Heeft verder weinig te maken met een WTW systeem.
Zijn overigens ook niet zo vreselijk efficiënt volgens de specs. Alleen interessant als de binnen unit echt helemaal weggewerkt wilt hebben.
Maar als je het WTW systeem helemaal zou willen vervangen dan zou je kunnen kijken voor een (grote) multi split buiten unit waar je genoeg binnen units op kwijt kan. Het leidingwerk zou je dan eventueel wel in je kanalen kwijt kunnen. Bij ons is het zo dat er 1 groot kanaal van de zolder naar beneden gaat, en verlaagde plafonds op de hal en overloop zijn gemaakt om zo de aftakkingen naar de verschillende kamers te realiseren.
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 10:25 . Reden: Aanvulling ]

[ Voor 115% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:29 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Verwijderd

[ Voor 112% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:32 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik heb die wifi module en werkt goed. Is meer een aan/uit en temperatuur instelling dan de volledige afstandbediening. Als je hier eens kijkt zou je volgens mij met Domoticz ook een eind komen: http://www.openhab.org/features-tech.htmlPhilos31 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:27:
Heeft hier iemand ook de WIFI module bij de Daikin WP, en hoe bevalt dat, valt er nog het een of ander te programeren of is het meer een luxe afstandsbediening?
Het liefst zou ik eigenlijk mijn aankomende WP intergreren in mijn domotica systeem zodat ik afhankelijk van binnen/buitentemperatuur en aanwezigheid de WP zou kunnen sturen.
Heeft iemand hier daar toevallig al wat van geprobeert?
Hier is iemand die via Domoticz (Domotica met Raspberry pi) zn Emura aanstuurt, heb hem al gevraagd hoe.
rasper in "Domoticz - Open source domotica systeem"
hier staat de Daikin wifi module koppeling : https://github.com/openhab/openhab/wiki/Daikin-Binding
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Volgens mij is de Wifi module dit model: KKRP01Apeterpijpelink schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:11:
[...]
Ik heb die wifi module en werkt goed. Is meer een aan/uit en temperatuur instelling dan de volledige afstandbediening. Als je hier eens kijkt zou je volgens mij met Domoticz ook een eind komen: http://www.openhab.org/features-tech.html
hier staat de Daikin wifi module koppeling : https://github.com/openhab/openhab/wiki/Daikin-Binding
Eerste document op de site is de user manual.

[ Voor 97% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:31 ]
Ons huis heeft een open trap die de woonkeuken (bg), woonkamer (1e) en overloop (2e) met elkaar verbind.
Zou het werken om een unit in de woonkamer op te hangen en hiermee zowel 1 verdieping hoger als 1 verdieping lager warmte af te geven?
CV | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Weet dat Tado er is, maar nog niet voor cooling...... Iemand enig idee waar ik het over heb?
Hebbes!
https://www.sensibo.com/
Schijnt maar 159 dollar te kosten, dus dat is het proberen waard!!! (voor mij)
[ Voor 16% gewijzigd door miel op 16-02-2015 10:58 ]
Ik heb alleen ervaring met verschillende ruimtes op de benedenverdieping.Niek_ schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:03:
Hoe is jullie ervaring met het verwarmen van verschillende, met elkaar in verbinding staande ruimtes?
Ons huis heeft een open trap die de woonkeuken (bg), woonkamer (1e) en overloop (2e) met elkaar verbind.
Zou het werken om een unit in de woonkamer op te hangen en hiermee zowel 1 verdieping hoger als 1 verdieping lager warmte af te geven?
CV [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Zie deze post

Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder dan in de kamer.

[ Voor 123% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:31 ]
Weet niet wat die module kost en of die voor mijn airco beschikbaar is, dus dat zoeken we even uit.... Feedback zou ik dan regelen via de Homewizard..... dus die zou er wel degelijk zijn. Ik zoek even verder!Philos31 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:43:
[...]
En wat wil je daar dan mee bereiken? Het is een soort internet thermostaat voor (oudere) airco's. De meeste nieuwere modellen wp/aircos kunnen ook met een wifi module worden uitgerust en dan kun je ook met je smartphone vanaf afstand het apparaat aansturen.
Ik zie op die site werkelijk niets wat bijvoorbeeld de Daikins (maar ook andere merken) al vanuit zichzelf kunnen met, en zelfs voor het grootste gedeelte zonder de wifi module.
Koelen voor je thuis komt kun je programeren.
Niet koelen als er niemand is zit op de meeste nieuwere modellen wel.
Meerdere programma's voor aan en uit is op veel modellen gewoon mogelijk.
De enige toegevoegde waarde van dat ding is dus dat het via internet kan aansturen en dat doet het door de commando's vanaf internet als infrarood weer te verzenden (een soort Harmony remote via internet), niet echt een mooie oplossing en storingsgevoelig ook, wat als het signaal niet aankomt? Je hebt geen feedback van de airco zelf, je stuurt een signaal en hoopt dat het aankomt.
I.m.h.o. kun je beter kijken of je een wifi module kunt vinden voor je WP en als je dan verder wilt zelf aansturen met bijvoorbeeld Domoticz (zoek op g.o.t.) zodat je echt slimme dingen kunt doen.
Bijvoorbeeld ism een Netatmo weerstation de luchtvochtigheid en CO2 regelen in huis.
Belangrijkste punten hierbij zijn denk:Niek_ schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:03:
Hoe is jullie ervaring met het verwarmen van verschillende, met elkaar in verbinding staande ruimtes?
CV [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Isolatie
De warmte moet zich kunnen verspreiden voordat het is afgekoeld. Hoe groter en verder de ruimte hoe belangrijker de isolatie dus is.
Stookgedrag
Als je het huis laat afkoelen en daarna wilt opwarmen zullen de ruimtes die het verst zitten maar heel langzaam opwarmen. Het best is om de temperatuur constant te houden.
Met alleen een tekening valt er weinig over te zeggen. De volgende punten zijn belangrijker om te weten:
- Bouwjaar huis/ isolatie
- gewenste temperatuur (per ruimte)
- Huis gebruik (altijd iemand thuis, kachel altijd aan?)
- Huidige verbruik
Onderstaand wat meer info:
Huis betreft een tussenwoning en is in 2010 gebouwd en voor zover ik weet goed geïsoleerd (waar zou ik dat precies kunnen nagaan eigenlijk?).Tazzios schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:40:
[...]
Belangrijkste punten hierbij zijn denk:
Isolatie
De warmte moet zich kunnen verspreiden voordat het is afgekoeld. Hoe groter en verder de ruimte hoe belangrijker de isolatie dus is.
Stookgedrag
Als je het huis laat afkoelen en daarna wilt opwarmen zullen de ruimtes die het verst zitten maar heel langzaam opwarmen. Het best is om de temperatuur constant te houden.
Met alleen een tekening valt er weinig over te zeggen. De volgende punten zijn belangrijker om te weten:
- Bouwjaar huis/ isolatie
- gewenste temperatuur (per ruimte)
- Huis gebruik (altijd iemand thuis, kachel altijd aan?)
- Huidige verbruik
Temperaturen:
• woonkeuken 19/20
• woonkamer 21/22
• overige ruimtes stoken we niet, radiatoren staan op vorstbeveiliging
Op dit moment gaat op weekdagen de CV om 1530 naar 21,5 en om 2200 naar 15. Tijdens de koude dagen is de temperatuur dan zo rond 1830 van 15 naar 21,5 gebracht. In het weekeinde staat alleen het uitsignaal ingesteld, als we de CV niet aanzetten is hij het hele weekeinde uit (maar dat gebeurd zelden).
We houden nu ongeveer 800kWh per jaar over en verbruiken nog 1000m3 gas (800 CV, 200 WW schat ik). Die 800kWh stop ik nu 1:1 in een elektrisch kacheltje, maar dat moet slimmer kunnen natuurlijk
Dat wil ik in een excelsheet combineren met klimaatdata van het KNMI om zo een gemiddelde COP te berekenen voor een bepaald stookgedrag in een stookperiode.
Heeft iemand zo'n overzichtje?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Het hele huis verwarmen gaat je niet lukken als je nu zoveel gas verbruik (al in het CV tuning topic gekeken? ik vindt het huidige echt veel). Ik zou in de woonkamer een goedkope airco (+-1200) ophangen om bij te stoken bij gunstige buitentemperaturen en zomers lekker te koelen.Niek_ schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:47:
Bedankt voor jullie reacties.
[...]
Huis betreft een tussenwoning en is in 2010 gebouwd en voor zover ik weet goed geïsoleerd (waar zou ik dat precies kunnen nagaan eigenlijk?).
Temperaturen:
• woonkeuken 19/20
• woonkamer 21/22
Op dit moment gaat op weekdagen de CV om 1530 naar 21,5 en om 2200 naar 15. Tijdens de koude dagen is de temperatuur dan zo rond 1830 van 15 naar 21,5 gebracht. In het weekeinde staat alleen het uitsignaal ingesteld, als we de CV niet aanzetten is hij het hele weekeinde uit (maar dat gebeurd zelden).
We houden nu ongeveer 800kWh per jaar over en verbruiken nog 1000m3 gas (800 CV, 200 WW schat ik). Die 800kWh stop ik nu 1:1 in een elektrisch kacheltje, maar dat moet slimmer kunnen natuurlijk
Zie deze post....liquid_ice schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:53:
De COP van de Daikin wordt veel geprezen, maar ik ben op zoek naar iets van een tabel met COP waarden voor binnen & buiten temperatuur.
Dat wil ik in een excelsheet combineren met klimaatdata van het KNMI om zo een gemiddelde COP te berekenen voor een bepaald stookgedrag in een stookperiode.
Heeft iemand zo'n overzichtje?
Ik zou dan alleen maar een airco in de woonkamer hangen. Deze verwarmt een gedeelte de bovenverdieping en waarschijnlijk maar een heel klein beetje de keuken (warmte stijgt op).Niek_ schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:47:
Bedankt voor jullie reacties.
[...]
Huis betreft een tussenwoning en is in 2010 gebouwd en voor zover ik weet goed geïsoleerd (waar zou ik dat precies kunnen nagaan eigenlijk?).
Temperaturen:
• woonkeuken 19/20
• woonkamer 21/22
Om de keuken op temperatuur te houden kun je de CV gebruiken (CV thermostaat in de keuken hangen) of bijstoken met het kacheltje. De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model heeft een SCOP van 5.7, dus met 800 kWh overschot dek je ongeveer 570 m3 gas af. Maar ook zonder overschot is het verwarmen via de airco goedkoper dan CV.
[ Voor 105% gewijzigd door liquid_ice op 16-02-2015 17:07 ]
De aanbouwkeuken is middels een deur verbonden met de woonkamer, ook al staat deze de hele dag open, veel warmer dan 17 graden wordt het niet in de keuken. Met koude trek als gevolg.
Beter is om elke ruimte z'n eigen warmtebron met eigen thermostaat te geven.
Hier gaat er ook een lucht/lucht warmtepomp komen met 2 vloermodellen op 1 buitenunit.
Heeft een van jullie ervaring met Toshiba?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43455941
Als je bij -7 het huis enigszins warm weet te krijgen, dan zal bij +7 de unit bij lange na niet vollast draaien en is het rendement dus beter dan de tabel zegt. Voor een enigszins accurate berekening moet je dus de COP als functie van temperatuur en tevens deellaast weten, dus al snel een getalletje of 20. Omdat dat voor de gemiddelde EU burger veel te moeilijk wordt en voor de aircoboer veel te veel data, hebben ze hier een standaard voor gemiddeld klimaat van gemaakt en gereduceerd tot een weging met maar 4 getalletjes en dat is de beroemde en beruchte SCOP. Als je niet al te veel op max draait omdat je unit veel te klein is (typisch bij L/W units) dan zal het verbruik ergens in de buurt van de SCOP landen. Bij mij doet hij dat vrijwel exact en mijn units heeft de steun van de C.V. niet nodig gehad deze winter.
De stilte is een verademing, vooral de buitenunit is erg stil.
De binnenunit is ook vrij stil, totdat ik de bevochtiging aanzet. Je hoort dat duidelijk de ventilator (die in de buitenunit zit volgens mij) galmen door de linkerzijde van de binnenunit. Deze functie leek mij juist zo handig omdat de luchtvochtigheid in mijn kleine houten woning in de winter erg laag is. Hebben andere bezitters hier ook last van?
Ook moet ik nog een beetje rommelen met de instellingen. Ik was bang dat ik weer een koude vloer zou krijgen omdat ik dit met mijn oude Zibro ook had, deze heb ik toen vlak boven de vloer gehangen om dit probleem op te lossen. Helaas merk ik nu weer een behoorlijk temperatuurverschil tussen de vloer en het plafond, maar hopelijk valt dit nog op te lossen. Als ik de fan maximaal laat blazen worden de luchtlagen wel goed gemengd, maar dan is de herrie weer niet om aan te horen. Zo blijf je in ieder geval wel bezig
Ja, klopt. Dat realiseerde ik me op een gegeven moment ook.robhuls schreef op maandag 16 februari 2015 @ 20:52:
@liquid_ice Let wel, de genoemde tabel zijn vollast cijfers, zie ook deze post:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43455941
Als je bij -7 het huis enigszins warm weet te krijgen, dan zal bij +7 de unit bij lange na niet vollast draaien en is het rendement dus beter dan de tabel zegt. Voor een enigszins accurate berekening moet je dus de COP als functie van temperatuur en tevens deellaast weten, dus al snel een getalletje of 20. Omdat dat voor de gemiddelde EU burger veel te moeilijk wordt en voor de aircoboer veel te veel data, hebben ze hier een standaard voor gemiddeld klimaat van gemaakt en gereduceerd tot een weging met maar 4 getalletjes en dat is de beroemde en beruchte SCOP. Als je niet al te veel op max draait omdat je unit veel te klein is (typisch bij L/W units) dan zal het verbruik ergens in de buurt van de SCOP landen. Bij mij doet hij dat vrijwel exact en mijn units heeft de steun van de C.V. niet nodig gehad deze winter.
De vollast cijfers zaten tussen de 4,5 en 5,2 in m'n berekeningen.
Maar die gedailleerde data lijkt mij wel leuk, haha
Helaas kan ik niet elke knop los inleren. Het blijkt dat de gehele instelling wordt ingeleerd, waarbij alles wordt ingesteld zoals modus, temp, snelheid en richting. Dat was eerst verwarrend omdat hij niet deed wat ik verwachtte.
Nu heb ik meest gebruikte scenarios ingeleerd en in domoticz gekoppeld aan een virtuele thermostaat.
Hij warmt bij opstaan, gaat naar 18 graden bij bedtijd of als mijn mobiele telefoon buiten bereik van wifi geraakt en ik dus niet thuis ben. Domoticz heb ik op Ubuntu linux draaien met HarmonyHubControl software die ik via scripts aanstuur.
Van de zomer de koelstanden nog inleren, en programmeren dat hij warmt of koelt.
Zo heb ik geen wifi module nodig. Is tevens niet leverbaar want ik heb een ouder model.
[ Voor 11% gewijzigd door pjedr op 17-02-2015 00:40 ]
Misschien is dat nog wel makkelijker en goedkoper inderdaad........ Voor mijn Fuji Airco is een wifi module leverbaar, maar kost rond de €450,00..... dat is het me totaal niet waard, dus eens kijken of er alternatieven zijn......pjedr schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 00:34:
Ik gebruik een Logitech Harmony Hub die ik de IR afstandsbediening van mijn Mitsubishi WP heb ingeleerd.
Helaas kan ik niet elke knop los inleren. Het blijkt dat de gehele instelling wordt ingeleerd, waarbij alles wordt ingesteld zoals modus, temp, snelheid en richting. Dat was eerst verwarrend omdat hij niet deed wat ik verwachtte.
Nu heb ik meest gebruikte scenarios ingeleerd en in domoticz gekoppeld aan een virtuele thermostaat.
Hij warmt bij opstaan, gaat naar 18 graden bij bedtijd of als mijn mobiele telefoon buiten bereik van wifi geraakt en ik dus niet thuis ben. Domoticz heb ik op Ubuntu linux draaien met HarmonyHubControl software die ik via scripts aanstuur.
Van de zomer de koelstanden nog inleren, en programmeren dat hij warmt of koelt.
Zo heb ik geen wifi module nodig. Is tevens niet leverbaar want ik heb een ouder model.
Offerte binnen: 720 euro.... Ik bestel wel een ander apparaat inderdaad.... pfff...
[ Voor 3% gewijzigd door miel op 17-02-2015 15:26 ]
De airco is iets luider bij het aanzetten van Humidity. Maar kan niet zeggen dat dit veel extra geluid geeft. Kan het te maken hebben met de afstand tot de buitenunit? Of de plaatsing van de buitenunit? Kan het zijn dat de buitenunit te horen is door de houten woning? Misschien dat geluidsisolatie helpt bij de buitenunit (geluidsdempende platen aan buitenkant woning bij de buitenunit?), zodat het geluid niet het huis binnenkomt?Sander-B schreef op maandag 16 februari 2015 @ 22:30:
Vandaag is de Ururu Sarara FTXZ35N bij mij geïnstalleerd ter vervanging van de lawaaiige Zibro unit.
De stilte is een verademing, vooral de buitenunit is erg stil.
De binnenunit is ook vrij stil, totdat ik de bevochtiging aanzet. Je hoort dat duidelijk de ventilator (die in de buitenunit zit volgens mij) galmen door de linkerzijde van de binnenunit. Deze functie leek mij juist zo handig omdat de luchtvochtigheid in mijn kleine houten woning in de winter erg laag is. Hebben andere bezitters hier ook last van?
In ieder geval zou ik aanraden om een externe vochtigheidsmeter te plaatsen (de interne is minder betrouwbaar) en alleen humidity te gebruiken wanneer het nodig is. In mijn huis komt de humidity bijna niet onder de 50%, dus ik gebruik humidity maar af en toe.
Hoe is de uitblaasstand? Staat de blaasrichting schuin naar beneden gericht? Zelf heb ik de airco fan altijd op automatisch staan en de blaasrichting op een vaste stand.Ook moet ik nog een beetje rommelen met de instellingen. Ik was bang dat ik weer een koude vloer zou krijgen omdat ik dit met mijn oude Zibro ook had, deze heb ik toen vlak boven de vloer gehangen om dit probleem op te lossen. Helaas merk ik nu weer een behoorlijk temperatuurverschil tussen de vloer en het plafond, maar hopelijk valt dit nog op te lossen. Als ik de fan maximaal laat blazen worden de luchtlagen wel goed gemengd, maar dan is de herrie weer niet om aan te horen. Zo blijf je in ieder geval wel bezig
De buitenunit is niet (of nauwelijks) hoorbaar, het geluid komt echt door de luchtslang heen. Het is een brom van de ventilator en een gesuis van de luchtstroom door de buis. De lengte van de slang is ongeveer 350-400cm. Ik heb de Humidity Airflow inmiddels op "Low" gezet en dan hoor je het geluid eigenlijk alleen duidelijk in de laagste twee ventilatorstanden.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:07:
[...]
De airco is iets luider bij het aanzetten van Humidity. Maar kan niet zeggen dat dit veel extra geluid geeft. Kan het te maken hebben met de afstand tot de buitenunit? Of de plaatsing van de buitenunit? Kan het zijn dat de buitenunit te horen is door de houten woning? Misschien dat geluidsisolatie helpt bij de buitenunit (geluidsdempende platen aan buitenkant woning bij de buitenunit?), zodat het geluid niet het huis binnenkomt?
Ik heb een externe vochtigsheidsmeter in mijn weerstation zitten, die geeft momenteel 45% aan (bij 19 graden). De Daikin houdt het op 30% (temperatuur volgens de Daikin 27(!) graden). De luchtvochtigheid gaat hier regelmatig richting de 30% zodra het buiten onder nul gaat, dus bevochtiging is wel gewenst.In ieder geval zou ik aanraden om een externe vochtigheidsmeter te plaatsen (de interne is minder betrouwbaar) en alleen humidity te gebruiken wanneer het nodig is. In mijn huis komt de humidity bijna niet onder de 50%, dus ik gebruik humidity maar af en toe.
De lucht wordt momenteel recht naar beneden geblazen, of op de één na laagste stand. Fansnelheid automatisch. Vanochtend viel het temperatuurverschil tussen vloer en plafond wel mee, de vloer was ongeveer 16 (achterin de woonkamer) tot 18 (vlakbij de airco) graden, het plafond 18 (achterin) tot 21 (vlakbij de airco).Hoe is de uitblaasstand? Staat de blaasrichting schuin naar beneden gericht? Zelf heb ik de airco fan altijd op automatisch staan en de blaasrichting op een vaste stand.
Wel zag ik dat het programma wat ik had ingesteld met de wifi-controller niet helemaal netjes gevolgd wordt.
Het programma is als volgt:
Om 23:00u unit uit
Om 02:00u verwarmen op 16 graden
Om 07:00u verwarmen op 25 graden (om het snel warm te krijgen)
Om 11:00u verwarmen op 19 graden
Toen ik om 9 uur vanochtend de kamer instapte was het daar 18 graden en de airco stond ingesteld op 20, terwijl deze temperatuur helemaal niet in het programma voorkomt. Ook jammer dat je functies zoals bevochtigen, ventileren en luchtreiniging niet kan programmeren met de wifi-controller.
Edit:
Bij deze een filmpje van het inschakelen van de bevochtiging.
De unit stond op verwarmen, laagste fansnelheid (fluisterstand), flash streamer en ventilatie uit.
Na 6 seconden hoor je de luchtstroom van de luchtbevochtiger duidelijk opstarten, en het geluidsniveau zakt dan naar het "normale" niveau.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0OM9yirygng]
[ Voor 6% gewijzigd door Sander-B op 17-02-2015 12:49 ]
Gelukkig zal daar dit jaar verandering in komen want dan zullen ze het moeten testen volgens normen van de ATG.
[ Voor 30% gewijzigd door Soulaiman op 17-02-2015 13:38 ]
I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0
Als er een vervelend windgeluid uit de buizen komt betekent dit dat je heel simpel gewoonweg een te kleine diameter hebt. Die buizen zijn gecertifficeerd om een bepaald volume lucht per uur te kunnen pompen. Eens je hierboven zit dan schuurt de lucht als het ware tegen de wanden van de buis waardoor je dat (veelal vervelende) geluid krijgt.Sander-B schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:11:
[...]
De buitenunit is niet (of nauwelijks) hoorbaar, het geluid komt echt door de luchtslang heen. Het is een brom van de ventilator en een gesuis van de luchtstroom door de buis. De lengte van de slang is ongeveer 350-400cm. Ik heb de Humidity Airflow inmiddels op "Low" gezet en dan hoor je het geluid eigenlijk alleen duidelijk in de laagste twee ventilatorstanden.
[...]
Ik heb een externe vochtigsheidsmeter in mijn weerstation zitten, die geeft momenteel 45% aan (bij 19 graden). De Daikin houdt het op 30% (temperatuur volgens de Daikin 27(!) graden). De luchtvochtigheid gaat hier regelmatig richting de 30% zodra het buiten onder nul gaat, dus bevochtiging is wel gewenst.
[...]
De lucht wordt momenteel recht naar beneden geblazen, of op de één na laagste stand. Fansnelheid automatisch. Vanochtend viel het temperatuurverschil tussen vloer en plafond wel mee, de vloer was ongeveer 16 (achterin de woonkamer) tot 18 (vlakbij de airco) graden, het plafond 18 (achterin) tot 21 (vlakbij de airco).
Wel zag ik dat het programma wat ik had ingesteld met de wifi-controller niet helemaal netjes gevolgd wordt.
Het programma is als volgt:
Om 23:00u unit uit
Om 02:00u verwarmen op 16 graden
Om 07:00u verwarmen op 25 graden (om het snel warm te krijgen)
Om 11:00u verwarmen op 19 graden
Toen ik om 9 uur vanochtend de kamer instapte was het daar 18 graden en de airco stond ingesteld op 20, terwijl deze temperatuur helemaal niet in het programma voorkomt. Ook jammer dat je functies zoals bevochtigen, ventileren en luchtreiniging niet kan programmeren met de wifi-controller.
Edit:
Bij deze een filmpje van het inschakelen van de bevochtiging.
De unit stond op verwarmen, laagste fansnelheid (fluisterstand), flash streamer en ventilatie uit.
Na 6 seconden hoor je de luchtstroom van de luchtbevochtiger duidelijk opstarten, en het geluidsniveau zakt dan naar het "normale" niveau.
[video]
I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0
Verwijderd
welke opleiding doe je? Ben erg benieuwd....
Daikin doet hun geluid testen gewoon in de fabriek in Oostende!
En te kleine diameter bij de luchtslang van de Ururu??? Juist ja!
En het windgeluid geluid wat je hoort is maar de eerste 10 min omdat de unit vocht gaat verzamelen, daarna toert hij zichzelf terug.
Hoe ik dit weet, ik werk al 22 jaar bij Daikin als service monteur.
Dus bij de vogende post check even of je info klopt aub, en maak eerst je opleiding af.
Groet.
Deze links dus:robhuls schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:12:
De deellaast rendementen waar de SCOP uit bepaald als staan wel op die Roemeense site. Meer data heb ik niet kunnen vinden. Ik weet ook niet of er heel veel meer data is, deze 4 testen moeten ze doen voor de EU regulering en dus doen ze die. Mijn eigen cijfers, tussen 12/12/14 en 13/02/15 deed ik 0.41 kWh/graaddag. Voorheen zat ik op 0.3 m3/graaddag wat een SCOP van 6.9 zou zijn. Dat zou met temperaturen die voornamelijk tussen de 2 en 7 graden zaten (COP 5.6 en 7.4) wel aardig kunnen kloppen (die 0.3 m3/graaddag is geen erg nauwkeurige waarde). Andere forum leden vinden geloof ik soortgelijke cijfers, dus als je rekent met de claim van 5.7 dat zit je waarschijnlijk redelijk goed.
FTXZ35N/RXZ35N
FTXZ50N/RXZ50N
FTXZ25N/RXZ25N
En ook hier, bij daikin europa zelf.
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-02-2015 20:08 ]
(850m3 gas * 8 ) / 5.7 = ~1200kWh
?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
De gebruikte luchtslang is bijgeleverd bij de unit. Ik mag toch aannemen dat er een fatsoenlijke slang bijgeleverd wordt.Soulaiman schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:40:
[...]
Als er een vervelend windgeluid uit de buizen komt betekent dit dat je heel simpel gewoonweg een te kleine diameter hebt. Die buizen zijn gecertifficeerd om een bepaald volume lucht per uur te kunnen pompen. Eens je hierboven zit dan schuurt de lucht als het ware tegen de wanden van de buis waardoor je dat (veelal vervelende) geluid krijgt.
Het geluid zou dus na 10 minuten veel minder moeten worden? Bij mij blijft het geluid constant aanwezig, ook al staat de unit een paar uur te draaien.Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:06:
Soulaiman,
welke opleiding doe je? Ben erg benieuwd....
Daikin doet hun geluid testen gewoon in de fabriek in Oostende!
En te kleine diameter bij de luchtslang van de Ururu??? Juist ja!
En het windgeluid geluid wat je hoort is maar de eerste 10 min omdat de unit vocht gaat verzamelen, daarna toert hij zichzelf terug.
Hoe ik dit weet, ik werk al 22 jaar bij Daikin als service monteur.
Dus bij de vogende post check even of je info klopt aub, en maak eerst je opleiding af.
Groet.
Thx, dat is leuke info om even te plotten:

Waarom die COP voor de 5kW bij 12C inkakt?
Waarom die 2,5kW unit een disproportioneel hoog verwarmingsvermogen heeft bij 12C? Misschien het minimum vermogen voor die unit bij die temperatuur? (Specificaties zeggen 0,6kW minimaal.)
Even plaatje lenen van Gasschuif:

[ Voor 55% gewijzigd door Paul C op 18-02-2015 20:19 ]
Inderdaad geven de Specs van Daikin Europe en buenotech-shop bij 12 graden een COP van 6.33, een lagere COP dan bij 7 graden (COP 7.25).Paul C schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:12:
@ZuinigeRijder:
Thx, dat is leuke info om even te plotten:
[afbeelding]
Waarom die COP voor de 5kW bij 12C inkakt?
Waarom die 2,5kW unit een disproportioneel hoog verwarmingsvermogen heeft bij 12C? Misschien het minimum vermogen voor die unit bij die temperatuur? (Specificaties zeggen 0,6kW minimaal.)
Even plaatje lenen van Gasschuif:
[afbeelding]
Misschien een rekenfout/typefout? In de Technical Data RXZ-N pagina 12 staat bij +10 een Total Capacity (TC) van 6.87 en Power Input (PI) van 1.46 wat een COP van 4.71 geeft bij vollast. En is beter dan bij 5 graden (COP 4.47).
Dan zou de COP boven de 10 graden instorten? Lijkt niet logisch.
ik wou met mijn vorige reacties geen merk specifiek viseren. Ik zit in de sector van vloerverwarming en vloerafwerking (en alles daartussen). Omdat het bedrijf voor wie ik werk haar eigen vloerverwarmingsbuis heeft ben ik vaak in contact met (hele grote) producenten van dergelijke buizen. Deze mensen leveren en produceren ook warmtepompen en airco's. De units van Daikin zijn volgens hen niet zo goed als wat de fabrikant claimed. Sterker nog, bij veel van onze klanten gaan deze binnen de twee eerste jaren zo danig veel stuk dat ze dan meteen afgeschreven worden en vervangen worden door andere merken.
Het wordt ons altijd enorm afgeraden om 'omgekeerde airco's' te gebruiken voor warmte. Deze zijn gewoonweg niet rendabel bij koud weer of moeten zo hard werken dat ze een irritant geluid maken.
Ik ben zeker geen expert en ik zeg het, ik ben nog in opleiding. Je mag me altijd corrigeren.
En over de buis gesproken: over het algemeen boeit het de fabrikant gene zak. Ze leveren wat past voor hun portefeuille ,bij manier van spreken... Het is geen slecht idee om jouw eigen buizen te gebruiken die voldoen aan jouw specificaties. Meestal zorgt dit laatste er ook voor dat de geluidsproductie enorm daalt (doordat de lucht niet meer tegen de binnenste wanden van de buis schuurt).
De betrouwbaarheid is altijd een lastig iets, maar daar heb je als consument (i.t.t. bedrijven) het consumentenrecht voor: best goede garantievoorwaarden. Als Daikin (of een ander merk) onbetrouwbaar zou zijn, dan is het heel slecht voor de zaken als de grote air-co leveranciers deze leveren (de leverancier is verantwoordelijk voor de garantie, niet Daikin), dus ik denk dat zij daar wel rekening mee houden.
Thx trouwens nog voor dat technische document, dat is echt een goudmijntje!ZuinigeRijder schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:29:
[...]
Inderdaad geven de Specs van Daikin Europe en buenotech-shop bij 12 graden een COP van 6.33, een lagere COP dan bij 7 graden (COP 7.25).
Misschien een rekenfout/typefout? In de Technical Data RXZ-N pagina 12 staat bij +10 een Total Capacity (TC) van 6.87 en Power Input (PI) van 1.46 wat een COP van 4.71 geeft bij vollast. En is beter dan bij 5 graden (COP 4.47).
Dan zou de COP boven de 10 graden instorten? Lijkt niet logisch.
Aan de hand daarvan heb ik ook nog even een grafiek gemaakt van het Max vermogen en de bijbehorende COP:

Als je deze overlapt met de vorige grafiek dan krijg je een beetje veel data op een hoopje, maar het verduidelijkt wel een paar dingen:

Je ziet dan voor de SCOP meetpunten bij Tambivalent het gevraagde vermogen boven het maximale vermogen ligt, dus dat betekend volgens de definitie van de testnorm dat het ontbrekende vermogen met back-up vermogen wordt aangevult (=weerstandsverwarming =COP1). Dit is dus een serieuze drain op de SCOP.
De kruising tussen de gelijk gekleurde stippellijntjes geeft aan waar ongeveer het werkelijke Tambivalent ligt voor de warmtevraag van de SCOP test zonder back-up heater.
Wat ik niet snap is waarom het SCOP testpunt bij -7 voor de 3,5kW en de 5kW versies zo hoog ligt. Voor de 5kW versie ligt dit punt zelfs boven de lineair geinterpoleerde COP bij max vermogen, terwijl het max vermogen slecht 80% van de vraag dekt en dus voor 20% wordt aangevuld met COP=1.
Meer logisch zou zijn een COP van 7.33 ipv 6.33, dus toch een typefoutje?Paul C schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:39:
Bij 12C is het gevraagde vermogen heel laag. Misschien lager dan de 5kW unit kan leveren minimaal, waardoor deze gaat pendelen(?) of iets anders doet waardoor de efficiëntie in elkaar zakt?
Bij ClimaSense heeft de Daikin Ururu Sarara een garantie van 5 jaar. Zou sterk zijn dat er garantie gegeven wordt van 5 jaar en dat deze vaak bij 2 jaar weer kapot gaanSoulaiman schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:33:
De units van Daikin zijn volgens hen niet zo goed als wat de fabrikant claimed. Sterker nog, bij veel van onze klanten gaan deze binnen de twee eerste jaren zo danig veel stuk dat ze dan meteen afgeschreven worden en vervangen worden door andere merken.

Dat is dan jaren 80 ervaringHet wordt ons altijd enorm afgeraden om 'omgekeerde airco's' te gebruiken voor warmte. Deze zijn gewoonweg niet rendabel bij koud weer of moeten zo hard werken dat ze een irritant geluid maken.
Bij mij heb ik geen gasverbruik meer voor verwarmings sinds november en draait de hele dag. En niet rendabel? 0.60 m3/graaddag (64 eurocent per m3) verbruik t.o.v. 0.68 kWh/graaddag (22 eurocent per kWh). En ja, een airco is niet geruisloos, maar het geluidsnivo is bij de moderne airco's niet hoog.
[ Voor 33% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-02-2015 09:34 ]

[ Voor 99% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:22 ]
Voor een passiefhuis heb je het 'probleem' dat eigenlijk alles behalve een compactapparaat met luchtverwarming via de toevoerlucht dikke overkill is. Een L/L WP heeft veel te veel capaciteit, iedere gas CV heeft dikke overcapaciteit (tenzij je meerdere duizenden m2 GO hebt), zelfs de kleine W/W WP's aangesloten op VV hebben een factor 2 overcapaciteit in de meeste huizen en hetzelfde geld voor L/W. Je hebt maar 10W/m2 nodig en dat is ontzettend weinig.
In een passiefhuis moet je eigenlijk gewoon zorgen dat je niet teveel warmte binnenhaalt: Goede orientatie en effectieve zonwering. De rest van de koeling kun je doen met aardpijp of voorkoeler van je WTW (die je sowieso nodig hebt om bevriezing van je WTW te voorkomen). Als je extra koeling wilt, dan hebben zowel L/L, L/W als W/W daar goede systemen voor. Waarbij W/W veruit het zuinigst is in gebruik (je gebruikt de kou van je bron direct om je huis te koelen, dus zonder dat de compressor loopt).
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-02-2015 22:20 ]
We hebben de Mitubishi 4.2 hier nu een paar weken 24/7 aan staan. Overdag op 22 graden, 's nachts op 21 graden en het effect is duidelijk. Had ik met nachtverlaging naar 15 graden de CV als voorverwarmer in de ochtend (met de nodige m3) nu is dat niet meer nodig. De WAF is hoog en het verbruik is max 10% hoger dan met die grote nachtverlaging (van ±70 naar ±76 kWh per week).
Over februari is dat 0,62 kWh/graaddag
Vanaf vandaag 24/7 op 22 graden, kijken wat er gebeurt met het verbruik.
Wel een opvallende observatie, die wellicht alleen bij de Mitsubishi voorkomt:
Als ik middels het klokprogramma de temperatuur in de avond verlaag of in de ochtend verhoog, dan presteerde de WP na de timer-verhoging eigenlijk niet goed. Hij had er in de loop van de dag gewoon moeite mee om de vereiste temperatuur te halen.
Nu ik het ochtend- en avond schakelmoment zo instel dat de WP een paar minuten helemaal uit gaat, is er geen vuiltje aan de lucht. Ook niet met de temperaturen onder nul van de laatste nachten.
Vreemd natuurlijk, maar ik leer graag het kunstje om het lekker warm te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door shthpnz op 19-02-2015 22:34 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Wanneer het te lang duurt om de ruimtes (gelijkmatig) op te warmen, is het inderdaad beter om geen nachtverlaging toe te passen. In februari zijn er echter wel wat nachten geweest dat het koud was (-3), terwijl het overdag 8 graden was. Wanneer de ruimtes wel snel genoeg opwarmen, geeft nachtverlaging meer stroomverbruik/slechter rendement. Maar de WAF is ook belangrijk, dus iedereen moet zijn eigen situatie/voorkeuren bekijken.shthpnz schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:25:
Ik had het al vaker gelezen, maar nu ook zelf ervaren. De stevige nachtverlaging, zoals we dat gewend zijn bij CV-verwarming, kan ik met de WP dus beter vergeten.
We hebben de Mitubishi 4.2 hier nu een paar weken 24/7 aan staan. Overdag op 22 graden, 's nachts op 21 graden en het effect is duidelijk. Had ik met nachtverlaging naar 15 graden de CV als voorverwarmer in de ochtend (met de nodige m3) nu is dat niet meer nodig. De WAF is hoog en het verbruik is max 10% hoger dan met die grote nachtverlaging (van ±70 naar ±76 kWh per week).
Over februari is dat 0,62 kWh/graaddag![]()
Vanaf vandaag 24/7 op 22 graden, kijken wat er gebeurt met het verbruik.
Mijn Daikin Ururu Sarara springt 's morgens om 6.30 uur aan en om 23:00 uur uit. Blijkbaar is de capaciteit groot genoeg om de ruimtes op temperatuur te hebben bij het opstaan. Tot nu toe heb ik de airco maar 2 x 24 uur aangehad, maar toen was het ook -3 over 24 uur gemeten. Onder de nul heeft de airco er meer moeite mee, mede omdat dan juist het verwarmingsvermogen lager is en juist meer warmte weglekt.

Als je naar de 5kW kijkt:

Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat datapunt bij 12C een glitch is in data of testmethode.
Als je dan kijkt naar 7C, dan zie je dat:
6,5kW = COP ~4,6
2kW = COP ~7,3
Dat is een 60% hogere COP bij deellast, oftewel 60% meer warmte voor je kWh stroom.
Oftewel je gebruikt 37,5% minder stroom voor dezelfde warmte.
Als je huis nu gedurende de nacht 30% afkoelt, dan bespaar je ergens tussen de 15% en 30% aan warmte gedurende die periode (de afkoeling is proportioneel aan de dT, dus niet lineair, maar het hoogst vlak na het uitschakelen van de verwarming). Zeg dat de besparing 25% is t.o.v. constant verwarmen gedurende die periode. Dat is nog steeds minder dan de 37,5% besparing die je hebt als je constant verwarmd.
(30% afkoelen betekend 30% van de dT t.o.v. buiten verliezen, e.g. 0C buiten en dan van 20C naar 14C zakken. Dit gaat er ook vanuit dat je met 30% vermogen de boel warm kunt houden en dat je de 5kW Ururu gebruikt. Voor de kleinere modellen is het effect minder. Als je 's ochtends de boel langzaam laat opwarmen, dan is de winst ook minder, want dit gaat er ook vanuit dat je met 100% verwarmd tot alles weer helemaal door en door verwarmd is. Echter koelt een beetje fatsoenlijk huis gedurende een nacht geen 30% af. Dit komt ook door 2e orde effecten, zoals interne warmtebronnen, etc.
Jammer dat de SCOP van de Daikin zo hoog is, kun je minder wegfikkenmikeyverhoef schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:37:
Hier gister na het lezen van alle verhalen hier ook voor de Daikin gegaan. Mijn zonnestroom overschot wegfikken :0)
Verwijderd
daikin of zo trap je zo de grond in, maar wat dan met atag nefit intergas remeha en habbibabbie ?
/me l/w vreemdganger
Beetje niet echt onderbouwd allemaal. Op mijn beide bedrijfspanden staan totaal 5 airco units waarvan 2 grote met warmtepomp. Dit zijn machines zonder problemen en staan al 10 tot 12 jaar op het dak zonder grote noemenswaardige problemen. Er gaat wel eens een motor stuk na 10 jaar. Volgens mij kun je niet zomaar het ene met het andere vergelijken, zeker niet als ik een gevalletje 'keurslager eigen vlees keuring' lees in je verhaal. De garantie is 5 jaar en daarnaast is de herrie zoals je noemt niet aanwezig bij mij.Soulaiman schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:33:
Beste mensen,
ik wou met mijn vorige reacties geen merk specifiek viseren. Ik zit in de sector van vloerverwarming en vloerafwerking (en alles daartussen). Omdat het bedrijf voor wie ik werk haar eigen vloerverwarmingsbuis heeft ben ik vaak in contact met (hele grote) producenten van dergelijke buizen. Deze mensen leveren en produceren ook warmtepompen en airco's. De units van Daikin zijn volgens hen niet zo goed als wat de fabrikant claimed. Sterker nog, bij veel van onze klanten gaan deze binnen de twee eerste jaren zo danig veel stuk dat ze dan meteen afgeschreven worden en vervangen worden door andere merken.
Het wordt ons altijd enorm afgeraden om 'omgekeerde airco's' te gebruiken voor warmte. Deze zijn gewoonweg niet rendabel bij koud weer of moeten zo hard werken dat ze een irritant geluid maken.
Ik ben zeker geen expert en ik zeg het, ik ben nog in opleiding. Je mag me altijd corrigeren.
En over de buis gesproken: over het algemeen boeit het de fabrikant gene zak. Ze leveren wat past voor hun portefeuille ,bij manier van spreken... Het is geen slecht idee om jouw eigen buizen te gebruiken die voldoen aan jouw specificaties. Meestal zorgt dit laatste er ook voor dat de geluidsproductie enorm daalt (doordat de lucht niet meer tegen de binnenste wanden van de buis schuurt).
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Kort door de bocht lijkt de conclusie dat je zowel meer comfort als minder energie verbruik kunt hebben door de unit gewoon te laten pruttelen, zeker als het in de nacht niet veel kouder is dan overdag. Je krijgt alleen meer draaiuren en wellicht meer slijtage (hoewel vollast misschien wel erger is dan deellast). Wellicht kost het wel een klein beetje meer stroom, de COP bij 2C deellast is vergelijkbaar met die van 12C vollast (voor mijn 3.5 kW unit) en ik draai na nachtverlaging ook geen vollast. Maar goed, een beetje comfort is ook wat waard!
De Daikin Ururu Sarara heeft ook een stand "Comfort Slaap timer".robhuls schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:43:
Mooie analyse van Paul C. Ik herinner me dat het hele SCOP verhaal mede om die reden is opgezet. In deellast is de efficiency hoger en dus is het niet representatief om alleen maar waarden op vol vermogen te meten.
Kort door de bocht lijkt de conclusie dat je zowel meer comfort als minder energie verbruik kunt hebben door de unit gewoon te laten pruttelen, zeker als het in de nacht niet veel kouder is dan overdag. Je krijgt alleen meer draaiuren en wellicht meer slijtage (hoewel vollast misschien wel erger is dan deellast). Wellicht kost het wel een klein beetje meer stroom, de COP bij 2C deellast is vergelijkbaar met die van 12C vollast (voor mijn 3.5 kW unit) en ik draai na nachtverlaging ook geen vollast. Maar goed, een beetje comfort is ook wat waard!
Je kunt de tijd instellen van opstaan en dan gaat de Daikin 6 uur vantevoren zelf de temperatuur regelen:

Dus de temperatuur wordt 2 graden teruggeregeld in 3 uur. Daarna blijft deze 2 uur op dezelfde temperatuur en 1 uur voor opstaan regelt deze weer 1 graad omhoog. Dus dit is een beperkte nachtverlaging, die misschien interessant is om vollast te voorkomen/minder energie te verbruiken en meer comfort. Maar eens proberen (meten is weten).
De tijd van omgekeerde airco's is al even voorbij.Soulaiman schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:33:
Tegenwoordig zijn inverters van begin tot eind ontwikkeld als klimaatregeling, het hele jaar door.
En over Daikin, prima merk, alleen zijn onderdelen vreselijk duur. En soms lange levertijden op onderdelen.
Pas inverterprint en twee ventilator DC motoren van een flinke Daikin buitenunit vervangen.
Er was water in de motoren gelopen, daardoor was ook de print defect geraakt.
Print kost €1300, motoren bijna €400 per stuk.
Systeem was net 4 jaar oud en dit type had maar twee jaar garantie, termijn verschilt per type.
Kijkend naar Samsung zouden deze onderdelen nog niet eens de helft kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 21-02-2015 07:04 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

[ Voor 97% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:21 ]
Misschien kun je wat foto's/tekeningen/beschrijvingen plaatsen, zodat men kan meedenken?Philos31 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 09:59:
Helaas heb ik mijn Ururu moeten anuleren voorlopig, en daar baal ik van als een stekker.
Het is nog te onduidelijk waar het ding moet komen te hangen en of en hoe we dan naar buiten komen.
Jammer jammer jammer, had eigenlijk me wel een beetje verheugd op spelen over 2 weken.
Nu eerst maar eens kijken of ik een van die jongens van ClimaSense kan verleiden om eens een bakkie bij me te komen doen zodat ze een plekje kunnen vinden.....
De Daikin Ururu Sarara dus in "Comfort Slaap timer" gezet en econo mode.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:45:
[...]
De Daikin Ururu Sarara heeft ook een stand "Comfort Slaap timer".
Je kunt de tijd instellen van opstaan en dan gaat de Daikin 6 uur vantevoren zelf de temperatuur regelen:
Dus de temperatuur wordt 2 graden teruggeregeld in 3 uur. Daarna blijft deze 2 uur op dezelfde temperatuur en 1 uur voor opstaan regelt deze weer 1 graad omhoog. Dus dit is een beperkte nachtverlaging, die misschien interessant is om vollast te voorkomen/minder energie te verbruiken en meer comfort. Maar eens proberen (meten is weten).
Verbruik 10 kWh.
Temperatuur Hoogste 8.1 °C Laagste 0.7 °C Gemiddeld 4.4 °C
Eergisteren een verbruik van 11 kWh (van 6:30 tot 23:00).
Temperatuur Hoogste 6.2 °C Laagste 3.1 °C Gemiddeld 4.7 °C
Dus ongeveer 10% zuiniger door gebruik van "Comfort Slaap timer" en econo mode bij deze temperaturen en minder stevige nachtverlaging. Ondanks de econo mode kun de airco het goed op temperatuur houden, lijkt zelfs dat de temperaturen in de ruimtes gelijkmatiger verdeeld is.
Jammer dat de "Comfort Slaap Timer" niet iedere avond automatisch via de timer aan kan. Je kunt alleen de opstaan tijd instellen en de "Comfort Slaap Timer" gaat in wanneer je deze aanzet. Dus iedere avond niet vergeten om die aan te zetten dan. Of ik moet het niet goed gelezen/begrepen hebben in de handleiding

[ Voor 102% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:16 ]
[ Voor 121% gewijzigd door shthpnz op 24-02-2015 23:49 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Verwijderd
Ik heb zojuist alvast een winkelaccount aangemaakt op de website van climasense. Die hebben a.s. zaterdag hun 10% korting.
Ik ga dan in ieder geval lekker mijn Ururu Sarara bestellen. Ook alvast wat koelleiding en goten e.d.
Wellicht een tip voor jullie!
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 10:03 ]
Inderdaad, jammer. Mijn Daikin Nexura start ik altijd op de hand ipv met de klok, alleen om dat ik hem niet gestart krijg in Econo modus op de klok.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:26:
[...]
De Daikin Ururu Sarara dus in "Comfort Slaap timer" gezet en econo mode.
Verbruik 10 kWh.
Temperatuur Hoogste 8.1 °C Laagste 0.7 °C Gemiddeld 4.4 °C
Eergisteren een verbruik van 11 kWh (van 6:30 tot 23:00).
Temperatuur Hoogste 6.2 °C Laagste 3.1 °C Gemiddeld 4.7 °C
Dus ongeveer 10% zuiniger door gebruik van "Comfort Slaap timer" en econo mode bij deze temperaturen en minder stevige nachtverlaging. Ondanks de econo mode kun de airco het goed op temperatuur houden, lijkt zelfs dat de temperaturen in de ruimtes gelijkmatiger verdeeld is.
Jammer dat de "Comfort Slaap Timer" niet iedere avond automatisch via de timer aan kan. Je kunt alleen de opstaan tijd instellen en de "Comfort Slaap Timer" gaat in wanneer je deze aanzet. Dus iedere avond niet vergeten om die aan te zetten dan. Of ik moet het niet goed gelezen/begrepen hebben in de handleiding
Het regelgedrag is wat tammer, en hij start op (maximaal) 35 % van nominaal. Zoals Paul C mooi heeft laten zien
Toch maar es een mailtje naar Daikin of dit is aan te passen??
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Inderdaad 2 problemen:Gasschuif schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:36:
[...]
Inderdaad, jammer. Mijn Daikin Nexura start ik altijd op de hand ipv met de klok, alleen om dat ik hem niet gestart krijg in Econo modus op de klok.
Het regelgedrag is wat tammer, en hij start op (maximaal) 35 % van nominaal. Zoals Paul C mooi heeft laten zien(en ik ook al eerder heb betoogd) is dit winst voor de COP.
Toch maar es een mailtje naar Daikin of dit is aan te passen??
- bij de timer uit/aan onthoudt hij de settings bij het uitgaan, behalve de econo mode
- bij de "Comfort timer" kun je alleen instellen wanneer je opstaat, geen setting voor wanneer je naar bed gaat. Wel onthoud deze de econo mode

Ik zal er eens een mailtje aan wagen
Antwoord terug gehad van ClimaSense die deze vraag aan Daikin gesteld heeft.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:48:
[...]
Inderdaad 2 problemen:
- bij de timer uit/aan onthoudt hij de settings bij het uitgaan, behalve de econo mode![]()
- bij de "Comfort timer" kun je alleen instellen wanneer je opstaat, geen setting voor wanneer je naar bed gaat. Wel onthoud deze de econo mode![]()
Ik zal er eens een mailtje aan wagen
Helaas, voor beide is er geen manier om dit te omzeilen dan handmatig.
Andere informatie verstrekt door Daikin:
Bij de econo mode wordt het stroomverbruik afgetopt, dat is ook de reden dat het bevochtigen niet werkt.
De unit verwarmt stil, snel en is erg zuinig.
Alleen de bevochtiging- en ventilatiefunctie vallen me wat tegen. Het bevochtigen kost vrij veel energie en maakt ook een stuk meer lawaai dan verwarmen alleen.
De afgelopen 9 dagen heb ik 56kWh verbruikt. Gemiddeld 0,39kWh per gewogen graaddag. De eerste 4 dagen met bevochtiging, daarna zonder.
En speelt dat ook bij ventileren?Sander-B schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 22:49:
Alleen de bevochtiging- en ventilatiefunctie vallen me wat tegen. Het bevochtigen kost vrij veel energie en maakt ook een stuk meer lawaai dan verwarmen alleen.
Voor wat betreft het geluid wel. Het energieverbruik tijdens het ventileren heb ik nog niet gemeten.
Hoe heb je het verschil gemeten?Sander-B schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 22:49:
Inmiddels heb ik de Ururu Sarara ruim een week hangen, en ik kan zeggen dat ik erg tevreden ben.
De unit verwarmt stil, snel en is erg zuinig.
De afgelopen 9 dagen heb ik 56kWh verbruikt. Gemiddeld 0,39kWh per gewogen graaddag. De eerste 4 dagen met bevochtiging, daarna zonder.
Ikzelf merk dat de ene dag de andere niet is, ook zonder bevochtigen/ventileren. Zelfs als de gemiddelde temperatuur gelijk is. Ook de wind en buiten luchtvochtigheid hebben effect.
En hoe was het verbruik met de vorige airco?
Met de ingebouwde verbruiksmeter van de airco.ZuinigeRijder schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:07:
[...]
Hoe heb je het verschil gemeten?
Ikzelf merk dat de ene dag de andere niet is, ook zonder bevochtigen/ventileren. Zelfs als de gemiddelde temperatuur gelijk is. Ook de wind en buiten luchtvochtigheid hebben effect.
En hoe was het verbruik met de vorige airco?
Ik heb net een testje gedaan en dan kom ik op veel lagere verbruikscijfers dan toen ik de unit net had:
1 uur bevochtigen: 0,3kWh
1 uur verwarmen (van 20 naar 21 graden en daarna op temperatuur houden): 0,4kWh
1 uur verwarmen (op 21 graden houden) met de bevochtiger aan: 0,5kWh
Misschien dat het samenhangt met de luchtvochtigheid buiten. Het is nu natuurlijk erg vochtig buiten, toen ik de unit net had was het een stuk kouder en droger buiten.
Met de Zibro SC3032 heb ik in de maand januari gemiddeld 0,60kWh per gewogen graaddag verstookt, maar heb ik wel een paar dagen bij moeten verwarmen met straalkachels omdat de Zibro het niet warm kon krijgen. Het verbruik van de straalkachels is niet meegenomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Sander-B op 26-02-2015 22:25 ]
Stel je huis haalt een Qv10kar <=1,0 L/s.m2 en er waait een lekker briesje zoals de afgelopen dagen, waardoor je dat ook ongeveer infiltreert. Je woonkamer/keuken is 50m2. Dat is 50L/s dus.
Binnen 50%rhv = 7,5g/kg en buiten bij 5C en 80%rhv is dat 4,5g/kg, dus een 3g/kg toe te voegen. Dat is 3mg/gr.
Dichtheid lucht is ~1,25kg/m3 = 1,25g/L. Dus 50 L/s is 62,5g/s.
62,5g/s * 3mg/g = 0,188 g/s
De verdampingswarmte van water is ~2250J/g.
2250J/g * 0,188 g/s = 421J/s
J/s == watt.
421W kost het je dus om bij 5C/80% en 21C/50% en 50L/s verversing de luchtvochtigheid gelijk te houden.
Bij 40%rhv is het nog maar de helft en bij 30%rhv is het nul.
Verwijderd
Maarrr,..... de buitenunit zuigt bv 10m3 lucht aan, deze 10m3 lucht geeft hij niet mee aan de binnenunit om de binnen lucht te bevochtigen.
De unit haald uit deze 10m3 lucht het vocht en brengt het vocht uit de 10m3 buitenlucht middels bv 2 m3 lucht mee naar binnen.
De buitenunit verzameld dus eigenlijk op een hoog toeren vocht uit de buitenlucht en verzameld dit en brengt dit middle lag toeren lucht de woning in. De berekening zou dus als hij net zoveel lucht aanzuigt als hij binnenbrengt kloppen alleen gaat in dit geval niet op.
De berekening klopt prima. Maakt niet zoveel uit in hoeveel m³ lucht je het verdunt, het vocht is het gros van de massa en kost het meeste om te verwarmen.
Alleen is hierin nog niet gerekend met andere factoren zoals mechanische afzuiging of andere vormen van ventilatie.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik ga er vanuit dat je huis vocht verliest aan luchtuitwisseling met buiten.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:04:
Nu ga je ervan uit dat je de hoeveelheid lucht gelijk houd aan de hoeveel vocht in de lucht.
Maarrr,..... de buitenunit zuigt bv 10m3 lucht aan, deze 10m3 lucht geeft hij niet mee aan de binnenunit om de binnen lucht te bevochtigen.
De unit haald uit deze 10m3 lucht het vocht en brengt het vocht uit de 10m3 buitenlucht middels bv 2 m3 lucht mee naar binnen.
De buitenunit verzameld dus eigenlijk op een hoog toeren vocht uit de buitenlucht en verzameld dit en brengt dit middle lag toeren lucht de woning in. De berekening zou dus als hij net zoveel lucht aanzuigt als hij binnenbrengt kloppen alleen gaat in dit geval niet op.
Hoe je dat aanvult maakt voor de berekening niets uit.
Ik reken het uit om te laten zien dat het veel energie kost om het vochtgehalte in huis aan te vullen. Dan kun je er eens over nadenken of het wel echt zo wenselijk is om dat vocht aan te vullen.
Het maakt niet uit waar die energie vandaan komt. Als jij uitademt, dan voeg je vocht toe aan de ruimte waar je zit en dit kost je lichaamswarmte. Als je zweet en dat verdampt, dan kost het je lichaamswarmte. Als je de vloer dweilt en dat verdampt, dan koelt vloer af. Als je warme koffie staat te dampen, dan koelt de koffie af (zo'n zeiltje over een zwembad in de zomer isoleert nauwelijks, maar het voorkomt verdamping en daarom werkt het). Als je airco water staat te verdampen, omdat jij 'm hebt ingesteld op 50% RHV dan kost dat energie.
32m3/u door een duimdikke slang persen kost natuurlijk ook een boel extra energie.
[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 27-02-2015 14:40 ]
Volgens de reclame folders:Paul C schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:33:
[...]
32m3/u door een duimdikke slang persen kost natuurlijk ook een boel extra energie.
32 m3/uur lijkt me niet veel. Een toiletventilator doet al snel 95 m3/uur. Maar denk dat mijn natuurlijke ventilatieroosters in de woonkamer ook niet veel meer ventileren?De Ururu Sarara is het eerste verwarmingspompsysteem voor woningen dat dankzij het krachtige ventilatievermogen van 32 m3/uur een ruimte van meer dan 26 m2 met frisse lucht kan vullen in minder dan twee uur.

Hoe zou de Ururu ventileren zonder warmteverlies? Of bedoelen ze dat de lucht op kamertemperatuur gebracht wordt, voordat dit de ruimte ingeblazen wordt (maar dit dus wel stroom kost)?Bovendien wordt de toegevoerde lucht op de gewenste temperatuur binnengebracht zonder warmteverlies.
Dat is ook niet veel. Genoeg voor net iets meer dan 1 persoon.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:30:
[...]
Volgens de reclame folders:
[...]
32 m3/uur lijkt me niet veel. Een toiletventilator doet al snel 95 m3/uur. Maar denk dat mijn natuurlijke ventilatieroosters in de woonkamer ook niet veel meer ventileren?
Ik denk dat hij daar warmte van de WP voor gebruikt, anders weet ik het ook niet.[afbeelding]
[...]
Hoe zou de Ururu ventileren zonder warmteverlies? Of bedoelen ze dat de lucht op kamertemperatuur gebracht wordt, voordat dit de ruimte ingeblazen wordt (maar dit dus wel stroom kost)?
De verdrongen lucht gaat ergens anders naar buiten, dus daar kan het niet uit terug gewonnen worden.
Er is trouwens een reden waarom we in Nederland praktisch altijd met Systeem C en niet met Systeem B werken. Systeem B heeft als voordeel dat je de binnenkomende lucht kunt filteren en verwarmen, maar als nadeel dat je de vochtige lucht de constructie indrukt, wat voor condens, vocht en rotting zorgt. Door alleen af te zuigen in een gebouw wordt het risico daarop verminderd, maar zit je wel met koude tocht van ongefilterde lucht. De Ururu doet er nog een schepje bovenop door de binnenkomende lucht ook nog extra te bevochtigen...

Verwijderd
Als Porsche een 911 uitbracht met standaard een trekhaak, dan zou ik er nog steeds mee willen rijden, maar ik zou er niet mee een zware caravan gaan trekken. Je kunt veel beter een tent meenemen of een huisje huren. Als Porsche zou zeggen dat je absoluut de trekhaak optie nodig hebt, omdat niemand op vakantie kan zonder caravan, dan zou ik voorrekenen dat een caravan meeslepen veel meer energie kost en dat je ook prima kunt slapen in een tent of een huisje.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 18:50:
Dus Daikin (ururu Sarara) wereld marktleider heeft een product uitgebracht wat niet deugt?
De Ururu is de afaik de meeste efficiënte L/L WP die er is. Er zitten alleen een paar nutteloze/overbodige toeters en bellen op dat apparaat. Het is gewoon geen goed plan om je woning te strak te klimatiseren. Het kan geen kwaad, maar het is overbodig in de meeste gevallen en kost een boel energie.
Verder is het dus een top apparaat (denk ik). Ik ga er binnenkort eentje ophangen!
Volgens de handleiding:
Morgen maar eens reinigen.....is eerste keer sinds 14 november 2014 en dan maar meteen de stofbak leegmaken.Het is tijd om de streamereenheid te reinigen
Streamereenheid
Wanneer het lampje TIMER (oranje) knippert of één keer per seizoen.
Het lampje TIMER knippert om aan te geven dat de streamereenheid reiniging nodig heeft als de totale bedrijfstijd van de airconditioner de 1.800 uur overschrijdt. (Indicatielampje streamereenheid reinigen) Reinig de streamereenheid. De streamerontlading wordt uitgeschakeld wanneer het lampje
knippert.
Hoe?
1) Dompel de streamereenheid in lauw of koud water (gedurende ongeveer 1 uur).
2) Gebruik een wattenstaafje of zachte doek om het apparaat te reinigen. (Draag rubberhandschoenen.)
3) Was de eenheid met stromend water en laat het goed afdruipen.
4) Droog het apparaat in een goed geventileerde, schaduwrijk gebied (gedurende ongeveer 1 dag).
Stel de indicator na het reinigen opnieuw in.
Schakel de stroomonderbreker in, druk op reset en daarna op apply wanneer de airconditioner niet aan staat. Pagina 8
• Het indicatielampje streamereenheid reinigen gaat uit.
En? Klusje goed te doen?ZuinigeRijder schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:02:
Vandaag ging er op de airco het oranje lampje van de timer knipperen.
Volgens de handleiding:
[...]
Morgen maar eens reinigen.....is eerste keer sinds 14 november 2014 en dan maar meteen de stofbak leegmaken.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Verwijderd
Nu nog de WAF als ze dadelijk thuis komt......
Ik heb een groene power button en een knipperende run button die oranje is.
Het kastje reageert nergens op. Ik zie hem ook niet in de adapterlijst van mijn laptop....
WPSmikeyverhoef schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:20:
Vandaag is mijn Daikin Ururu geeinstalleerd, weet iemand hoe je het WIFI gedeelte aan de gang krijg ?
Ik heb een groene power button en een knipperende run button die oranje is.
Het kastje reageert nergens op. Ik zie hem ook niet in de adapterlijst van mijn laptop....
YouTube: Daikin Online Controller - Configuration video via Wifi Protected Setup
of Manueel
https://www.youtube.com/watch?v=Tu0LO6tQR7A
[ Voor 5% gewijzigd door Philos31 op 28-02-2015 16:37 ]
run lampje blijft oranje knipperen reageert niet op buttons ::0(
Even van de power af helemaal en opnieuw beginnen, en anders even je dealer bellen.mikeyverhoef schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:39:
Werkt niet :0(
run lampje blijft oranje knipperen reageert niet op buttons ::0(
Hoezo hebben ze je niet even geholpen met de wifi?
Zou iemand zo een berekening kunnen maken om te bepalen welke capaciteit unit ik nodig zou hebben? Of misschien een methode kan aanreiken zodat ik het zelf zou kunnen uitrekenen.
[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2015 16:59 ]
2kWh / 24uur = 83W/graad
Stel je wilt het 20C houden bij -5C buiten, dan heb je 25 graden * 83W/graad = 2075W nodig.
(gemiddeld, dus als je nu ook 24/7 20C binnen hebt en al gecorrigeerd hebt voor WW verbruik)
[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2015 17:31 ]
Heb gewacht tot vanavond, omdat de handleiding zegt dat de streamereenheid na 1 uur in (lauw) water gelegen te hebben, 24 uur moet drogen. Is mij niet meteen duidelijk of de airco dan toch gebruikt mag worden. Dus vannacht laten drogen, kan de airco morgenvroeg weer aan.
Het is heel simpel en een werkje van niets (wel wachttijd):
- zet de airco uit (en wacht totdat hij helemaal uit is, dus geen lampjes meer aan)
- zet de stroom eraf
- open de kap (die hoeft er niet af) en trek de streamereenheid eruit en zet deze 1 uur in (lauw) water
- haal de stofdoos eruit (ontgrendelen van 2 blauwe knoppen) en gebruik de stofzuiger om de borstels schoon te maken. Eventueel open de stofdoos door deze een klein beetje te verschuiven via het schuifpaneel en haal ook hier het stof uit. Bij mij zat er geen stof in de stofdoos, alleen een beetje op de borstels. Plaats de stofdoos terug en vergrendel via de blauwe knoppen
- na 1 uur, droog de streamereenheid.
- maak de streamereenheid naald voorzichtig schoon met een wattenstaafje indien nodig:
(Als stof op de naalden plakt, was niet nodig bij mij):
Veeg de stof met zacht materiaal, zoals een wattenstaafje, vochtig gemaakt met water of een neutraal en vloeibaar reinigingsmiddel, voorzichtig van de naalden af. Wees tijdens het afvegen van stof voorzichtig om te voorkomen dat u de naalden vervormt. Een vervormde naald zal de capaciteit voor het verdrijven van
geuren afnemen.
Morgenvroeg (moet ik nog doen dus):
- terugzetten van streamereenheid
- Stel de indicator na het reinigen opnieuw in. Schakel de stroomonderbreker in, druk op RESET en daarna op APPLY wanneer de airconditioner niet aan staat. Het indicatielampje streamereenheid reinigen gaat uit.
En dan hopen dat de airco het nog doet
EDIT: Ja, de airco doet het nog
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:38:
[...]
Heb gewacht tot vanavond, omdat de handleiding zegt dat de streamereenheid na 1 uur in (lauw) water gelegen te hebben, 24 uur moet drogen. Is mij niet meteen duidelijk of de airco dan toch gebruikt mag worden. Dus vannacht laten drogen, kan de airco morgenvroeg weer aan.
Het is heel simpel en een werkje van niets (wel wachttijd):
- zet de airco uit (en wacht totdat hij helemaal uit is, dus geen lampjes meer aan)
- zet de stroom eraf
- open de kap (die hoeft er niet af) en trek de streamereenheid eruit en zet deze 1 uur in (lauw) water
- haal de stofdoos eruit (ontgrendelen van 2 blauwe knoppen) en gebruik de stofzuiger om de borstels schoon te maken. Eventueel open de stofdoos door deze een klein beetje te verschuiven via het schuifpaneel en haal ook hier het stof uit. Bij mij zat er geen stof in de stofdoos, alleen een beetje op de borstels. Plaats de stofdoos terug en vergrendel via de blauwe knoppen
- na 1 uur, droog de streamereenheid.
- maak de streamereenheid naald voorzichtig schoon met een wattenstaafje indien nodig:
(Als stof op de naalden plakt, was niet nodig bij mij):
Veeg de stof met zacht materiaal, zoals een wattenstaafje, vochtig gemaakt met water of een neutraal en vloeibaar reinigingsmiddel, voorzichtig van de naalden af. Wees tijdens het afvegen van stof voorzichtig om te voorkomen dat u de naalden vervormt. Een vervormde naald zal de capaciteit voor het verdrijven van
geuren afnemen.
Morgenvroeg (moet ik nog doen dus):
- terugzetten van streamereenheid
- Stel de indicator na het reinigen opnieuw in. Schakel de stroomonderbreker in, druk op RESET en daarna op APPLY wanneer de airconditioner niet aan staat. Het indicatielampje streamereenheid reinigen gaat uit.
En dan hopen dat de airco het nog doet
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Nee, de groep uitzetten in de meterkast. Bij mij zit de airco op dezelfde groep als het keukenboilertje. Denk dat de airco ook werkt zonder streamereenheid geinstalleerd, dus hoeft de airco maar even zonder stroom. Maar ik kon dit niet zo uit de handleiding halen, dus heb het zekere voor het onzekere genomen en de stroom vannacht eraf gelaten.Rob roelofs 1 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 08:09:
En hoe haal je de stroom eraf? Zit bij de airco zelf een 'echt uit' knopje of zo....
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-03-2015 09:10 ]
Mooi. En draait de airco ook op de batterijopslag van de powerrouter?mikeyverhoef schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:42:
Voor de rest trouwens niets dan lof, lekker warm in mijn blokhut nu, met mijn eigen zonne energie :0)
Trekt momenteel een 400wh.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2