Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT

Sinds deze week staat er op de vliering een uit Frankrijk geïmporteerde Panasonic Aquarea DHW (=Domestic Hot Water) PAW-DHWM80ZNT warmtepompboiler aangesloten. Deze warmtepomp-boiler is een wandmodel, heeft Panasonic artikelnummer 477917, EAN-code: 3838942018510, type aanduiding TC 80 ZNT, weegt leeg 58 kg, heeft twee verhittingselementen van 1000 watt, heeft een warmtepomp energieverbruik van maximaal 350 watt en staat bij levering (standaard) ingesteld op een sanitair watertemperatuur van 48ºC.
COPDHW A7/W10-55 = 2,65 (EN 16147)
COPDHW A15/W10-55 = 3,10 (EN 16147)
COPt A15/W10-55 = 4,2 (EN 255-3)
De warmtepomp bevat 540 gram R134a koudemiddel en warmt het 10ºC koude leidingwater op tot 55ºC warm sanitair water in 4 uur en 40 minuten bij een omgevingstemperatuur van 15ºC, de COP is dan 3,10. Het standby electriciteitsverbruik (EN16147) is 19 watt. De 80 liter boilertank is geëmailleerd en voorzien van een magnesium anode (D25 5X340-M8) tegen corrosie. Er kan maximaal 15 meter aanzuigkanaal op worden aangesloten.

In mijn geval is deze er gekomen ter vervanging van een aardgasgeiser. Er is geen aanzuigkanaal op aangesloten en daarmee wordt de lucht van de in 1984 gebouwde en matig geïsoleerde vliering afgekoeld.

De (niet dagelijkse) douchetijd van meer dan 30 minuten moet wat moet worden ingekort bij een boilerwatertemperatuur van 48ºC én ondanks de waterbesparende douchekop. Het verkorten van de douchetijd is op zich niet bezwaarlijk. Het water wordt namelijk heel langzaam steeds een beetje minder warm en dat is op zich een plezierige manier om de douchesessie af te sluiten. We hebben nog niet getest hoe lang het duurt voordat de volgende persoon weer voldoende warm water heeft om te douchen.
Geluid
De Aquarea PAW-DHWM 80-120 ZNT user manual meldt op pagina 7 dat het geluidsvermogen (sound power) 51 dB is en dat de geluidsdruk op 1 meter afstand 39,5 dB is.
54,0 tot 58,5 decibel gemeten, 39,5 dB volgens handleiding
Bij montage van de PAW-DHWM80ZNT zonder acoustische isolatie op een witte zandsteenmuur wordt echter een veel hogere geluidsproductie gemeten met een "Voltcraft 329" decibelmeter op 1 meter afstand. Bij meting aan de voorzijde 54,0 tot 55,0 dB. En bij meting aan de rechterzijde 57,0 tot 58,5 dB. Het klinkt twee etages lager als een oudere flink brommende koelkast. Gelukkig draait de compressor maar een aantal uren per dag, desondanks gaan we kijken of er mogelijkheiden zijn voor akoestische isolatie bijvoorbeeld door trillingsontkoppeling.
51,5 decibel gemeten
Dbgate correcties:
1. Om geluid goed te kunnen meten moet de decibelmeter gejusteerd (gecalibreerd met aanpassing van de afstelling) worden op de temperatuur waar gemeten wordt. Oftewel bij Reichelt.de voor ruim 100 euris een Peaktech 8010 "Schallpegelkalibrator"/"Sound Level Calibrator" aangeschaft, en die samen met de Voltcraft een uur in dezelfde ruimte als de PAW-DHWM80ZNT gelegd. Daarna de decibelmeter bijgesteld en vervolgens werd 51,5 decibel gemeten op 1 meter afstand. Al moet ik zeggen dat die kunststof kap boven op flink resoneert, als er een zak rijst op wordt gelegd neemt het geluid hoorbaar af.
2. In deze opstelling kan het geluid niet naar alle zijdes verspreiden, en hebben die zijdes ook niet 100% geluidsabsorptie vermogen. Oftewel die 39,5 decibel op 1 meter afstand is nooit haalbaar. Wel zou het geluidsniveau denk ik niet hoger mogen zijn dan wat de bron produceert (51 decibel in dit geval).
Magnesium anode D25 5X340-M8
Volgens de handleiding dient de corrosie beschermende Mg anode minimaal iedere 36 maanden nagezien te worden. Wie weet waar een vervangende magnesium anode van het type D25 5X340-M8 te koop is en hoe die anode in deze boiler vervangen kan worden (wat is de vervangingsprocedure)?
Productie - Waar wordt het gemaakt?
Ik gok dat de Panasonic PAW DHW ZNT warmtepompen in Polen geproduceerd worden omdat de 60 x 80 cm houten pallet waarop de Pana warmtepomp boiler geleverd wordt een stempel "PL30-425 HT" (Transport, Przetwórstwo Drewna Jacek Frankowsk, 64 - 140 Włoszakowice, ul. Osady 8) draagt.
Onjuist. Sinds 2011 worden deze warmtepompboilers gemaakt bij Tiki in Servië, volledig adres: Golubinački put 1b, 22300 Stara Pazova, SRBIJA.
Voorraad in Italië
De lokatie van het Europese magazijn voor deze Panasonic warmtepompboilers lijkt zich in Milaan/Italië te bevinden. Het verzendlabel meldt: "Top24, Milano - 1313 - Tel +39 02 5254483, P.F.S". Als ik het telefoonnummer bel volgt er een 6 seconden durende melding in het Italiaans die ik niet kan volgen.

Slecht verpakt

Eén van de teleurstellingen is dat deze boiler beschadigd uit de doos kwam. De schade aan de warmtepompboiler zelf is er ondanks dat de omdoos zelf geen duidelijk zichtbare transportschade heeft opgelopen. Je kunt geen spanband over de doos trekken, dan scheurt de kunststof bovenkap.

De onderkant van de boiler wordt niet volledig warm.

Bij een 80 liter model krijg je er dus minder dan 80 liter warm water uit. Meer details over het waarom de onderkant van deze warmtepompboiler niet warm wordt.

Thermisch verlies circa 1,33 kWh per dag

Bij COP 3 is er dus ongeveer 0,44 kWh per dag nodig om het water op temperatuur te houden. Volgens @Wodan89 vermindert 19 mm Armaflex isolatie deze thermische verliezen van 1,3 naar 0,65 kWh per dag.

[ Voor 51% gewijzigd door cj1 op 16-10-2024 12:20 . Reden: De onderkant van de boiler wordt niet volledig warm ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben ook aan het kijken of iets kan vinden voor het tapwater.
Nu zag ik een Haier ventilatiewp met 200l vat, die zou 40dB produceren maar dan op 2m afstand gemeten :/
Het verbruik is 665W en bij 15 graden luchttoevoer heeft hij 4,5u nodig voor water van 65 graden.
Lastig bij dit formaat is dat je 104kg op z'n plek moet zien te krijgen en de draaglast zal 350kg zijn.
Omdat ik nogal gevoelig ben voor welk geluid dan ook ben ik bang dat het geluid een probleem zal zijn.
Ik lees dat zo'n wp in principe op een afzuiginstallatie aangesloten kan worden waardoor je geen extra afvoer nodig hebt.
Nadeel is dat ik het zeer lage verbruik van m'n Itho dan kwijt ben tenzij ik ze naast elkaar kan gebruiken.
Immers zal de wp niet een hele dag hoeven draaien en is 200l warm water niet snel afgekoeld.
Om het nog efficiënter te maken kan er een paneel op het dak komen, maar dan verdubbelt de prijs |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:33:
[...]

Handige link, ze maken allemaal best veel kabaal zo te zien :/
Akoestisch dempende ventilatiekokers/ventilatiekanalen lijken in combinatie met de warmtepompboilers geen overbodige luxe.

Die Panasonic Aquarea DHW ZNT maakt dan relatief nog weinig lawaai: met 58 dB gemeten is het duidelijk minder dan de 62-63 dB van de meeste andere warmtepompboilers uit de topten.eu warmtepompboiler lijst. Alleen de Heim WPB-300 ECO zit er met 56 dB duidelijk onder.

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 09-11-2015 22:29 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien komt het door de compacte bouw, maar ik heb het toch echt liever zo stil als een moderne airco.
Mijn Daiseikai 8 buitenunit komt niet verder dan 48dB en binnen zelfs maar 20dB.
Als je buiten luistert dan hoor je eigenlijk alleen de luchtverplaatsing, de compressor is doodstil.
Zo'n wpboiler komt ergens in huis, bij mij zou dat in het cvhok zijn op de 1e etage.nabij de slaapkamers.
Gebrom draagt best ver, dat isoleer je nauwelijks weg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
De Panasonic Domestic Hot Water tanks (DHW) warmtepompboilers zijn eigenlijk Sloveense Gorenje warmtepompboilers.

Panasonic PAW-DHWM80ZNT = Gorenje TC80ZNT EAN-code: 3838942939938
Panasonic PAW-DHWM100ZNT = Gorenje TC100ZNT EAN-code: 3838942939945
Panasonic PAW-DHWM120ZNT = Gorenje TC120ZNT EAN-code: 3838942939952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier is het wat beter te begrijpen wat ze zeggen :)
De prijzen zijn wel ok.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-11-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:58:
Hier is het wat beter te begrijpen wat ze zeggen :)
Met Google Chrome en de vertaalfunctie is de Gorenje website zelfs in de Sloveens naar Nederlandse machinevertaling goed te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind de 19W in standby best veel als je nu een Itho ecofan hebt die 2W verbruikt.
Met een gescheiden lucht toe- en afvoer kan het ding uitgeschakeld worden, maar dan is de cop afhankelijk van de lucht temperatuur.
Gebruik je de lucht uit de afzuiging (of de wp in plaats van de centrale afzuiging) dan is het rond 20 graden.

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:17:
Ik vind de 19W in standby best veel als je nu een Itho ecofan hebt die 2W verbruikt.
Ik vind de 19 watt standby verbruik ook hoog. Het werkelijke opgenomen electrisch vermogen heb ik nog niet nagemeten met de wattmeter.

Daarnaast vindt ik de vergelijking met een Itho ecofan niet geschikt. Er komt namelijk geen warm water uit een Itho ecofan, alleen warme lucht.

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Bij nader inzien blijkt deze topten.eu link helemaal niet zo handig.

Bijvoorbeeld de "Europa 323 DK" warmtepompboiler is uiteindelijk een product van Ochsner. In de Europa 323 DK documentatie van Ochsner staat op pagina 30:

Schalldruckpegel: 50,2 dB(A)

Dat is heel wat anders dan de op topten.eu genoemde 61 dB. In de documentatie van Ochsner komt zelfs die waarde van 61 dB helemaal niet voor.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonder aan te geven hoe de geluidsmeting is gedaan heb je er idd weinig aan.
Zo zie je dat sommigen bewust op 2m afstand meten ipv 1m en is het verschil tussen geluidsdruk en volume kennelijk niet duidelijk.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wederom dB-gate.

40dB op 100Hz bevat per hertz meer energie dan 40dB op 1000Hz.
De minder Hertzen op een gelijke dB, de lastiger het geluid te dempen is.

dB(A) metingen filteren dB's weg "omdat mensen ze toch niet horen".
Maar wat nergens in de metingen mee wordt genomen is dat geluid in veel situatie versterkt of verzwakt kan worden.

Zet je een WP omheint met een hoge struiken, dan zul je hem amper horen.
Zet je een WP in een poort tussen twee woningen, dan zal het zo goed als zeker gaan galmen/weerkaatsen en soort van dreunen.

Onze WP staat onder een schuindak van hout en schuin boven een houten trap.
De trap en de het dak zorgen voor een giga klankkast voor de lagere Hertzen (waar deze WP er een boel van produceert). Gevolg was dat de WP, zonder verdere maatregelen, in huis voor een onhoudbare situatie zorgden.
De WP is nu volgeplakt met bitumen anti-dreun materiaal om de lage tonen te dempen.
Daarbij is er een MDF kast om de WP gemaakt en is die kast volgeplakt met 4cm polyester-wol platen.

De situatie is nu "houdbaar", maar zeker(!) niet(!) ideaal.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:36:
Maar wat nergens in de metingen mee wordt genomen is dat geluid in veel situatie versterkt of verzwakt kan worden.
De Gorenje geeft de 39,5 dBA op 1 meter op gemeten in zo'n mooie akoestische meetkamer, oftewel waar de omgeving geen geluid reflecteert maar maximaal absorbeert. Oftewel "Directivity factor Q = 1" in de omrekeningsformule op http://www.sengpielaudio.com/calculator-soundpower.htm.

Inderdaad die Q=1 zal bij niemand voorkomen. Het is eerder een Q = 4 of als het apparaat in de hoek van een ruimte hangt zal Q = 8 de situatie beter benaderen.

Zelfs met een Q = 8, zou de geluidsmeting (sound pressure level) op 1 meter afstand lager uit moeten komen dan wat de bron emitteert (sound power level). In mijn geval is de meting echter 8 dB hoger dan dan wat de bron uitstraalt volgens de specs.

Of begrijp ik er nu helemaal niets van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het kan natuurlijk zijn dat dat je door reflecties of resonantie meer geluid hebt dan in het open veld of in een geluidskamer.
Als ik aan een vliering denk dan zou het dak best nabij de wp kunnen zijn, of er trilt iets mee.
Afhankelijk van de grootte en vorm van een ruimte kunnen bepaalde frequenties een boost krijgen.
Zo geven veel luidsprekers meer laag als je ze dicht bij een muur zet, of in een hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wikipedia: A-weighting

dB(A) is een weging waarbij lage en hoge tonen als "minder belangrijk" worden beschouwd.

Onze WP doet 40dB:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-dba-spl.htm
Als je in die calculator bijv. 100Hz berekend, dan mag je voor de A-weging er 19dB vanaf halen omdat wij het volgens die weging niet horen. Onze WP doet dus op 100Hz 21dB (40-19) of misschien is het wel 40dB (59-19).
Hoe dan ook, er zit energie op een heleboel frequenties voor 40dB in de lucht. Deze energie kan, door interactie met andere materialen, ook weer andere frequenties voorbrengen.

De kans is dus groot dat onze WP op 100Hz 59dB produceert, maar dat door de A-weging er 19dB afgestreept mag worden en dat die 59dB andere frequenties voorbrengt die wij als mens wel beter horen.

Voorbeeld;
Onze WP zou in een betonen hok staan met een matig sluitende deur. Als de deur tijdens WP draaitijd gaat "trillen" in de sponning/kozijn, dan kan de 100Hz 59dB(hoorbaar 40dB) een trillend kozijn geluid van zeg 1kHz op 59dB voorbrengen.

Dat is hoe ik die weging begrijp, maar ik ben geen sound expert O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 25-11-2015 08:03 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Volgens de Sanden brochure kenmerkt de "AquaEco2 Heat" zich door een "sound pressure" van 40 dB(A) op 1 meter.

En die waarde is ongeveer vergelijkbaar met de door Gorenje/Panasonic opgegeven "sound pressure" van 39,5 dB(A) op 1 meter.

Echter de "sound pressure" in de brochure is een waarde die in de praktijk nooit gehaald gaat worden. Die metingen worden namelijk in een speciaal daarvoor ingericht geluidsmeetkamer uitgevoerd waarbij het apparaat vrij in de ruimte hangt en alle wanden maximaal absorberen, kortom alsof het apparaat buiten hangt en zijn geluid in alle richtingen, 360º horizontaal en 360º verticaal, kan verspreiden. Er bestaat zelfs geen bodem bij dat meetresultaat. Anders gezegd een compleet onrealistische waarde die geen eindgebruiker ooit zal meten.

Inmiddels heb ik de decibelmeter bijgesteld (gejusteerd) met een Peaktech 8010) in de ruimte waar gemeten wordt. Zowel de decibelmeter als de "Schallpegelkalibrator" (Sound Level Calibrator) hebben daarvoor eerst een uur in dezelfde ruimte gelegen als waar gemeten wordt, zodat de apparaten de temperatuur en relatieve vochtigheid van die ruimte (waar de warmtepompboiler hangt) aan hebben kunnen nemen. Nu meet ik piekwaardes van circa 51,0 tot 51,5 dB(A). Kortom ongeveer het bronvermogen en dat is misschien best realistisch als je meet zonder aanvoerkanalen aangesloten en meet gericht op de uitblaasopening van de warmtepompboiler.

[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 08-12-2015 22:34 . Reden: belangrijke termen vet gemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

En daarom zeg ik; dB gate.

Er wordt gegoocheld tot en met om er op papier het beste cijfer uit te halen en niemand snapt er meer wat van.
De producenten steken elkaar de loef af en vervolgens zit de eindgebruiker met een herrie machine.
Dit is net zo iets als bij VW en snap echt(!) niet waarom fabrikanten elkaar en de eindgebruiker hiermee voor de gek blijft houden.

Sound Power Level(SWL): 51dB(is niet afstand gebonden)
Sound Pressure Level(SPL): 40dB(is altijd afstand gebonden).

SWL = Power van een speaker
SPL = dB(A)'s op X meter van de Speaker

Oftewel het eerste cijfer is waar het uiteindelijk in de praktijk om gaat. Dit is het voorgebrachte geluid vermogen van het apparaat. Die 51dB SWL is uiteindelijk de energie die in de geluidsgolven zit en dit energie moet je absorberen/blokkeren.

SPL is totaal niet zinnig om in brochures te melden, want het is locatie en afstand afhankelijk.
Onze fluisterstille warmtepomp staat nu ingepakt met gemiddeld 4cm special synthetisch wol platen icm 18mm dikke MDF platen en nog is hij 1,5 verdieping lager te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik geef dit topic maar eens een kick :P
Deze wpboilers verdienen een eigen topic vind ik, want als je al iets vindt dan is dat overal en nergens.
Jammer dat de topten link niet meer wordt geupdate en dat er alleen wpboilers grote inhoud in staan.
Van mij mag het 200l en kleiner zijn, ten eerste vanwege het gebruik door 1 persoon en ten tweede de hanteerbaarheid en het ruimtebeslag.
Deze is eigenlijk al te groot/zwaar met 200l inhoud en 94kg, maar wat een prijs (€1195) :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.zentrumne.de/feinwerk/ebay/img/neu/fw_ex_bw_190l_2.jpg

Als ik naar 150l zoek kom ik bar weinig tegen, maar bijv. wel een split-unit.
Een split-unit heeft het nadeel dat hij bij -5 tot -7 eigenlijk niet meer rendabel is terwijl bovenstaande altijd bruikbaar is.
Ook zit je dan met een Stek installatie en meer leidingen door het huis :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:08
Ik ben toevallig ook aan het rond kijken want deze apparaten zijn erg goedkoop in Frankrijk. Iemand al ervaring met het nieuwe model van panasonic,kan alleen type even niet vinden gaat om een 200a,300a,en 300ae met extra spiraal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen ervaring, maar ik wil die prijzen wel eens zien :)
In Duitsland zie ik dat Ariston betaalbaar is, die heb je van 80 tot 110 liter voor soms <€900.
Als het dan lukt om €500 subsidie te krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:27:
Geen ervaring, maar ik wil die prijzen wel eens zien :)
In Duitsland zie ik dat Ariston betaalbaar is, die heb je van 80 tot 110 liter voor soms <€900.
Als het dan lukt om €500 subsidie te krijgen >:)
Ariston staat niet op de lijst. De prijzen zijn tussen 1060 en 1475 in Frankrijk bij confortmarket ,gaat om panasonic zoals hierboven beschreven, en die staan wel in de lijst

Dat plaatje dat je laat zien, welke is dat?

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 26-05-2016 08:36 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is er een van Feinwerk.de, ze adverteren op Ebay.
Het lijkt een Chinese te zijn die onder diverse labels wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:59:
Dat is er een van Feinwerk.de, ze adverteren op Ebay.
Het lijkt een Chinese te zijn die onder diverse labels wordt aangeboden.
Aha dan houd ik het liever bij bekend merk.
Weet iemand hoe de afzuiging van 200 kuub klinkt / voelt als boiler in bedrijf is en je zuigt binnen lucht af?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:40:
[...]

Akoestisch dempende ventilatiekokers/ventilatiekanalen lijken in combinatie met de warmtepompboilers geen overbodige luxe.

Die Panasonic Aquarea DHW ZNT maakt dan relatief nog weinig lawaai: met 58 dB gemeten is het duidelijk minder dan de 62-63 dB van de meeste andere warmtepompboilers uit de topten.eu warmtepompboiler lijst. Alleen de Heim WPB-300 ECO zit er met 56 dB duidelijk onder.
Hoe bevalt de boiler inmiddels nu je half jaar verder bent?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mext3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11-2024
Die PAW-DHWM200A is wel interessant, zit een extra spiraal in en krijg je ook 500 euro subsidie op. Alleen ben ik bang voor de hoeveelheid geluid.

Level of indoor sound power 3) dB (A) 59/58
3)in accordance with EN12102:2013 (60% fan speed – outside air/40% fan speed – ambient air)

PDF met info kan je hier downloaden: https://dlc.panasonic-eur...g=en-GB&model=PAWDHWM200A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mext3 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:16:
Die PAW-DHWM200A is wel interessant, zit een extra spiraal in en krijg je ook 500 euro subsidie op. Alleen ben ik bang voor de hoeveelheid geluid.

Level of indoor sound power 3) dB (A) 59/58
3)in accordance with EN12102:2013 (60% fan speed – outside air/40% fan speed – ambient air)

PDF met info kan je hier downloaden: https://dlc.panasonic-eur...g=en-GB&model=PAWDHWM200A
Helaas, alleen de 300ae heeft die spiraal. Inderdaad veel geluid, maar wel twee keer zoveel vermogen, dus op halve kracht kan het best meevallen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:42:
[...]Hoe bevalt de boiler inmiddels nu je half jaar verder bent?
De PAW-DHWM80ZNT bevalt matig. Het verkrijgen van reserveondelen om de gescheurde/gedeukte kap te vervangen lijkt onmogelijk. Het geluid blijft luid. Mijn moeder is er aan gewend. Ik slaap soms maar met oordopjes tegen het gebrom.

Qua waterhoeveelheid had ik wellicht een wat groter apparaat moeten kopen. Met die zogenaamde 80 liter van een PAW-DHWM80ZNT kun je echt niet met 2 mensen van douchen bij 55ºC boilertemperatuur zonder extra handelingen op het scherm te verrichten. Waarschijnlijk ook doordat de boiler vaak niet 100% maar bijvoorbeeld slechts 50 of 75% gevuld lijkt te zijn. Het display geeft regelmatig maar 2 of 3 van de 4 indicaties voor de watervoorraad (symbool 18 op pagina 17 van de handleiding).

De anti-legionalla schakeling lijkt te functioneren: soms is het water zo loeiheet dat je er je vingers aan verbrand. Dat verbranden lukt met de van 48º naar 55ºC verhoogde temperatuur nauwelijks.

En eigenlijk houdt ik vooral niet van die re-branding: de Panasonic PAW-DHWM80ZNT is een omgekatte Gorenje DHWM80ZNT.

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 27-05-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 23:09:
[...]

De PAW-DHWM80ZNT bevalt matig. Het verkrijgen van reserveondelen om de gescheurde/gedeukte kap te vervangen lijkt onmogelijk. Het geluid blijft luid. Mijn moeder is er aan gewend. Ik slaap soms maar met oordopjes tegen het gebrom.

Qua waterhoeveelheid had ik wellicht een wat groter apparaat moeten kopen. Met die zogenaamde 80 liter van een PAW-DHWM80ZNT kun je echt niet met 2 mensen van douchen bij 55ºC boilertemperatuur zonder extra handelingen op het scherm te verrichten. Waarschijnlijk ook doordat de boiler vaak niet 100% maar bijvoorbeeld slechts 50 of 75% gevuld lijkt te zijn. Het display geeft regelmatig maar 2 of 3 van de 4 indicaties voor de watervoorraad (symbool 18 op pagina 17 van de handleiding).

De anti-legionalla schakeling lijkt te functioneren: soms is het water zo loeiheet dat je er je vingers aan verbrand. Dat verbranden lukt met de van 48º naar 55ºC verhoogde temperatuur nauwelijks.

En eigenlijk houdt ik vooral niet van die re-branding: de Panasonic PAW-DHWM80ZNT is een omgekatte Gorenje DHWM80ZNT.
Oké klinkt niet zo goed, gaat hem niet worden dus. Bedankt voor info
Waarom gebruik je geen timer om toch te kunnen slapen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
De reserveonderdelen en re-branding zal met iedere Panasonic "domestic hot water appliance" DHW wel hetzelfde zijn.

Ik ben daar heel weinig, dus daarom stoort het geluid mij niet vaak, de timer is daarvoor te veel gedoe. Echter het is wel een goede tip, dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Ik ben mij ook aan het orienteren voor een warmtepompboiler. Deze moet naast onze 20 Solar Frontier zonnepanelen komen.

Wij zitten nu op een gebruik van ca 2300kwh en leggen voor 3400kwh zonnepanelen aan. Het overschot willen wij gebruiken voor een warmtepompboiler (en mogelijkheid tot gezinsuitbreiding). Zit dus nog wat rek in het verbruik.

Nu hebben wij de friese energiepremie gekregen voor 3 maatregelen (dak- en vloerisolatie) en als 3e maatregel willen wij een warmtepompboiler nemen, hierdoor krijgen wij 1200 euro extra subsidie (bij 3 maatregelen).

Nu hebben wij een offerte voor een warmtepomboiler van Fujitsu DSW300+. Deze gaat ons 2200 euro inclusief btw en montage kosten, wij moeten dus daadwerkelijk 1000 euro investeren. Wij zijn met zijn 2en en gebruiken ongeveer 75kuub water, alleen dit gaat in de toekomst wel omhoog als wij kinderen krijgen.

Een andere optie is een zonneboiler.
Mijn vragen:

1) Is een warmtepompboiler een goede investering als het maar 1000 euro kost?
2) Is een warmtepomboiler sowieso een goede investering?
3) Hoeveel herrie maken ze? Hij komt waarschijnlijk op zolder te staan en wij slapen een verdieping lager, gaan wij hem horen?

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 26-07-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben een tijd bezig geweest met onderzoek en zie het toch niet zitten.
Het geluid wordt bij mij lastig omdat hij dicht bij m'n slaapkamer zou komen.
Ook heb ik vrij weinig ruimte voor zo'n grote pil.
Daarbij zou ik eens goed kijken naar de lucht die hij aanzuigt, in de winter wil je liever niet extra verwarmen omdat je wpboiler de lucht in huis gebruikt en afgekoeld weer loost.

Als de Sanistage de afzuiging zou vervangen dan mag je wel uitzoeken wat hij verbruikt als hij alleen ventileert, anders verlies je daar weer energie.omdat een moderne afzuigbox erg zuinig werkt.
Hij kan ook buitenlucht aanzuigen, maar hoe kouder dat is hoe minder het rendement is.
De Sanistage lijkt erg veel op een Midea, het zou goed een rebranded ding kunnen zijn.
Combineren met panelen is mogelijk, je kan hem dan als zonneboiler gebruiken wat voordelen heeft.
Die panelen nemen ruimte in op je dak, vaak zijn ze 2x1m groot en met 300 liter heb je er 2 nodig.
Ik denk dat de Sanistage die hier voor geschikt is duurder zal zijn omdat er een extra spiraal in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees verder ook in de friese energiepremie:
Elektrische warmtepomp (alleen in combinatie met LTV);
Lage temperatuurverwarming (LTV);

Is dan een 3e en 4e maatregel niet aantrekkelijker dan enkel de warmtepomp boiler?.
Als dat kan tesamen met de ISDE subsidie, krijg je al 2300 euro terug op een L/w wp Mitsubishi uit spanje
Voor de LTV aanpassing (kan ook LTV radiatoren zijn) krijg je ook weer friese subsidie
Moet je enkel nog een buffervat bijkopen (en aansluitmaterialen wp/buffervat) voor je tapwater.
Ben je misschien duurder uit, maar wel in 1x klaar.
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen

Edit: ik krijg de PDF niet gelezen van je harde schijf.. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2016 22:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
AUijtdehaag schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:16:
Ik lees verder ook in de friese energiepremie:

Is dan een 3e en 4e maatregel niet aantrekkelijker dan enkel de warmtepomp boiler?.
Als dat kan tesamen met de ISDE subsidie, krijg je al 2300 euro terug op een L/w wp Mitsubishi uit spanje
Voor de LTV aanpassing (kan ook LTV radiatoren zijn) krijg je ook weer friese subsidie
Moet je enkel nog een buffervat bijkopen (en aansluitmaterialen wp/buffervat) voor je tapwater.
Ben je misschien duurder uit, maar wel in 1x klaar.
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen

Edit: ik krijg de PDF niet gelezen van je harde schijf.. ;)
Het gaat om een warmtepompboiler en geen warmtepomp:

Gevelisolatie met een hoge isolatiewaarde (R ≥ 3.5) en/of isolerende gevelpanelen (U ≤ 0,7);
Dakisolatie met een hoge isolatiewaarde (R ≥ 3.5);
Vloerisolatie met een hoge isolatiewaarde (R ≥ 2.5';
Spouwmuurisolatie met een hoge isolatiewaarde (R ≥ 1.3);
HR++ glas (inclusief kozijnen) (U ≤ 1,2 of een spouw ≥ 15 mm.);
Zonneboiler met collector;
Warmtepompboiler;

Deze subsidie van 1200 euro kan ik combineren met de ISDE subsidie van 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Speedy-Andre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:50:
Ik ben een tijd bezig geweest met onderzoek en zie het toch niet zitten.
Het geluid wordt bij mij lastig omdat hij dicht bij m'n slaapkamer zou komen.
Ook heb ik vrij weinig ruimte voor zo'n grote pil.
Daarbij zou ik eens goed kijken naar de lucht die hij aanzuigt, in de winter wil je liever niet extra verwarmen omdat je wpboiler de lucht in huis gebruikt en afgekoeld weer loost.

Als de Sanistage de afzuiging zou vervangen dan mag je wel uitzoeken wat hij verbruikt als hij alleen ventileert, anders verlies je daar weer energie.omdat een moderne afzuigbox erg zuinig werkt.
Hij kan ook buitenlucht aanzuigen, maar hoe kouder dat is hoe minder het rendement is.
De Sanistage lijkt erg veel op een Midea, het zou goed een rebranded ding kunnen zijn.
Combineren met panelen is mogelijk, je kan hem dan als zonneboiler gebruiken wat voordelen heeft.
Die panelen nemen ruimte in op je dak, vaak zijn ze 2x1m groot en met 300 liter heb je er 2 nodig.
Ik denk dat de Sanistage die hier voor geschikt is duurder zal zijn omdat er een extra spiraal in zit.
Ja ik twijfel ook. Vooral omdat er nog maar weinig over bekend is. Geen idee hoeveel herrie hij maakt en het is toch wel een joekel van een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mm Oud maar toch weer actueel..

Iemand nog meer ervaringen met een Wpboiler?
Ik wil er eigenlijk ook 1 gaan kopen om mijn panelen effectief te gaan gebruiken..
Maar ja welke??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:46
reneeke1970 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:20:
[...]

Ariston staat niet op de lijst. De prijzen zijn tussen 1060 en 1475 in Frankrijk bij confortmarket ,gaat om panasonic zoals hierboven beschreven, en die staan wel in de lijst

Dat plaatje dat je laat zien, welke is dat?
Dit is een hele oude kick van dit topic.. Maar ik kom maar niet op de site van confort market...

Als ik mij niet vergis nu €1150,- subsidie zelfs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

@Noord27 De website van Confort market werkt alleen met Internet Explorer.

Verder hier nog een kritische review van warmtepompboilers in het algemeen:
http://www.dwa.nl/wp-cont...-Intech-KS-maart-2014.pdf

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:46
@Jack

Bedankt voor de link. Ga daar eens kritisch mee aan de slag. Aan de ene kant kost een E-boiler geen drol, bij wijze van. Maar door subsidie kost een warmtepompboiler nog minder. En om nu SWW te gaan verwarmen met een COP van 1 (elektrisch) is zonde. Aan de andere kant maakt elke compressor van een warmtepompboiler aardig wat geluid/herrie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Dit dwa artikel van dhr. Rik Altena, gaat de eerste 2 pagina's over ventilatiedebieten en dat de wp-boiler meer ventileert dan de gemiddelde huisbewoners. Dat hebben we anders opgelost: de wp-boiler is in een (grote) zolderruimte opgehangen, aanvoer en afvoer in dezelfde ruimte. Gevolg: er is zolderkoeling.

Om vervolgens met wat NEN 7130 tabellen het rendement onderuit te halen vind ik ook vrij zinloos. Bestaat dan je tijd aan het nameten van de werkelijke COP.

hr-ketel: Meneer Altena, het gas is (echt een keer) op, de hr-ketel werkeloos.

Er wordt potentieel iets meer verwarmd in het gebouw, doordat een klein deel van de warmte nu vertrekt via de zolder. Al zal dat alleen in tussen eind september en half april zijn. In het zomerseizoen is de verwarming hard uitgeschakeld -> geen overventilatie.

Het geluid is nog steeds flink, maar in mijn geval wel acceptabel.

Voor wie een vervangende magnesium anode zoekt voor in de Panasonic/Gorenje warmtepompboilers:

Voor het 80 en 100 liter model draagt die magnesium anode het Panasonic artikelnummer 268069 "Mg Anode D25,5X340-M8". In Servië voor 800 RSD (http://gsd.rs/delovi-za-gorenje/bojleri/580153/). In Duitsland te koop voor EUR 15,55 (https://www.go-part.de/Opferanode-D255x340-M8)

En deze OPFERANODE D25,5X340-M8 (00.0423836) draagt ook hetzelfde 268069 nummer en een prijs van EUR 10,94 inclusief de Duitse BTW. (https://www.produktwelt.d...-5x340-m8-00-0423836.html)

De Panasonic/Gorenje heeft ingebouwde anode stroom monitoring. Zodra er te weinig stroom loopt en de anode vervangen moet worden zal foutmelding E006 op het scherm (en:display) verschijnen. Met dank aan Ksenija Plahuta van Gorenje, d.d. voor de bevestiging dat het niet nodig is om de anodestroom met een multimeter na te meten.

[ Voor 30% gewijzigd door cj1 op 11-07-2017 16:12 . Reden: E006 foutmelding en anode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Ik wil nog wat informatie delen omtrend het energieverbruik van de Gorenje TC80ZNT / Panasonic PAW-DHWM80ZNT warmptepomp boiler

Gemeten met een (Reichelt) KD-306GA was over de periode 24.01.2017 t/m 02.06.2017 het energieverbruik 122,5 kWh.

Recht-toe-recht-aan 5 maanden geëxtrapoleerd naar 12 maanden betekent dit 294 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
cj1 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:11:
Ik wil nog wat informatie delen omtrend het energieverbruik van de Gorenje TC80ZNT / Panasonic PAW-DHWM80ZNT warmptepomp boiler

Gemeten met een (Reichelt) KD-306GA was over de periode 24.01.2017 t/m 02.06.2017 het energieverbruik 122,5 kWh.

Recht-toe-recht-aan 5 maanden geëxtrapoleerd naar 12 maanden betekent dit 294 kWh per jaar.
Over het bestellen heb ik een vraag, de bestelling was dat bij www.confort-market.com hoe is dat verlopen, levertijd, communicatie etc.

Ik zelf kan dit type warmteboiler nog plaatsen op zolder, een 200 liter krijg ik met geen mogelijkheid de spiltrap op.

Het stroom verbruik van je op geef in je laatste reactie dat val eigenlijk reuze mee, wat was in die periode het water verbruik en wat was de gemiddelde temperatuur van de aan gevoerde lucht.

Weet je misschien of het display eenvoudig op een ander plaats te monteren is, de hoogte waar op het display bij mij zou komen is ca 40 cm van de vloer niet direct ideaal maar dat kan niet anders, ook ondervind ik hier later wel wat problemen mee met het eventueel vervangen van de anode.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Met confort-market is de bestelling uiteindelijk matig verlopen, al zal het bij een ander niet beter zijn. Over de levertijd, in mijn geval diende geleverd te worden bij DSV in Lesquin. Echter DSV accepteerde de bestelling niet ondanks dat zowel mijn naam als ook de DSV referentie in het leveradres waren opgenomen. Pas na 3 pogingen om af te leveren, nam Confort Market contact met mij op (ik vermoed de logistieke dienstverlener van hun groothandel ook pas na 3 mislukte afleverpogingen met hen contact heeft opgenomen). Met name de verpakking in karton is geen pluspunt.

Als ergens in het logistieke proces er een ander stuk lading over de volle hoogte wordt ingeprikt, dan is dat nauwelijks te zijn. Een houten plaat of iets dergelijks er om heen is nodig gebleken.

Ik heb tegelijkertijd ook een lucht-water-warmtepomp besteld, daarvan bleek de pomp een storing te geven. Dat werd uiteindelijk na wat aandringen door Confort Market netjes opgelost.

De zoldertemperaturen schommelen aardig mee met de seizoenen. In de zomer warm, in de winter koud. Het waterverbruik is dat van een 1-persoonshuishouden met 1 x per 2 dagen douchen en handmatig afwassen van de vaat.

Ik hoop dat de anode nog lang mee gaat, want daar is bij mij ook geen rekening mee gehouden. Maar goed, mijn hoofd past er nog tussen om van onder af naar het binnenwerk van de warmtepompboiler te kijken, dus die 35 centimeter staaf er uit halen gaat hopelijk net goed.

Het display zit daar ook vrij laag bij de vloer, voor die éné keer per jaar buk ik wel om er op te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Met confort market moet je gewoon rekening houden met de franse slag. Informeren doen ze niet (naast de standaard berichten in de klanten portal). Mijn bestelling staat sinds 14 juli op finalisee maar is pas gisteren of eergisteren op transport gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
cj1 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:50:
Met confort-market is de bestelling uiteindelijk matig verlopen, al zal het bij een ander niet beter zijn. Over de levertijd, in mijn geval diende geleverd te worden bij DSV in Lesquin. Echter DSV accepteerde de bestelling niet ondanks dat zowel mijn naam als ook de DSV referentie in het leveradres waren opgenomen. Pas na 3 pogingen om af te leveren, nam Confort Market contact met mij op (ik vermoed de logistieke dienstverlener van hun groothandel ook pas na 3 mislukte afleverpogingen met hen contact heeft opgenomen). Met name de verpakking in karton is geen pluspunt.

Als ergens in het logistieke proces er een ander stuk lading over de volle hoogte wordt ingeprikt, dan is dat nauwelijks te zijn. Een houten plaat of iets dergelijks er om heen is nodig gebleken.

Ik heb tegelijkertijd ook een lucht-water-warmtepomp besteld, daarvan bleek de pomp een storing te geven. Dat werd uiteindelijk na wat aandringen door Confort Market netjes opgelost.

De zoldertemperaturen schommelen aardig mee met de seizoenen. In de zomer warm, in de winter koud. Het waterverbruik is dat van een 1-persoonshuishouden met 1 x per 2 dagen douchen en handmatig afwassen van de vaat.

Ik hoop dat de anode nog lang mee gaat, want daar is bij mij ook geen rekening mee gehouden. Maar goed, mijn hoofd past er nog tussen om van onder af naar het binnenwerk van de warmtepompboiler te kijken, dus die 35 centimeter staaf er uit halen gaat hopelijk net goed.

Het display zit daar ook vrij laag bij de vloer, voor die éné keer per jaar buk ik wel om er op te kijken.
Kijk dat is info waar ik wat me kan nu wordt de keuze wat makkelijker, ik heb namelijk een bedrijf in Duitsland gevonden die uit eindelijk na aftrek van de subsidie 80 euro duurder is dan Confort-market dan kies ik voor (deutsche) Gründlichkeit.

Confort-Market 1068,00 Boiler + 238,00 verzendkosten
Engelhardt 1299,00 Boiler + 89,00 verzendkosten

https://inverter-klimaanl...waermepumpe-80-liter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Bij 238 euro verzendkosten komt er geen DSV aan te pas. Het heeft mij ongeveer 112 euro aan verzenkosten opgeleverd vanuit Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
cj1 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:05:
Bij 238 euro verzendkosten komt er geen DSV aan te pas. Het heeft mij ongeveer 112 euro aan verzenkosten opgeleverd vanuit Frankrijk.
Begrijp ik hier uit dat je hem naar een depot heb laten sturen en hem daar heb opgehaald ipv naar je huis adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Ik ga hem in Frankrijk niet ophalen. Voor die 6 tientjes ex. BTW kan ik niet naar Frankrijk en terug gaan rijden, dat heb ik DSV laten doen.

Ook in Duitsland heb je hetzelfde issue, dat de logistieke partij de doos **niet** beschadigd, maar de inhoud **wel** beschadigd. Teken daarom bij ontvangst altijd met de toevoeging "onder voorbehoud" en controleer/meldt binnen 24 uur minitieus de inhoud op beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
cj1 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:24:
Ik ga hem in Frankrijk niet ophalen. Voor die 6 tientjes ex. BTW kan ik niet naar Frankrijk en terug gaan rijden, dat heb ik DSV laten doen.

Ook in Duitsland heb je hetzelfde issue, dat de logistieke partij de doos **niet** beschadigd, maar de inhoud **wel** beschadigd. Teken daarom bij ontvangst altijd met de toevoeging "onder voorbehoud" en controleer/meldt binnen 24 uur minitieus de inhoud op beschadigingen.
Dus als je de Panasonic vandaag zou bestellen bij Comfort-market zou hij minder kosten dan de subsidie die je ontvang.

Graag zie ik een uitleg van de bestelwijze tegemoet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
(1) je hebt een bedrijf nodig (2) maak een account aan bij DSV Road (3) vraag bij DSV om een offerte voor een importzending vanaf Lesquin (of iedere andere DSV locatie in Frankrijk met nog lagere importtarieven), én vraag ook om de volledige naam van de DSV contactpersoon ter plaatse (4) bevestig de transportofferte en wacht op het referentienummer (5) bestel bij Confort-Market met aflevering op de DSV locatie ten name van die contactpersoon en jouw DSV referentienummer

*) DSV Road kan iedere andere logistieke dienstverlener zijn die jou als klant wil hebben; DSV Road had 2 jaar terug in ieder geval gunstige tarieven voor een importzending

[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 27-07-2017 18:34 . Reden: DSV = DSV Road ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
cj1 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:29:
(1) je hebt een bedrijf nodig (2) maak een account aan bij DSV Road (3) vraag bij DSV om een offerte voor een importzending vanaf Lesquin (of iedere andere DSV locatie in Frankrijk met nog lagere importtarieven), én vraag ook om de volledige naam van de DSV contactpersoon ter plaatse (4) bevestig de transportofferte en wacht op het referentienummer (5) bestel bij Confort-Market met aflevering op de DSV locatie ten name van die contactpersoon en jouw DSV referentienummer

*) DSV Road kan iedere andere logistieke dienstverlener zijn die jou als klant wil hebben; DSV Road had 2 jaar terug in ieder geval gunstige tarieven voor een importzending
Slim opgelost.

Ik zal dit door sturen naar mijn secretaresse ;)

Edit:

Het transporteren via DSV kost wel eens waar ca 75 euro ex btw maar dan weer alleen voor bedrijven en niet voor particulieren.

Na vraag bij grote landelijke en plaatselijk transportbedrijven in totaal een 10 stuks heeft zeggen en schrijven 1 aanbieding op geleverd en dat was een kwart van de prijs van de boiler 230 euro ex btw

Na alle voor en tegen argumenten naast elkaar te hebben gelegd via marktplaats een Inventum ERD 80 boiler gekocht en aansluitmateriaal besteld bij Toolstation.

[ Voor 35% gewijzigd door wizzopa op 10-08-2017 20:47 . Reden: Aanvulling en voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730207

Wat betreft de Paw-Dhwm 80 znt hoe gaat het bijverwarmen met de elementen eigenlijk?
Eerst met warmtepomp tot 55 graden en hoger met de elementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 730207 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:04:
Wat betreft de Paw-Dhwm 80 znt hoe gaat het bijverwarmen met de elementen eigenlijk?
Misschien kan je via deze link een manual downloaden of in het topic start

https://manualscollection...8641f38b97853ae4da4320b2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:02
cj1 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:11:

In je topic start lees ik:
electriciteitsverbruik (EN16147) is 19 watt.
dat is 19*24=456watt = 0,456kWh per dag * = 166,44kWh per jaar, dat kan toch niet kloppen met een totaal verbruik van 294 kWh per jaar?, misschien een idee om dit een keer na te meten.

Is er een inschatting te maken hoeveel liter warmwater je hebt kunnen tappen met die 294 kWh per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is geen complete meting, verbruik van 5 maanden waarvan een klein deel in de winter.
Omdat een open zolder voor de luchtaanzuiging wordt gebruikt zal de cop vrij constant zijn, maar die is af fabriek al niet denderend :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@Speedy-Andre Vrij klein? Voor de helft van het klimaat zou je 5 weken eerder starten: halfweg januari tot halfweg juli. Anderzijds zijn ook 6 warme weken buiten beschouwing gelaten. Het is niet zo dat er hoogzomer is gemeten.

Waarom zal de COP vrij constant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De cop is afhankelijk van de temperatuur, hou je toevallig bij hoe de temperatuur op zolder verloopt?
Er komt hoe dan ook afgekoelde lucht op de zolder terecht en als je die hergebruikt gaat de cop omlaag.
Het hangt wel af van de draaiuren natuurlijk, een grote wpboiler met 200 liter is zo 4 uur bezig als hij koud start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Lennart_1337 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:44:
dat is 19*24=456watt = 0,456kWh per dag * = 166,44kWh per jaar
In de topic-start lees je: EN16147 = standby energieverbruik = energieverbruik bij het tappen van 0 liter water per jaar.

Waarom kan 128 kWh per jaar voor het opwarmen van warm tapwater van een 1-persoonshuishouden niet kloppen?

Volgens Nibud gaat 1/3 van 46.172 liter = 15.391 liter op aan douchen en baden. Ga die liters maar eens verwarmen van 13ºC kraanwater tot 100ºC met een geïsoleerde snelkoker. Met mijn Bestron ATW1600 heb ik 80,4 Wh gemeten voor 0,75 liter. Komt overeen met 1650 kWh. Naar schatting slechts 40% is nodig voor opwarmen tot 52ºC boilertemperatuur. Komt overeen met 660 kWh per jaar. Met naar schatting een bandbreedte van ±50% voor zuinige en verkwistende huishoudens. Hier schat ik zuinig: 330 kWh bij directe verwarming. Bij een seizoens-COP (SCOP) van 3 is er dan nog 110 kWh aan energie nodig om het waterverbruik te verwarmen.

Om dat op te tellen bij standby energieverbruik klopt niet (want die heeft het water al op temperatuur) maar toch doe ik het: 110 + 166 = 276 kWh per jaar.

Dus zo vreemd vindt ik die 294 kWh per jaar niet, voor een iets minder spaarzaam maar nog steeds onder het Nederlands gemiddelde waterverbruik voor baden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:47:
De cop is afhankelijk van de temperatuur, hou je toevallig bij hoe de temperatuur op zolder verloopt?
Er komt hoe dan ook afgekoelde lucht op de zolder terecht en als je die hergebruikt gaat de cop omlaag.
Het hangt wel af van de draaiuren natuurlijk, een grote wpboiler met 200 liter is zo 4 uur bezig als hij koud start.
Met deze 80 liter duurt het ook uren (schatting: 3 tot 6 uur) voordat een lege boiler weer op temperatuur is. In de winter is het circa 5-7ºC koud op zolder, in de zomer richting de 40ºC warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

cj1 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:04:
[...]

Met deze 80 liter duurt het ook uren (schatting: 3 tot 6 uur) voordat een lege boiler weer op temperatuur is. In de winter is het circa 5-7ºC koud op zolder, in de zomer richting de 40ºC warm.
Op zich wel een interessant gegeven dat de zolder zo ver afkoelt, was dat voorheen minder?
Ik ben ook nog bezig om te zien hoe ik een wpboiler het beste kan inzetten en heb een veel kleinere ruimte waar hij kan komen (3x3m).
Daardoor moet ik de lucht wel naar buiten afvoeren en is het de vraag of de toevoer voldoende is met alleen een raamrooster.
Overigens wil ik hem middels een extra spiraal ook inzetten voor bijverwarming, dan heeft het hele radiator gebeuren in huis nog een beetje nut :9
Ik stook nu met 2 airco's en met name op de 1e is het wel prettig als de badkamer voorverwarmd kan worden.
Voor mij dus een grotere wpboiler die op papier goed scoort (cop van 4 bij 20 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Lennart_1337 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:44:
[...]

[...]

dat is 19*24=456watt = 0,456kWh per dag * = 166,44kWh per jaar, dat kan toch niet kloppen met een totaal verbruik van 294 kWh per jaar?, misschien een idee om dit een keer na te meten.

Is er een inschatting te maken hoeveel liter warmwater je hebt kunnen tappen met die 294 kWh per jaar?
Ik ken de inhoud niet van de EN16147.
Wel weet ik dat de Panasonic PAW-DHWM80ZNT een verbruik heeft van 0,5 Watt uit het stopcontact als deze niks doet. 1x per 2 weken draait het legionella programma, maar dat is niet echt verloren energie. (wel COP=1 voor een gedeelte)

Totaal verbruik van 294 kWh zou niet zo gek klinken ook bij mij. Nu in de zomer met 30°C lucht is de COP beter dan in de winter met 15°C of zelfs -7°C indien ik de lucht rechtstreeks van buiten zou gaan halen.
Anoniem: 730207 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:04:
Eerst tot 55°C met de WP en dan gaat de WP uit en direct over op de elementen.

Heeft iemand al uitgevonden welke temperatuur nu op het display staat? Ik heb de indruk dat de weergegeven temperatuur niet de werkelijke temperatuur is zolang deze niet meer dan 5°C afwijkt van setpoint. En op welke punt(en) wordt de temperatuur gemeten in de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:43:
[...]
EN16147
Wel weet ik dat de Panasonic PAW-DHWM80ZNT een verbruik heeft van 0,5 Watt uit het stopcontact als deze niks doet. 1x per 2 weken draait het legionella programma, maar dat is niet echt verloren energie. (wel COP=1 voor een gedeelte)
Standby EN16147 is bedoeld als meting van energieverbruik standby (0,5 watt) plus een aantal malen in- en uitschakelen van de compressor om de tank op temperatuur te houden, terwijl er geen water wordt getapt. De Pstby is exclusief anti-legionalla verbruik. De standby warmptepompboiler energieverlies test duurt maximaal 48 uur en mag korter duren, maar minimaal 6 aan-uit-schakelingen van de compressor. Dus Pstby bestaat deels uit standby verliezen van de besturingselectronica, deels inefficiëntie in de electronica tijdens gebruikt, en voor een ander deel uit warmteverliezen.

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:02
Dat verduidelijkt het al een stuk, ik wist niet dat isolatie verliezen meegenomen werden, ik dacht dat het echt de aanstuur elektronica was die 19watt gebruikte.

[Knip, stond in het verkeerde topic]

[ Voor 179% gewijzigd door Lennart_1337 op 17-08-2017 13:50 ]

Anoniem: 973249

Hmmm ik zit er ook zwaar aan te denken via confort in Frankrijk een panasonic te bestellen. Kost daar nu 1303eu. Ik zou het via een vriend kunnen spelen die heel veel op Frankrijk rijd. Maar is het zeker dat ik de 1250eu subsidie krijg als ik een apparaat uit Frankrijk importeer, is het Franse aankoopbewijs ook hier geldig, anders kan ik beter via comfortklimaat.nl kopen a 1808eu...min 1250 subsidie is dan ook nog maar 558eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het is gewoon een prima pompje voor 100 euro (na subsidie). Deze 80liter wpb is dus ook zeer betaalbaar voor degenen die nergens tussen zitten met d'r vingers. :) En zeker als bij mij het de wens is het gas de deur uit te schoppen. Ben ik in ieder geval voor een deel van het ge-steel van de overheid af want transport kosten zijn bij 1 of 500 kuub gelijk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb de pana 80l in frankrijk besteld (mooi klein pompje voor een klein prijsje), ook aan deze pomp zal ik sensoren aanbrengen voor metingen water temp in, uit, watt en kwh uitlezen met DaL software . Mocht het zo zijn dat de pomp te veel geluid maakt zal ik een ombouw om de pomp hatseflatsen, de foto's howto zal ik hier delen.

De lucht retour gaat bij mij naar buiten via een te maken opening in het dak beschot, en zal onder de dakpannen geblazen worden. Dat heb je juist gelezen, zonder afvoerpijp. Omdat de lucht niet vochtiger is dan de omgeving lucht :) Dit is gewoon common en wordt vaak gedaan in de bouw.
De lucht in zal bij mij half zolderlucht, half buitenlucht (of geheel). Is de buitenlucht te koud zal de buitenaanvoer afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 19:29

CodeIT

Code IT

Is deze pomp nog te besturen via domotica? In plaats van een programma instellen zou ik dat graag doen op basis van de opbrengst van de zonnepanelen (ivm het veranderen van de salderingsregels). Kan de pomp natuurlijk hard schakelen, maar ik weet niet of dat echt handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
CodeIT schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:45:
Is deze pomp nog te besturen via domotica? In plaats van een programma instellen zou ik dat graag doen op basis van de opbrengst van de zonnepanelen (ivm het veranderen van de salderingsregels). Kan de pomp natuurlijk hard schakelen, maar ik weet niet of dat echt handig is.
Heb geen gebruiksaanwijzing. Zelf zet ik de pomp op timer tussen 09 en 4 uur middags (meestal opbrengst), de pomp gebruikt trouwens maar 250 watt. Ook als je te weinig panelen opbrengst hebt zal de pomp moeten draaien of je moet met koud water willen zitten als je panelen te weinig doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe zit het met de hoeveelheid lucht die hij aanzuigt, is dat minder dan 350m3/uur of instelbaar?
En is hij ingericht om de MV over te nemen?
Het blijft maar knagen hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
... voor die 60 euro na aftrek....,.......Als de pomp het niet goed genoeg doet gaat ie op marktplaats en anders oud ijzer/plastic. :) En 60 euro als je uit wilt eten ....voor 60 euro mag je niet eens naar binnen in een patat zaak. :) :) >:) >:) 8)

aanzuig .... kan je niet een wat groter rooster of een doorvoer naar buiten? Het blijft experimenteren.

En een wpb voor bijverwarming (heb ik ergens gelezen van je) daar is de capaciteit te klein voor, ook de meest grote wpboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Willie Wortel schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

... voor die 60 euro na aftrek....,.......Als de pomp het niet goed genoeg doet gaat ie op marktplaats en anders oud ijzer/plastic. :) En 60 euro als je uit wilt eten ....voor 60 euro mag je niet eens naar binnen in een patat zaak. :) :) >:) >:) 8)

aanzuig .... kan je niet een wat groter rooster of een doorvoer naar buiten? Het blijft experimenteren.

En een wpb voor bijverwarming (heb ik ergens gelezen van je) daar is de capaciteit te klein voor, ook de meest grote wpboiler.
Heb je hem al binnen?
ik zat eerst te denken aan de 200L variant. echter 150kg weegt dat ding leeg...

ik ben zeer benieuwd hoeveel geluid hij maakt. in mijn geval zou hij boven in een vide gemonteerd worden bij een open trap naast de WTW.

omdat ik verwacht dat 120L wat krap is icm een bad wil er een 18kw doorstromer mee in serie zetten. iemand daar al ervaring mee?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Nee ik heb hem nog niet binnen, dat duurt nog wel 2? wkn denk ik.
Ben nu alle koppelingetjes voor de aansluiting aan het verzamelen met korting bonnetjes zeg maar. (scheelt altijd).

Bij teveel geluid is er (voor mij althans) eenvoudig een "bekisting" ommanteling aan te brengen met gipsplaat + 5cm steenwol, volledig afneembaar per element.
Als daar geluid doorkomt vreet ik mijn schoenen op. Nee hoor, ....... vroeger gebruikten we die methode om de motoren van professionele afzuigkappen van restaurants te isoleren voor geluid. Die maken pas geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Heb je hem al binnen?
ik zat eerst te denken aan de 200L variant. echter 150kg weegt dat ding leeg...

ik ben zeer benieuwd hoeveel geluid hij maakt. in mijn geval zou hij boven in een vide gemonteerd worden bij een open trap naast de WTW.

omdat ik verwacht dat 120L wat krap is icm een bad wil er een 18kw doorstromer mee in serie zetten. iemand daar al ervaring mee?
In een andere thread schreef ik al wat hierover. Met een 11.5 kW haal ik met voorverwarmd water van 20 - 25 graden zeker 10 liter per minuut. Of je 18 nodig hebt lijkt me dus de vraag. Wellicht kan je dan beter degene nemen die ik heb, 11.5 - 13 -15 kW wijas, vermogen instelbaar middels dipswitches. Dan kan je terug naar beneden zetten als je het niet nodig hebt en verklein je de kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
De 120L boiler zou over 1,5 week binnen moeten komen. Met 40mm pu isolatie lijkt het me wel zinvol om deze na te isoleren met 19mm zelfklevende amarflex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het goed isoleren van de leidingen niet belangrijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Anoniem: 730207 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 22:26:
Is het goed isoleren van de leidingen niet belangrijker?
Stilstand verlies van de leiding is te verwaarlozen. De boiler verliest volgens spec,'s 29w thermisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil eigenlijk de lucht ven altijd laten draaien ook als de warmtepomp stil staat hoe zou dat het beste kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Heeft iemand misschien een filmpje (of gevonden) van de DHWM in actie? Het gaat me even om het compressor en ventilatorgeluid samen. Voor mijn locatie zou hij namelijk niet veel luider dan een (oude) koelkast mogen zijn, een omkast wordt erggg lastig ivm de ruimte.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
ik heb gisteren de 120L versie van panasonic binnen gekregen. De kunststof kap was bij mij ook gescheurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 730207 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:07:
Ik wil eigenlijk de lucht ven altijd laten draaien ook als de warmtepomp stil staat hoe zou dat het beste kunnen?
De PAW-DHWM 80 ZNT heeft een ventilatie stand, maar dan is het luchtdebiet net zo hoog als tijdens verwarmen.

De PAW-DHWM 80 ZNT is voorzien van een EBMpapst ventilator. De R1G160-AX89-06.
Zeker weet ik het niet, maar de ventilator wordt waarschijnlijk met een 0-10 Volt signaal gestuurd en via een toerental signaal krijgt de warmtepompboiler een terugkoppeling of de ventilator draait.

Met behulp van 2 diodes en een eigen voeding zou een hobbyist de ventilator wel langzamer kunnen laten draaien, of zelfs helemaal vraaggestuurd te maken met een CO2 sensor.

Bedankt voor de mooie technische reactie ! Ik kan de ventilatie stand niet vinden wel de snelheid van de ven.Hoe zou je die dan in moeten instellen?

Gisteren de cv steker er uitgehaald (water loopt door de wisselaar) warmte pomp geeft 55 graden aan dit is ook zo, maar uit de warme kraan (open dicht) komt maar lauw water lang geen 55 graden.Ik raak gewoon mijn warmte kwijt het beland ook niet in de cv kant. Leiding is nog geen 10 meter. Wat kan dit nou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Even het traject nameten. Dan weet je snel genoeg waar je de temperatuur kwijt raakt. In theorie zou dit niet mogen gebeuren echter duurt het wel even voor 10 meter is opgewarmd (30-40 sec). Het kan ook zijn dat ergens koud water wordt bijgemengd, bijvoorbeeld een slechte thermostaatkraan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:52:
ik heb gisteren de 120L versie van panasonic binnen gekregen. De kunststof kap was bij mij ook gescheurd.
Je hebt eventueel via PayPal ook bescherming als de verkoper het probleem niet oplost.
https://www.paypal.com/nl...aypal-safety-and-security

Ik zit met een ander gevalletje. Bij mij is de pomp in zijn geheel niet geleverd, maar de verkoper heeft mij gemaild met de vraag wat ik van de aankoop vind. :) Hoe bont kunnen ze het maken. Ik heb gemeld dat ik niets ontvangen heb maar de verkoper heeft tot nu niet gereageerd op mijn mail.

Ik teken wel een voortgangsmeter. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar daar wordt je niet vrolijk van zeg! Is dat een pomp uit Frankrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Even ter verduidelijking. De schaden aan de kap is mijn eigen fout. Ik heb hem samen met een collega besteld om verzendkosten uit te sparen. ik heb hem een stuk vervoerd per aanhanger. spanbanden over de unit heen is een slecht idee ;).
Verder heb ik hem vandaag pas opgehangen. Omdat mijn woning houtskeletbouw is moest de wand worden versterkt met een 18mm multiplex plaat.

Verder heb ik vandaag gemeten dat ik 160L van 40C nodig heb voor mijn bad. Ik ben wel redelijk benieuwd hoe de uitloop temperatuur van de boiler zich gedraagt. Is dit een lineaire afname?
Ik wil namelijk er een doorstromer als naverwarmer achter schakelen :)

• Willie Wortel
  • Niet online
Anoniem: 730207 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:53:
Maar daar wordt je niet vrolijk van zeg! Is dat een pomp uit Frankrijk?
Ja uit Frankrijk, ga er van uit dat de pomp onderweg van de vrachtwagen is gevallen. >:) In ieder geval, iets klopt er niet. Kijk, kan wel boos worden op Frankrijk maar als deze ondernemer de pomp netjes verzonden heeft ....... Hoop dat hij goed verzekerd is.

• Wodan89
Heeft iemand hier al ervaring met een 3fase doorstromer en is toevallig in het bezit van een ampère tang?

Ik zie dat veel modellen een ingebouwde vermogen begrenzing hebben. Maar verdelen ze de belasting ook altijd netjes over 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb een verzoek tot terugbetaling bij PayPal gedaan voor het niet leveren van een warmtepomp boiler uit Frankrijk. De dozenschuiver reageert werkelijk nergens op.
De soap zal nog wel niet ten einde zijn.

En ik geen geduld? :
Livraison prévue à partir du 13/10/2017 et au plus tard le 21/10/2017.
oftewel:
Levering verwacht van 13/10/2017 en ten laatste 21/10/2017

SOAP Edit2: er zit schot in de zaak, mailtje van een transport bedrijf, morgen komt de pomp. vol verwachting klopt mijn hart. :)

soap Edit3: half negen morgens, ding dong.....uw pakket. Er is in deze super geblunderd door de expeditie bedrijven. Als de verkoper mij vorige week de colli info direct had verstrekt dan was mijn pakket eerder getraceerd. Nu moest de info via PayPal. Ik zit dan altijd met de vraag: waarom?
Heb het pakket nagekeken, geen beschadigingen, claim tot terugbetaling bij PayPal ingetrokken.

[ Voor 74% gewijzigd door Willie Wortel op 01-12-2017 09:43 . Reden: SOAPv3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echt jammer dat je de pomp niet ontvangen heb! Ben je nu nog gemotiveerd om ergens anders een pomp te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Anoniem: 730207 schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:07:
Echt jammer dat je de pomp niet ontvangen heb! Ben je nu nog gemotiveerd om ergens anders een pomp te bestellen?
Ja ik koop de pomp ergens anders. Ik heb allerhande kleine toebehoren gekocht zoals kranen, inlaat combinatie, koppelingen en leiding. Moet alleen mijn geld terug zien te krijgen, even PayPal afwachten.

Hij moet aantonen dat er een pomp naar mij is opgestuurd en dat ik deze ontvangen heb.
Er moet een waterdicht systeem zijn dacht ik zo. Vind het überhaupt vreemd dat een track en trace ontbreekt bij de verzending, ik heb tenslotte 238 euro betaald voor verzending.

En dat er geen teken van leven is bij de verkoper vind ik nog het meest stuitend, dat is geen bedrijfsvoering, kom op zeg.

Zelf zit ik niet te wachten op al dit soort ervaringen, het leven is al complex genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
I am back in business. ... :) En nu dan de pomp aan de muur hatseflatsen en de leidingen aansluiten.

[ Voor 187% gewijzigd door Willie Wortel op 01-12-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:52:
[...]

Ja ik koop de pomp ergens anders. Ik heb allerhande kleine toebehoren gekocht zoals kranen, inlaat combinatie, koppelingen en leiding. Moet alleen mijn geld terug zien te krijgen, even PayPal afwachten.

Hij moet aantonen dat er een pomp naar mij is opgestuurd en dat ik deze ontvangen heb.
Er moet een waterdicht systeem zijn dacht ik zo. Vind het überhaupt vreemd dat een track en trace ontbreekt bij de verzending, ik heb tenslotte 238 euro betaald voor verzending.

En dat er geen teken van leven is bij de verkoper vind ik nog het meest stuitend, dat is geen bedrijfsvoering, kom op zeg.

Zelf zit ik niet te wachten op al dit soort ervaringen, het leven is al complex genoeg.
Als pay pal net zo snel is als creditcard dan duurt het week of drie dat het in behandeling is. Vervolgens word je geld gereserveerd omdat tegen party 8 weken de tijd heeft om te bewijzen dat het bezorgt is.
Track en trace sturen die lui nooit mee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik en meerdere kenissen hebben hem besteld bij Coppack in Engeland. Prima lui, goede communicatie en lage transportkosten. Soms wat levertijd maar verder top!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:51

thido

Tilburg

Carboy54 schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:09:
Ik en meerdere kenissen hebben hem besteld bij Coppack in Engeland. Prima lui, goede communicatie en lage transportkosten. Soms wat levertijd maar verder top!
Bedoel je de PAW-DHWM 80-120 ZNT?
Zie er op de website geen staan...

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nee hebben zelf een Pana. Was algemene ervaring

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:51

thido

Tilburg

Mijn Pana mono komt daar ook vandaan, prima ervaring inderdaad.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1003813

Nou ik heb een vraag en ik zie de warmtepomp door het buffervat niet meer ;-)

Setup: Hewalex PCWU + 300 liter buffervat met 2 warmtewisselaars. De onderste warmtewisselaar wordt gebruikt door een Hewalex zonnecollector set. De Hewalex WP is aangesloten op de circulatie aansluiting op het buffervat. Sofar so good.

In het buffervat is er dus 1 warmtewisselaar over (bovenste spiraal). Daar heb ik dus een CV pellet kachel aan gehangen. Werkt op zich super maar..... De Hewalex WP heeft een schakeling die een keuze maakt voor het goedkoopste alternatief, met andere woorden. Als de buitentemp onder bijv 5 graden duikt, schakelt de WP uit en wordt " het alternatief" ingeschakeld. In dit geval wil ik dus de pellet CV inschakelen. Maar hoe dat nou moet is mij een volledig raadsel. Ik heb een schema van de WP met aansluitmogelijkheden en een schema van de pellet CV met ook de gegevens. Is er iemand die mij kan helpen? Een ouderwetse 3 K gloeispiraal voor in de boiler heb ik er ook bijgekocht. Dat schema en aansluitverhaal is simpel. Maar hoe die pellet CV nou moet opstarten .... Iedereen alvast bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Anoniem: 1003813
Via een thermostaat in het buffervat de pellet-cv starten?
https://uk.rs-online.com/web/p/thermostats/1584442/
Of denk ik te simpel? (het moet geen pendelende pellet-cv worden uiteraard)

Met domoticz, ESPeasy, en een paar DS18b20 temperatuursensoren in het vat, kun je het zelf regelen/programmeren.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10999

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2017 23:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1003813

@AUijtdehaag thx, zoiets zal het worden maar wel wat goedkoper ;-)
Pagina: 1 2 Laatste