07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Ah, ik heb alleen ervaring met kleinere L/L wp modellen, die wel terugmoduleren en waarbij de temp wel terugzakt. Al is 40 graden nog steeds prima om een goede COP te kunnen behalen.peterpijpelink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:58:
[...]
wat je hierboven ziet, unit staat aan sinds vanochtend en ruimte is bijna 20 graden. Terugmoduleren zie ik hier weinig gebeuren.. moet vooral blijven warmen vanwege oppervlakke en veel/bijna uitsluitend raampartijen rondom. De ramen gaan hier van vloer tot plafond in serre en dat is altijd kouder. Denk nu na over mogelijk rolluiken aangezien er erg veel warmte verloren gaat door glas (HR+).
Ben nog steeds aan inleren met Daikin, dus nu fan op auto zetten en 24 graden (HUMID HEATING) en kijken wat verschil is met andere opties.
Hier ook houten luiken aan de noord- en oostzijde van het huis en rolluiken aan de zuidzijde. Dit helpt goed om 's nachts de warmte binnen te houden. Om 22 uur gaat de cv uit en 's ochtends is het nog 18,5 graden in de woonkamer+keuken (bouwjaar 1980).
[ Voor 4% gewijzigd door Jack op 23-01-2015 17:49 ]
Onze is max 45db maar het is een multisplit van fujitsu deze is super stil. Als het weer zomers is kan ik een DB meeting doen maar ik gok dat ik hem niet veel herrie kan laten maken tot op heden is hij still en we slapen direct onder de multisplit unit. We hebben nog niet gehoord. 57dB kan je in de problemen komen met bouwbesluit max 50dB dacht ik.Sander-B schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 00:14:
[...]
Nog een vraagje: Hoe is het geluidsniveau van de buitenunit bij jullie?
Een filmpje van mijn Zibro op vol vermogen:
[video]
Mijn iPhone dB meter geeft 57dB(A) aan. Geen idee of het klopt, maar stil is deze unit in ieder geval niet.
Verwijderd
Hmmm, een snerpend hoog geluid maakt die Zibro.Sander-B schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 00:14:
[...]
Nog een vraagje: Hoe is het geluidsniveau van de buitenunit bij jullie?
Een filmpje van mijn Zibro op vol vermogen:
[video]
Mijn iPhone dB meter geeft 57dB(A) aan. Geen idee of het klopt, maar stil is deze unit in ieder geval niet.
ik heb een (slecht) filmpje gemaakt met mijn foto camera bij avond, maar het gaat om het geluid.
Er is achtergrond geluid (honden, espresso apparaat, katten, etc) en de Daikin Ururura Sarara 3.5 kW model bij de automatische stand. Daarna achtereenvolgens fluisterstand, 1 tot en met 5 streepjes en weer terug naar automatisch.
Silent = 19 dBA, Low = 29 dBA, Nominal is 36 dBA, High is 42 dBA.
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-01-2015 22:03 ]
De uitblaastemperatuur is bij mij rond de 27 graden, het apparaat zelf wordt ongeveer 36 graden gemeten op het plastic boven de uitblaasopening. Gemeten met een simpele point en shoot temperatuur meter.peterpijpelink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:31:
De Daikin eens gemeten met de warmtebeeldcamera. bij 24 graden instelling gaat ie intern naar 40 graden...
[afbeelding]
Schuifpui er naast kwam ik toch op paar roosters uit op 9 graden. Maar eens afgeplakt- die warmtebeeld camera module voor iphone ga ik pret van hebben. Kijken waar warmte blijft.

Bedankt voor het filmpje! Alhoewel het natuurlijk moeilijk te beoordelen is, klinkt het geluid een stuk aangenamer dan mijn binnenunit. Het filmpje wat ik heb geplaatst is dus de buitenunit, maar binnen is het ook een aardige bak lawaai. Combinatie van windgeruis en de ventilatormotor. Bovendien is het toerental niet constant, wat erg hinderlijk is.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:42:
[...]
Hmmm, een snerpend hoog geluid maakt die Zibro.
ik heb een (slecht) filmpje gemaakt met mijn foto camera bij avond, maar het gaat om het geluid.
[video]
Er is achtergrond geluid (honden, espresso apparaat, katten, etc) en de Daikin Ururura Sarara 3.5 kW model bij de automatische stand. Daarna achtereenvolgens fluisterstand, 1 tot en met 5 streepjes en weer terug naar automatisch.
Silent = 19 dBA, Low = 29 dBA, Nominal is 36 dBA, High is 42 dBA.
De Ururu Sarara staat inmiddels bovenaan de lijst. Is wel 650 euro duurder dan het vloermodel wat ik op het oog had, maar alle extra's zijn het wel waard.
Verwijderd
Bij Comfort klimaat staan ook andere m3 kwa vermogen dan bij climasense, 75m3 ipv 60m3. Volgens de jongens van climasense komt dit omdat de unit ook bevochtigt, deze " latente" warmte zou bijna 30% van de gevoels temp zijn en daarom ipv 60m3 75m3 zijn. Nu dacht ik dat dit een verkoop praatje was maar naar navraag bij een kennis klopt dit dus wel.
Kortom, er zit dus vreemd genoeg veel verschil te zoeken op internet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2015 10:36 . Reden: Aanvulling ]
Als het in de badkamer 10 graden is, is het niet fijn en duurt het te lang om een straalkachel de boel op te laten warmen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:49:
[...]
Daarvoor is dacht ik een infraroodstraalkachel de beste optie o.a. ivm (spat) water.
http://www.proheating.nl/...mer-straler-VR5-B-500%20W
Samen met een bewegingssensor ook nog eens super efficient.
Een badkamer heeft speciale veiligheidseisen tav elektra, dus meestal geen WP of verplaatsbare kacheltjes. Moet o.a. een trekschakelaar hebben waardoor WP bijna niet kan.
Ook qua afstand naar buiten en het extra leidingwerk zouden een WP erg inefficient maken.
Ook bestaat er een norm voor elektra in de badkamer die zegt dat je minimaal 1,5* meter van spatwater af moet zitten bij elektra aansluitingen in een natte cel.
* 1,5 meter weet ik niet meer helemaal zeker maar dat was ooit de norm....
Ik had al een reer straalkachel van 600 watt op de badkamer met automatische uitschakeling na 10 minuten. Ik heb er nu een digitale schakelklok tussengezet, die om de 10 minuten even uit/aan gaat, zodat nu 's morgens de straalkachel 100 minuten aanstaat en ook 's avonds. Nu is de kou van de badkamer bij het opstaan en naar bed gaan
Ja, hij kan zelfs alleen op stand bevochtigen en ontvochtigen.Snuffelke schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:47:
Is het met de Daikin Ururu ook mogelijk deze enkel de ruimte te laten verluchten zonder te verwarmen of te koelen?
Bedankt, ik had dit gevraagd aan de Daikin verdeler en die kon me hierop geen antwoord geven. In de handleiding zijn ze hier ook heel vaag over.ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2015 @ 07:28:
[...]
Ja, hij kan zelfs alleen op stand bevochtigen en ontvochtigen.
Weet je mss toevallig ook het verbruik voor alleen de verluchtingsstand en hoe lang kan dit op deze stand blijven staan? Veel lawaai op deze stand?
Ik zou hem in de slaapkamer willen monteren zodat ik ook minder co2 in de kamer heb tijdens het slapen.
Verwijderd
Ik kan via mijn toon meter bekijken wat hij verbruikt, alleen de fan zit ik op 18watt, met de verse lucht functie zit ik op 42 watt
begint steeds interessanter te worden!
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Bedankt om het voor me me nakijken.Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:31:
Hallo Snuffelke,
Ik kan via mijn toon meter bekijken wat hij verbruikt, alleen de fan zit ik op 18watt, met de verse lucht functie zit ik op 42 watt
Er zitten twee standen op, automatisch en hoog. Het geluid komt overeen met het geluid tijdens normale verwarming. In een heel stille slaapkamer is dit wel hoorbaar (blazen van lucht), dus het is persoonlijk of je daar last van hebt.Snuffelke schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:22:
[...]
Veel lawaai op deze stand?
Ik zou hem in de slaapkamer willen monteren zodat ik ook minder co2 in de kamer heb tijdens het slapen.
DIt staat in de handleiding op pagina 24:
Maar in het algemeen vind ik de Daikin stil en is het geluid alleen het blazen van de lucht.Opmerkingen over de functie FRISSELUCHTTOEVOER VENTILATIE
• Geluiden van buiten kunnen worden waargenomen en er kunnen luchtjes worden ingenomen. Ook kan het geluid van het werkende apparaat luider worden.
• Het geluid van het werkende apparaat kan verschillen. Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid.
daar komt het dan wel op neer ja. zal ook wat tijd in zitten ivm de reistijd (70km) dichterbij niet te vinden voor een scherpe prijsVerwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:53:
600,- voor de montage?
Heb jenook de WiFi controller erbij genomen? Leuk hebbedingetje.
Wifi module excl, niet over gehad.
Steekt er in de unit geen actieve koolstoffilter om de geurtjes te filteren?ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:55:
[...]
Er zitten twee standen op, automatisch en hoog. Het geluid komt overeen met het geluid tijdens normale verwarming. In een heel stille slaapkamer is dit wel hoorbaar (blazen van lucht), dus het is persoonlijk of je daar last van hebt.
DIt staat in de handleiding op pagina 24:
[...]
Maar in het algemeen vind ik de Daikin stil en is het geluid alleen het blazen van de lucht.
Zit er wel een filter tussen de buiten en de binnenunit? Meestal zijn de filters om de binnenlucht te zuiveren maar voor mensen met een pollenallergie zou het handiger zijn dat dit bij de bron tegengehouden wordt.
Ja, er zitten filters in de binnenunit en je kunt ook ventilatie gebruiken in combinatie met lucht zuiveren:Snuffelke schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:50:
[...]
Steekt er in de unit geen actieve koolstoffilter om de geurtjes te filteren?
Zit er wel een filter tussen de buiten en de binnenunit? Meestal zijn de filters om de binnenlucht te zuiveren maar voor mensen met een pollenallergie zou het handiger zijn dat dit bij de bron tegengehouden wordt.
Deze heb ik continu aantaan. Regelmatig wordt het filter automatisch gereinigd.Functie FLASH STREAMER LUCHTZUIVEREN
De flash streamer ontlading breekt schimmel en allergenen af zodat
de lucht in de ruimte wordt gereinigd.
Zie pagina 35 van de handleiding voor de filters. De Ururu heeft:De functie FILTER REINIGEN start wanneer u het apparaat
stopt nadat het ongeveer 18 uur of langer heeft gewerkt.
Nadat de airconditioner is blij ven werken gedurende 24
uur of langer, wordt de werking opgeschort en wordt
eerst de functie FILTER REINIGEN gestart. Nadat het
reinigen is voltooid, start de airconditioner opnieuw
(inclusief 24 UUR FRISSELUCHTTOEVOER
VENTILATIE)
- toevoerluchtfilter (zwart)
- luchtfilter (wit)
- Fotokatalytisch uchtzuiverings- en geurverdrij vingsfilter (zwart)
- Stofdoos / stofkwast
Maar met al deze filters hoe is het dan nog mogelijk dat er geurtjes van buiten naar binnen kunnen komen?ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:02:
[...]
Ja, er zitten filters in de binnenunit en je kunt ook ventilatie gebruiken in combinatie met lucht zuiveren:
[...]
Deze heb ik continu aantaan. Regelmatig wordt het filter automatisch gereinigd.
[...]
Zie pagina 35 van de handleiding voor de filters. De Ururu heeft:
- toevoerluchtfilter (zwart)
- luchtfilter (wit)
- Fotokatalytisch uchtzuiverings- en geurverdrij vingsfilter (zwart)
- Stofdoos / stofkwast
Ja ik zoek een all-in-one oplossing (ook voor ventilatie, renovatie ouder huis), zodat ik geen vergiet moet maken van mijn muren om verse lucht en verwarming en koeling te krijgen.
Ik woon bij een drukke weg zou hij ook fijn stof filteren?
Verwijderd
Ik geloof dat hier al 6 mensen op het forum zijn die bij de zelfde installateur de installatie hebben laten verzorgen en heb het idee dat je die makkelijk kan bellen voor " vrijblijvend " advies.
Ik heb al contact gezocht met Daikin België, via mail en telefonisch. Hun kennis van het toestel is beneden alle peil. (vb het opgenomen vermogen in verluchtingsstand met dank aan Ferry leidensVerwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:16:
Waarom bel je niet gewoon Daikin op? Of de installateur? Die kunnen je het denk ik allemaal haarfijn uitleggen.
Ik geloof dat hier al 6 mensen op het forum zijn die bij de zelfde installateur de installatie hebben laten verzorgen en heb het idee dat je die makkelijk kan bellen voor " vrijblijvend " advies.
Als het niet in de handleiding staat dan weten ze het niet. Ik heb de handleiding al gelezen en ik vind hierover niets terug.
Weet jij of er een hepa filter in het toestel zit, welke classe? Kan het toestel fijn stof filteren?
Ik heb veel liever mensen die het toestel in hun bezet hebben en eerlijk hun bevindingen geven dan een verkoper die vanalles vertelt om het toestel toch maar te kunnen verkopen.
Er wordt dus ook al in de buitenunit gefilterd.Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:38:
Nee, geen Hepa filter, maar geloof dat hij wel 99% fijn stof filtert.
Two-Stage Filtration with Flash Streamer
A two-stage filtration process removes pollution and contaminants when ventilating from outdoors, leaving you with fresh, clean air for your home.
Stage 1
– A thermal catalyst in the outdoor unit removes carbon monoxide, exhaust gasses and bad odours
Stage 2
– The indoor unit’s flash streamer technology removes mould, formaldehyde and other allergens from your air
We hebben zelf een WTW systeem van Brink, wat niet zomaar uit te breiden is, de ketel is ook niet berekend voor de extra m3.
Nu ben ik zelf uitgekomen op een airco systeem wat ook kan verwarmen (met een warmtepomp dus). Doordat we ook kunnen profiteren van koeling ben ik aan het kijken naar een multi split systeem zodat ik in de woonkamer een (binnen)unit kan plaatsen en ook op de zolder. Op de zolder zal dan voornamelijk koelen worden en niet zozeer verwarmen (misschien als het een keer heel erg koud is). Ik heb zelf nog geen hele sterke voorkeur voor een merk, alhoewel ik neig naar een systeem van daikin door de vele goede verhalen. Ik heb nu een aantal vragen over een dergelijke setup:
- Ik wil het gaan gebruiken als extra voor bij het WTW systeem. Dit systeem zal dus alleen het verschil in temperatuur moeten overbruggen om het wat warmer te krijgen in de uitbouw. Is dit slim of kan ik beter de roosters in de woonkamer helemaal dichtzetten? Heeft iemand anders ervaring met een dergelijk WTW systeem wat handig is?
- Is er een vergunning nodig om een buitenunit te plaatsen? Ik had het idee om hem op de uitbouw te plaatsen, achter onze lichtstraat zodat hij ook zoveel mogelijk uit beeld is. Ik heb wat gezocht maar niet veel bruikbaars kunnen vinden. Het lijkt ook wel per gemeente te verschillen.
- De meeste buiten units zitten qua geluidsproductie rond de 47-50dba. Hoe storend/hoorbaar is dit in jullie ervaring? Zullen de buren hier hinder van ondervinden als deze op de 1e verdieping minimaal 1 meter van de erfgrens afstaat?
- Is het haalbaar om een binnenunit op de zolder te plaatsen als de buitenunit op de 1e verdieping staat qua leiding werk? Ik denk dat ik dan de 1e verdieping naar binnen ga en door het plafond naar de zolder zal moeten gaan. Of kan ik het dan maar beter op 1 binnenunit houden?
- Als laatste wil ik als ik eruit ben de installatie uit laten besteden, heeft er iemand toevallig goede ervaringen met installateurs in de regio zaanstreek?
Alvast bedankt voor het meedenken
Buitenunit: Fujitsu AOYG18lac2
Binnenunits: 2x Fujitsu ASYG09lmca
De buitenunit heeft 5kW koelcapaciteit en 6 kW verwarmcapaciteit. De te koelen ruimte is om en nabij 60m2.
Om met Gasschuif te spreken: It is unwise to pay too much, but it is worse to pay too little
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 28-01-2015 22:02 ]
een klassieke CV levert via de tactisch geplaatste radiatoren z'n warmte af bij de ramen om een koudeval te voorkomen en comfort te verhogen.
Deze systemen hebben over het algemeen maar 1 (of in elk geval weinig) locaties waar ze de warmte leveren.
Lever je daardoor niet in op comfort?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Wij krijgen binnenkort ook een schuifpui met HR++ glas. De radiator gaat daar gewoon weg, omdat de airco de benedenruimte verwarmt.Dus dat is een voordeel van de airco, nodeloze radiatoren kunnen weg.liquid_ice schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:33:
Voor degene die een luch/lucht warmtepomp gebruiken om het huis te verwarmen...
een klassieke CV levert via de tactisch geplaatste radiatoren z'n warmte af bij de ramen om een koudeval te voorkomen en comfort te verhogen.
Deze systemen hebben over het algemeen maar 1 (of in elk geval weinig) locaties waar ze de warmte leveren.
Lever je daardoor niet in op comfort?
De Daikin heeft een krachtige luchtstroom en ik heb deze schuin naar mijn L-hoek staan.
Daarmee verwarmt deze de hele lengte van de kamer (10x4), de bijkamer (3x4) en de daar nog achter liggende keuken (4x4). Dus 175 m3 meter.
Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder dan in de kamer.

De Daikin Ururu Sarara heeft zowel boven als onder aanzuig mogelijkheden en door de krachtige luchtstroom kan dus een grote ruimte gelijkmatig verwarmen/koelen. Zie onderstaande video.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UxiYxX8rUV8]
[ Voor 103% gewijzigd door BenEco op 29-01-2015 19:28 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Verwijderd
@ Pauwl
Ik ben erg te spreken over mijn installateur. Komen uit regio Denbosch maar scherp kwa prijs en nette installatie. Werken door heel Nederland.
Vergunning is alleen nodig als de unit zichtbaar is vanaf de openbare weg en dan nog alleen als er iemand over klaagt. Kun je gewoon aanvragen bij de gemeente.
En nu praat ik even de ururu die ik heb maar die is gewoon echt stil. Volle toeren draaien en totaal geen overlast, ik weet zeker dat mijn buren hem niet horen dat als ik zelf op mijn schuurdak klim hem pas hoor als ik er bij sta.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 19:10 . Reden: Aanpassing ]
Dit effect is trouwens niet zo groot. Vroeger had je heel veel warmte verlies bij de ramen en daarom stond daar een hete radiator onder. Tegenwoordig is dat veel minder en verspreid de warmte zich dan ook beter.
1144kWh voor L/L WP. en 22m3 gas (01-09-2014 tot 31-01-2015)
Voor aanschaf WP jaarlijks gemiddeld 550m3 gas over dezelfde periode.

[ Voor 24% gewijzigd door BenEco op 31-01-2015 20:56 . Reden: zonneboiler op 66 graden om 16.00. ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Vandaag tot nu 12.7 kWh verbruikt, dus vergelijkbaar. Ons gasverbruik was voorheen vergelijkbaar (0.60 m3/graaddag), dus blijkbaar nu ook het kW verbruik met de aircoRob roelofs 1 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:22:
Inmiddels sinds donderdag ook voorzien van de Daikin Ururu Sarara 3,5 Kw. Ik moet zeggen ben erg tevreden. De verwarming staat hier gewoon uit en het klimaat is gewoon heerlijk. Ben nog wel zoekende met de settings. Heb nu de verticale lamellen en de fan snelheid op auto staan. Econo op off en humidify op low. Ben eigenlijk ook wel.benieuwd naar jullie settings. Daikin staat hier aan vanaf vanochtend 7 uur en een verbruik van 12,5kw tot heden. Is dit veel? Vergelijkbaar met anderen?? Hoor graag. Met dank naar Zuinige Rijder. Mede door zijn enthousiasme ben ik tot deze keuze gekomen.
Ik heb de lamellen op een vaste stand, fan snelheid op auto, Econo off, Humidity Off, Ventilatie Off, Cleaning on. Mijn Hygrocube 100 gebruik ik als leidraad om wel of niet humudity/ventileren aan te zetten. Vochtigheid blijft relatief hoog (nu 58%) ondanks de airco verwarming.
Hier mijn kW verbruik vanaf 14 november (dus lees in plaats van m3 gas, kW stroom).

Hoogste verbruik is 24 kW geweest, toen was het -3 graden over 24 uur gemeten. Het lijkt wel als de buitentemperatuur gespiegeld is aan het kW verbruik, gespiegeld rond de 0 graden

Ik zit nu op 0.66 kW/graaddag sinds 14 november.
Fujitsu is een prima merk. 5kw koeling voor zo'n ruimte is voldoende.hansdegit schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:51:
Zijn er in dit topic mensen met ervaring met de volgende WP / binnenunit combi?
Buitenunit: Fujitsu AOYG18lac2
Binnenunits: 2x Fujitsu ASYG09lmca
De buitenunit heeft 5kW koelcapaciteit en 6 kW verwarmcapaciteit. De te koelen ruimte is om en nabij 60m2.
Om met Gasschuif te spreken: It is unwise to pay too much, but it is worse to pay too little
Kamertemperatuur 21-22 graden C, uitgeschakeld van 22.30 uur tot 07.45 uur.
WP-verbruik: 281kWh; 0,51 kWh/graaddag

Evaring: Een prima keus zo'n inverter airco. Het bespaart me erg veel gas. Wel een aandachtspunt: als het rond en onder het vriespunt komt heeft de WP er een kluif aan. Eigenlijk trekt ie het dan tot 20 graden. dus heb ik (voor het eerst vanaf de zomer) een paar dagen de CV mee laten doen.
Niks mis met 20 graden natuurlijk, maar met mijn stroomoverschot ga ik comfort op de eerste plaats zetten en doe ik niet meer zuinig aan met de thermostaatknop.
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Ja, ik heb ook de ventilatieroosters dicht gezet en zet de ururu ventilatie alleen aan wanneer de hygrocube 100 (CO2/VOC meter) boven de 1200 komt.Crazy- schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:39:
Is mijn idee gek als ik denk dat je de ventilatieroosters dicht kan maken op de benedenverdieping als je een Ururu ophangt? Deze geeft natuurlijk continue frisse lucht
Weer puntje van interessant en isolatieZuinigeRijder schreef op zondag 01 februari 2015 @ 18:04:
[...]
Ja, ik heb ook de ventilatieroosters dicht gezet en zet de ururu ventilatie alleen aan wanneer de hygrocube 100 (CO2/VOC meter) boven de 1200 komt.
de WAF moet ik alleen nog overtuigen... en dat lukt nog niet echt. Binnenkort maar even naar Zwolle toe, showroom, waar ik offerte opgevraagd heb. 2700 all-in installatie voor de 3.5kw Ururu.
Mag ze hem eens zien, voelen, proberen. .. haha
Edit : wat is jouw kwh verbruik geweest voor de ururu fgelopen maand?
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 01-02-2015 18:49 ]
377 kW in januariCrazy- schreef op zondag 01 februari 2015 @ 18:47:
[...]
Weer puntje van interessant en isolatie
de WAF moet ik alleen nog overtuigen... en dat lukt nog niet echt. Binnenkort maar even naar Zwolle toe, showroom, waar ik offerte opgevraagd heb. 2700 all-in installatie voor de 3.5kw Ururu.
Nee hoor, de meeste huizen zijn zo lek dat dat zelfs zonder Ururu geen enkel probleem is.Crazy- schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:39:
Is mijn idee gek als ik denk dat je de ventilatieroosters dicht kan maken op de benedenverdieping als je een Ururu ophangt? Deze geeft natuurlijk continue frisse lucht
hier 492 in 53 dagen
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Waar heb je in Zwolle prijs aangevraagd? Kan ik ook even langs met mijn vrouw, die is ook erg sceptisch.Crazy- schreef op zondag 01 februari 2015 @ 18:47:
[...]
Weer puntje van interessant en isolatie

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Daar moet ik onder kunnen komen danpeterpijpelink schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:37:
[...]
hier 492 in 53 dagen9.2 gemiddeld per dag dus.Unit gaat uit om 23:00uur en dan rond 16:00uur weer aan als ik thuis kom van werk. Temperatuur dan rond de 16 a 16.5 graden en oplopend tot 20.5/21.0 graden. Weekend hele dag aan..
En dan staat de kschel uit tussen 21u30 en 17u. ingestelde temperatuur is 21gr.
@hierboven: aircovoordeel uit zwolle
Verwijderd
Heb al veel gelezen in dit forum over de Ururu Sarara. Ik ben erg geintereseerd.
Ik heb daarom vandaag contact gehad met een firma in Uden waar ook al diverse andere forum leden gekocht hebben. (ik weet niet of ik de naam mag noemen) Blijkbaar gaan ze binnenkort uitbreiden/verhuizen naar een andere locatie in Uden en geven ze bij de opening van hun nieuwe pand weer een aanzienlijke korting als ik ze moet geloven.
Ik heb ook gekeken naar de firma in Zwolle maar die is volgens mij toch duurder met de Ururu Sarara dan de firma in Uden.
Als ik nog wil/kan wachten op de Daikin Ururu Sarara dan raden ze aan hun website of hun facebook pagina in de gaten te houden. Hier wordt binnenkort een actie aangekondigd.
Gegroet,
Leo

[ Voor 97% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:29 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat mag en kan ik nog niet melden van de advocaat. Als de rechtszaak is geweest dan ga ik dit zeker melden. Men wil voorkomen dat ik -als ik hier een naam noem- een klacht krijg wegens smaad.Roamor schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:25:
Welk bedrijf was dat dan? Om anderen hiervoor te behoeden.
Dus nog geduld en dan meld ik dit zeker. Nu zien dat ik 50% aanbetaling terug ga zien..
Verwijderd
Houd je ons op de hoogte?
Bijvoorbeeld voor slaap of studeerkamers ?
Sommige hebben ook een airco boven.liquid_ice schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:37:
Hoe combineren jullie de verwarming van deze systemen met die van de CV?
Bijvoorbeeld voor slaap of studeerkamers ?
Mijn vrouw en ikzelf hebben nooit de verwarming op onze eigen slaapkamer aan en slapen altijd met het raam op kiepstand (ook bij -10 buiten).
In het begin heb ik de klokthermostaat van de CV ketel zo geprogrammeerd, dat deze 's morgens en 's avonds even aanspringt. Daarbij zijn beneden alle radiator kranen dichtgedraaid en boven alleen de ruimte waar het warm moet worden zijn de radiatorkranen open gedraaid. Om ervoor te zorgen dat de CV ketel ook aanspringt (de temperatuurmeting hangt in de woonkamer, die verwarmd wordt door de Daikin Ururu Sarara) is de vraagtemperatuur van de CV klokthermostaat op een hogere temperatuur gezet dan dat de woonkamer verwarmd wordt (bijvoorbeeld 26 graden).
Daarna ben ik overgestapt op een andere manier, om gas verbruik nog meer te verlagen.
De kinderen hebben een klein keramisch kacheltje van 500 Watt op de slaapkamer om de kou van de kamer te hebben:

Op de badkamer hebben we een straalkachel met automatische uitschakeling na 10 minuten.

Met een digitale schakelklok zorgen we ervoor dat het 's morgens bij opstaan en 's avond naar bed gaan het op de badkamer warmer is door de straalkachel een aantal keren aan te laten springen (1 minuut uit en dan weer 10 minuten aan).

peterpijpelink schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:37:
[...]
hier 492 in 53 dagen9.2 gemiddeld per dag dus.Unit gaat uit om 23:00uur en dan rond 16:00uur weer aan als ik thuis kom van werk. Temperatuur dan rond de 16 a 16.5 graden en oplopend tot 20.5/21.0 graden. Weekend hele dag aan..

Hier nu 823 kW in 83 dagen, 9.9 gemiddeld per dag, 0.67 kW/graaddag. Ururu gaat 's avonds uit om 23:00 uur en om 6.30 uur in de morgen weer aan.

Gasverbruik is nu alleen nog maar voor douchen/wastafel.
Koken doen we nu op stroom (airfryer, jamie oliver cooker, inductie kookplaat, magnetron/elektrische oven), gasfornuis wordt niet meer gebruikt.

"Heeft u enerie te veel opgewekt en wilt u deze liever niet terug leveren. Dan is de lucht warmtepomp iets voor u. Met de opgewekte energie kunt u u woning direct verwarmen, koelen , ventileren, ontvochtigen of zelfs bevochtigen. Velen zijn u al voorgegaan. Verwarmen met een rendement van 500%."
Ik zou bijna denken dat dit topic een verschil gaat maken

[ Voor 97% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:30 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Verwijderd
Denk nl dat veel mensen met zonnepanelen de link leggen.
Voordeel van de ventilatie van de Daikin Ururu Sarara is dat deze ventileert via de buitenlucht, deze filtert bij de buitenunit en binnenunit en de buitenlucht wordt tot de gewenste temperatuur opgewarmd.Philos31 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 09:32:
[...]
Merk je direct verschil in de hoogte van je VOC's als je de ventilatiestand aanzet?
Ik heb afgelopen jaar tripple glas en kunstof door het hele huis laten zetten en bewust voor geen ventilatieroosters gekozen omdat er in mijn huis in principe voldoende lekken zitten, maar ik merk toch wel dat als ik niet minstends 3x per dag verlucht dat de luchtkwaliteit behoorlijk afneemt.
De Daikin zou dus een uitkomst zijn ook voor ventilatie in mijn situatie.
Zoals ik begrepen heb is er ook een soort warmteterugwinning. Dus wanneer men centrale ventilatie heeft zonder WTW, is het waarschijnlijk energiezuiniger om via de airco te ventileren en de centrale ventilatie op de kleinste stand te zetten.
Ventilatie kan op de Ururu op een normale of hoge stand gezet worden.
Bij mij is 's morgens de CO2/VOC waarde onder de 500 (ook zonder ventilatie stand), wanneer er niemand in de ruimte is blijft dit ook ongeveer zo. Bij mij blijft de CO2/VOC waarde bijna altijd onder de 1200. Alleen wanneer de afzuigkap niet aangezet wordt bij koken, reageert de CO2/VOC waarde direct. Dus niet vergeten de afzuigkap aan te zetten.
Volgens de documentatie:
Door een kamer te verwarmen in de winter droogt de lucht vaak uit, wat kan leiden tot keelpijn, verkoudheden en andere kwalen. In de zomer voelt een hoge luchtvochtigheid ook bij gematigde temperaturen heel oncomfortabel aan. Voor een optimaal comfort het hele jaar door moet niet enkel de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid nauwkeurig worden geregeld, in combinatie met een toevoer van verse, zuivere lucht. Met de nieuwe Ururu Sarara biedt Daikin een unieke combinatie van bevochtiging, ontvochtiging, ventilatie en luchtzuivering die het hele jaar door garant staat voor een comfortabel binnenklimaat.
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
In tegenstelling tot conventionele airconditioners, voert de Ururu Sarara verse, geklimatiseerde lucht toe in de ruimte. De Ururu Sarara is het eerste verwarmingspompsysteem voor woningen dat dankzij het krachtige ventilatievermogen van 32 m3/uur een ruimte van meer dan 26 m2 met frisse lucht kan vullen in minder dan twee uur. Bovendien wordt de toegevoerde lucht op de gewenste temperatuur binnengebracht zonder warmteverlies.
4. Luchtzuivering – non-stop gezuiverde en allergievrije lucht
Betere luchtkwaliteit binnen met de Daikin Flash Streamer technologie. De Ururu Sarara zuivert de binnenkomende lucht. De lucht wordt gezuiverd door stof en stuifmeel uit te filteren, waarna het fotokatalytisch luchtzuiveringsfilter onaangename geurtjes zoals sigarettenrook of kooklucht afbreekt.
In de laatste fase krijgt de lucht nog een bijkomende behandeling in de Flash Streamer die mogelijke resten van formaldehyde, virussen en schimmels afbreekt.
Heb net even het topic doorgelezen.
Waarom is hier iedereen zo "Ururu" fan?
Voor 2000 euro aanschaf excl montage toch een aardige investering.
Ik heb zelf sinds een half jaartje een Zibro Sc3331 hangen
http://www.warmteservice....1f86b6c&fh_refview=lister
Stuk goedkoper. Zelf te monteren en instaleren en functioneert prima.
Ga er ook een in de woonkamer hangen is de planning...
Ben benieuwd naar jullie oordeel van deze inverter airco
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
Dus vergeef me als ik de vraag niet helemaal serieus neem.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 07:48 ]
Heb even de SC3331 vergeleken met het kleinste model Daikin Ururu Sarara.paulv1973 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:27:
Goede avond allen,
Heb net even het topic doorgelezen.
Waarom is hier iedereen zo "Ururu" fan?
Voor 2000 euro aanschaf excl montage toch een aardige investering.
Ik heb zelf sinds een half jaartje een Zibro Sc3331 hangen
http://www.warmteservice....1f86b6c&fh_refview=lister
Stuk goedkoper. Zelf te monteren en instaleren en functioneert prima.
Ga er ook een in de woonkamer hangen is de planning...
Ben benieuwd naar jullie oordeel van deze inverter airco
1. Milieuvriendelijk (Hoge SCOP 5.9 t.o.v. 3.8/SFEER 9.54 t.o.v. 5.6) en koudemiddel (R32 t.o.v. R410A)
Ik lees in deze post dat je 4000 kW stroom over hebt, dus misschien is dat geen reden voor jouw..
2. Hoog verwarmingsvermogen bij toch een hoge SCOP (3.6 kW t.o.v. 2.5 kW) tot -20 graden buiten (wel lager verwarmingsvermogen dan
Je hebt een huis uit 1905, dus ik neem aan dat zelfs dit vermogen te klein is en dat je naar modellen moet kijken met meer verwarmingsvermogen? De grootste Ururu heeft een verwarmingsvermogen van 6.3 kW.
3, Bevochtigen via buitenunit, hierin is de Daikin uniek
4. Ventileren via de buitenlucht op een efficiente manier (weinig airco's hebben dit)
Iedereen moet vanuit zijn situatie de keuze maken, want de Ururu is inderdaad duurder en er zijn goedkopere alternatieven indien je geen totaaloplossing wil, maar een simpelere airco voor koelen/verwarmen met mindere specs.
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-02-2015 09:02 ]

[ Voor 94% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:30 ]
Krijgt de slaapkamer goed en snel warm.
Let wel...Het is een kamer met de nok van het dak erin en redelijk groot qua formaat.
Maar als ik hier e.e.a. lees zijn we de Mercedes onder de WT aan het vergelijken met een Ford.
Qua rendement denk ik dat ik mijn 800 euro investering er makkelijk uit krijg binnen een aantal jaar.
Dit door de besparing op gas.
Ben serieus aan het nadenken om er ook 1 in de woonkamer te hangen.
Inderdaad ongeveer 4000kWh overschot per jaar...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

[ Voor 98% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:30 ]
Dat mag...Philos31 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:21:
[...]
Mag ik vragen waarom je enige duizenden euro's meer (teveel) uitgeeft aan zonnepanelen (4000kwh te overschot) en dan niet begrijpt dat er mensen zijn die de ururu zien zitten als investering?
Het waren bij mij geen duizenden euros wat dit (zonnepanelenoverschot) gekost heeft.
Heb het overschot ook bewust aangelegd met de gedachte te gaan verwarmen op elektriciteit.
Daarom ook de airco inverter op de slaapkamer. Dat was/is stap 1 in die richting.
Ik probeer daarbij te begrijpen waarom mensen hier specifiek voor de Ururu gaan.
Dat dat een investering is snap ik wel. Maar er zijn toch meer opties dan alleen de Ururru.
Die drijfveer probeerde ik te achterhalen.
Hoeveel gasverbruik heb je nu voor het verwarmen van de woonkamer? Hoeveel m3/graaddag?paulv1973 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:45:
Ik ben tot nu toe niet ontevreden over de Zibro.
Krijgt de slaapkamer goed en snel warm.
Let wel...Het is een kamer met de nok van het dak erin en redelijk groot qua formaat.
Maar als ik hier e.e.a. lees zijn we de Mercedes onder de WT aan het vergelijken met een Ford.
Qua rendement denk ik dat ik mijn 800 euro investering er makkelijk uit krijg binnen een aantal jaar.
Dit door de besparing op gas.
Ben serieus aan het nadenken om er ook 1 in de woonkamer te hangen.
Inderdaad ongeveer 4000kWh overschot per jaar...
P.S. jammer dat je met zo een Ururu maar 1500 kW kunt wegfikken, maar ook de Zibro is maar gedimensioneerd op maar 800 kW voor verwarmen volgens de specs. Dus ik vraag me af of je door deze Zibra te kiezen je veel van het gasverbruik afsnoept. Je kunt het beste kijken naar hoeveel verwarmingsvermogen je nodig hebt en daar de airco op afstemmen.

[ Voor 101% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:29 ]
Hoeveel precies ik verbruik voor het verwarmen van de woonkamer weet ik niet.ZuinigeRijder schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:34:
[...]
Hoeveel gasverbruik heb je nu voor het verwarmen van de woonkamer? Hoeveel m3/graaddag?
P.S. jammer dat je met zo een Ururu maar 1500 kW kunt wegfikken, maar ook de Zibro is maar gedimensioneerd op maar 800 kW voor verwarmen volgens de specs. Dus ik vraag me af of je door deze Zibra te kiezen je veel van het gasverbruik afsnoept. Je kunt het beste kijken naar hoeveel verwarmingsvermogen je nodig hebt en daar de airco op afstemmen.
Hoeveel m2/graaddag.... Geen idee...
Ik verbruikte voordat ik zonnepanelen had (en dus ook deels electrisch ging verwarmen) 1800m3 per jaar.
In de zomer was dit ongeveer 30m3 per maand (warm water)
Afgelopen januari zat ik op een verbruik van 125m3. Tegenover januari 2013 van 240m3.
Dat zijn de cijfers die ik heb.
Ok, ik had ook een verbruik van rond de 1800 m3 per jaar, 0.60 m3/graaddag. Dat betekent ook dat het model Zibra dat je uitgekozen hebt, veel te weinig verwarmingscapaciteit heeft. Ikzelf kan het net redden met een verwarmingscapaciteit van 5 kW rond de 0 tot -5 graden. Dus wanneer je op zoek gaat naar een (goedkope) airco zou een verwarmingsvermogen van rond de 5 kW het grootste gedeelte van het gasverbruik afgedekt zijn. TIP: zoek naar een airco met meer verwarmingscapaciteit om zodoende meer zonnestroom te kunnen gebruiken i.p.v gasverbruik.paulv1973 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:03:
[...]
Ik verbruikte voordat ik zonnepanelen had (en dus ook deels electrisch ging verwarmen) 1800m3 per jaar.
In de zomer was dit ongeveer 30m3 per maand (warm water)
Daarom dat deze ook alleen bedoeld is voor de slaapkamer(s)
Ik wil er nog een 2e bij hangen voor de woonkamer/keuken.
Dacht aan hetzelfde type aangezien een type zwaarder weer op een aparte zekering aangesloten moet worden. Dit type mag nog gewoon in het stopcontact. Voor wat het waard is.
Ik vindt de eensgezindheid ook opvallend moet ik zeggen, maar ik ken de markt niet voldoende om alternatieven aan te dragen.paulv1973 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:53:
[...]
Ik probeer daarbij te begrijpen waarom mensen hier specifiek voor de Ururu gaan.
Dat dat een investering is snap ik wel. Maar er zijn toch meer opties dan alleen de Ururru.
Die drijfveer probeerde ik te achterhalen.
Dat viel mij dus ook op...liquid_ice schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:31:
[...]
Ik vindt de eensgezindheid ook opvallend moet ik zeggen, maar ik ken de markt niet voldoende om alternatieven aan te dragen.

Leuk.Paul C schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:37:
Zijn er hier ook mensen die de buiten unit een ander kleurtje hebben gegeven?
Heb ik ook aan gedacht en naar gezocht.
Blijkbaar vind je ze alleen in het wit/creme.
Uiteindelijk heb ik een andere opstellingsplaats gekozen.
Gat in de markt??
ik weet van daikin zeker dat ze in elke ral kleur tegen meerprijs te leveren zijn. (of je dat wil is een tweede)paulv1973 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:40:
[...]
Leuk.
Heb ik ook aan gedacht en naar gezocht.
Blijkbaar vind je ze alleen in het wit/creme.
Uiteindelijk heb ik een andere opstellingsplaats gekozen.
Gat in de markt??
heb het ook bij andere merken gezien, weet alleen niet meer zo snel welke dat waren.
roelbb
Verwijderd
Zo tref je in het lucht/water topic een voorkeur voor de Elga warmtepomp aan. Dit is omdat men dit goed gaat uitzoeken en bij succes van de ene komt de andere. Zo zie je dat goede en populaire producten zichzelf 'verkopen'. Het gaat hier in dit topic niet puur over de Daikin producten, wel over de ervaringen met deze producten.Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 07:52:
De eensgeZinsheid die jullie zo opvallend vinden komt gewoon door het feit dat al mensen gaan zoeken naar de zuinigste warmtepomp en de stilste bla bla bla de ururu naar boven komt. Hoe iemand dan een zibro gaat plaatsen is mij een raadsel? Die zal echt niet ergens in de lijst van Google omhoog komen als je Zoekt op duurzaam verwarmen.....misschien wel in de lijst van warmteservice....
Wat ik wel erg jammer vind is dat de ururu niet met een emura-design binnenunit is uitgevoerd. Dat zou de WAF (en de HAF eigenlijk ook) wel een heel stuk hoger maken.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Het is nog niet heel goed te vinden op internet, maar wel bij 1 installateur een kort zinnetje erover. Het zal dus wel niet heel gangbaar zijn, maar het kan wel.roelbb schreef op zondag 08 februari 2015 @ 23:05:
[...]
ik weet van daikin zeker dat ze in elke ral kleur tegen meerprijs te leveren zijn. (of je dat wil is een tweede)
heb het ook bij andere merken gezien, weet alleen niet meer zo snel welke dat waren.
Dat is weer +1 voor de acceptatie.
Over de Ururu:
Jammer dat het de enige heel efficiente WP is, want hij heel al die nutteloze extra's voor bevochtiging en ventilatie. Dat maakt de buiten- en binnenunit groter (heb ik het idee) en alles onnodig duurder.
[ Voor 18% gewijzigd door Paul C op 09-02-2015 10:40 ]
Ideaal toch? Je huis kan je potdicht maken en de unit zorgt voor de ventilatie en alles!Paul C schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:37:
[...]
Het is nog niet heel goed te vinden op internet, maar wel bij 1 installateur een kort zinnetje erover. Het zal dus wel niet heel gangbaar zijn, maar het kan wel.![]()
Dat is weer +1 voor de acceptatie.
Over de Ururu:
Jammer dat het de enige heel efficiente WP is, want hij heel al die nutteloze extra's voor bevochtiging en ventilatie. Dat maakt de buiten- en binnenunit groter (heb ik het idee) en alles onnodig duurder.
En als je al balansventilatie hebt?Crazy- schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:53:
[...]
Ideaal toch? Je huis kan je potdicht maken en de unit zorgt voor de ventilatie en alles!
Ducttape en uitschakeLen? :-d
Kijk eens bij Best of Europe Top Ten, topten.eu, misschien zijn er alternatieven te vinden:Paul C schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:37:
[...]
Over de Ururu:
topten.eu -> Building Components -> Air Conditioners
Monosplit <3 kW
Monosplit 3-4 kW
Monosplit 4-5 kW
Monosplit 5-6 kW
etc.
De Ururu heeft een SCOP heeft van 5,7 én 5kW nominaal verwarmingsvermogen. De volgende beste opties hebben een SCOP van 5,1 en maar 4kW nominaal verwarmingsvermogen. Andere grotere units doen het slechter. De Ururu valt dus op door een hoge SCOP én een hoog nominaal vermogen.
Verwijderd
Ik heb een beetje hetzelfde "probleem".miel schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 08:38:
Bestaan die dingen dan? Heb hier ook een brink allure b25 hete lucht verwarmer staan maar zou die op termijn mogelijk best willen vervangen door een warmtepomp... Alle kanalen in huis heb ik al maar moet wel 450 m3 verwarmen...
Ik krijg niet mijn hele woonkamer goed warm met de huidige capaciteit en roosters. Ik zat eraan te denken om de hele woonkamer met airco te verwarmen en de rest van het huis met de WTW. Dan moet ik denk ik ook wel de thermostaat ook gaan verhuizen, hij zal dan toch ergens anders een goed meetpunt moeten hebben?
Ik moet me er maar eens goed in laten adviseren.
Verwijderd
Het zou leuk zijn als ze speciaal voor ons als Tweakers een leuke korting gevenVerwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 18:58:
Haha, de jongens van Climasense houden het dus nauwlettend in de gaten, zag vandaag op hun site dat ze de kanaal oplossing voor de hete lucht problemen zoals hierboven staan beschreven op de site hebben geplaatst. Moet dus maar op mijn woorden letten als ze deze site in de gaten houden..😁
maar ze doen het goed als inderdaad een aanleiding is geweest!
Wel een beetje off topic:Crazy- schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:15:
[...]
Het zou leuk zijn als ze speciaal voor ons als Tweakers een leuke korting geven
maar ze doen het goed als inderdaad een aanleiding is geweest!
Zoek nog een leuke L/W WP

On topic:
Door gebruik te maken van L/L WP vanaf 01-09-2014 tot nu nog maar 22m3 gas gebruikt.
[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 12-02-2015 19:35 . Reden: Misschien lezen "ze" mee ]
Heb je een link?Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 18:58:
Haha, de jongens van Climasense houden het dus nauwlettend in de gaten, zag vandaag op hun site dat ze de kanaal oplossing voor de hete lucht problemen zoals hierboven staan beschreven op de site hebben geplaatst. Moet dus maar op mijn woorden letten als ze deze site in de gaten houden..😁
Even 'kanaal' in het zoekvenster gooien, al zie ik net dat ze de recent toegevoegde artikelen ook op hun homepage laten zien.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2