Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.246 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
Pardon muur 5.50 lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Ik heb gerekend aan de kosten van de Ururu voordat ik hem aangeschaft heb (doe een PM, dan stuur ik de google docs link wel door). De hoge SCOP zorgde voor mij voor de laagste kosten gedurende 10 jaar door het lagere elektriciteitsverbruik. De goedkope Daikin die eerder genoemd werd heeft een SCOP 3.9 (op de rand van wat nog binnen de EU verkocht mag worden). Daarmee verwarmen is slechts marginaal goedkoper dan met gas en levert ook maar een beperkte CO2 reductie. De initiele investering is natuurlijk ook de helft (de kosten van laten installeren drukken fors op dit soort goedkopere airco's), maar in gebruik is hij duurder. En dan levensduur, only time will tell, wellicht gaan duurdere units langer mee, maar een goedkope Daikin is nu ook weer geen bouwmarkt Chinees. Mijn keus ging naar een top unit met op de lange termijn de laagste kosten.

Als je een overschot aan zonnestroom wilt af fikken speelt dat minder, dus dan kan een goedkopere unit zeer aantrekkelijk zijn, zeker als je de installatiekosten kunt beperken. Maar als je er PV voor bij legt dan wordt de stroom er tot 2020 niet echt goedkoper van (daarna is de regelgeving omtrent salderen onbekend dus rekenen drijfzand), dus dan is het maar de vraag wat wijsheid is. Groot voordeel van een goedkopere unit is wel dat als het niet bevalt, je een stuk minder geld hebt 'vergokt'!

Oh, wat plaatsing betreft, ik heb een soortgelijke Z-vorm en mijn unit hangt dan op de 5.50 muur. Als je de unit rond laat zwaaien zal dat wel goed gaan, met een fixed richting zal de ruimte onderaan het plaatje wellicht wat koeler zijn als het erg koud is buiten. Zou dat zwaaien 20 stookseizoenen blijven werken? En vind je het niet vervelend dat de warmte lucht af en toe in je snuffert blaast (hoewel in de default warmte op de grond wordt gericht en koelte langs het plafond wordt geblazen)? Zoals je nu tekent zou de kamer bovenaan wel eens niet zo goed warm kunnen worden, omdat je daar volledig de verkeerde kant voor op blaast. Als het niet zo enorm koud is maakt het allemaal niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:54:
[...]

Zal me eens gaan verdiepen in de details, wellicht ergens in de buurt een verkoper vinden.
Daikin Ururu Sarara is alleen mij te hoog geprijsd ... en ik zie niet echt meerwaarde 1,2,3
Daikin Ururu Sarara heeft een aantal extra's voor een Totaal Comfort Oplossing:
  1. Bevochtiging, zelfs tijdens het verwarmen
  2. Ontvochtigen zonder warmteverlies
  3. Ventilatie, zelfs met gesloten ramen
  4. Luchtzuivering, non stop gezuiverde en allergievrije lucht
  5. Verwarmen en koelen
  6. Minder milieubelasting door R32
  7. Hoge SCOP bij toch hoog verwarmings vermogen
1 en 3 is uniek bij de Daikin Ururu Sarara.
Maar wanneer je dat niet nodig hebt, is het prijsverschil inderdaad hoog. Maar de hoge SCOP betaalt zich op termijn ook terug (10 jaar).

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-12-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 22:23:
[...]

Daikin Ururu Sarara heeft een aantal extra's voor een Totaal Comfort Oplossing:
  1. Bevochtiging, zelfs tijdens het verwarmen
  2. Ontvochtigen zonder warmteverlies
  3. Ventilatie, zelfs met gesloten ramen
  4. Luchtzuivering, non stop gezuiverde en allergievrije lucht
  5. Verwarmen en koelen
  6. Minder milieubelasting door R32
  7. Hoge SCOP bij toch hoog verwarmings vermogen
1 en 3 is uniek bij de Daikin Ururu Sarara.
Maar wanneer je dat niet nodig hebt, is het prijsverschil inderdaad hoog. Maar de hoge SCOP betaalt zich op termijn ook terug (10 jaar).
3 wordt in principe opgevangen door de mechanische ventilatie die er reeds is en anders wel door de roosters boven de ramen, bevochtiging is wellicht een puntje

SEER / SCOP 7,47 / 4,85 (Model CD1-FTX20J) 1463 euro excl. vullen (120 euro)

Ururu
SEER / SCOP 9,00 / 5,73 1999 euro excl. materiaal & vullen

uitgaande installatie zelf doen

dan ga je al gauw richting de 700 euro verschil in prijs. *reken 200 euro materiaal*

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Bevochtigen is zeker een punt, als ik voor mijzelf spreek.
Heb afgelopen nacht in een met L/L verwarmde kamer geslapen (19C), maar er beginnen na een aantal uurtjes toch droogte scheurtjes op te treden in mijn gezicht. Met name 'in' mijn gezicht is dat met asthma niet prettig.
Waar haalt de machine dat vocht vandaan? Toch niet het vocht wat eerder uit de lucht gehaald is?
Het zou echt een hele grote verbetering moeten zijn, wil ik hierop overschakelen.

Daarnaast zou ik best willen weten hoe het werkt met extreme koude, zou je dan met cv kunnen voorverwarmen en later overschakelen op L/L?

Ook mijn vloerverwarming in de gang en keuken wil ik niet kwijt. In dat geval zou ik de CV kunnen afstellen op bv 40C. Of is dat niet slim?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42
Hebben jullie geen last van een koude laag lucht aan de grond, en een warme laag lucht bij het plafond?

Ik woon zelf in een kleine (50m2) bungalow zonder gasaansluiting en ben aangewezen op een alternatieve verwarmingsbron. Momenteel heb ik een 3.6kW Zibro SC3032 die eerst zoals gebruikelijk hoog tegen de muur geplaatst was. Werkt op zich prima, maar de warme lucht bleef behoorlijk bovenin hangen.

Een jaartje geleden heb ik de Zibro vlak boven de vloer gehangen waardoor de warme lucht nu niet meer bovenin blijft hangen. Nadeel is wel dat de airco functie nu last heeft van het omgekeerde effect, de koude lucht blijft bij de vloer hangen.

Inmiddels ben ik aan het kijken naar een stillere en zuinigere vervanger voor de Zibro en vraag ik mij af of de LG's en Daikins dit probleem ook hebben. Anders kan de nieuwe unit gewoon weer bovenin geplaatst worden en heb ik ook nog wat aan de airco functie. Mijn hele zuidgevel bestaat zo ongeveer uit ramen van de vloer tot aan het plafond, dus dat is een aardige broeikas in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sander B:

Mijn Eurom hangt 40 cm onder het plafond aan de muur en heeft bij verwarmen en koelen geen last van ongelijkmatigheden. Het betreft ook een budget ding dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Bij de plattegrond tekening hierboven heb ik zo mijn twijfels.
In mijn ervaring gaat koude / warme lucht maar lastig om hoeken / door deuren heen.
Zeker wanneer het door een smallere opening heen moet of om een hoek kost het steeds meer tijd voordat een Arico/Warmtepomp effect heeft op verder gelegen ruimtes.

Zelf zou ik kiezen voor locatie A of B maar niet voor de huidige optie airco.
Bij locatie A en B kom je met swing nog in de kleinere ruimte om de hoek, bij de huidige optie airco niet.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H0MGfyZyrZLh2gPrIfv409EP/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geurt-kun schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:24:
Bevochtigen is zeker een punt, als ik voor mijzelf spreek.
Heb afgelopen nacht in een met L/L verwarmde kamer geslapen (19C), maar er beginnen na een aantal uurtjes toch droogte scheurtjes op te treden in mijn gezicht. Met name 'in' mijn gezicht is dat met asthma niet prettig.
Waar haalt de machine dat vocht vandaan? Toch niet het vocht wat eerder uit de lucht gehaald is?
Het zou echt een hele grote verbetering moeten zijn, wil ik hierop overschakelen.
Ikzelf heb bevochtiging (Humidify) amper gebruikt, dus hoop dat anderen hun ervaring delen.
Maar deze haalt de bevochtiging uit de buitenlucht. Kijk maar op de eerste video op deze pagina.

Daarnaast zuivert de Daikin Ururu Sarara ook de lucht, dus dat is ook prettig.
Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/img/cms/Ururu-Sahara-FTXZ-N-4.jpg

quote:
Betere luchtkwaliteit binnen met de Daikin Flash Streamer technologie
De Ururu Sarara zuivert de binnenkomende lucht. De lucht wordt gezuiverd door stof en stuifmeel uit te filteren, waarna het fotokatalytisch luchtzuiveringsfilter onaangename geurtjes zoals sigarettenrook of kooklucht afbreekt. In de laatste fase krijgt de lucht nog een bijkomende behandeling in de Flash Streamer die mogelijke resten van formaldehyde, virussen en schimmels afbreekt.
Daarnaast zou ik best willen weten hoe het werkt met extreme koude, zou je dan met cv kunnen voorverwarmen en later overschakelen op L/L?

Ook mijn vloerverwarming in de gang en keuken wil ik niet kwijt. In dat geval zou ik de CV kunnen afstellen op bv 40C. Of is dat niet slim?
Ja, de Daikin Ururu Sarara heeft een timer, dus je kunt de airco aan/uit laten springen wanneer je wil. En wanneer je CV ook een klokthermostaat heeft, kun je zelf een comfort combi gaan uitzoeken. Ik laat de CV 's morgens een half uur aanspringen voor het verwarmen van de badkamer, door de CV klokthermostaat temperatuur op 30 graden te zetten en alleen de benodigde radiatoren open te zetten. Dus de Airco verwarmt de benedenverdieping, de CV de benodigde ruimtes.

Je kunt ook de vloerverwarming een (paar?) uur aan laten springen op een lage ingestelde max. keteltemperatuur en temperatuur hoog en gelijktijdig de airco gebruiken. De airco zal dan terugregelen als de gewenste temperatuur bereikt is, de CV zal op watertemperatuur regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:59
Gasschuif schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:32:
Beetje offtopic, en in een ander draadje wel es eerder gepost, let op de onderste 4 meters, "de Generator"
[afbeelding]
Beetje late reactie, maar: wauw. Nu nog een dikke accu en powerrouter en je kan grotendeels off grid ;)

Weet iemand trouwens in hoeverre het gebruikelijk is dat een buitenunit al voorgevuld is met koudemiddel? Bij mijn goedkope Chinese WP's hoefde ik na het vacumeren alleen nog maar de kranen open te draaien..

Ik dacht altijd dat de duurdere exemplaren eerst nog gevuld moesten worden, maar ik lees nu in de handleidingen van verschillende Daikins en Mitsubishi's ook dat de buitenunit al is voorgevuld met een hoeveelheid koudemiddel die toereikend is voor een leidingset tot 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Sander-B schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:38:
Hebben jullie geen last van een koude laag lucht aan de grond, en een warme laag lucht bij het plafond?

Ik woon zelf in een kleine (50m2) bungalow zonder gasaansluiting en ben aangewezen op een alternatieve verwarmingsbron. Momenteel heb ik een 3.6kW Zibro SC3032 die eerst zoals gebruikelijk hoog tegen de muur geplaatst was. Werkt op zich prima, maar de warme lucht bleef behoorlijk bovenin hangen.

Een jaartje geleden heb ik de Zibro vlak boven de vloer gehangen waardoor de warme lucht nu niet meer bovenin blijft hangen. Nadeel is wel dat de airco functie nu last heeft van het omgekeerde effect, de koude lucht blijft bij de vloer hangen.

Inmiddels ben ik aan het kijken naar een stillere en zuinigere vervanger voor de Zibro en vraag ik mij af of de LG's en Daikins dit probleem ook hebben. Anders kan de nieuwe unit gewoon weer bovenin geplaatst worden en heb ik ook nog wat aan de airco functie. Mijn hele zuidgevel bestaat zo ongeveer uit ramen van de vloer tot aan het plafond, dus dat is een aardige broeikas in de zomer.
De Daikin heeft dit probleem in ieder geval niet, zie ook de eerste video m.b.t. luchtstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 09:55:
@Sander B:

Mijn Eurom hangt 40 cm onder het plafond aan de muur en heeft bij verwarmen en koelen geen last van ongelijkmatigheden. Het betreft ook een budget ding dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Bij de plattegrond tekening hierboven heb ik zo mijn twijfels.
In mijn ervaring gaat koude / warme lucht maar lastig om hoeken / door deuren heen.
Zeker wanneer het door een smallere opening heen moet of om een hoek kost het steeds meer tijd voordat een Arico/Warmtepomp effect heeft op verder gelegen ruimtes.

Zelf zou ik kiezen voor locatie A of B maar niet voor de huidige optie airco.
Bij locatie A en B kom je met swing nog in de kleinere ruimte om de hoek, bij de huidige optie airco niet.

[afbeelding]
Optie B is geen mogelijkheid, daar hangt een draagbalk van het huis
Optie A is als ik het zo lees bij iedereen ook een betere plek en ook geen probleem

In de onderste hoek (linksonder) staat onze bank en tegen keuken muur de TV, dus dat is de zithoek en belangrijkste

de warmte vermengt zich op de dag toch wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
A lijkt mij een goede keuze.
Ik heb een Daikin Emura 2 daar zit ook een sensor in dat als je op de bank zit b.v dan blaast hij de andere kant op.of als je dat wilt naar je toe.en als je weg bent verlaagt hij de temperatuur met 2 graden.
net zo handig. ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

ZuinigeRijder schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:13:
[...]

Ikzelf heb bevochtiging (Humidify) amper gebruikt, dus hoop dat anderen hun ervaring delen.
Maar deze haalt de bevochtiging uit de buitenlucht. Kijk maar op de eerste video op deze pagina.

Daarnaast zuivert de Daikin Ururu Sarara ook de lucht, dus dat is ook prettig.
[afbeelding]

quote:
Betere luchtkwaliteit binnen met de Daikin Flash Streamer technologie
De Ururu Sarara zuivert de binnenkomende lucht. De lucht wordt gezuiverd door stof en stuifmeel uit te filteren, waarna het fotokatalytisch luchtzuiveringsfilter onaangename geurtjes zoals sigarettenrook of kooklucht afbreekt. In de laatste fase krijgt de lucht nog een bijkomende behandeling in de Flash Streamer die mogelijke resten van formaldehyde, virussen en schimmels afbreekt.

[...]

Ja, de Daikin Ururu Sarara heeft een timer, dus je kunt de airco aan/uit laten springen wanneer je wil. En wanneer je CV ook een klokthermostaat heeft, kun je zelf een comfort combi gaan uitzoeken. Ik laat de CV 's morgens een half uur aanspringen voor het verwarmen van de badkamer, door de CV klokthermostaat temperatuur op 30 graden te zetten en alleen de benodigde radiatoren open te zetten. Dus de Airco verwarmt de benedenverdieping, de CV de benodigde ruimtes.

Je kunt ook de vloerverwarming een (paar?) uur aan laten springen op een lage ingestelde max. keteltemperatuur en temperatuur hoog en gelijktijdig de airco gebruiken. De airco zal dan terugregelen als de gewenste temperatuur bereikt is, de CV zal op watertemperatuur regelen.
Misschien ben ik er extra gevoelig voor, maar in een vliegtuig moet ik al met creme gaan smeren, anders heb ik voor de eindbestemming al een bloedneus.
Zal de video later eens bekijken, dat is nu helaas niet mogelijk.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geurt-kun schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:28:
[...]

Misschien ben ik er extra gevoelig voor, maar in een vliegtuig moet ik al met creme gaan smeren, anders heb ik voor de eindbestemming al een bloedneus.
Zal de video later eens bekijken, dat is nu helaas niet mogelijk.
Hier staat de Nederlandstalige handleiding van de Daikin Ururu Sarara. Op pagina 12 staan de verschillende bevochtigingsstanden:

: BEVOCHTIGEND
Houdt de luchtvochtigheid hoog en blaast geen lucht richting het lichaam om de werking aangenaam te
houden voor uw huid. Deze functie wordt aanbevolen als u zich zorgen maakt over de droogte van uw huid. De luchtstroomsnelheid kan niet worden gewijzigd.

: CONTINU
Continu bezig met bevochtigen of ontvochtigen.

: HOOG
Bevochtigt of ontvochtigt met grote kracht.

: STANDAARD
Bevochtigt of ontvochtigt met gematigde kracht.

: LAAG
Bevochtigt of ontvochtigt met lage kracht.

: UIT
Bedient geen luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

ZuinigeRijder schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:11:
[...]

Hier staat de Nederlandstalige handleiding van de Daikin Ururu Sarara. Op pagina 12 staan de verschillende bevochtigingsstanden:

: BEVOCHTIGEND
Houdt de luchtvochtigheid hoog en blaast geen lucht richting het lichaam om de werking aangenaam te
houden voor uw huid. Deze functie wordt aanbevolen als u zich zorgen maakt over de droogte van uw huid. De luchtstroomsnelheid kan niet worden gewijzigd.

: CONTINU
Continu bezig met bevochtigen of ontvochtigen.

: HOOG
Bevochtigt of ontvochtigt met grote kracht.

: STANDAARD
Bevochtigt of ontvochtigt met gematigde kracht.

: LAAG
Bevochtigt of ontvochtigt met lage kracht.

: UIT
Bedient geen luchtvochtigheid.
Het word me steeds duidelijker en langzamerhand krijg ik steeds meer belangstelling om er één aan te schaffen.
Zou die luchtvochtigheid ook instelbaar zijn? Dat kan ik helaas niet terugvinden in de handleiding.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Iedereen een koud en warm nieuwjaar toegewenst op dit draadje.
Veel wijsheid en gezondheid voor 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geurt-kun schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 02:15:
[...]

Het word me steeds duidelijker en langzamerhand krijg ik steeds meer belangstelling om er één aan te schaffen.
Zou die luchtvochtigheid ook instelbaar zijn? Dat kan ik helaas niet terugvinden in de handleiding.
Ik kan het ook niet vinden. Wanneer je het echt wilt weten, even navragen bij ClimaSense, omdat het ook mogelijk is om de temperatuur offset in te stellen via de afstandsbediening, zie deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor luchtbevochtiging zijn ook veel low-tech oplossingen mogelijk die bijna niets kosten.

Van membraan / mist modules tot super simpel: meer planten / meer koken / meer was ophangen etc..

Tot deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wyK0keLDCA5M4ofufRzoIz4h/full.jpg

Deze keramische bakjes hang je aan radiatoren en gebruiken een gedeelte vd warmte om water te verdampen en zo de lucht te bevochtigen. N.B. ze werken dus ten koste van de efficiency !

Een veel te droog binnen klimaat is in ieder geval niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Te weinig ventileren ook niet.

Een beetje geventileerde woonkamer ververst elk uur alle lucht.
Stel een woonkamer van 100 m³, 20 graden waarbij de RV van 40 naar 60 geholpen moet worden.

Je gaat dan van 6 gram water/kg lucht naar 9 gram/kg ofwel je moet 390 ml water per uur verdampen, wat neerkomt op elk uur twee bakjes.

Hoe vaak vul je de bakjes bij?
Door het stilstaande lauwe water zijn ze eerder een gezondheidsrisico dan iets anders.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:06:

Damn zal jij even een energie rekening hebben........ :F
Ten minste twee keer per dag word er hier een half uur krachtig geventileerd.
Geen idee hoeveel m3 er dan word ververst maar ieder uur je complete kamer inhoud verversen = insane.
Stel een woonkamer van 100 m³, 20 graden waarbij de RV van 40 naar 60 geholpen moet worden.

Je gaat dan van 6 gram water/kg lucht naar 9 gram/kg ofwel je moet 390 ml water per uur verdampen, wat neerkomt op elk uur twee bakjes.

Door het stilstaande lauwe water zijn ze eerder een gezondheidsrisico dan iets anders.
Die bakjes worden loeiheet, net als de verwarming 60/70 graden. Knappe bacterie die dat overleeft. _/-\o_
Bijvullen om de twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zie dat ik met de minimale ventilatiecapaciteit gerekend heb; het zal inderdaad minder zijn (de ventilator draait meestal niet voluit).
Dan nog zit er een factor 72 verschil in verdamping wat niet zomaar verdwijnt (als je ook twee bakjes hebt) :)

Je snapt misschien wel de populariteit van ventilatie met warmteterugwinning .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zes keramische verdampers waar ruim anderhalve liter in gaat. Meestal is dat na drie dagen verdampt, echter blijft het dan nog steeds veel te droog in huis. Alleen wanneer ik voldoende kook en bv was ophang blijft het tijdelijk vochtig genoeg. Het gaat om een ruimte van ongeveer 40m2.

In de zomer haalt de Airco functie tot 5 liter water per dag uit dezelfde ruimte.

Bedoel je met warmteterugwinning ventilatie die "hoofdpijn huizen" die hermetisch gesloten zijn en waar op zolder een enorme vetilator trommel de lucht uit de hele woning rondpompt en filtert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

Er bestaan ook van die vernevelaars, en dat werkt een stuk prettiger vind ik. Die hebben afgesloten reservoirs die zo 1 á 2 liter water kunnen hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 14:30:
Er bestaan ook van die vernevelaars, en dat werkt een stuk prettiger vind ik. Die hebben afgesloten reservoirs die zo 1 á 2 liter water kunnen hebben.
Geen idee wat je bedoeld ?

De Membraan / Mistmodules noemde ik al even eerder maar die staan in een open wateroppervlak:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/te3KchrByO3lMfqnY4oAlM6y/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:06:

In een kamer die goed afgesloten is, daalt de relatieve luchtvochtigheid als er gestookt wordt, omdat de absolute hoeveelheid vocht in de lucht hetzelfde blijft en de warmere lucht veel meer vocht zou kunnen bevatten. Gaat de verwarming weer uit, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid weer. Ventileren helpt niet tegen een lage luchtvochtigheid, want wanneer de koude lucht van buiten de kamertemperatuur heeft bereikt is hij veel droger geworden, de relatieve luchtvochtigheid daalt immers door verwarmen.

Om dezelfde reden helpt ventilatie niet om veelvoorkomende vochtproblemen in kelders op te lossen. Deze vochtproblemen, die dan 's zomers optreden, zijn het gevolg van condensatie aan koude keldermuren en vloeren. De warme en vochtige buitenlucht condenseert aan koude oppervlakten in de koele kelder. Hier helpt alleen luchtontvochtiging, bij voorkeur in combinatie met een beperking (!) van de ventilatie.

Bron:
Wikipedia

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 14:36:
[...]

Geen idee wat je bedoeld ?

De Membraan / Mistmodules noemde ik al even eerder maar die staan in een open wateroppervlak:
[afbeelding]
Zo'n ding: http://www.manutan.nl/p-M...chtbevochtiger-LB300.html
Dat werkt volgens mij niet met een membraan. Maar anders bedoelen we inderdaad het zelfde. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 14:53:
[...]
Zo'n ding: http://www.manutan.nl/p-M...chtbevochtiger-LB300.html
Dat werkt volgens mij niet met een membraan. Maar anders bedoelen we inderdaad het zelfde. :)
Grappig, van hetzelfde budgetmerk als mijn Warmtepomp.

Zo te zien is hij ultrasoon, waar dacht ik de membraanpompen ook mee werken.

Ik heb geen idee hoeveel Watt de bevochtigingsfunctie van bv de Daikin trekt ?
Deze Ultrasone verbruikt per liter 150Wh.

""Met het aansluitsnoer van deze ultrasone Eurom luchtbevochtiger wordt deze op het stroomnet aangesloten. Het heeft daarnaast de capaciteit om oppervlaktes van maximaal 40 m2 te bevochtigen.""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:41:
Voor luchtbevochtiging zijn ook veel low-tech oplossingen mogelijk niet die bijna niets kosten.

Van membraan / mist modules tot super simpel: meer planten / meer koken / meer was ophangen etc..

Tot deze:

[afbeelding]

Deze keramische bakjes hang je aan radiatoren en gebruiken een gedeelte vd warmte om water te verdampen en zo de lucht te bevochtigen. N.B. ze werken dus ten koste van de efficiency !

Een veel te droog binnen klimaat is in ieder geval niet gezond.
En niemand heeft door dat praten over waterbakjes aan de radiator hangen, in een topic over L/L wp zinloos is.
Dat water verdampt net zo snel als het vocht in je bloempotten :o

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie kan mij helpen met het maken van de juiste keuze. Heb 2 gelijke offertes liggen. Een voor de Daikin Ururu Sarara warmtepomp airco, maar ook een voor de Toshiba RAS-13G2KVP. Kunnen jullie voor mij van beide de specs eens goed bekijken met al jullie kennis en feedback geven? Het is de bedoeling dat ik met de WP airco op een zo zuinig mogelijke wijze in ieder geval ongeveer 100m3 ruimte kan verwarmen.......hoor graag julie eerlijke mening of ervaringen. Hoop ook dat mensen ervaring met de nieuwe Toshiba hebben. Deze heeft ook een goed COP en is energiezuinig en qua uiterlijk fraai. De uitvoering is dan de 3,5kw. Hoor het graag.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:27:
Wie kan mij helpen met het maken van de juiste keuze. Heb 2 gelijke offertes liggen. Een voor de Daikin Ururu Sarara warmtepomp airco, maar ook een voor de Toshiba RAS-13G2KVP. Kunnen jullie voor mij van beide de specs eens goed bekijken met al jullie kennis en feedback geven? Het is de bedoeling dat ik met de WP airco op een zo zuinig mogelijke wijze in ieder geval ongeveer 100m3 ruimte kan verwarmen.......hoor graag julie eerlijke mening of ervaringen. Hoop ook dat mensen ervaring met de nieuwe Toshiba hebben. Deze heeft ook een goed COP en is energiezuinig en qua uiterlijk fraai. De uitvoering is dan de 3,5kw. Hoor het graag.
Ik ben bevooroordeeld, omdat ik zelf een Daikin Ururu Sarara heb.

Toshiba RAS-13G2KVP heeft een verwarmingscapaciteit van 4 kW, een SCOP van 5.1.
Daikin Ururu Sarara 2,5kW Model FTXZ25N/RXZ25N heeft een verwarmingscapaciteit van 3.6 kW (10% minder) met een SCOP van 5.9 (15% efficienter).
Het is de bedoeling dat ik met de WP airco op een zo zuinig mogelijke wijze in ieder geval ongeveer 100m3 ruimte kan verwarmen
Dan is de Daikin in het voordeel van de Toshiba met een beduidend hogere SCOP (15% beter).
Hoop ook dat mensen ervaring met de nieuwe Toshiba hebben. Deze heeft ook een goed COP en is energiezuinig en qua uiterlijk fraai.
Nadeel van de Daikin Ururu Sarara is dat deze vrij fors is. Maar heeft wel wel enkele extra's t.o.v. de Toshiba (b.v. betere SCOP, bevochtigen, milieuvriendelijk R32).

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-01-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@zuinige rijder, wil je het vergelijk wel doen met beide uitvoeringen in 3,5Kw, ofwel bij Ururu de 35 serie ipv de 25 serie.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:20:
@zuinige rijder, wil je het vergelijk wel doen met beide uitvoeringen in 3,5Kw, ofwel bij Ururu de 35 serie ipv de 25 serie.
Toshiba RAS-13G2KVP heeft een verwarmingscapaciteit van 4 kW, een SCOP van 5.1.
Daikin Ururu Sarara 3,5kW Model FTXZ35N/RXZ35N heeft een verwarmingscapaciteit van 5 kW (25% meer) met een SCOP van 5.73 (12% efficienter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 21:02
Rob roelofs 1
Hier helaas geen ervaring met de nieuwste Daisekai en beperkte ervaring met de Super Daisekai 6.5.

Zie ook posts:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42748685
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43215497

Zoals vermeld in de eerste post, wij hebben het systeem aangeschaft zonder ons echt in het verwarmingsgebeuren te verdiepen en door te kiezen voor een splitunit is de COP/SCOP sowieso minder efficiënt. Ik vond het uiterlijk/aanzicht zowel binnen als buiten (vandaar splitunit) belangrijk en de mate van meedenken en ervaring van de installateur. De Daisekai 8 heeft iig een verbeterde verwarmingscapaciteit t.o.v. de 6.5.

Concrete getallen kan ik pas in augustus 2015 bij de eindafrekening van energienota aanleveren, maar daar heb je nu weinig aan. Op zich bevalt de Toshiba uitstekend, het geluid dat een airco produceert is natuurlijk wel meer dan een radiator of vloerverwarming. Overigens ervaren wij geen droge lucht, die van ons heeft wel de purifying functie. Toshiba lijkt een beetje ondergewaardeerd airco-merk in Nederland, je vindt de meeste info/reviews over Daikin en Mitsubishi.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 07:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:27:
Puur voor de looks, zou ik de Toshiba nemen, maar dat is zeer persoonlijk natuurlijk.

Pas op voor apparaten met bevochtiging, de praktijk leert (32 jaar in luchtbehandeling :) ) dat daar vaak storingen ontstaan. Dus onderhouds gevoelig. Persoonlijk ben ik daar huiverig voor.
Just my two cents.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geurt-kun schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:04:
[...]
En niemand heeft door dat praten over waterbakjes aan de radiator hangen, in een topic over L/L wp zinloos is.
Dat water verdampt net zo snel als het vocht in je bloempotten :o
Dat zou kloppen wanneer ik 100% met de Warmtepomp zou stoken maar een groot gedeelte gaat hier gewoon nog via de CV. ;) Bij 70 graden verdampt water net iets sneller dan in een bloempot van 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ik zie her en der deze voorbij komen voor <1100 euro

http://www.vakhandeljanss...split-inverter-warmtepomp

met een SCOP/SEER van 7/4,2 is dat interessant voor die prijs. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:19:
[...]

Dat zou kloppen wanneer ik 100% met de Warmtepomp zou stoken maar een groot gedeelte gaat hier gewoon nog via de CV. ;) Bij 70 graden verdampt water net iets sneller dan in een bloempot van 19 graden.
In jou situatie heb je helemaal gelijk.
Maar... Waarom heb je dan een warmtepomp?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 15:35

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:20:
Kleine tip Rob, mocht je voor de Daikin gaan, zag net op hun website dat als je aanmeld bij ClimaSense op hun nieuwsbrief je as zaterdag 10% korting krijgt in hun showroom. Snel verdiend. Heb ik vorige keer ook gedaan. Scheelde toch paar 100 € :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geurt-kun schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:42:
[...]
In jou situatie heb je helemaal gelijk.
Maar... Waarom heb je dan een warmtepomp?
De Warmtepomp is een Bonus bij de Airco (koel) functie maar werkt niet goed bij buiten temperaturen onder het vriespunt vanwege geen anti-ijs stand. Verder is de Warmtepomp technisch wel in staat om mijn hele woning te koelen & verwarmen maar liggen verder afgelegen ruimtes buiten de invloedsfeer van mijn Eurom. Maw: Ik kan dus nooit helemaal zonder CV..........vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crazy- schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:50:
ik zie her en der deze voorbij komen voor <1100 euro

http://www.vakhandeljanss...split-inverter-warmtepomp

met een SCOP/SEER van 7/4,2 is dat interessant voor die prijs. Iemand ervaring?
Ziet er goed uit! Ik heb de panasonic-kit-e9-pkea op het oog.
http://www.aircovoordeel....it-e9-pkea?category_id=12 (prijs is incl. Montage )

Set KIT-E9-PKEA
•Binnenunit CS-E9PKEA
•Buitenunit CU-E9PKEA
•Afstandsbediening bedraad verpakt in binnendeel Inclusief
•Koelcapaciteit [kW] 2.50 (0.85-3.00)
•E.E.R Nominaal (Min - Max) [kw] 4.85 (4.23-5.00)
•S.E.E.R. Koelen 7.1
•Opgenomen vermogen bij koelen [kW] 0.515 (0.17-0.71)
•Verwarmingscapaciteit [kW] 3.40 (0.85-5.40)
•Verwarmingscapaciteit bij -7 °C [kW] 3.91

•C.O.P Nominaal (Min - Max) 4.86 (4.12-5.15)
•S.C.O.P. Nominaal 4,4
•Opgen. vermogen bij verwarmen [kW] 0.7 (0.165-1.31)

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 02-01-2015 13:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Gasschuif
Staat er in de handleiding van de Daikin ook iets over een minimum buiten temperatuur?
In onderstaande link kan ik er niets over vinden, bij de Mitsubishi staat -15'C.
Is de Daikin ook te bedraden met een vaste thermostaat?
Voor onze aanbouwkeuken ben ik op zoek naar een vloermodel en twijfel nog steeds tussen Daikin en Mitsubishi.

http://www.comfortklimaat...ura-inverter-fvxg25k.html

http://www.aircodump.nl/a...i-heavy-srf-35-zjx-s.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:47:
[...]

De Warmtepomp is een Bonus bij de Airco (koel) functie maar werkt niet goed bij buiten temperaturen onder het vriespunt vanwege geen anti-ijs stand. Verder is de Warmtepomp technisch wel in staat om mijn hele woning te koelen & verwarmen maar liggen verder afgelegen ruimtes buiten de invloedsfeer van mijn Eurom. Maw: Ik kan dus nooit helemaal zonder CV..........vandaar.
Je hebt wel een een defrost stand. Dat is de koelfunctie! >:)

Zonder gekkigheid, als je die 1 minuutje aan zet, dan zou het ijs toch wel van je buitenunit af moeten zijn! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:38:
@Gasschuif
Staat er in de handleiding van de Daikin ook iets over een minimum buiten temperatuur?
In onderstaande link kan ik er niets over vinden, bij de Mitsubishi staat -15'C.
Is de Daikin ook te bedraden met een vaste thermostaat?
Voor onze aanbouwkeuken ben ik op zoek naar een vloermodel en twijfel nog steeds tussen Daikin en Mitsubishi.

http://www.comfortklimaat...ura-inverter-fvxg25k.html

http://www.aircodump.nl/a...i-heavy-srf-35-zjx-s.html
Of er een vaste thermostaat op kan weet ik niet, maar de infrarood werkt behoorlijk goed, ook als je hem in de vensterbank legt zoals bij mij werkt ie goed. Zelfs als ie van de unit is afgericht.
Ff navragen bij Daikin, of installateur.

Econo mode bevalt hier heel goed, super laag toerental, toert terug tot 100 W minimum, met dan een super COP schat ik zo in. De fan in de buitenunit draait dan zeer langzaam, je kunt de omwentelingen bijna tellen.

Operation range heating is van -15 tot 18 C. Cooling van -10 tot 46 C buiten.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de snelle reactie!
De Daikin is bovendien ook wat stiller.
Een breedte van 95cm voor de binnenunit zou hier net passen, i.v.m. een opendraaiende deur van de vaatwasser die er haaks op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 00:44

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Dan neem je toch deze van daikin, maar ja is geen 'design'.

Ik las niet i.p.v. net, maar toch een stuk smaller. Komt in mijn situatie waarbij 95 cm ook net past, toch iets mooier uit.

[ Voor 36% gewijzigd door janesh op 02-01-2015 17:10 ]

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Wil nog wel even melden dat ik het setpoint voor de Daikin in de hal op 15 C heb ingesteld, met een graad of 5 buiten is dat 10 K tussen condensor en verdamper, peanuts dus.

Vandaar het lage vermogen c.q. toerental van de compressor. Bij een ":powerboost start", trekt ie alle registers open, 1,7 kW plugwise en een paal hete lucht de hal in. Wel wat lawaai dan.
Een keer geprobeerd, ivm testen en uitproberen van e.e.a. :+

Hier past ie net, aan bijde zijde 3 cm.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Nxl9Lfw.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 02-01-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo heren,

Ik volg nu al een tijdje van de zijlijn dit forum, zelf twijfel ik ook tussen een nexura of een ururu.
Gaat voor mij om een woonkamer van 71m2, de bedoeling is om het gas verbruik een halt toe te roepen.
Zojuist ook maar even op de site van climasense gekeken ivm die 10% kortings actie.
@ peterpijpelink, ben jij in de
showroom geweest ? Zo ja staan daar werkende units?

Iemand een advies op mijn keuze? Nexura of ururu, dus keuze is eigenlijk stralingswarmte of bevochtiging.
@gasschuif, ik heb me laten vertellen dat een infrarood bediening helemaal niet de temperatuur meet... Maar dat alle units die geen bedrade bediening hebben meten op hun aanzuig lucht. Je zou de afstandsbediening eens binnen kunnen leggen om te kijken of hij dan zou door verwarmen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 18:37 . Reden: Aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:24:
Hallo heren,

Ik volg nu al een tijdje van de zijlijn dit forum, zelf twijfel ik ook tussen een nexura of een ururu.
Gaat voor mij om een woonkamer van 71m2, de bedoeling is om het gas verbruik een halt toe te roepen.
Zojuist ook maar even op de site van climasense gekeken ivm die 10% kortings actie.

Iemand een advies op mijn keuze? Nexura of ururu, dus keuze is eigenlijk stralingswarmte of bevochtiging.
@gasschuif, ik heb me laten vertellen dat een infrarood bediening helemaal niet de temperatuur meet... Maar dat alle units die geen bedrade bediening hebben meten op hun aanzuig lucht. Je zou de afstandsbediening eens binnen kunnen leggen om te kijken of hij dan zou door verwarmen?
Ja, in de showroom staan werkende units, zie facebook, post van 20 november:
Deze showroom biedt consumenten de mogelijkheid onze producten in werking te zien en eventuele vragen te stellen aan een van onze adviseurs ter plaatse.

Tevens is er de mogelijk om uw huidige situatie in een persoonlijk gesprek voor te leggen aan een van onze adviseurs zodat we een passend klimaatbeheersingssysteem kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Hallo heren,

Dat klopt, hoef ik geen testje voor te doen. Zowel in beide Mitsubishi's alsook in de Daikin zit de regelsensor in de retour lucht, dus representatief voor de ruimte temperatuur.
Uiteraard zit tussen plafond en vloer een gradiënt van een graad of 2 a 3

Met PI regeling gaat de Daikin naar setpoint en blijft daar als een streep op hangen.

Zojuist een korte test gedaan.

Vanuit Econo mode (P mom 135 W) het stalingspaneel bij gezet, speert ie even naar 200 W ,toert terug na 5 min op 130 W.

Theorie klopt met praktijk , meer VO. Met infrarood "Fluke" straling paneel (persgas) gemeten een whopping 25 C.

Het woord "stralingspaneel" is dan niet toepasbaar.

Vollast met stralingspaneel c.a. 47 C persgas gemeten, en dus ook straling paneel. "Ter nuancering" dus 8)

Na een minuut of 15 wordt de regeling onrustig, en zie ik ineens 500 W verschijnen (de vraag is waarom?)
Dus het paneel weer uitgezet, en gelijk gaat ie weer terug naar Econo mode. Ik draai dus al een week of wat zonder "straling", en dat bevalt prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 02-01-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo heren,

Ja ik ben er geweest. Ze hebben aantal modellen opgesteld staan. Ging mij vooral om advies en om de unit te zien ipv aanschaf vanaf een folder.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super, iemand nog tips betreffende een ururu of nexura?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:27:
Super, iemand nog tips betreffende een ururu of nexura?
Volgens mij is de ururu een completere oplossing. En de nexura meer als alternatief voor een radiator. Hou wel rekening met de standaard meegeleverde 8 meter leiding tussen de binnen en buitenunit. Als je die langer wilt heb je extra kosten. Daarnaast is de ururu een A+++ apparaat en de nexura een A tot A+ (A++ voor koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met leiding lengte? de bevochtingslang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:52:
Wat bedoel je met leiding lengte? de bevochtingslang?
De koelleiding en de condens afvoer tussen binnen en buitendeel. Die is standaard 8 meter. Bij mij zijn dit 2 slangen. Gaan samen in een goot langs de gevel. Let ook op dat de goot groot genoeg is voor beide slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mag/kan de condens afvoer van de binnenunit vertikaal naar boven eigenlijk?

* Crazy- gaat snel de R32 ururu Sarara bestellen... Nu t nog kan (maar niet mag als ik zo lees hierboven) *grin*

Shit, bedenk me net dat ik de vrouw nog moet overtuigen.... Ze is bang voor de luchtverplaatsing (letterlijk de wind dus zeg maar...)

En ze vindt het niet zo charmant, een binnenunit. Maar een constante temperatuur met een goed rv etc heeft ze nog niet door

Hellup!

[ Voor 72% gewijzigd door Crazy- op 03-01-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul C schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:13:
[...]
Je hebt wel een een defrost stand. Dat is de koelfunctie! >:)

Zonder gekkigheid, als je die 1 minuutje aan zet, dan zou het ijs toch wel van je buitenunit af moeten zijn! :P
Het is meer de enorme plak ijs onder de buitenunit die mij parten speelt.
Die verdwijnt echt niet met een minuut warmte/hitte.

Ook betreft mijn Eurom een budgetmodel wat onder nul een belabberde efficiency haalt.
Tot 5 graden doet hij het prima, daaronder schieten de kwh's de meterkast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:47:
[...]

OK, je kunt niet helemaal zonder CV.
Toch begrijp ik het niet helemaal.
Je hebt in een ruimte en warmtepomp. Door die warmtepomp wordt de lucht in die ruimte erg droog.
In andere ruimtes moet je nog bijstoken met CV. In die ruimtes zou ik in mijn geval geen radiatorbakjes nodig hebben, maar in de ruimte met de wp wel. Echter zal in die ruimte de CV weinig doen en dus niet heet worden. Wordt deze wel heet dan heb je een wp met zeer weinig capaciteit. En de lucht zal dan niet erg droog worden.
Dus wederom mijn vraag, welk nut heeft een radiatorbakje in een ruimte met wp?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Geurt-kun:

Het betreft een huurwoning (beperkte aanpassingen) met voor het gemak even 2 ruimtes A & B.

Ruimte A heeft CV + CV Thermostaat + WP met heel veel warmteverlies.
Ruimte B heeft alleen CV met weinig warmteverlies.

Om ruimte B uberhaupt te kunnen verwarmen is het noodzakelijk dat de CV Thermostaat in ruimte A ten minste genoeg aanslaat om ruimte B ook te kunnen voorzien van voldoende warmte.

Wanneer de WP in ruimte A dus alle verwarming voor zijn rekening neemt slaat de CV nooit aan en word ruimte B op termijn ijskoud.

In zowel ruimte A als B word gestookt. In A met de CV + WP. In B alleen met de CV. Beide ruimtes zullen over een langere periode dus droger worden door het stoken en hebben daarom bevochtiging nodig.
N.B. Ik heb geen WP met bevochtiging. Vandaar bevochtiging in ruimtes A en B via diverse methodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Crazy- schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:25:
Mag/kan de condens afvoer van de binnenunit vertikaal naar boven eigenlijk?

* Crazy- gaat snel de R32 ururu Sarara bestellen... Nu t nog kan (maar niet mag als ik zo lees hierboven) *grin*

Shit, bedenk me net dat ik de vrouw nog moet overtuigen.... Ze is bang voor de luchtverplaatsing (letterlijk de wind dus zeg maar...)

En ze vindt het niet zo charmant, een binnenunit. Maar een constante temperatuur met een goed rv etc heeft ze nog niet door

Hellup!
Tja, dat betekent vooral op de WAF spelen en minder op het rationele.
Dus lekker koel in de zomer 8) lekker warm in de winter *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:41:
[...]

Tja, dat betekent vooral op de WAF spelen en minder op het rationele.
Dus lekker koel in de zomer 8) lekker warm in de winter *O*
yups, dat heb ik uitgelegd. Met name de zomer waar het hier gedurend 25-29 graden in huis is... (ramen, zuid, hr++) we hebben zelfs screens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crazy- schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:25:

Hellup!
Herkenbaar, ik kreeg precies hetzelfde te horen. Bij mij heeft het 1.5 jaar geduurd voordat ik groen licht kreeg. Kwestie van herhalen herhalen en herhalen :X

Daarnaast heb ik een dealtje gemaakt, "jij" krijgt een badkamer en-suite met energieslurpend bad en een nieuwe motor en dan krijg ik een warmtepomp O-)

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2015 19:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

revolution-nl schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:22:
[...]

Herkenbaar, ik kreeg precies hetzelfde te horen. Bij mij heeft het 1.5 jaar geduurd voordat ik groen licht kreeg. Kwestie van herhalen herhalen en herhalen :X

Daarnaast heb ik een dealtje gemaakt, "jij" krijgt een badkamer en-suite met energieslurpend bad en een nieuwe motor en dan krijg ik een warmtepomp O-)
Great :) ik hoop hem voor de winter te hebben. Komende maanden boel uitzoeken. WAF komt ook wel goed, zelf wil ze het alleen een keer voelen/ervaren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, na het doorleZen en wat meer uitspitten is de keuze toch gevallen op de daikin ururu sarara 5 kw voor de woonkamer en de kleinere versie voor aanbouw/ werkkamer.
Scheelt me as donderdag toch bijna 400,- bij Climasense. Wat ik alleen niet snap is dat beide binnendelen evengroot zijn terwijl de ene veel meer capaciteit heeft? Moet die verdamper dan niet groter zijn bij een 5 kw tov van een 2,5kw? http://www.climasense.nl/...rch_query=Ururu&results=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Beetje offtopic, maar dit plaatje liet me wel aan jullie denken.
Foto is genomen in Yangon, Myanmar.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e3TSa3urhAZlZKVRO7kW16in/medium.jpg
Btw, op vakantie gaan in de winter is ook goed voor de portemonnee.
Dit jaar, met de thermostaat op 11° C, nog maar 2,7 kuub gas verbruikt.
Uitgelezen met de Nefit Easy.

[ Voor 25% gewijzigd door Geurt-kun op 05-01-2015 19:14 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:29:
Nou, na het doorleZen en wat meer uitspitten is de keuze toch gevallen op de daikin ururu sarara 5 kw voor de woonkamer en de kleinere versie voor aanbouw/ werkkamer.
Scheelt me as donderdag toch bijna 400,- bij Climasense. Wat ik alleen niet snap is dat beide binnendelen evengroot zijn terwijl de ene veel meer capaciteit heeft? Moet die verdamper dan niet groter zijn bij een 5 kw tov van een 2,5kw? http://www.climasense.nl/...rch_query=Ururu&results=5
Zie deze post, alhoewel voor de Nexura, gaat dit ook op voor de Ururu:

quote:
De 2,5 kW versie zit op een wat hogere SCOP, scheelt 0,7 t.o.v. de 3,5 kW. De ondergrens van modulatie scheelt 0,1 kW, dus dat maakt weinig uit. De compressoren van de 2,5 en 3,5 zijn (volgens Daikin) hetzelfde, maar de 3,5 kW kan hoger in vermogen (frequentie maximum hoger en minimum lager)

Met een 2,5 kW had ik het ook gered denk ik, maar een onsje meer kan geen kwaad, sneller aanwarmen in de morgen is wel handig. Dan wel en wat lagere COP.

Ik denk dat bij lagere toerentallen van de 3,5 kW de SCOP tov de 2,5 kW bijna hetzelfde zijn, aangezien de condensor en verdamper (naar ik aanneem) ook hetzelfde zijn. De hogere maximum freon gasflow van de 3,5 kW verlaagd de COP ietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geurt-kun schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:05:
Beetje offtopic, maar dit plaatje liet me wel aan jullie denken.
Foto is genomen in Yangon, Myanmar.
[afbeelding]
Btw, op vakantie gaan in de winter is ook goed voor de portemonnee.
Dit jaar, met de thermostaat op 11° C, nog maar 2,7 kuub gas verbruikt.
Uitgelezen met de Nefit Easy.
Op zich wel, maar voor het Milieu is het dan wel flink het paard achter de wagen spannen.
De halve Wereld over vliegen en / om hier euro's te besparen......... :F ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Offtopic:
Vliegen veroorzaakt een uitstoot van 0,22 - 0,35 kg CO2 per (reiziger)kilometer.
Aardgas is 1,8 kg per m³.

Naar Myanmar en terug vliegen is 16 duizend km, ofwel zo'n 4 ton CO2. Hier moet je dus 2200 m³ mee besparen om neutraal te zijn (in je eentje).

Overwinteren in Nice (2000 km retour) zou wel eens gunstig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:52:
[...]

Zie deze post, alhoewel voor de Nexura, gaat dit ook op voor de Ururu:

quote:
De 2,5 kW versie zit op een wat hogere SCOP, scheelt 0,7 t.o.v. de 3,5 kW. De ondergrens van modulatie scheelt 0,1 kW, dus dat maakt weinig uit. De compressoren van de 2,5 en 3,5 zijn (volgens Daikin) hetzelfde, maar de 3,5 kW kan hoger in vermogen (frequentie maximum hoger en minimum lager)

Met een 2,5 kW had ik het ook gered denk ik, maar een onsje meer kan geen kwaad, sneller aanwarmen in de morgen is wel handig. Dan wel en wat lagere COP.

Ik denk dat bij lagere toerentallen van de 3,5 kW de SCOP tov de 2,5 kW bijna hetzelfde zijn, aangezien de condensor en verdamper (naar ik aanneem) ook hetzelfde zijn. De hogere maximum freon gasflow van de 3,5 kW verlaagd de COP ietsje.
Met dit in gedachte, ga ik ook twijfelen aan de 2.5 vs 3.5

Voor mn ruimte ad. 114m2. Specs liggen redelijk gelijk, maar de prijs is 300 euro verschil. Toch mooi meegenomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Het is nu buiten 4 graden buiten, De Daikin 3,5 Nexura hobbelt al de gehele dag rond de 170 - 175 W, en kan volgas naar een dikke 1600 W. Allerlaagste wat ik gezien heb is 100 W, de inblaas temp is dan c.a. 22 C retour 15 C. Ben nog aan het expirimenteren met het stralingspaneel aan of uit laten, nu draait ie weer goed, (econo modus is dan uit) stabiel op vermogen. Maar bij wat lagere belasting (zie eerdere post) schiet ie wel eens omhoog naar 250 W of zo. (Geen defrost!) Ben er nog niet uit, als ik meer weet post ik dat.

Het prijsverschil met de 2,5 kW versie is ongeveer 200 euro, hier krijg je dan een zwaardere frequentieregelaar voor met meer vermogen (lees frequentie modulatiegebied is lager en hoger)
Ik had niet verwacht dat ie zo laag in vermogen kan draaien, klopt niet met de specs. Maar voor de COP is het prima.

Prima machine, ik ben er heel blij mee en super stil ook. (en hij ziet er volgens mevrouw Gasschuif heel mooi uit) :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 05-01-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:21:
[...]

Met dit in gedachte, ga ik ook twijfelen aan de 2.5 vs 3.5

Voor mn ruimte ad. 114m2. Specs liggen redelijk gelijk, maar de prijs is 300 euro verschil. Toch mooi meegenomen....
114 m2 is bijna 300 m3 inhoud. WIl je alle ruimtes verwarmen met 1 airco?
De 2.5 versie is dan waarschijnlijk (veel) te klein, of je moet wel een super geisoleerd huis hebben.
Zie ook deze post, bij koudere temperaturen blijft er minder/weinig verwarmingsvermogen over. Of je moet bijstoken met CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:55:
[...]

114 m2 is bijna 300 m3 inhoud. WIl je alle ruimtes verwarmen met 1 airco?
De 2.5 versie is dan waarschijnlijk (veel) te klein, of je moet wel een super geisoleerd huis hebben.
Zie ook deze post, bij koudere temperaturen blijft er minder/weinig verwarmingsvermogen over. Of je moet bijstoken met CV.
Excuus, 114m3 :) (8x5,5x2,6)

vandaag offerte opgevraagd voor een Ururu ... #slik
3800 excl voor de unit... begon ie mee

even kletsen, hoef maar klein stukje naar boven bla bla.. oh ja, oke. 3000 excl. BTW.

Moet wel toegeven dat de Ururu GROOT is.. 37cm vanaf de muur.

Hierdoor twijfel ik aan de Emura, welke maar 21cm is.. (WAF..)

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 07-01-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazy waarom profiteer je morgen niet van die 10% kortings aktie, scheelde mij ook een veel
Ik ben voor de sarara nu ongeveer 2500,- incl installatie kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:58:
crazy waarom profiteer je morgen niet van die 10% kortings aktie, scheelde mij ook een veel
Ik ben voor de sarara nu ongeveer 2500,- incl installatie kwijt!
* Crazy- bazelt iets WAF en nog niet uit of het ururu of emura gaat worden..

Ururu is dieper (lomp) dan ik had gedacht. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus groter is niet altijd beter met betrekking op de WAF😁?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zo te lezen hebben de vrouwen de broek weer aan.
Is hier niet anders hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt eraan hoe je het brengt toch...
Of gewoon op een shopping dag van de vrouw des huizes ineens de unit laten plaatsen..... Mooi hè schat 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:20:
Ligt eraan hoe je het brengt toch...
Of gewoon op een shopping dag van de vrouw des huizes ineens de unit laten plaatsen..... Mooi hè schat 😎
Zal het op neerkomen, haha. Maar ook ik schrok een beetje van de grote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hij is echt lomp, maar het verschil kwa verwarmen is het mij wel waard. En hij komt gunstig te hangen kwa zicht bij, had eerst een andere plek maar op aanraden kwa zicht en werking een betere optie . Zal de foto's van de week erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:15:
Ja hij is echt lomp, maar het verschil kwa verwarmen is het mij wel waard. En hij komt gunstig te hangen kwa zicht bij, had eerst een andere plek maar op aanraden kwa zicht en werking een betere optie . Zal de foto's van de week erop zetten
Maar even een model gemaakt van karton en opgehangen.

Hij (ururu) is echt groot. Ga toch maar naar de Emura kijken, reactie WAF: Ga weg met dat lompe ding *oeps*

Het is ook 37cm of 21cm vanaf de muur...

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 07-01-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:25:
[...]

vandaag offerte opgevraagd voor een Ururu ... #slik
3800 excl voor de unit... begon ie mee

even kletsen, hoef maar klein stukje naar boven bla bla.. oh ja, oke. 3000 excl. BTW.
Tja, vraag ik me af waar die offerte vandaan komt.
Zou dan toch eens bij ClimaSense een offerte opvragen.
Voor de 2.5 kW Daikin Ururu Sarara verwacht ik een prijs inclusief btw/inclusief installatie rond de 2300 euro. Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie. Voor de offerte kun je foto's opsturen of ze komen eventueel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:37:
[...]

Tja, vraag ik me af waar die offerte vandaan komt.
Zou dan toch eens bij ClimaSense een offerte opvragen.
Voor de 2.5 kW Daikin Ururu Sarara verwacht ik een prijs inclusief btw/inclusief installatie rond de 2300 euro. Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie. Voor de offerte kun je foto's opsturen of ze komen eventueel kijken.
Lokale boer... ik heb hem ook aangegeven dat hij ongeveer 2100 euro te duur was, alleen al op de unit... (eerste prijs dan) ururu 1999 incl. of 3800 excl...

ben er wel van overtuigd dat het niet de Ururu gaat worden, echt way te groot ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:42:
[...]

Lokale boer... ik heb hem ook aangegeven dat hij ongeveer 2100 euro te duur was, alleen al op de unit... (eerste prijs dan) ururu 1999 incl. of 3800 excl...

ben er wel van overtuigd dat het niet de Ururu gaat worden, echt way te groot ...
bij ClimaSense heb ze ook de Emura, dus zeker checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig hoe de redenatie verloopt, en wat er een verschil is als het :
toyota of daikin is (otootje of wp)
ik bedoel dit niet als zure opmerking, maar meer als eigen inzicht.
ik heb daar zelf het meest last van, stel je voor dat je een kartonnen model zou maken voor elke fossiele stap die je maakt, een kartonnen model van de magnum fuel centrale in groningen of je nieuwe lease bak...
nogmaals : ik deed het zelf ook hoor, voordat ik mijn wp kocht, hoe eenzijdig zijn we toch afgericht ?
/me = ziet nu dat hij niet alleen gek is geworden, dus eigenlijk heel normaal is

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:30:
grappig hoe de redenatie verloopt, en wat er een verschil is als het :
toyota of daikin is (otootje of wp)
ik bedoel dit niet als zure opmerking, maar meer als eigen inzicht.
ik heb daar zelf het meest last van, stel je voor dat je een kartonnen model zou maken voor elke fossiele stap die je maakt, een kartonnen model van de magnum fuel centrale in groningen of je nieuwe lease bak...
nogmaals : ik deed het zelf ook hoor, voordat ik mijn wp kocht, hoe eenzijdig zijn we toch afgericht ?
* Crazy- = ziet nu dat hij niet alleen gek is geworden, dus eigenlijk heel normaal is
Mooi he, maar wel logisch. In huis heb je te maken met een grote WAF maar ook PAF (p=personal) ;)

Gekheid op een stokkie. Die 37cm is echt gigantisch in verhouding. Zeker omdat ie ook nog wat lager moet hangen dan strak tegen plafond. Bij elkaar... vind ik het ook niks. Andere plek is ook geen optie.

We strijden verder. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Crazy- schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:42:
[...]

Rij morgen naar climasense, kost je puur tijd om er heen te gaan. In die showroom kun je tenminste alles zien en heb je vergelijk met modellen. Neem je vrouw mee en die kan er shoppen in andere winkel, regel jij rustig je WP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy- schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:27:
[...]

Mooi he, maar wel logisch. In huis heb je te maken met een grote WAF maar ook PAF (p=personal) ;)

Gekheid op een stokkie. Die 37cm is echt gigantisch in verhouding. Zeker omdat ie ook nog wat lager moet hangen dan strak tegen plafond. Bij elkaar... vind ik het ook niks. Andere plek is ook geen optie.

We strijden verder. ...
ik ben de waf, mijn vrouw vind me een fossiele vooringenomen idioot (ze is portugees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb idd ook een mooi vergelijk in de showroom kunnen maken denderden. goeie hulp kwa keuze en natuurlijk die 10% actie. Toch de ururu geworden , gewoon vanwege het feit dat dat ding echt alles kan, wat een machine zeg!( letterlijk en figuurlijk )

Wel zeiden die mannen dat er nu heel snel nog 1 kortingsdag komt alleen dan op zaterdag gepland ivm werkend volk( hadden ze ook eerder kunnen bedenken volgens mij )
Installatie word begin feb geplaatst ivm mijn verbouwing(kje). Keep you posted!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Hoi mensen ik volg dit soort topic's graag, het is interresant.

En ook ik wil mijn gas verbruik omlaag brengen.

Maar nu zit ik eigenlijk te twijfelen.

Ik wilde een zonneboiler nemen die met vacuum tube's en een boilervat tussen de 500ltr tot 800ltr groot.

maar nu zie ik dat die warmtepompen/airco ook niet zo duur meer zijn.

Vraagje heb ik het nu goed begrepen dat die warmtepompen ook een warmte kunnen afstaan aan water zodat ik het kan opslaan in mijn biolervat,
kunnen alle warmte pompen dit eigenlijk

Verder heb ik zonnepanelen 12x270watt=3240watt op een omvormer van 5000watt ik heb nog ruimte op mijn dak voor nog 6 zonnepanelen extra,
hier mee zou ik eventueel het stroom verbruik op kunnen vangen van de warmtepomp.

mijn zonnepanelen zijn voldoende om mijn huidige elektriciteit verbruik te dekken.
Mij gasverbruik heb ik behoorlijk omlaag gebracht vorig jaar was mijn verbruik 1940 kuub gas nu inverband met vloerverwarming,
en isolatie van muren en de vloer kom ik uit op een verbruik van 850 > 900 kuub

Wat raden jullie me aan toch voor de zonnebioler te gaan en dan later de warmtepomp er bij te nemen of .... alleen de warmtepomp nemen.

Daikin Ururu Sarara

Panasonic KIT-E9-PKEA

TOSHIBA RAS-13G2KVP-E

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
napp schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:36:

Ik wilde een zonneboiler nemen die met vacuum tube's en een boilervat tussen de 500ltr tot 800ltr groot.

Vraagje heb ik het nu goed begrepen dat die warmtepompen ook een warmte kunnen afstaan aan water zodat ik het kan opslaan in mijn biolervat,
Nee, een airco is een lucht/lucht warmtepomp en is niet bedoeld voor opwarmen van water, daarvoor moet je in het topic Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken zijn.
Verder heb ik zonnepanelen 12x270watt=3240watt op een omvormer van 5000watt ik heb nog ruimte op mijn dak voor nog 6 zonnepanelen extra,
hier mee zou ik eventueel het stroom verbruik op kunnen vangen van de warmtepomp.

mijn zonnepanelen zijn voldoende om mijn huidige elektriciteit verbruik te dekken.
Mij gasverbruik heb ik behoorlijk omlaag gebracht vorig jaar was mijn verbruik 1940 kuub gas nu inverband met vloerverwarming,

Wat raden jullie me aan toch voor de zonnebioler te gaan en dan later de warmtepomp er bij te nemen of .... alleen de warmtepomp nemen.
Een lucht/water warmtepomp is LTV (lees 35 graden watertemperatuur), dus heb je vloerverwarming en LTV radiatoren nodig. Het eerste heb je al, het tweede? En is er de eis om ook warm water niet meer via gas te laten doen? Indien dat het geval is, zou ik eens kijken naar de Nefit Enviline met aparte boiler.
Daikin Ururu Sarara

Panasonic KIT-E9-PKEA

TOSHIBA RAS-13G2KVP-E
Voor mij is dat een no-brainer, de Daikin. Hoeveel m3/graaddag schat je te gaan verbruiken met gas?

En hier nog wat overwegingen.

Een zonneboiler vind ik toch wel een investering. Voor hetzelfde geld heb je dus een airco en meer gasvermindering. Daarna kun je nog gaan denken om het gasverbruik van warm water te verminderen (warmtepomp boiler?). Dus voor mij zou de zonneboiler op de laatste plaats komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

napp schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:36:

Daikin Ururu Sarara

Panasonic KIT-E9-PKEA

TOSHIBA RAS-13G2KVP-E
Absoluut de Daikin :) lees A+++ is toch prettig.

En lees hier eens over je vraag met water verwarmen. http://www.warmtepomp-info.nl/luchtwater/
Het bestaat wel en zeker nuttig maar ik ga eerst investeren in een warmtebeeldcamera om te bepalen waar mijn warmte verdwijnt.

[ Voor 11% gewijzigd door peterpijpelink op 11-01-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Verbruik Daikin ururu

Wat verbruikt bij jullie de Daikin Ururu? Las iets over 170-100watt met de Nexura maar hoe doet de Ururu het bij jullie? Bij mij in eco stand toch nog steeds 900-1200 als in de verwarmstand staat. Dus van 17 graden bij opstaan verwarmen tot 21/22 graden.

Homewizard met energylink levert mij redelijk goede waardes op, zeker als ik 170-200watt reken voor stand-by (modem, nas, ventilatie etc).

Hoe zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Aan ZuinigeRijder en peterpijpelink bedankt voor de info

[ Voor 21% gewijzigd door napp op 11-01-2015 11:19 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:13:
Verbruik Daikin ururu

Wat verbruikt bij jullie de Daikin Ururu? Las iets over 170-100watt met de Nexura maar hoe doet de Ururu het bij jullie? Bij mij in eco stand toch nog steeds 900-1200 als in de verwarmstand staat. Dus van 17 graden bij opstaan verwarmen tot 21/22 graden.

Homewizard met energylink levert mij redelijk goede waardes op, zeker als ik 170-200watt reken voor stand-by (modem, nas, ventilatie etc).

[b
[...]
][message Die nexura hing toch in een gang, die hoefde volgens geen gehele woonkamer te verwarmen toch? t=43545110,noline]eric-pvt schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:46[/message]:[/b]
[...]

ik ben de waf, mijn vrouw vind me een fossiele vooringenomen idioot (ze is portugees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ging wat fout, wilde reageren. Die nexura met dat lage verbruik hing toch in een gang en hoefde toch geen gehele woonkamer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
peterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:13:
Verbruik Daikin ururu

Gisteren is de Daikin Ururu om 8.40 uur via de timer aangesprongen. 's avonds om 22 uur heeft deze 4 kW verbruikt. Dus ongeveer 285 Watt per uur gemiddeld. Gisteren was het erg warm (13 graden, maar 9 graaddagen), 0.44 kW/graaddag.

Nu is het kouder (rond 5 graden) en heb ik van 8.40 uur tot 13:30 3 kW verbruikt. Dus ongeveer 600 Watt per uur gemiddeld.

Volgens deze specs is de minimum verwarming 100 Watt en nominaal 1000 Watt.

De Daikin Ururu Sarara heeft toch een super COP boven 2 graden.

temperatuur buiten; COP
12 graden 8.09
7 graden 7.45
2 graden 5.57
-7 graden 3.91

P.S. het verbruik van de Daikin Ururu Sarara kun je gewoon aflezen op de bijbehorende afstandsbediening. Onder het klepje -> Info een paar keer drukken en je krijgt achtereenvolgens:
  • binnentemperatuur & vochtigheid
  • buitentemperatuur
  • verbruik sinds de airco aangegaan is (dus dagtotaal wanneer via timer gestart)
  • totaal verbruik van de airco

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-01-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft dus ook bij die -7 gr goedkoper als gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:56:
Blijft dus ook bij die -7 gr goedkoper als gas!
Inderdaad. Wel gaat het verwarmingsvermogen bij lage temperaturen hard achteruit, dus als het zeer koud is zul je waarschijnlijk wel met gas moeten bijstoken. Ik heb met mijn huis bij -5 graden over 24 uur het op temperatuur kunnen houden zonder gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt, we hebben bij mijn keuZe gekeken naar de capaciteit bij -10gr buiten. Ik hield dan genoeg vermogen over om aan de verwarmings vraag te voldoen. Ik zat eerst te kijken naar gewoon de ururu 3,5 kw, alleen nu blijkt dus dat die bij -10 niet genoeg over had, vandaar de 5 kw .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-10c word het snachts, dan draaide de ketel ook al niet dus de wp ook niet.
wanneer word het -10c ? ik heb nu al bijna 2 jaar de warmtepomp maar verder dan -4,4c zag ik nog niet.
en als het dan gaat gebeuren dan is het kort en altijd snachts, -10c overdag is een illusie voor de benelux.
bij een koudere periode in aantocht zet ik de warmtepomp in continu bedrijf, het lagere vermogen is voldoende om het warm te houden, maar niet meer dan dat.
en dat gaat prima eigenlijk.

mijn ketel hangt er nog voor als het -10c word (naar het schijnt) dus ik denk hetzelfde hoor,
maar feitelijk is het een nonsens verhaal, wat je met een radiator van de bcc van 15 euro kan oplossen dat -10c

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat niet alleen over die min tien, gaat er ook over een slag hoger kwa machine bij -4 of hoger een beter cop behoud. En stel dat het ooit erg koud wordt je voldoende hebt.
Pagina: 1 ... 7 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2