Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.029 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dreamvoid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:02:
[...]

OK, da's goed nieuws. Ik zit nu te denken aan een setup met voor de woonkamer/keuken een enkelvoudige buiten + binnen unit, en aan de andere kant van het huis een tweede buitenunit met 3-split voor 2 slaapkamers plus de kelder (dan kan de luchtontvochtiger er daar uit), dat zou het leidingwerk minimaal maken. Dan kom ik op 10 kW verwarmingscapaciteit, dat moet wel redelijk zoden aan de dijk zetten. Ik laat de huidige radiators dan gewoon hangen, die kunnen altijd bijspringen als de WP niet voldoende is. Zo'n setup zal qua hardware zo'n 4000 euro kosten, zeg maar 5000 inclusief installatie.

Als ik conservatief aanneem dat de WP 2/3e van de warmteproductie op zich neemt (dus 10.000 kWh) met een COP van 5, dan bespaar ik dus 8.000 kWh per jaar, oftewel 1120 euro.

Hoe zorg ik er trouwens voor dat de radiatoren pas aanslaan als de WP aan zijn max zit?
Een mulit-split heeft een lagere cop vanwege de grote buiten-unit, voor boven is dat geen ramp.
Wat voor verwarming heb je nu, ik lees iets met elektrisch en radiators?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Paul C schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:59:
[...]

Die Samsung in de lijst van topten.eu, nog niet gekeken of je hem in Nederland kunt kopen, maar hij bestaat iig, dus het geeft des te meer aan dat een SCOP van 5 realistisch is. (Dat ding claimt zelfs 6.1 dacht ik.)
Die lijst klopt niet, of het is de cop voor een andere klimaat zone.
Ik heb dat model uit die lijst, heeft een nette cop, maar specs komen niet overeen met die website.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:41:
[...]

Een mulit-split heeft een lagere cop vanwege de grote buiten-unit, voor boven is dat geen ramp.
Wat voor verwarming heb je nu, ik lees iets met elektrisch en radiators?
Alles electrisch, radiators. Geen centrale regeling, allemaal met individuele thermostaten. Er is hier geen gasnetwerk, dus het is ofwel electrische verwarming, ofwel een CV installeren met grote propaantank - da's niet echt een zinvolle optie.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 09-10-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mmm het valt me op dat bij verwarmen (bij koelen nooit gehoord in ieder geval) er constant een flink fluitend geluid uit de buitenunit komt (je hoort dit over de fan en compressor heen) Is dat normaal ? wat is dit voor een geluid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:06:
mmm het valt me op dat bij verwarmen (bij koelen nooit gehoord in ieder geval) er constant een flink fluitend geluid uit de buitenunit komt (je hoort dit over de fan en compressor heen) Is dat normaal ? wat is dit voor een geluid ?
Dat geluid is van de compressor, die heeft zwaarder werk in verwarmingsbedrijf.
De hoge druk is hoger dan de hoge druk in koelbedrijf.
In verwarmen is 28 bar een vrij normale druk, kan nog hoger.
In koelen is is de hoge druk een ruime 20 bar.

Ook kan de vierwegklep wat ander (stromings)geluid maken in verwarmingsbedrijf, puur omdat hij in een andere stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ Oxellaar, bedankt voor de uitleg!

Ik vind het best een rot geluid om eerlijk te zijn.. Scheelt dat bij verwarmen ik zelf in de regel binnen ben en het dan dus niet hoor.

Hebben andere mensen die een Daikin buiten unit hebben ook dit geluid ervaren ? Notna bijvoorbeeld ?

@Speedy, ik hoorde het en vroeg me af of het te maken had met het 'terughalen van gas' aangezien hij eigenlijk telkens maar even / aan uit gaat. Dus heb ik even 1 unit op max vermogen gezet en gekeken wat er dan gebeurd.

dan draait hij dus harder en fluit ook harder

bij maximaal koel bedrijf deze zomer nooit iets van gehoord

edit. als het echt koud is ben ik binnen en hoor ik hem zeker niet :P

[ Voor 64% gewijzigd door Ray op 09-10-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Draait je airco dan nu al met hoog vermogen?
Ik ben benieuwd wat je gaat horen als het echt koud wordt :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ray schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:05:
@ Oxellaar, bedankt voor de uitleg!

Ik vind het best een rot geluid om eerlijk te zijn.. Scheelt dat bij verwarmen ik zelf in de regel binnen ben en het dan dus niet hoor.

Hebben andere mensen die een Daikin buiten unit hebben ook dit geluid ervaren ? Notna bijvoorbeeld ?

@Speedy, ik hoorde het en vroeg me af of het te maken had met het 'terughalen van gas' aangezien hij eigenlijk telkens maar even / aan uit gaat. Dus heb ik even 1 unit op max vermogen gezet en gekeken wat er dan gebeurd.

dan draait hij dus harder en fluit ook harder

bij maximaal koel bedrijf deze zomer nooit iets van gehoord

edit. als het echt koud is ben ik binnen en hoor ik hem zeker niet :P
Ik heb de unit nog niet op verwarmen gehad moet ik zeggen, behalve een testrun van 10 minuten om zowel binnen als buiten te luisteren naar de units. Ik heb toen niets vreemds gehoord, afgezien van het feit dat hij een wat zwaarder geluid maakt bij verwarmen dan bij bjjv. ontvochtigen.

Zodra ik hier moet gaan verwarmen zal ik eens luisteren voor je :)

Zal nog wel even op zich laten wachten denk ik; vorig jaar ging de CV pas aan op 29-11. Ik denk dat dit jaar biet anders zal zijn.

Gasverbruik was vorig contractjaar (okt. Tot okt.) overigens 460m3 (voor zowel WW, koken en verwarmen van het gehele huis)

Ben benieuwd wat het verbruik met de AC gaat zijn, zeker omdat ik nu alleen de woonkamer zal gaan verwarmen (en wellicht de slaapkamer). Moet natuurlijk wel met leuke cijfers komen om de WAF op orde te houden :+

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 09-10-2016 15:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:10:
Draait je airco dan nu al met hoog vermogen?
Ik ben benieuwd wat je gaat horen als het echt koud wordt :P
Hoog vermogen is pas bij lage temperaturen, hoge druk is altijd ongeveer gelijk.
Meet de inblaas temperatuur maar, die is altijd rond dezelfde waarde. +/- 40c
Bij het opstarten gaat iedere unit even naar een hoog vermogen om op werkdruk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Dreamvoid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:02:
[...]

OK, da's goed nieuws. Ik zit nu te denken aan een setup met voor de woonkamer/keuken een enkelvoudige buiten + binnen unit, en aan de andere kant van het huis een tweede buitenunit met 3-split voor 2 slaapkamers plus de kelder (dan kan de luchtontvochtiger er daar uit), dat zou het leidingwerk minimaal maken. Dan kom ik op 10 kW verwarmingscapaciteit, dat moet wel redelijk zoden aan de dijk zetten. Ik laat de huidige radiators dan gewoon hangen, die kunnen altijd bijspringen als de WP niet voldoende is. Zo'n setup zal qua hardware zo'n 4000 euro kosten, zeg maar 5000 inclusief installatie.

Als ik conservatief aanneem dat de WP 2/3e van de warmteproductie op zich neemt (dus 10.000 kWh) met een COP van 5, dan bespaar ik dus 8.000 kWh per jaar, oftewel 1120 euro.

Hoe zorg ik er trouwens voor dat de radiatoren pas aanslaan als de WP aan zijn max zit?
Ik welk land (of eigenlijk wat voor klimaat) woon je?

Dat kan namelijk wel enige invloed hebben op je SCOP. Als het veel kouder is zal de SCOP een beetje lager zijn dan in Nederland.

2/3 lijkt me erg conservatief, dan heb je te weinig vermogen gekocht. Dat heeft twee redenen:
1) Je stookt met een WP 24/7. Tenminste, dat is de meest efficiente manier als het buiten flink koud is. Dat komt omdat een WP dan continue op een rustig toerental kan draaien en daardoor een veel beter rendement haalt dan wanneer hij steeds moet "sprinten" om de temperatuur zo snel mogelijk op te hogen naar de gewenste temperatuur. Dat hogere rendement door een constante belasting compenseert voor het extra warmteverlies wat je hebt doordat je huis tussendoor niet afkoelt en bovendien geeft het extra comfort. Doordat je 24/7 stookt kun je met veel minder vermogen toe dan wanneer je wel een hoog-laag ritme hanteert.
2) Als de WP te weinig vermogen heeft dat valt hij niet ineens uit, maar blijft hij door werken zonder dat het de gewenste temperatuur wordt in huis. Je hoeft dus niet op dat moment alle warmtevraag over te nemen met de elektrische verwarming, maar alleen dat deel wat de WP tekort komt. Als je dus op 10% van de dagen vermogen tekort komt, dan hoef je misschien maar 3% elektrisch te verwarmen. (Enige uitzondering hierop is als je beneden de minimum temperatuur van de WP komt (-15C of -25C bijv.) en de beveiliging de WP uitschakelt, maar als je in een klimaat woont waar dat een risico is, dan kun je een model uitzoeken met een lage minimum temperatuur natuurlijk).

In de Nederlandse situatie met goedkope verwarming op gas is het economisch optimum vaak om te mikken op >95% van de warmtevraag voldoen met de WP. Bij jou met dure elektrische verwarming zal dat dus wel minstens even veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32
Dankjewel voor de informatie Paul C, je zet me aan het denken. Dus eigenlijk adviseer je om de WP 24/7 aan te houden?
Ik ben nog met de instellingen aan het spelen. Mijn idee was om 's ochtends de WP een half uur op fansnelheid 3 (van 5) te zetten en daarna naar automatisch fanssnelheid te schakelen. Het is heel erg afhankelijk van het weer. Zo kon ik afgelopen week 2 dagen toe door alleen 's ochtends te verwarmen. Het bleef daarna zo'n 20,5 graden in huis tot begin van de avond.
Afgelopen weekend was ik niet veel thuis en zet ik hem uit als we weggaan, als we 's avonds weer terugkomen gaat de WP nog even aan.

Ik weet nog niet wat dit met het verbruik doet, het liefste gebruik ik hem zo zuinig mogelijk.
Ik zou op 2 gelijke dagen eens moeten testen door de ene dag 24/7 te laten draaien en de andere dag 's ochtends een half uurtje wat harder 'stoken' en daarna overschakelen op automatische fanstand.

Zijn er misschien mensen die dit al eens gemeten hebben wat dit deed met het verbruik en wat de beste aanpak was? Is het vele malen starten en stoppen van de pomp niet slecht voor het apparaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 09-10-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

als je isolatie redelijk op orde is zou ik hem gewoon 24/7 laten lopen. Dat doe ik hier ook.

Ik overweeg wel eventueel een nachtverlaging in te programmeren. Dat doe ik ook met de vv in de woonkamer.

op dit moment koelt het huis vrijwel niet af dus hanteer ik een constante temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn huis is van 1989, deze is geïsoleerd. Woon er nu 2,5 jaar. Weet niet of deze woningen goed geïsoleerd zijn? Er is vloerisolatie (van die grote stukken piepschuim onder de vloer). De zolder is geïsoleerd, dit allemaal conform de waarden die in 1989 golden. Is dit dan redelijk geïsoleerd?

Had de WP gisteren om 20.30 uitgezet en om 0.00 uur was de temperatuur op de thermostaat nog constant. In de zithoek misschien een paar tiende afgekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Binnetie schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:42:
Mijn huis is van 1989, deze is geïsoleerd. Woon er nu 2,5 jaar. Weet niet of deze woningen goed geïsoleerd zijn? Er is vloerisolatie (van die grote stukken piepschuim onder de vloer). De zolder is geïsoleerd, dit allemaal conform de waarden die in 1989 golden. Is dit dan redelijk geïsoleerd?

Had de WP gisteren om 20.30 uitgezet en om 0.00 uur was de temperatuur op de thermostaat nog constant. In de zithoek misschien een paar tiende afgekoeld.
Als je huis van 1989 is, dan is het waarschijnlijk wel slimmer om hem aan te laten staan. Ik zal mijn eigen post hier maar even copy-pasten:

Het hangt er ook vanaf welke Daikin je hebt:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Daikin-Ururu-datapoint-clusterfuck.png

Als je naar de 5kW kijkt:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Daikin-Ururu-5kW.png

Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat datapunt bij 12C een glitch is in data of testmethode.

Als je dan kijkt naar 7C, dan zie je dat:
6,5kW = COP ~4,6
2kW = COP ~7,3
Dat is een 60% hogere COP bij deellast, oftewel 60% meer warmte voor je kWh stroom.
Oftewel je gebruikt 37,5% minder stroom voor dezelfde warmte.

Als je huis nu gedurende de nacht 30% afkoelt, dan bespaar je ergens tussen de 15% en 30% aan warmte gedurende die periode (de afkoeling is proportioneel aan de dT, dus niet lineair, maar het hoogst vlak na het uitschakelen van de verwarming). Zeg dat de besparing 25% is t.o.v. constant verwarmen gedurende die periode. Dat is nog steeds minder dan de 37,5% besparing die je hebt als je constant verwarmd.

(30% afkoelen betekend 30% van de dT t.o.v. buiten verliezen, e.g. 0C buiten en dan van 20C naar 14C zakken. Dit gaat er ook vanuit dat je met 30% vermogen de boel warm kunt houden en dat je de 5kW Ururu gebruikt. Voor de kleinere modellen is het effect minder. Als je 's ochtends de boel langzaam laat opwarmen, dan is de winst ook minder, want dit gaat er ook vanuit dat je met 100% verwarmd tot alles weer helemaal door en door verwarmd is. Echter koelt een beetje fatsoenlijk huis gedurende een nacht geen 30% af. Dit komt ook door 2e orde effecten, zoals interne warmtebronnen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga de grafieken morgen eens goed bekijken. Zit nu via de telefoon. Heb zelf de 3,5KW versie. Eens kijken of ik mijn twijfel kan wegnemen door de grafieken te begrijpen.

Als je doorverwarmt dan blijft de temperatuur meer constant lijkt me. Nu merk ik op sommige plekken in onze c-vorm woonkeuken dat het daar kouder is dan elders in de kamer. Door te blijven verwarmen zou de warmte beter verdelen door de ruimte neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:20
Thanks. Net als binnetie ben ik wel benieuwd naar praktijkmetingen.

Want bij wisselend hoog/uit (of hoger/lager) stoken zijn er 2 effecten pro deze keuze:
Eerste: uit (of lager) = geen of weinig energieverbruik. Als je (met jouw voorbeeld) rekent met opgenomen vermogen, COP, tijd, gelijkblijvende Tbuiten, dan zou je ca 60% meer energie kwijt zijn als we de berekening eenvoudig houden). Pleit inderdaad voor continu deellast.
Tweede: in je voorbeeld ga je uit van een constante T (7 gr C) terwijl in werkelijkheid meestal 's nachts de temp lager is dan overdag en dus ook de COP (ook warmteverlies is groter). Ik gok dat het effect van continu deellast nog steeds goed uitpakt.

De argumenten tegen heb je al genoemd, lagere (S)COP en comfort.

Mbt de grafiek. Hoe kan bij dalende buitentemperatuur het afgegeven vermogen stijgen (deellast) of omlaag gaan (vollast)? Of lees ik het verkeerd?

Gisteren ca 2,7 kWh verbruikt om de hele dag lekker warm te zitten. 's Ochtends begon net als bij Anton met zo'n 4 gr C.

[ Voor 14% gewijzigd door zeegerd op 10-10-2016 09:13 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 14:20
Zaterdag is bij ons voor het eerst de daikin aangezet om te verwarmen: via de IR op 20 graden.
Na een poosje werd het onaangenaam warm, richting de 22 graden op een plek waar de luchtstroom zeer zeker niet op gericht was. (in de luchtstroom dus nog warmer)
Ik ben toen teruggegaan naar 19 en later zelfs naar 18 graden en toen leek het beter te gaan.
Vorige week postte ook iemand zo'n ervaring?

Wat me toen echter opviel was dat de binnenunit wel stopte maar de buitenunit draaide nog steeds.
Is dat normaal en is dat dan niet slecht voor het totale stroomverbruik?
(uiteindelijk maar met de afstandsbediening de set uitgezet)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:19:
Zaterdag is bij ons voor het eerst de daikin aangezet om te verwarmen: via de IR op 20 graden.
Na een poosje werd het onaangenaam warm, richting de 22 graden op een plek waar de luchtstroom zeer zeker niet op gericht was. (in de luchtstroom dus nog warmer)
Ik ben toen teruggegaan naar 19 en later zelfs naar 18 graden en toen leek het beter te gaan.
Vorige week postte ook iemand zo'n ervaring?

Wat me toen echter opviel was dat de binnenunit wel stopte maar de buitenunit draaide nog steeds.
Is dat normaal en is dat dan niet slecht voor het totale stroomverbruik?
(uiteindelijk maar met de afstandsbediening de set uitgezet)
Lees mijn ervaringen in dit topic maar terug. Woonkamer unit wijkt bij mij 3 tot 3,5 graad af en staat nu dus op 16 graden. Zet is hem op 19 dan broei ik de kamer uit.

units op bovenverdieping wijken ongeveer 2 graden af. Het is dus even puzzelen welke setting je moet nemen

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 10-10-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ray schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:25:
[...]

Lees mijn ervaringen in dit topic maar terug. Woonkamer unit wijkt bij mij 3 tot 3,5 graad af en staat nu dus op 16 graden. Zet is hem op 19 dan broei ik de kamer uit.

units op bovenverdieping wijken ongeveer 2 graden af. Het is dus even puzzelen welke setting je moet nemen
Ja, die bedoelde ik. Daar is nog wel overheen te komen, al is het wel vreemd.

Maar ik maak me meer zorgen over het stroomverbruik van de constant draaiende buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 11:13
Kunnen jullie geen temperatuurcorrectie doen? Ik heb mijn BrainQ(gasketel) thermostaat ook aangepast naar de temperaturen van mijn netatmo binnenmodule. Dat leverde psychisch nogal het voordeel op dat vrouwlief dacht dat de thermostaat op 22 graden stond terwijl bij de fabrieksinstellingen 20 graden in werkelijkheid 22 graden opleverde.
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:31:
[...]

Ja, die bedoelde ik. Daar is nog wel overheen te komen, al is het wel vreemd.

Maar ik maak me meer zorgen over het stroomverbruik van de constant draaiende buitenunit.
Wellicht handig om een S0 meter er tussen te hebben?

[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 10-10-2016 10:32 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:20
Ray schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:25:
[...]

Vanochtend meende de US bij ons ook dat het 15 gr C was in de kamer. Volgens thermostaat en losse thermometer was het 18 gr C, wat me realistischer lijkt. Verder is het bij ons ook zo dat de doeltemperatuur lager kan dan verwacht.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:31:
Kunnen jullie geen temperatuurcorrectie doen? Ik heb mijn BrainQ(gasketel) thermostaat ook aangepast naar de temperaturen van mijn netatmo binnenmodule. Dat leverde psychisch nogal het voordeel op dat vrouwlief dacht dat de thermostaat op 22 graden stond terwijl bij de fabrieksinstellingen 20 graden in werkelijkheid 22 graden opleverde.

[...]

Wellicht handig om een S0 meter er tussen te hebben?
Jawel, corrigeren zou moeten kunnen.
Ik weet alleen niet of de Daikin Online Controller tool daar dan ook rekening mee houdt...

Er hangt bij mij een S0 meter tussen maar die geeft het verbruik in kWh weer en niet het opgenomen vermogen van een bepaald moment. Dus ik kan niet zien hoeveel Watt er door de draaiende buitenunit verstookt wordt op het moment dat het binnen warm genoeg is, (en omdat ik zonnepanelen heb, geeft de slimmemeter ook geen reëel beeld als er tegelijk verbruikt en geleverd wordt)

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 10-10-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah duidelijk, dan is het wat lastiger idd, wellicht zijn er S0 meters met actueel verbruik? http://www.groepenkastcom...3pa53781U80Q7YFaVl7CI.pdf
Deze bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
zeegerd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:55:
[...]

Thanks. Net als binnetie ben ik wel benieuwd naar praktijkmetingen.

Want bij wisselend hoog/uit (of hoger/lager) stoken zijn er 2 effecten pro deze keuze:
Eerste: uit (of lager) = geen of weinig energieverbruik. Als je (met jouw voorbeeld) rekent met opgenomen vermogen, COP, tijd, gelijkblijvende Tbuiten, dan zou je ca 60% meer energie kwijt zijn als we de berekening eenvoudig houden). Pleit inderdaad voor continu deellast.
Tweede: in je voorbeeld ga je uit van een constante T (7 gr C) terwijl in werkelijkheid meestal 's nachts de temp lager is dan overdag en dus ook de COP (ook warmteverlies is groter). Ik gok dat het effect van continu deellast nog steeds goed uitpakt.

De argumenten tegen heb je al genoemd, lagere (S)COP en comfort.

Mbt de grafiek. Hoe kan bij dalende buitentemperatuur het afgegeven vermogen stijgen (deellast) of omlaag gaan (vollast)? Of lees ik het verkeerd?

Gisteren ca 2,7 kWh verbruikt om de hele dag lekker warm te zitten. 's Ochtends begon net als bij Anton met zo'n 4 gr C.
Ja dat is zeker een effect. Vooral als je overdag verwarmd en 's nachts uit hebt. Het wordt al anders als je 's ochtends en 's avonds verwarmd omdat je overdag werkt. Situaties verschillen erg en er is dus een groot verschil tussen 's ochtends een uurtje voor het ontbijt en 's avond verwarmen vs. 20u uit 4u aan vs. 8u uit 16u aan.

Maar goed, in mijn voorbeeld reken ik ook met een slecht geïsoleerd huis wat 's nachts 30% afkoelt. Dat is veel, oftewel een slecht geïsoleerd huis.

Die grafiekjes interpreteer jij verkeerd. Enige wat ik gedaan heb is de beschikbare datapunten geplot. De streepjeslijnen geven resp. max. beschikbare vermogen en de andere het testvermogen voor de SCOP test. (Ja, het gevraagde vermogen bij de SCOP test ligt bij het laagste punt boven het maximale vermogen bij die temperatuur en ja dat klopt!)

Hier gisteren 0,0kWh verbruikt om de hele dag lekker warm te zitten. Gisteren nog buiten liggen zonnen, was heerlijk (veel zon, weinig UV). Verwarming is hier nog niet aan geweest. :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Paul C op 10-10-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:58
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:37:
[...]

Ik weet alleen niet of de Daikin Online Controller tool daar dan ook rekening mee houdt...

Er hangt bij mij een S0 meter tussen maar die geeft het verbruik in kWh weer en niet het opgenomen vermogen van een bepaald moment. Dus ik kan niet zien hoeveel Watt er door de draaiende buitenunit verstookt wordt op het moment dat het binnen warm genoeg is, (en omdat ik zonnepanelen heb, geeft de slimmemeter ook geen reëel beeld als er tegelijk verbruikt en geleverd wordt)
Ik heb een S0 meter in combinatie met Flukso en kan in realtime het verbruik van mijn Daikin aflezen.
Even bij de foto's kijken via de link onder dit bericht.

http://m.imgur.com/a/deVgm

http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161010&gs=0&m=0

;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:41:
Ah duidelijk, dan is het wat lastiger idd, wellicht zijn er S0 meters met actueel verbruik? http://www.groepenkastcom...3pa53781U80Q7YFaVl7CI.pdf
Deze bijvoorbeeld
ja vast wel, maar het is niet echt handig om een nieuwe S0 te kopen en de huidige te vervangen, alleen om een antwoord te krijgen op de vraag of het constant draaien van de buitenunit wel goed is. (begrijp me niet verkeerd, ik wil graag een antwoord maar de meterkast weer open, een andere S0 kopen en de juist recent geplaatste S0 vervangen is nogal ingrijpend in verhouding tot wat ik me afvraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ja is idd wat van te zeggen ;) dan zit er niets anders op dan het aantal pulsen te tellen, dan weet je ook het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Eigenlijk hoop ik meer op ervaringen van anderen.
Is het normaal dat de buitenunit door blijft draaien en heeft iemand weleens gemeten wat dat "kost"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:14:
Is het normaal dat de buitenunit door blijft draaien en heeft iemand weleens gemeten wat dat "kost"?
http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161010&gs=0&m=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:14:
Ik heb tot nu toe gemerkt dat de FTXM buitenunit hier heel even blijft doordraaien na bedrijf maar dat is meestal niet meer dan een minuut of 2 max. Nu moet ik wel zeggen dat ik de unit nog niet langdurig heb gebruikt om te verwarmen of te verkoelen. Maar logischerwijs denk ik dat de buitenunit altijd wat na zal draaien na bedrijf voor welke modus dan ook. Simpelweg omdat de unit moet afkoelen, condens kwijt moet etc.

Lijkt mij echter dat het niet meer dan 10 minuten max zou mogen duren als het een hele dag in bedrijf is geweest. En ja; dat zal wel stroom verbruiken uiteraard, maar miniem lijkt mij

Edit: ah, dit gaat tijdens het in bedrijf zijn van de unit maar als hij gaat 'pendelen'

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 10-10-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dik 200W in rust dus??? :-(
Notna schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
Edit: ah, dit gaat tijdens het in bedrijf zijn van de unit maar als hij gaat 'pendelen'
Pendelen? Waar kan ik daar iets over vinden? (ik ken pendelen van de CV maar snap het niet in relatie tot de WP)

[ Voor 41% gewijzigd door sjimmie op 10-10-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Kamer op 21 graden, als je naar de rode lijn kijk rond 15 uur start kamer verwarmen naar 21 graden 16:30 temperatuur verlaging naar 19 graden, 17:45 verhoging naar 21 tot 22:30 verbruik 1,5 kWh.

Fan, laagste stand. Rechtuit, en links rechts blazen, auto uit via de klok aan met de hand.

De kracht van de Daikin is de inverter deze laat de compressor op minimale snelheid draaien in plaats van aan uit, dit kost xtra energie bij het op starten.

Gaat prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:31
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik ook S0 meters met S0 pulscounter icm domoticz, die berekend dan ook wel degelijk het actuele verbruik (boven een bepaalde drempelwaarde van enkele tientallen wats, dan gaat ie stuiteren in de meetwaarden).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:30:
[...]
Kamer op 21 graden, als je naar de rode lijn kijk rond 15 uur start kamer verwarmen naar 21 graden 16:30 temperatuur verlaging naar 19 graden, 17:45 verhoging naar 21 tot 22:30 verbruik 1,5 kWh.
Dat had ik zo ongeveer begrepen, maar ik zie van 18:00 tot 22:30 constant rium 200W. Omdat daarin geen noemenswaardige schommeling zit neem ik aan dat dat puur standby is?
ronjansen87 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:33:
Ik gebruik ook S0 meters met S0 pulscounter icm domoticz, die berekend dan ook wel degelijk het actuele verbruik (boven een bepaalde drempelwaarde van enkele tientallen wats, dan gaat ie stuiteren in de meetwaarden).
Dat is ook een mogelijkheid maar omdat ik dat nu niet heb blijft het een relatief grote klus om alleen maar even een eenmalige meting te doen. (domoticz set maken, aansluiten, meten, enz) Zoiets als van wizzopa hierboven is handiger, hij heeft het namelijk al en direct uit ervaring spreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ray schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:05:

Absoluut niet (3x Daikin R32 single split model), boven het vriespunt hoor je uitsluitend het welbekende windgeruis van de ventilator. Pas bij temperaturen onder de -5 oid moet de compresser echt hard gaan werken en dan hoor je m wel, maar dat is dan eerder een dreunend laagfrequentgeluid dan een fluittoon. Het zou idd een klep kunnen zijn als je een multisplit hebt (geen ervaring mee), maar bij twijfel zou ik dan toch even een filmpje maken en met je leverancier of daikin gaan overleggen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:36:
[...]

Dat had ik zo ongeveer begrepen, maar ik zie van 18:00 tot 22:30 constant rium 200W. Omdat daarin geen noemenswaardige schommeling zit neem ik aan dat dat puur standby is?

[...]

Dat is ook een mogelijkheid maar omdat ik dat nu niet heb blijft het een relatief grote klus om alleen maar even een eenmalige meting te doen. (domoticz set maken, aansluiten, meten, enz) Zoiets als van wizzopa hierboven is handiger, hij heeft het namelijk al en direct uit ervaring spreken. ;)
Als je geen temperatuur variaties in je woonkamer heb is er voor de Daikin ook geen reden om harder of zachter te gaan draaien/ verwarmen.

Het laatste hubbeltje komt door dat de achter deur open stond van wegen de hond en even een laatste peuk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:36:
[...]

[...]

Als dat er allemaal nog niet is is dat wel een flink project ja. Heb je toevallig een wifi-interface op de airco? Bij Daikin kan je ook met bijv. een curl commando'tje op de HTTP API met een cronjobje het actuele en totaalverbruik uitlezen, bijv. ieder uur.

Ik heb overigens hetzelfde geprobeerd, in mijn geval is een nachtverlaging zuiniger totdat het overdag ook rond de 0 komt, dan ga ik nu over op 24/7. Maar dat zal heel erg per huis verschillen, is eerder in dit topic ook al besproken en wisselt sterk per omgeving.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ronjansen87 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:42:
Als dat er allemaal nog niet is is dat wel een flink project ja. Heb je toevallig een wifi-interface op de airco? Bij Daikin kan je ook met bijv. een curl commando'tje op de HTTP API met een cronjobje het actuele en totaalverbruik uitlezen, bijv. ieder uur.
Ik heb wel een stukje eigen domotica draaien op een esp8266 maar daarop zijn eigenlijk alle gpio pinnen al bezet. Ik kan tijdelijk een gebruikte pin opofferen en daarachter een puls-naar-Watt meting maken. Maar dan nog moet ik aardig wat programmeerwerk verrichten en een extra draad trekken tussen de meterkast (S0) en de locatie waar de esp8266 staat.

Er zit een wifi interface aan, maar toen ik eens keek naar de waarden van bv /aircon/get_week_power (van ael_code) leek alles op 0 te blijven. Vermoedelijk registreert mijn relatief goedkope daikin dat soort gegevens niet.
Maar sowieso heb ik geen url gevonden om het actuele opgenomen vermogen weer te geven?
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:42:
Als je geen temperatuur variaties in je woonkamer heb is er voor de Daikin ook geen reden om harder of zachter te gaan draaien/ verwarmen.
Maar dan is mijn conclusie correct als ik zeg dat hij constant dik 200W verbruikt als er niets nodig is?

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 10-10-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik merk nu dat de Daikin niet automatisch afslaat als de temperatuur bereikt is. Dat is raar, want gisteren deed hij dat gewoon.
De gewenste temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Als ik dan 20 graden doe gaat hij minder hard blazen, maar ondanks dat hij op 'Heating' staat gaat hij wel de temperatuur verlagen. Je zou toch denken dat hij op een gegeven moment zou stoppen met verwarmen. Want als ik niks doe blijft hij gewoon flink doorblazen ondanks en onnodig stroom verbruiken terwijl de fan op auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ronjansen87 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:37:
[...]

Absoluut niet (3x Daikin R32 single split model), boven het vriespunt hoor je uitsluitend het welbekende windgeruis van de ventilator. Pas bij temperaturen onder de -5 oid moet de compresser echt hard gaan werken en dan hoor je m wel, maar dat is dan eerder een dreunend laagfrequentgeluid dan een fluittoon. Het zou idd een klep kunnen zijn als je een multisplit hebt (geen ervaring mee), maar bij twijfel zou ik dan toch even een filmpje maken en met je leverancier of daikin gaan overleggen.
\thx. film is al gemaakt maar slecht hoorbaar. Monteur komt een dezer toch ivm een binnenunit dus dan kan hij het zelf horen.

Het klinkt inderdaad als een ventiel wat fluit. wellicht vanwege de MS die schijnbaar alle poorten iets open heeft (aldus de handleiding) en daarom fluit ? In ieder geval bij koelen dit nooit gehoord.

hier is het meer dat hij amper blijft draaien... start op en met een minuut is het al weer gebeurd. Let wel dit gaat om de bovenvertrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 10-10-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Ray schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:12:
[...]
hier is het meer dat hij amper blijft draaien... start op en met een minuut is het al weer gebeurd. Let wel dit gaat om de bovenvertrekken.
Krijg je dan een storing U0 te zien in de Daikin app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:12:
Ik merk nu dat de Daikin niet automatisch afslaat als de temperatuur bereikt is. Dat is raar, want gisteren deed hij dat gewoon.
De gewenste temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Als ik dan 20 graden doe gaat hij minder hard blazen, maar ondanks dat hij op 'Heating' staat gaat hij wel de temperatuur verlagen. Je zou toch denken dat hij op een gegeven moment zou stoppen met verwarmen. Want als ik niks doe blijft hij gewoon flink doorblazen ondanks en onnodig stroom verbruiken terwijl de fan op auto staat.
Mij werd verteld bij installatie van de Daikin dat je de auto mode beter kan vermijden omdat het rare kuren heeft en minder efficient werkt dan gewoon zelf de ventilatorstand te kiezen.

Bij auto modus gaat hij hangen tussen verkoelen en verwarmen in, ipv gewoon niet te verwarmen of te verkoelen. als je handmatig een ventilator stand kiest, gaat hij (voor zover ik begreep) wél gewoon uit als de temp bereikt is.

Helaas geen praktijk ervaring dusver. Ik heb overigens ook geen idee of die FXTM nou de temp meet aan de unit of aan de AB. Als het laatst genoemde is, moet ik even een goed punt kiezen om de AB te monteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 10-10-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

[...]

Maar dan is mijn conclusie correct als ik zeg dat hij constant dik 200W verbruikt als er niets nodig is?
Je conclusie is bijna juist, de 200W is nodig om je warmte verliezen te compenseren.

Ook al is je huis nog zo goed geisoleert je verlies warmte en dat is bij een constant buiten temperatuur een constante hoeveelheid, dus zal de Daikin dit verlies met een constante hoeveelheid warmte gaan compenseren. vandaar dat de waarde op 200W staat.

Het laatste hobbeltje in de grafiek is de buiten deur open dus extra verlies van warmte wat resulteert in het op toeren van de Daikin om dit te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

zonpaneel schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:23:
[...]

Krijg je dan een storing U0 te zien in de Daikin app?
Deze units hebben geen wifi module. enkel die in de woonkamer. Net op een grotere kamer bleef de unit wel langer aan. Ik vermoed dat hij gewoon dicht bij zijn target temp zit en binnen een minuut de kamer weer warm heeft ??

@Notna, ik ga er van uit dat hij meet in de units zelf. daar zit een inlaat roostertje en Daikin service gaf ook aan dat hij daar meet herinner ik me nu ...

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 10-10-2016 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Notna schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:25:
[...]

Mij werd verteld bij installatie van de Daikin dat je de auto mode beter kan vermijden omdat het rare kuren heeft en minder efficiënt werkt dan gewoon zelf de ventilator stand te kiezen.

Bij auto modus gaat hij hangen tussen verkoelen en verwarmen in, ipv gewoon niet te verwarmen of te verkoelen. als je handmatig een ventilator stand kiest, gaat hij (voor zover ik begreep) wél gewoon uit als de temp bereikt is.

Helaas geen praktijk ervaring dusver. Ik heb overigens ook geen idee of die FXTM nou de temp meet aan de unit of aan de AB. Als het laatst genoemde is, moet ik even een goed punt kiezen om de AB te monteren.
Inderdaad zelf een ventilator stand kiezen waar bij je je prettig voel.

De Daikin gaat op een heel laag pitje draaien om aan uit regelen te voor komen

De temperatuur meting zit in de unit

Hij staat hier op dit moment ook nog steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Haha, ik zit nog niet op een kwart van dat verbruik met 2 airco's tegelijk :P
Ok, overdag ben ik weg en staan ze laag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:40:
Je conclusie is bijna juist, de 200W is nodig om je warmte verliezen te compenseren.

Ook al is je huis nog zo goed geisoleert je verlies warmte en dat is bij een constant buiten temperatuur een constante hoeveelheid, dus zal de Daikin dit verlies met een constante hoeveelheid warmte gaan compenseren. vandaar dat de waarde op 200W staat.
Ah nu ik het allemaal nog eens lees snap ik het. ;)
Ik ben gewend van de traditionele aan/uit thermostaat en ook de modulerende dat de boel gewoon uit gaat als het op temperatuur is, en dan na enige temperatuurdaling weer aan gaat.
Deze blijft dus constant compenseren. Dat is nieuw voor mij. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

Er zit een wifi interface aan, maar toen ik eens keek naar de waarden van bv /aircon/get_week_power (van ael_code) leek alles op 0 te blijven. Vermoedelijk registreert mijn relatief goedkope daikin dat soort gegevens niet. Maar sowieso heb ik geen url gevonden om het actuele opgenomen vermogen weer te geven?
Bij mijn ururu sarara staat dit bij get_sensor_info of get_control_info, al een tijdje geleden dat ik daarnaar gekeken heb. Zou goed kunnen dat goedkopere modellen dit niet (volledig) bijhouden. Zie je bij get_year_power wel iets staan? Evt zou je die kunnen uitlezen op hele KWh's, maar erg nauwkeurig of "live" is dat niet, vandaar dat ik uiteindelijk ook gekozen heb voor aparte DIN KWH meters en een pulsenteller want die live waarde van daikin update ook niet vaak genoeg voor een live weergave. Blijft toch lastig om hier tijdelijk even iets aan te gaan meten zonder flinke inversteringen....

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Paul C schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 17:44:
[...]

Ik welk land (of eigenlijk wat voor klimaat) woon je?

Dat kan namelijk wel enige invloed hebben op je SCOP. Als het veel kouder is zal de SCOP een beetje lager zijn dan in Nederland.

2/3 lijkt me erg conservatief, dan heb je te weinig vermogen gekocht.
Klimaat is niet veel anders als Nederland. Ik heb het net even bekeken, evenveel graaddagen als meetstation De Bilt.

Maar de warmtepompen zullen niet het hele huis verwarmen, de slecht geisoleerde zolder neem ik niet mee, en die verwarm ik zo nu en dan ook wel eens. 2/3e is misschien nog wat te conservatief maar hoe dan ook, het lijkt erop dat ik een WP binnen de vier jaar wel terug heb verdiend, dat is voor mij eigenlijk al voldoende, die dingen komen er. De airco functie zal ook dankbaar worden ontvangen hier :) en de luchtontvochtiging scheelt me ook weer een onhandige losse ontvochtiger unit, die kan mooi Ebay op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ray schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Het klinkt inderdaad als een ventiel wat fluit. wellicht vanwege de MS die schijnbaar alle poorten iets open heeft (aldus de handleiding) en daarom fluit ? In ieder geval bij koelen dit nooit gehoord.
Dat zou heel goed kunnen dan (ik heb geen ervaring met recente multisplits), met de werkdrukken in verwarmings-mode icm een klep die maar een heel klein stukje openstaat kan ik me goed voorstellen dat eea dan gaat fluiten.
Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben, dat dit zo kort op elkaar gebeurd, dat de kleppen zich (nog) niet volledig openen. Dan zou het wel moeten verdwijnen als het nog kouder wordt te komende tijd.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ronjansen87 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:56:
Bij mijn ururu sarara staat dit bij get_sensor_info of get_control_info, al een tijdje geleden dat ik daarnaar gekeken heb. Zou goed kunnen dat goedkopere modellen dit niet (volledig) bijhouden. Zie je bij get_year_power wel iets staan?
In get_control_info zag ik niets over verbruik. Ik ga get_sensor_info vanavond bestuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:54:
[...]

Haha, ik zit nog niet op een kwart van dat verbruik met 2 airco's tegelijk :P
Ok, overdag ben ik weg en staan ze laag ;)
_/-\o_

Baas boven Baas. ;)
En ik zal je op je woord moeten geloven. >:)
En is je meting wel juist. :)
1500Wh : 4 = 375Wh : 24 uur= 15 Wh gemiddeld voor 2 units 7,5Wh per unit ?

De conclusie die ik wel kan trekken dat wij Tweakers goed bezig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 10-10-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:25:
[...]

Mij werd verteld bij installatie van de Daikin dat je de auto mode beter kan vermijden omdat het rare kuren heeft en minder efficient werkt dan gewoon zelf de ventilatorstand te kiezen.

Je bedoeld met auto-mode de automatische fanregeling? Want je hebt ook nog de 'Auto' modus op de afstandsbediening, die zelf koelt of verwarmt. Deze gebruik ik niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Je bedoeld met auto-mode de automatische fanregeling? Want je hebt ook nog de 'Auto' modus op de afstandsbediening, die zelf koelt of verwarmt. Deze gebruik ik niet namelijk.
*even denken* Ik bedoel idd de 2de versie van auto. Maar afgezien van dat ben ik niet een heel groot fan (ha!) van de automatische ventilator stand. Ik bepaald zelf liever of ik wel of niet wegwaai :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

_/-\o_

Baas boven Baas. ;)
En ik zal je op je woord moeten geloven. >:)
En is je meting wel juist. :)

De conclusie die ik wel kan trekken dat wij Tweakers goed bezig zijn.
T/m vandaag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZimhppjMh4iCgph0v6sdOzQV/medium.jpg

Ik heb veel meer data, maar niet in balkjes vorm.
Eens zien of ik dit vanuit Domoticz op pvoutput kan krijgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:17:
[...]

T/m vandaag :)

[afbeelding]

Ik heb veel meer data, maar niet in balkjes vorm.
Eens zien of ik dit vanuit Domoticz op pvoutput kan krijgen ...
1500Wh : 4 = 375Wh : 24 uur= 15 Wh gemiddeld voor 2 units 7,5Wh per unit ?

Je basis word gevormd door een meting uit je units of S0 of ?

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 10-10-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit is het totaalverbruik per dag van 2 3,5kW units :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mxXbWPsK8EJ4phjrsj5U2sc/medium.jpg

Ik meet de airco's met een stekkerzendertje, de voeding zit op de binnen-units.

[ Voor 68% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-10-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:11:
[...]

*even denken* Ik bedoel idd de 2de versie van auto. Maar afgezien van dat ben ik niet een heel groot fan (ha!) van de automatische ventilator stand. Ik bepaald zelf liever of ik wel of niet wegwaai :+
Haha :) Nee oke, ik gebruik die AUTO stand als bedrijfsmodus niet. Ik bedoelde de automatische fan-stand. Ik ben daar nog een beetje mee aan het spelen, net als de 3D blaasmodus of alleen op en neer en zwenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:26:
Dit is het totaalverbruik per dag van 2 3,5kW units :)

[afbeelding]

Ik meet de airco's met een stekkerzendertje, de voeding zit op de binnen-units.
Netjes maar het gemiddelde verbruik is net genoeg om een led lamp op je laten branden.

_/-\o_ maar ik heb mijn twijfels of dit wel goed gemeten wordt.

Mijn S0 heeft een MID certificering deze meting gaat naar Flukso en van daar naar Pvoutput alles 1-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zit op 1000kWh per jaar en dat geven deze metertjes goed aan.
Er zit een display bij die ook dingen als de netfrequentie en arbeidsfactor weergeeft.
Dat doen el cheapo meters niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:14:
Ik zit op 1000kWh per jaar en dat geven deze metertjes goed aan.
Er zit een display bij die ook dingen als de netfrequentie en arbeidsfactor weergeeft.
Dat doen el cheapo meters niet :P
Flukso is bezig met een nieuw type waar in de grootheden ook mee genomen worden in de metingen.

Voor als nog valt de invloed van netfrequentie en arbeidsfactor mijn inziens te verwaarlozen bij verbruik en opbrengst die wij als Tweaker hebben.

En uit eindelijk bepaalt de meter van het energie bedrijf of je betaalt of terug krijg.

Weet jij zo of er nog meer tweakers zijn die het verbruik van hun WP naar Pvoutput sturen zo als ik het doe.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 10-10-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:55:
[...]

Weet jij zo of er nog meer tweakers zijn die het verbruik van hun WP naar Pvoutput sturen zo als ik het doe.
Nee, een totaal verbruik komt wel regelmatig voor op pvoutput.
In het L/W wp topic wordt wel meer gelogd, maar vaak met eigen tooltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2gw4bTis3WDh2BSt8LuZqivl/medium.jpg

Hier kan je zien dat 10kWh per dag bij mij al veel is :9
Bij je Daikin is 10kWh per dag uitzonderlijk laag :+

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-10-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ronjansen87 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:56:
Bij mijn ururu sarara staat dit bij get_sensor_info of get_control_info, al een tijdje geleden dat ik daarnaar gekeken heb.
Het enige wat ik gerelateerd aan het vermogen kan vinden is cmp_freq, zoals hier:
antonboonstra in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Maar daarvan blijkt het niet mogelijk om het juiste vermogen te achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Nee, een totaal verbruik komt wel regelmatig voor op pvoutput.
In het L/W wp topic wordt wel meer gelogd, maar vaak met eigen tooltjes.

[afbeelding]

Hier kan je zien dat 10kWh per dag bij mij al veel is :9
Bij je Daikin is 10kWh per dag uitzonderlijk laag :+
Ik denk dat de 10kWh wel mee valt als je op pvoutput terug kijk vanaf februari van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn airco's stonden vanaf juni zo'n beetje stil, tenzij het te warm werd.
De Daikin rammelt vrolijk door met 667kWh in juni :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:19:
Mijn airco's stonden vanaf juni zo'n beetje stil, tenzij het te warm werd.
De Daikin rammelt vrolijk door met 667kWh in juni :P
Foutje is menselijk je moet natuurlijk wel even goed kijken de 667kWh is pv opbrengst.

Het verbruik Daikin staat netjes onder het kopje consumptie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hmm, dan kan je niet makkelijk zien wat er per maand gebeurt.
Ik ging er van uit dat als je een systeem Daikin noemt dat het verbruik daar onder valt.
[edit]Tenzij je customized view doet ipv standard view :9
Als ik op een pvoutput link klik dan haalt hij mijn standaard settings op en daar zit geen verbruik bij.

[ Voor 36% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-10-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

In het kader van logging heb ik net even de meterkast verbouwd zodat ik er een verbruiksmeter aan kan hangen.

Ik had namelijk wel een apart groep aan de voorkant voor enkel en alleen de airco laten aanleggen 6 jaar terug, maar er toen niet aan gedacht om er een kWh module (ABB C11 bijv.) aan te hangen. Aangezien ik wél een verbruiksmeter heb die op het stopcontact kan maar deze niet water dicht is; de kabel naar buiten even onderbroken met een dubbelstopcontact in de meterkast waar ik lekker de meter kan laten hangen :)

Kon ik meteen zien dat de Daikin 6.5 W in standby verbruik slurpt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:31:
Hmm, dan kan je niet makkelijk zien wat er per maand gebeurt.
Ik ging er van uit dat als je een systeem Daikin noemt dat het verbruik daar onder valt.
Sorry dat je op het verkeerde been gezet ben.

Als je bedoelt dat ik geen relatie zie tussen mijn totale verbruik en het aandeel Daikin dan in klopt dat.

Dan zou ik de configuratie van mijn Flukso om moeten gooien en bv de meting van het water verbruik er uit kunnen halen deze is via de andere PVoutput voor mij zichtbaar.

Maar deze opzet geeft voldoende houvast.

Bovendien gaat alle meters nog even in een Excel voor cross reference en daar zitten natuurlijk verschillen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Notna schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:41:
In het kader van logging heb ik net even de meterkast verbouwd zodat ik er een verbruiksmeter aan kan hangen.

Ik had namelijk wel een apart groep aan de voorkant voor enkel en alleen de airco laten aanleggen 6 jaar terug, maar er toen niet aan gedacht om er een kWh module (ABB C11 bijv.) aan te hangen. Aangezien ik wél een verbruiksmeter heb die op het stopcontact kan maar deze niet water dicht is; de kabel naar buiten even onderbroken met een dubbelstopcontact in de meterkast waar ik lekker de meter kan laten hangen :)

Dat valt eigenlijk nog wel mee, van de winter wordt dat wel even wat hoger, dan gaat in standby de karterverwarming/compressorverwarming aan.

Dit is om te voorkomen dat gas in de compressor condenseert en zich vermengt met de olie in de compressor. Compressor smeren met koel middel is wat minder en zal leiden tot een defecte compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

Dat valt eigenlijk nog wel mee, van de winter wordt dat wel even wat hoger, dan gaat in standby de karterverwarming/compressorverwarming aan.

Dit is om te voorkomen dat gas in de compressor condenseert en zich vermengt met de olie in de compressor. Compressor smeren met koel middel is wat minder en zal leiden tot een defecte compressor.
Valt mij ook extreem mee hoor, was ook niet een heel erg serieuze opmerking van dat 'slurpen'

Iig kan ik nu goed zien wat ik per dag verbruik. Aangezien ik de meterstanden al dagelijks bijhoud kan dit ook nog wel er bij :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Ik had namelijk wel een apart groep aan de voorkant voor enkel en alleen de airco laten aanleggen 6 jaar terug, maar er toen niet aan gedacht om er een kWh module (ABB C11 bijv.) aan te hangen.
Voor wie hier nog meer naar kijkt. Hou er wel rekening mee dat de ABB C11 maar 100 pulsen/kwh geeft op de S0 uitgang (itt de led die erop zit, die doet wel 1000 pulsen). Daar kwam ik pas achter nadat ik van 3 stuks de kapjes al had stukgeknipt, dus retour ging ook niet meer (en wilde alles 1 merk/ABB houden in het kader van het oog wil ook wat). Dat geeft toch wat problemen bij lage belastingen (de meetwaarden gaan dan stuiteren tussen 0 en 240 watt) en ik had custom firmware nodig voor de S0PCM om dit enigszins werkend te krijgen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
sjimmie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:11:
[...]

Het enige wat ik gerelateerd aan het vermogen kan vinden is cmp_freq, zoals hier:
antonboonstra in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Maar daarvan blijkt het niet mogelijk om het juiste vermogen te achterhalen
Dat is dan wellicht toch afhankelijk van het model, of weggehaald in nieuwere firmware versies. Ik zie het zo 1,2,3 ook niet meer staan nu. De cmp_freq kan je idd helaas niets mee qua verbruik omdat die niet evenredig schaalt tov het verbruik.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Om 18:15 de Daikin aan gezet. :Y

Feel free to follow this link

http://pvoutput.org/intra...27&sid=30327&t=0&gs=0&s=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit een beetje te kijken in het geavanceerde menu van de Ururu Sarara. Dat is als je 5 sec de setup knop ingedrukt houdt.
Ik kan bijvoorbeeld het links naar rechts zwenken aanpassen tot maximaal 1 tikje naar links (vanuit het midden, dus recht naar voren blazen genomen). Naar rechts wil wel helemaal. Wel apart.

In het menu kom ik zaken tegen als:
- Thermo off setting: Low/Keep (staat bij mij op Low)
- Preheating: On/Off (staat bij mij op Off)
- Auto restart: On/Off (staat bij mij op On)
- Auto clean speed: Std/Fast (staat bij mij op Std)

Maar wat betekenen deze settings? Volgens mij staat er niks over in de handleiding.

De adjust heattemp had ik op -2 gezet, maar ik weet niet echt wat hij nu anders doet. Nu staat de US op fanspeed 1 ingesteld op 21 graden, maar hij slaat niet automatisch uit. Met andere woorden, betekent dit dat hij het huis niet op temperatuur krijgt? De temperatuur gemeten vanaf de binnenunit is 22 graden zegt de afstandsbediening. Is het in dit geval zinvoller om de fanspeed nog een tandje hoger te zetten of de gewenste temperatuur een graadje hoger zodat het niet verder afkoelt?

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 10-10-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@ Binnetie

Daikin werkt niet met aan en uit, maar door constant de snelheid van de compressor aan te passen.

De snelheid aanpassen gebeurt met een frequentie regelaar die weer gestuurd wordt door de temperatuur meting.

Hij zal proberen met een zo laag mogelijk stroomverbruik/ toerental de ruimt warm te houden.

Zie mijn meting hier onder.

http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161009&gs=0&m=1

De instellingen zijn eigenlijk installateur instellingen.

De eerste instelling die vanhet zwenken is om te voor komen dat de unit bv tegen een muur gaat staan blazen je kam het zwenken begrenzen.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 10-10-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:18:
Ik zit een beetje te kijken in het geavanceerde menu van de Ururu Sarara. Dat is als je 5 sec de setup knop ingedrukt houdt.
Ik kan bijvoorbeeld het links naar rechts zwenken aanpassen tot maximaal 1 tikje naar links (vanuit het midden, dus recht naar voren blazen genomen). Naar rechts wil wel helemaal. Wel apart.

In het menu kom ik zaken tegen als:
- Thermo off setting: Low/Keep (staat bij mij op Low)
- Preheating: On/Off (staat bij mij op Off)
- Auto restart: On/Off (staat bij mij op On)
- Auto clean speed: Std/Fast (staat bij mij op Std)

Maar wat betekenen deze settings? Volgens mij staat er niks over in de handleiding.

De adjust heattemp had ik op -2 gezet, maar ik weet niet echt wat hij nu anders doet. Nu staat de US op fanspeed 1 ingesteld op 21 graden, maar hij slaat niet automatisch uit. Met andere woorden, betekent dit dat hij het huis niet op temperatuur krijgt? De temperatuur gemeten vanaf de binnenunit is 22 graden zegt de afstandsbediening. Is het in dit geval zinvoller om de fanspeed nog een tandje hoger te zetten of de gewenste temperatuur een graadje hoger zodat het niet verder afkoelt?
Misschien staat hier in wat je zoekt.

http://planetaklimata.com...ra_Service_Manual_Eng.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

Klopt wat je zegt over dat condenseren van gas in het carter. Alleen is een tekort aan smering niet het probleem.
Gecondenseerd gas in de olie zal bij het starten van de compressor direct van vloeistof naar gas gaan. Dit komt omdat de druk in het carter dan daalt. Carter zit aan de zuidzijde van de compressor.
Dit gas zal de olie in schuim veranderen door het ontstaan van gasbellen, het niveau zal dan flink stijgen.
Dit opkomend schuim zal door de compressor opgezogen worden en zorgt juist voor teveel smering.

Ik moet het nog even nakijken, maar mijn unit heeft volgens mij geen carterverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:34:
[...]

Klopt wat je zegt over dat condenseren van gas in het carter. Alleen is een tekort aan smering niet het probleem.
Gecondenseerd gas in de olie zal bij het starten van de compressor direct van vloeistof naar gas gaan. Dit komt omdat de druk in het carter dan daalt. Carter zit aan de zuidzijde van de compressor.
Dit gas zal de olie in schuim veranderen door het ontstaan van gasbellen, het niveau zal dan flink stijgen.
Dit opkomend schuim zal door de compressor opgezogen worden en zorgt juist voor teveel smering.

Ik moet het nog even nakijken, maar mijn unit heeft volgens mij geen carterverwarming.
Ook bij mij is het enige tijd terug dat ik me actief met koeltechniek heb bezig gehouden, ik heb nog wel op de valreep mijn stek diploma om geruild voor een F-gassen certificaat.
Maar nu je het zo voor het dag licht brengt klopt.
Brengt herinneringen boven van grote Mycom ammoniak compressoren.

carterverwarming

Preheating Operation (Quick Warming Function)
Operate the inverter in the open phase operation with the conditions including the preheating
command from the discharge pipe temperature.
On condition
The preheating operation starts when the discharge pipe temperature drops below 10°C. At that
time, the inverter in open phase operation starts. This means that a small current is send
through one of the compressor windings in order to heat up the inside of the compressor. This is
done in order to prevent liquid compression at start up of the compressor when the outdoor
temperature is low.
OFF condition
When the discharge temperature is higher than 12°C, the inverter in open phase operation
stops.
This function is applicable for cooling only as for heat pump units.
The inverter in open phase control consumes approximately 25~40W.
When the preheating operation is active, there is the possibility that a frequency noise can be
noticed at the outdoor unit site due to the open phase control.
outdoor temperature  7°C
Discharge pipe temperature
outdoor temperature < 7°C
Preheating OFF
12°C
10°C
Preheating ON
Discharge pipe temperature
Preheating OFF
22°C
20°C
Preheating ON

[ Voor 42% gewijzigd door wizzopa op 11-10-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hartelijk dank. Die manual ga ik even bestuderen.

Is er iemand die het andere deel van mijn vorige bericht weet? Ik heb nu de US vanaf vanochtend aan maar hij is nog niet uitgeslagen. De temperatuur die op de binnenunit gemeten wordt is 20 graden (ingestelde temperatuur is 21 graden). Maar kan toch geen uren duren om het huis op 21 graden te krijgen? Met andere woorden op fanstand 2 en (zelfs 3) slaat hij niet automatisch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Woon je in een grot ofzo? :+
Mijn airco beneden staat uit sinds 8u en de temperatuur blijft gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hier ook precies de omgekeerd ervaring. Hij start. blaast hoogstens een paar minuten en vaak nog minder en gaat weer uit. Volgens externe temp is de kamer dan ook warm genoeg.

Ga er maar vanuit dat de meting die je in de app ziet niet klopt en ook geen invloed heeft (hoe vreemd ook) op je target temp.

Ik bedoel dat als ik als target 18 graden zet verwarmt hij doodleuk naar 21 in de ruimte gemeten terwijl de unit zelf bijvoorbeeld 20 aangeeft (en hij dus al lang had moeten stoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zo'n moeilijke woonkamer heb ik toch niet?
In blauw zien jullie de plaats van de unit. Rood was een optie, hebben we niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Doornheegde%201%20bijgesneden%20airco_zpsrapwkkqo.jpg

Ik heb gespeeld met -2 als setting maar afslaan ho maar. Toen ik hem op auto fanstand had staan afgelopen weekend sloeg hij wel af. Maar op fanstand 1 of 2 gebeurd dit niet. Gevolg is dat ik meer kWh verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het lijkt me meer een Daikin dingetje, mijn Toshiba staat te wachten tot z'n sensor zegt dat hij mag stoken.
Je kamer ziet er normaal uit, ik neem aan dat de airco niet afkoelt door tocht oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:49
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:25:
Woon je in een grot ofzo? :+
Mijn airco beneden staat uit sinds 8u en de temperatuur blijft gelijk :)
Tis hier vannacht voor het eerst sinds het voorjaar < 20'c geweest. Zo geweldig om een goed geïsoleerd huis te hebben :)

In dat opzicht zou een lucht/lucht warmtepomp voor ons ideaal zijn icm bestaande en extra PV - we hoeven maar weinig te verwarmen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:06:
hier ook precies de omgekeerd ervaring. Hij start. blaast hoogstens een paar minuten en vaak nog minder en gaat weer uit. Volgens externe temp is de kamer dan ook warm genoeg.

Ga er maar vanuit dat de meting die je in de app ziet niet klopt en ook geen invloed heeft (hoe vreemd ook) op je target temp.

Ik bedoel dat als ik als target 18 graden zet verwarmt hij doodleuk naar 21 in de ruimte gemeten terwijl de unit zelf bijvoorbeeld 20 aangeeft (en hij dus al lang had moeten stoppen)
Heb je andere opties aanstaan, zoals lucht reinigen/clean/fresh?
Want waarschijnlijk verwarmt de unit niet, maar circuleert alleen lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:55:
[...]
Ik stuur m'n verbruik niet naar PVOutput, maar log wel per 5 minuten mijn verbruik met drie losse kWh meters, waarvan eentje specifiek voor de warmtepomp. Mocht je specifieke gegevens nodig hebben, laat maar weten.
Het sluipverbruik van mijn Daikin was 0 W in standby, totdat ik de Wifi module heb gemonteerd. Nu krijg ik elk uur 3 pulsjes binnen van 0,5Wh, oftewel een sluipverbruik van 1,5W. Eerlijk gezegd vind ik jouw 6,5 W best veel...

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 11-10-2016 16:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

antonboonstra schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Ik stuur m'n verbruik niet naar PVOutput, maar log wel per 5 minuten mijn verbruik met drie losse kWh meters, waarvan eentje specifiek voor de warmtepomp. Mocht je specifieke gegevens nodig hebben, laat maar weten.

[...]

Het sluipverbruik van mijn Daikin was 0 W in standby, totdat ik de Wifi module heb gemonteerd. Nu krijg ik elk uur 3 pulsjes binnen van 0,5Wh, oftewel een sluipverbruik van 1,5W. Eerlijk gezegd vind ik jouw 6,5 W best veel...
Kan er helaas niets anders van maken. Ik ga er van uit dat de energiemeter die ik er aan heb hangen prima accuraat meet (heeft mij niet eerder in de steek gelaten met metingen) dus daar ligt het ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als mijn Toshiba met de timer uit staat verbruikt hij <1W, is hij actief (wachten op de thermostaat) dan is het 7W en dan ventileert hij regelmatig even.
Ook in de 'auto' stand (zelf kiezen tussen koelen en verwarmen) is het 7W ongeacht wat de timer zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Hartelijk dank. Die manual ga ik even bestuderen.

Is er iemand die het andere deel van mijn vorige bericht weet? Ik heb nu de US vanaf vanochtend aan maar hij is nog niet uitgeslagen. De temperatuur die op de binnenunit gemeten wordt is 20 graden (ingestelde temperatuur is 21 graden). Maar kan toch geen uren duren om het huis op 21 graden te krijgen? Met andere woorden op fanstand 2 en (zelfs 3) slaat hij niet automatisch af.
Zou je graag willen dat hij afslaat?

https://www.daikin.com/pr...it_multi_split/index.html

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 11-10-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hoe bedoel je dat precies Wizzopa?
Ik probeer te zeggen dat een US die het op temperatuur brengt en dan uitgaat en af en toe even bijverwarmt Veel zuiniger in gebruik is dan eentje die de hele dag op fanstand 3 staat te blazen? Hij zou ook op fanstand 3 automatisch moeten moeten stoppen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:58:
Hoe bedoel je dat precies Wizzopa?
Ik probeer te zeggen dat een US die het op temperatuur brengt en dan uitgaat en af en toe even bijverwarmt Veel zuiniger in gebruik is dan eentje die de hele dag op fanstand 3 staat te blazen? Hij zou ook op fanstand 3 automatisch moeten moeten stoppen neem ik aan.
Als je mij grafiek er even bij pak de link staat http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161010&gs=0&m=0 dan kan je zien hoe hij regelt.

En je fan is niet je grote energie eter/vreter dat is je compressor, zeker als hij start stopt.

Boven dien als je fan van je binnen unit niet draait, hoe weet hij dan wat voor temperatuur er heerst in je kamer.

De meting is dan wel heel plaatselijk en niet representatief voor de kamer.

Zie net dat mijn vrouw de Daikin heeft aan gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 11-10-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:06:
[...]

Als je mij grafiek er even bij pak de link staat http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161010&gs=0&m=0 dan kan je zien hoe hij regelt.

En je fan is niet je grote energie eter/vreter dat is je compressor, zeker als hij start stopt.

Boven dien als je fan van je binnen unit niet draait, hoe weet hij dan wat voor temperatuur er heerst in je kamer.

De meting is dan wel heel plaatselijk en niet representatief voor de kamer.

Zie net dat mijn vrouw de Daikin heeft aan gezet.
Hoe moet ik de grafiek precies zien? Ik snap het eerlijk gezegd niet, maar dat ligt aan mij.Gaat hij nou om 15.10 uur aan en blijft zo'n 200 - 225W gebruiken? Bij vandaag zie ik rond 17.55 uur dat hij aan gaat en even flink stookt?

Als de fan niet draait dan kan hij het inderdaad niet goed meten, dat ben ik met je eens. Maar wanneer de fan op 'auto' staat dan springt hij af en toe even aan en gaat na 5 minuten weer uit. Nu blijft hij blazen. Als dat blazen niet zoveel energie kost dan neem ik dat aan, maar het is toch efficiënter als hij gewoon stopt als hij op temperatuur is om af en toe te polsen of er nog warmte bij moet? Met andere woorden als hij blaast dan voel je ook constante luchtstroom door het huis.

Ik probeer de werking zeg maar goed te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dat doet hij dus hier wel. Hij stopt volledig en met een bepaalde interval gaat hij heel zacht draaien naar ik aanneem om te meten. Of hij stopt dan weer of hij gaat daadwerkelijk verwarmen, nu voor een erg korte periode telkens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dit vond ik in de service manual:

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/heating_zps32g9ohqa.png

Hier lees ik dus ook iets over die 2 graden dat de temperatuur door loopt zegt maar.

Op dit moment zijn mijn instellingen zo:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20161011_200213_zpscyhown8o.jpg
Standaard staat bij mij aan:
- automatisch filter reinigen aan (die sterretjes)
- flash streamer luchtzuiveren (dat 'raket' tekentje)
- automatisch schimmelweren (dat C tekentje)

Zijn deze settings nu extra energieverbruikend? De installateur zette deze ook standaard aan.

De setting adjust heat temp kom ik in het service manual niet tegen, hiermee pas je de waarde aan van -2, -1, std +1 en +2.

Waarom hij de ene dag wel stopt en de andere dag niet snap ik niet, zoals Ray aangeeft stopt hij bij hem wel. Welke instellingen gebruik je dan? Heb je handmatig een bepaalde fansnelheid in gesteld of staat hij op AUTO?

Vanaf vanochtend 7 uur tot nu heeft hij 4kWh verbruikt, waarvan tot de middag nog op stand 3 blazen. Ik laat hem vannacht eens aanstaan. En gat dan vanaf morgenochtend 7 uur weer meten hoeveel er nu per dag ongeveer verbruikt wordt. Hier wilde ik vandaag al mee beginnen, maar had de auto off optie nog aanstaan. Dus hij ging een uur nadat ik naar bed was weer uit :|

[ Voor 15% gewijzigd door Binnetie op 11-10-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:20:
Dit vond ik in de service manual:

[afbeelding]

Hier lees ik dus ook iets over die 2 graden dat de temperatuur door loopt zegt maar.

Op dit moment zijn mijn instellingen zo:
[afbeelding]
Standaard staat bij mij aan:
- automatisch filter reinigen aan (die sterretjes)
- flash streamer luchtzuiveren (dat 'raket' tekentje)
- automatisch schimmelweren (dat C tekentje)

Zijn deze settings nu extra energieverbruikend? De installateur zette deze ook standaard aan.

De setting adjust heat temp kom ik in het service manual niet tegen, hiermee pas je de waarde aan van -2, -1, std +1 en +2.

Waarom hij de ene dag wel stopt en de andere dag niet snap ik niet, zoals Ray aangeeft stopt hij bij hem wel. Welke instellingen gebruik je dan? Heb je handmatig een bepaalde fansnelheid in gesteld of staat hij op AUTO?

Vanaf vanochtend 7 uur tot nu heeft hij 4kWh verbruikt, waarvan tot de middag nog op stand 3 blazen. Ik laat hem vannacht eens aanstaan. En gat dan vanaf morgenochtend 7 uur weer meten hoeveel er nu per dag ongeveer verbruikt wordt. Hier wilde ik vandaag al mee beginnen, maar had de auto off optie nog aanstaan. Dus hij ging een uur nadat ik naar bed was weer uit :|
Hier staan de instelling bijna gelijk aan die van jou.
De fan staat 1 stand hoger en staat vast op recht uit blazen, maar wel links rechts, geen flash, geen schimmel.

Het verbruik kan je terug zien in de link.

Morgen zal ik hem het zelfde instellen als die van jou en zo mogelijk de zelfde start tijd aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 08:21
Inmiddels weer ruim een maand verder en ik ben nog steeds aan het twijfelen maar het wordt nu toch echt tijd om over te gaan tot aanschaf.

Ik ben er in ieder geval zo goed als zeker aan uit dat het de ftxm units van daikin gaan worden aangezien deze goede prestaties zouden leveren en de prijs redelijk is.

Het idee begon met 1 unit op de ouder slaapkamer om te koelen in de zomer, maar al snel werd me duidelijk dat 1 unit niet de andere 2 kinderkamers mee zou koelen, dus zouden het 2 units worden, 1 op de ouderkamer en 1 op de grootste kinderkamer. Toen ik erachter kwam dat je er ook vrij voordelig mee kan verwarmen werd ik enthousiast omdat we zonnepanelen hebben en tussen de 1000 en 1500 kwh per jaar over hebben. Dus het idee was om er beneden dan ook maar een te plaatsen. We hebben een woonkamer met open keuken, hier zit nog enige twijfel want ga ik met 1 unit namelijk wel alles kunnen verwarmen? zo niet dan moeten het er 2 worden maar dan kost het meteen een stuk meer en ik vraag me af of het dan nog wel rendabel gaat zijn.

Stel dat ik voor 3 units ga 2x ftxm20 en 1x ftxm42. Is het dan beter om een 3mxm68 te nemen of een 4mxm80 ( +- 500 euro prijsverschil )

Ik heb al eens eerder een plattegrond gepost maar bij deze nogmaals.Ik denk zelf dat ik ze het beste bij de rode markering kan hangen maar de blauwe zijn ook allemaal mogelijjk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sUtP0vV.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7KvgBw.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik zou voor de 4 mxm 68 gaan. DIe is niet veel duurder dan de drie poorts en je hebt dan dus nog mogelijkheid voor een vierde unit

ik heb ook lang tussen de 68 en 80 getwijfeld. Ik heb de 68 en die heeft afgelopen zomer zonder problemen 4 units aangestuurd en het huis strak rond de 21 graden gehouden terwijl het buiten 30 plus was.

Reken daarbij dat ik bijvoorbeeld in de woonkamer geen zonwering heb op een pui van 8m2 glas waar de zon op staat in een ruimte van 55m2 waar een emura 3,5 het volledig onder controle had.

ik heb hem dan wel 24/7 aanstaan (dus laat de temps niet oplopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Maikie18 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:24:
Inmiddels weer ruim een maand verder en ik ben nog steeds aan het twijfelen maar het wordt nu toch echt tijd om over te gaan tot aanschaf.

Ik ben er in ieder geval zo goed als zeker aan uit dat het de ftxm units van daikin gaan worden aangezien deze goede prestaties zouden leveren en de prijs redelijk is.

Het idee begon met 1 unit op de ouder slaapkamer om te koelen in de zomer, maar al snel werd me duidelijk dat 1 unit niet de andere 2 kinderkamers mee zou koelen, dus zouden het 2 units worden, 1 op de ouderkamer en 1 op de grootste kinderkamer. Toen ik erachter kwam dat je er ook vrij voordelig mee kan verwarmen werd ik enthousiast omdat we zonnepanelen hebben en tussen de 1000 en 1500 kwh per jaar over hebben. Dus het idee was om er beneden dan ook maar een te plaatsen. We hebben een woonkamer met open keuken, hier zit nog enige twijfel want ga ik met 1 unit namelijk wel alles kunnen verwarmen? zo niet dan moeten het er 2 worden maar dan kost het meteen een stuk meer en ik vraag me af of het dan nog wel rendabel gaat zijn.

Stel dat ik voor 3 units ga 2x ftxm20 en 1x ftxm42. Is het dan beter om een 3mxm68 te nemen of een 4mxm80 ( +- 500 euro prijsverschil )

Ik heb al eens eerder een plattegrond gepost maar bij deze nogmaals.Ik denk zelf dat ik ze het beste bij de rode markering kan hangen maar de blauwe zijn ook allemaal mogelijjk.

[afbeelding]
[afbeelding]
Wat belangrijk is hoeveel m3 de ruimtes zijn die je wilt verwarmen. Ik denk wel dat je met 3 units meer gaat gebruiken dan 1500kWh.

De keuze beneden in rood lijkt mij de beste. Mooiste zou zijn als hij precies tegenover zou kunnen hangen. Bij de trap is dat? Maar grenst vermoedelijk aan de buren en dat is lastig.

Voor boven weet ik zo niet. We hebben een beetje gelijkwaardige bovenverdieping maar ik heb er nog niks hangen. Mogelijk dat ik in de toekomst wat voor boven wil plaatsen, maar dan zal ik moeten overwegen om wat zonnepanelen bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:21:
[...]

Hier staan de instelling bijna gelijk aan die van jou.
De fan staat 1 stand hoger en staat vast op recht uit blazen, maar wel links rechts, geen flash, geen schimmel.

Het verbruik kan je terug zien in de link.

Morgen zal ik hem het zelfde instellen als die van jou en zo mogelijk de zelfde start tijd aan houden.
Dank! Ben benieuwd. Ik had hem op zwenken staan maar heb hem later een beetje naar beneden laten blazen. Dit geeft minder luchtstroom als we op de bank zitten en de temperatuur in de kamer bleef mooi stabiel.
Heb hem toen ik naar boven ging op 20 graden gezet, met die laagste fanstand aan (boompje met maan). Het verbruik was vandaag 4,3 kWh.

Wat ik in de service manual las is dat je het 3D zwenken het beste kunt doen wanneer de kamer op temperatuur is om geen onaangename koude stroom te krijgen.
Pagina: 1 ... 29 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2