Warmtepomp of overbodige kWh affikken met kachels.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.155 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Vanmiddag zat ik op het "opbrenst forum" wat te vertellen over mijn eventuele plannen.
Omdat dat niet het topic daarvoor is, er zelf eentje aangemaakt.

Even wat feiten.
Huis van 1961. Tussenwoning. Alles dubbel glas. Buiten muren niet geïsoleerd.
Sinds 7 februari j.l. heb ik zonnepanelen. 3,54 kWp.
Geschatte opbrengst 3.500 kWh.
Deze dekken mij verbruik makkelijk af. Verbruik per jaar 2.400 kWh.
Een geraamd overschot dus van 1.100 kWh.
In april is de kamerthermostaat op 0 gegaan.
Ik verwarm nu met electrische oliekachels in de keuken en kamer.
Mijn gasverbruik is op jaar basis ongeveer 850 m3. Als ik nu mijn energiemanager bekijk is het al gezakt naar 760 m3 de afgelopen 365 dagen(al voor april de electrische kachels gebruikt)
Ik sta nu sinds van de week in de plus qua stroom, ik heb een contract van 1 jan-31dec. (Dus het stroomverbruik tot plaatsing zonnepanelen ook al weggewerkt. 1/1 t/m 7/2)

En nu waar het om gaat.

Is een warmtepomp voor mij rendabel? En zoja welke?
@AUijtdehaag zei al meteen, met een Elga heb je geen warm tapwater. Kijk, zoveel verstand ik er nu van.
Ik heb me wel wat in zitten lezen hier, maar ik heb er "de ballen verstand" van. Ik lees liever Jip en Janneketaal ;)
Als ik straks in sept tm nov mijn overbodige stroom affik kom ik waarschijnlijk op een jaarverbruik van 650 m3. Kort door de bocht gezegd. "Ik verbruik al mijn opgewekte stroom en bespaar ongeveer 200 m3 gas."
Delta geeft maar 5 ct voor teruglevering per kWh.
Wat is wijsheid?
Afsluiten kost ook geld. Bij Delta 130 binnenshuis(betaal je dan nog vastrecht oid?.) buitenshuis 490.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, vragen? Vraag maar raak!

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:11
Afsluiten gewoon doen als het kan. Overstappen naar gc die geeft elf cent.
Wp ook zeker doen vooral als je zelf kunt installeren en je hebt ruimte voor boiler of buffer vat .

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Ik zal meer stroom moeten gaan opwekken om de warmtepomp te voeden.
Ik wil graag op 0 uitkomen.
Terugleveren bij gc of een andere aanbieder is niet aan de orde, net een nieuw contract afgesloten bij Delta op dochters naam ivm met de btw teruggaaf op de zonnepanelen. (Zzp hier)
Dan kunnen er nog wat SF paneeltjes op noordwest met 66% opbrengst. Vraag me niet hoeveel, nog niks nagemeten.
Zelf installeren? Nee, niet mijn job, ruimte heb ik er wel voor, zowel op zolder of een eventuele buitenunit op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:28:
Ik zal meer stroom moeten gaan opwekken om de warmtepomp te voeden.
Ik wil graag op 0 uitkomen.
Terugleveren bij gc of een andere aanbieder is niet aan de orde, net een nieuw contract afgesloten bij Delta op dochters naam ivm met de btw teruggaaf op de zonnepanelen. (Zzp hier)
Dan kunnen er nog wat SF paneeltjes op noordwest met 66% opbrengst. Vraag me niet hoeveel, nog niks nagemeten.
Zelf installeren? Nee, niet mijn job, ruimte heb ik er wel voor, zowel op zolder of een eventuele buitenunit op een plat dak.
Dan sluit je dochter toch nieuw contract af, die lui zijn harstikke duur, 7 euro vast recht of zo?
Ik zelf heb een mono blok want die is het goedkoopst om zelf te installeren. Maar mijn voorkeur is wel op de grond.
Mijn tvt komt op zes jaar. Ik heb 1400 kuub omgezet in 3600 kWh stroom en nog 100 kuub gas. Die laatste gaat 1300 kWh in elektrische boiler kostten vrees ik,maar vast recht gas is ook 150 euro dus boeit eigenlijk niet .
Doorstroom verwarmen kan ook maar is ook 1 kWh per douche beurt dus eigenlijk net zo duur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel auto's heb je? Mogelijk kan je een plug-in of volledige elektrische auto overwegen.
Met 1000 kWh kom je toch al gauw 7000 km ver :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@JoKo
op 0 kWh uit komen is een beetje een slecht doel.
elk jaar kun je wat afweiking hebben in hoeveel je gebruikt en de opbrengst kan per jaar ook wat verschillen.
beter is om te probleren tussen de 0 en de 1000kWh uit te komen. (je hebt altijd nog de heffings-korting die je ook krijgt als je 0 kWh gebruikt)
maar dan wel het liefste met zo min mogenlijk gas.

ik heb ongeveer de zelfde situatie (een 500kwh in de min) en hebt daar voor een inventum ecolution combi 50 opgehangen.
dat is een ventilatie unit met een warmtepomp, dus je haalt de warmte uit de ventilatie lucht. (je moet dan c type ventilatie hebben of aan leggen.)
eerst verwarmt die een 50 liter voorraad vat voor de douche/bad. (is niet echt veel water, maar je kunt er achter nog een gewone boiler hangen die je hotfilt)
daar na gaat hij het huis verwarmen.
gebruik komt dan op +/-1500kWh uit en besparing op gas een +/- 50+%. (onder de 300m3 komen moet lukken, maar afhankelijk van je isolatie en nog wat andere zaken.)
dat is op zich zelfs zonder pv al een erg leuke besparing.
maar je huis moet er wel geschikt voor zijn, en dat haal ik niet uit je tekst.
dus ik weet niet of het iets voor je is.

(pas op ik gebruik veel jip en janneke taal, dus de cijfers zijn ook zo.
lees dus wel erg grofjes.)

edit:
als ik heel simpel reken:
heb je 1100kWh over.
zeg je gas op dan bespaar je een +/-230€ vastrecht of je koopt daar 1100kWh stroom voor.
800m2 gas kost +/- 450€ en daar kun je ook een 2200kWh voor kopen, dat kost even veel.
dus als je een warmte pomp(+ extra's zoals koken en zo) ophangt die 4400kWh gebruikt per jaar kom je nog steeds even duur uit per maand.
maar een 4400kWh daar kun je makkelijk een 1400m3 gas mee besparen, lol dat is te veel.
een volledige warmtepomp en zonder gas verder gaan is best te doen.
het is alleen een flinke begin investering, maar over tijd betaald dat wel terug. ;)

de truk is nu alleen nog vinden wat voor jouw de handigste weg is.
welke luxes je wens en welke niet nodig zijn.

ik zelf heb voor een ecolution gekozen omdat ik perse iets wou met lucht/water.
(vloerverwarming die ik erg prettig vind om warm te houden. dus lucht/lucht was geen optie voor mij.)
en ook meteen een stuk van mijn douche/bad water doet.

een elga ging niet lukken, kan de buiten unit gewoon niet met goed fatsoen (geluid voor de buren) ophangen.

een water/water unit, gaat ook niet vanwege de zand plaat waar op ik woon. (en vlak bij water win gebied dus mag niet diep de grond in.)

maar gelukkig er is nooit 1 oplossing, maar zijn er meerderen, vind de jouwen. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door migjes op 18-05-2017 11:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oh de ecolution heeft de wp binnen, weer wat geleerd.
En geluid productie is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:35:
Oh de ecolution heeft de wp binnen, weer wat geleerd.
En geluid productie is?
daar hangt de hele unit:
meer is het ding niet. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution.JPG
(oke dit is hem nog in test opstelling.)

boiler zit er in gebouwd, maar stiekem is het een flinke kast als je hem vergelijkt met de tzerra(gas ketelje) die er naast hangt.

naar de zolder krijgen is wel even een flinke klus (100kilo).
maar zelf aansluiten is niet al te moeilijk vond ik eigenlijk.

maar eigenlijk had je ook even de handleiding kunnen lezen en had je het ook geweten. 8)7
https://www.inventum.com/...mbi_50_september_2015.pdf

geluid, tja ik zou hem niet op de slaap kamer willen, dat niet ;)
een zeer lichte brom geeft hij wel.
maar hij hangt op een open zolder en dan hoor ik hem niet beneden of op de boven verdieping.
je kunt hem heel verkeert aansluiten, het apparaat trilt wel een beetje en als je hem dan hard vast maakt aan je ventilatie buizen trilt dat door heel het huis. :-(
maar ja als je dat doet heb je de handleiding niet gelezen en ben je een rund.
(maar ja, sommige installateurs lijken wel heel er veel op een eigenwijze viervoeter. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Bedankt voor jullie info. Ik ben op het internet aan t rondneuzen met oplossingen die jullie hier aandragen.
Warmtepomp plaatsen in een matig geïsoleerd huis met toch maar 850 m3 gasverbruik zonder mechanische ventilatie.

Tja, ik weet t niet.
Een bak geld erin douwe en een tvt die niet te overzien is door het toch geringe gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vergeet je niet de subsidie op een warmtepomp mee te nemen in je berekeningen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JoKo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:31:
Bedankt voor jullie info. Ik ben op het internet aan t rondneuzen met oplossingen die jullie hier aandragen.
Warmtepomp plaatsen in een matig geïsoleerd huis met toch maar 850 m3 gasverbruik zonder mechanische ventilatie.

Tja, ik weet t niet.
Een bak geld erin douwe en een tvt die niet te overzien is door het toch geringe gasverbruik.
tja het moest in jip en janneke taal, dan gaan veel details die het net leuk maken wel een beetje verloren.

meer mijn verhaal (en heeft niks met jouw situatie te maken, gaat meer om het idee er achter.)
eerst stookte ik er een 650m3 gas er per jaar doorheen (hehe je 850 is dus nog niet eens zo zuinig, maar dat komt groten deels doordat mijn huis +/- 20 jaar jonger is en wel redelijke muur isolatie heb.)
dan moest ik de gasketel laten stoken en werd mijn vloer verwarming lekker warm.
maar dan ging de ketel uit omdat de kamer op temperatuur was.
het duurt dan weer erg lang voordat de kamer weer was afgekoeld en de verwarming weer aan ging.
de vloer was dan alweer koud. :-(
nu met de ecolution stook ik gewoon heel de dag door die levert toch een stuk minder warmte als de gasketel. (gasketel is minimaal een 5,5kW ecolution is een 1,4kW)
daardoor is mijn vloer nu in het stooksezoen 24x7 gewoon lekker warm.
erg prettig met alleen een kamerjas aan en de warme lucht langs de benen en .... omhoog voelen gaan. >:)

omdat ik dus met de ecolution de hele dag door stook (wat je eigenlijk ook doet met een warmtepomp, en niet met een gasketel) is het huis altijd een 20 graden, en als ik thuis ben zelfs een 21. >:)
aaa heerlijk, wat een luxe die niet veel kost.

zelf gebruik ik de ecolution als booster voor de gasketel, zodat ik meer als 17l/m uit de douche krijg.
niks spaardouche, maar flinke regen douche, lekker lux en toch laag gas gebruik.

nu heb ik teminste ook een ventilatie unit, dus het huis luchten hoeft niet meer.
en frisse verse lucht in huis, aaa wat een luxe (en vergeet de gezondheid niet, verse lucht is nog gezonder ook. onbetaalbaar.)

en als ik dan kijk wat het me heeft gekost, moaa valt mee.
ecolution 2750€ min 1000€ subsidie plus een 1000€ aan divers materiaal. (wel zelf geïnstalleerd, dat is niet ieder zijn kopje thee, snap ik.)
dan moet ik eigenlijk er nog een bedrag aftrekken die de luxe me oplevert, die is alleen voor iedereen anders dus moet je zelf gokken.
maar terug verdienen, voor mij is het nog geen 3 jaar, de luxe is mij wel wat waard. ;)

meer voor jouw:
kijk ook eens of een lucht/lucht warmtepomp (in de volksmond heet dat airco die ook kan verwarmen.)
prijzen zijn een stuk lager, rond de 1000€ kun je ze al hebben en installatie is niet duur.
heeft wel een stuk minder luxes, zoals je verwarmt er maar 1 kamer er mee.
(de meeste pakken daar voor de huiskamer, en natuurlijk kun je de deur open zetten en zo meer van het huis verwarmen. )
misschien is dat wat meer wat je wil. ;)
(je kunt zelf hele luxe units krijgen die ook water in huis of juist uit huis halen.
de juiste lucht vochtigheid in huis is erg prettig.
dus ook wel wat lux spul te vinden, maar dat is altijd wel wat duurder.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
al voor april de elektrische kachels gebruikt
Dat is dus eigenlijk echte energieverspilling.
Al neem je geen warmtepomp dump dan in ieder geval volgend jaar Delta als leverancier en lever je overschot terug tegen wel een goed tarief van 10 of 11 cent ipv je overschot in elektrische kacheltjes te stoppen. Dat is financieel beter en ook veel milieuvriendelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
JoKo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:31:

Tja, ik weet t niet.
Ik heb het gasverbruik verlaagd van 1600 m3 naar minder dan 100 m3 met een lucht lucht warmtepomp (alleen nog maar SWW met CV ketel). En dat met een investering van 2700 euro.

Zie hier voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
@ZuinigeRijder
Flink wat info op die pagina over jou situatie.
Waar jij toen mee zat te "stuntelen" .....wat te doen.......geldt hier nu dus ook.
Je begint toch eerst met affikken als het ware.
En dan schaf ik kachels aan die ik dmv van wifi aan uit kan zetten en realiseer me dat dat misschien ook niet alles is.
Ik vindt t echt knap van je nu maar op 100m3 gas uit te komen.
Ik teken ervoor met eventueel een Daikin Ururu Sarara .
Ik ga dat nog eens verder onderzoeken op internet.

@TWyk
Ik vind een eventuele teruggaaf van ongeveer 120 euro voor teveel geproduceerde stroom niet de moeite.
Dan kun beter in iets investeren wat je stroom opmaakt en je gasverbruik naar beneden brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
JoKo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:42:

Ik teken ervoor met eventueel een Daikin Ururu Sarara .
Ik ga dat nog eens verder onderzoeken op internet.
Er is hier ook een topic, Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JoKo
ik weet niet hoe je rekent, maar klopt dat wel?

ik kijk bij delta op de website en zie:
€ 0,0499 per kWh, maar hier komt nog 21% BTW bij dus € 0,0103.
en dat zou de vergoeding een € 0.0604 per kWh maken.
(maar ik weet niet in hoeverre ze de wet volgen, dus het kan iets afwijken.)

1m3 gas = +/- 8kWh. (9,2 virtueel, maar gasketel hebben wat meer verlies)
8 tot 9,2 x € 0.0604 = € 0.48 tot € 0.56
en gas zelf kost € 0,6380.

dus eigenlijk vind ik affakkelen of verkopen allebei niet interessant.
verschil is te klein om iets van te vinden, die paar 10tjes boeien niet.

het word pas leuk als je het een warmtepomp in gooit en zo een factor 3 tot 4 meer hebt aan je kWh's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
@migjes
De berekening klopt wel, maar niet bij de Delta. Dat klopt dat je ongeveer een stuiver krijgt, dus maar een tientje of 5-6 met mijn overschot.
Bij GC zou het wel meer zijn. Maar die kant ga ik niet op.
Met een lucht-lucht warmtepomp wordt mijn stroomopwek mooi afgedekt zie ik.
1200-1300kWh verbruik per jaar, en voor minder dan 2,5 k hangt ie bedrijfsklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
JoKo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:42:

@TWyk
Ik vind een eventuele teruggaaf van ongeveer 120 euro voor teveel geproduceerde stroom niet de moeite.
Dan kun beter in iets investeren wat je stroom opmaakt en je gasverbruik naar beneden brengt.
Dat is prima als het maar geen elektrische kacheltjes zijn of een elektrische boiler.

Ik heb recent wel eens aangegeven een soort van wenselijke volgordelijkheid in de 'groene' besteding van energie uit je zonnepanelen.
TWyk in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

[ Voor 20% gewijzigd door TWyk op 18-05-2017 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 09-07 07:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TWyk schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:14:
[...]

Dat is prima als het maar geen elektrische kacheltjes zijn of een elektrische boiler.

Ik heb recent wel eens aangegeven een soort van wenselijke volgordelijkheid in de 'groene' besteding van energie uit je zonnepanelen.
TWyk in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"
Je hebt elek boiler bijna onderaan staan in je lijstje. Maar dat kan voor mensen wel net die laatste stap zijn om helemaal van het gas af te komen. Dat is toch ook best "groen"? Waar had je dit op gebaseerd?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Atomic2005 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:05:
[...]
Je hebt elek boiler bijna onderaan staan in je lijstje. Maar dat kan voor mensen wel net die laatste stap zijn om helemaal van het gas af te komen. Dat is toch ook best "groen"? Waar had je dit op gebaseerd?
Dat is niet zo gek want een warmtepomp boiler is veel milieuvriendelijker en ook een gasboiler is aanzienlijk milieuvriendelijker dan een elektrische boiler.

Helemaal van het gas afkomen is niet noodzakelijkerwijs groen als je dat doet door oplossingen te kiezen die minder milieuvriendelijk zijn dan gas.
Door elektriciteit terug te leveren bijvoorbeeld aan het net bespaar je meer gas (of andere fossiel brandstoffen) dan door water direct te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TWyk schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:11:
[...]
Door elektriciteit terug te leveren bijvoorbeeld aan het net bespaar je meer gas (of andere fossiel brandstoffen) dan door water direct te verwarmen.
Die elektriciteit die gemaakt word (extern) komt enkel van kolen en gascentrales af?
Dat lees ik uit je opmerking.

Volgens mij heeft JoKo windstroom... ;)
http://www.guldenlijn.nl/windparken/mwiki/index.php/Tholen
en
Wikipedia: Windpark Kreekraksluis

Dan maakt 1 e-boilertje ook niet meer het verschil...
Uiteraard is het beter om dat te doen met een WP...

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2017 18:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JoKo
Sluit je aan bij vandebron zonnecollectief, dan krijg je mijn overschot wel... ;)
(waar ik dan weer 10,5 ct van beur >:) )
https://vandebron.nl/zonnecollectief

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2017 18:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:14:
[...]
Die elektriciteit die gemaakt word (extern) komt enkel van kolen en gascentrales af?
Dat lees ik uit je opmerking.
Nee dat is niet zo.
Maar je bespaart juist wel fossiel brandsstoffen door terug te leveren.
De windmolens op de noordzee bijvoorbeeld gaan niet langzamer draaien (dat levert niks op) als er een overschot is aan energie maar gascentrales terugschakelen bespaart gas en dat gebeurt dus wel.

Het maakt ook niks uit wat voor stroom hij geleverd krijgt.
Als mensen terugleveren dan kan die stroom elders ingezet worden en hoeft er dus ergens minder opgewekt te worden.

[ Voor 17% gewijzigd door TWyk op 18-05-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
Modbreak:Ben er helaas wat laat bij, waardoor er al meerdere pagina's aan reacties zijn.
Toch heeft Microkid wel gelijk, je vraag had ook in dat topic gekund.

Inmiddels heb je denk ik al wel wat meer informatie gekregen om verder onderzoek te kunnen doen. Ik denk dat het handiger is als je nu aanhaakt in Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Ik sluit daarom dit topic, ter voorkoming dat we een wildgroei aan topics krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2017 08:14 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.