Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.035 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32
Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:35:
[...]

Ik zie het, dankjewel. Waarom ik nou niet kon vinden? Jammer genoeg niet echt een gedetailleerde beschrijving. Maar die hose length is wel interessant. Alleen staat hij bij mij al op ~3M.

De Thermo off setting staat bij mij op keep, maar je kunt je kunt hem ook op low zetten.
Met die setting zit ik nu even, want zoals in mijn eerdere bericht had ik de gewenste temp op de AB op 18 ingesteld. Normaal stond hij op 20. De unit ging uit (die uitblaastoosters bleven open staan). Na een klein uur gaat hij uit zichzelf weer blazen (stand 1), ik verwachtte dat hij ook weer uit ging. Maar nu ruim 2 uur later blaast hij nog en heb ik het idee dat hij het dus 2 graden kouder willen hebben.
Het is toch meer dan logisch dat hij gewoon een beetje bij verwarmt en dan weer uitgaat. Net als een CV? Dus wacht tot de ruimte een bepaalde temperatuur heeft en dan af en toe even bijverwarmt?

Edit: net adjust heattemp op -1 gezet. Er gebeurde niks. Na een poosje op -2 gezet en direct ging de unit uit. Nu maar eens kijken of hij weer aanspringt en uitgaat.
Even mezelf quoten.
Nadat ik vanochtend opstond en in de kamer kwam bleek de unit weer te zijn gestart, dat was ook mijn verwachting want het koelt af. Ik zag op de thermometer dat de temperatuur ook langzaamaan steeg (fanstand 1).
Maar nu komt het, ik wilde eens kijken wat er gebeurd als ik de fanstand omhoog deed om zo te kijken of hij afsloeg. Ik zette hem met de ab op fanstand 3.... maar gewoon eigenwijs bleef hij hetzelfde blazen.
Ik dacht: nu laat ik hem net zo lang staan totdat hij eens zelf uitgaat. Waarom zou je willen blijven blazen als de temperatuur behaald is? Je laat de ventilatie toch ook niet de hele dag flink aan staan als je even een 10 minuten gedouched hebt?
Maar na een poos ging hij weer uit! Dat klinkt dus goed. De fanstand staat nog steeds op 3. Dus ben benieuwd wat er gebeurd als hij weer aangaat.

De ingestelde temp is 18 graden op de AB, adjust heat temp op -2. In de woonkamer bij de bank was het 18 graden. Op thermostaat 19 graden. Een beetje fris, maar goed eens kijken of hij weer aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Notna schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:13:
Ik zou verwachten met de auto fan stand dat hij zichzelf wel gaat regelen. Misschien maar gewoon op de laagste stand zetten en dan kijken wat hij doet.

Ik neem aan dat als ik setpoint 19 neem en stand 1 of 2 mbt fanspeed, hij alsnog op setpoint uit zou moeten gaan toch? (Of die dan acuuraat is of niet laat ik even in het midden)
Blijft hij bij jou nu wel gewoon doorlopen aan 1 stuk of nog aan / uit ?

heb je wellicht mijn filmpje nog kunnen beluisteren ? Ik ben wel erg benieuwd of dit geluid ook bij jou voorkomt aangezien onze setup redelijk veel van elkaar wegheeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 04:47:
[...]

De eerste aanbieder in Google Toshiba incl standaard montage 2348 euro
Daikin incl standaard montage 2698 euro

Dan zou je 4700 euro voor een Daikin gaan betalen 2x 2348

Of andersom 1350 euro voor een Toshiba de helft van een Daikin.

Dacht ook gelezen te hebben dat je eerst keuze ook een Daikin was, maar door dat je Dealer niet met R 32 durfde werken je de stap naar Toshiba gemaakt heb.

Uit eindeljk is de keuze door je Dealer gemaakt waarschijnlijk om dat de Toshiba een grotere marge voor hem betekend.

Laat ik je uitspraken maar afdoen als ongenuanseerd, stemming makerij, appelen en peren vergelijken.

;)
Just the facts please, ik kreeg een pallet met 2 3,5kW Toshiba's voor €2367 op mijn stoep bezorgd en dan nog €400 voor installatie van beide incl. alle materiaal (beugels, leidingen,goten enz.) en voorrijkosten.
Ik heb de binnen-units zelf opgehangen zodat dat hem geen tijd kostte.
Dit was geheel mijn eigen keuze, ik heb gezocht naar andere A+++ airco's en deze waren binnen budget.
Het enige wat nodig was is shoppen buiten NL en goed zoeken naar een installateur die niet het vel over je neus trekt :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20
Tsja, goedkoop of minder goedkoop, goed of minder goed...
Mijn 3.5kW daikin set kostte met zelf ophangen en door een installateur laten aansluiten alles bij elkaar iets onder de 1100 euro. Daar kwam dan recent 75 euro bij voor de wifi, dus pakweg 1150 totaal.

Had met een ander merk ook vast wel gekund, ik ging af op de combinatie meningen en prijs.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hier niet veel anders. Ik wilde een A merk met een design unit in de woonkamer. Dan blijven er al wat minder merken over. LG werd me afgeraden en de Mitsu (werd me aangeraden) Zen vond ik minder mooi dan de Emura. Dus het werd Daikin (waarbij tevens het laagste geluidsniveau haalbaar was)

Op een rammel in een binnenunit na is het koelseizoen ook tot volle tevredenheid verlopen

Het is dan dus des te frustrerender hoe hij zich nu met verwarmen gedraagt. Daar had ik dus totaal niet aan gedacht / verwacht. (en staat ook niet in de handleiding :P )

Ik heb wat meer betaald oa door 45 meter koelleiding , meer gaten boren , luxe units etc maar dat is een bewuste keuze (net als de keuze voor een multi systeem)

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 15-10-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ray schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:03:
[...]

Blijft hij bij jou nu wel gewoon doorlopen aan 1 stuk of nog aan / uit ?

heb je wellicht mijn filmpje nog kunnen beluisteren ? Ik ben wel erg benieuwd of dit geluid ook bij jou voorkomt aangezien onze setup redelijk veel van elkaar wegheeft
Ik ben pas net thuis en de unit op fan 1 gezet met setpoint 18.5. Ik moet even kijken wat hij doet nu.

En ja ik heb je filmpje gehoord en ik hoor een soortgelijk geluid ook maar het is enkel en alleen als ik er naast sta. Als ik binnen zit hoor ik het niet en op 3m afstand ook niet.

Andere vraag; is het normaal dat je de buizen hoort 'suizen' in bedrijf? Hoor het alleen buiten hoor, maar just wondering :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 09:32:
Over gadget functies....
Sowieso filterreiniging uitzetten, hierdoor vervuilt je verdamper veel sneller.
Standaard filters, filteren ongeveer 60% als ze schoon zijn, een dun laagje stof verbetert de werking van het filter.
Gewoon de filtertimer aanhouden voor reiniging, of de timer op een X aantal draaiuren zetten.
Ik heb even de handleiding opgezocht: https://my.daikin.eu/dam/...ation%20manuals_Dutch.pdf

Je zegt de filterreiniging uitschakelen, dat zijn de 2 sterretjes op de afstandsbediening. Maar hoe stel je deze op timer in? Volgens de handleiding wordt het filter standaard elke 18 draaiuren gereinigd.

Over de pieptoon die ik hoorde zegt de handleiding:
Opmerking over de functie FLASH STREAMER LUCHTZUIVEREN
• Wanneer de luchtstroom tijdens de werking zwakker wordt, kan de streamerontlading tijdelijk stoppen om te voorkomen dat een kleine
hoeveelheid geur van ozon in de luchtuitlaat komt.
Opmerkingen over de functie FRISSELUCHTTOEVOER VENTILATIE
• Geluiden van buiten kunnen worden waargenomen en er kunnen luchtjes worden ingenomen. Ook kan het geluid van het werkende
apparaat luider worden.
• Het geluid van het werkende apparaat kan verschillen. Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid.
Ik hoorde in de eerste dagen van verwarmen geen hoge frequente toon, mogelijk komt dit dus door de buitentemperatuur en luchtvochtigheid. Morgen wordt het een stukje warmer, misschien dat het geluid dan ook minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier een Mitsubishi heavy industries.
die temperatuur sensor is ook gewoon nauwkeurig..
als ik hem op de bv 22 graden zet dan word de woonkamer 20 graden..
dat is geen afwijking dat komt simpelweg omdat de temperatuur sensor op de wandunit zit...en aangezien warme lucht opstijgt is het heel logisch dat de temperatuur 2meter lager 2 graden minder is..
als ik de temperatuur meter op de zelfde hoogte plaats als waar de sensor van de wand unit zit geeft hij dezelfde temp aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik geef het iig (al dan niet voorlopig) op om die airco automatisch zijn ding te laten doen mbt verwarmen. Ik houd mijn hart vast voor de zomer als hij moet koelen met deze onzin regeling :')

Ik zet het gewoon op 20 en zet de airco compleet uit als hij die warmte gehaald heeft. Zet het wel weer handmatig aan als het mij te koud wordt.

Misschien dat ik de installateur van de week even ga mailen met mijn bevindingen om te zien wat die zeggen.

Heb trouwens een thermometer recht onder de airco gehangen en die geeft vrolijk 20.5 graden aan als de AC op 18 staat welke op zijn beurt ook gewoon door blijft verwarmen. Overigens verwarmt hij wel een stuk zuiniger en gelijkmatiger als ik de stand gewoon zelf bepaal voor de fan ipv AUTO.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 15-10-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:06:
Ik geef het iig (al dan niet voorlopig) op om die airco automatisch zijn ding te laten doen mbt verwarmen. Ik houd mijn hart vast voor de zomer als hij moet koelen met deze onzin regeling :')

Ik zet het gewoon op 20 en zet de airco compleet uit als hij die warmte gehaald heeft. Zet het wel weer handmatig aan als het mij te koud wordt.

Misschien dat ik de installateur van de week even ga mailen met mijn bevindingen om te zien wat die zeggen.

Heb trouwens een thermometer recht onder de airco gehangen en die geeft vrolijk 20.5 graden aan als de AC op 18 staat welke op zijn beurt ook gewoon door blijft verwarmen. Overigens verwarmt hij wel een stuk zuiniger en gelijkmatiger als ik de stand gewoon zelf bepaal voor de fan ipv AUTO.
of het nu een daikin of tosh of mitsi of ander merk airco is maakt niet uit maar wat jou systeem doet is niet goed..
als jij hem op een temp zet moet hij het gewoon de hele dag dezelfde temp laten zijn in je kamer...want daar zijn die dingen voor gemaakt..
je moet dit ook echt niet pikken zo,n duur systeem en dan dit gedoe...
je gaat hem toch niet zelf aan en uitzetten de hele tijd om de temp te regelen dat is gekke werk...
je hebt met de installateur een koopovereenkomst en die moet er voor zorgen dat je systeem goed werkt...en dat doet het systeem nu echt niet zoals ik het nu lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:06:

Dat ervaar ik dus ook. Als ik hem laag zet in temp slaat hij wel af en gaat weer aan. Maar ben bang dat als ik hem een graad omhoog zet dat hij blijft blazen.
De auto fanstand gebruik ik ook niet, gewoon zelf. Nachtstand houdt de ruimte prima op temperatuur.
Ik was gewoon benieuwd naar het afslaan omdat de kamer niet snel zakt in temperatuur (in de winter natuurlijk sneller) zou hij ook met tussenpozen kunnen verwarmen. Door de adjust heat temp op -2 te zetten is de temperatuur tussen gewenst en wat ik instel in elk geval bijna gelijk met wat ik op verschillende plekken in de ruimte meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

Dat ervaar ik dus ook. Als ik hem laag zet in temp slaat hij wel af en gaat weer aan. Maar ben bang dat als ik hem een graad omhoog zet dat hij blijft blazen.
De auto fanstand gebruik ik ook niet, gewoon zelf. Nachtstand houdt de ruimte prima op temperatuur.
Ik was gewoon benieuwd naar het afslaan omdat de kamer niet snel zakt in temperatuur (in de winter natuurlijk sneller) zou hij ook met tussenpozen kunnen verwarmen. Door de adjust heat temp op -2 te zetten is de temperatuur tussen gewenst en wat ik instel in elk geval bijna gelijk.
hey zetten jullie je systeem wel handmatig op heat?
als je de mode op auto zet schakelt hij namelijk zelf over tussen cool dry fan en heat om de gewenste temp te halen...
ik heb op internet gelezen dat die auto mode ook voor genoemde problemen kan zorgen..
als je alle settings naar fabriek reset en dan vervolgens heat aan zet met de gewenste temp hebben jullie dat al geprobeerd?
zit er meschien stof voor de temp sensor waardoor deze meschien niet goed de temp aanvoelt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

hey zetten jullie je systeem wel handmatig op heat?
als je de mode op auto zet schakelt hij namelijk zelf over tussen cool dry fan en heat om de gewenste temp te halen...
ik heb op internet gelezen dat die auto mode ook voor genoemde problemen kan zorgen..
als je alle settings naar fabriek reset en dan vervolgens heat aan zet met de gewenste temp hebben jullie dat al geprobeerd?
zit er meschien stof voor de temp sensor waardoor deze meschien niet goed de temp aanvoelt?
Ik gebruik de AUTO mode niet om de reden dat wanneer hij bijv zou gaan ontvochtigen dan wordt mijn muur nat (zie berichten van juli en augustus van mij in dit topic), doordat de condensleiding lekt en de koelleidingen voor een deel kaal zijn. De installateur werkt niet echt mee, vandaar dat ik een lokale installateur/Daikin dealer een prijs laat maken om alles goed na te kijken. Daikin Nederland weet hier ook van.
Maar alles resetten en gewoon handmatig op heat kan ik natuurlijk nog doen. Tot nu toe blijft hij op temp. Ik ga zo een film kijken en wil het wel iets warmer dan 18 graden hebben, dus ik ga zo verwarmen. Kijken of hij uitslaat.

Edit: na een kleine 1,5 uur sloeg hij af op 19 graden. Thermostaat gaf 20 graden aan en weerstation 19.2. Na een klein uur ging hij weer aan en tot nu toe staat hij nog aan...

[ Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 15-10-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ray schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:54:
[...]

Dat dacht ik eerst ook. Vd zomer had ik ook een geluidje en dat was een rooster wat trilde.

Echter dit geluid is er ook als de fan niet draait. Dan pompt hij denk ik het koelmiddel terug en daar zal het ook mee te maken hebben.

er staat wel

■ Een fl uitend geluid
• Dit geluid wordt geproduceerd wanneer koelmiddel
stroomt tijdens het ontdooien.

maarja hij zal niet 20 keer per dag ontdooien op dit moment lijkt me.....
Ik heb het filmpje bekeken, maar ik hoor niet veel bijzonders.

Ontdooien doet hij niet bij buitentemperatuur boven de 7 tot 10 graden. 20 maal per dag ontdooien zou wel kunnen, maar dan moet hij ook 24 uur per dag draaien.
Begin deze week kwam ik de eerste alweer tegen, beetje mistig en een graad of 5. Dan is het binnen een uur één laag ijs.
Binnetie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:15:
[...]

Je zegt de filterreiniging uitschakelen, dat zijn de 2 sterretjes op de afstandsbediening. Maar hoe stel je deze op timer in? Volgens de handleiding wordt het filter standaard elke 18 draaiuren gereinigd.
Ik kan bij mijn Samsung in de app de timer voor melding filterreiniging veranderen. Gelukkig doet hij het niet zelf. Mooi dat zoiets bestaat, maar iets automatiseren wat slechts één, of twee maal per jaar hoeft te gebeuren.... Het is afhankelijk van de draaiuren en bereikbaarheid van de unit, maar er is meer onderhoud nodig dan alleen het filter reinigen. Denk aan reinigen verdamper en het spoelen en behandelen van de condensbak en afvoer tegen algengroei. En dat gaat niet automatisch en is zeker zo belangrijk.
Binnetie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:55:
[...]

Ik gebruik de AUTO mode niet om de reden dat wanneer hij bijv zou gaan ontvochtigen dan wordt mijn muur nat (zie berichten van juli en augustus van mij in dit topic), doordat de condensleiding lekt en de koelleidingen voor een deel kaal zijn. De installateur werkt niet echt mee, vandaar dat ik een lokale installateur/Daikin dealer een prijs laat maken om alles goed na te kijken. Daikin Nederland weet hier ook van.
Maar alles resetten en gewoon handmatig op heat kan ik natuurlijk nog doen. Tot nu toe blijft hij op temp. Ik ga zo een film kijken en wil het wel iets warmer dan 18 graden hebben, dus ik ga zo verwarmen. Kijken of hij uitslaat.

Edit: na een kleine 1,5 uur sloeg hij af op 19 graden. Thermostaat gaf 20 graden aan en weerstation 19.2. Na een klein uur ging hij weer aan en tot nu toe staat hij nog aan...
Zover ik weet schakelt de AUTO(chanceover) stand alleen tussen koelen of verwarmen, niet naar DRY.
Ik zou AUTO ook niet snel gebruiken, de regelstrategie qua temperatuur veranderd niet, alleen mag hij van modus wisselen om de temperatuur te handhaven. Dus waarom zou je bijvoorbeeld eerst willen koelen en op een later tijdstip weer verwarmen?
Bij een multisplit is de auto stand sowieso niet te gebruiken. Het buitendeel kan maar één ding tegelijk, koelen of verwarmen. Als één binnendeel in AUTO op koelen gaat en de ander op AUTO heat, dan zal het buitendeel niets doen.
Bij een multisplit moeten alle binnendelen in dezelfde modus staan.

Alleen 3 pijps systemen (VRF) kunnen gelijktijdig koelen en verwarmen< dit noemen ze heat recovery.
Je verplaatst dan de warmte binnen het gebouw van de ene ruimte naar de andere, ipv van binnen naar buiten of andersom.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:30:
[...]

Ontdooien doet hij niet bij buitentemperatuur boven de 7 tot 10 graden. 20 maal per dag ontdooien zou wel kunnen, maar dan moet hij ook 24 uur per dag draaien.
Begin deze week kwam ik de eerste alweer tegen, beetje mistig en een graad of 5. Dan is het binnen een uur één laag ijs.
Het is ook wat lastig op de nemen. Zal vd week nog eens een poging doen. Ik hoor in ieder geval een hoge fluittoon alsof er lucht uit een ballon wat leeg gelaten. Met mijn beperkte kennis denk ik dat er een ventiel net niet helemaal dicht staat (of niet genoeg open) en daardoor dit geluid komt. Tenminste zo klinkt het voor mij.
Ik hoor het op een paar meter afstand nog terwijl met koelen dit er zeer zeker niet is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:57:
[...]

Het is ook wat lastig op de nemen. Zal vd week nog eens een poging doen. Ik hoor in ieder geval een hoge fluittoon alsof er lucht uit een ballon wat leeg gelaten. Met mijn beperkte kennis denk ik dat er een ventiel net niet helemaal dicht staat (of niet genoeg open) en daardoor dit geluid komt. Tenminste zo klinkt het voor mij.
Ik hoor het op een paar meter afstand nog terwijl met koelen dit er zeer zeker niet is
Expansieventielen gaan continue verder open en weer dicht, er is geen vaste stand. Dus tever open of dicht kan niet. Als een ventiel onbedoeld doorlaat richting een binnendeel wat uitgeschakeld staat, krijg je een foutmelding.

Een koudemiddel tekort kan wel voor geluiden zorgen. In verwarmings modus is de hoeveelheid koudemiddel van groter belang dan in koel modus.

Moeilijk te zeggen op afstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:30:
[...]

[...]

Ik kan bij mijn Samsung in de app de timer voor melding filterreiniging veranderen. Gelukkig doet hij het niet zelf. Mooi dat zoiets bestaat, maar iets automatiseren wat slechts één, of twee maal per jaar hoeft te gebeuren.... Het is afhankelijk van de draaiuren en bereikbaarheid van de unit, maar er is meer onderhoud nodig dan alleen het filter reinigen. Denk aan reinigen verdamper en het spoelen en behandelen van de condensbak en afvoer tegen algengroei. En dat gaat niet automatisch en is zeker zo belangrijk.

[...]

Zover ik weet schakelt de AUTO(chanceover) stand alleen tussen koelen of verwarmen, niet naar DRY.
Ik zou AUTO ook niet snel gebruiken, de regelstrategie qua temperatuur veranderd niet, alleen mag hij van modus wisselen om de temperatuur te handhaven. Dus waarom zou je bijvoorbeeld eerst willen koelen en op een later tijdstip weer verwarmen?
Bij een multisplit is de auto stand sowieso niet te gebruiken. Het buitendeel kan maar één ding tegelijk, koelen of verwarmen. Als één binnendeel in AUTO op koelen gaat en de ander op AUTO heat, dan zal het buitendeel niets doen.
Bij een multisplit moeten alle binnendelen in dezelfde modus staan.

Alleen 3 pijps systemen (VRF) kunnen gelijktijdig koelen en verwarmen< dit noemen ze heat recovery.
Je verplaatst dan de warmte binnen het gebouw van de ene ruimte naar de andere, ipv van binnen naar buiten of andersom.
Wat een water komt daaruit zeg met een defrost! Jeetje :D en dat wanneer het dus 5 graden boven 0 komt. Hoe kan het dan dat het dan al aanvriest? Met een auto is het ook een beetje zo, daar kan het ook al aanvriezen nog boven 0 graden. Komt dit door het gebruikte materiaal?

Het onderhoud is een goed punt. Mij werd aangegeven de automatische filterreiniging aan te laten staan en elke 2 maand de stofbak in de machine schoon te maken, plus het stoffilter een afnemen.
Maar hoe maak je een verdamper schoon? Kan een particulier dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:51:
[...]

Expansieventielen gaan continue verder open en weer dicht, er is geen vaste stand. Dus tever open of dicht kan niet. Als een ventiel onbedoeld doorlaat richting een binnendeel wat uitgeschakeld staat, krijg je een foutmelding.

Een koudemiddel tekort kan wel voor geluiden zorgen. In verwarmings modus is de hoeveelheid koudemiddel van groter belang dan in koel modus.

Moeilijk te zeggen op afstand....
Ok daar gaat mijn verklaring :)

Ik las overigens wel ergens in de handleiding dat hoewel units uit staan er wel koudemiddel doorheen schijnt te lopen. Het geluid is ook redelijk constant.
Ik kan eens een test doen (als het heeeel koud is) om alle units op max vermogen te zetten. Dan zouden alle ventielen open moeten zijn.

Er zit eerder iets teveel koudemiddel in dan te weinig. er moest 300 gram bij in en dat kan 350 zijn geworden (dat 1 kg fles had een afwijkende nippel .....) Maar op een totale vulling van 2,3 kilo is dat toch niet zo heel spannend .....

Maar goed monteur komt een dezer en kijken of hij er wat zinnigs van kan zeggen. Op dit moment pest hij me vooral 'jij wou Daikin........"

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 16-10-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

Wat een water komt daaruit zeg met een defrost! Jeetje :D en dat wanneer het dus 5 graden boven 0 komt. Hoe kan het dan dat het dan al aanvriest? Met een auto is het ook een beetje zo, daar kan het ook al aanvriezen nog boven 0 graden. Komt dit door het gebruikte materiaal?

Het onderhoud is een goed punt. Mij werd aangegeven de automatische filterreiniging aan te laten staan en elke 2 maand de stofbak in de machine schoon te maken, plus het stoffilter een afnemen.
Maar hoe maak je een verdamper schoon? Kan een particulier dat zelf?
Die buitenunit is ongeveer 2 meter hoog en een ruime meter breed, daar zit een berg ijs in.
Tijdens verwarmen is de verdamper buiten diep onder het vriespunt, er moet immers overdracht van warmte van buitenlucht naar koudemiddel komen.

De verdamper in het binnendeel kun je zelf ook reinigen, als je tenminste het juiste middel hebt. Bij een garage kun je het vaak wel krijgen, die gebruiken het ook bij auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:21:
[...]

Die buitenunit is ongeveer 2 meter hoog en een ruime meter breed, daar zit een berg ijs in.
Tijdens verwarmen is de verdamper buiten diep onder het vriespunt, er moet immers overdracht van warmte van buitenlucht naar koudemiddel komen.

De verdamper in het binnendeel kun je zelf ook reinigen, als je tenminste het juiste middel hebt. Bij een garage kun je het vaak wel krijgen, die gebruiken het ook bij auto's.
Dat was goed te zien, echt een enorme bak met water kwam eruit stromen. Het is ook een flinke installatie, op het platteland doet me vermoeden dat er een kleine hal verwarmt moet worden?
Ik kan eens navragen bij mijn automonteur wat hij voor middel gebruikt.

Gisteren heeft de Daikin alleen 's ochtend even verwarmt en daarna stond hij de rest van de dag uit omdat we toch pas 's avonds weer thuis kwamen.
Ik ben eens gaan testen met een timer: om 6.30 uur, fanstand 3 en 20 graden aan, om vervolgens om 7.00 uur op fanstand 1 te gaan.

Maar wat ik nu al eerder heb meegemaakt is dat wanneer je met de AB wilt bedienen dat de Daikin eerst uitgaat (de AB stond natuurlijk in de OFF modus), dus je houdt een gevecht tussen AB en app. Maar wat nu het gekke was, ik kan op de AB van fanstand willen wisselen maar er gebeurd niks. Hij stond aan het blazen te horen op fanstand 1, maar fanstand 2, 4, 5, werkten niet. Hij ging niet harder blazen. Fanstand auto doet wel wat en de nachstand ook, zet je hem op 1 gaat dat ook nog maar hoger wil hij niet blazen.

Iemand die hier een verklaring voor heeft? De ruimte was nog niet op temperatuur. Wanneer ik hem op 'powerfull' zet dan gaat hij wel als een speer verwarmen maar verder krijg ik hem niet hoger dan fanstand 1.

Edit: op powerfull slaat hij zojuist af toen hij op mijn thermometer 19.9 graden bereikte (ingestelde temp 20 graden). Dat lijkt dus goed te gaan. De thermometer staat 9 meter van de Daikin af.
Waarom ik de fanstand niet kan regelen vind ik beetje apart. Maar hij slaat nu wel netjes af, iets wat hij voorheen niet deed.

[ Voor 8% gewijzigd door Binnetie op 17-10-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bij bepaalde comfort settings kan je de fanspeed niet meer handmatig instellen . zie de handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik haal dit uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Luchtstroom_zpsuf9dkeui.png

en
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/luchtstroomsnelheid_zpsk0qgofbd.png

Hier staat dat je deze gewoon moet kunnen aanpassen. Welke comfortsetting heeft hier invloed op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:05:
[afbeelding]

en
[afbeelding]

Hier staat dat je deze gewoon moet kunnen aanpassen. Welke comfortsetting heeft hier invloed op dan?
Volgens mij is het zodat je bij het [be|ont]vochtigen de snelheid van de ventilator niet kunt instellen. Op de afstandsbediening zie je dan 'Illegal Set' als ik het goed heb onthouden.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:14:
[...]

Dat was goed te zien, echt een enorme bak met water kwam eruit stromen. Het is ook een flinke installatie, op het platteland doet me vermoeden dat er een kleine hal verwarmt moet worden?
Ik kan eens navragen bij mijn automonteur wat hij voor middel gebruikt.
Twee stuks van 45kW verwarmen of koelen toch een paar duizend m2 kantoor en productieruimtes, dus ja...wat is klein?
En klopt, het is in Nederland, dus op het platteland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
cyberstalker schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:47:
[...]

Volgens mij is het zodat je bij het [be|ont]vochtigen de snelheid van de ventilator niet kunt instellen. Op de afstandsbediening zie je dan 'Illegal Set' als ik het goed heb onthouden.
Als ik nu gewoon de fansnelheid omhoog wil hebben, gaat de AB 1 streepje omhoog en piept de binnenunit. Maar er gebeurd niks. Be/ontvochtigen staat niet aan, hij staat op Heat. Ik krijg geen melding 'Illegal set', die verschijnt inderdaad wanneer je iets doet wat niet mag/kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:05:
[afbeelding]

en
[afbeelding]

bij een emura als je 'intellegent eye of blaas over hoofd heen' gebruikt kan de fan speed niet aangepast, wellicht dat je zoiets aan hebt staan ?

hoewel hij dan ook niets doet op de ab en bij jou schijnbaar wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee die intelligent eye staat ook uit. Heb hem nu op verticaal zwenken staan en recht vooruit. Maar ook wanneer ik hem verticaal in een vaste stand zet doet hij het niet. Vorige week werkte dit nog wel gewoon maar toen sloeg hij niet af als hij op temperatuur was. Nu wel.
Het is namelijk soms wel eens wenselijk als je het wat sneller op temperatuur wilt hebben zonder de 'powerfull' optie aan te moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Kan het niet zijn dat het even duurt voordat hij harder gaat? Misschien dat de compressor eerst even op moet toeren om genoeg warmte paraat te hebben. Na het aanzetten duurt het ook altijd even voordat de eerste warmte komt.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij de start wacht hij met blazen omdat eerst het systeem op druk moet komen, anders blaast hij koude lucht in.

Maar als hij al een poosje draait zal het juist andersom zijn. Door het harder zetten van de ventilator zal de druk in het systeem dalen, de compressor zal daar op reageren en op een hogere frequentie gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

haal anders een keer de groepenschakelaar om, wacht even en zet de stroom er weer op. Wellicht dat je dan een reset uitvoert ?

hier vandaag de woonkamer unit laten lopen. 17 graden setpoint > kamertemp 20.5. Kloppen doet het voor geen meter natuurlijk maar de afwijking is wel constant in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 17-10-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat dacht ik ook, maar het maakt niet uit wanneer ik dit doe, het gebeurd niet. Voorheen wel.

De verbruikscijfers van de afgelopen week ben ik gaan bijhouden. Het verbruik is van overdag 7.00 uur tot 22.00 uur:
12 oktober: 2,5kWh de hele tijd laten draaien op nachtstand
13 oktober: 2,6kWh de hele tijd laten draaien op fanstand 1
14 oktober: 1,5kWh hier begon hij op een dag ineens af te slaan toen hij op temperatuur was en ging daarna bijverwarmen
15 oktober: 0,8kWh hier had ik de temp een graad lager ingesteld om te kijken of hij ging stoppen en bijverwarmen
16 oktober: 0,0kWh niet aangehad

Op de dagen dat hij 24/7 aan stond werd het:
12 oktober: 4kWh
13 oktober: 4,1kWh
14 oktober: 3,7kWh

Nog niet heel representatief, ik wil dit beter gaan loggen als ik de juiste spullen heb.

Overigens krijg ik morgen een monteur langs, niet de installateur maar iemand uit de buurt. Zij gaan me wat uitleg geven over het systeem en lopen de installatie bij langs op tekortkomingen. De offerte die hieruit voortvloeit gaat naar de oorspronkelijke installateur die na 3 maand de installatie nog niet netjes heeft afgemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160730_200725_zps7m4yhfbe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160730_200817_zpsq5q6gmpe.jpg
Op die laatste foto lekte de condensslang, ook als de Daikin uitstond. Vermoedelijk omdat de koppeling op het laagste punt zit en er daardoor water in de slang blijft staan.

Ik vraag dan ook gelijk even waarom de fan niet harder wil in de heat-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

uuuuhh best knap dat je nu al cijfers hebt van 18 oktober :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:21:
uuuuhh best knap dat je nu al cijfers hebt van 18 oktober :)
Heel scherp, ik heb het aangepast. Dankjewel. Ik keek naar de rijnummer in Excel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

eigenlijk zijn die cijfers past echt interessant als je exact dezelfde situatie na kan bootsen maar dan met conventionele verwarming.

maw ik zou best willen weten wat precies het verschil is tussen mijn vloerverwarming / gasverbruik en een dag de WP gebruiken.

dan de factor comfort en aanschafprijs eruit sleutelen en dan heb je een echt goede vergelijking

vooralsnog is het prettig dat ik nu boven apart van beneden kan verwarmen en de zomer zat ik lekker koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:54:
eigenlijk zijn die cijfers past echt interessant als je exact dezelfde situatie na kan bootsen maar dan met conventionele verwarming.

maw ik zou best willen weten wat precies het verschil is tussen mijn vloerverwarming / gasverbruik en een dag de WP gebruiken.

dan de factor comfort en aanschafprijs eruit sleutelen en dan heb je een echt goede vergelijking

vooralsnog is het prettig dat ik nu boven apart van beneden kan verwarmen en de zomer zat ik lekker koel :)
Dat is helemaal interessant ja. Ik heb geen vloerverwarming, vrienden van mij zweren erbij.

Tot nu toe vind ik het fijn dat ik uitsluitend gas gebruik voor warm water.
Hogelijk kan ik morgen wat meer over de werking en logica te weten te komen. Vandaag sloeg de unit amper af. Terwijl hij het afgelopen vrijdag juist prima deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

naar mijn idee is het pas echt fijn en rendabel als je helemaal geen gas meer nodig hebt en die vaste lasten ook niet meer hebt. Maar dan wel naar lucht/water voor verwarmen en lucht/lucht voor koelen

wellicht als ik over 10 jaar (liefs langer!) alles weer ga vervangen is de techniek wel zover dat het naadloos op elkaar aansluit. Dat vind ik nu zeer zeker nog niet (zie ook het lucht/water topic)

en ja vv is erg fijn :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 17-10-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb zo'n 800-1000kWh over en krijg er (mits ik een slimme meter laat plaatsen) 7 cent per kWh voor terug. Dat is niet veel. Daarom zocht ik een manier om mijn overschot op te maken.
Qua comfort kon ik bijvoorbeeld zo'n cooker kopen voor altijd heet water beschikbaar, hoef je water voor aardappelen etc niet eerst aan de kook te brengen.
Maar ik wilde ook wat aan mijn gasrekening doen. Dat kan dus met een een warmtepomp.
Nuon heeft nu een aanbieding dat je voor de vastelasten van de stroom en gasaansluiting maar 1 euro per maand betaald. Betaal nu 7,50 per maand (toen had ik nog geen zonnepanelen).

Ik zou ook helemaal meterloos willen zijn (0 op de meter woning) maar vind het er nog te vroeg voor. Net als jij aangeeft. Voor nu vind ik dat ik goed bezig ben. De verwachting is dat ik straks een voorschot heb van 16 eu per maand (kwam van 150 eu af). Mogelijk nog 2 eu per maand lager omdat ik het verbruik van stroom en gas nog wel naar boven heb afgerond.

Dat was de voornaamste reden. Plus dat ik nu kan ventileren met de Daikin ipv dat mijn vriendin de voor en achterdeur + een raam openzet en de hele straat mij hoort (hoekwoning).
Voor de gastouder kinderen ook wel zo fijn en veilig. Ook als ze weg zijn even lekker ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je bent al goed bezig...
Maar bij vandebron Zonnecollectief krijg je 10,5 ct.
Hier hangt de ferraris ook nog. Maar met wat inzet en goede argumenten om de ferraris te kunnen laten hangen. Netbeheerder deed weer moeilijk. Uiteindelijk mocht hij blijven hangen van vandebron.

Ik kom van 108 euro pm met gas en elektriciteit. naar abonnement van 5 euro pm. zonder gasaansluiting.
Aan het eind van het jaar 448 euro terug, met 1111 kWh overschot.

Je hebt ook nog ruimte over, voor zonnepanelen... (remember? ;-) )
Alles stap voor stap, om het gas eruit te werken. Desnoods hang je een goedkope e-boiler van MP op voor je tapwater en heb je helemaal geen energierekening meer.

Quooker, in mijn geval Grohe Red, kan ik ook aanbevelen. Kost hier 1 kWh per dag.
Maar heb er wel een waterontharder bij, om hem te sparen....

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2016 23:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bij een overschot is het al sneller rendabel natuurlijk. Aan de andere kant om dat overschot te krijgen is er ook een investering gedaan in PV die je ook zou moeten meetellen.

Ook voor PV heb ik zelf zitten rekenen en vind het persoonlijk met een tvt van rond de 9 jaar in mij geval (ik wil de full black en zit niet heel gunstig op de zon) minder interessant dan de isolatie vd woning nog een paar levels omhoog halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Psst, niet om het één of ander, maar zonnepanelen en isolatie e.d. is hier een beetje offtopic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritomos
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 12:36
Ha tweakers,

Ik ga een berging/zolderverdieping ombouwen naar een klein maar fijn 1 kamer appartementje van 35m2 waar ik zelf wil ga wonen. Nou wil/kan ik geen gasaansluiting aanleggen dus ben ik op zoek naar alternatieven voor verwarming. Mede dankzij dit topic neig ik naar een airco/warmtepomp. Compact, zuinig en ik kan ook nog eens koelen in de zomer, wat hier wel nodig is onder het platte dak.

Ik kom er alleen niet helemaal uit welk model en capaciteit ik nodig heb. Uiteraard speelt isolatie hierbij ook een rol. Ik hoop wat dat betreft ongeveer Rc waardes van 3.5 voor gevel en dak te behalen.

Nou wordt bijvoorbeeld op comforklimaat.nl een 2.5KW model aangeraden voor een ruimte tot 60 m3. Op climasense.nl zelfs tot 75m3. Ik zit ongeveer op 68m3 dus laat ik maar even gokken dat 2.5KW voldoende is. Maar die 2.5KW slaat volgens mij op het nominale koelvermogen en zegt niks over het verwarmingsvermogen.

Als ik even de populaire maar dure 2.5KW Daikin Ururu Sarara er bij pak zie ik een verwarmingscapaciteit van 0,6 / 3,6 / 7,5 / 1,95 (Min/Nom/Max/-10°C) met een maximaal opgenomen vermogen van 2010W en een indrukwekkende SCOP van 5.9.

De goedkoopste 2.5KW Daikin FTXB25C heeft daarentegen een verwarmingscapaciteit van 1.3 / 2.8 / 4.0 en een max opgenomen vermogen van 1110W met een SCOP 4.01. Minder indrukwekkend maar wel een stuk goedkoper.

Uiteraard is de eerste optie een stuk zuiniger maar ook 2.5x zo duur. Ik zoek liever een middenweg en het zou voor mijn budget fijner zijn als ik rond de 1000€ (ex. installatie) aan uitgeef. Heeft iemand enig idee naar welk verwarmingsvermogen ik zou moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou even wat meer posts van de laatste weken doornemen, dan zie je dat Daikin niet heilig is.
Ook de installateur die je kiest is belangrijk, zit hij ver weg en heb je hem nodig, dan sta je niet voor aan in de rij :P
Een iets zwaardere airco hoeft geen probleem te zijn, die is sneller klaar met stoken/koelen dan een die maar net groot genoeg is voor een ruimte.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:29

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Fritomos schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:19:
Ik ga een berging/zolderverdieping ombouwen naar een klein maar fijn 1 kamer appartementje van 35m2 waar ik zelf wil ga wonen. Nou wil/kan ik geen gasaansluiting aanleggen dus ben ik op zoek naar alternatieven voor verwarming. Mede dankzij dit topic neig ik naar een airco/warmtepomp. Compact, zuinig en ik kan ook nog eens koelen in de zomer, wat hier wel nodig is onder het platte dak.
Ik heb in mijn woonkamer van ook zo'n 35m2 een 2,5 KW van Daikin hangen (FTSX25) en die verwarmt en koelt die kamer snel en met relatief weinig geluid. Voor mij was stilte belangrijker dan verbruik, en een zolder verliest meer warmte dan een goed geisoleerde benedenverdieping, dus helemaal vergelijken kun je het niet uiteraard.

Wel loonde het enorm om een aantal installateurs een offerte te laten maken, daar zat veel verschil tussen!

En waar kun je de buitenunit kwijt, heb je een plat dak of balkon daarvoor? Er zit ook nog wel flink verschil in gewicht en geluid van die buitenunits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Afgezien van dat de weergegeven temperatuur 2 graden afwijkt van de zelf gemeten temperatuur, heeft mijn Daikin fxt35j3 geen problemen en bevalt hij prima. (-2 zelf rekenen redden we nog)
De andere issues die ik heb zitten puur in de onofficiële API, dat ik daarmee de stille modus nog niet kan vinden kan je daikin niet aanrekenen want het is hun api niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Trebbors

Failure is no option!

sjimmie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:35:
Afgezien van dat de weergegeven temperatuur 2 graden afwijkt van de zelf gemeten temperatuur, heeft mijn Daikin fxt35j3 geen problemen en bevalt hij prima. (-2 zelf rekenen redden we nog)
De andere issues die ik heb zitten puur in de onofficiële API, dat ik daarmee de stille modus nog niet kan vinden kan je daikin niet aanrekenen want het is hun api niet.
Ja het begint een Daikin bash topic te worden. Als je de reacties van een paar jaar terug tot onlangs leest dan zie ik vooral veel positieve reacties op de Daikin.

En die temperatuur afwijking kun je in het menu wegpoetsen. + Er is een reden voor de afwijking, die is maanden of misschien langer geleden hier besproken en heeft te maken met pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Heeft iemand enig idee waarom mijn FXTM soms uberhaubt niet wil starten met ontvochtigen of, als hij eenmaal ontvochtigt en gewoon mee stopt tijdens bedrijf?

Intelli-eye en dat soort onzin staan uit; gewoon ontvochtigen (drogen) en that is it. Ik zie de unit netjes aangaan binnen en in de goede stand gaan staan maar daar houdt het dan ook op...

Begin dit gedoe een beetje zat te worden. Morgen even de installateur even bestoken met vragen :/

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 18-10-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritomos
  • Laatst online: 15-09 12:36
Dank! Fijn om te weten dat de FTSX25 al zou kunnen voldoen. Wellicht zal ik voor de zekerheid wat hoger zitten aangezien het warmteverlies hierboven inderdaad wat hoger zal zijn vermoedelijk.

Ik heb een plat dak boven mij om het buitendeel neer te zetten. Dat gaat qua gewicht geen probleem worden. Geluid is misschien wel een issue. Het dak is in principe eigendom van de gehele VVE. Ik heb onder voorbehoud toestemming mits dat ding geen overlast veroorzaakt. Nou zie ik bij enkele buitendelen bijvoorbeeld een geluidsdruk van maximaal 48 dB(A) staan. Dat lijkt wel mee te vallen toch? Het dichtstbijzijnde dakterras en raam van de buren zit een verdieping lager op ongeveer op 6 meter afstand horizontaal. De unit zal dus uit het zicht staan. Gaan ze daar last van hebben?

Uit nieuwsgierigheid. Als ik naar de genoemde FTSX25 en FTX35J3 kijk, zie ik alleen een nominaal opgenomen vermogen staan in tegenstelling tot sommige andere modellen. Geen min of max. Betekent dit dat deze modellen eigenlijk alleen een aan en uit stand hebben? Lijkt mij sterk toch?

Ik zal uiteraard nog even naar de andere merken kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb op dit moment een monteur bij me die met Daikin aan het bellen is. Hij is nu een rapport aan het maken met het 'pruts' werk van de vorige installateur.

Ik kom hier later even wat uitgebreider op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Fritomos schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:04:
Dank! Fijn om te weten dat de FTSX25 al zou kunnen voldoen. Wellicht zal ik voor de zekerheid wat hoger zitten aangezien het warmteverlies hierboven inderdaad wat hoger zal zijn vermoedelijk.

Ik heb een plat dak boven mij om het buitendeel neer te zetten. Dat gaat qua gewicht geen probleem worden. Geluid is misschien wel een issue. Het dak is in principe eigendom van de gehele VVE. Ik heb onder voorbehoud toestemming mits dat ding geen overlast veroorzaakt. Nou zie ik bij enkele buitendelen bijvoorbeeld een geluidsdruk van maximaal 48 dB(A) staan. Dat lijkt wel mee te vallen toch? Het dichtstbijzijnde dakterras en raam van de buren zit een verdieping lager op ongeveer op 6 meter afstand horizontaal. De unit zal dus uit het zicht staan. Gaan ze daar last van hebben?

Uit nieuwsgierigheid. Als ik naar de genoemde FTSX25 en FTX35J3 kijk, zie ik alleen een nominaal opgenomen vermogen staan in tegenstelling tot sommige andere modellen. Geen min of max. Betekent dit dat deze modellen eigenlijk alleen een aan en uit stand hebben? Lijkt mij sterk toch?

Ik zal uiteraard nog even naar de andere merken kijken.
Bekijk hier http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161012&gs=0&m=0

het regelgedrag van de Daikin 3,5 Kw :)
Netjes modulerend rond de 105 Watt zonder aan en uit regeling bij een temperatuur van 20 graden.

Groen PV opbrengst, Rood verbruik Daikin.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 18-10-2016 17:26 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:29

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Fritomos schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:04:

Alle specs zoals geluid en min/max vermogen van de K serie staan in de pdf via deze link, de J modellen zijn nieuwer neem ik aan en wellicht nog wat zuiniger.

https://www.air-heatpumps.com/pdf/Daikin_FTXSK.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Goed om even terug te komen op het bezoek van de lokale installateur.
Het begon al een beetje minder: 'Hey, dat is een beste Daikin. Die heb ik nog nooit gezien!' |:(

De punten die niet klopten:
1. condensslang ligt te hoog in de muur waardoor het water richting de koppeling met de binnenunit loopt, daarom die lekkage als de verbinding met de koppeling niet goed is
2. muurkapje verkeerd gemonteerd, 1 schroef die al ging roesten, de andere rvs schroef was de juiste
3. werkschakelaar, de aansluiting van de buitenunit op de werkschakelaar zit bovenop op de werkschakelaar. Hier is ook geen wartel gebruikt waardoor het water erbij in kan lekken. Hij hoort altijd onderop aangesloten te worden.
Ik begon heb hem even te knijpen want mijn pa en ik hadden de werkschakelaar geplaatst, MAAR de aansluiting van de buitenunit op de werkschakelaar zou door de installateur gedaan worden. Want als zij ook de werkschakelaar zouden doen dan was er een fikse meerprijs
4. beide koelleidingen zijn onvoldoende geïsoleerd, de koppeling met de binnenunit moet ook geïsoleerd worden + de 2x 15 cm van de koelleiding die niet geïsoleerd is.
5. koppeling van condensslang moet dus gelijmd of gekit worden

Dan de punten van het gekke verwarmen, daar heeft hij Daikin voor gebeld.
Achteraf kan ik beter zelf bellen.

Dat tijdens verwarmen de fanstand niet veranderd kan worden (dus hij verwarmt en je wilt wat krachtiger blazen) dat kan niet omdat er iets was met de compressor. Deze moet op druk blijven en om niet super onzuinig te zijn kan dit alleen wanneer er een flink temperatuurverschil zit tussen gewenst en de actuele temperatuur. Toen ik de AB op 23 graden zette en even wachtte kon ik we de fanstand regelen (er moet dus een paar graden verschil inzitten). Ik moet dit wat verder testen. Toen ik zei dat ik liever de fanstand wat hoger zette gaf Daikin aan dat je voor het gevoel denkt dat je dan sneller opwarmt. Maar met een verwarming is het hetzelfde, die wordt eerst flink warm om daarna weer af te zakken. Zo reguleert de Daikin ook. Als je flink gaat zitten blazen krijg je alleen maar meer wind- en koudeverplaatsing die als vervelend ervaren kan worden.

Gisteravond had ik via de timer op de AB ingesteld dat hij om 7.00 uur moet gaan 'quick heaten', om 6.30 uur gaat hij dan alvast pre-heaten om om 7.00 uur flink te gaan verwarmen voor 20 minuten. Klonk als een mooie mogelijkheid. Toen ik vanavond beneden kwam stond de binnenunit nog uit en was het 17,5 graden beneden... hier had Daikin geen verklaring voor. Ik moet dit nog even verder onderzoeken, de tijd op de AB staat ook goed.

De tip die Daikin gaf om toch de unit te laten afslaan is om 's ochtends te verwarmen op een graad hoger dan gewenst. Dan kan je na een tijdje terug naar de gewenste temp en zal de unit vanzelf afslaan. De ruimte is dan ook iets doorverwarmt.

Ze gaan nu een offerte maken voor de werkzaamheden en die gaat naar Daikin en de huidige installateur, kunnen ze beide eens discussiëren over de werkwijze van sommige installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:03:
Dat dacht ik ook, maar het maakt niet uit wanneer ik dit doe, het gebeurd niet. Voorheen wel.

De verbruikscijfers van de afgelopen week ben ik gaan bijhouden. Het verbruik is van overdag 7.00 uur tot 22.00 uur:
12 oktober: 2,5kWh de hele tijd laten draaien op nachtstand
13 oktober: 2,6kWh de hele tijd laten draaien op fanstand 1
14 oktober: 1,5kWh hier begon hij op een dag ineens af te slaan toen hij op temperatuur was en ging daarna bijverwarmen
15 oktober: 0,8kWh hier had ik de temp een graad lager ingesteld om te kijken of hij ging stoppen en bijverwarmen
16 oktober: 0,0kWh niet aangehad

Op de dagen dat hij 24/7 aan stond werd het:
12 oktober: 4kWh
13 oktober: 4,1kWh
14 oktober: 3,7kWh

Nog niet heel representatief, ik wil dit beter gaan loggen als ik de juiste spullen heb.

Overigens krijg ik morgen een monteur langs, niet de installateur maar iemand uit de buurt. Zij gaan me wat uitleg geven over het systeem en lopen de installatie bij langs op tekortkomingen. De offerte die hieruit voortvloeit gaat naar de oorspronkelijke installateur die na 3 maand de installatie nog niet netjes heeft afgemaakt:

[afbeelding]

[afbeelding]
Op die laatste foto lekte de condensslang, ook als de Daikin uitstond. Vermoedelijk omdat de koppeling op het laagste punt zit en er daardoor water in de slang blijft staan.

Ik vraag dan ook gelijk even waarom de fan niet harder wil in de heat-functie.
als je de heat functie aanzet en dan op powerful gaat de fan dan ook niet harder?
als ik mijn mitsubishi heavy industries hier op heat zet en hoge fan speed dan blaast als als een gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:01:
[...]

als je de heat functie aanzet en dan op powerful gaat de fan dan ook niet harder?
als ik mijn mitsubishi heavy industries hier op heat zet en hoge fan speed dan blaast als als een gek
Sorry dat was ik vergeten te vermelden. Als ik hem op powerful zet dan gaat hij inderdaad heel erg hard blazen en wordt het ook heel snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:03:
[...]

Sorry dat was ik vergeten te vermelden. Als ik hem op powerful zet dan gaat hij inderdaad heel erg hard blazen en wordt het ook heel snel warm.
heb jij hem niet toevallig op nachtstand /silent of ecostand ofzo...staan
want als ik die opties aandruk dan gaat mijn airco met heat ook niet zo hard blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binnetie, heb jij overigens de R32 variant of ?

ergens krijg ik het idee dat de nieuwe lijn wellicht toch kinderziektes heeft. Over de 'oude' r410 hoor / lees je inderdaad vrijwel alles positief. Ook een reden voor mij om Daikin te kiezen.

Nu moet ik zeggen dat tijdens het koelen ik ook geen klachten of raar regel gedrag heb gehad. Nu met verwarmen des te meer.

Wellicht toch een software of hardware issue van de nieuwe lijn ?

edit. @ Anton dit zijn dit reeele user ervaringen dus Bashen gaat me wat te ver. Echter als ik kijk dat enkel mijn units een advies verkoopprijs van ongeveer 8k ex installatie hebben mag je toch ook kwaliteit verwachten lijkt me zo. Een afwijking van 3 - 3,5 graden als voorbeeld is dat imho dan zeker niet

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 18-10-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:32:
Goed om even terug te komen op het bezoek van de lokale installateur.
Het begon al een beetje minder: 'Hey, dat is een beste Daikin. Die heb ik nog nooit gezien!' |:(

De punten die niet klopten:
1. condensslang ligt te hoog in de muur waardoor het water richting de koppeling met de binnenunit loopt, daarom die lekkage als de verbinding met de koppeling niet goed is
2. muurkapje verkeerd gemonteerd, 1 schroef die al ging roesten, de andere rvs schroef was de juiste
3. werkschakelaar, de aansluiting van de buitenunit op de werkschakelaar zit bovenop op de werkschakelaar. Hier is ook geen wartel gebruikt waardoor het water erbij in kan lekken. Hij hoort altijd onderop aangesloten te worden.
Ik begon heb hem even te knijpen want mijn pa en ik hadden de werkschakelaar geplaatst, MAAR de aansluiting van de buitenunit op de werkschakelaar zou door de installateur gedaan worden. Want als zij ook de werkschakelaar zouden doen dan was er een fikse meerprijs
4. beide koelleidingen zijn onvoldoende geïsoleerd, de koppeling met de binnenunit moet ook geïsoleerd worden + de 2x 15 cm van de koelleiding die niet geïsoleerd is.
5. koppeling van condensslang moet dus gelijmd of gekit worden

Dan de punten van het gekke verwarmen, daar heeft hij Daikin voor gebeld.
Achteraf kan ik beter zelf bellen.

Dat tijdens verwarmen de fanstand niet veranderd kan worden (dus hij verwarmt en je wilt wat krachtiger blazen) dat kan niet omdat er iets was met de compressor. Deze moet op druk blijven en om niet super onzuinig te zijn kan dit alleen wanneer er een flink temperatuurverschil zit tussen gewenst en de actuele temperatuur. Toen ik de AB op 23 graden zette en even wachtte kon ik we de fanstand regelen (er moet dus een paar graden verschil inzitten). Ik moet dit wat verder testen. Toen ik zei dat ik liever de fanstand wat hoger zette gaf Daikin aan dat je voor het gevoel denkt dat je dan sneller opwarmt. Maar met een verwarming is het hetzelfde, die wordt eerst flink warm om daarna weer af te zakken. Zo reguleert de Daikin ook. Als je flink gaat zitten blazen krijg je alleen maar meer wind- en koudeverplaatsing die als vervelend ervaren kan worden.

Gisteravond had ik via de timer op de AB ingesteld dat hij om 7.00 uur moet gaan 'quick heaten', om 6.30 uur gaat hij dan alvast pre-heaten om om 7.00 uur flink te gaan verwarmen voor 20 minuten. Klonk als een mooie mogelijkheid. Toen ik vanavond beneden kwam stond de binnenunit nog uit en was het 17,5 graden beneden... hier had Daikin geen verklaring voor. Ik moet dit nog even verder onderzoeken, de tijd op de AB staat ook goed.

De tip die Daikin gaf om toch de unit te laten afslaan is om 's ochtends te verwarmen op een graad hoger dan gewenst. Dan kan je na een tijdje terug naar de gewenste temp en zal de unit vanzelf afslaan. De ruimte is dan ook iets doorverwarmt.

Ze gaan nu een offerte maken voor de werkzaamheden en die gaat naar Daikin en de huidige installateur, kunnen ze beide eens discussiëren over de werkwijze van sommige installateurs.
Zo dat heb je nu op papier en kan het gevecht beginnen, toch erg vervellend dat je installateur het af laat weten.

Mijn vraag, het opwarmen in de morgen is dat bedoelt om zuiniger te stoken, of heeft dat een andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waarom zou een werkschakelaar plaatsen zo veel meer moeten kosten?
Zeker als de bedrading er al ligt is dat vreemd.
Ik heb er voor gekozen om mijn airco's via de binnen-unit te voeden, dan heb je dat allemaal niet nodig.
Heeft die monteur de afwijkingen verholpen of laat je hem daar nogmaals voor komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ha tweakers,

Ik kom er alleen niet helemaal uit welk model en capaciteit ik nodig heb. Uiteraard speelt isolatie hierbij ook een rol. Ik hoop wat dat betreft ongeveer Rc waardes van 3.5 voor gevel en dak te behalen.

Nou wordt bijvoorbeeld op comforklimaat.nl een 2.5KW model aangeraden voor een ruimte tot 60 m3. Op climasense.nl zelfs tot 75m3. Ik zit ongeveer op 68m3 dus laat ik maar even gokken dat 2.5KW voldoende is. Maar die 2.5KW slaat volgens mij op het nominale koelvermogen en zegt niks over het verwarmingsvermogen.

Als ik even de populaire maar dure 2.5KW Daikin Ururu Sarara er bij pak zie ik een verwarmingscapaciteit van 0,6 / 3,6 / 7,5 / 1,95 (Min/Nom/Max/-10°C) met een maximaal opgenomen vermogen van 2010W en een indrukwekkende SCOP van 5.9.

De goedkoopste 2.5KW Daikin FTXB25C heeft daarentegen een verwarmingscapaciteit van 1.3 / 2.8 / 4.0 en een max opgenomen vermogen van 1110W met een SCOP 4.01. Minder indrukwekkend maar wel een stuk goedkoper.

Uiteraard is de eerste optie een stuk zuiniger maar ook 2.5x zo duur. Ik zoek liever een middenweg en het zou voor mijn budget fijner zijn als ik rond de 1000€ (ex. installatie) aan uitgeef. Heeft iemand enig idee naar welk verwarmingsvermogen ik zou moeten zoeken?
je zegt een plat dak dat moet je zoiezo meenemen in je aanschaf omdat je dan meer vermogen nodig hebt.
hoe zit het met je verwarmen?wil je er goed warm bijzitten?
plus een belangrijkpunt aangezien je geen gasleiding hebt neem ik aan dat je daar dus ook geen andere verwarming hebt op de zolder.dan is het in jou geval zeer belangrijk dat je een airco/warmtepomp neemt die dus ook bij lage temp onder vriespunt nog voldoende verwarming vermogen levert....dan raad ik je daikin al af...want die systemen die hebben gewoon niet veel kracht bij bv -7 wat het in nederland echt wel soms kan worden..en als je dan puur afhankelijk bent van de airco om te verwarmen dan heb je een probleem.

ik lees net dat je 68 kub heb ik zal in jou geval 70 kub met een platdak en 70cub x factor 40 of 50 ik zal echt voor een 3,5 kw gaan anders speel je niet op safe en zekerheid......plus als je een 2,5 hebt en je moet er mee gaan verwarmen bij lage temp onder het vriespunt dan gaat jou airco het heel erg zwaar krijgen dan moet hij de hele tijd op max vermogen draaien dat is niet goed voor het systeem...ik zal echt voor een 3,5 gaan..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:25:
Ik heb er voor gekozen om mijn airco's via de binnen-unit te voeden, dan heb je dat allemaal niet nodig.
Heeft die monteur de afwijkingen verholpen of laat je hem daar nogmaals voor komen?
He, goeie optie voeden via de binnen unit

Ik heb ook zelf de kabel getrokken, kWh meter aangesloten, en werkschakelaar geplaatst. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb naar het max opgenomen vermogen gekeken, voor die 2kW heb je geen aparte groep nodig.
Enig nadeel dat je hebt is dat de aardlek er eventueel uit springt, maar dan is er wel iets goed mis.
Als er naast de werkschakelaar een nieuwe groep komt dan snap ik de hoge kosten wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:41:
Ik heb naar het max opgenomen vermogen gekeken, voor die 2kW heb je geen aparte groep nodig.
Enig nadeel dat je hebt is dat de aardlek er eventueel uit springt, maar dan is er wel iets goed mis.
Als er naast de werkschakelaar een nieuwe groep komt dan snap ik de hoge kosten wel :)
Ik neem aan dat je 2 wp elk op een andere groep zitten.

Ik had bij het vervangen van mijn groepenkast al rekening gehouden met de wp.

Nu worden de doorvoer wcd ook duidelijk die je gebruik voor je logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:14:
[...]

heb jij hem niet toevallig op nachtstand /silent of ecostand ofzo...staan
want als ik die opties aandruk dan gaat mijn airco met heat ook niet zo hard blazen...
Bedoel je met nachtstand het denneboompje met maantje? De ecostand bedoel je die economo stand? Die laatste staat bij mij niet aan. En ik kan hem wel op het denneboompje met maantje zetten. Daan gaat hij zachter blazen, stand 1 iets harder. Maar daarna fanstand 2,3,4 en 5 maar dan gaat hij niet harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:50:
[...]
Ik neem aan dat je 2 wp elk op een andere groep zitten.

Ik had bij het vervangen van mijn groepenkast al rekening gehouden met de wp.

Nu worden de doorvoer wcd ook duidelijk die je gebruik voor je logging.
Jep, elk op een andere groep en dat geldt ook voor de grote boiler (2,5kW) en de kleine Grohe (2,1kW).
Door ze van binnen te voeden kan je gewone stekkers gebruiken en dus ook die meetstekkers :)
Het is best handig om in de elektronica te zitten, wat heeft me dat al veel geld gescheeld :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:19:
@Binnetie, heb jij overigens de R32 variant of ?

ergens krijg ik het idee dat de nieuwe lijn wellicht toch kinderziektes heeft. Over de 'oude' r410 hoor / lees je inderdaad vrijwel alles positief. Ook een reden voor mij om Daikin te kiezen.

Nu moet ik zeggen dat tijdens het koelen ik ook geen klachten of raar regel gedrag heb gehad. Nu met verwarmen des te meer.

Wellicht toch een software of hardware issue van de nieuwe lijn ?

edit. @ Anton dit zijn dit reeele user ervaringen dus Bashen gaat me wat te ver. Echter als ik kijk dat enkel mijn units een advies verkoopprijs van ongeveer 8k ex installatie hebben mag je toch ook kwaliteit verwachten lijkt me zo. Een afwijking van 3 - 3,5 graden als voorbeeld is dat imho dan zeker niet
Ik heb de R32 variant. Heb nog gevraagd aan de monteur of er misschien firmware updates zijn voor de units. Maar dat was hem niet bekend. Hij zei dat er wel eens iets wijzigde en dat ze cursussen hadden maar niks qua firmware.

Het vreemde is dat ik hem nu op 22 graden heb gezet (eerst stond hij op 20) en nu kan ik de fansnelheid wel stapsgewijs verhogen. Alleen branden de 2 groene leds ineens niet op de unit. Die brandden net nog wel.
Ik ga morgen weer een filmpje maken wanneer de fansnelheid niet hoger kan.

Heb nu opnieuw de quick heat timer gezet voor morgenochtend 7 uur... Ben benieuwd. Er brand dan een rode led op de unit.

Edit: nadat ik even weer nachtstand deed gingen de groene leds weer aan, ook bij fanstand 1, 2 etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 18-10-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:25:
Ik had geen stopcontact in de buurt en dan zit ik meet een kabelgoot over de muur.
Ik bedoelde, zij leggen dan de kabel aan van meterkast maar buiten, werkschakelaar plaatsen, in meterkast aansluiten. Dat was 150-200eu meer excl materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

Zo dat heb je nu op papier en kan het gevecht beginnen, toch erg vervellend dat je installateur het af laat weten.

Mijn vraag, het opwarmen in de morgen is dat bedoelt om zuiniger te stoken, of heeft dat een andere reden.
Nee dat is bedoeld om het wat sneller warm te krijgen. Want als de temperatuur tussen gemeten temp en gewenst is niet veel afwijkt gaat hij niet blazen. Ik kan dan alleen maar met de powerfull optie. Dus als ik hem even op een hogere gewenste temp instel dan worst het ook veel sneller warm. Anders kan hij er zo een uur of 2 over doen om van 17,5 naar 20 graden te gaan op die lage fansnelheid.

Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 21:46

Ik zou me zorgen maken over die 1.95 bij -10. Het is vrijwel nooit -10, maar als je geen alternatief hebt en het waait er lekker bij .... Hou er ook rekening mee dat hij ook moet ontijssen als het winters is en dan komt er geen warmte uit de unit. Ik had afgelopen winter op mijn meest verbruikende dag vooral heel erg veel de-icing (wat mistig weer en lichte vorst), toen was de Ururu 3.5 best hard aan het werk (iets van 50m2 onder plat dak en met heel veel glas), maar hij trok het wel :-) Ik zou denk ik ook zeker gaan voor een 3.5 en dan met goede koud weer performance.

Wat betreft het Daikin bashen, ik ben zeer content met mijn Ururu. Top rendement (er zijn maar weinig mensen die geloven hoe weinig energie ik nodig heb om te verwarmen, helemaal als ze wel eens een verbruikscijfer hebben gezien van een grondgebonden systeem), nooit problemen. Al die features hadden van mij niet gehoeven (bevochtigen, drogen, frisse lucht, reinigen, motion eye etc.), maar het top rendement maakt de dure unit op de lange termijn goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Nee dat is bedoeld om het wat sneller warm te krijgen. Want als de temperatuur tussen gemeten temp en gewenst is niet veel afwijkt gaat hij niet blazen. Ik kan dan alleen maar met de powerfull optie. Dus als ik hem even op een hogere gewenste temp instel dan worst het ook veel sneller warm. Anders kan hij er zo een uur of 2 over doen om van 17,5 naar 20 graden te gaan op die lage fansnelheid.

Of bedoel je dat niet?
Oke zo dus, omdat er vaak over uitschakelen, dus aan uit regelen wordt gesproken dacht ik dat het daar me van doen had.

Maar het klopt dat het op de " normale " manier van verwarmen wat tijd kost.

Ik had om 17:50 de temperatuur van 20 graden verhoogt naar 22 graden dat heeft tot 19:05 geduurt en is nu 20:38 redelijk stabiel. Ventilator op stand 1, buiten rond de 8 a 9 graden. O ja niet geheel onbelangrijk verbruik in 12 uur 1,865 kWh

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 18-10-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Robhuls, heb jij de R32 of R401 variant ?

Ik probeer er dus achter te komen of met het wijzigen van de modellen er wellicht ook andere aansturing is gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

Oke zo dus, omdat er vaak over uitschakelen, dus aan uit regelen wordt gesproken dacht ik dat het daar me van doen had.

Maar het klopt dat het op de " normale " manier van verwarmen wat tijd kost.

Ik had om 17:50 de temperatuur van 20 graden verhoogt naar 22 graden dat heeft tot 19:05 geduurt en is nu 20:38 redelijk stabiel. Ventilator op stand 1, buiten rond de 8 a 9 graden. O ja niet geheel onbelangrijk verbruik in 12 uur 1,865 kWh
Hoeveel m2 of misschien nog beter, hoeveel m3 is de ruimte die je verwarmt? Want ik kan ook eens een schatting maken. Had hem op 22 graden. Toen ik hem op 21 zette ging hij direct 'uit' de flappen bleven openstaan. Na 15 min ging bij weer aan en blijft nu weer blazen op fanstand 1. Eens kijken wat hij doet. Ik denk dat hij in de nachtstand niet uit zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mijn kamer is rond de 75 m3 met een trap opgang die in de kamer uit komt en een achterdeur in de open keuken dus als je naar boven ga valt de kou naar beneden de kamer in en dat geld ook voor de achterdeur.
wat ik vanmorgen opmerkte; start om 8:10 kamer volgens de Nefit easy 18,7 graden vervolgens instelling op 19 graden, na eerst een hoop warmelucht de kamer in te hebben geslingerd stopte de binnen unit voor een paar minuten om vervolgens dit nog 2 x te herhalen.
Ik heb de temperatuur verhoogt naar 20 graden unit start en gaat regelen naar 20 graden m vervolgens niet meer uit te gaan.

De Daikin blijft met iets stijgende buiten temperatuur netjes draaien op rond de 105Watt.

Check hier onder.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 18-10-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb ongeveer 100m3 en een deur die in een niet geïsoleerd bijkeuken uitkomt. Dat geeft toch weer flinke tocht. Ook de kids die de deur naar het halletje open laten staan nemen flink veel koude mee.

Ik zie inderdaad je verbruik. 105W is heel erg netjes. Hij blijft dus bij jou ook draaien maar dan met maar 105W.
Ik denk dat wanneer je de temp wat hoger zet dat de kamer eerder warm is met een hogere fanstand.

Overigens is dit dus ook weer vreemd:

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20161018_214200_zpsbn7rqivf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20161018_214255_zpsw6rwm6wr.jpg

Stand van de AB en de hele tijd branden de 2 groene leds om zo ineens uit te gaan... Nog niet eerder gezien. Wordt de handleiding er weer op na slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:06:
[...]

Ik had geen stopcontact in de buurt en dan zit ik meet een kabelgoot over de muur.
Ik bedoelde, zij leggen dan de kabel aan van meterkast maar buiten, werkschakelaar plaatsen, in meterkast aansluiten. Dat was 150-200eu meer excl materiaal.
Naar mijn ervaring is voeding via het buitendeel ook veel makkelijker om aan te leggen. Vaak is de extra groep toch nodig, want veel lichte units moeten al 10A afgezekerd worden.

Het verschilt wat per merk, maar de meer huis/tuin en keuken modellen hebben de voeding vaak via binnen.
Meer professionele modellen hebben het via buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mijn Toshiba kan je gewoon kiezen, zowel de binnen- als buiten-unit hebben dubbele aansluitklemmen.
Het is idd wel handig om een wcd in de buurt te hebben, dat geluk had ik en op de betreffende groepen zitten geen andere grote verbruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:41:
[...]

Naar mijn ervaring is voeding via het buitendeel ook veel makkelijker om aan te leggen. Vaak is de extra groep toch nodig, want veel lichte units moeten al 10A afgezekerd worden.

Het verschilt wat per merk, maar de meer huis/tuin en keuken modellen hebben de voeding vaak via binnen.
Meer professionele modellen hebben het via buiten.
Dan is de Daikin ururu sarara msschien toch wel een profie model. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:54:
[...]

Bedoel je met nachtstand het denneboompje met maantje? De ecostand bedoel je die economo stand? Die laatste staat bij mij niet aan. En ik kan hem wel op het denneboompje met maantje zetten. Daan gaat hij zachter blazen, stand 1 iets harder. Maar daarna fanstand 2,3,4 en 5 maar dan gaat hij niet harder.
als je dat denneboompje met maantje dus nachtstand niet aan zet blaast hij dan nog steeds niet harder?
ik vind het raar mijn mitsu en mijn moeders tosh blazen namelijk wel hard op de heat stand..
meschien dat het bij daikin anders is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ray schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:42:
@Robhuls, heb jij de R32 of R401 variant ?

Ik probeer er dus achter te komen of met het wijzigen van de modellen er wellicht ook andere aansturing is gebruikt
Ik heb een R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:51:
Bij mijn Toshiba kan je gewoon kiezen, zowel de binnen- als buiten-unit hebben dubbele aansluitklemmen.
Het is idd wel handig om een wcd in de buurt te hebben, dat geluk had ik en op de betreffende groepen zitten geen andere grote verbruikers :)
Die keuze is wel handig, maar vergeet niet dat je sowieso kabels en leidingen tussen binnen en buitendeel moet trekken. Dus heel erg veel maakt het niet uiteindelijk.
Alleen is via buiten beter ivm storingen of werkzaamheden, even spanningsloos zetten is makkelijker als dat buiten kan dmv werkschakelaar.
wizzopa schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 00:12:
[...]

Dan is de Daikin ururu sarara msschien toch wel een profie model. ;)
Ik denk niet dat Daikin één model heeft wat voeding via binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

toch blijft het me een raadsel waarom bij verwarmen de gemeten binnentemp die in de app staat zo enorm afwijkt van de target temp. Zit daar dan geen link tussen vraag ik me af (bij koelen is dit niet zo)

ik bedoel ik kom beneden zojuist. woonkamer unit loopt. ruimte temp is rond de 19,5. Temp op de unit is ingesteld op 16. De Daikin app zegt ruimte temp is 20 graden. En toch is het aan het verwarmen 8)7

daarentegen is mijn werkkamer waar vorige week ook minimaal 2 graden verschil in zat nu wel koud... deze nu op 19,5 gezet. ruimte temp geeft dit nu ook ongeveer aan (externe meter) en hij stopt met verwarmen.

hier zit de buitenunit ongeveer naast de meterkast. extra groep gemaakt (16C is voldoende) en direct op de unit verbonden. geen extra werkschakelaar gezet. Gezien het modulerende gedrag was de 16B die er zat waarschijnlijk ook prima geweest. (overigens ook diverse keren over gemaild wat er nu in moest met 4 verschillende antwoorden. uiteindelijk zelf maar via de tabel gekeken en max 12.6 amp blijkt daar uit)

zo hoefde ik dus maar op 1 plek een voeding te leggen aangezien de binnenuits voeding en sturing combineren via de kabel die er dus toch moet komen

[ Voor 51% gewijzigd door Ray op 19-10-2016 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:51:
Het idee voor mij was direct al om buiten een voeding te maken. Van de meterkast 15 meter kabel door de muur heen. Alles aansluiten. Met z'n tweeën zijn we een uurtje bezig geweest. Het was wel erg vies onder de grond maar goed daar heb je een douche voor. Helaas wordt je werk dan weer te niet gedaan door een bekende installateur op het forum waardoor het allemaal weer irritatie, tijd en kosten met zich meebrengt. 2x een ochtend martelen met de wifi omdat ik de verkeerde wifi module opgestuurd kreeg die ik dus niet aangesloten kreeg. Reactie: Oh Daikin heeft de boel weer veranderd... Onzin, ze stuurden gewoon het verkeerde type op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Gisteravond de AB gepakt:
- timer ingesteld op quick heatining
- aan om 7.00 uur (preheating om 6.30)
- rode led op de unit gaat branden
- gecontroleerd of de AB wel de juist tijd/klok weergeeft
- unit uitgezet of OFF toets
- lekker gaan slapen

Kom ik vanochtend beneden, is de unit uit. De rode led brand en het is 17 graden in huis.
Dit is de tweede keer dat het niet werkt.
Volgens mij heb ik het precies volgens de handleiding gedaan. Gevolg is dat ik alsnog met de hand op 'powerful' moet gaan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 01:20:
[...]

als je dat denneboompje met maantje dus nachtstand niet aan zet blaast hij dan nog steeds niet harder?
ik vind het raar mijn mitsu en mijn moeders tosh blazen namelijk wel hard op de heat stand..
meschien dat het bij daikin anders is..
Klopt. Mogelijk dat het dus komt omdat de temperatuur tussen gewenst en gemeten te klein is en hij hierdoor niet onnodig energie vebruikt. Toen ik hem bij wijze van test op 23 graden zette kon ik wel van stand wisselen en ging hij ook daadwerkelijk harder blazen. Misschien een zuinigheids beslissing geweest bij het ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 08:55:
[...]

Misschien een zuinigheids beslissing geweest bij het ontwerpen.
dat idee heb ik hier ook al eerder geopperd. Het regelgedrag lijkt imho er op een auto 'start / stop' systeem. dat zie je terug in het temp meten (interval iets van 10 minuten ipv constant) en voorzover me nu duidelijk word ook tijdens verwarmen. Al is er doorlopende vraag lijkt het toch hij na 10 minuten stopt, (buiten unit gaat ook uit) eerst weer gaat meten en indien nodig de buitenunit weer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:23:
[...]

dat idee heb ik hier ook al eerder geopperd. Het regelgedrag lijkt imho er op een auto 'start / stop' systeem. dat zie je terug in het temp meten (interval iets van 10 minuten ipv constant) en voorzover me nu duidelijk word ook tijdens verwarmen. Al is er doorlopende vraag lijkt het toch hij na 10 minuten stopt, (buiten unit gaat ook uit) eerst weer gaat meten en indien nodig de buitenunit weer opstart.
En dat herken ik nou weer niet dat hij even aanslaat en weer uit. Op welke faninstelling heb je dat? Het is bij mij helemaal uit of aan (je blijft wel een luchtstroompje voelen, de buitenunit zal dan wel aanblijven. De flaps blijven dan ook open. Maar hij gaat zeker niet even aan en dan weer uit.
De keren dat hij dat deed ging hij uit. Na een uur weer aan en na een klein uur weer uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Binnetie op 19-10-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik ben een beetje verwonderd...
In de afgelopen anderhalve week dat de daikin draait heeft de gewone CV helemaal niet meer gedraaid. Er is dus geen gas meer gebruikt voor verwarmen. En toch heeft de daikin in 10 dagen maar 9kWh verbruikt. Dat is dan volgens de losse dinrail meter die in de meterkast zit. Die zal vast wat afwijken, maar in de logging van de slimme meter zie ik ook nauwelijks verschil sinds de daikin draait, dus het is echt maar heel weinig!

Volgens mindergas.nl en energiemanageronline.nl zou ik de afgelopen dagen 10-15m3 gas moeten hebben verbruikt, dus zou de COP een dikke 9 moeten zijn geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:11:
In de afgelopen anderhalve week dat de daikin draait heeft de gewone CV helemaal niet meer gedraaid. Er is dus geen gas meer gebruikt voor verwarmen. En toch heeft de daikin in 10 dagen maar 9kWh verbruikt. Dat is dan volgens de losse dinrail meter die in de meterkast zit. Die zal vast wat afwijken, maar in de logging van de slimme meter zie ik ook nauwelijks verschil sinds de daikin draait, dus het is echt maar heel weinig!

Volgens mindergas.nl en energiemanageronline.nl zou ik de afgelopen dagen 10-15m3 gas moeten hebben verbruikt, dus zou de COP een dikke 9 moeten zijn geweest. :)
Zelfde hier; sinds ik ben gaan meten (en de unit dus ook heeft staan verwarmen en/of ontvochtigen) heeft de unit 9.31 kWh verbruikt over 10 dagen. En dan is het hier ook 20 graden vs 19 met CV stoken, zonder te ontvochtigen.

Ben er uitermate content mee en de WAF wordt met de dag groter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:11:

die plofketel haalt geen 9 kWh uit 1 m3, reken maar op 70% daarvan :O
En dat komt weer overeen met een SCOP van 5.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Notna schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:36:
[...]Zelfde hier; sinds ik ben gaan meten (en de unit dus ook heeft staan verwarmen en/of ontvochtigen) heeft de unit 9.31 kWh verbruikt over 10 dagen. En dan is het hier ook 20 graden vs 19 met CV stoken, zonder te ontvochtigen.

Ben er uitermate content mee en de WAF wordt met de dag groter :+
Het was zondag natuurlijk wel een stoken-nul-punt-nul dag.
De WAF moet hier nog wat worden verhoogd met tunen van de luchtstroom.
Hier probeer ik het op dezelfde temp te houden als anders, dus niet hoger.
Neem voor die 10-15m3 die de verwachting was dan 12m3.
Als ik de ketel dan 70% neem dan staat 1m3 voor 6.5kWh, dus zou 12m3 staan voor 12x6.5=78kWh.
Ik heb 9kWh verbruikt, dus een COP van 8.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn verbruik ligt iets hoger, maar het gaat wel om 2 airco's waarvan een iets onderbemeten is.
Dubbel glas van 1990, houten kozijnen en tochtroosters zullen daar wel aan bijdragen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:43:
[...]

Het was zondag natuurlijk wel een stoken-nul-punt-nul dag.
De WAF moet hier nog wat worden verhoogd met tunen van de luchtstroom.
Hier probeer ik het op dezelfde temp te houden als anders, dus niet hoger.

[...]

Neem voor die 10-15m3 die de verwachting was dan 12m3.
Als ik de ketel dan 70% neem dan staat 1m3 voor 6.5kWh, dus zou 12m3 staan voor 12x6.5=78kWh.
Ik heb 9kWh verbruikt, dus een COP van 8.7.
Hier ook; die dag was enkel ontvochtigen :)
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:45:
Mijn verbruik ligt iets hoger, maar het gaat wel om 2 airco's waarvan een iets onderbemeten is.
Dubbel glas van 1990, houten kozijnen en tochtroosters zullen daar wel aan bijdragen :F
Ik heb 4 roosters in de huiskamer en heb bewust overdag de voorste (en grootste) dicht gezet. Voor de rest HR++ uit 2013 met kunststofkozijnen en gewoon veelnl isoleren en tocht vrijmaken :+

Ik kom van een gasverbruik van 450m3 af (incl. WW wat ~ 1/3de van het totaal is) dus het is even zien wat het jaar verschil gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kom van 1200m3 incl SWW in 2009, daarna daalde dat tot 700m3 door o.a. folie op de radiators, plaatsen van suskasten en bewuster gebruik.
Overigens zie ik dat er Tesa folies zijn die je op ramen kan aanbrengen, dat zou een deel van de warmte binnen moeten houden :)
Ze beloven 8% minder verbruik en je bent van condens op de ramen af.
Omdat glas/kozijnen vervangen nogal kostbaar is overweeg ik om deze folie aan te brengen.
Hopelijk is het transparant genoeg want er kijken ook enkele camera's naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:14:
Ik kom van 1200m3 incl SWW in 2009, daarna daalde dat tot 700m3 door o.a. folie op de radiators, plaatsen van suskasten en bewuster gebruik.
Overigens zie ik dat er Tesa folies zijn die je op ramen kan aanbrengen, dat zou een deel van de warmte binnen moeten houden :)
Ze beloven 8% minder verbruik en je bent van condens op de ramen af.
Omdat glas/kozijnen vervangen nogal kostbaar is overweeg ik om deze folie aan te brengen.
Hopelijk is het transparant genoeg want er kijken ook enkele camera's naar buiten.
Ik heb die folies gehad voordat ik de kozijnen heb vervangen. Ja het is kraakhelder om doorheen te kijken maar verwacht er niet teveel van. Schoonmaken kan je vergeten en het is best kwetsbaar.

Het hield wel de condens tegen bij enkel glas was al een verademing was :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Condens en camera's gaan niet goed samen :P
Ik ben al heel blij met de 1000kWh per jaar die ik er vorige winter in stopte.
Mijn energie kost nog maar €15 per maand en dan krijg ik nog geld terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Interessant om het zo te lezen wat jullie verbruiken aan kWh. Ik verwacht zo'n 800m3 te besparen.
Alleen 9kWh in 10 dagen, is wel erg zuinig. Op welke momenten staat jullie airco aan Notna en Jvdmast?

Hier staat hij aan van 7.00 - 22.00 uur, i.v.m. gastouderopvang, het verbruik wisselt heel erg. Ik kom op ongeveer 17kWh in 8 dagen.

Nu is wel de berekening dat ik straks zo'n 16 euro per maand aan energie betaal.

De discussie van andere ramen speelt hier ook een beetje. Mijn huis is van 1989, met de bouw zijn de muren, zolder en vloer geisoleerd. De ramen zijn volgens mij 'gewoon' dubbelglas. De hal is vrij koud omdat de voordeur op het noorden staat met dun dubbelglas.
Nu kan ik gaan overwegen om HR++ of HR+++ (triple glas) te overwegen, maar ik vraag me af of dat echt gaat helpen in het verbruik.
Daarom ben ik benieuwd naar de tijden wanneer Notna en Jvdmast de airco aanhebben.

Terugkomend op de Daikin US. Vanochtend was de Quick heat timer weer niet gestart. Ik ben bezig om een PDF te maken met problemen/eigenaardigheden en fotos die ik ervaar met het gebruik van de Daikin. Vandaag heb ik hem maar met de hand gestart op fanstand 3, gewenste temp 22 graden volgens AB (dat is 21 graden in huis). Dit was om 7 uur. Toen ik terugkwam om 14 uur was het zo'n 20 graden, maar nog stond hij op fanstand 3. Ook toen ik hem van 22 naar 21 graden zetten gebeurde er niks.
Het is toch logisch dat hij gewoon moduleert en afslaat en niet de hele dag maar raast. Dat doet een normale CV ook niet.

Ben echt benieuwd wat Daikin ervan vind, de dealer die ik erbij had gehaald kon het niet verklaren. Je wil voor zo'n uitgave wel gewoon een uitleg over de 'logica' van zo'n apparaat. Het huis wordt wel warm maar ik heb het idee dat het veel efficiënter kan door niet te verwarmen als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:06:
Interessant om het zo te lezen wat jullie verbruiken aan kWh. Ik verwacht zo'n 800m3 te besparen.
Alleen 9kWh in 10 dagen, is wel erg zuinig. Op welke momenten staat jullie airco aan Notna en Jvdmast?

Hier staat hij aan van 7.00 - 22.00 uur, i.v.m. gastouderopvang, het verbruik wisselt heel erg. Ik kom op ongeveer 17kWh in 8 dagen.

Nu is wel de berekening dat ik straks zo'n 16 euro per maand aan energie betaal.

De discussie van andere ramen speelt hier ook een beetje. Mijn huis is van 1989, met de bouw zijn de muren, zolder en vloer geisoleerd. De ramen zijn volgens mij 'gewoon' dubbelglas. De hal is vrij koud omdat de voordeur op het noorden staat met dun dubbelglas.
Nu kan ik gaan overwegen om HR++ of HR+++ (triple glas) te overwegen, maar ik vraag me af of dat echt gaat helpen in het verbruik.
Daarom ben ik benieuwd naar de tijden wanneer Notna en Jvdmast de airco aanhebben.

Terugkomend op de Daikin US. Vanochtend was de Quick heat timer weer niet gestart. Ik ben bezig om een PDF te maken met problemen/eigenaardigheden en fotos die ik ervaar met het gebruik van de Daikin. Vandaag heb ik hem maar met de hand gestart op fanstand 3, gewenste temp 22 graden volgens AB (dat is 21 graden in huis). Dit was om 7 uur. Toen ik terugkwam om 14 uur was het zo'n 20 graden, maar nog stond hij op fanstand 3. Ook toen ik hem van 22 naar 21 graden zetten gebeurde er niks.
Het is toch logisch dat hij gewoon moduleert en afslaat en niet de hele dag maar raast. Dat doet een normale CV ook niet.

Ben echt benieuwd wat Daikin ervan vind, de dealer die ik erbij had gehaald kon het niet verklaren. Je wil voor zo'n uitgave wel gewoon een uitleg over de 'logica' van zo'n apparaat. Het huis wordt wel warm maar ik heb het idee dat het veel efficiënter kan door niet te verwarmen als het niet nodig is.
Het varieert enorm momenteel; in de ochtend kijk ik met name of de zon op het huis gaat komen of niet.

Onder de 18.5 (tot nu toe niet onder de 17.5 geweest en dat is met in de nacht ontvochtigen) zet ik het aan op 19.5, AUTO fan modus*. Dat is dan rond 09.00 (vakantie) en hij gaat uit om 21.00 uur.

Soms gaat hij pas rond 14.00 aan als de woning niet koud is of als de zon het huis aan het opwarmen is. Maar nooit in de nacht tot nu toe (behalve ontvochtigen)

Overigens zet ik soms de unit ook gewoon uit na een uur verwarmen. De warmte blijft hier goed hangen dus ik zie dan het nut niet in om de unit aan te houden. Als ik kou ervaar zet ik het weer aan; het warmt zo snel op dat het geen issue is imo.

*Hoewel ik eerder aangaf dat de unit een enorme overshoot had, heeft zich dat de afgelopen paar dagen niet meer voorgedaan. 19.5 op auto modus is 20.1 op de huiskamer thermostaat. Zodra hij de 20 aantikt gaat de unit uit en gaat hij af en toe voor een minuut of 4 a 5 blazen op stand 2. Dat met tussenperiodes van ~ 10 minuten.

Geen idee wat er anders is, lijkt mij toch niet dat er een leerperiode is net zoals een CV thermostaat dat heeft...?

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 20-10-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:13:
[...]

Het varieert enorm momenteel; in de ochtend kijk ik met name of de zon op het huis gaat komen of niet.

Onder de 18.5 (tot nu toe niet onder de 17.5 geweest en dat is met in de nacht ontvochtigen) zet ik het aan op 19.5, AUTO fan modus*. Dat is dan rond 09.00 (vakantie) en hij gaat uit om 21.00 uur.

Soms gaat hij pas rond 14.00 aan als de woning niet koud is of als de zon het huis aan het opwarmen is. Maar nooit in de nacht tot nu toe (behalve ontvochtigen)

Overigens zet ik soms de unit ook gewoon uit na een uur verwarmen. De warmte blijft hier goed hangen dus ik zie dan het nut niet in om de unit aan te houden. Als ik kou ervaar zet ik het weer aan; het warmt zo snel op dat het geen issue is imo.

*Hoewel ik eerder aangaf dat de unit een enorme overshoot had, heeft zich dat de afgelopen paar dagen niet meer voorgedaan. 19.5 op auto modus is 20.1 op de huiskamer thermostaat. Zodra hij de 20 aantikt gaat de unit uit en gaat hij af en toe voor een minuut of 4 a 5 blazen op stand 2. Dat met tussenperiodes van ~ 10 minuten.

Geen idee wat er anders is, lijkt mij toch niet dat er een leerperiode is net zoals een CV thermostaat dat heeft...?
Dankjewel. Ik zoek iets wat er voor zorgt dat je niet telkens de AB in de handen hebt. Een beetje 'set and forget', zoals bij CV bijvoorbeeld. Wanneer er voldoende warmte in huis is hoeft hij van mij niet aan te gaan of moet juist uitgaan als de temperatuur bereikt is. Natuurlijk zal hij af en toe moeten pollen of er nog voldoende temperatuur is.
Gisteren stond hij als test ook op de AUTO fanstand en ging ging hij af en toe wat harder blazen om vervolgens weer naar stand 1 (zo klonk het) te zakken. Maar later op de middag gebeurde dat niet meer en bleef hij maar blazen. Nu moet ik zeggen dat we hier geen zon hebben de laatste dagen, normaal staat de zon aan het eind van de middag op de ruiten in de woonkamer.
Afgelopen zaterdag deed hij dat bijvoorbeeld. Ging uit om een uur later weer even bij te verwarmen (30 minuten) om dan weer uit te gaan en ongeveer een uur later weer aan te gaan.

Ben echt benieuwd wat Daikin zou zeggen hierover, of zou het nu echt komen door het dubbelglas en veel tocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Vandaag staat de Daikin aan vanaf 8:10 op 20 graden de temperatuur instelling heeft een offset van -2 graden dit resulteert in een temperatuur in de kamer van 19,5 graden
Fan stand tot 14uur op stand 1 daarna naar stand stil.
Net ook even een ventilator kacheltje in de woonkamer er bijgezet om te verwarmen.
Temperatuur stijgt naar 22 graden en de buiten unit gaat uit en de binnen unit gaat nog langzamer draaien dan op de stand stil, en dat lijkt mij logisch om dat de temperatuur waarschijnlijk in de luchtstroom gemeten wordt. Als de fan helemaal stil staat wordt dat lastig een meting te krijgen.

Je zou hier de conclusie aan kunnen verbinden dat bij een verschil van 2 graden of meer boven het setpoint de unit in standby gaat.

@Binnetie Tocht of afzuiging in de keuken.

http://imgur.com/a/SbSGl

Elke verhoging in de lijn zou in jou geval een verhoging van de ventilatorsnelheid betekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 20-10-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Nu ik erover nadenk is die 9kWh waarschijnlijk aan de lage kant in vergelijking met de 10-15m3 van vorig jaar. We hebben nu net nieuwe (kunststof) kozijnen met beter glas en we zijn mogelijk minder thuis geweest in de afgelopen dagen. Sowieso denk ik dat de situatie bij bijv Binnetie zo anders is dat vergelijken niet kan.

Maar ik ben wel nog steeds verwonderd over het feit dat we aan het begin van het stookseizoen op amper 1kWh voor iedere m3 van vorig jaar zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
De crux van een warmtepomp is de warmte over een zo klein mogelijke delta T te verplaatsen. De Daikin zal dus pas echt in een semi-slaap stand gaan als hij concludeert dat echt helemaal nul komma nul warmtevraag is. De pompverliezen en de fan nemen niet heel veel energie en door de grote warmtewisselaars is de delta T daarover ook klein, dus als je een heel klein beetje bij moet verwarmen dan zal die een heel klein beetje blijven draaien, omdat dat uiteindelijk zuiniger is dan aan-uit bedrijf doen met een overall wat grotere delta T. Als de zon niet schijnt en het is buiten kouder dan binnen, dan heb je al snel een heel klein beetje warmtevraag.

Als ik de unit op auto-alles heb staan, dan blaast hij rustig warmte lucht naar beneden. Af en toe gaat de fan wat harder en dan sweept hij een keer omhoog en even later weer naar beneden. Daarmee zorgt hij dat er voldoende mixing blijft, anders krijg je een warmte zone rond de unit en koelt de rest van de kamer heel langzaam af. Als het echt koud wordt gaat die wat anders worden, want dan gooi ik de uitstroom altijd naar voren, omdat ik anders onvoldoende mixing heb (de uitstroom eindigt na een meter of negen bij twee grote ramen waar de zithoek voor staat, dat begint anders wel erg koud af te stralen).

Als je alles wilt kunnen stellen m.b.t. wanneer hoeveel verwarmen dan moet je de unit in een domotica systeem hangen. De mijne zit via de Wifi module in domoticz en dan kun je helemaal los (lagere temperatuur als je weg gaat, hoger als je vriendin is, warmer als je de TV aanzet, je verzint het maar).

[ Voor 10% gewijzigd door robhuls op 20-10-2016 19:30 . Reden: domotica toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hier nav een tip de unit een paar keer tussen koelen en verwarmen geschakeld. Wat een verademing (maar wel koud :) ) is dat koelen. Ik kwam naar buiten en dacht eerst dat hij het helemaal niet deed. zo rustig loopt hij met koelen (is ook mijn ervaring van deze zomer)
Omschakelen naar verwarmen (enkel woonkamer unit) geeft dus naar mijn gevoel 75% geluidservaring van maximaal koelen (terwijl hij dus minimaal verwarmt op dat moment)
Ook dat zal me nog niet zo'n zorg zijn als over het fan geraas die rot irritante piep er niet was (enkel met verwarmen) Ik hoop echt dat die oorzaak gevonden gaat worden anders hangt hij er niet lang....
Pagina: 1 ... 31 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2