Zonnepanelen, wat te doen met mijn overschot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Ik zit mezelf eens af te vragen wat ik nu het beste kan gaan doen met het salderen van mijn zonnepanelen.

Situatie:
Zonnepanelen: sinds 28-11-2015
Aantal WP: Oost-west opstelling, totaal 4620WP
Energieverbruik per jaar: ~2650kWh
Verwachtte opbrengst per jaar: 3400-3500kWh (ik heb dit eens berekend)

Huidige energieleverancier: Energiedirect, enkeltarief (sinds 6-11-2015).

Sinds 28 november 2015 heb ik zonnepanelen op mijn dak. Mijn installatie heb ik niet aangemeld bij energieleveren.nl De reden hiervoor was dat ik op het moment van ingebruikname toch meer verbruikte dan dat ik op zou wekken. Tevens wilde ik mijn oude ferrarismeter houden omdat deze gewoon 'eerlijk' zijn.
Door drukte ben ik er verder niet zo mee bezig geweest.

Sinds enkele dagen heb ik mijn verbruik ingelopen en speelt bij mij de vraag wat ik het beste het beste kan gaan doen.
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160504_213644_zpsisboywiu.jpg

Verderop in de straat had iemand een heel gedoe met Enexis om zijn oude ferrarismeter te houden, uiteindelijk heeft hij een slimme meter laten plaatsen. Ook om de reden dat zijn meter op de lijst van afgekeurde meters staat (die van mij ook). Nu zijn er hele betogen dat een afgekeurde meter geen reden is om gelijk de hele serie af te keuren.

Ik verwacht dus tussen de 800-1000kWh terug te leveren. Energiedirect eist dat ik een goede meter heb en dat ik ben aangemeld bij energieleveren.nl. De terugleververgoeding is 7 cent.
Is de som nu gewoon 7 cent x het aantalkWh wat men terugbetaald?

Er zijn een aantal scenarios:
- Ik doe niks en laat het gewoon zo. Ik krijg zo geen vergoeding voor het terugleveren
- Ik meld me aan bij energieleveren.nl neem een slimme meter, of 'domme' digitale meter en ga via Energiedirect salderen
- Ik meld me aan bij energieleveren.nl neem een slimme meter, of 'domme' digitale meter en stap over naar bijvoorbeeld Vandebron
- ik ga mijn overtollige kWh's in een airco/verwarmer stoppen, mijn vriendin kan dan tijdens de hele warme dagen het huis koel houden en 's winters bijverwarmen. Op die manier wordt het leefklimaat verbeterd voor de kids van haar gastouderbedrijfje (zakelijke aanschaf). Het risico bestaat dat ik dan meer kWh verbruik dan ik opwek.

Wat is nu het beste om te doen? Het moment dat je overstapt is met zonnepalen wel iets waar over nagedacht moet worden omdat je zomers meer opwekte dan 's winters. De overstapboete bij Energiedirect is 50 euro.
Daarnaast snap ik het principe bij Vandebron niet, je moet een energiebron kiezen waar je je energie vandaan wilt hebben. Ik kan daar ook niet mijn terug te leveren kWh's invullen. Hoe werkt dit precies?

Ik hoop dat jullie mij een beetje van advies kunnen voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
verstandigste is rustig blijven en nadenken wat het leukste is. ;)

mogelijkheid 1.
domweg affakkelen en zo gas besparen.
1 m3 gas is theoretisch 9,2kWh, maar wat verlies in een gasketel en je zit zo aan 1m3 = 8kWh ;)
maar 8kWh X 0.18€ = 1,44€ per m3 vervangen als je het volle pond moet betallen.
alleen je krijgt maar 0,07ct per kWh. (en dat is al best veel op het moment)
dus 8kWh X 0,07 = 56 per m3 vervangen, dus +/- even duur en je hoeft maar een kacheltje te kopen voor een paar 10tjes bij de bouwmarkt. ;)

mogelijkheid 2.
airco gebruiken, 1m3 gas blijft 8kWh, maar je hebt nu ook een cop van 3 (ik pak hem expres erg laag, zal vast hoger zijn. ;) )
dus 1m3 gas vervangen kost maar 1m3=8/3= 2,66kWh.
zelfs als je de kWh's moet kopen voor 0,18€.
kom je op 0,47 voor 1m3 gas te vervangen.
maar als je 0,07€ rekent, dan is het een nobrainer 8)7

het enige probleem is dat als je met een warmtepomp wil gaan werken, dat je een grote aanschaf kosten hebt. (ik vind het wel mee vallen, maar niet iedereen heeft dat geld.)
en eigenlijk boeit het niet zoveel als je na het aanschaffen van de warmte pomp aanschaffen per ongeluk weer een beetje stroom moet kopen.
vroeger rekende je 3500kWh af.
en nu heb je een 1000kWh over.
daar kun je met gemak een 400m3 gas mee uit sparen, en als je dan nog eens een 1000kWh bij koopt.
dan kun je een 800m3 mee besparen voor een prijs van 180€ (die ook nog eens vrijwel geheel weg valt met je heffings-korting.).

vandebron/engie/duurzameuni/greenchoise etc etc etc...
de meeste geven wel een leuk terug lever bedrag, maar een beetje wisselend per leverancier, pas als je 2000 of meer kWh over hebt beginnen ze interessant te worden. ;)
je bent maar een kleine particulier, dus zelf opmaken zal nog wel heel lang het interessants zijn.
en daar zitten de meeste winsten ook voor jouw. ;)

zelfs het gas laten afsluiten, is eigenlijk niet interessant.
je krijgt meer korting als je gewoon elk jaar switcht van leverancier als je gas en elektra hebt, en die welkomst bonus pakt.
raar in Nederland maar waar 8)7

je kunt ook wel zeggen ik wil graag bij een duurzame leverancier zitten.
maar dat is ook een lastige. (ik waardeer de mensen die het wel doen. ;) )
uiteindelijk, wek je al je stroom zelf op(en meer), dus je bent al duurzamer als welke leverancier dan ook. ;)
stel je kiest de onduurzaamste leverancier en schept de welkomst bonus, en belooft dat je dat bedrag uit geeft aan een warmte pomp, dan ben je voor mij ook goed bezig. ;)
ik geloof helaas geen kl!@#$ van al die marketing termen en goede bedoelingen.
het gaat er mij eerder om wat jij doet. ;)

dus eigenlijk geef je het antwoord zelf al.
begint het gastoudergezinnetje een serieuze zaak te worden, investeer daar in zou ik zeggen.
en dan hoef je niet te kijken naar kWh of andere dingen die daar bij komen.
(je vrouw/vriendin is je duurzaamste investering. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Migjes, dank weer voor je mooie heldere antwoord. Ik denk zelf persoonlijk dat ik nog minder ga overhouden aan kWh op jaarbasis omdat ik inmiddels de tuin klaar heb en daar ook verlichting in heb.

Een warmtepomp airco is inderdaad een flinke aanschaf, maar het levert comfort op en scheelt verwarmingskosten. Ik heb alleen beneden de verwarming aan (woonkamer/keuken). Deze ruimte is ongeveer 45m2, zeg maar 110m3.
Nu zag ik bijvoorbeeld dit: http://www.pelletkachelverkoop.nl/airco-koelen-en-verwarmen

Een systeem waar je geen buitenunit meer nodig bent, maar met 2 gaten in de muur (met roosters) werkt. Helaas gaan ze tot 35m2 en dat lijkt me te weinig.
Afbeeldingslocatie: http://www.artelpelletkachel.nl/wp-content/uploads/2013/06/Momoblock-sfeer-21.jpg

Zoiets is in elk geval interessant, als het ook nog eens de boel zomers koel kan houden en 's winters kan verwarmen dan is dat ideaal. Zit ik niet zo te zweten en de gastouderkids ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dan zou ik toch voor een split unit airco gaan, lucht/lucht, die heb je al voor een 7-800,-
Heb je in de zomer ook schik van, al is het bijv alleen op een slaapkamer.

Bijv
https://www.warmteservice...ppeling-SC3431/p/90352945

[ Voor 36% gewijzigd door Rol-Co op 05-05-2016 21:07 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Prijzen wisselen erg. Ik zag net een Zibro SC3348 voor €1249,- (tot 58m2).

De warmtepomp airco's van Samsung spreken me ook erg aan: http://www.samsung-airco.nl/producten/wandmodellen/ ik kan er alleen niet echt uithalen tot hoeveel m2 ze werken, zie specificaties Het ontwerp (oog wil ook wat) en de bediening spreken me heel erg aan.

Edit: https://www.vakhandeljans...split-inverter-warmtepomp hier zie ik er eentje voor €1525,- die werkt tot 105m3 (dat zo net kunnen). Model is de AR7000. De AR5000 zit zo rond de €999,- maar gaat tot 80m3.

[ Voor 22% gewijzigd door Binnetie op 05-05-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Idd een split-unit kiezen, die monoblocks uit de link zijn zo duur dat je er een A+++ spit voor hebt.
Plaatsen is dan wat duurder maar dat verdien je met het geringe verbruik weer terug.
Kijk maar eens in het L/L wp topic wat er mogelijk is.
Het hangt voor een deel van de woning af met hoeveel vermogen je het kan redden.
Ik heb 2 3,5kW airco`s die deze winter prima voldeden voor 100m2 oppervlak met matige isolatie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wie legt er dan ook zoveel panelen weg? ;)

Hier nu een overschot van 1111 kWh bij vandebron zonnecollectief met een ferraris.
Binnen enkele weken/dagen komt de rekening...

Heb al een aankondiging gehad dat enexis "langskomt" om de meterstand te controleren.
Wat normaal is 1x in de 3 jaar.
Die staat alweer 120 kWh lager... >:)

Heb ook moeten vechten voor mijn ferraris. Maar hij mocht blijven hangen.
Een afgekeurde meter is inderdaad "gevaarlijker".

Gewoon opmaken dus en gas besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2016 22:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Plattegrond van mijn huis:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Doornheegde%201%20bijgesneden%20airco_zpsrapwkkqo.jpg

Een idee is om hem dan te plaatsen in de keuken (rood), de buiten unit kan ik dan op het plattedak van de garage zetten. Maar ik denk dat het beter is om over over de lengte van de ruimte te laten blazen (blauw). Nadeel is dat de unit dan dan aan de voorkant van het huis komt te zitten:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/9e042f1e-2536-4381-bccf-1c0a1b75dec2_zpslxab3lbf.jpg

Wat is het gunstigste?

@AUijtdehaag, haha wie zei ooit eens dat je nooit genoeg WP hebt? :) Niet exact die woorden, maar je begrijpt me wel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 16:16

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik moet van diverse kanten ook meer pv op mn dak neerleggen :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jaja, allemaal mijn schuld...

Hebben ze in spanje geen leuke airco's?
Komt mijn Mitsubishi l/w ook vandaan.
Let wel even op de verzendkosten.

https://www.instaladoratermica.com/
https://www.instaladorate...sporte-split-holanda.html

Ik zou de buitenunit beneden plaatsen (achter je plant)
En een omkasting omheen maken (met voldoende luchtopeningen)

Maar ik geef niet teveel adviezen hier....krijg ik alweer een schuldgevoel van misschien ;)
Heb hier nog wel een stukje koelmiddel leiding liggen om het goed te maken

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
119 euro verzendkosten. Ik moet alleen de site even goed doorspitten (mijn Spaans is niet zo goed). Toevallig gaat mijn zusje half mei naar Spanje toe ;).

Ik zal eerst goed de positie moeten weten, ik denk niet dat ik er onderuit komt om hem in de keuken te plaatsen en dan over de breedte van de woning te laten werken.

Ik vind persoonlijk de blauwe led in de Samsung wel erg gaaf (niet dat het daar om gaat, maar toch):
Afbeeldingslocatie: http://www.samsung-airco.nl/friksbeheer/wp-content/uploads/2014/08/A3050_Lifestyle_Cut_GOOD_Plates_Living-Room-B-e1446129994473.jpg

Misschien een gekke vraag, maar met het totaal m3 in de ruimte, moet je dan ook rekening houden met de keukenastjes een tvkasten etc? Want als je die 'ruimte' niet meerekent gaat er al snel 10-15m3.
Ik vraag me dit af omdat ik zie dat een airco die 90m3 doet al snel 250 euro goedkoper is dan eentje die 110 doet.

@AUijtdehaag, achter de plant is praktisch geen ruimte. Hoeveel ruimte heeft de buitenunit nodig zijn werk te doen? Net dat het leidt tot verlies of een veredelde bladhakselaar. En dan de slangen omhoog en de muur in?

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 05-05-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb gezocht naar een airco met hoge verwarmingscapaciteit en deze komt redelijk overeen met de capaciteit van de cv radiators (12kW aan radiators en 2 airco`s die tot 6,3kW gaan).
Een onderbemeten airco kan onzuiniger zijn dan een die bij de ruimte past.
Achteraf is het makkelijk praten, het had hier ook fout kunnen gaan :P
Omdat ik zelf waarde hecht aan stilte heb ik dat zwaar mee laten wegen voor zowel binnen als buiten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Een onderbemeten airco zal denk ik altij een tandje harder moeten draaien dan eentje die meer bij de ruimte past. Ik weet de capaciteit van mijn radiatoren niet. Ik heb er in de woonkamer/keuken 2 hangen. Eentje loopt vanaf de ramen naar de hoek (zie onderkant plattegrond). De andere loopt precies onder de 2 ramen in de keuken door (zelfde maat). Deze 2 zijn de enigste 2 die draaien in huis. Als het echt koud is dan heb ik op de babyslaapkamer af en toe een verwarming aan (mocht er eentje daar moeten slapen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan vergelijkbare radiators opzoeken in een shop, dan heb je een idee.
Wat telt is aantal platen, wel of geen convectors er tussen en uiteraard de maat.
Stook je met een lage temperatuur (water van 50 graden) dan kan je stellen dat je overcapaciteit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:03:
119 euro verzendkosten. Ik moet alleen de site even goed doorspitten (mijn Spaans is niet zo goed). Toevallig gaat mijn zusje half mei naar Spanje toe ;).

...

@AUijtdehaag, achter de plant is praktisch geen ruimte. Hoeveel ruimte heeft de buitenunit nodig zijn werk te doen? Net dat het leidt tot verlies of een veredelde bladhakselaar. En dan de slangen omhoog en de muur in?
Ze zitten in Marbella.
Instaladora Térmica (Tienda Online) | CIF - B29693769
C/ Maharbal 11, 29601 Marbella (Málaga)
Maar ik geloof niet dat ze alles kant en klaar hebben staan voor je...

Transport in Spanje gaat normaal gezien met de lokale vervoersmaatschappij TDN. (met Barcelona als eindpunt, daarna internationaal).
Zoek een model op die je wil hebben en kijk dan op die site of die erbij staat.
Errug veel keuze, maar ik zou gaan voor een stille Panansonic, Mitsubishi of Daikin, etc.

De plant, plant je gewoon naar voren (of weg ermee). De uitblaas van de buitenunit is naar voren.
Achter de unit heb je minimaal een cm of 30 nodig voor aanzuiglucht. De freonaansluitingen zitten dan rechts (van voren gezien).
Daar hebben je ook allerlei afwerkgoten voor.
De buitenunit plaats je op een stevige ondergrond.
Veel rubber (tegels) er tussen om trillingen te voorkomen, die doorgegeven worden aan het huis.
Of rubberbalken of iets dergelijks
Binnenunit heeft ook een condenswater afvoer, die kan dan mooi mee naar buiten door de kabelgoot.

Hier wat voorbeelden van omkastingen, van de L/w warmtepomp tweakers.
crazyharrie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Het is een mooi beschut plaatsje met een muurtje ernaast.
Beetje grind eronder voor ook weer ontdooicyclus van de buitenunit.

Maar afgezien van een aircounit heb je natuurlijk meer mogelijkheden om "af te fikken"
Quooker
Quooker en Boilers stroombesparing

Boiler geschakeld voor tapwater cv
E-boiler tussen DWTW en CV-ketel

Of meteen alles-in-een l/w warmtepomp >:)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Gezien de huidige subsidieregeling ook erg goedkoop. :X

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik had een heel verhaal getypt, maar helaas was dat weg.

Radiator keuken:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/1f48f746-8ac3-416a-af18-124a60c17081_zps69m9bjwd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160506_175331_zps1ttigett.jpg

Ik kom zo geen radiator van 230cm breed tegen, heb een 220cm gepakt: https://www.cvtotaal.nl/t...hoog-2200lang-type33.html
Vermogen bij 90 graden: 4703W
Vermogen bij 75 graden: 3527W (opgave is 75% van het vermogen bij 90 graden)

Radiator woonkamer:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/ee5acd52-4271-4adc-91cf-ae1f7716dcdf_zpsvqjbsgux.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160506_175453_zpsfbbyg9by.jpg

Radiator van 260cm breed (heb dus 270 breed): https://www.cvtotaal.nl/t...hoog-2600lang-type33.html
Vermogen bij 90 graden: 4354W
Vermogen bij 75 graden: 3265W (opgave is 75% van het vermogen bij 90 graden)

Ik stook op zo'n 75 graden. Als ik hem nog lager zit duurt het veel te lang om de ruimte op te kunnen warmen.

Qua vermogen is het totaal: bij 75 graden 6792 of bij 90 graden 9057W. Gemiddeld genomen zo'n 7000-8000Wh zeg maar.

Heb ik dit zo goed berekend?

De plek van de warmtepomp:
Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160506_073613_zpsibm7c9up.jpg

Keuken (tegen het plafond):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160506_073707_zpspw2x6fbi.jpg

De beste plek is denk ik de woonkamer en dan de buitenunit ingraven in de border, de plant wat naar voren zetten en een houten ombouw maken (links, rechts en voorkant). Of dit mooi wordt moet ik nog even bekijken.

In de keuken is het makkelijkste om de buitenunit op de garage te zetten, maar qua airflow denk ik dat dit problemen gaat geven om de kamer te bereiken.

Qua merken zit er verschil tussen begreep ik, Daikin en Mitsubishi schijnen het goed te doen maar zijn duurder. De Toshiba's hebben we een goed (S)COP zag ik in het L/L warmtepomp topic: mkleinman in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
De Toshiba's zijn alleen niet bij de shop in Spanje te krijgen.

Welke modellen kunnen jullie mij aanbevelen? Mijn vriendin is wel gevoelig voor erg droge lucht en pollen, ik neem aan dat hier qua filtering rekening mee gehouden moet worden?

Een L/W pomp is nog teveel toekomstmuziek voor mij en ook erg boven het budget. De subsidie is aantrekkelijk maar nog een te ver van mijn bed show. Als onze huidige CV-ketel het begeeft wil ik eens kijken hoe we er financieel voorstaan en het dan overwegen.

Een Qooker had ik laatst in het vakantiehuisje, super handig. Maar ik investeer liever in klimaatverbetering dan in snelheid. We gebruiken de waterkoker 2x per dag. 's ochtends voor 2 kopjes thee en 's avonds voor 4 koopjes thee. Als ik veel water wil koken zet ik een grote pan op de inductiekookplaat.

Edit:
Qua prijzen is er ook veel verschil.
Ik neem even een Mitsubishi als voorbeeld: https://www.klimacorner.d...es-und-muz-ef42ve/a-7111/ €1799,- + nog wat verzendkosten
In Spanje is deze 1199 + 119 verzendkosten. Scheelt toch nog minimaal €480,- _/-\o_ . Ik vraag me alleen hoe de garantieafhandeling verloop mocht hij stuk gaan. Het gekozen model was gewoon even als vergelijking, niet dat ik die overweeg.

Hoop dat jullie goed bij de ruimte passende modellen kunnen adviseren.

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 06-05-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Garantie is geen enkel probleem, aankopen binnen de EU hebben dezelfde garantie als aankopen in Nederland.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nog een optie: koop een EV (Electric Vehicle). In combinatie met een ferraris meter is dat ideaal. De komende jaren worden als het omslagpunt gezien voor de transitie naar electrisch rijden.

Zelf heb ik niet veel vermogen over per jaar (ongeveer 300 kWh), en die wordt gebruikt voor bijverwarming. Ik heb twee kachels, een van 900W die werkt met warmtestraling, die is vooral geschikt voor "persoonlijke" verwarming. Niet iedereen zal de warmte prettig vinden omdat de omgeving niet veel warmer wordt en de warmte plaatselijk is.

En ik heb een oliekachel van 2500W die de hele woonkamer kan verwarmen. Dat werkt via convectie en de lucht wordt relatief (1 uur nodig voor een redelijke grote ruimte in de winter) snel warm. Die warmte maakt de lucht warm, wat prettiger aanvoelt dan warmtestraler. Het verbruik is nogal hoog.

In een ruimte waar de thermostaat hangt heeft bijverwarmen effect op de verwarming van het hele huis. Doordat de temperatuur hoog blijft, worden de overige ruimten minder verwarmd door centrale verwarming. Houd daar dus rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb net sinds de zomer een nieuwe auto en daar heb ik nog wel wat jaartjes plezier van.
Het bij verwarmen met kacheltjes etc is een goed idee. Dit heb ik nu in mijn schuurtje als ik er aan het werk ben. Nu met dit weer is het daar best broeien. Maar het haalt niet echt aan.
Bovendien vind ik het een veiligheidsrisico met de gastouderkinderen en de GGD.

Ik vind daarom een airco/warmtepomp een goede investering is en ter verbetering van mijn leefklimaat. Ik ben alleen nog aan het kijken welke modellen nu bij mij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je zoveel overhoud als jij is een warmtepomp beter, maar waar ik wel voor wilde waarschuwen is de beperking tot 1 ruimte en het effect van het bijverwarmen op de thermostaat van de cv. Slaapkamers hebben ook verwarming nodig in de winter. Hoe is dat opgelost bij mensen die een warmtepomp hebben?

Voor kinderen onder 12 is de bijverwarming die ik eerder noemde niet geschikt. Het risico van de olieverwarming is beperkt omdat de kachel wel behoorlijk warm wordt, maar niet erg heet. Dat is een beetje contraintuitief. Stralingswarmte is een ander verhaal, daar oefent de gloeiende staaf aantrekkingskracht uit op kinderen en het staat ook niet zo stabiel (althans het staande model dat ik heb). Kleine vingertjes en kleine stukjes papier kunnen door de tralies. Goede kachels schakelen uit als ze omvallen. Je moet ze niet in de buurt van brandbare materialen plaatsen.

Bovenstaande gaat over deze kachels:
carbon staalkachel: Steba CH2 850-1050W
oliekachel (geen olieverbruik): Delonghi TRSS 1225 2500W

Gewone centrale verwarming is qua comfort beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat is wel een goed punt wat je aanhaalt: hoe is het comfort wanneer je een warmtepomp gebruikt om bij te verwarmen?
Hoe stellen mensen in dat de warmtepomp het werk doet en de CV ondersteund in het verwarmen? Dus de warmtepomp doet het meeste werk en de CV ondersteund waar nodig.

Ik zit me nog echt af te vragen wat nu een geschikt model warmtepomp kan zijn, want als ik eenvoudigweg de wattage van mijn verwarming bij elkaar op tel dan kom ik bij heel zware (lees dure, 2000+ euro) warmtepompen uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik denk dat je niet van dat vermogen uit moet gaan. Dat is een maximaal beschikbaar vermogen, wat op een gewone winterdag maar af en toe aan staat (de thermostaat zorgt dat de cv afslaat). Als jij zorgt dat de CV de woonkamer 's ochtends opwarmt, dan kan de airco/wp het de rest van de dag waarschijnlijk prima warm houden. Ook als ie minder vermogen heeft.
Je zou eigenlijk een warmteverliesberekening van je huis moeten maken. Hier op het forum heb ik eerder wel eens wat links gevonden naar o.a. een Belgische website, waarbij je kunt invoeren waarvan je muren zijn gemaakt,,of je dubbel glas hebben welk type, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor je antwoord, dan zal ik eens moeten zoeken naar die linkjes.
Mijn huis is in 1989 gebouwd en heeft dubbele beglazing. Wel zit de grootste muur op het noorden, maar qua verwarmen heb ik nog geen problemen gevonden. De CV stond op 90 graden, maar deze krijgt het huis op 70 graden ook prima warm als het flink vriest.
Wat ik eerder aangaf zijn die 2 besproken radiatoren de enigste 2 die in huis aan gaan en de rest staat uit. die op mijn slaapkamer en in de hal is niet eens aangesloten (ivm klussen destijds).

Qua modellen zoek ik nog een advies. I.v.m de kinderen zoek ik (indien het budget het toelaat) een mogelijkheid om ook te vochtigheid te kunnen regelen. Droge oude lucht zorgt bij kleine kinderen heel snel voor verkoudheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank! Ik ga de linkjes even goed bestuderen.
Ik had de Belgische site gevonden voor berekeningen maar deze is helaas niet meer beschikbaar.

Ik vraag me alleen af in hoeverre die 800-1000kW die over heb, voldoende is om te verwarmen in hey najaar en 's winters. Het koelen is natuurlijk extra comfort dat kan je niet doen als je geen airco hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:37:
...
Ik vraag me alleen af in hoeverre die 800-1000kW die over heb, voldoende is om te verwarmen in hey najaar en 's winters. Het koelen is natuurlijk extra comfort dat kan je niet doen als je geen airco hebt.
Volgens mij heb je nog dak....over.... ;)

Koelen kan met een l/w warmtepomp ook op de vloerverwarming (maar die heb je niet)
Al is natuurlijk de airco veel effectiever. (en ontvochtigd en bevochtigd en verfrist en filtert en...doet geen tapwater)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb de linkjes bekeken en de Daikin Ururu Sarara TXZ35N klinkt veelbelovend. Ik zag dat er ook nieuwe modellen geïntroduceerd zijn, maar nog niet van de Ururu Sarara serie. Iemand die misschien weet of deze nog komen?

De COP is goed te noemen en ik denk dat ik met de 3.5KW versie wel goed uitkom. Deze is geschikt voor 100m3, maar ik zal nog even mijn inhoudt van de ruimte gaan opmeten.

Klopt het dat de stroomaansluiting aan de buitenkant van de woning komt? Dat zou namelijk het mooiste zijn omdat ik aan die muur toevallig een stopcontact hebt voor mijn 20W aan tuinverlichting. Deze kan ik verlengen naar de border.

De bedoeling is dan het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160508_115814_zpsnvdajnbd.jpg

De border is 45-50cm hoog. Ik verplaats de planten en graaf een gat welke ongeveer 65 cm diep is. Hierin leg ik tegels/betonklinkers en daar boven op rubberen tegels voor de demping. Hierop komt de buitenunit te staan. Al met al zal de bovenkant van de unit zo'n 15 a 20 cm uitsteken. Kan dit evt dieper?
Aan de zijkant van de unit moet 25cm ruimte zijn voor de leidingen enzo las ik in de installatiehandleiding, hoeveel moet er minimaal aan de voorkant vrij zijn? Ik wil namelijk een wand maken (zie blauwe lijnen) zodat het zand niet terugvalt. Deze wand maak ik van de stenen die ik ook voor de border gebruikt heb. De planten zullen dan een deel van de unit uit het zicht houden want het is geen gezicht als iedereen deze vanaf de straat ziet.
Mogelijk slijp ik de stenen door zodat de border bij de blauwe lijnen ophoudt en het een nis wordt.

Wat is nu het verschil tussen TXZ en FTX in de modelnaam of is dat de typering voor binnen- en buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maakt er wat moois van zou ik zeggen.
http://www.climeleon.com/lang/benl/producten.html

Ik vond de unit van Oxellaar ook absoluut niet lelijk. :9
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Je moet er wel voor zorgen dat de buitenunit een vrije uitblaas heeft naar voren.
Met ingraven wordt dat lastig...
Je moet er voor waken, dat hij zijn eigen uitblaaslucht niet weer aanzuigt.

Is het niet mogelijk om vanuit de meterkast (bij de voordeur?) een nieuwe kabel te trekken onder de grond en dan een werkschakelaar te monteren voor de buitenunit?
Een aparte groep is niet perse noodzakelijk (maar vaak wel wenselijk), maar ik weet niet waar je buitenstopcontact vandaan komt?

Voedingskabel komt inderdaad op de buitenunit. Vanuit buitenunit naar de binnenunit met de freonleidingen loopt de signaal kabel (welke ook 230 V heeft).

TXZ en FTX is inderdaad de type aanduiding voor binnen en buitenunit.

Maar misschien hebben anderen ook wel ideeen...?
(anders wordt het weer zo eentonig, als ik enkel reageer)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Leuke onzichtbare afdekking, helaas nog geen prijzen bekend. Maar wel interessant om mee tenemen. Dan zet ik de buitenunit op de border en dan een Climeleon eroverheen (afhankelijk van de prijs).

Ik heb nog een groep over, de stroomkabel zou onder het huis doorkunnen en dan door de fundering naar boven in de hoek van de muur.

Maar is er iets zinnigs te zeggen over de ruimte die men minimaal moet aanhouden ten opzicht van de voorkant van de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn mening is dat de voorkant een vrije doorblaas moet hebben.
Je wilt niet tegen een muur blazen en dan weer aanzuigen.
Daarom heb ik ook een rooster in het schuurtje...
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Oxellaar heeft het zo gekonstrueerd (als ik zijn woorden juist interpreteer) dat uitblaas afgebogen wordt en aanzuig waarschijnlijk van de andere kant afkomt (ook afgebogen).
Maar dus geen invloed hebben op elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik denk dat dat ook het beste is.
Ik kan hem natuurlijk ook een slag draaien en tegen de andere muur zetten. En dan een deel van de border afbreken zodat hij vrij zicht naar voren heeft (eventueel met een Climeleon erover heen). De leidingen zullen dan achter de machine langs moeten, dan tegen de muur omhoog, door de muur heen naar de binnenunit.
Het rooster wat je gebruikt is ook mooi, als ik in de nis wat planken maak dan kan ik zo'n rooster er ook in zetten (dan ben ik ook geen Climeleon nodig).
Ik ga het nog even verder uitdenken.

[ Voor 22% gewijzigd door Binnetie op 09-05-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AUijtdehaag schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:28:
Je moet er wel voor zorgen dat de buitenunit een vrije uitblaas heeft naar voren.
Met ingraven wordt dat lastig...
Je moet er voor waken, dat hij zijn eigen uitblaaslucht niet weer aanzuigt.
Ik ben gisteravond nog even aan het meten geweest. De woonkamer/keuken is 110m3. De Daikin 3,5KW kan tot 100m3. Dat moet dus wel lukken, de meerprijs van de 5.0KW uitvoering vind ik het niet waard.

Nu zag ik in de installatiehandleiding dat de eisen die gesteld worden aan de plaatsing opzich best meevallen:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Richtlijnen%20plaatsing%20buitenunit_zpsi0bcy3ly.jpg
Als ik de buitenunit aan het huis vastzet dan moet er tussen het uitblaasrooster en het muurtje van de border minimaal 20cm ruimte zitten en moet hij minimaal 5 cm van de muur van het huis staan.
Als ik de border inkort dan zit ik al zo'n 90cm uit de muur van het huis en heb dan voldoende ruimte.

Dat moet toch zonder problemen kunnen?

Ik zag prijzen van de Climeleon van 499,- exc. btw voor het kleinste model. Ze allemaal meer dan een meter breed dus dat wordt te duur en te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 06:58

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Aangezien de titel van dit topic aansluit op mijn vraag, breek ik hier toch maar even in ;)

Na ons eerste jaar zonnepanelen en het serieus bijhouden van het verbruik (wekelijks een paar keer handmatig aflezen van de ferrarismeter) blijkt dat wij jaarlijks ongeveer een overschot gaan houden van circa 1.200 kWh. De panelen leveren circa 3.200 kWh per jaar op en wij verbruiken ongeveer 2.000 kWh.

Onze spouwmuren zijn vorig jaar geïsoleerd met supafil, we waren afgelopen februari genoodzaakt om een nieuwe CV-ketel aan te schaffen en in combinatie met een klein beetje CV-tuning verbruiken wij nu nog maar zo’n 700-800 m3 aan gas op jaarbasis voor verwarming, koken, douchen en eventueel nog wat tapwater.

In de warmere maanden (april-sept, dus 6 maanden) verbruiken wij gemiddeld zo’n 15 m3 aan gas per maand voor koken, douchen, etc. Dus het verwarmen in de winter kost zo’n 600 m3 aan gas.

Aangezien gas dus het duurste voor ons is en de terugleververgoeding van overtollige kWh ook niet veel oplevert, leek het ons beter om de overtollige kWh’s te gaan gebruiken voor verwarmen in de winter. Wij verwarmen overigens alleen de huiskamer met radiatoren in combinatie met vloerverwarming.

Een lucht lucht of lucht water warmtepomp vinden wij in verhouding te duur en we hoeven nog niet perse helemaal van het gas af.

Lang verhaal kort: is het een gekke gedachte om voor onze prima geïsoleerde woonkamer (circa 45 m2 groot) een tweetal convectorkacheltjes van 2000W te kopen voor circa 150 euro totaal, waarbij het elektriciteitsverbruik voor één hele winter lang verwarmen uitkomt op zo’n grofweg 1.500 kWh?

Op de kacheltjes zit tegenwoordig standaard 2 jaar garantie en 2 van die kacheltjes zijn - met inruil van de anders genoten terugleververgoeding voor overtollige kWh’s - terugverdiend in minder dan 350 m3, dus bijna de helft van één winter.

Verder lees ik positieve verhalen van de huidige convectorkachels, o.a. dat ze stil zijn en een mooi design hebben.

Dus: waarom niet? En zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Doen zou ik zeggen. In mijn vorige slecht geïsoleerde huis deed ik dat ook. Ik had te veel kWh’s over en had niet het juiste contract bij een energiemaatschappij.(ik kreeg maar 5 ct teruglevering.)
Dus tot de laatste kWh mijn overschot met elektrische kachels opgemaakt.
Ik had oliegevulde verplaatsbare radiatoren welke ik aan een TP link HS 110 had hangen om op afstand de kachel al aan te kunnen zetten.

Warmtepomp of overbodige kWh affikken met kachels.

Ik las mijn topic ff terug......ik had er de ballen verstand van toen(mss nu nóg niet ;) )
Een warmtepomp in dat huis toen.......had een lachertje geweest.....totaal niks geïsoleerd :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

5180 Wp PV

@WoodyWindoW Wij zijn sinds begin dit jaar gasloos, maar konden geen warmtepomp plaatsen. Nu verwarmen we ons hele huis met Adax Neo WiFi radiatoren. Ook alleen de kamer waar we zijn, ons appartement is niet koud.
Elke radiator heeft een eigen thermostaat, maar in de app kan je ze per ruimte koppelen. Simpel per ruimte bedienen vanuit de app of op de radiator. Eventueel vanuit de trein als je in een warm huis thuis wil komen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:08
Je kan ook overwegen om een airco te plaatsen, waarmee je (ook) kan verwarmen. Heb je een hoger rendement, en bespaar je dus nóg meer gas.
Zelfde geldt voor je tapwater, daar zou je een WP boiler voor kunnen gebruiken (mits je daarvoor ruimte hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
@WoodyWindoW Je kunt ook nog kijken naar een keukenboiler. Ik heb een 5L model (Inventum) waar ik zo'n 250 kWh in verstook. Gelijk warm water en niet meer 20-30s hoeven wachten op warm water vanaf de ketel op zolder. De rest van het overschot (~600 kWh) fakkel ik af met een elektrische kachel.
Even rondvragen in de familie kan lonen, ik kon een elektrische sfeerhaard met 2000W verwarmingselement voor nop meenemen, gunstiger voor de TVT ;)

Heb wel gekeken naar een lucht-luchtwarmtepomp maar ik vind de investering (~€1800 voor één 3,5kW unit) ook te groot. Ik verwacht ook niet om nog jaren te blijven wonen in m'n huidige woning.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2019 13:41 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

WoodyWindoW schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:24:

Dus: waarom niet? En zie ik iets over het hoofd?
Afschaffen / versobering van salderen op korte termijn. Daarna zijn convectorkachels (gelukkig voor het milieu) totaal niet interessant meer financieel gezien.

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 06:58

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Thanks allen voor de reacties!

@JoKo Dat van die TP Link is wel een hele goeie, dank voor de tip!

@ericplan Mooie radiatoren, en voor ons de moeite waard om op de langere termijn te overwegen voor onze situatie. Maar voor nu vinden we ze in verhouding wel fors duurder dan de convectorkachels. Het ligt er ook een beetje aan hoe lang onze ferrarismeter nog blijft hangen i.c.m. het afschaffen van de salderingsregeling (maar dat is een andere discussie ;))

@m_rick Een airco hebben we ook overwogen. Maar voor die paar dagen in het jaar dat het buiten warm is hoeven wij niet perse koeling te hebben. En als het alleen voor verwarming is, dan zijn ook daarin de convectorkachels nog steeds goedkoper. En ze zijn natuurlijk makkelijk op te bergen in de zomer.

Een WP boiler van 300 liter zou voor ons inderdaad nog niet eens zo gek zijn, zeker als ik de TVT zo zie.

@ThinkPad Nice zo'n gratis haard! We hebben helaas geen familie, vrienden, kennissen die er één hebben èn er vanaf moeten momenteel :P

Een keukenboiler is voor ons dan weer niet rendabel. We hebben een energiezuinige vaatwasser die meeste vaat wast, en voor de pannen e.d. wassen we een paar keer in de week met hand af d.m.v. kokend water uit de waterkoker aangevuld met koud water. Verder verbruiken we in de keuken dus eigenlijk geen warm water.

@de Peer Maar in hoeverre is een convectorkachel in verhouding slechter voor het milieu dan bijv. een warmtepomp, die op jaarbasis ook gigantisch veel elektriciteit verbruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@de Peer Maar in hoeverre is een convectorkachel in verhouding slechter voor het milieu dan bijv. een warmtepomp, die op jaarbasis ook gigantisch veel elektriciteit verbruikt?
Hoe kom je er bij dat een warmtepomp veel stroom verbruikt? Dat is niet zo namelijk. Lees maar eens wat COP betekent. Een convectorkachel verbruikt 100 procent elektra en heeft een rendement van 100 procent. Dat is erg zonde want met een airco haal je tot wel 550 procent rendement. Een airco gebruikt namelijk de buitenlucht als primaire (duurzame) energiebron en heeft daar maar een klein beetje elektra voor nodig. Een wereld van verschil dus.
elektra (met cop van 1)gebruiken voor verwarmen is energie verspillen (mijn mening).

Airco is wel duurder in aanschaf. Maar dat is zo terug verdiend als je je daardoor van het gas kunt laten afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoodyWindoW schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:36:
@m_rick Een airco hebben we ook overwogen. Maar voor die paar dagen in het jaar dat het buiten warm is hoeven wij niet perse koeling te hebben. En als het alleen voor verwarming is, dan zijn ook daarin de convectorkachels nog steeds goedkoper. En ze zijn natuurlijk makkelijk op te bergen in de zomer.
Ik ben niet zo heel meer actueel op dit gebied, maar op lucht/lucht warmtepompen zit toch nog een leuke subsidie? Er zijn hier op Tweakers voorbeelden van users die praktisch gratis een ll hebben hangen nu, en aangezien ze tot wel 5(!) keer zuiniger zijn dan een convectorkacheltje moet je het misschien toch eens heroverwegen. En deze hoef je niet op te bergen he, hangen gewoon altijd netjes aan de muur.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erasmo schreef op donderdag 26 september 2019 @ 03:20:
[...]

Ik ben niet zo heel meer actueel op dit gebied, maar op lucht/lucht warmtepompen zit toch nog een leuke subsidie? Er zijn hier op Tweakers voorbeelden van users die praktisch gratis een ll hebben hangen nu, en aangezien ze tot wel 5(!) keer zuiniger zijn dan een convectorkacheltje moet je het misschien toch eens heroverwegen. En deze hoef je niet op te bergen he, hangen gewoon altijd netjes aan de muur.
Nee zit nul euro subsidie op. Maar is ook niet nodig. Ze verdienen zichzelf al erg snel terug.

Op lucht/water en water/water zitten wel forse subsidies. Soms krijg je zelfs geld toe als je slim inkoopt!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah dan heb ik een paar dingen door elkaar gehaald. Een split airco was tegenwoordig iets van €800 incl installatie als ik het goed had?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mrmrmr
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:49:
Airco is wel duurder in aanschaf. Maar dat is zo terug verdiend als je je daardoor van het gas kunt laten afsluiten.
Hoe doe je dat met een airco? Een airco bewerkt toch alleen 1 ruimte in een huis?

@Erasmo Wat bedoel je met "een II hebben hangen"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Erasmo schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:04:
Ah dan heb ik een paar dingen door elkaar gehaald. Een split airco was tegenwoordig iets van €800 incl installatie als ik het goed had?
Voor dat geld heb je het spul op een pallet op de stoep staan. Doe dat bedrag maar x2 als je hem gemonteerd aan de muur wilt hebben hangen. En dan zit je nog goedkoop, voor een recht-toe-recht-aan installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2019 13:49 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

mrmrmr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:32:
[...]

Hoe doe je dat meer airco? Een airco bewerkt toch alleen 1 ruimte in een huis?

@Erasmo Wat bedoel je met "een II hebben hangen"?
In mijn huis is het voldoende om alleen de woonkamer te verwarmen. In andere ruimtes wordt hij bij ons nooit echt koud. Is huis uit 2008.

We waren 1100 euro kwijt voor de airco, en nog 200 euro voor het STEK-werk (solderen etc.) en nog 100 of 200 euro voor wat materialen zoals leidingen, elektra etc.. heb hem verder zelf gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:02:
[...]

In mijn huis is het voldoende om alleen de woonkamer te verwarmen. In andere ruimtes wordt hij bij ons nooit echt koud. Is huis uit 2008.

We waren 1100 euro kwijt voor de airco, en nog 200 euro voor het STEK-werk (solderen etc.) en nog 100 of 200 euro voor wat materialen zoals leidingen, elektra etc.. heb hem verder zelf gemonteerd.
Als je zonder gas zit, hoe ga je dat dan (letterlijk) verkopen aan de volgende eigenaar van het huis? Zal dat de waarde van het huis beinvloeden vraag ik me af.

Ik doe in principe net zoiets als jij maar dan met losse electrische verwarming in twee ruimten. Airco en warmtepomp zijn niet zo geschikt omdat ik verwacht dat de buitenunit lawaai maakt en er anders een gebrek is aan geschikte plaats. Het is in mijn geval ook moeilijk om iets te gaan doen omdat er weinig ruimte is waar de installatie nu aanwezig is. Er is geen vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrmrmr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:46:
[...]

Als je zonder gas zit, hoe ga je dat dan (letterlijk) verkopen aan de volgende eigenaar van het huis? Zal dat de waarde van het huis beinvloeden vraag ik me af.

Ik doe in principe net zoiets als jij maar dan met losse electrische verwarming in twee ruimten. Airco en warmtepomp zijn niet zo geschikt omdat ik verwacht dat de buitenunit lawaai maakt en er anders een gebrek is aan geschikte plaats. Het is in mijn geval ook moeilijk om iets te gaan doen omdat er weinig ruimte is waar de installatie nu aanwezig is. Er is geen vloerverwarming.
Ik denk eerder dat het waardeverhogend is. Wie wil er straks nog een huis met gas? Gas wordt steeds duurder en de toekomst is juist duurzaam verwarmen met warmtepompen.

Als je een goed merk neemt maakt buitenunit geen herrie hoor. Ik heb daikin en buitenunit is echt stil.

Jij wilt elektrisch verwarmen. Houd er rekening mee dat dat enorm duur is in verbruik en bovendien niet duurzaam (slecht voor milieu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mrmrmr schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:46:
[...]

Het lijkt mij sterk dat mijn 0 op de meter huis zonder gas (en zonder aansluiting inmiddels) minder waard is dan die van de buren ( die 3500 kWh en 1200 m3 gas verbruiken ) omdat ik geen gas heb.

Een lucht/ water warmtepomp hoeft door de juiste instellingen en grootte geen lawaai te maken, de ruimte binnen is net zoveel als een cv, hij hangt bij mij op exact die plek. Vloerverwarming is wel beter inderdaad, dan wordt het allemaal een stuk makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 27-09-2019 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:39:
[…]
Jij wilt elektrisch verwarmen. Houd er rekening mee dat dat enorm duur is in verbruik en bovendien niet duurzaam (slecht voor milieu).
Duurzaam zit niet alleen in de keus gas of elektrisch. Daar komt een flinke portie gedrag bij. Mijn stookgedrag, 18 graden voor 50m2 leefruimte en een vest aan, is niet te vergelijken met degene op blote voeten in een t-shirt die de thermostaat op 22 graden zet en het hele huis warm stookt.

Omdat elektrisch verwarmen veel sneller reageert hoef ik ook alleen maar te stoken als ik thuis ben en in een kamer zit. Per saldo is het aantal draaiuren t.o.v. een warmtepomp enorm laag.

De veel genoemde COP is een misleidend getal. Het is vooral een theoretische waarde en doet erg denken aan een autoreclame over een benzineverbruik van 1 op 20.

Duur is ook betrekkelijk, met het huidige salderen zijn mijn verbruikskosten door voldoende PV niets, of licht negatief. We zien wel hoe dat gaat uitpakken later, maar voorlopig kost het me niets.

Qua investering is elektrisch verwarmen met lokale radiatoren in vergelijking met een warmtepomp extreem goedkoop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ericplan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:34:
[...]

Duurzaam zit niet alleen in de keus gas of elektrisch.
Met mijn airco is buitenlucht de duurzame energiebron. Die is hernieuwbaar en vrijwel onuitputtelijk. Er is wel een beetje elektra nodig om de pomp aan de gang te houden.
Vol-elektrisch warmte verstoken met COP=1 kán ook duurzaam zijn bij gebruik van groen stroom en zonnepanelen, maar is wel erg inefficient en voor mij als technoloog is dat moeilijk om aan te moeten zien. Warmte is de meest laagwaardige vorm van energie, en daar zetten we dan hoogwaardige energie (onze elektra) voor in.
Daar komt een flinke portie gedrag bij.
Tuurlijk, gedrag is belangrijk. Ik zie dat echter als 2e linie maatregelen. Eerst zorgen dat je bron goed en duurzaam is, dan is je basis goed. Vervolgens (uiteraard) niet meer gebruiken dan nodig.
Mijn stookgedrag, 18 graden voor 50m2 leefruimte en een vest aan, is niet te vergelijken met degene op blote voeten in een t-shirt die de thermostaat op 22 graden zet en het hele huis warm stookt.
Dat klopt, maar zo zijn er altijd wel mogelijkheden om jezelf te vergelijken met een ander die het 'slechter' doet.
Omdat elektrisch verwarmen veel sneller reageert hoef ik ook alleen maar te stoken als ik thuis ben en in een kamer zit. Per saldo is het aantal draaiuren t.o.v. een warmtepomp enorm laag.
Je maakt de vergelijking met een warmtepomp neem ik aan. Ja elektra zal sneller reageren. Echter zal het vaak wel minder (verwarmend) vermogen hebben dan een warmtepomp lijkt me? Met snel verwarmen krijg je nog niet de hele massa van je huis mee, dat duurt altijd langer. Dat je minder draaiuren hebt wil nog niet zeggen dat het zuiniger/beter is. Juist door een warmtepomp op laag vermogen te laten draaien is hij erg zuinig, en warmte je huis geheel op (zonder warmteverschillen en tocht) wat dus meer comfort geeft.
De veel genoemde COP is een misleidend getal. Het is vooral een theoretische waarde en doet erg denken aan een autoreclame over een benzineverbruik van 1 op 20.
Het is helemaal niet misleidend. Prima manier om efficientie uit te drukken. Dat veel mensen het niet begrijpen, zoals vaker het geval met techniek, is een andere discussie. Uiteraard zal een leverancier de maximaal mogelijke COP noemen om zijn apparaten te verkopen. Echter is er ook nog de sCOP en die dient gemeten te worden volgens vaste normen. De discussie zal altijd blijven wat nu precies je COP in de winter is (die fluctueert ook constant natuurlijk) maar feit blijft dat 95% van de tijd de COP van mijn airco ver boven de 3 ligt. Dat is 3x hoger dan elektrisch verwarmen met COP=1. Echter mijn airco zal ook regelmatig boven de 5 zitten qua COP.
Duur is ook betrekkelijk, met het huidige salderen zijn mijn verbruikskosten door voldoende PV niets, of licht negatief. We zien wel hoe dat gaat uitpakken later, maar voorlopig kost het me niets.
PV stroom is niet gratis. Je dient op zijn minst afschrijving en onderhoud van je PV te berekenen.
En ja 'duur' is betrekkelijk/relatief. ongeveer 3 x duurder t.o.v. warmtepomp als je dezelfde hoeveelheid warmte wilt produceren.
PV kun je ook combineren met de warmtepomp natuurlijk.

Salderen zal verdwijnen. Jammer voor onze portemonnee. Maar ik zie wel graag dat mensen stoppen met COP=1 stoken.
Qua investering is elektrisch verwarmen met lokale radiatoren in vergelijking met een warmtepomp extreem goedkoop.
Dat is helemaal waar! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:39:
Ik verwarm al jaren electrisch, maar ik heb momenteel geen vervanging voor warm tapwater. Het stroomverbruik is het overschot van de opbrengst van mijn panelen.

Als je het milieutechnisch bekijkt is het niet zo'n goed plan want mijn overschot is seizoensgebonden (en ook nog omgekeerd aan het gebruik) maar vooralsnog werkt het voor mij als tussentijdse oplossing.

Het probleem met verkoop zonder alternatief is dat weinig mensen dit comfortabel vinden (objectief klopt dat) en het geen pluspunt is als het huis niet meer aangesloten is op een comfortabele warmtevoorziening. Wat betreft comfort kan er weinig op tegen radiatoren. Ook vloerverwarming op een warmtepomp wordt in de praktijk laag geschaald. De maximaal haalbare temperatuur is niet erg hoog, vooral voor ouderen een probleem. Stralingskachels verwarmen maar een klein deel van de ruimte en alle objecten in het bereik, inclusief jezelf, worden feitelijk zelf een kachel, wat niet prettig is. De lucht wordt nauwelijks verwarmd. Oliekachels (met olie als warmtetransportmiddel) zijn wel comfortabel en verwamen lucht, maar het duurt lang (uren) voordat je met een verplaatsbare 2300W unit een ruimte zoals een ruime woonkamer op een comfortabele temperatuur hebt, d.w.z. een paar graden hoger. De warme lucht stijgt eerst op naar het plafond.

Jezelf kleden naar de buitentemperatuur is de belangrijkste besparing heb ik ondervonden.

Bedankt voor de tip over Daikin.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mrmrmr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:39:
[...]
Ik verwarm al jaren electrisch, maar ik heb momenteel geen vervanging voor warm tapwater. Het stroomverbruik is het overschot van de opbrengst van mijn panelen.
[...]
Voor dat doel heb ik een 80l elektrische boiler aangeschaft die geschakeld is op een tijdklok. Opwarmen tijdens de zonnepiek overdag en omdat de boiler alleen de badkamer bedient is het water de volgende ochtend gewoon heet genoeg voor 2x een douche. Het voldoet voor ons tweepersoons huishoudentje.
Jezelf kleden naar de buitentemperatuur is de belangrijkste besparing heb ik ondervonden.
Dat spreekt voor zich. Techniek is mooi, maar zonder passend gedrag zet het geen zoden aan de dijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@mrmrmr ja daar zit zeker wat in. Het is vaak wel een stapje terug in comfort. Bij mij ook wel iets. Daar staat tegenover kostenreductie en beter voor milieu. Voor sommige mensen zal comfort zwaarder wegen.

Ik denk dan maar : straks gaat iedereen van het gas af en zullen we dat stapje terug toch moeten maken.

En anders wil ik het risico wel nemen dat de potentiële groep kopers iets kleiner zal zijn. Das mijn risico.
Ik verwacht echter ook dat huizen die straks nog op gas zitten gezien zullen worden als duur in energieverbruik en 'achterstallig' onderhoud want nog geen duurzame energievoorziening.

Het kan dus 2 kanten op. En misschien blijft de woning netto gezien wel even aantrekkelijk.

@ericplan waarom opwarmen tijdens zonnepiek? Zolang je nog kunt salderen is snachts, vlak voor het douchen financieel gezien interessanter toch? Of kies je bewust voor milieu hier door de voorkeur te geven aan jouw direct opgewekte zonnestroom?

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 27-09-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:05:
[...

Het kan dus 2 kanten op. En misschien blijft de woning netto gezien wel even aantrekkelijk.
Ik maak me geen zorgen over de verkoopbaarheid van mijn gasloze appartement. Maar dat komt ook door de idiote prijzen voor woonruimte in Amsterdam. De simpele techniek van elektrische radiatoren is bovendien ook een voordeel. Tijdens de renovatie zijn de WCD's voor de radiatoren uit het zicht geplaatst en het ziet er dus strak uit. In de gangkast is weer ruimte voor de strijkplank en de stofzuiger. De elektrische boiler zit hoog tegen het plafond :)

(Dat is een onderschat probleem in de huidige transitie. In kleine appartementen is vaak geen ruimte voor een warmtepomp, vooral de buitenunit is een uitdaging in een beschermd stadsgezicht.)
@ericplan waarom opwarmen tijdens zonnepiek? Zolang je nog kunt salderen is snachts, vlak voor het douchen financieel gezien interessanter toch? Of kies je bewust voor milieu hier door de voorkeur te geven aan jouw direct opgewekte zonnestroom?
Geen dag/nacht tarief in gebruik, dus het maakt niet veel uit. Belangrijkste idee is inderdaad zoveel mogelijk opgewekte stroom zelf gebruiken en de boiler maar 1x per dag te laten opwarmen tot hij z'n max. temperatuur heeft bereikt. Nu nog irrelevant, maar het principe werkt, dus ik laat het gewoon zo.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 14:48

MBI

Je zou ook je overschot kunnen gebruiken om te verwarmen met infrarood panelen i.p.v. elektrische radiatoren. Zie ook deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:19
ericplan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:00:
[...]

Voor dat doel heb ik een 80l elektrische boiler aangeschaft die geschakeld is op een tijdklok. Opwarmen tijdens de zonnepiek overdag en omdat de boiler alleen de badkamer bedient is het water de volgende ochtend gewoon heet genoeg voor 2x een douche.
Misschien (waarschijnlijk) had je na aftrek subsidie voor minder geld een lucht water warmtepompboiler gehad van 200L die met een veel hoger rendement je douche water maakt. Zoek maar eens op atlantic explorer hier op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

DjAntoon schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:00:
[...]
Misschien (waarschijnlijk) had je na aftrek subsidie voor minder geld een lucht water warmtepompboiler gehad van 200L die met een veel hoger rendement je douche water maakt. Zoek maar eens op atlantic explorer hier op tweakers.
Denk dat er weinig opkan tegen de subsidie van Amsterdam Aardgasvrij. Anyway, 200 l. is gewoon veel te groot voor ons appartement (fysiek) en voor ons huishouden.

Bovendien is deze oplossing stil, ook belangrijk als het ding direct naast je slaapkamer zit en we zomers vaak alle binnendeuren open hebben vanwege warmte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:50
ericplan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:47:
[...]

Bovendien is deze oplossing stil, ook belangrijk als het ding direct naast je slaapkamer zit en we zomers vaak alle binnendeuren open hebben vanwege warmte.
Dan kan je de retour lucht van de warmtepomp gebruiken als Airco! :D Nog meer comfort.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:54:
[...]

Dan kan je de retour lucht van de warmtepomp gebruiken als Airco! :D Nog meer comfort.
Voor nog geen 5 dagen per jaar!? En wel 360 andere dagen met oncomfortabel geluid. ;)
E-boiler heeft geen geluid, geen legionella runs nodig en minder water voorraad door de hogere temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024
MBI schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:40:
Je zou ook je overschot kunnen gebruiken om te verwarmen met infrarood panelen i.p.v. elektrische radiatoren. Zie ook deze link.
Ik ben dit aan het overwegen voor in onze werkkamer, heeft iemand ervaring met infrarood panelen? Op internet kom ik maar weinig ervaringen tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:52:
[...]
Voor nog geen 5 dagen per jaar!? En wel 360 andere dagen met oncomfortabel geluid. ;)
E-boiler heeft geen geluid, geen legionella runs nodig en minder water voorraad door de hogere temperatuur.
De opzet is bewust gekozen. Een e-boiler is het toonbeeld van eenvoud. De ADAX-radiatoren hebben geen bewegende delen en zijn voor iedereen simpel te bedienen en onderhoudsarm. Door te standaardiseren zit in een aantal kamers, ook waar we vrijwel nooit stoken, dezelfde maat radiator. Eenvoudig uitwisselbaar. Dat was één van de doelstellingen van onze renovatie: zorgen dat alles in huis simpel werkt, ook als ik er onverhoopt niet meer zou zijn. Dat is iets waar je als 60+er rekening mee houdt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:19
Rol-Co schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Er vanuit gaande dat geluid geen probleem is (mijn situatie) ik voldoende ruimte heb om een 200L atlantic explorer te plaatsen in de garage waar ook de CV combiketel hangt. Dan heb je toch altijd een energie zuiniger oplossing doordat je grotendeels met de warmtepomp warm water maakt, deze winst word wel verminderd door de legionela runs (COP=1), maar hoeveel verlies zou dat werkelijk zijn? Ik begrijp dat de 200L dan wel grotendeels op moet gaan, anders verwarm je misschien enkel met de legionela runs.

Als je het financieel bekijkt, is een atlantic explorer met subsidie goedkoper als een e-boiler... Dus als je enkel een COP van 1 haalt in de praktijk nog steeds interessant.

Of maak ik een denk fout (Na heel veel lezen) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fleshi schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:48:
[...] Ik ben dit aan het overwegen voor in onze werkkamer, heeft iemand ervaring met infrarood panelen? Op internet kom ik maar weinig ervaringen tegen.
ik heb er voor een buurvrouw één aan het plafond gehangen. Als je er onder zit mag de omgevingstemperatuur inderdaad enkele graden lager zijn door de warmte straling die je dan voelt.
Aan het plafond werken ze overigens het best, omdat ze dan weinig warmte verlies door convectie hebben.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DjAntoon schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Er vanuit gaande dat geluid geen probleem is (mijn situatie) ik voldoende ruimte heb om een 200L atlantic explorer te plaatsen in de garage waar ook de CV combiketel hangt. Dan heb je toch altijd een energie zuiniger oplossing doordat je grotendeels met de warmtepomp warm water maakt, deze winst word wel verminderd door de legionela runs (COP=1), maar hoeveel verlies zou dat werkelijk zijn? Ik begrijp dat de 200L dan wel grotendeels op moet gaan, anders verwarm je misschien enkel met de legionela runs.

Als je het financieel bekijkt, is een atlantic explorer met subsidie goedkoper als een e-boiler... Dus als je enkel een COP van 1 haalt in de praktijk nog steeds interessant.

Nee hoor, die maak je niet, klopt als een bus, echter is het een keuze en soms een noodzakelijke oplossing voor sww om een e-boiler te nemen.
Wij hebben het bewust gedaan vanwege geluid en ruimte en geen onderhoud, de wpb is ook lager aan temperatuur wil je rendement halen dus worden de liters bijna 1:1, een 85 graden e-boiler is bijna 1:3 en het werkt al weer jaren goed met 5 personen, zelfs 4 kort achter elkaar douchen is geen probleem.
Ik heb 2x30 liter daalderop duo koper boiler in serie, komen beide van marktplaats waarvan 1 nieuw in de doos voor 175,- en 1 gebruikt voor 50,- .
Stroom komt van eigen dak, ook daar dus geen reden om het anders te doen, wat het bij anderen vaak wel is.
ericplan schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

De opzet is bewust gekozen. Een e-boiler is het toonbeeld van eenvoud. De ADAX-radiatoren hebben geen bewegende delen en zijn voor iedereen simpel te bedienen en onderhoudsarm. Door te standaardiseren zit in een aantal kamers, ook waar we vrijwel nooit stoken, dezelfde maat radiator. Eenvoudig uitwisselbaar. Dat was één van de doelstellingen van onze renovatie: zorgen dat alles in huis simpel werkt, ook als ik er onverhoopt niet meer zou zijn. Dat is iets waar je als 60+er rekening mee houdt.
Precies, hier ook, het beetje meer aan verbruik neem ik voor lief, zaak is wel om hem goed te benutten, dan heb je meer rendement. Dus ook niet te groot nemen maar naar het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DjAntoon schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

deze winst word wel verminderd door de legionela runs (COP=1),

Legionellarun is niet COP=1. Deze worden niet met het elektrische element uitgevoerd maar gewoon met de compressor. Wel zal de COP laag zijn om 62 graden te bereiken, maar wel hoger dan 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Sterker nog, deze is hoger dan 2 tenzij je vrieslucht aanzuigt met dat apparaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 14:48

MBI

Er is een forum gestart hierover. Ik denk er zelf ook over om boven de zithoek een paneel te hangen, vooral voor 's avonds, zodat de thermostaat eerder een graadje of 2 omlaag kan. En die dan te voeden met zonnestroom, voor de extra kostenbesparing...
Fleshi schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:48:
[...]

Ik ben dit aan het overwegen voor in onze werkkamer, heeft iemand ervaring met infrarood panelen? Op internet kom ik maar weinig ervaringen tegen.
Pagina: 1