Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.026 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 08:21
Ray schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:40:
met exact die gedachte ben ik ook begonnen. Als je echter die mxs lijn volgt zie je dat het verschil met een 3 of 4 poorts steeds kleiner wordt.

daarnaast zou ik minimaal een ftx s als binnenunit willen

en om het compleet te maken waarom niet de nieuwe r32 lijn. dus de mxm buiten unit serie en de ftxm binnenunits.....

wat vraagt hij trouwens voor de dubbel split uit je post ?
Vanwaar minimaal de ftx s? Omdat deze een motion sensor heeft? Ik weet niet waarom niet de r32 lijn dit is me aangeboden en ik heb daar niet specifiek om gevraagd.

Inclusief materiaal +- 2000

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:28:
[...]

Wettelijk gezien heb je als consument recht op minimaal 2 jaar garantie bij de verkopende partij. Dat is idd niet alklima. Indien je om wat voor reden niet gebruik kan maken van "gewone" garantie. Dan doe je beroep op fabrieksgarantie. Aangezien Alklima mitsubishi vertegenwoordigt in NL. Zijn zij je aanspreekpunt. In principe dienen zij een monteur te sturen welke jij moet betalen. Alklima moet de onderdelen betalen.
Ik ben het helemaal met je eens, maar die laatste zin krijg je niet voor elkaar.
Ze zullen je willen helpen, maar onderdelen zul je gewoon moeten betalen.

Bij garantieaanvraag moet je een serienummer van het toestel opgeven.
Alle in Nederland uitgegeven serienummers zijn bij de importeur bekend, zonder nummer sowieso geen garantie..
Als de importeur het nummer niet kent, geeft hij geen gewoon geen garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 31-08-2016 20:07 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Maikie18 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:39:
[...]

Vanwaar minimaal de ftx s? Omdat deze een motion sensor heeft? Ik weet niet waarom niet de r32 lijn dit is me aangeboden en ik heb daar niet specifiek om gevraagd.

Inclusief materiaal +- 2000
Er zijn meer verschillen, weet ze zo snel niet allemaal meer. De S is ook wat luxer in ieder geval en vanaf een 3 poorts unit moet je sowieso een S serie hebben.

De M serie, herhaling, is nieuwer, presteert wat beter en ziet er imho beter uit. Vooral daarom heb ik hem gekozen :) En vanuit de gedachte dat er langer onderdelen beschikbaar zullen zijn aangezien Daikin op termijn de 410 serie zal uitfaseren.
Nadeel wat ik nu wel ervaar is dat er nog weinig ervaring mee is. zowel bij installateurs als bij Daikin service zelf zodat mankementen niet direct benoemd kunnen worden

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 31-08-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Het zou handig zijn als er een vergelijkingssite zou zijn :P

Ik zal eens kijken wat het prijsverschil is met een ftxj set, die zien er mooier uit en zijn wel met R32.

[ Voor 47% gewijzigd door Maikie18 op 31-08-2016 22:20 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Oxellaar schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:03:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar die laatste zin krijg je niet voor elkaar.
Ze zullen je willen helpen, maar onderdelen zul je gewoon moeten betalen.

Als de importeur het nummer niet kent, geeft hij geen gewoon geen garantie.
Ik hoop niet dat ik ooit voor het blok kom te staan.

Maar heb ook wel eens een conflict met een ketelmerk gehad, deze begonnen ook een leuk garantie willen we niet afgeven verhaal. Uiteindelijk wel zover gekregen om toch het onderdeel en werkloon voor hun rekening te nemen. Heeft echt wel 2-3 uur telefoneren gekost. Hangt er een beetje van af wat er kapoy is en waardoor.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Op de site van daikin is een brochure waar ze allemaal instaan. Met alle opties die er zijn onder elkaar en erachter welke units het ondersteunen. Ftx-kv is meer budgetmodel. Afstandsbediening is simpeler, heeft geen weektimer, geen Motion sensor, is als single split wat onzuiniger en het 35 model is van dezelfde grootte als de zwakkere modellen.

De ftxs-k is iets mooier afgewerkt, heeft een moderne afstandsbediening met veel functies en 35 binnenunit is een maatje groter, zelfde als de 50. Hierdoor meer afgevend vermogen bij lagere fan. Ook is hij als single split zuiniger.

Voor allebei is er een WiFi module. Deze verschillen wel van elkaar.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Beatman schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:31:
Op de site van daikin is een brochure waar ze allemaal instaan. Met alle opties die er zijn onder elkaar en erachter welke units het ondersteunen. Ftx-kv is meer budgetmodel. Afstandsbediening is simpeler, heeft geen weektimer, geen Motion sensor, is als single split wat onzuiniger en het 35 model is van dezelfde grootte als de zwakkere modellen.

De ftxs-k is iets mooier afgewerkt, heeft een moderne afstandsbediening met veel functies en 35 binnenunit is een maatje groter, zelfde als de 50. Hierdoor meer afgevend vermogen bij lagere fan. Ook is hij als single split zuiniger.

Voor allebei is er een WiFi module. Deze verschillen wel van elkaar.
Thanks! Ga morgen even de brochures bekijken en vergelijken. Ik heb net nog een offerte opgevraagd voor een multi split met 2x de ftxj20mw.

Het liefst heb ik de ftxz maar die is er niet in multi split en dan heb je het over een heel ander prijskaartje en is misschien wel overkil in mijn situatie ook.

• Oxellaar
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:31:
[...]

Ik hoop niet dat ik ooit voor het blok kom te staan.

Maar heb ook wel eens een conflict met een ketelmerk gehad, deze begonnen ook een leuk garantie willen we niet afgeven verhaal. Uiteindelijk wel zover gekregen om toch het onderdeel en werkloon voor hun rekening te nemen. Heeft echt wel 2-3 uur telefoneren gekost. Hangt er een beetje van af wat er kapoy is en waardoor.
Die cv ketel was in NL verkocht, door de fabrikant. Cv ketels buiten NL kopen is niet toegestaan.
Met je warmtepomp is dat een ander verhaal, die komt bij een andere importeur vandaan.

Maar wees gerust, er zal meestal niets gebeuren en draaien ze jaren zonder problemen

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Oxellaar schreef op donderdag 01 september 2016 @ 06:56:
[...]

Die cv ketel was in NL verkocht, door de fabrikant. Cv ketels buiten NL kopen is niet toegestaan.
Met je warmtepomp is dat een ander verhaal, die komt bij een andere importeur vandaan.

Maar wees gerust, er zal meestal niets gebeuren en draaien ze jaren zonder problemen
Cv ketel was wel in nederland gekocht en geplaatst ;) echter heb ik hem overgekocht en thuis geplaatst. Dan vervalt elke vorm van garantie werd mij gezegd. Uiteraard niet mee eens als het mankement(defecte printplaat) totaal niets met wel of niet verhuizen uit te staan kan hebben. Wat gebeurde er namelijk, als je het menu opende om waarden af te lezen, en je liet hem staan op het aflezen voor 5-10 minuten dan sneuvelde de software op de printplaat. Toen heb ik gezegd dat ik het een ontwerpfout vond. Als ik een computer in de bios opstart en ik loop 5 minuten weg dan mag het moederbord ook niet sneuvelen lijkt mij. Deze vergelijking toen ook gemaakt en kreeg het ondanks de verhuizing toch vergoed.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Maikie18
Het valt me op dat deze modellen geen afwezigheidsfunctie hebben, moet je ze dan overdag op de nachtmodus zetten zodat de temperatuur niet te ver onderuit gaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WkttgZQ.png

• Ray

Ray

kijk dan naar de FTXM-M die hebben all functies. Ik heb er daar 3 van en die FTXJ emura

• Maikie18
Is die ftxm er ook als multi split dan?

Een multi split met 2x de ftxj komt +- 800 euro duurder uit dan de ftx.

• Ray

Ray

jazeker. de MXM - getal - M is de buitenunit en afhankelijk van het type kunnen daar tot 5 binnenunits op aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 01-09-2016 14:19 ]

• Maikie18
Dan is mijn keuze wel gemaakt denk ik want die ftxm is nagenoeg even duur als de ftxs maar heeft een veel betere scop.8,53 tegenover de 7,4 en volgens mij ook 19dB tegenover 22 dB

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 13:56
Maikie18 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:52:
Dan is mijn keuze wel gemaakt denk ik want die ftxm is nagenoeg even duur als de ftxs maar heeft een veel betere scop.8,53 tegenover de 7,4 en volgens mij ook 19dB tegenover 22 dB
Kleine correctie; SCOP = SEER.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het aantal dB zou voor mij zwaar wegen, want :O lukt me niet als ik iets anders hoor dan zacht geruiis :P
Minder verbruik is natuurlijk altijd fijn als het niets extra kost ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Maikie18
RAFA schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:19:
[...]

Kleine correctie; SCOP = SEER.
Oh ja, maar gaat me uiteindelijk het meeste op de SCOP en die zijn 5,10 voor de ftxm tegenover 4,77 voor de ftxs. Vraag me alleen wel af wat wat er vanaf gaat naarmate je er meer op 1 systeem hebt.

• Oxellaar
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:52:
Een unit die in de laagste stand weinig geluid maakt is zeker een pluspunt.
Maar vergeet niet dat de stille modus nooit ingeschakeld word als de fan op auto staat.
En als je echt gaat verwarmen met een L/L is de automatische snelheid, voor de ventilator, de enige juiste stand.
Die 19 dB zul je dus bij normaal gebruik nooit hebben, maar altijd hoger.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De stille stand is best goed bruikbaar als de gewenste temperatuur is bereikt.
Maar er zijn grenzen, in mijn huiskamer is de airco vrij krap bemeten en dan beent hij het met verwarmen niet bij als het vriest.
Als ik alleen een slaapkamer koel houd dan doet hij het met gemak, hij pendelt zelfs :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Ray

Ray

ik heb de bovenkamers altijd op de stille stand staan. meer flow is al niet comfortabel vind ik zelf. Ik weet niet of dat met verwarmen ook zo gaat werken.

De woonkamer is inderdaad een ander verhaal. Hoewel nu met koelen ik ook vaak de lage stand kan gebruiken als het niet te warm is. Maar goed daar ga ik ook niet verwarmen, dat laat ik de vloer toen

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:18:
ik heb de bovenkamers altijd op de stille stand staan. meer flow is al niet comfortabel vind ik zelf. Ik weet niet of dat met verwarmen ook zo gaat werken.

De woonkamer is inderdaad een ander verhaal. Hoewel nu met koelen ik ook vaak de lage stand kan gebruiken als het niet te warm is. Maar goed daar ga ik ook niet verwarmen, dat laat ik de vloer toen
Juist daarom hier geen multi split heb genomen, naast de aanschafprijs.
Ik gaf het al eerder aan, koude wind over je bed is niet fijn.
Gewoon centraal geplaatst op de overloop. De fan kan prima op de mid, of zelfs high, wat ook beter is voor het rendement.
Het niet kunnen bereiken van de gewenste ruimtetemperatuur, door een lage fan stand, is niet best voor het rendement.

In verwarmen is een lage stand nog sneller schadelijk voor het rendement of comfort.
De warmte blijft rond de unit hangen, zonder goed te mengen.

• Maikie18
Oxellaar schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:31:
[...]

Juist daarom hier geen multi split heb genomen, naast de aanschafprijs.
Wat heeft dat met multi split te maken dan? Zelfde probleem heb je met een enkele dan toch ook? Capaciteit lijkt me gewoon te groot

• Ray

Ray

met de instellingen zoals ze nu zijn is het wel prima zoals ik het wil en dus altijd stil. Units hangen zo dat ze nooit direct op mij blazen maar op een leeg deel vd ruimte.

Echter met de fan op standje meer verplaats het zoveel lucht dat ik dat als niet prettig ervaar. Die fan hoeft ook niet hoger want op de laagste stand is er genoeg koeling. Ik denk dat ik effectief minder dan 50% gebruik.
Doordat er altijd wel een paar tegelijk draaien belast ik de buitenunit wel normaal waardoor het rendement redelijk blijft....denk ik ???

• Oxellaar
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:37:
[...]

Wat heeft dat met multi split te maken dan? Zelfde probleem heb je met een enkele dan toch ook? Capaciteit lijkt me gewoon te groot
Ik heb voor hier een multi split overwogen op iedere slaapkamer een binnendeel.
Om 3 binnendelen op een perfecte plek te kunnen plaatsen valt niet mee. Dus geen leidingen of goot in het zicht. Condensafvoer zonder pomp en geen uitblaas over de bedden.
In mijn geval onmogelijk, vandaar een single split op een centrale plaats.
Heb nu wel alle genoemde eisen kunnen afvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Oxellaar schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:48:
[...]

Heb je dan nu een unit op de overloop gemonteerd? Hoe moet ik me dat voorstellen? Krijg je daarmee de slaapkamers koel en/of warm genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:48:
[...]

Ik heb voor hier een multi split overwogen op iedere slaapkamer een binnendeel.
Om 3 binnendelen op een perfecte plek te kunnen plaatsen valt niet mee. Dus geen leidingen of goot in het zicht. Condensafvoer zonder pomp en geen uitblaas over de bedden.
Dat waren inderdaad ook mijn eisen en het was een hele puzzel om dat zo te krijgen. Ik heb voor mijn gevoel een redelijk compromis kunnen maken. Uitblaas is goed geregeld, geen pompjes nodig en zeer beperkt leidingwerk in het zicht op de bovenverdieping (direct naast unit het plafond in) Enige wat je wat meer ziet is een gootje van 25 x 25 waar de waterafvoer doorheen loopt. In de woonkamer helemaal blind op kunnen hangen.
Heeft me dan ook aardig wat uren puzzelen gekost, dat dan weer wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 02-09-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Bij mij is het ook vrij simpel, in principe moet ik de 3 units eenvoudig blind op kunnen hangen.

Graag wil ik nog even het SCOP rendement van multi split units aanhalen, het klopt inderdaad dat de SCOP iets afneemt maar dat het uiteindelijk bijna nihil is. Als je bijvoorbeeld de ftxm20 neemt dan is de scop 4,77 voor de normale split unit. Neem je dan een multi split met 2x de ftxm20 dan is de SCOP 4,24, een stukje minder dus MAAR neem je er vervolgens een met 3 units dan neemt de SCOP weer toe, namelijk 4,60.

En dan heb ik het nog niet over de SEER want die is bij de enkele unit 7,79 en bij de multi's is die zelfs 8,5.

Uiteraard komt dit wel allemaal uit de boekjes dus in hoeverre het klopt is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen om het huis te verwarmen met en airco, weten jullie goede leveranciers waar ik informatie kan halen? (het liefst een installateur waar goede ervaringen mee zijn)
ik neig zelf naar een daikin emura II, de ururu vind de vrouw niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:57:
[...]

Heb je dan nu een unit op de overloop gemonteerd? Hoe moet ik me dat voorstellen? Krijg je daarmee de slaapkamers koel en/of warm genoeg?
Hij hangt bovenin het trapgat en blaast over het trap heen de overloop op, richting de 4 slaapkamers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2n448JuT0GWn4rp3jYvB8Dst/thumb.jpg
Deze foto is gemaakt vanaf de trap, als je naar beneden loopt.

Koelen ging afgelopen weken prima, de gehele bovenverdieping was ongeveer 23 graden.
Dat was ook het setpoint.
Buiten was het ongeveer 28 tot 33 graden die week. Alles is goed geïsoleerd en overal rolluiken, zowel noord als zuidkant.
Laat hem dus gerust zo'n warme week aan 1 stuk door draaien.

Hij hangt er sinds afgelopen mei, dus verwarmen is nog niet nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

toch verbazend dat deze er wel mooi uitziet terwijl bij Ambrava in de showroom het rooster en de klep helemaal geel zijn.
Ik zie nu ook (wist vertegenwoordiger ook niet...) dat er wel degelijk blauw licht uit komt (hij dacht een fotoshop , in de brochure staat het ook vandaar dat ik het vroeg) Voor op een slaapkamer is dat wellicht minder prettig (daarom dus ook de vraag)

Ik heb ook overwogen enkel de overloop te gebruiken maar mijn indeling is wel zo anders dat er geen circulatie te verwachten was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Toshiba heeft verlichte toetsen, blauw bij koelen valt best op in een donkere kamer maar je kan de leds dimmen of uit laten.
Als je de remote gebruikt gaan de leds even aan :)
Dat een showroom model verkleurt is wel jammer en wordt misschien door de verlichting versneld, dat levert natuurlijk vragen op bij klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tja en als men dan je ook niet kan vertellen of het verkleuring is (ze hingen er een paar maanden, niet in direct zonlicht) of juist bij dit model hoort dan denk je ook wie moet het dan wel weten (was dus bij de importeur zelf) Zelfde vraag voor die verlichting.

Vooral die verkleuring was voor mij reden om niet voor het merk te kiezen terwijl die van Oxellaar er dus prima uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:55:
toch verbazend dat deze er wel mooi uitziet terwijl bij Ambrava in de showroom het rooster en de klep helemaal geel zijn.
Ik zie nu ook (wist vertegenwoordiger ook niet...) dat er wel degelijk blauw licht uit komt (hij dacht een fotoshop , in de brochure staat het ook vandaar dat ik het vroeg) Voor op een slaapkamer is dat wellicht minder prettig (daarom dus ook de vraag)

Ik heb ook overwogen enkel de overloop te gebruiken maar mijn indeling is wel zo anders dat er geen circulatie te verwachten was
Ik heb er toch al een honderdtal gezien, geen enkele met verkleuring.
Bij Ambrava is het mij nooit opgevallen.

De blauwe verlichting gaat aan zodra "virus doctor" ingeschakeld wordt.
Je kunt trouwens ook alle verlichting uitschakelen.

Maar in de nacht verlicht hij mooi de overloop en trap, best makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

https://drive.google.com/...tVTVERGM/view?usp=sharing

zo trof ik het daar dus aan. Rooster en uitblaasklep dus flink geel en een vertegenwoordiger die geen verklaring ervoor had, en ook niet wist te vertellen hoe het met de verlichting zit (die dus gewoon uit kan zoals ik nu lees)

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 03-09-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja ik ik ken de showroom, vaak daar geweest voor trainingen ed.
Zal er eens wat van zeggen als ik er weer kom, want eigenlijk klopt het niet ;)

Het vreemde is dat deze binnendelen ook geschikt zijn voor de grote DVM systemen en het verkleuren nooit is opgevallen. En dan zijn het er makkelijk een stuk of 20. Op de foto's is het idd erg lelijk.

Was jij toen voor de 5000 of de 7000 serie gegaan en wat waren de prijzen eigenlijk?

[ Voor 30% gewijzigd door Oxellaar op 03-09-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59

Tazzios

..

Ik heb een 5000 op de slaapkamer hangen waarbij de klep binnen 4 maanden al geel werd. Hangt niet in direct zonlicht.
De 7000 in de woonkamer is gelukkig niet aan het verkleuren.

Het blauwe licht is toch juist het werkende element van de virus doctor? Ik heb ook een losse luchtzuivering apparaat daar zit ook een blauwe UV tl lamp in

[ Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 03-09-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik had een offerte liggen voor een MS met 4 x een 7000 serie voor 1000 euro minder dan de Daikin offerte. De specs waren zelfs beter (overal wifi en 16 DB nachtstand) maar ik ben dus compleet afgeknapt op wat ik daar in Apeldoorn te zien (en te horen) kreeg.

Ik had speciaal een afspraak gemaakt om te kijken en informatie op te doen. Dat eerste is gelukt, het tweede niet. Zelfs een simpel iets als welke remote hoort hier nu bij ging mis. 'deze is het zeker' een prima ding. echter dat was een model van 2 series terug. Kleine dingen maar zoiets verwacht je wellicht van een lokale dealer maar niet bij de importeur zelf.

In mijn Daikin zit ook een 'virus doctor' flash streamer. Maar die werkt gewoon zonder enige vorm van licht. wat je ziet is de groene aan led.

De emura geeft wel wat licht (in de kleur van de modes) dat schijnt uit te kunnen maar nog niet naar gezocht, in de woonkamer stoort me dit niet

edit. als blijkt dat ze in de praktijk ook verkleuren is het in ieder geval wel een eerlijke weegave in de showroom :P

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 03-09-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tazzios schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:33:
Ik heb een 5000 op de slaapkamer hangen waarbij de klep binnen 4 maanden al geel werd. Hangt niet in direct zonlicht.
De 7000 in de woonkamer is gelukkig niet aan het verkleuren.

Het blauwe licht is toch juist het werkende element van de virus doctor? Ik heb ook een losse luchtzuivering apparaat daar zit ook een blauwe UV tl lamp in
We gaan het zien of hij gaat verkleuren. Zo ja, ga ik garantie aanvragen.

Geen flauw idee of het blauwe licht een echte functie heeft, maar virus docter werkt met plasma ionisatie en zonder de verlichting werkt dit nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Onze Toshiba multisplit (woonkamer / keuken) staat zowel bij verwarmen als bij koelen altijd in de fluisterstand.
Geen enkel probleem om de beide ruimtes op temperatuur te houden, scheelt bovendien ook nog eens in elektrisch verbruikt t.o.v. de automatische stand.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dan heb je toch wel veel teveel vermogen, of erg weinig behoefte.
Want in de fluisterstand is het vermogen ook minimaal.

De fan motor is hier ongeveer 20watt op maximaal, dus veel valt er niet te besparen.

[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 03-09-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Opgenomen elektrisch vermogen afgelezen op een ABB kWh meter, tijdens verwarmen 900 Watt (fluisterstand) en 2500 Watt (automatische stand).
Dan waait het ook te hard in de woonkamer en kan ik bovendien wel in de korte broek gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja ok, maar wat hij verbruikt wat er gewenst is, of wordt het 24 graden als je 21 vraagt?

Als ik jouw zo hoor, dan heb je teveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

teveel vermogen is natuurlijk relatief (net als bij een cv) verwarm je op max vermogen de ruimte in zeg een uur of doe je op de fluisterstand (verlagen aanvoertemp cv) er 3 uur over.

Dat vind ik dus het fijne van de 'moderne' WP. eerder had ik een aan uit versie en dat ging er dus vol op. De huidige versie doseert dat veel beter. Echter zoals Speksteen ook zegt op automatisch gaat het mij vaak ook nog te hard af. Dan liever wat langer koelen / verwarmen op een lager pitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Onderstaande hangt hier in huis van Toshiba.

Buitenunit multi-split RAS-M18UAV
verwarmingsvermogen: nominaal 5,6 kW maximaal 8,3 kW

Binnenunit keuken RAS-M07N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 2,7 kW maximaal 3,7 kW

Binnenunit kamer RAS-B16N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 5,5 kW maximaal 6,9 kW

Beide units staan eigenlijk altijd in fluisterstand, doordat je de stand van de klep ook nog kunt wijzigen nooit last van tocht en toch lekker op temperatuur.

Het vermogen van de speksteenkachel is 8 kW en daar hebben we het nog nooit koud mee gehad.
Maar altijd fijn om deze als backup achter de hand te hebben. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:26
Hoe is jullie ervaring met het geluid dan? Ik vind de 20db in de fluisterstand van bveen Emura zeer acceptabel. Oxxelaar schreef eerder in dit topic dat voor verwarming toch altijd een hogere stand nodig is. Dat gegeven heeft mij toch wel doen twijfelen voor een llwp. Bij een emura zit je bij een hogere stand al snel op 35db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vermogen warmtepomp moet je niet te klein nemen want dan heb je niet genoeg aan de fluisterstand.
Wij horen niets ook niet van de buiten-unit trouwens, deze hangt uit het zicht aan de zijmuur net boven het dak van de berging.
Enige nadeel van een LL warmtepomp zijn de binnenunits in combinatie met de WAF.
Maar alles hangt hier nu een jaar en hoor er niemand meer over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:26
Buiten unit maakt niet uit, komt volledig uit het zicht. Heb nu een woonkamer van 100m3 en wil daarom de 3,5kw emura nemen. Is in zo'n situatie de fluisterstand voldoende dan of kom je dan toch in de 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Over dimensioneren voor geluid kun je doen, maar hou rekening met een lagere COP bij grotere modellen.
De grotere modellen hebben eigenlijk altijd een lager rendement tov de kleinere modellen.
Die COP word nog lager, omdat de unit bijna nooit in zijn ideale werkgebied zit, het hoogste rendement zit vaak halverwege (+/-) zijn vermogen.
Daarbij heb je een hoge aanschafprijs

Het heeft dus nogal wat nadelen.

Eigenlijk moet je het niet met één unit doen in zo'n geval, maar twee binnendelen.
Zo word de warmte/kou beter verdeeld door de ruimte. Met radiatoren verdeel je het vermogen ook over meerdere radiatoren in één grotere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had destijds keus uit 2 modellen, 2,5 en 3,5kW met beide A+++ voor verwarmen en koelen.
Het geluid moet je niet overdrijven, binnen is het vooral geruis en dat stoort nauwelijks.
Daar kan ik heel goed muziek bij luisteren of film kijken.
Bij mij lukt aanwarmen bij vorst niet in de stille stand, 125m3 is net te veel voor 3,5kW.
De automatische stand werkt goed en hij draait dan niet constant op vol vermogen.
Mijn keukentje is te krap om een binnen-unit kwijt te kunnen en het wordt daar warm genoeg.
De laatste winter heb ik nachtverlaging toegepast, als ik dat niet zou doen heeft de airco het veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Sjors81 schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:42:
Buiten unit maakt niet uit, komt volledig uit het zicht. Heb nu een woonkamer van 100m3 en wil daarom de 3,5kw emura nemen. Is in zo'n situatie de fluisterstand voldoende dan of kom je dan toch in de 5kw?
Die overweging heb ik dus exact ook gemaakt. MAAR als je kiest voor de Emura 5 kw versie dan ik daar de laagste stand flink luider dan de 3,5 kw versie. 4,2 heeft deze serie niet.

Ik heb dus om de reden van de minste db voor de 3,5 gekozen. tot nu toe heeft deze enkel hoeven koelen en daarbij zelden hoorbaar geweest (gebruik wel de auto stand omdat de ruimte 135 m3 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Ray schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:35:
[...]

Die overweging heb ik dus exact ook gemaakt. MAAR als je kiest voor de Emura 5 kw versie dan ik daar de laagste stand flink luider dan de 3,5 kw versie. 4,2 heeft deze serie niet.

Ik heb dus om de reden van de minste db voor de 3,5 gekozen. tot nu toe heeft deze enkel hoeven koelen en daarbij zelden hoorbaar geweest (gebruik wel de auto stand omdat de ruimte 135 m3 is)
Heb je ook ervaring met het verwarmen met de Emura 3,5kW? Is deze voldoende om de 135m3 te verwarmen? Heb deze nu in bestelling staan en heb getwijfeld om niet voor een grotere variant te gaan. Echter aangezien het me puur gaat om het verstoken van overschot van mijn PV installatie en niet dient als hoofdverwarming toch maar de gok genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb enkel een keer het verwarmen getest en dat werkte :) Maar geen ervaring met een winter, het hangt er sinds juni.
Die ervaring gaat er ook niet komen want beneden verwarm ik op de vloer. Boven wil ik wel de WP gaan gebruiken deze winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:26:
Ik had destijds keus uit 2 modellen, 2,5 en 3,5kW met beide A+++ voor verwarmen en koelen.
Het energielabel is idd gelijk, maar de cop van de 2.5 is hoger dan de 3.5kW en de 4.5 is ook weer lager.
Dat komt omdat de afmetingen en gewicht van het buiten en binnendeel allemaal gelijk zijn.
De afmetingen van de verdamper en condensor zijn allemaal gelijk, waarschijnlijk ook alle drie dezelfde compressor. ik verwacht dat alleen de EEPROM anders is geprogrammeerd.
Een 2.5kW unit heeft dus, in verhouding, de grootste warmtewisselaar tov de grotere modellen.
En kan daardoor met een hoger rendement verwarmen en koelen.
Ray schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:41:
ik heb enkel een keer het verwarmen getest en dat werkte :) Maar geen ervaring met een winter, het hangt er sinds juni.
Die ervaring gaat er ook niet komen want beneden verwarm ik op de vloer. Boven wil ik wel de WP gaan gebruiken deze winter
Waarom niet beide gebruiken? Dus vloertemperatuur sterk omlaag en ter ondersteuning de warmtepomp aan. Het wordt regelmatig toegepast in de nieuwbouw.
Bij VRF systemen heb je volledige vrijheid om l/l en l/w gecombineerd te gebruiken. En het werkt erg comfortabel.
Ik zou het zeker proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door Oxellaar op 04-09-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik had graag een (vrf) systeem gehad waarbij ik de LP ook kon gebruiken voor l/w en zo de cv kan ondersteunen. Samsung schijnt dat als een van de weinige voor normale woningen te ondersteunen (Daikin niet) daarvoor ging ik mede naar Ambrava voor informatie..maar goed je raadt het al wat ik daar wijzer ben geworden...

verwarmen en koelen met lucht vind ik persoonlijk gewoon minder prettig als vv. Hoe je het ook doet je krijgt toch een luchtstroom welk met koelen als aangenaam ervaren kan worden maar ik betwijfel dat bij verwarmen.
Tevens zoals je zelf ook aangeeft zal de fan stand voor een grote ruimte bij verwarmen wat hoger zijn gemiddeld. Ook dat extra geluid wil ik niet. Ik erger me nu al aan de vv pomp die ik hoor ruisen door de tussenmuur heen.....

daarnaast moet die onderwaarde van de cv van 7 kw toch ergens voor gebruikt worden :) helemaal als ik voor boven minder ga afnemen

edit. ik hoorde later dat Mitsu het ook heeft maar dan weer met units die ik niet gekozen zou hebben. Daikin heeft ook een hele basic serie waarbij de binnenunits gevoed worden met water. Echter die werd mij voor een woonhuis afgeraden.

Ik vind het best jammer dat er dus nu een 7 kw wp hangt die in de winter eigenlijk niet gebruikt wordt.....

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 05-09-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:03
Ray schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:05:
Ik vind het best jammer dat er dus nu een 7 kw wp hangt die in de winter eigenlijk niet gebruikt wordt.....
Dan zou ik het deze winter gewoon eens aanzien alvorens je conclusies te trekken. Persoonlijk vind ik de l/l een prima verwarming.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

shthpnz schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:49:
[...]

Dan zou ik het deze winter gewoon eens aanzien alvorens je conclusies te trekken. Persoonlijk vind ik de l/l een prima verwarming.
In mijn vorige woning had ik ook drie stuks hangen (3 x single split) waarbij ik moet opmerken dat dit nog geen inverters waren. Ik heb in 10 jaar tijd wellicht maar 10 x ermee verwarmt omdat ik het niet prettig vond. Dus enige ervaring heb ik wel. We hebben op de zaak ook luchtverwarming maar er ligt een plaat op alle rooster rondom mijn werkplek...
Maar goed dat is persoonlijk en kan voor iedereen dus anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:15:
[...]

In mijn vorige woning had ik ook drie stuks hangen (3 x single split) waarbij ik moet opmerken dat dit nog geen inverters waren. Ik heb in 10 jaar tijd wellicht maar 10 x ermee verwarmt omdat ik het niet prettig vond. Dus enige ervaring heb ik wel. We hebben op de zaak ook luchtverwarming maar er ligt een plaat op alle rooster rondom mijn werkplek...
Maar goed dat is persoonlijk en kan voor iedereen dus anders zijn
Ik kan je gevoel goed begrijpen, want letterlijk gezien is een l/l warmtepomp oncomfortabel.

In de klimaattechniek wordt bij luchtbehandeling een inblaas temperatuur, lager dan 15 en hoger dan 30 graden, als oncomfortabel gezien. Dit geeft tocht, kouval en te grote verschillen in temperatuur in de ruimte.
Een l/l warmtepomp zit ver onder en boven deze streefwaarden. In koelen is de inblaas rond de 5 tot 9 graden. En in verwarmen ruim boven de 40 graden.

De meeste mensen ervaren dat als oncomfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
En toch gebeurt het best vaak dat je bij de ingang van winkels op een fõhnbeurt wordt getrakteerd: :+
Je kan de airco zo plaatsen dat je rare toeren moet uithalen voor je in de luchtstroom komt.
Op 2m afstand is de lucht al veel minder warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja die föhn bij de ingang, zou wat voor thuis zijn, kun je altijd de buitendeur open laten :P

Normaal gesproken moet je een ruimte vrij in kunnen delen, zonder rekening met luchtstroom te houden.
Dat die luchtstroom al afgekoeld is wil nog niet zeggen dat het fijn is om hem te voelen.
Je moet nu eenmaal flink wat lucht verplaatsten om de juiste temperatuur te bereiken.
Op een normale ventilator stand is de worp al snel een meter of 5.

Maar wat de één geen probleem vind, word door de ander als onprettig ervaren.
Ikzelf heb er weinig problemen mee, de koude luchtstroom in de zomer vind ik zelfs heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 14:02
Voor verwarming ben ik het volledig met je eens en is luchtstroom onwenselijk om de doodsimpele reden dan luchtstroming het lichaam afkoelt. Voor verwarming is vloerverwarming absoluut koning en alleen heerser. Daar kan niets tegenop. Hoe beter het gebouw geisoleerd is, hoe beter.

Voor koeling wil je natuurlijk niet vol in de wind zitten, maar een beetje luchtbeweging helpt wel mee met het koel houden van het lichaam. Als dat niet wenselijk is, dan ben je duidelijk met Amerikaanse praktijken bezig en veel te laag aan het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Paul C schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:57:
Voor verwarming ben ik het volledig met je eens en is luchtstroom onwenselijk om de doodsimpele reden dan luchtstroming het lichaam afkoelt. Voor verwarming is vloerverwarming absoluut koning en alleen heerser. Daar kan niets tegenop. Hoe beter het gebouw geisoleerd is, hoe beter.

Voor koeling wil je natuurlijk niet vol in de wind zitten, maar een beetje luchtbeweging helpt wel mee met het koel houden van het lichaam. Als dat niet wenselijk is, dan ben je duidelijk met Amerikaanse praktijken bezig en veel te laag aan het koelen.
Klopt, vloerverwarming is de meest natuurlijke manier van verwarmen.

Bij koelen is het niet heel erg als je een bepaalde luchtstroom voelt, als die maar niet te koud is. Vandaar die minimale temperatuur van 15 graden.
Maar dat kan niet met een airco, die kan geen 15 graden inblazen. Vandaar dat koelen dmv directe expansie, split units dus, als een goedkope en minder comfortabele oplossing wordt gezien. Je kunt namelijk niets regelen of aanpassen aan temperatuur, als alleen de gewenste ruimtetemp.

En wat betreft Amerikaanse praktijken, dat klopt. Maar een setpoint van 24 graden geeft vaak meer klachten dan 20 graden. Puur omdat het temperatuurverschil inblaas/ruimte kleiner is. Hierdoor krijg je minder tocht of kouval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 14:02
Oxellaar schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:01:
[...]

Klopt, vloerverwarming is de meest natuurlijke manier van verwarmen.

Bij koelen is het niet heel erg als je een bepaalde luchtstroom voelt, als die maar niet te koud is. Vandaar die minimale temperatuur van 15 graden.
Maar dat kan niet met een airco, die kan geen 15 graden inblazen. Vandaar dat koelen dmv directe expansie, split units dus, als een goedkope en minder comfortabele oplossing wordt gezien. Je kunt namelijk niets regelen of aanpassen aan temperatuur, als alleen de gewenste ruimtetemp.

En wat betreft Amerikaanse praktijken, dat klopt. Maar een setpoint van 24 graden geeft vaak meer klachten dan 20 graden. Puur omdat het temperatuurverschil inblaas/ruimte kleiner is. Hierdoor krijg je minder tocht of kouval.
Dat laatste is natuurlijk niet waar, want bij een hoger setpoint kun je met dezelfde dT evenveel vermogen aan de lucht onttrekken, dus de ingeblazen lucht wordt ook evenredig warmer. Daarnaast hoef je minder vermogen te koelen bij een hogere setpoint, dus kan ingeblazen temperatuur nog wat extra omhoog (gegeven dat dit binnen het regelbereik van de installatie valt, anders kan de duty-cycle omlaag).

Dit strookt ook meer met mijn ervaring dat een hogere setpoint 23-24C ipv 20C meer comfort geeft. (Gegeven dat het gebouw fatsoenlijk functioneert, want als de stralingstemperatuur te hoog is, dan is alle hoop op comfort verloren helaas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Paul C schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:27:
[...]

Dat laatste is natuurlijk niet waar, want bij een hoger setpoint kun je met dezelfde dT evenveel vermogen aan de lucht onttrekken, dus de ingeblazen lucht wordt ook evenredig warmer. Daarnaast hoef je minder vermogen te koelen bij een hogere setpoint, dus kan ingeblazen temperatuur nog wat extra omhoog (gegeven dat dit binnen het regelbereik van de installatie valt, anders kan de duty-cycle omlaag).
Je redeneert in klimaatregeling met water, nu gaat het om koeltechniek.
Ik weet niet hoeveel kennis je van koeltechniek hebt, maar de inblaas temperatuur van jouw airconditioning is altijd nagenoeg gelijk. Ongeacht je gewenste ruimtetemp.
Vandaar mijn verhaal over comfort....

In koelbedrijf is de verdampingsdruk altijd 7 a 7.5bar.
De verdamper is dus altijd een graad of 2.

Vandaar dat de inblaas temperatuur altijd rond de 7 tot 10 graden zit.
Als ik een hogere temperatuur meet, dan ga ik een lekkage zoeken of zelfs het systeem afpompen om de inhoud op gewicht te controleren.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 06:51
Inmiddels zijn we terug van vakantie en kijk ik naar mijn nieuwe Ururu Sarara die sinds eind jullie nog maar een paar uurtjes gedraaid heeft en lekt (zie mijn eerdere berichten hier).
De installateur wil het oplossen door mij wat isolatie materiaal en tape op te sturen. Aangezien mijn vriendin alles betaald heeft laat ik het aan haar over. Zij wil dat ze gewoon terugkomen en de boel netjes herstellen.

Als ik zulk werk aflever en de klant klaagt dan stuur ik ook geen stukje tape op laat de klant het zelf doen, mijn baas zou mij een schop onder de kont geven en zeggen dat ik zelf maar terugrijd en het netjes herstel. Een klant verwacht professionaliteit en expertise bij een installatie. Die gooi je niet te grabbel door een klant zelf zijn problemen te laten oplossen.

Ze mogen het combineren met een andere klant in de buurt om reiskosten (3,5 uur) te besparen. Maar ik wil wel dat het voor eind september is opgelost.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even een tussenstand wat het verbruik betreft :)

1 feb tot 1 mei verwarmd met beide airco's en 1 feb gestart met loggen in Domoticz dmv RF powerplugs.

Huiskamer:

493kWh

Slaapkamer

73,5kWh

Vanaf 1 mei gestart met koelen.
Verbruik tot nu toe:

Huiskamer 45kWh

Slaapkamer 48,5kWh

De slaapkamer onder het platte dak wordt warmer dan de huiskamer en regelmatig koel ik een hele nacht omdat het anders toch te warm wordt.
Volgens de weerberichten kan ik zeker nog een week blijven koelen, geen probleem wat het kost nagenoeg geen energie en bovendien wek ik het zelf op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:13:
Inmiddels zijn we terug van vakantie en kijk ik naar mijn nieuwe Ururu Sarara die sinds eind jullie nog maar een paar uurtjes gedraaid heeft en lekt (zie mijn eerdere berichten hier).
De installateur wil het oplossen door mij wat isolatie materiaal en tape op te sturen. Aangezien mijn vriendin alles betaald heeft laat ik het aan haar over. Zij wil dat ze gewoon terugkomen en de boel netjes herstellen.

Als ik zulk werk aflever en de klant klaagt dan stuur ik ook geen stukje tape op laat de klant het zelf doen, mijn baas zou mij een schop onder de kont geven en zeggen dat ik zelf maar terugrijd en het netjes herstel. Een klant verwacht professionaliteit en expertise bij een installatie. Die gooi je niet te grabbel door een klant zelf zijn problemen te laten oplossen.

Ze mogen het combineren met een andere klant in de buurt om reiskosten (3,5 uur) te besparen. Maar ik wil wel dat het voor eind september is opgelost.
Even mezelf quoten, mijn boze mail heeft toch zijn vruchten afgeworpen! Ze gaan proberen om mijn problemen spoedig te herstellen! Kan ik ook eindelijk met een gerust hart genieten van de de airco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 21:04:
Even een tussenstand wat het verbruik betreft :)

1 feb tot 1 mei verwarmd met beide airco's en 1 feb gestart met loggen in Domoticz dmv RF powerplugs.

Huiskamer:

493kWh

Slaapkamer

73,5kWh

Vanaf 1 mei gestart met koelen.
Verbruik tot nu toe:

Huiskamer 45kWh

Slaapkamer 48,5kWh

De slaapkamer onder het platte dak wordt warmer dan de huiskamer en regelmatig koel ik een hele nacht omdat het anders toch te warm wordt.
Volgens de weerberichten kan ik zeker nog een week blijven koelen, geen probleem wat het kost nagenoeg geen energie en bovendien wek ik het zelf op :P
Dat is een keurig verbruik vind ik. Ik ben ook erg benieuwd wat mijn verbruik gaat doen. Ik heb nu veel overschot en als ik overstap naar een andere energieleverancier ben ik dat kwijt (ik saldeer niet, de airco moet het opmaken). Ik blijf daarom denk ik een jaartje bij hun om mijn overschot aan stroom te kunnen opmaken door de airco.

Op vakantie viel me op dat de airco's in de stacaravans daar niet droogblazen, is dat een typisch iets van Daikin? Dat als je de airco een tijdje gebruikt hebt en je schakelt hem uit dat hij dan zo nog een uurtje staat droog te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die airco in de stacaravan zal wel erg eenvoudig zijn.
Mijn Toshiba's ventileren een half uur lang na.
Soms heb ik geen zin om dat af te wachten en kijk ik in de log of hij wel gekoeld heeft in het laatste uur.
Heeft hij alleen geventileerd dan kan hij direct uit (prik eraf).
Ik heb het verbruik vooraf goed ingeschat en de goedkopere stroom geeft me nog meer ruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:31:
[...]

Op vakantie viel me op dat de airco's in de stacaravans daar niet droogblazen, is dat een typisch iets van Daikin? Dat als je de airco een tijdje gebruikt hebt en je schakelt hem uit dat hij dan zo nog een uurtje staat droog te blazen?
Veel airco's hebben die optie om de verdamper droog te blazen na gebruik.
Mijn Samsung heeft het ook, maar ik heb het uitgezet.
Ik vind het niet lekker om een half uur lang een vochtige klamme wind door de kamer te voelen blazen.
Laat de verdamper maar rustig uitlekken en opdrogen. Een keer per jaar spuit ik de verdamper in met cleaner en gooi een Protreat tablet in de lekbak tegen nare luchtjes.

Ook als je hem na laat blazen vervuild de verdamper en lekbak, het filter houd lang niet alles tegen.
Schoonmaken moet je toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Mijn Daikin blaast ook niet na. Ook nergens gelezen dat het wel zou kunnen. Overigens ben ik het met Oxellaar eens dat het me eerder onprettig voorkomt dan dat het echt nut heeft.

net eens even mijn slimme meter gegevens bekeken en kan heel grofweg stellen dat sinds de WP er hangt ik 100 kwh per maand (vanaf juli) extra heb gebruikt. Gezien de best warme periodes valt me dat eigenlijk nog best wel mee

volgens de Daikin app zit ik totaal op 100 kwh. Conclusie is dus dat de app dus enkel ook de units met een wifi module meet, in dit geval de woonkamer

[ Voor 54% gewijzigd door Ray op 11-09-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Vandaag pakket uit de UK ontvangen.

Airco

Installatie duurt nog even. Eerst de achtertuin in orde maken zodat ik gelijk de buiten unit mooi weg kan werken in een soort van semi-overkapping/schuurtje (even uitzoeken of hierdoor de efficiëntie minder zal worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomisgratis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2023

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Sinds kort gasloos, de hoofdkraan staat uit. Heerlijk gevoel dat dit rond is.
Gelukt met huis isolatie (pand van de jaren 70), 4 daikin ururu's, badkamer lucht WTW, infraroodverwarming in minder vaak bewoonde delen.
En nu ook een Eldom warmtepompboiler voor het tapwater.

Voor de warmtepompboiler zoek ik wat de optimale instellingen voor opwarmen zijn.
Bij deze deel ik graag de temperatuurverdeling van september tot en met maart.
Dit is gebaseerd op de relatieve temperatuur verdeling per dag van de afgelopen (zachte) winter 2015/2016.

De warmtepompboiler heeft momenteel 2,5 uur nodig om op te warmen.
En verwacht dat dit in de winter ruim 4 uur is.
De grafiek toont dat de beste uren voor de warmtepompboiler (hoogste buiten temperatuur) tussen 12 en 16 uur zijn.

grafieken:
Relatieve temperatuur per uur van sept 2015 t/m mrt 2016: Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20ra8bb.jpg
Koudste dag om 13 uur: Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28kjc5f.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door stroomisgratis op 20-09-2016 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk, weer een gasloos huis erbij :)
Welke wpboiler heb je en hoe is het met de lucht in- en uitlaat geregeld (welke lucht gebruik je) ?
Een plaatje kan je bij Tinypic kwijt en andere bestanden bijv. bij Google Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Speedy-Andre schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:30:
Welke wpboiler heb je en hoe is het met de lucht in- en uitlaat geregeld (welke lucht gebruik je) ?
Een plaatje kan je bij Tinypic kwijt en andere bestanden bijv. bij Google Drive.
bedankt voor de tip: grafieken zijn bijgevoegd.
De tapwaterwarmtepompboiler is van Eldom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Speedy-Andre schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:30:
Bij deze de COP grafiek.
COP > 2 bij T buiten = -5 C.
Momenteel bij T buiten > 15 C is de COP >= 3,5.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vwwcuh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Aha, de Eldom is toch een split-unit met een buitendeel?
Ik heb daar naar gekeken, maar dat kost best wat incl. stek montage.
Voordeel is wel dat het vat redelijk hanteerbaar is en dat je binnen geen herrie of luchtverbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:19:
Aha, de Eldom is toch een split-unit met een buitendeel?
Ik heb daar naar gekeken, maar dat kost best wat incl. stek montage.
Voordeel is wel dat het vat redelijk hanteerbaar is en dat je binnen geen herrie of luchtverbruik hebt.
Klopt, het is een split unit met de voordelen daarvan.
Voor mij is de herrie de hoofdreden die een split unit voorkomt.
De buitenunit draait ook tijdens de winter als dit overdag gebeurt (zie grafieken op de vorige pagina).

Het is goedkoper dan de binnenunits.
150 liter kost 1750 euro (genoeg voor 1 keer een bad nemen en 2 keer kort douchen),
Stek kost circa 250 euro (incl. 6 m leiding).
Subsidie is 500 euro.
Totaal 1500 euro.
Daar koop je geen binnenunit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een binnenunit kan wel voor weinig, zoals een Ariston van 120l op Ebay (rond €1100).
Ik wist niet dat de Eldom subsidie krijgt, ik volg het niet meer sinds ik een gewone boiler heb.
Her en der zie ik berekeningen (zonder subsidie) die bevestigen dat een gewone boiler door de prijs uiteindelijk net zo veel kost als een wpboiler na 10 jaar gebruik (incl. stroomkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Sinds een halfjaar tevreden gebruiker van de Daikin Ururu Sarara. Heeft iemand ervaring met het maken of kopen van een houten kooi voor de buitenunit? De gangbare kooien zoals deze zijn te laag voor dit model. Mijn tuin gaat op de schop en dat wil ik dat lelijke ding een beetje uit het zicht hebben, vandaar.

Marian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
mv8tekst schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:16:
Sinds een halfjaar tevreden gebruiker van de Daikin Ururu Sarara. Heeft iemand ervaring met het maken of kopen van een houten kooi voor de buitenunit? De gangbare kooien zoals deze zijn te laag voor dit model. Mijn tuin gaat op de schop en dat wil ik dat lelijke ding een beetje uit het zicht hebben, vandaar.

Marian
Waar je wel rekening mee zou moeten houden is het ontstaan van kortsluitlucht in dergelijke ombouwen.

Als je deze ombouw zonder aanpassing om je buiten unit gaat plaatsen, gaat het niet goed.

De buiten unit staat in zijn eigen lucht te draaien er moet dus een duidelijke scheiding van aanzuig lucht ( de achter kant ) en de uitblaas lucht ( de voor kant ) gemaakt worden. :?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
mv8tekst schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:16:
Sinds een halfjaar tevreden gebruiker van de Daikin Ururu Sarara. Heeft iemand ervaring met het maken of kopen van een houten kooi voor de buitenunit?
Denk eventueel outside the (wooden) box en indien mogelijk, zet er wat (altijd groene) struiken voor, liefst met een redelijke warmte/koudetolerantie. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Bij deze een vergelijk van een tapwater warmtepompboiler en een gewone boiler.
Terugverdientijd inclusief STEK werk is 4 jaar bij een COP van 2,5 (dat heeft de eldom vanaf -2 C).
Zou toch moeten kloppen? Of mist het zaken in de berekening?

Met subsidie en COP minimaal 2,5: terugverdientijd = 4 jaar

Laag ingeschate COP = 2 en met subsidie: terugverdientijd = 5 jaar

Laag ingeschatte COP = 2, zonder subsidie: terugverdientijd = 7 jaar

[ Voor 57% gewijzigd door stroomisgratis op 22-09-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Je stroomprijs van 25cent is niet correct.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb stroom voor €0,17 per kWh, als je het zelf opwekt dan klopt de berekening van geen kant meer :)
De e-boiler mag best wat duurder zijn, een met koperen vat (onderhoudsarm) gaat zo 25 jaar mee.
Dat gaat de Eldom echt niet halen dus daar heb je er 2 of meer van nodig :P
De trend is dat stroom goedkoper wordt, als je dan toch vooruit gaat kijken ...

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Is dat 240 m3 warm water per jaar waar je mee rekent? Misschien is dat wat ruim genomen.
Wij gebruiken hier ongeveer 100 m3 water in totaal per jaar (met 4 personen. Warm en koud water samen dus).

www.wigle.net

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het gaat om gas, m3 warm water kan je denk ik niet meten en als het wel kon, wat heb je er aan?
Er wordt gasverbruik genoemd en dan vergeleken met hoeveel stroom dat zou zijn.
Ook dat is lastig te meten, er wordt meestal een schatting gemaakt.
Je kan denk ik wel vaststellen dat terugverdienen steeds langer duurt naar mate stroom minder kost.
Bovendien mis ik een stuk onderhoud van de wpboiler in het kostenplaatje :)

Verwijderd

Vraagje
Heeft er iemand kennis van een hyper Heater van mitsubishi?
Blijkbaar kan die warmen tot -25 zonder rendementsverlies en met een cop van 4 ofzo.
Zo koud wordt het bijna nooit dus met minder zal hij nog beter presteren. Is wel niet goedkoop...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die zijn helemaal niet zo bijzonder, behalve in de USA waar zuinigheid nog moet worden uitgevonden :P
De wand modellen zijn 'gewoon' A+++ net als vele andere merken halen.
Je kan ze vergelijken met de Nordic modellen van andere merken die tot -25 graden nog werken.
Bij -15 graden hebben ze nog de nominale verwarmings capaciteit, maar zuinig zijn ze dan niet meer.
Er zit gewoon R410A in dus ik zie het slechts als een reclame verhaaltje met een ander naampje voor Nordic.

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Bij deze een aanpassing van de berekening van kosten van de WP ten op zichte van de gewone E boiler.

Gerekend is nu met een zeer lage kWh prijs van 0,15 euro/kWh en vervolgens tegen 0,18 euro/kWh.
Toegevoegd is een onderhoudsbeurt i.v.m. magnesium anode a 150 euro per 5 jaar.
Bijvullen airco is niet geraamd omdat het STEK circuit een gesloten circuit is (bijvullen zou niet nodig moeten zijn indien goed aangelegd).

2009 was een koude winter volgens het knmi tov de gemiddelde winters.
De gemiddelde temperatuur tussen 12 en 16 uur is 11,5C in 2009 (http://projects.knmi.nl/k.../uurgegevens/selectie.cgi).
De COP van de WP is bij 11,5 C circa 3,1.
Gerekend is met een COP van 3.

Bij de lage kWh prijs van 0,15 euro/kWh is er break even na ongeveer 6,5 jaar.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5l85z7.jpg

Bij 0,18 euro/kWh is dat na 5,5 jaar.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ylpr4j.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij (1 persoon) loont het niet, veel wpboilers zijn veel te groot voor mijn behoefte.
Daarbij worden ze niet heel warm en gebruik je relatief veel water uit de wpboiler.
In de berekening hoort een wekelijks (?) anti-legionella programma, dan gebruik je het verwarmings-element om een hoge temperatuur te halen.
Een e-boiler is altijd warm genoeg en kan tot 85 graden als het moet.
Voordeel daar van is dat je minder water uit de boiler nodig hebt voor een douche of bad en dan kan de boiler kleiner zijn dan een wpboiler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar zijn die hypers van mitsubishi wel zuinig. Er is een nieuwe multisplit uit, de MXZ-4 E 82 VE.
Die zou heel een huis kunnen verwarmen voor +- 2500 kw/h zonder enige bijkomende blazer of kachel in de winter. Ik heb zo'n opstelling gezien met compacte wandtoestellen, type
MSV - SF...ok simpel maar heel compact. Doet alles wat een airco moet doen behalve bevochtigen en dat is een ander verhaal. Dat is persoonlijk
Hier is dus niemand die ervaring met die toestellen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
stroomisgratis schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:54:
Bij deze een aanpassing van de berekening van kosten van de WP ten op zichte van de gewone E boiler.

Gerekend is nu met een zeer lage kWh prijs van 0,15 euro/kWh en vervolgens tegen 0,18 euro/kWh.
Bijvullen airco is niet geraamd omdat het STEK circuit een gesloten circuit is (bijvullen zou niet nodig moeten zijn indien goed aangelegd).

De gemiddelde temperatuur tussen 12 en 16 uur is 11,5C in 2009 (http://projects.knmi.nl/k.../uurgegevens/selectie.cgi).

[afbeelding]
wp boiler hoeft niet stek te worden aangesloten als je geen buitendeel hebt.
kan je met een klep ook nog gaan koelen in de zomer hiermee.
ook is 250e stek wel wat duur, als je hem zelf ophangt is 100/150e ofzo wel prima prijs.
je kan nog iets meer besparen als je bv ook een vaatwasser erop hebt.
cop is nog iets te verhogen door alleen te verwarmen tussen 10 en 1800 uur.
en het milieu natuurlijk.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind die hyper niet bijzonder, afgelopen jaar stopte ik 1000kWh totaal in 2 airco's voor verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy Andre, u hebt dus zo'n toestel, welk type? 1000 kw/h is toch goed voor 2 toestellen. Stonden die 24/7 aan in de winter? Wat vond je er niet bijzonder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:27:
Vraagje
Heeft er iemand kennis van een hyper Heater van mitsubishi?
Blijkbaar kan die warmen tot -25 zonder rendementsverlies en met een cop van 4 ofzo.
Zo koud wordt het bijna nooit dus met minder zal hij nog beter presteren. Is wel niet goedkoop...
Vond dit op een Mitsubishi specificatie blad. Note: X-as is F wetbulb

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FIBHUIZl.png

Komt uit deze PDF
http://www.mitsubishipro....9/h2i_launch_brochure.pdf

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Gasschuif,
Dat ziet er allemaal heel leuk uit en positief maar ik had ook graag ervaringen gelezen want die dingen zijn niet echt goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:09
stroomisgratis schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:54:

Bij de lage kWh prijs van 0,15 euro/kWh is er break even na ongeveer 6,5 jaar.
[afbeelding]

[afbeelding]
Ik denk niet dat de COP 3 is, eerder 2, maar laten we al polderend uitkomen op 2, 5.
Als ik van een stroom prijs van 8 ct uitgaat (dat krijg ik van Essent voor mijn overschot aan kWh) wordt de tvt ongeveer 20 jaar. En dan staat de post STEK op 0 euro. Ik denk niet dat een WP boiler wat voor mij is. De e-boiler verbruikt hier 1300 kWh per jaar.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mij een mede tweeker hier vlakbij wordt er binnenkort een geinstalleerd De Z in het typenummer staat voor Super Heating heb ik begrepen van mijn installateur. Als je wilt weten wat SH precies inhoudt moet je even de importeur bellen, Aklima. Die kunnen het je denk ik wel uitleggen hoe het precies werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Gasschuif op 23-09-2016 12:16 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De cop is niet best bij vorst, zie de pdf:

5˚ F = -15˚ C : 1.62
17˚ F = -8,33˚ C : 1,84
Dat kan ook niet anders als er R410a in zit zoals bij veel andere (Nordic) airco's.

Zie de startpost wat mijn installatie betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ja, de cop is veel minder bij, -15
Hoe dikwijls is het hier -15?
Daarnaast kan hij wel uw huis blijven verwarmen zonder veel kracht verlies.
Is nog beter dan 1/1 ( elektrisch)
Dus cop met korrel zout nemen...
Pagina: 1 ... 27 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2