07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Ik heb over de laatste 31 dagen ook 289 kW verbruikt. Bij mij staat deze de hele dag aan. Hoeveel m3/graaddag verbruik had je voorgaande jaren?peterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:20:
[...]
Bij mij sinds 09:30 tot nu 15:15 is het verbruik 4.9 kWh en totaal over 31 dagen (veel thuis ivm feest/vakantiedagen) 288. Dat is dus 9.2 gemiddeld. Vanochtend was de ruimte op 17.4 graden en instelling is verwarmen tot 22 graden. (ivm offset 2 graden ) kom je dan op 20.5 ongeveer uit.
Kan beter denk ik ??
Als ik op mindergas kijk voor 2013-2014 en 2014-2015 voor de 1e 10 dagen van Januari.ZuinigeRijder schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:33:
[...]
Ik heb over de laatste 31 dagen ook 289 kW verbruikt. Bij mij staat deze de hele dag aan. Hoeveel m3/graaddag verbruik had je voorgaande jaren?

en 2013/2014

Dit is vergelijk met gasverbruik. Graaddagen 0,21 m3/graaddag vs 0,04 m3/graaddag
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Ik kom uit voor de eerste 10 dagen van januari (146 graaddagen) op 0.53 m3/graaddag vs 0.74 kW/graaddag.peterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:04:
[...]
Als ik op mindergas kijk voor 2013-2014 en 2014-2015 voor de 1e 10 dagen van Januari.
[afbeelding]
en 2013/2014
[afbeelding]
Dit is vergelijk met gasverbruik. Graaddagen 0,21 m3/graaddag vs 0,04 m3/graaddag
Waarom had je in 2014 maar 0.21 m3/graaddag en in 2013 0.46 m3/graaddag? Meer weg geweest?
Op zo een kleine periode vergelijken is moeilijk, want een dag de verwarming overdag uit maakt een groot verschil.
Jij had ook de Daikin Ururu Sarara 5 kW versie en ik de 3.5 kW versie. Maakt ook nog een klein verschil.
Verwijderd
hollands is datVerwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:45:
En stel dat het ooit erg koud wordt je voldoende hebt.
ik koop een trekauto voor 1 week per jaar, en betaal me scheel (huren is geen optie)
doe dit gasketeldenken jezelf niet aan, ik heb het gedaan, en het is erg zonde van je tijd en geld.
ik wacht nog steeds op de periode dat de wp het niet gaat redden...
Verwijderd
Ja maar jij woont wel in de kop van NH. Als je in het oosten of zuiden woont kan het een ander verhaal zijn. Muv vorig jaar hebben wij hier aan de grens altijd wel weken waarbij de temperatuur overdag hooguit rond het vriespunt komt. Nu ook alweer gehad in de week na de kerst. Dan kan dit wel degelijk relevant zijn.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:07:
[...]
hollands is dat
ik koop een trekauto voor 1 week per jaar, en betaal me scheel (huren is geen optie)
doe dit gasketeldenken jezelf niet aan, ik heb het gedaan, en het is erg zonde van je tijd en geld.
ik wacht nog steeds op de periode dat de wp het niet gaat redden...
Veel merken hebben 'Nordic' varianten van hun reguliere warmtepompen. Die verwarmen tot -25 grC. Daar moet je in ons land altijd wel mee toe kunnen. Ze zijn een stukje duurder, maar de SCOP en SEER zijn ook weer een stukje beter.
Klopt, die 5 kW zal meer verbruiken mogelijk. Ik heb hele jaar mindergas data voorhanden. Grote verschil is waterzijdig inregelen van cv installatie, dat scheelde al snel 40% gas verbruik.Wat goed werkt is ook de cv installatie terugdraaien qua vermogen (dus niet snel warm water etc functies aanzetten).ZuinigeRijder schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:40:
[...]
Ik kom uit voor de eerste 10 dagen van januari (146 graaddagen) op 0.53 m3/graaddag vs 0.74 kW/graaddag.
Waarom had je in 2014 maar 0.21 m3/graaddag en in 2013 0.46 m3/graaddag? Meer weg geweest?
Op zo een kleine periode vergelijken is moeilijk, want een dag de verwarming overdag uit maakt een groot verschil.
Jij had ook de Daikin Ururu Sarara 5 kW versie en ik de 3.5 kW versie. Maakt ook nog een klein verschil.
Ga toch eens goed kijken met een warmtebeeldcamera waar de warmte nu weg gaat. Veel glas hier (serre en schuifpui achter en voor ook veel ramen) De ramen hier zijn van grond tot plafond en glas is niet een geweldige isolator..
Sinds de Daikin 3,5 kW Nexura in bedrijf is 46 kWh afgefakkeld. Peanuts dus
Wel is het setpoint 15 C want de hal beneden en boven hoeft geen 20 C te zijn.
Als ik de garagedeur openzet (inpandige garage) toert ie gelijk op, naar 400 W, dus die hobbelt af en toe mee als ik daar aan het klussen ben. Ook de aanliggende kamer aan de hal kan mee als ik de deur open zet. Net als de logeerkamer boven naast de hal.
Ik heb de aan uit timer eraf gegooid, hand start en stop en altijd Econo mode. (lukt niet via de timer)
Woonkamer en slaapkamer met beide Mitsubishi's start stop via timer.
Totaal hier 9,5 kW WP L/L Gaat denk ik wel lukken ook bij wat vorst.
Gasschuif denkt hardop, gaat ie ooit nog wel komen, "de tocht der tochten"
Vanaf 1 november tot vandaag totaal verbruikt 0,48 kWh/grd (nabij Rotterdam)
Niet onbelangrijk, 0 M3 aardgas, laten zitten dat spul.

[ Voor 44% gewijzigd door Gasschuif op 11-01-2015 22:30 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Is het HR++ glas?peterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:58:
[...]
Ga toch eens goed kijken met een warmtebeeldcamera waar de warmte nu weg gaat. Veel glas hier (serre en schuifpui achter en voor ook veel ramen) De ramen hier zijn van grond tot plafond en glas is niet een geweldige isolator..
volgens mij wel want beste glas is HR+++ en dit is de 2e beste soort...?? weet dat er iets was met 12mm waar een ruit in paste en een betere isolatie ruit (hoge HR plus plus plus of zo) niet, sponning dus te smal. Anders zal het HR+ zijn
Op 3x25A heb je 17kW vermogen tot je beschikking. Met de WP en 1 of 2 elektrische kacheltjes zou je het ook op die paar extreem koude dagen moeten redden in de meeste huizen denk ik zo.
Als die echt koude winter een keer zou komen:
- Zeg gemiddeld 2 dagen per jaar (afgelopen 2 winters niets, maar misschien volgende winter een hele week)
- 10u bijverwarmen met 2 kachels van 2kW (de WP's 24/7, maar die 10u extra om het comfortabel te krijgen)
- Dat is 4kW * 10u * 2dagen = 80kWh
- Dat kost 80* 22ct = €9,60 per jaar
Óf ieder jaar weer vastrecht betalen, een ketel onderhouden, grote radiatoren aan de muur laten hangen die esthertisch meestal niet het gunstigs zijn en ruimte beslag...
Paul, je hebt helemaal gelijkPaul C schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:45:
Ik lees hier allemaal verhalen van mensen die de gas aansluiting houden voor back-up op paar dagen per jaar dat de WP het niet red. Is het economisch niet veel rendabeler om een paar kW aan elektrische weerstandsverwarming als back-up aan te houden?
Op 3x25A heb je 17kW vermogen tot je beschikking. Met de WP en 1 of 2 elektrische kacheltjes zou je het ook op die paar extreem koude dagen moeten redden in de meeste huizen denk ik zo.
Als die echt koude winter een keer zou komen:
- Zeg gemiddeld 2 dagen per jaar (afgelopen 2 winters niets, maar misschien volgende winter een hele week)
- 10u bijverwarmen met 2 kachels van 2kW (de WP's 24/7, maar die 10u extra om het comfortabel te krijgen)
- Dat is 4kW * 10u * 2dagen = 80kWh
- Dat kost 80* 22ct = €9,60 per jaar
Óf ieder jaar weer vastrecht betalen, een ketel onderhouden, grote radiatoren aan de muur laten hangen die esthertisch meestal niet het gunstigs zijn en ruimte beslag...
Hier 1*35 A hoofdzekering, max. 8,05 kW ietsje "krapper" als 3*25 A. Het proces zit ook een beetje tussen de oortjes als je begrijpt wat ik bedoel. Na een wintertje of 2 overweeg ik het gas af te laten sluiten. (lees geen backup meer) Er staat hier een 1 kW noodgenerator en 5 L benzine klaar, en in de auto zit altijd wel een paar liter. Ook heb ik al lange tijd 2 E ventilator kacheltjes a 1,5 kW. Moet nog even indalen, en de WAF niet onbelangrijk. Moeders begint gelijk te stuiteren
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Die kant wil/ga ik ook op, de hr-ketel staat al uit sinds maart en hou nu mijn huis warm met 1 elektrisch kacheltje, dankzij de milde winter en overschot PV. Draait 24 uur op 750 watt, dus kost best wel wat kWH'sPaul C schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:45:
Ik lees hier allemaal verhalen van mensen die de gas aansluiting houden voor back-up op paar dagen per jaar dat de WP het niet red. Is het economisch niet veel rendabeler om een paar kW aan elektrische weerstandsverwarming als back-up aan te houden?
De l/w wp is nog in aanbouw, zo ook de vloerverwarming. Dus het kan gewoon,zonder gas, lijkt me.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2015 23:23 ]
Verwijderd
Gewoon een of twee gas/damp tanks met LPG en professioneel de ombouwsetjes plaatsen/laten checken.
Kun je perfect, en vooral goedkoper, op gas blijven koken, en je hebt geen ombouw/verzwaring van je E-net aansluiting nodig.
wat settings aanpassen en de branderdruk weer instellen (Intergas HR 28) Ik houd het zeker in gedachten.
Koken gaat hier op 7,2 kW inductie als die vol bij staat heb ik niet zo veel E vermogen meer over , komt in de praktijk niet voor overigens.
De WP's komen gestaffeld in bedrijf, en totaal voor 3 heb ik nog nooit meer als 1,8 kW gezien op Plugwise.
Als ik terugkom van vakantie in de winter en het vriest, is dit wel een aandachtspunt, alle 3 (vollast) start is c.a. 5 kW, maar na 15 min. of zo gaan ze al terug in vermogen, de gang WP als eerste.
Check ff in je binnekant (aluminium) vam je ruit. Staat wel.ergens tekst wat het ispeterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:37:
[...]
volgens mij wel want beste glas is HR+++ en dit is de 2e beste soort...?? weet dat er iets was met 12mm waar een ruit in paste en een betere isolatie ruit (hoge HR plus plus plus of zo) niet, sponning dus te smal. Anders zal het HR+ zijn(geen expert in ruiten).
Andere optie is met je telefoon LED lamp in je glas te schijnen vanaf binnen. Als je goed kijkt zie je in je glas 4x je lamp terug. Het derde of tweede zal dan bruin van kleur zijn: HR++
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Verwijderd
"absoluut volledig helemaal verboden" zei liander tegen mij.Gasschuif schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:37:
@ Chicken power, nogmaals bedankt voor de tip, ik moet dan (voor propaan) een andere kleinere restrictieplaat monteren,
mijn qsolar kan zowieso butaan en propaan aan, maar de regelgeving zegt hetzelfde als het parkeren van een caravan met gasfles in een woonwijk.
ik heb later nog eens gemaild hoe dat dan zit met de zomerse gasbarbeque, maar daarop reageerde liander niet.
niet doen dus of eerst vragen aan je netbeheerder.
blijft helaas voor mij wel een geniale ultieme oplossing,
maar ik begrijp het wel wat liander zegt.
LPG is overigens minder aan te raden want een mixgas waar ook butaan in kan zitten, dat zich dan vermeerderd (want verdampt niet bij kou, dus je gebruikt het propaan en vult steeds weer beide bij) en bij hitte (zomer) sterk uitzet > kans op BOEM.
edit:// oh ik woon wel buiten de bebouwde kom en jij niet lees ik net terug.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 12-01-2015 20:17 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
en de standaard campinggastank moest dan in het huis.
ook 5 meter naast het hoekhuis had ik genoemd, maar ook dat mocht niet.
een auto met lpg tank voor de deur mag wel
toen ik het huis kocht was de gasleiding (bros staal anno 1974) lek.....
ooit keurde de gaswacht dat back in the days, maar die bestaan niet meer.
uiteindelijk staat nu de buitenunit van de warmtepomp op die plek, veeeel beter eigenlijk.
Dit is in permanent en verplaatsbaar.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:16:
een auto met lpg tank voor de deur mag wel
Er kunnen flinke verschillen in regels zitten tussen vaste en verplaatsbare opstellingen.
Gebruiken kassen eigenlijk warmtepompen, of is een gasinstallatie goedkoper voor hen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dus je zou verwachten.... Maar ik weet het niet. Vraagje voor de Kroeg, denk ik.
Verwijderd
Kassen gebruiken zeer zwaar gesubsidieerd gas (een fractie vd consumenten prijs) of aardwarmte.Onbekend schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:28:
[...]
Dit is in permanent en verplaatsbaar.
Er kunnen flinke verschillen in regels zitten tussen vaste en verplaatsbare opstellingen.
Gebruiken kassen eigenlijk warmtepompen, of is een gasinstallatie goedkoper voor hen?
Verwijderd
Dat is dus de club die die concurrentie van flessengas niet wil hebben, duidelijk dat ze met zo'n reactie komen. Maar het meest jammere is dat je niet in de gaten hebt dat Liander helemaal niet over die wetgeving gaat...
Complete onzin, de meeste APV's hebben alleen regels om het parkeren van caravans en aanhangers in woonwijken te voorkomen. Heeft niets met flessengas van doen.eric-pvt schreef:
mijn qsolar kan zowieso butaan en propaan aan, maar de regelgeving zegt hetzelfde als het parkeren van een caravan met gasfles in een woonwijk.
Begrijpelijk, want flessengas valt helemaal buiten ook maar welke competentie van hun dan ook...eric-pvt schreef:
ik heb later nog eens gemaild hoe dat dan zit met de zomerse gasbarbeque, maar daarop reageerde liander niet.
Je moet helemaal niet bij een energieleverancier zijn, maar kijken wat de gemeente daar in de APV over zegt.eric-pvt schreef:
niet doen dus of eerst vragen aan je netbeheerder.
blijft helaas voor mij wel een geniale ultieme oplossing,
maar ik begrijp het wel wat liander zegt.
En als particulier mag je gewoon flessengas gebruiken.
Verwijderd
Weet je wat een gas/damptank, zoals ik adviseerde, is? Kenmerkende eigenschap van deze tanks is dat ze de door jouw beschreven situatie juist voorkomen!franssie schreef:
LPG is overigens minder aan te raden want een mixgas waar ook butaan in kan zitten, dat zich dan vermeerderd (want verdampt niet bij kou, dus je gebruikt het propaan en vult steeds weer beide bij) en bij hitte (zomer) sterk uitzet > kans op BOEM.
Maakt als particulier met gas/damptank dus ook niet uit.franssie schreef:
edit:// oh ik woon wel buiten de bebouwde kom en jij niet lees ik net terug.
En is het gelukt om de offset in te stellen via de afstandbediening?peterpijpelink schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:31:
[...]
Kreeg vandaag bericht dat climasense bij Daikin navraag heeft gedaan en er een oplossing is. Via de afstandbediening kan ik de offset instellen. Dus bij een kamertemperatuur van 22 graden en de Daikin die 24 graden aangeeft kan ik het bijstellen. Morgen krijg ik een email met uitleg. wordt vervolgd.
Met een simpel 2kW kacheltje verwarm ik ook met gemak een ruimte van 140 m3, alleen wil ik daar vanaf.
[ Voor 13% gewijzigd door Roamor op 13-01-2015 16:18 ]
nog niet aan toegekomenZuinigeRijder schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:03:
[...]
En is het gelukt om de offset in te stellen via de afstandbediening?
De 100m3 is vooral gebaseerd op koelen.Roamor schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:29:
Wat zijn de ervaringen trouwens met capaciteit van bijv. een Ururu Sarara? Bijv. het 2,5kW model zou maximaal 100m3 kunnen behandelen, maar dit lijkt mij toch erg afhankelijk van oa isolatie etc? Of is die grens voor andere delen van de behandeling? Koelen, verwarmen, be-/ontvochtigen?
Met een simpel 2kW kacheltje verwarm ik ook met gemak een ruimte van 140 m3, alleen wil ik daar vanaf.
Zie deze post omtrend ervaringen bij -5 graden met de 3.5 kW versie.
Voorheen gebruikte ik ongeveer 0.60 m3/graaddag.
Verwijderd
rustig aan, ik wilde de bestaande leiding gebruiken, met schakeling zoals deze in italie te koop is voor een atag qsolar, waar de qsolar zelfs weet wat er komt.Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 01:25:
[...]
Dat is dus de club die die concurrentie van flessengas niet wil hebben, duidelijk dat ze met zo'n reactie komen. Maar het meest jammere is dat je niet in de gaten hebt dat Liander helemaal niet over die wetgeving gaat...
[...]
Complete onzin,
h/l/butaan/propaan.
dus een gasbuffertje en dan later als het lukt, gewoon aardgas weg, en de rest zon en warmtepomp.
Dank je wel, ik ga liever voor een 2,5kW model ivm vermijden extra groep etc.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:57:
[...]
De 100m3 is vooral gebaseerd op koelen.
Zie deze post omtrend ervaringen bij -5 graden met de 3.5 kW versie.
Voorheen gebruikte ik ongeveer 0.60 m3/graaddag.
Voordeel van het 2.5 kW model is dat deze een hogere COP heeft bij hogere temperaturen. Mijn huis is ingeschaald als B label (1991, 'oud' dubbelglas, 190 m3 beneden). Wanneer je goede isolatie hebt en/of bij kunt stoken met desnoods een gewoon kacheltje bij de paar dagen dat het echt koud is, dan is het 2.5 kW model zeker een optie.Roamor schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:46:
[...]
Dank je wel, ik ga liever voor een 2,5kW model ivm vermijden extra groep etc.
Woning uit de jaren 70, wel HR++ beglazing. Maar inderdaad, bijstoken met de CV of een kacheltje kan altijd nog. Voor koeling gebruiken we hem sowieso niet, in de zomer blijft het op de benedenverdieping altijd lekker koel.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:48:
[...]
Voordeel van het 2.5 kW model is dat deze een hogere COP heeft bij hogere temperaturen. Mijn huis is ingeschaald als B label (1991, 'oud' dubbelglas, 190 m3 beneden). Wanneer je goede isolatie hebt en/of bij kunt stoken met desnoods een gewoon kacheltje bij de paar dagen dat het echt koud is, dan is het 2.5 kW model zeker een optie.
Wise enough to play the fool

Dit is voor de Ururu 2,5:
Koelcapaciteit [kW] 2,5
Verwarmingscapaciteit [kW] 3,6
Maar dit is dus niet het vermogen qua stroomgebruik. Ik kan dat in de specs, niet terugvinden, iemand die dit weet?
Max E ooit gezien is iets van 1700 W, kan dus gemakkelijk.
Als ik ze alle drie tegelijk start bij -2 buiten en ik ga ook gelijk koken met 2 pitten vollast en de oven aan kom ik pas in de gevarenzone van 35 A.
Hij is er in die 21 jaar dat we hier wonen nog nooit uitgegaan.
[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 14-01-2015 00:10 ]
Even opgezocht, omdat ik dacht dat dit voor het 3.5 kW model 1600 Watt was. Volgens Specs toch anders.Roamor schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:23:
Ik bedenk mij net; volgens mij haal ik stroomgebruik en verwarmingscapaciteit door elkaar?![]()
Dit is voor de Ururu 2,5:
Koelcapaciteit [kW] 2,5
Verwarmingscapaciteit [kW] 3,6
Maar dit is dus niet het vermogen qua stroomgebruik. Ik kan dat in de specs, niet terugvinden, iemand die dit weet?
FTXZ25N/RXZ25N
Nominaal 620 Watt, Maximaal 2010 Watt
FTXZ35N/RXZ35N
Nominaal 1000 Watt, Maximaal 2530 Watt
FTXZ50N/RXZ50N
Nominaal 1410 Watt, Maximaal 2640 Watt
Denk echter dat Maximaal niet snel gehaald zal worden en dan nog maar kortstondig. Bij mij zit het 3.5 kW model op de groep van de 10 liter Daalderop keukenboiler.
De Daikin heeft ook nog een Econo mode:
De functie ECONO maakt een efficiënte werking mogelijk door de maximale waarde voor stroomverbruik te beperken. Deze functie helpt ervoor te zorgen dat een stroomonderbreker niet doorslaat wanneer het apparaat tegelijk met andere apparaten werkt.
Hoe dan ook, op de groep van mijn garage waar de 3.5 kW Daikin op zit, zit verder alleen de garagedeur, dus dat zal wel goed gaan, ook als daar wellicht binnenkort nog 3 paneeltjes op komen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Tenzij je een Quooker hebt.blitzkrieg schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:30:
Die 2000W gaat over niet verplaatsbare apparaten. Mijn waterkoker zit niet vast aan het aanrecht, die van jou wel?
Bovenstaande mensen allemaal bedankt voor de nuttige antwoorden.
Van mensen die zo'n ding hebben mag je dat toch geen waterkoker noemen?
Ik zit trouwens ook met een schuin oog te kijken naar een L-L warmtepomp. Maar ik lees hier bij iedereen die alleen zo'n ding beneden hebben dat ze boven toch niet stookten. Maar daar kom ik ivm. de WAF niet mee weg. En om nu op 3 slaapkamers en een badkamer ook een warmtepomp op te hangen gaat nogal in de papieren lopen.
Meer mensen die dat ook hebben? En hoe hebben jullie dat opgelost? Gewoon de thermostaat op de overloop gehangen? Een andere optie is Honeywell Evohome, maar dat is ook nogal een investering.
Denk eens aan een "multi split systeem" Een buitenunit, meerdere binnenunits.
Wel wat meer leiding werk, maar goedkoper als meerdere mono split's
Mijn buurman 2 huizen verder heeft een multi met 3 binnenunits en een mono, totaal dus 4 ruimtes.
Mijn andere (achter) buurman heeft ook een multi, met 3 units binnen hij is er erg happy mee, goede WAF verhalen.
[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 14-01-2015 12:02 ]
Als ik hier dan wat anders voor moet kopen, een decentrale WTW zoals een climarad vervalt het voordeel van een multi-unit al weer.
Nu zou ik voor een Daikin Ururu Sarara in de woonkamer en een multi-unit met 4 of 5 binnenunits voor de bovenverdieping kunnen gaan (bestaan die eigenlijk?), maar dan zit ik nog steeds met de bijkeuken waar ook gestookt moet worden.
En er is eerst ook alleen geld voor een unit in de woonkamer. Of eigenlijk is dat geld er nog niet eens, maar het wordt wel meegenomen in de meerjarenbegroting.

Verwijderd
Dat is naar je zekering net het verkeerde lijstje. Wat van belang is, is de inschakelstroom, uitgedrukt in Ampère. En die zie ik bij 230 V op 6,2 A staan.ZuinigeRijder schreef:
[...]
Even opgezocht, omdat ik dacht dat dit voor het 3.5 kW model 1600 Watt was. Volgens Specs toch anders.
FTXZ25N/RXZ25N
Nominaal 620 Watt, Maximaal 2010 Watt
FTXZ35N/RXZ35N
Nominaal 1000 Watt, Maximaal 2530 Watt
FTXZ50N/RXZ50N
Nominaal 1410 Watt, Maximaal 2640 Watt
Denk echter dat Maximaal niet snel gehaald zal worden en dan nog maar kortstondig. Bij mij zit het 3.5 kW model op de groep van de 10 liter Daalderop keukenboiler.
De Daikin heeft ook nog een Econo mode:
De functie ECONO maakt een efficiënte werking mogelijk door de maximale waarde voor stroomverbruik te beperken. Deze functie helpt ervoor te zorgen dat een stroomonderbreker niet doorslaat wanneer het apparaat tegelijk met andere apparaten werkt.
Geen idee of dat met of zonder de softstart/frequentieregelaar is.
Het zou wel eens een probleem kunnen zijn als je een automaat met B16 karakteristiek hebt, die zou je dan door een C of D moeten vervangen.
Met een klassiek smeltpatroon van 16 A traag, zit je altijd goed.
Op het koudste van de 4 punten van de SCOP (-7C) geef je voor de SCOP volgens mij het vollast punt op. 3.98 kW heating op COP 3.91 geeft dan net iets meer dan 1 kW opgenomen vermogen. Is die 2530W dan bij de laagste toegestande buitentemperatuur van -20C?
Verwijderd
De inschakelstroom is veel belangrijker, die kan tot 6 x de nominaal maximale stroom zijn. Maar het lijkt er op dat men de compressor elektronisch begrenst in het startvermogen.
Die 2540 W is denk ik in de ontdooicyclus.
Immers, hoe lager de verdampingstemperatuur, hoe lager de bijbehorende zuigdruk. Het gas wordt dus veel ijler, zodat de compressor veel minder asvermogen opneemt.
Dus hoe hoger de zuigdruk, hoe hoger het opgenomen asvermogen.
De moderne inverter systemenen (is het leeuwendeel) starten zeer rustig op, en gaan in enkele minuten langzaam naar vollast indien er een groot verschil is tussen gewenst en gevraagd.
Is dit verschil klein, dan blijft ie bij een start op laag vermogen. Er is dus geen inschakel piek.
Econo modus knijpt em helemaal af
Dit is voor de nominale verwarming van de 5 kW versie, wat dan 1426 Watt geeft. En dat is dus de nominale stroom voor de FTXZ50N/RXZ50N: Nominaal 1410 Watt, Maximaal 2640 WattVerwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:54:
[...]
Dat is naar je zekering net het verkeerde lijstje. Wat van belang is, is de inschakelstroom, uitgedrukt in Ampère. En die zie ik bij 230 V op 6,2 A staan.
Geen idee of dat met of zonder de softstart/frequentieregelaar is.
Het zou wel eens een probleem kunnen zijn als je een automaat met B16 karakteristiek hebt, die zou je dan door een C of D moeten vervangen.
Met een klassiek smeltpatroon van 16 A traag, zit je altijd goed.
Zegt dus nog niets over de maximale stroom/Ampere.
Deze technische data kon ik vinden voor de opstart:
2.5 kW 2.8A
3.5 kW model: 4.4A
5 kW model 6.2A
Dat komt dus overeen met de nominale waardes voor verwarmen.
Voor mij dus ook onduidelijk wanneer de max gehaald wordt
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-01-2015 19:21 ]
Verwijderd
Mooi, dat scheelt alweer!Gasschuif schreef op woensdag:
@ Chicken power
De moderne inverter systemenen (is het leeuwendeel) starten zeer rustig op, en gaan in enkele minuten langzaam naar vollast indien er een groot verschil is tussen gewenst en gevraagd.
Is dit verschil klein, dan blijft ie bij een start op laag vermogen. Er is dus geen inschakel piek.
Econo modus knijpt em helemaal af
Wat ook nog uitmaakt, vanaf pak hem beet 750 W (1 PK) aandrijfvermogen is het interessanter om, indien aanwezig, over te gaan naar een 3 fasige motor-compressorunit.
Buiten een veel lagere stroom per fase bij een hoger aanloopkoppel, werkt een 3-fasemotor veel efficiënter dan een enkelfasige op 230 V.
* Dre heeft 9,7 kW op één 16A groep zitten en zou zich niet zo druk maken om die paar Wat(t)jes van die ene warmtepomp.Gasschuif schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 00:03:
Hij is er in die 21 jaar dat we hier wonen nog nooit uitgegaan.
Complete keuken+woonkamer inclusief >3 kW oven zit op 1 groep. Voor het koken op inductie zal wel een nieuw groepje moeten komen ter zijner tijd...
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 14-01-2015 23:09 ]
Voor zover ik weet zijn alle moderne inverters 3 fasig, ook met 230 1 fase gevoed, correct me if i am wrongVerwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:30:
[...]
Mooi, dat scheelt alweer!
Wat ook nog uitmaakt, vanaf pak hem beet 750 W (1 PK) aandrijfvermogen is het interessanter om, indien aanwezig, over te gaan naar een 3 fasige motor-compressorunit.
Buiten een veel lagere stroom per fase bij een hoger aanloopkoppel, werkt een 3-fasemotor veel efficiënter dan een enkelfasige op 230 V.
Daardoor kan de Daikin en in iets mindere mate de Mitsubishi terug naar zeer lage frequentie met toch nog koppel om het gas rond te draaien. Zie IC 700, `het hart` van de regeling

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 14-01-2015 23:50 ]
Dre, ik bedoel mijn 35 A hoofdzekeringDre schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:57:
[...]
* Dre heeft 9,7 kW op één 16A groep zitten en zou zich niet zo druk maken om die paar Wat(t)jes van die ene warmtepomp.
Complete keuken+woonkamer inclusief >3 kW oven zit op 1 groep. Voor het koken op inductie zal wel een nieuw groepje moeten komen ter zijner tijd...
Ook ik heb op mijn 20 A keukengroep een dikke 6,5 kW zitten is er ook nog nooit uit gegaan.
Verwijderd
In alle rust hoor, maar een beetje rare contraptie zoals jij hem voorstelt. Deze Multigasketel is helemaal niet bedoeld om te switchen tussen LPG of aardgas, of je moet uitsluitend op de onderlinge prijsfluctuaties binnen fossiel willen inspelen. Maar dat lijkt me gezien je eerdere bijdrages wat onwaarschijnlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:27:
[...]
rustig aan, ik wilde de bestaande leiding gebruiken, met schakeling zoals deze in italie te koop is voor een atag qsolar, waar de qsolar zelfs weet wat er komt.
h/l/butaan/propaan.
dus een gasbuffertje en dan later als het lukt, gewoon aardgas weg, en de rest zon en warmtepomp.
Deze ketel is ontwikkeld/aangepast (overigens in samenwerking met Liander) om direct on-gestandaardiseerd bio-gas uit een vergister te kunnen verstoken, das dus een heel ander verhaal.
Ketel is overigens niet in alleen In Italië te krijgen, hier zijn er ook wat weggezet. Heb er alleen na de introductie en het prijswinnen op de VSK 2012 niks meer van gehoord...
Het is uiteraard begrijpelijk dat Liander geen ander gebruik van haar dienstleidingen dan het leveren van hun eigen gas wil hebben.
Anders ligt het na de meter, is die aangesloten, dan beperkt de bemoeienis van Liander zich tot de aansluitpunten van het huisnet (dat van de woningeigenaar is).
Dus als je al zoiets (aardgas en LPG mengen) zou willen, dan moet je pas mengen na de aardgas-aansluitkraan bij de ketel.
Dus nogmaals, het valt helemaal buiten de bemoeienis van Liander!
Verwijderd
De aangesloten apparatuur zal wel over een hele aparte 'gelijktijdigheids-factor' beschikken waardoor de zekering niet aanspreekt. Maar het is natuurlijk een verre van verstandige (en dus af te raden) opstelling. WCD's en stekkerdozen fikken inderdaad vaak eerder uit dan dat de zekering aanspreekt.Dre schreef:
* Dre heeft 9,7 kW op één 16A groep zitten en zou zich niet zo druk maken om die paar Wat(t)jes van die ene warmtepomp.
Meestal draait het dan uit op een dubbele groep.Dre schreef:
En daar is ook nog genoeg spraak- en begripsverwarring over mogelijk...
Verwijderd
Dat tackelt inderdaad wel het aanloopkoppel, maar niet de hogere stroomsterkte (wortel 3), en het mindere omzettingsrendement.Gasschuif schreef:
Voor zover ik weet zijn alle moderne inverters 3 fasig, ook met 230 1 fase gevoed, correct me if i am wrong
Daardoor kan de Daikin en in iets mindere mate de Mitsubishi terug naar zeer lage frequentie met toch nog koppel om het gas rond te draaien.
Daar is dan toch iets 'verkeerds' gehobbyd. Ik begrijp dat je een 1-fase aansluiting van 35 A hebt. En dat je in Nederland woont.Gasschuif schreef:
Dre, ik bedoel mijn 35 A hoofdzekering![]()
Ook ik heb op mijn 20 A keukengroep een dikke 6,5 kW zitten is er ook nog nooit uit gegaan.
Dan mag die uit 1-fase gevoede kookgroep op 230 V als eindgroep (ondanks de selectiviteit die wel klopt), hooguit 2 x 16 A zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2015 00:10 ]
Verwijderd
In de keuken heb ik nu 3 aparte groepen (inclusief randaarde + aardlek

Vaatwasser
Warmtepomp (Eurom)
Overige apparatuur.
Zowel de vaatwasser als Eurom kunnen net even meer dan 2 kilo Watt verstoken.
De magnetron en oven kunnen elk ook meer dan 2 kilo Watt verbruiken vandaar de gescheiden groepen.
Voor zover ik weet heb ik 16A groepen, dat staat iig op mijn stoppen.....

Zoals ik het altijd begrepen heb brand een zekering (stop) door bij een stroomsterkte hoger dan de opgegeven waarde. In dit voorbeeld zou de warmtepomp (+/- 9 A) samen met bv de oven (+ /- 9 A) ,totaal dus ongeveer 18 ampere, de stop van 16 Ampere door laten branden.
Dus hoe een zware warmtepomp 9,7A + keuken ? op een enkele 16A groep draait is mij een raadsel
Eurom gegevens:
Capaciteit koelen 18000 Btu 5000 Watt - Capaciteit verwarmen 19000 Btu 5500 Watt - Opgenomen vermogen koelen 2000 Watt 9,1 A - Opgenomen vermogen verwarmen 2100 Watt 9,7 A

Wise enough to play the fool
Zijn er eigenaren van zo'n systeem die ofwel zelf last ondervinden van het geluid binnen, maar eigenlijk nog belangrijker; Buren die klagen over de buitenunit?
mvg Guido
Verwijderd
Mijn Eurom is een typisch budget model en maakt dus relatief veel herrie zowel binnen als buiten.famrossel3 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 14:43:
Ik overweeg ook een Lucht-Lucht warmtepomp.
Zijn er eigenaren van zo'n systeem die ofwel zelf last ondervinden van het geluid binnen, maar eigenlijk nog belangrijker; Buren die klagen over de buitenunit?
mvg Guido
Van de buren nooit klachten gehad (dit hoeft echter niets te betekenen).
Zelf vind ik de binnenunit nog net te doen qua herrie. Het had echt niet meer mogen zijn.
Kennissen van mij hebben een Mitsubishi aangeschaft die is tov mijn Eurom zga onhoorbaar.
Bij mijn Eurom hoor je bv ook het koel/warmte middel nogal ruisen in de leidingen, dat hoor je bij de Mitsubishi helemaal niet. Dit kan er o.a. mee te maken hebben dat de Eurom een vtv gevuld snel koppel model is.
De binnenunit hoor ik duidelijk als het stil is binnen, blazen blijft blazen. Met radio, TV, mensen of wat dan ook merk ik er weinig van. Uitblaas zorgt er wel voor dat er een warme tocht is in de precieze uitstroomrichting dus is het bij mij niet handig er recht voor te zitten b.v.
Verwijderd
1 x Bitzer open V-snaar compressor type II shell en tube condensor (0,74 kW, R12)eric-pvt schreef:
Chicken power wat voor WP heb jij draaien thuis ?
1 x Bock open directdrive compressor + PWW (1,1 kW, R12)
1 x DWM semi-hermetische compressor +PWW (1,5 kW, R12)
1 x DWM semi-hermetische compressor + PWW (1,1 kW R22)
1 x DWM semi-hermetische compressor + PWW (0,74 kW R22)
1x DWM semi-hermetische compressor + shell en tube condensor ( 0,74 kW, R502)
Opgegeven vermogens zijn het aandrijfvermogen der compressoren, basisfunctie is koelen en vriezen in vleessector, alles eigenbouw.
Oververhittingswarmte wordt aangewend voor tapwater (voor-)verwarming (minimaal 85 graden benodigd voor thermische desinfectie), condensatiewarmte voor ruimteverwarming.
Alles met nageschakelde luchtgekoelde condensor, en drukgestuurde koelwaterregeling. Koelwater uit buffers wordt zo koud als mogelijk (uit boiler voorverwarming koud leidingwater, inhoud = dagelijks verbruik) aan elke WW aangeboden en koelwaterklep ingesteld op maximale onderkoeling van het gecondenseerde koelmiddel.
Totaal 3 'buffers', waarvan 2 dus tapwaterboilers ( 1 onderkoeling koelmedium, 1 uitwisseling oververhittingswarmte) zijn.
'Overcapaciteit' (i.q. wanneer er geen koelvraag is), kan een gedeelte van de capaciteit in de zomer voor ruimtekoeling gebruikt worden middels een koudwaterstroom door het Cv-circuit en fancoils met condensopvang.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 18:22 ]
Verwijderd
Ps. Om misinterpretatie en overbodig geknip te voorkomen, het gaat hier dus om 6 L/W WP installaties, inclusief hun noodzakelijke aanhorigheden tot een verantwoord en veilig gebruik.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 20:28 ]
Mijn ervaring met m'n Mitsubishi l/l. Geen hinderlijk lawaai binnen, meer suizen als ie op 'automatisch' staat. In fluisterstand hoor je 'm niet. Ik was ook bang dat buitenunit teveel lawaai zou maken als ik 'm op het plattekeukendak vlak bij de slaapkamers van ons en de buren zou plaatsen. Hij staat nu dus meer dan 10 meter verder op de begane grond. Totaal overbodige actie. Had gewoon geplaatst kunnen worden op dat keukendak, wat daarbij had geresulteerd in een leiding van 1,50 meter. Je hoort 'm bijna niet boven het dorpse omgevingsgeluid en hij is uit van 22.30 uur tot 08.00 uur. Buitenunit is wel vastgeschroefd op een grindtegel van 60x40 bovenop 'n dikke rubber stoeptegel. Scheelt vast ook. Alleen als de buitenunit moet ontdooien, moet ie hoorbaar wat meer moeite doen. Dus nee mijn buren klagen nietfamrossel3 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 14:43:
Ik overweeg ook een Lucht-Lucht warmtepomp.
mvg Guido
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Zou je daar ietsje meer licht op kunnen laten schijnen, moderne frequentie regelaars hebben allerlei opties, waaronder verhoogd startkoppel. Hoe zit dat precies met mindere omzettings rendement?Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:53:
[...]
Dat tackelt inderdaad wel het aanloopkoppel, maar niet de hogere stroomsterkte (wortel 3), en het mindere omzettingsrendement.
Verwijderd
@chickenpower :
weet jij waarom een buitenunit soms de frequentie van de pomp verhoogd, en soms de fan ?
ik kan de logica er niet in ontdekken...(ik heb een carier buitenunit 38NYV035H)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2015 14:26 ]
Het E verbruik van de warmtepompen in de huidige stookperiode 1 november 2014 t/m 18 jan 2015 is 503 kWh. Met 988 grd voor Rotterdam is dat 0,51 kWh/grd.
Als ik terug reken naar gas met 8 kWh per m3 en een SCOP van 4 is dat 0,25 M3/grd.
Ongeveer mijn oude gasverbruik. Nul gas verbruikt in de periode.
De WP,s doen het dus goed, ook met de wat koudere periode nu is het huis lekker warm, en plenty watts in reserve.
Wel kom ik kWh,s tekort , maar daar is wat aan te doen
[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 19-01-2015 15:11 ]
Het E verbruik van mijn Daikin Ururu Sarara in de huidige stookperiode 14 november 2014 t/m 18 jan 2015 is 561 kW. Met 918 grd voor omgeving Gilze-Rijen is dat 0,61 kW/grd.Gasschuif schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:09:
Even een update:
Het E verbruik van de warmtepompen in de huidige stookperiode 1 november 2014 t/m 18 jan 2015 is 503 kWh. Met 988 grd voor Rotterdam is dat 0,51 kWh/grd.
Als ik terug reken naar gas met 8 kWh per m3 en een SCOP van 4 is dat 0,25 M3/grd.
Ongeveer mijn oude gasverbruik. Nul gas verbruikt in de periode.
De WP,s doen het dus goed, ook met de wat koudere periode nu is het huis lekker warm, en plenty watts in reserve.
Wel kom ik kWh,s tekort , maar daar is wat aan te doen
Als ik terug reken naar gas met 8 kW per m3 en een SCOP van 5.73 is dat 0,44 M3/grd.
Mijn oude gasverbruik was 0.55 M3/grd voor eenzelfde periode, dus de airco is 20% zuiniger dan theoretisch verwachtte verbruik. Anders beredeneert, verwachtte m3 x 1.1
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-01-2015 19:52 ]
Kan helaas geen goed vergelijk maken met gas en kWh,s, en SCOP.
Er zijn (te) veel variabelen hier zoals een houtkachel, veel glas op ZO in de woonkamer en nu met de WP's een wat "luxer stookregiem". Ook een jaar geleden de spouw laten vullen, en "as we speak" nog isolatieprojecten gaande.
Over een weekje of wat komen de nieuwe voordeuren, dikker, beter geïsoleerd, goed rubber profiel en val drempel. Weer c.a. 4 m2 schil verbetering.
[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 19-01-2015 19:54 ]
Vorig jaar heb ik 658m3 gas verbruikt, dat zou dan ruim 700KWh worden met een airco?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
dat maakt net zo blij als pv topdagen in de zomer.
& zo ben je het hele jaar blij
De WAF is een stuk gestegen, nu de warmte wat beter is verdeeld over het huis met de 3 L/L WP's.
En daar wordt ik ook weer blij van
Al draait de hal en aangrenzende ruimtes op 15 C setpoint, vandaag c.a.2,5 kWh erin.
Ben nu aan het experimenteren met de silent mode, deze laat de fan van de buitenunit op een laag pitje draaien, zodat je hem bijna niet hoort. Her E verbruik zakt ietsje, maar het setpoint wordt 0,5 C losgelaten, het lijkt wel of de I actie van de PI regelaar uitgezet wordt.
[ Voor 31% gewijzigd door Gasschuif op 19-01-2015 21:50 ]
Ligt natuurlijk aan de SCOP van de airco en hoe goed het huis geisoleerd is.Speedy-Andre schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:40:
Wel apart dat het verbruik met 1 of 2 airco's zowat gelijk is, je zou anders verwachten maar de situaties verschillen natuurlijk wel.
Vorig jaar heb ik 658m3 gas verbruikt, dat zou dan ruim 700KWh worden met een airco?
Mijn verbruik is zelfs over 14 dagen korter gemeten. Mijn 2 onder 1 kap is van 1991, 550 m3 inhoud en is wat dat betreft niet super geisoleerd (b.v. thermopane dubbel glas).
Mijn gasverbruik voor verwarming was in 2013 rond de 1300 m3 en daarvoor rond de 1600 m3.
[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-01-2015 22:19 ]
Mijn WP komt de 29ste.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Ik gebruik gas nog voor douchen en ook nog voor de badkamer 's morgens een half uurtje opwarmen.Rob roelofs 1 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:24:
Zuinige rijder : en wat verwacht je dit jaar aan gasverbruik?
Mijn WP komt de 29ste.
Voor wat het waard is, prognose mindergas:
- voor de airco 1000 kW (ik ga uit van rond de 1300 kW)
- voor gas verwarming 135 m3, douchen 250 m3
Ben van plan de badkamer via een convectorkachel 's morgens op te gaan warmen.
[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-01-2015 22:39 ]
Verwijderd
Daarvoor is dacht ik een infraroodstraalkachel de beste optie o.a. ivm (spat) water.ZuinigeRijder schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:34:
[...]
Ik gebruik gas nog voor douchen en ook nog voor de badkamer 's morgens een half uurtje opwarmen.
Voor wat het waard is, prognose mindergas:
- voor de airco 1000 kW (ik ga uit van rond de 1300 kW)
- voor gas verwarming 135 m3, douchen 250 m3
Ben van plan de badkamer via een convectorkachel 's morgens op te gaan warmen.
http://www.proheating.nl/...mer-straler-VR5-B-500%20W
Samen met een bewegingssensor ook nog eens super efficient.
Een badkamer heeft speciale veiligheidseisen tav elektra, dus meestal geen WP of verplaatsbare kacheltjes. Moet o.a. een trekschakelaar hebben waardoor WP bijna niet kan.
Ook qua afstand naar buiten en het extra leidingwerk zouden een WP erg inefficient maken.
Ook bestaat er een norm voor elektra in de badkamer die zegt dat je minimaal 1,5* meter van spatwater af moet zitten bij elektra aansluitingen in een natte cel.
* 1,5 meter weet ik niet meer helemaal zeker maar dat was ooit de norm....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 09:11 ]
Mijn situatie:
Ik woon in een kleine (vrijstaande) bungalow van 51m2/120m3, houtskeletbouw, gebouwd in 2011. Voor een bungalow redelijk goed geïsoleerd (HR++ glas, 20cm glaswol op het plafond en onder de vloer, alleen de wanden zijn door de geringe dikte wat minder geisoleerd met 45mm Rockwool en reflectie-isolatiefolie).
Er is hier geen gasaansluiting waardoor ik de hele woning verwarm met die ene Zibro SC3032, verwarmingsvermogen op papier 3,6kW. Tijdens de koude winter 2011-2012 en 2012-2013 heb ik bij moeten verwarmen met convectorkachels.
De Zibro heeft het redelijk op temperatuur kunnen houden, maar sinds kort is de efficiëntie bij buitentemperaturen onder de +5 sterk afgenomen. Bij dagen zoals vandaag wanneer de temperatuur net onder het vriespunt ligt blijft er bijna geen verwarmingsvermogen meer over.
Ik heb mijn zoektocht inmiddels beperkt tot vloer-units, omdat ik bij plaatsing onder het plafond erg veel last had van warmte die bij het plafond blijft hangen, en de vloer dus veel kouder bleef. Hierdoor heb ik de Zibro boven de vloer moeten hangen. Ook al begreep ik dat jullie hier geen last van hebben wil ik het risico niet lopen dat ik straks weer met hetzelfde probleem zit. (wellicht komt het door de vele ramen tot aan de grond)
De Daikin FVXS35F (klik, specs onderaan) lijkt mij het meest interessant. 4,5kW verwarmingsvermogen en op papier een stuk stiller dan mijn huidige Zibro. Ook heeft deze een weektimer, de huidige Zibro heb ik met een 3rd party programmeerbare draadloze thermostaat geschakeld omdat deze functie ontbreekt. Temp onder een bepaalde waarde: Zibro aan, temp boven een bepaalde waarde: Zibro uit. Niet heel efficient.
Ik kan hier helaas maar weinig praktijkervaringen over vinden. De duurdere Daikin Nexura FVXG35K (klik, specs onderaan) wordt door Gasschuif gebruikt en voor zover ik kan lezen is hij hier erg enthousiast over.
De verschillen met de goedkopere FVXS35F zijn op papier klein: de Nexura ziet er mooier uit, is 25cm breder, heeft een stralingspaneel (wat ik niet ga gebruiken) en is zuiniger in de koelfunctie. Verder zijn er nog verwaarloosbare verschillen in efficiëntie en geluidsniveaus. Een stille binnenunit vind ik erg belangrijk, maar om nou 425 euro extra uit te geven voor op papier 1 dB verschil is misschien een beetje overdreven.
Het stroomverbruik valt momenteel heel erg mee, ik verstook gemiddeld zo'n 3800kWh per jaar (gecombineerd stroomverbruik inclusief verwarming en alle overige apparaten) en heb dus geen aardgasverbruik. Koken en warm water gaat met flessengas. De vloermodellen zijn wat minder efficient dan de wandmodellen (iemand enig idee waarom?), maar omdat ik relatief weinig verbruik gaat dat qua kosten ook geen gigantisch verschil maken.
Foto van de huidige Zibro:

Foto van de woonkamer, veel HR++ glas op het zuiden:

Heeft iemand nog de gouden tip? De keuze is vloermodellen is niet heel overweldigend helaas.
Ik ben in dit topic trouwens trouwens COP-waardes van de Ururu Sarara tegengekomen bij verschillende buiten- en binnentemperaturen. Weet iemand of zo'n tabel ook voor de door mij genoemde vloermodellen beschikbaar is?
De FVXS35F heeft maar een SCOP van 3.83, De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model een SCOP van 5.73.Sander-B schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:46:
Ik heb mijn zoektocht inmiddels beperkt tot vloer-units, omdat ik bij plaatsing onder het plafond erg veel last had van warmte die bij het plafond blijft hangen, en de vloer dus veel kouder bleef. Hierdoor heb ik de Zibro boven de vloer moeten hangen. Ook al begreep ik dat jullie hier geen last van hebben wil ik het risico niet lopen dat ik straks weer met hetzelfde probleem zit. (wellicht komt het door de vele ramen tot aan de grond)
De Daikin FVXS35F (klik, specs onderaan) lijkt mij het meest interessant. 4,5kW verwarmingsvermogen en op papier een stuk stiller dan mijn huidige Zibro. Ook heeft deze een weektimer, de huidige Zibro heb ik met een 3rd party programmeerbare draadloze thermostaat geschakeld omdat deze functie ontbreekt. Temp onder een bepaalde waarde: Zibro aan, temp boven een bepaalde waarde: Zibro uit. Niet heel efficient.
Heeft iemand nog de gouden tip? De keuze is vloermodellen is niet heel overweldigend helaas.
Ik ben in dit topic trouwens trouwens COP-waardes van de Ururu Sarara tegengekomen bij verschillende buiten- en binnentemperaturen. Weet iemand of zo'n tabel ook voor de door mij genoemde vloermodellen beschikbaar is?
Dus bijna 50% meer stroomverbruik voor het vloermodel voor dezelfde warmte. En de Ururu is dan 300 euro duurder. Zelf heb ik niet het probleem dat de warmte bij het plafond blijft hangen en ik heb toch een grote ruimte beneden (170 m3).
RXS35K technical data, pagina 19
Total Capacity bij -5 is 2.56 kW, bij de Ururu 3.19 kW (25% meer).
Grote voordeel van de Ururu is dat het een totaaloplossing is, met onder meer als extra's:
ventileren, bevochtigen, ontvochtigen, zuiveren van lucht.
Hoe is het in de zomer? Wordt het dan erg warm door de vele ramen?
Ik zou inderdaad juist andersom verwachten. De luchttemperatuur op de vloer is kouder dan aan het plafond, dat zou voor de SCOP alleen maar gunstig moeten zijn zou je denken. Alhoewel dat natuurlijk niet uit de COP in de folder hoeft te blijken.Sander-B schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:46:
[...]
De vloermodellen zijn wat minder efficient dan de wandmodellen (iemand enig idee waarom?), maar omdat ik relatief weinig verbruik gaat dat qua kosten ook geen gigantisch verschil maken.
[...]
Gasschuif?
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 22-01-2015 21:51 ]
De Ururu had ik eigenlijk afgeschreven omdat het een wand-unit is, vanwege het formaat en de prijs.ZuinigeRijder schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:02:
[...]
De FVXS35F heeft maar een SCOP van 3.83, De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model een SCOP van 5.73.
Dus bijna 50% meer stroomverbruik voor het vloermodel voor dezelfde warmte. En de Ururu is dan 300 euro duurder. Zelf heb ik niet het probleem dat de warmte bij het plafond blijft hangen en ik heb toch een grote ruimte beneden (170 m3).
RXS35K technical data, pagina 19
Total Capacity bij -5 is 2.56 kW, bij de Ururu 3.19 kW (25% meer).
Grote voordeel van de Ururu is dat het een totaaloplossing is, met onder meer als extra's:
ventileren, bevochtigen, ontvochtigen, zuiveren van lucht.
Hoe is het in de zomer? Wordt het dan erg warm door de vele ramen?
Maar ik zie dat een wifi-module voor de Ururu slechts 75 euro is, voor de vloermodellen 250/300 euro (!). Aangezien ik wel een wifi-module wil is het prijsverschil ineens niet zo groot meer.
De data die ik kon vinden voor de FVXS35F is deze:

Data voor de FTXZ35N (Ururu):

Wanneer is een grafiek maak met de verwarmingscapaciteit van de FVXS35F en de FTXZ35N (Ururu) naast elkaar krijg je dit:

Horizontale as de buitentemperatuur, verticale as het verwarmingsvermogen in kW.
De Ururu heeft dus bij temperaturen onder nul iets minder capaciteit. Bij -10 en -5 is het verschil 6%. De Ururu verbruikt wel veel minder stroom, vandaar ook de hogere SCOP.
In de zomer kan het inderdaad erg warm worden, en meestal heb ik dan de hele avond de openslaande deuren open om het af te laten koelen. Met een Ururu die bij +25C buitentemperatuur slechts 560 watt gebruikt op maximaal vermogen is het natuurlijk wel interessant om de koelfunctie wat vaker te gaan gebruiken.
In de slaapkamer heb ik overigens een kleinere Zibro hangen (2.5kW) die ik alleen gebruik om te koelen in de zomer.
Een luchtbevochtigingsfunctie is op zich ook wel handig, de luchtvochtigheid duikt hier zodra het begint te vriezen al snel onder de 40% waardoor ik last krijg van droge lippen en ogen.
Misschien toch die Ururu maar overwegen dan. Ondanks dat het me echt een lelijk ding aan de muur lijkt, al helemaal in een klein huis.
Nog een vraagje: Hoe is het geluidsniveau van de buitenunit bij jullie?
Een filmpje van mijn Zibro op vol vermogen:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KXzIdPYSno8]
Mijn iPhone dB meter geeft 57dB(A) aan. Geen idee of het klopt, maar stil is deze unit in ieder geval niet.

[ Voor 96% gewijzigd door Philos31 op 24-02-2015 08:26 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat zou ik ook denken, in elke ruimte met verwarming is het tegen plafond minimaal 2 C warmer als aan de vloer, dus aanzuig op vloer niveau is beter voor de COP.Dre schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:44:
[...]
Ik zou inderdaad juist andersom verwachten. De luchttemperatuur op de vloer is kouder dan aan het plafond, dat zou voor de SCOP alleen maar gunstig moeten zijn zou je denken. Alhoewel dat natuurlijk niet uit de COP in de folder hoeft te blijken.
Gasschuif?
Waarom dat niet uit de cijfers blijkt vind ik ook vreemd. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit zo over nagedacht.
Bij koelen is het een licht nadeel, daar de gekoelde lucht zwaarder is en dus weer terug naar de grond wil.
Wel weet ik van mijn installateur dat 90 % van de verkoop muurunits zijn, en de rest (weinig dus) vloermodellen. Wellicht gaan hier de ontwikkelingen daardoor minder snel?
edit
De Daikin Nexura draait prima, ook vanmorgen bij - 4 de hal beneden en boven snel warm. Start altijd met de econo funcie, duurt daardoor wel wat langer, als ik die uitlaat toert ie volgas, maar maakt dan toch wel wat inblaasgeluid. Bij lager vermogen is hij stiller als de Mitsubishi, zelf denk ik dat dat voor een deel komt door de grote uitstroom opening van 68*8 cm met daarin slechts een luchtklepje. Maar ook omdat de unit wat breder is. Hij draait nu na aanwarmen c.a. 200 W met buiten -1 (SP=15 C!) Sinds 15 december tot nu 81 kWh verbruik
Het stralings paneel gebruik ik niet, daar moet heet gas in en dus meer compressor vermogen.
[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 23-01-2015 12:01 . Reden: Toevoegen Nexura details ]
Gaat bij mij om de emura 2,5 kw 3 stuks (deze scheelt wienig tot niet).Philos31 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:20:
Voor de Daikin 3,5 KW Ururu Sarara FTXZ35N waar ik naar kijk is comfortklimaat 300 euro duurder als Climasense.
Voor welke inverter heb jij scherpere prijzen gezien dan?
Maar met de Altherma scheelt het meer dan 20% (+- 2500 euro) Je schijnt dan wel een verschil qua garantie te hebben.

Schuifpui er naast kwam ik toch op paar roosters uit op 9 graden. Maar eens afgeplakt
Oftewel is de Daikin vol aan het opwarmen of is dit later, tijdens het warmhouden?
Dit is na de-iceingJack schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:48:
Bij welk energie verbruik is dit?
Oftewel is de Daikin vol aan het opwarmen of is dit later, tijdens het warmhouden?
Wat is de temperatuur van de Daikin als de ruimte al meer op temperatuur is en de Daikin dus is terug gemoduleerd?
wat je hierboven ziet, unit staat aan sinds vanochtend en ruimte is bijna 20 graden. Terugmoduleren zie ik hier weinig gebeuren.. moet vooral blijven warmen vanwege oppervlakke en veel/bijna uitsluitend raampartijen rondom. De ramen gaan hier van vloer tot plafond in serre en dat is altijd kouder. Denk nu na over mogelijk rolluiken aangezien er erg veel warmte verloren gaat door glas (HR+).Jack schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:44:
Interessant
Wat is de temperatuur van de Daikin als de ruimte al meer op temperatuur is en de Daikin dus is terug gemoduleerd?
Ben nog steeds aan inleren met Daikin, dus nu fan op auto zetten en 24 graden (HUMID HEATING) en kijken wat verschil is met andere opties.
Welke module gebruik je? De FLIR One?peterpijpelink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:31:
.... Maar eens afgeplakt- die warmtebeeld camera module voor iphone ga ik pret van hebben. Kijken waar warmte blijft.
nee die doet alleen als hoes de iphone5. Dit werkt op iedere (lightning) IOS device. Camera komt van www.thermal.com - Die heb ik besteld op ebay. Kwam binnen week aan met wel wat bijbetalen voor invoerkosten. De warmtebeeldcamera Thermal Seek is het model.
Ook hebben ze een nieuwe 'XR' versie (Extended Range) die $299 kost.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2