Vanmiddag zat ik op het "opbrenst forum" wat te vertellen over mijn eventuele plannen.
Omdat dat niet het topic daarvoor is, er zelf eentje aangemaakt.
Even wat feiten.
Huis van 1961. Tussenwoning. Alles dubbel glas. Buiten muren niet geïsoleerd.
Sinds 7 februari j.l. heb ik zonnepanelen. 3,54 kWp.
Geschatte opbrengst 3.500 kWh.
Deze dekken mij verbruik makkelijk af. Verbruik per jaar 2.400 kWh.
Een geraamd overschot dus van 1.100 kWh.
In april is de kamerthermostaat op 0 gegaan.
Ik verwarm nu met electrische oliekachels in de keuken en kamer.
Mijn gasverbruik is op jaar basis ongeveer 850 m3. Als ik nu mijn energiemanager bekijk is het al gezakt naar 760 m3 de afgelopen 365 dagen(al voor april de electrische kachels gebruikt)
Ik sta nu sinds van de week in de plus qua stroom, ik heb een contract van 1 jan-31dec. (Dus het stroomverbruik tot plaatsing zonnepanelen ook al weggewerkt. 1/1 t/m 7/2)
En nu waar het om gaat.
Is een warmtepomp voor mij rendabel? En zoja welke?
@AUijtdehaag zei al meteen, met een Elga heb je geen warm tapwater. Kijk, zoveel verstand ik er nu van.
Ik heb me wel wat in zitten lezen hier, maar ik heb er "de ballen verstand" van. Ik lees liever Jip en Janneketaal
Als ik straks in sept tm nov mijn overbodige stroom affik kom ik waarschijnlijk op een jaarverbruik van 650 m3. Kort door de bocht gezegd. "Ik verbruik al mijn opgewekte stroom en bespaar ongeveer 200 m3 gas."
Delta geeft maar 5 ct voor teruglevering per kWh.
Wat is wijsheid?
Afsluiten kost ook geld. Bij Delta 130 binnenshuis(betaal je dan nog vastrecht oid?.) buitenshuis 490.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, vragen? Vraag maar raak!
Omdat dat niet het topic daarvoor is, er zelf eentje aangemaakt.
Even wat feiten.
Huis van 1961. Tussenwoning. Alles dubbel glas. Buiten muren niet geïsoleerd.
Sinds 7 februari j.l. heb ik zonnepanelen. 3,54 kWp.
Geschatte opbrengst 3.500 kWh.
Deze dekken mij verbruik makkelijk af. Verbruik per jaar 2.400 kWh.
Een geraamd overschot dus van 1.100 kWh.
In april is de kamerthermostaat op 0 gegaan.
Ik verwarm nu met electrische oliekachels in de keuken en kamer.
Mijn gasverbruik is op jaar basis ongeveer 850 m3. Als ik nu mijn energiemanager bekijk is het al gezakt naar 760 m3 de afgelopen 365 dagen(al voor april de electrische kachels gebruikt)
Ik sta nu sinds van de week in de plus qua stroom, ik heb een contract van 1 jan-31dec. (Dus het stroomverbruik tot plaatsing zonnepanelen ook al weggewerkt. 1/1 t/m 7/2)
En nu waar het om gaat.
Is een warmtepomp voor mij rendabel? En zoja welke?
@AUijtdehaag zei al meteen, met een Elga heb je geen warm tapwater. Kijk, zoveel verstand ik er nu van.
Ik heb me wel wat in zitten lezen hier, maar ik heb er "de ballen verstand" van. Ik lees liever Jip en Janneketaal
Als ik straks in sept tm nov mijn overbodige stroom affik kom ik waarschijnlijk op een jaarverbruik van 650 m3. Kort door de bocht gezegd. "Ik verbruik al mijn opgewekte stroom en bespaar ongeveer 200 m3 gas."
Delta geeft maar 5 ct voor teruglevering per kWh.
Wat is wijsheid?
Afsluiten kost ook geld. Bij Delta 130 binnenshuis(betaal je dan nog vastrecht oid?.) buitenshuis 490.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, vragen? Vraag maar raak!
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp