Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.467 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
Aad schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:08:
@ Migjes
Moet je met een ELGA ook een Dt 20 op een radiator instellen, Dat gaat hier niet lukken met een aanvoer van 40 graden. Daarom was mijn eerdere vraag ook welke Dt ik voor mijn jaga's moet aanhouden. Volgende vraag komt meteen nl;
Als het kouder word en de CV gaat weer aan die hoger stookt (60 graden) moet ik dan weer gaan inregelen ?
Ik ben ook aan het inregelen geweest met de radiator knop maar soms moest ik een radiator bijna helemaal dicht draaien om een verschil te krijgen van 10 graden en gaf deze geen warmte meer af.
hoi Aad,
ik heb ook traditionele radiatoren en gebruik een lage aanvoertemperatuur. Ik haal heel vaak een dT van minder dan 10 graden. Maar ja, als het huis warm blijft en je aanvoertemp is zo laag mogelijk (Want dat is goed voor de elga efficientie). Bij de CV is het goed (volgens mij) als je huis warm blijft en de retourtemperatuur is zo laag mogelijk (want dan is de CV het efficientste)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Aad;
Maar wat voor type plint verwarming hebben jullie en hoe weet je zeker dat hij goed functioneerd?
Bij ons ging hij ook aan en uit, maar niet consistent en/of wanneer je het zou verwachten.

Naar bleek kwam de aanvoertemp. lang niet altijd op de gewenste temp. voor onze plintverwarming.
Als bij jullie de plintverwarming ook niet altijd aanslaat en daardoor gewoon als een bypass fungeert, dan kan het zomaar (Deels) verklaren waarom er een hogere aanvoer temp. is.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 22:23

Aad

@Freemann
Ik heb deze : http://www.cvtotaal.nl/sp...t-witte-grille-2250w.html
En ik weet dat hij het doet want als de ventilator draait dan geeft hij ook warme lucht.
Hij zit wel gewoon op de CV aanvoer en retour, dus hij werkt wel als bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik ben nog even aan het rekenen, ook om te kijken hoe groot een warmtepomp moet zijn om het complete huis te bedienen.

Stel ik verbruik nu 40GJ per jaar aan warmte voor verwarming en tapwater. Dit komt overeen met 109MJ per dag gemiddeld, is gelijk aan 30,28kWh/dag.
Een wp met een cop van ongeveer 4 heeft dan gemiddeld 7,57kWh per dag nodig elektrisch.

Uiteraard heb je de warmtevraag in slechts een deel van de maanden, dus daar moet ik nog even naar kijken. Kan iemand mij daar een klein beetje wegwijs maken? Stel ik heb 10GJ tapwater over het hele jaar en 30GJ verwarming (aanname). Hoekhuis 2006.

Ik denk dat ik binnen korte tijd een unit ga aanschaffen en kijk hoevaak mijn stadswarmte nog aanspreekt. Misschien iets met een buffervat waar ik ook eventueel nog zonnecollectoren hun warmte aan kan laten afgeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Luiaard op 03-01-2014 17:36 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ Luiaard: ik heb ca. 1350-1450 m3 gas nodig voor ruimte verwarming en douchen. We hebben een ZB, dus de zomermaanden hebben we geen gas nodig voor warmte.

de maximale dagverbruiken liggen rond de 16m3/dag (met 1 uitschieter of meetfout naar 21m3)
dus: per jaar 1400*8kwh/m3 = 12.000 kwh
dagmax: 16*8kwh/m3 = 128 kwh (= ca. 1% van jaarverbruik).
je kan aannemen dat de 10GJ voor waterverwarming gelijk verdeeld is over het jaar en de 30GJ dus meer varieert.

Twede belangrijke factor voor je WP is de COP die je kan halen. Hiervoor is de watertemperatuur in je verwarmingscircuit heel belangrijk. als je met ca. 35-40 graden water je huis warm kan houden, ziet het er goed uit.
In mijn simulaties zie ik b.v. dat juist in voor en najaar door continu een beetje te verwarmen ik sommige dagen waarschijnlijk met 25 graden water de boel kan verwarmen. Dan haal je een hele hoge COP (over weinig kwh, dus maar beperkt effect op het jaar gemiddelde :( )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dank Barry, ik zou dan sowieso een paar Jaga's gaan installeren beneden om met lage temperatuur toe te kunnen en op termijn wellicht ook boven, maar dat is minder noodzakelijk.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Aad schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:26:
@Freemann
Ik heb deze : http://www.cvtotaal.nl/sp...t-witte-grille-2250w.html
En ik weet dat hij het doet want als de ventilator draait dan geeft hij ook warme lucht.
Hij zit wel gewoon op de CV aanvoer en retour, dus hij werkt wel als bypass.
Bedoel meer;
Als je ketel/elga 20 keer per dag aanslaat, slaat de plintverwarming dan ook 20 keer aan?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes, op de platenwisselaar staat niet zoveel bijzonders, het is een techneco sticker

hoe ik eea verder inregel is niet bruikbaar, elk huis is anders.
hoe langer je freubelt naar je eigen gevoel hoe dichter het optimum in de buurt is.
en dat is ook weer persoonlijk.
aan het waterzijdig inregelen met een gasketel heb ik helemaal niets meer, (en is ook helemaal verwijdert) het systeem werkt mu compleet anders, veel langer en langduriger, de gasketel staat nu op direkte vloerverwarmings stand (atag sc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

@freemann
Ja als de Elga/CV 20 keer aanslaat gaat de plintverwarming ook 20 keer aan. Ik kan aan de plintverwarming horen of er warmte vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die malle elga heeft besloten te draaien op 135Wac, en de aanvoer is best warm iets van 36c
wat een gek ding is het toch.. er giert wel een halve storm doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Van 1 oktober tot dit moment is er 341 kWh doorgejast.
Gasverbruik voor verwarming in diezelfde periode 0 m3

Mijn twee L/L warmtepompen bevallen prima, zoals wij allen weten is het nog lang geen winter geworden.
Maar ik heb al wel gezien dat de ontdooi cyclus prima werkt, zo gauw als de uittrede lucht uit de verdamper onder nul gaat komen (lees ijs)
Het vermogen stijgt dan wel wat natuurlijk. De COP gaat dalen bij lagere BL temps.

Nog even over de warmtewisselaar in de ELGA.

Het freon vermogen is gelijk aan het watervermogen. (Dit freon vermogen is min of meer evenredig met het toerental van de compressor)
Het freon vermogen wordt bepaald door de warmte vraag, (binnen het modulatie gebied.)
Het debiet van de pomp bepaald de dT ( flow keer dT=constant)

Grote dT is ietsje minder COP, kleine dT is ietsje meer COP. 8)

Het toerental van de verdamper fan wordt o.a. bepaald door de zuigdruk, gaat die dalen, dan toert de fan op.
Doel is de COP optimaal te houden

Wat ik ook zie is dat op vol vermogen van de compressor de condensor fan ook naar vol vermogen loopt
(Hij staat op automatisch.)

Ook dit is in het kader van een optimale COP, de luchtzijddige dT over de condensor zo klein mogelijk te houden.

Note: verdamper is buiten, condensor is binnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 03-01-2014 22:21 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als de retour op is gewarmd is de cop ook hoger ? (en de eerste start is erg slecht)
(bijv 36 aanvoer, retour 28)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik was vanavond net aan het testen en bij mij kwam er uit als ik de pompsnelheid verlaagde de Dt groter werd.
Dus volgens jou kan je beter een hogere pompsnelheid instellen want dan is de Dt kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:19:
dus als de retour op is gewarmd is de cop ook hoger ? (en de eerste start is erg slecht)
(bijv 36 aanvoer, retour 28)
Eric, Aad

De COP wordt bepaald door de gemiddelde condensor/verdamper temperatuur

1: Bij 36 intrede en 48 uittrede is dat gemiddeld 42 C.
2: Bij dubbele flow (en gelijk vermogen) wordt dit 36 intrede en 42 uittrede, gemiddeld 39 C

Het verschil tussen verdamper en condensor is in het 2e geval 3 C beter.(lees kleiner)

Voor max COP is dus optimaal: dT verkleinen, zowel voor condensor (pomp) als verdamper, bestuurd door zuigdruk en wellicht ook BL temp ( lees de software van de carrier buitenunit, mij niet bekend)

Het toerental van de compressor (lees gevraagd vermogen) wordt bepaald door het verschil tussen gewenste en gemeten uittrede temperatuur, (of de stooklijn)

Dit laatste denk ik, is niet helemaal duidelijk, de exacte regelstrategie van de ELGA, in combi met de carrier unit

Wat ik wel weet is dat dit stukje regel software niet door Techneco wordt gemaakt, maar extern aan de hand van een software omschrijving. Een gemiste kans, hebben ze dit zelf in de hand kun je beter op de vraag van de markt inspringen, die is per huishouden nog al verschillend :o

Software configuratie wijzigingen extern kost knaken. (Note:dit is iets anders als een setpoint verstellen)

Resumé, de compressor in de WP is te vergelijken met de ventilator in de HR ketel :+ maar dan zonder gas natuurkijk

[ Voor 42% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2014 00:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Twee weken geleden nog wat zonnepanelen bijgeplaatst, om wat meer 'speelruimte' te creëren voor de warmtepomp. Die warmtepomp heb ik anderhalf jaar geleden aangesloten. Bij de bouw van het huis had ik wat voorzieningen meegenomen om nog externe warmtebronnen te kunnen gebruiken. Ik had toen kogelkranen geplaatst om secties te kunnen (ont-)koppelen. Dat werkt niet zo prettig, iedere keer dat ik de warmtepomp wilde starten moest er een kogelkraan omgezet worden. Gisteren het leidingwerk verbouwd, keerklepjes geplaatst en meteen nog een extra warmtewisselaar in het buffervat van de zonneboiler geplaatst. Het CV-retourwater loopt nu dus ook door het buffervat. Gistermiddag meteen de warmtepomp aangeslingerd en het huis laten opwarmen tot 22 graden. Vanmorgen was het nog 20 graden toen ik beneden kwam :-) Als de winter zo blijft als hij is kan ik 2014 starten met een zeer laag gasverbruik :-)

Ik heb een arduino goocheldoosje klaarliggen om de keuze te maken tussen CV-ketel en warmtepomp. E.e.a. op basis van de buitentemperatuur, onder bijv 0 graden gaat de CV ketel aan bij warmtevraag en hierboven de warmtepomp. Bij de Elga zit al een mooi goocheldoosje, zijn er nog features die jullie mij van harte kunnen aanbevelen??

Er komt nog een tweede goocheldoosje voor de warmtepompboiler en de CV-ketel. Die twee hangen bij mij in serie (CV als naverwarmer, mocht de boiler leeg zijn). Nu springt de ketel iedere keer bij warmtevraag aan om daarna weer uit te gaan. Op mijn ketel (intergas Kombi kompakt HRE) zit een contact voor een 'spaarschakelaar' die de warmwaterfunctie kan uitzetten. Ik ga dit contact gebruiken om de ketel in spaarstand te zetten als de warmtepompboiler nog warm genoeg is. Scheelt iedere keer weer een paar liter gas :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
mightym schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 08:16:
[...]

Ik heb een arduino goocheldoosje klaarliggen om de keuze te maken tussen CV-ketel en warmtepomp. E.e.a. op basis van de buitentemperatuur, onder bijv 0 graden gaat de CV ketel aan bij warmtevraag en hierboven de warmtepomp. Bij de Elga zit al een mooi goocheldoosje, zijn er nog features die jullie mij van harte kunnen aanbevelen??

Er komt nog een tweede goocheldoosje voor de warmtepompboiler en de CV-ketel. Die twee hangen bij mij in serie (CV als naverwarmer, mocht de boiler leeg zijn). Nu springt de ketel iedere keer bij warmtevraag aan om daarna weer uit te gaan. Op mijn ketel (intergas Kombi kompakt HRE) zit een contact voor een 'spaarschakelaar' die de warmwaterfunctie kan uitzetten. Ik ga dit contact gebruiken om de ketel in spaarstand te zetten als de warmtepompboiler nog warm genoeg is. Scheelt iedere keer weer een paar liter gas :-)
Ik heb de door jou gewenste goocheltrucs in een Netduino gestopt. Werkt best aardig, al zeg ik het zelf.
Features:
- keuze tussen Elga of ketel afhankelijk van buitentemperatuur (keuze wordt ieder half uur gemaakt tijdens een periode van warmtevraag)
- beveiliging tegen te hete boiler (zodra boiler boven kritische temp komt, de Elga aanzetten om de boiler te koelen met de radiatoren in het huis)
- boost functie (ketel even een half uurtje aan om de eerste koude weg te werken)
- zonekleppen bedienen op basis van warmtevraag van de aan/uit thermostaten in het huis
- logging van aanvoer/retour/boiler/buitentemperaturen
- voorverwarmen van de boiler met de Elga als er geen warmtevraag van een zone is.
- webinterface

Todo:
- stooklijn van de ketel (moet ik wat spulletjes voor aanschaffen om het 0-3.3V PWM signaal naar 0-10V stuursignaal voor de ketel te vertalen)
- op afstand de verwarming aan/uit schakelen.

Misschien heb je er wat aan?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Luiaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:37:
Dank Barry, ik zou dan sowieso een paar Jaga's gaan installeren beneden om met lage temperatuur toe te kunnen en op termijn wellicht ook boven, maar dat is minder noodzakelijk.
@Luiaard: bij mij lukt het om met traditionele radiatoren het huis toch warm te krijgen op lage aanvoertemperaturen. Dit komt doordat er na geïsoleerd is. Wellicht kan dat bij jou ook?

Barry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik kan misschien nog in de kruipruimte extra doen, daar zit nu 15-20 cm piepschuim onder standaard. Weet niet in hoeverre dat vruchten afwerpt. Als ik op Marktplaats een paar Jaga's scoor voor beneden, weet ik zeker dat ik de warmte van een lage temperatuur ook goed kwijt kan.

Eigenlijk is het wel jammer dat mijn warmtemeter niet slim is, dan zou ik ook beter kunnen zien wat ik verbruik en wanneer.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ Gasschuif

Heb vanaf november 2013 ook 2 LL warmtepompen in gebruik om 1400 kWh stroomoverschot af te fikken.
Van november tot dit moment verbruik 370 kWh.
Gasverbruik voor verwarming 0 m3 :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

BenEco schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:59:
@ Gasschuif

Heb vanaf november 2013 ook 2 LL warmtepompen in gebruik om 1400 kWh stroomoverschot af te fikken.
Van november tot dit moment verbruik 370 kWh.
Gasverbruik voor verwarming 0 m3 :)
Ben Eco,

Welkom hier, laar af en toe weten hoe het verbruik verloopt.
Hoeveel vermogen zijn de beide L/L pompen? Hier in huis aanwezig is 2,5 kW in de slaapkamer en 3,5 kW in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Gasschuif,

Heb 3.5kW in de woonkamer en 2.5kW in de slaapkamer. Hiermee verwarm/koel ik de gehele woning.
Vermeden gas (periode 01 november 2013 tot 04 januari 2014) vergeleken met dezelfde periode in:
2010 310m3
2011 240m3.
2012 260m3.

[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 04-01-2014 16:45 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

BenEco schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:27:
Gasschuif,

Heb 3.5kW in de woonkamer en 2.5kW in de slaapkamer. Hiermee verwarm/koel ik de gehele woning.
Vermeden gas (periode 01 november 2013 tot 04 januari 2014) vergeleken met dezelfde periode in:
2010 310m3
2011 240m3.
2012 260m3.
Hetzelfde qua vermogen als ik dus.
Hier draait de set-up sinds half september 2013, 345 kWh sinds eerste opstart. Type huis semi bungalow,
187 m2 en 450 m3 Locatie Berkel en Rodenrijs BJ 1972. Type: Mitsubishi WSH-EF25i en WSH-EF35i
Ik ben er net als Eric heel blij mee, al is er niet zoveel te tweeken als aan de ELGA.
Ik had nog een ietsje nieuwere model ingepland, maar daar is de WAF voor gaan liggen 8) . Het oog wil ook wat.

Eind februari gaar hier 70 m3 spouwmuur gevuld worden met HR-Iso Pearl, dat gaat resulteren in (nog) minder gas maar maar ook minder kWh's, en weer meer comfort.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Gasschuif,

Ter vergelijk: type woning 2/1 kap BJ 2001 goede isolatie met ongeveer gelijke vloeroppervlak en inhoud. Locatie Noord Groningen.
Heb voor dit type warmtepomp gekozen ivm WiFi, SCOP > 4 en SEER >7. winterregeling tot -10.
Dagelijks draaien de pompen van 08.00 tot 22.00.

Ook hier erg blij met de goede resultaten :*)
Door de in juli 2012 geplaatste Atag Q-solar in 2013 naar 630 m3 jaarverbruik.
Volgens de prognose mindergas.nl voor 2014 zal ik onder de 200 m3 gas per jaar duiken mede door de WP. 8)7 (gemiddelde gasverbruik eerste 10 jaren 950 m3 per jaar)
Natuurlijk zal een stevige vorstperiode hier nog invloed op hebben aangezien ik nog niet weet hoe de WP hier op zal reageren.
Gasschuif schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:16:
[...]

Hetzelfde qua vermogen als ik dus.
Hier draait de set-up sinds half september 2013, 345 kWh sinds eerste opstart. Type huis semi bungalow,
187 m2 en 450 m3 Locatie Berkel en Rodenrijs BJ 1972. Type: Mitsubishi WSH-EF25i en WSH-EF35i
Ik ben er net als Eric heel blij mee, al is er niet zoveel te tweeken als aan de ELGA.
Ik had nog een ietsje nieuwere model ingepland, maar daar is de WAF voor gaan liggen 8) . Het oog wil ook wat.

Eind februari gaar hier 70 m3 spouwmuur gevuld worden met HR-Iso Pearl, dat gaat resulteren in (nog) minder gas maar maar ook minder kWh's, en weer meer comfort.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 04-01-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:03:
[...]

Ik heb de door jou gewenste goocheltrucs in een Netduino gestopt. Werkt best aardig, al zeg ik het zelf.
Features:
- keuze tussen Elga of ketel afhankelijk van buitentemperatuur (keuze wordt ieder half uur gemaakt tijdens een periode van warmtevraag)
- beveiliging tegen te hete boiler (zodra boiler boven kritische temp komt, de Elga aanzetten om de boiler te koelen met de radiatoren in het huis)
- boost functie (ketel even een half uurtje aan om de eerste koude weg te werken)
- zonekleppen bedienen op basis van warmtevraag van de aan/uit thermostaten in het huis
- logging van aanvoer/retour/boiler/buitentemperaturen
- voorverwarmen van de boiler met de Elga als er geen warmtevraag van een zone is.
- webinterface

Todo:
- stooklijn van de ketel (moet ik wat spulletjes voor aanschaffen om het 0-3.3V PWM signaal naar 0-10V stuursignaal voor de ketel te vertalen)
- op afstand de verwarming aan/uit schakelen.

Misschien heb je er wat aan?
Grappig dat jij ook zelf aan het meubelen bent gegaan.. ik dacht gelezen te hebben dat er bij die Elga al een leuke regeling zat. Is die met name gericht op het interne warmtepomp proces?
Mijn chinese warmtepomp heeft ook een eigen regeling, er zat niet eens een thermostaat ingang op, het ding reageert alleen op zijn temperatuursensor. Daarmee hou ik hem nu ook voor de gek. Als ik hem aan wil schoppen dan onderbreek ik een weerstand die parallel staat aan de NTC en als ik hem uit wil zetten dan wordt de weerstand weer verbonden met de NTC. Zo blijft de NTC nog bruikbaar, stel dat de watertemperatuur van het systeem (door een fout oid) te hoog wordt, dan schakelt de warmtepomp zelf nog uit. Deze warmtepomp heeft een interne warmtewisselaar, die wilde ik niet buiten in de vrieskou hebben. (in sommige jaren vriest het 's winters) en daarom hangt hij in de garage met een lucht toe- en afvoer.

Ik heb eens over jouw features nagedacht en een aantal kan ik nog wel integreren, bijvoorbeeld het loggen van de temperaturen, draaiuren, energiegebruik.. wel zo leuk :-)
Op afstand aan/uitschakelen kan ik al, hoef ik alleen een poortje open te zetten op de router en dan kan ik bij de webinterface. Ik vind de boostfunctie ook nog wel een interessante, alleen denk ik niet dat dat bij mij veel effect gaat hebben, wij hebben alleen vloerverwarming en een opwarmcyclus duurt zo een uur of twee uur. Zeker met de watertemperaturen waar ik mee werk (30-35 graden).
Ook een stooklijn van de CV-ketel is voor mij minder interessant, ik gebruik gewoon een aan/uit thermostaat en de vloerverwarming filtert de grootste schommelingen er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het moet nu wel snel gaan vriezen anders gaat mijn cop richting de 5 vanaf 1 september tot nu.
de lucht bron is consequent vele graden hoger dan een grondbron, hier aan de kust komt overdag gewoon 11/12 graden langs overdag en snachts 6/7

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat gebeurt in Almere ook, niks bijzonders of is dat ook aan de kust :>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beter kijken, in almere is het 7 graden, bij mij is het nu 9,2
het is nu bijna 22:00u
die extra graden maakt nogal wat uit voor een warmtepomp.
zodra de wind waait uit west is de kuststrook 3 tot 5 graden warmer ook op de grond.
de warmtepomp reageert erop met een lager vermogen te gebruiken en een flink warmere aanvoer.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Volgens buienradar is het in Den Helder nu 7,2 graden :-)
Volgens mij is het hele temperatuurverhaal iets complexer dan dicht onder de kust of niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/actueel/images/tempgmt.png?1388869313924

[ Voor 60% gewijzigd door mightym op 04-01-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valt wel mee, de windrichting draait naar zuid-zuidoost op dit moment
opvallend is wel de warme temperaturen nu, en in ieder geval bij mij, en hans in noordholland is dat vrij extreem. planten lopen uit en vogeltjes zingen met takjes in hun bek.
ik heb nachttemperaturen gezien als er windje ZW5/6 staat die tot wel 8 graden hoger waren dan in enschede.
ik woon niet in den helder btw, maar 300 meter van de gasopslag toren van putin in de bergermeer

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pff, ik zeg toch niet dat ik Almere de kust exact volgt, maar uitschieters heb je hier wel zoals 12 graden :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja, een lagere of hogere buitentemperatuur is iets waar je niet veel aan kan doen zelf.
Wat je wel kan beïnvloeden:
- hoogte van de buitenunit (uit meetdata van weerstation de Arend in Kortenhoef blijkt dat het in de wintermaanden op 1,5 m warmer is dan op de grond)
- de aanvoertemperatuur in het cv circuit die nodig is om je huis voldoende warm te houden. alles zo lezende lijkt het er op dat 1 graad lagere aanvoertemperatuur de output van de elga 150Watt verhoogt. Dus isoleren en radiatorcapaciteit verhogen en dbe experimenten uitvoeren

Trouwens, die binnenunit maakt die geluid?

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 04-01-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mightym schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:50:
[...]

Grappig dat jij ook zelf aan het meubelen bent gegaan.. ik dacht gelezen te hebben dat er bij die Elga al een leuke regeling zat. Is die met name gericht op het interne warmtepomp proces?
Die Elga regeling zal ws prima werken voor de doorsnee consument, maar in mijn geval bepaald niet. De pomp van mijn ketel drukt de Elga kneiterhard van het circuit af. Extra complicatie is het feit dat we hier met drie thermostaten werken en de Elga thermostaat op zolder hangt. Met andere woorden - en een tikkeltje arrogant, hoewel niet zo bedoeld- de standaard regeling voldoet niet wanneer je met meer dan één thermostaat werkt.
Oplossing is dus om de parellelwerking softwarematig te disablen. Óf Elga óf Ketel, maar nooit allebei.
Ik heb eens over jouw features nagedacht en een aantal kan ik nog wel integreren, bijvoorbeeld het loggen van de temperaturen, draaiuren, energiegebruik.. wel zo leuk :-)
Op afstand aan/uitschakelen kan ik al, hoef ik alleen een poortje open te zetten op de router en dan kan ik bij de webinterface. Ik vind de boostfunctie ook nog wel een interessante, alleen denk ik niet dat dat bij mij veel effect gaat hebben, wij hebben alleen vloerverwarming en een opwarmcyclus duurt zo een uur of twee uur. Zeker met de watertemperaturen waar ik mee werk (30-35 graden).
Ook een stooklijn van de CV-ketel is voor mij minder interessant, ik gebruik gewoon een aan/uit thermostaat en de vloerverwarming filtert de grootste schommelingen er wel uit.
Ik gebruik ook gewoon aan/uit hoor. Het integreren van de stooklijn is alleen voor de leuk; eigenlijk is het natuurlijk vrij simpel: als de buitentemp onder het vriespunt zakt, moet de aanvoertemp ongeveer 55-60 graden zijn. Het toeval wil dat dat met PWM icm met de Bosch ketel vrij eenvoudig te realiseren valt. De huidige praktijk is natuurlijk dat de ketel handmatig op een aanvoertemp van 55 graden staat. Ik zou het bijna jammer vinden dat de buitentemp niet onder het vriespunt zakt ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Stiekem gekeken. Het is hier nu 7.2 graden buiten op 1.5m hoogte.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mkleinman schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 23:24:
Stiekem gekeken. Het is hier nu 7.2 graden buiten op 1.5m hoogte.
Dat is een stuk beter dan de 4,4 uit het plaatje hierboven (en eerder op de avond)

In de data die ik heb gezien (over geheel 2012) scheelde het in jan-apr en okt-dec ca. 0,6-0,8 graad gemiddeld (over de hele dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb weer een paar kWh gevonden om te besparen. De router zit nu (weer) op een tijdklok schema. Tussen 1 en half 8 gaat de router ook plat. Scheelt weer 10W continu.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Die merkloze warmtepompen blijven belachelijk goedkoop. 8)7 Deze ebayshop verkoopt onder andere een 17,8 KW lucht water warmtepomp. Als je bij zijn beoordelingen kijkt, staan daar de winnende biedingen waarvoor dit ding verkocht is:

EUR 2.510,05
EUR 2.232,22
EUR 2.510,05
EUR 2.343,00
EUR 2.210,01
EUR 2.444,00
EUR 2.498,00

Afbeeldingslocatie: http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mzivilMB3EBW6rIhh5PfLkg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo he, ik scoor ff 43,6 graden aanvoer bij 5,2 buitentemp.

@Laserjet: kan je bij die warmtepompen iets achterhalen qua regeling enzo? Gave apparaten, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Hans
Ik ben in het weekend aan het meten geweest, net gemeten toen de kamertemperatuur 22 graden was en de vraag 22,5.
Persleiding 55,8 graden
aanvoer 37,7 graden
Retour 33,3 graden
Buiten temp 4 graden
Stroomverbruik 840 watt
Zijn dit temperaturen die overeen komen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aanvoer komt overeen, de rest niet zo. Maar dat maakt niet uit, mijn huis is anders dan jouw huis. Kan het zijn dat je stooklijn wat lager is dan hier? Ik haal meestal met de persleiding 63 graden. Maar da's dan weer bij een verbruik > 1200W.

Voor een warmtepomp heb je een mooi lage delta T.

Even voor mijn begrip...Wat is nu precies je probleem met de Elga? Je huis is warm......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb het gevoel dat als ik met de Elga stook het minder aangenaam warm in huis is dan dat ik met de CV stook.
Nu net is de ELGA er mee opgehouden omdat de buiten temperatuur tot onder de 4 graden gezakt is. Nu heeft de CV het overgenomen en voelt het toch iets warmer aan. Ik denk dat dat komt omdat mijn CV water warmer is dan van de ELGA. Ik verwarm met de cv tot 60 graden.
Er is geen probleem maar ik zocht eigenlijk een vergelijk om te kijken of mijn ELGA het wel goed deed. Als ik veel warmte trek met de ELGA loopt de temperatuur in de persleiding ook op tot 60 graden en soms iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
LaserJet schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:43:
Die merkloze warmtepompen blijven belachelijk goedkoop. 8)7 Deze ebayshop verkoopt onder andere een 17,8 KW lucht water warmtepomp. Als je bij zijn beoordelingen kijkt, staan daar de winnende biedingen waarvoor dit ding verkocht is:

EUR 2.510,05
EUR 2.232,22
EUR 2.510,05
EUR 2.343,00
EUR 2.210,01
EUR 2.444,00
EUR 2.498,00

[afbeelding]
Moduleert dat ding wel? :P Met 17KW spat de vloer hier uit de kamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aad schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:12:
Ik heb het gevoel dat als ik met de Elga stook het minder aangenaam warm in huis is dan dat ik met de CV stook.
Nu net is de ELGA er mee opgehouden omdat de buiten temperatuur tot onder de 4 graden gezakt is. Nu heeft de CV het overgenomen en voelt het toch iets warmer aan. Ik denk dat dat komt omdat mijn CV water warmer is dan van de ELGA. Ik verwarm met de cv tot 60 graden.
Er is geen probleem maar ik zocht eigenlijk een vergelijk om te kijken of mijn ELGA het wel goed deed. Als ik veel warmte trek met de ELGA loopt de temperatuur in de persleiding ook op tot 60 graden en soms iets hoger.
mogelijk start je ketel op de laagste modulatie op een vermogen wat al ver boven de elga zit.
bijv 20% modulatie op een 25kW ketel is al snel meer dan 5kW en dat ervaar je.
veel huizen hebben een 38kW ketel of zelfs meer, of ketels die helemaal niet laag moduleren,
dan is het verschil merkbaar heel groot, maar 22c = 22c, vaak merk je bij de elga pas wat de elga doet als je hem uitzet, bij 4c 22c in huis is gewoon heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aad schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:12:
Ik heb het gevoel dat wanneer ik met de Elga stook het juist aangenamer is dan wanneer ik de ketel stook. Juist omdat de Elga minder hoge aanvoertemps haalt dan de ketel is het aangenamer. Klinkt tegenstrijdig, maar door de DBE's en het feit dat het allemaal zéér langzaam gaat, heb ik geen tochtgevoel meer in mijn nek.

Feit is natuurlijk wél dat je met 60 gr aanvoer meer stralingswarmte ervaart. Maar bottomline met de Elga is: lang en langer stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vrijdag/zaterdag wordt de elga geinstalleerd, ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Hans
Jij werkt ook met DBE's, Zijn dit jaga DBE's of zelf gemaakte ??
Ik heb hier in de woonkamer 2 jaga's met zelfbouw DBE en nog een normele radiator die ik in het voorjaar wil vervangen door nog een jaga met DBE.
En ja ik ben wel blijmet mijn Elga !!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Aad op 05-01-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@BarryH: super! Wat tips:
- isoleer de leidingen in de binnenunit
- plaats metertjes voor aanvoer/retour/pers/vloeistof

Voor de not so faint hearted:
- stop isolatie tussen de leidingen en Carrier sensors.

Ik ben ook benieuwd!

@Aad: zelf gemaakt. Op Radson en Thermrad. Respectievelijk type 21 en 22 radiatoren. Heerlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit:
- geeft de binnenunit nog veel warmte af na de leidingisolatie?
- en maakt de binnenunit geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De elektronica van de binnenunit wordt wat warm idd. Binnenunit hoor je niet, tenzij je de pomp op standje 6 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
LaserJet schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:43:

EUR 2.510,05
EUR 2.232,22
EUR 2.510,05
EUR 2.343,00
EUR 2.210,01
EUR 2.444,00
EUR 2.498,00

[afbeelding]
Goed kijken wat je koopt en nodig hebt. Zover ik kan zien wel nette spullen, maar volgens mij wel een monoblok, dus geen split unit zoals de Elga. Tenminste ik zie nergens een foto van wat ze de bedieneenheid noemen. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Je moet met een monoblok je aanvoer en retour water naar buiten brengen. Ik wil zelf in ieder geval een warmtepomp die ook een tapwatercircuit heeft of dit via een buffervat kan doen. Ik heb nu echt het plan om die hele stadsverwarming eruit te gooien. Morgen eens bellen met Eneco daarover. Kijken wat ze zeggen.

Ik ben trouwens ook flink aan het speuren naar geschikte units. Soms zie ik wat moois voor niet teveel geld, maar is dan bijvoorbeeld weer driefase-aansluiting en dat heb ik niet. Ik weet niet of ik mijn hele meterkast wil gaan verbouwen in dat geval.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 05-01-2014 23:11 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Laatst online: 19-06-2023
Stoer dat je aan het overwegen bent om die hele stadsverwarming gedag te zeggen!

Er ligt gelukkig al driefase elektra. Monoblok kan wrs bouwkundig gezien wel erg makkelijk weggewerkt worden, maar een split unit heeft eigenlijk de voorkeur ivm natuurkundige voordelen/ COP.

Als er in de winter een storing optreedt bij een noname warmtepomp heb je echt een probleem. Een vervangende printplaat haal je niet bij de lokale bouwmarkt. Wel blijft de optie cv ketel als reserve icm noname warmtepomp hier open staan. Zonder backup durf ik het niet aan.

De Mitsubishi Split Zubadan (pdf) staat bij mij ook op de interesse lijst. Die durf ik wel zonder backup op te stellen. Betrouwbaarder bij lage temperaturen en kan volgens mijn leverancier ook moeiteloos samenwerken met een cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles kan samenwerken met je cv kertel als het medium de cv leiding is, en de gedachte een cascade oplossing, als de flow maar klopt.
ik kwam zo op het "zwitserse treintje" met duw en trek locomotief, eentje voor naar boven, eentje voor naar beneden; werkt prima, en parralel heel veel power.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tsja daar zeg je me wat over backup LaserJet. Een cv ketel gaat ook wel eens in storing in de winter. Goed merk nemen is alvast één, en eentje die tot bijvoorbeeld -20 C kan. Verder is dit soort techniek bekende kost lijkt mij dus ook prima te repareren mits verkrijgbaarheid/uitwisselbaarheid onderdelen. De truc is volgens mij ofwel een modulerend exemplaar te hebben (geen simpele aan/uit regeling) of een flink buffervat.

Gasleiding is er niet. Stadswarmte aanhouden kost me €460/jaar aan vastrecht/huur. Dan nog tegen de duizend euro aan verbruik warmte voor 38GJ. Ik heb zeker wel een 1500kWh per jaar overschot. Denk dat ik met die rekensom aardig uit kan.

Valt nog niet mee trouwens met de wat grotere pompen. Stel je pakt eentje rond de 11kW thermisch, dan heeft deze enkelfase uitvoering een opstartstroom van 36A!

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 06-01-2014 19:18 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
LaserJet schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:24:
De Mitsubishi Split Zubadan (pdf) staat bij mij ook op de interesse lijst. Die durf ik wel zonder backup op te stellen. Betrouwbaarder bij lage temperaturen en kan volgens mijn leverancier ook moeiteloos samenwerken met een cv ketel.
de zubudan is voor mij veelte zwaar.
de lichtste die doet bij -7 nog makkelijk 7kW.
en dat terwijl mijn gasketel al te zwaar is met 5,5kW.

maar het kan ook zijn dat je zit te kijken naar een power-inverter(ecodan soms wel genoemd of slim)
dat staat niet netjes vermeld in de reclame folders waar mee je elke keer dood gegooid word.

via een Roemeense site heb ik wel deze gevonden.
M-E0602_SIZ1308.pdf
is effen puzzelen maar help te minste keuzes te maken.

edit:
ik zelf ben wel gecharmeerd van de ERSC-VM2B + PUHZ-SW50VHA of PUHZ-SW75VHA.
(dat zijn power-inverters en geen zubudan's)
maar ik ga eerst iets anders proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 07-01-2014 11:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`t kan al eigenlijk niet meer misgaan met de elga dit stookseizoen....
hij voldoet aan alle verwachtingen en meer.
top ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Elga lijkt me mooi, maar hij doet niet zomaar warm water. Ook weet ik niet zeker of ik er genoeg aan zou hebben als ik zoals het plan is de complete Eneco aansluiting eruit gooi. Een Elga met een iets grotere Carrier buitenunit en driewegkraan en of buffertje zou mooi zijn.

Ik ben mijn licht ook aan het opsteken bij de Fransen, daar hebben ze onder andere De Dietrich met een mooi assortiment en nog diverse anderen. Er komt ook nog wel eens wat gebruikt voorbij in tegenstelling tot marktplaats.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
He allemaal,

ik weet niet of dit linkje al eens langsgekomen is?? Hier staat hoe je de COP kan uitrekenen en daarmee kan je uitrekenen wat de COP zal zijn bij andere buitentemperaturen en andere aanvoertemperaturen.
http://www.powerknot.com/...-conditioning-system.html

De theoretische COP reken je als volgt uit:
COPtheoretisch = Tc / (Th - Tc)

Omdat warmtepompen niet perfect zijn gaat er nog een schaling overheen, de praktische efficiency van een bepaald type pomp.
Dan krijg je
COP = Tc / (Th - Tc) * e.

Met
Tc = Temperature cold (in kelvin)
Th = Temperature hot (in kelvin)
e = praktische efficiency als percentage van de theoretische carnot efficiency.

Om van graden celcius naar graden kelvin te gaan tel je er 273,15 bij op.

Voor bijvoorbeeld de elga gelden de volgende waarden (uit de brochure)
» COP L2 / W45: 2,9, En 14511 test bij 60 Hz
» COP L7 / W45: 3,4, En 14511 test bij 60 Hz
» COP L7 / W35: 4,6, En 14511 test bij 60 Hz

Als we deze waarden in de formule zetten vinden kunnen we het efficiency percentage berekenen.

Bijvoorbeeld bij buiten 7C en binnen 35C
COPth = (7 + 273,15) / (35 + 273,15 - 7 + 273,15) = 10.
De opgave voor de elga is echter 4,6 dus daaruit blijkt dat de efficienty elga = 46% wat erg goed is. Daarmee kan je voor de andere waarden controleren dat dit klopt. Ook blijft de efficiency over het opgegeven bereik constant.

Wat nu erg leuk is dat je kan berekenen wat de cop van de Elga zal zijn bij andere temperaturen;
bijvoorbeeld buiten 0, en binnen 24 graden (voldoende voor mijn ouders zltv vv en zltv lv).

COP = 0+273,15 / (24 -0) * 46% = 5,2

Zeer interessant dus! Ze hebben ondertussen nog een 400 m3 verwarmingsvraag (100 m3 fornuis) en ik verwacht iets van 2000 kwh pv overschot. De vloerverwarming heeft jarenlang zelfs maar op 20 graden gedraaid. De retour komt dan op 19 graden terug.

Nog twee dingetjes om uit te zoeken: warm water (gewoon elektrisch element in de boiler kan, +/- 300 kwh per jaar, 9 mnd zonneboiler 100%) en of de elga op een opvoertemp van 20 graden ingesteld kan worden.
En daarnaast zou ik dan de pomp van de elga willen gebruiken om het vloerverwarmingswater te verpompen. CV ketel er helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice! dat klopt vrij exact met mijn niet geijkte warmtemeter in de zonneboiler (daar meet ik)
en kom daar voor januari op een whopping 4,662 (cop)
effect is dat de elga terugmoduleert naar een halve haarfohn en nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Die COP meet je die met de hand of kan je die gewoon aflezen op de elga? Vet project trouwens Eric!!

Via de graaddagen weet je de warmtebehoefte van het huis en weet je de buitentemp en kan je een aardige schatting maken wat de elga zal doen. Morgen ff met excel aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@spiceworm: goed begrip van je benodigde aanvoertemp. in je cv circuit om bij continu zacht verwarmen je huis voldoende warm te houden is wel essentieel voor je sommetje.
(of een paar mooie aannames :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zit een joulemeter in de atag qsolar, hierbij is leuk dat deze joulemeter voorheen dus de gasketel ook voorbij zag komen, die nu zwijgt, maar de hoeveelheid warmte is nu groter, bij een laag stroom verbruik.
stroom meet ik met plugwise.
niet geijkt, maar voor mij wel een exacte referentie, op aanvoer en retour
het feestje houd wel acuut op zodra de zon(cv) weer mee gaat doen, dan klopt er geen bal meer van.
het eindcijfer zoncv+elga daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk retenieuwsgierig

http://www.solarquatro.nl...systeem-bij-Erve-Knippert
koel je pv als de warmtepomp draait
leuk concept
Afbeeldingslocatie: http://solarquatro.nl/fileupload/P1000071_thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@BarryH: de vloerverwarming was 8 jaar lang de enige verwarming, die stond 24/7 20c ingesteld, nooit iemand aan geweest. De benedenverdieping wordt dan 18c (zweedse houtskeletbouw). Check de OP van het cv tunings topic voor meer info.
Er is ook nog luchtverwarming in huis maar die is nooit gebruikt. En dan is er nog de speksteen houtkachel die de kamer en de keuken verwarmd. Desnoods kan de lucht van het ventilatiesysteem nog een paar graden worden opgewarmd. Al met al wordt het een leuk sommetje al vraag me af of er niet wat randeffecten mee gaan spelen. 12/20 wordt bijvoorbeeld helemaal lachen met een cop van 16 maar dat geloof ik niet. De circulatiepomp van de elga gaat dan een veel groter deel pakken van de input energie (bij 0/35 zit dat in de 54% die hij van het theoretisch maximum mist)

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 07-01-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@SpiceWorm: met zo'n aanvoertemperatuur is de COP inderdaad heeeeel ver onder nul nog interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SpiceWorm, long time no see! Alles wel? Mooie rekenexercitie.

Geen idee wat ik haal qua COP. Ik zou het kunnen uitrekenen door de bespaarde kuubs en de verstookte kWh's in MJ uit te drukken natuurlijk, maar da's niet helemaal eerlijk, daar ik mijn stookregime en comfort heb veranderd (warmere badkamer bijvoorbeeld).

Vorig jaar rond deze tijd was ik door mijn kWhoverschot heen. Nu heb ik nog één a twee maanden over; da's ook redelijk goed nieuws natuurlijk. Ik heb me al verzoend met het feit dat de Elga in ons huis niet zo veel kan betekenen onder de 0 gr C, maar hé, we hebbn al dik 200 m3 aan gas bespaard in twee maanden en 1 week. Dat belooft wel veel goeds.

edit: aangaande je vragen...Ja, ik gebruik de Elga om de boiler warm te stoken. Alleen krijg ik de aanvoertemp van de Elga (en daarmee de boilertemp) niet veel hoger dan 43 graden.

Aanvoertemp van 20 graden wordt lastig; misschien met de optionele buitensensor die je in een warme ruimte plaatst?

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 07-01-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ eric pvt

In het linkje,,

http://www.solarquatro.nl...systeem-bij-Erve-Knippert

Staat wel een beetje misleidende reclame met een 4 kw warmte opbrengst bij een verbruik van 380 W kom je op een COP van meer dan 10 .

Dat gelooft je toch zelf niet.

Tja en zo wordt de burger vooor de gek gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag alleen dat concept, wat verkopers en installateurs allemaal zeggen negeer ik al jaren.
al met al kan een cop van 8(theoretisch maximum) wel op een koude zonnige april dag, de bron (pv) kan dan toch zomaar al ~40c zijn.
das dan ook weer een leuke verkoop praat, `kWh voor kuub.`

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://www.solarquatro.nl/fileupload/woningbouw.png

Ik had dit plaatje echt niet op de homepage gezet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor een west dak is het 21:30u savonds, en dan is het geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Volgende week vorst, nu wordt het pas echt leuk, hoe gaan de warmtepompen zich dan houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-1/+3 zie ik, ik oktober was het al kouder, ik wil -10c!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
Kan de elga dan maar 1 richting op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Koelen?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ze geven hier voor de zeventiende een -7 af (Driel, omgeving Arnhem) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 23:53:
Elga montage hier verwacht in week 2 of 3 van januari :)
Binnen en buiten unit hangen.

- Buitenunit aan de muur op ca. 2m hoogte ivm gunstige temperatuur en op de wind.
- Binnenunit (klein zeg) in het cv hokje
- Thermostaat gemonteerd naast de huidige voor de CV, morgen STEK en in bedrijf nemen

Tip van mn vrouw: lever die buitenunit toch in zwart. Valt ie minder op (en ook nog goed voor het rendement in de winter :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mooi BarryH.
Heb je ook al een stroommeter tussen je binnenunit en het stopcontact?

Kan je een fotootje plaatsen van je bevestigde buitenunit?
snel, snel, het is bijna donker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Hansdegit: deze week een simpel plugwise setje gekocht.
En de foto:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/qejlljcrr/2014_01_10_16_53_16.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Volgens mij blaast de wind heel effectief tegen de fan in op deze wijze. En ik meen in de handleiding iets gelezen te hebben van een minimale afstand van 30cm vanaf de muur.

Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt me dat met deze bevestiging te weinig wind over de verdamper gaat. Ik laat me graag corrigeren. Het ziet er overigens wel heel strak uit.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 10-01-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

BarryH schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:58:
@Hansdegit: deze week een simpel plugwise setje gekocht.
En de foto:
[afbeelding]
Ziet er zeker strak uit!

Paar kritische puntjes;
- De afstand tot de muur lijkt mij ook wat kort. De buitenunit verwerkt 37,5 m3 / min en er moet wel ruimte zijn om die lucht aan te kunnen zuigen of kwijt te kunnen.
- De "regenpijp" onder de unit is de afvoer voor het condenswater? Zo ja, dan zou ik die niet richting het looppad laten gaan als daar geregeld mensen lopen. Als de grond tegen het vriespunt zit en de buitenunit een paar keer per dag X00ml water over het straatje laat gaan..... is volgens mij vragen om ellende. Ik zou er hem parallel langs de gevel laten lopen OF een drainage putje met grind maken waarin het water weg kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Hansdegit: in de carrier documentatie staat 150 mm vanaf de muur (meer als de unit in een nis staat).
De lucht wordt langs de muur aangezogen en dan weggeblazen (de straat op).

@Freemann: de regenpijp kan ik nog draaien en dat ga ik morgen gelijk even doen.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@ BarryH,

Een kritische noot omtrent de afstand van de muur.

De maten van de buitenunit zal c.a. 0,8m *0,5m. Als de unit 10 cm van de muur staat, is de aanzuigoppervlakte 0,1*2,6m= 0,26 m2

Dit is een oppervlak van 51*51 cm en is kleiner als de aanzuigoppervlakte van de verdamper, lees aanzuigweerstand en lager luchtdebiet. Dat wil je niet. Advies is afstand vergroten tot minimaal het aanzuigoppervlak, liever ietsje meer. Je komt dan in de buurt van 20 cm.

edit: met 15 cm is het oppervlak 0,39 m2 of 62 cm maal 62 cm, krap dus, (ken net denk ik. :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 10-01-2014 18:06 . Reden: maataanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gasschuif: bedankt voor de tip, ik ga morgen even meten. Het is een standaard beugel die hiervoor bedoelt lijkt (zelfs dezelfde off-white kleur). dus het zou moeten kloppen, maar ja...
Trouwens, de condensor loopt de bocht door, een deelvan de lucht wordt ook van de zijkant aangezogen.

Pagina 2:
http://www.carrier.nl/~/m.../38AW_IOM_04-2009_NL.ashx

@Hansdegit: de wind blaast met name langs de muur, niet zo zeer erop.

[ Voor 45% gewijzigd door BarryH op 10-01-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga niets zeggen barryh behalve toppie !
eerst maar eens draaien en dan lekker kijken wat beter kan als je het test.
de elga is hier gewoon een hobby geworden, het is een gaaf ding.
ubergeil eigenlijk
de gasmeter blijft hier nog steeds 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:00:
Ik heb er verder geen verstand van,
[...]Ik laat me graag corrigeren. Het ziet er overigens wel heel strak uit.
Bij deze.

Goed bezig, BarryH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Freemann, handegit. eric-pvt: bedankt voor alle opmerkingen en feedback, dit versnelt mijn leercurve significant.

ps. tav het inregelen was het advies van deze installateur: begin met de pomp op maximaal en als dan de CV in storing gaat zet je de pomp een standje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
BarryH schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:24:
[...]
Binnen en buiten unit hangen.

- Buitenunit aan de muur op ca. 2m hoogte ivm gunstige temperatuur en op de wind.
- Binnenunit (klein zeg) in het cv hokje
- Thermostaat gemonteerd naast de huidige voor de CV, morgen STEK en in bedrijf nemen

Tip van mn vrouw: lever die buitenunit toch in zwart. Valt ie minder op (en ook nog goed voor het rendement in de winter :))
Ziet er netjes uit.

Enne: de buitenunit wordt vanzelf minder wit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@BarryH. Heel erg strak! Kan je hem inderdaad nog verder zetten op die beugel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 11:33
@BarryH,
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over het aanzuigen van de buiten unit. Het oppervlakte is misschien wel iets kleiner dan het aanzuigoppervlak van de unit, maar het is ook ongehinderde aanvoer, waar het bij de unit door de verdamper moet, waar relatief veel luchtweerstand is!

Als ik iets zou tweaken, dan wat het idd een kleinere afvoer en de buitenunit een schutkleurtje geven.

Maar wat eric-pvt zegt, we moeten niet zo zeuren: Toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Zover ik eric-pvt zijn posts kan volgen, heeft de buitenunit erg veel baat bij de wind. Mijn inziens moet je dan alles doen om de wind de vrije loop te geven. De fans kan het er geforceerd doorheen werken en een grote overdruk creëren, maar de wind zal dus minder kunnen. Het zal voor de fan geen probleem zijn als de unit 5 cm van de muur staat, maar het aandeel wind zal wel minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wind is ook aanbod van warmte wat de buitenunit upgrade naar lekker warm en verplaatst naar binnen
maar de dc fan moduleert echter ook en is erg zuinig.
mijn pompstand is inmiddels 2,8(van 6) dus bijna 50% en ben hoog(6) en daarna helemaal onderaan begonnen.(1)
ik gebruik wel dynamisch(linkerkant) en niet de linear(rechter kant)
de elga kan namelijk ook je ketel pomp in storing drukken (want die is ook slim hier)

de vorst komt niet zie ik net, erg leuk voor het verbruik, ook wel jammer weer voor het testen
de zogenaamde koude is minder dan in de 3e week van oktober, ik heb de elga nog steeds niet kunnen testen onder de -3c, en dat ging gewoon prima.

een flow probleem kon ik hier op `beide maximaal` ook oplossen door de cv druk op 2x100% te verlagen naar 1.,5 bar, koud geeft dat 1.1, en dat gaat precies goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt: hoe stel je op de thermostaat in dat die in stapjes van 0,5 graad van 19 tot 21 komt en weer terug?
ik zie in de honeywell handleiding 6 schakelpunten per dag. en dan kom ik ongeveer uit op:
1100 19 adaptief
1200 18,5
1300 20
1430 21
2200 20
230 18,5
maardat geeft nog al piekvraag op het moment dat je een hele graad omhoog springt.
dus dan kom ik op:

1100 19 adaptief
1200 18,5
1300 19,5
1430 20
2200 19
230 18,5
en in dit scenario kan ik in de middag minder warmte bufferen :(

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 10-01-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 10 minuten pauzes tussen het volgende programma
het regime omvat de hele 24 uur 6 programmas van 4 uur
hoe kouder het word hoe langer de elga moet draaien
bij aanwezigheid druk ik meestal op continu 21c
bij langere afwezigheid ook 18c

je moet meer dan 1 graad inderdaad vermijden, de elga wil echt graag `90 in 5 rijden`
als je nu je huiskamertemp neemt, en die van morgenochtend 7 uur, dan moet je daaromheen regelen.
ineens verhogen vind de elga niet leuk, beetje doorpruttelen wel.
het grote geheim van dat halve graadje zit `m in zijn meting hoe snel dat bereikt word,
en hoe de unit reageert.
bijv : van 20 naar 20,5 start rustig maar als er geen resultaat is na een 30 minuten kan de unit daar behoorlijk van jetje gaan ineens, omgekeerd kan ook, dat de unit helemaal niets doet.
dat had ik in mijn demo voor hans, het was toen buiten 19c en ik ging warmte vragen.
de elga zei : dacht het effe niet nu

>> ja maar dan draait ie de hele dag ? >> dat is gasdenken
met 90 in 5 verbruik je een stuk minder onderweg naar de wintersport.
gewoon laten snorren die elga, niks mis mee.
aan uit hoog laag maakt hem erg onzuinig.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

zoiets?

07:00 19,0c (koudste moment van de dag, kleine opwarming uit de nacht voor opstaan, minste geringste warmte ervaring is 's ochtends meestal al genoeg)
11:00 20,0c (koudste moment is voorbij, 1c stapje)
15:00 21,0c ('s winters meestal warmste moment van de dag en weer stapje extra maken mogelijk zelfs 1,5c?)
21:00 20,5c (beetje afkoelen richting nachtprogramma)
00:00 19,5c ("agressiever" afkoelen richting de nacht)
04:00 18,5c (agressiever afkoelen naar nacht programma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb exact :

(touch)
07:00u 19c opstaan
11:20u 18,5 vertrekken I (geeft een `off` pauze en overkomt errors of elga regel gedrag `start niet` )
11:30u 20c thuiskomen I
17:20u 20,5 vertrekken II
17:30u 21c thuiskomen II
10:30u 18c slapen (nachtverlaging elga only staat aan)

let op : de thermostaat hangt bij mij in de gang op een noordoost hoek, de huiskamer is met deze standen 2c meer.(is altijd warmer) dit is een leuke bijkomstigheid van het ` in de gang hangen` de elga stuurt zo vrijwel nooit de ketel aan de elga hangt koud, precies in zijn autonome bereik, ik krijg echter dik 20c in de huiskamer als de gang 19c is.

met de nachtverlagingsswitch is tot 19c de elga altijd alleen actief, het dicht-er-draaien van de radiator in de gang maakt de elga aggressiever, en dus meer warmte in de woonkiamer.
deze is altijd 2 graden warmer dan het programma

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Zo, hij doet het.

Eerst maar eens gestart met:

0230 18,5
1100 19,0 (adaptief aanwarmen) =opstaan functie
12:00 18,5 off - pauze zodat bij opwarmen door CV in de ochtend de elga weer actief kan worden
12:10 20,0
14:00 21,0
22:00 19,0

De cv staat (ongewijzigd) op:

0700 18,5
1800 19
1830 19,5
2200 15

Ik monitor nu met plugwise, maar het valt me erg tegen dat ik wel het continu verbruik kan zien, maar het historisch verbruik niet nauwkeuriger dan per uur.
Wellicht is een voltcraft monitor met sd card dan toch handiger...... (of nog een "owl" scherm, alleen dat werkt met een klem om de fasedraad en kan niet overweg met blindstroom)

Ook een test gedaan met de cv en elga parallel:
- ze draaien keurig allebei (met de elga pomp op max)
- de cv stopt het verwarmen (niet het pompen) omdat de retour te warm wordt :) ). b.v. op dit moment vindt de cv een aanvoer van 34 graden voldoende....

Nog een paar vreemde dingen:
1. Wat is nu eigenlijk de capaciteit van de Elga, Ik dacht 5kwh. Maar op de sticker staat 3,5kwh??
En de installateur had nog niet van een onderscheid gehoord.
2. De warmtewisselaar is slordig geisoleerd. het isolatiemateriaal zit er scheef op. links 2 mm ruimte, rechts 2mm te ruimen
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/om1cszhf7/2014_01_11_17_28_10.jpg
3. de buitenunit staat 11cm van de muur. ipv de 15 volgens de carrier instructie.
4. als op de thermostaat het lampje warmtevraag brand kan je niet zien of de warmtepomp ook aanschakelt, want wellicht schakelt de elga alleen de cv aan (of denkt ie dat). Daarvoor moet je het hebben van de plugwise of andere monitoring

[ Voor 45% gewijzigd door BarryH op 11-01-2014 18:10 . Reden: wat aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:41:
Zo, hij doet het.

Nog een paar vreemde dingen:
1. Wat is nu eigenlijk de capaciteit van de Elga, Ik dacht 5kwh. Maar op de sticker staat 3,5kwh??
En de installateur had nog niet van een onderscheid gehoord.
2. De warmtewisselaar is slordig geisoleerd. het isolatiemateriaal zit er scheef op. links 2 mm ruimte, rechts 2mm te ruimen
[afbeelding]
3. de buitenunit staat 11cm van de muur. ipv de 15 volgens de carrier instructie.
4. als op de thermostaat het lampje warmtevraag brand kan je niet zien of de warmtepomp ook aanschakelt, want wellicht schakelt de elga alleen de cv aan (of denkt ie dat). Daarvoor moet je het hebben van de plugwise of andere monitoring
1. das vast een oude sticker, staat er hier ook op
2. ik heb de binnenunit zelf geisoleerd, wat techneco deed was te weinig

4. je hoort het ook in de radiator met je oor erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 21:25:
[...]

1. das vast een oude sticker, staat er hier ook op
2. ik heb de binnenunit zelf geisoleerd, wat techneco deed was te weinig

4. je hoort het ook in de radiator met je oor erop
Waar heb je de warmtewisselaar verder mee ingepakt? Ik kan op de paar stukjes koperen CV buis wel buisisolatie doen, maar voor de warmtewisselaar heb ik nog niet veel inspiratie.

En ik zit nu net binnen in de stilte op de bank tegen de muur waar de buitenunit aan hangt, en die kan ik wel horen. Dus daar moet nog iets aan gebeuren:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/ao97s2867/2014_01_11_15_50_43.jpg

Hebben de andere elga eigenaren dezelfde beugel/constructie?

Nog een vraag over inregelen pomp:
ik heb de elga in combinatie met de Calenta (met een zuinige pomp). Hebben andere een vergelijkbare setup en kunnen ze me de pompinstelling vertellen?

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 12-01-2014 13:04 . Reden: Vraag toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik denk dat ik zie dat de elga bij warmtevraag de pomp start en dan gaat het lampje op de elga branden dat de carrier aangaat.
Die gaat echter niet aan (fan draait niet in de buitenunit, carrierlampje op elga printplaat brandt).
Dit klopt ook met het stroomverbruik (ca. 60 watt in de maximale stand van de pomp).

Ik denk dat de retourtemperatuur te hoog is, en dat daardoor de carrier niet aangaat.

Is er ook nog een manier om dit op de elga zelf te kunnen zien ? (zodat ik gewoon kan aflezen wat de reden is, ipv dat zelf indirect beredeneren)

Ik merk met eea uitdokteren dat je vooral erg alert moet zijn op de verschillende vertragingsmechanismes die er in zitten. Soms denk je "waarom doet ie dit niet, en dan zit je nog in het vertragingsinterval...)

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 12-01-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Barry H,

Ik heb dezelfde beugels in gebruik voor de 2 pompen welke ook last hadden van contact geluiden door de muur.
Na het vervangen van de rubbers tussen pomp en beugels door een type van +/- 5cm dik waren de problemen verholpen.
(pomp met eigen bout in trillingsdemper en beugel met eigen bout in trillingsdemper gemonteerd, dus geen doorlopende montagebout/moer meer tussen pomp/beugel)

[ Voor 26% gewijzigd door BenEco op 12-01-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:24:
Ik denk dat ik zie dat de elga bij warmtevraag de pomp start en dan gaat het lampje op de elga branden dat de carrier aangaat.
Die gaat echter niet aan (fan draait niet in de buitenunit, carrierlampje op elga printplaat brandt).
Dit klopt ook met het stroomverbruik (ca. 60 watt in de maximale stand van de pomp).

Ik denk dat de retourtemperatuur te hoog is, en dat daardoor de carrier niet aangaat.

Is er ook nog een manier om dit op de elga zelf te kunnen zien ? (zodat ik gewoon kan aflezen wat de reden is, ipv dat zelf indirect beredeneren)

Ik merk met eea uitdokteren dat je vooral erg alert moet zijn op de verschillende vertragingsmechanismes die er in zitten. Soms denk je "waarom doet ie dit niet, en dan zit je nog in het vertragingsinterval...)
Nee,dat kan je niet zien. Tenzij je er een rs485 stekker aanhangt en de Elga/Windows software hebt.

Hoe hoog is je retourtemp?

Pagina: 1 ... 19 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.