Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.244 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:35

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, vanwege de erg positieve opbrengst van mijn zonnepanelen installatie (juni tot nu toe 4466 kWh) heb ik een investering gedaan in een warmtepomp. Dit is een lucht/lucht warmtepomp. Het is een Daikin Ururu Sarara 5kW (150m3) model FTXZ50N/RXZ50N geworden. Op advies van Zuinigerijder ook bij dezelfde leverancier gekocht en laten installeren. Eerst een aparte stroomgroep laten aanleggen met een werkschakelaar.

De buitenunit staat op het dakterras en de leidingen gaan bijna loodrecht naar de binnenunit via de buitenmuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.pijpelink.nl/IMG_3162.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pijpelink.nl/IMG_3160.JPG

De binnenunit heeft een plaats gekregen boven de tv, dit komt direct op een buitenmuur uit. Scheelt hoop gedoe met gaten boren en binnen wegwerken. Ook de warmte uitgifte van de tv zou nog positief kunnen meewerken dachten de mensen van Climasense.

Afbeeldingslocatie: http://www.pijpelink.nl/IMG_3154.JPG

Nu aan de slag om mijn overschot van 690 kWh weg te werken, de slechte pv opbrengst in December, en de auto (hybrid) wat vaker opladen, dan komt het wel op. (bijna) geen gas meer verbruiken is ook wel lekker. Blijf ik dit keer net boven de 500m3 helaas (nov 2013 tot nu toe) maar volgend jaar ruim er onder. In 2014 zit ik op 319m3 met 0,15m3 per gewogen graaddag.

Greenchoice deze week al gebeld dat ik per 31-12 met hun wil afrekenen. Wel zo praktisch om per kalenderjaar te kunnen werken. Ze stuurden al een afname rekening, maar gaan we per kalenderjaar doen.

Nu nog aan de slag met slim verwarmen en goed inregelen, toch weer heel ander soort warmte met de warmtepomp dan de cv gas verstoker... :)

Wel tevreden met de warmtepomp, installatie was keurig uitgevoerd. :P

[ Voor 5% gewijzigd door peterpijpelink op 13-12-2014 18:00 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Puck! schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:01:
@Speedy-Andre
Ik verwacht wel een overschot (6050 Wp installatie, tweepersoons huishouden, vrijstaand huis uit '98 verbruik vóór besparingsmaatregelen: 5400 kWh :F ). Het PV systeem zou dus ons verbruik zonder enige besparingsmaatregelen moeten afdekken. Elke beparing die we hebben doorgevoerd zou in theorie overschot moeten opleveren. Overigens reden voor mij om over te stappen naar GreenChoice met hun 1000kWh marge regeling. Het wordt voor mij bij GC dus pas echt een overschot als ik > 1000 kWh meer teruglever dan wij verbruiken. Ik kan het geheel van besparingen en opbrengsten PV systeem nog niet goed inschatten. Ik ben ook heel benieuwd wat volgend jaar de eindafrekening zal worden. Ondertussen amuseer ik me met PVoutput en de estimates uit PVGIS en dat gaat (nog) volgens planning.
Bij deze post had ik mijn vraag over de margeregel bedoeld te plaatsen. Is echter (achteraf: niet echt) fout gegaan. Maar zoals de reactie van Eric-pvt aangeeft, is er wel degelijk een relatie Lucht/Lucht en de margeregel van Greenchoice. Dus de reactie van @Speedy- Andre is niet op zijn plaats, temeer daar hij in dit topic (Huis verwarmen met lucht/lucht warmtepomp) zelf ook de relatie legt met de margeregel van Greenchoice.

Wel is het waar dat de margeregel kennelijk nog bestaat en bepaalde teksten elkaar tegen spreken.
Inderdaad goed zoeken/kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
Ik heb de maximum temperatuur van mijn cv water op 40 graden ingesteld omdat ik tot op heden alleen de vloerverwarming aan heb. De radiatoren staan overal dicht.
De simpele aan/uit kamerthermostaat staat nu op advies van de installateur dag en nacht op 19,5 graden.
Daarnaast heb ik 5300 wp aan zonnepanelen waaraan ik na saldering 1375 kWh overhoud. In de woonkamer heb ik een airco, verbruik 1605 W, cop 3.6. (oorspronkelijk aangeschaft om te koelen). Zoals ik al eerder in dit topic heb gelezen is het gebruik van de airco om te verwarmen bij de huidige temperaturen nog zeker interessant.
Als ik mijn airco bijvoorbeeld 's avonds voor wat extra warmte instel op 20/21 graden, dan komt er voor mijn vloerverwarming volgens mij geen warmtevraag. Dus koelt de vloer af. Wat is nu wijsheid om mee te verwarmen? Kan een combinatie vloerverwarming en airco en welke instellingen zijn dan slim, zowel kamerthermostaat cv (vloerverwarming), thermostaat airco?
Is extra bijverwarmen met de airco voor een bepaalde maximumduur aan te raden om te voorkomen dat de vloerverwarming (gehele begane grond, incl. badkamer) te ver afkoelt en het comfort afneemt en bovendien de cv extra moet stoken (meer gasverbruik) om de temperatuur van de vloer weer op de gewenste temperatuur te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door special roof op 13-12-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:33:
Om definitief mijn gasaansluiting de deur uit te krijgen het volgende aan het onderzoeken.
Eens kijken hoever dit is te combineren met mijn al bestaande installatie:
[afbeelding]
zoiets zoek ik ook, alleen, de kosten zijn wat hoog.

ik hoop dit in fase te kunnen doen, beginnen met de cv, dan warm water, en dan luchtverwarming.
ander topic gaat daarover l/w forum over de elga etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

special roof schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:47:
Ik heb de maximum temperatuur van mijn cv water op 40 graden ingesteld omdat ik tot op heden alleen de vloerverwarming aan heb. De radiatoren staan overal dicht.
De simpele aan/uit kamerthermostaat staat nu op advies van de installateur dag en nacht op 19,5 graden.
Daarnaast heb ik 5300 wp aan zonnepanelen waaraan ik na saldering 1375 kWh overhoud. In de woonkamer heb ik een airco, verbruik 1605 W, cop 3.6. (oorspronkelijk aangeschaft om te koelen). Zoals ik al eerder in dit topic heb gelezen is het gebruik van de airco om te verwarmen bij de huidige temperaturen nog zeker interessant.
Als ik mijn airco bijvoorbeeld 's avonds voor wat extra warmte instel op 20/21 graden, dan komt er voor mijn vloerverwarming volgens mij geen warmtevraag. Dus koelt de vloer af. Wat is nu wijsheid om mee te verwarmen? Kan een combinatie vloerverwarming en airco en welke instellingen zijn dan slim, zowel kamerthermostaat cv (vloerverwarming), thermostaat airco?
Is extra bijverwarmen met de airco voor een bepaalde maximumduur aan te raden om te voorkomen dat de vloerverwarming (gehele begane grond, incl. badkamer) te ver afkoelt en het comfort afneemt en bovendien de cv extra moet stoken (meer gasverbruik) om de temperatuur van de vloer weer op de gewenste temperatuur te krijgen?
Dit probleem had ik ook met mijn pelletkachel, je hebt 2 optie's.

De cv via een programma af en toe naar bijv 25 graden laten stoken voor een uurtje zodat de vloer weer bij warmt.
Of als je thermostaat de optie openhaard heeft hem daar op zetten, maar beide kosten je gas.

Ik heb het opgelost met een lucht / water warmtepomp die de vloer warmt geregeld door een sensor in de vloer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
special roof schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:03:
[...]

Bij deze post had ik mijn vraag over de margeregel bedoeld te plaatsen. Is echter (achteraf: niet echt) fout gegaan. Maar zoals de reactie van Eric-pvt aangeeft, is er wel degelijk een relatie Lucht/Lucht en de margeregel van Greenchoice. Dus de reactie van @Speedy- Andre is niet op zijn plaats, temeer daar hij in dit topic zelf ook de relatie legt met de margeregel van Greenchoice.
Ik ben benieuwd waar ik dat heb gedaan, dat de margeregel voordelig kan zijn zal ik niet ontkennen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
Speedy-Andre schreef op zondag 14 december 2014 @ 04:12:
[...]

Ik ben benieuwd waar ik dat heb gedaan, dat de margeregel voordelig kan zijn zal ik niet ontkennen :P
Sorry, het was bij dit onderwerp de post van @Puck!

Blijft overeind dat de relatie er wel degelijk is en daarover zijn we het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
peterpijpelink schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:43:
Hallo, vanwege de erg positieve opbrengst van mijn zonnepanelen installatie (juni tot nu toe 4466 kWh) heb ik een investering gedaan in een warmtepomp. Dit is een lucht/lucht warmtepomp. Het is een Daikin Ururu Sarara 5kW (150m3) model FTXZ50N/RXZ50N geworden. Op advies van Zuinigerijder ook bij dezelfde leverancier gekocht en laten installeren. Eerst een aparte stroomgroep laten aanleggen met een werkschakelaar.
Met een gasverbruik van 500 m3 uiteindelijk het grotere model gekozen. Hiermee heb je ruimschoots capaciteit denk ik.
De buitenunit staat op het dakterras en de leidingen gaan bijna loodrecht naar de binnenunit via de buitenmuur.

[afbeelding]
Ziet er strak uit.
Aha, ziet eruit als een afdak van zonnepanelen. Klopt dat?
De binnenunit heeft een plaats gekregen boven de tv, dit komt direct op een buitenmuur uit. Scheelt hoop gedoe met gaten boren en binnen wegwerken. Ook de warmte uitgifte van de tv zou nog positief kunnen meewerken dachten de mensen van Climasense.

[afbeelding]
De Daikin zuigt de lucht inderdaad vanuit beneden aan en blaast deze weer aan de voorkant uit. Dus zuigt inderdaad de warmte achter de TV weg dan.
Nu aan de slag om mijn overschot van 690 kWh weg te werken, de slechte pv opbrengst in December, en de auto (hybrid) wat vaker opladen, dan komt het wel op. (bijna) geen gas meer verbruiken is ook wel lekker. Blijf ik dit keer net boven de 500m3 helaas (nov 2013 tot nu toe) maar volgend jaar ruim er onder. In 2014 zit ik op 319m3 met 0,15m3 per gewogen graaddag.

Greenchoice deze week al gebeld dat ik per 31-12 met hun wil afrekenen. Wel zo praktisch om per kalenderjaar te kunnen werken. Ze stuurden al een afname rekening, maar gaan we per kalenderjaar doen.

Nu nog aan de slag met slim verwarmen en goed inregelen, toch weer heel ander soort warmte met de warmtepomp dan de cv gas verstoker... :)

Wel tevreden met de warmtepomp, installatie was keurig uitgevoerd. :P
Ikzelf heb de airflow horizontaal op een vaste stand gezet (schuin) zodat de lucht naar woonkamer, bijkamer en aangrenzende keuken gestuurd wordt. De verticale airflow heb ik ook op een vaste stand gezet, want de breeze functie vond ik minder prettig. Daarnaast de ventilator op automatisch gezet.

In het begin is het even wennen aan het toch aanwezige geluid. In de fluisterstand heb je daar weinig last van, maar dan warmt de ruimte niet zo gelijkmatig op. Maar de ventilator staat nu continue op automatisch, went snel. Maar is wel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 21:02
Heren, heren, mea culpa ik heb inderdaad de margeregel genoemd in dit topic. Ik heb dit gedaan om de definitie van overschot van ons pv systeem in onze (GC) situatie te verduidelijken naar aanleiding van de vraag of er sprake was van overschot.

@special roof, onze situatie is min of meer gelijk aan die van jouw, beneden verdieping en badkamer voorzien van vloerverwarming. Op de drie slaapkamers hangen radiatoren met thermostaatkranen. Wij gebruiken nu (als experiment) de airco om overdag te verwarmen, 's nachts laten we echter de vloerverwarming het over nemen op 17,6 graden. Voordeel de vloerverwarming staat niet voor langere tijd stil en de badkamer is 's ochtends warm. Daarnaast koelt de natuurstenen vloer maar langzaam overdag af, zodat er niet echt sprake is van een ijskoude vloer. Gezien de open trap belandt er voldoende warmte van de airco op de eerste verdieping (en badkamer) om het ' s avonds comfortabel te hebben. Bovendien zijn de buitentemperaturen overdag niet te laag i.v.m. verbruik/efficiency van de Airco. Gezien onze airco een lagere copwaarde heeft dan de in dit topic genoemde copwaardes is voor ons de grens 0 graden om de airco voor verwarming in te zetten. Let wel dit is allemaal natte vinger werk en niet onderbouwd met cijfers.

Ons GC contract is in gegaan in augustus dus het resultaat van dit experiment kan ik pas in augustus 2015 op de eindafrekening mededelen. Ik ben overigens wel blij dat de marge regel er nog staat :) . Daarnaast wil ik ook nog vermelden dat comfortabel natuurlijk een subjectief begrip is.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
special roof schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:47:
Je kunt overwegen om de vloerverwarming op de begane grond uit te zetten als dat kan en alleen de vloerverwarming van de badkamer regelen met de CV, via de klokthermostaat van de CV. De vraag is of de airco ook een automatische ontdooistand heeft, anders zal het bij temperaturen rond het nul snel afgelopen zijn met verwarmen via de airco. Bij mij ontdooit de airco bij deze temperaturen net boven nul ook enkele malen per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog heel even dan, ik had het destijds over een overschot gebruiken als het er is, niet de margeregel >:)
Ik probeer te berekenen in hoeverre ik voordeel ga halen uit een L/L Wp.
Het gaat om een tussenwoning met 1 verdieping en een plat dak met totaal 100m2 vloeroppervlak (1990).
Er zit een standaard cv in en geen vloerverwarming, de cv aanpassen naar LT lijkt me nogal kostbaar.
Op dit moment heb ik geen overschot, dus een airco moet het liefst goedkoper werken dan de cv.
Ik ben het vaakst beneden dus daar plaats ik de airco, de warmte kan via de trap omhoog.
Op ZZO heb ik 6m glas van 1,6m hoog, tot 15u heb ik daar warmte van de zon.
Dit is de kant waar ik de buitenunit wil plaatsen (in de tuin onder een afdakje).
Als er genoeg spaargeld overblijft wil ik in de slaapkamer ook een airco, die is vooral om te koelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 30-08 00:03
@Peter, met wat voor buis hebben ze de leidingen afgewerkt, ziet er niet uit als normale airco afwerking. Ze hebben het hier met de standaard airco afwerking geprobeerd, maar die is te klein, volgens mij omdat er een luchtbuis voor de ventilatie bij in moet. Nu hangen de leidingen gewoon in de buitenlucht wat ook wel goed gaat, maar mooi is anders, dus dan wil ik nog anders hebben.

Ik ben benieuwd naar de instellingen van andere Daikin Ururu gebruikers. De auto-stand lijkt wel te doen wat ik verwacht, hoewel je hem dan wel even met rust moet laten. Ik de stille modus lijkt hij helemaal niks te doen, de fan lijkt helemaal uit te gaan en er komt weinig/geen warmte van de binnenunit.

Ik heb de horizontale uitblaasstand ook vast staan en de verticale in de hoogste stand, zo blaas ik langs het dak door 9 meter kamer, spreiding van de warmte is dan prima. Wel altijd wat blaasgeluid op de achtergrond in de auto modus als er verder geen geluid is, maar zogauw er iets van TV of radio aan is merk je daar niks van.

Off-topic: @Peter Mooi solarafdak! Als ik niet nog 72 m2 plat dak over had zou ik het ook overwegen, want de Daikin fikt naar verwachting wel wat meer af dan het overschot op de huidige 9 panelen, dus er zal wel uitbreiding gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@peterpijpeling.

Mij is verteld door de installateur om bv geen tv onder de airco te zetten ivm problemen met de airco.Laatst heb ik bv meegemaakt dat er op het werk uit de sleuven van de airco een flinke waterstraal kwam.Oorzaak onbekend,maar toen ik dat zag was ik persoonlijk wel blij.Moet er niet aan denken dat er door wat dan ook ,zo vocht tegen en in de tv kan lopen,met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ZuinigeRijder schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:57:
[...]

Met een gasverbruik van 500 m3 uiteindelijk het grotere model gekozen. Hiermee heb je ruimschoots capaciteit denk ik.

Denk ik ook, tussen maart en oktober gebruik ik geen cv. Dan doen de 2 sonarpanels alles voor douche en zo.

[...]

Ziet er strak uit.

[...]

Aha, ziet eruit als een afdak van zonnepanelen. Klopt dat?

[...]

De Daikin zuigt de lucht inderdaad vanuit beneden aan en blaast deze weer aan de voorkant uit. Dus zuigt inderdaad de warmte achter de TV weg dan.

[...]

Ikzelf heb de airflow horizontaal op een vaste stand gezet (schuin) zodat de lucht naar woonkamer, bijkamer en aangrenzende keuken gestuurd wordt. De verticale airflow heb ik ook op een vaste stand gezet, want de breeze functie vond ik minder prettig. Daarnaast de ventilator op automatisch gezet.

In het begin is het even wennen aan het toch aanwezige geluid. In de fluisterstand heb je daar weinig last van, maar dan warmt de ruimte niet zo gelijkmatig op. Maar de ventilator staat nu continue op automatisch, went snel. Maar is wel persoonlijk.
Klopt, sinds vandaag ook de unit op automatisch en heating gezet. Volume geluid is minder en ruimte warmte geleidelijker op. Nog paar dagen aankijken hoe gaat. Vandaag bij bezoek ook niemand horen klagen, in tegendeel zelfs :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

robhuls schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:56:
@Peter, met wat voor buis hebben ze de leidingen afgewerkt, ziet er niet uit als normale airco afwerking. Ze hebben het hier met de standaard airco afwerking geprobeerd, maar die is te klein, volgens mij omdat er een luchtbuis voor de ventilatie bij in moet. Nu hangen de leidingen gewoon in de buitenlucht wat ook wel goed gaat, maar mooi is anders, dus dan wil ik nog anders hebben.

Geen idee, ik zou als ik jouw was eens bellen met climasense, die hadden deze buis speciaal mee omdat de standaard maat inderdaad niet breed/groot genoeg was. Dit is mooi afgewerkt zo.

Ik ben benieuwd naar de instellingen van andere Daikin Ururu gebruikers. De auto-stand lijkt wel te doen wat ik verwacht, hoewel je hem dan wel even met rust moet laten. Ik de stille modus lijkt hij helemaal niks te doen, de fan lijkt helemaal uit te gaan en er komt weinig/geen warmte van de binnenunit.

Ik heb de horizontale uitblaasstand ook vast staan en de verticale in de hoogste stand, zo blaas ik langs het dak door 9 meter kamer, spreiding van de warmte is dan prima. Wel altijd wat blaasgeluid op de achtergrond in de auto modus als er verder geen geluid is, maar zogauw er iets van TV of radio aan is merk je daar niks van.
Klopt, het geluid valt wel mee als je op automatisch zet. Die eco stand doet niets qua geluid maar ook niet qua warmte! Dus automatisch voor nu is voldoende..

Off-topic: @Peter Mooi solarafdak! Als ik niet nog 72 m2 plat dak over had zou ik het ook overwegen, want de Daikin fikt naar verwachting wel wat meer af dan het overschot op de huidige 9 panelen, dus er zal wel uitbreiding gaan komen.
Het zijn inderdaad 6 panelen, onderdeel van totaal 25 panelen. Dit zijn BenQ (http://www.sunnshop.nl/zonnepanelen/benq/benq-sunforte-pm096b00.html) panelen met een hoog rendement/vermogen van 320 Wp. Totaal dus 8.13 kWp. Werkt uitstekend goed. Doel is om zoveel mogelijk te doen met oa verwarmen door warmtepomp en opladen auto naast normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Verwijderd schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:39:
@peterpijpelink.

Mij is verteld door de installateur om bv geen tv onder de airco te zetten ivm problemen met de airco.Laatst heb ik bv meegemaakt dat er op het werk uit de sleuven van de airco een flinke waterstraal kwam.Oorzaak onbekend,maar toen ik dat zag was ik persoonlijk wel blij.Moet er niet aan denken dat er door wat dan ook ,zo vocht tegen en in de tv kan lopen,met alle gevolgen van dien.
Ja klopt, je hebt ook een punt hiermee, echter andere locatie is er niet en het moet maar. Nu is het wel zo dat het gehele airo systeem in feite een gesloten systeem is. Dus enige vorm die ik kan bedenken is koelwater bij airco koelen gebruik, en hiervoor zit een afvoer welke buiten uitkomt. Aan de voor of onderkant kan in principe geen vocht vrijkomen.

Lijkt mij dat je nooit blij gaat worden van waterstraal uit je airco toestel... of het nu condens of iets anders is, op je tv op op je witte muur is beiden niet ideaal te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:56:
Mijn leidingen zijn ook netjes weggewerkt door ClimaSense, waar de luchtbuis ook doorheen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/1559256_559412450855577_2558948662946465543_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10443042_559412437522245_3844333445545806819_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10407558_559412470855575_6333857492370365668_n.jpg?oh=1ae22eefdadb924228d0e916778e78de&oe=54FB0A38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar de plons water die er uit het binnendeel kan komen, dat is wel een reëele werkelijkheid bij aircobedrijf.

Meestal is dat iets van een 5/8 pijpje, en dat kan na verloop van tijd behoorlijk dichtslibben. Niet alleen dooie vliegen, stof en ander spul, maar met water erin kun je ook nog microbiële slijmvorming krijgen die het zaakje verstopt. Niet onverstandig om periodiek er eens een waterzuiger (desnoods perslucht, de goede kant op :+ ) opzetten om de goede afstroming te checken.

Ondanks dat men de montage op de getoonde foto's mooi vindt, heb ik er wel koeltechnische bedenkingen bij (dus niet waar het WP-bedrijf betreft maar als airconditioner). Het is een soort 'tuinslangsimplisme', je legt het neer zoals het uitkomt...

En dan doel ik met name de olie terugvoer ingeval de buitenunit hoger staat dan de binnenunit. In koelbedrijf is er dan een zeer gerede kans dat het grootste deel van de smeerolie van de compressor uiteindelijk in de binnenunit blijft hangen.

Bij een juist toepassen van goed koeltechnisch vakmanschap, houdt men hier rekening mee door A: voldoende smeerolie extra toe te voegen om het niet te vermijden 'ijzeren verlies' in de verdamper te compenseren (ook al gebruik je een olieafscheider), en B: een juiste leidingloop met waar nodig een zogenaamde oliezak of oliebocht:

Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/016164/files/005785953/heldon-11-8-oliebocht-180.jpg

Het werkingprincipe is dat de zuigaansluiting van de binnenunit over het horizontale vlak binnenkomt. Meekomende olie zal in de bocht bezinken. Maar door de gasstroom zal er een werveling ontstaan die de olie verneveld en via de verticale uitgang naar de compressor terug voert. Indien noodzakelijk kan de verticale leiding ook een maat kleiner uitgevoerd worden waardoor de gassnelheid toeneemt, en de olie gemakkelijker mee terug naar de compressor gevoerd wordt.

Hier nog even aan de hand van de foto's:

Zeer lange verticale leiding, geen oliebocht toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/1559256_559412450855577_2558948662946465543_o.jpg
Oliebocht moet direct na uitkomst op de gevel toegepast worden, dan verticaal tot het hoogste punt, en vandaar op afschot naar de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10443042_559412437522245_3844333445545806819_o.jpg
En nog een keer die fout, het leidingdeel links van de hoek blijft olie vasthouden omdat de aanzuiging van de compressor rechts veel hoger zit. Het lange leidingdeel links had beter vier bakstenen hoger moeten zitten om een goede olieafloop naar de compressor te bewerkstelligen.

En natuurlijk niemand die gaat reclameren, zolang het draait genieten we van het voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
@ZuinigeRijder, wat is de maat van die buis, is dat normale 80x60 buis?

Als dat zo is dan heb ik ook wel een idee wat de truck is, namelijk alle buizen in de 80 richting naast elkaar zetten i.p.v. ze te bundelen. Althans, dat concludeer ik uit de laatste foto van de aansluiting van de leidingen op de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 01:59:
....

Ondanks dat men de montage op de getoonde foto's mooi vindt, heb ik er wel koeltechnische bedenkingen bij (dus niet waar het WP-bedrijf betreft maar als airconditioner). Het is een soort 'tuinslangsimplisme', je legt het neer zoals het uitkomt...

En dan doel ik met name de olie terugvoer ingeval de buitenunit hoger staat dan de binnenunit. In koelbedrijf is er dan een zeer gerede kans dat het grootste deel van de smeerolie van de compressor uiteindelijk in de binnenunit blijft hangen.

[afbeelding]

Het werkingprincipe is dat de zuigaansluiting van de binnenunit over het horizontale vlak binnenkomt. Meekomende olie zal in de bocht bezinken. Maar door de gasstroom zal er een werveling ontstaan die de olie verneveld en via de verticale uitgang naar de compressor terug voert. Indien noodzakelijk kan de verticale leiding ook een maat kleiner uitgevoerd worden waardoor de gassnelheid toeneemt, en de olie gemakkelijker mee terug naar de compressor gevoerd wordt.

Hier nog even aan de hand van de foto's:

[afbeelding]
Zeer lange verticale leiding, geen oliebocht toegepast.

[afbeelding]
Oliebocht moet direct na uitkomst op de gevel toegepast worden, dan verticaal tot het hoogste punt, en vandaar op afschot naar de compressor.

[afbeelding]
En nog een keer die fout, het leidingdeel links van de hoek blijft olie vasthouden omdat de aanzuiging van de compressor rechts veel hoger zit. Het lange leidingdeel links had beter vier bakstenen hoger moeten zitten om een goede olieafloop naar de compressor te bewerkstelligen.

En natuurlijk niemand die gaat reclameren, zolang het draait genieten we van het voordeel...
Ik weet niet of het een en ander al verwerkt zit in de binnen- en buiten unit.
In ieder geval de installatie handleiding zegt er niets over, of ik moet er overheen gekeken hebben.

Het gat waar de aansluitingen van binnenunit naar de buitenunit gaan, is schuin naar beneden geboord.
Dat staat wel in de installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 12:39:
@ZuinigeRijder, wat is de maat van die buis, is dat normale 80x60 buis?

Als dat zo is dan heb ik ook wel een idee wat de truck is, namelijk alle buizen in de 80 richting naast elkaar zetten i.p.v. ze te bundelen. Althans, dat concludeer ik uit de laatste foto van de aansluiting van de leidingen op de buitenunit.
Ik denk dat het deze zijn, omdat deze als accessoire bij de Daikin Ururu Sarara staan, maar ik zal het vanavond opmeten.

EDIT: inderdaad rond de 77 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:59
@chicken power: ik heb altijd begrepen dat bij installaties met R410 olieverdeling geen issue meer is. Had er iets mee te maken dat de synthetische olie beter oplost in het koudemiddel oid. Geen idee of dat ook voor R32 geldt, maar zou dat niet de reden kunnen zijn dat het niet door Daikin in de manual genoemd wordt?
Bij mijn el cheapo R410 units werd er ook niks over vermeld in de installatiehandleiding, wel voorbeelden van de meest exotische positioneringen van de buitenunit tov het binnendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 12:43:
[...]

Ik weet niet of het een en ander al verwerkt zit in de binnen- en buiten unit.
In ieder geval de installatie handleiding zegt er niets over, of ik moet er overheen gekeken hebben.

Het gat waar de aansluitingen van binnenunit naar de buitenunit gaan, is schuin naar beneden geboord.
Dat staat wel in de installatie handleiding.
Ja, als in: van binnen (hoger) naar buiten (lager). Dat afschot is nodig om niet die plens condenswater op je hoofd te krijgen 's zomers. Maar bij jou zal de condenswaterafvoer wsl anders zijn opgelost, gezien het hoogteverschil dat nodig is om boven je aanbouw uit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcel3 schreef:
@chicken power: ik heb altijd begrepen dat bij installaties met R410 olieverdeling geen issue meer is.
Inderdaad. althans stukken minder dan bij R22. Maar olie gaat nog steeds niet vanzelf omhoog.
marcel3 schreef:Had er iets mee te maken dat de synthetische olie beter oplost in het koudemiddel oid. Geen idee of dat ook voor R32 geldt, maar zou dat niet de reden kunnen zijn dat het niet door Daikin in de manual genoemd wordt?
Net omgekeerd, het koelmiddel lost op in de olie. Soms te merken na een stevige vorst over de buitenunit. Dat is dan de plek waar het koude middel condenseert, en oplost in de olie. Als de compressor dan start begint de olie te schuimen omdat door de plotselinge drukverlaging het koelmiddel eruit kookt. Soms hoor je dan een paar pestklappen als het schuim aangezogen wordt, dat heet dan 'olieslag'.
marcel3 schreef:
Bij mijn el cheapo R410 units werd er ook niks over vermeld in de installatiehandleiding, wel voorbeelden van de meest exotische positioneringen van de buitenunit tov het binnendeel.
Ik heb de handleiding van ZuinigeRijder ook doorgelezen, daar rept men van max. 8 meter. Maar niet wat er daarna moet gebeuren. Alleen over koelmiddel toevoegen bij meer dan 20 meter.

Maar inderdaad, zowel bij R 410A als R32 werkt men al met kleinere leidingdiameters, en dus grotere gassnelheden. Dat verminderd het probleem natuurlijk. Daarnaast zijn ook de compressoren een stuk kleiner, dus waarschijnlijk meer smeerolie aan boord.

Buiten het smeerprobleem wil je zo min mogelijk olie in je verdamper hebben, omdat die oliefilm de warmteoverdracht verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcel3 schreef:
Ja, als in: van binnen (hoger) naar buiten (lager). Dat afschot is nodig om niet die plens condenswater op je hoofd te krijgen 's zomers. Maar bij jou zal de condenswaterafvoer wsl anders zijn opgelost, gezien het hoogteverschil dat nodig is om boven je aanbouw uit te komen...
Niet alleen dat, maar ook om inwateren van regenwater van gevel te voorkomen.

Geen idee of ik het goed zie, maar ik denk dat het condenswater hier, uit die tuit links, zo voor het raam langs op straat loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:26:
[...]

Niet alleen dat, maar ook om inwateren van regenwater van gevel te voorkomen.

Geen idee of ik het goed zie, maar ik denk dat het condenswater hier, uit die tuit links, zo voor het raam langs op straat loopt.
Dat tuitje links is inderdaad de condenswater uitgang en er loopt nu een buis naar links (later aangebracht, nadat de foto gemaakt is), zodat het inderdaad niet voor de deur op de stoep druppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 07:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmiddag net na 12.00 h online, de nieuwe Daikin Emura 3,5 kW
Ik kan er nog niet al te veel over vertellen, moet nog een beetje met de settings spelen.
Wel super stil, buitenunit op trillingsdempers op mijn verzoek. Het modulatiegebied is super groot, heb hem al terug zien toeren naar een dikke 100 W (plugwise) Heb de radiaror in het voorfront gemeten met mijn Fluke infrarood, dikke 46 graden. Totaal een metertje of 3 leidingwerk, in de isolatie, met buiten nog wat extra Armaflex, condens gaat naar de plantjes.

Ben er nog niet uit wat de jumper energie bespaarstand doet in de buitenunit, moet ik nog uitzoeken.
Vooralsnog prima WAF

Nadeel is dat de uit stand blijft hangen rond de 7 W standby, een soort carter verwarming in de motor wikkelingen vanuit de frequentie regelaar vermoed ik. (Beide Mitsubishi's gaan naar nul standby)

Hij past precies in de hal beneden in een nis, en verwarmt ook de hal van de entree boven
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yko7Qz7l.jpg

Hij staat onder de trap naar de woonkamer en entree.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nJGzuHIl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l9WhhwOl.jpg
Van een afstandje, een beetje "ingebouwd" tussen de struiken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eBqSf6Dl.jpg
Close up van de buitenunitAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zbAxzjrl.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Gasschuif op 16-12-2014 22:03 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kijk, zo'n binnenunit zoek ik :). Koudeval van ouderwets dubbelglas compenseren op de juiste plek, onder het raam. En bij de vloer vind ik persoonlijk ook mooier dan aan het plafond. EN lijkt mij _gevoelsmatig_ efficiënter door meer trekkende en koudere lucht.

Op "Daikin Emura 3,5 kW" vind ik veel plafondunits. Welk type heb je precies en wat kost zoiets :)

edit:

Type: Nexura ?

[ Voor 32% gewijzigd door Dre op 16-12-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dre schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:21:
Kijk, zo'n binnenunit zoek ik :). Koudeval van ouderwets dubbelglas compenseren op de juiste plek, onder het raam. En bij de vloer vind ik persoonlijk ook mooier dan aan het plafond. EN lijkt mij _gevoelsmatig_ efficiënter door meer trekkende en koudere lucht.

Op "Daikin Emura 3,5 kW" vind ik veel plafondunits. Welk type heb je precies en wat kost zoiets :)

edit:

Type: Nexura ?
Check: http://www.comfortklimaat.nl/product.php?id_product=280

Reken en paar honderd Euro voor installatie en inbedrijfstelling, wellicht nog wel ergens anders goedkoper

Bijna niet te geloven, Dre aan de warmtepomp 8) "Voortschrijdend inzicht" heet dat in den Haag... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 16-12-2014 22:13 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er staat maximaal 90m3, klopt dat een beetje met de werkelijkheid?
Het zou 35m2 vloer zijn bij een 2,6m hoge ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:57:
Vanmiddag net na 12.00 h online, de nieuwe Daikin Emura 3,5 kW
Gefeliciteerd met je aanwinst!

Algemeen Ps: radiator = 'condensor' (geen condensator) in WP-bedrijf en 'verdamper' in aircobedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 00:51:
[...]

Gefeliciteerd met je aanwinst!

Algemeen Ps: radiator = 'condensor' (geen condensator) in WP-bedrijf en 'verdamper' in aircobedrijf.
Dank voor de felicitatie, Ben er heel blij mee, weer een nieuw speeltje in huis :P

Vanmorgen heb ik de Econo funtie geactiveerd, meteen een veel rustiger regelgedrag. Het setpoint voor de hal boven en beneden voorlopig op 15 a 16 graden, en de compressor toert terug tot een extreem lage waarde van 120 W, en blijft daar rustig op doorhobbelen. Bij de buitenunit draait de fan zeer langzaam, en je moet met een schroevendraaier aan je oor op de omkasting luisteren of de compressor draait. Super stil dus.

Deze functie smeert het vermogen uit over een langere tijd, hij piekt dus veel minder, maar door het lagere toerental wel een super COP. Nu blaast ie 25 graden in, retour lucht is 15 C Kijk, daar wordt ik wel blij van
Buiten is het een graad of 9.

Klein minpuntje is het standy vermogen in de nacht, 7 W. Dit kan uitgezet worden met de jumper in de buitenunit, maar maakt dat ook de carter verwarming in de motor wikkelingen er mee stopt.
Bij een start in deze situatie blijft de unit uit totdat het carter is opgewarmd. volgens de mondelinge info van Daikin. Niet handig dus als je thuis komt in een koud huis.

De carter verwarming wordt gevoed vanuit de frequentie regelaar.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/680gV3cl.png

Volgende Isolatieproject is het vernieuwen van de boven en beneden voordeur voor dikkere, met 3 punt sluiting en val-drempel en super goed geisoleerd en nieuwe tochtrubbers. Als je de deuren uit 1972 meet aan de binnenzijde met -5 C buiten wordt je niet vrolijk. Het kan altijd beter

Als ik wat langer draait zal ik wel weer een update posten.

Tot slot nog een plaatje van het freon circuit van de binnenunit

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mBc4MJPl.png

[ Voor 31% gewijzigd door Gasschuif op 17-12-2014 18:03 . Reden: plaatjes bijplakken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 23:21:
Er staat maximaal 90m3, klopt dat een beetje met de werkelijkheid?
Het zou 35m2 vloer zijn bij een 2,6m hoge ruimte.
In de praktijk staat die 90 m3 voor koeling, met verwarming ga je het denk ik wel redden met 3,5 kW unit
Mijn woonkamer is c.a. 140 m3, en heb ik nog nooit langdurig op 100 % gezien. Praat anders es met je installateur voor advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
@Gasschuif:
Thnx voor de update!

Maar hij kan dus terug moduleren naar 100W? Dat is echt bizar laag. Dan gaat hij dus veel verder terug dan de brochure vermeld? Dat zou wel positief zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Paul C schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 20:02:
@Gasschuif:
Thnx voor de update!

Maar hij kan dus terug moduleren naar 100W? Dat is echt bizar laag. Dan gaat hij dus veel verder terug dan de brochure vermeld? Dat zou wel positief zijn!
Jawel, 100 W heb ik echt gezien, "mijn" WP kwam vers van de pers, 3 weken vanaf fabriek , dus de laatste software aan boord. Geen idee hoe vaak dat vernieuwd wordt. Het stralingspaneel heb ik overigens uit gezet, anders kan de Econo functie niet geactiveerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Weet jij zo het verschil tussen de Daikin en onderstaand model van Mitsubishi?
www.aircodump.nl/aircondi...i-heavy-srf-35-zjx-s.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:20:
Weet jij zo het verschil tussen de Daikin en onderstaand model van Mitsubishi?
www.aircodump.nl/aircondi...i-heavy-srf-35-zjx-s.html
Na een snelle scan, SCOP min of meer hetzelfde, geluid slechter.

Wil je max. scop en seer pak dan een R32 systeem van Daikin.
De WAF heeft hier toch wel een stem hoe het er uitziet, en dat is een van de redenen van de Daikin. :o

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 19-12-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik weet van een ervaren vakman dat hij liever de kwaliteit van Mitsubishi Electric heeft dan die van Heavy ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:54:
Ik weet van een ervaren vakman dat hij liever de kwaliteit van Mitsubishi Electric heeft dan die van Heavy ....
Niet lullig bedoeld, maar wat bedoel je met "Heavy ...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mitsubishi Heavy Industries, da's een andere toko dan Mitsubishi Electric :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Gasschuif schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:52:
[...]

Na een snelle scan, SCOP min of meer hetzelfde, geluid slechter.

Wil je max. scop en seer pak dan een R32 systeem van Daikin.
De WAF heeft hier toch wel een stem hoe het er uitziet, en dat is een van de redenen van de Daikin. :o
Dank voor de info.
Jij hebt toch ook nog 2 Mitsubishis hangen?
Zou je hier van beiden de gebruikerservaringen eens willen posten.
Ik weet niet of ik wel iets heb aan het stralingspaneel van de Daikin en als deze uit staat hoe gaat het dan met het verwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-12-2014 23:46 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:54:
Dat heb ik ook eens gehoord. De kwaliteit schijnt compleet te verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:41:
[...]

Dank voor de info.
Jij hebt toch ook nog 2 Mitsubishis hangen?
Zou je hier van beiden de gebruikerservaringen eens willen posten.
Ik weet niet of ik wel iets heb aan het stralingspaneel van de Daikin en als deze uit staat hoe gaat het dan met het verwarmen.
Vanaf 9 Oktober hier eigenlijk het "verkeerde" draadje

Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft ook wel eens ooit ergens iets gehoord, de buurvrouw is meestal de bron, of henk kampkramp.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
In dit geval was de bron een installateur van airco's. Maar ik heb een gezond wantrouwen tegenover alles wat installateur genoemd wordt. Ervaringsdeskundig zullen we het maar noemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Gasschuif schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:09:
[...]

Jawel, 100 W heb ik echt gezien, "mijn" WP kwam vers van de pers, 3 weken vanaf fabriek , dus de laatste software aan boord. Geen idee hoe vaak dat vernieuwd wordt. Het stralingspaneel heb ik overigens uit gezet, anders kan de Econo functie niet geactiveerd worden.
Bij mijn Daikin Ururu Sarara verdwijnt de instelling Econo mode, bij het automatisch 's avonds stoppen en 's morgens weer aan laten gaan via de timer. Heb de timer nu eraf gehaald en nu 24 uur op Econo mode laten staan. Dus nu hoeft alleen maar de temperatuur gelijk gehouden te worden. Weet niet of dat zuiniger is of niet. Iemand ervaring hiermee? Is 24 uur Econo mode zuiniger dan nachtverlaging/vol opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 22:27:
[...]

Bij mijn Daikin Ururu Sarara verdwijnt de instelling Econo mode, bij het automatisch 's avonds stoppen en 's morgens weer aan laten gaan via de timer. Heb de timer nu eraf gehaald en nu 24 uur op Econo mode laten staan. Dus nu hoeft alleen maar de temperatuur gelijk gehouden te worden. Weet niet of dat zuiniger is of niet. Iemand ervaring hiermee? Is 24 uur Econo mode zuiniger dan nachtverlaging/vol opstarten?
Bij de wp's hier blijven de instellingen behouden en met timer start die hier de volgende ochtend weer netjes mee op. 24/7 op eco laten draaien is hier niet zuiniger t.o.v. s' nachts uit zetten. (is in de nacht hier ook niet nodig, in de ochtend met de opstart is het nog +/-18 graden.)

[ Voor 20% gewijzigd door BenEco op 21-12-2014 00:52 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb hier de technische data van de Daikin Ururu Sarara gevonden.

Hier staan ook de calculatie tabellen voor verwarmen met binnen/buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0riv9iejemepq5t/calculationtable.jpg?raw=1

Bij een binnentemperatuur van 20 graden is de COP (vollast?) bij bepaalde buitentemperatuur:
-15 buiten   COP 3.4
-10 buiten   COP 3.9
-5 buiten     COP 4.4
0 buiten	   COP 4.5
+5 buiten	   COP 5.0
+10 buiten  COP 5.3

Maar de verwarmingscapaciteit is bij -15 nog maar 2.23 kW, dus dan heb je niet genoeg aan de airco alleen. Dan zal de CV moeten bijspringen. Gelukkig is het niet zo vaak/lang zo koud. Zeker niet bij de laatste warmere winters.

EDIT: eenheden politie :+
EDIT: vollast toegevoegd

[ Voor 26% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-06-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:45:

Maar de verwarmingscapaciteit is bij -15 nog maar 2.23 kWh
KW :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
ZuinigeRijder schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:45:
Maar de verwarmingscapaciteit is bij -15 nog maar 2.23 kWh, dus dan heb je niet genoeg aan de airco alleen. Dan zal de CV moeten bijspringen. Gelukkig is het niet zo vaak/lang zo koud. Zeker niet bij de laatste warmere winters.
En dat is uitgaande van het 3,5 kW model. Er is er ook nog één van 5 kW, dat scheelt misschien alweer een beetje. Het lijkt me dat dit hooguit problemen kan geven wanneer je na een zeer koude nacht 's ochtends je koude huiskamer meteen volledig wilt verwarmen met de WP.

De COP's bij gematigde temperaturen vallen me een beetje tegen. Momenteel kijk ik zelf naar een iets goedkopere A++ 18.000btu/ 5kW inverter van Mitsubishi E(MSZ-FH50) .De fabrikant beweert daar zelf van dat bijvoorbeeld de COP bij 7 graden 6,1 bedraagt. Of is dat appels met peren vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Weet iemand waar de Daikin Ururu Sarara de temperatuur meet? Soms zie ik dat de unit 24 graden aangeeft terwijl ik als test nu op 3 plekken de temperatuur meet. (2 losse meters en de Nefit Easy) Feit is dat de unit bij een instelling van 24 graden gaat koelen terwijl de temperatuur constant dient te zijn. De instelling is humid heating. Ben nog steeds op zoek naar de optimale instellingen, liefste heb ik dat de unit ook gaat terug moduleren.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
marcel3 schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:41:
[...]

En dat is uitgaande van het 3,5 kW model. Er is er ook nog één van 5 kW, dat scheelt misschien alweer een beetje. Het lijkt me dat dit hooguit problemen kan geven wanneer je na een zeer koude nacht 's ochtends je koude huiskamer meteen volledig wilt verwarmen met de WP.
Het 5 kW model levert 2.82 kW bij -15/+20, t.o.v. 2.23 voor het 3.5 kW model en 1.61 voor het 2.5 kW model.
Wanneer het zo koud is, zal de airco het wel niet meer kunnen bijbenen, ook niet als deze 24 uur per dag aanstaat, dus zelfs niet om de temperatuur constant te houden. Maar dat ligt natuurrlijk eraan hoe goed het huis geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
peterpijpelink schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:42:
Weet iemand waar de Daikin Ururu Sarara de temperatuur meet? Soms zie ik dat de unit 24 graden aangeeft terwijl ik als test nu op 3 plekken de temperatuur meet. (2 losse meters en de Nefit Easy) Feit is dat de unit bij een instelling van 24 graden gaat koelen terwijl de temperatuur constant dient te zijn. De instelling is humid heating. Ben nog steeds op zoek naar de optimale instellingen, liefste heb ik dat de unit ook gaat terug moduleren.

Iemand een idee?
Hij koelt alleen maar, wanneer deze op automatisch staat, niet wanneer deze op heating staat. Humidify heeft misschien het effect dat het voelt alsof er gekoeld wordt? Je kunt ook proberen alleen heating + ventileren aan te zetten. Bij mij blijft het relatief vochtig in huis, dus heb de Humidify functie nog niet gebruikt. En door ventilatie wordt de vochtige buitenlucht in huis gebracht? Vochtigheid is bij mij nog steeds 55, deze is nog niet onder de 50 geweest.

Welke temperatuur heb je ingesteld op de Daikin? Want bij mij gaat hij ongeveer tot 2 graden boven de ingestelde waarde verwarmen en dan houdt hij de temperatuur constant op die 2 graden hogere temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-12-2014 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ZuinigeRijder schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:34:
[...]

Hij koelt alleen maar, wanneer deze op automatisch staat, niet wanneer deze op heating staat. Humidify heeft misschien het effect dat het voelt alsof er gekoeld wordt? Je kunt ook proberen alleen heating + ventileren aan te zetten. Bij mij blijft het relatief vochtig in huis, dus heb de Humidify functie nog niet gebruikt. En door ventilatie wordt de vochtige buitenlucht in huis gebracht? Vochtigheid is bij mij nog steeds 55, deze is nog niet onder de 50 geweest.

Welke temperatuur heb je ingesteld op de Daikin? Want bij mij gaat hij ongeveer tot 2 graden boven de ingestelde waarde verwarmen en dan houdt hij de temperatuur constant op die 2 graden hogere temperatuur.
Gaat mij vooral om de vraag waar de unit de temperatuur meet. 26 graden geeft de unit aan terwijl elders in de ruimte het 21.5 is. Lijkt dus dat de meting van warmte te dicht op de unit zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 10:24:
[...]

Gaat mij vooral om de vraag waar de unit de temperatuur meet. 26 graden geeft de unit aan terwijl elders in de ruimte het 21.5 is. Lijkt dus dat de meting van warmte te dicht op de unit zelf zit.
In het piping diagram van de binnenunit wordt deze wel genoemd en er is ook een wiring diagram, maar zie zo snel de temperatuur sensor niet..
Volgens mij kan er ook een externe temperatuur sensor aangesloten worden.
Misschien de vraag aan ClimaSense stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Bij mij meet de Daikin vaak dat het warmer is dan het is (op andere thermometers), vooral als je net gestart hebt. Volgens mij meet hij de lucht die hij naar binnen zuigt in de binnenunit en daar zit een stuk net gemaakte warmte in, vandaar. Vandaar wellicht die 2 graden offset tussen setpoint en meet temperatuur.

Mijn ervaring is dat als ik humidify aan zet het eerst kouder lijkt te worden, vermoedelijk omdat het verdampende water energie en dus warmte onttrekt aan de net opgewarmde lucht. De ventilation stand trekt koude lucht (?) van buiten en lijkt eenzelfde effect te geven. Ik denk dat de ventilation stand onzinnig is i.c.m. type C ventilatie (waarom verse lucht naar binnen blazen als je type C dat ook al doet).

Ik heb de unit meestal in heating staan met de verticale stand hoog, de horizontale stand in het midden (zodat hij de warme lucht ver de kamer in mikt) en de fan snelheid op auto. Dit warmt bij mij goed op. Als het huis al een tijd warm is maakt het allemaal weinig uit. Ik hoor dan ook dan de fan terug moduleert, soms zelfs tot onhoorbaar (uit?).Gisteravond zie ik vanaf 20:00 uur dat mijnj verbruik zo rond de 400W hobbelt. Daar zit dan ook een forse TV en 50W baseload in, dus de Daikin is dan zeker niet meer vollast aan het draaien maar vermoedelijk iets van 200W aan het doen.

Wat betreft de appels en peren en het rendement, ik heb aan paar pagina's terug de rendementen van de Daikin genoemd ( https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ35N/RXZ35N/ ), COP 7.45 bij 7C. Dit getal is vermoedelijk de tegenhanger van het Mitsubishi getal van 6.1. Eerdere vergelijking liet zien dat de Daikin juist bij hoge buitentemperatuur hoge COP waardes geeft en daar zijn SCOP voordeel pakt t.o.v. andere top units. De heating capacity is dan 1.56 kW (voor de 3.5 kW unit). Het verschil in geclaimde COP ontstaat volgens mij doordat dit deellast cijfers zijn, waar de tabel van ZuinigeRijder vollast cijfers zijn (hoeveel warmte de unit kan produceren). De vier getalletjes in mijn ref (-7, 2, 7 en 12C) zijn volgens mij de vier getalletjes waarmee de SCOP wordt bepaald voor klimaatzone midden. Dit is dan vollast bij -7 en afnemende deellast voor de hogere temperaturen, met als vermoedelijke reden dat je bij 12C geen vollast meer draait als de unit bij -7C de boedel warm kan houden. Normaliter is in deellast het rendement beter en daardoor lopen die getallen zo uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
robhuls schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:09:
Wat betreft de appels en peren en het rendement, ik heb aan paar pagina's terug de rendementen van de Daikin genoemd ( https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ35N/RXZ35N/ ), COP 7.45 bij 7C. Dit getal is vermoedelijk de tegenhanger van het Mitsubishi getal van 6.1.
Deze tabel lijkt inderdaad sterk op de tabel die ik voor de Mitsubishi heb gevonden. Ook COPd waarden voor een 'gemiddeld' klimaat. De Daikin is dan toch nog weer een stukje efficiënter en dat zou je ook verwachten van een A+++ apparaat vs een A++ apparaat.

Die brakke temperatuuruitlezing herken ik wel van onze WP's op de slaapkamers. Het zal wel niet meevallen om een betrouwbare meting te doen ín het apparaat dat de warmte produceert. Wat dat betreft zou het een uitkomst zijn als fabrikanten een sensor zouden toevoegen aan bijvoorbeeld de afstandsbediening, om zo een meting op enige afstand van het apparaat te doen. Maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken voor een LL warmtepomp (Daikin Ururu), maar ik zit met de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/slo2r96lPpaIT4U3IIpEEnJG/medium.png

Kan ik een open 10cm buis monteren (rood gemarkeerd), waardoor beide ruimtes met 1 WP bediend kunnen worden? Zouden de kamers als "communicerende vaten" warm moeten worden of werkt dat in de praktijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zelf zou ik zo'n gat niet willen, als je een keer rust wilt hebben dan hoor je alles wat in de huiskamer gebeurt :)
Zonder een ventilator wordt het niks met de temperatuuroverdracht, dan kan je nog beter de 2 deuren open zetten die ik zie.
Een multi-split of een aparte Daikin in de slaapkamer is veel effectiever.
Overigens ben ik ook aan het kijken naar de meest betaalbare en stille airco met een hoge cop.
Een vloerstaand model zou in mijn huiskamer heel makkelijk te plaatsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Roamor schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:26:
Ik ben ook aan het kijken voor een LL warmtepomp (Daikin Ururu), maar ik zit met de volgende situatie:
[afbeelding]

Kan ik een open 10cm buis monteren (rood gemarkeerd), waardoor beide ruimtes met 1 WP bediend kunnen worden? Zouden de kamers als "communicerende vaten" warm moeten worden of werkt dat in de praktijk niet?
Ik heb maar 1 Dakin Ururu op de benedenverdieping. De slaapkamer op de eerste verdieping is niet verwarmd en we hebben altijd het raam op de slaapkamer op kiepstand staan. Wij vinden het niet fijn als de slaapkamer verwarmd is, maar dat is persoonlijk. Probleem is wel de badkamer, want daar wil je het wel warm hebben. Wij laten nu de CV ketel aanslaan 's morgens, zodat de badkamer warm is. En we hebben een straalkachel met automatische uitschakeling boven de spiegels hangen.

Je zou de buis naar de badkamer kunnen laten lopen en via een stille badkamer ventilator de lucht verplaatsen? Maar dan zou ik wel de ventilator op een aan/uit schakelaar zetten. Maar 95 m3/uur luchtverplaatsing is misschien teveel van het goede. Is er geen mechanische ventilatie aanwezig?

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-12-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bedankt voor de opmerkingen. :)

Het plaatje is enigszins misleidend, de slaapkamer en de badkamer komen op de 1e verdieping, niet zoals hier aangegeven. Deze onderste ruimte wordt 1 geheel; de hobbyruimte. Dit zit onder een plat dak, vandaar ook de wens voor airco daar.

Een stille ventilator is in principe geen probleem, in die ruimte onder de trap heb ik 12V tot mijn beschikking uit mijn accu's.

[ Voor 8% gewijzigd door Roamor op 28-12-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Tja, het is hier afgelopen nacht erg koud geweest.
-5 graden gedurende de nacht/ochtend, overdag ook beneden nul gebleven (-2), in de avond weer naar -5 en nu is het -3.5 graden onder nul.

De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heeft er aan moeten trekken om de 190 m3 op temperatuur kunnen houden zonder CV. Heb geen nachtverlaging toegepast, dus heeft continu de benedenverdieping op temperatuur kunnen houden. Whopping 20 kW verbruik over 24 uur. Maar ja, dit had anders ook 18 m3 gas geweest kunnen zijn.

Vannacht komt de warmte weer onze kant op, dus vannacht een 2 graden nachtverlaging. Morgen weer boven nul voorspeld.

Vandaag toch ook nog 4 kW uit de paneeltjes geperst, ondanks dat ze in het begin nog helemaal onder de sneeuw zaten. Aan het eind van de dag lag er alleen nog maar sneeuw op de onderste 2 panelen. Hoop dat dit morgen toch echt wegsmelt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

ZuinigeRijder schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:23:
Tja, het is hier afgelopen nacht erg koud geweest.
-5 graden gedurende de nacht/ochtend, overdag ook beneden nul gebleven (-2), in de avond weer naar -5 en nu is het -3.5 graden onder nul.

De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heeft er aan moeten trekken om de 190 m3 op temperatuur kunnen houden zonder CV. Heb geen nachtverlaging toegepast, dus heeft continu de benedenverdieping op temperatuur kunnen houden. Whopping 20 kW verbruik over 24 uur. Maar ja, dit had anders ook 18 m3 gas geweest kunnen zijn.

Vannacht komt de warmte weer onze kant op, dus vannacht een 2 graden nachtverlaging. Morgen weer boven nul voorspeld.

Vandaag toch ook nog 4 kW uit de paneeltjes geperst, ondanks dat ze in het begin nog helemaal onder de sneeuw zaten. Aan het eind van de dag lag er alleen nog maar sneeuw op de onderste 2 panelen. Hoop dat dit morgen toch echt wegsmelt......
@zuinige rijder, heb je met deze koude dagen dus de cv ketel onder nog niet aangehad? Gister was met uitzetten van onze ketel de temperatuur verlaagd naar 15,5 graden op de thermostaat. Hoe was dat bij jou?
Ik verwacht dat medio februari onze WP airco hangt. Ben nog bezig met zuinig type van Toshiba namelijk de
RAS-G2KVP Daiseikai. Hoor graag van je.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:36:
[...]

@zuinige rijder, heb je met deze koude dagen dus de cv ketel onder nog niet aangehad? Gister was met uitzetten van onze ketel de temperatuur verlaagd naar 15,5 graden op de thermostaat. Hoe was dat bij jou?
Ik verwacht dat medio februari onze WP airco hangt. Ben nog bezig met zuinig type van Toshiba namelijk de
Inderdaad, ik heb de CV ketel niet aangehad met een 24 uurs gemiddelde van -4 graden Celcius buiten.
Regelmatig gaat de Daikin in de automatische ontdooi stand. Ik heb 's nachts de airco gewoon aangelaten, dus geen nachtverlaging, omdat bij meer koude er minder warmte geproduceerd wordt en de airco de benedenverdieping dan alleen op temperatuur hoeft te houden. Voorheen, zonder nachtverlaging met HR CV ketel zakte de temperatuur ook tot 15 graden. Het opwarmen daarna met CV ketel duurde erg lang. De Airco heeft de ruimte sneller op temperatuur.

Voorheen had ik een gasverbruik van ongeveer 0.60 m3/graaddag, nu zit ik nog steeds onder 0.60 kW/graaddag voor verwarmen met de airco, vanaf 13 november 2014. Totaal nu 342 kW in de airco gestopt. Dat waren anders m3 gas geweest :9

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/historiegas2014.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-12-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:36:
[...]

Ga je dan voor het grootste model met een verwarmingscapaciteit van 5.5 kW? Ikzelf heb een verwarmingscapaciteit van 5 kW met mijn Daikin Ururu Sarara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Vanaf 13 november is mijn gasverbruik (ongeveer 6 weken) zeker 325m3 gas, ofwel ongeveer 7 A 8 kw / dag met de airco. Dat is een mooi voordeel. Mag ik dan concluderen dat je zeertevreden bent over lucht lucht verwarming. Naast dit forum is er vrij weinig op het net te lezen vanuit gebruikers. Heb dan ook veel belang bij jou persoonlijke ervaring. Wat ik al zeg ben nog bezig met een Toshiba? Heb je de specs daar van gezien? En zou het wat zijn? Ps een verbruik van bijna 3000m3 gas in 2010 is niet mis. Hoe heb je dat kunnen verlagen naar rond de 1600m3 in 2013? Hoeveel m3 inhoud is jou woning en welk bouwjaar? Zijn de spouwen geïsoleerd of heb je nageisoleerd??

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Verwarmingsvermogen 4,0 Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Mijn 3.5 kW Daikin trekt het hier ook wel. Ik heb toch gisternacht de cv een tikje laten doen om ook boven en badkamers een beetje warmte te doen en om zeker te weten dat het goed werkt als ik op vakantie ben. Was nergens voor nodig geweest, met de zon gister werd het boven al snel lekker warm. Ik heb idd ook regelmatig defrost, fan gaat uit, je hoort wat schakelen en dan staat hij een tijdje te brommen zonder warmte te leveren. Verbruik gaat voor mijn doen wel door het dak. Als je van 1000 kWh per jaar komt, dan stookt de WP lekker door op dagen als dit.

Ervaring na een paar weken LL verwarming. Werkt goed. Wat ruis op de achtergrond als het heel stil is in huis (ik vind dat eigenlijk wel prettig). Ik merk dat als het echt koud is, de verdeling van de warmte wat gradient heeft, mijn keuken is kouder. Dit komt doordat ik de uitblaas vast heb staan, ik denk dat het met de zwenking opgelost zou zijn, maar de keuken hoeft voor mij niet warm te zijn. De unit kan in de ochtend heel snel de kou eruit jagen omdat je direct lucht warmt, doorwarmen van wanden, vloeren, meubels enzovoorts duurt uiteraard een stuk langer.

Vanwaar de voorkeur voor Toshiba boven Mitsubishi (zelfde rendement) en Daikin (tikje beter)? Mijn sommetjes wezen uit dat rendement koning is als je gaat verwarmen en daarom heb ik de Daikin genomen. Krijg je luchtverversing, cleaning en vochtigheidsdingetjes er ook bij. Of je daar nu zo veel aan hebt. Weet iemand of het verbruik veel hoger wordt van die features? Water verdampen kost energie en koude lucht naar binnen halen kost ook energie zou ik zeggen, maar of dat veel is?

[ Voor 17% gewijzigd door robhuls op 29-12-2014 10:57 . Reden: vraag toshiba toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:26:
Vanaf 13 november is mijn gasverbruik (ongeveer 6 weken) zeker 325m3 gas, ofwel ongeveer 7 A 8 kw / dag met de airco. Dat is een mooi voordeel.
Ter vergelijk, mijn gasverbruik was in 2012 (vanaf 13 november - 28 december) 384 m3 voor de verwarming (646 graaddagen, 0.59 m3/graaddag). Nu dus 354 kW voor de verwarming (625 graaddagen, 0.57 kW/graaddag).
Mag ik dan concluderen dat je zeertevreden bent over lucht lucht verwarming. Naast dit forum is er vrij weinig op het net te lezen vanuit gebruikers.
Tja, een airco wordt nog niet veel gebruikt voor verwarming. Maar denk dat dit toch wel een veranderende trend is. Voor mij was een lucht/water warmtepomp geen optie, geen LTV, geen vloerverwarming en veel grotere investering. Grootste nadeel van een airco is het toch aanwezige geluid. De ene zal zich daar helemaal niet aan storen, een ander juist wel. Bij ander omgevingsgeluid valt het niet op, maar zonder ander geluid valt het wel op. En wil je het boven warm hebben, heb je er 2 nodig.
Heb dan ook veel belang bij jou persoonlijke ervaring. Wat ik al zeg ben nog bezig met een Toshiba? Heb je de specs daar van gezien? En zou het wat zijn?
Ik heb de Daikin Ururu Sarara gekozen, omdat deze ook kan bevochtigen en ventileren via buitenlucht. En natuurlijk een hoge SCOP en milieuvriendelijk R32. Maar deze is wel prijzig natuurlijk. Heb geen ervaring met Toshiba, maar volgens mij geen bevochtiging en ventileren via buitenlucht.
Ps een verbruik van bijna 3000m3 gas in 2010 is niet mis. Hoe heb je dat kunnen verlagen naar rond de 1600m3 in 2013? Hoeveel m3 inhoud is jou woning en welk bouwjaar? Zijn de spouwen geïsoleerd of heb je nageisoleerd??
2010 was een erg koud jaar, 3302 graaddagen t.o.v. 2831 in 2012. En met 0.70 m3/graaddag ook minder zuinig (hoe kouder, hoe hoger de m3/graaddag bij mij).

Via CV tuning (70 graden), kamerthermostaat een graadje lager, ton zon radiator folie en plat dak van keuken aan buitenzijde geisoleerd heb ik het verbruik terug kunnen brengen. Maar de laatste jaren was het ook minder koud. In 2013 heb ik ook met een sfeerkacheltje bijverwarmd, dus daarom vergelijk ik ook met 2012.

Mijn huis is een 2-onder-1 kap woning, 550 m3 inhoud uit 1991. Gewoon thermopane dubbel glas. Geen nageisoleerde spouw, maar wat gebruikelijk was in 1991.

We gaan nu wel een nieuwe schuifpui met HR++ glas plaatsen. Over HR++ glas op de benedenverdieping zijn we nog aan het nadenken. De investering van rond de 1000 euro valt nog mee, maar de terugverdientijd is oneindig groot (18 euro besparing per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:26:
Vanaf 13 november is mijn gasverbruik (ongeveer 6 weken) zeker 325m3 gas, ofwel ongeveer 7 A 8 kw / dag met de airco. Dat is een mooi voordeel. Mag ik dan concluderen dat je zeertevreden bent over lucht lucht verwarming. Naast dit forum is er vrij weinig op het net te lezen vanuit gebruikers. Heb dan ook veel belang bij jou persoonlijke ervaring.
Ter vergelijk nog wat praktijk ervaringen, mijn gasverbruik was in 2012 (vanaf 13 november - 28 december) 248 m3 voor de verwarming (701 graaddagen, 0.35 m3/graaddag). Nu dus 506 kWh voor de verwarming (654 graaddagen, 0.77 kWh/graaddag).
Gebruik nu naast koelen in de zomer de warmtepompen ook 100% voor verwarmen. Heb nu net 33m3 gas verbruikt over heel 2014, dus ja ben wel tevreden. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Mijn verbruik aan gas zal nu minder dan 100m3 per jaar worden.

2012:
Periode: 30 sep 2012 t/m 31 dec 2012
Totaal 467,41 m3 Verwarming 437,14 m3 Per gewogen graaddag 0,43 m3/graaddag

2013
Periode: 1 jan 2013 t/m 31 dec 2013
Totaal 1.087,25 m3 Verwarming 984,51 m3 Per gewogen graaddag 0,32 m3/graaddag

2014
Periode: 1 jan 2014 t/m 28 dec 2014
Totaal 401,73 m3 Verwarming 315,07 m3 Per gewogen graaddag 0,14 m3/graaddag

Hoe dit kan? Waterzijdig inregelen cv installatie. En nu de Daikin warmtepomp sinds een maand. Maar waterzijdig inregelen, zachte winter kan dus zomaar een heleboel uitmaken.

Vooral goed inregelen cv installatie doet wonderen. Kijk hier maar eens voor uitleg: http://www.cvtuning.nl/zo-werkt-dat
Er is ook een apart forum hier op tweakers wat gaat over waterzijdig inregelen van een cv installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:50:
Mijn sommetjes wezen uit dat rendement koning is als je gaat verwarmen en daarom heb ik de Daikin genomen. Krijg je luchtverversing, cleaning en vochtigheidsdingetjes er ook bij. Of je daar nu zo veel aan hebt. Weet iemand of het verbruik veel hoger wordt van die features? Water verdampen kost energie en koude lucht naar binnen halen kost ook energie zou ik zeggen, maar of dat veel is?
Ik heb geen mechanische/centrale ventilatie, maar roosters in de voorramen. Denk dat ventilatie via de Daikin dan zuiniger is, neem aan dat de binnenwarmte ook ontrokken wordt en teruggevoerd. Maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij wordt er maar 34 m3/uur ververst, maar kan dat niet zo snel terugvinden. Wel wordt de Daikin iets luidruchtiger met ventilatiestand aan. Cleaning heb ik altijd aanstaan. Ventilatie soms en de bevochtiging heb ik amper gebruikt. Nu is de luchtvochtigheid rond de 50%.

Ik heb een luchtkwaliteitsmeter gekocht, zodat ik kan controleren of ik meer of minder moet ventileren. In ieder geval staan de ventilatieroosters in de voorramen nu dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Ook hier ter vergelijk nog wat verbruikscijfers over 1 nov. tm 28 dec.

Om mee te beginnen Nul m3 gas. Ben ik heel blij mee.

0,47 kWh/ grd (mindergas)

Huis uit 1972, spouw op laten vullen met "HR parels" 500 m3 inhoud, HR ++ overall
Twee stuks WP, Mitsubishi 2,5 en 3,5 kW in slaapkamer en woonkamer al een dik jaar. Een Daikin Emura 3,5 kW sinds kort in de hal beneden, voedt ook de garage (als de deur open staat) en de hal boven, en een beetje het toilet.
Ook een Flam houtkachel, is wel 3 weken uit bedrijf geweest.

Ook hier min 5 C gehad, nog niets langdurig volgas zien draaien (alles hangt aan plugwise)
Bij min 10 ga ik het makkelijk redden, Supersnel warm in de morgen.
WP woonkamer en slaapkamer staan op de timer, hal op de hand in en uit voorlopig.

Ondanks 11 m lange woonkamer keuken weinig temperatuur verschil. Wel tijdens start vollast fan in de binnenunit, dus wel wat geluid. Is snel weg na opwarmen, 15 min of zo.

Vooral de Daikin bevalt prima, Econo functie, binnen en buiten unit in deellast erg stil. Moduleert terug naar 100 W !! (super COP) Nadeel 7 watt standby.

Al met al bevalt dit heel goed, ik mag hopen dat er in ons kleine landje meer mensen een WP gaan aanschaffen, het is een goede, zuinige manier om je huis mee te verwarmen.
Daar kan geen HR ketel tegenop, die saldeert niet en COP 1,( to speak with eric pvt _/-\o_)

Kom nog wel wat kWh's te kort op jaarbasis, maar dat gaat na een PV update vast goed komen in het komende voorjaar. Wel heel benieuwd wat er weer voor wetgeving aan gaat komen op het saldeer gebeuren, Den Haag zit niet stil hieromtrent als ik Polder PV (op twitter en alhier in de kroeg) goed lees. Komt tijd komt raad denk ik dan maar.

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 29-12-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Gasschuif schreef op maandag 29 december 2014 @ 20:02:
...

Kom nog wel wat kWh's te kort op jaarbasis, maar dat gaat na een PV update vast goed komen in het komende voorjaar. Wel heel benieuwd wat er weer voor wetgeving aan gaat komen op het saldeer gebeuren, Den Haag zit niet stil hieromtrent als ik Polder PV (op twitter en alhier in de kroeg) goed lees. Komt tijd komt raad denk ik dan maar.
Ha Gasschuif. Welk type Mitsubishi had jij ook al weer?

En voor wat betreft die regelgeving: ik ga dit voorjaar zelf ook voor een (extra) L/L WP hier in de huiskamer icm meer PV. No regrets. Het leuke van deze warmtepompen is dat je 's zomers ook lekker kan koelen op de momenten dat je PV staat te knallen. Dat blijft wsl aantrekkelijk, ook in het post-saldeer tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

marcel3 schreef op maandag 29 december 2014 @ 20:21:
[...]

Ha Gasschuif. Welk type Mitsubishi had jij ook al weer?

En voor wat betreft die regelgeving: ik ga dit voorjaar zelf ook voor een (extra) L/L WP hier in de huiskamer icm meer PV. No regrets. Het leuke van deze warmtepompen is dat je 's zomers ook lekker kan koelen op de momenten dat je PV staat te knallen. Dat blijft wsl aantrekkelijk, ook in het post-saldeer tijdperk.
Hier een WSH-EF25i en een WSH-35i (vooral bepaald door de WAF, puur technisch zou ik iets anders gekozen hebben maar de "looks" zijn ook belangrijk)

Omdat het spul hier zeer vaak in deellast draait is SCOP ook niet zo interessant.

Koelen met L/L is super, gr/Kg vliegt omlaag , koelen met L/W is behelpen (spielerei so zu sagen) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valt mee hoor, met een bruut afgifte oppervlak is die lokale koeling wel in het hele huis, hier komt de ltv of vloer(muur) ineens weer terug.
ik vond het prima werken, maar ik heb dan ook een `ander` soort huis.
<500m3 op de meter zegt iets over de isolatie, tegen warmte en tegen koude.
koelen met de hr ketel ging een stuk slechter in ieder geval...... :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Gasschuif schreef op maandag 29 december 2014 @ 20:40:
[...]

Hier een WSH-EF25i en een WSH-35i (vooral bepaald door de WAF, puur technisch zou ik iets anders gekozen hebben maar de "looks" zijn ook belangrijk)

Omdat het spul hier zeer vaak in deellast draait is SCOP ook niet zo interessant.

Koelen met L/L is super, gr/Kg vliegt omlaag , koelen met L/W is behelpen (spielerei so zu sagen) 8)
OK, deze hebben toch best nette waarden nog. Mooie SEER ook. Ik zit zelf te kijken naar een 3,5 of 5 kW Mits uit de Zen serie (hoge WAF). Of een Emura 2 (WAF al lager).
Zelf zou ik het liefst een Urura Sarara ophangen, maar die is thuis "weggevetood" ivm "onaanvaardbare binnenunit" ;)

@Eric-PVT: ik denk dat jouw huis idd wel redelijk een geval apart is. Veel anderen zouden problemen krijgen met condensatie op vloeren/radiatoren. Diezelfde condensatie is juist het sterke punt van een l/l WP.
In mijn huis is een monster-na-isolatie actie zoals jij hebt uitgevoerd (waarvoor veel respect overigens) gewoonweg niet mogelijk, dan kun je het beter platgooien en opnieuw opbouwen. Een l/l WP is dan een mooi compromis en heeft nog wat bijkomende voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@ marcel3

Ook hier heeft "het thuisfront" de beide ZEN's erdoor gedrukt, ben er achteraf toch wel blij mee.
Nul standby en in laaglast super stil.

Ik had zelf trillingsdempers gemaakt tussen ophangbeugels en buitenunit, maar na vullen van de spouw toch weer wat geluid binnen, de installateur heeft er nu profi dempers tussen gezet, nul geluid meer binnen.
Geldt ook voor de Daikin Emura 3,5 kW

Note, de 2,5 kW is op de frequentieregelaar (en wat andere zaken) identiek aan de 3,5 kW versie is mij door Daikin verteld.

Her gevoel "los" te zijn van Putin voelt heel goed. Ik houd voorlopig nog even mijn gasaansluiting als backup,
samen met mijn 1 kW Honda fluister aggregaat ook als backup (jawel, Gasschuif komt uit een redundance omgeving. De 3,5 kW Daikin kan er in de Econo stand zeker op draaien :) )

Beetje offtopic, en in een ander draadje wel es eerder gepost, let op de onderste 4 meters, "de Generator"
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hGdwNnz.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Gasschuif op 29-12-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Ik zit met een kWh overschot en ga in 2015 kijken naar een ll wp.

Nu zoek ik iets voor een 100m3 ruimte (beneden verdieping excl hal)

Volgens mij is een 3.5kW dan voldoende en als ik zo lees is Daikin een top merk

Mijn oog is dan ook gevallen op de volgende set:

Buitendeel:RXS35K/L
Binnendeel:FTXS35K

Plaatsing in het midden van de woonkamer, boven gang deur. Daar is ruimte genoeg en dan zit ik direct naast de meterkast met vrije ruimte naar boven (platdak). Meter of 5 leiding zal dan genoeg zijn.

Zijn mijn gedachten en keuzes goed? Of wellicht iets anders?

Installatie kan ik eventueel zelf, of zijn er extreme byzonderheden? (Buiten het vullen om).

Wat zijn ongeveer de kosten voor installatie?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
@Gasschuif: dat is nog eens een indrukwekkend plaatje! Doet niet onder voor zo'n commandopost in een duikboot :-)

Hier alles ook nog kits met mijn Mitsubishi L/L WP. Idd die met een hoge WAF. Mitsubishi msz-ef42ve2w en de muz-ef42ve.

Ook hier ter vergelijk nog wat verbruikscijfers over 1 nov. tm 28 dec.

In die periode 34m3 gas totaal, waarvan 3m3 verwarming. En 365 kWh in de WP. Ook hier, wanneer gezellig, ondersteuning door een Flam houtkachel. Dus de volgende cijfers zijn niet zuiver.
Voor verwarming: 0,00 m3/graaddag (Mindergas) en (via Mindergas en Plugwise) 0,42 kWh/graaddag.

In dezelfde periode 2012: 486m3 en 0,52m3/graaddag, via Mindergas. Ook met de Flam houtkachel overigens.

Deze maand in totaal 500 kWh verstookt (WP en al het andere). Tot eind Maart nog 1500 kWh overschot te verbruiken. Op schema...

Nog te doen: isolatie bovenop platte dak van de aan de kamer verbonden keuken, schuifpui uit 1970 vervangen door een warmere, dak boven de open trap isoleren.

Tot nu: Tevreden!

[ Voor 14% gewijzigd door shthpnz op 30-12-2014 00:10 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy- schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:55:
.....

Installatie kan ik eventueel zelf, of zijn er extreme byzonderheden? (Buiten het vullen om).

Je zal zonder doe-het-zelf koppelfitting en vooraf gevulde binnen en buitenunit een STEK monteur nodig hebben voor idd in ieder geval het vullen. Dat is voor zover ik weet niet voordelig. Maar goed een Daikin is ook niet goedkoop....

Zelf heb ik mijn budget EUROM Airco/Warmtepomp aangeschaft in 2007 voor 599 euro.
Dat was dankzij eigen installatie en vooraf gevulde binnen/buiten units een All-in prijs.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QIbZPH909pxJDVqcC6AsFHvl/full.jpg

De Tie rips zijn een anti-Grappenmakers voorzorgsmaatregel.......

Bij jouw Daikin zal bij de aanschafprijs ook nog de kostprijs van de STEK monteur komen.

De COP waarde van mijn EUROM was wat je mag verwachten van een budget exemplaar: +/- 4
(Inmiddels zal dat na 7 jaar ook wel wat zijn afgenomen maar hij werkt nog goed)
18000 BTU, 2000 Watt. Energieklasse C.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RNKD5sZgABnNq05QZv0pE2SA/full.jpg

De Eurom word gebruikt voor koelen in de zomer +/- 50kWh en verwarmen in de winters +/- 75kWh.
Relatief kleine woonkamer 40m3. Met de deuren open + Fans kan hij bijna mijn hele woning bedienen.

Voor zover ik weet heeft deze Eurom geen anti-ijs functie waardoor condens buiten uiteindelijk zal bevriezen en de werkzaamheid stopt bij temps onder nul. Ik gebruik hem dan ook alleen wanneer het niet vriest.

Meer info over de Eurom:
http://www.dogas.lt/stati...1e2-b9c7-001a64ca85b6.pdf
http://www.boswinkels.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief.php?id=200

N.B. Alleen de "Q" types hebben een doe-het-zelf koppeling en zijn vooraf gevuld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Kan iemand mij stand-by verbruik vertellen van de Ururu sarara en van de Toshiba RAS-G2KVP Daiseikai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Is dit wat?

http://www.klimaatwereld....watt-airconditioning.html

Of zijn er andere goede alternatieven buiten Daikin om die ik over het hoofd zie. Denk dat ik met een 2.5kw ook wel uit kom maar ik heb het liever iets te ruim bemeten dan te krap gezien ik op termijn ook gasloos wil zijn.

Ruimte van de te verwarmen ruimte is 95m3.

De Panasonic staat me ook wel aan maar wel weer iets duurder

3.5kw http://www.klimaatwereld....erea-zilver-xxe12pke.html
2.5kw http://www.klimaatwereld....therea-zilver-xe9pke.html

Belangrijk is: COP verwarmen, bang for bucks, kwaliteit en luchtontvochtiger functie. De luchtvochtigheid loopt namelijk hard op als ik de roosters dicht doe.

Wat is een reële prijs voor installatie? (Gat boren, buitenunit ophangen aan gevel en 3 tot 4 meter aan leidingwerk). Mag de unit aangesloten worden op een bestaande groep?

[ Voor 79% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2014 10:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

revolution-nl schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:53:
Is dit wat?

http://www.klimaatwereld....watt-airconditioning.html

Of zijn er andere goede alternatieven buiten Daikin om die ik over het hoofd zie. Denk dat ik met een 2.5kw ook wel uit kom maar ik heb het liever iets te ruim bemeten dan te krap gezien ik op termijn ook gasloos wil zijn.

Ruimte van de te verwarmen ruimte is 95m3.

De Panasonic staat me ook wel aan maar wel weer iets duurder

3.5kw http://www.klimaatwereld....erea-zilver-xxe12pke.html
2.5kw http://www.klimaatwereld....therea-zilver-xe9pke.html

Belangrijk is: COP verwarmen, bang for bucks, kwaliteit en luchtontvochtiger functie. De luchtvochtigheid loopt namelijk hard op als ik de roosters dicht doe.

Wat is een reële prijs voor installatie? (Gat boren, buitenunit ophangen aan gevel en 3 tot 4 meter aan leidingwerk). Mag de unit aangesloten worden op een bestaande groep?
Reken op een paar honderd euro voor installatie. Kan op een bestaande groep, vollast c.a. 1,6 kW schat ik.

Kijkend naar de geluidspecs word ik niet vrolijk, de echt stille zitten rond 19 dB op minimum, zou voor mij een belangrijke reden zijn om em niet te kopen. (Hij gaat c.a. 15 jaar mee bij normaal onderhoud :+ )

Lees echter goed het onderstaande verhaaltje:

“It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little.
When you pay too much, you lose a little money - that's all.
When you pay too little, you sometimes lose everything, because the thing you
bought was incapable of doing the thing it was bought to do.
The common law of business balance prohibits paying a little and getting a
lot - it can't be done.
If you deal with the lowest bidder, it is well to add something for the risk you run,
and if you do that you will have enough to pay for something better.”

John Ruskin
1819-1900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:53:
Voor installatie moet je rond de 500 euro rekenen, maar je kunt ook dingen zelf doen afhankelijk hoe handig je bent. Bij mij kon de Daikin nog op een bestaande groep, maar dan mag de groep natuurlijk niet overbelast worden bij alle apparaten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Gasschuif schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:33:
[...]

Reken op een paar honderd euro voor installatie. Kan op een bestaande groep, vollast c.a. 1,6 kW schat ik.

Kijkend naar de geluidspecs word ik niet vrolijk, de echt stille zitten rond 19 dB op minimum, zou voor mij een belangrijke reden zijn om em niet te kopen. (Hij gaat c.a. 15 jaar mee bij normaal onderhoud :+ )
19dB vs 30dB ... is niet eens een groot verschil. als je TV zit te kijken of kinderen hebt is meer geluid

dan is .... 600 euro verschil op de aankoop een fors bedrag imho.

http://www.klimaatwereld....0-watt-inverter-wit-.html

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@ Crazy-

Bij mij draait ie van 8.00h tot middernacht, bij een hittegolf ook in de nacht in de slaapkamer.

Geen idee of jouw TV zo lang aan staat, Als je kinderen ook zo lang veel geluid produceren heb je een heel ander probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Gasschuif schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:51:
@ Crazy-

Bij mij draait ie van 8.00h tot middernacht, bij een hittegolf ook in de nacht in de slaapkamer.

Geen idee of jouw TV zo lang aan staat, Als je kinderen ook zo lang veel geluid produceren heb je een heel ander probleem. :)
als je hem in de slaapkamer hebt, I agree. Maar beneden, woonkamer? Zal ik geen last van hebben. Hoor de TV ook niet als op de slaapkamer.

maar uiteraard, alles heeft voor/tegens. Naast het geluid ook de SCOP/SEER en daar kijk ik zelf uiteraard ook naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:55:
Ik zit met een kWh overschot en ga in 2015 kijken naar een ll wp.

Nu zoek ik iets voor een 100m3 ruimte (beneden verdieping excl hal)

Volgens mij is een 3.5kW dan voldoende en als ik zo lees is Daikin een top merk

Mijn oog is dan ook gevallen op de volgende set:

Buitendeel:RXS35K/L
Binnendeel:FTXS35K

Plaatsing in het midden van de woonkamer, boven gang deur. Daar is ruimte genoeg en dan zit ik direct naast de meterkast met vrije ruimte naar boven (platdak). Meter of 5 leiding zal dan genoeg zijn.

Hier een compleet doe-het-zelf project voor de FTXS35K/RXS35L combi.

Voor het F-gassen gecertificeerde in bedrijfstelling moet je rond de 100 euro rekenen. Het helemaal laten doen ongeveer 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:03:
[...]

Hier een compleet doe-het-zelf project voor de FTXS35K/RXS35L combi.

Voor het F-gassen gecertificeerde in bedrijfstelling moet je rond de 100 euro rekenen. Het helemaal laten doen ongeveer 400 euro.
Dat is interessant! Het aansluitwerk kan ik 100% zefl en ben ik anders niet klaar voor die 400 euro. Er moet sowieso 2x door beton heen.

Op mn dak heb ik nog ruimte achter m'n zonnepanelen, dus ideaal. Maar eens met de vrouw gaan praten ....

iemand die op jaarbasis resultaten heeft qua verbruik? Ik lees op de datasheet .... 1080kWh voor verwarmen en 180kwh voor koelen. maar gebaseerd op..

ofwel iemand praktijk ervaring?

Doel is om woongedeelte te warmen met overschot PV (~800kWh) eventueel kan ik nog ruim bij plaatsen op de schuur tegen lage kost.

De rest van het huis (slaapgedeelte) zal ik de nest plaatsen. Beneden de radiatoren dichtzetten en boven dus via CV verwarmen ~18 graden indien nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Crazy:

Voor zover ik het mij kan herinneren heeft 1 kuub gas ongeveer de energetische waarde van 8kWh.
Een kuub gas kost +/- 65 cent terwijl 1 kWh maar +/- 22,5 cent kost.
De Warmtepomp is wel heel veel efficienter doordat je meer warmte haalt uit de elektrische energie.
2000 Watt verwarmen = ongeveer gelijk aan 5000 Watt aan daadwerkelijke verwarming.
Heb je Saldering via PV of eigen wind dan ben je helemaal spekkoper met een warmtepomp.

Met mijn budget Eurom weet ik nog heel erg veel gas te besparen, laat staan met een beter exemplaar.
In de praktijk kost mijn Eurom 400 Watt om met woonkamer comfortabel te houden bij temps 0-5 graden.
Trm0001 heeft wel Wind & PV maar een saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:14:
[...]
iemand die op jaarbasis resultaten heeft qua verbruik? Ik lees op de datasheet .... 1080kWh voor verwarmen en 180kwh voor koelen. maar gebaseerd op..

ofwel iemand praktijk ervaring?

Doel is om woongedeelte te warmen met overschot PV (~800kWh) eventueel kan ik nog ruim bij plaatsen op de schuur tegen lage kost.

De rest van het huis (slaapgedeelte) zal ik de nest plaatsen. Beneden de radiatoren dichtzetten en boven dus via CV verwarmen ~18 graden indien nodig
Vanaf november 2013 tot nu voor de 2.5kW WP 671kWh verbruik en voor de 3.5kW WP 1336kWh.
Totaal 2007kWh voor verwarmen en koelen. Ruim 900m3 minder gasverbruik en een heerlijk koel huis in de zomer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

BenEco schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:33:
[...]

Vanaf november 2013 tot nu voor de 2.5kW WP 671kWh verbruik en voor de 3.5kW WP 1336kWh.
Totaal 2007kWh voor verwarmen en koelen. Ruim 900m3 minder gasverbruik en een heerlijk koel huis in de zomer. :)
kijk dat zijn interessante getallen! 1300kWh is peanuts in verhouding met gas. Kost me eventueel 1.5kWp extra om de bovenverdieping bij te doen

2015 maar eens verder uitwerken, eerst maar de benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gasschuif schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:33:
[...]

Lees echter goed het onderstaande verhaaltje:

“It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little.
When you pay too much, you lose a little money - that's all.
When you pay too little, you sometimes lose everything, because the thing you
bought was incapable of doing the thing it was bought to do.
The common law of business balance prohibits paying a little and getting a
lot - it can't be done.
If you deal with the lowest bidder, it is well to add something for the risk you run,
and if you do that you will have enough to pay for something better.”

John Ruskin
1819-1900
Geluid is geen groot issue. Mijn huidige dbe unit doet 35 t/m 45db, waarbij ik moet zeggen dat ik 40-45 db regelmatig als storend ervaar.

Een "penny wise pound foolish" investering wil ik absoluut voorkomen. De truuk is om de balans te vinden, iets waar ik met de PV ook een tijdje zoet mee ben geweest. Daikin is een A merk en heeft een reputatie hoog te houden. Ik weet niet hoe panasonic aangeschreven staat, de genoemde units zijn wel een stukje stiller en hebben een betere COP dan de budget Daikin.
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:35:
[...]

Voor installatie moet je rond de 500 euro rekenen, maar je kunt ook dingen zelf doen afhankelijk hoe handig je bent. Bij mij kon de Daikin nog op een bestaande groep, maar dan mag de groep natuurlijk niet overbelast worden bij alle apparaten aan.
Thanks, duidelijk :) .

/edit:
Deze panasonic unit heeft ook mooie specs voor de prijs (deze is incl. Montage)
http://www.aircovoordeel....it-e9-pkea?category_id=12

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2014 22:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

In hoeverre is de plek belangrijk van de binnenunit?
Daar ik in een hoek van de kamer de beste plek heb qua montage (zie schets), omdat ik dan direct door de meterkast recht naar het platte dak kan

hoogte is 260, totaal +-103m3 (Woonkamer/eetkamer + keuken)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/40d543008614438225dc89172e830e64.png

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Kreeg vandaag bericht dat climasense bij Daikin navraag heeft gedaan en er een oplossing is. Via de afstandbediening kan ik de offset instellen. Dus bij een kamertemperatuur van 22 graden en de Daikin die 24 graden aangeeft kan ik het bijstellen. Morgen krijg ik een email met uitleg. wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:53:
In hoeverre is de plek belangrijk van de binnenunit?
Daar ik in een hoek van de kamer de beste plek heb qua montage (zie schets), omdat ik dan direct door de meterkast recht naar het platte dak kan

hoogte is 260, totaal +-103m3 (Woonkamer/eetkamer + keuken)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/40d543008614438225dc89172e830e64.png
Mijn Daikin kun je verticaal en horizontaal een vaste stand instellen. In jouw geval zou ik deze horizontaal schuin naar links laten blazen, zodat de eetkamer, de achterkamer en gedeelte van de keuken nog warme lucht krijgt. Dus een beetje de richting zoals de open deur ingetekend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
@peterpijpelink

Ik zou het op de muur (7.50) plaatsen iets naar de midden zodat je de hele (Z) kamer kunt benaderen met de swing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:37:
[...]

Mijn Daikin kun je verticaal en horizontaal een vaste stand instellen. In jouw geval zou ik deze horizontaal schuin naar links laten blazen, zodat de eetkamer, de achterkamer en gedeelte van de keuken nog warme lucht krijgt. Dus een beetje de richting zoals de open deur ingetekend is
Zal me eens gaan verdiepen in de details, wellicht ergens in de buurt een verkoper vinden.
Daikin Ururu Sarara is alleen mij te hoog geprijsd ... en ik zie niet echt meerwaarde 1,2,3

Pagina: 1 ... 6 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2