunnen laten werken als ik stil sta. Meestal nemen we geen stroom af op de camping of zijn we aan het wildkamperen, dan gaat mn 175W zonnepaneel het niet bij benen. En te kleine accu.
Opgenomen vermogen zou max 1200W moeten zijn denk ik, gaat om een camper van 5 meter die ik ook nog wat wil isoleren (vooral het verhoogde dak). Minder vermogen zoals 1000 of 800W lijkt me ook wel te volstaan. Heb geen berekening van de benodigde koelcapaciteit, maar ik hou een beetje aan wat er bij de camperairco's staat voor 5 meter.
Edit: dit gezegd hebbende, moet ik ook nog opties verkennen voor het installeren van universele auto airco. Dan denk ik aan het vinden van een airco compressor voor op deze motor (erg makkelijk te vinden) en dan gewoon universele verdamper en condensor etc, al zal ik dit niet zelf kunnen. En is ook wel beetje buiten scope van dit topic.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 16-08-2016 11:27 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nog een toevoeging, ik moet me natuurlijk niet blind staren op het feit dat het een mono moet zijn.
Split in klein formaat kan ook, al is het meestal groter en zwaarder.
En wat ik ook al gevonden heb is dit:
https://www.bol.com/nl/p/...e-airco/9200000025428917/
Die buitenunit zou ik eventueel nog wel achterop de camper kwijt kunnen.
Maar ik betwijfel of het genoeg koelt. Sowieso al een waardeloze COP van 1 op 2, en 350W opgenomen versus 700W koelvermogen (2400BTU)
Split in klein formaat kan ook, al is het meestal groter en zwaarder.
En wat ik ook al gevonden heb is dit:
https://www.bol.com/nl/p/...e-airco/9200000025428917/
Die buitenunit zou ik eventueel nog wel achterop de camper kwijt kunnen.
Maar ik betwijfel of het genoeg koelt. Sowieso al een waardeloze COP van 1 op 2, en 350W opgenomen versus 700W koelvermogen (2400BTU)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik lees dat installateurs klagen over de ontvlambaarheid van R32 en dat de opslagtank veel zwaarder is.Ray schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:07:
volgens mij heeft dat meer met beschikbaarheid te maken gehad. Ik heb zelf recent een r32 MS laten hangen 3 x ftxm en 1 x emura. De handelingen zijn gelijk als bij R410 en er zijn in de basis geen andere gereedschappen nodig is door Daikin gesteld.
Zolang je geen R32 hoeft af te tappen of bij te vullen werkt het idd vrijwel zoals met R410.
In het begin was er sprake van extra opleiding van installateurs, maar misschien is er inmiddels genoeg ervaring mee en weet men wat wel en niet kan.
bijvullen is inderdaad wel even een ding omdat bijna niemand R32 zo heeft staan. Daar kwamen wij dus ook achter.... Uiteindelijk via een tip van Oxellaar een kleine hoeveelheid kunnen kopen. Dat was ook weer een verhaal want die fles had een andere schroefdraad dan normaal. Maar goed het zit er gelukkig in en mocht het nodig zijn kan de buitenunit de volledige hoeveelheid zelf opslaan mocht het systeem open moeten.
ontvlambaarheid valt volgens mij ook erg mee toch ? ik las ergens iets van 0,3 - 0,6 kg per m3 en een directe vlam of... ??
http://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/news/new/811/
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
ontvlambaarheid valt volgens mij ook erg mee toch ? ik las ergens iets van 0,3 - 0,6 kg per m3 en een directe vlam of... ??
http://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/news/new/811/
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 16-08-2016 14:02 ]
na lang wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een lucht/lucht warmtepomp in mijn geval de meest ideale oplossing is om mijn gasverbruik te reduceren. Heb geen vloerverwarming en ik heb te weinig ruimte om voldoende LTV-radiatoren te plaatsen. Onderstaand een plattegrond van onze benedenverdieping. Aangezien wij vrijwel uitsluitend de woonkamer verwarmen willen wij hier als eerste een LLWP plaatsen (naar verwachting een Daikin Emura II). De overige ruimtes worden incidenteel verwarmd en houden daarvoor onze calenta 'achter de hand'. Nadeel van een llwp is natuurlijk de binnenunit die een plekje moet krijgen in het huis. Nu is er gelukkig de Emura die er qua looks al redelijk uit ziet voor een LLWP maar toch.
Locatie A
-Op basis van de indeling lijkt locatie A het meest ideaal te zijn om de woonkamer + keuken + bijkeuken 2 te verwarmen. Nadeel is dat hij erg in het zicht komt te hangen maar hij hangt v.w.b. de spreiding van de warmte wel op een mooie plek.
Locatie B
Optie B zou een in mijn ogen een goed alternatief zijn. Voordeel is dat de binnenunit minder in het zicht hangt. Ik vraag me af wat de invloed nog is van de hoge kasten aan de zijkant (zit 35 cm tussen plafond en bovenkant kast) en de afzuigkap en kookplaat. Bij deze laatste komt natuurlijk warmte vrij waarvan ik me afvraag welk effect dit heeft op de thermostaat. Ander voordeel is dat de buitenunit aan de andere kant van de woning komt te staan en hiermee uit het zicht is als we in de tuin zitten. (We wonen vrijstaand en er zit bij locatie a minimaal 12 meter tussen de plek van de buitenunit en de eerste buren, bij deze locatie B zit er minimaal 25 meter tussen, geluidsoverlast zal dus imo niet direct een rol spelen)
Locatie C;
Natuurlijk binnenunit volledig buiten het zicht maar betekent wel dat de tussendeur altijd open zal moeten staan. Daarnaast lijkt me het effect van een droger nogal groot op de thermostaat.
Hoe kijken jullie hier tegen aan, fungeert de LLWP bij optie B nog efficient genoeg? Bestaat er zoiets als een externe thermostaat die je kunt aansluiten op de Daikin en daarom de invloed van bepaalde warmte bronnen kunt elimineren? Ik heb wel iets gelezen over thermostaten die uitgaan van de buitentemperatuur maar hier weet ik het fijne niet van.

(excuses voor de matige 'paint-skills' :-)
Locatie A
-Op basis van de indeling lijkt locatie A het meest ideaal te zijn om de woonkamer + keuken + bijkeuken 2 te verwarmen. Nadeel is dat hij erg in het zicht komt te hangen maar hij hangt v.w.b. de spreiding van de warmte wel op een mooie plek.
Locatie B
Optie B zou een in mijn ogen een goed alternatief zijn. Voordeel is dat de binnenunit minder in het zicht hangt. Ik vraag me af wat de invloed nog is van de hoge kasten aan de zijkant (zit 35 cm tussen plafond en bovenkant kast) en de afzuigkap en kookplaat. Bij deze laatste komt natuurlijk warmte vrij waarvan ik me afvraag welk effect dit heeft op de thermostaat. Ander voordeel is dat de buitenunit aan de andere kant van de woning komt te staan en hiermee uit het zicht is als we in de tuin zitten. (We wonen vrijstaand en er zit bij locatie a minimaal 12 meter tussen de plek van de buitenunit en de eerste buren, bij deze locatie B zit er minimaal 25 meter tussen, geluidsoverlast zal dus imo niet direct een rol spelen)
Locatie C;
Natuurlijk binnenunit volledig buiten het zicht maar betekent wel dat de tussendeur altijd open zal moeten staan. Daarnaast lijkt me het effect van een droger nogal groot op de thermostaat.
Hoe kijken jullie hier tegen aan, fungeert de LLWP bij optie B nog efficient genoeg? Bestaat er zoiets als een externe thermostaat die je kunt aansluiten op de Daikin en daarom de invloed van bepaalde warmte bronnen kunt elimineren? Ik heb wel iets gelezen over thermostaten die uitgaan van de buitentemperatuur maar hier weet ik het fijne niet van.

(excuses voor de matige 'paint-skills' :-)
A vind ik de beste plek, die bereikt als enige ook de hal en het is toevallig vergelijkbaar met mijn indeling.
Hoewel de hal niet erg warm hoeft te worden, is het toch wel fijn dat hij mee lift en bij mij zit de wc ook ongeveer daar (heeft geen radiator en lift met de hal mee dankzij de afzuiging).
Ik heb de tuin op zuid/oost en het vele glas vangt aardig wat warmte van de zon.
Als de zon erop staat verwarmt de airco minder, wat mij betreft prima
Omdat ik een rijtjeshuis heb zonder buren achter de tuin is het geen probleem dat de buitenunit daar staat.
Mooi is het misschien niet, maar ik wilde de leidingen kort houden en de plek is een beetje beschut.
Hoewel de hal niet erg warm hoeft te worden, is het toch wel fijn dat hij mee lift en bij mij zit de wc ook ongeveer daar (heeft geen radiator en lift met de hal mee dankzij de afzuiging).
Ik heb de tuin op zuid/oost en het vele glas vangt aardig wat warmte van de zon.
Omdat ik een rijtjeshuis heb zonder buren achter de tuin is het geen probleem dat de buitenunit daar staat.
Mooi is het misschien niet, maar ik wilde de leidingen kort houden en de plek is een beetje beschut.
Verwarmen van de hal is geen must. Omdat dit een hal met een vide is is het sowieso al heel lastig om dit goed warm te stoken. Denk dat hier nu al veel warmte verloren gaat. De deur tussen de hal een de woonkamer ga ik in ieder geval nog voorzien van tochttstrippen oid. Dat a het meest ideaal is denk ik ook maar zou optie B (of evt C) een probleem zijn/worden?Speedy-Andre schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:40:
A vind ik de beste plek, die bereikt als enige ook de hal en het is toevallig vergelijkbaar met mijn indeling.
@Sjors, wat voor glas zit er in de woning ?
Ik zou zelf eerder kiezen naar het glas uit te blazen om zou koudeval te verminderen. Dat heb ik zelf ook , zij het dan omgekeerd tijdens koelen.
bedenk ook dat warme lucht in grote hoeveelheden onprettig aan kan voelen. Dus een uitblaas kiezen voor het minder direct op je komt is ook prettig.
Nu weet ik niet of de US ook die intelligente functie heeft maar die heeft ook flinke nadelen (zie mijn post elders)
als je voor looks gaat neem dan de Emura. Die is technisch iets minder maar ziet er IMHO wel beter uit
Ik zou zelf eerder kiezen naar het glas uit te blazen om zou koudeval te verminderen. Dat heb ik zelf ook , zij het dan omgekeerd tijdens koelen.
bedenk ook dat warme lucht in grote hoeveelheden onprettig aan kan voelen. Dus een uitblaas kiezen voor het minder direct op je komt is ook prettig.
Nu weet ik niet of de US ook die intelligente functie heeft maar die heeft ook flinke nadelen (zie mijn post elders)
als je voor looks gaat neem dan de Emura. Die is technisch iets minder maar ziet er IMHO wel beter uit
Over een maandje wordt alles hr++. Naar het raam uitblazen is een goede, dat betekent dat optie b logischer is. Ik dacht dat de emura zo'n sensor heeft dat hij bij beweging de andere kant opblaast. Hamvraag blijft voor mij in hoeverre een afzuigkap en een kookstel invloed hebben op de werking van de wp.Ray schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:53:
@Sjors, wat voor glas zit er in de woning ?
die sensor heeft hij. Enorme nadeel (vind ik) is dat zodra er niemand in de ruimte is hij in standby gaat met als gevolg dat op het moment er wel iemand binnenkomt hij 2 graden verschil gaat overbruggen met als gevolg veel meer geluid en veel meer luchtstroom. De reden waarom ik die functie dus niet gebruik. Erg jammer dat dat eco deel niet uit te zetten is.
overigens betwijfel ik of het bespaart tov continu 1 temp hanteren maar die discussie wil Daikin niet aan (evenals de functie aanpasbaar maken)
zijn beide andere zijden van de woonkamer niet mogelijk ?
overigens betwijfel ik of het bespaart tov continu 1 temp hanteren maar die discussie wil Daikin niet aan (evenals de functie aanpasbaar maken)
zijn beide andere zijden van de woonkamer niet mogelijk ?
[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 19-08-2016 11:04 ]
Ik zet de 'stille' stand aan zodra de temperatuur bereikt is, dan heb je veel minder circulatie op het moment dat je de ruimte gebruikt.
Op locatie B verwarm je beide bijkeukens alleen indirect, dat gaat echt heel langzaam
Het mooie van een airco vind ik de grote worp die hij kan maken.
Door hem in een kleine ruimte te plaatsen beperk je dat sterk en de thermostaat zorgt dat hij snel stopt met verwarmen omdat die kleine ruimte zo warm is (locatie C).
Overigens richt de airco warme lucht omlaag en koele lucht omhoog als je niets anders instelt.
De werking van de ramen geldt volgens mij voornamelijk met radiators, die werken met convectie en dan heb je een tempatuursverschil nodig om de lucht te laten circuleren.
Op locatie B verwarm je beide bijkeukens alleen indirect, dat gaat echt heel langzaam
Door hem in een kleine ruimte te plaatsen beperk je dat sterk en de thermostaat zorgt dat hij snel stopt met verwarmen omdat die kleine ruimte zo warm is (locatie C).
Overigens richt de airco warme lucht omlaag en koele lucht omhoog als je niets anders instelt.
De werking van de ramen geldt volgens mij voornamelijk met radiators, die werken met convectie en dan heb je een tempatuursverschil nodig om de lucht te laten circuleren.
ik heb inmiddels ook even met een dealer gebeld en hij gaf inderdaad aan dat de werking van de ramen bij llwp geen invloed heeft i.t.t. radiatoren. Verder gaf hij aan dat optie A inderdaad de meest voor de hand liggende plek is alleen optie B kan ook alleen moet je er rekening mee houden dat het langer duurt voordat het top temp is. Qua rendement maakte het in ieder geval niets uit. Verwarming van de bijkeukens is voor ons ook bijzaak. Ik had zelf ook nog een optie D bedacht en dat is boven de hoge kasten in de keuken. Er zit daar nog zo'n 50cm ruimte dus hij zou daar eventueel wel goed boven kunnen hangen. De invloed van het koken was volgens de dealer maar van minimale invloed aangezien je toch maar 1x per dag staat te koken (gemiddeld genomen dan)Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:03:
Ik zet de 'stille' stand aan zodra de temperatuur bereikt is, dan heb je veel minder circulatie op het moment dat je de ruimte gebruikt.
Op locatie B verwarm je beide bijkeukens alleen indirect, dat gaat echt heel langzaam![]()
ik weet niet precies wat je hebt gevraagd mbt de raampartijen maar ik bedoelde heel simpel dat op het moment dat hier de zon er vol opstaat het dus op die plek "akelig" warm is. Ik laat dan de WP daar uitblazen en dan is die hitte weg.
omgekeerd zal in de winter dichterbij het glas het kouder zijn dan verder in de kamer. Daarnaast, juist omdat je geen convectoren hebt, zul je (ook bij HR++) altijd iets koudeval hebben. Naar mijn idee verminder je dat door op het glas uit te blazen zodat die kou direct mengt met warme lucht
just my 2 cents....
omgekeerd zal in de winter dichterbij het glas het kouder zijn dan verder in de kamer. Daarnaast, juist omdat je geen convectoren hebt, zul je (ook bij HR++) altijd iets koudeval hebben. Naar mijn idee verminder je dat door op het glas uit te blazen zodat die kou direct mengt met warme lucht
just my 2 cents....
Ik heb dat koudevalaspect benoemd maar goed maakt ook niet uit. Hij komt toch op een plek waarbij die uitblaast op de ramenRay schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:28:
ik weet niet precies wat je hebt gevraagd mbt de raampartijen maar ik bedoelde heel simpel dat op het moment dat hier de zon er vol opstaat het dus op die plek "akelig" warm is. Ik laat dan de WP daar uitblazen en dan is die hitte weg.
just my 2 cents....
Even inhaken;
Kan iemand mij vertellen wat de term ontwerpdruk / Pdesign inhoudt? Ik ben rond aan het kijken om een installatie aan te schaffen om voornamelijk mijn woonkamer te verwarmen (oververbruik stroomopbrengst).
Ik zie een Daikin model staan, de FTXM-35-M RXM-35-M 3,5kW, met een SCOP van 5,1 en een verwarmingscapaciteit van 1.4/4.00/5.2 kW. Deze waarden zijn denk ik best prima echter tegenover de Emura/Ururu modellen hebben deze een lagere ontwerpdruk/Pdesign. Voor een vergelijkbaar Emura model is dit namelijk 3,5/3 tegenover 3,4/2,5 bij de FTXM-35-M (koelen/verwarmen). Bij de Urura is dit zelfs 3,5/4,5.
Voordeel van het FTXM-35-M model is dat deze behoorlijk lager geprijsd is.
Ps; het gaat om het bijverwarmen van een ruimte van +/-120 a 130m3. Het is niet mijn bedoeling volledig op de warmtepomp te draaien; het gaat me om het 'verstoken' van +/-1000kWh i.p.v. deze terug te leveren tegen 0,10€.
Kan iemand mij vertellen wat de term ontwerpdruk / Pdesign inhoudt? Ik ben rond aan het kijken om een installatie aan te schaffen om voornamelijk mijn woonkamer te verwarmen (oververbruik stroomopbrengst).
Ik zie een Daikin model staan, de FTXM-35-M RXM-35-M 3,5kW, met een SCOP van 5,1 en een verwarmingscapaciteit van 1.4/4.00/5.2 kW. Deze waarden zijn denk ik best prima echter tegenover de Emura/Ururu modellen hebben deze een lagere ontwerpdruk/Pdesign. Voor een vergelijkbaar Emura model is dit namelijk 3,5/3 tegenover 3,4/2,5 bij de FTXM-35-M (koelen/verwarmen). Bij de Urura is dit zelfs 3,5/4,5.
Voordeel van het FTXM-35-M model is dat deze behoorlijk lager geprijsd is.
Ps; het gaat om het bijverwarmen van een ruimte van +/-120 a 130m3. Het is niet mijn bedoeling volledig op de warmtepomp te draaien; het gaat me om het 'verstoken' van +/-1000kWh i.p.v. deze terug te leveren tegen 0,10€.
[ Voor 13% gewijzigd door RAFA op 19-08-2016 15:41 ]
wat die waardes zijn weet ik niet maar als je de juist installateur vindt zal een emura 200 / 300 duurder zijn. Persoonlijk heb ik dat er voor over gehad.
Heb zelf de R32 emura en 3 x de FTXM. overigens is de 'gewone' ftxm naar mijn idee ook best goed om aan te zien maar de emura (vooral als hij uistaat) is gewoon af
Heb zelf de R32 emura en 3 x de FTXM. overigens is de 'gewone' ftxm naar mijn idee ook best goed om aan te zien maar de emura (vooral als hij uistaat) is gewoon af
Laat ik het zo zeggen; op Ebay staan ze al voor 975€. Inclusief verzending +/-1050€. De Emura's gaan vanaf 1400€. Komen uiteraard voor beide systemen nog aansluit materialen en montage bij. Echter ik vind het prijsverschil aanzienlijk. Die 400€ scheelt aardig wat terugverdientijd. Ik heb er helaas te weinig kaas van gegeten of de lagere aanschaf opweegt tegen de mindere prestaties.Ray schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:42:
wat die waardes zijn weet ik niet maar als je de juist installateur vindt zal een emura 200 / 300 duurder zijn. Persoonlijk heb ik dat er voor over gehad.
via oa comfortklimaat is het verschil 300 euro. (op hun site de 410 serie maar r32 is ook leverbaar) Een installateur kan dit verschil nog kleiner maken.RAFA schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:53:
[...]
Laat ik het zo zeggen; op Ebay staan ze al voor 975€. Inclusief verzending +/-1050€. De Emura's gaan vanaf 1400€. Komen uiteraard voor beide systemen nog aansluit materialen en montage bij. Echter ik vind het prijsverschil aanzienlijk. Die 400€ scheelt aardig wat terugverdientijd. Ik heb er helaas te weinig kaas van gegeten of de lagere aanschaf opweegt tegen de mindere prestaties.
Afhankelijk hoeveel waarde je hecht aan de looks is het prijsverschil je het waard of niet.
300 euro om zeg 15 jaar een beter gevoel daarbij te houden is voor mij dan TVT = 1 uur
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 19-08-2016 16:09 ]
Daar heb je inderdaad gelijk in. De unit moet er enigszins netjes uitzien aangezien deze in het zicht komt te hangen. Heb zojuist een Daiseikai 8 RAS 13-G2-KVP/AVP 3,5kW in Engeland gevonden voor 1200€. Weet alleen niet of verzending naar Nederland mogelijk is. Qua looks ziet deze unit er prima uit en qua specs volgens mij beter dan de Emura. Monteren durf ik zelf wel aan echter de aansluiting laat ik doen door en vakman.Ray schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:08:
[...]
via oa comfortklimaat is het verschil 300 euro. (op hun site de 410 serie maar r32 is ook leverbaar) Een installateur kan dit verschil nog kleiner maken.
Afhankelijk hoeveel waarde je hecht aan de looks is het prijsverschil je het waard of niet.
300 euro om zeg 15 jaar een beter gevoel daarbij te houden is voor mij dan TVT = 1 uur
Ik ken iemand die zo 'n Toshiba zoekt voor een redelijke prijs, als verzenden kan dan hoor ik dat graag 
Het is idd een vrij strakke binnen-unit met verborgen led weergave (als hij uit is zie je niets).
Het is idd een vrij strakke binnen-unit met verborgen led weergave (als hij uit is zie je niets).

Heb ze gemaild met de vraag of verzending naar Nederland mogelijk is. Voor de Daikin Emura 3,5kW kom ik op +/-1050€ uit en de Toshiba Daiseikai 8 3,5kW op +/- 1125€. Wanneer ze niet verzenden kan ik eventueel een Freight Forwarder gebruiken mochten ze daar intrappen. Verzending komt dan op de 75-100 £.Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:45:
Ik ken iemand die zo 'n Toshiba zoekt voor een redelijke prijs, als verzenden kan dan hoor ik dat graag
[afbeelding]
Heb je ook een linkje naar de aanbieder?RAFA schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:15:
[...]
Heb ze gemaild met de vraag of verzending naar Nederland mogelijk is. Voor de Daikin Emura 3,5kW kom ik op +/-1050€ uit en de Toshiba Daiseikai 8 3,5kW op +/- 1125€. Wanneer ze niet verzenden kan ik eventueel een Freight Forwarder gebruiken mochten ze daar intrappen. Verzending komt dan op de 75-100 £.
Er zijn 2 aanbieders met ongeveer dezelfde prijzen.
1. http://www.aircon-online.co.uk/
2. http://www.gpairconditioning.co.uk/
Prijzen zijn denk ik vrij scherp t.o.v. van hier in Nederland. Wel even op letten, prijzen zijn excl. 20% VAT.
Prijzen zijn idd scherp maar ik zie dat ze helaas niet de variant met de R32 verkopen. Daarnaast is het ook even de vraag wat ze voor verzending rekenen. Zelfde variant hier kost 1350 dus als die verzendkosten fors zijn wordt het voordeel toch wel erg klein.
Wel voor de daadwerkelijke brexit bestellen anders ben je ook nog invoerrechten kwijt+ 1% extra tax
Wel voor de daadwerkelijke brexit bestellen anders ben je ook nog invoerrechten kwijt+ 1% extra tax
[ Voor 16% gewijzigd door Sjors81 op 21-08-2016 11:33 ]
Brexit zal nog wel even duren..😉
Mocht mijn schatting qua verzendkosten kloppen, zal die in de UK ongeveer 150€ -200€ goedkoper zijn. Zijn toch wel weer de aansluitmaterialen die je daarvan kunt kopen.
Mocht mijn schatting qua verzendkosten kloppen, zal die in de UK ongeveer 150€ -200€ goedkoper zijn. Zijn toch wel weer de aansluitmaterialen die je daarvan kunt kopen.
Ik kwam laatst dit systeem tegen, een satelliet airco.
Refrigeration ( kcal / h): 5848
Heating ( kcal / h): 6880
SEER 6.2 .
SCOP : 4.0
Geen topwaarden maar wel zeer acceptabel volgens mij.
Bron: http://www.reliable-clima.com/en/producto/?id=124
Deze is voor 1100 euro te koop bij een reeds hier bekende website van een spaans verkooppunt, welke vele mitsubishi lucht/water warmtepompen heeft verkocht aan NL.
https://www.instaladorate...-fujitsu-acy71uia-lm.html
Ik hoor/lees vrij weinig over dit type airco. Het lijkt mij een prima optie. Beneden wordt het bij ons bijna nooit warm, echter de slaapkamers daarentegen worden wel behoorlijk warm. Nou heb ik al even gekeken naar een "normale" airco. Echter zou ik OF de deuren open moeten houden OF meerdere units moeten neerhangen om 3 slaapkamers te voorzien van koeling(al dan niet met een multisplit).
Is het een verstandige optie om via een dergelijk systeem (met eventueel ondersteuning van reeds beschikbare domoticasensoren) 3 slaapkamers tegelijk te koelen, eventueel met (eenmalig instelbare) kleppen de boel luchtzijdig inregelen zodat alles gelijkmatig gekoeld wordt. De kamers zijn nagenoeg even groot en bijna even warm.
Zoiets komt er dan zo uit te zien:

Voordelen in mijn ogen:
Lage prijs
Multi split maar dan anders
Redelijke SEER
Eenvoudige montage aangezien ik makkelijk een 2 tal openingen (aan+afvoer) diagonaal kan aanbrengen per slaapkamer vanaf de zolder.
Voor die 3-4 weken per jaar lijkt het mij wel zinvol. In de winter kan het een leuke aanvulling zijn op de gedimensioneerde radiatoren met LTV temperaturen (ivm lucht/water WP) in de slaapkamers.
SEER 6.2 .
Deze is voor 1100 euro te koop bij een reeds hier bekende website van een spaans verkooppunt, welke vele mitsubishi lucht/water warmtepompen heeft verkocht aan NL.
Ik hoor/lees vrij weinig over dit type airco. Het lijkt mij een prima optie. Beneden wordt het bij ons bijna nooit warm, echter de slaapkamers daarentegen worden wel behoorlijk warm. Nou heb ik al even gekeken naar een "normale" airco. Echter zou ik OF de deuren open moeten houden OF meerdere units moeten neerhangen om 3 slaapkamers te voorzien van koeling(al dan niet met een multisplit).
Is het een verstandige optie om via een dergelijk systeem (met eventueel ondersteuning van reeds beschikbare domoticasensoren) 3 slaapkamers tegelijk te koelen, eventueel met (eenmalig instelbare) kleppen de boel luchtzijdig inregelen zodat alles gelijkmatig gekoeld wordt. De kamers zijn nagenoeg even groot en bijna even warm.

Voordelen in mijn ogen:
Lage prijs
Redelijke SEER
Eenvoudige montage aangezien ik makkelijk een 2 tal openingen (aan+afvoer) diagonaal kan aanbrengen per slaapkamer vanaf de zolder.
Voor die 3-4 weken per jaar lijkt het mij wel zinvol. In de winter kan het een leuke aanvulling zijn op de gedimensioneerde radiatoren met LTV temperaturen (ivm lucht/water WP) in de slaapkamers.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het lijkt goedkoop, maar ik denk dat je nog aardig wat onderdelen mist
Geïsoleerde buizen
Ventielen(voor in plafond)
Wellicht wat handmatig te bedienen kleppen (voor inregelen)
Uiteraard is niet alleen de prijs leidend
Ventielen(voor in plafond)
Wellicht wat handmatig te bedienen kleppen (voor inregelen)
Uiteraard is niet alleen de prijs leidend
Ik heb dit kanaalsysteem ook overwogen voor de bovenverdieping.
Groot voordeel is dat je enkel wat roosters in je plafond hebt en daar zijn mooie van te krijgen.
maar de nadelen zijn er ook.
- je moet dus (bij voorkeur) in elke ruimte 2 flinke gaten in je plafond maken
- de leidingen er naar toe zijn vaak minimaal rond 20 cm (is mij aangeraden)
- je kan niet regelen per ruimte (bij een simpel systeem)
- de binnenunit moet plat liggen, bij mij was dat lastig op zolder ivm ruimte
daar kwam voor mij bij dat in de ochtend de zon vol op mijn werkkamer staat. Daar wil je dan koelen terwijl op dat moment de slaapkamers aan de achterkant lekker de ramen open gaan om te luchten.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen om in elke ruimte een eigen unit te hangen en dat bevalt uitermate goed
Groot voordeel is dat je enkel wat roosters in je plafond hebt en daar zijn mooie van te krijgen.
maar de nadelen zijn er ook.
- je moet dus (bij voorkeur) in elke ruimte 2 flinke gaten in je plafond maken
- de leidingen er naar toe zijn vaak minimaal rond 20 cm (is mij aangeraden)
- je kan niet regelen per ruimte (bij een simpel systeem)
- de binnenunit moet plat liggen, bij mij was dat lastig op zolder ivm ruimte
daar kwam voor mij bij dat in de ochtend de zon vol op mijn werkkamer staat. Daar wil je dan koelen terwijl op dat moment de slaapkamers aan de achterkant lekker de ramen open gaan om te luchten.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen om in elke ruimte een eigen unit te hangen en dat bevalt uitermate goed
Het zou best kunnen, alleen is luchtzijdig inregelen van groot belang, maar dat gaf je zelf al aan. Anders gaat het niet goed met de temperatuur verdeling per ruimte.Appie Heijn schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:12:
Ik kwam laatst dit systeem tegen, een satelliet airco.
SEER 6.2 .
[afbeelding]
Voordelen in mijn ogen:
Lage prijs
Redelijke SEER
Vergeet niet dat duct units vrij veel geluid maken, flink meer dan een wand unit.
Gebruik zo min mogelijk flexibele slang, maar geïsoleerde kanalen, om de weerstand laag te houden.
Alleen het begin en einde aansluiten met akoestische flex als demping.
Let ook op dat je de juiste inblaas roosters neemt, geschikt voor de gewenste luchthoeveelheid. Bij te lage uitblaas snelheid krijg je tochtklachten.
De koude lucht valt dan recht naar beneden ipv te mengen langs het plafond.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 21-08-2016 23:37 ]
Dank!
Ik ga er maar eens een businesscase van maken
De keren dat ik in de utiliteit een kanaalsysteem tegen ben gekomen was ik juist zeer verrast over het lage geluidsniveau. Wanneer je zoals Oxellaar het beschrijft flex aan de begin en eind toepast en flinken open ventielen toepast moet het qua geluid toch te doen zijn.
Op zich hoef ik het tot 08.00 maar koel te hebben, daarna zijn we zowieso beneden. De zon komt bij op onze eigen slaapkamer. Kids slapen op Noord en Zuid.
Wanneer ik hem rond 16.00-17.00 aan zou zetten op een laag pitje, dan kan hij aan tot 20.00 de massa in de ruimtes ook geleidelijk afkoelen. 20 graden in de slaapkamer is het prima wat ons betreft bij een nachttemp van buiten rond de 20 graden.
Ik ga er maar eens een businesscase van maken
De keren dat ik in de utiliteit een kanaalsysteem tegen ben gekomen was ik juist zeer verrast over het lage geluidsniveau. Wanneer je zoals Oxellaar het beschrijft flex aan de begin en eind toepast en flinken open ventielen toepast moet het qua geluid toch te doen zijn.
Op zich hoef ik het tot 08.00 maar koel te hebben, daarna zijn we zowieso beneden. De zon komt bij op onze eigen slaapkamer. Kids slapen op Noord en Zuid.
Wanneer ik hem rond 16.00-17.00 aan zou zetten op een laag pitje, dan kan hij aan tot 20.00 de massa in de ruimtes ook geleidelijk afkoelen. 20 graden in de slaapkamer is het prima wat ons betreft bij een nachttemp van buiten rond de 20 graden.
Er zijn wel stille duct units, maar ook flink luidruchtige. Geluid uit de roosters valt meestal wel mee, de unit zelf maakt het meeste geluid.
Als je het plafond goed kunt isoleren valt het wel mee, al blijft geluid een lastig iets.
Deze unit produceert 25db in super stille modus en 29 op maximaal.
Is nog aardig wat in stille modus en het nadeel van die stand is, dat het vermogen ook minimaal is.
De Slim duct van samsung produceert slechts 20 tot 23db, zit nogal wat verschil tussen.
20 graden is trouwens wel erg koud in de zomer, dan lig je dik onder de dekens.
Probeer het maar, waarschijnlijk zul je ongeveer 23 lekkerder vinden.
Als je het plafond goed kunt isoleren valt het wel mee, al blijft geluid een lastig iets.
Deze unit produceert 25db in super stille modus en 29 op maximaal.
Is nog aardig wat in stille modus en het nadeel van die stand is, dat het vermogen ook minimaal is.
De Slim duct van samsung produceert slechts 20 tot 23db, zit nogal wat verschil tussen.
20 graden is trouwens wel erg koud in de zomer, dan lig je dik onder de dekens.
Probeer het maar, waarschijnlijk zul je ongeveer 23 lekkerder vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 22-08-2016 08:44 ]
Hallo Allemaal,
Na alle isolatie maatregelen en zonnepanelen en cv tuning zijn we toe aan de volgende stap en willen we graag nog meer besparen of in ieder geval meer comfort en dan in de zin van naast een aangename temperatuur in de winter ook een aangename temperatuur in de zomer.
Ik heb enkele pagina's van dit topic gelezen en er een aantal dingen uit gehaald maar de tijden veranderen natuurlijk dus was er op de 1e pagina's staat is allicht niet meer van toepassing.
Ik ben op zoek naar een systeem waarmee we ons huis (meerdere ruimtes) zowel kunnen koelen als verwarmen. Nu dacht ik een multi unit is hetgeen we zoeken maar ik begreep dat het rendement hiervan lager was dan aparte units.
Het gaat om 2 of 3 slaapkamers (15-12-9m2) en de woonkamer + open keuken (50m2)
Wie met ervaring die wellicht heeft geleerd van zijn fouten of achteraf dacht had ik het maar zo gedaan kan mij een opsomming geven van welke binnen en buiten units ik het beste zou aanschaffen? Een budget heb ik niet echt voor ogen maar ik vermoed met 3000 euro toch een heel eind te komen.
Uiteindelijk wil ik alles ook via domoticz e.d kunnen monitoren en eventueel aansturen maar dat is voor later maar wellicht al belangrijk om te weten i.v.m. de mogelijkheden van de apparaten.
Zijn er eventueel bedrijven aan te raden die de spullen zouden kunnen leveren/aansluiten. Ik ben zelf handig genoeg om het aan te leggen maar het gaat me even om het behoud van garantie e.d.
Na alle isolatie maatregelen en zonnepanelen en cv tuning zijn we toe aan de volgende stap en willen we graag nog meer besparen of in ieder geval meer comfort en dan in de zin van naast een aangename temperatuur in de winter ook een aangename temperatuur in de zomer.
Ik heb enkele pagina's van dit topic gelezen en er een aantal dingen uit gehaald maar de tijden veranderen natuurlijk dus was er op de 1e pagina's staat is allicht niet meer van toepassing.
Ik ben op zoek naar een systeem waarmee we ons huis (meerdere ruimtes) zowel kunnen koelen als verwarmen. Nu dacht ik een multi unit is hetgeen we zoeken maar ik begreep dat het rendement hiervan lager was dan aparte units.
Wie met ervaring die wellicht heeft geleerd van zijn fouten of achteraf dacht had ik het maar zo gedaan kan mij een opsomming geven van welke binnen en buiten units ik het beste zou aanschaffen? Een budget heb ik niet echt voor ogen maar ik vermoed met 3000 euro toch een heel eind te komen.
Uiteindelijk wil ik alles ook via domoticz e.d kunnen monitoren en eventueel aansturen maar dat is voor later maar wellicht al belangrijk om te weten i.v.m. de mogelijkheden van de apparaten.
Zijn er eventueel bedrijven aan te raden die de spullen zouden kunnen leveren/aansluiten. Ik ben zelf handig genoeg om het aan te leggen maar het gaat me even om het behoud van garantie e.d.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Alle vragen die je stelt kunnen d.m.v. het doorlezen van dit topic worden beantwoord. Informatie is nog steeds actueel. Ook dat wat in de OP staat. Daar staat immers in dat de prizjen van maart 2016 zijnMaikie18 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 00:04:
Hallo Allemaal,
De startpost is iid nog goed bij, zo snel komen er geen nieuwe modellen.
Op dit moment zie je wel meer modellen met R32 komen ipv R410a, R32 is milieuvriendelijker.
Het wordt denk ik lastig om voor €3000 klaar te zijn tenzij je voor minder zuinige budgetmodellen kiest.
In dat geval ga je geen geld besparen op energieverbruik, maar kan je wel koelen.
Op dit moment zie je wel meer modellen met R32 komen ipv R410a, R32 is milieuvriendelijker.
Het wordt denk ik lastig om voor €3000 klaar te zijn tenzij je voor minder zuinige budgetmodellen kiest.
In dat geval ga je geen geld besparen op energieverbruik, maar kan je wel koelen.
€3000 is idd erg krap om een kleine 200m3 te kunnen koelen of verwarmen.Maikie18 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 00:04:
Hallo Allemaal,
Staar je niet blind op de labels.
Het hangt af van je gebruik, maar de meerprijs voor sommige A+++ modellen weegt niet op tegen een A++ model. Soms zit er maar een paar tiende COP verschil tussen een A++ en A+++.
De hoge meerprijs zit soms in allerlei gadet-achtige functies die je zelden of nooit gebruikt.
Ik draai hier met een 3.5kW A++ model en het verbruik voor koelen is nagenoeg te verwaarlozen.
Heb hier afgelopen 5 dagen(24/7) de unit aan gehad in koelen op 23 graden voor de hele bovenverdieping.
incl de hal, badkamer en wc.
In totaal is er 14.7kWh verbruikt in die 120 uur en dat valt mij alles mee.
Koelen is een stukje luxe, maar dat zit hem eigenlijk alleen in de aanschaf, niet in het verbruik.
Verder staat alles wat je wil weten wel ongeveer benoemd in het topic en meer specifieke vragen kun je altijd nog stellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 28-08-2016 13:47 ]
een multisplit met 4 units voor 3000 euro kan als je heel strak in kan kopen (lees een installateur kent die hem netto aan je doorlevert) en al het werk zelf kan doen.
eea ook afhankelijk van het merk natuurlijk maar los van verbruik was voor mij geluid een belangrijke eis. (zit dan nu met een ratel unit maar dat terzijde
)
weet niet precies of de daikin app per poort kijkt (heb maar 1 wifi module) of de hele buiten unit meet. ben nu sinds midden juli 80 kwh kwijt met een systeem wat 24/7 draait
eea ook afhankelijk van het merk natuurlijk maar los van verbruik was voor mij geluid een belangrijke eis. (zit dan nu met een ratel unit maar dat terzijde
weet niet precies of de daikin app per poort kijkt (heb maar 1 wifi module) of de hele buiten unit meet. ben nu sinds midden juli 80 kwh kwijt met een systeem wat 24/7 draait
[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 28-08-2016 14:12 ]
Vandaag weer even rondgekeken en ik heb een "specifieke" vraag
Om te berekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt is de TS uitgegaan van het vermogen van zijn radiatoren, de radiatoren in mijn huis zijn over gedimensioneerd zodat ik langer maar op een lagere temperatuur kan stoken, moet ik dan ook van deze capaciteit uitgaan of moet ik gewoon de inhoud van de ruimtes berekenen en met een formule de benodigde capaciteit bereken? Ook las ik dat de TS 12kW aan radiatoren heeft maar nu slecht 2 units van 3,5kW gebruikt en dit bleek al voldoende, dus hoe bepaal ik nou het beste welke capaciteit ik nodig heb?
Uiteindelijk zou ik de cv maar minimaal willen gebruiken maar ik kan even niet bedenken hoe ik dan bijvoorbeeld alleen de badkamer / hal en het toilet via de cv kan verwarmen want om alleen voor die ruimtes de cv te gebruiken is het dan volgens mij niet efficiënt. Cv vermogen kan niet ver genoeg naar beneden voor alleen die ruimtes en waarschijnlijk ook geen goede delta T waarde te behalen?
Hoe verwarmen jullie die ruimtes?
Om te berekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt is de TS uitgegaan van het vermogen van zijn radiatoren, de radiatoren in mijn huis zijn over gedimensioneerd zodat ik langer maar op een lagere temperatuur kan stoken, moet ik dan ook van deze capaciteit uitgaan of moet ik gewoon de inhoud van de ruimtes berekenen en met een formule de benodigde capaciteit bereken? Ook las ik dat de TS 12kW aan radiatoren heeft maar nu slecht 2 units van 3,5kW gebruikt en dit bleek al voldoende, dus hoe bepaal ik nou het beste welke capaciteit ik nodig heb?
Uiteindelijk zou ik de cv maar minimaal willen gebruiken maar ik kan even niet bedenken hoe ik dan bijvoorbeeld alleen de badkamer / hal en het toilet via de cv kan verwarmen want om alleen voor die ruimtes de cv te gebruiken is het dan volgens mij niet efficiënt. Cv vermogen kan niet ver genoeg naar beneden voor alleen die ruimtes en waarschijnlijk ook geen goede delta T waarde te behalen?
Hoe verwarmen jullie die ruimtes?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verwarmen doe je om het warmteverlies te evenaren, op welke wijze verwarmt maakt dan niet uit.
1kW blijft 1kW, op welke wijze je die opwekt is niet van belang.
Vergeet ook niet dat een 3.5kW unit in verwarmen al snel 4kW of meer in verwarmingsmodus geeft.
In verwarmen benut je het warmteverlies van de compressor, bij koelen benut je dat niet.
Je gooit het dan naar buiten als "restafval", in verwarmen is het weer nuttige warmte.
je komt dus niet zomaar vermogen tekort.
Ik heb ongeveer 5kW (50/30/20) aan radiatoren hangen in de woonkamer en open keuken, daar kan ik prima mee verwarmen.
Ook als het buiten keihard vriest met straffe oosten wind. Daarbij heb ik een 5kW houtkachel, die verwarmt de ruimte nagenoeg gelijk aan de radiatoren.
Overige ruimtes kun je verwarmen dmv de thermostaat te verplaatsen, simpel zat.
Dat je ketel op laaglast overcapaciteit heeft is niet erg, kan hij prima mee omgaan.
De ketels in iedere nieuwbouwwoning is zwaar overbemeten, ook op laaglast en dat werkt ook gewoon.
Hij zal iets meer gaan pendelen, maar ook dat geeft niets.
1kW blijft 1kW, op welke wijze je die opwekt is niet van belang.
Vergeet ook niet dat een 3.5kW unit in verwarmen al snel 4kW of meer in verwarmingsmodus geeft.
In verwarmen benut je het warmteverlies van de compressor, bij koelen benut je dat niet.
Je gooit het dan naar buiten als "restafval", in verwarmen is het weer nuttige warmte.
je komt dus niet zomaar vermogen tekort.
Ik heb ongeveer 5kW (50/30/20) aan radiatoren hangen in de woonkamer en open keuken, daar kan ik prima mee verwarmen.
Ook als het buiten keihard vriest met straffe oosten wind. Daarbij heb ik een 5kW houtkachel, die verwarmt de ruimte nagenoeg gelijk aan de radiatoren.
Overige ruimtes kun je verwarmen dmv de thermostaat te verplaatsen, simpel zat.
Dat je ketel op laaglast overcapaciteit heeft is niet erg, kan hij prima mee omgaan.
De ketels in iedere nieuwbouwwoning is zwaar overbemeten, ook op laaglast en dat werkt ook gewoon.
Hij zal iets meer gaan pendelen, maar ook dat geeft niets.
Bedankt voor de reacties allemaal.
Morgen zou ik het graag al wat concreter willen maken want ik heb nog 2 weken vakantie en in die tijd zou ik het graag al werkend willen hebben. (Mits hetgeen ik dan wil hebben voorradig is)
Ik zag trouwens dat ik nog niet ver genoeg had gelezen want op pagina 94 wordt uitgelegd dat de units 3,5kW zijn maar ik had moeten kijken naar het verwarmingsvermogen en dat is per unit een stuk hoge dan 3.5 en zo komt TS met 2 units aan >12kW
Morgen zou ik het graag al wat concreter willen maken want ik heb nog 2 weken vakantie en in die tijd zou ik het graag al werkend willen hebben. (Mits hetgeen ik dan wil hebben voorradig is)
Ik zag trouwens dat ik nog niet ver genoeg had gelezen want op pagina 94 wordt uitgelegd dat de units 3,5kW zijn maar ik had moeten kijken naar het verwarmingsvermogen en dat is per unit een stuk hoge dan 3.5 en zo komt TS met 2 units aan >12kW
-
[ Voor 124% gewijzigd door Ray op 28-08-2016 22:23 ]
Huidige situatie begane grond:
Het is eigenlijk een grote open ruimte maar ik heb de ruimte voor de berekening even in 2 gedeeld.
Keuken + Eetkamer = 6,50 x 3,60 = 23,4m2
Aansluitend de woonkamer = 5,25 x 4,50 = 23,6m2
De ruimte is 2,55 hoog dus in totaal kom ik dan op 120m3. Als ik dit vermenigvuldig met 80 dan zou ik 10kW nodig hebben.
Ik heb op dit moment 2 stelrad eco novello radiatoren hangen 1x T33 van 3000x300 en 1x T33 van 2800x300 bij 75/65/20 zouden deze 4041W + 3772W leveren maar ik heb 55/45/20 en daarmee kom ik in totaal dus maar op +- 4000W. Toch gaat de temperatuur van de ruimte met gemak van 17 naar 19 of 20.
Dus hoe bepaal ik nu wat het vermogen van de LLWP moet zijn en kan ik gewoon 1 binnen unit in de keuken hangen die dan ook tegelijk de woonkamer verwarmd of andersom of heb ik 2 afzonderlijke units nodig?
Het is eigenlijk een grote open ruimte maar ik heb de ruimte voor de berekening even in 2 gedeeld.
Keuken + Eetkamer = 6,50 x 3,60 = 23,4m2
Aansluitend de woonkamer = 5,25 x 4,50 = 23,6m2
De ruimte is 2,55 hoog dus in totaal kom ik dan op 120m3. Als ik dit vermenigvuldig met 80 dan zou ik 10kW nodig hebben.
Ik heb op dit moment 2 stelrad eco novello radiatoren hangen 1x T33 van 3000x300 en 1x T33 van 2800x300 bij 75/65/20 zouden deze 4041W + 3772W leveren maar ik heb 55/45/20 en daarmee kom ik in totaal dus maar op +- 4000W. Toch gaat de temperatuur van de ruimte met gemak van 17 naar 19 of 20.
Dus hoe bepaal ik nu wat het vermogen van de LLWP moet zijn en kan ik gewoon 1 binnen unit in de keuken hangen die dan ook tegelijk de woonkamer verwarmd of andersom of heb ik 2 afzonderlijke units nodig?
30 minuten? Heb het nooit exact gemeten maar als we soms onverwacht eerder thuis komen dan staat hij op de weg stand = 17 graden en als we hem dan op thuis = 19 of comfort = 20 zetten dan is dit echt binnen no time bereikt
Ik heb het vermogen aan de hand van de radiators vastgesteld, een airco kan meestal meer dan het nominale vermogen leveren, bij strenge vorst komt hij daar misschien iets onder.Maikie18 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:43:
In mijn situatie was het praktischer om hem in de huiskamer te hangen (tuin kant) omdat de buiten-unit dan dichtbij kwam en omdat ik de hal en keuken nog goed kan bedienen.
De fabrikant is wat zuiniger met de specs, bijv. max 100m3 met 3,5kW omdat hij dat nog waar kan maken.
Maar het vermogen van de radiator hangt ook af van aanvoer temperatuur. Maar zoals het nu bij mij draait heb ik volgens mij voldoende vermogen dus als ik de capaciteit van de radiatoren terug reken kom ik op 4000W voor de beneden verdieping.
Via de site van clima sense kan je ook gewoon selecteren op basis van inhoud, als ik nu even uit ga van 2 daikin ftxs binnen units op een split unit en dan voor 1 voor beneden met een capaciteit voor 150m3 en 1 voor boven met een capaciteit van 100m3 dan kom ik zonder leidingwerk aan 2300 euro.
Wat zie ik dan over het hoofd dat er een aantal posts terug werd gezegd dat een budget van 3000 euro wellicht niet voldoende zou zijn?
Via de site van clima sense kan je ook gewoon selecteren op basis van inhoud, als ik nu even uit ga van 2 daikin ftxs binnen units op een split unit en dan voor 1 voor beneden met een capaciteit voor 150m3 en 1 voor boven met een capaciteit van 100m3 dan kom ik zonder leidingwerk aan 2300 euro.
Wat zie ik dan over het hoofd dat er een aantal posts terug werd gezegd dat een budget van 3000 euro wellicht niet voldoende zou zijn?
Het leek er op dat je in elke slaapkamer een binnen-unit wilde, dan red je het niet.
Ik schrok me kapot toen daar ik een offerte kreeg voor 2 airco's incl. montage, laat je eens verrassen
Ik schrok me kapot toen daar ik een offerte kreeg voor 2 airco's incl. montage, laat je eens verrassen
Je ziet niets over het hoofd.Maikie18 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:47:
Maar het vermogen van de radiator hangt ook af van aanvoer temperatuur. Maar zoals het nu bij mij draait heb ik volgens mij voldoende vermogen dus als ik de capaciteit van de radiatoren terug reken kom ik op 4000W voor de beneden verdieping.
Ik ging er vanuit dat je meerdere units, of een multi split op de bovenverdieping wilde hangen en een single voor bg.
Maar zoals gezegd, incl montage en materiaal zal er nog zomaar 1500 a 2000 bij kunnen komen.
Aanpassen elektra, eventueel groep bijplaatsen. Hak en breekwerk, leidingwerk, beugels en niet te vergeten STEK handelingen......
Ik ging ook uit van een MS met 4 units met koelleiding en los materiaal ga je dan als online koopt al snel richting de 4000 euro. Dan moet alles dus nog op de plaats. Dat was hier toch bij elkaar goed 30 uur werk door de monteur en waarbij ik meegeholpen heb (waarbij er al 10 uur voorbereiding door mij gedaan was. meterkast aangepast en alle doorgangen bereikbaar gemaakt etc )
je hebt het nu over 2 units, dat scheelt natuurlijk al best wel
je hebt het nu over 2 units, dat scheelt natuurlijk al best wel
[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 29-08-2016 21:32 ]
Ja dat heeft inderdaad wellicht voor verwarring gezorgd, echter was dat oorspronkelijk ook wel de bedoeling maar ik las dat als je bijvoorbeeld de deur van een andere slaapkamer open laat staan deze automatisch ook gekoeld of verwarmd wordt en indien echt nodig kan ik altijd nog de cv gebruiken. Ik kan me alleen nog helemaal niet voorstellen wat 1 unit op de ouderslaapkamer zal betekenen voor de andere ruimtes, het blijft gissen en ik ben bang om de verkeerde keuze te maken.
Daarnaast las ik vandaag weer over de subsidie op LW warmtepompen en aangezien mijn radiatoren voldoende capaciteit blijken te hebben bij 55 graden aanvoer is dat misschien toch ook wel interessant, maar ja dan kan ik weet niet koelen en dat is toch waarom ik me hier 2 dagen geleden in ben gaan verdiepen omdat mijn vrouw en kinderen gewoon niet kon slapen door de warmte (30+ op de slaapkamers).
Wat betreft de installatie zou ik het grootste deel toch zelf moeten kunnen doen, helemaal volgens mij als ik kant en klare leidingen gebruik. Dan moeten ze alleen komen voor inbedrijfstelling, toch?
Toen ik dit huis bijna 3 jaar geleden heb gekocht en geleidelijk aan heb verbouwd heb ik met veel dingen al rekening gehouden zoals 2 extra groepen in de garage en nog een extra vrije groep waar uiteindelijk de zonnepanelen op zijn gekomen. Verder overal utp gelegd e.d. dus ik denk dat de installatie wel zou moeten lukken en dat ik daar niet veel voor aan hoef te schaffen.
Waar ik nu weer wel aan denk ik de plaatsing van de buitenunit. Als ik die op de garage zet dan loopt het voor de binnenunit boven wel af maar voor de unit in de woonkamer of keuken niet daar het dak van de garage iets hoger ligt, dit mag niet toch? Dan zou ik de unit eventueel onder de carport kunnen plaatsen maar die is aan 3 kanten gesloten dus ik weet niet of dat een probleem is voor wat betreft de beluchting? Hij staat daar wel uit de zon en regen e.d.
Morgen zal ik even 2 tekeningen uploaden van de woning zodat jullie mij misschien kunnen adviseren waar ik het beste de binnen units kan plaatsen.
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties.
Daarnaast las ik vandaag weer over de subsidie op LW warmtepompen en aangezien mijn radiatoren voldoende capaciteit blijken te hebben bij 55 graden aanvoer is dat misschien toch ook wel interessant, maar ja dan kan ik weet niet koelen en dat is toch waarom ik me hier 2 dagen geleden in ben gaan verdiepen omdat mijn vrouw en kinderen gewoon niet kon slapen door de warmte (30+ op de slaapkamers).
Wat betreft de installatie zou ik het grootste deel toch zelf moeten kunnen doen, helemaal volgens mij als ik kant en klare leidingen gebruik. Dan moeten ze alleen komen voor inbedrijfstelling, toch?
Toen ik dit huis bijna 3 jaar geleden heb gekocht en geleidelijk aan heb verbouwd heb ik met veel dingen al rekening gehouden zoals 2 extra groepen in de garage en nog een extra vrije groep waar uiteindelijk de zonnepanelen op zijn gekomen. Verder overal utp gelegd e.d. dus ik denk dat de installatie wel zou moeten lukken en dat ik daar niet veel voor aan hoef te schaffen.
Waar ik nu weer wel aan denk ik de plaatsing van de buitenunit. Als ik die op de garage zet dan loopt het voor de binnenunit boven wel af maar voor de unit in de woonkamer of keuken niet daar het dak van de garage iets hoger ligt, dit mag niet toch? Dan zou ik de unit eventueel onder de carport kunnen plaatsen maar die is aan 3 kanten gesloten dus ik weet niet of dat een probleem is voor wat betreft de beluchting? Hij staat daar wel uit de zon en regen e.d.
Morgen zal ik even 2 tekeningen uploaden van de woning zodat jullie mij misschien kunnen adviseren waar ik het beste de binnen units kan plaatsen.
Vraagje:
Zit toch even te kijken om een eenvoudige split airco op de overloop te monteren. Paar uurtjes met de deuren open zal moeten werken.
Ik kwam deze in spanje tegen
https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html
Ik kom deze serie hier niet echt tegen in dit topic(nouja 1x
)is hier een reden voor, het is geen COP killer maar ook niet slecht volgens mij.
Zit toch even te kijken om een eenvoudige split airco op de overloop te monteren. Paar uurtjes met de deuren open zal moeten werken.
Ik kom deze serie hier niet echt tegen in dit topic(nouja 1x
Ik wacht je indeling even af, maar ik kan wel zeggen ik vanuit mijn slaapkamer de badkamer goed warm krijg (de deur is vanuit de slaapkamer te zien) en de kamer daar naast gaat nog redelijk.Maikie18 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:16:
Ja dat heeft inderdaad wellicht voor verwarring gezorgd, echter was dat oorspronkelijk ook wel de bedoeling maar ik las dat als je bijvoorbeeld de deur van een andere slaapkamer open laat staan deze automatisch ook gekoeld of verwarmd wordt en indien echt nodig kan ik altijd nog de cv gebruiken. Ik kan me alleen nog helemaal niet voorstellen wat 1 unit op de ouderslaapkamer zal betekenen voor de andere ruimtes, het blijft gissen en ik ben bang om de verkeerde keuze te maken.
Een 3e kamertje dat 'om de hoek' zit is lastiger omdat die buiten de luchtstroom ligt.
Voor de beeldvorming mijn indeling:

De achtertuin zit bovenaan en de airco`s hangen in het midden van de grootste kamers.
Rechtsboven is de slaapkamer die het minst mee lift met de airco, maar bij mij dient die als berging.
Wat het hoogteverschil betreft is alleen de condensafvoer van belang, die hoort omlaag te lopen en dat kan overal heen zijn (naar buiten of naar een afvoer in huis).
Als dat echt niet lukt dan kan je een afvoer pompje gebruiken om het condens af te voeren.
Overigens heb je alleen bij koelen condensvorming.
In de specs van airco's kan je zien welk hoogteverschil mogelijk is, ik zie vaak tot 4m
Helaas is mijn spaans nogal brak maar die prijs wat ik zie (komt transport nog bij?) is erg netjes. Ik heb een complete MS uit deze serie en er is best meer over geschreven. wellicht in het airco topic ?Appie Heijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:39:
Vraagje:
Ik kom deze serie hier niet echt tegen in dit topic(nouja 1x)is hier een reden voor, het is geen COP killer maar ook niet slecht volgens mij.
dit is de R32 lijn van Daikin
Plaatjes zijn niet zo mooi als die van jou maar het gaat om het idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Maikie18 op 30-08-2016 08:51 ]
Komt nog 285€ aan verzendkosten bij. Zie:Appie Heijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:39:
Vraagje:
Ik kom deze serie hier niet echt tegen in dit topic(nouja 1x)is hier een reden voor, het is geen COP killer maar ook niet slecht volgens mij.
https://www.instaladorate...uery=transporte&results=6.
Is A+++ net als bijv de Daikin US, maar let wel op de specs, zijn toch wat minder. Bijv de Pdesign-verwarmingscapaciteit (= bij -10 gr C).Appie Heijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:39:
Vraagje:
Deze serie: 2,5 kW.
Daikin US 3.5: 4,5 kW.
Waarom de SCOP dan redelijk dicht bij elkaar ligt, maar de verwarmingscapaciteit zo verschilt, mag iemand anders uitleggen.
In elk geval, om ook die Pdesign-waarde te halen heb je het 5 kW-exemplaar nodig van de voordeliger serie (SCOP = 4,6). Die is iets duurder dan de Daikin US 3.5.
There's nothing moister than an oyster.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Oxellaar op 30-08-2016 10:23 ]
Mijn Spaans is ook niet zo best, maar Chrome vertaald het prima.Ray schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 07:48:
[...]
Helaas is mijn spaans nogal brak maar die prijs wat ik zie (komt transport nog bij?) is erg netjes. Ik heb een complete MS uit deze serie en er is best meer over geschreven. wellicht in het airco topic ?
Het ziet er overigens naar uit dat ik dit jaar minder elektriciteit over ga houden dan vorig jaar, boosdoener zal de zwembad pomp zijn die dag en nacht aan staat of misschien iets met de panelen, OT hoe kun je controleren of alle panelen nog werken?

Het gasverbruik is daarnaast wel pas 460m3.

[ Voor 10% gewijzigd door Maikie18 op 30-08-2016 13:34 ]
//OfftopicMaikie18 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:31:
Het ziet er overigens naar uit dat ik dit jaar minder elektriciteit over ga houden dan vorig jaar, boosdoener zal de zwembad pomp zijn die dag en nacht aan staat of misschien iets met de panelen, OT hoe kun je controleren of alle panelen nog werken?
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoeveel DC spanning geeft de SMA weer op het display?
Deel dat door het aantal panelen en je weet het (ongeveer) of het klopt.
Mppt 2 is niet aangesloten bij je, dus je hebt maar 1 string van x panelen verwacht ik.
Verder voortaan loggen naar PVoutput, dan heb je een beter overzicht
AUijtdehaag in "Datalogging: PV systemen"
In Nederland zijn de Daikin's die vergelijkbaar zijn de FTX35KV en FTXS35K couranter. Zelf heb de FTXS35K op de overloop op zolder opgehangen. In de hittegolf van afgelopen week bleven de zolder en slaapkamers onder de 23 graden. Koeler kreeg hij het niet, maar hij maakt wel het verschil tussen oncomfortabel niet kunnen slapen heet naar acceptabel. Hiervoor stond wel 24/7 de airco aan met de deuren open.Zodra je een deur dicht deed was het binnen no time weer te warm in die kamer.Appie Heijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:39:
Vraagje:
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Dat ken ik van deuren open of niet, er zit zo veel warmte in het huis dat je snel terug bij af bent.
Is er een kamer die als het ware 'achter' de airco (luchtstroom) ligt en toch goed mee komt?
Je moet trouwens geen snurkers hebben als alle deuren open staan
Is er een kamer die als het ware 'achter' de airco (luchtstroom) ligt en toch goed mee komt?
[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-08-2016 16:12 ]
Er is geen kamer waar de lucht direct ingeblazen wordt. Airco blaast het trapgat in en indirect worden daar de zolderkamer, 3 kamers op de eerste verdieping en de gang beneden mee gekoeld. Met die warmte moet de ventilator dan ook overdag op een flink hoge stand staan. 's Nachts hadden we hem op stand 2/5 en daar viel goed bij te slapen en bleef het koel genoeg.Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:10:
Dat ken ik van deuren open of niet, er zit zo veel warmte in het huis dat je snel terug bij af bent.
Als de kinderen wat groter zijn is het wel het idee in onze slaapkamer nog een unit op te hangen.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
De ftx s serie is de 410a serie en ftx m serie is r32. Persoonlijk vind ik ook de vormgeving van de M serie duidelijk mooier
Als ik naar de circulatie boven kijk dan is slaapkamer 1 of 3 een goede plek omdat deze zicht heeft op 2 andere kamers.Maikie18 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:50:
Plaatjes zijn niet zo mooi als die van jou maar het gaat om het idee.
[afbeelding]
[afbeelding]
De badkamer zit minder gunstig, die doet er wat langer over.
Ook trekt de warmte van beneden naar boven, maar of dat in de ochtend genoeg is ...
Misschien helpt de vide overdag als de zon er op staat, ik zie niet of dat de zon kant is (zuid).
Hier ongeveer vergelijkbare situatie. Een unit op de slaapkamer zelf is voor veel mensen oncomfortabel.Beatman schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:31:
[...]
Er is geen kamer waar de lucht direct ingeblazen wordt. Airco blaast het trapgat in en indirect worden daar de zolderkamer, 3 kamers op de eerste verdieping en de gang beneden mee gekoeld. Met die warmte moet de ventilator dan ook overdag op een flink hoge stand staan. 's Nachts hadden we hem op stand 2/5 en daar viel goed bij te slapen en bleef het koel genoeg.
Als de kinderen wat groter zijn is het wel het idee in onze slaapkamer nog een unit op te hangen.
De koude luchtstroom blaast bijna altijd over het bed, of je slaapkamer moet wel erg groot zijn.
Hier thuis hoef ik het sowieso niet te doen.
Op vakantie in hotelkamers was het ook altijd een strijd of de airco s'nachts aan of uit ging.
Natuurlijk won ik die strijd altijd
In de VS hangt het er van af of je het nog wel een hotelkamer kan noemen ...
Ik heb een weekje in Opryland gezeten en wat daar een hotelkamer heet zou je hier appartement noemen
Bovendien grenst elke kamer daar aan een tropische tuin, dus het was de airco zachtjes aan of hard aan
Ik heb een weekje in Opryland gezeten en wat daar een hotelkamer heet zou je hier appartement noemen
Bovendien grenst elke kamer daar aan een tropische tuin, dus het was de airco zachtjes aan of hard aan
Daar heb je zeker een punt. In mijn vorige woning hing de unit zoo zo onhandig dat op welke instelling dan ook ik bevroren in bed lag als hij aan stond.Oxellaar schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:50:
[...]
Hier ongeveer vergelijkbare situatie. Een unit op de slaapkamer zelf is voor veel mensen oncomfortabel.
De koude luchtstroom blaast bijna altijd over het bed, of je slaapkamer moet wel erg groot zijn.
Hier thuis hoef ik het sowieso niet te doen.
Op vakantie in hotelkamers was het ook altijd een strijd of de airco s'nachts aan of uit ging.
Natuurlijk won ik die strijd altijd
Met die ervaring heb ik nu de unit wel goed hangen (en minder vermogen!) en blaast hij nu enkel op de achterwand van de slaapkamer zonder dat je daar in bed last van hebt
Ah die kende ik nog nietRay schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 07:48:
[...]
Helaas is mijn spaans nogal brak maar die prijs wat ik zie (komt transport nog bij?) is erg netjes. Ik heb een complete MS uit deze serie en er is best meer over geschreven. wellicht in het airco topic ?
Ik laat hem wel in Duitsland bezorgen op mijn Duitse post adres. Dan kost het maar 99 euro. Van de zotte, gewoon (mis)bruik maken van de massieve belangstelling uit NL voor de L/W warmtepompen.RAFA schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:03:
[...]
Komt nog 285€ aan verzendkosten bij. Zie:
https://www.instaladorate...uery=transporte&results=6.
Verwarming is echt nagenoeg niet nodig, wellicht als we een tijd lang noorderwind hebben en de radiator in de gang niet genoeg vermogen kan leveren met 35gr aanvoer (ivm l/w warmtepomp).zeegerd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:06:
[...]
Waarom de SCOP dan redelijk dicht bij elkaar ligt, maar de verwarmingscapaciteit zo verschilt, mag iemand anders uitleggen.
In elk geval, om ook die Pdesign-waarde te halen heb je het 5 kW-exemplaar nodig van de voordeliger serie (SCOP = 4,6). Die is iets duurder dan de Daikin US 3.5.
Het hoeft ook zeker niet steenkoud te worden. Echter die 30 graden die we elk jaar een paar nachten hebben is wel echt slopend. Wij houden het beneden redelijk koel. Elke dag van 25gr of hoger zorgt dat er 1-2gr per dag bij komt op de benedenverdieping. Dit duurt ook rustig 1-2 dagen voor het echt aanmerkelijk lager wordt.Beatman schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:02:
[...]
In Nederland zijn de Daikin's die vergelijkbaar zijn de FTX35KV en FTXS35K couranter. Zelf heb de FTXS35K op de overloop op zolder opgehangen. In de hittegolf van afgelopen week bleven de zolder en slaapkamers onder de 23 graden. Koeler kreeg hij het niet, maar hij maakt wel het verschil tussen oncomfortabel niet kunnen slapen heet naar acceptabel. Hiervoor stond wel 24/7 de airco aan met de deuren open.Zodra je een deur dicht deed was het binnen no time weer te warm in die kamer.
Idee is om overdag de airco op 22 graden te zetten op bovenverdieping, ook op de dagen dat het nog niet extreem warm is. Dan krijgt de bovenverdieping ook niet zo de kans om als massa volledig op te warmen.
Beneden wil ik volgend jaar een sarara installeren, deze zal met name ondersteuning zijn voor de 5KW L/W warmtepomp. Met name het ontvochtigen en bevochtigen is een zeer welkome optie. Uiteraard kan deze dan ook op 22-23 graden in de zomer ingesteld worden, icm de raampjes en deurtjes overdag zoveel mogelijk dicht en 's-nachts open. Denk ik dat we een heel aardig klimaatbeheersingssysteem hebben in onze jaren 60 woning, kijkende naar zowel koeling/verwarming en ont/bevochtigen.
Wel jammer op zich dat we dan 2 buitenunits moeten hebben (met L/W WP zelfs 3), liefst had ik een multisplit gehad, maja die hebben niet de features van de sarara en hebben gevoelsmatig ook bijna altijd een lagere COP/EER.
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 31-08-2016 10:11 ]
Ok. Ik zie op de website een bedrag van 345€ voor transport naar Duitsland staan. Althans, dat is transport vanuit henzelf geregeld.Appie Heijn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:08:
[...]
Ik laat hem wel in Duitsland bezorgen op mijn Duitse post adres. Dan kost het maar 99 euro. Van de zotte, gewoon (mis)bruik maken van de massieve belangstelling uit NL voor de L/W warmtepompen.
[...]
Kijk ook eens in de UK. Heb er zojuist een Daikin Emura 3,5kW (r410a) besteld voor 1005€. Komt nog wel +/- 75€-100€ transport bij.
Wat ik begrepen heb is dat Mitsubishi en Panasonic niet zo moeilijk zijn qua garantie.
Daikin echter doet nogal moeilijk met geïmporteerde airco's. Dit heb ik gehoord van een grote retailer installateur. Of er veel verschil zit tussen afhandeling met consumenten en retail weet ik niet, beide keren is het volgens mij fabrieksgarantie.
Heb jij hier nog over nagedacht? Of gewoon de gok genomen.
Daikin echter doet nogal moeilijk met geïmporteerde airco's. Dit heb ik gehoord van een grote retailer installateur. Of er veel verschil zit tussen afhandeling met consumenten en retail weet ik niet, beide keren is het volgens mij fabrieksgarantie.
[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 31-08-2016 10:37 ]
Eerlijk gezegd ging ik er automatisch van uit dat de garantie binnen de EU wettelijk geregeld is...Zal nog even de retailer mailen waar ik de unit besteld heb (dit is een officiële Daikin dealer).Appie Heijn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:31:
Wat ik begrepen heb is dat Mitsubishi en Panasonic niet zo moeilijk zijn qua garantie.
Maar heb jij niet hetzelfde probleem wanneer jij je Daikin uit Spanje haalt?
Jazeker, dat klopt, alleen ik hoorde dat garantie debakel gisteren op een bouwplaats. Vandaar dat ik het even meldt. Helaas kan ik het niet verifiëren. één of ander groot winkelketen, bestelde daikin in China(dus wel outside EU), de inkoper had geverifieerd of er technische verschillen waren, nee dus. Deze specifieke units kwamen uit dezelfde fabriek als degene welke in europa werden geleverd.
Honderden hadden ze besteld voor over de hele wereld ivm het enorme prijsverschil. Echter in NL trok Daikin de handen er vanaf, reparaties binnen garantietermijn werden door degene uitgevoerd waar ik gisteren mee sprak, desbetreffende kledingmerk was nogal pissed off mbt de hoge facturen. Zowel materiaal als uren moesten ze volledig zelf betalen.
Wellicht dat outside EU hier het verschil maakt.
Twijfel twijfel. Zal ik boven ook een ururu sarara nemen, zou de bovenverdieping ook meeliften op het ont/bevochtigen van de benedenverdieping. Zit nogal een prijsverschilletje in namelijk.
Bovenstaande constructies schijnen vaker voor te komen, echter Samsung/Mitsubishi schijnen wat coulanter te zijn was zijn ervaring.
Honderden hadden ze besteld voor over de hele wereld ivm het enorme prijsverschil. Echter in NL trok Daikin de handen er vanaf, reparaties binnen garantietermijn werden door degene uitgevoerd waar ik gisteren mee sprak, desbetreffende kledingmerk was nogal pissed off mbt de hoge facturen. Zowel materiaal als uren moesten ze volledig zelf betalen.
Wellicht dat outside EU hier het verschil maakt.
Twijfel twijfel. Zal ik boven ook een ururu sarara nemen, zou de bovenverdieping ook meeliften op het ont/bevochtigen van de benedenverdieping. Zit nogal een prijsverschilletje in namelijk.
Bovenstaande constructies schijnen vaker voor te komen, echter Samsung/Mitsubishi schijnen wat coulanter te zijn was zijn ervaring.
[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 31-08-2016 10:58 ]
Mitsubishi Nederland, Alklima dus, geeft geen garantie op in buitenland bestelde artikelen. Simpelweg omdat ze geen koopovereenkomst hebben met de eigenaar. Of het wettelijk helemaal klopt weet ik niet, maar garantie verlenen ze iig niet.
Daikin is sowieso een draak van een bedrijf wat garantie betreft is mijn ervaring. Ze zijn zo enorm groot, dat ze jouw als klant niet echt serieus nemen.
Daikin is sowieso een draak van een bedrijf wat garantie betreft is mijn ervaring. Ze zijn zo enorm groot, dat ze jouw als klant niet echt serieus nemen.
Nog even gebeld met Daikin NL. Geven aan alleen garantie te verlenen aan producten gekocht in Nederland (i.v.m. ander productgamma). De Emura wordt tevens in Ned geleverd (zelfde type) dus bij defecten zou het te proberen zijn om garantie te claimen.
Installateur uit de UK zegt geen garantie in Ned te kunnen verlenen (logisch....). Maar kan wel materialen kosteloos leveren bij defecten (uiteraard na beoordeling installateur uit Ned) en alleen op een UK adres (is geen probleem). In mijn kennissenkring zijn zeker 3 man die uit de koeltechniek komen dus wat dat betreft durf ik het wel aan. Inbedrijfstelling zal tevens door een van hen gebeuren.
Installateur uit de UK zegt geen garantie in Ned te kunnen verlenen (logisch....). Maar kan wel materialen kosteloos leveren bij defecten (uiteraard na beoordeling installateur uit Ned) en alleen op een UK adres (is geen probleem). In mijn kennissenkring zijn zeker 3 man die uit de koeltechniek komen dus wat dat betreft durf ik het wel aan. Inbedrijfstelling zal tevens door een van hen gebeuren.
[ Voor 0% gewijzigd door RAFA op 31-08-2016 17:08 . Reden: Typo ]
Daarstraks even een gesprekje gehad met een van de aanbieders van warmtepompen en die vertelde dat je toch echt voor elke kamer apart een unit nodig hebt, dit gaat me dan toch te ver en dus zal ik keuzes moeten gaan maken.
Gisteren met behulp van AUijtdehaag mijn raspberry in gebruik genomen en domoticz geïnstalleerd en ik was al een tijdje niet meer bezig met de cijfers maar nu blijkt dat mijn gasverbruik t.o.v. 3 jaar geleden toch al serieus gedaald is, we begonnen op 16xx, toen 12xx en dit jaar komen we naar verwachting rond de 7xx uit.
Dus voor het verbruik hoef ik het al niet echt meer te doen maar zoals eerder aangegeven willen we in de zomer, wanneer het echt 30+ graden op de slaapkamer is, toch wel wat verkoeling hebben en als we er dan toch 1 hebben hangen kunnen we ook mooi ons stroom overschot benutten om het gasverbruik nog verder te verlagen.
Ik kreeg het advies om te beginnen met een multi split unit op de bovenverdieping met 2 binnenunits in de grootste slaapkamers.
Nu dacht ik dat dat inderdaad een goed idee was en als blijkt dat het daarmee in de zomer koel wordt en in de winter op temperatuur gehouden kan worden en we hebben dan nog steeds overschot kunnen we er voor beneden een aparte split unit hangen.
Of zeggen jullie die van beneden ook meteen doen of die multi split unit 1 boven en 1 beneden hangen
Deze zijn me aangeboden
2 FTX20KV binnen units en een 2MXS40H buiten unit.
Gisteren met behulp van AUijtdehaag mijn raspberry in gebruik genomen en domoticz geïnstalleerd en ik was al een tijdje niet meer bezig met de cijfers maar nu blijkt dat mijn gasverbruik t.o.v. 3 jaar geleden toch al serieus gedaald is, we begonnen op 16xx, toen 12xx en dit jaar komen we naar verwachting rond de 7xx uit.
Dus voor het verbruik hoef ik het al niet echt meer te doen maar zoals eerder aangegeven willen we in de zomer, wanneer het echt 30+ graden op de slaapkamer is, toch wel wat verkoeling hebben en als we er dan toch 1 hebben hangen kunnen we ook mooi ons stroom overschot benutten om het gasverbruik nog verder te verlagen.
Ik kreeg het advies om te beginnen met een multi split unit op de bovenverdieping met 2 binnenunits in de grootste slaapkamers.
Nu dacht ik dat dat inderdaad een goed idee was en als blijkt dat het daarmee in de zomer koel wordt en in de winter op temperatuur gehouden kan worden en we hebben dan nog steeds overschot kunnen we er voor beneden een aparte split unit hangen.
Of zeggen jullie die van beneden ook meteen doen of die multi split unit 1 boven en 1 beneden hangen
Deze zijn me aangeboden
2 FTX20KV binnen units en een 2MXS40H buiten unit.
met exact die gedachte ben ik ook begonnen. Als je echter die mxs lijn volgt zie je dat het verschil met een 3 of 4 poorts steeds kleiner wordt.
daarnaast zou ik minimaal een ftx s als binnenunit willen
en om het compleet te maken waarom niet de nieuwe r32 lijn. dus de mxm buiten unit serie en de ftxm binnenunits.....
wat vraagt hij trouwens voor de dubbel split uit je post ?
daarnaast zou ik minimaal een ftx s als binnenunit willen
en om het compleet te maken waarom niet de nieuwe r32 lijn. dus de mxm buiten unit serie en de ftxm binnenunits.....
wat vraagt hij trouwens voor de dubbel split uit je post ?
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 31-08-2016 17:41 ]
Wettelijk gezien heb je als consument recht op minimaal 2 jaar garantie bij de verkopende partij. Dat is idd niet alklima. Indien je om wat voor reden niet gebruik kan maken van "gewone" garantie. Dan doe je beroep op fabrieksgarantie. Aangezien Alklima mitsubishi vertegenwoordigt in NL. Zijn zij je aanspreekpunt. In principe dienen zij een monteur te sturen welke jij moet betalen. Alklima moet de onderdelen betalen.Oxellaar schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:41:
Mitsubishi Nederland, Alklima dus, geeft geen garantie op in buitenland bestelde artikelen. Simpelweg omdat ze geen koopovereenkomst hebben met de eigenaar. Of het wettelijk helemaal klopt weet ik niet, maar garantie verlenen ze iig niet.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2