4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L
Ook is er nog een versie die kan koelen.
[Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-01-2016 12:51]
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Misschien een domme vraag, maar wat is de reden dat iemand liever voor deze 5kW split versie zou gaan ipv bijvoorbeeld de 5kW monoblock van Samsung (prijs vergelijkbaar). Installatie van een monoblock is toch veel simpeler en dus goedkoper (geen STEK)?
Groetjes Bas

Japanners first

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Bij een monoblock moet je weer met glycol en een warmtewisselaar werken?Nhz schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:54:
[...]
Misschien een domme vraag, maar wat is de reden dat iemand liever voor deze 5kW split versie zou gaan ipv bijvoorbeeld de 5kW monoblock van Samsung (prijs vergelijkbaar). Installatie van een monoblock is toch veel simpeler en dus goedkoper (geen STEK)?
-- edit --
De Ecodan heeft ook een monoblock met hydrobox zie ik net... Hoe is dat bij andere merken?
[Voor 10% gewijzigd door alberthakvoort op 28-01-2016 13:30]
https://www.eneco.nl/actie/warmtewinner/
Lijkt mij een soort kloon van de Ecolution Solo?
Tot 60% besparing op je gasverbruik claimen ze. Ik zet daar vraagtekens bij.
[Voor 39% gewijzigd door remmuz op 28-01-2016 14:45]
Nee hoor, dat moet volgens mij niet.alberthakvoort schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 13:27:
[...]
Bij een monoblock moet je weer met glycol en een warmtewisselaar werken?
Groetjes Bas
Klinkt idd als de Ecolution solo, Eneco ontwerpt alleen hun eigen merkstikkerremmuz schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:35:
Nieuwe speler op de lucht/water warmtepomp markt:
https://www.eneco.nl/actie/warmtewinner/
Lijkt mij een soort kloon van de Ecolution Solo?
Tot 60% besparing op je gasverbruik claimen ze. Ik zet daar vraagtekens bij.

Nee hoor, er zit €1000 subsidei op dus kost hij €2000.DanTm schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:55:
Met een prijs van rond de 1000 euro wel heel anders geprijsd dan een Ecolution Solo
Er zit een service abo bij dus eigenlijk is hij nog duurder.

Waar shop jij dan een Ecolution Solo voor 2000,00 inclusief montage?
De WarmteWinner is overigens door Inventum ontwikkeld volgens het persbericht.
diskeltische lurker
Bij Eneco betaal je de installatie met het service contract, dat zal zeker een paar tientjes per maand zijn die ze liever niet vermelden omdat het rendement dan zo laag uit komt.remmuz schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:33:
[...]
Waar shop jij dan een Ecolution Solo voor 2000,00 inclusief montage?
De WarmteWinner is overigens door Inventum ontwikkeld volgens het persbericht.
Als dat 3 jaar zou duren dan kom je al aan €3000.
Verder hebben we hier al eens gepsroken over de mogelijke over-ventilatie, je ventileert meer dan met een standaard afzuiging en dat gaat toch ten koste van de warmte in huis omdat je meer lucht van buiten naar binnen haalt via de roosters.
Ik kijk zelf ook naar mogelijkheden, maar dan alleen voor tapwater en dan komt Panasonic in beeld met een 80l wp van €1300, installatie is ophangen en verbinden met de waterleiding plus wat klepjes erbij.
Met €500 subsidie is hij betaalbaar en ik zou de luchttoevoer uit een rommel kamertje kunnen halen (waar een raamrooster en een dakdoorvoer in zit).
Dat service contract zijn vooralsnog aannames natuurlijk.Speedy-Andre schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:50:
[...]
Bij Eneco betaal je de installatie met het service contract, dat zal zeker een paar tientjes per maand zijn die ze liever niet vermelden omdat het rendement dan zo laag uit komt.
Verder hebben we hier al eens gepsroken over de mogelijke over-ventilatie, je ventileert meer dan met een standaard afzuiging en dat gaat toch ten koste van de warmte in huis omdat je meer lucht van buiten naar binnen haalt via de roosters.
Ik kijk zelf ook naar mogelijkheden, maar dan alleen voor tapwater en dan komt Panasonic in beeld met een 80l wp van €1300, installatie is ophangen en verbinden met de waterleiding plus wat klepjes erbij.
Met €500 subsidie is hij betaalbaar en ik zou de luchttoevoer uit een rommel kamertje kunnen halen (waar een raamrooster en een dakdoorvoer in zit).
Installatie is niet alleen ophangen, je zult ook een dak of muur doorvoer moeten maken met geïsoleerde/dubbelwandige buis tegen condensatie.
Die panasonic schijnt overigens nog al lawaaierig te zijn (zie thread hier op het forum).
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Ariston Nuos (80-100 liter), gaat in Duitsland voor iets van 800 euro over de toonbank.

Van de Panasonic PAW DHWM80ZNT weet ik niet of er ervaringen met geluid zijn, er zijn er zo veel

Het service contract kost 3,50 per maand. Daar zit onderhoud bij en jaarlijks een nieuw filter.Speedy-Andre schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:50:
[...]
Bij Eneco betaal je de installatie met het service contract, dat zal zeker een paar tientjes per maand zijn die ze liever niet vermelden omdat het rendement dan zo laag uit komt.
In mijn geval maakt mijn tapwater 15% van het totaal uit. Ongeveer 175 kuub gas per jaar.
Voordat ik die weer terug verdiend heb met een warmtepomp...
Terugverdienen hoeft niet altijd de hoofdreden te zijn, voor mij is het bijv. een eenvoudige manier om een grotere waterstroom richting badkamer te krijgen zonder een overbemeten cvketel of extra zonnecollectors.
Er is hier nu nog geen boiler, een standaard elektrische vind ik dan weer zonde van de energie.
[Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-01-2016 19:20]
[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussieSpeedy-Andre schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:05:
De Ariston staat niet in de subsidie lijst en ik zet dat merk in het rijtje b-merken zoals o.a Agpo![]()
Van de Panasonic PAW DHWM80ZNT weet ik niet of er ervaringen met geluid zijn, er zijn er zo veel
daar heb je zelf ook nog in gereageerd:)
I know, maar daar zie ik geen meerdere ervaringen met dat model dus dat zegt me te weinig.DanTm schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:20:
[...]
[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie
daar heb je zelf ook nog in gereageerd:)
-Datalogging: hoe lezen we de ELGA realtime uit? vast wel een paar goeie oplossingen aanwezig, ben reuze benieuwd, want dan ik ook eea bij gaan dragen op dit forum.heb nu een analoge kwhmeter met een webcam erop, welke in recordingmode op de laptop draait, maar da's natuurlijk een tijdelijke oplossing.
[Voor 14% gewijzigd door amarkest op 28-01-2016 19:45]
Aan de Elga valt weinig uit te lezen. Ik blijf het benadrukken, een warmtepomp zonder warmtemeter is als een auto zonder snelheidsmeter. Bij de installatie had er al een warmtemeter gemonteerd kunnen worden.amarkest schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:43:
-Vandaag draait de ELGA z'n 2e dag na installatie, HR staat op SWW only, en we merken dat de ELGA het net zo comfortabel houdt als de HR. Zelfs nu, met alweer een kleine 2 uur 4c buitentemp schiet ELGA niet in de stress. maar draait op 600-700w lekker door.
-Datalogging: hoe lezen we de ELGA realtime uit? vast wel een paar goeie oplossingen aanwezig, ben reuze benieuwd, want dan ik ook eea bij gaan dragen op dit forum.heb nu een analoge kwhmeter met een webcam erop, welke in recordingmode op de laptop draait, maar da's natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Nou, het zou op zijn minst sneller werken om hem te optimaliseren op je eigen huis, maar daarna is zo'n warmtemeter natuurlijk wel een beetje voor geeks. Snap heel goed dat ze hem eruit gelaten hebben om de prijs te drukken, helemaal als je ontwerpuitgangspunt een hybride opstelling is bij buitentemperaturen hoger dan 4˚C. Heel veel af te regelen valt er dan niet, en het meeste kun je wel op basis van energie-gebruik. Ik vind die black box van de Elga behoorlijk slim in dat ontwerpgebied.Tomexergie schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:37:
[...]
Aan de Elga valt weinig uit te lezen. Ik blijf het benadrukken, een warmtepomp zonder warmtemeter is als een auto zonder snelheidsmeter. Bij de installatie had er al een warmtemeter gemonteerd kunnen worden.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
In dit topic gaat het over de inventum alleen voornamelijk over de combi50joenevd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:02:
is het met zo'n WTW systeem via mechanische ventilatie niet dat hij wat harder gaat ventileren indien hij moet opwarmen? Als er niet verwarmt hoeft te worden is de ventilatie gewoon minder toch?
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
je afzuiging gaat net zo als je hem instelt, bij mij dus net zoveel als ook een ventilatiebox unit zou doen.
Nu heb ik afgelopen jaar een zonneboiler geïnstalleerd met een aantal afsluiters en mengventielen in het circuit tbv SWW. Nu een 3/4 jaar later ben ik tot de conclusie gekomen dat het misschien een leuk idee was al deze afsluiters en mogelijk bypasses, maar dat ik dit nooit gebruik (erger nog, de bypass stond op het einde van de zomer open terwijl de boiler koud begon te worden en ik onder de douche stond, gelukkig stond IK onder de douche en niet mijn vriendin, dat had geen goed gedaan voor de WAF).
Zie hier hoe het nu aangesloten is (alleen SWW weergegeven):
Mocht een Combi50 passen dan moet deze toegevoegd worden aan het schema en daarom heb ik onderstaand schema bedacht. Graag jullie commentaar:
Ter aanvulling, wij hebben een HotFill wasmachine met een rechtstreekse aansluiting. "Probleem" hiermee echter is dat deze soms heel kort water pakt om de temperatuur te meten lijkt. Deze via de CV ketel aansluiten vind de ketel waarschijnlijk niet leuk.
Daarnaast heb ik destijds ook een "hotfill" aansluiting bij de vaatwasser gemaakt, echter dit leek geen besparing op te leveren. De afstand van de leiding is waarschijnlijk te groot waardoor ik alleen maar meer energie verbruik heb. De vaatwasser is dus gewoon weer op de koud water kraan aangesloten.
[Voor 3% gewijzigd door k_delaat op 29-01-2016 11:00. Reden: Temperatuur van mengventielen toegevoegd]
PVOutput - Panasonic Hit Kuro
Normaal gesproken bereken je de capaciteit zodat deze bij de afzuiging past.
Op het moment hebben wij roosters boven de ramen en ventielen in de keuken, wc en badkamer. Deze ventielen lopen via buizen naar de zolder waar deze gezamenlijk door het dak gaan. Natuurlijke ventilatie dus.Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:26:
Als je nog geen mechanische ventilatie hebt, dan zal je iets moeten hebben dat vergelijkbaar is met roosters boven de ramen.
Normaal gesproken bereken je de capaciteit zodat deze bij de afzuiging past.
PVOutput - Panasonic Hit Kuro

schemaatjes zouden wel kunnen.k_delaat schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:50:
De kogel is door de kerk, wij gaan een WP kopen en wel de Ecolution Combi50 of Solo (afhankelijk wat fysiek past). Hoofdreden hiervoor is dat wij nog geen mechanische ventilatie hebben, maar wel behoefte hieraan.
Nu heb ik afgelopen jaar een zonneboiler geïnstalleerd met een aantal afsluiters en mengventielen in het circuit tbv SWW. Nu een 3/4 jaar later ben ik tot de conclusie gekomen dat het misschien een leuk idee was al deze afsluiters en mogelijk bypasses, maar dat ik dit nooit gebruik (erger nog, de bypass stond op het einde van de zomer open terwijl de boiler koud begon te worden en ik onder de douche stond, gelukkig stond IK onder de douche en niet mijn vriendin, dat had geen goed gedaan voor de WAF).
Zie hier hoe het nu aangesloten is (alleen SWW weergegeven):
[afbeelding]
Mocht een Combi50 passen dan moet deze toegevoegd worden aan het schema en daarom heb ik onderstaand schema bedacht. Graag jullie commentaar:
[afbeelding]
Ter aanvulling, wij hebben een HotFill wasmachine met een rechtstreekse aansluiting. "Probleem" hiermee echter is dat deze soms heel kort water pakt om de temperatuur te meten lijkt. Deze via de CV ketel aansluiten vind de ketel waarschijnlijk niet leuk.
Daarnaast heb ik destijds ook een "hotfill" aansluiting bij de vaatwasser gemaakt, echter dit leek geen besparing op te leveren. De afstand van de leiding is waarschijnlijk te groot waardoor ik alleen maar meer energie verbruik heb. De vaatwasser is dus gewoon weer op de koud water kraan aangesloten.

ik ben zelf nog met een ander vergelijkbaar apparaat bezig. (vergelijk met de solo)
http://www.vaillant.nl/pr...e-systeem-2944.nl_nl.html
( VWL 35/4 S + VWL 3/4 Sl )
die kan iets meer als een inventum, koelen is dan ook een mogelijkheid b.v.
en als warmte pomp is hij een stuk krachtiger. (ongeveer 2x)
en de prijs hoeft niet veel duurder te zijn als ik naar de losse onderdelen kijk.
maar ik zou niet ik zijn als ik daar niet wat verder over denk als de standaard box.
het is eigenlijk een monoblok warmtepomp.
1 unit heeft de warmte pomp, en daar komt dan koud of warm glycol water uit (brine).
de andere unit, koelt of verwarmt dan het glycol water met buitenlucht + ventilatie lucht.
(met de buiten lucht er bij, daardoor is hij krachtiger.
ook geen 17 graden aanvoer lucht grens.

maar, het glycol water hoeft niet verwarmt/gekoeld te worden met de lucht unit.
je zou ook een water "tank" kunnen gebruiken, dan bevries je die hoeveelheid water.
(pas op, water zet uit als het bevriest, dus tank staat niet voor niks tussen"" en het mag niet warmer worden als 20 graden.)
dan zou je in de winter maanden nog met de zonneboiler dat blok ijs kunnen ontdooien.
op dit moment krijg je nog best wel wat temperatuur in je zonneboiler, maar helaas is dat niet hoog genoeg.
maar wel hoog genoeg om je warmtepomp te voeden.

(ik zelf heb ook nog een 3de warmte bron op zolder, maar dan word het verhaal wel heel ingewikkeld.)
eigenlijk is het idee dat ik dan de hybride warmte pomp ombouw naar hoofd verwarming.
hij is eigenlijk meer als krachtig genoeg om mijn huis gewoon voor 100% te verwarmen.
maar ik blijf op dit moment nog een beetje hangen op kleine technische details.
(en ze hebben het druk bij valliant, dus ik ga pas experimenteren als ik alles weet en hun het wat rustiger hebben.)
grofweg dit idee:
http://www.duurzaamnieuws...kening-nul-solar-freezer/
Solar Freezer, schaafijs doet gasrekening verdwijnen?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Toch even critisch: trekt je WP niet veel meer energie uit het water dan je collectoren er (in de winter) in kunnen stoppen?
Groetjes Bas
lol.Nhz schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:17:
Een glimlach aan deze kant. Mooie manier van omdenken, je warmtepomp voeden met lauw water en dat water lauw houden met zonlicht (middels collector). Mooi.![]()
Toch even critisch: trekt je WP niet veel meer energie uit het water dan je collectoren er (in de winter) in kunnen stoppen?
je hebt het trukje nog net niet helemaal door.
op het moment dat je van water ijs maakt, dan kun je een factor 2 tot 4 meer energie er uit halen.
als dat je water van 40 naar 20 graden koelt.

dus de hoeveelheid water gaat langer mee.
(dus geen lauw water maar echt ijs. max temperatuur is eigenlijk 20 graden van het brine water.)
en in de winter heb je dan -5 graden koud ijs, dan kun je zelfs met een temperatuur van maar 20 graden in de collector al een hoop doen.

normaal gaat je zonneboiler al niet eens aan, omdat die al 11 graden of meer water heeft.
(al snel een te kleine deltaT)
nu op dit moment is er geen zon, en toch is het 10 graden buiten.
met een blok ijs van -5 graden, kun je zelfs in de nacht nog koude naar buiten pompen.

en eigenlijk draai je nog steeds gewoon lucht/water, het water/water stukje hoef je dan alleen te gebruiken als het te koud voor lucht/water word.
en dan is het hopen dat het koude front al weer weg is, voordat de opslag leeg is.
(het is niet meer als een buffer voor een koude front.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wellicht dat ie via de CV luchttoevoer lucht krijgt?juliandaniel schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:42:
Vraag voor de warmte-experts: de gisteren door Eneco met veel bombarie gepresenteerde Warmtewinner is ook in woningen zonder mechanische ventilatie toepasbaar volgens Eneco. Iemand kritische blik/mening over rendement/COP dat je in dat geval mag verwachten? Is het concept hier wellicht dat je de hete lucht die van benedenetages naar de zolderruimte is gestroomd/gelekt weer terugwint met de Warmtewinner, vervolgens comprimeert tot hogere (HT) temperatuur en dan weer opnieuw via warm water de CV-leidingen in duwt(?)
ga er maar van uit dat de warmtewinner nu met veel bombarie door reclame/marketing mensen weg word gezet.juliandaniel schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:42:
Vraag voor de warmte-experts: de gisteren door Eneco met veel bombarie gepresenteerde Warmtewinner is ook in woningen zonder mechanische ventilatie toepasbaar volgens Eneco. Iemand kritische blik/mening over rendement/COP dat je in dat geval mag verwachten? Is het concept hier wellicht dat je de hete lucht die van benedenetages naar de zolderruimte is gestroomd/gelekt weer terugwint met de Warmtewinner, vervolgens comprimeert tot hogere (HT) temperatuur en dan weer opnieuw via warm water de CV-leidingen in duwt(?)
en die mensen hebben nog minder verstand van verwarmen als jij.

zolang er geen specs zijn, blijft alles speculatie.

edit:
de hoeveelheid warmte die weg lekt naar mijn zolder is bedroevend klein.
daar kan ik geen 60% mee besparen.

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 29-01-2016 17:00]
Dus als er veel condensatievocht uit mn ELGA komt loopt ie optimaal???mr Distel schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:40:
[...]
Alle COP grafieken zouden dus eigenlijk ook de luchtvochtigheid van de buitenlucht mee moeten nemen om, bij hoge luchtvochtigheid, de extra 'condensatiebonus' mee te kunnen nemen. Och, nu komt het als prettige verrassing, dat is natuurlijk ook niet verkeerd. :-)

Ik doe dit nu al voor het 2e seizoenmigjes schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:59:
[...]
ga er maar van uit dat de warmtewinner nu met veel bombarie door reclame/marketing mensen weg word gezet.
en die mensen hebben nog minder verstand van verwarmen als jij.![]()
zolang er geen specs zijn, blijft alles speculatie.
edit:
de hoeveelheid warmte die weg lekt naar mijn zolder is bedroevend klein.
daar kan ik geen 60% mee besparen.

Lek warmte van zolder terug pompen in de vloer, werkt prima, al creeer je wel iets meer lekwarmte doordat die warmtepomp iets "zuigt"
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
jep, maar jouw warmte pomp piekt niet op 1,4 kW.Rol-Co schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:17:
[...]
Ik doe dit nu al voor het 2e seizoen![]()
Lek warmte van zolder terug pompen in de vloer, werkt prima, al creeer je wel iets meer lekwarmte doordat die warmtepomp iets "zuigt"

dus jouw situatie heeft niks met het verhaal te maken

jij gebruikt extra buiten lucht die naar binnen gezogen word, en dan nog haal je de 60% ?
[Voor 9% gewijzigd door migjes op 29-01-2016 17:22]
Nee migjes, geen lucht van buiten, warm van beneden en koud naar buiten.migjes schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:21:
[...]
jep, maar jouw warmte pomp piekt niet op 1,4 kW.![]()
dus jouw situatie heeft niks met het verhaal te maken
jij gebruikt extra buiten lucht die naar binnen gezogen word, en dan nog haal je de 60% ?

Hoeveel piekt mijn warmtepomp dan? Ik weet het zelf niet eens dus wel mooi dat jij het dan kan vertellen.

Ik weet niet of Eneco dat zo beschrijft. Het klinkt als nonsense.juliandaniel schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:42:
Warmte beter verdelen in huis is goed. Bij een zeer goed geisoleerd huis is het temperatuurverschil klein.
Maar warmte die in het huis aanwezig is via een warmtepomp en CV installatie opnieuw in een huis brengen klinkt. Je gebruikt dan een WP voor een betere verdeling van lucht waar veel elektriciteit voor nodig is.
In fabriekshallen doen ze het door middel van een eenvoudige ventilator, boven afzuigen en beneden weer inblazen.
Ben benieuwd hoeveel besparing ik met dit apparaat zou kunnen behalen. Ik gebruik maar 450m3 per jaar dus de tvt van ruim 4 jaar ga ik in ieder geval niet halen.
Idem ( deze in serie zetten met m'n elga????)jvanderkroon schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:24:
De WarmteWinner is dus een vernieuwde compacte versie van Inventums Ecolution Solo. (bron)
Ben benieuwd hoeveel besparing ik met dit apparaat zou kunnen behalen. Ik gebruik maar 450m3 per jaar dus de tvt van ruim 4 jaar ga ik in ieder geval niet halen.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Eindelijk de knoop doorgehakt.
Eenmaal de Panasonic WH-MDC05F3E5 5kW + Itensis wifi interface
Ben benieuwd hoe lang de levering op zich laat wachten met die luie Fransen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Icm een kachel inderdaad, zoals jij nu beschrijft mis ik het verwarmend apparaat.Tomexergie schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:17:
[...]
Ik weet niet of Eneco dat zo beschrijft. Het klinkt als nonsense.
Warmte beter verdelen in huis is goed. Bij een zeer goed geisoleerd huis is het temperatuurverschil klein.
Maar warmte die in het huis aanwezig is via een warmtepomp en CV installatie opnieuw in een huis brengen klinkt. Je gebruikt dan een WP voor een betere verdeling van lucht waar veel elektriciteit voor nodig is.
In fabriekshallen doen ze het door middel van een eenvoudige ventilator, boven afzuigen en beneden weer inblazen.
@appie
Gefeli, nu spannend wachten.

Ook het feit dat ik geen bak met kWh's(overschot) heb te verbrassen speelt uiteraard door, de COP is voor mij belangrijker dan iemand die een groot aantal kWH "over" heeft. En laat dit volgens de Duitse fora nou een dikke COP baas zijn

En als bonus blijft hij nagenoeg 5kW leveren tot -7 met een COP van boven de 3.
Maja eerst maar draaien dan kan ik de Duitsers verifiëren

Mede omdat ze daar paypal accepteren.
Wat is die intensis wifi interface
[Voor 30% gewijzigd door hjdekker1 op 29-01-2016 21:56]
Lijkt me een risico op legionella. Om legionella te voorkomen dient een heet water lading >59 °C te kunnen halen, om een beetje snel legionella te doden.k_delaat schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:50:
[afbeelding]
Waarom niet te hele zaak in serie zetten, interne regeling van warmtepomp en c.v (combiketel?) slaan dan op voor-ingestelde temperaturen aan als dat nodig is.
Verzenden naar NL is geen probleem? En wat kost dat? Ze zijn vrij zwaar.Appie Heijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:54:
http://www.confort-market.com/
http://www.haustechnikdia...sonic-WH-MDC05F3E5-Geisha
https://www.intesishome.com/
Ik wil het gebruiken voor:
- Uitlezen
- Regelen aanvoertemp
- Voor als we meerdere dagen weg zijn
- Handmatig SWW runs starten
- IFTTT scenes maken, stel het is in de woonkamer op temperatuur dan kun je via IFTTT je WP aanzetten voor het kantoor te verwarmen.
- Een eventueel later aan te schaffen airco kan ik prima tegelijk aangestuurd worden.
264 euro verzendkosten, totaal 2,947.92Rol-Co schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:05:
[...]
Verzenden naar NL is geen probleem? En wat kost dat? Ze zijn vrij zwaar.
En ik krijg 3500 euro subsidie(ivm friese energiepremie

Zelf halen was ook een optie geweest maar dan kon ik niet in eigen auto (golf station) dus busje lenen a 1 op 9 -- 1 op 10 en een hoop tijd verder. Dan zit je ook zo op 200 euro.
[Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 29-01-2016 22:09]
Ik wil gerust de helft van die 264 betalen
[Voor 66% gewijzigd door hjdekker1 op 29-01-2016 22:21]
http://www.ad.nl/ad/nl/55...ota-250-euro-omlaag.dhtml
Dat had ik begrepen inderdaad. Dat 'lauw' stond voor de watertemp waarmee je de warmtepomp voedt, dus in plaats van buitenlucht. Om aan te geven dat het water dus niet warm hoeft te zijn, zoals je normaal met collectoren wel wil bereiken.migjes schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:13:
[...]
lol.
je hebt het trukje nog net niet helemaal door.
op het moment dat je van water ijs maakt, dan kun je een factor 2 tot 4 meer energie er uit halen.
als dat je water van 40 naar 20 graden koelt.![]()
dus de hoeveelheid water gaat langer mee.
(dus geen lauw water maar echt ijs. max temperatuur is eigenlijk 20 graden van het brine water.)
en in de winter heb je dan -5 graden koud ijs, dan kun je zelfs met een temperatuur van maar 20 graden in de collector al een hoop doen.![]()
normaal gaat je zonneboiler al niet eens aan, omdat die al 11 graden of meer water heeft.
(al snel een te kleine deltaT)
nu op dit moment is er geen zon, en toch is het 10 graden buiten.
met een blok ijs van -5 graden, kun je zelfs in de nacht nog koude naar buiten pompen.
en eigenlijk draai je nog steeds gewoon lucht/water, het water/water stukje hoef je dan alleen te gebruiken als het te koud voor lucht/water word.
en dan is het hopen dat het koude front al weer weg is, voordat de opslag leeg is.
(het is niet meer als een buffer voor een koude front.)
Desalniettemin wordt deze installatie best ingewikkeld, extra wisselaar in buffer, leidingwerk van/naar buffer en natuurlijk de aansturing. Vraag me af of dit wel de moeite waard is. De extra kosten wegen denk ik niet op tegen de extra kosten van een betere warmtepomp en/of de lagere COP tijdens de echt koude dagen.
[Voor 3% gewijzigd door Nhz op 30-01-2016 10:35]
Groetjes Bas
Werkt die site nog bij jullie? Ik krijg een melding van een serverfout...Appie Heijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:54:
http://www.confort-market.com/
23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler
Hier ook een 500...mightym schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:51:
[...]
Werkt die site nog bij jullie? Ik krijg een melding van een serverfout...
Groetjes Bas
site werkt weer prima numightym schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:51:
[...]
Werkt die site nog bij jullie? Ik krijg een melding van een serverfout...
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Hij kan al de requests uit nederland vast niet aan :-)
23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler
Wellicht dat ik nog een bestelling plaats...hjdekker1 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:32:
Jammer, dan maar gewoon bestellen.
Ik vraag me alleen af hoe het met de garantie zit...
http://www.panasonic.com/...conditioning-service.html
http://www.panasonic.com/...warranty-information.html
Ik installeer hetzelf natuurlijk...
[Voor 7% gewijzigd door Pascal Saul op 30-01-2016 12:24]
Deze kan draadloos aangestuurd worden maar standaard zit er een bedrade versie bij om alles in te stellen. Echter met de wifi module kan ik mijn netatmo thermometers ook gebruiken.j.vis schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:07:
Betreft de MDCO5F3E5 heeft deze een draadloze thermostaat of word deze aangesloten met een kabeltje?
@mighthym
Wanneer je hem op frans laat staan werkt hij bij mij probleemloos.
[Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 13:13]
http://www.confort-market...96_367_460_1061-4262.html
Waarom deze?
Edit
Geen problemen met de site op de ipad.
[Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 30-01-2016 13:14]
[Voor 45% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 13:34]
Het idee van zo'n monobloc is toch dat je zowel de verdamper als condensor in 1 apparaat hebt? Dat betekent dus dat je geen koudemiddel in je leidingen naar binnen hebt, maar gewoon water. Dan heb je neem ik aan ook warmtelint/tracing nodig op je leidingen, om bevroren leidingen te voorkomen?Appie Heijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:31:
Hophop!
Eindelijk de knoop doorgehakt.
Eenmaal de Panasonic WH-MDC05F3E5 5kW + Itensis wifi interface
Ben benieuwd hoe lang de levering op zich laat wachten met die luie Fransen
Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst
je krijgt een lastig verhaal, omdat je reageert als of je in een kroeg bent en niet op een forum.Rol-Co schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:07:
[...]
Nee migjes, geen lucht van buiten, warm van beneden en koud naar buiten.
Hoeveel piekt mijn warmtepomp dan? Ik weet het zelf niet eens dus wel mooi dat jij het dan kan vertellen.

je had het verhaal ook nooit op mij moeten richten maar op de vraag steller.
en dan meteen ook even bij vertellen wat dan wel de voorwaarden zijn van een unit zoals de warmtewinner(inventum ecolution solo/combi).
denk er aan die unit stopt als hij een koudere lucht inlaat temperatuur heeft als 17 graden.

dus wil je hem gebruiken zoals jij doet moet je wel het hele huis verwarmen, als je dat niet doet is die 60% zo veranderd naar maar 20%.
nu vertel je maar de helft en vergeet even de specifieke situatie mee te nemen en praat je behoorlijk poep.
als ik een betere warmte pomp zou moeten gebruiken heb ik het zelfde probleem als met mijn gas ketel.Nhz schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 06:36:
[...]
Dat had ik begrepen inderdaad. Dat 'lauw' stond voor de watertemp waarmee je de warmtepomp voedt, dus in plaats van buitenlucht. Om aan te geven dat het water dus niet warm hoeft te zijn, zoals je normaal met collectoren wel wil bereiken.
Desalniettemin wordt deze installatie best ingewikkeld, extra wisselaar in buffer, leidingwerk van/naar buffer en natuurlijk de aansturing. Vraag me af of dit wel de moeite waard is. De extra kosten wegen denk ik niet op tegen de extra kosten van een betere warmtepomp en/of de lagere COP tijdens de echt koude dagen.

een simpele elga is al te zwaar voor mijn huis.
(en ik moet de buiten unit +/- onder mijn slaapkamer raam hangen, en dat vind ik niet een oplossing.
ik kan het geluid wel hebben, maar of de buren het ook kunnen is iets anders.)
ik wil liever een systeem dat een beetje warmte geeft maar wel continu, dan een systeem dat te veel in 1x gaat leveren. (hoewel een elga goed terug moduleert)
dit gekoppeld met het totale gebrek aan een fatsoenlijke ventilatie in huis.
geeft met de geoterm wel een warmte pomp met het juiste bereik.
waar mee ik wel de warmte die ik uit het huis ventileer weer even terug win.
doordat hij ook nog simpel een monoblock is, kun je best veel tweaken en hacken met het systeem.
of de extra warmte wisselaar nodig gaat zijn.

geen idee, ik wacht nog op meer gegevens van valliant, zodat ik beslissingen kan nemen.
(maar moeilijk aanleggen is het niet voor mij, niks wat ik niet kan oplossen met wat soldeer en tijd.
tweaken daar gaat het om en een beetje hacken, want eigenlijk is hij bedoeld voor een WA en hybride)
verschild een beetje per apparaat, soms zit er een vorst beveiliging in die hem gewoon continu laat draaien.antonboonstra schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]
Het idee van zo'n monobloc is toch dat je zowel de verdamper als condensor in 1 apparaat hebt? Dat betekent dus dat je geen koudemiddel in je leidingen naar binnen hebt, maar gewoon water. Dan heb je neem ik aan ook warmtelint/tracing nodig op je leidingen, om bevroren leidingen te voorkomen?
soms een apart verwarmings-element en soms een extra warmte wisselaar en dan glycol water.
keuze's genoeg.

ben wel benieuwd welke optie Appie Heijn heeft gekozen?
panasonic heeft veel opties, maar het maakt toch niet zo heel veel uit op het totaal plaatje, werken doet het wel. (misschien een beetje cop-verlies, maar verwacht niet al te veel ernstigs.)
(het enige probleem wat ik met die monoblock modellen heb is dat elke keer als ik ze tegen kom.
de energie rekeningen erg hoog zijn, maar ik heb erg het vermoeden dat het niet door de monoblock komt, maar door de eigenaren, ik zie ze alleen bij grote villa's in het buiten gebied en dat zijn geen zuinige huizen.)
In de folder beschrijving van de Elga wordt gesproken dan je iets van ongeveer 50% van je totale warmtevoorziening via de Elga kunt halen, de rest zal moeten komen van je CV. ik moet begrijpen dat dat ook de reden is waarom je nu maar 1000e subsidie krijgt op de Elga (wordt gezien als hybride).
Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet veel meer zo kunnen zijn (voor een goed geisoleerd huis, vloer+spouw+dak+dubbel glas isolatie)? immers de gemiddelde buitentemperatuur in het stookseizoen zal iets zijn van 5-7gr, dus je gemiddelde COP zou iets van 4 - 4.5 moeten zijn, en zal als de temp bv -7 gr wordt (niet zo heel vaak eigenlijk) mag je nog rekenen op toch zeker 2-2.5.
Als de Elga 24hr/dag aan staat zou ie toch gemiddeld zo'n zeker 100kWh (komt overeen met ongeveer 12m3 gas) aan warmte in je huis kunnen stoppen.
Bij de die -7gr is dat misschien maar de helft, maar dat is meestal in de nacht, waarbij je normaal je CV toch al terug gezet zou hebben naar 15gr.
Voor echt strenge vorst (overdag) zou je eventueel kunnen bijspringen met je houtkachel of een aantal IR panelen.
Veel mensen hier dekken dan ook meer dan 50% af volgens mij. Die 50% lijkt me een indicatie.zon4ever schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:12:
Wie kan me helpen met mijn vraag?
In de folder beschrijving van de Elga wordt gesproken dan je iets van ongeveer 50% van je totale warmtevoorziening via de Elga kunt halen, de rest zal moeten komen van je CV. ik moet begrijpen dat dat ook de reden is waarom je nu maar 1000e subsidie krijgt op de Elga (wordt gezien als hybride).
Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet veel meer zo kunnen zijn (voor een goed geisoleerd huis, vloer+spouw+dak+dubbel glas isolatie)? immers de gemiddelde buitentemperatuur in het stookseizoen zal iets zijn van 5-7gr, dus je gemiddelde COP zou iets van 4 - 4.5 moeten zijn, en zal als de temp bv -7 gr wordt (niet zo heel vaak eigenlijk) mag je nog rekenen op toch zeker 2-2.5.
Als de Elga 24hr/dag aan staat zou ie toch gemiddeld zo'n zeker 100kWh (komt overeen met ongeveer 12m3 gas) aan warmte in je huis kunnen stoppen.
Bij de die -7gr is dat misschien maar de helft, maar dat is meestal in de nacht, waarbij je normaal je CV toch al terug gezet zou hebben naar 15gr.
Voor echt strenge vorst (overdag) zou je eventueel kunnen bijspringen met je houtkachel of een aantal IR panelen.
Een Elga warmtepomp werkt met relatief lage watertemperaturen. De standaard instelling is ook dat de Elga uitgaat bij een buitentemperatuur onder de 4 graden Celcius en pas weer aan bij 7 graden Celsius. Een situatie die niet in iedere woning tot veel besparing leidt.zon4ever schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:12:
Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet veel meer zo kunnen zijn (voor een goed geisoleerd huis, vloer+spouw+dak+dubbel glas isolatie)?
In dit forum zijn veel gebruikers die de temperatuur begrenzing hebben laten verwijderen en de Elga anders gebruiken dan 'standaard', zo is er meer te besparen dan in de 'standaard' opstelling die meer op de CV ketel hangt.
Bij mij vervangt de Elga alle gas voor verwarming van het huis. Met 600 m3 per jaar vervangen reken ik op een terugverdientijd van 13 jaar. Begin je bij een hoger gasverbruik, dan is er misschien ook meer te besparen... Belangrijkste is dat je je huis kunt verwarmen met een relatief lage watertemperatuur...
een tweede reden voor de schakeling is het volgende scenario:Tomexergie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:46:
[...]
te hopen voor je dat er nog dagen komen < 0C. Mijn WP had bij -4C nog een COP van 2,8 en een Tr van 41,2. Bij 1C buiten COP= 3,4 en Tr 36,6. Tussen 0 en 4 C valt er nog wel wat te halen uit het WPtje.
Ik heb wel de CV ketel op 50C maximaal gezet. Volgens Remeha moduleert hij naar 8kW vermogen minimaal terug, dat is nog teveel dus schakelt de CV regelmatig tussen de 45C en 50C
Daarnaast heb ik de flow door de WP op stand 6 gezet (1300l/h) en als de ketel bijspring zakt dat naar 1100 l/h. Dit om te voorkomen dat de ketel de WP wegdrukt met als gevolg nog hogere retour temperatuur.
Ik heb begrepen dat Elga wordt uitgeschakeld als Tr>42C.
1/ de elga kan het huis niet meer warm houden (b.v. -2 buiten)
2/ CV springt bij en de Tr gaat naar ruim meer dan 40 graden
3/ ELGA slaat af door de hoge Tr, terwijl de elga nog wel warmtevraag waarneemt
4/ CV stopt omdat de doeltemperatuur bereikt is.
5/ ELGA slaat niet aan omdat deze geblokkeert blijft TOT de warmtevraag wegvalt.
Dus moest ik er voor zorgen dat de thermostaat af en toe (b.v. 1 m p dag) een lage doeltemp. heeft, maar dat zorgde weer voor extra daling temp. en daardoor sloeg dan de CV aan.
Als ik nu naast het relais op de CV pomp er in serie nog een tweede relais bijzet, geschakeld door het stilvallen van de warmtepomp (= de externe cv pomp van de elga of een master./slave verlengsnoer (normaal gebruikt voor apparatuur uitschakelen bij Standby verbruik.), kan ik het uitschakelen van de elga tot deze situatie beperken.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
desondanks hier toch wel de gedachte de Elga na een paar maanden er al weer uit te doen. Ik erger me er aan dat ik aantal dagen (15-23 jan) gehad heb waarbij de Elga het huis niet meer solo warm kreeg en de ketel moest bijspringen (ondanks dat de Elga daar wel voor bedoeld is

5kw elga toch net iets te klein voor zo'n 750 m3 (hiervoor 1441m3 gas, dit stookseizoen tot nu toe 1457kwh gebruikt dus verwacht verbruik is zo rond de 2816kwh) . Nu met die subsidie is warmtepomp vervangen niet zo heel duur gelukkig

De bedoeling is dat hij dag en nacht blijft lopen. dus dan niet bevriest.antonboonstra schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]
Het idee van zo'n monobloc is toch dat je zowel de verdamper als condensor in 1 apparaat hebt? Dat betekent dus dat je geen koudemiddel in je leidingen naar binnen hebt, maar gewoon water. Dan heb je neem ik aan ook warmtelint/tracing nodig op je leidingen, om bevroren leidingen te voorkomen?
je moet natuurlijk wel een aftappunt maken, zodat je hem leeg kunt laten lopen bij een storing.
Zeer goed isoleren is natuurlijk erg belangrijk.
ik ga hem een meter of 4 buitenlangs het huis hangen, erg goed isoleren, maar geen externe verwarming
Heb ik het goed teruggelezen dat dit bij een CV retourtemperatuur van 30-35 graden is?develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude tempraturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7? Dit zijn mijn metingen sinds laatste bezoek van Techneco per 1 december can de COP (x-as = buitentemperatuur en y-as is de COP):
[afbeelding]
desondanks hier toch wel de gedachte de Elga na een paar maanden er al weer uit te doen. Ik erger me er aan dat ik aantal dagen (15-23 jan) gehad heb waarbij de Elga het huis niet meer solo warm kreeg en de ketel moest bijspringen (ondanks dat de Elga daar wel voor bedoeld is.
5kw elga toch net iets te klein voor zo'n 750 m3 (hiervoor 1441m3 gas, dit stookseizoen tot nu toe 1457kwh gebruikt dus verwacht verbruik is zo rond de 2816kwh) . Nu met die subsidie is warmtepomp vervangen niet zo heel duur gelukkig.
In principe loopt de pomp bij lage temperaturen continu. Dus geen kans op bevriezing. Tot -ongeveer -10 kun je met "traditionele isolatie" wel afdekken, 2 dikke lagen armaflex met als optie een alu/rvs bescherming eromheen.antonboonstra schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]
Wanneer de pomp niet draait door een langdurige stroomonderbreking (lees meer dan 12 uur) dan is het verstandig om de WP los te koppelen dmv 2 afsluiters(aanvoer+retour), vervolgens het water laten lopen.
In Duitsland loop de 5kW mono zonder de heater aangesloten te hebben tot -15gr
Bron: http://aquarea.smallsolut...smaterial#Stromversorgung
zie ook de voorbeelden van de isolatie en extra isolatie in de unit zelf.
Wat doet de Elga bij -4 nog qua kW output?develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude tempraturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7?
-7 hebben we erg weinig maar mijn opmerking was ter illustratie dat er maar weinig WP's zijn die het lukt om boven de voor mij belangrijke COP >3.0 te blijven. Ik ga die WP niet laten draaien als het goedkoper is om met gas te stoken. De COP wordt minder belangrijk als je een dik overschot hebt. Ik voor het einde van dit jaar een 4500Wp naar verwachting, en zou een 1000kWh over moeten houden. Wellicht meer als die ruige plasma er nog uit gaat. Normaal stond dat ding alleen 's-avonds even aan maar wordt met kids nu toch meer uurtjes

Dat de Panasonic op papier en in Duitsland het erg goed doet is "no offense" t.o.v. de Elga trouwens. Die producten zijn te verschillend om ze één op één te vergelijken. Nadeel voor(dus niet van) de Elga is de betrekkelijk lagere subsidie.
[Voor 32% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 15:07]
dank je develdonk,develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Elga heeft prima COP bij koude tempraturen hoor. Bij -7 zal het inderdaad geen >3 zijn. Echter; hoe vaak is het etmaalgem. -7? Dit zijn mijn metingen sinds laatste bezoek van Techneco per 1 december can de COP (x-as = buitentemperatuur en y-as is de COP):
[afbeelding]
desondanks hier toch wel de gedachte de Elga na een paar maanden er al weer uit te doen. Ik erger me er aan dat ik aantal dagen (15-23 jan) gehad heb waarbij de Elga het huis niet meer solo warm kreeg en de ketel moest bijspringen (ondanks dat de Elga daar wel voor bedoeld is.
5kw elga toch net iets te klein voor zo'n 750 m3 (hiervoor 1441m3 gas, dit stookseizoen tot nu toe 1457kwh gebruikt dus verwacht verbruik is zo rond de 2816kwh) . Nu met die subsidie is warmtepomp vervangen niet zo heel duur gelukkig.
is dat met de Elga standaard regeling (die blijkbaar de Elga stopt bij 4 gr buiten temp)? misschien is dat een verklaring dat het de Elga niet meer solo lukt.
dank je itchin,itchin schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:29:
[...]
Een Elga warmtepomp werkt met relatief lage watertemperaturen. De standaard instelling is ook dat de Elga uitgaat bij een buitentemperatuur onder de 4 graden Celcius en pas weer aan bij 7 graden Celsius. Een situatie die niet in iedere woning tot veel besparing leidt.
In dit forum zijn veel gebruikers die de temperatuur begrenzing hebben laten verwijderen en de Elga anders gebruiken dan 'standaard', zo is er meer te besparen dan in de 'standaard' opstelling die meer op de CV ketel hangt.
Bij mij vervangt de Elga alle gas voor verwarming van het huis. Met 600 m3 per jaar vervangen reken ik op een terugverdientijd van 13 jaar. Begin je bij een hoger gasverbruik, dan is er misschien ook meer te besparen... Belangrijkste is dat je je huis kunt verwarmen met een relatief lage watertemperatuur...
als ie standaard zo werkt snap ik wel waarom je maar tot zo'n 50% kunt komen. Maar waarom zit die begrenzing er uberhaubt op of niet in elk geval met (gemakkelijk) instelbare threshold Tinstellingen (ipv 4 en 7).
de buitenunit heeft immers toch voorzieningen (defrost) om ook tot veel lager te kunnen werken.
met de nieuwe gas/elec tarieven is het breakevenpoint (met gas stoken) immers heel veel lager komen te liggen
CV retour is nooit boven de 28 graden geweest en flow van 1,2m3/h, de 4 graden beveiliging heb ik er af laten halen. vandaar dat hij onder de 4 graden ook een COP aangeeftBarryH schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:57:
[...]
Heb ik het goed teruggelezen dat dit bij een CV retourtemperatuur van 30-35 graden is?

vermogen bij -4 was rond de 4 kw hier, en dat was niet genoeg voor onze woning...
owh en prima om de Panasonic hier neer te zetten tov Elga. ik heb de elga niet gemaakt hoor; ga nu toch zelf ook weer opnieuw vergelijken...

[Voor 24% gewijzigd door develdonk op 30-01-2016 15:13]
[Voor 99% gewijzigd door koevlaas2 op 30-01-2016 15:17]
9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
IK heb net mijn panasonic 5kw besteld.
nu maar afwachten wanneer hij binnenkomt

https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-114/
Standaard voor de Pana Mono is 1 1/4" maar er worden ook verlopen toegepast
Zie voor meer info http://www.haustechnikdia...f3e5-von-Panasonic-Geisha daar staat een hele bestellijst.
Zodra ik alle losse onderdelen heb besteld dan post ik hier at GOT ook een booschappenlijstje.
Bedankt, ik probeer uit jouw data af te leiden wat de COP bij mij zal zijn (ELGA zonder temp. beveiliging, overcapaciteit radiatoren. retourtemp tussen 30 en 35 graden). Als ik jouw retour temp. beter weet, kan ik de vergelijking beter maken. het lijkt erop dat jouw retour temp 5-10 graden lager ligt, dus de COP lijn zal wel evenveel verschuiven, wellicht wat minder door de invloed van de defrosts.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:11:
[...]
CV retour is nooit boven de 28 graden geweest en flow van 1,2m3/h, de 4 graden beveiliging heb ik er af laten halen. vandaar dat hij onder de 4 graden ook een COP aangeeft
vermogen bij -4 was rond de 4 kw hier, en dat was niet genoeg voor onze woning...
owh en prima om de Panasonic hier neer te zetten tov Elga. ik heb de elga niet gemaakt hoor; ga nu toch zelf ook weer opnieuw vergelijken...
https://www.wasco.nl/Prod...+lucht-vuilafsch./3671373
Heb je mooi alles in 1
Eventueel ook nog in 1 1/4"te krijgen
Dank voor de grafiek!develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
[afbeelding]
Ik heb de cruciale koude week voor het testen van de Elga verprutst, omdat ik zonodig ook nog het systeemwater moest verversen, en omdat ik vanwege de herrie een halve dag de Elga uit had. Maar voor de rest van die week bij mij de conclusie: het vermogen is bij -2 nog voldoende voor mijn huis (meer dan 2x zo klein als dat van Develdonk). Ik gebruikte op 21-1 (20,8 graaddagen volgens mindergas.nl) 16,1 kWh om het huis op 19 graden te houden (Ta ± 25-28; Tr onbekend). Dat is wel fors meer dan normaal per graaddag. Efficiëntie van de Elga daalt hier aanzienlijk rond de nul graden, en schijnbaar veel minder lineair dan in jouw grafiek. Weinig gelegenheid om bij die temperaturen te optimaliseren echter.
Oei, weet je al hoe je van je koelmiddel afkomt in dat geval? Anders boer je natuurlijk klimaattechnisch behoorlijk achteruit.develdonk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Mijn Elga blijft wel staan. Ik zit op koers richting 1000 kWh voor dit stookseizoen om circa 500 m3 gas te vervangen. Zowel bij jou, mkleinman en mij lijkt de 1:2 stelregel op te gaan: 1m3 gas vervangen door 2 kWh elektriciteit in de Elga.
Ik denk hier over een kleine pelletkachel als backup / aanvulling bij T<0. Die hoeft mogelijk maar een paar dagen per jaar echt te draaien, of voor de gezelligheid.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
ik had eigenlijk gehoopt de R410a te behouden wat in de elga buitenunit zit als ik hem ging afkoppelen. Ik geloof dat de monteur destijd de aanvoer dichtdraaide; vervolgens buitenunit liet opstarten en daarna de retour ook dicht draaide. zo gaat er m.i. geen R410a verloren omdat dan alles in de buitenunit gedrukt wordt? Als dat niet kan denk ik er nog een keer over na want Elga is wel prachtig ding tot nu toe...
Pellet is me te duur; goedkoopste cv pellet is gauw eur 4k...
[Voor 7% gewijzigd door develdonk op 30-01-2016 17:03]
half uurtje later krijg ik een mail van confort-market dat ik nog een WP in mijn winkelmandje heb zitten.
of ik die maar even wil afrekenen.
Begint dus al weer goed. Maandag maar even afwachten.
@Appie Heijn, ging de bestelling bij jouw wel goed?
[Voor 52% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2016 17:51]
Dit topic is gesloten.