Een mulit-split heeft een lagere cop vanwege de grote buiten-unit, voor boven is dat geen ramp.Dreamvoid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
OK, da's goed nieuws. Ik zit nu te denken aan een setup met voor de woonkamer/keuken een enkelvoudige buiten + binnen unit, en aan de andere kant van het huis een tweede buitenunit met 3-split voor 2 slaapkamers plus de kelder (dan kan de luchtontvochtiger er daar uit), dat zou het leidingwerk minimaal maken. Dan kom ik op 10 kW verwarmingscapaciteit, dat moet wel redelijk zoden aan de dijk zetten. Ik laat de huidige radiators dan gewoon hangen, die kunnen altijd bijspringen als de WP niet voldoende is. Zo'n setup zal qua hardware zo'n 4000 euro kosten, zeg maar 5000 inclusief installatie.
Als ik conservatief aanneem dat de WP 2/3e van de warmteproductie op zich neemt (dus 10.000 kWh) met een COP van 5, dan bespaar ik dus 8.000 kWh per jaar, oftewel 1120 euro.
Hoe zorg ik er trouwens voor dat de radiatoren pas aanslaan als de WP aan zijn max zit?
Wat voor verwarming heb je nu, ik lees iets met elektrisch en radiators?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren