...En of er nu r 410, olie, water of limonade in zit...als het maar werkt...
Het ging mij om de marketingpraat, met name met wandunits onderscheidt Mitsubishi zich niet van anderen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
Nee de wandunits zijn niet beter dan de andere maar ik dacht dat de buitenunit ( hyper heaters) toch een voorsprong hadden op de rest... ( Daikin, Samsung, LG) en met name dat mitsubishi geen of toch weinig rendementsverlies heeft tov de andere merken. Hoe vaak moet ik lezen dat eenmaal het vriest ze andere bronnen moeten laten helpen om de boel warm te krijgen / houden.
Als die hyper zo goed was dan werd hij hier wel vaker genoemd
Ik heb in januari geen andere bronnen nodig gehad met vorst overdag en `s nachts.
Het is een kwestie van genoeg capaciteit hebben en vooraf berekenen wat nodig is.
Als je leest dat het elders niet goed gaat, dan is er blijkbaar niet goed gekeken naar de benodigde capaciteit bij vorst laat staan een warmteverlies berekening.
Ik heb in januari geen andere bronnen nodig gehad met vorst overdag en `s nachts.
Het is een kwestie van genoeg capaciteit hebben en vooraf berekenen wat nodig is.
Als je leest dat het elders niet goed gaat, dan is er blijkbaar niet goed gekeken naar de benodigde capaciteit bij vorst laat staan een warmteverlies berekening.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
Ok Speedy Andre
Hoeveel kw heb je hangen? Capaciteit buiten unit? Wat is je jaarlijks verbruik?
Staan jouw binnen units constant aan?
Nooit geen enkele andere warmtebron?
Ik heb 2 A+++ Toshiba's van 3,5kW, ze draaien niet continu omdat mijn huis niet 24/7 bewoond is.Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:57:
Ok Speedy Andre
Wel hou ik een minimum van 17 graden aan die het huis nooit bereikt binnen 24u.
Met timers stel ik de temperatuur in, dwz nachtverlaging en opwarmen voor ik thuis kom.
Boven stook ik het minst, meestal alleen even om de badkamer aangenaam te krijgen.
De 1000kWh die ik al moemde is voor de 2 airco's samen, voor koelen is daar nu 100kWh bij gekomen.
Er zijn geen andere kachels in gebruik, alleen de overige elektrische apparatuur die een beetje warmte geeft.
De isolatie is niet bijzonder, er zit oud standaard dubbelglas in en ik heb open spouwen.
Ik wil wel meer gaan isoleren nu er een landelijke subsidie voor is, dan stook ik straks nog minder
Verwijderd
Amaai, knap maar wanneer ik in mijn badkamer geen verwarming zou plaatsen kan het het daar wel koud worden in de winter. Dus ik zou in mijn badkamer een unit plaatsen van 1,5 kw, in de gang 2,5, de kamers kunnen mee opgewarmd worden als ik de deuren open laat, en in de living met mezaninne 5 kw.
Dit zou mij 6500 euro kosten maar ik denk wel dat ik gerust zal zijn.
Dit zou mij 6500 euro kosten maar ik denk wel dat ik gerust zal zijn.
Mijn badkamer ligt bijna recht tegenover de kamer waar de airco hangt, door de lucht circulatie is de badkamer snel warm via de overloop en de deuren.
Ik heb een plat dak (met zonnepanelen erop) en daar is binnen afzienbare tijd onderhoud voor nodig.
Let in een badkamer wel op, in een vochtige ruimte kan je beter niet zomaar iets ophangen.
Xps zie ik veel in plaat vorm, ik zou de spouw ergens mee willen vullen en ik kan er niet zo maar bij.
Ik heb een plat dak (met zonnepanelen erop) en daar is binnen afzienbare tijd onderhoud voor nodig.
Let in een badkamer wel op, in een vochtige ruimte kan je beter niet zomaar iets ophangen.
Xps zie ik veel in plaat vorm, ik zou de spouw ergens mee willen vullen en ik kan er niet zo maar bij.
Verwijderd
Sorry het is Eps thermoparels en het moet door een firma in uw voegen ingespoten worden. Bij mij waren al platen van styrodur 3 cm in mijn spouw dus ik had niet veel keuze. Met pur schuim ging het niet. Maar ik ben heel blij dat ik de resterende 2 cm kon opvullen... Een wereld van verschil
Ik weet ook dat een badkamer snel op temperatuur is maar mijn vrouw had toch graag constant warmte in de badkamer. Vooral in de winter dan.
Ik weet ook dat een badkamer snel op temperatuur is maar mijn vrouw had toch graag constant warmte in de badkamer. Vooral in de winter dan.
Verwijderd
Die hyper waarvan sprake is gloednieuw en vermits hier niemand iets over kan zeggen wil ik gerust feedback geven over deze hyper heaters. Tot nu toe enkel gebruikt om te ontvochtigen en dat werkt perfect. Bij buiten temperaturen van 32 graden aangenaam fris klimaat binnen (22 graden). Om te warmen in de badkamer heb ik meer tijd nodig, vroeger had ik een elektrisch vuurtje van 2000 watt en dan kon je direct uw ding doen. Nu moet ik toch een 10 minuutjes wachten voor de wp zijn volle vermogen geeft.
Wanneer het kouder is zal ik meer kunnen vertellen.
Wanneer het kouder is zal ik meer kunnen vertellen.
Ik heb momenteel geen airco nodig, de warmte blijft hier blijkbaar lang hangen 
De Toshiba heeft geen 10 minuten nodig voor vol vermogen bij genoeg vraag (groot temperatuurverschil).
Overigens hangt hier nog een 2kW kacheltje in de badkamer, nooit nodig gehad maar hij werkt wel.
De Toshiba heeft geen 10 minuten nodig voor vol vermogen bij genoeg vraag (groot temperatuurverschil).
Overigens hangt hier nog een 2kW kacheltje in de badkamer, nooit nodig gehad maar hij werkt wel.
COP is bij Nordic, hyper of super heat modellen wel van belang, maar veel belangrijker is dat hij het blijft doen onder extreme omstandigheden. Zulke modellen zijn imo niet echt nodzakelijk in Nederland
Waar 9 van de 10 modellen het laten afweten bij -15...-20 of lager, gaan deze vrolijk door.
R410a vs R32 als koudemiddel is dan geen wondermiddel, de verschillen in COP zijn marginaal.
De twee koudemiddelen zijn nagenoeg identiek qua drukken en warmteinhoud, R32 is 4% in het voordeel qua vermogenswinst en 1 tot 2% efficiënter.
De grootste winst zit hem in de techniek verstopt in de compressor, die heeft gewoon een bulk extra vermogen wat bij lagere temperaturen pas vrij gegeven word. Ook zal er een betere wijze van flashgas injectie zijn in de kop van de compressor om hem extra te koelen als er zeer hoge drukken.
Waar 9 van de 10 modellen het laten afweten bij -15...-20 of lager, gaan deze vrolijk door.
R410a vs R32 als koudemiddel is dan geen wondermiddel, de verschillen in COP zijn marginaal.
De twee koudemiddelen zijn nagenoeg identiek qua drukken en warmteinhoud, R32 is 4% in het voordeel qua vermogenswinst en 1 tot 2% efficiënter.
De grootste winst zit hem in de techniek verstopt in de compressor, die heeft gewoon een bulk extra vermogen wat bij lagere temperaturen pas vrij gegeven word. Ook zal er een betere wijze van flashgas injectie zijn in de kop van de compressor om hem extra te koelen als er zeer hoge drukken.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Bij mij is er niet veel temperatuur verschil misschien 2 graden...Speedy-Andre schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:39:
Ik heb momenteel geen airco nodig, de warmte blijft hier blijkbaar lang hangen
En ik ben maar aan het testen en uitzoeken. Ik zei 10 minuutjes maar het kunnen er ook 5 zijn, hoor :-)
Binnen 5 minuten is niet één systeem op maximaal vermogen. Dat gaat eerder richting de 10 minuten.
Dat er al vrij snel aardig wat warmte uit komt is wat anders.
Dat er al vrij snel aardig wat warmte uit komt is wat anders.
Verwijderd
Nog een vraagje... Ik heb dus een MXZ 4E 83 Va en in de specificaties staat dat hij jaarlijks 3446 kw/h verbruikt. Over hoeveel maanden is dit berekent en is dit een richtlijn?
Hier moeten toch ook de binnenunits nog bijgeteld worden.
Ik heb wel 3 binnen units van 5, 2.5 en 1.5 kw maar die werken niet altijd samen.
Hier moeten toch ook de binnenunits nog bijgeteld worden.
Ik heb wel 3 binnen units van 5, 2.5 en 1.5 kw maar die werken niet altijd samen.
natuurlijk is dat een richtlijn... niemand weet toch van te voren hoeveel je de unit gaat gebruiken / hoe warm het gaat worden / hoe ver je terug gaat koelen of juist verwarmen.....
Verwijderd
Ok, dus ik verbruik normaal 1000 liter stookolie per jaar, bij een cop van 4 zou ik 10000 kw/4= 2500 kw/h per jaar verbruiken... Zal ik nakijken...
Vandaag maar eens de Daikin Ururu Sarara aan het verwarmen gezet. Het bevalt me tot nu toe wel. Ik moet nog wat wat instellingen qua luchtverplaatsing enzo spelen. Het bedienen met de app is leuk, maar heeft alleen de basisfuncties. Je moet de afstandsbediening ook goed richten op het apparaat, anders doe je een instelling maar hoor je de Daikin geen piepje ter bevestiging geven maar staat de afstandsbediening wel op die stand.
Op dit moment verwarm ik hem naar 23 graden:

De unit geeft zelf aan dat het 25 graden is, het weerstation die ik even op het tafeltje in het midden van onze kamer staat geeft 21.1 graden aan. De thermostaat aan de muur zegt 22 graden (rond af op een halve graad).
Het is een beetje spelen dus wat nu de goede temperatuur is.
Stel nu dat de Daikin op 'auto' modus staat, wat gaat hij dan doen als hij zegt dat het 25 graden is, maar het weerstation zegt 21 graden en ik stel hem in op 23 graden? Dus zoals het screenshot. Gaat hij dan niet koelen?
Ik kan dit helaas niet testen omdat de condensafvoerslang niet is aangesloten, dit moet de installateur nog repareren (zie mijn eerdere berichten hierover in het topic). Anders bestaat de kans dat mijn muur nat wordt.
Op dit moment verwarm ik hem naar 23 graden:

De unit geeft zelf aan dat het 25 graden is, het weerstation die ik even op het tafeltje in het midden van onze kamer staat geeft 21.1 graden aan. De thermostaat aan de muur zegt 22 graden (rond af op een halve graad).
Het is een beetje spelen dus wat nu de goede temperatuur is.
Stel nu dat de Daikin op 'auto' modus staat, wat gaat hij dan doen als hij zegt dat het 25 graden is, maar het weerstation zegt 21 graden en ik stel hem in op 23 graden? Dus zoals het screenshot. Gaat hij dan niet koelen?
Ik kan dit helaas niet testen omdat de condensafvoerslang niet is aangesloten, dit moet de installateur nog repareren (zie mijn eerdere berichten hierover in het topic). Anders bestaat de kans dat mijn muur nat wordt.
ik merk dat mijn emura ook een raar begrip van temperatuur heeft bij verwarmen. Als ik hem instel 18 graden dan verwarmt hij doodleuk naar 20 a 21 volgens de woonkamer thermostaat Hij staat nu op 17 graden en springt soms nog aan.....
Vreemde is dat hij met koelen wel rond de 1 graag nauwkeurig is.
Afin inmiddels staat de vloerverwarming weer aan. overshoot van 0,5 graden maar dat is normaal aan het begin van het stookseizoen. Gisteren aantal ramen vervangen en daardoor is huis afgekoeld anders had ik nog een paar dagen kunnen wachten denk ik...
Ik heb Daikin hier ook nog even over gebeld trouwens maar een echt goede verklaring komt er niet.
Aparte is dat de units boven (de gewone ftxm) wel redelijk rond de ingestelde temperatuur verwarmen. Deze test loopt nu.
op zich is twee systemen naast elkaar wel comfortabel. Normaal zou boven nu niet verwarmen omdat de kamer op temperatuur is. Dit comfort gaat wel geld kosten vermoed ik...dat dan weer wel
Vreemde is dat hij met koelen wel rond de 1 graag nauwkeurig is.
Afin inmiddels staat de vloerverwarming weer aan. overshoot van 0,5 graden maar dat is normaal aan het begin van het stookseizoen. Gisteren aantal ramen vervangen en daardoor is huis afgekoeld anders had ik nog een paar dagen kunnen wachten denk ik...
Ik heb Daikin hier ook nog even over gebeld trouwens maar een echt goede verklaring komt er niet.
Aparte is dat de units boven (de gewone ftxm) wel redelijk rond de ingestelde temperatuur verwarmen. Deze test loopt nu.
op zich is twee systemen naast elkaar wel comfortabel. Normaal zou boven nu niet verwarmen omdat de kamer op temperatuur is. Dit comfort gaat wel geld kosten vermoed ik...dat dan weer wel
[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 02-10-2016 18:03 ]
Ja hij steekt er een beetje bovenuit qua wat de rest aangeeft, maar hangt ook het hoogste.
De luchtvochtigheid is ook zo'n 10% hoger. Soms ietsjes lager.
De luchtvochtigheid is ook zo'n 10% hoger. Soms ietsjes lager.
Dat gaf Daikin ook eerst aan. Het hoogte verschil tussen de kamer en de emura thermostaat.
Echter toen ik later daar over nadacht klopt dat volgens mij dus niet. Sterker nog hoger in de kamer zou het warmer moeten zijn dan halverwege.
Ergo zou de de kamer eerder koeler moeten zijn dan de gevraagde temp op de daikin.
Daarnaast blijkt dat de gewone units dit probleem niet hebben (mogelijk ook omdat de ruimte kleiner is ??)
Echter toen ik later daar over nadacht klopt dat volgens mij dus niet. Sterker nog hoger in de kamer zou het warmer moeten zijn dan halverwege.
Ergo zou de de kamer eerder koeler moeten zijn dan de gevraagde temp op de daikin.
Daarnaast blijkt dat de gewone units dit probleem niet hebben (mogelijk ook omdat de ruimte kleiner is ??)
Ik zou de thermometer eens bij de unit houden of aan de zijkant plakken om te kijken wat die zegt. Maar als je het omdraait zou het inderdaad met koelen sneller gaan omdat koude lucht daalt.
precies, dan zou 21 koelen zeg maar 19 ruimte moeten zijn.
ik meet nu trouwens ook ruim een graad tot 1,5 verschil met de gewone units dus ik zet alles weer wat lager.
maar goed dat is een normale meetafwijking naar mijn mening maar 3 graden is echt te veel
ik meet nu trouwens ook ruim een graad tot 1,5 verschil met de gewone units dus ik zet alles weer wat lager.
maar goed dat is een normale meetafwijking naar mijn mening maar 3 graden is echt te veel
Pas na langere tijd word de ruimtetemperatuur elders in de ruimte ongeveer gelijk aan de temperatuur bij de binnenunit.
Bij de start zal het bij de unit warmer zijn dan verderop in de ruimte.
Tenminste, dat is mijn ervaring. Na ongeveer een half uur tot een uur is de ruimte gelijk aan de temperatuur bij de unit.
Daar zit minder dan een graad verschil tussen.
Bij de start zal het bij de unit warmer zijn dan verderop in de ruimte.
Tenminste, dat is mijn ervaring. Na ongeveer een half uur tot een uur is de ruimte gelijk aan de temperatuur bij de unit.
Daar zit minder dan een graad verschil tussen.
dan is het toch extra vreemd dat als ik zeg 18 graden vraag op de unit het verder in de kamer 20 of zelfs iets meer is ?
Ik puzzel wel even per ruimte om de afwijking duidelijk te krijgen en laat hem daar dan wel op staan. Rare is dat ik dit met koelen dus niet zo extreem heb gezien
Ik puzzel wel even per ruimte om de afwijking duidelijk te krijgen en laat hem daar dan wel op staan. Rare is dat ik dit met koelen dus niet zo extreem heb gezien
Ja dat is zeker vreemd. Al is een ruime graad afwijking tussen twee thermostaten niet zo heel vreemd. Alleen is de vraag welke dan de juiste is
een graad is inderdaad niet vreemd maar 3 is toch wel veel.
Waarbij dus met koelen tussen beiden wel maximaal een graad zit en nu dus opeens 3
de kamerthermostaat is overigens met een wat betere destijds gekalibreerd (zat 0,5 in)
Waarbij dus met koelen tussen beiden wel maximaal een graad zit en nu dus opeens 3
de kamerthermostaat is overigens met een wat betere destijds gekalibreerd (zat 0,5 in)
Bij mij zit er 3,5 meter tussen de Daikin en de thermometer op tafel. Hoogteverschil is ongeveer 1,5 meter. De kamerthermostaat geeft na 10 minuten al de 'gewenste' temperatuur'aan, die hangt ongeveer 5 meter van de airco.
Als je nou de ventilator op 'auto' hebt staan, wanneer besluit hij dan op lagere snelheid te gaan blazen? Tot nu toe blijft hij gewoon op dezelfde kracht blazen.
Moet wel zeggen dat als je hem op de slaapstand hebt staan dat je hem gewoon niet hoort. Zelfs op stand 1 (van de 5) hoor je hem niet als de tv aan staat, terwijl hij 2 meter van de tv afhangt
Ben dus nog opzoek naar een soort 'modulerende' mogelijkheid, net zoals met een verwarming. Die gaat aan, tot de temperatuur behaald is en gaat dan minder hard aan. Omdat ik nog leidingen over de muur heb lopen, hoor ik daar het water doorheen stromen. Als de temperatuur is behaald is dit veel minder. Als de Daikin dat nou ook vertaald in een lagere ventilator stand dan zou dat mooi zijn. Moet er nu om denken om hem zachter te zetten, anders is het onnodig blazen.
Als je nou de ventilator op 'auto' hebt staan, wanneer besluit hij dan op lagere snelheid te gaan blazen? Tot nu toe blijft hij gewoon op dezelfde kracht blazen.
Moet wel zeggen dat als je hem op de slaapstand hebt staan dat je hem gewoon niet hoort. Zelfs op stand 1 (van de 5) hoor je hem niet als de tv aan staat, terwijl hij 2 meter van de tv afhangt
Ben dus nog opzoek naar een soort 'modulerende' mogelijkheid, net zoals met een verwarming. Die gaat aan, tot de temperatuur behaald is en gaat dan minder hard aan. Omdat ik nog leidingen over de muur heb lopen, hoor ik daar het water doorheen stromen. Als de temperatuur is behaald is dit veel minder. Als de Daikin dat nou ook vertaald in een lagere ventilator stand dan zou dat mooi zijn. Moet er nu om denken om hem zachter te zetten, anders is het onnodig blazen.
hier moduleert de Fan wel overigens. Echter ik heb nu structureel alle units minimaal 2 graden lager staan dan de gewenste kamer temp en het lijkt nu redelijk te kloppen. Ze springen nu af en toe aan en werken dan maximaal een keer 5 tot 10 minuten. De woonkamer heb ik overigens uitgezet, dit gaat om de kleinere kamers boven
Misschien dat ik dat ook moet proberen. Hij staat nu op 23 graden, maar ik stel hem dan in op 21 graden als ik hem weer aan zet.
Wat me ook opviel is dat toen ik hem startte met de app en de luchtstroom wilde aanpassen dat hij hier niet op reageerde. In de app werd de luchtstroom wel anders aangegeven. Toen ik de ventilatiestand veranderde ging dit wel goed. Ach zijn kleine dingen, maar moest toen wel met de afstandsbediening bijspringen. En aangezien ik op dit moment niet mobiel ben moest ik eerst met de stoel in het bereik van de binnenunit komen om te veranderen.
Wat me ook opviel is dat toen ik hem startte met de app en de luchtstroom wilde aanpassen dat hij hier niet op reageerde. In de app werd de luchtstroom wel anders aangegeven. Toen ik de ventilatiestand veranderde ging dit wel goed. Ach zijn kleine dingen, maar moest toen wel met de afstandsbediening bijspringen. En aangezien ik op dit moment niet mobiel ben moest ik eerst met de stoel in het bereik van de binnenunit komen om te veranderen.
phoe op 23.... dan heb je kans dat het 25 tot 26 wordt in je kamer... geen wonder dat de fan op volle kracht draaide!
overigens geeft Daikin zelf aan dat de overshoot ook wel een graad is.
kijk nu ook even in de app en daar zie ik dat de unit denkt dat het 19 graden is in de woonkamer terwijl het daar 20.5 is. dat verklaart dus ook deels waarom hij denkt te moeten verwarmen
kijk nu ook even in de app en daar zie ik dat de unit denkt dat het 19 graden is in de woonkamer terwijl het daar 20.5 is. dat verklaart dus ook deels waarom hij denkt te moeten verwarmen
[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 03-10-2016 10:14 ]
Ja ik deed 23 graden omdat de Daikin aangaf dat het 21 graden was, terwijl het op 1 thermometer in huis nog maar 18,4 was. De thermostaat gaf toen 19 aan. Aangezien ik het 21 graden wilde hebben heb ik dus 19+2 gedaan. Voor de Daikin met 21 graden werd het dan 23 graden. Na een uurtje draaien gaf deze 25 graden aan. Dus die gewenste temperatuur snap ik niet helemaal.Ray schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:12:
phoe op 23.... dan heb je kans dat het 25 tot 26 wordt in je kamer... geen wonder dat de fan op volle kracht draaide!
Zou ook mooi zijn als de je via de app ook je verbruik kunt zien, maar dit gaat geloof ik niet meer komen. Misschien dat ze de app nog een beetje kunnen finetunen. Voor het aanpassen van de temperatuursverschillen zal je denk ik een firmware update moeten doen, maar of de units die kunnen?
Was het overigens niet mogelijk om een externe temperatuur meter aan te sluiten op de Daikins? Je zit dan alleen met een kabeltje over de muur maar misschien dat deze preciezer zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Binnetie op 03-10-2016 10:25 ]
aah grappig, bij jou wijkt hij dus precies de andere kant op af 
hier denkt hij dat het kouder is en bij jou is dat andersom. vandaar dat we wat naast elkaar op aan het redeneren zijn.
hier denkt hij dat het kouder is en bij jou is dat andersom. vandaar dat we wat naast elkaar op aan het redeneren zijn.
Het koelseizoen is nu toch echt wel afgelopen; 45 kWh verbruikt hier waarvan bijna alles rechtstreeks met zonne-energie, dus op de meter zal het maar weinig blijken.
Voor het eerst ook de US aan gehad voor verwarming. Ging als een speer. Over een tijd wat mij betreft ook eens bij 0 of -10 gr C, ben benieuwd wat ie dan voor elkaar krijgt.
Mbt de verschillende temperaturen/metingen... Hoe dan ook, gewoon maar wat mee pielen (aka piemelen, proberen, testen), op den duur weet je vast waarop je 'm wilt instellen, lijkt me.
De fluisterstand of stand 1 bevalt me goed qua geluid en voelbare luchtstroom. De warmte zal zich iets minder snel verplaatsen, maar als de ruimte eenmaal op temperatuur is lijkt me dat prima. We zullen het zien.
Voor het eerst ook de US aan gehad voor verwarming. Ging als een speer. Over een tijd wat mij betreft ook eens bij 0 of -10 gr C, ben benieuwd wat ie dan voor elkaar krijgt.
Mbt de verschillende temperaturen/metingen... Hoe dan ook, gewoon maar wat mee pielen (aka piemelen, proberen, testen), op den duur weet je vast waarop je 'm wilt instellen, lijkt me.
De fluisterstand of stand 1 bevalt me goed qua geluid en voelbare luchtstroom. De warmte zal zich iets minder snel verplaatsen, maar als de ruimte eenmaal op temperatuur is lijkt me dat prima. We zullen het zien.
There's nothing moister than an oyster.
Precies, ik heb hem ook op een van die twee standen staan, als de ruimte al op temperatuur is dan blijft hij het perfect op temperatuur houden. De thermometer op tafel bleef contact, dus de temperatuur bleef stabiel als alle lucht is opgewarmd.zeegerd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:53:
Het koelseizoen is nu toch echt wel afgelopen; 45 kWh verbruikt hier waarvan bijna alles rechtstreeks met zonne-energie, dus op de meter zal het maar weinig blijken.
Ik ben hier nu eens mee aan het testen, kijken of hij moduleert. Tot nu toe lijkt het er niet op.Ray schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:34:
hier moduleert de Fan wel overigens. Echter ik heb nu structureel alle units minimaal 2 graden lager staan dan de gewenste kamer temp en het lijkt nu redelijk te kloppen. Ze springen nu af en toe aan en werken dan maximaal een keer 5 tot 10 minuten. De woonkamer heb ik overigens uitgezet, dit gaat om de kleinere kamers boven
Ik heb de temperatuur op 21 graden gezet, de Daikin geeft dit van zichzelf ook aan. Maar hij blijft op de 'auto' fanstand stand blazen.
Hoe moet ik dat precies zien, jij hebt een bepaalde temperatuur ingesteld en de Daikin gaat dan af en toe even aan en weer uit om hem op temperatuur te houden? Dat zoek ik dus ook, net als dat een verwarming even bijspringt als het weer iets kouder wordt. De unit stopt dan gewoon helemaal met draaien (net als de buitenunit)? Met andere woorden het stroom verbruik is dan ook nagenoeg nihil tot hij weer aangaat?
Ik kan dit helaas zelf niet checken bij de buitenunit omdat ik op dit moment mezelf op krukken moet verplaatsen.
Edit: ineens gaat de Daikin uit en blijft uit, dus lijkt erop dat de gewenste temperatuur behaald is. Na 10 minuten ging hij weer aan om te gaan verwarmen. De luchtstroom is niet heel erg warm zegt mijn vriendin, dat komt omdat het qua gevoel misschien bijna dezelfde temperatuur is.
Mijn vriendin had een paar keer ouders die kinderen kwamen brengen waardoor de deur naar de hal open ging, misschien dat dat de reden is dat hij weer aanspringt.
Ik ga dit eens nauwlettend in de gaten houden, gelukkig kan dit nu omdat ik doorgaans nooit thuis ben overdag en wel wil weten hoe de Daikin werkt, zou zonde zijn als hij de hele dag staat te blazen voor niks.
Schakelt de Daikin nu ook uit als je hem niet op de auto fanstand hebt staan, dus gewoon op een losse stand?
[ Voor 24% gewijzigd door Binnetie op 04-10-2016 08:48 ]
zoals gezegd hier overal - 2 graden van mijn eigen setpoint afgezet en hij springt nu aan wanneer het nodig is
Oke. Ik bleef het nog even aanzien, nadat hij weer aanging bleef hij maar blazen en schakelde niet terug. De ingestelde temperatuur was 20 graden. Maar de thermostaat in de woonkamer gaf al 21 graden aan.
Heeft iemand al ervaring met het aansturen van de Daikin via WiFi buiten het Daikin portal om?
Een onofficiële API: https://github.com/ael-code/daikin-control
Domoticz: https://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi
En zo nog wat bronnen...
En zo nog wat bronnen...
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
je moet er eerst achter komen hoeveel ze onderling afwijken. hier is dat op mijn werkkamer bijvoorbeeld 2 graden. De unit staat dus nu op 17,5 en de ruimte temp is nu redelijk constant 19,5 - 20.0 op de andere meters die er liggen.Binnetie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:50:
Oke. Ik bleef het nog even aanzien, nadat hij weer aanging bleef hij maar blazen en schakelde niet terug. De ingestelde temperatuur was 20 graden. Maar de thermostaat in de woonkamer gaf al 21 graden aan.
hij slaat dus nu maar af en toe aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 04-10-2016 13:57 ]
Ja, dat is heel eenvoudig, gewoon een simpele REST API. Ik gebruik het zelf eigenlijk voornamelijk om data bij te houden over de temperatuur en opgenomen vermogen bij mij thuis.sjimmie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:51:
Heeft iemand al ervaring met het aansturen van de Daikin via WiFi buiten het Daikin portal om?
En zo nog wat bronnen...
Ik ontken het bestaan van IE.
Weet je waar ik de info daarover kan vinden?cyberstalker schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:11:
[...]
Ja, dat is heel eenvoudig, gewoon een simpele REST API
(of bedoel je die link die ik had van de onofficiele api?)
[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 04-10-2016 14:25 ]
Er is geen officiële info. Om redenen die mij duister zijn geeft Daikin zelf niets over de API vrij. Alles wat bekend is is gewoon achterhaalt door het netwerkverkeer tussen de smartphone en de wifi-adapter te onderscheppen.sjimmie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:17:
[...]
Weet je waar ik de info daarover kan vinden?
(of bedoel je die link die ik had van de onofficiele api?)
De fan hoort door te blijven draaien zodra de ruimtetemperatuur bereikt is. Hij moet immers de juiste temperatuur blijven meten.Binnetie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:29:
[...]
Ik ben hier nu eens mee aan het testen, kijken of hij moduleert. Tot nu toe lijkt het er niet op.
Ik heb de temperatuur op 21 graden gezet, de Daikin geeft dit van zichzelf ook aan. Maar hij blijft op de 'auto' fanstand stand blazen.
Hoe moet ik dat precies zien, jij hebt een bepaalde temperatuur ingesteld en de Daikin gaat dan af en toe even aan en weer uit om hem op temperatuur te houden? Dat zoek ik dus ook, net als dat een verwarming even bijspringt als het weer iets kouder wordt. De unit stopt dan gewoon helemaal met draaien (net als de buitenunit)? Met andere woorden het stroom verbruik is dan ook nagenoeg nihil tot hij weer aangaat?
Ik kan dit helaas zelf niet checken bij de buitenunit omdat ik op dit moment mezelf op krukken moet verplaatsen.
Edit: ineens gaat de Daikin uit en blijft uit, dus lijkt erop dat de gewenste temperatuur behaald is. Na 10 minuten ging hij weer aan om te gaan verwarmen. De luchtstroom is niet heel erg warm zegt mijn vriendin, dat komt omdat het qua gevoel misschien bijna dezelfde temperatuur is.
Mijn vriendin had een paar keer ouders die kinderen kwamen brengen waardoor de deur naar de hal open ging, misschien dat dat de reden is dat hij weer aanspringt.
Ik ga dit eens nauwlettend in de gaten houden, gelukkig kan dit nu omdat ik doorgaans nooit thuis ben overdag en wel wil weten hoe de Daikin werkt, zou zonde zijn als hij de hele dag staat te blazen voor niks.
Schakelt de Daikin nu ook uit als je hem niet op de auto fanstand hebt staan, dus gewoon op een losse stand?
Met koelen blijft hij toch ook continu draaien?
Of bedoel je dit niet?
Meen je dat ?Oxellaar schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:26:
[...]
De fan hoort door te blijven draaien zodra de ruimtetemperatuur bereikt is. Hij moet immers de juiste temperatuur blijven meten.
Of bedoel je dit niet?
Hier stopt zowel met koelen als verwarmen de fan als de temperatuur is bereikt (ook Daikin)
Dat is niet mijn ervaring met de Ururu Sarara. Bij verwarmen stopt de fan wel als de gewenste temperatuur bereikt is. Bij koelen blaast deze wel gewoon door.Ray schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:39:
[...]
Meen je dat ?
Hier stopt zowel met koelen als verwarmen de fan als de temperatuur is bereikt (ook Daikin)
Eigenlijk is dat ook gewoon een logische keuze. Luchtcirculatie geeft verkoeling (daarom kopen mensen ook simpele ventilatoren) wat bij koelen natuurlijk prettig is (je hebt dan al sneller een comfortabel gevoel, hoeft dus minder te koelen en bespaart dus energie). Bij verwarmen is het precies omgekeerd.
Hier 3 WP's. Draaien alle die met de fans door bij verwarmen.
Dat moet ook, geen luchtflow is geen (goede) temperatuurmeting van de ruimte.
Een Daikin en 2 Mitsubishi units.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hier gaat ook alles uit.Oxellaar schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:26:
[...]
De fan hoort door te blijven draaien zodra de ruimtetemperatuur bereikt is. Hij moet immers de juiste temperatuur blijven meten.
Of bedoel je dit niet?
Heb vanochtend weer getest. De temperatuur die de Daikin meet klopt gewoon niet.
De gewenste temperatuur van de Daikin had ik ingesteld op 21 graden (op de afstandbediening). De Daikin bleef maar blazen. De temperatuur die de Daikin aangaf was 23 graden. Toen heb ik de temperatuur op de afstandsbediening op 20 graden gezet, ook hier bleef hij maar blazen (dit heb ik een half uur aan laten staan), de Daikin gaf nog 23 graden aan.
Toen heb ik met de afstandsbediening de gewenste temperatuur van 19 graden ingesteld, na een paar minuten ging de Daikin uit. De temperatuur die de Daikin aangeeft is 21 graden. De thermostaat geeft aan 20,5 graden.
Kan het zijn dat de afstandsbediening ook direct een temperatuursensor heeft en deze aan de Daikin doorgeeft? Ik moet hem overigens wel erg goed richten anders komt zijn commando niet aan.
Als je de setup knop lang indrukt kun je de heat en cool temp aanpassen.Binnetie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:21:
[...]
Hier gaat ook alles uit.
Heb vanochtend weer getest. De temperatuur die de Daikin meet klopt gewoon niet.
De gewenste temperatuur van de Daikin had ik ingesteld op 21 graden (op de afstandbediening). De Daikin bleef maar blazen. De temperatuur die de Daikin aangaf was 23 graden. Toen heb ik de temperatuur op de afstandsbediening op 20 graden gezet, ook hier bleef hij maar blazen (dit heb ik een half uur aan laten staan), de Daikin gaf nog 23 graden aan.
Toen heb ik met de afstandsbediening de gewenste temperatuur van 19 graden ingesteld, na een paar minuten ging de Daikin uit. De temperatuur die de Daikin aangeeft is 21 graden. De thermostaat geeft aan 20,5 graden.
Kan het zijn dat de afstandsbediening ook direct een temperatuursensor heeft en deze aan de Daikin doorgeeft? Ik moet hem overigens wel erg goed richten anders komt zijn commando niet aan.
+1 +2 +3 0 -1 -2 -3
Welke instelling zie je?
Daikin geeft als reden op dat de unit iets doorverwarmt om schommelingen op te vangen. Als de temperatuur voor langere tijd bereikt is hoeft de unit minder vaak snel in/uit te schakelen.
dus ook als de wp buiten niet draait dan blijft de fan in de binnenunit wel draaien ?Gasschuif schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:20:
Hier 3 WP's. Draaien alle die met de fans door bij verwarmen.
ik heb nu de meeste ruimtes duidelijk. onlogisch als het is denkt de emura in de woonkamer dan bij verwarmen 17 graden vraag unit = 20 graden woonkamer. Bij koelen is vraag 22 = woonkamer 22. Tja het zal zo zijn...
overige ruimte is de afwijking ongeveer 2 graden.
@Anton, kijk dat zal de temp swing instelling zijn. Echter waar vind ik die setup knop ??
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 05-10-2016 09:41 ]
Dat is een hele mooi tip! Dankjewel! Je kunt inderdaad de cool en heattemp aanpassen. De heattemp staat bij mij op standaard en heb ik nu naar -2 aangepast. Volgens mijn denkwijze dat hij 2 graden minder verwarmt en daardoor wat preciezer zal zijn? Klopt dit?Trebbors schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:30:
[...]
Als je de setup knop lang indrukt kun je de heat en cool temp aanpassen.
+1 +2 +3 0 -1 -2 -3
Welke instelling zie je?
Daikin geeft als reden op dat de unit iets doorverwarmt om schommelingen op te vangen. Als de temperatuur voor langere tijd bereikt is hoeft de unit minder vaak snel in/uit te schakelen.
De buitenunit fan is gekoppeld aan het bedrijf van de compressor, geen verwarming gevraagd (lees temp bereikt) dan stopt na c.a. 1 minuut de fan.Ray schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:40:
[...]
dus ook als de wp buiten niet draait dan blijft de fan in de binnenunit wel draaien ?
ik heb nu de meeste ruimtes duidelijk. onlogisch als het is denkt de emura in de woonkamer dan bij verwarmen 17 graden vraag unit = 20 graden woonkamer. Bij koelen is vraag 22 = woonkamer 22. Tja het zal zo zijn...
overige ruimte is de afwijking ongeveer 2 graden.
@Anton, kijk dat zal de temp swing instelling zijn. Echter waar vind ik die setup knop ??
Als de binnenunit fan op auto staat, dan moet deze terug toeren bij het naderen van het setpoint (P aktie)
en altijd blijven draaien (minimum stand) om een juiste ruimte temp te meten.
Bij een beetje belasting blijft de binnenunit altijd draaien, en loopt de compressor op een laag toerental, en dus ook de fan in de buitenunit. Deze is druk geregeld.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
waar vindt jij die knop ?Binnetie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:40:
[...]
Dat is een hele mooi tip! Dankjewel! Je kunt inderdaad de cool en heattemp aanpassen. De heattemp staat bij mij op standaard en heb ik nu naar -2 aangepast. Volgens mijn denkwijze dat hij 2 graden minder verwarmt en daardoor wat preciezer zal zijn? Klopt dit?
is het overigens niet zo dat je nu de swing rond de doeltemperatuur aangepast hebt ? dat zou het nu veel erger maken want je hebt nu dan 2 graden marge genomen of ???
@Gasschuif. apart. hier stopt de fan toch echt compleet als de doeltemp is bereikt
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 05-10-2016 10:02 ]
Dat weet ik niet of het nu echt een marge wordt en moet ik testen, vandaar mijn vraag.Ray schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:53:
[...]
waar vindt jij die knop ?
is het overigens niet zo dat je nu de swing rond de doeltemperatuur aangepast hebt ? dat zou het nu veel erger maken want je hebt nu dan 2 graden marge genomen of ???
De knop vind je achter het klepje van de afstandsbediening en zit boven de pijltjes toetsen (kleine witte knop met zwarte letters).
mm daar zit bij mij een knop met een 4kantje met een pijltje. wellicht dat die functie alleen op de US zit ?
kan je de US trouwens per 0,5 graad instellen of alleen per 1.0 verschil ?
edit. opvallend is dat het ratel geluid wat mijn unit ging maken na twee weken tijdens koelen er tijdens verwarmen niet is.. dat gaat nog leuk worden om die op te sporen
edit. opvallend is dat het ratel geluid wat mijn unit ging maken na twee weken tijdens koelen er tijdens verwarmen niet is.. dat gaat nog leuk worden om die op te sporen
[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 05-10-2016 10:06 ]
Hier zit hij:Ray schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:05:
mm daar zit bij mij een knop met een 4kantje met een pijltje. wellicht dat die functie alleen op de US zit ?

Ik kan hem instellen per graag: -2 -1 std +1 +2 (std zal wel 0 zijn)
Graag gedaan!Binnetie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:40:
[...]
Dat is een hele mooi tip! Dankjewel! Je kunt inderdaad de cool en heattemp aanpassen. De heattemp staat bij mij op standaard en heb ik nu naar -2 aangepast. Volgens mijn denkwijze dat hij 2 graden minder verwarmt en daardoor wat preciezer zal zijn? Klopt dit?
Klopt mijn redenering? Want misschien zit er ik er wel helemaal onlogisch naast.
Het fijne tot nu toe vind ik dat de kamer lekker snel verwarmt is. De ouders die hun kinderen brengen zeggen allemaal: uhh de airco nu aan joh?
Maar vinden het nu wel interessant. Ben heel erg benieuwd naar de besparing, ik noteer elke maand de meterstand. Zo ben ik echt benieuwd hoeveel mijn m3/graaddag wordt.
Het fijne tot nu toe vind ik dat de kamer lekker snel verwarmt is. De ouders die hun kinderen brengen zeggen allemaal: uhh de airco nu aan joh?
Maar vinden het nu wel interessant. Ben heel erg benieuwd naar de besparing, ik noteer elke maand de meterstand. Zo ben ik echt benieuwd hoeveel mijn m3/graaddag wordt.
volgens mij ben ik erachter hoe Daikin de lucht meet tijdens verwarmen terwijl de ruimte op temperatuur is. Dat wil zeggen de serie die ik heb hangen.
Om een bepaalde tijdsinterval (geen idee hoeveel) gaat hij heel even ventileren en stopt daar na een seconde of 30 weer mee.
Ik vermoed dus dat ipv constant meten hij dit op deze manier periodiek doet zodat je niet constant de fan hoort en voelt blazen.
Om een bepaalde tijdsinterval (geen idee hoeveel) gaat hij heel even ventileren en stopt daar na een seconde of 30 weer mee.
Ik vermoed dus dat ipv constant meten hij dit op deze manier periodiek doet zodat je niet constant de fan hoort en voelt blazen.
Dat zou best kunnen dat hij dat doet,
Ik merkte gisteren dat hij telkens even 5 minuten gaat blazen, dan weer 5-10 minuten stil is en dan weer 5 minuten gaat blazen. In die 5 minuten kan het zijn dat hij even harder of zachter blaast. Dit op 'Heating' met de fanstand op auto. Je hoort hem dan wel eventjes. Ik vraag me af of dit nu beter is dan dan de Daikin gewoon op een lage stand te zetten en te laten blazen zodat hij niet telkens hoeft in en uit te schakelen.
Of door bijvoorbeeld timers in te stellen:
7.00 uur - inschakelen en kamer verwarmen
8.00 uur - uitschakelen
12.00 uur- inschakelen op lage fanstand
12.30 uur - uitschakelen
17.00 uur - inschakelen op lage fanstand
17.30 uur - uitschakelen
20.00 uur - inschakelen op lage fanstand
21.00 uur - uitschakelen
Overdag door de weeks is er altijd iemand thuis i.v.m. gastouder. Afgelopen weekend had ik met even aanzetten aan het eind van de ochtend genoeg warmte om de hele middag rond de 20 graden te zitten.
Gisteravond zette ik hem om 21.30 uur toen het 20 graden was. Vanochtend om 7 uur was het 18 graden in huis.
Ik merkte gisteren dat hij telkens even 5 minuten gaat blazen, dan weer 5-10 minuten stil is en dan weer 5 minuten gaat blazen. In die 5 minuten kan het zijn dat hij even harder of zachter blaast. Dit op 'Heating' met de fanstand op auto. Je hoort hem dan wel eventjes. Ik vraag me af of dit nu beter is dan dan de Daikin gewoon op een lage stand te zetten en te laten blazen zodat hij niet telkens hoeft in en uit te schakelen.
8.00 uur - uitschakelen
12.30 uur - uitschakelen
17.30 uur - uitschakelen
21.00 uur - uitschakelen
Overdag door de weeks is er altijd iemand thuis i.v.m. gastouder. Afgelopen weekend had ik met even aanzetten aan het eind van de ochtend genoeg warmte om de hele middag rond de 20 graden te zitten.
Gisteravond zette ik hem om 21.30 uur toen het 20 graden was. Vanochtend om 7 uur was het 18 graden in huis.
Ik denk dat je dat gaat merken qua comfort. Het koelt dan af en wordt dan ineens weer een stuk warmer. Gaat behoorlijk schommelen qua ruimtetemperatuur dan. Ik zou het ding gewoon de hele dag op de ingestelde temperatuur laten staan, apparaat is slim genoeg om zelf de optimale instellingen te bepalen immers.
hier is er inderdaad een stabiele situatie door simpelweg 1 temp aan te houden die nu overeenkomt met wat ik wil. Dus grofweg 2 graden lager instellen
af en toe gaat hij even aan, naar ik vermoed om te meten, en soms gaat hij dan verwarmen. Vaak ook niet langer dan een paar minuten.
Moet zeggen dat zoals het nu gaat het best bevalt en ik in ieder geval de bovenverdieping op deze manier ingesteld laat
af en toe gaat hij even aan, naar ik vermoed om te meten, en soms gaat hij dan verwarmen. Vaak ook niet langer dan een paar minuten.
Moet zeggen dat zoals het nu gaat het best bevalt en ik in ieder geval de bovenverdieping op deze manier ingesteld laat
Bedankt.
Ik laat hem gewoon aanstaan dan. Gisteren heb ik 2.7kWh verbruikt, dat vond ik netjes. Misschien dat ik 's ochtends een timer instel zodat hij aan kan gaan.
Vannacht is het van 20 graden naar 18.5 gedaald in huis (22.00 uur - 7.00 uur), dat vind ik heel netjes. Vandaar dat ik met dat tijdschema kwam. Natuurlijk zal het met de winter wel verder gaan dalen qua temperatuur in huis.
Wel moet ik nu wennen aan de luchtstroom die je in huis voelt. Vooral 's avonds merk ik dat ik langs de muur wat koude wind voel als ik op de bank zit Als ik hem dan instel op de laagste stand (die maan met denneboom icoon) dan valt het erg mee.
Overdag staat hij op de verwarm stand met auto-fan in 3D zwenken, 's avonds moet ik nog even kijken wat comfortabel is.
Ik laat hem gewoon aanstaan dan. Gisteren heb ik 2.7kWh verbruikt, dat vond ik netjes. Misschien dat ik 's ochtends een timer instel zodat hij aan kan gaan.
Vannacht is het van 20 graden naar 18.5 gedaald in huis (22.00 uur - 7.00 uur), dat vind ik heel netjes. Vandaar dat ik met dat tijdschema kwam. Natuurlijk zal het met de winter wel verder gaan dalen qua temperatuur in huis.
Wel moet ik nu wennen aan de luchtstroom die je in huis voelt. Vooral 's avonds merk ik dat ik langs de muur wat koude wind voel als ik op de bank zit Als ik hem dan instel op de laagste stand (die maan met denneboom icoon) dan valt het erg mee.
Overdag staat hij op de verwarm stand met auto-fan in 3D zwenken, 's avonds moet ik nog even kijken wat comfortabel is.
Gisteren kwam de wifi module binnen voor mijn Daikin fxt35j3. Het was even puzzelen om die in te bouwen omdat mijn binnenunit een kleine 10cm verzonken is, maar het werkt. 
Wat mij nu opvalt is dat de temperatuur alleen in hele graden is in te stellen, blijkbaar was ik voorheen met een iSense thermostaat wat verwend. En ik kan via de wifi module en het daarachter liggende timer programma niet de eco mode gebruiken, of mis ik iets?
Wat mij nu opvalt is dat de temperatuur alleen in hele graden is in te stellen, blijkbaar was ik voorheen met een iSense thermostaat wat verwend. En ik kan via de wifi module en het daarachter liggende timer programma niet de eco mode gebruiken, of mis ik iets?
8 schakelmomenten, dat kan niet via de wifi module (max 6), dus hoe doe je dat/ wil je dat doen?Binnetie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 17:23:
8.00 uur - uitschakelen
12.30 uur - uitschakelen
17.30 uur - uitschakelen
21.00 uur - uitschakelen
mijn 10 jaar oude airco kon inderdaad op op 0.5 graden terwijl mijn emura dat niet kan. De normale ftxm wandmodellen kunnen dat weer wel trouwens...
Dan was ik daar wel tegenaan gelopen dat dit niet kon. Maar zoals nu lijkt ga ik dit niet gebruiken. Vandaag gaat het netjes en slaat de unit veel minder vaak aan om het op temperatuur te krijgen.sjimmie schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:51:
Gisteren kwam de wifi module binnen voor mijn Daikin fxt35j3. Het was even puzzelen om die in te bouwen omdat mijn binnenunit een kleine 10cm verzonken is, maar het werkt.
[...]
8 schakelmomenten, dat kan niet via de wifi module (max 6), dus hoe doe je dat/ wil je dat doen?
Tja, er is minder wind en het is warmer dan gisteren
De Toshiba's werken best nauwkeurig, wat ik instel is wat ik ook werkelijk meet in de kamers.
Misschien maakt het nog uit of je boven de airco veel of weinig ruimte hebt.
Met de remote heb ik stappen van 1 graad, da's goed genoeg wat mij betreft.
De 1,5kWh die er per dag in gaat stelt nog weinig voor, in de winter kan dat 10kWh worden.
De Toshiba's werken best nauwkeurig, wat ik instel is wat ik ook werkelijk meet in de kamers.
De 1,5kWh die er per dag in gaat stelt nog weinig voor, in de winter kan dat 10kWh worden.
Nu ik de fan op auto heb staan springt hij regelmatig aan en uit. Ik zie dat ik vanaf 7 uur vanochtend al 3,7kWh heb verbruikt. Dat is al 1kWh meer dan gisteren + dat ik de avond nog in moet. Als ik verwacht dat we tot zo'n eind april moeten verwarmen en even 5kWh per dag aanhoudt, kom ik op: 7x30 dagen is 210 dagen + een paar dagen meer (als 31e) ~215 dagen x gemiddeld 5kWh=1075kWh aan verwarming. Ik kom dan net wel of net niet precies op 0 met het overschot wat ik heb aan zonnepanelen. Nu zijn we in het weekend vaak weg waardoor de boel niet aanstaat, maar toch is het wel aardig wat kWh. Maar goed daar staat natuurlijk weer een gasbesparing tegenover. Het gevoel dat je veel meer kWh verbruikt is alleen anders.Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:56:
Tja, er is minder wind en het is warmer dan gisteren![]()
Sinds vandaag mag ik mij de gelukkige eigenaar van een Daikin Multisplit airco noemen, te kennen;
2MXM40M/FTXM20M/FTXM35M

De aanschaf is uiteraard om er frisjes bij te zitten in de zomer, maar eigenlijk ook vooral om mijn gasverbuik nog verder te drukken. Ik heb geen PV (zit wel in de pijplijn voor de nabije toekomst) maar aangezien ik alleen mijn huiskamer verwarm denk ik dat ik onder aan de streep nog kan besparen door mijn CV alleen bij <=5 graden buiten te gebruiken. We gaan het zien de komende tijd ; ik gok dat ik de verwarming nog iets van w weken kan uithouden voordat het huis teveel afkoelt. Tot nu toe is de CV sinds maart dit jaar niet meer aan geweest
Standby verbuik van deze setup is overigens 6.5w. Valt mij nog enorm mee.
2MXM40M/FTXM20M/FTXM35M

De aanschaf is uiteraard om er frisjes bij te zitten in de zomer, maar eigenlijk ook vooral om mijn gasverbuik nog verder te drukken. Ik heb geen PV (zit wel in de pijplijn voor de nabije toekomst) maar aangezien ik alleen mijn huiskamer verwarm denk ik dat ik onder aan de streep nog kan besparen door mijn CV alleen bij <=5 graden buiten te gebruiken. We gaan het zien de komende tijd ; ik gok dat ik de verwarming nog iets van w weken kan uithouden voordat het huis teveel afkoelt. Tot nu toe is de CV sinds maart dit jaar niet meer aan geweest
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 07-10-2016 19:36 ]
De multisplit Toshiba staat hier ook altijd op fluisterstand.
De binnenunits in kamer en keuken staan allebei ingesteld op 20 graden en dit wordt ook netjes gemeten door een tafelmodel thermometer.
In de badkamer hangt inmiddels een infrarood paneel en dat bevalt voor een ruimte van 3m bij 3m uitstekend.
De binnenunits in kamer en keuken staan allebei ingesteld op 20 graden en dit wordt ook netjes gemeten door een tafelmodel thermometer.
In de badkamer hangt inmiddels een infrarood paneel en dat bevalt voor een ruimte van 3m bij 3m uitstekend.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Heeft de afstandsbediening een temperatuur sensor? Dan zal daar de ruimtetemperatuur gemeten worden. En kan de fan idd uitschakelen.Ray schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:39:
[...]
Meen je dat ?
Als de temperatuur op de unit zelf gemeten wordt, dan moet de fan langzaam blijven draaien om een juiste ruimtetemperatuur te meten.
Zonder luchtcirculatie klopt de gemete waarde niet helemaal.
Mag ik vernemen van je welk merk, type en vermogen ir paneel je gebruikt in de badkamer, ik heb nog wat kWh overSpeksteenWP schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:41:
De multisplit Toshiba staat hier ook altijd op fluisterstand.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Mooie set! Wij willen zoiets ook ooit nog wel.Notna schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:36:
Sinds vandaag mag ik mij de gelukkige eigenaar van een Daikin Multisplit airco noemen, te kennen;
2MXM40M/FTXM20M/FTXM35M
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zit het niet een beetje te dicht bij je buren? Nog nooit van dichtbij gehoord hoeveel geluid die maakt
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat zal mij redelijk roesten, aangezien het tokkies van de bovenste plank zijn die dagelijks op allerlei fronten voor overlast zorgen.Stef87 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:12:
[...]
Mooie set! Wij willen zoiets ook ooit nog wel.
Zit het niet een beetje te dicht bij je buren? Nog nooit van dichtbij gehoord hoeveel geluid die maakt
Maar afgezien van dat: de FXM series hebben een speciale stilte functie voor de nachten. Maar ik heb vandaag even de boel op vol vermogen gezet en het is niet te horen binnen (de buitenunit dus)
Ik moet er echt naast gaan staan wil ik de unit goed horen.
Ik ben dit topic maar eens aan het volgen. Ik woon in het buitenland en verwarm mijn huis nu volledig met stroom, en heb daardoor een jaarverbruik van 23.483 kWh. Daar moet wel wat vanaf kunnen denk ik als ik een warmtepomp in huis haal. De energiebelasting hier niet zo idioot hoog als in Nederland (ik betaal 14 ct/kWh), maar ik denk dat de mogelijkheid er wel is om een warmtepomp in een paar jaar terug te verdienen.
Op zo'n verbruik is iedere cent mooi meegenomen, maar in Nederland betaal je boven de 10 000kWh ook flink minder energiebelasting. Waarschijnlijk kom je dan lager dan 14cent per kWh.Dreamvoid schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:37:
Ik ben dit topic maar eens aan het volgen. Ik woon in het buitenland en verwarm mijn huis nu volledig met stroom, en heb daardoor een jaarverbruik van 23.483 kWh. Daar moet wel wat vanaf kunnen denk ik als ik een warmtepomp in huis haal. De energiebelasting hier niet zo idioot hoog als in Nederland (ik betaal 14 ct/kWh), maar ik denk dat de mogelijkheid er wel is om een warmtepomp in een paar jaar terug te verdienen.
Ik betaal op een totaal van 2800kWh maar 17 cent, dus erg goedkoop is het bij jou niet.
Edit: <10 000kWh is 10cent per kWh belasting
>10 000kWh is 5cent per kWh belasting.
In Nederland zou je dus goedkoper uit zijn
Bron
Nederland heeft zelfs 1 van de laagste prijzen voor elekta in Europa, Duitsland betaald haast het dubbele per kWh
Bron
[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 08-10-2016 07:59 ]
Ik vind €3287 per jaar ook niet weinig, €274 per maand is bijna 3x zo veel als toen ik op gas stookte
Nu gas eruit is zit ik op €15 per maand en dan krijg ik nog geld terug (mede dankzij zonnepanelen)

Nu gas eruit is zit ik op €15 per maand en dan krijg ik nog geld terug (mede dankzij zonnepanelen)
Ik betaal in het tweede tarief 9,9 cent.Oxellaar schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:00:
[...]
Op zo'n verbruik is iedere cent mooi meegenomen, maar in Nederland betaal je boven de 10 000kWh ook flink minder energiebelasting. Waarschijnlijk kom je dan lager dan 14cent per kWh.
Ik betaal op een totaal van 2800kWh maar 17 cent, dus erg goedkoop is het bij jou niet.
Edit: <10 000kWh is 10cent per kWh belasting
>10 000kWh is 5cent per kWh belasting.
In Nederland zou je dus goedkoper uit zijn
Bron
Nederland heeft zelfs 1 van de laagste prijzen voor elekta in Europa, Duitsland betaald haast het dubbele per kWh
Die 14 ct is de totale kWh prijs inclusief belastingen/btw, sorry voor de verwarring.
Maar idd, het kan wel beter. Niet alles is verwarming natuurlijk, er zit ook een 200l warmwaterboiler bij, een luchtontvochtiger in de kelder en een zwembadpomp - maar ik schat dat toch minstens 15.000 kWh wel verwarming is. Het huis is uit begin jaren 80, kozijnen zijn wel nieuwer maar het is duidelijk dat het ook qua isolatie een stuk beter kan. Ben nu een beetje aan het kijken waar te beginnen. PV plaatsen kan, maar aangezien er hier niet gesaldeerd wordt helpt dat niks qua rekening.
Maar idd, het kan wel beter. Niet alles is verwarming natuurlijk, er zit ook een 200l warmwaterboiler bij, een luchtontvochtiger in de kelder en een zwembadpomp - maar ik schat dat toch minstens 15.000 kWh wel verwarming is. Het huis is uit begin jaren 80, kozijnen zijn wel nieuwer maar het is duidelijk dat het ook qua isolatie een stuk beter kan. Ben nu een beetje aan het kijken waar te beginnen. PV plaatsen kan, maar aangezien er hier niet gesaldeerd wordt helpt dat niks qua rekening.
Geen idee of de AB een sensor heeft. Dat zou overigens wel een boel verklaren aangezien deze niet op een referentiepunt liggen.Oxellaar schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:45:
[...]
Heeft de afstandsbediening een temperatuur sensor? Dan zal daar de ruimtetemperatuur gemeten worden. En kan de fan idd uitschakelen.
Als de temperatuur op de unit zelf gemeten wordt, dan moet de fan langzaam blijven draaien om een juiste ruimtetemperatuur te meten.
Zonder luchtcirculatie klopt de gemete waarde niet helemaal.
Zoals ik schreef gaat echter de binnenunit om een bepaalde interval wel even draaien en stopt dan na 30 seconden weer. Ik vermoed dat Daikin wellicht een stukje 'eco' software heeft die om een bepaalde tijd de lucht meet ipv doorlopend
Helpt "niks" is niet waar. Als je van alles wat doet, een beetje zuid, een beetje oost, een beetje west en dat meteen verbruikt helpt het wel degelijk.Dreamvoid schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 08:22:
Die 14 ct is de totale kWh prijs inclusief belastingen/btw, sorry voor de verwarring.
En voor de warmwaterboiler (deels) een zonnecollector gebruiken, is dat een optie? Kun je misschien 60 of 70% van je energiebehoefte van de boiler mee afdekken.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Vergeet dat percentage maar, zonneboilers komen nu al niet verder dan 40 graden
Geen idee of het bij jullie bewolkt is, maar hier is het licht bewolkt en mijn zonneboiler (10 jaar oud) staat nu op 62 graden.Speedy-Andre schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:51:
Vergeet dat percentage maar, zonneboilers komen nu al niet verder dan 40 graden
Zolang het een significant temperatuurverschil heeft (en die warmte wordt door de zonnecollectors weer aangevuld) is die warmte zeker bruikbaar.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik bedoel daarmee dat PV een losstaand project is, er is geen synergie met het verbruik, zoals in het Nederlandse salderingssysteem waar het grote voordeel komt uit het vermijden van de EB/BTW.Atomic2005 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:47:
[...]
Helpt "niks" is niet waar. Als je van alles wat doet, een beetje zuid, een beetje oost, een beetje west en dat meteen verbruikt helpt het wel degelijk.
En voor de warmwaterboiler (deels) een zonnecollector gebruiken, is dat een optie? Kun je misschien 60 of 70% van je energiebehoefte van de boiler mee afdekken.
Daardoor zijn energiebesparing projecten voor mij zinniger. De zolder beter isoleren is daar 1 van, een warmtepomp ook. Ik moet een beetje een idee krijgen waar de meeste besparing per euro vandaan kan komen. Een zonnecollector is ook een optie, ik moet eigenlijk eens meten hoeveel verbruik in de boiler gaat zitten.
Ja de prijzen die ik noem zijn inclusief alles, dus netto per kWh.Dreamvoid schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 08:22:
Nederland is absoluut geen duur land qua energieprijzen.
Maar met een hogere prijs per kWh zal een warmtepomp alleen maar aantrekkelijker worden tov elektrisch verwarmen.
Ik zie net dat het gemiddelde Nederlandse vrijstaande huis 2440 m3 gas verstookt (=24.800 kWh) plus circa 3500 kWh stroom, daar zit ik dus wel ruim onder - al hebben we al een paar jaar geen strenge winter gehad, dan vlieg ik waarschijnlijk ruim over dat gemiddelde heen. Besparen is volgens mij prima mogelijk, en daar gaat het om 
Anyway, ik wilde eigenlijk geen discussie uitlokken over verschillende landen en prijzen - we wonen allemaal nou eenmaal waar we wonen, daar verander je weinig aan. Elke bespaarde kWh levert me circa 14 ct op, dat is waarmee ik moet rekenen.
Anyway, ik wilde eigenlijk geen discussie uitlokken over verschillende landen en prijzen - we wonen allemaal nou eenmaal waar we wonen, daar verander je weinig aan. Elke bespaarde kWh levert me circa 14 ct op, dat is waarmee ik moet rekenen.
15000kWh, met een beetje WP hak je daar 4/5 vanaf. Dat is 12000kWh a 14ct, oftewel €1680,- per jaar. Best de moeite waard.
Haal je met een WP werkelijk een COP van 5? Ik was in mijn voorlopige berekeningen uitgegaan van een COP van 2.5.
De cop is een gemiddelde waarde, je kan in een grafiek zien dat hij daalt als het kouder wordt.
Ook daalt het dan vermogen dat een airco kan afgeven.
Geen ramp natuurlijk, maar je moet er bij de berekening van de capaciteit rekening mee houden
Ook daalt het dan vermogen dat een airco kan afgeven.
Geen ramp natuurlijk, maar je moet er bij de berekening van de capaciteit rekening mee houden
De hier (en bij mij) populaire Daikin US haalt gemiddeld over het hele seizoen 5.6 en er is zelfs inmiddels een betere WP te koop. Een COP van 5 is dus een goede COP, maar absoluut heel haalbaar. Je moet dus de afweging maken of een heel hoge COP de meerprijs waard is, maar als je veel gaat verwarmen en zeker in het voorbeeld wat gegeven is, is het het zeker waard.Dreamvoid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:20:
Haal je met een WP werkelijk een COP van 5? Ik was in mijn voorlopige berekeningen uitgegaan van een COP van 2.5.
Een COP van 2,5 is veel te laag voor een lucht/lucht WP. Zelfs met een redelijk budget model moet je wel een SCOP van 4 kunnen halen.
Zie de tabel die ik in de startpost heb gezet. De A+++ modellen hebben een SCOP van boven de 5. De S staat voor Seasonal dus de gemiddelde COP over een geheel seizoen.Dreamvoid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:20:
Zoals Speedy-Andre aangeeft is de COP niet constant. De COP is voornamelijk afhankelijk van het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur, maar ook of de unit in vollast draait of in deellast. De COP is op z'n hoogst bij een klein temperatuurverschil en in deellast bedrijf.
Welke warmtepompen doel je dan op? Ik vul graag de tabel in de startpost aan met nieuwe modellen.Paul C schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:51:
[...]...en er is zelfs inmiddels een betere WP te koop.
[ Voor 20% gewijzigd door antonboonstra op 09-10-2016 11:56 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Aangezien de zon nog lekker het huis verwarmt (en goede isolatie ook wel helpt
) is hier nog geen enige vorm van verwarming aangeweest.
Wel merk ik dat het in huis vochtiger aan het worden is. Ik heb dus ook maar meteen de kans genomen om de FXTM op ontvochigen te zetten en het verbruik te meten. Resultaat: huiskamer +keuken (totaal 85m3) van 60% naar 53% gekregen in 5 uur tijd met een gemiddeld verbruik van 67 w/u (totaal 350w verbruik in 5 uur tijd)
Heel tevreden mee
Nu is het wachten tot het huis dermate afkoelt (het hangt nu nog rond de 21 graden) dat ik moet gaan bijverwarmen met de AC. En dan het verbruik gaan meten
Wel merk ik dat het in huis vochtiger aan het worden is. Ik heb dus ook maar meteen de kans genomen om de FXTM op ontvochigen te zetten en het verbruik te meten. Resultaat: huiskamer +keuken (totaal 85m3) van 60% naar 53% gekregen in 5 uur tijd met een gemiddeld verbruik van 67 w/u (totaal 350w verbruik in 5 uur tijd)
Heel tevreden mee

Nu is het wachten tot het huis dermate afkoelt (het hangt nu nog rond de 21 graden) dat ik moet gaan bijverwarmen met de AC. En dan het verbruik gaan meten

Hier in het noorden wat minder zon. Als het 's nachts vervolgens ook nog 3°C is, dan koelt mijn huis toch wel teveel af. Vanmorgen was het slechts 17°C in huis, dus de WP staat rustig te draaien op 282 watt.Notna schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:55:
Aangezien de zon nog lekker het huis verwarmt (en goede isolatie ook wel helpt) is hier nog geen enige vorm van verwarming aangeweest.
Heel tevreden mee
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Die Samsung in de lijst van topten.eu, nog niet gekeken of je hem in Nederland kunt kopen, maar hij bestaat iig, dus het geeft des te meer aan dat een SCOP van 5 realistisch is. (Dat ding claimt zelfs 6.1 dacht ik.)antonboonstra schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:52:
[...]
Welke warmtepompen doel je dan op? Ik vul graag de tabel in de startpost aan met nieuwe modellen.
OK, da's goed nieuws. Ik zit nu te denken aan een setup met voor de woonkamer/keuken een enkelvoudige buiten + binnen unit, en aan de andere kant van het huis een tweede buitenunit met 3-split voor 2 slaapkamers plus de kelder (dan kan de luchtontvochtiger er daar uit), dat zou het leidingwerk minimaal maken. Dan kom ik op 10 kW verwarmingscapaciteit, dat moet wel redelijk zoden aan de dijk zetten. Ik laat de huidige radiators dan gewoon hangen, die kunnen altijd bijspringen als de WP niet voldoende is. Zo'n setup zal qua hardware zo'n 4000 euro kosten, zeg maar 5000 inclusief installatie.antonboonstra schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:52:
De A+++ modellen hebben een SCOP van boven de 5. De S staat voor Seasonal dus de gemiddelde COP over een geheel seizoen.
Als ik conservatief aanneem dat de WP 2/3e van de warmteproductie op zich neemt (dus 10.000 kWh) met een COP van 5, dan bespaar ik dus 8.000 kWh per jaar, oftewel 1120 euro.
Hoe zorg ik er trouwens voor dat de radiatoren pas aanslaan als de WP aan zijn max zit?
Ik zit hier niet heel erg noord (Purmerend) maar de voorkant van het huis staat vol op het zuiden. Dat helpt een hoop.antonboonstra schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:59:
[...]
Hier in het noorden wat minder zon. Als het 's nachts vervolgens ook nog 3°C is, dan koelt mijn huis toch wel teveel af. Vanmorgen was het slechts 17°C in huis, dus de WP staat rustig te draaien op 282 watt.
Overigens voor de geinterreseerde:
http://www.daikin.nl/ener...TXM20M2V1B&i2=FTXM35M2V1B
Energielabel en specs van de setup die ik heb laten ophangen. Totale kosten incl. Installatie: 3150 euro incl. BTW
Er wordt uitgegaan van een SCOP van 4.6 en een SEER van 8.19
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 09-10-2016 12:05 ]
Warmtepomp laten verwarmen op 21°C en de thermostaat van CV op 20°C instellen.Dreamvoid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
Hoe zorg ik er trouwens voor dat de radiatoren pas aanslaan als de WP aan zijn max zit?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2