Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.033 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20
Onze ftx35j3 wijkt grofweg 2 graden af van wat we meten. Van anderen las ik dat ze een setup knopje hebben waarmee een offset in te stellen is maar op onze IR remote zit die niet (ARC433 model). Is er een andere manier om een offset in te stellen?

We hebben ook de wifi module en daarmee is de afwijking identiek, dus het betreft de binnenunit zelf die het meet en afwijkt. (in tegenstelling tot eerder genoemde vermoedens dat er ook een temp-meter in de remote zou zitten)

Verder is de temperatuur alleen in hele graden in te stellen en 1 graad meer of minder is net teveel.
Nu heb ik ontdekt dat via de onofficiele API op het LAN naar de unit wel op halve graden te regelen is. Wel leuk, alleen jammer dat ik daar dan zelf iets voor moet gaan bouwen omdat de IR remote en de smartphone-app dat dus niet kunnen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het blijft ook hier vreemd. Dacht ik dat ik voor mijn werkruimte de afwijking goed in beeld had moest ik zojuist 2 graden plussen (staat nu op 18,5 - gewenste temp rond de 20 graden) terwijl de dagen ervoor 17 er al voor zorgde dat deze temp gehaald werd...

bepaalde types AB hebben wel de 0.5 graden setting bijvoorbeeld de arc466a33) echter het is dan niet gezegd dat alles werkt.

zo kan ik bijvoorbeeld met deze AB wel mijn emura per 0,5 instellen (lijkt het....) maar niet de fanspeed regelen. Ik vind het sowieso vreemd dat op een dergelijk topmodel er geen 0,5 instelling standaard is. Mijn 10 jaar oude samsung en no name unit konden dit al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:54
Binnetie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:20:

Op dit moment zijn mijn instellingen zo:
Hor & Vert swing aan maar de ventilator op de nachtstand... Swing lijkt me dan weinig zin hebben, als ie met zo weinig kracht blaast. Ik zet 'm dan eerder vast op 1 stand. Als ik wil dat ie alle kanten op blaast met swing, dan zet ik de ventilator hoog.

Heb het hier allemaal niet goed geanalyseerd, maar het lijkt erop dat bij bereiken van de gewenste temperatuur, de fan (en evt swing) gewoon blijft doen wat ie deed, maar de uitgeblazen lucht veel minder warm wordt. En ja, het setpoint mag best laag staan, omdat ie nog een tijdje doorstoomt. Heb 'm op 18 staan nu. De thermostaat/thermometer geven zo'n 20 gr C aan.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32
zeegerd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:04:
[...]

Hor & Vert swing aan maar de ventilator op de nachtstand... Swing lijkt me dan weinig zin hebben, als ie met zo weinig kracht blaast. Ik zet 'm dan eerder vast op 1 stand. Als ik wil dat ie alle kanten op blaast met swing, dan zet ik de ventilator hoog.

Heb het hier allemaal niet goed geanalyseerd, maar het lijkt erop dat bij bereiken van de gewenste temperatuur, de fan (en evt swing) gewoon blijft doen wat ie deed, maar de uitgeblazen lucht veel minder warm wordt. En ja, het setpoint mag best laag staan, omdat ie nog een tijdje doorstoomt. Heb 'm op 18 staan nu. De thermostaat/thermometer geven zo'n 20 gr C aan.
Daar zeg je wel iets natuurlijk. Dat de verplaatsing beter is met een hogere fanstand.
Ik hou nu de standen bij van current use en total usage. Ik noteer elke dag om 7 uur de stand en om 22 uur. Gewoon om eens te kijken hoe of wat en los van de temperatuur buiten.

Vanochtend was het lekker warm, toen ik rond 22 uur naar bed ging was het verbruik die dag 4.3kWh. Toch schik je van die waardes ondanks veel kWh over, maar gisteren stond de fanspeed ook een uur of 5 op stand 3 omdat ik verwachte dat hij vanzelf minder ging blazen. Vanochtend was om 7 uur het verbruik 5.8kWh dus 1,5 kWh verbruikt vannacht, gewenste temp 20 graden op de AB, nachtstand qua fan. Om 7 uur zette mijn vriendin hem op 21 graden en fanstand op 1. Dan wordt het lekker warm.

Ik heb hem rond 8.30 uur op 20 graden gezet en dan merk je dus dat hij wat minder warme lucht gaat blazen, hij schakelt niet uit. En juist hier zou ik denken, laat het afkoelen met een graad en spring dan weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:24:
gisteren stond de fanspeed ook een uur of 5 op stand 3 omdat ik verwachte dat hij vanzelf minder ging blazen.
:X
Grappig, je zet hem "vast" door hem op stand 3 te zetten en je verwacht dat hij het dan toch verandert... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
sjimmie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:45:
[...]

:X
Grappig, je zet hem "vast" door hem op stand 3 te zetten en je verwacht dat hij het dan toch verandert... ;)
Dat is omdat hij bij mensen afslaat en dan af en toe 'pollt' of er meer warmte nodig is. Zo heb ik het gelezen. De AUTO fanstand doet dit natuurlijk ook maar schijn minder efficiënt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Weet iemand misschien de url om voor mijn samsung airco timers in te stellen?
Sinds smarthome kan ik het nergens meer terug vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:24:
[...]

Vanochtend was het lekker warm, toen ik rond 22 uur naar bed ging was het verbruik die dag 4.3kWh. Toch schik je van die waardes ondanks veel kWh over, maar gisteren stond de fanspeed ook een uur of 5 op stand 3 omdat ik verwachte dat hij vanzelf minder ging blazen. Vanochtend was om 7 uur het verbruik 5.8kWh dus 1,5 kWh verbruikt vannacht, gewenste temp 20 graden op de AB, nachtstand qua fan. Om 7 uur zette mijn vriendin hem op 21 graden en fanstand op 1. Dan wordt het lekker warm.

Ik heb hem rond 8.30 uur op 20 graden gezet en dan merk je dus dat hij wat minder warme lucht gaat blazen, hij schakelt niet uit. En juist hier zou ik denken, laat het afkoelen met een graad en spring dan weer bij.
wat ik heb begrepen van Daikin zijn die verbruiks waardes in ieder geval totaal niet zuiver en een zeer grove indicatie.

daarnaast, er van uitgaande dat je US ongeveer gelijk afwijkt, als je vriendin hem op 21 zet bak je dan de kamer niet uit ?
het zou hier dan minimaal 23 graden worden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:50:
Weet iemand misschien de url om voor mijn samsung airco timers in te stellen?
Sinds smarthome kan ik het nergens meer terug vinden. :(
https://www.samsungsmartappliance.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

wat ik heb begrepen van Daikin zijn die verbruiks waardes in ieder geval totaal niet zuiver en een zeer grove indicatie.

daarnaast, er van uitgaande dat je US ongeveer gelijk afwijkt, als je vriendin hem op 21 zet bak je dan de kamer niet uit ?
het zou hier dan minimaal 23 graden worden.....
Waarom verzinnen ze dan die opties erin als het niet zuiver is? Een autofabrikant die zegt toch ook niet: Oh die verbruiksmeters van ons kloppen niet.

Haal ze er dan uit en maak de unit 400 euro goedkoper :*)

Ik kan overwegen om nog een kWh meter in de meterkast te zetten, ik heb nu 2 van deze: http://hardware.nl/finder/7e-23-8-230-0010.html dan heb ik het verbruik natuurlijk veel beter geregistreerd. De Daikin heeft zijn eigen groep en in Duitsland kan je ze soms voor 60 eu incl verzenden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Dank je dat is hem inderdaad!

Helaas krijg ik bij device info echter het volgende te zien:
Connect to
Samsung APPS
and the Apple App Store
and the Android market.

Search for
the 'Samsung Smart Air Conditioner'
and install the App.

Blijkbaar ondersteunen ze het niet meer? Beetje vervelend want alleen via de site kun je bij de timers temperatuur meegeven. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:27:
[...]

Waarom verzinnen ze dan die opties erin als het niet zuiver is? Een autofabrikant die zegt toch ook niet: Oh die verbruiksmeters van ons kloppen niet.

Haal ze er dan uit en maak de unit 400 euro goedkoper :*)

Ik kan overwegen om nog een kWh meter in de meterkast te zetten, ik heb nu 2 van deze: http://hardware.nl/finder/7e-23-8-230-0010.html dan heb ik het verbruik natuurlijk veel beter geregistreerd. De Daikin heeft zijn eigen groep en in Duitsland kan je ze soms voor 60 eu incl verzenden krijgen.
Nee maar die kloppen dan bij een auto ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 16:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

AC net aangezet op 22 graden (gemeten in de huiskamer = 18.5, op setting 19 sloeg de AC niet aan :+ ) , Economy function aan en op auto fan speed. Verbruik tussen de 310w en 330w 400 en 520w

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 12-10-2016 11:54 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:33:
[...]

Dank je dat is hem inderdaad!

Helaas krijg ik bij device info echter het volgende te zien:
Connect to
Samsung APPS
and the Apple App Store
and the Android market.

Search for
the 'Samsung Smart Air Conditioner'
and install the App.

Blijkbaar ondersteunen ze het niet meer? Beetje vervelend want alleen via de site kun je bij de timers temperatuur meegeven. |:(
Net even ingelogd, geen problemen en kan beide Samsung L/L warmtepompen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Bedankt voor het kijken. Dan ga ik nog even verder kijken of ik het weer werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:52:
AC net aangezet op 22 graden (gemeten in de huiskamer = 18.5, op setting 19 sloeg de AC niet aan :+ ) , Economy function aan en op auto fan speed. Verbruik tussen de 310w en 330w 400 en 520w
Die economy function is toch om te voorkomen dat hij geen piekbelasting heeft wanneer je nog andere apparaten op je groep hebt zitten? Deze is niet zuiniger.

Hier blijft het nu wel stabiel. De Daikin staat op 20 graden, de temperatuur meter op de keukentafel 8 meter van de unit geeft 20.2 en 20.3 aan. De temperatuurmeter op het tafeltje bij de bank neergezet (3 meter van de Daikin en 2 meter naar rechts) en daar geeft hij 19.8 graden aan. Dat is heel netjes. De thermostaat die wat enthousiast is geeft 21 graden aan. Zo blijkt maar weer dat de thermostaat niet heilig is, al 2 jaar hadden we hem op 19 graden staan, wat dus eigenlijk maar rond de 17+ graden is :X

Het verbruik van 7.00 - 12 uur is 1.2kWh geweest (op de niet precieze afstandbediening gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:28:
[...]

Die economy function is toch om te voorkomen dat hij geen piekbelasting heeft wanneer je nog andere apparaten op je groep hebt zitten? Deze is niet zuiniger.

Hier blijft het nu wel stabiel. De Daikin staat op 20 graden, de temperatuur meter op de keukentafel 8 meter van de unit geeft 20.2 en 20.3 aan. De temperatuurmeter op het tafeltje bij de bank neergezet (3 meter van de Daikin en 2 meter naar rechts) en daar geeft hij 19.6 graden aan. Dat is heel netjes. De thermostaat die wat enthousiast is geeft 21 graden aan. Zo blijkt maar weer dat de thermostaat niet heilig is, al 2 jaar hadden we hem op 19 graden staan, wat dus eigenlijk maar rond de 17+ graden is :X

Het verbruik van 7.00 - 12 uur is 1.2kWh geweest (op de niet precieze afstandbediening gelezen).
De handleiding is er wat ambigu over. Ik lees het echter ook als een functie om zuiniger te zijn in het stoken ook.

Ik heb de unit op 18 gezet overigens waarbij het weerstation 3 meter verderop zegt dat het 19.5 is.

Hij is nu net afgeslagen. Eens kijken wat de unit allemaal doet.

Van 18.2 naar 19.5 in ~40 minuten met een verbuik van 379w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:41:
[...]

De handleiding is er wat ambigu over. Ik lees het echter ook als een functie om zuiniger te zijn in het stoken ook.

Ik heb de unit op 18 gezet overigens waarbij het weerstation 3 meter verderop zegt dat het 19.5 is.

Hij is nu net afgeslagen. Eens kijken wat de unit allemaal doet.

Van 18.2 naar 19.5 in ~40 minuten met een verbuik van 379w
Hij gaat snel omhoog in temperatuur, veel sneller dan de CV :)
Ik ga morgen of over een paar dagen eens testen met de auto-fanstand op 20 graden om te kijken of dit verschil geeft. Als ik zo de lijn door trek en hij per 5 uur zo rond de 1.2kWh verbruikt dan zou ik tot 22 uur op zo'n 3,6kWh uitkomen met 15 uur verwarmen.
Aparte is dan weer dat hij van 22.00 uur tot 7.00 uur maar 1,5kWh verbruikt over 8 uur, terwijl het dan een stukje kouder is buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 12-10-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:07:
het blijft ook hier vreemd. Dacht ik dat ik voor mijn werkruimte de afwijking goed in beeld had moest ik zojuist 2 graden plussen (staat nu op 18,5 - gewenste temp rond de 20 graden) terwijl de dagen ervoor 17 er al voor zorgde dat deze temp gehaald werd...

bepaalde types AB hebben wel de 0.5 graden setting bijvoorbeeld de arc466a33) echter het is dan niet gezegd dat alles werkt.

zo kan ik bijvoorbeeld met deze AB wel mijn emura per 0,5 instellen (lijkt het....) maar niet de fanspeed regelen. Ik vind het sowieso vreemd dat op een dergelijk topmodel er geen 0,5 instelling standaard is. Mijn 10 jaar oude samsung en no name unit konden dit al
Dit ervaar ik nu dus ook :P. Begon met de unit op 22 in te stellen maar merkte dat dit wel heel erg veel warmte gaf.

De huiskamer staat nu op 20 graden bij de CV thermostaat + weerstation en ik heb de unit op 17.5 gezet omdat hij maar blijft doorblazen :+. Even kijken of hij nu ook uit blijft. anders maar naar de 17 zetten om te zien wat diet doet. Het doel is om het hier op 19.5 te houden (meer dan zat voor ons)

Edit: ja hoor; op 16.5 gezet want hij ging wéér aan :') Maf ding :+ Stand-by verbruik in deze is overigens 9w vs 6.5 als hij uit-uit staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 12-10-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:13:
Bedankt voor het kijken. Dan ga ik nog even verder kijken of ik het weer werkend kan krijgen.
Welke app gebruik je? Ikzelf gebruik Smart Airconditioning van Samsung.
Werkt altijd prima en alle functies van de afstandbediening werken ook in de app.

En de verbruiksmeter werkt ook goed, wijkt nagenoeg niets af.
Ook logisch, want het buitendeel registreert amperage en voltage, simpel rekensommetje.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 12-10-2016 17:55 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
@Binnetje

Beneden 110m3 en de slaapkamers 30 en 35.

Heb sinds vandaag het electrisch kacheltje maar aangezet omdat de zon uit bleef en de temperatuur niet meer boven de 18.5 kwam. Met een 2kw kacheltje ging de temperatuur van 18.5 naar 20 en na nog eens 25 minuten was het 21 graden.

@Ray denk dat je in je reactie die 68 en 80 hebt omgewisseld. Prijsverschil vind ik overigens toch vrij behoorlijk met 500 euro

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Maikie18 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:05:
@Binnetje

Beneden 110m3 en de slaapkamers 30 en 35.

Heb sinds vandaag het electrisch kacheltje maar aangezet omdat de zon uit bleef en de temperatuur niet meer boven de 18.5 kwam. Met een 2kw kacheltje ging de temperatuur van 18.5 naar 20 en na nog eens 25 minuten was het 21 graden.

@Ray denk dat je in je reactie die 68 en 80 hebt omgewisseld. Prijsverschil vind ik overigens toch vrij behoorlijk met 500 euro
Nee hoor. Wellicht niet helemaal duidelijk maar jij kijkt naar de 3 mxm 68. daarop reageer ik dat

a. je voor 80 euro ongeveer extra de 4 mxm 68 hebt
b. dat mijn ervaring is dat een 4 mxm 68 mijn woning met 4 units verdeeld over ruim 500 m3 met een boel glas deze zomer prima kon koelen. ergo die 80 is niet nodig gebleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Oh, ik dacht dat er alleen een 3mxm68 was en een 4mxm80 vandaar de verwarring.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Maikie18 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:15:
En ik las verwarming :o kun ja nagaan hoe ik er mee bezig ben.

Het blok van 12-17 uur heb ik maar 0.7kWh verbruikt en de temperatuur bleef stabiel hier op nachtstand, 20 graden. Dus van 7.00 - 17.00 uur heb ik 1.2+0.7=1.9kWh verbruikt (volgens de AB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Maikie18 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:15:
er zit er dus nog eentje tussen :) de 4 mxm 68. zelfs al neem je nu 3 units zou ik voor het verschil hem nemen.

zo was ik dus aan het dubben dat als ik de 4 mxm 80 zou nemen ik beter de 5 mxm 90 zou halen. die verschillen ook amper in vermogen maar wel een extra poort.

maar zoals je zelf ook terecht stelt is het wel weer (ruim) 500 euro verschil

omgerekend doen hier de units boven ik denk rond de 1 kw in de stilste stand (waar ze altijd in staan) dan is er voor de woonkamer dus 3,5 beschikbaar, gelijk aan het vermogen wat ik daar heb hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:13
Binnetie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:48:
[...]

Dank! Ben benieuwd. Ik had hem op zwenken staan maar heb hem later een beetje naar beneden laten blazen. Dit geeft minder luchtstroom als we op de bank zitten en de temperatuur in de kamer bleef mooi stabiel.
Heb hem toen ik naar boven ging op 20 graden gezet, met die laagste fanstand aan (boompje met maan). Het verbruik was vandaag 4,3 kWh.

Wat ik in de service manual las is dat je het 3D zwenken het beste kunt doen wanneer de kamer op temperatuur is om geen onaangename koude stroom te krijgen.
http://pvoutput.org/compa...&dt=20161012&gs=0&c=4&t=1

Puzzelen maar.

Roze is van vandaag Rode van gister

Vandaag eerder begonnen, en een graad hoger dan gister.

Morgen doe ik de zelfde instellingen maar 1 graad lager.

Hoop dat je/ jullie er wat me kunnen. :z

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 22:36:
[...]

http://pvoutput.org/compa...&dt=20161012&gs=0&c=4&t=1

Puzzelen maar.

Roze is van vandaag Rode van gister

Vandaag eerder begonnen, en een graad hoger dan gister.

Morgen doe ik de zelfde instellingen maar 1 graad lager.

Hoop dat je/ jullie er wat me kunnen. :z
Daar ga ik morgen eens op puzzelen.
Wat me opvalt is dat 250watt het onderhoudsverbruik lijkt. Ik zag het bij een andere post ook ongeveer.
Ik heb vandaag van 7 - 22 uur 2,5kWh gebruikt. De woonkamer was al op temperatuur omdat hij 's nachts ook draaide. Dat is dus 10 uur draaien van 250W continu ongeveer. 'S nachts had ik de temperatuur 1 graad lager en vanochtend stond hij 1 uur op 21 graden. De rest van de dag 20 graden.

Gisteren had ik 4,3kWh toen ik begonnen ben met 24/7 draaien. De eerste helft van de dag stond de fan nog op stand 3 en was de temperatuur een graadje hoger ingesteld, om 7 uur was het 17,5 in de woonkamer.
Korte conclusie is dat wanneer temperaruur in de woonkamer 's ochtends zo'n 2-3 graden moet stijgen en de fanstand op 3 staat ipv nachstand + 1 graad hoger dat dit 1,8kWh meer aan stroom kost.

Nu laat ik hem op de ingestelde 20 graden staan (zonder een graad naar beneden voor de nacht) en ga hem morgen op de autofanstand zetten om te kijken of dit verschil maakt. De buitentemperatuur blijft deze week redelijk stabiel, ideaal om te testen. Misschien dat ik hem ook nog 24 uur op economo laat draaien met auto fanstand en een keer op nachtstand met exonomo.

Wanneer het kouder wordt gaat de nachtstand qua fansnelheid het niet trekken verwacht ik. Die zou dan hoger moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:02:
[...]

Daar ga ik morgen eens op puzzelen.
Wat me opvalt is dat 250watt het onderhoudsverbruik lijkt. Ik zag het bij een andere post ook ongeveer.
Ik heb vandaag van 7 - 22 uur 2,5kWh gebruikt. De woonkamer was al op temperatuur omdat hij 's nachts ook draaide. Dat is dus 10 uur draaien van 250W continu ongeveer. 'S nachts had ik de temperatuur 1 graad lager en vanochtend stond hij 1 uur op 21 graden. De rest van de dag 20 graden.

Gisteren had ik 4,3kWh toen ik begonnen ben met 24/7 draaien. De eerste helft van de dag stond de fan nog op stand 3 en was de temperatuur een graadje hoger ingesteld, om 7 uur was het 17,5 in de woonkamer.
Korte conclusie is dat wanneer temperaruur in de woonkamer 's ochtends zo'n 2-3 graden moet stijgen en de fanstand op 3 staat ipv nachstand + 1 graad hoger dat dit 1,8kWh meer aan stroom kost.

Nu laat ik hem op de ingestelde 20 graden staan (zonder een graad naar beneden voor de nacht) en ga hem morgen op de autofanstand zetten om te kijken of dit verschil maakt. De buitentemperatuur blijft deze week redelijk stabiel, ideaal om te testen. Misschien dat ik hem ook nog 24 uur op economo laat draaien met auto fanstand en een keer op nachtstand met exonomo.

Wanneer het kouder wordt gaat de nachtstand qua fansnelheid het niet trekken verwacht ik. Die zou dan hoger moeten worden.
Bedenk wel dat de warmteinhoud van de buitenlucht ook verschilt als de RV daalt of stijgt. Vochtige lucht bevat veel meer energie dan droge lucht.
Ook kan vochtige koude lucht best voor een laagje ijs zorgen op de verdamper, zonder dat een defrost noodzakelijk is. Maar dat laagje ijs verlaagt wel het rendement van de verdamper.
Eergisteren stonden veel systemen al totaal in het ijs. 5 graden en flink vochtig geeft regelmatig een defrost.
Een nacht later kan de temperatuur gelijk blijven of zelfs lager zijn, maar dan droger.
Dan zal het rendement weer hoger zijn.

Er zijn meer waardes die het verbruik bepalen, dan alleen binnen en buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Was ik maar handig met scripts, ik hoef alleen maar data van 2 powermeters uit de Domoticz db te vissen en die naar Pvoutput te pushen :/
Gisteren en vandaag is er per dag totaal 3kWh in de airco's gestopt.
De huiskamer koelt 's nachts 1 graad af met de airco uit, 7u even op 19 en dan een werkdag uit waarbij het 19 graden blijft :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:37:
[...]

Bedenk wel dat de warmteinhoud van de buitenlucht ook verschilt als de RV daalt of stijgt. Vochtige lucht bevat veel meer energie dan droge lucht.
Ook kan vochtige koude lucht best voor een laagje ijs zorgen op de verdamper, zonder dat een defrost noodzakelijk is. Maar dat laagje ijs verlaagt wel het rendement van de verdamper.
Eergisteren stonden veel systemen al totaal in het ijs. 5 graden en flink vochtig geeft regelmatig een defrost.
Een nacht later kan de temperatuur gelijk blijven of zelfs lager zijn, maar dan droger.
Dan zal het rendement weer hoger zijn.

Er zijn meer waardes die het verbruik bepalen, dan alleen binnen en buitentemperatuur.
Dat begrijp ik, maar zo ver wil ik niet gaan. Ik wil graag een beetje een indicatie hebben wat ik per dag zo'n beetje verbruik. Het mooiste is om dit te doen met een Finder kWh-meter en hiervan de S0 uit te lezen. Maar om medische redenen ben ik nu niet in staat om dit te realiseren.
Ik kan dan ook gelijk mijn andere 2 kWh-meters uitlezen.

Vannacht was het verbruik ook weer 1,5kWh, over 24 uur genomen is het totaalverbruik: 4kWh geweest.

Vanochtend:
7.00 uur zette mijn vriendin de Daikin op 22 graden, fanstand 2
7.20 uur Daikin ging uit en startte een zelfreiniging
7.35 uur Daikin ging weer aan
7.50 uur Daikin op auto-fanstand gezet temp naar 21 graden, vooruit blazen maar wel horizontaal zwenken, hier ging hij direct heel zachtjes blazen

Ik ga nu eens bekijken of de auto-fanstand veel van invloed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik krijg hier wat het heen en weer van het ding.... of hij pendelt (geen idee of een airco dat kan?) of hij ??

hij gaat per dag enorm vaak maar heel even aan. Dus meting, buitenunit spint op, even komt er warme lucht. soms maar een minuut (en het gefluit van de buitenunit, stront irritant) dan stopt de fan weer. fluit hij nog even na en een half uur later herhaalt zich dit weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je hoorde het gefluit toch niet binnen? :+
Het is wat met die Daikins, ze doen allemaal iets anders net niet goed :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:30:
ik krijg hier wat het heen en weer van het ding.... of hij pendelt (geen idee of een airco dat kan?) of hij ??

hij gaat per dag enorm vaak maar heel even aan. Dus meting, buitenunit spint op, even komt er warme lucht. soms maar een minuut (en het gefluit van de buitenunit, stront irritant) dan stopt de fan weer. fluit hij nog even na en een half uur later herhaalt zich dit weer
Same here. Dat gefluit hoor ik ook door de binnenunit komen. Niet keihard, maar als het rustih binnen is hoor je het wel :/

En dat aan/uit/ aan is ook schijt vervelend...

Heb het maar op 15.5 gezet om niet dood gekookt te worden. En dan nog maakt hij het 20 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:47

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:48:
Het is wat met die Daikins, ze doen allemaal iets anders net niet goed :)
Ik kan mij totaal niet vinden in de ervaringen die ik hier lees. Als ik de warmtepomp aanzet, gaat de unit in het begin stevig verwarmen, omdat het verschil tussen de gewenste en gemeten temperatuur hoog is, om vervolgens perfect terug te moduleren als de gewenste ruimtetemperatuur is gehaald. Absoluut geen aan/uit gedrag. Zie ook onderstaande grafiek van het elektriciteitsverbruik van de unit.

Elektriciteitverbruik Daikin Ururu Sahara

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik begin me af te vragen of dit dan iets van de nieuwe R32 serie is die wellicht andere software / aansturing heeft ? Of wellicht toch iets van een multisplit tov een single split?

Ik krijg het idee dat hij wellicht zijn vermogen niet kwijt kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
antonboonstra schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:13:
[...]

Ik kan mij totaal niet vinden in de ervaringen die ik hier lees. Als ik de warmtepomp aanzet, gaat de unit in het begin stevig verwarmen, omdat het verschil tussen de gewenste en gemeten temperatuur hoog is, om vervolgens perfect terug te moduleren als de gewenste ruimtetemperatuur is gehaald. Absoluut geen aan/uit gedrag. Zie ook onderstaande grafiek van het elektriciteitsverbruik van de unit.

[afbeelding]
Misschien is het vermelden waard welke instellingen van de Daikin je gebruikt.

Een dergelijk regelgedraag komt overeen met wat ik zie.

Naar mijn beleving de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik hoor een hele hoge toon als hij op nachtstand staat. Maar dan moet het wel stil in de kamer zijn. Aangezien er de hele dag kids zijn valt het alleen op als ze liggen te slapen.

Daarnaast heb ik een deel van de behuizing van de binnenunit af omdat mijn installateur sinds juli nog langs moet komen om de leidingen goed af te isoleren. Had ik de 50% maar 1 dag later betaald dan viel het me op en had ik een mooi pressiemiddel.

Als ik straks buiten ben luister ik ook even naar de binnenunit of daar lawaai vanuit komt.

@antonboonstra, wat merk je met terugregelen aan de binnenunit? Deze gaat minder hard blazen? Welke instelling gebruik je.
Mogelijk kunnen we zo eens testen als we dezelfde instellingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:32:
Ik hoor een hele hoge toon als hij op nachtstand staat. Maar dan moet het wel stil in de kamer zijn. Aangezien er de hele dag kids zijn valt het alleen op als ze liggen te slapen.

Daarnaast heb ik een deel van de behuizing van de binnenunit af omdat mijn installateur sinds juli nog langs moet komen om de leidingen goed af te isoleren. Had ik de 50% maar 1 dag later betaald dan viel het me op en had ik een mooi pressiemiddel.

Als ik straks buiten ben luister ik ook even naar de binnenunit of daar lawaai vanuit komt.

@antonboonstra, wat merk je met terugregelen aan de binnenunit? Deze gaat minder hard blazen? Welke instelling gebruik je.
Hij staat weer aan met de zelfde instelling als gister -/- 1 graad dus 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:06:
[...]
Misschien is het vermelden waard welke instellingen van de Daikin je gebruikt.
Voor zover ik weet is dit gedrag onafhankelijk van de instelling die ik doe. Ik zet 'm op afstand aan via de onofficiële API van de wifi module (om rechtstreeks zonnestroom te gebruiken). Dan staat ie op stand verwarmen (dus niet auto), met een vaste uitblaasrichting en een vaste ventilatorsnelheid (standje 3).

Wat ik mij kan herinneren van stand Auto van de ventilator, dan hij in het begin harder blazen en als het vermogen daalt, zal ook de ventilatorsnelheid terugregelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Trebbors

Failure is no option!

Staat de hose length goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Trebbors schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

Staat de hose length goed ingesteld?
Frequentie geregelde motoren willen wel eens een hoge toon produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

wizzopa schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:37:
[...]

Frequentie geregelde motoren willen wel eens een hoge toon produceren.
Klopt.

Wat ook nog een optie is.. wanneer ik clean en/of fresh aan heb staan hoor ik ook een 'toontje' veroorzaakt door de frisse lucht.

Maar dit zal een andere toon zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 13-10-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

de flash stream kan inderdaad ook een hoge toon veroorzaken.

waar ik en Notna het over hebben is een hard fluitend geluid uit de buitenunit. Als of je een opgeblazen ballon leeg laat fluiten. Dit hoor je over de fan heen. Ik heb dit met koelen nooit gehoord.

daarbij komt dus het constant aan / uit gedrag.

wellicht is simpelweg de warmtevraag nu te laag voor de installatie om fatsoenlijk te kunnen werken

@Speedy, gelukkig hoor ik het inderdaad binnen niet maar soms ben je ook buiten....

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 13-10-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:42:
de flash stream kan inderdaad ook een hoge toon veroorzaken.

waar ik en Notna het over hebben is een hard fluitend geluid uit de buitenunit. Als of je een opgeblazen ballon leeg laat fluiten. Dit hoor je over de fan heen. Ik heb dit met koelen nooit gehoord.

daarbij komt dus het constant aan / uit gedrag.

wellicht is simpelweg de warmtevraag nu te laag voor de installatie om fatsoenlijk te kunnen werken
de installatie is modulerend, verdwijnt het als je de temperatuur bv op 28 zet, de compressor gaat dan harde draaien om de warmte te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wizzopa schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:46:
[...]

de installatie is modulerend, verdwijnt het als je de temperatuur bv op 28 zet, de compressor gaat dan harde draaien om de warmte te produceren.
ik heb al eens een poosje getest met 1 unit op 'powerfull' maar het gefluit bleef wel. wellicht dat de andere units dan niets doen en die afsluiters dan net niet dicht staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
antonboonstra schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Ik zet 'm op afstand aan via de onofficiële API van de wifi module (om rechtstreeks zonnestroom te gebruiken).
Vandaag laat je hem dus uit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Het weer is momenteel inderdaad om te :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zoals gezegd vandaag de auto-fanstand aangezet, mijn vriendin gaf aan dat hij de heel dag is blijven blazen (ik schat fanstand 3). Waarom hij niet terugzakt is mij een raadsel. De temperatuur is constant. Sinds mijn thuiskomt is dit ook nog niet veranderd en dat merk je als je gewoon in de kamer zit en die wind voelt. Ik vermoed dat de auto-fanstand niet erg efficient is. Moet er wel bij zeggen dat hij een aantal dagen terug nog wel stopte of langzamer ging blazen.

Sterker nog: als ik hem op bij fanstand 4 of 5 zet dan gaat hij niet harder blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Binnetie op 13-10-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

komt er dan ook constant warme lucht uit en draait ook de buiten unit ?

dan moet je toch ongeveer gaar zijn of heb je geen glas in huis :)

net nog eens even een test gedaan en hem weer op koelen gezet.

1 unit aan op de fluisterstand. Buitenunit is vrijwel onhoorbaar en het gefluit is er niet.

daarna op verwarmen.

1 unit aan op fluisterstand. Buitenunit draait enorm veel harder en fluit.
> ter vergelijking naar mijn gevoel ongeveer op 3/4 van wat hij deze zomer deed bij 30 plus graden terwijl 4 units actief waren <

daarnaast kapt hij er dan nog na een minuut op 10 mee (target temp 30 graden dus dat kan het niet zijn) na een paar minuten dus weer op spinnen en verder te gaan.

met koelen draait hij gewoon door zonder gekke dingen.

Is dit nu een Daikin ding of reageren alle WP zo als ze moeten verwarmen ?

Want als dit een Daikin ding is (emura / ftxm r32 serie) zou ik hem persoonlijk hiervoor nooit kopen

[ Voor 82% gewijzigd door Ray op 13-10-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ben even naar buiten gerent op de krukken. De buitenunit draait en er komt bijna net zo'n wind uit als de binnenunit. Gewoon gezoem, geen hoge tonen of iets.
Binnen voel ik wel dat er iets van warmte in de lucht zit (zelfde temperatuur als dat de kamer is).
Tot nu toe heb ik vandaag 2,3kWh verbruikt, dikke kans dat het over 24 uur genomen het dubbele is (7-19 uur is 12 uur). Dan is het verbruik 0,6kWh meer als gisteren, maar wel met een veel stevigere fansnelheid. Toch is dat niet een heel groot verschil, maar de hele dag op nachtstand draaien geeft minder geluid en minder luchtstroom om je heen.

Haha zou wat zijn, zit je de hele dag te meten en zit je gewoon in een sauna te garen.

Ik denk dat ik toch ook maar eens ga loggen (dat wilde ik toch al eens gaan doen i.v.m. de zonnepanelen), omdat ik nu toch lang uit de running ben heb ik tijd om daar eens mee te gaan rommelen. Moet alleen even iemand vragen om e.e.a. voor mij aan te sluiten in de meterkast.

Beetje off-topic:
@antonboonstra, waar heb jij die grafiek van je verbruik mee gemaakt?
Het kan aan mij liggen maar ik vind PVoutput een beetje raar in elkaar steken, het lijkt wel of dyslectisch ben voor PVoutput. Misschien als ik er mee werk dat ik het dan snap hoor!

Ik heb nu 2 Finder kWh-meters (1 voor de opwek en 1 voor mijn verbruik), nu kan er nog 1 bij in de meterkast voor de Daikin.
Voor die 3kWh meters wil ik een S0 Pulse Counter Module kopen (5 poorten) + een Raspberry Pi 3B. Ik kan dan later nog eens een keer een probe halen voor mijn gasmeter. Standaard wordt Domoticz gebruikt, kan je hier ook mooie grafieken uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:39:
komt er dan ook constant warme lucht uit en draait ook de buiten unit ?

dan moet je toch ongeveer gaar zijn of heb je geen glas in huis :)

net nog eens even een test gedaan en hem weer op koelen gezet.

1 unit aan op de fluisterstand. Buitenunit is vrijwel onhoorbaar en het gefluit is er niet.

daarna op verwarmen.

1 unit aan op fluisterstand. Buitenunit draait enorm veel harder en fluit.
> ter vergelijking naar mijn gevoel ongeveer op 3/4 van wat hij deze zomer deed bij 30 plus graden terwijl 4 units actief waren <

daarnaast kapt hij er dan nog na een minuut op 10 mee (target temp 30 graden dus dat kan het niet zijn) na een paar minuten dus weer op spinnen en verder te gaan.

met koelen draait hij gewoon door zonder gekke dingen.

Is dit nu een Daikin ding of reageren alle WP zo als ze moeten verwarmen ?

Want als dit een Daikin ding is (emura / ftxm r32 serie) zou ik hem persoonlijk hiervoor nooit kopen
Ik zou anders een filmpje ervan maken en deze naar Daikin mailen met die vraag? Eventueel aan je installatatuur, die zijn verantwoordelijk voor de werking. Je mag met zulke uitgaven verwachten dat ze service verlenen, jij komt ze dan al tegemoet met een filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:43:
[...]

Ik zou anders een filmpje ervan maken en deze naar Daikin mailen met die vraag? Eventueel aan je installatatuur, die zijn verantwoordelijk voor de werking. Je mag met zulke uitgaven verwachten dat ze service verlenen, jij komt ze dan al tegemoet met een filmpje.
Installateur is hier volgende week voor iets met een binnenunit en dan zal ik het hem laten zien / horen. Ik vrees echter dat dit geen bug is maar een feature.....

koelseizoen is op een rammelende binnenunit volledig perfect verlopen. Het lijkt me dan ook sterk dat de installatie zelf 'stuk' zou zijn. Bovendien zodra ik hem weer op koelen zet is alles stil constant

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 13-10-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:19
Mijn Daikin Ururu maakt geen rare bijgeluiden, binnen niet en buiten niet (de flash streamer maakt wel een wat typisch geluid als je die aanzet). Een feature zal het dus vermoedelijk niet zijn.

Wat regelgedrag betreft loopt de binnenfan wat harder als hij nog veel moet doen en regelt later wat terug. Bij mij blijft de fan altijd wel redelijk hard draaien, wellicht ook omdat ik een nogal grote kamer met 1 unit verwarm. Alleen als de zon erin komt en de temperatuur daardoor hoger wordt dan het doel schakelt hij vrijwel volledig af. Als richting heb ik meestal de een na hoogte verticale stand en rechtdoor, zodat ik warmte lucht richting de zithoek gooi. En soms recht naar beneden, precies in je nek als je aan tafel zit, heerlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik verwacht dat de US ook beter geschikt is voor deze doeleinden en dat de andere series meer gericht zijn op koelen en verwarmen meer bijzaak lijkt. tenminste zo komt het nu op mij over.

voor zover mij bekend kon de US ook niet in een 4 unit MS opstelling en viel daardoor voor mij af

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 13-10-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben blij dat mijn eerste keus (Daikin met R32) niet door ging omdat de leverancier met R32 stopte.
De Toshiba verwarmt net zo soepel als hij koelt, geen rare overshoots en hij stopt op basis van de binnen temperatuur.
Buiten blaast hij wel iets harder met verwarmen, maar dat lijkt elke airco te doen :)
Wat hij soms wel doet is 'pendelen', hij richt de lucht horizontaal in rust en omlaag bij verwarmen.
Bij koelen blijft de richting horizontaal.
Op een avond als nu verwarmt hij constant op een laag pitje met 200W en lage blaassnelheid, prima.
Ik ben er nog niet uit of overdag aan laten meer verbruik geeft dan uit laten en bij thuiskomt even flink er tegen aan, vandaag stond er meer wind dus misschien verlies ik dan meer warmte.
Het verschil is maar 0,4kWh op een dag, daar lig ik niet wakker van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ben er bij achter wat die hohe frequente toon nu was. Het is de clean-optie, dat is dat 'rakket tekentje' op de afstandsbediening. Ik had dat even uitgezet en weg was het.
Later heb ik hem weer aangezet en dan duurt het even een kleine minuut en dat komt die toon weer terug.
Wat doet de clean functie nu precies? Zou het iets elektrisch zijn wat filtert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Binnetie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:52:
Ik ben er bij achter wat die hohe frequente toon nu was. Het is de clean-optie, dat is dat 'rakket tekentje' op de afstandsbediening. Ik had dat even uitgezet en weg was het.
Later heb ik hem weer aangezet en dan duurt het even een kleine minuut en dat komt die toon weer terug.
Wat doet de clean functie nu precies? Zou het iets elektrisch zijn wat filtert?
Dus toch in de richting zoals ik en Ray al zeiden vanmiddag ;)

Goed dat het opgelost is.

PS ik hoor geen enkel ander geluid wanneer clean aanstaat. Werkt deze dan niet goed?
Alleen fresh geeft een ander geluid maar dat zal de toevoer van buitenlucht zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Trebbors op 13-10-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik dacht ook dat je de fresh functie bedoelde vanmiddag, want daar voor je inderdaad de buitenlucht waaien. Dit is echt de clean functie die een hoog frequente toon geeft. Het gekke is dat mijn vriendin die 6 jaar jonger is het niet hoort en ik wel.
Het klinkt een beetje als een adapter van een telefoon die in het stopcontact zit. Dan hoor je de spoeltjes.

Ik ga morgen proberen op een stil moment een filmpje te maken waarop ik hem uitzet hopelijk pikt de microfoon van mijn telefoon hem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:55:
[...]

Same here. Dat gefluit hoor ik ook door de binnenunit komen. Niet keihard, maar als het rustih binnen is hoor je het wel :/

En dat aan/uit/ aan is ook schijt vervelend...

Heb het maar op 15.5 gezet om niet dood gekookt te worden. En dan nog maakt hij het 20 graden...
Bizar wat een vage klachten jullie ervaren met de Daikin systemen.
Ben blij dat wij het merk niet voeren op het werk, ik heb het al druk genoeg :+
Ik word steeds gelukkiger van mijn stille Samsung.

Over het bij geluid kan ik niet veel zeggen tot ik het irl kan horen, ben benieuwd naar een opname.
Verder.... bijna 5K afwijking in het setpoint kan niet goed zijn.
Geloof me, dit ligt niet aan een bepaalde setting. De meeste settings zijn geinig, maar voegen weinig toe.
Hoe professioneler de serie is, hoe minder gadget achtige settings.
De industriële types hebben helemaal geen andere settings dan, koelen, drogen en verwarmen en kosten haast het dubbele.

Ik zet hier de fan altijd op mid of low en ervaar geen vreemde dingen zoals jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:03:
Ik dacht ook dat je de fresh functie bedoelde vanmiddag, want daar voor je inderdaad de buitenlucht waaien. Dit is echt de clean functie die een hoog frequente toon geeft. Het gekke is dat mijn vriendin die 6 jaar jonger is het niet hoort en ik wel.
Het klinkt een beetje als een adapter van een telefoon die in het stopcontact zit. Dan hoor je de spoeltjes.

Ik ga morgen proberen op een stil moment een filmpje te maken waarop ik hem uitzet hopelijk pikt de microfoon van mijn telefoon hem op.
weinig kans dat je dit kunt opnemen. Zoals gezegd is dit inherrent aan die functie. Ik had op andere merken 10 jaar geleden al een dergelijke functie en al deze 'plasma filters' maken zo'n geluid. de meeste mensen zullen het overigens niet horen of storen zich er niet aan.

Dat zal waarschijnlijk ook voor de fluit vd buitenunit gelden. Zolang ik er niet in buurt ben hoor ik hem niet en binnen al helemaal niet. Toch vind ik het een rot geluid wat er bij koelen gewoon niet is.

ook het vervelende aan / uit gedrag is er met koelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:35:
[...]

Over het bij geluid kan ik niet veel zeggen tot ik het irl kan horen, ben benieuwd naar een opname.
Geloof me, dit ligt niet aan een bepaalde setting. De meeste settings zijn geinig, maar voegen weinig toe.
De industriële types hebben helemaal geen andere settings dan, koelen, drogen en verwarmen en kosten haast het dubbele.

Ik zet hier de fan altijd op mid of low en ervaar geen vreemde dingen zoals jullie.
Wees er maar blij om, ondertussen zit ik met een set up van 3200 euro die vage dingen doet :X
Ray schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 07:56:
[...]

weinig kans dat je dit kunt opnemen. Zoals gezegd is dit inherrent aan die functie. Ik had op andere merken 10 jaar geleden al een dergelijke functie en al deze 'plasma filters' maken zo'n geluid. de meeste mensen zullen het overigens niet horen of storen zich er niet aan.

Dat zal waarschijnlijk ook voor de fluit vd buitenunit gelden. Zolang ik er niet in buurt ben hoor ik hem niet en binnen al helemaal niet. Toch vind ik het een rot geluid wat er bij koelen gewoon niet is.

ook het vervelende aan / uit gedrag is er met koelen niet.
Ik heb nog even aan de buiten unit staan luisteren vanochtend, maar ik ben er achter at de fluit veroorzaakte; een stuk plastic aan de achterkant van de koelvinnen :'). Die werd aangezogen door de unit aan de achterkant en bleef daar haken. Bij vermogen (waarbij er natuurlijk door de fan meer aangezogen wordt) ging het fluiten wat door resoneerde naar de binnen unit :')

In ieder geval is dat opgelost, want het irriteerde mateloos :X . Wat wel een issue blijft is die temp bepaling. Vanochtend kwam ik beneden bij 17,2 graden om 07.00 uur. Ik heb de unit toen op 16 gezet, auto fan speed. Hij ging vrijwel direct opwarmen en na een minuten of 3 gaat hij dan even goed blazen. Ik neem aan omdat de unit buiten dan op temperatuur is gekomen.

Hij stookt vervolgens door tot 18.2 graden en slaat dan af. Dat was om 07.30. Ik heb er toen even met een timer bijgezeten en de unit gaat dan elke 3 tot 10 minuten aan om te blazen voor een minuut tot 1.5 om weer uit te gaan. Intussen is de temperatuur naar 18.5 gestegen, maar dat schrijf ik nog maar even af aan het feit dat de warmte zich even goed moet verspreiden.

Ik ga evne in de gaten houden wat hij nu verder doet met de temperatuur. Ik meet overigens aan 3 verschillende weerstations van andere fabrikanten, waar onder een iSense*.

Het lijkt mij sterk dat 3 verschillende sensoren het allemaal met elkaar eens zijn over de temperatuur maar dat ze alle 3 fout zijn en de Daikin het goed heeft met zijn 16 graden. Dat zou ook betekenen dat ik niet meer kan aanvoelen wat 16 is vs 18.5.

Andere mogelijkheid is dat de binnenunit in een tocht gedeelte zit die mij nog nooit is opgevallen en daarom teveel gaat stoken. Maar aangezien ik niet weet waar de FXTM aan het meten is, kan ik dat ook niet echt checken.

Hij heeft overigens in het uur en 10 minuten dat hij nu aanstaat, 390 w verbruikt

* Ik realiseer mij dat een iSense niet het meest accurate is in de wereld, zeker niet aangezien die enkel met stappen van 0.5 kan meten. Maar dat is wel de leidraad die ik heb aangehouden om mijn CV in te regelen, tezamen dus met 2 andere sensoren van andere fabrikanten (Conrad)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-10-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mmm dus jou fluit is een andere dan ik heb. Die van mij is er ook als de fan al is gestopt. Ik dacht namelijk zelf eerst ook aan resonantie. Had dat eerder gehad met een zijrooster wat niet lekker vast zat.

Ik kreeg van Daikin nog wel de tip te kijken of er geen tocht door de muurdoorvoer komt en die de meting kan verstoren.

Tja alle boven units hebben geen muurdoorvoer en wijken allemaal af...

@Notna, ach ik was 5K plus kwijt :)

maar goed ik gekocht onder het motto koeling die ook kan verwarmen. Alleen over dat laatste heb ik inmiddels mijn twijfels

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 14-10-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:28:
mmm dus jou fluit is een andere dan ik heb. Die van mij is er ook als de fan al is gestopt. Ik dacht namelijk zelf eerst ook aan resonantie. Had dat eerder gehad met een zijrooster wat niet lekker vast zat.

Ik kreeg van Daikin nog wel de tip te kijken of er geen tocht door de muurdoorvoer komt en die de meting kan verstoren.

Tja alle boven units hebben geen muurdoorvoer en wijken allemaal af...

@Notna, ach ik was 5K plus kwijt :)

maar goed ik gekocht onder het motto koeling die ook kan verwarmen. Alleen over dat laatste heb ik inmiddels mijn twijfels
Nou ja hier dus ook, en op zich warmt hij ook wel prima. Maar het is niet zoals bij een CV bijv waarbij je de thermostaat even op X temp zet en de rest vanzelf gaat. Tenminste niet bij deze unit of ik die iets goed fout :P

Edit: OK, hij blijft nu sinds 07.45 hangen op 18.7 graden. De unit staat nog steeds op 16 ingesteld overigens. Blijkbaar toch een afwijking van rond de 3 (!!) graden. Geen idee of ik dat kan aanpassen op de FXTM

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 14-10-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb niet gevonden waar je dit kan aanpassen. op zich maakt het niet uit zolang het maar constant is

en daar zit nu weer de crux... mijn werkkamer unit staat nu op 19 (stond op 16) want ik wil 20 hebben. Maar ij slaat niet aan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ook mijn (daikin fxt35j3) wijkt af, na een paar dagen testen redelijk constant 2 graden.
Dat wetende kan ik hem nu met de IR afstandsbediening op 17 zetten om het 19 graden te krijgen.
En omdat ik de bediening via een webpagina op een esp8266 (met wat meer domotica zaken) ga doen, laat ik in die webpagina gewoon 17 weegeven als 19. ;)
Bijkomend voordeel van het werken met die esp8266 is dat ik daarmee ook op halve graden kan instellen, wat met de afstandsbediening en met de app niet kan.

Tevens kan ik nu mijn eigen schedules en regels maken (bijv niet aan als de zon onder is en er geen licht aan is, want dan is er blijkbaar niemand thuis, enzo).

Niet de meest charmante oplossing voor de temperatuur afwijking, maar wel werkbaar zo.
Al hoop ik wel dat er een echte oplossing voor gevonden wordt. Wellicht zit er gewoon ergens een potmeter of is het met een webcall of een code via de IR AB aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb het gefluit proberen op te nemen:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gZfWkIp-QBk]

Als ik in de keuken zit hoor ik het nauwelijks meer, maar er onder hoor je het heel duidelijk. Ook als je op de bank zit.

Het verbruik de afgelopen 24 uur was zoals voorspeld 4,1kWh (gisteren was het 4kWh.
Het maakt dus niet uit of je de fan nu op AUTO heb staan of op nachtstand. Op AUTO blaast hij flink en gaat hij niet uit. Dat is raar want ik heb vorige week een dag gehad dat hij wel uit ging en na een poosje weer aan.
Dit weekend kijk ik even of ik de muurdoorvoer los kan maken en de boel kan dichtmaken met pur om toch uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:07:
ik heb niet gevonden waar je dit kan aanpassen. op zich maakt het niet uit zolang het maar constant is

en daar zit nu weer de crux... mijn werkkamer unit staat nu op 19 (stond op 16) want ik wil 20 hebben. Maar ij slaat niet aan ....
Mijn theorie over dat verschil is overigens dat de intake temperature gebruikt wordt om te bepalen hoe warm een ruimte is; dat doet een auto immers ook die aangeeft hoe warm of koud het buiten is. Aangezien de unit in de hoek van de kamer hangt bij een raam en mijn iSense en andere temp. meter in het midden van de kamer, gok ik dat daardoor het verschil komt.

Ik heb nu een andere temp sensor die gelijk loopt aan die in het midden van de kamer zitten met metingen, even op de unit gelegd om te kijken wat die meet en of dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hier ook een filmpje van mijn buiten unit fluit.

https://drive.google.com/...DUlhKb1E/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:59:
[...]

Mijn theorie over dat verschil is overigens dat de intake temperature gebruikt wordt om te bepalen hoe warm een ruimte is; dat doet een auto immers ook die aangeeft hoe warm of koud het buiten is. Aangezien de unit in de hoek van de kamer hangt bij een raam en mijn iSense en andere temp. meter in het midden van de kamer, gok ik dat daardoor het verschil komt.

Ik heb nu een andere temp sensor die gelijk loopt aan die in het midden van de kamer zitten met metingen, even op de unit gelegd om te kijken wat die meet en of dat klopt
Dat zal heel goed kunnen, het is jammer dat ik nu niet op trapjes kan staan want anders had ik eens de temperatuur meter bovenop de Daikin gelegd of ergens eronder. Want hij hangt bij mij in een hoek van de kamer en ernaast zit op ongeveer 50cm een raam. Daar kan natuurlijk koude tocht doorheen komen.

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160714_165047_zps95f64szp.jpg

Moet wel zeggen dat de thermostaat 20.5 aangeeft en ik de AB op 20 graden heb staan. Het weerstation geeft 19.2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:38:
[...]

Dat zal heel goed kunnen, het is jammer dat ik nu niet op trapjes kan staan want anders had ik eens de temperatuur meter bovenop de Daikin gelegd of ergens eronder. Want hij hangt bij mij in een hoek van de kamer en ernaast zit op ongeveer 50cm een raam. Daar kan natuurlijk koude tocht doorheen komen.

[afbeelding]

Moet wel zeggen dat de thermostaat 20.5 aangeeft en ik de AB op 20 graden heb staan. Het weerstation geeft 19.2 aan.
Ik heb de sensor er nu bovenop gelegd nadat ik voor de zekerheid nog even gekeken heb of deze gelijk loopt met de meting in het midden van de kamer.

'Helaas' staat de zon nu op het huis dus heb ik de AC uitgezet voor nu. Even kijken of ik het vanavond weer aan moet zetten en dan is het een kwestie van meten :)

Edit: Ok, de thermometer op de unit gaf aan dat het 23.5 graden is. Dat kan kloppen; immers gaat warmte naar boven en de voorkant waar de unit ook zit, staat vol op het zuiden. De algemene temperatuur is 20.3

Ik heb de unit op 16 graden gezet, auto fan speed en aangezet. Tot mijn verbazing ging de unit gewoon blazen voor een minuut om zichzelf weer uit te zetten. 4 minuten later herhaalde zich dat weer en daarna nog een keer.

Nu blijft hij gewoon uit zoals ik dat ook verwacht. Moet de AC soms af en toe aanslaan om lucht op te zuigen voor een temperatuur meting? Dat is de enige reden dat ik kan verklaren waarom hij soms voor een minuut aangaat en op vol vermogen gaat blazen. Ik zou het een hele dag moeten meten om te zien of er een patroon van 3 keer aan in een uur in zit voor temperatuur meting om een conclusie te kunnen trekken.

Dat, of ik ga Daikin gewoon even mailen :+

[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 14-10-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ok, ik maak express maar even een nieuwe post.

Ik heb Daikin aan de lijn gehad, welke het volgende aangeven: onder de ON/OFF knop van de binnen units zit een 10 tal gaatjes. Dit is waar de temperatuur sensor van de unit zit en dit is dus ook waar hij bepaald of hij moet verwarmen of niet. Aangezien dat als referentiepunt genomen wordt, is het dus 'on eerlijk om de temperatuur sensor midden in de kamer als ijkpunt te nemen'.

Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/2127-thickbox_default/daikin-ftxm35-rxm35m-35kw-100m3-bluevolution.jpg

Op zich snap ik de logica, maar dat zou betekenen dat ik de unit midden in de kamer moet hangen om een soortgelijk scenario te hanteren of ik moet een thermometer onder de unit hangen en er vanuit gaan dat de temperatuur daar dermate veel verschilt tov het midden van de kamer dat hij daarom zo afwijkt.

Dat laatste weiger ik te accepteren, dat zou betekenen namelijk da tik in de avond in die hoek (waar de unit pal boven hangt) het altijd significant kouder moet hebben dan als ik aan de eetkamer tafel zit (waar de iSense hangt)

Ik ga voor de grap even een thermometer bij de sensor van de binnenunit hangen en dan kijken of dat meer logisch is.

Daarnaast heb ik een vraag gesteld over het 'verwarmen met hele korte stoten'. Er werd aangegeven dat dit een overname is van de manier waarop hij koelt en zo zuinig mogelijk koelen. Hij gaat pulserend afkoelen/verwarmen om te kijken of de temperatuur nog wel op orde is voor de hele kamer en dat er niet een halogeenlamp ( :') ) ) onder de sensor hangt die de thermometer op de schop doet.

Al met al vind ik het maar een apart verhaal en ik vraag mij ook echt af of het niet gewoon geneuzel is. Maar Tweaker dat ik ben ga ik het maar gewoon even meten :)

Keep you posted.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-10-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Notna schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:34:
Ik heb Daikin aan de lijn gehad, welke het volgende aangeven: onder de ON/OFF knop van de binnen units zit een 10 tal gaatjes. Dit is waar de temperatuur sensor van de unit zit en dit is dus ook waar hij bepaald of hij moet verwarmen of niet. Aangezien dat als referentiepunt genomen wordt, is het dus 'on eerlijk om de temperatuur sensor midden in de kamer als ijkpunt te nemen'.
Ik mag toch aannemen dat ze zelf wel hebben getest in hoeverre de temperatuur op hun meetpunt in de praktijk afwijkt van de "normale" kamertemperatuur. Want die sensor zit sowieso in de behuizing (die mee-verwarmt) en een kleine meter hoger dan waar je normaliter zou meten.
Daar 20 graden is dus aannemelijk geen kamertemperatuur van 20 graden.
Als ze daar bij het ontwerp en wat tests rekening mee hebben gehouden dan zit er een redelijke correctie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

sjimmie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Ik mag toch aannemen dat ze zelf wel hebben getest in hoeverre de temperatuur op hun meetpunt in de praktijk afwijkt van de "normale" kamertemperatuur. Want die sensor zit sowieso in de behuizing (die mee-verwarmt) en een kleine meter hoger dan waar je normaliter zou meten.
Daar 20 graden is dus aannemelijk geen kamertemperatuur van 20 graden.
Als ze daar bij het ontwerp en wat tests rekening mee hebben gehouden dan zit er een redelijke correctie op.
Dat lijkt mij ook, maar dat is wat ik te horen kreeg van een (ronduit geïrriteerde) medewerker bij Daikin Nederland.

Ik heb nu een temp sensor direct onder de binnen unit geplaatst (note; ongeveer 80cm lager, dat wel maar uit de wind van de unit) waar nu 21.0 op staat. Ik heb de unit op 20 graden gezet en laat het maar even zijn beloop. Kijken wat er gebeurt met de temperatuur midden in de kamer (kijkende naar voorgaande ervaringen schiet hij dan lekker door naar 23 :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Mooi verhaal... Ik heb hun ook een mail gestuurd met deze vragen ben benieuwd of ik deze zelfde BS terug krijg.

Waarom BS naar mijn idee ? Al deze argumenten lijken geen probleem te zijn tijdens koelen. Ik heb de hele zomer gekoeld met een afwijking minder dan 1 graad in dezelfde ruimtes. Ook kan bij koelen zelfs als er maar een minimale vraag is op 1 unit de buitenunit wel gewoon doorlopen zonder intervallen (en maakt ook geen kolere herrie)

overigens heb ik ook al een extra thermometer bij de unit gehad en dan zit het verschil er wel degelijk in

ps iemand mijn filmpje nog 'beluisterd ?

edit. reactie van Daikin service op de fluit en het aan / uit gedrag is gelijk

'wij herkennen dit niet, wellicht kunt u opdracht aan ons geven het te onderzoeken'

tja mijn monteur gaat blij worden volgende week.......

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 14-10-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
[...]

De meeste settings zijn geinig, maar voegen weinig toe.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
[...]

Omdat de pro series het dubbele kosten en dat heeft waarschijnlijk niemand hier er de centen voor, of ze willen het er niet voor uit geven.

De temperatuur daar zit een afwijking in, maar je kan je zelf afvragen waar zit de afwijking, uit ervaring is gebleken dat naar maten je meer meters met elkaar gaat vergelijken de onzekerheid over wat de juiste is alleen maar toeneemt.
Ook speelt een rol hoe je eigen waarneming is en hoe je een 'meetopstelling' in elkaar steekt lucht stroming etc etc.

Er zijn in mijn beleving voor elke warmte pomp die hier de revue passeert argumenten en tegen argumenten te vinden, goed of slecht, of het ligt aan de installateur die de kantjes er van afloopt, prijzen, type gas dat gebruikt word, geluid dat de unit produceert.

De keuze is gemaakt op basis van ... zeg het maar.

Dat iemand blij is met zijn WP prima, maar dat is/was de ander ook, anders had hij hem niet gekocht, dat er trotse eigenaren zijn die nu wat problemen onder vinden zou een stimulans moeten zijn om elkaar met raad en/of daad terzijde te staan en de ander niet het gevoel geven dat zij in het bezit zijn gekomen van een klo.. apparaat.

Ik bespeur erg veel ongeduld om problemen op te lossen, soms zijn er meerdere dagen voor nodig om tot een conclusie te komen, om de eenvoudige reden dat de omstandig heden ook veranderen, buiten temperatuur, , vocht in de lucht, kleppen lopen om voor een ontdooiing, unit stopt voor een reiniging van filters, tijdens de speurtocht naar de problemen de instelling veranderen.

Overigens hier geen rare geluiden, anders dan dat er in het manuaal staat. Misschien ook eens lezen! ;)

Wisdom is not a product of schooling but of the lifelong attempt to acquire it.
~ Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

wizzopa schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

Mag ik vernemen van je welk merk, type en vermogen ir paneel je gebruikt in de badkamer, ik heb nog wat kWh over ;)
Van het merk Novellini, zie onderstaande.
http://media.novellini.com/Nov10/Pdf/2015/NL/SOLE.pdf

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:19:

ps iemand mijn filmpje nog 'beluisterd ?

edit. reactie van Daikin service op de fluit en het aan / uit gedrag is gelijk

'wij herkennen dit niet, wellicht kunt u opdracht aan ons geven het te onderzoeken'

tja mijn monteur gaat blij worden volgende week.......
Ik had een paar keer geluisterd en dacht aan iets wat los zit wat zorgt voor de fluittoon, of een onderdeel wat door isonatie is gaan fluiten door de luchtstroom die er langs gaat.

Overigens heb ik vandaag een lokale Daikin dealer gebeld. Ik heb een prijs opgevraagd om mijn installatie te checken en de isolatie van de 2 koelleidingen af te maken en de condensslang goed af te monteren op de koppeling. Na maanden heeft mijn huidige installateur het nog niet gefixed.

Na de offerte stuur ik hem naar de installateur door en kan hij kiezen. Of als de sodemieter langskomen en het fixen (nadeel is hun 3,5 uur reistijd) of de lokale dealer fixed het en stuurt de factuur naar hun. Scheelt het hun 3,5 uur reistijd.

Zo kan ik ze de vragen die ik heb ook eens voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mijn dank.

Dt zijn echt prachtige dingen, waarschijnlijk met idem prijs kaartje, of valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:46:
[...]

Ik had een paar keer geluisterd en dacht aan iets wat los zit wat zorgt voor de fluittoon, of een onderdeel wat door isonatie is gaan fluiten door de luchtstroom die er langs gaat.
Dat dacht ik eerst ook. Vd zomer had ik ook een geluidje en dat was een rooster wat trilde.

Echter dit geluid is er ook als de fan niet draait. Dan pompt hij denk ik het koelmiddel terug en daar zal het ook mee te maken hebben.

er staat wel

■ Een fl uitend geluid
• Dit geluid wordt geproduceerd wanneer koelmiddel
stroomt tijdens het ontdooien.

maarja hij zal niet 20 keer per dag ontdooien op dit moment lijkt me.....

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 14-10-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:59:
[...]

Dat lijkt mij ook, maar dat is wat ik te horen kreeg van een (ronduit geïrriteerde) medewerker bij Daikin Nederland.

Ik heb nu een temp sensor direct onder de binnen unit geplaatst (note; ongeveer 80cm lager, dat wel maar uit de wind van de unit) waar nu 21.0 op staat. Ik heb de unit op 20 graden gezet en laat het maar even zijn beloop. Kijken wat er gebeurt met de temperatuur midden in de kamer (kijkende naar voorgaande ervaringen schiet hij dan lekker door naar 23 :X )
Ik heb naar aanleiding van je berichten ook de temp wat lager gezet. Bij 18 graden (normaal 20) op de AB ging hij uit. Ben benieuwd wanneer hij weer aan springt. Met andere woorden blijkbaar haalt hij met de nachtstand of stand 1 geen verhoging en blijft dan bijverwarmen.
Ik wacht nu ook en kijk of ik met die heat+setting de boel zo kan instellen dat hij zeg maar op de AB 20 graden weer werkt en dat mijn weerstation dan ook rond die temp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:40:
Ik heb het gefluit proberen op te nemen:

[video]

Als ik in de keuken zit hoor ik het nauwelijks meer, maar er onder hoor je het heel duidelijk. Ook als je op de bank zit.

Het verbruik de afgelopen 24 uur was zoals voorspeld 4,1kWh (gisteren was het 4kWh.
Het maakt dus niet uit of je de fan nu op AUTO heb staan of op nachtstand. Op AUTO blaast hij flink en gaat hij niet uit. Dat is raar want ik heb vorige week een dag gehad dat hij wel uit ging en na een poosje weer aan.
Dit weekend kijk ik even of ik de muurdoorvoer los kan maken en de boel kan dichtmaken met pur om toch uit te sluiten.
dat gezoem/gefluit is dat niet gewoon dan plasma streamer om de lucht te reinigen? die hoor je namelijk ook zoemen/fluiten......als je die uitzet is het geluid dan weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:16:
[...]

dat gezoem/gefluit is dat niet gewoon dan flash streamer om de lucht te reinigen? die hoor je namelijk ook zoemen/fluiten......dat geluid is dan gewoon normaal hoor...ik heb een luchtreiniger van daikin en die doet dat geluid ook maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij mijn Toshiba multisplit is 20 graden ook 20 graden ruimte temperatuur.
Beide binnen-units staan altijd op fluisterstand en de swingklep staat altijd in een vaste stand.
Bij stand auto blaast het mij te hard en is ook nergens voor nodig.
Fluisterstand werkt echt perfect, geen geluid en geen geblaas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpeksteenWP schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:26:
Bij mijn Toshiba multisplit is 20 graden ook 20 graden ruimte temperatuur.
Beide binnen-units staan altijd op fluisterstand en de swingklep staat altijd in een vaste stand.
Bij stand auto blaast het mij te hard en is ook nergens voor nodig.
Fluisterstand werkt echt perfect, geen geluid en geen geblaas. :)
laat je de swingklep naar onderen blazen? (omdat warmelucht opstijgt}
is de fluisterstand niet te laag ivm luchtverplaatsing door de ruimte....
hoe groot is jou ruimte als ik vragen mag?

groetjes johan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Sevice Manual Daikin FTXZ-N 2,5 3,5 en 5 kW

http://daikin.kh.ua/wp-co...rvice-manuals_English.pdf

@ Binnetie

Hoofdstuk 3.2 blz 194 antwoord op je eerder gestelde vragen.

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 14-10-2016 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier nog steeds normaal gedrag met de Tosh en de temperatuur die ik instel krijg ik ook.
Vanmiddag weer het gewenste gedrag, hij pendelde met 200W en met zon op de ramen stopte hij netjes :)
En dat met 2 airco's voor de prijs van 1 Daikin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:42:
Sevice Manual Daikin FTXZ-N 2,5 3,5 en 5 kW

http://daikin.kh.ua/wp-co...rvice-manuals_English.pdf

@ Binnetie

Hoofdstuk 3.2 blz 194 antwoord op je eerder gestelde vragen.
Ik zie het, dankjewel. Waarom ik nou niet kon vinden? Jammer genoeg niet echt een gedetailleerde beschrijving. Maar die hose length is wel interessant. Alleen staat hij bij mij al op ~3M.

De Thermo off setting staat bij mij op keep, maar je kunt je kunt hem ook op low zetten.
Met die setting zit ik nu even, want zoals in mijn eerdere bericht had ik de gewenste temp op de AB op 18 ingesteld. Normaal stond hij op 20. De unit ging uit (die uitblaastoosters bleven open staan). Na een klein uur gaat hij uit zichzelf weer blazen (stand 1), ik verwachtte dat hij ook weer uit ging. Maar nu ruim 2 uur later blaast hij nog en heb ik het idee dat hij het dus 2 graden kouder willen hebben.
Het is toch meer dan logisch dat hij gewoon een beetje bij verwarmt en dan weer uitgaat. Net als een CV? Dus wacht tot de ruimte een bepaalde temperatuur heeft en dan af en toe even bijverwarmt?

Edit: net adjust heattemp op -1 gezet. Er gebeurde niks. Na een poosje op -2 gezet en direct ging de unit uit. Nu maar eens kijken of hij weer aanspringt en uitgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 15-10-2016 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:40:
[...]

laat je de swingklep naar onderen blazen? (omdat warmelucht opstijgt}
is de fluisterstand niet te laag ivm luchtverplaatsing door de ruimte....
hoe groot is jou ruimte als ik vragen mag?

groetjes johan
Swingklep staat halverwege.
Fluisterstand is in onze woning zeker niet te laag.
Woonkamer (9m lang, 5,5m breed, 2,3m hoog) , keuken (5m lang, 4m breed, 2,3m hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:33:
Hier nog steeds normaal gedrag met de Tosh en de temperatuur die ik instel krijg ik ook.
Vanmiddag weer het gewenste gedrag, hij pendelde met 200W en met zon op de ramen stopte hij netjes :)
verbaast me niks...die Tosh Daiseikai 8 is een top systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Onderstaande hangt hier in huis van Toshiba.

Buitenunit multi-split RAS-M18UAV
verwarmingsvermogen: nominaal 5,6 kW maximaal 8,3 kW

Binnenunit keuken RAS-M07N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 2,7 kW maximaal 3,7 kW

Binnenunit kamer RAS-B16N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 5,5 kW maximaal 6,9 kW

Het vermogen van de speksteenkachel is 8 kW en daar hebben we het nog nooit koud mee gehad.
Maar altijd fijn om deze als backup achter de hand te hebben. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:40:
[...]

verbaast me niks...die Tosh Daiseikai 8 is een top systeem
Haha ik overwoog deze ook maar koos uiteindelijk voor de Daikin US. Met name het ventileren en de goede referenties. Maar wij Tweakers kijken er toch anders naar.
Overigens werkt dat ventileren erg goed. Vooral als mijn vriendin de gastouder kinderen schone luiers heeft gegeven en als een mannetje overgegeven heeft dan is de geur en overlast zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:33:
De eerste aanbieder in Google Toshiba incl standaard montage 2348 euro
Daikin incl standaard montage 2698 euro

Dan zou je 4700 euro voor een Daikin gaan betalen 2x 2348

Of andersom 1350 euro voor een Toshiba de helft van een Daikin.

Dacht ook gelezen te hebben dat je eerst keuze ook een Daikin was, maar door dat je Dealer niet met R 32 durfde werken je de stap naar Toshiba gemaakt heb.

Uit eindeljk is de keuze door je Dealer gemaakt waarschijnlijk om dat de Toshiba een grotere marge voor hem betekend.

Laat ik je uitspraken maar afdoen als ongenuanseerd, stemming makerij, appelen en peren vergelijken.

;)

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 15-10-2016 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:35:
[...]

Ik zie het, dankjewel. Waarom ik nou niet kon vinden? Jammer genoeg niet echt een gedetailleerde beschrijving. Maar die hose length is wel interessant. Alleen staat hij bij mij al op ~3M.

De Thermo off setting staat bij mij op keep, maar je kunt je kunt hem ook op low zetten.
Met die setting zit ik nu even, want zoals in mijn eerdere bericht had ik de gewenste temp op de AB op 18 ingesteld. Normaal stond hij op 20. De unit ging uit (die uitblaastoosters bleven open staan). Na een klein uur gaat hij uit zichzelf weer blazen (stand 1), ik verwachtte dat hij ook weer uit ging. Maar nu ruim 2 uur later blaast hij nog en heb ik het idee dat hij het dus 2 graden kouder willen hebben.
Het is toch meer dan logisch dat hij gewoon een beetje bij verwarmt en dan weer uitgaat. Net als een CV? Dus wacht tot de ruimte een bepaalde temperatuur heeft en dan af en toe even bijverwarmt?

Edit: net adjust heattemp op -1 gezet. Er gebeurde niks. Na een poosje op -2 gezet en direct ging de unit uit. Nu maar eens kijken of hij weer aanspringt en uitgaat.
Je kon het niet vinden omdat het ander manual van een type eerder was.

Hoofdstuk 1 op bladzijde 2

De verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
wizzopa schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 04:47:
[...]

De eerste aanbieder in Google Toshiba incl standaard montage 2348 euro
Daikin incl standaard montage 2698 euro

Dan zou je 4700 euro voor een Daikin gaan betalen 2x 2348

Of andersom 1350 euro voor een Toshiba de helft van een Daikin.

Dacht ook gelezen te hebben dat je eerst keuze ook een Daikin was, maar door dat je Dealer niet met R 32 durfde werken je de stap naar Toshiba gemaakt heb.

Uit eindeljk is de keuze door je Dealer gemaakt waarschijnlijk om dat de Toshiba een grotere marge voor hem betekend.

Laat ik je uitspraken maar afdoen als ongenuanseerd, stemming makerij, appelen en peren vergelijken.

;)
lees veel verder terug en je weet hoe Speedy-Andre de 2 st. toshiba's heeft aangeschaft. Soort van scherp inkopen ;) over je laatste zin ... zijn bijdrage is m.i. hier erg gewenst.

overigens leuk en interessant van je om middels de foto's in je onderschrift het e.e.a te volgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door snoekds20 op 15-10-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:39:
[...]

Omdat de pro series het dubbele kosten en dat heeft waarschijnlijk niemand hier er de centen voor, of ze willen het er niet voor uit geven.
Je geeft antwoord op een vraag die ik niet stel ;)
De temperatuur daar zit een afwijking in, maar je kan je zelf afvragen waar zit de afwijking, uit ervaring is gebleken dat naar maten je meer meters met elkaar gaat vergelijken de onzekerheid over wat de juiste is alleen maar toeneemt.
Ook speelt een rol hoe je eigen waarneming is en hoe je een 'meetopstelling' in elkaar steekt lucht stroming etc etc.

Er zijn in mijn beleving voor elke warmte pomp die hier de revue passeert argumenten en tegen argumenten te vinden, goed of slecht, of het ligt aan de installateur die de kantjes er van afloopt, prijzen, type gas dat gebruikt word, geluid dat de unit produceert.

De keuze is gemaakt op basis van ... zeg het maar.

Dat iemand blij is met zijn WP prima, maar dat is/was de ander ook, anders had hij hem niet gekocht, dat er trotse eigenaren zijn die nu wat problemen onder vinden zou een stimulans moeten zijn om elkaar met raad en/of daad terzijde te staan en de ander niet het gevoel geven dat zij in het bezit zijn gekomen van een klo.. apparaat.

Ik bespeur erg veel ongeduld om problemen op te lossen, soms zijn er meerdere dagen voor nodig om tot een conclusie te komen, om de eenvoudige reden dat de omstandig heden ook veranderen, buiten temperatuur, , vocht in de lucht, kleppen lopen om voor een ontdooiing, unit stopt voor een reiniging van filters, tijdens de speurtocht naar de problemen de instelling veranderen.

Overigens hier geen rare geluiden, anders dan dat er in het manuaal staat. Misschien ook eens lezen! ;)

Wisdom is not a product of schooling but of the lifelong attempt to acquire it.
~ Albert Einstein
Veel ongeduld om het op te lossen....Meerdere dagen voor nodig? Speurtocht naar de problemen...
Dat volg ik even niet helemaal.

Zo'n ding moet je op heat zetten en dan moet hij domweg naar het setpoint gaan en daar blijven, meer niet.
Instellingen mogen daar geen invloed op hebben. Welke poespas ik hier thuis ook aanzet, hij blijft hetzelfde regelgedrag houden.

Over gadget functies....
Sowieso filterreiniging uitzetten, hierdoor vervuilt je verdamper veel sneller.
Standaard filters, filteren ongeveer 60% als ze schoon zijn, een dun laagje stof verbetert de werking van het filter.
Gewoon de filtertimer aanhouden voor reiniging, of de timer op een X aantal draaiuren zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Met het risico dat ik te horen krijg dat Daikin niet zo goed is, toch een Daikin vraag.
Als ik via de afstandsbediening mijn Daikin op Silent zet dan werkt dat. De onofficiële api zegt:
code:
1
2
3
4
5
value   desc
A   auto
B   silence
3   lvl_1
(enz)

Kijk ik naar die setting met get_control_info dan staat er A in plaats van B.
Zet ik hem via set_control_info op B dan staat hij even op B en verandert na een paar sec in A.
Het lijkt dus alsof de Silent (B) niet bestaat en hij daarom terugvalt als ik hem erop zet en het helemaal niet weergeeft als ik het met de IR ab instel.

Maar het gekke is dat het wel werkt als ik hem met de IR ab op Silent zet.
Iemand toevallig dit ook tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 09:32:
[...]
Je geeft antwoord op een vraag die ik niet stel ;)

[...]

Veel ongeduld om het op te lossen....Meerdere dagen voor nodig? Speurtocht naar de problemen...
Dat volg ik even niet helemaal.

Zo'n ding moet je op heat zetten en dan moet hij domweg naar het setpoint gaan en daar blijven, meer niet.
Instellingen mogen daar geen invloed op hebben. Welke poespas ik hier thuis ook aanzet, hij blijft hetzelfde regelgedrag houden.

Over gadget functies....
Sowieso filterreiniging uitzetten, hierdoor vervuilt je verdamper veel sneller.
Standaard filters, filteren ongeveer 60% als ze schoon zijn, een dun laagje stof verbetert de werking van het filter.
Gewoon de filtertimer aanhouden voor reiniging, of de timer op een X aantal draaiuren zetten.
Kijk aan, toch ongevraagd advies, dat zouden meer mensen moeten doen @ Speedy-Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik zou verwachten met de auto fan stand dat hij zichzelf wel gaat regelen. Misschien maar gewoon op de laagste stand zetten en dan kijken wat hij doet.

Ik neem aan dat als ik setpoint 19 neem en stand 1 of 2 mbt fanspeed, hij alsnog op setpoint uit zou moeten gaan toch? (Of die dan acuuraat is of niet laat ik even in het midden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 05:47:
[...]

Je kon het niet vinden omdat het ander manual van een type eerder was.

Hoofdstuk 1 op bladzijde 2

De verschillen.
Dat was het! Toen ik die eerste url bekeek zag ik inderdaad een andere type, maar ging ervan uit dat het wel zou kloppen. Ik ga hier nog eens even goed doorheen.
Pagina: 1 ... 30 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2