Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie

Pagina: 1
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:21

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik vind de 19W in standby best veel als je nu een Itho ecofan hebt die 2W verbruikt.
Met een gescheiden lucht toe- en afvoer kan het ding uitgeschakeld worden, maar dan is de cop afhankelijk van de lucht temperatuur.
Gebruik je de lucht uit de afzuiging (of de wp in plaats van de centrale afzuiging) dan is het rond 20 graden.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

En daarom zeg ik; dB gate.

Er wordt gegoocheld tot en met om er op papier het beste cijfer uit te halen en niemand snapt er meer wat van.
De producenten steken elkaar de loef af en vervolgens zit de eindgebruiker met een herrie machine.
Dit is net zo iets als bij VW en snap echt(!) niet waarom fabrikanten elkaar en de eindgebruiker hiermee voor de gek blijft houden.

Sound Power Level(SWL): 51dB(is niet afstand gebonden)
Sound Pressure Level(SPL): 40dB(is altijd afstand gebonden).

SWL = Power van een speaker
SPL = dB(A)'s op X meter van de Speaker

Oftewel het eerste cijfer is waar het uiteindelijk in de praktijk om gaat. Dit is het voorgebrachte geluid vermogen van het apparaat. Die 51dB SWL is uiteindelijk de energie die in de geluidsgolven zit en dit energie moet je absorberen/blokkeren.

SPL is totaal niet zinnig om in brochures te melden, want het is locatie en afstand afhankelijk.
Onze fluisterstille warmtepomp staat nu ingepakt met gemiddeld 4cm special synthetisch wol platen icm 18mm dikke MDF platen en nog is hij 1,5 verdieping lager te horen.

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07-09 17:02

Jack

MHz Matters

@Noord27 De website van Confort market werkt alleen met Internet Explorer.

Verder hier nog een kritische review van warmtepompboilers in het algemeen:
http://www.dwa.nl/wp-cont...-Intech-KS-maart-2014.pdf

[Specs]

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:41
quote:
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Heb je hem al binnen?
ik zat eerst te denken aan de 200L variant. echter 150kg weegt dat ding leeg...

ik ben zeer benieuwd hoeveel geluid hij maakt. in mijn geval zou hij boven in een vide gemonteerd worden bij een open trap naast de WTW.

omdat ik verwacht dat 120L wat krap is icm een bad wil er een 18kw doorstromer mee in serie zetten. iemand daar al ervaring mee?
In een andere thread schreef ik al wat hierover. Met een 11.5 kW haal ik met voorverwarmd water van 20 - 25 graden zeker 10 liter per minuut. Of je 18 nodig hebt lijkt me dus de vraag. Wellicht kan je dan beter degene nemen die ik heb, 11.5 - 13 -15 kW wijas, vermogen instelbaar middels dipswitches. Dan kan je terug naar beneden zetten als je het niet nodig hebt en verklein je de kans op problemen.

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:45
ik heb gisteren de 120L versie van panasonic binnen gekregen. De kunststof kap was bij mij ook gescheurd.

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
j.vis schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:07:
Ik wil eigenlijk de lucht ven altijd laten draaien ook als de warmtepomp stil staat hoe zou dat het beste kunnen?
De PAW-DHWM 80 ZNT heeft een ventilatie stand, maar dan is het luchtdebiet net zo hoog als tijdens verwarmen.

De PAW-DHWM 80 ZNT is voorzien van een EBMpapst ventilator. De R1G160-AX89-06.
Zeker weet ik het niet, maar de ventilator wordt waarschijnlijk met een 0-10 Volt signaal gestuurd en via een toerental signaal krijgt de warmtepompboiler een terugkoppeling of de ventilator draait.

Met behulp van 2 diodes en een eigen voeding zou een hobbyist de ventilator wel langzamer kunnen laten draaien, of zelfs helemaal vraaggestuurd te maken met een CO2 sensor.

• Wodan89
Even ter verduidelijking. De schaden aan de kap is mijn eigen fout. Ik heb hem samen met een collega besteld om verzendkosten uit te sparen. ik heb hem een stuk vervoerd per aanhanger. spanbanden over de unit heen is een slecht idee ;).
Verder heb ik hem vandaag pas opgehangen. Omdat mijn woning houtskeletbouw is moest de wand worden versterkt met een 18mm multiplex plaat.

Verder heb ik vandaag gemeten dat ik 160L van 40C nodig heb voor mijn bad. Ik ben wel redelijk benieuwd hoe de uitloop temperatuur van de boiler zich gedraagt. Is dit een lineaire afname?
Ik wil namelijk er een doorstromer als naverwarmer achter schakelen :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@gatso24
Via een thermostaat in het buffervat de pellet-cv starten?
https://uk.rs-online.com/web/p/thermostats/1584442/
Of denk ik te simpel? (het moet geen pendelende pellet-cv worden uiteraard)

Met domoticz, ESPeasy, en een paar DS18b20 temperatuursensoren in het vat, kun je het zelf regelen/programmeren.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10999

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-12-2017 23:02 (43%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Dit is mijn versie van de warmtepomp boiler bij mij op zolder, volledig geïsoleerd. Met 10 cm glaswol, en omgeven door een flee deken.

De bovenkant waar de pomp is gemonteerd is vrij zinloos om te isoleren tenzij je de pomp nog meer fluisterstil wilt maken. De water warm/koud leidingen zijn ook geïsoleerd al is die niet echt noodzakelijk maar het kost ook niks ook, 0,35 cent de meter.

Een en ander kan nog netter maar bij mij is het de zolder waar we eigenlijk nooit komen.

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
De boiler trilt in zijn geheel niet, het is ook maar een micro pompje, de waterleiding is pak um beet elke 1.5 mtr gebeugeld. Alle inkoop heb ik gedaan bij Hornbach, de inlaatcombinatie bij warmteservice en de kogelkranen bij Karwei met een korting bonnetje.

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• Dre
  • Niet online
@Wodan89
De printplaat kan je er aan de onderkant makkelijk uithalen. Een rubber dopje houdt de printplaat vast. Maak de warmtepompboiler eerst spanningsloos voor je eigen veiligheid. Een weerstand zou je kunnen plaatsen onder de krimpkous aan de onderkant van de printplaat.
In geval van een NTC-weerstand moet je de weerstand parallel aansluiten. De karakteristiek van de sensor ken ik niet.

De printplaat kan je een centimeter of 10 a 15 in hoogte verstellen waardoor je kan bepalen op welke hoogte de temperatuur gemeten wordt. Daarmee kan je ook regelen dat de warmtepompboiler iets eerder begint met verwarmen.

• Wodan89
quote:
Dre schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:15:
@Wodan89
De printplaat kan je er aan de onderkant makkelijk uithalen. Een rubber dopje houdt de printplaat vast. Maak de warmtepompboiler eerst spanningsloos voor je eigen veiligheid. Een weerstand zou je kunnen plaatsen onder de krimpkous aan de onderkant van de printplaat.
In geval van een NTC-weerstand moet je de weerstand parallel aansluiten. De karakteristiek van de sensor ken ik niet.

De printplaat kan je een centimeter of 10 a 15 in hoogte verstellen waardoor je kan bepalen op welke hoogte de temperatuur gemeten wordt. Daarmee kan je ook regelen dat de warmtepompboiler iets eerder begint met verwarmen.
ik heb de sensor 15cm lager geplaatst. lager gaat niet want dan komt de onderste sensor niet meer in de boiler. ik zal nog eens testen hoeveel het scheelt.

morgen even de uitstroom temperatuur meten. vermoedelijk scheelt het wel 20L warm water omdat de boiler nu wel langer door draait.

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 09:53
Wodan89 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:19:
[...]

er was hier een tijd terug ook een poolse WP unit die het zelfde deed?
Volgens mij doel je op de pcwu 2,5kw warmtepomp. In Polen te koop voor zo'n 1000 euro ex transport, krijg je 1600euro subsidie op, Meldcode KA09781. In Nederland is deze te koop bij zonneboilermagazijn.

• Dre
  • Niet online
Aan de Panasonic PAW-DHWM80ZNT heb ik een meting verricht betreffende het opwarmen van een koude boiler en een meting aan de stilstandsverliezen.

Meting koude boiler opwarmen:
  • De start omstandigheden was een koude warmtepompboiler.
  • Start watertemperatuur in de top boiler: 23°C
  • Eind watertemperatuur in de top boiler: 50°C
  • Waterinhoud: 80 liter
  • Theoretisch benodigde energie voor het opwarmen van 80 liter met een deltaT van 27°C: 2,51 kWh
  • Duur opwarmen: 2:55 uur.
  • Temperatuur lucht inlaat: 16°C
  • Temperatuur lucht uitlaat: 8°C
  • Ventilator instelling: 80%
  • Maximum vermogen: 267 Watt
  • Energieverbruik stopcontact: 0,66 kWh
  • De berekende COP komt uit op: 3,8 (=2,51 kWh / 0,66 kWh)
Meting stilstandsverliezen
Na iets minder dan 24 uur tijd daalt de temperatuur van 50°C naar 41°C, zonder tapwater verbruik. In 65 minuten is het water opgewarmt naar 50°C. Het kost 0,33 kWh om dit op te warmen naar 50°C. Vermenigvuldig dit maal 365 en ik kom uit op 120 kWh (=14 Watt) aan stilstandsverliezen.
In theorie zou het opwarmen van 41°C naar 50°C aan energie 0,84 kWh kosten. Hierbij zou de COP 2,5 zijn (=0,84 kWh / 0,33 kWh)

Tot zover mijn meting en berekening. YMMV :)

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 09:53
@sjaakie1645 de boiler vervangt niet de functie van de mechanische ventilatie, maar is hier wel luchtzijdig op aan te sluiten. Dan komt de afvoer van de mv, met een y stuk op de aanvoer voor de wpb. Beste voorbeeld naar mijn mening is @wizzopa in het Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning topic. Even kijken bij zijn foto's.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True