Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.243 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
@Shthpnz

bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb er zeker wat aan.
en meer reacties zijn welkom.

Huub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
huub jonker schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:16:
@Shthpnz

bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb er zeker wat aan.
en meer reacties zijn welkom.

Huub.
Oproep erbij geplaatst :)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@huub

Hier in huis twee stuks Mitsubishi WP's
De fan in de binnenunit staat op "auto" dat houd in dat bij het verlagen van het gevraagde vermogen de fan terug toert.

Bij een start met c.a. 2 K verschil tussen T gewenst en T gemeten komt de compressor langzaam op vermogen, tot (als het langer duurt) vol vermogen, met bijbehorend fan toerental (volgas)

ls de compressor terug gemoduleerd, hoor ik ook de fan in de binnenunit terug toeren, tot (zoals nu bij minimum last) fluister toerental, nauwelijks hoorbaar.

Ik ben al een dik jaar heel blij met mij beide WP,s, jaren te laat laten installeren.
Onbetaalbaar bij een hittegolf, priceless in de winter op saldeer PV kWh's :)

"aardgas saldeert niet" 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier het opgenomen wattage eens gemeten van de Samsung
Ingesteld op 30 graden en meten maar

Max opname 1458W
stand 3 niet gemeten
Stand 2 1150W
Stand 1 800W

Daarna de instelling op de temperatuur gezet die de samsung aangeeft. en op auto gezet.opname 750W

Zit wel een behoorlijke afwijking in de werkelijke kamer temperatuur en wat de Samsung aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 21:02
@Huub Jonker,

Hier ook geen Daikin, maar twee Toshiba binnenunits uit de serie Super Daiseikai 6.5 (RAS-B16N3KVP-E en RAS-B10N3KVP-E) en buiten Multi split unit RAS-M18UAV-E. (Wij wilden niet twee van die bakken aan de gevel, maar een Multi split heeft wel een lagere COP waarde dan twee losse buiten units)

Afbeeldingslocatie: http://s26.postimg.org/7phdxe3z9/Toshiba.jpg
Foto boven: Split buitenunit RAS-M18UAV-E met vertakking naar slaapkamer en woonkamer
Foto onder: Binnenunit woonkamer RAS-B16N3KVP-E (in de kleur van de muur gespoten). Overigens is het geheel aangesloten op een stopcontact in slaapkamer, dus geen aparte groep.

We hebben het vorig jaar laten installeren door erkend installateur. Wij hebben 3 installateurs (Daikin, Mitsubishi en Toshiba) over de vloer gehad, maar ik moet zeggen 3 totaal verschillende verhalen ook met betrekking tot de ideale plaats van units, kabels ed. (Nog erger dan PV installatie bedrijven ;) ). Uiteindelijk hebben we gekozen voor de installateur waarbij we het beste gevoel hadden. De Toshiba installateur dus. Deze installateur heeft ons gewezen op de verwarmingsmogelijkheden, maar daar ging op dat moment onze interesse niet naar uit, eigenlijk alleen het ontvochtigen en koelen.

Naar aanleiding van dit topic zijn we nu ook voor het eerst aan het verwarmen met de Toshiba RAS-B16N3KVP-E in onze L-vormige woonkamer (50m2) om zo gas te besparen. We hebben waarschijnlijk voldoende overschot van onze zonnepanelen (6050 Wp). Tot nu toe erg tevreden met het verwarmen, aangenaam klimaat, hij doet wat ie moet doen.

Alhoewel nog niet veel ervaring opgedaan met het verwarmen kan ik een aantal vragen beantwoorden over de Toshiba:

Is het ook zo bij je dat de automatische stand niet lager gaat als de temperatuur benaderd is?
De fan blijft even hard door draaien, die past hij niet aan, maar de temperatuur loopt niet verder op. Ik ga er dus van uit dat hij in het begin een hogere temperatuur uitblaast en als hij de juiste omgevingstemperatuur heeft bereikt het met een lagere temperatuur constant houdt. Aanpassing: Nu ik er op let gaat weldegelijk de fan minder hard draaien.

En kun je de fan op handmatig lager zetten?
Ja, de fan heeft 7 standen: Auto, Low, Low+, Medium, Medium+, High en Quiet (is een super lage ventilatorsnelheid voor een vrijwel geluidloze werking)

Heb je het al eens op nacht stand geprobeerd?
Nog niet geprobeerd, maar de handleiding zegt hierover: "Comfort slaap -werking (ik neem aan dat dat de equivalent is van de nachtstand?): om, terwijl u slaapt, energie te sparen, de luchtstroom automatische te regelen en automatisch uit te schakelen.
Opmerking: In de koelfunctie stijgt de ingestelde temperatuur automatisch 1 graad per uur, gedurende 2 uur (maximaal 2 graad stijging). In de verwarmingsfunctie daalt de temperatuur."

Dat is niet echt iets wat ik wil in de woonkamer.

En loopt de temperatuur ook bij je een paar graden door?
Nee, de kamer thermostaat blijft stabiel op de temperatuur van de Toshiba het wordt niet warmer.

Zie ook owners manual Toshiba http://iturl.nl/snCgy vanaf pag. 30 in NL

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Morgen wordt de Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N geinstalleerd.

Ben van plan om via mindergas.nl het verbruik in kW bij te houden voor het verwarmen met de airco. Beetje oneigenlijk gebruik, maar zorgt wel voor minder gasverbruik 8)
Zodat ik een goede vergelijking kan maken tussen gas in m3/graaddag en deze airco in kW/graaddag. Hebben andere mensen met een warmtepomp ook gedaan? En hoe was dan het aantal kW/graaddag vergeleken met gas?

Historie gas:
2010 0,77 m3/graaddag
2011 0,65 m3/graaddag
2012 0,59 m3/graaddag
2013 0,43 m3/graaddag
2014 0,35 m3/graaddag

Theoretisch, bij een gemiddelde COP van 4.5 zou ik dan ongeveer uitkomen op 0,70 kW/graaddag. Dus het gasverbruik maal 2. Bij het lucht/water warmtepomp topic viel de COP van de HR ketel tegen t.o.v. de Elga. En is de factor 2 voor de airco waarschijnlijk te hoog O-)

Hebben jullie een goede vergelijking tussen gasverbruik en kW verbruik verhouding (voor/na)?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:49
ik zou 8kwh per 1M3 gas rekenen.

en een gemiddeld jaar COP van 4

dus 1M3 gas = 8KW = 2KWhe @COP 4

1M3 gas = 0.60 euro vs 2kwh = 0.40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:58:
Morgen wordt de Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N geinstalleerd.

Ben van plan om via mindergas.nl het verbruik in kW bij te houden voor het verwarmen met de airco. Beetje oneigenlijk gebruik, maar zorgt wel voor minder gasverbruik 8)
Zodat ik een goede vergelijking kan maken tussen gas in m3/graaddag en deze airco in kW/graaddag. Hebben andere mensen met een warmtepomp ook gedaan? En hoe was dan het aantal kW/graaddag vergeleken met gas?

Historie gas:
2010 0,77 m3/graaddag
2011 0,65 m3/graaddag
2012 0,59 m3/graaddag
2013 0,43 m3/graaddag
2014 0,35 m3/graaddag

Theoretisch, bij een gemiddelde COP van 4.5 zou ik dan ongeveer uitkomen op 0,70 kW/graaddag. Dus het gasverbruik maal 2. Bij het lucht/water warmtepomp topic viel de COP van de HR ketel tegen t.o.v. de Elga. En is de factor 2 voor de airco waarschijnlijk te hoog O-)

Hebben jullie een goede vergelijking tussen gasverbruik en kW verbruik verhouding (voor/na)?
Afgelopen stookseizoen nul gas voor verwarming, van 1 november 2013 tot 1 maart 2014 602 kWh erdoor gejast.
Bijbehorende gewogen graaddagen van Mindergas station Rotterdam is 1521 ggrd.

Dus 602/1521=0,395 kWh/ggrd

Niet helemaal eerlijk, een houtkachel hier en veel glas op ZW. Op gas in seizoen 2012/2013 0,14 M3/ggrd.

Zoals eerder gezegd, ik ben er heel blij mee. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Co7MF84.png?1

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ ZuinigeRijder,

Nog 1tje, duidelijk te zien wanneer de warmtepompen erin zijn gekomen.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/293g21h.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn een aantal posts aangepast, vanwege op een niet transparante manier als bedrijf aanwezig zijn. Het kan dus zijn dat de discussie niet meer helemal loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:22 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
BenEco schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:38:
@ ZuinigeRijder,

Nog 1tje, duidelijk te zien wanneer de warmtepompen erin zijn gekomen.
[afbeelding]
Enige idee hoeveel kWh verbruikt voor de airco en bijbehorende graaddagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:17:
[...]

Enige idee hoeveel kWh verbruikt voor de airco en bijbehorende graaddagen?
3 pagina's terug (donderdag 23 oktober 2014 19:51)

2013 / 2014 beschreven met graaddagen, m3 en totaal kWh. :)

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 13-11-2014 00:51 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:39

franssie

Save the albatross

offtopic:
paginainstelling is voor iedereen anders hier, bij mij is 3 pagina's 75 posts, voor een ander 30 of zelfs 300

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ZuinigeRijder
  • Niet online
BenEco schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:42:
[...]

3 pagina's terug (donderdag 23 oktober 2014 19:51)

2013 / 2014 beschreven met graaddagen, m3 en totaal kWh. :)
Ok, deze post dus.....
Dus 835 m3 minder gas verstookt door 1385 kWh in de airco warmtepomp te stoppen. Oftewel de factor is 1.65. Voorheen was het gasverbruik 0,28 m3/graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
huub jonker schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:32:
@Shthpnz

Is het ook zo bij je dat de automatische stand niet lager gaat als de temperatuur benaderd is?
En kun je de fan op handmatig lager zetten?
Heb je het al eens op nacht stand geprobeerd?
En loopt de temperatuur ook bij je een paar graden door?
zomaar een paar vragen.
Afgelopen donderdag is de Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N geinstalleerd.
Ook deze verwarmd 2 graden hoger dan de ingestelde temperatuur bij zelf gekozen fan stand. Wanneer we in de zithoek zitten, zetten we de airco in de fluisterstand. Bij de TV kan deze op "auto"-stand omdat het verder weg is.

Ander apart iets: wanneer de economische stand ingesteld is, staat de setting de volgende dag gewoon weer op normaal (via timer instelling gaat deze 's morgens automatisch aan en 's avonds automatisch uit en blijkbaar wordt deze instelling dan niet bewaard?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
ZuinigeRijder schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:46:
[...]

Afgelopen donderdag is de Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N geinstalleerd.
Ook deze verwarmd 2 graden hoger dan de ingestelde temperatuur bij zelf gekozen fan stand. Wanneer we in de zithoek zitten, zetten we de airco in de fluisterstand. Bij de TV kan deze op "auto"-stand omdat het verder weg is.

Ander apart iets: wanneer de economische stand ingesteld is, staat de setting de volgende dag gewoon weer op normaal (via timer instelling gaat deze 's morgens automatisch aan en 's avonds automatisch uit en blijkbaar wordt deze instelling dan niet bewaard?).
ZuinigeRijder

Ik heb de Emura weer een aantal uur laten draaien en ik heb de ab op 17 staan.
De temperatuur loopt op tot 19.7.
Ik had hem eerst op de eco stand of nacht stand staan daarmee lijkt hij meer stroom te gebruiken.
Later op automatisch stand gezet waarbij de fan weer sneller gaat.
Toen hij op de temperatuur 19.7 kwam gaat hij uit.
verbruik z.'n 14 watt.
Ik dacht dat hij langere tijd uitbleef maar dat is niet zo.
bij het constant meten van de wattage zag ik opeens dat hij op 200 watt zat.
De binnen unit leek mij nog niet te draaien.
Nu bij nader inzien zal hij wel op stil stand draaien ofzo.
wattage loopt terug naar zo'n 135 watt.
En dan opeens hoor ik de fan weer sneller draaien zo'n 5 sec. En dan uit.wattage 14 watt .
Dit herhaald hij meerdere keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
@ZuinigeRijder.

Werkt de fan stand van 1 tot 5 bij jouw wel met verwarmen?
En hoe ervaar je de bevochtiging van de ururu sarara?
Ik heb naar dit model ook een tijd lang naar zitten te kijken maar voor mijn slaapkamer vindt ik dat een beetje over de top.
Maar zit er wel over na te denken voor de kamer.
Lijkt me een top apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Ik noem nachtstand maar ik bedoel binnen unit stil ik heb het boek er even op nagezien.
Op de ab zie ik een kerstboom met een maan vandaar dat ik dacht nacht stand.
economische stand heet Econo.
Die had ik nog niet geprobeerd en die kun je alleen instellen als hij aan staat dus als je het met de timer instel en de timer tijd is afgelopen dan valt de Econo er weer uit.
Ik heb in het boek niets kunnen vinden over waarom ik de ventilatie snelheid niet kan benaderen in handbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
huub jonker schreef op zondag 16 november 2014 @ 19:31:
@ZuinigeRijder.

Werkt de fan stand van 1 tot 5 bij jouw wel met verwarmen?
En hoe ervaar je de bevochtiging van de ururu sarara?
Ik heb naar dit model ook een tijd lang naar zitten te kijken maar voor mijn slaapkamer vindt ik dat een beetje over de top.
Maar zit er wel over na te denken voor de kamer.
Lijkt me een top apparaat.
Ja, de airco verwarmt in alle fan standen, "auto", "stil binnenunit", en stand 1 tot en met 5. Hoe lager de fan stand, hoe minder de warme lucht circuleert, dus wanneer het kouder wordt kan het nodig zijn de fan snelhied te verhogen. Zoals reeds aangegeven, overdag staat de fan laag, 's avonds op "auto".

Bevochtiging is nog niet nodig geweest, de luchtvochtigheid is nog hoog genoeg. En daarvoor heb ik de airco nog te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
huub jonker schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:54:
Ik noem nachtstand maar ik bedoel binnen unit stil ik heb het boek er even op nagezien.
Op de ab zie ik een kerstboom met een maan vandaar dat ik dacht nacht stand.
economische stand heet Econo.
Die had ik nog niet geprobeerd en die kun je alleen instellen als hij aan staat dus als je het met de timer instel en de timer tijd is afgelopen dan valt de Econo er weer uit.
Ik heb in het boek niets kunnen vinden over waarom ik de ventilatie snelheid niet kan benaderen in handbediening.
Bij mij staat er een maan en denneboom, maar het is bijna sinterklaas en kerst :P
Dit is inderdaad de "stil binnenunit" mode.

Verwarmen:
High dBA 42
Nom. dBA 36
Low dBA 29
Silent dBA 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 30-08 00:03
Interessant topic dit. Na een eerste set PV op het dak is het elektriciteitsverbruik geneutraliseerd. Dan hou je als huishouden 2 grote energieposten over, verwarming en de auto. De businesscase voor een elektrische auto vind ik nog wat lastig, dus wil ik wellicht een klap geven op verwarming.

Verwarming kost me naar schatting ongeveer 1000 m3 gas/jaar (~E630), oftewel 9400 kWh warmte (8.7 kWh/m3 onderwaarde stoken, ketel efficiency Remeha Calenta 108.2%). De hier genoemde Daikin Ururu claimed een SCOP van 5.5, dan wordt dat 1710 kWh elektrisch en dat kost ongeveer E393. Uitgespaard E237/jaar. De Daikin kost zo te zien ongeveer E2000 inc.+ E400 installatie maakt E2400. Terugverdientijd ongeveer 10 jaar en sneller als je overschot op de PV hebt. Gratis bonus een lagere CO2 (ongeveer 1000 kg/jaar op basis van grijze stroom, meer met PV) en de mogelijkheid tot koelen.

Een LW warmtepomp zal niet veel meer besparen maar is een stuk duurder, laat staan een WW warmtepomp. Klopt dit verhaal? En zo ja, waarom is deze technology dan toch niet erg populair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier komt eerdaags de tweede Samsung te hangen die besteld is..net zoals de vorige,zie een paar pagina,s terug.Deze zal dan de complete 2de verdieping van een aangename temperatuur moeten voorzien.Kosten € 1200 inclusief plaatsing

Uitbreiding van mijn set zonnepanelen zal wel gewenst worden en ga ik doen in Maart.

Morgen komen ze kijken voor het verwijderen van de stadsverwarming aansluiting en zal ik denk ik wel de kosten te horen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:23:
Interessant topic dit. Na een eerste set PV op het dak is het elektriciteitsverbruik geneutraliseerd. Dan hou je als huishouden 2 grote energieposten over, verwarming en de auto. De businesscase voor een elektrische auto vind ik nog wat lastig, dus wil ik wellicht een klap geven op verwarming.

Verwarming kost me naar schatting ongeveer 1000 m3 gas/jaar (~E630), oftewel 9400 kWh warmte (8.7 kWh/m3 onderwaarde stoken, ketel efficiency Remeha Calenta 108.2%). De hier genoemde Daikin Ururu claimed een SCOP van 5.5, dan wordt dat 1710 kWh elektrisch en dat kost ongeveer E393. Uitgespaard E237/jaar. De Daikin kost zo te zien ongeveer E2000 inc.+ E400 installatie maakt E2400. Terugverdientijd ongeveer 10 jaar en sneller als je overschot op de PV hebt. Gratis bonus een lagere CO2 (ongeveer 1000 kg/jaar op basis van grijze stroom, meer met PV) en de mogelijkheid tot koelen.

Een LW warmtepomp zal niet veel meer besparen maar is een stuk duurder, laat staan een WW warmtepomp. Klopt dit verhaal? En zo ja, waarom is deze technology dan toch niet erg populair?
BenEco kwam uit op: 835 m3 minder gas verstookt door 1385 kWh in de airco warmtepomp te stoppen. Oftewel de factor is 1.65 .

Ikzelf heb de Daikin Ururu Sarara te kort om iets zinnig te zeggen (vanaf 13 november). Ik verwarm er alleen de woonkamer mee. Maar in de periode van 1 november tot 12 november kwam ik uit op 0,26 m3/graaddag met verwarmen van de CV ketel, inclusief bijverwarmen van een sfeerkachel. Met de airco kom ik tot nu toe uit op 0,32 kWh/graaddag (factor 1.23). Maar zoals gezegd, de periode is te kort, maar de efficientie van verwarmen met airco lijkt groter dan je theoretisch mag aannemen t.o.v. HR ketel. En dan te bedenken dat de CV ook nog stroom nodig heeft voor het rondpompen van water en ik het sfeerkacheltje niet meer gebruik.....dubbel winst _/-\o_ Ook de HR ketel gaat langer mee, want minder gebruikt (alleen voor douchen). Dus dat mag je ook van TVT van de airco aftrekken.

Een Airco maakt wel meer geluid dan het water via de vloerverwarming of radiatoren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harbering
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-03 21:47
Wij hebben een lucht/lucht warmtepomp van gree (7.2KW versie)

Deze verwarmt mijn woonkamer van 47m2 naar 23 graden ,en de warmte trekt dan ook naar de slaapkamers waar het dan ook 21 graden wordt.

De warmtepomp is in juni geplaatst

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/a6fa5fc81fc06248cecfe844aae7b1d4.jpg

Nu nog afwachten als het wat kouder gaat worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door harbering op 18-11-2014 22:35 ]

9500 WP Totaal ,,LLWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

harbering schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:33:

Deze verwarmt mijn woonkamer van 47m2 naar 23 graden ,en de warmte trekt dan ook naar de slaapkamers waar het dan ook 21 graden wordt.

De warmtepomp is in juni geplaatst

[afbeelding]

Nu nog afwachten als het wat kouder gaat worden :)
Hoe krijg je die warmte boven dan? Met mijn pelletkachel komt het uiteindelijk ook wat boven maar het mag best wat meer omdat ik het in de kamer kwijt moet met 25,5 graden.
Ik zit al te denken aan een ventilator in de deur oid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harbering
De warmte gaat vanzelf naar boven .de wp gaat hier om 12 uur in de middag aan en rond 22:00 weer uit.

9500 WP Totaal ,,LLWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wellicht het verschil tussen een open- en een gesloten trap in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:39:
[...]

Hoe krijg je die warmte boven dan? Met mijn pelletkachel komt het uiteindelijk ook wat boven maar het mag best wat meer omdat ik het in de kamer kwijt moet met 25,5 graden.
Ik zit al te denken aan een ventilator in de deur oid.
Daarom hier een WP op begane vloer en 1e verdieping, En in de zomer zakt de koelere lucht.
Zal vast en zeker helpen om de gewenste temperatuur te verdelen door de gehele woning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

harbering schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:47:
De warmte gaat vanzelf naar boven .de wp gaat hier om 12 uur in de middag aan en rond 22:00 weer uit.
Nou dat valt hier nog tegen, het word wel warm boven maar beneden niet veel frisser, van mij mag het naar zolder, kan de wp het weer in de vloer steken. :)

Zou kunnen dre, ik heb een dichte trap en 1 deur van de kamer naar de gang en staat dan volledig open.
En het huis is vrij goed geïsoleerd, er word niet verwarmd van 22:00 tot 7 maar nog niet onder de 20 graden gezien in de morgen, ook als alleen de wp loopt overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:54:
[...]

Daarom hier een WP op begane vloer en 1e verdieping, En in de zomer zakt de koelere lucht.
Zal vast en zeker helpen om de gewenste temperatuur te verdelen door de gehele woning. :)
Ja ideaal, maar ik kan die buiten units niet kwijt zonder dat het er niet uit ziet, daarom staat mijn L/W wp ook binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:03:
[...]

Ja ideaal, maar ik kan die buiten units niet kwijt zonder dat het er niet uit ziet, daarom staat mijn L/W wp ook binnen. :)
Yep, dat is 1 van de nadelen van bestaande woning aanpassen, hier ook lang mee aan het puzzelen geweest.
Je wil geen lange leidingen en de buitenunit het liefst op zuid in de zon. Moet je huis maar net goed staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De doorstroomboilerpraat heeft een eigen topic gekregen:
doorstroomboiler, een goed alternatief?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:38
harbering schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:33:
Welke type heb je ? ik heb de Hansol GWH18TB-S3DNA1B, van 5 kW in de woonkamer. Bevalt prima, zowel koelen als verwarmen

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harbering
Hannibal2206 ik heb de GREE HANSOL INVERTER GWH18TC-S3DNA1B

http://www.aircovoordeel.nl/airco-s/item/gree-hansol-gwh18tc

9500 WP Totaal ,,LLWP

• robhuls
Wat was de afweging om zo'n zware unit te plaatsen (7.2 kW)? Ik had gegokt op 3.5 kW voor een 55 m2 goed geisoleerde woonkamer als de CV als backup kan fungeren voor de horror winters.

En vanwaar deze Gree? Ik vermoed dat het iets met de prijs van doen heeft :-), maar betaal je dat met een SCOP van 4 niet terug via de elektriciteitsrekening t.o.v. een duurder exemplaar met een SCOP van 5.x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48
Daikins hebben ook MAAR een scop van 4.3 of kijk ik verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch verbruikt de mijne als hij uit staat nog wel even 6W.Los pluggen gaat niet,want dan zal de wifi wel van slag zijn.Ruim 2 kW per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
martijnr17 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:09:
Daikins hebben ook MAAR een scop van 4.3 of kijk ik verkeerd...
Ligt aan het type airco.

Hier een overzicht, tevens met andere merken airco's:
Monosplit < 3kW, Daikin SCOP 5.9
Monosplit < 4kW, Daikin SCOP 5.7
Monosplit < 6kW, Daikin SCOP 5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dat is wel een hoge SCOP. Ik snap alleen niet dat de SCOP lager wordt naarmate de unit 'groter' is.

Op internet lees ik:
Dit gepatenteerde koelmiddel R32 van Daikin[...]
Het koudemiddel R410A wordt vandaag de dag veel meer toegepast. Is het dan bezwaarlijk om voor het R32 koudemiddel te gaan? Ik bedoel dan bijvoorbeeld met (ver)plaatsen, onderhoud of reparaties aan de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volg mode aan.... moet hier ook maar gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Vandaag nog wat foto's gemaakt van de Daikin Sarara Ururu (installatie op donderdag 13 november)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/fisheye.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/buitenunit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/zijkantbuitenunit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/typeplaatje.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/binnenunit.jpg

Vanaf 13 november tot en met 21 november zit ik nu op 0.34 kWh/graaddag (34 kWh verbruikt).
Ter vergelijking, zelfde periode vorig jaar zat ik op 0.43 m3/graaddag gas (was het wel iets kouder, 133 graaddagen t.o.v. 101).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:50:
Het koudemiddel R410A wordt vandaag de dag veel meer toegepast. Is het dan bezwaarlijk om voor het R32 koudemiddel te gaan? Ik bedoel dan bijvoorbeeld met (ver)plaatsen, onderhoud of reparaties aan de warmtepomp.
Tja, in 2025 mag de GWP waarde niet boven 750 komen. R32 heeft een GWP waarde van 675, dus voldoet al hieraan. R410A voldoet hier dus niet aan (3 maal hogere GWP waarde).

In Japan werken meer dan 1 miljoen R32 split systemen, niet alleen van merk Daikin, maar ook van Panasonic, Hitachi en Mitsubishi Electric.

Meer informatie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Interessant artikel. Niet echt iets om je zorgen over te maken dus. Flinke verbetering in SCOP en GWP (Global Warming Potential) dat R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 15:43:
Vandaag nog wat foto's gemaakt van de Daikin Sarara Ururu (installatie op donderdag 13 november)
[knip]
Netjes. mooi verstopt die buitenunit.
Dre schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:49:
Interessant artikel. Niet echt iets om je zorgen over te maken dus. Flinke verbetering in SCOP en GWP (Global Warming Potential) dat R32.
Als met een jaar of 10 de huidge WP aan vervanging toe is, is er tenminste een groener / duurzamer alternatief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48
Zo dat r32 maakt wel echt een verschil. Van scop 4,4 naar 5,9 zijn leuke getallen.

Vaak gebruiken ze eenzelfde buitenunit kwa afmetingen voor verschillende binnenunits. Volgens mij heb je daarom een lagere cop omdat de condensor of verdamper een groter oppervlak heeft. Maar ik kan her mis hebben.

Heb ook nog even naar de COP gekeken maar die is nog 3.97 dus wel iets hoger maar valt me nog mee eigenlijk. Voor een jaarlijk gemiddelde is scop leuk maar voor het verwarmen in de winter is een cop volgens mij makkelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door martijnr17 op 23-11-2014 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Interessante links. Daikin heeft dus een step change in scop kunnen maken door de introductie van R32 en is voor de in Europa leverbare modellen dus duidelijk koploper in efficientie met een koelmiddel dat ook nog eens minder broeikas veroorzaakt.

Volgens mij is de scop waarde relevanter dan de cop. De COP wordt gemeten onder volle belasting. Dat zal maar zelden het geval zijn. De SCOP houdt ook rekening met deellast en komt daardoor beter overeen met een gemiddeld praktijk verbruik. Uiteraard kun je dan wel eindeloos ruzie maken over de test cyclus (net als bij auto's), maar dan zeg ik altijd maar, hier is uiteindelijk overeenstekking over bereikt. Het lijkt erop dat mensen op dit forum zelfs nog wat hogere waarden halen, gezien de waardes van ruim onder de 2kWh/m3 gas (ongeveer scop 4), maar dat is zeker geen grondig onderbouwde conclusie. Voor de 3.5 kW Daikin zie ik een cop van 4.32 in China, ik denk dat je in de EU met scop ipv cop waarden moet werken, de docs zeggen niks meer over eer of cop.

Uitgebreid verhaal uit 2012, vlak voor de introductie van de nieuwe scop en seer labels en importeisen voor de EU: http://www.topten.eu/uplo...mendations_May%202012.pdf

Offerte voor de Daikin is inmiddels binnen, 2400 euro all-in. Zeker interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Voor de Daikin Sarara Ururu heb ik geen COP waardes gevonden voor een bepaalde buitentemperatuur.

Wel voor de LG Prestige V Inverter.

Oude model:
H09MW
COP bij +7 graden: 5.6
COP bij -7 graden: 4.7
COP bij -10 graden: 4.4

Nieuwere model:
H09AK
SCOP 5.3
COP bij +7 graden: 5.6

Weet iemand de COP waardes bij bepaalde buitentemperaturen voor de Daikin Sarara Ururu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ25N/RXZ25N/

COPd A = -7C: 4.10
COPd B = -2C: 5.81
COPd C = 7C: 7.56
COPd D = 12C: 8.30

Vergeleken met de LG dus iets slechter als het heel koud iets, fors beter bij hogere temperaturen en daardoor een wat hogere SCOP.

Volgens Stifftung doet de Daikin het ook goed op geen energie verbruiken als hij niks aan het doen is:
http://www.testberichte.d...n-rxz25n-testbericht.html

Voornaamste andere concurrent lijkt uit die test de Mitsubishi FH25VE met een SCOP van 5.1. Geclaimed voordeel dat deze stiller is en op comfortklimaat.nl ongeveer E600 goedkoper, nadeel de lagere SCOP en geen luchtbevochtiging. De LG is zelfs E800 goedkoper. Voor mijn situatie heb ik wat aan terugverdientijden gerekend op basis van SCOP en dan is die voor alledrie 7 tot 8 jaar. De hogere SCOP van de Daikin compenseert de lagere prijs van de LG en Mitsubishi, uiteraard afhankelijk van of je zonnestroom overschot hebt, hoeveel warmte je nodig hebt, etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Daikin Emura

sop -7 3.40
-2 4.66
7 5.68
12 6.80
dat scheelt weer een slok op een borrel zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:50:
https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ25N/RXZ25N/

COPd A = -7C: 4.10
COPd B = -2C: 5.81
COPd C = 7C: 7.56
COPd D = 12C: 8.30

Vergeleken met de LG dus iets slechter als het heel koud iets, fors beter bij hogere temperaturen en daardoor een wat hogere SCOP.
Bedankt voor de link _/-\o_

Voor mijn airco (de Daikin FTXZ35N/RXZ35N) zijn de waardes (SCOP 5.73):
COPd A = -7C: 3.91
COPd B = +2C: 5.57
COPd C = +7C: 7.45
COPd D = +12C: 8.09

Inderdaad mooie waardes bij hogere buitentemperatuur, maar bij zelfs -7C is het goedkoper dan gas (zolang de COP hoger is dan ongeveer 3). Nachtverlaging is dus goed voor het rendement omdat het overdag warmer is dan 's nachts.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-11-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-09 18:20
Volg dit topic ook al een tijdje, erg interessant. Een drietal L/L units op de planning voor 2015 gezet.

In dit kader: De ideale opstelling voor buitenunits (wellicht split-unit) zou bij mij wel wat ver van de geplande binnenunits komen staan. Denk aan 2 maal ca. 12 meter en eentje zelfs van 25 meter.
Bij sommige Mitsubishi's lees ik mogelijkheid tot 30 meter leidinglengte, bij de Daikin's 10 meter.

Iemand ervaring met dit soort lengtes ? Hoe dik zullen de totale leidingen incl. voeding (en voor-de-zekerheid-UTP erbij) gaan worden, m.a.w. welke PVC-pijp moet ik gaan ingraven onder de bestrating door ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Hoe bereken je de Kw warmte van je kamer die je nodig hebt?
Cop en Scop waarde is wel leuk maar ik kijk naar het totaal verbruik Kw uur.
laatst was mijn slaapkamer 3 graden verhoogd met 400 watt uur.
hoe weet ik dan de Cop waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
@Masermex

Volgens mij is 10 meter lengte van Daikin de waarde naar de hoogte.
Als je het horizontaal houdt dan kan het langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Het alternatief voor een L/L pomp is vaak een L/W pomp maar daarvoor is het ook lastig COP waardes te vinden. Voor de in het zustertopic populaire Techneco Elga vond ik de volgende waarden (http://www.techneco.nl/documents/download/198):

COP L2 / W45: 2,9, En 14511 test bij 60 Hz
COP L7 / W45: 3,4, En 14511 test bij 60 Hz
COP L7 / W35: 4,6, En 14511 test bij 60 Hz

Ik heb geen LTV dus zal ik denk ik op 3.4 komen, waar de Daikin bij 7 graden 7.45 zou doen. De Daikin heeft een met 5.7 een SCOP die nog wel een stukje onder de L7 waarde ligt. Samen met de COP van 2.9 bij 2 graden gok ik zo dat de SCOP van de ELGA in de buurt van de 3.0 uit komt. Daarmee is in mijn geval een L/W warmtepomp geen optie (marginaal hogere stookkosten plus hoge investering, CO2 besparing 30% van wat ik met een LL kan halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Ik heb de leidinglengte nog even opgezocht en bij daikin emura 2 is dat 20 meter bij hoogte 15 meter bij zwaardere model dan 5 Kw 30 meter lang en bij omhoog 20 meter.

Ps ik denk wel dat een pvc buis onder de grond wel van 8 tot 10 cm rond moet zijn.
maar dat is een gok van mij.als ik zie wat voor goot er bij mij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
huub jonker schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:49:
Hoe bereken je de Kw warmte van je kamer die je nodig hebt?
Cop en Scop waarde is wel leuk maar ik kijk naar het totaal verbruik Kw uur.
laatst was mijn slaapkamer 3 graden verhoogd met 400 watt uur.
hoe weet ik dan de Cop waarde?
zie hier een voorbeeld van een warmteberekening, maar die is voor radiatoren .
De tabel geeft aan hoeveel Watt er per m3 nodig is om een vertrek te verwarmen. Maar een berekening op basis van de inhoud van een vertrek alleen is niet juist. Het te installeren vermogen wordt namelijk ook bepaald door de totale oppervlakte van wanden, ramen, deuren, enz., die de isolatiewaarde in negatieve zin beïnvloeden.

En hier een vereenvoudige berekening voor airco's.

Meestal kijk je dan naar het nominaal verwarmingscapaciteit van de warmtepomp. Bijvoorbeeld voor de Daikin:
FTXZ25N 3.6 kW
FTXZ35N 5.0 kW
FTXZ50N 6.3 kW

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-11-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
robhuls schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:23:
Interessant topic dit. Na een eerste set PV op het dak is het elektriciteitsverbruik geneutraliseerd. Dan hou je als huishouden 2 grote energieposten over, verwarming en de auto. De businesscase voor een elektrische auto vind ik nog wat lastig, ...
Particuliere auto's gebruiken al snel 2 keer zoveel energie als de rest van het huishouden dus excl. auto.

De allerzuinigste electrische auto's gebruiken zo'n 0,15kWh per km. Stel dat je 1000km/maand doet dan is dat alleen al 150 kWh per maand. (en dan zit je s'winters in een steenkoude auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Beetje off-topic, maar volgens het ECN is het energie verbruik van een gemiddeld huishouden ongeveer 1:1:1 gas, elektrisch en brandstof, met iets minder elektrisch en iets meer brandstof, http://www.energie-nederland.nl/energietrends/.

Wat CO2 betreft, ik doe 100 g/km praktijkuitstoot, dus aan 18.000 km is dat 1800 kg CO2. Ik doe ongeveer 1200 m3 gas en dat is ongeveer 2200 kg CO2. Ik doe ongeveer 1000 kWh en dat is op grijze stroom 470 kg. Stroom lijkt dan heel weinig, maar dat is meer mijn lage 1 persoons verbruik. Een huishouden doet 3500 kWh en dat is 1700 kg. Uiteraard allemaal afhankelijk van de persoon, maar een 1:1:1 verdeling is dus redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
En dan on-topic, vandaar in een losse post. De bestelling voor een Daikin Ururu Sarara is de deur uit. In mijn sommetjes zou ik de unit min of meer moeten terugverdienen in een jaar of 8 (of 6 als ik me maximaal rijk reken), is de CO2 besparing zeer fors (800 kg/jaar, daar kan ik 8000 km voor rijden), levert het extra salderingsrechten (meer PV is altijd beter zegt eric-pvt dan geloof ik), levert het koeling in de zomer onder het platte dak en kan de unit ook nog eens trucjes met ventilatie en vocht. En om volgens mij wederom eric-pvt aan te halen (Jihad in de tank, Putin in de ketel), minder Putin in de ketel is ook niet verkeerd. Met 6000 euro duurzaamheid in 6 maanden is het daarmee voor dit jaar wel weer mooi geweest. Oh, alleen misschien nog 3 paneeltjes in het stopcontact, meer PV is immers altijd beter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankjewel, zei de gek met een putin toren in zijn achtertuin

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2014 20:21 . Reden: eric-pvt woont in de bergermeer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:03:
En dan on-topic, vandaar in een losse post. De bestelling voor een Daikin Ururu Sarara is de deur uit. In mijn sommetjes zou ik de unit min of meer moeten terugverdienen in een jaar of 8 (of 6 als ik me maximaal rijk reken), is de CO2 besparing zeer fors (800 kg/jaar, daar kan ik 8000 km voor rijden), levert het extra salderingsrechten (meer PV is altijd beter zegt eric-pvt dan geloof ik), levert het koeling in de zomer onder het platte dak en kan de unit ook nog eens trucjes met ventilatie en vocht. En om volgens mij wederom eric-pvt aan te halen (Jihad in de tank, Putin in de ketel), minder Putin in de ketel is ook niet verkeerd. Met 6000 euro duurzaamheid in 6 maanden is het daarmee voor dit jaar wel weer mooi geweest. Oh, alleen misschien nog 3 paneeltjes in het stopcontact, meer PV is immers altijd beter :-)
Gefeliciteerd.
Vooralsnog doet mijn pas aangeschafte Daikin Ururu Sarara van 13 november tot en met 1 december het verwarmen met 0.44 kWh/graaddag en 0 m3 gas (alleen gasverbruik voor douchen). Zelfde periode vorig jaar met tuned HR CV ketel 0.47 m3/graaddag.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-12-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Maandverbruik begane grond:
November 2012: 0,52 m3/graaddag, door alleen CV
November 2013: 0,31 m3/graaddag, door CV met ondersteuning van houtkachel
November 2014: 0,42 kWh/graaddag, door alleen l/l warmtepomp.

In december, nu het rond het vriespunt schommelt, wordt het een ander verhaal. De WP staat nu continu aan, een nachtverlaging naar 18 graden kan ie in de ochtend nog verhogen naar 21 graden. Maar nu het kouder wordt blijft ie beter 24/7 op 20, 21 graden.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

shthpnz schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:57:

In december, nu het rond het vriespunt schommelt, wordt het een ander verhaal. De WP staat nu continu aan, een nachtverlaging naar 18 graden kan ie in de ochtend nog verhogen naar 21 graden. Maar nu het kouder wordt blijft ie beter 24/7 op 20, 21 graden.
's Morgens met de CV een boost geven tot 21 graden en zodra die op temperatuur is weer over nemen met de WP. Is dat een optie of werkt dat ook niet?
Lijkt me dat met de CV opstoken tot gewenste temperatuur goedkoper is dan de hele nacht/dag de WP aan laten staan.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Geurt-kun schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:32:
[...]

's Morgens met de CV een boost geven tot 21 graden en zodra die op temperatuur is weer over nemen met de WP. Is dat een optie of werkt dat ook niet?
Lijkt me dat met de CV opstoken tot gewenste temperatuur goedkoper is dan de hele nacht/dag de WP aan laten staan.
De CV is vanaf maart nog niet aan geweest, en als het aan mij ligt, komt ie ook niet meer aan :)
Het stroomoverschot van mijn panelen is zo gezond dat ik tot mijn berekendatum van 28 maart 2015 gemiddeld 16,5 kWh per dag netto mag opmaken om op nul uit te komen. En dan heb ik de opwek tot die datum niet meegenomen (ongeveer 900 kWh).
De laatste dagen wil dat opmaken dus wel lukken met wasmachine, droogtrommel, vaatwasser en natuurlijk de WP in overdrive, terwijl de zon niets wil bijdragen. Maar om nou te zeggen dat het duur wordt, nou nee >:)

[ Voor 7% gewijzigd door shthpnz op 03-12-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ik doe nu zo'n 5 m3/dag de laatste dagen, dus iets van 0.33 m3/graaddag. 5 m3=40kWh=9 uur vollast, dus dat zou hij wellicht nog moeten kunnen redden, maar dan moet hij wel meer uren maken dan de CV (niet zo gek trouwens, nu stook ik alleen 's avonds een paar uur, maar dan is elk kastje en stukje vloer nog koud). Volgens spec zo'n 8 kWh stroom (COP=5@0C), dus 0.5 kWh/graaddag. We zullen het het zien, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een oude Airco van Eurom met vrij beroerde COP waarde maar merk wel heel duidelijk dat wanneer de buiten temperatuur onder het vriespunt komt hij eigenlijk niet goed meer werkt vanwege het vastvriezen van de condens.

Ik vraag me daarom af hoe jullie kunnen blijven stoken tot temperaturen van 7 onder nul ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
De moderne units doen een defrost cycle als de buitenunit aanvriest. Hoe precies zou ik niet weten, kwestie van de cyclus eventjes omdraaien om de buitenunit even te verwarmen, zoals je dat zomers in airco mode ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Mijn Daikin Ururu Sarara FTXZ35 heeft een nominale verwamingscapaciteit van 5 kW. Deze gaat nu onder de nul graden buitentemperatuur enkele malen per dag automatisch defrosten. De binnenunit stopt dan met blazen, je hoort een licht stromend geluid. Dit zegt de handleiding:
De functie VERWARMEN stopt plotseling en er wordt een stromend geluid gehoord.
• De buitenunit neemt het ijs weg. De functie VERWARMEN
start nadat het ijs van de buitenunit is verwijderd. U moet
ongeveer 3 tot 10 minuten wachten.
Het valt me op hoe snel de temperatuur in de woonkamer (40 m2), bijkamer (10 m2) en keuken (10 m2) 's morgens op temperatuur is. De airco gaat via een timer aan om 6:40 en om 7:15 is het al 19.5 graden en vrij snel daarna 20 graden. De CV ketel had in het verleden er langer voor nodig om het op te warmen.

Nu het zo koud is in de hal, wc, bijkeuken en badkamer (wel straalkachel), laat ik wel 3x per dag een half uur de CV ketel aanspringen met de radiatoren alleen in die ruimtes aan. Dan is toch b.v. de badkamer bij het opstaan en naar bed gaan niet steenkoud. Kost wel ongeveer 1.5 m3 gas, maar WAF is ook belangrijk. En een airco in de hal/badkamer is niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:50:
Ik doe nu zo'n 5 m3/dag de laatste dagen, dus iets van 0.33 m3/graaddag. 5 m3=40kWh=9 uur vollast, dus dat zou hij wellicht nog moeten kunnen redden, maar dan moet hij wel meer uren maken dan de CV (niet zo gek trouwens, nu stook ik alleen 's avonds een paar uur, maar dan is elk kastje en stukje vloer nog koud). Volgens spec zo'n 8 kWh stroom (COP=5@0C), dus 0.5 kWh/graaddag. We zullen het het zien, ik ben benieuwd!
Vergelijking voor mij van 1 dec tot 3 dec:
2012 CV: 0.63 m3/graaddag (50 gewogen graaddagen, 32 m3 verbruikt)
2013 CV: 0.52 m3/graaddag (49 gewogen graaddagen, 25 m3 verbruikt)
2014 airco: 0.73 kWh/graaddag (57 gewogen graaddagen, 42 kWh verbruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robhuls schreef op donderdag 04 december 2014 @ 07:11:
De moderne units doen een defrost cycle als de buitenunit aanvriest. Hoe precies zou ik niet weten, kwestie van de cyclus eventjes omdraaien om de buitenunit even te verwarmen, zoals je dat zomers in airco mode ook doet?
Dat wist ik niet. Ik heb ook geen idee of mijn oude Eurom een dergelijke voorziening heeft.
Wel heb ik nooit last gehad van bevriezingen in de zomer aan de binnenunit.
Het condens kon altijd vrij wegvloeien.

In de zomer koelt hij echt prima wat erg netjes is voor een budget Chineesje.
In de winter kan ik echter maar stoken tot het vriespunt, daaronder vriest er een plakkaat ijs vast onder de airco. Omdat dit op afstand zit kan de airco dat niet verwijderen tenzij er een tijd kokend water overheen gaat.

Iig dank voor de info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Mooie praktijkdata, thanks! Die snelle verwarming zou me doen overwegen er in de ochtend even een stoot warmte in de duwen. Ik ben dan maar een uurtje thuis, maar toch is 16 graden wel fris zo vroeg.

0.73 kWh ter vervanging van 0.63 m3 aardgas zou een COP zo rond de 7 zijn, dus dat zou nog wat beter dan de specificatie zijn. Het is natuurlijk geen super nauwkeurige meting, maar het geeft wel een indicatie dat de unit in de praktijk aardig doet wat de folders beloven.

Ik herken die koude badkamer wel, daar staat nu ook altijd de verwarming uit. In combinatie met de douche die zo verkalkt is dat het water steeds lauwer wordt begint dat ook suboptimaal te worden. Maar goed, ff scheren is zo gepiept, om daar nu de kachel voor aan te zwengelen (ik heb niet te maken met een WAF ;-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
robhuls schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:59:
Ik herken die koude badkamer wel, daar staat nu ook altijd de verwarming uit. In combinatie met de douche die zo verkalkt is dat het water steeds lauwer wordt begint dat ook suboptimaal te worden. Maar goed, ff scheren is zo gepiept, om daar nu de kachel voor aan te zwengelen (ik heb niet te maken met een WAF ;-) ).
Afbeeldingslocatie: http://www.pinkorblue.nl/out/pictures//master/product/1/a002659_001.jpg

Wij hebben wel een Reer Straalkachel met automatische uitschakeling, dus voor het scheren/tanden poetsen wel lekker. Hangt boven de spiegel.Op zichzelf werkt dat goed, maar de WAF wil ook iets meer omgevingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:53:
[...]

Dat wist ik niet. Ik heb ook geen idee of mijn oude Eurom een dergelijke voorziening heeft.
Wel heb ik nooit last gehad van bevriezingen in de zomer aan de binnenunit.
Het condens kon altijd vrij wegvloeien.

In de zomer koelt hij echt prima wat erg netjes is voor een budget Chineesje.
In de winter kan ik echter maar stoken tot het vriespunt, daaronder vriest er een plakkaat ijs vast onder de airco. Omdat dit op afstand zit kan de airco dat niet verwijderen tenzij er een tijd kokend water overheen gaat.

Iig dank voor de info. :)
De Daikin Ururu Sarara moet tot -20 graden blijven werken <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
@Zuinigerijder Voor die paar tientjes misschien wel een leuke toevoeging en bovendien "Energie sparend (600 Watt)". Als zelfs een gloeispiraal al energie sparend is :) . Tien minuutjes aan 600 Wat is nog steeds maar 0.1 kWh, doe dat eens 100 dagen en dan is het nog maar 10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
robhuls schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:59:Ik herken die koude badkamer wel, daar staat nu ook altijd de verwarming uit. In combinatie met de douche die zo verkalkt is dat het water steeds lauwer wordt begint dat ook suboptimaal te worden. Maar goed, ff scheren is zo gepiept, om daar nu de kachel voor aan te zwengelen (ik heb niet te maken met een WAF ;-) ).
offtopic:
Herkenbaar! Mijn vrouw kwam op de gedachte een Philips IR lamp in het armatuur aan het plafond van het toilet te draaien. Meteen een bak wit licht natuurlijk, want 375W, maar meteen ook heerlijke warmte! En als de lamp weer uit is, houden zowel de warmte als de kosten weer op. Het is ons zo goed bevallen dat ik er ook een in de badkamer heb geplaatst. Weldadig :-)

En zo'n lamp kost maar ongeveer €8,- !

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/bc392b571024971a007a106434f062a9.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door shthpnz op 04-12-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

ZuinigeRijder schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:50:
Het valt me op hoe snel de temperatuur in de woonkamer (40 m2), bijkamer (10 m2) en keuken (10 m2) 's morgens op temperatuur is. De airco gaat via een timer aan om 6:40 en om 7:15 is het al 19.5 graden en vrij snel daarna 20 graden. De CV ketel had in het verleden er langer voor nodig om het op te warmen.
Het lijkt me een heel mooi apparaat.
Maar wat was nou de temperatuur om 6:40 uur?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geurt-kun schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:29:
[...]

toen was ik nog niet wakker :z
Zal eens kijken wanneer ik eerder wakker ben, verwacht rond de 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Inventief, zo'n IR lamp _/-\o_ , ook geschikt om biggen te fokken :*) . Wel een beetje sneu van mijn beunprojectje spiegel met LED verlichting aan de achterkant (en uiteraard spiegelverwarming, als je toch aan het beunen bent), daar blaast dat licht wel erg overheen.

[ Voor 11% gewijzigd door robhuls op 04-12-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

shthpnz schreef op donderdag 04 december 2014 @ 16:32:
[...]

Herkenbaar! Mijn vrouw kwam op de gedachte een Philips IR lamp in het armatuur aan het plafond van het toilet te draaien. Meteen een bak wit licht natuurlijk, want 375W, maar meteen ook heerlijke warmte! En als de lamp weer uit is, houden zowel de warmte als de kosten weer op. Het is ons zo goed bevallen dat ik er ook een in de badkamer heb geplaatst. Weldadig :-)

En zo'n lamp kost maar ongeveer €8,- !

[afbeelding]
offtopic:
Nooit aan gedacht, maar wel verdomde handig zo'n lamp. Mijn huidige armatuur richt niet naar beneden en is dus niet geschikt, wat voor armatuur heb jij voor die lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Dre schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:17:
[...]
offtopic:
Nooit aan gedacht, maar wel verdomde handig zo'n lamp. Mijn huidige armatuur richt niet naar beneden en is dus niet geschikt, wat voor armatuur heb jij voor die lamp?
offtopic:
spotje eraf geschroefd, stroomdraden in E27 fitting gedrukt, die opgehangen aan centraaldoosdeksel, IR-lamp er in, klaar. Als je E27 nu niet naar beneden gericht is, heb je ook E27 naar E27 met flexibele zwanehals zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
ZuinigeRijder

Hoe is je luchtvochtigheid in je huis met je nieuwe warmtepomp? bij mij was het vandaag 31 % ik heb ook een wtw vandaar.
ben benieuwd over de bevochtiging mode
van je Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geurt-kun schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:29:
[...]

Vanmorgen was het voordat de airco aansloeg 17.5 graden (voor 6:40). Om 7:15 was het 20 graden en er was 0.9 kWh verbruikt. Het was wel minder koud buiten, 2 graden boven nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
huub jonker schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:52:
ZuinigeRijder

Hoe is je luchtvochtigheid in je huis met je nieuwe warmtepomp? bij mij was het vandaag 31 % ik heb ook een wtw vandaar.
ben benieuwd over de bevochtiging mode
van je Daikin.
Ik heb een (oude) externe vochtigheidsmeter, die geeft nu 50% aan. De airco heeft deze teruggebracht van boven 70% (hoog) door het verwarmen. De vochtigheidsmeter van de Daikin geeft echter lager aan, 35 tot 40%. Ik denk dat de Daikin minder nauwkeurig is, omdat deze dicht bij de Airco meet?

Daarom heb ik alleen het bevochtigen kort getest toen ik de Airco kreeg. Maar de vochtigheid loopt langzaam terug, dus moet een keer de bevochtiging/humudify aanzetten (in de buurt van 45%?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_t
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09-2024
Ter info: luchtvochtigheid daalt *altijd* als je de temperatuur van de lucht verhoogt, dat is een natuurkundig gegeven. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid .

Ook als je op gas of hout stookt, zal de (relatieve) luchtvochtigheid dalen naarmate de temperatuur in huis stijgt.

Het droger worden van de (verwarmde) lucht komt dus niet omdat je "airco" het ontvochtigd heeft. Het komt gewoon omdat de lucht in huis warmer is geworden.

[ Voor 39% gewijzigd door erik_t op 05-12-2014 16:01 . Reden: Sorry verkeerd gelezen, ik dacht dat het ging om de "ontvochtigingsfunctie" van de airco ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Met de lagere temperaturen van de afgelopen dagen hebben beide L/L WP geen enkel probleem, lekker 23 graden binnen en een gemiddeld kWh verbruik per 24 uur wat in verhouding tot op gas stoken een stuk voordeliger uitvalt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
BenEco schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:22:
Met de lagere temperaturen van de afgelopen dagen hebben beide L/L WP geen enkel probleem, lekker 23 graden binnen en een gemiddeld kWh verbruik per 24 uur wat in verhouding tot op gas stoken een stuk voordeliger uitvalt.. :)
Idem hier. 14 november - 9 december
2012:
  • 231 m3 gas verbruikt voor verwarming, 0.60 m3/graaddag,
  • 382 graaddagen
2014:
  • 9 m3 gas verbruikt voor verwarming, 0.02 m3/graaddag ('s morgens warme badkamer)
  • 200 kWh verbruikt voor verwarming, 0.53 kWh/graaddag
  • 364 graaddagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Hoe denken jullie over het hele "geschikt voor x m3" verhaal wat bij alle lucht/lucht WP's wordt genoemd?

Ik denk dat dit vooral op koeling is gebaseerd en erg conservatief. Volgens mij is voor koeling vooral de massa van de ruimte en de hoeveelheid zonnewinst bepalend voor de grote van de te installeren WP. Omdat voor verwarming zonnewinsten alleen maar positief zijn, zijn die m3's volgens mij véél te conservatief. Makkelijk een factor 2-3x te conservatief in algemene zin en voor ruimtes met goede isolatie wel meer.

Wat denken jullie?

(Achtergrond: ben een L/L WP aan het projecteren voor een ruimte van ~200m3. Transmissieverliezen komen uit op ~2,5kW als ik 24K dT gebruik naar buiten en 3K dT naar aangrenzende ruimtes. 3,4kW nominaal Daikin "geschikt voor ruimtes tot 75m3"!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@Paul C:
interessante vraag. Van mij geen antwoord aangaande de capaciteit, wel over comfort.

Ik heb ervaren dat een goede verdeling van de warmte essentieel is. Om een zo grote ruimte te verwarmen met slecht één unit zal dat gepaard gaan met een krachtige luchtstroom. Dat voelt al snel aan als tocht. Meerdere units kunnen dat onbehaaglijke gevoel vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Paul C schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:37:
Hoe denken jullie over het hele "geschikt voor x m3" verhaal wat bij alle lucht/lucht WP's wordt genoemd?

Ik denk dat dit vooral op koeling is gebaseerd en erg conservatief. Volgens mij is voor koeling vooral de massa van de ruimte en de hoeveelheid zonnewinst bepalend voor de grote van de te installeren WP. Omdat voor verwarming zonnewinsten alleen maar positief zijn, zijn die m3's volgens mij véél te conservatief. Makkelijk een factor 2-3x te conservatief in algemene zin en voor ruimtes met goede isolatie wel meer.

Wat denken jullie?

(Achtergrond: ben een L/L WP aan het projecteren voor een ruimte van ~200m3. Transmissieverliezen komen uit op ~2,5kW als ik 24K dT gebruik naar buiten en 3K dT naar aangrenzende ruimtes. 3,4kW nominaal Daikin "geschikt voor ruimtes tot 75m3"!)
Tja, ik verwarm er de volgende ruimtes mee, L-vormige kamer en keuken, ongeveer 60m2 of 156 m3.
Mijn Daikin Ururu Sarara (nominaal verwarmingscapaciteit van 5 kW) zou geschikt zijn tot 100 m3. Tot nu toe is het hoogste netto verbruik op een dag (6:40-23:00 uur op 21 graden ruimtetemperatuur) 15 kWh geweest bij een gemiddelde temperatuur van 0 graden. Nu is het wel zo de verwarmingscapaciteit achteruit gaat bij lagere temperaturen (lagere COP) en dat je dan juist meer verwarmingscapaciteit nodig hebt. Mijn huis is uit 1991 en heeft 'oud' dubbel glas, dus niet super geisoleerd.

Maar heb ruim voldoende capaciteit met de airco, denk ik. En desnoods kan ik bijstoken met de CV.

We zijn wel bezig met een schuifpui met HR++ glas, dus zal beter isoleren dan de huidige tuindeuren en raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ik heb 3.5 kW Daikin besteld voor ongeveer 60 m2 dus ook ongeveer 150 m3. Deze unit kan makkelijk het vermogens leveren dat ik nu via gas erin pomp en daar heb ik de sizing op gebaseerd. De verdeling is voor mij ook een zorgenpuntje, we zullen zien. Ik denk dat daarin wel een rol speelt of de isolatie goed of slecht is. Als de isolatie zeer goed is zou je vermoedelijk minder last hebben van gradienten en moet je met name een beetje warmte erin gooien die zich dan wel verdeeld. Als ik naar mijn radiatoren kijk dan is op veel plaatsen de dichtsbijzijnde radiatior ook erg ver weg, en toch merk ik niet dat er substantiele gradienten in temperatuur zijn. Wat ik wel soms denk te merken is koudeval uit de ventilatie roosters. Omdat de Daikin ook kan ventileren kunnen die roosters wellicht deels dicht, wat dat probleem wellicht oplost. We zullen zien, ik zie het ook een beetje als een experimentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Ook hier een extra Daikin 3,5 kW aan de muur in de centrale hal. (Naast de al aanwezige 2,5 kW en 3,5 kW Mitsubishi in resp. slaap en woonkamer. Hij komt a.s. dinsdag. Nexura FVXG35 K en RXG35 K, de binnenunit is een vloer type.

Dit wegens WAF klachten in het "achterhuis" De 2,5 kW versie zit op een wat hogere SCOP, scheelt 0,7 t.o.v. de 3,5 kW. De ondergrens van modulatie scheelt 0,1 kW, dus dat maakt weinig uit. De compressoren van de 2,5 en 3,5 zijn (volgens Daikin) hetzelfde, maar de 3,5 kW kan hoger in vermogen (frequentie maximum hoger en minimum lager)

Met een 2,5 kW had ik het ook gered denk ik, maar een onsje meer kan geen kwaad, sneller aanwarmen in de morgen is wel handig. Dan wel en wat lagere COP.

Ik denk dat bij lagere toerentallen van de 3,5 kW de SCOP tov de 2,5 kW bijna hetzelfde zijn, aangezien de condensor en verdamper (naar ik aanneem) ook hetzelfde zijn. De hogere maximum freon gasflow van de 3,5 kW verlaagd de COP ietsje.

De Nexura heeft een stralingspaneel aan de voorzijde van metaal, met daaraan vast een freon wisselaar Daar lopen de hete persgassen door zodat dit 40 a 45 C gaat worden, een beetje straling dus.
De inhoud van de traphal is 60 m3, maar als er wat deuren open staan wordt dit zomaar het dubbele.
De 2,5 kW zou 60 m3 aankunnen.

Totaal hier nu 9,5 kW Daar da ik het bij min 15 C zeker mee redden, maar 2014 is nu al het warmste jaar aller tijden, dus weet niet of ik dat nog ga zien op de BL thermometer 8)

De extra WP is puur comfort dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 10-12-2014 21:01 ]

• Paul C
@shthpnz:
Ja, maar bij -4C zit die WP pas op 2,5 van de 3,4kW, dus dat blazen zal doorgaans wel meevallen.

@ZuinigeRijder:
Je hebt dus ruim voldoende capaciteit. Dat van die CV had ik ook bedacht/is ook het plan. Die hele ruimte is RC=2/2,5 met 1 klein raam HR++. Dat is niet heel goed, maar wel genoeg dat de verdeling doorgaans goed gaat. Wel is de ruimte met een soort rooms divider opgedeeld en ik merk wel dat het in het afgeschermde deel minder (snel) warm wordt met de huidige luchtverwarming. Dat is verder geen probleem, want de bedoeling is ook om de AC dan in het veel gebruikte deel te plaatsen.

@Gasschuif:
Ben heel benieuwd naar je ervaringen, want ik had zelf ook een Nexura in gedachten, omdat de Ururu beperkte leidinglengte heeft en ik die afzichtelijke buitenunit niet zo in het zicht wil hebben. Tevens betreft het een zolder onder een zadeldak, dus als ik een wandmodel neem, dan kan ik die alleen met nog eens 8m extra leiding goed plaatsen (bij gebrek aan voldoende hoge vlakke wanden aan 3 kanten van de ruimte).

V.w.b. jouw verhaal over een grotere WP die een vergelijkbare SCOP haalt in dezelfde ruimte als een kleinere WP die volgens de specs een hogere SCOP zou hebben, denk ik dat je gelijk hebt. Ik was dit interessante document aan het lezen:
http://www.eceee.org/ecod...n14825%20heatpumpsEN.docx
Daarin staat dit:
The heating demand at the design temperature can be set at will, and affects the calculated value of SCOP because the demand curve is moved up at a higher Pdesignh and down at a lower Pdesignh. The demand curve is a straight line which runs through the determined heating demand Pdesignh at the design temperature and a heating demand of 0kW at 16˚C.
Als ik de twee Nexura modellen met elkaar vergelijk, dan wijst alles erop dat ze qua hardware identiek zijn: zelfde afmetingen, gewicht, hoeveelheid koelmiddel, voor zowel binnen als buitenunit. Ik denk dus dat het puur een software verschil is of een heel klein hardware verschil, maar dat het verschil in SCOP puur komt door het anders gekozen Pdesign voor de certificering.

• Gasschuif

Gasschuif

@ Paul C

Op verzoek aan mijn installateur heb ik een telefoon nummer gekregen van iemand werkzaam in het Daikin hoofdkantoor in Capelle aan de IJssel voor een bezoekje aan het trainingscentrum aldaar.

Een leerzaam bezoek, vele opstellingen van de diverse Daikin WP systemen voor trainingsdoeleinden. Ook hangt daar een draaiende Emura, en daar ging het mij om. Deskundige mensen daar.

Van de sales support engineers aldaar de kennis dat de 2,5 kW en de 3,5 kW Nexura WP's qua hardware bijna hetzelfde zijn. Er zit natuurlijk een zwaardere (duurdere) frequentie omvormer in een ook de regelsoftware zou ietsje kunnen verschillen. (ik kan je een bezoekje aanbevelen mocht je je kennis willen verdiepen of specifieke vragen)

Ga er zo wat grafiekjes bijplakken even geduld, kan ff niet vinden, komt later

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 11-12-2014 19:05 ]

• BenEco
  • Niet online
Om definitief mijn gasaansluiting de deur uit te krijgen het volgende aan het onderzoeken.
Eens kijken hoever dit is te combineren met mijn al bestaande installatie:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/11kuyvo.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 11-12-2014 18:36 ]

• Paul C
@Gasschuif:
Ah ja, de frequentieregelaar. Maar het condenser en verdamper oppervlak is wel gelijk. Interesting food for thought! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Geldt de identieke binnenkant ook voor de Ururu? Voor de scop meet je dan bij de 3.5 kW uitvoering bij een hoger vermogen. Om dit uit de identieke warmtewisselaars te trekken heb je een grotere delta T nodig, wat het rendement wat drukt. Wellicht verklaart dat de dalende scop bij stijgend vermogen?

Wat me opvalt aan de Ururu die ze hier nu ophangen is dat de binnenunit best fors is, ook volgens de installateur. Wellicht komt een deel van het goede rendement uit een zeer grote warmte wisselaar binnen en buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@ robhuls

Een lagere gasflow werkt in een WP net als bij een CV ketel, de verblijfstijd in de wisselaar wordt langer, dus meer tijd voor overdracht'. Dat is ook de verklaring voor een hoger rendement bij identieke verdamper en condensor en lager getoerde compressor. (2,5 kW versus 3,5 kW). Groter is altijd beter. Bij water water wisselaars kan een groot vermogen overgezet worden in een .relatief klein volume t.o.v. L/L
De wisselaar water gas in bv. de Elga is relatief kleiner als die van de buitenunit.
Van belang is natuurlijk ook de dT gemiddeld tussen het primaire en secundaire medium, ligt bij W/W dicht bij elkaar, en natuurlijk altijd tegenstroom toepassen.

Hoe dat zit bij de Ururu weet ik niet of de hardware hetzelfde is.

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 12-12-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Is mijn conclusie juist dat Greenchoice de margeregel van 1000 kWh heeft laten vervallen. Lange tijd niet meer naar de teksten gekeken, volgens mij hebben ze veel tekst op de site aangepast.

Wat ik vandaag lees is: "Wanneer u per saldo meer stroom teruglevert dan afneemt, spreken we van ‘netto-teruglevering’. Bij een netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice voor het 'overschot' altijd het kale stroomtarief plus BTW, maar zonder energiebelasting. Hierdoor valt de vergoeding voor netto-teruglevering lager uit. Greenchoice adviseert u daarom om rond de 80% van uw verbruik zelf op te wekken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat heeft een margeregel met een L/L airco te maken :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niets behalve dat het wel prettig is, om +1000kWh meer op te wekken dan het verbruik +WP
en dan is het ontopic oh wacht
http://www.greenchoice.nl.../zon/terugleveren/#wekt-u per jaar meer op dan u verbruikt
het staat er gewoon nog, en dan is het gewoonweg een typisch gevalletje van beter kijken-lezen-zoeken.
Pagina: 1 ... 5 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2