Jazeker alles op het accu pakket :0)
Ik ga het nu over een andere boeg gooien, weet iemand het ip adres ? Kan hij in AP modus ingesteld worden net zoals die repeatertjes? Staat in de wifi lijst van mijn laptop, ik kan connecten, maar dan ?
Ik zie hem in WPA modus in de IP list van mijn router staan.....Maar dan ziet mijn smartphone hem weer niet....
zucht.......
Ik zie hem in WPA modus in de IP list van mijn router staan.....Maar dan ziet mijn smartphone hem weer niet....
zucht.......
Verwijderd
iemand trouwens ervaring met deze? dan ben ik dus helemaal koos gas loos!!
Volgens de specs ligt bij 2 gr buiten het omslag punt, bij 2 gr buiten is de COP 2.8, omslag punt gas dus.
lijkt me niet verkeerd....
http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html
Volgens de specs ligt bij 2 gr buiten het omslag punt, bij 2 gr buiten is de COP 2.8, omslag punt gas dus.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2015 13:19 . Reden: aanvulling ]
Ziet er interessant uit. Nette prijs en 190l is ook wel acceptabel, 2 a 3 mensen achter elkaar jan dan net.Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:15:
iemand trouwens ervaring met deze? dan ben ik dus helemaal koos gas loos!!
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Verwijderd
45 liter per douchebeurt ongeveer toch?
ook in 300 liter uitvoering zag ik maar voor met ons drieen lijkt me 190 liter zat....
ga toch eens kijken want ik ben erg gekieteld!
ook in 300 liter uitvoering zag ik maar voor met ons drieen lijkt me 190 liter zat....
Hij werkt de remote app !!
Ik had de verkeerde versie geinstalleerd, de mobile app had ik geinstalleerd het moest de online controller ap ZIJN.
:0)
Ik had de verkeerde versie geinstalleerd, de mobile app had ik geinstalleerd het moest de online controller ap ZIJN.
:0)
Misschien een aparte warmtepompboiler topic maken?Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:25:
test aankoop warmtepompboilers
top 10 electric water heaters
Douchen is normaal 8 à 9 Liter per minuut, maar het ligt een beetje aan je douchekop (waterbesparend/stortdouche).Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:25:
Een los topic is misschien wel op zijn plaats, of kan dit onder het zonneboiler topic? Je kunt immers zonnepanelen aan een elektrische boiler dan wel warmtepomp boiler hangen (die dan weer met buitenlucht of je type C ventilatie kan werken) om duurzaam warm water te maken, of je pakt een zonneboiler met elektrische bijverwarming. Het Belgische artikel zegt hierover:
"Mocht u trouwens twijfelen tussen een investering in een warmtepompboiler en die in een zonneboiler, opteer dan voluit voor de eerste."
Dus een beetje stoken in het zonneboiler topic is wel op zijn plaats
Voor mij zal het allemaal niet uit kunnen vanwege een beperkte behoefte aan warm water, maar het blijft toch knagen dat er dagelijks nog zo'n klein balkje gasverbruik in Domoticz staat.
"Mocht u trouwens twijfelen tussen een investering in een warmtepompboiler en die in een zonneboiler, opteer dan voluit voor de eerste."
Dus een beetje stoken in het zonneboiler topic is wel op zijn plaats
Voor mij zal het allemaal niet uit kunnen vanwege een beperkte behoefte aan warm water, maar het blijft toch knagen dat er dagelijks nog zo'n klein balkje gasverbruik in Domoticz staat.
[ Voor 26% gewijzigd door robhuls op 02-03-2015 13:16 . Reden: Type C ventilatie toegevoegd, opmerking artikel toegevoegd ]
Verbruik update
Vanaf 1 november tot en met 1 maart 830 kWh verbruikt in de 3 L/L WP's hier in huis.
Met 1652 grd (meetstation Rotterdam) is dat 0,502 kWh/grd
Nul gas in die periode. Ik denk dat ik het ook als het heel koud gaat worden ik het wel red met 3.5+3,5+2,5=9,5 kW capaciteit (huis uit 1972, c.a. 500 M3)
Ik ben er heel blij mee.
Zeer binnenkort komt er nog een PV update met Solar Edge optimisers, om nog wat meer kWh's uit de panelen te halen. Ook is het hoogheemraadschap hier met de dijk bezig, en gaat onze Esdoorn gekapt worden. Nog meer kWh's. We gaan weer naar de nul op jaarbasis heb ik geschat.
Vanaf 1 november tot en met 1 maart 830 kWh verbruikt in de 3 L/L WP's hier in huis.
Nul gas in die periode. Ik denk dat ik het ook als het heel koud gaat worden ik het wel red met 3.5+3,5+2,5=9,5 kW capaciteit (huis uit 1972, c.a. 500 M3)
Ik ben er heel blij mee.
Zeer binnenkort komt er nog een PV update met Solar Edge optimisers, om nog wat meer kWh's uit de panelen te halen. Ook is het hoogheemraadschap hier met de dijk bezig, en gaat onze Esdoorn gekapt worden. Nog meer kWh's. We gaan weer naar de nul op jaarbasis heb ik geschat.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Zou je om te kunnen vergelijken, eens willen melden wat je gas/grd was voor je een warmtepomp ging installeren?Gasschuif schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:36:
Verbruik update
Ik ben er heel blij mee.
Onderstaand de grafiek, maar er is de afgelopen jaren veel gebeurt, spouw gevuld, extra isolatie hier en daar, nieuwe voordeuren, er staat hier ook vaak een houtkachel aan. Dus van c.a. 0,25 m3/grd nu naar de genoemde 0,502 kWh/grd. Een loepzuiver vergelijk van gas naar kWh's wordt moeilijk dus.Ernemmer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:40:
[...]
Zou je om te kunnen vergelijken, eens willen melden wat je gas/grd was voor je een warmtepomp ging installeren?
Omdat beide pompen nooit langdurig op 100 % draaien is een SCOP van 4 wel haalbaar schat ik zo.
Ook niet onbelangrijk is een ietsje luxer temperatuur regime in het huis.
2 van de 3 WP,s zijn in oktober 2013 geplaatst.

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 03-03-2015 19:52 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Voorheen 0.60 m3/graaddag, tot nu toe 0.68 kWh/graaddag (sinds 14 november).Ernemmer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:40:
[...]
Zou je om te kunnen vergelijken, eens willen melden wat je gas/grd was voor je een warmtepomp ging installeren?
Kijk dat zijn mooie vergelijkingen, ik ben aan het rekenen of ik zonnepanelen op mijn dak leg (oriëntatie west, hoek 50 graden), of dat ik een L/L warmtepomp plaats, allebei kan ik niet betalen 
Gasaansluiting kan niet afgesloten worden aangezien dit een huurhuis is.
0,6 x €0,60 = €0,36/grd bij gas
0,68 x €0,21 = €0,14/grd bij elektra
Als ik dat beeld door zet in mijn gegevens zal ik €232 per jaar besparen bij een investering van €3074 ( 1 Daikin Ururu Sarara 2,5 kW en 1 Daikin Style 2kW + wat aansluitspul €300 ).
Ik kom dan op een TVT van 13,25 jaar.
Misschien dat eerst zonnepanelen plaatsen nuttiger is op dit moment.
Even snel gerekend met jouw voorbeeldZuinigeRijder schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:52:
[...]
Voorheen 0.60 m3/graaddag, tot nu toe 0.68 kWh/graaddag (sinds 14 november).
Als ik dat beeld door zet in mijn gegevens zal ik €232 per jaar besparen bij een investering van €3074 ( 1 Daikin Ururu Sarara 2,5 kW en 1 Daikin Style 2kW + wat aansluitspul €300 ).
[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 04-03-2015 12:08 ]
Hier draaien de warmtepompen nu dagelijks (08.00 - 22.00) op zeer comfortabele temperaturen en nog genoeg kWh over.
Voorheen 0.31 m3/graaddag, 01-09-2014 tot nu toe 0.809 kWh/graaddag

[ Voor 1% gewijzigd door BenEco op 04-03-2015 17:01 . Reden: Nu WW aanpassen en Gas aansluiting eruit ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
De besparing is per graaddag: (€0,36 - €0,14) = €0,22 per graaddagErnemmer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:03:
Kijk dat zijn mooie vergelijkingen, ik ben aan het rekenen of ik zonnepanelen op mijn dak leg (oriëntatie west, hoek 50 graden), of dat ik een L/L warmtepomp plaats, allebei kan ik niet betalen
[...]
Even snel gerekend met jouw voorbeeld
Graaddagen (2014) = 2416
Geschatte besparing: €531 (eigen opwek met zonnepanelen niet meegerekend)
Hoe kom jij aan €232 per jaar? Spanje? Of minder gasverbruik per graaddag?
Voorheen 0.30 m3/graaddag, nu 0.35 kWh/graaddag. Ik heb gerekend aan terugverdientijden en die waren voor zonnepanelen ongeveer de helft van die van mijn Daikin, mits je voldoende salderingsrechten en ligging op zuid hebt. Het effect van ligging op west kun je met PVGIS makkelijk bepalen.
Ik heb zelf net mijn nieuwe jaarprognose klaar en die is netto 300 kWh teruglevering. En dan staan er nog 4 panelen klaar om het dak op te gaan ... Ik bookmark het elektrische auto topic ook even!
Ik heb zelf net mijn nieuwe jaarprognose klaar en die is netto 300 kWh teruglevering. En dan staan er nog 4 panelen klaar om het dak op te gaan ... Ik bookmark het elektrische auto topic ook even!
Ik zit op 0,2 m3/grd, daarom levert het mij veel minder op.ZuinigeRijder schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:01:
[...]
De besparing is per graaddag: (€0,36 - €0,14) = €0,22 per graaddag
Graaddagen (2014) = 2416
Geschatte besparing: €531 (eigen opwek met zonnepanelen niet meegerekend)
Hoe kom jij aan €232 per jaar? Spanje? Of minder gasverbruik per graaddag?
Zonnepanelen zal ik sneller terugverdient hebben of ik moet 2 goedkope L/L warmtepompen neerzetten van 800 euro per stuk. Nadeel is dan weer het geluid wat die maken en het lagere rendement.
[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 04-03-2015 20:50 ]
Eerst je eigen (huidige) verbruik afdekken met zonnepanelen loont voor jou inderdaad meer. Niet te lang twijfelen, dan heb je de set met een beetje geluk al in 2020 terugverdiend. Dat gaat je met een Urura Sarara niet lukken. Al moet je natuurlijk niet alles "platberekenen". Hoe lekker is het als je 's zomers wanneer iedereen gek wordt van de hitte je huiskamer fijn kan koelen tegen een bescheiden energielast.
Ik bedoel maar: als mensen een nieuwe keuken uitzoeken dan kijken ze niet op een koelkast van 1000 euro meer, maar als het gaat om duurzame energie dan is het tvt voor en tvt na (maak ik mezelf ook schuldig aan hoor). Comfort mag ook wat kosten.
Ik bedoel maar: als mensen een nieuwe keuken uitzoeken dan kijken ze niet op een koelkast van 1000 euro meer, maar als het gaat om duurzame energie dan is het tvt voor en tvt na (maak ik mezelf ook schuldig aan hoor). Comfort mag ook wat kosten.
Koelen doe ik al in de zomer, apparaat heeft alleen wel een C-label en kost dus veel energie.marcel3 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:49:
Eerst je eigen (huidige) verbruik afdekken met zonnepanelen loont voor jou inderdaad meer. Niet te lang twijfelen, dan heb je de set met een beetje geluk al in 2020 terugverdiend. Dat gaat je met een Urura Sarara niet lukken. Al moet je natuurlijk niet alles "platberekenen". Hoe lekker is het als je 's zomers wanneer iedereen gek wordt van de hitte je huiskamer fijn kan koelen tegen een bescheiden energielast.
Ook weer een topic dat ik ga volgen.
Op dit moment verstoken we ca 8000L olie en 18kwh aan stroom per jaar voor warm water en verwarming.
Ik ben wat adviseurs aan het uitnodigen, en wat offertes aan het opvragen.
Voorheen dacht ik puur alles met een zonneboiler te gaan doen, maar een locale installateur heeft laten zien hoe hij het met een warmtepomp en zonnepanelen doet.
Nu heb ik een offerte van ca €40.000 Euro liggen voor 60 zonnepanelen, 2x1000Liter boiler en een 15kw warmtepomp.
Voor wat betreft investering scheelt het niet veel met een zonneboiler, de installatiekosten zijn zelfs wat leger omdat er wat minder pompen en minder leidingwerk nodig is.
De olie installatie zal parallel blijven werken voor December en Januari, maar een groot deel van het jaar hoop ik toch op de warmtepomp te kunnen gaan draaien.
Op dit moment verstoken we ca 8000L olie en 18kwh aan stroom per jaar voor warm water en verwarming.
Voorheen dacht ik puur alles met een zonneboiler te gaan doen, maar een locale installateur heeft laten zien hoe hij het met een warmtepomp en zonnepanelen doet.
Nu heb ik een offerte van ca €40.000 Euro liggen voor 60 zonnepanelen, 2x1000Liter boiler en een 15kw warmtepomp.
Voor wat betreft investering scheelt het niet veel met een zonneboiler, de installatiekosten zijn zelfs wat leger omdat er wat minder pompen en minder leidingwerk nodig is.
De olie installatie zal parallel blijven werken voor December en Januari, maar een groot deel van het jaar hoop ik toch op de warmtepomp te kunnen gaan draaien.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ga je voor een installatie onder SDE?yzf1kr schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:33:
Ook weer een topic dat ik ga volgen.
Mijn huis staat niet in NL, maar ik kan er ca 30% subsidie op krijgen.
Maar belangrijker is dat mijn maandlasten flink omlaag gaan, op dit moment heb ik ca 1000 euro per maand aan energiekosten, als ik die al kan halveren ben ik al blij.
Mijn hyptoheekkosten zullen wel iets stijgen, maar niet met 500 euro per maand.
Maar belangrijker is dat mijn maandlasten flink omlaag gaan, op dit moment heb ik ca 1000 euro per maand aan energiekosten, als ik die al kan halveren ben ik al blij.
Mijn hyptoheekkosten zullen wel iets stijgen, maar niet met 500 euro per maand.
@yzf1kr
Ik hoop een overbodige vraag, maar toch even: heb je al geïsoleerd, geïsoleerd en nog meer geïsoleerd?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_energetica
Ik hoop een overbodige vraag, maar toch even: heb je al geïsoleerd, geïsoleerd en nog meer geïsoleerd?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_energetica
There's nothing moister than an oyster.
Ja en Nee.
Een helft van het pand is geïsoleerd, de andere helft nog niet. (Het geisoleerde deel wordt het meest gebruikt)
Ik weet dat isolatie normaal gesproken de voorkeur heeft, maar de uitzondering bevestigd de regel, en dit is een van die uitzonderingsgevallen.
Alles draait een beetje om het financiële plaatje, op wat levert onder de streep het meeste op, of kost uiteindelijk het minste.
Isolatie doet niets voor mijn warmwaterverbruik, op een goede dag gaat er zo'n 4 a 5000 liter warm water doorheen. Daarnaast wordt het geïsoleerde deel van het huis op dit moment volledig elektrisch verwarmd.
Deze elektrische radiatoren zullen mee en mee ook vervangen worden door water/LTV varianten.
Isolatie van het niet geïsoleerde deel zal in de zelfde prijsrange liggen, maar het verbruik zal niet evenredig zakken.
Wel worden in het niet geïsoleerde deel de ramen in een termijn van 36 maanden allemaal vervangen. Nu zitten daar nog van die ouderwetse die bestaan uit 2 ruiten/kozijnen met een vleugel mechanisme.
Een helft van het pand is geïsoleerd, de andere helft nog niet. (Het geisoleerde deel wordt het meest gebruikt)
Ik weet dat isolatie normaal gesproken de voorkeur heeft, maar de uitzondering bevestigd de regel, en dit is een van die uitzonderingsgevallen.
Alles draait een beetje om het financiële plaatje, op wat levert onder de streep het meeste op, of kost uiteindelijk het minste.
Isolatie doet niets voor mijn warmwaterverbruik, op een goede dag gaat er zo'n 4 a 5000 liter warm water doorheen. Daarnaast wordt het geïsoleerde deel van het huis op dit moment volledig elektrisch verwarmd.
Deze elektrische radiatoren zullen mee en mee ook vervangen worden door water/LTV varianten.
Isolatie van het niet geïsoleerde deel zal in de zelfde prijsrange liggen, maar het verbruik zal niet evenredig zakken.
Wel worden in het niet geïsoleerde deel de ramen in een termijn van 36 maanden allemaal vervangen. Nu zitten daar nog van die ouderwetse die bestaan uit 2 ruiten/kozijnen met een vleugel mechanisme.
Heb je ook zekerheid voor langere tijd rond saldering/feed in? Dat is natuurlijk het sterke punt van een zonneboiler: alles wat je daarmee opwekt is gegarandeerd voor jezelf.yzf1kr schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:49:
Mijn huis staat niet in NL, maar ik kan er ca 30% subsidie op krijgen.
Nee, saldering bestaat hier niet, en er worden tegenwoordig ook eigenlijk geen feed in contracten meer vergeven. En de bedragen zijn ook nog maar laag.
Maar dat stroomoverschot gaat wel op hoor, ik heb 3 wasmachines,3 warmtepompdrogers, 4 vaatwassers en een tiental koelkasten en vriezers staan. Die lusten ook wel wat.
Gewoon een kwestie van de boel in de gaten houden en het gebruik van die apparatuur een beetje timen.
Op het moment dat je stroom over hebt, je grote verbruikers starten.
Bij een zonneboiler is alles wat je opwekt inderdaad voor jezelf, maar als je boilers op temperatuur zijn, dan stop je met opwekken. Dus ben je ook vermogen weg aan het gooien. In het geval van PV met een pomp kan je als je boilers op temperatuur zijn je stroom ergens anders verbruiken.
Maar dat stroomoverschot gaat wel op hoor, ik heb 3 wasmachines,3 warmtepompdrogers, 4 vaatwassers en een tiental koelkasten en vriezers staan. Die lusten ook wel wat.
Gewoon een kwestie van de boel in de gaten houden en het gebruik van die apparatuur een beetje timen.
Op het moment dat je stroom over hebt, je grote verbruikers starten.
Bij een zonneboiler is alles wat je opwekt inderdaad voor jezelf, maar als je boilers op temperatuur zijn, dan stop je met opwekken. Dus ben je ook vermogen weg aan het gooien. In het geval van PV met een pomp kan je als je boilers op temperatuur zijn je stroom ergens anders verbruiken.
Heb even op je FB gekeken ik geloof direct dat je in de winter veel olie moet verstoken daar, maar dat ga je toch nooit oplossen met een warmtepomp icm zonnepanelen zonder salderen/feed-in? (korte dagen, sneeuw op panelen)
“Oplossen” ga ik het nooit.
Er zal altijd een hulpbron moeten zijn, nu is dat olie, later eventueel pellets.
Maar de infrastructuur van de olie is er, en de olieprijs moet erg veel stijgen wil een palletkachel (met bijbehorende infrastructuur) gaan lonen.
Het grootste deel van december en januari heb ik maar 4 uur direct zonlicht. Daarna kom de zon boven de berg uit, en heb ik meteen 8 uur per dag zon.
Meer uren heeft ook weinig zin, omdat dan de stralingshoek verkeerd is, en voor een roterend paneel heb ik geen plek.
Maar december is toch een relatief rustige maand, waarin ik maar beperkt warmte en water nodig heb. Het seizoen begint pas echt op 27 december.
Januari is dan wat kostbaar, maar de piekdrukte en februari en maart kan ik dan al voor een groot deel afdekken.
Sneeuw op de panelen zal geen probleem zijn, de panelen komen op een talud te liggen direct op het zuiden gericht.
Ik moet toch sneeuw ruimen (ben bij een flinke sneeuwbui 4 a 5 uur bezig), dus panelen vegen kan er dan ook nog wel bij.
Maar goed, die problemen zal ik met een zonneboiler ook hebben. Ik zal nooit van een hulpbron afkomen.
En feed-in/saldering, dat is leuk zolang het duurt, maar het is wachten tot ze het in Nederland ook de nek omdraaien.
Er zal altijd een hulpbron moeten zijn, nu is dat olie, later eventueel pellets.
Maar de infrastructuur van de olie is er, en de olieprijs moet erg veel stijgen wil een palletkachel (met bijbehorende infrastructuur) gaan lonen.
Het grootste deel van december en januari heb ik maar 4 uur direct zonlicht. Daarna kom de zon boven de berg uit, en heb ik meteen 8 uur per dag zon.
Meer uren heeft ook weinig zin, omdat dan de stralingshoek verkeerd is, en voor een roterend paneel heb ik geen plek.
Maar december is toch een relatief rustige maand, waarin ik maar beperkt warmte en water nodig heb. Het seizoen begint pas echt op 27 december.
Januari is dan wat kostbaar, maar de piekdrukte en februari en maart kan ik dan al voor een groot deel afdekken.
Sneeuw op de panelen zal geen probleem zijn, de panelen komen op een talud te liggen direct op het zuiden gericht.
Ik moet toch sneeuw ruimen (ben bij een flinke sneeuwbui 4 a 5 uur bezig), dus panelen vegen kan er dan ook nog wel bij.
Maar goed, die problemen zal ik met een zonneboiler ook hebben. Ik zal nooit van een hulpbron afkomen.
En feed-in/saldering, dat is leuk zolang het duurt, maar het is wachten tot ze het in Nederland ook de nek omdraaien.
Verwijderd
Maar wat is nu het doel? wat wil bereiken? " autonoom" worden?
Gas/olie verminderen? Electra verminderen?
Gas/olie verminderen? Electra verminderen?
Hoofddoel is de maandlasten te verlagen.
Dit door de warmwatervoorziening en warmtevoorziening voor een deel over te laten nemen door een combinatie van PV en een warmtepomp.
En dus olie (water en warmte) en elektriciteitsverbruik (warmte) verlagen.
As ik het eventuele overschot aan elektriciteit dan ook nog voor de rest van de bedrijfsvoering kan gebruiken is dat mooi meegenomen.
Dit door de warmwatervoorziening en warmtevoorziening voor een deel over te laten nemen door een combinatie van PV en een warmtepomp.
En dus olie (water en warmte) en elektriciteitsverbruik (warmte) verlagen.
As ik het eventuele overschot aan elektriciteit dan ook nog voor de rest van de bedrijfsvoering kan gebruiken is dat mooi meegenomen.
Verwijderd
Paar van die 300 liter warmteboliers, hebben we het laatst over gehad, is een topic voor aangemaakt geloof ik.
Zo de kogel is hier ook door de kerk. Voor de woonkamer heb ik uiteindelijk de Mitsubishi Electric Kirigamine MSZ-FH35VE aangeschaft. De Urura Sarara kwam niet door de WAF, maar deze is ook niet verkeerd (A+++).
Komend weekend als het een beetje aardig weer is wil ik hem verder aansluiten. Hij krijgt een eigen groep en kWh meter en wordt aangesloten op de PVOutput monitoring via de Arduino solarmeter.
Dan binnenkort nog wat paneeltjes erbij op het westdak en dan zal de rek er wel uit zijn qua WAF
Hangt er nu nog een beetje verloren bij:
Komend weekend als het een beetje aardig weer is wil ik hem verder aansluiten. Hij krijgt een eigen groep en kWh meter en wordt aangesloten op de PVOutput monitoring via de Arduino solarmeter.
Dan binnenkort nog wat paneeltjes erbij op het westdak en dan zal de rek er wel uit zijn qua WAF

WAF

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@marcel3
Als dat kastje rechtsonder je wifi-connectie is, dan kan je die wegwerken in de omkasting zelf. Althans, dat ging bij mij wel :-)
Succes!
Als dat kastje rechtsonder je wifi-connectie is, dan kan je die wegwerken in de omkasting zelf. Althans, dat ging bij mij wel :-)
Succes!
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Dank voor de tip. Ik heb de WIFI module nog even niet besteld. Wil eerst kijken of de weektimer volstaat voor verwarmen. Koelen wil ik toch alleen doen als er iemand aanwezig is.shthpnz schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:11:
@marcel3
Succes!
Het "kastje" rechtsonder is de 3D sensor waarmee je je door de luchtstroom kan laten achtervolgen, of juist niet. Beetje een gimmick. Er zit nu nog een soort piepschuim donut omheen,die er na de installatie af kan.
Marcel3D😄
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Mooi, weer iemand die gasverbruik vermindert.marcel3 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:12:
Zo de kogel is hier ook door de kerk. Voor de woonkamer heb ik uiteindelijk de Mitsubishi Electric Kirigamine MSZ-FH35VE aangeschaft. De Urura Sarara kwam niet door de WAF, maar deze is ook niet verkeerd (A+++).
[afbeelding]
Kan zo snel de specs niet vinden van de MSZ-FH35VE in combinatie met de buitenunit.
Kwam de Ururu niet door de WAF omdat deze groter was? Wat zijn de verschillen?
Het is deze (overigens niet hier aangeschaft):ZuinigeRijder schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:26:
[...]
Mooi, weer iemand die gasverbruik vermindert.
Kan zo snel de specs niet vinden van de MSZ-FH35VE in combinatie met de buitenunit.
Kwam de Ururu niet door de WAF omdat deze groter was? Wat zijn de verschillen?
https://www.alklima.nl/producten/set/wand-unit-fh/wsh-fh35i/
De specs vd Daikin zijn in alle opzichten beter en bovendien heb je de ventilatie en bevochtigingsmogelijkheden, al zie ik dat toch ook een beetje als gimmicks. De Daikin binnenunit had echter helaas een te lage WAF. Inderdaad vanwege de grootte en profiel.
De specs van de WSH-FH35i zijn gewoon goed, dus niets om je te schamen.marcel3 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:14:
[...]
Het is deze (overigens niet hier aangeschaft):
https://www.alklima.nl/producten/set/wand-unit-fh/wsh-fh35i/
De specs vd Daikin zijn in alle opzichten beter en bovendien heb je de ventilatie en bevochtigingsmogelijkheden, al zie ik dat toch ook een beetje als gimmicks. De Daikin binnenunit had echter helaas een te lage WAF. Inderdaad vanwege de grootte en profiel.
SCOP 5.1
Verwarmingscapaciteit bij -10 °C 3,6 kW
Ben benieuwd hoe deze jou gaat bevallen. Jammer dat het winterseizoen voorbij is
Ach ja, dan eerst maar eens lekker koelen in de zomer, laat maar komen dat typisch Nederlandse benauwde plakweerZuinigeRijder schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:11:
[...]
De specs van de WSH-FH35i zijn gewoon goed, dus niets om je te schamen.
SCOP 5.1
Verwarmingscapaciteit bij -10 °C 3,6 kW
Ben benieuwd hoe deze jou gaat bevallen. Jammer dat het winterseizoen voorbij is
Misschien al voorbij gekomen, maar even over de vergelijking tussen benodigde m3 gas en kWh elektriciteit.
Er wordt hier vaak gezegd: 1 m3 is ongeveer 8 kWh. Elders op internet vind je waarden tussen ca 6 en 10. Een flinke bandbreedte, als je het toch over flinke investeringen en terugverdientijden hebt. Waarom zou het 8 (of iets anders) zijn?
Er wordt hier vaak gezegd: 1 m3 is ongeveer 8 kWh. Elders op internet vind je waarden tussen ca 6 en 10. Een flinke bandbreedte, als je het toch over flinke investeringen en terugverdientijden hebt. Waarom zou het 8 (of iets anders) zijn?
Het hangt in elk geval van je effectieve COP af en het rendement van het gastoestel waarmee je vergelijkt, verder lijkt het me een sigarenkistjesberekening, maar ik kan me vergissen. Ik kom in elk geval op een veel lager aantal kWh uit per m3.
Edit: en bij het rendement van het gastoestel zou je eigenlijk ook moeten kijken naar systeemverliezen die bij een CV hoger zullen zijn dan een l/l warmtepomp
Edit: en bij het rendement van het gastoestel zou je eigenlijk ook moeten kijken naar systeemverliezen die bij een CV hoger zullen zijn dan een l/l warmtepomp
[ Voor 25% gewijzigd door marcel3 op 12-03-2015 11:35 ]
@marcel3, bedankt. Een nog lager aantal kWh's benodigd is alleen maar mooi als gas vervangen moet gaan worden.
Als we toch van het gas af moeten (zie oa de discussie in de kroeg), dan zou de vraag bijv kunnen zijn om op het beperkte dakoppervlak alleen PV te leggen (+warmtepomp) of bijv PV + ZB (en wellicht warmtepomp).
Er zijn natuurlijk veel meer variabelen en aannames, zoals alleen al de aanname (hoop?) dat we stroom kunnen blijven salderen; maar een ZB komt er vaak toch niet heel erg gunstig uit qua investering/besparing. Dan wellicht te denken aan: zoveel PV als mogelijk/nodig, een (bijv) LL-WP beneden en boven (lastiger boven: meerdere slaapkamers, hmmm), elektrisch koken en tapwater verwarmen met een WP-boiler (?) - niet echt verdiept nog in WP-boilers, misschien zijn er slimmere ideeën. Door de zon (voor)verwarmen klinkt dan toch ook interessant, met een ZB. Qua dak in elk geval zou PV met ZB 'concurreren'.
(Verder uiteraard naast zaken als goede isolatie, WTW...)
Er zijn natuurlijk veel meer variabelen en aannames, zoals alleen al de aanname (hoop?) dat we stroom kunnen blijven salderen; maar een ZB komt er vaak toch niet heel erg gunstig uit qua investering/besparing. Dan wellicht te denken aan: zoveel PV als mogelijk/nodig, een (bijv) LL-WP beneden en boven (lastiger boven: meerdere slaapkamers, hmmm), elektrisch koken en tapwater verwarmen met een WP-boiler (?) - niet echt verdiept nog in WP-boilers, misschien zijn er slimmere ideeën. Door de zon (voor)verwarmen klinkt dan toch ook interessant, met een ZB. Qua dak in elk geval zou PV met ZB 'concurreren'.
Voor mij geldt, voorheen: 0.60 m3/graaddag met HR ketel, nu (vanaf 14 november) 0.68 kWh/graaddag met de Daikin Ururu Sarara met een SCOP van 5.73zeegerd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:42:
@marcel3, bedankt. Een nog lager aantal kWh's benodigd is alleen maar mooi als gas vervangen moet gaan worden.Als we toch van het gas af moeten (zie oa de discussie in de kroeg), dan zou de vraag bijv kunnen zijn om op het beperkte dakoppervlak alleen PV te leggen (+warmtepomp) of bijv PV + ZB (en wellicht warmtepomp).
@ZuinigeRijder bedankt. Je bent dus meer dan 2x voordeliger uit, kort door de bocht gezien (oa bij 0,65 euro/m3 en 0,23 euro/kWh).
Vraagje: ik neem aan dat je dan 1 inblaas(verwarmings)punt hebt in de woonkamer, nl de binnenunit zelf. Vergeleken met bijv 2 of 3 radiatoren (meer verwarmingspunten), verwarmt dat qua comfort/snelheid wel naar wens?
Het klinkt mij qua verbruik(skosten) goed in de oren. Met de bovenverdieping zit ik dan iets meer, waarschijnlijk ook een (kleinere) unit nodig, maar meerdere vertrekken te verwarmen. Met 1 verwarmingspunt lastig. Zijn daar al handige oplossingen voor bedacht?
Vraagje: ik neem aan dat je dan 1 inblaas(verwarmings)punt hebt in de woonkamer, nl de binnenunit zelf. Vergeleken met bijv 2 of 3 radiatoren (meer verwarmingspunten), verwarmt dat qua comfort/snelheid wel naar wens?
Het klinkt mij qua verbruik(skosten) goed in de oren. Met de bovenverdieping zit ik dan iets meer, waarschijnlijk ook een (kleinere) unit nodig, maar meerdere vertrekken te verwarmen. Met 1 verwarmingspunt lastig. Zijn daar al handige oplossingen voor bedacht?
Inderdaad, ik heb 1 inblaaspunt, voor het verwarmen van de hele benedenverdieping (175 m3). Dit verwarmd snel genoeg. Zie deze post.zeegerd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:38:
@ZuinigeRijder bedankt. Je bent dus meer dan 2x voordeliger uit, kort door de bocht gezien (oa bij 0,65 euro/m3 en 0,23 euro/kWh).
Op de bovenverdieping verwarm ik niet met CV, wij zelf hebben nooit verwarming aan op onze slaapkamer. De kinderen hebben een klein kacheltje van 500 Watt om als het heel koud is hun slaapkamer te verwarmen. De badkamer verwarmen we met een straalkachel met automatische uitschakeling op een schakelklok als het heel koud is. Zie deze post.

CV gebruiken we nog alleen voor douchen. Koken doen we op stroom en beneden hebben we een keukenboilertje.
"2x wp begane vloer en bovenverdieping"zeegerd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:38:
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
@ZuinigeRijder / BenEco, bedankt! Ik zal dit topic eens verder lezen.
Als je zoals zuinigerijder en veel andere mensen op de slaapkamers niet of nauwelijks stookt, kun je daar ook volstaan met wat meer betaalbare warmtepompen uit de "sub-top", denk bijvoorbeeld aan een inverter WP van LG, die zie ik al voor 6 a 700 euro voorbij komen ex installatie. Dikke bonus is de mogelijkheid om op warme avonden te koelen.
[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 12-03-2015 16:12 ]
Wat betreft die 8kWh/m3, dat heeft niets te maken met warmtepompen. De bovenwaarde voor Nederlands aardgas is 35.17 MJ/m3 (volledige condensatie). Een kW is 3.6 MJ, dus dan kom je op 9.8 kWh/m3. Als je rekent met de onderwaarde (condensatie gaat lang niet altijd heel geweldig) van 31.65 MJ dan kom je op 8.8 kWh/m3. Je verliest nog een beetje wat de schoorsteen in gaat en dan kom je op 8 kWh/m3.
Voor een warmtepomp met een SCOP van 5.7 kom je dan op iets van 1.4 kWh als vervanging van een m3 gas. Ik zit zelf op 1.17 en de meesten hier doen het wat beter dan 1.4, omdat het weer in Nederland de laatste tijd (en ik denk ook uberhaupt) wat milder is dan de referentie voor de SCOP bepaling, waardoor de effeciency nog wat beter is (hogere buitentemperaturen geven hogere COP waarden).
Voor een warmtepomp met een SCOP van 5.7 kom je dan op iets van 1.4 kWh als vervanging van een m3 gas. Ik zit zelf op 1.17 en de meesten hier doen het wat beter dan 1.4, omdat het weer in Nederland de laatste tijd (en ik denk ook uberhaupt) wat milder is dan de referentie voor de SCOP bepaling, waardoor de effeciency nog wat beter is (hogere buitentemperaturen geven hogere COP waarden).
@robhuls thx, duidelijke uitleg.
Afgelopen weekend ondanks het gure weer toch maar aan de slag gegaan met de nieuwe WP. De zaterdag was ik grotendeels kwijt met werk in de kruipruimte. Kabel trekken vanaf de nieuwe groep in de meterkast kostte een half uurtje, de rest van de dag heb ik me vermaakt met het herstellen van marterschade
.
De volgende dag kon ik verder met het leukere werk:
Doorvoer en plateautje maken en de kabel netjes wegwerken:

Systeem vacumeren:

En hij doet het!!!

Zowel de buitenunit als binnenunit draaien echt superstil. Enig minpuntje is de 3D i See sensor die voortdurend stapsgewijs ronddraait en daarbij soms de behuizing in trilling brengt met een bromtoontje tot gevolg. Misschien dat ik hem binnenkort maar een stukje uit elkaar haal om te kijken of er nog iets te smeren/aan te draaien valt. Maar verder so far so good.

De volgende dag kon ik verder met het leukere werk:
Doorvoer en plateautje maken en de kabel netjes wegwerken:

Systeem vacumeren:

En hij doet het!!!

Zowel de buitenunit als binnenunit draaien echt superstil. Enig minpuntje is de 3D i See sensor die voortdurend stapsgewijs ronddraait en daarbij soms de behuizing in trilling brengt met een bromtoontje tot gevolg. Misschien dat ik hem binnenkort maar een stukje uit elkaar haal om te kijken of er nog iets te smeren/aan te draaien valt. Maar verder so far so good.
@marcel3,
Ziet er netjes uit, heb je de installatie geheel zelf gedaan?
Veel plezier van je WarmtePomp net als velen in dit topic.
Ziet er netjes uit, heb je de installatie geheel zelf gedaan?
Veel plezier van je WarmtePomp net als velen in dit topic.
Staat ie gewoon los op het hout, en het hout ook niet vast op de tegels? Lijkt me niet echt wenselijk
Trouwens waar heb je'm weg en hoe is je keuze gevallen op mitsubishi
Trouwens waar heb je'm weg en hoe is je keuze gevallen op mitsubishi
[ Voor 26% gewijzigd door PolderPloer! op 19-03-2015 00:00 ]
@BenEco: Dankje. Installatie inderdaad zelf gedaan.
@PolderPloer!: Inmiddels is de buitenunit vastgeschroefd op de balkjes. Ik heb hem bij een winkel in Italië besteld. De prijzen van inverter warmtepompen liggen daar zoveel lager dat het zelfs met verzendkosten stukken goedkoper was. Dat geldt niet voor alle merken trouwens, voor Daikin zijn de verschillen niet interessant.
De keuze voor deze was een compromis. Ik wilde zelf liever de Ururu Sarara, maar mijn vrouw sprak daar haar veto over uit. Met deze kon ze nog (net) leven. De specificaties komen aardig in de buurt van de Daikin, maar dan wel zonder een paar van de leuke extra's.
@PolderPloer!: Inmiddels is de buitenunit vastgeschroefd op de balkjes. Ik heb hem bij een winkel in Italië besteld. De prijzen van inverter warmtepompen liggen daar zoveel lager dat het zelfs met verzendkosten stukken goedkoper was. Dat geldt niet voor alle merken trouwens, voor Daikin zijn de verschillen niet interessant.
De keuze voor deze was een compromis. Ik wilde zelf liever de Ururu Sarara, maar mijn vrouw sprak daar haar veto over uit. Met deze kon ze nog (net) leven. De specificaties komen aardig in de buurt van de Daikin, maar dan wel zonder een paar van de leuke extra's.
Vandaag ook mijn Daikin Ururu Sarara ontvangen en op laten hangen door de mannen van ClimaSense, ik geloof dat ze hofleverancier voor de tweakers zijn :-)
Mijn vrouw was thuis en heeft de hele installatie inclusief aanleg goedgekeurd, ze vond het hele aardige mensen zei ze, dat is dan ook weer mooi meegenomen.
Ze hebben bij mij een gat schuin door de muur geboord omdat dat de mooiste oplossing was en ik moet zeggen, prima meegedacht van de mannen. Ik had zelf niet op het idee gekomen.
Zowel de binnenunit als de buiteninstallatie zijn netjes afgewerkt.
De unit maakt met ventilatiestand jammergenoeg wel iets meer geluid als ik had gehoopt, met ventilatie is hij hoorbaar maar ook niet storend. De mechanische ventilator hoorde je ook.
Aangezien ik na mijn verbouwing geen mechanische ventilatie en ook geen roosters meer heb is de Daiking mijn frisse lucht voorziening.
De warmte die de unit afgeeft is anders als de straling die ik van stadsverwarming gewend ben. Het is denk ik even wennen. Wel een aangename warmte.
Ik zal straks even wat foto's aan deze post toevoegen. Ben nu even aan het spelen en meten.
"Sfeerimpressie" hij valt niet uit de toon.

Aan het einde van de deur schuin naar buiten geboord

Aan de andere kant net langs de latei

Hoekje om naar de buitenunit

Erg blij met de manier waarop het is aangesloten. Petje af.
Mijn vrouw was thuis en heeft de hele installatie inclusief aanleg goedgekeurd, ze vond het hele aardige mensen zei ze, dat is dan ook weer mooi meegenomen.
Ze hebben bij mij een gat schuin door de muur geboord omdat dat de mooiste oplossing was en ik moet zeggen, prima meegedacht van de mannen. Ik had zelf niet op het idee gekomen.
De unit maakt met ventilatiestand jammergenoeg wel iets meer geluid als ik had gehoopt, met ventilatie is hij hoorbaar maar ook niet storend. De mechanische ventilator hoorde je ook.
Aangezien ik na mijn verbouwing geen mechanische ventilatie en ook geen roosters meer heb is de Daiking mijn frisse lucht voorziening.
De warmte die de unit afgeeft is anders als de straling die ik van stadsverwarming gewend ben. Het is denk ik even wennen. Wel een aangename warmte.
Ik zal straks even wat foto's aan deze post toevoegen. Ben nu even aan het spelen en meten.

[ Voor 18% gewijzigd door Philos31 op 19-03-2015 16:27 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wel één dingetje. Ik kan me heel erg vergissen, maar het lijkt er wel op alsof ze dwars door je latei zijn gegaan?
iemand een idee wat een goede warmtepomp is om een boiler te vervangen en daarbij verdere energie in bij verwarming van het huis te doen dmv het liefst een enkele ventilatie uitgang? liefst daarbij ook nog kunnen koelen zoals warmtepompboilers meestal wel kunnen.
zijn redelijk wat aanbieders en heb bv gelezen dat Stiebel elektron een vrij slechte naam heeft opgebouwd.
gezien de laatst kwh cijfers is het wel belangrijk dat de pomp zowel water als ook verwarming doet, want daar is toch nog wel mooie besparing mogelijk. om niet het hele huis te hoeven ombouwen zal het alleen als bijverwarming gaan dienen, wat de elektrische kachels nu ook eigenlijk doen ivm houtkachel. dus dmv een enkele ventilatie schacht of als het niet anders kan een enkele radiator. dit komt dan uit in de keuken, welke open is verbonden aan de woonkamer.
uiteraard noodzakelijk dat boiler voorrang heeft voor verwarmen en de warmte voorziening dmv thermostaat werkt.
vervanging voor boiler (2 personen) en hulpje voor elektrisch verwarmd huis die al aan max aantal zonnepanelen zit (dak is vol
).
zijn redelijk wat aanbieders en heb bv gelezen dat Stiebel elektron een vrij slechte naam heeft opgebouwd.
gezien de laatst kwh cijfers is het wel belangrijk dat de pomp zowel water als ook verwarming doet, want daar is toch nog wel mooie besparing mogelijk. om niet het hele huis te hoeven ombouwen zal het alleen als bijverwarming gaan dienen, wat de elektrische kachels nu ook eigenlijk doen ivm houtkachel. dus dmv een enkele ventilatie schacht of als het niet anders kan een enkele radiator. dit komt dan uit in de keuken, welke open is verbonden aan de woonkamer.
uiteraard noodzakelijk dat boiler voorrang heeft voor verwarmen en de warmte voorziening dmv thermostaat werkt.
vervanging voor boiler (2 personen) en hulpje voor elektrisch verwarmd huis die al aan max aantal zonnepanelen zit (dak is vol
Nukezone FTW
Ja dat zou je denken, maar mijn latei is 1 steen breed,marcel3 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:11:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wel één dingetje. Ik kan me heel erg vergissen, maar het lijkt er wel op alsof ze dwars door je latei zijn gegaan?
Binnen is alleen een aftmmerplaat boven de deur en een beetje steenwol.
Ze zijn dus schuin langs de latei naar buiten zoals je op de buitenfoto kunt zien.
[ Voor 18% gewijzigd door Philos31 op 19-03-2015 19:27 ]
Dat lijkt zo omdat de afwerkkap een beetje naar links zit, hij gaat dus echt alleen door de muur.
Verwijderd
Hofleverancier haha
Lijkt er wel op, maar inderdaad nette installatie, speel ze!1
Lijkt er wel op, maar inderdaad nette installatie, speel ze!1
Philos31 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:05:
Vandaag ook mijn Daikin Ururu Sarara ontvangen en op laten hangen door de mannen van ClimaSense, ik geloof dat ze hofleverancier voor de tweakers zijn :-)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is me inmiddels ook gelukt om de unit aan en uit te schakelen via de shell van mijn raspberri pi, dat is handig, want ik wil de unit graag via Domoticz aansturen.
Aan en uit en temperatuur regelen lukt, van het weekend even de rest van de zooi uitzoeken en kijken of ik een leuk scriptje in elkaar kan flansen.
YouTube: Daikin controlled by domoticz
Eerste opzetje hoe je de daikin kunt aansturen via domoticz, hoop dat iemand er iets aan heeft:
http://www.domoticz.com/f...=23&t=5485&p=37509#p37509
Aan en uit en temperatuur regelen lukt, van het weekend even de rest van de zooi uitzoeken en kijken of ik een leuk scriptje in elkaar kan flansen.
YouTube: Daikin controlled by domoticz
Eerste opzetje hoe je de daikin kunt aansturen via domoticz, hoop dat iemand er iets aan heeft:
http://www.domoticz.com/f...=23&t=5485&p=37509#p37509
[ Voor 30% gewijzigd door Philos31 op 20-03-2015 08:03 ]
Zelf heb ik erg veel interesse in een L/L warmtepomp als hoofdverwarming van mijn woning.
Wij hebben nu een gaskachel en die moet eruit.
Ik zit te twijfelen tussen een Daikin Ururu Sarara 3.5 Kw of een 5 Kw model.
Eventueel kan ik bijverwarmen met elektrische kacheltjes boven, maar het liefst niet.
Nu vraag ik mij af of je meerdere binnenunits aan één buitenunit kan hangen d.m.v. een splitsing in de toevoer of iets dergelijks, of is één binnenunit genoeg bij -10/15?
Mijn situatie is als volgt, voorkant huis aan de onderkant:
Totale inhoud = 250 m3
Inhoud woonruimte = 170 m3
Beneden:

Boven:
Eventueel kan ik bijverwarmen met elektrische kacheltjes boven, maar het liefst niet.
Nu vraag ik mij af of je meerdere binnenunits aan één buitenunit kan hangen d.m.v. een splitsing in de toevoer of iets dergelijks, of is één binnenunit genoeg bij -10/15?
Totale inhoud = 250 m3
Beneden:

Boven:

[ Voor 8% gewijzigd door Elsandre op 20-03-2015 15:34 ]
@Elsandre,
Je kunt met een Multisplit meerdere binnenunits aan 1 buitenunit koppelen.
Het beste is om de buitenunit centraal te plaatsen tussen alle ruimtes waar je een binnenunit ophangt ivm makkelijk montage en lengtes leidingen.
Aan je tekeningen kan ik niet zien waar de ideale plaats is voor de buitenunit.
Per ruimte 1 single unit is ook een optie.
Heb je geheel vloerverwarming kun je ook een L/W WP overwegen.
Het beste is om de buitenunit centraal te plaatsen tussen alle ruimtes waar je een binnenunit ophangt ivm makkelijk montage en lengtes leidingen.
Aan je tekeningen kan ik niet zien waar de ideale plaats is voor de buitenunit.
[ Voor 11% gewijzigd door BenEco op 20-03-2015 16:03 ]
De 3.5 kW versie heeft al een nominaal verwarmingsvermogen van ruim 5kW, het 5 kW model is daar technisch waarschijnlijk een "zusje" van met een nominaal vermogen dat nauwelijks hoger is. Voor je huiskamer is de 3.5 versie waarschijnlijk meer dan genoeg, al zul je je keuken waarschijnlijk niet echt warm krijgen en je bovenverdieping al helemaal niet, dat wordt toch bijverwarmen. Misschien een IR paneel in de badkamer? Omdat je nu ook alleen beneden een kachel hebt, kun je denk ik redelijk inschatten hoe warm/koud het boven wordt zonder bijverwarming.
Verder zijn er inderdaad ook multisplits, maar niet van de Ururu Sarara. Wel van de Emura bijvoorbeeld. De efficiëntie van een multisplit is per definitie lager dan van meerdere monosplits.
Verder zijn er inderdaad ook multisplits, maar niet van de Ururu Sarara. Wel van de Emura bijvoorbeeld. De efficiëntie van een multisplit is per definitie lager dan van meerdere monosplits.
Ik heb deze winter de CV niet hoeven te gebruiken, bij -5 graden kon de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW het nog warmhouden. Toen heb ik deze wel 24 uur aan laten staan, dus geen nachtverlaging.Elsandre schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:27:
Zelf heb ik erg veel interesse in een L/L warmtepomp als hoofdverwarming van mijn woning.
Totale inhoud = 250 m3
Beneden:
[afbeelding]
Boven:
[afbeelding]
Mijn benedenverdieping is ook ongeveer 170 m3 en gebruikte voorheen rond de 1500 m3 voor verwarmen met HR CV ketel.

Gebruikte 0.60 m3/graaddag, nu met de Ururu 0.67 kWh/graaddag (sinds november 2014).
Wanneer het echt koud is (-10) en de airco kan het niet op temperatuur houden (nog niet meegemaakt) ben ik van plan een elektrisch kacheltje in de woonkamer te laten meehelpen van 1500 Watt. Maar dat komt niet vaak meer voor.
Daikin Ururu Sarara is niet te krijgen in multisplit unit. Maar eventueel zou je een kleine en goedkopere airco boven kunnen installeren. Aangezien de meeste airco's namelijk niet genoeg verwarmingsvermogen hebben voor de begande grond/woonruimte en/of een slechte SCOP. Dat is wel een groot voordeel van de Daikin Ururu Sarara.
Dank je wel voor de informatie, buiten heb ik niet heel veel ruimte, er zouden maximaal 2 units kunnen hangen boven de openslaande deuren naar de achtertuin,BenEco schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:59:
@Elsandre,
Aan je tekeningen kan ik niet zien waar de ideale plaats is voor de buitenunit.![]()
Heel misschien één tussen de ramen van de bovenverdieping, zou misschien wel wat netter staan.

Heb geen vloerverwarming en de installatie, aanschaf en ruimte voor de boiler is voor mij teveel.
Juist het fijne van L/L is dat het lekker goedkoop is in aanschaf en energiekosten
De Ururu Sarara heeft wel een paar grote voordelen tegenover de Emura zoals COP en bevochtiging/ontvochting.marcel3 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:06:
De 3.5 kW versie heeft al een nominaal verwarmingsvermogen van ruim 5kW, het 5 kW model is daar technisch waarschijnlijk een "zusje" van met een nominaal vermogen dat nauwelijks hoger is. Voor je huiskamer is de 3.5 versie waarschijnlijk meer dan genoeg, al zul je je keuken waarschijnlijk niet echt warm krijgen en je bovenverdieping al helemaal niet, dat wordt toch bijverwarmen. Misschien een IR paneel in de badkamer? Omdat je nu ook alleen beneden een kachel hebt, kun je denk ik redelijk inschatten hoe warm/koud het boven wordt zonder bijverwarming.
Denk dan dat ik liever een 2de erbij koop dan zo'n split, weet ik ook zeker dat het genoeg capaciteit heeft.
De totale woonoppervlak beneden en boven is -/+ 170 m3ZuinigeRijder schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:22:
[...]
Ik heb deze winter de CV niet hoeven te gebruiken, bij -5 graden kon de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW het nog warmhouden. Toen heb ik deze wel 24 uur aan laten staan, dus geen nachtverlaging.
Mijn benedenverdieping is ook ongeveer 170 m3 en gebruikte voorheen rond de 1500 m3 voor verwarmen met HR CV ketel.
[afbeelding]
Gebruikte 0.60 m3/graaddag, nu met de Ururu 0.67 kWh/graaddag (sinds november 2014).
Wanneer het echt koud is (-10) en de airco kan het niet op temperatuur houden (nog niet meegemaakt) ben ik van plan een elektrisch kacheltje in de woonkamer te laten meehelpen van 1500 Watt. Maar dat komt niet vaak meer voor.
Daikin Ururu Sarara is niet te krijgen in multisplit unit. Maar eventueel zou je een kleine en goedkopere airco boven kunnen installeren. Aangezien de meeste airco's namelijk niet genoeg verwarmingsvermogen hebben voor de begande grond/woonruimte en/of een slechte SCOP. Dat is wel een groot voordeel van de Daikin Ururu Sarara.
Ik zou sowieso de deur naar boven open laten om boven ook nog redelijk warmte te krijgen.
En mogelijk boven bijverwarmen met kachel
Zie deze post van Paul C om de verschillende Daikin Ururu Sarara modellen te vergelijken.Elsandre schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:42:
[...]
De Ururu Sarara heeft wel een paar grote voordelen tegenover de Emura zoals COP en bevochtiging/ontvochting.
Denk dan dat ik liever een 2de erbij koop dan zo'n split, weet ik ook zeker dat het genoeg capaciteit heeft.

Ipv de buitenunit in het zicht te hangen heb je ook de mogelijkheid de unit uit het zicht op het plat dak van je keuken te plaatsen.Elsandre schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:42:
[...]
Dank je wel voor de informatie, buiten heb ik niet heel veel ruimte, er zouden maximaal 2 units kunnen hangen boven de openslaande deuren naar de achtertuin,
Heel misschien één tussen de ramen van de bovenverdieping, zou misschien wel wat netter staan.
[...]
+1 is de beste plek zo te zien. Je kunt er misschien zelfs 2 naast elkaar kwijt als het moet. Liever een paar meter extra koelleiding dan zo'n ding hoog aan je achtergevel.BenEco schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:16:
[...]
Ipv de buitenunit in het zicht te hangen heb je ook de mogelijkheid de unit uit het zicht op het plat dak van je keuken te plaatsen.
Dank je wel voor deze nuttige info, zo te zijn ontlopen de 3.5kw en de 5kw elkaar niet veel.
Dan kan ik net zo goed voor de 3.5kw gaan, zeker als je de dip van de 5kw ziet rond de 7 tot 13 graden Celcius (wat het meest voorkomende temperatuur in nederland is volgens mij).
marcel3 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:26:
[...]
+1 is de beste plek zo te zien. Je kunt er misschien zelfs 2 naast elkaar kwijt als het moet. Liever een paar meter extra koelleiding dan zo'n ding hoog aan je achtergevel.
Dank jullie wel voor de opmerkingBenEco schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:16:
[...]
Ipv de buitenunit in het zicht te hangen heb je ook de mogelijkheid de unit uit het zicht op het plat dak van je keuken te plaatsen.
Ik heb even snel opgemeten en de hoogte van de muur tot het kozijn is 69 cm, dus met het kozijn zou dat net uit het zicht zijn, dit heb ik uiteraard veel liever dan achter op het huis.
[ Voor 29% gewijzigd door Elsandre op 20-03-2015 19:45 ]
@Philos31 Misschien moet ik de Wifi unit maar bij bestellen, ik moet toch nog buis bij climasense bestellen (een concullega van hen had geen buis waar de Ururu buizen in passen). Aansturing ziet er mooi uit en in Domoticz kun je heerlijk los op de instellingen, dan is de timer die de unit standaard heeft toch een beetje magertjes :-). Thanks voor de info!
Top! Laat weten hoe het gaat, misschien breng je me weer op nieuwe ideeen.robhuls schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:59:
@Philos31 Misschien moet ik de Wifi unit maar bij bestellen, ik moet toch nog buis bij climasense bestellen (een concullega van hen had geen buis waar de Ururu buizen in passen). Aansturing ziet er mooi uit en in Domoticz kun je heerlijk los op de instellingen, dan is de timer die de unit standaard heeft toch een beetje magertjes :-). Thanks voor de info!
Verwijderd
Deze vraag is helemaal offtoipc maar toch ,. ik lees hier allemaal mensen die zelf scrips schrijven voor de rasberries etc dus ....
ik heb een Toon van eneco, geen klant dus lees nu alleen strrom en gas actueel af. ik wil graag die nieuwe software zodat ik dus ook mijn hue kan bedienen.... iemand een idee of ik deze software zelf kan uploaden in de toon zodat ik deze functie krijg?
ik heb een Toon van eneco, geen klant dus lees nu alleen strrom en gas actueel af. ik wil graag die nieuwe software zodat ik dus ook mijn hue kan bedienen.... iemand een idee of ik deze software zelf kan uploaden in de toon zodat ik deze functie krijg?
Even ophangen bij iemand die wel een abonnement heeft en deze dan updaten? Misschien de vraag in het [Toon] topic stellen?Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:43:
Deze vraag is helemaal offtoipc maar toch ,. ik lees hier allemaal mensen die zelf scrips schrijven voor de rasberries etc dus ....
Hoi, sinds 5 februari ben ik ook in het bezit van een Daikin Ururu Sarara. Omdat ik veel aan dit forum heb gehad zet ik hierbij ook mijn bevindingen op het het forum in de hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft.
De reden dat ik hem gekocht heb (na hier veel te hebben gelezen) en niet een ander type is vanwege de unieke mogelijkheid om ook de lucht te bevochtigen zonder veel onderhoud (zoals water toevoegen). In huis bevindt zich namelijk ook een mechanische ventilatie welke bij temperaturen onder nul zorgt voor een zeer droge (20 a 25 procent) lucht. Wat ook te merken was.
Andere pluspunten waren de hoge Scop, luchtreinigende eigenschappen en een geringe geluidsproductie. Maar dat hebben meer airco's. Maar wil je een apparaat dat alle eigenschappen in zich heeft om voor een aangenaam en gezond binnenklimaat op de gewenste temperatuur te zorgen zonder teveel dagelijks en of wekelijks onderhoud dan ben je aangewezen op de Ururu Sarara.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn als volgt:
De luchtbevochtiging werkt prima, wel maakt hij in die modus meer geluid en heeft hij problemen om onder nul de luchtvochtigheid tot 40 procent te brengen, gaat dan naar de 35 procent is echter in de praktijk voldoende (de lucht voelt dan nog steeds prettig aan) maar dat is (na onderzoek) ook logisch omdat hij maximaal een halve liter per uur aan water in de lucht kan brengen en een mechanische ventilatie doet in de ruststand toch al gauw 100 kub lucht per uur. En dan heb je die halve liter water per uur zeker nodig.
Het filteren en het reinigen van de lucht heb/had ik constant aanstaan echter daar merk je direct niets van, meer indirect waarschijnlijk wel, wel merk je zeer duidelijk dat luchtjes verdwijnen als je deze functies aanzet.
Het geluid van de buitenunit was minder dan verwacht ook na het lezen van dit forum. Men name als men op een meter afstand aan de aanzuigkant van de buitenunit staat hoort men niets. Aan de andere kant hoort men wel wat blazen op een meter afstand maar dit valt in het niet door de omgevingsgeluiden.
Het geluid van de binnenunit (windgeluid, andere soort geluiden hoor je niet) is wel meer dan verwacht zeker na het lezen van de enthousiaste reacties op dit forum. Dit windgeluid had van mij minder gemogen. Het is echter geen hinderlijk achtergrondgeluid en als de televisie aanstaat hoor je er niets van. Dit komt ook omdat de bevochtiging vaak aanstaat/stond, daardoor is er ook meer geluid.
Voor wat betreft de hoge scop, mijn bevindingen zijn ook zo dat ik verwacht dat ie deze scop van 5.7 wel zal halen.
Echter hier houd mijn positieve verhaal op, namelijk het gelijkmatig verwarmen van de benedenwoning wil niet lukken, er vormt zich een warmte laag vanaf ongeveer een meter hoogte tot het plafond en een koude laag vanaf de grond tot een meter hoog. Dit komt doordat de vloer te koud is waardoor de airco er minder snel warmte naar toe kan vervoeren dan de vloer aan koude produceert. Alle ventielatiestanden al uitgeprobeerd maar niets hielp. Ik had dit niet verwacht omdat ik er hier ook niets over gelezen had. De rest van het huis met name de bovenverdieping is wel redelijk tot goed geisoleerd. Met de radiator het huis gelijkmatig verwarmen is geen enkel probleem.
Als ik hier de bevindingen van de andere tweakers bekijk heb daar nog niemand over gehoord, dit komt waarschijnlijk doordat bij de anderen de vloer goed geisoleerd is. Dit is hier niet het geval.
Dus als iemand een koude (niet goed geisoleerde) vloer heeft dient men hier rekening mee te houden.
Dan is men waarschijnlijk beter uit met een vloermodel omdat deze net als een radiator de koude lucht vlak boven de grond op zuigt en door verwarming naar boven richting plafond verplaatst waardoor er geen koude laag kan optreden en de warmte zich egaal kan verspreiden. Maar dan heeft men geen hoge scop waardes of bevochtigingsmogelijkheden.
De reden dat ik hem gekocht heb (na hier veel te hebben gelezen) en niet een ander type is vanwege de unieke mogelijkheid om ook de lucht te bevochtigen zonder veel onderhoud (zoals water toevoegen). In huis bevindt zich namelijk ook een mechanische ventilatie welke bij temperaturen onder nul zorgt voor een zeer droge (20 a 25 procent) lucht. Wat ook te merken was.
Andere pluspunten waren de hoge Scop, luchtreinigende eigenschappen en een geringe geluidsproductie. Maar dat hebben meer airco's. Maar wil je een apparaat dat alle eigenschappen in zich heeft om voor een aangenaam en gezond binnenklimaat op de gewenste temperatuur te zorgen zonder teveel dagelijks en of wekelijks onderhoud dan ben je aangewezen op de Ururu Sarara.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn als volgt:
De luchtbevochtiging werkt prima, wel maakt hij in die modus meer geluid en heeft hij problemen om onder nul de luchtvochtigheid tot 40 procent te brengen, gaat dan naar de 35 procent is echter in de praktijk voldoende (de lucht voelt dan nog steeds prettig aan) maar dat is (na onderzoek) ook logisch omdat hij maximaal een halve liter per uur aan water in de lucht kan brengen en een mechanische ventilatie doet in de ruststand toch al gauw 100 kub lucht per uur. En dan heb je die halve liter water per uur zeker nodig.
Het filteren en het reinigen van de lucht heb/had ik constant aanstaan echter daar merk je direct niets van, meer indirect waarschijnlijk wel, wel merk je zeer duidelijk dat luchtjes verdwijnen als je deze functies aanzet.
Het geluid van de buitenunit was minder dan verwacht ook na het lezen van dit forum. Men name als men op een meter afstand aan de aanzuigkant van de buitenunit staat hoort men niets. Aan de andere kant hoort men wel wat blazen op een meter afstand maar dit valt in het niet door de omgevingsgeluiden.
Het geluid van de binnenunit (windgeluid, andere soort geluiden hoor je niet) is wel meer dan verwacht zeker na het lezen van de enthousiaste reacties op dit forum. Dit windgeluid had van mij minder gemogen. Het is echter geen hinderlijk achtergrondgeluid en als de televisie aanstaat hoor je er niets van. Dit komt ook omdat de bevochtiging vaak aanstaat/stond, daardoor is er ook meer geluid.
Voor wat betreft de hoge scop, mijn bevindingen zijn ook zo dat ik verwacht dat ie deze scop van 5.7 wel zal halen.
Echter hier houd mijn positieve verhaal op, namelijk het gelijkmatig verwarmen van de benedenwoning wil niet lukken, er vormt zich een warmte laag vanaf ongeveer een meter hoogte tot het plafond en een koude laag vanaf de grond tot een meter hoog. Dit komt doordat de vloer te koud is waardoor de airco er minder snel warmte naar toe kan vervoeren dan de vloer aan koude produceert. Alle ventielatiestanden al uitgeprobeerd maar niets hielp. Ik had dit niet verwacht omdat ik er hier ook niets over gelezen had. De rest van het huis met name de bovenverdieping is wel redelijk tot goed geisoleerd. Met de radiator het huis gelijkmatig verwarmen is geen enkel probleem.
Als ik hier de bevindingen van de andere tweakers bekijk heb daar nog niemand over gehoord, dit komt waarschijnlijk doordat bij de anderen de vloer goed geisoleerd is. Dit is hier niet het geval.
Dus als iemand een koude (niet goed geisoleerde) vloer heeft dient men hier rekening mee te houden.
Dan is men waarschijnlijk beter uit met een vloermodel omdat deze net als een radiator de koude lucht vlak boven de grond op zuigt en door verwarming naar boven richting plafond verplaatst waardoor er geen koude laag kan optreden en de warmte zich egaal kan verspreiden. Maar dan heeft men geen hoge scop waardes of bevochtigingsmogelijkheden.
[ Voor 1% gewijzigd door jamwa op 21-03-2015 23:33 . Reden: tekstuele fouten eruit halen ]
Ik zelf heb een huis uit 1991 en is de vloer redelijk goed geisoleerd. En ik heb parket. Inderdaad is dit de eerste keer dat ik dat hoor. Maar het is goed om dit te melden en misschien hebben anderen hier ook last vanjamwa schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:49:
er vormt zich een warmte laag vanaf ongeveer een meter hoogte en een koude laag vanaf de grond tot een meter hoog. Dit komt doordat de vloer te koud is waardoor de airco er minder snel warmt naar toe kan vervoeren dan de vloer aan koude produceert. Alle ventielatiestanden al uitgeprobeerd maar niets hielp. Ik had dit niet verwachtomdat ik er hier ook niets over gelezen had. De rest van het huis met name de bovenverdieping is wel redelijk tot goed geisoleerd. Met de radiator het huis gelijkmatig verwarmen is geen enkel probleem.
Hier een grafiek die de relatie aangeeft tussen gemiddelde buitentemperatuur en het verbruik van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model.
Voorheen had ik een gasverbruik met HR CV ketel van 0.60 m3/graaddag,
Vanaf november tot nu:
kWh verbruikt: 1237
Totaal aantal graaddagen: 1880
kWh/graaddag: 0.66
Gemiddelde buitentemperatuur: 4.7 ˚C
Gemiddeld per dag verbruikt in kWh: 9.7

Interessant om te melden: de piek van 20 kWh verbruik is met de airco 24 uur aan (bijna -5 graden gemiddeld). de piek van 25 kWh is met de airco aan van 6.30 tot 23:00 (bijna -3 graden gemiddeld). Dus als het heel koud is, is geen nachtverlaging beter.
Voorheen had ik een gasverbruik met HR CV ketel van 0.60 m3/graaddag,
Vanaf november tot nu:
kWh verbruikt: 1237
Totaal aantal graaddagen: 1880
kWh/graaddag: 0.66
Gemiddelde buitentemperatuur: 4.7 ˚C
Gemiddeld per dag verbruikt in kWh: 9.7

Interessant om te melden: de piek van 20 kWh verbruik is met de airco 24 uur aan (bijna -5 graden gemiddeld). de piek van 25 kWh is met de airco aan van 6.30 tot 23:00 (bijna -3 graden gemiddeld). Dus als het heel koud is, is geen nachtverlaging beter.
Dit herken ik wel, met mijn Daikin (gewone versie, geen Ururu) hou ik ook koude zones in de woonkamer. En mijn huis is van 2002 met goed geisoleerde vloer.jamwa schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:49:
Bij het stuk waar de warme lucht niet direct heen wordt geblazen voel je de koude laag boven de grond. Ik overweeg nu voor volgende winter een plafond ventilator op te hangen die dan de warme lucht naar beneden kan blazen en zo beter te mengen met de koude lucht.
Ikzelf heb ook een plafondventialor, heb dit echter nog niet uitgeprobeerd. Ga dit nog wel doen, vind het echter geen lange termijn oplossing. Ik verwacht er ook niet teveel van. Ben nog op zoek naar een andere oplossing. Bovendien was ik sowieso van plan (al voor het plaatsen van de airco) om tussen het zeil en de betonnen vloer nog een tussenlaag te plaatsen omdat de vloer frisjes is. Maar ook daar verwacht ik niet te veel van Zeker niet nu ik het bovenstaande stukje heb gelezen.gauchov6 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:30:
[...]
Dit herken ik wel, met mijn Daikin (gewone versie, geen Ururu) hou ik ook koude zones in de woonkamer. En mijn huis is van 2002 met goed geisoleerde vloer.
Bij het stuk waar de warme lucht niet direct heen wordt geblazen voel je de koude laag boven de grond. Ik overweeg nu voor volgende winter een plafond ventilator op te hangen die dan de warme lucht naar beneden kan blazen en zo beter te mengen met de koude lucht.
Van een kennis hoorde ik (een week na het installeren) dat dit zelfde probleem bij hun op het werk ook speelde. Dus dit probleem komt waarschijnlijk toch vaker voor bij wand en plafond modellen.
[ Voor 0% gewijzigd door jamwa op 21-03-2015 23:55 . Reden: tekstuele fouten eruit halen ]
Ik had hier met mijn vorige airco (Zibro SC3032) ook erg veel last van, dit heb ik in het begin opgelost door een ventilator vanaf de vloer richting de airco omhoog te laten blazen. Werkte best aardig.jamwa schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:49:
Naderhand heb ik de unit verplaatst en boven de vloer gehangen: probleem volledig opgelost. Alleen dan zit je met het koelen weer met hetzelfde probleem...
Sinds half februari heb ik de Ururu Sarara hangen (gewoon onder het plafond), en ik merk het met deze unit ook enigszins. Veel minder dan met de Zibro, maar het is ook nog niet echt koud geweest. De ventilatorsnelheid verhogen helpt omdat er dan meer luchtcirculatie in de kamer is, maar dan zit je weer met meer lawaai en tocht.
Goed dat je deze ervaring deelt. Ik denk dat het belangrijke info is voor iedereen die zelf overweegt om in dit soort technieken te investeren. We beginnen hier in NL pas nu een beetje ervaring op te doen met deze en andere soorten alternatieve vormen van verwarming. Je bent altijd zelf ook een beetje proefkonijn als je eraan begint.jamwa schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:49:
Hier hangt nu sinds een week een L/L WP. Ons huis is van 1990. Matig geïsoleerd "vrijstaand geschakeld" met een vrij forse benedenverdieping. Wat jij beschrijft daar was ik dus ook wel bang voor, maar ik moet zeggen dat het tot nu toe meevalt. De afgelopen week was het niet superkoud, maar toch een paar keer nachtvorst gehad en overdag enkele dagen met 0-5 graden en gure noordoosten wind.
Ons plafond is niet erg hoog, zo'n 2,40 m. Misschien dat dat nog een beetje helpt. En het model dat ik hier heb hangen heeft ook een "warmtebeeldcameraatje" waar oa de temperatuur van de vloer mee wordt gecontroleerd - voor wat het waard is.
Wat ik wel heb gemerkt is dat er niet teveel tussen de wandunit en de rest van de ruimte moet staan/hangen. Er hing een grote lamp ("model zeppelin") boven de eetkamertafel op een meter van de unit. Die heb ik maar even weggehaald: wordt vervangen door iets rankers. De forse eettafel zelf vlak voor de unit vormt geen probleem.
Verder heb ik gemerkt dat ik de temperatuur niet te zuinig moet instellen. Uiteindelijk regelt hij toch wel terug naar een lage stand, maar beter in het begin even wat behaaglijkheid creëren.
Overigens denk ik dat het bij nachten met strenge vorst hier ook wel eens een ander verhaal zou kunnen worden, maar de WP is hier ook nooit bedoeld als volledige vervanging van de CV. De bovenverdieping stook ik 's ochtens en 's avonds ook nog gewoon met CV met een apart aan/uit thermostaat op de badkamer (CV via installatiemenu geforceerd op de laagste stand).
In de winter heb ik de temperatuur 1 tot 2 graden hoger gezet voor meer comfort, zeker ook omdat de airco soms moet defrosten. De warmte van een airco is anders dan van een radiator. In het algemeen moet men de temperatuur iets hoger instellen dan men gewend is bij een CV/radiator. Een airco warmt een ruimte sneller op dan een CV/radiator.
Je quote de verkeerde grafiek. De bovenstaande grafiek geeft de testpunten voor de bepaling van het SCOP en de bijbehorende COP's. Ik ben er even later echter achter gekomen dat de Ururu's niet allemaal de weergegeven vermogens halen bij de laagste temperatuur en dat er een deel back-up verwarming in het verhaal zit.
Dit zijn de maximum vermogens (en bijbehorende COP) bij een gegeven temperatuur en model:

Ik wil echter ook dit grafiekje nog een keer herhalen:

Ik raad het sterk af de unit te dimensioneren op heel lage temperaturen. -3 Celsius is genoeg om 99% van de tijd voldoende vermogen te hebben. Die laatste 1-2% kun je beter met een elektrisch kacheltje aanvullen. Dat is veel kosteneffectiever. Omdat het aanvullen is (de WP blijft ook draaien) hoef je maar een fractie 1% van de warmte met weerstandsverwarming te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 22-03-2015 14:10 ]
Edit: Never mind, extra geluid kwam door mijn eigen instellingen. Is gefixed nu.
[ Voor 92% gewijzigd door Philos31 op 23-03-2015 12:51 ]
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik had de grafiek al eerder gezien maar het kwartje valt nu pas. Ik heb het afgelopen jaar met de warmtepomp ( L/W, L/L doet er even niet toe ) een aantal dagen gehad dat de warmtepomp het niet trok. Ik heb op die dagen de ketel aan gehad. Dat heeft me naar verhouding nog aanzienlijk wat gas gekost. Schat zo ergens in tussen de 30 en 50m3 op een totaal van 130m3.Paul C schreef op zondag 22 maart 2015 @ 14:09:
Ik wil echter ook dit grafiekje nog een keer herhalen:
[afbeelding]
Ik raad het sterk af de unit te dimensioneren op heel lage temperaturen. -3 Celsius is genoeg om 99% van de tijd voldoende vermogen te hebben. Die laatste 1-2% kun je beter met een elektrisch kacheltje aanvullen. Dat is veel kosteneffectiever. Omdat het aanvullen is (de WP blijft ook draaien) hoef je maar een fractie 1% van de warmte met weerstandsverwarming te doen.
Ik had dat achteraf prima met een paar kWh af kunnen vangen. Dat zou betekenen dat we onder de 100m3 uit gaan komen en de hele gasaansluiting er mogelijk uit kan.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heeft het op dat soort dagen nog wel zin om de ELGA aan te houden als basisverwarming? Anders zou het betekenen dat je juist op die koudste dagen dus volledig elektrisch moet verwarmen met een COP=1. Je hebt het dan wel over serieus wat elektrische kacheltjes.mkleinman schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:57:
[...]
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik had de grafiek al eerder gezien maar het kwartje valt nu pas. Ik heb het afgelopen jaar met de warmtepomp ( L/W, L/L doet er even niet toe ) een aantal dagen gehad dat de warmtepomp het niet trok. Ik heb op die dagen de ketel aan gehad. Dat heeft me naar verhouding nog aanzienlijk wat gas gekost. Schat zo ergens in tussen de 30 en 50m3 op een totaal van 130m3.
Ik had dat achteraf prima met een paar kWh af kunnen vangen. Dat zou betekenen dat we onder de 100m3 uit gaan komen en de hele gasaansluiting er mogelijk uit kan.
Op de koudste dagen van dit jaar trok de ELGA het net niet. Dat wil zeggen dat de ELGA het net niet op temperatuur kon houden en het huis afkoelde. Dan praat je over max 0.5 graden over 18 uur. Dat kan ik in de woonkamer met gemak afvangen met een elektrisch kacheltje van 1000W.marcel3 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:29:
[...]
Heeft het op dat soort dagen nog wel zin om de ELGA aan te houden als basisverwarming? Anders zou het betekenen dat je juist op die koudste dagen dus volledig elektrisch moet verwarmen met een COP=1. Je hebt het dan wel over serieus wat elektrische kacheltjes.
Op dat soort dagen gaat er naast 20kWh in de warmtepomp alsnog 6m3 gas doorheen. ( Gasketel is verschrikkelijk inefficient! ). Puur naar de prijs gekeken kan ik dan een additionele 17kWh in een elektrisch kacheltje stoppen zonder er financieel op achteruit te gaan.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat de CV een dure klant is, ontdekte ik ook deze winter. 'Omdat het kan', wordt de begane grond nu constant op zo'n 21,5 -22 graden gehouden. Op een winterdag vond mijn vrouw dat het toch wat minder warm aanvoelde dan anders, dus heb ik de CV bijgezet.mkleinman schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:41:
[...]
Op de koudste dagen van dit jaar trok de ELGA het net niet. Dat wil zeggen dat de ELGA het net niet op temperatuur kon houden en het huis afkoelde. Dan praat je over max 0.5 graden over 18 uur. Dat kan ik in de woonkamer met gemak afvangen met een elektrisch kacheltje van 1000W.
Op dat soort dagen gaat er naast 20kWh in de warmtepomp alsnog 6m3 gas doorheen. ( Gasketel is verschrikkelijk inefficient! ). Puur naar de prijs gekeken kan ik dan een additionele 17kWh in een elektrisch kacheltje stoppen zonder er financieel op achteruit te gaan.
Dat heb ik geweten. Ik was maar zo 6 m3 verder. Zonder moeite. Na een paar dagen en 34 m3 verbruik had ik het pas door, maar toen was het ook glashelder. Al mijn geïnvesteer in een nieuwe HR-ketel, Elga's en DBE's ten spijt: het hele CV-concept deugt niet. Weggegooid geld. Dat kun je ook eigenlijk niet verzinnen, zo'n systeem waar de ketel op het verste punt van het woongenot staat, de leidingen om duistere redenen extra meters maken en er vanaf de bouw bijna-kortsluit-loops zijn gemaakt die er voor zorgen dat de retourtemperatuur veel te hoog bleek. En daar waar we klagen over de lange tijd dat het duurt om warm water te krijgen in de badkamer, is dat dus constant nog extremer het geval bij het CV-gedeelte. ....
Zowel qua verbruik in Euro's als in investering is naar mijn mening een lucht/lucht warmtepomp samen met PV niet te overtreffen met z'n 0,51 kWh/gd en een aankoopbedrag van €1300,- . Het is naar mijn ervaring wel noodzakelijk dat je je vloer extreem goed isoleert, anders blijft de vertikale temperatuurgradient te hoog als je je binnenunit decent wilt laten blazen. Maar een vloer echt goed isoleren is lowtech, kost je hooguit €400,- en wat veel wilskracht.
Dus ja, het is inderdaad veel slimmer om bij ervaren comfortverlies een weerstandsverwarmer bij te zetten.
Ik had een steile leercurve dit jaar
Verwarm jij in de winter structureel bij op de bovenverdieping/badkamer, of red jij het door beneden een deur open te laten staan?shthpnz schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:12:
[...]
Dus ja, het is inderdaad veel slimmer om bij ervaren comfortverlies een weerstandsverwarmer bij te zetten.
Ik had een steile leercurve dit jaar
Ik merkte de afgelopen week al dat het boven echt steenkoud wordt wanneer ik alleen beneden verwarm met de L/L WP. Op de slaapkamers is dat geen probleem, daar stond de verwarming al nooit aan, maar in de badkamer en de babykamer stook ik nu gewoon nog bij met de CV om het behaaglijk te houden.
@Marcel3
Ja alleen de begane grond is warm. En dat was ook zo toen de CV nog de baas was in huis. Nu wel vaker de deur naar de gang-met-open-trap open gehad. Daardoor was de ergste kou weg.
Mijn context: ik heb eigen stroom zat. Dus heb ik in de winter 24/7 electrische vloerverwarming aan in de badkamer. Op een graad of 18. Daarnaast heb ik in de winter de ledspotjes in de badkamer verwisseld door zo'n wit licht en veel warmte uitstralende IR-lamp. [hier eerder genoemd] Dat vond met name mijn vrouw erg behaaglijk. Die knalt de temperatuur zo tot boven de 25 graden. Die heb ik door dat eclatante succes ook in de WC op de begane grond gedraaid. Ik mag ze niet meer terug omwisselen :-) Zo'n lamp kost niks, maar slurpt -als ie aan is- wel evenveel als de WP: 375W
Mijn zoon was tot februari jl thuiswonend en studeerde op zijn zolderkamer. Hem heb ik een weerstandskachel gegeven. En hij 'eiste' ook zo'n IR-lamp. Met het setje was hij prima tevreden.
Wellicht is zo'n IR-lamp ook een oplossing voor jouw badkamer; je babykamer, ja dat ligt natuurlijk wel precairder. Ik kan je keuze wel begrijpen.
Ik lees nu pas dat ook jij je WP in Italie hebt gekocht. Top! Ook bij convienesempre.it? Daar heb ik de mijne opgehaald.
Ja alleen de begane grond is warm. En dat was ook zo toen de CV nog de baas was in huis. Nu wel vaker de deur naar de gang-met-open-trap open gehad. Daardoor was de ergste kou weg.
Mijn context: ik heb eigen stroom zat. Dus heb ik in de winter 24/7 electrische vloerverwarming aan in de badkamer. Op een graad of 18. Daarnaast heb ik in de winter de ledspotjes in de badkamer verwisseld door zo'n wit licht en veel warmte uitstralende IR-lamp. [hier eerder genoemd] Dat vond met name mijn vrouw erg behaaglijk. Die knalt de temperatuur zo tot boven de 25 graden. Die heb ik door dat eclatante succes ook in de WC op de begane grond gedraaid. Ik mag ze niet meer terug omwisselen :-) Zo'n lamp kost niks, maar slurpt -als ie aan is- wel evenveel als de WP: 375W
Mijn zoon was tot februari jl thuiswonend en studeerde op zijn zolderkamer. Hem heb ik een weerstandskachel gegeven. En hij 'eiste' ook zo'n IR-lamp. Met het setje was hij prima tevreden.
Wellicht is zo'n IR-lamp ook een oplossing voor jouw badkamer; je babykamer, ja dat ligt natuurlijk wel precairder. Ik kan je keuze wel begrijpen.
Ik lees nu pas dat ook jij je WP in Italie hebt gekocht. Top! Ook bij convienesempre.it? Daar heb ik de mijne opgehaald.
[ Voor 10% gewijzigd door shthpnz op 25-03-2015 15:31 ]
Hé grappig. Inderdaad komt die van mij daar ook vandaan. Is het kleine halfzusje van die van jou.shthpnz schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:18:
@Marcel3
Ik heb inmiddels al 2kWp bijbesteld voor op het westdak, dus als het goed is heb ik komende winter ook nog wat "ruimte" om met IR/elektrische kacheltjes te spelen. De kleine is tegen die tijd ook al weer ruim een jaar, dus wordt ook tijd om die een beetje af te harden
Hoe komen jullie zo bij die Italianen terecht? Ik twijfel nog steeds tussen lucht-water en gesloten lus/aardwarmte voor ons nieuwbouwhuis. Prijs is hierbij belangrijk, maar niet doorslaggevend. Mijn installateur heeft goede ervaringen met aardwarmte en geen ervaring met lucht-water. Daarnaast het mogelijke lawaai en de lagere COP van lucht-water... En tot slot nog een merk kiezen, dat is al helemaal onwijs moeilijk. Offertes genoeg, maar ik wil niet alleen op basis van prijs kiezen. Aftersales bijvoorbeeld, erg ondergeschoven kindje en moeilijk te checken...
mmm wel wordt het tijd om een keuze te maken, vergunning is inmiddels mondeling toegezegd...
mmm wel wordt het tijd om een keuze te maken, vergunning is inmiddels mondeling toegezegd...
Voor mij is een L/L WP een relatief voordelige en snelle mogelijkheid om het gasverbruik van ons hopeloos slecht gebouwde huis terug te dringen. Daarbij wil ik wel goed spul dat het in principe jaren uithoudt, maar ik vind het ook leuk om er zelf aan te hobbyen. En als de boel daardoor onverhoopt ontploft, dan heb ik altijd de CV en houtkachel nog.PolderPloer! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:23:
Hoe komen jullie zo bij die Italianen terecht? Ik twijfel nog steeds tussen lucht-water en gesloten lus/aardwarmte voor ons nieuwbouwhuis. Prijs is hierbij belangrijk, maar niet doorslaggevend. Mijn installateur heeft goede ervaringen met aardwarmte en geen ervaring met lucht-water. Daarnaast het mogelijke lawaai en de lagere COP van lucht-water... En tot slot nog een merk kiezen, dat is al helemaal onwijs moeilijk. Offertes genoeg, maar ik wil niet alleen op basis van prijs kiezen. Aftersales bijvoorbeeld, erg ondergeschoven kindje en moeilijk te checken...
Jij zit duidelijk in een andere situatie. Je hebt nu de kans om het goed te doen. Kies voor een betrouwbare installateur en kies voor een optie die je over pak m beet 20 jaar het beste rendement en comfort geeft. Als je nu de kans hebt (ook financieel natuurlijk) om iets met aardwarmte te doen, dan zou ik dat serieus overwegen.
Als je nieuwbouwhuis op heipalen komt zou je dit eens kunnen overwegen.PolderPloer! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:23:
http://www.kodi.nl/dienst...-systemen/energieheipaal/
hehe, geen heipalen, vlakke betonnen plaat.BenEco schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:26:
[...]
Als je nieuwbouwhuis op heipalen komt zou je dit eens kunnen overwegen.
http://www.kodi.nl/dienst...-systemen/energieheipaal/
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2