Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie

Pagina: 1
Acties:

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12-10 00:05

Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT

Sinds deze week staat er op de vliering een uit Frankrijk geïmporteerde Panasonic Aquarea DHW (=Domestic Hot Water) PAW-DHWM80ZNT warmtepompboiler aangesloten. Deze warmtepomp-boiler is een wandmodel, heeft Panasonic artikelnummer 477917, EAN-code: 3838942018510, type aanduiding TC 80 ZNT, weegt leeg 58 kg, heeft twee verhittingselementen van 1000 watt, heeft een warmtepomp energieverbruik van maximaal 350 watt en staat bij levering (standaard) ingesteld op een sanitair watertemperatuur van 48ºC.
COPDHW A7/W10-55 = 2,65 (EN 16147)
COPDHW A15/W10-55 = 3,10 (EN 16147)
COPt A15/W10-55 = 4,2 (EN 255-3)
De warmtepomp bevat 540 gram R134a koudemiddel en warmt het 10ºC koude leidingwater op tot 55ºC warm sanitair water in 4 uur en 40 minuten bij een omgevingstemperatuur van 15ºC, de COP is dan 3,10. Het standby electriciteitsverbruik (EN16147) is 19 watt. De 80 liter boilertank is geëmailleerd en voorzien van een magnesium anode (D25 5X340-M8) tegen corrosie. Er kan maximaal 15 meter aanzuigkanaal op worden aangesloten.
Zonder aanzuigkanaal
In mijn geval is deze er gekomen ter vervanging van een aardgasgeiser. Er is geen aanzuigkanaal op aangesloten en daarmee wordt de lucht van de in 1984 gebouwde en matig geïsoleerde vliering afgekoeld.

Mijn ervaring
De (niet dagelijkse) douchetijd van meer dan 30 minuten moet wat moet worden ingekort bij een boilerwatertemperatuur van 48ºC én ondanks de waterbesparende douchekop. Het verkorten van de douchetijd is op zich niet bezwaarlijk. Het water wordt namelijk heel langzaam steeds een beetje minder warm en dat is op zich een plezierige manier om de douchesessie af te sluiten. We hebben nog niet getest hoe lang het duurt voordat de volgende persoon weer voldoende warm water heeft om te douchen.
Geluid
De Aquarea PAW-DHWM 80-120 ZNT user manual meldt op pagina 7 dat het geluidsvermogen (sound power) 51 dB is en dat de geluidsdruk op 1 meter afstand 39,5 dB is.
54,0 tot 58,5 decibel gemeten, 39,5 dB volgens handleiding
Bij montage van de PAW-DHWM80ZNT zonder acoustische isolatie op een witte zandsteenmuur wordt echter een veel hogere geluidsproductie gemeten met een "Voltcraft 329" decibelmeter op 1 meter afstand. Bij meting aan de voorzijde 54,0 tot 55,0 dB. En bij meting aan de rechterzijde 57,0 tot 58,5 dB. Het klinkt twee etages lager als een oudere flink brommende koelkast. Gelukkig draait de compressor maar een aantal uren per dag, desondanks gaan we kijken of er mogelijkheiden zijn voor akoestische isolatie bijvoorbeeld door trillingsontkoppeling.
51,5 decibel gemeten
Dbgate correcties:
1. Om geluid goed te kunnen meten moet de decibelmeter gejusteerd (gecalibreerd met aanpassing van de afstelling) worden op de temperatuur waar gemeten wordt. Oftewel bij Reichelt.de voor ruim 100 euris een Peaktech 8010 "Schallpegelkalibrator"/"Sound Level Calibrator" aangeschaft, en die samen met de Voltcraft een uur in dezelfde ruimte als de PAW-DHWM80ZNT gelegd. Daarna de decibelmeter bijgesteld en vervolgens werd 51,5 decibel gemeten op 1 meter afstand. Al moet ik zeggen dat die kunststof kap boven op flink resoneert, als er een zak rijst op wordt gelegd neemt het geluid hoorbaar af.
2. In deze opstelling kan het geluid niet naar alle zijdes verspreiden, en hebben die zijdes ook niet 100% geluidsabsorptie vermogen. Oftewel die 39,5 decibel op 1 meter afstand is nooit haalbaar. Wel zou het geluidsniveau denk ik niet hoger mogen zijn dan wat de bron produceert (51 decibel in dit geval).
Magnesium anode D25 5X340-M8
Volgens de handleiding dient de corrosie beschermende Mg anode minimaal iedere 36 maanden nagezien te worden. Wie weet waar een vervangende magnesium anode van het type D25 5X340-M8 te koop is en hoe die anode in deze boiler vervangen kan worden (wat is de vervangingsprocedure)?
Poolse link?

Ik gok dat de Panasonic PAW DHW ZNT warmtepompen in Polen geproduceerd worden omdat de 60 x 80 cm houten pallet waarop de Pana warmtepomp boiler geleverd wordt een stempel "PL30-425 HT" (Transport, Przetwórstwo Drewna Jacek Frankowsk, 64 - 140 Włoszakowice, ul. Osady 8) draagt. Kan iemand bevestigen dat deze Panasonic DHWM ZNT warmtepompboilers inderdaad in Polen vervaardigd worden?
Voorraad in Italië
De lokatie van het Europese magazijn voor deze Panasonic warmtepompboilers lijkt zich in Milaan/Italië te bevinden. Het verzendlabel meldt: "Top24, Milano - 1313 - Tel +39 02 5254483, P.F.S". Als ik het telefoonnummer bel volgt er een 6 seconden durende melding in het Italiaans die ik niet kan volgen.

Slecht verpakt

Eén van de teleurstellingen is dat deze boiler beschadigd uit de doos kwam. De schade aan de warmtepompboiler zelf is er ondanks dat de omdoos zelf geen duidelijk zichtbare transportschade heeft opgelopen. Oordeel zelf: ziet u transportschade op/aan deze verpakking?
Beschadigd ondanks niet/nauwelijks zichtbare schade aan verpakking
De schade aan de Panasonic is weliswaar cosmetisch en nauwelijks waarneembaar, ze bevindt zich echter wel aan de voorzijde.

De deuk in de metalen behuizing werd namelijk pas opgemerkt toen de warmtepompboiler met 4 schroeven (niet meegeleverd) al aan de muur was opgehangen.

Toen ik later nog eens beter keek, zag ik ook een circa 3 centimeter lang scheurtje in de witte kunststof behuizing:

cj1 wijzigde deze reactie 09-08-2017 18:23 (28%)
Reden: COP A7 en meetmethodiek COP toegevoegd

• cj1
quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:33:
[...]

Handige link, ze maken allemaal best veel kabaal zo te zien :/
Akoestisch dempende ventilatiekokers/ventilatiekanalen lijken in combinatie met de warmtepompboilers geen overbodige luxe.

Die Panasonic Aquarea DHW ZNT maakt dan relatief nog weinig lawaai: met 58 dB gemeten is het duidelijk minder dan de 62-63 dB van de meeste andere warmtepompboilers uit de topten.eu warmtepompboiler lijst. Alleen de Heim WPB-300 ECO zit er met 56 dB duidelijk onder.

cj1 wijzigde deze reactie 09-11-2015 22:29 (5%)

• cj1
De Panasonic Domestic Hot Water tanks (DHW) warmtepompboilers zijn eigenlijk Sloveense Gorenje warmtepompboilers.

Panasonic PAW-DHWM80ZNT = Gorenje TC80ZNT EAN-code: 3838942939938
Panasonic PAW-DHWM100ZNT = Gorenje TC100ZNT EAN-code: 3838942939945
Panasonic PAW-DHWM120ZNT = Gorenje TC120ZNT EAN-code: 3838942939952

• cj1
quote:
Speedy-Andre schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:58:
Hier is het wat beter te begrijpen wat ze zeggen :)
Met Google Chrome en de vertaalfunctie is de Gorenje website zelfs in de Sloveens naar Nederlandse machinevertaling goed te begrijpen.

• cj1
quote:
Speedy-Andre schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:17:
Ik vind de 19W in standby best veel als je nu een Itho ecofan hebt die 2W verbruikt.
Ik vind de 19 watt standby verbruik ook hoog. Het werkelijke opgenomen electrisch vermogen heb ik nog niet nagemeten met de wattmeter.

Daarnaast vindt ik de vergelijking met een Itho ecofan niet geschikt. Er komt namelijk geen warm water uit een Itho ecofan, alleen warme lucht.

• cj1
quote:
Bij nader inzien blijkt deze topten.eu link helemaal niet zo handig.

Bijvoorbeeld de "Europa 323 DK" warmtepompboiler is uiteindelijk een product van Ochsner. In de Europa 323 DK documentatie van Ochsner staat op pagina 30:

Schalldruckpegel: 50,2 dB(A)

Dat is heel wat anders dan de op topten.eu genoemde 61 dB. In de documentatie van Ochsner komt zelfs die waarde van 61 dB helemaal niet voor.

• cj1
quote:
Freemann schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:36:
Maar wat nergens in de metingen mee wordt genomen is dat geluid in veel situatie versterkt of verzwakt kan worden.
De Gorenje geeft de 39,5 dBA op 1 meter op gemeten in zo'n mooie akoestische meetkamer, oftewel waar de omgeving geen geluid reflecteert maar maximaal absorbeert. Oftewel "Directivity factor Q = 1" in de omrekeningsformule op http://www.sengpielaudio.com/calculator-soundpower.htm.

Inderdaad die Q=1 zal bij niemand voorkomen. Het is eerder een Q = 4 of als het apparaat in de hoek van een ruimte hangt zal Q = 8 de situatie beter benaderen.

Zelfs met een Q = 8, zou de geluidsmeting (sound pressure level) op 1 meter afstand lager uit moeten komen dan wat de bron emitteert (sound power level). In mijn geval is de meting echter 8 dB hoger dan dan wat de bron uitstraalt volgens de specs.

Of begrijp ik er nu helemaal niets van :?

• cj1
quote:
Volgens de Sanden brochure kenmerkt de "AquaEco2 Heat" zich door een "sound pressure" van 40 dB(A) op 1 meter.

En die waarde is ongeveer vergelijkbaar met de door Gorenje/Panasonic opgegeven "sound pressure" van 39,5 dB(A) op 1 meter.

Echter de "sound pressure" in de brochure is een waarde die in de praktijk nooit gehaald gaat worden. Die metingen worden namelijk in een speciaal daarvoor ingericht geluidsmeetkamer uitgevoerd waarbij het apparaat vrij in de ruimte hangt en alle wanden maximaal absorberen, kortom alsof het apparaat buiten hangt en zijn geluid in alle richtingen, 360º horizontaal en 360º verticaal, kan verspreiden. Er bestaat zelfs geen bodem bij dat meetresultaat. Anders gezegd een compleet onrealistische waarde die geen eindgebruiker ooit zal meten.

Inmiddels heb ik de decibelmeter bijgesteld (gejusteerd) met een Peaktech 8010) in de ruimte waar gemeten wordt. Zowel de decibelmeter als de "Schallpegelkalibrator" (Sound Level Calibrator) hebben daarvoor eerst een uur in dezelfde ruimte gelegen als waar gemeten wordt, zodat de apparaten de temperatuur en relatieve vochtigheid van die ruimte (waar de warmtepompboiler hangt) aan hebben kunnen nemen. Nu meet ik piekwaardes van circa 51,0 tot 51,5 dB(A). Kortom ongeveer het bronvermogen en dat is misschien best realistisch als je meet zonder aanvoerkanalen aangesloten en meet gericht op de uitblaasopening van de warmtepompboiler.

cj1 wijzigde deze reactie 08-12-2015 22:34 (2%)
Reden: belangrijke termen vet gemaakt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cj1
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:42:
[...]Hoe bevalt de boiler inmiddels nu je half jaar verder bent?
De PAW-DHWM80ZNT bevalt matig. Het verkrijgen van reserveondelen om de gescheurde/gedeukte kap te vervangen lijkt onmogelijk. Het geluid blijft luid. Mijn moeder is er aan gewend. Ik slaap soms maar met oordopjes tegen het gebrom.

Qua waterhoeveelheid had ik wellicht een wat groter apparaat moeten kopen. Met die zogenaamde 80 liter van een PAW-DHWM80ZNT kun je echt niet met 2 mensen van douchen bij 55ºC boilertemperatuur zonder extra handelingen op het scherm te verrichten. Waarschijnlijk ook doordat de boiler vaak niet 100% maar bijvoorbeeld slechts 50 of 75% gevuld lijkt te zijn. Het display geeft regelmatig maar 2 of 3 van de 4 indicaties voor de watervoorraad (symbool 18 op pagina 17 van de handleiding).

De anti-legionalla schakeling lijkt te functioneren: soms is het water zo loeiheet dat je er je vingers aan verbrand. Dat verbranden lukt met de van 48º naar 55ºC verhoogde temperatuur nauwelijks.

En eigenlijk houdt ik vooral niet van die re-branding: de Panasonic PAW-DHWM80ZNT is een omgekatte Gorenje DHWM80ZNT.

cj1 wijzigde deze reactie 27-05-2016 23:11 (5%)

• cj1
De reserveonderdelen en re-branding zal met iedere Panasonic "domestic hot water appliance" DHW wel hetzelfde zijn.

Ik ben daar heel weinig, dus daarom stoort het geluid mij niet vaak, de timer is daarvoor te veel gedoe. Echter het is wel een goede tip, dank daarvoor.

• cj1
quote:
Dit dwa artikel van dhr. Rik Altena, gaat de eerste 2 pagina's over ventilatiedebieten en dat de wp-boiler meer ventileert dan de gemiddelde huisbewoners. Dat hebben we anders opgelost: de wp-boiler is in een (grote) zolderruimte opgehangen, aanvoer en afvoer in dezelfde ruimte. Gevolg: er is zolderkoeling.

Om vervolgens met wat NEN 7130 tabellen het rendement onderuit te halen vind ik ook vrij zinloos. Bestaat dan je tijd aan het nameten van de werkelijke COP.

hr-ketel: Meneer Altena, het gas is (echt een keer) op, de hr-ketel werkeloos.

Er wordt potentieel iets meer verwarmd in het gebouw, doordat een klein deel van de warmte nu vertrekt via de zolder. Al zal dat alleen in tussen eind september en half april zijn. In het zomerseizoen is de verwarming hard uitgeschakeld -> geen overventilatie.

Het geluid is nog steeds flink, maar in mijn geval wel acceptabel.

Voor wie een vervangende magnesium anode zoekt voor in de Panasonic/Gorenje warmtepompboilers:

Voor het 80 en 100 liter model draagt die magnesium anode het Panasonic artikelnummer 268069 "Mg Anode D25,5X340-M8". In Servië voor 800 RSD (http://gsd.rs/delovi-za-gorenje/bojleri/580153/). In Duitsland te koop voor EUR 15,55 (https://www.go-part.de/Opferanode-D255x340-M8)

En deze OPFERANODE D25,5X340-M8 (00.0423836) draagt ook hetzelfde 268069 nummer en een prijs van EUR 10,94 inclusief de Duitse BTW. (https://www.produktwelt.d...-5x340-m8-00-0423836.html)

De Panasonic/Gorenje heeft ingebouwde anode stroom monitoring. Zodra er te weinig stroom loopt en de anode vervangen moet worden zal foutmelding E006 op het scherm (en:display) verschijnen. Met dank aan Ksenija Plahuta van Gorenje, d.d. voor de bevestiging dat het niet nodig is om de anodestroom met een multimeter na te meten.

cj1 wijzigde deze reactie 11-07-2017 16:12 (30%)
Reden: E006 foutmelding en anode

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cj1
Ik wil nog wat informatie delen omtrend het energieverbruik van de Gorenje TC80ZNT / Panasonic PAW-DHWM80ZNT warmptepomp boiler

Gemeten met een (Reichelt) KD-306GA was over de periode 24.01.2017 t/m 02.06.2017 het energieverbruik 122,5 kWh.

Recht-toe-recht-aan 5 maanden geëxtrapoleerd naar 12 maanden betekent dit 294 kWh per jaar.

• cj1
Met confort-market is de bestelling uiteindelijk matig verlopen, al zal het bij een ander niet beter zijn. Over de levertijd, in mijn geval diende geleverd te worden bij DSV in Lesquin. Echter DSV accepteerde de bestelling niet ondanks dat zowel mijn naam als ook de DSV referentie in het leveradres waren opgenomen. Pas na 3 pogingen om af te leveren, nam Confort Market contact met mij op (ik vermoed de logistieke dienstverlener van hun groothandel ook pas na 3 mislukte afleverpogingen met hen contact heeft opgenomen). Met name de verpakking in karton is geen pluspunt.

Als ergens in het logistieke proces er een ander stuk lading over de volle hoogte wordt ingeprikt, dan is dat nauwelijks te zijn. Een houten plaat of iets dergelijks er om heen is nodig gebleken.

Ik heb tegelijkertijd ook een lucht-water-warmtepomp besteld, daarvan bleek de pomp een storing te geven. Dat werd uiteindelijk na wat aandringen door Confort Market netjes opgelost.

De zoldertemperaturen schommelen aardig mee met de seizoenen. In de zomer warm, in de winter koud. Het waterverbruik is dat van een 1-persoonshuishouden met 1 x per 2 dagen douchen en handmatig afwassen van de vaat.

Ik hoop dat de anode nog lang mee gaat, want daar is bij mij ook geen rekening mee gehouden. Maar goed, mijn hoofd past er nog tussen om van onder af naar het binnenwerk van de warmtepompboiler te kijken, dus die 35 centimeter staaf er uit halen gaat hopelijk net goed.

Het display zit daar ook vrij laag bij de vloer, voor die éné keer per jaar buk ik wel om er op te kijken.

• cj1
Bij 238 euro verzendkosten komt er geen DSV aan te pas. Het heeft mij ongeveer 112 euro aan verzenkosten opgeleverd vanuit Frankrijk.

• cj1
Ik ga hem in Frankrijk niet ophalen. Voor die 6 tientjes ex. BTW kan ik niet naar Frankrijk en terug gaan rijden, dat heb ik DSV laten doen.

Ook in Duitsland heb je hetzelfde issue, dat de logistieke partij de doos **niet** beschadigd, maar de inhoud **wel** beschadigd. Teken daarom bij ontvangst altijd met de toevoeging "onder voorbehoud" en controleer/meldt binnen 24 uur minitieus de inhoud op beschadigingen.

• cj1
(1) je hebt een bedrijf nodig (2) maak een account aan bij DSV Road (3) vraag bij DSV om een offerte voor een importzending vanaf Lesquin (of iedere andere DSV locatie in Frankrijk met nog lagere importtarieven), én vraag ook om de volledige naam van de DSV contactpersoon ter plaatse (4) bevestig de transportofferte en wacht op het referentienummer (5) bestel bij Confort-Market met aflevering op de DSV locatie ten name van die contactpersoon en jouw DSV referentienummer

*) DSV Road kan iedere andere logistieke dienstverlener zijn die jou als klant wil hebben; DSV Road had 2 jaar terug in ieder geval gunstige tarieven voor een importzending

cj1 wijzigde deze reactie 27-07-2017 18:34 (15%)
Reden: DSV = DSV Road

• cj1
@Speedy-Andre Vrij klein? Voor de helft van het klimaat zou je 5 weken eerder starten: halfweg januari tot halfweg juli. Anderzijds zijn ook 6 warme weken buiten beschouwing gelaten. Het is niet zo dat er hoogzomer is gemeten.

Waarom zal de COP vrij constant zijn?

• cj1
quote:
Lennart_1337 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:44:
In je topic start lees ik:
dat is 19*24=456watt = 0,456kWh per dag * = 166,44kWh per jaar
In de topic-start lees je: EN16147 = standby energieverbruik = energieverbruik bij het tappen van 0 liter water per jaar.

Waarom kan 128 kWh per jaar voor het opwarmen van warm tapwater van een 1-persoonshuishouden niet kloppen?

Volgens Nibud gaat 1/3 van 46.172 liter = 15.391 liter op aan douchen en baden. Ga die liters maar eens verwarmen van 13ºC kraanwater tot 100ºC met een geïsoleerde snelkoker. Met mijn Bestron ATW1600 heb ik 80,4 Wh gemeten voor 0,75 liter. Komt overeen met 1650 kWh. Naar schatting slechts 40% is nodig voor opwarmen tot 52ºC boilertemperatuur. Komt overeen met 660 kWh per jaar. Met naar schatting een bandbreedte van ±50% voor zuinige en verkwistende huishoudens. Hier schat ik zuinig: 330 kWh bij directe verwarming. Bij een seizoens-COP (SCOP) van 3 is er dan nog 110 kWh aan energie nodig om het waterverbruik te verwarmen.

Om dat op te tellen bij standby energieverbruik klopt niet (want die heeft het water al op temperatuur) maar toch doe ik het: 110 + 166 = 276 kWh per jaar.

Dus zo vreemd vindt ik die 294 kWh per jaar niet, voor een iets minder spaarzaam maar nog steeds onder het Nederlands gemiddelde waterverbruik voor baden.

• cj1
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:47:
De cop is afhankelijk van de temperatuur, hou je toevallig bij hoe de temperatuur op zolder verloopt?
Er komt hoe dan ook afgekoelde lucht op de zolder terecht en als je die hergebruikt gaat de cop omlaag.
Het hangt wel af van de draaiuren natuurlijk, een grote wpboiler met 200 liter is zo 4 uur bezig als hij koud start.
Met deze 80 liter duurt het ook uren (schatting: 3 tot 6 uur) voordat een lege boiler weer op temperatuur is. In de winter is het circa 5-7ºC koud op zolder, in de zomer richting de 40ºC warm.

• cj1
quote:
Dre schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:43:
[...]
EN16147
Wel weet ik dat de Panasonic PAW-DHWM80ZNT een verbruik heeft van 0,5 Watt uit het stopcontact als deze niks doet. 1x per 2 weken draait het legionella programma, maar dat is niet echt verloren energie. (wel COP=1 voor een gedeelte)
Standby EN16147 is bedoeld als meting van energieverbruik standby (0,5 watt) plus een aantal malen in- en uitschakelen van de compressor om de tank op temperatuur te houden, terwijl er geen water wordt getapt. De Pstby is exclusief anti-legionalla verbruik. De standby warmptepompboiler energieverlies test duurt maximaal 48 uur en mag korter duren, maar minimaal 6 aan-uit-schakelingen van de compressor. Dus Pstby bestaat deels uit standby verliezen van de besturingselectronica, deels inefficiëntie in de electronica tijdens gebruikt, en voor een ander deel uit warmteverliezen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True