DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Hij kan al de requests uit nederland vast niet aan :-)
26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Wellicht dat ik nog een bestelling plaats...hjdekker1 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:32:
Jammer, dan maar gewoon bestellen.
Ik vraag me alleen af hoe het met de garantie zit...
http://www.panasonic.com/...conditioning-service.html
http://www.panasonic.com/...warranty-information.html
Ik installeer hetzelf natuurlijk...
[ Voor 7% gewijzigd door Pascal Saul op 30-01-2016 12:24 ]
Deze kan draadloos aangestuurd worden maar standaard zit er een bedrade versie bij om alles in te stellen. Echter met de wifi module kan ik mijn netatmo thermometers ook gebruiken.Anoniem: 730207 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:07:
Betreft de MDCO5F3E5 heeft deze een draadloze thermostaat of word deze aangesloten met een kabeltje?
@mighthym
Wanneer je hem op frans laat staan werkt hij bij mij probleemloos.
[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 13:13 ]
http://www.confort-market...96_367_460_1061-4262.html
Waarom deze?
Edit
Geen problemen met de site op de ipad.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 30-01-2016 13:14 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 45% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 13:34 ]
Het idee van zo'n monobloc is toch dat je zowel de verdamper als condensor in 1 apparaat hebt? Dat betekent dus dat je geen koudemiddel in je leidingen naar binnen hebt, maar gewoon water. Dan heb je neem ik aan ook warmtelint/tracing nodig op je leidingen, om bevroren leidingen te voorkomen?Appie Heijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:31:
Hophop!
Eindelijk de knoop doorgehakt.
Eenmaal de Panasonic WH-MDC05F3E5 5kW + Itensis wifi interface
Ben benieuwd hoe lang de levering op zich laat wachten met die luie Fransen
Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst
je krijgt een lastig verhaal, omdat je reageert als of je in een kroeg bent en niet op een forum.Rol-Co schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:07:
[...]
Nee migjes, geen lucht van buiten, warm van beneden en koud naar buiten.
Hoeveel piekt mijn warmtepomp dan? Ik weet het zelf niet eens dus wel mooi dat jij het dan kan vertellen.
je had het verhaal ook nooit op mij moeten richten maar op de vraag steller.
en dan meteen ook even bij vertellen wat dan wel de voorwaarden zijn van een unit zoals de warmtewinner(inventum ecolution solo/combi).
denk er aan die unit stopt als hij een koudere lucht inlaat temperatuur heeft als 17 graden.
dus wil je hem gebruiken zoals jij doet moet je wel het hele huis verwarmen, als je dat niet doet is die 60% zo veranderd naar maar 20%.
nu vertel je maar de helft en vergeet even de specifieke situatie mee te nemen en praat je behoorlijk poep.
als ik een betere warmte pomp zou moeten gebruiken heb ik het zelfde probleem als met mijn gas ketel.Nhz schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 06:36:
[...]
Dat had ik begrepen inderdaad. Dat 'lauw' stond voor de watertemp waarmee je de warmtepomp voedt, dus in plaats van buitenlucht. Om aan te geven dat het water dus niet warm hoeft te zijn, zoals je normaal met collectoren wel wil bereiken.
Desalniettemin wordt deze installatie best ingewikkeld, extra wisselaar in buffer, leidingwerk van/naar buffer en natuurlijk de aansturing. Vraag me af of dit wel de moeite waard is. De extra kosten wegen denk ik niet op tegen de extra kosten van een betere warmtepomp en/of de lagere COP tijdens de echt koude dagen.
een simpele elga is al te zwaar voor mijn huis.
(en ik moet de buiten unit +/- onder mijn slaapkamer raam hangen, en dat vind ik niet een oplossing.
ik kan het geluid wel hebben, maar of de buren het ook kunnen is iets anders.)
ik wil liever een systeem dat een beetje warmte geeft maar wel continu, dan een systeem dat te veel in 1x gaat leveren. (hoewel een elga goed terug moduleert)
dit gekoppeld met het totale gebrek aan een fatsoenlijke ventilatie in huis.
geeft met de geoterm wel een warmte pomp met het juiste bereik.
waar mee ik wel de warmte die ik uit het huis ventileer weer even terug win.
doordat hij ook nog simpel een monoblock is, kun je best veel tweaken en hacken met het systeem.
of de extra warmte wisselaar nodig gaat zijn.
geen idee, ik wacht nog op meer gegevens van valliant, zodat ik beslissingen kan nemen.
(maar moeilijk aanleggen is het niet voor mij, niks wat ik niet kan oplossen met wat soldeer en tijd.
tweaken daar gaat het om en een beetje hacken, want eigenlijk is hij bedoeld voor een WA en hybride)
verschild een beetje per apparaat, soms zit er een vorst beveiliging in die hem gewoon continu laat draaien.antonboonstra schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]
Het idee van zo'n monobloc is toch dat je zowel de verdamper als condensor in 1 apparaat hebt? Dat betekent dus dat je geen koudemiddel in je leidingen naar binnen hebt, maar gewoon water. Dan heb je neem ik aan ook warmtelint/tracing nodig op je leidingen, om bevroren leidingen te voorkomen?
soms een apart verwarmings-element en soms een extra warmte wisselaar en dan glycol water.
keuze's genoeg.
ben wel benieuwd welke optie Appie Heijn heeft gekozen?
panasonic heeft veel opties, maar het maakt toch niet zo heel veel uit op het totaal plaatje, werken doet het wel. (misschien een beetje cop-verlies, maar verwacht niet al te veel ernstigs.)
(het enige probleem wat ik met die monoblock modellen heb is dat elke keer als ik ze tegen kom.
de energie rekeningen erg hoog zijn, maar ik heb erg het vermoeden dat het niet door de monoblock komt, maar door de eigenaren, ik zie ze alleen bij grote villa's in het buiten gebied en dat zijn geen zuinige huizen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In de folder beschrijving van de Elga wordt gesproken dan je iets van ongeveer 50% van je totale warmtevoorziening via de Elga kunt halen, de rest zal moeten komen van je CV. ik moet begrijpen dat dat ook de reden is waarom je nu maar 1000e subsidie krijgt op de Elga (wordt gezien als hybride).
Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet veel meer zo kunnen zijn (voor een goed geisoleerd huis, vloer+spouw+dak+dubbel glas isolatie)? immers de gemiddelde buitentemperatuur in het stookseizoen zal iets zijn van 5-7gr, dus je gemiddelde COP zou iets van 4 - 4.5 moeten zijn, en zal als de temp bv -7 gr wordt (niet zo heel vaak eigenlijk) mag je nog rekenen op toch zeker 2-2.5.
Als de Elga 24hr/dag aan staat zou ie toch gemiddeld zo'n zeker 100kWh (komt overeen met ongeveer 12m3 gas) aan warmte in je huis kunnen stoppen.
Bij de die -7gr is dat misschien maar de helft, maar dat is meestal in de nacht, waarbij je normaal je CV toch al terug gezet zou hebben naar 15gr.
Voor echt strenge vorst (overdag) zou je eventueel kunnen bijspringen met je houtkachel of een aantal IR panelen.
Veel mensen hier dekken dan ook meer dan 50% af volgens mij. Die 50% lijkt me een indicatie.zon4ever schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:12:
Wie kan me helpen met mijn vraag?
In de folder beschrijving van de Elga wordt gesproken dan je iets van ongeveer 50% van je totale warmtevoorziening via de Elga kunt halen, de rest zal moeten komen van je CV. ik moet begrijpen dat dat ook de reden is waarom je nu maar 1000e subsidie krijgt op de Elga (wordt gezien als hybride).
Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet veel meer zo kunnen zijn (voor een goed geisoleerd huis, vloer+spouw+dak+dubbel glas isolatie)? immers de gemiddelde buitentemperatuur in het stookseizoen zal iets zijn van 5-7gr, dus je gemiddelde COP zou iets van 4 - 4.5 moeten zijn, en zal als de temp bv -7 gr wordt (niet zo heel vaak eigenlijk) mag je nog rekenen op toch zeker 2-2.5.
Als de Elga 24hr/dag aan staat zou ie toch gemiddeld zo'n zeker 100kWh (komt overeen met ongeveer 12m3 gas) aan warmte in je huis kunnen stoppen.
Bij de die -7gr is dat misschien maar de helft, maar dat is meestal in de nacht, waarbij je normaal je CV toch al terug gezet zou hebben naar 15gr.
Voor echt strenge vorst (overdag) zou je eventueel kunnen bijspringen met je houtkachel of een aantal IR panelen.
Een Elga warmtepomp werkt met relatief lage watertemperaturen. De standaard instelling is ook dat de Elga uitgaat bij een buitentemperatuur onder de 4 graden Celcius en pas weer aan bij 7 graden Celsius. Een situatie die niet in iedere woning tot veel besparing leidt.zon4ever schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:12:
Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet veel meer zo kunnen zijn (voor een goed geisoleerd huis, vloer+spouw+dak+dubbel glas isolatie)?
In dit forum zijn veel gebruikers die de temperatuur begrenzing hebben laten verwijderen en de Elga anders gebruiken dan 'standaard', zo is er meer te besparen dan in de 'standaard' opstelling die meer op de CV ketel hangt.
Bij mij vervangt de Elga alle gas voor verwarming van het huis. Met 600 m3 per jaar vervangen reken ik op een terugverdientijd van 13 jaar. Begin je bij een hoger gasverbruik, dan is er misschien ook meer te besparen... Belangrijkste is dat je je huis kunt verwarmen met een relatief lage watertemperatuur...
een tweede reden voor de schakeling is het volgende scenario:Tomexergie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:46:
[...]
te hopen voor je dat er nog dagen komen < 0C. Mijn WP had bij -4C nog een COP van 2,8 en een Tr van 41,2. Bij 1C buiten COP= 3,4 en Tr 36,6. Tussen 0 en 4 C valt er nog wel wat te halen uit het WPtje.
Ik heb wel de CV ketel op 50C maximaal gezet. Volgens Remeha moduleert hij naar 8kW vermogen minimaal terug, dat is nog teveel dus schakelt de CV regelmatig tussen de 45C en 50C
Daarnaast heb ik de flow door de WP op stand 6 gezet (1300l/h) en als de ketel bijspring zakt dat naar 1100 l/h. Dit om te voorkomen dat de ketel de WP wegdrukt met als gevolg nog hogere retour temperatuur.
Ik heb begrepen dat Elga wordt uitgeschakeld als Tr>42C.
1/ de elga kan het huis niet meer warm houden (b.v. -2 buiten)
2/ CV springt bij en de Tr gaat naar ruim meer dan 40 graden
3/ ELGA slaat af door de hoge Tr, terwijl de elga nog wel warmtevraag waarneemt
4/ CV stopt omdat de doeltemperatuur bereikt is.
5/ ELGA slaat niet aan omdat deze geblokkeert blijft TOT de warmtevraag wegvalt.
Dus moest ik er voor zorgen dat de thermostaat af en toe (b.v. 1 m p dag) een lage doeltemp. heeft, maar dat zorgde weer voor extra daling temp. en daardoor sloeg dan de CV aan.
Als ik nu naast het relais op de CV pomp er in serie nog een tweede relais bijzet, geschakeld door het stilvallen van de warmtepomp (= de externe cv pomp van de elga of een master./slave verlengsnoer (normaal gebruikt voor apparatuur uitschakelen bij Standby verbruik.), kan ik het uitschakelen van de elga tot deze situatie beperken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

desondanks hier toch wel de gedachte de Elga na een paar maanden er al weer uit te doen. Ik erger me er aan dat ik aantal dagen (15-23 jan) gehad heb waarbij de Elga het huis niet meer solo warm kreeg en de ketel moest bijspringen (ondanks dat de Elga daar wel voor bedoeld is

5kw elga toch net iets te klein voor zo'n 750 m3 (hiervoor 1441m3 gas, dit stookseizoen tot nu toe 1457kwh gebruikt dus verwacht verbruik is zo rond de 2816kwh) . Nu met die subsidie is warmtepomp vervangen niet zo heel duur gelukkig
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Anoniem: 728204
De bedoeling is dat hij dag en nacht blijft lopen. dus dan niet bevriest.antonboonstra schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]
Het idee van zo'n monobloc is toch dat je zowel de verdamper als condensor in 1 apparaat hebt? Dat betekent dus dat je geen koudemiddel in je leidingen naar binnen hebt, maar gewoon water. Dan heb je neem ik aan ook warmtelint/tracing nodig op je leidingen, om bevroren leidingen te voorkomen?
je moet natuurlijk wel een aftappunt maken, zodat je hem leeg kunt laten lopen bij een storing.
Zeer goed isoleren is natuurlijk erg belangrijk.
ik ga hem een meter of 4 buitenlangs het huis hangen, erg goed isoleren, maar geen externe verwarming
Heb ik het goed teruggelezen dat dit bij een CV retourtemperatuur van 30-35 graden is?develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude tempraturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7? Dit zijn mijn metingen sinds laatste bezoek van Techneco per 1 december can de COP (x-as = buitentemperatuur en y-as is de COP):
[afbeelding]
desondanks hier toch wel de gedachte de Elga na een paar maanden er al weer uit te doen. Ik erger me er aan dat ik aantal dagen (15-23 jan) gehad heb waarbij de Elga het huis niet meer solo warm kreeg en de ketel moest bijspringen (ondanks dat de Elga daar wel voor bedoeld is.
5kw elga toch net iets te klein voor zo'n 750 m3 (hiervoor 1441m3 gas, dit stookseizoen tot nu toe 1457kwh gebruikt dus verwacht verbruik is zo rond de 2816kwh) . Nu met die subsidie is warmtepomp vervangen niet zo heel duur gelukkig.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In principe loopt de pomp bij lage temperaturen continu. Dus geen kans op bevriezing. Tot -ongeveer -10 kun je met "traditionele isolatie" wel afdekken, 2 dikke lagen armaflex met als optie een alu/rvs bescherming eromheen.antonboonstra schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]
Wanneer de pomp niet draait door een langdurige stroomonderbreking (lees meer dan 12 uur) dan is het verstandig om de WP los te koppelen dmv 2 afsluiters(aanvoer+retour), vervolgens het water laten lopen.
In Duitsland loop de 5kW mono zonder de heater aangesloten te hebben tot -15gr
Bron: http://aquarea.smallsolut...smaterial#Stromversorgung
zie ook de voorbeelden van de isolatie en extra isolatie in de unit zelf.
Wat doet de Elga bij -4 nog qua kW output?develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude tempraturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7?
-7 hebben we erg weinig maar mijn opmerking was ter illustratie dat er maar weinig WP's zijn die het lukt om boven de voor mij belangrijke COP >3.0 te blijven. Ik ga die WP niet laten draaien als het goedkoper is om met gas te stoken. De COP wordt minder belangrijk als je een dik overschot hebt. Ik voor het einde van dit jaar een 4500Wp naar verwachting, en zou een 1000kWh over moeten houden. Wellicht meer als die ruige plasma er nog uit gaat. Normaal stond dat ding alleen 's-avonds even aan maar wordt met kids nu toch meer uurtjes
Dat de Panasonic op papier en in Duitsland het erg goed doet is "no offense" t.o.v. de Elga trouwens. Die producten zijn te verschillend om ze één op één te vergelijken. Nadeel voor(dus niet van) de Elga is de betrekkelijk lagere subsidie.
[ Voor 32% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 15:07 ]
dank je develdonk,develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude tempraturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7? Dit zijn mijn metingen sinds laatste bezoek van Techneco per 1 december can de COP (x-as = buitentemperatuur en y-as is de COP):
[afbeelding]
desondanks hier toch wel de gedachte de Elga na een paar maanden er al weer uit te doen. Ik erger me er aan dat ik aantal dagen (15-23 jan) gehad heb waarbij de Elga het huis niet meer solo warm kreeg en de ketel moest bijspringen (ondanks dat de Elga daar wel voor bedoeld is.
5kw elga toch net iets te klein voor zo'n 750 m3 (hiervoor 1441m3 gas, dit stookseizoen tot nu toe 1457kwh gebruikt dus verwacht verbruik is zo rond de 2816kwh) . Nu met die subsidie is warmtepomp vervangen niet zo heel duur gelukkig.
is dat met de Elga standaard regeling (die blijkbaar de Elga stopt bij 4 gr buiten temp)? misschien is dat een verklaring dat het de Elga niet meer solo lukt.
dank je itchin,itchin schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:29:
[...]
Een Elga warmtepomp werkt met relatief lage watertemperaturen. De standaard instelling is ook dat de Elga uitgaat bij een buitentemperatuur onder de 4 graden Celcius en pas weer aan bij 7 graden Celsius. Een situatie die niet in iedere woning tot veel besparing leidt.
In dit forum zijn veel gebruikers die de temperatuur begrenzing hebben laten verwijderen en de Elga anders gebruiken dan 'standaard', zo is er meer te besparen dan in de 'standaard' opstelling die meer op de CV ketel hangt.
Bij mij vervangt de Elga alle gas voor verwarming van het huis. Met 600 m3 per jaar vervangen reken ik op een terugverdientijd van 13 jaar. Begin je bij een hoger gasverbruik, dan is er misschien ook meer te besparen... Belangrijkste is dat je je huis kunt verwarmen met een relatief lage watertemperatuur...
als ie standaard zo werkt snap ik wel waarom je maar tot zo'n 50% kunt komen. Maar waarom zit die begrenzing er uberhaubt op of niet in elk geval met (gemakkelijk) instelbare threshold Tinstellingen (ipv 4 en 7).
de buitenunit heeft immers toch voorzieningen (defrost) om ook tot veel lager te kunnen werken.
met de nieuwe gas/elec tarieven is het breakevenpoint (met gas stoken) immers heel veel lager komen te liggen
CV retour is nooit boven de 28 graden geweest en flow van 1,2m3/h, de 4 graden beveiliging heb ik er af laten halen. vandaar dat hij onder de 4 graden ook een COP aangeeftBarryH schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:57:
[...]
Heb ik het goed teruggelezen dat dit bij een CV retourtemperatuur van 30-35 graden is?
vermogen bij -4 was rond de 4 kw hier, en dat was niet genoeg voor onze woning...
owh en prima om de Panasonic hier neer te zetten tov Elga. ik heb de elga niet gemaakt hoor; ga nu toch zelf ook weer opnieuw vergelijken...
[ Voor 24% gewijzigd door develdonk op 30-01-2016 15:13 ]
[ Voor 99% gewijzigd door koevlaas2 op 30-01-2016 15:17 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
IK heb net mijn panasonic 5kw besteld.
nu maar afwachten wanneer hij binnenkomt
https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-114/
Standaard voor de Pana Mono is 1 1/4" maar er worden ook verlopen toegepast
Zie voor meer info http://www.haustechnikdia...f3e5-von-Panasonic-Geisha daar staat een hele bestellijst.
Zodra ik alle losse onderdelen heb besteld dan post ik hier at GOT ook een booschappenlijstje.
Bedankt, ik probeer uit jouw data af te leiden wat de COP bij mij zal zijn (ELGA zonder temp. beveiliging, overcapaciteit radiatoren. retourtemp tussen 30 en 35 graden). Als ik jouw retour temp. beter weet, kan ik de vergelijking beter maken. het lijkt erop dat jouw retour temp 5-10 graden lager ligt, dus de COP lijn zal wel evenveel verschuiven, wellicht wat minder door de invloed van de defrosts.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:11:
[...]
CV retour is nooit boven de 28 graden geweest en flow van 1,2m3/h, de 4 graden beveiliging heb ik er af laten halen. vandaar dat hij onder de 4 graden ook een COP aangeeft
vermogen bij -4 was rond de 4 kw hier, en dat was niet genoeg voor onze woning...
owh en prima om de Panasonic hier neer te zetten tov Elga. ik heb de elga niet gemaakt hoor; ga nu toch zelf ook weer opnieuw vergelijken...
https://www.wasco.nl/Prod...+lucht-vuilafsch./3671373
Heb je mooi alles in 1
Eventueel ook nog in 1 1/4"te krijgen
Dank voor de grafiek!develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
[afbeelding]
Ik heb de cruciale koude week voor het testen van de Elga verprutst, omdat ik zonodig ook nog het systeemwater moest verversen, en omdat ik vanwege de herrie een halve dag de Elga uit had. Maar voor de rest van die week bij mij de conclusie: het vermogen is bij -2 nog voldoende voor mijn huis (meer dan 2x zo klein als dat van Develdonk). Ik gebruikte op 21-1 (20,8 graaddagen volgens mindergas.nl) 16,1 kWh om het huis op 19 graden te houden (Ta ± 25-28; Tr onbekend). Dat is wel fors meer dan normaal per graaddag. Efficiëntie van de Elga daalt hier aanzienlijk rond de nul graden, en schijnbaar veel minder lineair dan in jouw grafiek. Weinig gelegenheid om bij die temperaturen te optimaliseren echter.
Oei, weet je al hoe je van je koelmiddel afkomt in dat geval? Anders boer je natuurlijk klimaattechnisch behoorlijk achteruit.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Mijn Elga blijft wel staan. Ik zit op koers richting 1000 kWh voor dit stookseizoen om circa 500 m3 gas te vervangen. Zowel bij jou, mkleinman en mij lijkt de 1:2 stelregel op te gaan: 1m3 gas vervangen door 2 kWh elektriciteit in de Elga.
Ik denk hier over een kleine pelletkachel als backup / aanvulling bij T<0. Die hoeft mogelijk maar een paar dagen per jaar echt te draaien, of voor de gezelligheid.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
ik had eigenlijk gehoopt de R410a te behouden wat in de elga buitenunit zit als ik hem ging afkoppelen. Ik geloof dat de monteur destijd de aanvoer dichtdraaide; vervolgens buitenunit liet opstarten en daarna de retour ook dicht draaide. zo gaat er m.i. geen R410a verloren omdat dan alles in de buitenunit gedrukt wordt? Als dat niet kan denk ik er nog een keer over na want Elga is wel prachtig ding tot nu toe...
Pellet is me te duur; goedkoopste cv pellet is gauw eur 4k...
[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 30-01-2016 17:03 ]
half uurtje later krijg ik een mail van confort-market dat ik nog een WP in mijn winkelmandje heb zitten.
of ik die maar even wil afrekenen.
Begint dus al weer goed. Maandag maar even afwachten.
@Appie Heijn, ging de bestelling bij jouw wel goed?
[ Voor 52% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 17:51 ]
Dat is wel gebruikelijk, de unit wordt " afgepompt" waardoor alle freon naar de buitenunit wordt gepompt en dan worden de leidingen ontkoppeld.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:15:
ik had eigenlijk gehoopt de R410a te behouden wat in de elga buitenunit zit als ik hem ging afkoppelen. Ik geloof dat de monteur destijd de aanvoer dichtdraaide; vervolgens buitenunit liet opstarten en daarna de retour ook dicht draaide. zo gaat er m.i. geen R410a verloren omdat dan alles in de buitenunit gedrukt wordt? Als dat niet kan denk ik er nog een keer over na want Elga is wel prachtig ding tot nu toe...
Je kan er ook voor kiezen het freon door de koelmonteur af te laten pompen in een lege gasfles. Hij recycled dan het gas als het ware (En dient daar een goede administratie van bij te houden). Daar betaal je geloof ik wel extra voor.
Zijn ook aan het kijken voor een warmtepomp vandaar de vraag
Mvg Marcel
dat kun je niet 1 2 3 stellen, je kan hem inzetten als een elga XL ja,Anoniem: 728204 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:27:
Heeft een Mitsubishi PUHZ-SW75VHA + ERSc-VM2C warmtepomp 7kw dezelfde werking als een elga alleen meer kw of is het een heel ander apparaat ?
Mvg Marcel
je kan dan zelf ingeven of je wil schakelen op Energie prijs, CO2 besparing of temperatuur
maar met 7-10kw thermisch vermogen heb je normaal gesproken de ketel niet meer nodig voor de verwarming denk ik
deze unit gaat door tot -20. al gaat de COP dan wel naar 2of lager en Pin tegen de 4KW
denk er wel aan dat het rendement ook bepaald word door de flow over de warmtewisselaar.
mede daarom plaats ik een buffervat en een systeempomp.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
de besturing en ander kleine onderdelen in D bij klimacorner
de systeem pomp ebay.de wilo stratos pico 25/1-6 175e ipv 300
voor de rest google of stuur me een PM dat stuur ik je de lijst wel door
met welke temperaturen werk je?
dat bepaald het punt wanneer het goedkoper is om je CV ketel te laten draaien ipv je warmte pomp.
prijstechnisch denk ik dat je beter voor 600e een 200L WP boiler op kan aansluiten.
hier zat ik ook naar te kijken; wat me opviel is dat de 75 versie een lagere cop heeft dan haar grotere broertjes en kleinere zusjes... is een beetje een vreemde eend in de bijt als je het mij vraagt...Anoniem: 728204 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:27:
Heeft een Mitsubishi PUHZ-SW75VHA + ERSc-VM2C warmtepomp 7kw dezelfde werking als een elga alleen meer kw of is het een heel ander apparaat ?
Mvg Marcel
de zubadans van 8 tm 14kw de zelfde wisselaar hebben , de 11,2 en 14kw op 400v delen dezelfde compressor...
uiteindelijk draait het COP er voor een groot deel om hoeveel warmte je uit een bepaald wisselend oppervlakte kan onttrekken.
kijk eens in die tabel met de COP per gevraagd vermogen, gemiddeld hoe lager het gevraagd vermogen hoe hoger de COP
45c bij welke buiten temp? is dat constant 45 graden?Anoniem: 728204 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:48:
ketel draait nu op 45gr en staat hele dag op 20 gr ketel is ook terug gedraaid maar weet zo even niet hoeveel is een nefit 24kw ecoline van 2000
check de lijst met COP's maar als je het niet gelooft:Wodan89 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:52:
licht er aan welke unit je pakt. als je goed in de spects kijkt van de grotere broertjes zie je dat bv
de zubadans van 8 tm 14kw de zelfde wisselaar hebben , de 11,2 en 14kw op 400v delen dezelfde compressor...
uiteindelijk draait het COP er voor een groot deel om hoeveel warmte je uit een bepaald wisselend oppervlakte kan onttrekken.
kijk eens in die tabel met de COP per gevraagd vermogen, gemiddeld hoe lager het gevraagd vermogen hoe hoger de COP
http://www.mitsubishi-ele...Y16_ATW_Supplement_NL.PDF
gemiddeld hoe lager het gevraagd vermogen hoe hoger de COP -> niet volgens hun eigen folders...
[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 30-01-2016 21:06 ]
download die file eens voor de grap en bestudeer de tabel op blz 71 eens goed
10.22kw 3.93cop
bij min power 7-35
3.81kw 4.52cop
verder is die compresser snelheid geregeld in 7 trappen, veel trappen, maar traploos zoals in de folder??
Kalm aan migjes, neem eerst rustig een biertjemigjes schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:09:
[...]
je krijgt een lastig verhaal, omdat je reageert als of je in een kroeg bent en niet op een forum.![]()
je had het verhaal ook nooit op mij moeten richten maar op de vraag steller.
en dan meteen ook even bij vertellen wat dan wel de voorwaarden zijn van een unit zoals de warmtewinner(inventum ecolution solo/combi).
denk er aan die unit stopt als hij een koudere lucht inlaat temperatuur heeft als 17 graden.![]()
dus wil je hem gebruiken zoals jij doet moet je wel het hele huis verwarmen, als je dat niet doet is die 60% zo veranderd naar maar 20%.
nu vertel je maar de helft en vergeet even de specifieke situatie mee te nemen en praat je behoorlijk poep.
Ik doe hier 2 jaar het zelfde als de warmtewinner, warmtepomp op zolder die de "verloren" warmte weer in mijn cv water stopt, zijn koude uitgaande lucht gaat naar buiten. Kouder dan 17 graden is het bijna nooit op zolder, ik heb dat pas 1x gezien in de 2 jaar.
Ik verwarm niet het hele huis maar alleen de benedenverdieping met de vloerverwarming en 1 radiator in de gang een stukje open.
Tot en met -5 gaat dit heel prima warmtepomp only, wind geeft meer problemen soms maar spaar daar dik meer mee uit dan de 60%, bijna 100% zelfs, ik verwarm niks met gas, de pelletkachel gaat alleen aan bij lagere temperaturen.
Ze schrijven bij eneco ook " bij een slecht geisoleerd huis" dus ik vermoed dat ze er niet veel van af zitten met de tot 60% besparing. Het zou best kunnen werken.
Blijft een wonder. Heb je dan geen verliezen naar buiten via vloer, gevel en (deels nog) dak? En zo ja, hoe compenseer je die verliezen dan?Rol-Co schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:08:
[...]
Kalm aan migjes, neem eerst rustig een biertje![]()
Ik doe hier 2 jaar het zelfde als de warmtewinner, warmtepomp op zolder die de "verloren" warmte weer in mijn cv water stopt, zijn koude uitgaande lucht gaat naar buiten. Kouder dan 17 graden is het bijna nooit op zolder, ik heb dat pas 1x gezien in de 2 jaar.
Ik verwarm niet het hele huis maar alleen de benedenverdieping met de vloerverwarming en 1 radiator in de gang een stukje open.
Tot en met -5 gaat dit heel prima warmtepomp only, wind geeft meer problemen soms maar spaar daar dik meer mee uit dan de 60%, bijna 100% zelfs, ik verwarm niks met gas, de pelletkachel gaat alleen aan bij lagere temperaturen.
Ze schrijven bij eneco ook " bij een slecht geisoleerd huis" dus ik vermoed dat ze er niet veel van af zitten met de tot 60% besparing. Het zou best kunnen werken.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Oké, jouw huis is nog zuiniger dus. Goede Rc'sdeveldonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:15:
@Bram-bos: let er wel op dat de cv hier op 22 graden staat ivm 2 kleine koters die hier (met waterpokken) rond dwarrelen. De m3-> kwh vertaling van 1:2 is dus wel met lekkere comfortabele binnetemperatuur terwijl ik met gas de temp nog wel eens omlaag draaide.
Is dus geen probleem kennelijk. Freon kan opgeslagen in buitenunit,develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:15:
Ik denk ook niet aan pellet-cv, maar een haard-pelletkachel van <1000 euro. Zoals deze. Met 500 euro subsidie nog maar 495 euro. Ideale Spitzenheizung. SWW verder regelen met doorstromer achter mijn zonneboiler.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:15:
Vast wel, ik denk dat de isolatie onder de vloer wel wat beter kan, ik merk dat het met wind meer vermogen op de wp kost dan met kou dus daar valt nog te verbeteren, glas ook onderandere.Bram-Bos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:47:
[...]
Blijft een wonder. Heb je dan geen verliezen naar buiten via vloer, gevel en (deels nog) dak? En zo ja, hoe compenseer je die verliezen dan?
In theorie trekt de wp het huis licht vacuüm, geen idee waar de lucht allemaal vandaan komt maar het blijft een wp die warmte uit de lucht haalt net als een unit buiten, alleen heeft hij hier bijna altijd dezelfde temperatuur/omstandigheid.
De 5kW warmtepomp die 900Wac doet eet gemiddeld een 10kWh per dag voor het 24/7 warm houden van het huis. Als ik het nu zou moeten doen ging ik voor een zwaardere, meer vermogen, korter draaien.
Jammer toch dat zoiets niet bestaat (rond die prijs en met subsidie) als inzethaard... Nu nog een echte openhaard... oftewel daaaaaag warmteBram-Bos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:53:
Ik denk ook niet aan pellet-cv, maar een haard-pelletkachel van <1000 euro. Zoals deze. Met 500 euro subsidie nog maar 495 euro. Ideale Spitzenheizung. SWW verder regelen met doorstromer achter mijn zonneboiler.
Zou een ideale combi zijn met een warmtepomp om het inderdaad nog "gezellig" warm te krijgen.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Ik zit ook te denken om een WH-MDC05F3E5 aan te schaffen, maar niet voor verwarming van de woning, maar voor verwarming van tapwater. In mijn geval komt al het tapwater uit een boiler die door de CV ketel (Remeha Quinta 45) op temperatuur wordt gehouden. Het idee is de huidige 120Liter boiler te vervangen door een 200 liter (bijvoorbeeld http://zonneboilermagazij...t-2-warmtewisselaars.html)
De CV keter zouden we aansluiten op de bovenste spiraal zodat er een hottop ontstaat. Op de onderste spiraal komt de warmtepomp.In de CV ketel stellen we in dat de boiler 60 graden moet hebben en op de warmtepomp gebruiken we de boiler modus en die moet dan op bijvoorbeeld 65 of 70 graden staan.
De vraag is natuurlijk gaat dit werken en wat gebeurd er als je lang onder de douche staat (stortdouche). Is dan deze combinatie voldoende om nog steeds warm te kunnen douchen ?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen ? Wellicht zijn de oppervlakte van de warmtewisselaars niet erg groot en zouden we naar een 300liter boiler (bijvoorbeeld http://zonneboilermagazij...warmtewisselaars-979.html) moeten kijken of een complete andere boiler (3 spiralen, CV op de middelstel zodat de hottop veel groter wordt) ??
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
-Houdt bij ons de woonkamer en keuken goed op de gevraagde temperatuur (19c-21c). ff wennen aan de opwarmsnelheid, maar met JAGA-DBE turbo aan is een verhoging van 0,5c binnen 15-30 min gerealiseerd.
-nu bij 2c-4c buitentemp neemt ELGA tussen 360-400watt bij 19,5c kamertemp
-HR heeft nog geen m3 bijgestookt (staat nl op 'boiler-only')
-bijgeleverde Honeywell Chronotherm touch modulation doet het ook goed, maar ik als het even kan ga ik toch de Remeha Isense gebruiken ivm boilerprogrammering en vriendelijker schermafhandeling.
-om de Toshiba buiten unit komt een cover, zo iets als een Climeleon Wave. Divm looks, vandalisme, en geluidsreductie. Hij staat nl naast de voordeur.
[ Voor 41% gewijzigd door amarkest op 31-01-2016 10:46 ]
is de onderstaande boiler geen optie?Cor-Jan schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:02:
Goedendag,
Ik zit ook te denken om een WH-MDC05F3E5 aan te schaffen, maar niet voor verwarming van de woning, maar voor verwarming van tapwater. In mijn geval komt al het tapwater uit een boiler die door de CV ketel (Remeha Quinta 45) op temperatuur wordt gehouden. Het idee is de huidige 120Liter boiler te vervangen door een 200 liter (bijvoorbeeld http://zonneboilermagazij...t-2-warmtewisselaars.html)
De CV keter zouden we aansluiten op de bovenste spiraal zodat er een hottop ontstaat. Op de onderste spiraal komt de warmtepomp.In de CV ketel stellen we in dat de boiler 60 graden moet hebben en op de warmtepomp gebruiken we de boiler modus en die moet dan op bijvoorbeeld 65 of 70 graden staan.
De vraag is natuurlijk gaat dit werken en wat gebeurd er als je lang onder de douche staat (stortdouche). Is dan deze combinatie voldoende om nog steeds warm te kunnen douchen ?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen ? Wellicht zijn de oppervlakte van de warmtewisselaars niet erg groot en zouden we naar een 300liter boiler (bijvoorbeeld http://zonneboilermagazij...warmtewisselaars-979.html) moeten kijken of een complete andere boiler (3 spiralen, CV op de middelstel zodat de hottop veel groter wordt) ??
ik denk dat de boiler die je noemt te weinig wisselend oppervlak heeft voor de warmtepomp.
http://www.ebay.de/itm/PR...f322cb:g:8-oAAOSwa-dWp5nF
via een open verdeler zou je de boiler en de cv ketel over de zelfde spiraal kunnen sturen.
Daar was ik al bang voor, niet voldoende wisselend oppervlak, wellicht is dit inderdaad een beter idee. Maar wat bedoel je precies met "open verdeler zou je de boiler en de cv ketel over de zelfde spiraal kunnen sturen" ? De warmtepomp en de cv ketel parallel zetten en dezelfde warmtewisselaar laten gebruiken ?Wodan89 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:52:
[...]
is de onderstaande boiler geen optie?
ik denk dat de boiler die je noemt te weinig wisselend oppervlak heeft voor de warmtepomp.
http://www.ebay.de/itm/PR...f322cb:g:8-oAAOSwa-dWp5nF
via een open verdeler zou je de boiler en de cv ketel over de zelfde spiraal kunnen sturen.
Interessante set-up. COP op zich relatief hoog vanwege hoge T-'buiten', maar je moet wel weer relatief veel stoken om de lucht die via onbekende weg intreedt voor te verwarmen in je huis zelf. Geen last van tocht e.d.?Rol-Co schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:19:
[...]
Vast wel, ik denk dat de isolatie onder de vloer wel wat beter kan, ik merk dat het met wind meer vermogen op de wp kost dan met kou dus daar valt nog te verbeteren, glas ook onderandere.
In theorie trekt de wp het huis licht vacuüm, geen idee waar de lucht allemaal vandaan komt maar het blijft een wp die warmte uit de lucht haalt net als een unit buiten, alleen heeft hij hier bijna altijd dezelfde temperatuur/omstandigheid.
De 5kW warmtepomp die 900Wac doet eet gemiddeld een 10kWh per dag voor het 24/7 warm houden van het huis. Als ik het nu zou moeten doen ging ik voor een zwaardere, meer vermogen, korter draaien.
met een open verdeler kan de ketel( of/en ) warmtepomp laten circuleren over de open verdeler, hebt dan een extra pomp nodig die het water circuleerd over de boiler wisselaar en de open verdeler
http://www.pentecbv.nl/im....7%20Open%20verdelers.pdf
niet de meest eenvoudigste oplossing, echter wel een betere voor je rendement.,
als je een boiler neemt met 2 spiralen zou ik wel zorgen dat er water circuleert in de boiler zodat je een hoger rendement haalt, ( klein tapwater circulatie pompje ) stromend water draagt meer warmte over dan water wat alleen door opwarming circuleert ( natuurlijke circulatie )
Nee, nog niet gevoeld, wel een keer gemerkt dat hij de kamerdeur naar de gang dicht trok toen hij aansloeg. Daar zit een drangertje in dus gaat vanzelf dicht maar hij trok hem in het slot.Bram-Bos schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:08:
[...]
Interessante set-up. COP op zich relatief hoog vanwege hoge T-'buiten', maar je moet wel weer relatief veel stoken om de lucht die via onbekende weg intreedt voor te verwarmen in je huis zelf. Geen last van tocht e.d.?
1e jaar ging de lucht ook niet naar buiten maar dan word het wel eenpaar graden kouder op zolder en waren runs van 2 uur niet mogelijk omdat het dan te koud zou worden.
Nu met de lucht naar buiten is dat volledig over en maakt het niks meer uit.
Enig idee hoe de efficiëntie is, t.o.v. eerder gasgebruik?Rol-Co schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:32:
[...]
Nee, nog niet gevoeld, wel een keer gemerkt dat hij de kamerdeur naar de gang dicht trok toen hij aansloeg. Daar zit een drangertje in dus gaat vanzelf dicht maar hij trok hem in het slot.
1e jaar ging de lucht ook niet naar buiten maar dan word het wel eenpaar graden kouder op zolder en waren runs van 2 uur niet mogelijk omdat het dan te koud zou worden.
Nu met de lucht naar buiten is dat volledig over en maakt het niks meer uit.
Dank voor je reactie, denk dat je gelijk hebt. Mijn vraag werd getriggerd door het feit dat Eneco stelt op haar website dat geen mechanische ventilatie nodig is voor de Warmtewinner terwijl in de handleiding van de Ecolution Solo CV wordt gesteld dat 'ventilatiesysteem C' in de woning aanwezig dient te zijn. Op installatie.nl is te lezen dat de Warmtewinner in een configuratie zonder mechanische ventilatie weliswaar niet de optimale besparing haalt maar werkt door 'omgevingslucht' (= zolder in meeste gevallen) van 18-22 gr op te nemen en vervolgens door de verdamper, compressor en condensor te halen. De lucht wordt dan met een temperatuur van 3-7 gr weer naar buiten geblazen. De teruggewonnen warmte wordt aan het CV-systeem afgegeven op 60 gr.Rol-Co schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:08:
[...]
De verschillen tussen de Warmtewinner en de Ecolution Solo CV lijken beperkt tot i) de kleinere afmetingen (kan in meer zolderruimtes geplaatst worden) en ii) de mogelijkheid om aan te sturen via de Toon (OpenTherm, master, etc).
Gelet op het vermogen van het warmtepompgedeelte (1.4 kW) zou deze de geclaimde besparing tot 60% nooit kunnen leveren op basis van buitenlucht. Het lijkt dan ook een slimme zet om omgevingslucht van de pomp als aanvoer te kiezen zodat in feite warmte wordt teruggewonnen die anders via het dak (goede warmtewisselaar)
[ Voor 3% gewijzigd door juliandaniel op 31-01-2016 12:20 ]
Moeilijk te zeggenBram-Bos schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:09:
[...]
Enig idee hoe de efficiëntie is, t.o.v. eerder gasgebruik?
Gasverbruik lag de afgelopen (voor de wp) jaren rond 1300 m3
Afgelopen jaar was het gasverbruik 289 m3 en 1287 kWh in de wp
Dit seizoen is de schatting mindergas 200 m3 (door sww e-boilertje) en heeft de wp nu 860 kWh weg vanaf 6 oktober 24/7 aan. Daar komt nog een 4-500 kWh bij denk ik tot einde seizoen.
Mijn grootste probleem is eigenlijk de zelflerende thermostaat, die zijn echt gasketel gerelateerd, op een zonnige dag warmt hij weinig en dat doet hij de volgende dag dan ook waardoor het een tijdje duurt voordat hij door heeft dat je met 10 min wp niet veel doet en dan dus langer gaat draaien, ik moet zelf maar eens iets maken denk ik wat meer gebaseerd is op een trage wp met trage vloer.
Bij het ontwerp van een WP systeem kies je er zelf voor om niet alles door de WP te laten dekken en een beta factor < 1 te kiezen i.v.m. de investering, maar ook geluid en plaats. Met een klein WPtje dek je 90% bij Beta=0,5 (1kW(e)). Het irriteert mij ook dat de HR onder 3C bij moet stoken. Dat is nu eenmaal de keuze. Dat gaat overigens uitstekend en de WP blijft daarbij met een goed rendement presteren.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude temperaturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7? Dit zijn mijn metingen sinds laatste bezoek van Techneco per 1 december t/m vandaag van de COP (x-as = buitentemperatuur en y-as is de COP):
[afbeelding]
Wil je toch naar 100% dekking dus 0% aardgas, dan lijkt het logisch om ook SWW (DHW) mee te nemen en volledig gasloos te gaan.
Je zou ook kunnen onderzoeken om twee Elga's in cascade (parallel) te zetten. Misschien dat Techneco daar een regeltechnische oplossing voor heeft. Uiteraard kun je ook een ander merk WP erbij nemen die specifiek geschikt is voor SWW. Volgens mij heeft de Ecodan een dergelijke schakeling.
Dit kan heel interessant zijn voor andere forumleden die nu met subsidie een tweede WP er bij kunnen zetten.
tot zo ver klopt het verhaal nog perfect.Rol-Co schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:08:
[...]
maar nu de warmtewinner (of te wel de inventum ecolution combi/solo)
die is gemaakt met ventilatie in het hoofd, niet warmte pomp.
de ventilatie mag niet stoppen en kan dus ook geen defrost doen.
(hij heeft niet eens de functie om de compressor om te draaien nog een extra warmte element)
vandaar dat hij niet de ventilatielucht verder kan koelen als 4 graden.
uitgaande lucht word niet kouder als 4 graden, zodra dat gebeurd stopt de warmte pomp en is het alleen nog maar een ventilator.
nu zit er in de warmtewinner een hele hoge cop warmte pomp.
in feiten gebruikt die maar een 300-350W, de rest is de pomp en aansturing.
een cop van 4+ doet hij met gemak.
die hoge cop haalt hij door dat hij niet kan moduleren.
en hij krijgt altijd een stabiele warmte toevoer dus moduleren is dan onzin.
dus die warmte pomp kan alleen maar aan of uit.
maar zodra de uitgaande lucht lager word als 4 graden dan gaat hij in error en stopt de warmtepomp.
om boven die 4 graden uitgaande lucht te blijven heeft dit systeem een aanvoer lucht nodig van +/-17 graden.
anders stopt de warmte pomp en is het alleen nog maar een ventilator.
en hier haal je 2dingen door elkaar. (zoals ze ook op de eneco site een beetje doen. maar als je goed leest doen ze dit niet.)Ze schrijven bij eneco ook " bij een slecht geisoleerd huis" dus ik vermoed dat ze er niet veel van af zitten met de tot 60% besparing. Het zou best kunnen werken.
1. in een slecht geisoleerd huis kun je zeker 60% besparen, maar dan moet je, je huis op minimaal 17 graden houden waar hij de lucht afzuigt.
2. hang je hem op zolder en zuig je allen daar af, dan moet die zolder dus ook 17 graden blijven.
anders stopt de warmte pomp. en dan haal je geen 60% meer.
de zolder heeft echt te weinig warmte voor deze warmte pomp als je hem niet verwarmt.
maar ja als je de zolder gaat verwarmen om hem te kunnen draaien, dan ben je ook dom bezig.
het staat perfect omschreven op de eneco website, als je naar de marketing taal kijkt.
maar technisch kun je niet alle marketing dingen aan elkaar koppelen en verwachten dat het ook werkt.
het is wel aan voorwaarde onderhevig als je bepaalde aansluitmethodes gebruikt met deze apparatuur.
ik vind het nog steeds een geniaal systeem.
een cop waar vrijwel alle warmte pompen een puntje aan kan zuigen.
(hij haalt dus altijd die hoge cop, hij zakt nooit even weg, doet geen defrost, etc etc)
maar nadelen zijn dus wel dat de toevoer lucht niet kouder als 17 graden mag worden.
(de voordelen wegen tegen de nadelen op.)
of te wel lees de speceficaties:
http://www.inventum.com/p...tion-ventilatiewarmtepomp
en negeer de eneco marketing.
jep, die dingen heb je dan wel een beetje, maar de voordelen zijn groter als de nadelen.Bram-Bos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:47:
[...]
Blijft een wonder. Heb je dan geen verliezen naar buiten via vloer, gevel en (deels nog) dak? En zo ja, hoe compenseer je die verliezen dan?
zoals Rol-Co het doet gaat het wel.
wil je de warmtewinner (inventum ecolution) gebruiken, dan moet je wel even de handleiding eens goed lezen, die kan het nog beter doen, maar alles heeft wel zijn technische grenzen, die niet altijd werken zoals je verwacht
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Van de 5-6 koudere maanden ligt zijn kracht natuurlijk niet bij de koudste dagen maar bij alle dagen er voor en na.
Oktober - nov zijn van die maanden dat toch een beetje verwarmd moet worden en dan is het natuurlijk gekkenhuis dat er dan een 24-28kW ketel gaat staan brullen voor dat beetje warmte, dan is het mooi dat je met een warmtewinner de boel net wat warmer maakt zonder de ketel.
Ook de eerste 35-40 graden het cv water voorverwarmen kan best een leuke besparing opleveren tijdens de koudere dagen.
Als je een ongeeisoleerde tocht zolder hebt zal het niet gaan werken, maar mijn huis is van bj 87 met standaard dakisolatie af bouw en 3 velux dakramen er in maar nog nooit echt koud geweest daar, ook niet met de -8 2 weken geleden.
Er gaat blijkbaar voldoende warmte naar boven, dan natuurlijk nog een wp droger die af en toe aan staat, 5 personen die warmte af geven, apparaten in huis die ook wat warmte genereren, dat gaat allemaal naar boven en blijft op de zolder hangen.
Hier is het 20 graden (altijd), ventialtie ca. 100m3/uur (itho ecofan op laagste stand), Luchtvochtigheid zo rond 55-60%.
Kan me niet voorstellend dat er dan meer dan 200 m3 gas aan warmte door verdwijnt. En daardoor is dus de upside beperkt:
200m3 gas = 1600kwh/cop 4.2 = 400 kwh stroom nodig.
maar dat zijn dus ca. 1200 draaiuren a 350 watt (als het geen modulerende WP is), terwijl de 200m3 warmte er in ca. 26 weken x 7 dagen x 24 uur = 4400 uur.
dus dan draait de WP maar 30-40% vd tijd, maar is ook de besparing maar 30-40%...
Wat gaat er fout in mijn redenatie?
Ik denk dat ik het begrijp, zo'n circulatiepomp is wel een goed idee met 2 spiralen. Weet nog niet of ik boiler met 2e spiraal dan ga gebruiken. Zou de 2e spiraal in kunnen zetten voor CV ondersteuning. Helaas heb ik twee convectoren dus die werken verre van optimaal met een lagere temperatuur dan 60 a 70 graden.
Denk dat met een open verdeler en zowel de CV als de WP en een nieuw boilervat ik een mooie oplossing heb.Nu maar eens puzellen hoe we de leidingen van de WP zsm in het huis kunnen krijgen en mooi kunnen wegwerken zodat je en weinig verlies hebt en het niet in het zicht zit.
Wodan89 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:08:
als je ze parallel zet heb je alleen 2 keerkleppen met weinig weerstand nodig.
met een open verdeler kan de ketel( of/en ) circuleren over de open verdeler, hebt dan een extra pomp nodig die het water circuleerd over de boiler wisselaar en de open verdeler
http://www.pentecbv.nl/im....7%20Open%20verdelers.pdf
niet de meest eenvoudigste oplossing, echter wel een betere voor je rendement.,
als je een boiler neemt met 2 spiralen zou ik wel zorgen dat er water circuleert in de boiler zodat je een hoger rendement haalt, ( klein tapwater circulatie pompje ) stromend water draagt meer warmte over dan water wat alleen door opwarming circuleert ( natuurlijke circulatie )
Ik denk dat je niet alleen de verliezen via mechanische ventilatie moet meerekenen, maar ook het meestal gewenste effect van een hogere temperatuur in de woonkamer en keuken en lagere temperaturen in de andere ruimten (vaak daarboven in de meeste huizen).BarryH schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:
Wat ik me afvraag is hoeveel warmte er eigenlijk je huis verlaat met de mechanische ventilatie. Want dat is de maximale opbrengst van het apparaat.
Hier is het 20 graden (altijd), ventialtie ca. 100m3/uur (itho ecofan op laagste stand), Luchtvochtigheid zo rond 55-60%.
Kan me niet voorstellend dat er dan meer dan 200 m3 gas aan warmte door verdwijnt. En daardoor is dus de upside beperkt:
maar dat zijn dus ca. 1200 draaiuren a 350 watt (als het geen modulerende WP is), terwijl de 200m3 warmte er in ca. 26 weken x 7 dagen x 24 uur = 4400 uur.
dus dan draait de WP maar 30-40% vd tijd, maar is ook de besparing maar 30-40%...
Jij rekent alleen je verlies van je ventilatie, die zit er wel bij maar het is niet alleen je ventilatieverlies wat hij uit de lucht haalt.BarryH schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:
Wat ik me afvraag is hoeveel warmte er eigenlijk je huis verlaat met de mechanische ventilatie. Want dat is de maximale opbrengst van het apparaat.
Een mix van 200 m3 lucht haalt hij warmte uit en stopt in de cv, ook de 18 graden van de bovenvertrekken.
Formule die ik heb gebruikt ( ooit ergens gevonden: )BarryH schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:
P = ( Tbinnen – Tbuiten ) * Volume ( m3/h ) / 3
Dus 100m3 per uur, 20 graden binnen 0 graden buiten.
P = 20 * 100 / 3.
P = 667W.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
het probleem met de warmtewinner/ecolution is zodra het buiten kouder word als 17 graden, dan begint het systeem het huis te koelen.Rol-Co schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:01:
Die 17 graden grens kan een probleem zijn als het richting 0 gaat misschien in sommige huizen maar hij is nooit bedoeld om er gasloos mee te worden natuurlijk.
Van de 5-6 koudere maanden ligt zijn kracht natuurlijk niet bij de koudste dagen maar bij alle dagen er voor en na.
Oktober - nov zijn van die maanden dat toch een beetje verwarmd moet worden en dan is het natuurlijk gekkenhuis dat er dan een 24-28kW ketel gaat staan brullen voor dat beetje warmte, dan is het mooi dat je met een warmtewinner de boel net wat warmer maakt zonder de ketel.
Ook de eerste 35-40 graden het cv water voorverwarmen kan best een leuke besparing opleveren tijdens de koudere dagen.
Als je een ongeeisoleerde tocht zolder hebt zal het niet gaan werken, maar mijn huis is van bj 87 met standaard dakisolatie af bouw en 3 velux dakramen er in maar nog nooit echt koud geweest daar, ook niet met de -8 2 weken geleden.
Er gaat blijkbaar voldoende warmte naar boven, dan natuurlijk nog een wp droger die af en toe aan staat, 5 personen die warmte af geven, apparaten in huis die ook wat warmte genereren, dat gaat allemaal naar boven en blijft op de zolder hangen.
de aangevoerde lucht kan niet meer door de warmte pomp.
gelukkig buffert het huis een flink stuk en word de koude buiten lucht van 17 graden, binnen gemengd met lucht van 20 graden. en zo kan hij nog extra lang door gaan.
(dit is geen ramp, want ventilatie zonder warmte pomp koelt het huis nog meer.)
en zodra het kouder word als 4 graden buiten, dan kan het systeem al helemaal geen externe warmte meer benutten.
(nog steeds :dit is geen ramp, want ventilatie zonder warmte pomp koelt het huis nog meer.)
en met 0 graden buiten temperatuur, dan koelt dit systeem je huis gewoon af net zo als iedere ventilatie.
nog steeds geen ramp, dit is altijd nog minder als een gewone ventilator!
(vergis je ook niet is het geheel, zolang de buiten temperstuur boven de 4 graden is, dan trek je nog steeds extra warmte uit de ventilatie, bijstook is dan wel nodig, maar winst is ook erg groot, met die hoge cop.
en je verlies is ook nog eens lager.
(dit zijn verhalen van mensen met een ecolution, en ze vertellen het zeer gewogen, dus ik ga nu even af op hun ervaringen)
zodra temperaturen buiten rond de 11 graden zit, dan hebben de gebruikers zoiets van de bijstook is nodig door de cv.
door dat je natuurlijk veel van die warmte weer gerecirculeerd word, is het bij stoken maar beperkt.
en die 11 gaden is dus ook een wat subjectief getal, maar zit wel ver van jouw 0 graden
maar ja helaas het is zo, het zijn de nadelen van een zeer hoge cop warmte pomp.
maar voordelen zijn er ook, door de lage kW gaat het systeem wel heel veel uren maken, dus je perst er erg veel vermogen uit.
een 60% besparen in een huishouden kan goed (mits hij goed hangt.) een tweaker met handige handjes en een goed stel hersenen kan het zelfs naar de 80% krijgen.
(maar dan hoor je ook vaak dat de tweaker wel wat scherpe randjes neemt, zoals met kouder water douchen of iets minder luxe. dus een beetje subjectief
met maar 100m3/h kom je met een warmtewinner/ecolution al heel erg op de onder grens van wat hij kan.BarryH schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:
uit mijn hoofd dacht ik dat hij al snel een 150m3/h moest doen om de wamte pomp te kunnen laten draaien.
maar een 200m2/h is meer een normale maat voor warmte pomp bedrijf.
(en dan hebben we het nog niet over de speciale mode van de combi om warm tap water te maken.)
maar wil je het precies weten moet je het opzoeken in de specs.
ik weet het ook niet allemaal uit mijn hoofd, en situaties kunnen ook wat verschillen per locatie.
je redenatie gaat fout om dat je hem omdraait, daardoor stapel je fout op fout.
(wie zegt dat het 200m3 is bij jouw, kan per ongeluk ook 300m3 zijn b.v.)
en word de afwijking wel heel erg groot.
in werkelijkheid (als alles goed is geïnstalleerd en afgesteld), dan draait de warmte pomp gewoon 100% van de tijd als er warmte vraag is, ketel springt pas bij als nodig.
dus eerst warmtepomp en dan pas bij warmen.
en vergeet ook niet zolang de buiten temperatuur hoger is als 4 graden je nog steeds warmte toevoegt aan het huis, ondanks dat er koude lucht binnen komt.
alleen rond de 11 graden kom je op een kritiek punt dat je meer vermogen nodig hebt.
(niet dat de regeling perfect is, gaan vaak dingen genoeg fout.
als tweaker vind ik het wat te veel gericht op luxe is, dus te snel bij schakelen, en wat minder gericht op besparen. maar goed dit is iets persoonlijks.)
als ik naar mijn huis zou kijken.
en ik zou het systeem perfect krijgen en een 60% besparen.
dan nog betwijfel ik of ik dit wel zou moeten doen.
ik gebruik per jaar een 600m3 gas. 25m3 voor koken + 150m3 voor de douche.
en maar een 425m3 per jaar voor stoken.
bespaar ik daar een 60% op is dat maar 255m3 of 153€.
maar goed dit stuk interesseert mij niet, geen gas gebruiken en mijn eigen energie opwekken.
vind ik eigenlijk veel belangrijker.
(helaas moet dit nog steeds met salderen, maar goed dat is dan maar een stukje noodzakelijk kwaad.)
geld is waardeloos, de beleving die je met het geld kunt doen is waarde vol.
de glimlach op mijn gezicht als ik de energie rekening zie, onbetaalbaar
Ik wil de goede resultaten met de Elga bij lage temperaturen met mijn praktijk metingen bevestigen:develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude temperaturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7? Dit zijn mijn metingen sinds laatste bezoek van Techneco per 1 december t/m vandaag van de COP (x-as = buitentemperatuur en y-as is de COP):
[afbeelding]
(Een andere benadering dan met warmtemeters)
Onderstaande grafieken zijn gemaakt op 20 januari: buiten c.a 0C en lager. Ik heb de Warmtepomp (Elga) de hele nacht uitgezet. Om 8.00 s'ochtens weer aangezet. (Rood het elektrisch vermogen) Je ziet onmiddelijk het gasverbruik met 0,5 m3/uur dalen= 0,5*10*0,9= 4,5 kW minder warmte vermogen door de HR. Daarvoor is ongeveer 1kW elektrisch vermogen nodig. Dat zou betekenen dat de COP ongeveer 4 zou kunnen zijn. En dit ondanks de 18 defrosts.

Conclusie:
Het bivalente bedrijf Elga/HR werkt goed
Het energieverlies door defrost valt mee
De COP blijft redelijk hoog
en Groningen zakt een stukje minder.
Uiteraard zou ik ook graag dat laatste stukje aardgas weg willen hebben, maar met mijn gasverbruik van 2000 m3/jaar heb ik daarvoor een groot lel van een WP nodig: 9kW bij -10C !!!!. Bij zeer goed geisoleerde moderne woningen kun je volgens mij met Elga 100% dekking halen zeker als je een warmterecuperator op je ventilatie plaatst.
Nog even mijn eerdere suggestie over in cascade plaatsen van kleine warmtepompen. Dan heb je het voordeel dat je de elektrische aansluitingen over meerdere groepen kunt verdelen.
Dit topis is ruim over de 10k.
Wise enough to play the fool
Ik weet niet wie je het vraagt, maar in mijn geval verwacht ik 600-700m3 gas te besparen. afgelopen jaar zat ik op zo'n 900m3 (incl sww).Anoniem: 728204 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:09:
Hoeveel gas ga je nu besparen met de elga denk je ?
Voor de Isense-gegadigen: afgelopen 3 uur heeft ELGA met de ISENSE gedraaid en dat gaat tot nog toe heel goed.
[ Voor 16% gewijzigd door amarkest op 31-01-2016 15:19 ]
marcel, is wel zo handig als reageert dmv de quote "button", dan weten we op welke post je reageert.Anoniem: 728204 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:26:
Oké das behoorlijk wat voor gas verbruik had je voor die tijd dan
vwbt mijn configuratie van ketel, radiatoren enz.. kun je m'n profiel ff bekijken
grtz
Anoniem: 728204 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:38:
Bedankt zal ik doen
Het schijnt dat uponor leiding of vergelijkbaar standaard al minder warmte verliezen dan eenCor-Jan schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:21:
Bedankt Wodan89,
Ik denk dat ik het begrijp, zo'n circulatiepomp is wel een goed idee met 2 spiralen. Weet nog niet of ik boiler met 2e spiraal dan ga gebruiken. Zou de 2e spiraal in kunnen zetten voor CV ondersteuning. Helaas heb ik twee convectoren dus die werken verre van optimaal met een lagere temperatuur dan 60 a 70 graden.
Denk dat met een open verdeler en zowel de CV als de WP en een nieuw boilervat ik een mooie oplossing heb.Nu maar eens puzellen hoe we de leidingen van de WP zsm in het huis kunnen krijgen en mooi kunnen wegwerken zodat je en weinig verlies hebt en het niet in het zicht zit.
[...]
standaard stalen cv buis.
stukje buiten zou ik met armacell isoleren ( beste isolatie waardes ) en eventueel iets van verwarming lint tegen vorstbeveiliging.
Heeft de chinees nog gedraaid? Hoe ging dat in je schuurtje? Qua airflow door je roosters?AUijtdehaag schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:23:
AUijtdehaag heeft zijn 7 kW chinees afgekoppeld in het schuurtje en een 5 kW japanner besteld mitsubsiedie
Om de freon in de buitenunit terug te laten pompen.
Geluid beviel me niet zo, vandaar nu een stillere japanner uit spanje.
Heeft ook minder airflow nodig.
Rooster zou nu niet echt een probleem moeten zijn, ze verkopen er zelf ook een.
Dat wordt weer graven om de waterleidingen om te ruilen voor freonleidingen, zodat de binnenunit ook echt "binnen" komt te hangen. Geen geklooi met glycol dus.
Soms leer je van je eigen fouten
[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2016 16:53 ]
En de binnentemperatuur bleef ook gelijk?Tomexergie schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:30:
[...]
Ik wil de goede resultaten met de Elga bij lage temperaturen met mijn praktijk metingen bevestigen:
(Een andere benadering dan met warmtemeters)
Onderstaande grafieken zijn gemaakt op 20 januari: buiten c.a 0C en lager. Ik heb de Warmtepomp (Elga) de hele nacht uitgezet. Om 8.00 s'ochtens weer aangezet. (Rood het elektrisch vermogen) Je ziet onmiddelijk het gasverbruik met 0,5 m3/uur dalen= 0,5*10*0,9= 4,5 kW minder warmte vermogen door de HR. Daarvoor is ongeveer 1kW elektrisch vermogen nodig. Dat zou betekenen dat de COP ongeveer 4 zou kunnen zijn. En dit ondanks de 18 defrosts.
Ik maak een kopie van de TSteacher schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:33:
Wie o wie maakt er een deel 2?
Dit topis is ruim over de 10k.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Super-efficiënte opstelling dus! Als je nou nog die 200 m3 nog weg kunt werken via een andere bron, ben je spekkoperRol-Co schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:23:
[...]
Moeilijk te zeggen
Gasverbruik lag de afgelopen (voor de wp) jaren rond 1300 m3
Afgelopen jaar was het gasverbruik 289 m3 en 1287 kWh in de wp
Dit seizoen is de schatting mindergas 200 m3 (door sww e-boilertje) en heeft de wp nu 860 kWh weg vanaf 6 oktober 24/7 aan. Daar komt nog een 4-500 kWh bij denk ik tot einde seizoen.
Mijn grootste probleem is eigenlijk de zelflerende thermostaat, die zijn echt gasketel gerelateerd, op een zonnige dag warmt hij weinig en dat doet hij de volgende dag dan ook waardoor het een tijdje duurt voordat hij door heeft dat je met 10 min wp niet veel doet en dan dus langer gaat draaien, ik moet zelf maar eens iets maken denk ik wat meer gebaseerd is op een trage wp met trage vloer.
Ad thermostaat: neem een simpeler thermostaat, of eentje die in kleinere stapjes te regelen is.
Dit topic is gesloten.