Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.239 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:51
Wij stellen een aantal dingen samen bij ons bedrijf met betrekking tot plugwise spullen. Heb dus ook een 2tal van deze nieuwe cooldingen mogen ontvangen om te testen.
Het werkt op zich goed. Je kan de ir codes gewoon leren door de remote er voor te houden en dan kan je schemas maken en dergelijke. Als je vragen hebt kan ik ze misschien beantwoorden. Je kan ook ( weet niet of het mag) doormiddel van http aanroepen bepaalde codes sturen. Dus als je een domotica systeem hebt kan je de boel daarmee aansturen. De bedoeling zal later wel zijn dat het vanuit de plugwise software zelf kan maar niet iedereen gebruikt dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:35

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Heeft er iemand ervaring met Daikin Nexura warmtepomp systeem? Denk er aan om dit als bijverwarming/vervanging van cv ketel in combinatie met zonnepanelen in te zetten.

Zonnepanelen heb ik al, energie is er ook in overschot, moet nog wel kijken wat de komende maanden doen. Maar 25 panelen sinds eind mei tot nu toe hebben een opbrengst van +/- 3500 kWh met een overschot van 1500 kWh tot nu toe.

Moet dit Daikin systeem geïnstalleerd worden door een `STEK' dealer of kan je dit zelf?

Wie heeft dit systeem al werkend ? Ervaringen ?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bovenstaande lijkt wel op het vloermodel van Mitsubishi.
Geen idee welke beter is.
http://www.aircodump.nl/mitsubishi-heavy-srf-25-zjx-s.html

Waar ik naar op zoek ben is 2x een binnenunit vloermodel in combinatie met 1 buitenunit.
Iemand een idee?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Heb al 16 jaar een 5 pk heatpump draaien met 6 binnenunits (Daikin) zonder noemenswaardige storingen (2 x ).
Hiermee verwarm ik de gehele woning, heb dan ook geen centrale verwarming, naar tevredenheid. Zomers op zeer warme dagen staat deze op koelen.
Ergo wat je in de winter bespaart aan elektra (verwarmen) verbruik je alsnog in de zomer (koelen).

Verder is het aan te bevelen om een splitsysteem (binnen-buiten deel) door een erkend installateur te laten uitvoeren,dit om teleurstellingen te voorkomen. Je bent wat duurder uit maar weet dat het goed gebeurd en je volledige garantie op een goede werking hebt.

Voor zo'n zware installatie is dan wel een 380 v aansluiting nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door pekanoot op 14-09-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:19
peterpijpelink schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:42:
Moet dit Daikin systeem geïnstalleerd worden door een `STEK' dealer of kan je dit zelf?

Wie heeft dit systeem al werkend ? Ervaringen ?
Als je een beetje handig bent kun je veel zelf. Wat moet er gebeuren?
  • aparte groep voor je WP in de meterkast (laten doen)
  • gaten boren voor stroomkabel van meterkast naar buitenunit (zelf)
  • gaten boren voor koelleidingen (zelf)
  • gaten boren voor condensafvoer van binnenunit, als die een andere route dan de leidingen neemt (zelf)
  • kabel trekken van meterkast naar buitenunit. Kan hup onder de vloer door. (zelf)
  • kabel trekken tussen buiten- en binnenunit (zelf)
  • buitenunit plaatsen (zelf)
  • binnenunit plaatsen (zelf)
  • hoofdschakelaar plaatsen op of bij buitenunit (zelf)
  • kabels aansluiten (zelf)
  • condensafvoerleiding plaatsen (zelf)
  • koelleidingen aanbrengen (zelf)
  • koelleidingen van goede nippels voorzien (hardsolderen), vacumeren, event bijvullen, aansluiten (laten doen)
Als je geen haast hebt, is dit een bevredigend projectje dat je stap voor stap kunt doen. Je koopt op MP de benodigde spullen goedkoop: 6 cm-boor en de leidingbuigers voor de koelleidingen. De leidingbuigers verkoop je daarna weer op MP voor 3 Euro minder. Bij Warmteservice koop je geisoleerde koelleiding per meter zonder aansluitwartel (bespaar daar niet op, want het moet een goede kwaliteit koper zijn), de goten voor de afwerking van de koelleidingen die in het zicht komen en wellicht de extra isolatie om de koelleidingen.

Tips: boor het 6cm-gat van binnenunit iets naar beneden om afschot voor de condensleiding te krijgen; de dunste leiding buig je ook voorzichtig met de hand, dat scheelt weer een buiger; laat 20 cm extra lengte aan de leidingen om de STEK-monteur goed zijn werk te laten doen; de kwaliteit van de aansluitwartel bepaalt sterk de gevoeligheid voor lekkage over de jaren, dus laat de STEK-monteur die naar bewind van zaken aanzetten; om eventueel geluid te verminderen zet je de buitenunit vast aan een zware 60x40 tegel en leg je daaronder een rubber tegel.

In Noord Nederland heb ik een betrouwbare, meedenkende STEK-monteur gevonden die het geen punt vond om de leidingen te solderen en aan te sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door shthpnz op 14-09-2014 17:57 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:35

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

shthpnz schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:36:
[...]

Als je een beetje handig bent kun je veel zelf. Wat moet er gebeuren?
[list]
Dank voor je reactie :) we gaan eens offerte vragen bij een Daikin dealer wat de unit kost en dergelijke.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ben serieus aan het overwegen de airco "Daikin Ururu Sarara" te gaan kopen voor het verwarmen, omdat ik een overschot heb aan ongeveer 300 kWh. En omdat nu allemaal met een sfeerkachel te blijven opmaken.....

Model FTXZ35N/RXZ35N heeft een SCOP van 5.73 (Verwarmingscapaciteit 5 kW) en model FTXZ50N/RXZ50N een SCOP van 5.50 (Verwarmingscapaciteit 6.3 kW) en hebben R32 als milieuvriendelijker koelmiddel.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/fmun2z84w2cetia/FTXZ.jpg?raw=1

Beide kunnen tot -20 graden hun werk doen, maar ik kan gewoon bijverwarmen met mijn HR ketel. Dus ik overweeg om voor de eerste te gaan.

Voordelen "Daikin Ururu Sarara":
1. Ururu - bevochtiging zonder afzonderlijke watertoevoer
2. Sarara - ontvochtiging zonder onnodige koeling
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
4. Luchtzuivering – non-stop gezuiverde en allergievrije lucht
5. Verwarmen en koelen

Iemand ervaringen met Daikin?

En een andere vraag, waar krijgt de airco de stroom van? Moet er een stopcontact bij de buitenunit zitten of bij de binnenunit in de buurt, of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide kunnen tot -20 graden hun werk doen, maar ik kan gewoon bijverwarmen met mijn HR ketel. Dus ik overweeg om voor de eerste te gaan.
ik heb het afgelopen jaar geleerd dat je WP overdag moet draaien, en savonds niet meer.
-20c overdag heb ik nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
Dat is wel logisch, want dan heb je immers dubbel voordeel van de zon: je COP loopt op door de hogere temperatuur die je overdag hebt, en je meter loopt toch al terug (of minder hard) door de PV opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:57
Dit is een l/l warmtepomp en die wil je in principe ook 's avonds gebruiken. Zolang we kunnen salderen is daar ook niks op tegen. Ik overweeg deze ook voor onze woonkamer, maar hij is wel erg aan de prijs. De vraag is of de goede prestaties bij lage temperatuur zich wel ooit terugverdienen.
Maar zoals je zelf al aangeeft komt er nog meer bij kijken dan prijs alleen. Deze heeft een aantal fancy opties die je bij goedkopere modellen niet aantreft. En qua geluid zijn deze ook heel prettig.

Hét voordeel van deze apparaten vind ik nog wel dat je er 's zomers ook een superzuinige airco aan hebt, en dat blijft ook in het post-saldeertijdperk aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56
ZuinigeRijder schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:35:

En een andere vraag, waar krijgt de airco de stroom van? Moet er een stopcontact bij de buitenunit zitten of bij de binnenunit in de buurt, of beide?
Meestal heb je buiten een werkschakelaar en krijgt de binnenunit zijn stroom via de buitenunit. Airco hoort ook op een aparte groep.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Laatst online: 19:57
Het verschilt. Bij de instapmodellen zie je ook nog wel eens dat er een stekker aan de binnenunit hangt. Vaak is het beide mogelijk. Een werkschakelaar is inderdaad netjes als er geen stopcontact tussen zit. Een aparte groep lijkt mij voor dit soort lichte modellen volstrekte overkill. Edit: nouja vooruit, voor die grootste is het wel beter.

[ Voor 9% gewijzigd door marcel3 op 21-10-2014 12:21 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harbering
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-03 21:47
Hier in huis een heerlijke tempratuur van 23 graden,moet toch dat overschot van 1500 kw kwijt.

Volgend jaar verwacht ik een overschot van rond de 3000 kw >:)

9500 WP Totaal ,,LLWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Het kantelpunt qua stroomopbrengst ligt nu een week achter me. De oogst: deze winter, tot eind maart 2015, kunnen we hier teren op 2,3 MW.
De l/l wp verwarmt de woonkamer en de keuken. zo'n 56 m2. Het verbruik van de Mitsubishi is nu 200W per uur. Om te ontdekken waar de wp toe in staat is mag het wel een dag heel koud worden :-)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@zuinigerijder:
Ik lees eigenlijk geen negatieve berichten over de Daikin. Volgens mij een groot merk in de warme landen, waar ze dan ook veel draaiuren maken. Boezemt vertrouwen in. Wel zou ik onderzoeken of die add-on betreffende luchtbevochting geen kinderziektes meer heeft. Die feature zal niet veel afgenomen worden en is daarmee wellicht vatbaar voor falen.

Qua grootte kan ik je niet adviseren, wel weet ik dat de vollast slechts nodig is als je een groot oppervlak te verwarmen hebt en het heel, heel koud is. En dan is het om andere redenen wellicht ook prettig om de houtkachel of CV wat mee te laten pruttelen. Als je de kleinere van de twee neemt is je SCOP het best, is de buitenunit kleiner en is de terugverdientijd korter. Maar verder zou ik zeggen: wat je ook kiest, doe het snel, want dan ga je meteen veel minder gas verbruiken.

Betreffende je vragen aangaande aansluiting, dat moet gewoon goed. Dus in de meterkast een aparte groep laten aanleggen ('aparte groep' klinkt heftig, maar is gewoon een schakelaar op een rails schuiven, draden aansluiten en in het frontje van de meterkast een loos plaatje uitwippen, dichtschroeven klaar. Een half uurtje werk). Die stroomleiding gaat naar de unit die de meest stroom afneemt, dus de buitenunit. Vandaar gaat een stroomleiding naar binnen, samen met de aircoslangen. Die leiding omvat ook aders die stuurinfo doorgeven. Omdat de leiding naar de buitenunit rechtstreeks van de schakelaar in de meterkast komt, is een schakelaar op de buitenunit gewenst. Waterdichte versie kan je zo kopen. Die schroef je gewoon aan de zijkant van je wp.

Als je je wp zelf plaatst, tref je een uitgebreide handleiding in de doos aan. Het enige wat daarin niet genoemd wordt is bovengenoemde schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
shthpnz schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:00:
@zuinigerijder:
Ik lees eigenlijk geen negatieve berichten over de Daikin. Volgens mij een groot merk in de warme landen, waar ze dan ook veel draaiuren maken. Boezemt vertrouwen in. Wel zou ik onderzoeken of die add-on betreffende luchtbevochting geen kinderziektes meer heeft. Die feature zal niet veel afgenomen worden en is daarmee wellicht vatbaar voor falen.

Qua grootte kan ik je niet adviseren, wel weet ik dat de vollast slechts nodig is als je een groot oppervlak te verwarmen hebt en het heel, heel koud is. En dan is het om andere redenen wellicht ook prettig om de houtkachel of CV wat mee te laten pruttelen. Als je de kleinere van de twee neemt is je SCOP het best, is de buitenunit kleiner en is de terugverdientijd korter. Maar verder zou ik zeggen: wat je ook kiest, doe het snel, want dan ga je meteen veel minder gas verbruiken.

Betreffende je vragen aangaande aansluiting, dat moet gewoon goed. Dus in de meterkast een aparte groep laten aanleggen ('aparte groep' klinkt heftig, maar is gewoon een schakelaar op een rails schuiven, draden aansluiten en in het frontje van de meterkast een loos plaatje uitwippen, dichtschroeven klaar. Een half uurtje werk). Die stroomleiding gaat naar de unit die de meest stroom afneemt, dus de buitenunit. Vandaar gaat een stroomleiding naar binnen, samen met de aircoslangen. Die leiding omvat ook aders die stuurinfo doorgeven. Omdat de leiding naar de buitenunit rechtstreeks van de schakelaar in de meterkast komt, is een schakelaar op de buitenunit gewenst. Waterdichte versie kan je zo kopen. Die schroef je gewoon aan de zijkant van je wp.

Als je je wp zelf plaatst, tref je een uitgebreide handleiding in de doos aan. Het enige wat daarin niet genoemd wordt is bovengenoemde schakelaar.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ga een offerte aanvragen voor Model FTXZ35N/RXZ35N. Volgens mij hadden oudere modellen ook al luchtbevochtiging. In ieder geval zit er 5 jaar garantie op de Daikin en heeft deze een speciale anti corrosie behandling voor de buitenunit tegen zout en atmosferische invloeden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
@ZuinigeRijder:
3,6kW is een ontzettende bak met warmte. Daar zou je in een gemiddeld Nederlands huis heel wat mee moeten kunnen verwarmen. Beetje wat shtpnz ook zegt. Als je veel meer moet verwarmen, dan is dat waarschijnlijk relatief ver van de eerste unit (aparte keuken of op de verdieping) en heb je meer aan een tweede unit voor meer egale verdeling van de warmte.

Ik denk trouwens niet dat het SCOP zoveel verschil maakt. Wel zoals het gemeten is, maar de een is bij 3,5kW gemeten en de ander bij 4,5kW. Als je de grotere unit ophangt heeft je huis niet meer warmte nodig, dus gemiddeld zal de grotere unit op een lagere modulatie draaien. Dat compenseert waarschijnlijk dat kleine verschil in de SCOP weer, waardoor ik denk dat ze in de praktijk elkaar nauwelijks ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn Elga heeft ook dit jaar z'n eerste uurtjes er weer opzitten. Heel veel zal hij niet te doen krijgen, daar de houtkachel veel aanstaat. Tot nu toe een gasverbruik van 350 m3 dit jaar.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik heb ook eens wat zitten rekenen aan een warmtepomp (Elga) voor mijn situatie, vooral omdat de spaarrekening nou niet echt rendeert tegenwoordig. Maar tenzij je een berg stroom over hebt van je pv-systeem heb ik het idee dat het gewoon financieel niet uit kan.

Ik begrijp dat je met een wp zo'n 25% kan besparen op de verwarmingskosten. Ik verbruik jaarlijks 1700m3 gas (zeg €1200) voor verwarming, dus jaarlijks een voordeel van €300 door de wp. Een Elga-installatie kost zo'n €3.500, dus na 12 jaar heb je hem terug. Over 20 jaar gezien heb je dan een winst van €2.400.
Als ik die €3500 op de bank laat staan en ik haal een gemiddeld % van 2% kom je op een rendement van €1.700. Een plusje dus van €700 over 20 jaar in het voordeel van de wp. Voor die € 35 per jaar ga ik niet al dat gedoe op mijn hals halen.

Klopt dit, of mis ik iets?

Binnenkort komt er wel een flink pv-systeem op het dak (22 paneeltjes), maar vanwege een phev gaat het me nooit lukken om een overschot aan elektra op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
DuikKees schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:54:
...
Klopt dit, of mis ik iets?

Binnenkort komt er wel een flink pv-systeem op het dak (22 paneeltjes), maar vanwege een phev gaat het me nooit lukken om een overschot aan elektra op te bouwen.
@DuikKees:

Ik begrijp je vraag. Die is speciaal op de lucht/water warmtepomp gericht.
Als je een lucht/water wp kiest ben je niet snel uit de kosten, maar kan je wel gewoon verder bouwen op de CV als voornaamste verwarmingsbron.

Als je een lucht/lucht oplossing kiest is de terugverdientijd korter. In mijn geval na 4,7 jaar. Maar heb je wel een tweede of derde verwarmingssysteem in huis met eigen hebbelijkheden.

Maar je bent hier dus op een subforum dat hoofdzakelijk gaat over de wonderen van de lucht/lucht warmtepomp. Er is een forum waar de lucht/water warmtepomp centraal staat en waar ook nog de door jou genoemde Elga vaak in het zonnetje wordt gezet. Op het gevaar af dat sommigen aldaar zullen roepen dat 'terugverdientijd' een vervelend woord is, zullen anderen je er gefundeerde antwoorden geven. Dus bezoek met je vraag vooral Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Over je inschatting dat je maar weinig stroom over zult houden van je panelen: bij mij leverde de aanschaf van de panelen, maar vooral de monitoring van de opbrengst ervan, op dat ik veel kritischer keek naar de verbruikers. Daar blijken zoveel verscholen quick wins te vinden dat het een aardigheid wordt om ze te zoeken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Hoi Shthpnz,

Bedankt voor je antwoord, dan moet ik maar eens gaan rekenen aan het lucht/lucht systeem. 4,7 jaar is mooi voor een investering. Heb je een startpunt om me te oriënteren met wat rekenmodules?

Wat betreft de quickwins: klopt helemaal, ben er al flink mee bezig, en het is inderdaad nog leuk ook. Alleen met een elektrische auto waar ik jaarlijks zo'n 4kkwh in stop zal ik een afnemer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Deze vraag interesseert mij ook wel.
Wat als ik nu helemaal geen overschot heb?
Is het dan nog steeds rendabel om een lucht/lucht warmtepomp aan te schaffen?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geurt-kun schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:41:
Deze vraag interesseert mij ook wel.
Wat als ik nu helemaal geen overschot heb?
Is het dan nog steeds rendabel om een lucht/lucht warmtepomp aan te schaffen?
Om het berekenen (met praktijk cijfers) van kosten en tvt iets makkelijker te maken:
Heb nu (op enkele dagen na 1 jaar) sinds 01-11-2013 2 x WP draaien van 2.5 en 3.5 kW.

Gasverbruik gemiddeld over de 10 jaren voor 1 november 2013 1000m3.

seizoen 01-09-2012/30-08-2013 gasverbruik 920m3, gewogen graaddagen 3334, 0,28m3/graaddag.
seizoen 01-09-2013/23-10-2014 gasverbruik 85m3, gewogen graaddagen 2686, 0,03m3/graaddag..

0,25x2686=671m3. 1m3 gas is dan vervangen door 2,06kWh stroom. dit is gebaseerd op gewogen graaddagen. (MinderGas.nl)
In de praktijk is er 920-85= 835m3 gas minder verstookt en (beide WP hebben een kWh meter) t/m vandaag 1385 kWh opgenomen door de WP. (koelen en verwarmen) SCOP 4.757.

Beide pompen incl. montage elk op een eigen groep in de meterkast en door 2 vloeren en vervolgens naar het dak was goedkoper in vergelijking Elga incl. standaard montage.

Edit:
01-09-2013 t/m 31-12-2013 0,03m3/graaddag. (1018x0,25=254m3)
01-01-2014 t/m 24-10-2014 0.01m3/graaddag. (1680x0,27=453m3) totaal 707m3 minder gas

[ Voor 23% gewijzigd door BenEco op 24-10-2014 12:39 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@Beneco: dat geeft helderheid!

@DuikKees: ik trek mijn getal van 4,7 jaar terug. Het gaat wellicht een eigen leven leiden. Ik heb het jaar nog niet volgemaakt.

Er zit ook een berekening achter met aannames die niet iedereen zal onderschrijven. Zo is aan de kostenkant niet alleen de aanschaf van de zelf aangelegde warmtepomp opgevoerd, maar ook de vervanging van een aantal dubbelglas ramen, de materiaalkosten van vloer- en buisisolatie, de aanschaf plus aanleg van een HR CV ketel en een met DBE opgevoerde convector. Kortom alles wat met verwarming te maken heeft.

Aan de opbrengstenkant betaal ik nog steeds €150 per maand voor gas aan het energiebedrijf. Omdat ik nog niet zo lang geleden (03/2012-03/2013) 2000m3 verbruikte. Vanaf eind maart 2014 tot gisteren is dat 78 m3. Alles voor warm water, want vanaf eind maart is de (nieuwe) CV niet meer aan geweest. Het verschil tussen mijn voorschot en het werkelijk verbruik zie ik (wellicht ten onrechte) als afschrijvingsversneller.

De winter staat nog voor de deur en kan het noodzakelijk maken dat ik alsnog de CV bijzet. Met een groter maandelijks gasverbruik zal dat versnellen afnemen en de afschrijvingsduur verlengen. We'll see :)

[ Voor 11% gewijzigd door shthpnz op 23-10-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

BenEco schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:51:
[...]

Om het berekenen (met praktijk cijfers) van kosten en tvt iets makkelijker te maken:
Heb nu (op enkele dagen na 1 jaar) sinds 01-11-2013 2 x WP draaien van 2.5 en 3.5 kW.

Gasverbruik gemiddeld over de 10 jaren voor 1 november 2013 1000m3.

seizoen 01-09-2012/30-08-2013 gasverbruik 920m3, gewogen graaddagen 3334, 0,28m3/graaddag.
seizoen 01-09-2013/23-10-2014 gasverbruik 85m3, gewogen graaddagen 2686, 0,03m3/graaddag..

0,25x2686=671m3. 1m3 gas is dan vervangen door 2,06kWh stroom. dit is gebaseerd op gewogen graaddagen. (MinderGas.nl)
In de praktijk is er 920-85= 835m3 gas minder verstookt en (beide WP hebben een kWh meter) t/m vandaag 1385 kWh opgenomen door de WP. (koelen en verwarmen) SCOP 4.757.

Beide pompen incl. montage elk op een eigen groep in de meterkast en door 2 vloeren en vervolgens naar het dak was goedkoper in vergelijking Elga incl. standaard montage.

Edit:
01-09-2013 t/m 31-12-2013 0,03m3/graaddag. (1018x0,25=254m3)
01-01-2014 t/m 24-10-2014 0.01m3/graaddag. (1680x0,27=453m3) totaal 707m3 minder gas
Thanks!
Als ik het zo zie, dan zou je met mijn energie kosten iets van 200 Euro per jaar besparen. Gerekend met jou gas besparing.
Voor mij zou het een kleinere besparing opleveren, omdat ik alleen de woonkamer er mee zou willen verwarmen. Mijn woonkamer is ongeveer 100 m3.
Derhalve vraag ik me af of het een verstandige investering is.
Ook gezien het feit ik alleen een vloermodell kwijt kan. Het lijkt me dat de eetkamer tafel er niet voor kan blijven staan.
Kortom, ik zie misschien spoken, maar het geeft geen goed gevoel voor mijn situatie.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Geurt-kun schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:14:
[...]

Thanks!
Als ik het zo zie, dan zou je met mijn energie kosten iets van 200 Euro per jaar besparen. Gerekend met jou gas besparing.
Voor mij zou het een kleinere besparing opleveren, omdat ik alleen de woonkamer er mee zou willen verwarmen. Mijn woonkamer is ongeveer 100 m3.
Ook gezien het feit ik alleen een vloermodell kwijt kan. Het lijkt me dat de eetkamer tafel er niet voor kan blijven staan.
Kortom, ik zie misschien spoken, maar het geeft geen goed gevoel voor mijn situatie.
Een keuze maak je echt zelf en let wel geen huis is gelijk qua stand, glas, isolatiewaarde, aantal bewoners, ect. dus de besparing kan / zal ook afwijken. Mijn besparingen zeggen weinig hoe het eventueel in jou situatie zal uitpakken. Dit kan je wel berekenen.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geurt-kun schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:14:
[...]

Thanks!
TVT, is dat erg relevant? Wat is de TVT van een keuken? Wat is de TVT van een CV ketel?
Met een lucht/lucht warmtepomp hoeft de CV ketel minder te stoken en gaat langer mee.
Ikzelf heb nu een HR CV ketel van 8 jaar oud. Dus nu een airco aan te schaffen, met de CV ketel voor douchen en voor erg koude winters, zal de CV ketel minder snel aan vervanging toe zijn. En een airco verwarmer heeft ook andere voordelen, zoals koelen in de zomer. En sommige modellen zuiveren de lucht en kunnen de vochtigheid reguleren. Gas is niet oneindig, duurzame stroom heeft de toekomst. Alle kleine beetjes helpen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:35:
Ben serieus aan het overwegen de airco "Daikin Ururu Sarara" te gaan kopen voor het verwarmen, omdat ik een overschot heb aan ongeveer 300 kWh. En omdat nu allemaal met een sfeerkachel te blijven opmaken.....

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/FTXZ.jpg

Voordelen "Daikin Ururu Sarara":
1. Ururu - bevochtiging zonder afzonderlijke watertoevoer
2. Sarara - ontvochtiging zonder onnodige koeling
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
4. Luchtzuivering – non-stop gezuiverde en allergievrije lucht
5. Verwarmen en koelen
Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/952-large_default/daikin-ururu-sarara-35kw-100m3.jpg

De knoop vandaag doorgehakt en het is Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N geworden, 13 november wordt deze geinstalleerd. Laat het nog maar even zo warm blijven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@ZuinigeRijder: gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@ZuinigeRijder:

Mooie WP en A+++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Mooi ding, hou ons op de hoogte van je ervaringen. Ik ben ook nog voorzichtig aan het kijken naar een L/L WP.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een een lucht lucht warmte pomp en bespaar jaarlijks om en nabij nu 500,-.

De berekening

Ik verbruikte jaarlijks 1800 m3 aan gas, 72% daarvan is voor verwarming en de rest voor koken en warm tapwater.

1296 m3 is dus voor verwarming wat ik nu niet meer gebruik, gas prijs 0,60cent per m3 is 777,- euro minder.

Mijn lucht lucht warmtepomp staat ongeveer 3,5 maand per jaar 10 uur per dag te draaien met een verbruik van ongeveer 360watt per uur.

Dit is ongeveer 1000 uur , a 360watt .
Per dus ongeveer 3kw, a 100 dagen is 360kw , 360kw X 0,28( kwhprijs) is ongeveer 100.-

Besparing is dus 670,- euro tov gas.
Maar omdat je nu een product hebt was dus ook kan koelen ventileren zuiveren etc gebruik je hem dus voor meer dingen
Die kosten eraf en dus een dikke 500,- per jaar besparing!!!!.

Tussenwoning, boven nooit verwarming aan, dus cv ketel alleen voor tapwater nu en koken.
Ik heb zelf een Daikin vloermodel op de bg zitten met stralings warmte. Daikin nexura. Hele goede cop waarde. Ik heb het product online gekocht zelf aangesloten en in bedrijf laten stellen door de specialist. Ik had dus na 3 jaar mijn investering eruit en ben nu geld aan het verdienen. Aangezien de winter s milder worden dus beter rendement en de prijs van gas duurder blijft worden blijf ik happy en lachend geld verdienen. Ik raad het een ieder aan, alleen voor veel mensen klinkt het nog steeds raar om te gaan verwarmen met een " airco "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Dat heet geen geld verdienen, maar jaarlijks besparen.
Of verkoop je ook een deel van die warmte aan de buren? :)

Zijn hier ook mensen die stadsverwarming hadden en overgestapt zijn op een warmtepomp?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
De maand oktober afgesloten met 12 m3 gas, gebruikt voor douche en badkamer. Het CV-gedeelte en de houtkachel zijn niet aan geweest.
De Mitsubishi L/L WP heeft vanaf 6 oktber gedurende de maand 50 kWh verbruikt om de begane grond tot 21C te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/af304ec8444e8b338e828e966c0b2e34.png

[ Voor 25% gewijzigd door shthpnz op 02-11-2014 11:38 . Reden: voor compleetheid de houtkachel en plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maak er maar 65 cent van voor 2015, ik zie weinig betere prijzen voor bevingsgas, of putingas.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2014 21:30 . Reden: ik ben een verdwaalde l/w elga topic poster ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 08:35:

Mijn lucht lucht warmtepomp staat ongeveer 3,5 maand per jaar 10 uur per dag te draaien met een verbruik van ongeveer 360watt per uur.

Ik heb zelf een Daikin vloermodel op de bg zitten met stralings warmte. Daikin nexura. Hele goede cop waarde.
Ik zie bij dit model een cop die <4 is, welk typenr heeft deze Nexura en hoeveel vermogen levert hij?
Die 360W per uur is erg weinig, ik snap niet dat je daarmee 1200m3 gas kan vervangen ...
De zachte winter zal hier zeker aan bijgedragen hebben.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De cop waarde waarde is 4,65.
Voor het verwarmen reken je 50 watt m2.( tussen woning met goede rc waardes)
Mijn bg is 60m2, zou dus 3 Kw nodig hebben hebben om deze vol te verwarmen.
Unit levert er 4,5 Kw , toert zich zelf terug als de temp is bereikt ( 22gr) naar minimaal, op deze minimale stand verbruikt hij maar 320 watt.

En wat betreft de 1200m3 gas, zet je je cv ketel van 35 Kw eens aan om je verwarming aan te zetten, moet je een kijken wat hij verbruikt, je cv ketel is zo zwaar uitgelegd omwille van warm tapwater, douchen etc. Maar bij een beetje oudere ketel gaat wel die 35 Kw staan te loeien als je je verwarming aan zet. Aangezien meer als 70% van je verbruikte gas voor de verwarming is........
Heeft niet veel met de zachte winter te maken,. Heeft puur met gas te maken en de prijs daarvan.
Gas a 0,65 cent per m3 met een rendement van 0,95% of stroom a 0,25 cent per Kw met een rendement van 465%.

Ook al is het -10 buiten levert hij nog 2.2 Kw. Ik stook mijn huis gewoon warm op dat moment.
Kijk eens naar een simpel wandmodel van Daikin.
Cop waardes van boven de 4.7.
Omslag punt verwarmen met een airco kwa kosten met gas ligt om en nabij een buiten temp van -6gr.
En dat is het in Nederland nou niet echt vaak overdag!

Maar de grote winst ligt echt bij het feit dat je zware cv ketel niet meer volledig hoeft aan te springen om te verwarmen, want een bv verwarmen dat vraagt maar relatief weinig energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de Daikin FVXG35K + RXG35K gevonden, die combi vermeldt 4,5KW verwarmen in de specs.
Dat ding is ongelofelijk stil bij verwarmen, slechts 19dB!
Ideaal voor een huiskamer dus die ga ik overwegen :)
Hij is aan de tuinkant redelijk eenvoudig te plaatsen omdat ik onder het houten kozijn niet veel meer heb dan een houten frame met aan weerszijden houten platen er tegen (wel steenwol er tussen).
De prijs (zonder montage en hulpmaterialen) is wel even slikken, €1800 :$

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Helder verhaal. En dan nog een paar zonnepanelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Speedy-Andre schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:10:
Ik heb de Daikin FVXG35K + RXG35K gevonden, die combi vermeldt 4,5KW verwarmen in de specs.
Dat ding is ongelofelijk stil bij verwarmen, slechts 19dB!
Ideaal voor een huiskamer dus die ga ik overwegen :)
Hij is aan de tuinkant redelijk eenvoudig te plaatsen omdat ik onder het houten kozijn niet veel meer heb dan een houten frame met aan weerszijden houten platen er tegen (wel steenwol er tussen).
De prijs (zonder montage en hulpmaterialen) is wel even slikken, €1800 :$
Wellicht: http://www.convienesempre...-12000-btu-pavimento.html plus €125,- shipping and insurance.
Doe als anderen hier en monteer 'm zelf. Als je een IKEA-kast kan monteren, lukt dit ook. Aansluiten, vullen, vacumeren is een ander verhaal, maar kostte mij in totaal €116,-

[ Voor 12% gewijzigd door shthpnz op 04-11-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
shthpnz schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:20:
[...]

Wellicht: http://www.convienesempre...-12000-btu-pavimento.html plus €125,- shipping and insurance.
Doe als anderen hier en monteer 'm zelf. Als je een IKEA-kast kan monteren, lukt dit ook. Aansluiten, vullen, vacumeren is een ander verhaal, maar kostte mij in totaal €116,-
Mooie prijs maar waarom nu in Italië :X
Op de leidingen na kan ik hem idd zelf wel monteren, de leidingen enz. zit er niet bij.
Wel goed om te zien wat aansluiten kost, dat schatte ik zelf duurder in.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-11-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf doen haald wel 4 jaar van je garantie af....
1 jaar fabrieksgarantie, 5 indien gelevert en gemonteerd door Daikin dealer met f gassen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En voor 180,- minder een hoop gezeul op je nek halen met import transport etc..
Op de website waar " zuinige Rijder" die ururu heeft gekocht is hij 180,- euro duurder als vanuit italië.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
:)

[ Voor 135% gewijzigd door shthpnz op 04-11-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:11:
En voor 180,- minder een hoop gezeul op je nek halen met import transport etc..
Op de website waar " zuinige Rijder" die ururu heeft gekocht is hij 180,- euro duurder als vanuit italië.
Da's excl. btw!
Dit is die ik zelf zag, maar montage incl. materiaal is daar €495 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die vanuit italië is ook ex btw , jij bent hem opgaan halen, als je hem laat versturen betaal je toch invoer kosten?.., en hoe ga je om met garantie? Ik denk dat Daikin Nederland geen nieuwe compressor gaat leveren op een Italiaanse ingevoerde Daikin airco onder garantie.

Die 5 jaar garantie vond ik erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 07:40:
Die vanuit italië is ook ex btw , jij bent hem opgaan halen, als je hem laat versturen betaal je toch invoer kosten?.., en hoe ga je om met garantie? Ik denk dat Daikin Nederland geen nieuwe compressor gaat leveren op een Italiaanse ingevoerde Daikin airco onder garantie.

Die 5 jaar garantie vond ik erg belangrijk.
Mijn stelregel is een artikel daar te kopen waar het een commodity is, een standaard produkt. Dan betaal je ook de lage prijs van het standaard produkt. Een l/l warmtepomp is een standaard artikel in de Zuidelijke landen, dus daar heb ik gezocht.
Die uit Italie is inclusief BTW. Je krijgt nog korting ook als je ze even belt of mailt. En over die garantie, ik ben nog niet zo zeker of je geen garantie zou krijgen.

Maar ik zit er anders in. Een airco is een produkt wat geheel is uitontwikkeld. Daar zitten in ieder geval geen kinderziektes meer in. Het risico dat er iets stuk gaat, dat ook nog prijzig blijkt te zijn, is niet zo groot dat ik dat risico niet zou willen (of financieel) kunnen lopen. In ieder geval is het me de winst van de premie die ik anders zou betalen voor een Nederlandse leverancier en Nederlandse installateur meer dan waard. Maar nogmaals ik zit er anders in. Ik kies voor een hoog eigen risico bij mijn ziektekostenverzekering en haal mijn amerikaanse auto's zelf uit de USA. Ook daar vanaf dag 1 geen garantie. En in al die jaren kon dat financieel uit. Voorwaarde is wel dat je een buffertje hebt.

Maar ieder zijn keuzes :)

[ Voor 7% gewijzigd door shthpnz op 05-11-2014 11:04 . Reden: tekstueel verbeterd, strekking ongewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb toen straks even gebeld met Daikin in capelle aan de IJssel. Geen garantie op buitenlandse import.
Jammer.😵
Commoditie of niet, of je nu een product uit Italië Roemenië of Nederland haalde, type nummer en serie zijn identiek, dus een product uit Italië is net ver door ontwikkeld als dat product uit Nederland. Totaal geen verschil in. Dat mag niet van bv een Daikin. Enigste is prijs verschil blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan de stralingswarmte van de Nexura ook uit gezet worden? De reden dat ik het vraag is dat ik de bank ongeveer 20cm van de muur heb staan. Hier heb ik een plank gemaakt.

Omdat ik een hangende unit aan het plafond niet mooi vind is de Nexura ideaal als ik deze tussen de bank en de muur kan plaatsen. In de plank kan ik dan een mooi groot RVS rooster maken die direct aansluit op de opening van de unit. Ik zou dan zelfs mijn Jaga DBE kunnen verwijderen en de leidingen kunnen afdoppen wat weer ruimte bespaart.

Zou ook een stuk beter zijn voor de WAF :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja kun je uitzetten,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geweldig! Dan zou de unit niet zichtbaar zijn :)
Nu nog een plekje voor de buiten-unit en een strakke camouflage unit. Zo'n witte buiten unit aan de gevel vind ik echt géén porem.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2014 10:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de buiten unit gewoon laten spuiten hoor, vanaf dealer vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat die website van xxxxxxxxx vaak aktie codes hebben waarmee ze echt goedkoop zijn. Niet altijd maar welllicht kom je daarmee op een leuke prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dan een nexura als je de stralingswarmte uitzetten? Kun je dan niet beter voor een standaard vloer model gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bijvoorbeeld onderstaand model, kan zo onder de vensterbank.
http://www.aircodump.nl/mitsubishi-heavy-srf-25-zjx-s.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie nu dat xxxxxxxxx alleen maar Xxxxxxx in het assortiment heeft, ook mooie complete setjes met goot koelleiding etc. Misschien toch iets voor het aankomende voor jaar voor de slaapkamers.
Heb ook even vergeleken maar Daikin komt wel overal als beste uit de bus.
Heb zojuist een aanvraag gedaan met montage,... Ben benieuwd.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andre,voor installatie weet ik nog wel een gecertificeerd bedrijf met billijke prijs,mail me maar.Zeker de helft van wat jij noemt Hij kan ook tegen redelijke prijs inverters leveren.

Ik was BV voor de samsung AR5000 W-12000 BTU met wifi totaal €1200 kwijt

Top koeling in de zomer en nu al heerlijke warmte

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung( bedoel er niets mee) is toch echt een b merk, leveren ook aan niet f gassen gecertificeerde bedrijven, dat zegt al voldoende, en een scop van 4... Net niet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike ,kan zijn,Heb ook lang zitten twijfelen over bv een Daikin,Maar vind de vormgeving van Samsung iets mooier.
Wat betreft de scop... 4 Prima.De 7000 serie zit wel op 4,6 . Dat ding moet warmte geven en koelen.En dat doet hij..

De scop van de Daikin rx35JV is ook 4,14...Verwaarloosbaar

En ik zie Daikin ook niet als een A merk
En hij is niet door een beun de haas aangesloten maar door bedrijf dat ook grote installaties plaatst bij oa bedrijven.Maar goed.Een ieder die ruim € 450 wil betalen voor het plaatsen is daar natuurlijk vrij in..Het is 2 uur werk.

En waarom ben je benieuwd naar je prijsopgave .De aansluitkosten zijn daar 422 euro en de inverter 1189
Duidelijke prijs op de site,maakt ruim 1600 euro,en nog zelf monteren.
Daar komt bij dat hij 3,5 kW is tegenover de Samsung 5/3.9 kW
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:38:
Samsung( bedoel er niets mee) is toch echt een b merk, leveren ook aan niet f gassen gecertificeerde bedrijven, dat zegt al voldoende, en een scop van 4... Net niet vind ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:38:
De installateur (f gassen gecertificeerde bedrijf) welke hier de 2 Samsung warmtepompen heeft geïnstalleerd was over afwerking/gebruikte onderdelen best positief en vond deze in vergelijking met andere merken zeker niet minder.

En bij -10 graden verwarmen ze ook nog met veel kW. :)
Scop van 4, gezien de in mijn woning behaalde resultaten, uitstekend. (ben nieuwsgierig of een A-merk dit beter doet, behalve in de aanschafprijs dan. :) )

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 05-11-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daikin geen A merk?
Ik denk dat Daikin als een van weinigen is die met al zijn machines boven de cop van 4 zit. Niet scop dus want naar die waarde kijk ik niet als ik ook in de winter wil verwarmen. Persoonlijk vind ik de ftxs serie van Daikin erg mooi,, ook de emura.
Wil je echt verwarmen dan is de ururu Sahara van Daikin echt de koploper denk ik. als enigste leverancier koudemiddel R 32.
Ik heb vroeger bij een totaal installateur gewerkt en daar allerhanden merken voorbij zien komen.
Daikin is gewoon marktleider dat is een punt.
Maar goed, ik snap dat als een particulier een Mitsubishi electric of een Mitsubishi heavy Panasonic of Samsung voor 100,- euro minder kan kopen en de scop waarde wat lager is die het wel prima vind. De aircos bij de bouwmarkt vliegen ook nog steeds als zoete broodjes over bank met een cop waarde van 2,6 voor 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike.

€100???
Ik heb de text even aangepast.Zie een verschil van minimaal 400 euro,waarbij de Samsung ook echt stil is. Slechts 19 db op laagste stand.Ik hoor hem echt niet.
Maar die € 400 euro verdien ik never terug met het verschil

Dan de afschrijving.Gebruikt is een Daikin net zo weinig waard over 4 jaar als een Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk verwarmen die units bij -10, cop zal dan rond de 1,8 liggen, stroomverbuik bij een 3 Kw rond de 1800 watt.
En ik denk nog maar de helft van je verwarmings capaciteit
op dat moment is gas goedkoper, maak dan een bivalente opstelling.
Gegarandeerde 100% capaciteit bij -10, zoek daar maar eens op.
BenEco schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:11:
[...]

De installateur (f gassen gecertificeerde bedrijf) welke hier de 2 Samsung warmtepompen heeft geïnstalleerd was over afwerking/gebruikte onderdelen best positief en vond deze in vergelijking met andere merken zeker niet minder.

En bij -10 graden verwarmen ze ook nog met veel kW. :)
Scop van 4, gezien de in mijn woning behaalde resultaten, uitstekend. (ben nieuwsgierig of een A-merk dit beter doet, behalve in de aanschafprijs dan. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ff googlen, ik denk dat een A merk zoals Daikin goedkoper kan vinden als een Panasonic of samsumg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:12:
Daikin geen A merk?
Ik denk dat Daikin als een van weinigen is die met al zijn machines boven de cop van 4 zit. Niet scop dus want naar die waarde kijk ik niet als ik ook in de winter wil verwarmen. Persoonlijk vind ik de ftxs serie van Daikin erg mooi,, ook de emura.
Wil je echt verwarmen dan is de ururu Sahara van Daikin echt de koploper denk ik. als enigste leverancier koudemiddel R 32.
Ik heb vroeger bij een totaal installateur gewerkt en daar allerhanden merken voorbij zien komen.
Daikin is gewoon marktleider dat is een punt.
Maar goed, ik snap dat als een particulier een Mitsubishi electric of een Mitsubishi heavy Panasonic of Samsung voor 100,- euro minder kan kopen en de scop waarde wat lager is die het wel prima vind. De aircos bij de bouwmarkt vliegen ook nog steeds als zoete broodjes over bank met een cop waarde van 2,6 voor 300,-
scop is toch een gemiddelde waarde van 4 temperatuur metingen in 1 jaar en hierdoor een beter vergelijk als cop, en iets met zuid/ midden /noord Europa.

waarom is het anders de vervanger van de cop / eer?

@mikemikemike,

Even dit topic doorlezen dan weet je dat ik bivalent draai,
En ff googlen of topic doorlezen dan weet je de specs van mijn WP's

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 05-11-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben erg benieuwd waar jij een Samsung model vind wat voor 400 minder staat als een Daikin met de zelfde specs?
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:19:
Mike.

€100???
Ik heb de text even aangepast.Zie een verschil van minimaal 400 euro,waarbij de Samsung ook echt stil is. Slechts 19 db op laagste stand.Ik hoor hem echt niet.
Maar die € 400 euro verdien ik never terug met het verschil

Dan de afschrijving.Gebruikt is een Daikin net zo weinig waard over 4 jaar als een Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scop staat voor seizoen, dus de bijverwarmings maanden, tuurlijk zijn alle cop waardes dan hoger, een heel jaar, col w aarde moet je naar kijken, mits je een heel jaar verwarmd dan he!
BenEco schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:21:
[...]

scop is toch een gemiddelde waarde van 4 temperatuur metingen in 1 jaar en hierdoor een beter vergelijk als cop, en iets met zuid/ midden /noord Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike,
Zoals al geschreven compleet gemonteerd voor 1200 euro.Specs zullen altijd kleine verschillen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar nu ben ik erg benieuwd,.. Ik kan nl geen nedelandse website vinden met het Prijs verschil
wat jij noemt.....
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:28:
Mike,
Zoals al geschreven compleet gemonteerd voor 1200 euro.Specs zullen altijd kleine verschillen zijn..
[...]

@mikemikemike,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:25:
Scop staat voor seizoen, dus de bijverwarmings maanden, tuurlijk zijn alle cop waardes dan hoger, een heel jaar, col w aarde moet je naar kijken, mits je een heel jaar verwarmd dan he!

[...]
http://www.my-ecodesign.de/nl/nieuw-energielabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike...Het vorige type van 12000 btu staat her en der nog voor 1800 incl montage.Onze komt gewoon bij Samsung Nederland vandaan toen deze net uit kwam in Nederland.Was ergens begin zomer.
Montage is door erkend bedrijf gedaan.Maar niet voor de reguliere prijzen die ze vragen rond de € 400
Voor mij was de vormgeving en de wifi de reden hem aan te schaffen.A merk of niet.

http://www.samsung-airco.nl/pdf/wandmodellen%202014.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trust me....
Anders zouden de scop waardes wel lager uitkomen als het reële waardes zouden zijn.
Sinds scop zijn alle scores hoger...... Terwijl we nu ook in de winter bij -7 zouden meten....... Schiet mij maar lek.
[...]

@mikemikemike,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:31:
Ja maar nu ben ik erg benieuwd,.. Ik kan nl geen nedelandse website vinden met het Prijs verschil
wat jij noemt.....

[...]

[...]
Heb voor aanschaf me goed ingelezen/voorbereid en "prijs technisch" was +1 Samsung tov diverse andere vergeleken merken (waaronder Daikin), en offertes kun je zo veel opvragen als je wilt en verrassend, de uitkomsten zijn heel anders als met ff googlen.

Ach en scop/seer theorieën, ik weet ondertussen mijn Praktijk resultaten over meer dan een jaar wat best een reële waarde is. :) Trust me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
En laten we ook graag niet te snel gaan met diskwalificeren van de verschillende merken. Het ontloopt elkaar niet zo.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/360a95918c0375c662de9433fb2daaea.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
shthpnz schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:53:
En laten we ook graag niet te snel gaan met diskwalificeren van de verschillende merken. Het ontloopt elkaar niet zo.

[afbeelding]
Dit was dus precies mijn conclusie na de grondige voorbereiding. (en hier ook geschreven.) en dan is de aanschafprijs zeker van invloed bij de aankoop. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Daikin FVXS35F/RXS35L is 5dB minder stil, ga je dit merken?
Ik heb als audiofiel liever geen bijgeluiden in m'n kamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 12-11-2014 22:18 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:25:
De Daikin FVXS35F/RXS35L is 5dB minder stil, ga je dit merken?
Ik heb als audiofiel liever geen bijgeluiden in m'n kamer :P
Oordoppen met geluid en verwarming. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 09:54:
Dat heet geen geld verdienen, maar jaarlijks besparen.
Of verkoop je ook een deel van die warmte aan de buren? :)

Zijn hier ook mensen die stadsverwarming hadden en overgestapt zijn op een warmtepomp?
Ik ben in gesprek met nuon over afsluiting van de stadsverwarming.En de inverter draait al op de 2de verdieping waar hij in de slaapkamer hangt.Daar moet hij circa 45 m2 verwarmen.Maar als hij aan staat gaat de warmte door de hal naar de andere kamers en maakt het zo behaaglijk op 90 m2 oppervlakte.
Eerste verdieping hou ik op temperatuur door in de woonkamer de pelletkachel aan te zetten van 11kw

Als het bij de kinderen te koud gaat worden op de eerste verdieping even een electrische kachel aan van max 2000W

Inverter draait op het overschot van de panelen.Nu nog ruim 520 kW tot ongeveer de eindafrekening komt.

Stadsverwarming aansluiting is alleen al circa 300 euro per jaar en is weggegooid geld.Voor dit bedrag kan ik zeker 1 a 2 winters stoken met de kachel.Heb ik het nog niet eens over de 42Gj die ik vorig jaar hebt verstookt a ruim 800..Dit alles ex btw.

Nuon gaat steeds minder verdienen aan mij. :) :) Zeker €1200 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Opmerkelijk, die snelle diskwalificatie van de SCOP.
Ach ja, in de jaren dertig was er de slogan 'Koopt alleen Nederlandsche waar'. Dat protectonisme heeft ons land er toen snel bovenop geholpen, not.

[ Voor 6% gewijzigd door shthpnz op 05-11-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
Vandaag even een testje gedaan met mijn Daikin Emura 2 in mijn slaapkamer om te verwarmen. Ik heb hem ingesteld op verwarmen 19 gr. en de fan op automatisch .Mijn kamer temperatuur is 18 gr.
Hij begint te lopen fan hoog en 500 watt. Hoogste wattage is 650 daarna loopt het terug naar z, n 150 watt waar hij op blijft. De fan is inmiddels terug in midden stand .temperatuur is op gelopen over de ingestelde waarde 19.Wat ik nu niet begrijp is dat de fan niet verder terug loop naar laag wat hij wel bij koelen doet.hij blijft op 150-160 watt maar de temperatuur loopt verder op naar 20.7 graden.Na 2 uurtjes uitgezet.Totaal verbruik 427 Wh.De volgende keer koelen verwarmen ook maar in automatisch zetten mag hij het zelf uitzoeken wat hij moet doen.Kijken of hij dan wel op 19 graden vind het toch vreemd dat hij door loopt in temperatuur.
wil blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Huub,

Dit komt door een offsett waarde van 2 gr in verwarming mode, dit wil zeggen dat bij een ingestelde temp van 19gr de machine door gaat tot 21gr ( 2 gr offsett) dat hij door blijft draaien kan te maken hebben met de plaatsing van unit, zuigt hij op dat punt misschien koudere lucht aan, via een trek onder de deur of raam. Daardoor kan hij denken dat hij door moet verwarmen..
En, de machine weet dat verwarmen een belangrijke modus is dan koelen en wil die temp goed vasthouden.
Advies, plaats een ruimtevoeler of laat een bedrade afstandsbediening plaatsen midden in de ruimte waar je op dat punt de temp laat meten en hem daar ook op laat regelen.

Zet je de unit op de auto stand kwa koelen of verwarmen zal de offsett nog groter zij , ongerveer 3 gr.

Geurt-kun

De optie voor de warme lucht over de vloer te laten blazen zal dan minder effect hebben, de vloermodellen zijn er speciaal voor gemaakt een kruis beluchting tijdens de verwarming modus te hebben, dus over de vloer en via de boven uitblaas om een zo goed mogenlijk coanda effect te creëren.

Speedy-André

5 db is te verwaarlozen,. Dit zijn db waardes die niet echt veel afdoen kwa geluid. Een unit die 19db doet of 24db is niet echt relevant. Nu zullen er mensen zijn die op de slaapkamer dit interessant vinden maar dan gebruik je een airco verkeerd. Een slaapkamer airco zet je een uurtje voordat je naar bed gaan aan, en uit als je naar bed gaat, de temp in de kamer is dan aangenaam, de buiten temp is gedaald en zal dus ook niet de kamer meer kunnen
opwarmen. Vind je het snachts toch te warm laat je de kamer wat dieper koelen voordat je gaat slapen.

Team ClimaSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Team ClimaSense

Jullie uitleg is helemaal duidelijk. Voormij was het de eerste keer dat ik hem laat verwarmen.
Het is nog wat zoeken en proberen.
Waarschijnlijk heb ik hem net tekort aan gedaan.
En ja hij hangt vlakbij een raam maar daarvoor zit ook een dik gordijn voor en mijn appartement is goed geïsoleerd. (Van het jaar nog maar 74 kub.gas voor verwarming) de cv is ook nog niet aan.
Van het jaar was het koelen perfect blijft goed op de ingestelde temperatuur.
Bij het koelen loopt hij ook mooi terug en hoor je het totaal niet .
Vandaar dat ik dat ook bij verwarmen had verwacht.
Ik zal binnenkort wel weer eens een paar testjes uitvoeren.
Ik heb hem gekocht voor koelen in de slaapkamer verwarmen ga ik proberen als dat bevalt komt er ook een in de kamer.
ik zit de denken aan daikin urara sarara of een nexura oeps zal de namen wel niet correct schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

informatie over dB (a)

3 dB (a) verhoging is een verdubbeling van het geluid.
5 is dus bijna 3 maal zoveel
dit wordt logaritmisch berekend.

stel als 1 stofzuiger 50 db maakt,dan doen 2 stofzuigers 53 db en geen 100 db.
dit weet ik vanuit de milieukunde opleiding die ik heb gehad.
verder, praten is ongeveer 35 db, buitengeluid in rustige omgeving ziet ook rond deze buurt.
heb je enig ideee hopelijk wat je je erbij voor moet stellen,

19 of 24 db zul je bijn a niet horen kan je du stellen, een vaatwasser nieuw 2008doet 43 db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Wat oetave en climasense zeggen is beide waar.
Wat oetave zegt over 3dB is een verdubbeling klopt, maar het menselijk oor past zich aan de omgeving aan. Net zoals onze ogen ongeveer. Bij je ogen is dit duidelijk te merken als je wisselt tussen donker en licht, omdat je ogen dan moeten aanpassen, maar je oren doen ongeveer hetzelfde. Daardoor is het verschil tussen twee geluidsbronnen vaak veel minder duidelijke dan er op basis van dB's verwacht zou mogen worden. Dit werkt twee kanten op; 24dB zal niet veel harder klinken dan 19dB (lig geen 3x zo hard wat het feitelijk wel is) en omgekeerd is 19dB ook niet heel veel zachter dan 24dB.

Als je puur nadenkt wat de fabrikant heet gedaan, dan is 5dB minder best significant. Dat betekend namelijk dat ze het geluid met 66% hebben verminderd. En dat is dan net hoorbaar... Wil je een 10dB stillere AC, dan moet het geluid met 90%(!!!) verminderd worden.

De norm voor ventilatie systemen is (zo uit mijn hoofd) in NL 35dBA. Dus daar zitten beide units ruim onder. Echter is die norm imho veel te hoog. 35dBA vind ik zeer storend en ik weet dat goed ontworpen ventilatie systemen gewoon onder 25dBA horen te zitten. Normaal voor een goed ventilatiesysteem vind ik <20dBA.

Zelf zou ik die 5dB verschil een belangrijk argument vinden, maar ik weet dan ook van mezelf dat ik stilte een heel belangrijke comfortfactor vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 20:39:

Speedy-André

5 db is te verwaarlozen,. Dit zijn db waardes die niet echt veel afdoen kwa geluid. Een unit die 19db doet of 24db is niet echt relevant. Nu zullen er mensen zijn die op de slaapkamer dit interessant vinden maar dan gebruik je een airco verkeerd. Een slaapkamer airco zet je een uurtje voordat je naar bed gaan aan, en uit als je naar bed gaat, de temp in de kamer is dan aangenaam, de buiten temp is gedaald en zal dus ook niet de kamer meer kunnen
opwarmen. Vind je het snachts toch te warm laat je de kamer wat dieper koelen voordat je gaat slapen.

Team ClimaSense.
Ik ben ook nogal picky met geluid, als een airco 21dB haalt en bijv. hoorbaar bromt dan baal ik er toch van.
In mijn slaapkamer heb ik een suskast die laag onder een raam is gemonteerd vanwege de omvang.
Hier kan ik mooi de afvoer van een portable airco op aansluiten, zo'n airco krijgt mijn slaapkamer met een plat dak er boven niet blijvend koel omdat de warmte via het dak en de muren zo weer terug is.
Ik denk dan ook dat een airco langer moet draaien om de hele nacht koelte te bieden.
Een aantal airco's heeft een 'slaapstand' die wellicht stil genoeg is om de slaap niet te verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 18:32:
[...]

Ik ben ook nogal picky met geluid, als een airco 21dB haalt en bijv. hoorbaar bromt dan baal ik er toch van.
In mijn slaapkamer heb ik een suskast die laag onder een raam is gemonteerd vanwege de omvang.
Hier kan ik mooi de afvoer van een portable airco op aansluiten, zo'n airco krijgt mijn slaapkamer met een plat dak er boven niet blijvend koel omdat de warmte via het dak en de muren zo weer terug is.
Ik denk dan ook dat een airco langer moet draaien om de hele nacht koelte te bieden.
Een aantal airco's heeft een 'slaapstand' die wellicht stil genoeg is om de slaap niet te verstoren.
Dit heb ik afgelopen zomer hier in huis ook ervaren, op een goede zomerse dag zit er veel warmte in muren en zelfs de vloeren. WP aan tot 24.00 - 01.00. Met 1 uurtje koelen voor het slapen gaan is niet voldoende hier.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 07-11-2014 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Typische waarde voor massieve bouw is ~200Wh/m2.K en 80Wh/m2.K voor lichte bouw. (m2 vloeroppervlakte)

20m2 * 200Wh/m2K * 5K = 20kWhth
Als je AC 2,5kW koelvermogen heeft kost je dat 8uur.

(Misschien is je slaapkamer geen 20m2, maar dat rekent makkelijk. Misschien is de bouwwijze van je huis wel niet massief, maar het geeft wel de orde van grote. Als je alleen de slaapkamer koelt, houd er dan ook rekening mee dat de rest van het huis warmte afgeeft aan de slaapkamer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Weer even een testje gedaan.
Kamer temperatuur 17.8 warmtepomp instelling 18 graden lamellen op auto.
Warmtepomp gaat vol aan en na een paar minuten uit toen weer aan en weer uit.
Waarschijnlijk brengt de lamellen stand de temperatuur te snel naar boven.
Dus nu maar de lamellen naar onder en naar de midden van de kamer gericht.
Nu blijft hij doorgaan temperatuur weer oplopend naar 21 graden.
Ik dacht laat ik de fan stand even hand matig instellen op laag .
Ik merk dat dat niet gaat op de a.b zie ik wel dat hij gaat van laag naar hoog maar de warmtepomp reageert hier niet op.
vreemd de mag zeker niet met verwarmen dan is er toch veel lucht verplaatsing en daarbij behorende geluid.
Toen bedacht ik me ineens dat er ook nog een nachtstand op zit.
En jahoor de fan hoor je niet meer 19db.
Maar waarom mag je de fan dan niet handmatig instellen?
volgende keer maar op nachtstand opstarten kijken wat er dan gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Huub,

Zoals je je verhaal beschrijft lijkt het alsof er een kortsluiting zit in je luchtstroom.
Als je vermeld dat bij auto lamellen stand de temp snel wordt bereikt en bij een vaste luchtstroom niet lijkt het me dat de unit te snel of te langzaam zijn retour lucht terug krijgt waarop hij meet en regeld.
De nachtstand staat daar los van, de unit zal altijd zachter draaien op deze stand.
Wij adviseren je een bedrade remote omdat je daar veel nauwkeuriger je temp mee kan meten en regelen. Je kunt je offsett wel verkleinen maar dan moet er een extra printplaat bij.

Met wat voor ll wp verwarm je en welk type remote?.

team climasense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Nu paar uur geprobeerd in nacht stand.
Kamer temperatuur 18.3
Vanwege doorlopen van de temperatuur ingesteld op 18.
luchtstroom is wat rustiger hij loopt door in temperatuur naar 20.8 de WP valt in ruststand.
Op 20.6 gaat hij weer aan tot 20.8 en valt weer af.
Dit laatste lijkt hij dus goed te doen .

team ClimaSense

Ik heb een Daikin Emura 2 met een remote control arc466a9 nummer op de achterkant gevonden.
Ik hoop de u dit bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jfwv1f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Huub,

Is de montage door u zelf gedaan of door een erkend installateur?
We kunnen het waarschijnlijk niet juist zien maar idee is dat de Emura te hoog tegen het plafond is geplaatst en te dicht in de hoek. Hier door zal de Emura te snel zijn eigen luchtstroom terug meten. Maar als u nu de juiste settings heeft gevonden en u bent tevreden over de werking is het prima toch.

Het is een perfect apparaat in ieder geval.

Succes

Team Climasense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Is door een installateur gemonteerd .en ja ik vindt het ook wat hoog maar dat komt vanwege water afschot. Langs de ramen zo'n 10 meter leiding.
met koeling ontstaan er geen problemen dus ik had niet verwacht dat verwarmen het anders zou werken. In nacht stand werkt het voor mij het beste denk ik
Als ik er een in de huiskamer zou plaatsen wat zou dan de beste optie zijn? En wat ik mij ook afvraag bijft de fan altijd in de midden stand draaien.dat vind ik toch veel geluid en tocht.
Ik vraag me af hoe hebben andere mensen dat ervaren die er al een in huis kamer hebben staan of hangen om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@huub:
Wij hebben m dit jaar voor het eerst in de woonkamer. Als verwarming. Dat doet ie goed. Kamer plus keuken zijn een kleine 60 m2. Mitsubishi hangt boven deuropening naar keuken, deur is afwezig.
Ventilator staat op automatisch, de luchtstroom is zoveel mogelijk naar onder gericht. Dus geen tocht. Toch wordt de kamer over hele lengte van 9 meter warm (22 graden), terwijl het deze week buiten tussen 4 en 12 graden is.
Ja de ventilator hoor ik nu wel suizen, als de zee achter de duinen. Ik vind het helemaal prima, zolang ik de gratis stroom van het dak gebruik en de gasmeter alleen draait voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
@Shthpnz

Is het ook zo bij je dat de automatische stand niet lager gaat als de temperatuur benaderd is?
En kun je de fan op handmatig lager zetten?
Heb je het al eens op nacht stand geprobeerd?
En loopt de temperatuur ook bij je een paar graden door?
zomaar een paar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
huub jonker schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:32:
@Shthpnz

[] Is het ook zo bij je dat de automatische stand niet lager gaat als de temperatuur benaderd is?
Huub, vooropgesteld: ik ben niet in het bezit van een Daikin. Ik heb een Mitsubishi.

Ja wonderlijk, ook ik denk dat de ventilator idd blijft draaien met een aardig tempo. Wel gaat de buitenunit bij het bereiken van de gewenste temperatuur qua vermogen terugschakelen.
Je zou verwachten dat als de fan op automatisch staat, hij bij het bereiken van de kamertemperatuur terugschakelt. Ook mijn M doet dat niet. Het hinderde me niet, maar ik ga dat uitzoeken.

[] En kun je de fan op handmatig lager zetten?
Ja, tot op fluisterstand. Hoe langzamer de fan, hoe meer vermogen de buitenunit vraagt. Meer moeite om de temperatuur te handhaven, lijkt me.

[] Heb je het al eens op nacht stand geprobeerd?
Ja, dat heet op mijn Mitsubishi i-save. Die stand is een verzameling van instellingen voor 's nachts, of als je een uurtje weg bent, onder één drukknop. Handig.

[] En loopt de temperatuur ook bij je een paar graden door?
Nee. 22 graden als commando op het scherm van de afstandsbediening is gedurende de hele dag 21,7 tot 22,2 graden op de display van mijn Nefit Easy, pakweg 5 meter verderop. Wel had ik in de zomer, toen ik 'm gebruikte als airco, dat de temperaturen niet klopten. Wel consequent, maar daar waar de airco dacht dat het 21 was, gaven andere meters 19-20 graden aan. Wen je aan.

[] zomaar een paar vragen.
Heb je wat aan mijn antwoorden? Begrijp ik dat je zorg hebt of je Daikin wel goed functioneert? Dat je vragen hebt waarom de fan-commando's niet uitgevoerd worden? Dat je terug moet grijpen op de zogenaamde Nacht-stand?

Wellicht dat iemand anders die wel in het bezit is van een Daikin je wil helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door shthpnz op 09-11-2014 22:42 . Reden: oproep om Huub met z'n kaduke (?) Daikin even te helpen. ]

Pagina: 1 ... 4 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2