Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.478 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook dikke rubbers onder de elga zeker 3cm (diabolo stijl)

als je de elga op +/- 0,5 graad houd van de gemeten temperatuur en de dipswitches goed zet gaat zeker de ketel niet aan.
de ketel moet eigenlijk pas starten als je meer dan 5kW nodig hebt of een warmere aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Zo, gisteren de pompen ingeregeld.
Nu een kleine tegenslag: de carrier springt niet aan.
bij stroom op de elga zetten knippert het storingslampje snel 3 keer (en gaat dan uit)...
vervolgens lijkt alles te werken, pomp draait, etc. Maar de carrier sprint niet aan en de thermostaat geeft consequent aan dat het buiten 10 graden is.
al een nachtje geen stroom gehad, maar dat helpt niet...
donderdag komt de installateur weer

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 14-01-2014 08:23 . Reden: foutmelding beter omschreven ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Hier gaat je installateur niets aan doen, ben ik bang. Ik zou Techneco even bellen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heeft iemand ervaring met een water/water warmtepomp die water trekt uit een rivier? Ik sta op het punt het dak van mijn woonark vol te gooien met PV*. Daarnaast heb ik geen aardgas, maar een propaan tank (niet goedkoper).
Aangezien ik drijf op water leek het mij dat ik wel warmte uit het water onder mij kan halen ipv een boring in de grond, en nu ik aangesloten ben op riolering heb ik twee ongebruikte af/aanvoeren door mijn bak van 5 bij 20 meter, dus in principe kan ik prima een paar honderd meter slang onder mijn bak hangen (of op de bodem) om warmte uit de rivier te halen. Ik heb dus CV, en dat werkt goed, maar al zou ik de vloerverwarming kunnen afkoppelen en aan een warmtepomp hangen dan zou dat al veel schelen, of denk ik nu fout?

*) eindelijk een betaalbaar oost-west montage systeem gevonden zodat ik zonder veel ballast (het blijft een boot) toch veel PV glas kan installeren. En een groep en dakdoorvoer heb ik ook al, dus bijna plug and play :)

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 13-01-2014 23:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:50
franssie schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:44:
Heeft iemand ervaring met een water/water warmtepomp die water trekt uit een rivier? Ik sta op het punt het dak van mijn woonark vol te gooien met PV*. Daarnaast heb ik geen aardgas, maar een propaan tank (niet goedkoper).
Aangezien ik drijf op water leek het mij dat ik wel warmte uit het water onder mij kan halen ipv een boring in de grond, en nu ik aangesloten ben op riolering heb ik twee ongebruikte af/aanvoeren door mijn bak van 5 bij 20 meter, dus in principe kan ik prima een paar honderd meter slang onder mijn bak hangen (of op de bodem) om warmte uit de rivier te halen. Ik heb dus CV, en dat werkt goed, maar al zou ik de vloerverwarming kunnen afkoppelen en aan een warmtepomp hangen dan zou dat al veel schelen, of denk ik nu fout?

*) eindelijk een betaalbaar oost-west montage systeem gevonden zodat ik zonder veel ballast (het blijft een boot) toch veel PV glas kan installeren. En een groep en dakdoorvoer heb ik ook al, dus bijna plug and play :)
Ik zou niet weten of het is toegestaan, maar ik ben wel eens warmtepompen tegengekomen, die je rechtstreeks kon voeden met grondwater, oppervlaktewater zou dus ook moeten kunnen (met voorfilter) Ik zou de propaantank+brander wel achter de hand houden voor extreem lage temperaturen..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
@franssie

Ik zou het risico op vervuiling, corrosie, verstopping van je pomp niet nemen en gewoon een slang gebruiken.

Aangezien je het over een rivier hebt neem ik aan dat het stromend water is.
De warmte overdracht van stromend water naar die slang is een stuk efficienter dan in grond.
Dus je hebt niet zo heel veel meters nodig.

Ik zou in dit geval gewoon 100m glasvezelversterkte tuinslang kopen.
Neem een soort met grotere diameter zodat de weerstand voor je pomp niet te groot wordt.
Ik weet niet of je een ondoorzichtige soort kunt krijgen maar dat heeft de voorkeur want dan kunnen er geen algen gaan groeien in je water.
Vullen met gedemineraliseerd water + glycol en je bent in <a class="ktg6us78hf8vdu7" href="javascript:void(0)">business</a>.
Misschien moet er nog iets anders doorheen tegen alg of andere vervuiling dat moet je zelf even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vreemd de l/w warmtepomp heeft vandaag het hoogste verbruik ooit gehad, en het was niet koud,
alles heeft goed gelopen, en het was 7 graden+motregen.
ik krijg mijn vinger niet achter die variatie, kortom ik begrijp er geen reet van waarom dit af en toe zo is.
de enige overeenkomst is persoonlijke koude ervaring, terwijl het dan niet echt koud is.
zoiets doet de wp ook....bijv bij noordwesten wind ervaar je eerder een soort rilling.
het klokprogramma heeft gewoon gelopen, geen afwijkingen.
@hans ook zoiets vandaag gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:47:
Zo, gisteren de pompen ingeregeld.
Nu een kleine tegenslag: de carrier springt niet aan.
bij stroom op de elga zetten knippert het storingslampje snel 3 keer (en gaat dan uit)...
vervolgens lijkt alles te werken, pomp draait, etc. Maar de carrier sprint niet aan en de thermostaat geeft consequent aan dat het buiten 10 graden is.
al een nachtje geen stroom gehad, maar dat helpt niet...
donderdag komt de installateur weer
carrier print wordt donderdag vervangen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aaai zitten je ketel en elga op dezelfde fase en correct aangesloten ?
het viel mij op dat dezelfde fase en correct aangesloten, veel minder lekspanning en potentiaal fouten gaf.
(ik heb 3fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@eric-pvt: ze zitten op dezelfde groep.
Volgens mij ook correct aangesloten (nette WCD, etc). wat ik niet weet is of het nog uit maakt of je de stekker gewoon of "op zn kop" in het stopcontact doet.
Of bedoel je nog iets anders met "correct aangesloten"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, de fase....&nul (bruin blauw)
verder duurt het lang voordat de buitenunit echt stroomloos is als je afschakelt, ergens zit een dikke condensator in de elga.
verder is de elga+buitenunit erg fasegevoelig (staat in het boekje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@eric-pvt: dat zit dan knullig in elkaar. Op de stekker staat volgens mij niet de fase en de nul aangegeven. of is de NEN norm dat de fase links zit in het stopcontact en je de stekker altijd met het snoer naar beneden erin steekt, ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dank voor de antwoorden over de water/water warmte pomp, ik wil dan inderdaad een slang onder mijn bak bevestigen (gesloten systeem), de rivier stroomt niet snel maar er is wel beweging (Vecht).
Ik zal eens op zoek naar waterpompen die geschikt zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om te voorkomen dat je bij slangbreuk rivierslib opzuigt kan je het geheel onder druk zetten. Wordt het wel iets complexer van (expansievat, drukschakelaar).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@franssie:
kijk eens bij: http://warmeweiden.nl/systeem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beide dank,
@BarryH dat is een systeem dat ik ook eens op de tekentafel had om de efficientie van mijn aircon te vergroten (maar met de nieuwe dakisolatie gebruik ik de aircon niet meer) andersom kan dus ook.
@Proton_ is wel iets ingewikkelder maar zelfs voor mij met mijn zeer beperkte electronica kennis nog wel te bouwen (elektra en loodgieten daar heb ik wel iets verstand van).

//edit// die dingen zijn wel iets duurder dan ik initieel inschatte ... eens denken, dat zelfbouw experiment zet me ook aan het denken - maar dat kost een heleboel rekenwerk, wie weet eens een nieuw topic ;)

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 14-01-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:20:
@eric-pvt: dat zit dan knullig in elkaar. Op de stekker staat volgens mij niet de fase en de nul aangegeven. of is de NEN norm dat de fase links zit in het stopcontact en je de stekker altijd met het snoer naar beneden erin steekt, ofzo?
Bij mijn weten is er geen NEN norm hoe enkelfasige wandcontactdozen aangesloten moeten worden. Lijkt mij ook raar. Misschien dat we het over iets anders hebben, maar mijn zoektocht naar fasegevoelig+elga leverde de volgende tekst op:
Het kan voorkomen dat de rode LED op de
Carrier print 2x knippert. Voor locatie zie
Figuur . Volgens de beschrijving is dat een
condensafvoer probleem. Het blijkt echter in
praktijk dat dan de fasedraden naar de buitenunit
verwisseld moeten worden. De communicatie
met de Carrier buitenunit is fasegevoelig.
Bron: http://www.techneco.nl/documents/download/189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:28:
vreemd de l/w warmtepomp heeft vandaag het hoogste verbruik ooit gehad, en het was niet koud,
ik krijg mijn vinger niet achter die variatie, kortom ik begrijp er geen reet van waarom dit af en toe zo is.
de enige overeenkomst is persoonlijke koude ervaring, terwijl het dan niet echt koud is.
zoiets doet de wp ook....bijv bij noordwesten wind ervaar je eerder een soort rilling.
Interessante ervaringen, zou het met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben waar Gasschuif het over had?

Je website is weer online zag ik, alleen de reuze interessante logging op poort 444 doet het bij mij niet meer. Is die logging op een andere wijze te benaderen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

franssie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:23:
Dank voor de antwoorden over de water/water warmte pomp, ik wil dan inderdaad een slang onder mijn bak bevestigen (gesloten systeem), de rivier stroomt niet snel maar er is wel beweging (Vecht).
Ik zal eens op zoek naar waterpompen die geschikt zijn.
Leg de slang met een zig zag tussen de wal en de bak, meer meters en minder last van ankers en zo. :o
Of kan dat niet?

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 14-01-2014 22:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ankers onder mijn bak valt ook wel mee, hooguit dat de snoeken het niet leuk of tenminste vreemd vindden ;)
edit:// bak is 20 x 5 meter, één rondje is 50 meter.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 14-01-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Kwam deze tegen op marktplaats, staat al een tijdje te koop. (lees hoge vraagprijs)

http://link.marktplaats.nl/761752270

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Veel te duur , maar wel een werkbare hoogte (veel van die pompen zijn erg hoog, en nu kan ik ze dan net wel of niet kwijt, lager is wat makkelijker rondslepen in die bak.
Maar zeker dank voor het meedenken!
Het is ook niet als hoofdverwarming gelijk, dus dan zou ie wel leuk zijn, maar meer als naast/ondersteuning en dan eens kijken wat er nu echt werkt en wat niet. Uiteindelijk is het af fikken van zonnestroom met een elektrische kachel ook 100% efficiënt :+

Maar het kan dus, mooi!

[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 14-01-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Deze heeft mijn overbuurman net gekocht, inclusief 250 liter vat. Kost c.a. 2k euro (Wel lucht/water) en aan- uit. Verdamper fan is wel toeren geregeld.

http://www.kusterstho.nl/..._Warmtepomp_GRS_C3_8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is al wat leuker aan de prijs, en biedt alternatieven, dank voor het meedenken! Wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:28:
Helaas, ik zou het niet kunnen ontdekken. De kou: eensch. Maar hoeveel de Elga verbruikt heeft? Geen idee.

Ik heb nog 500 kWh positief saldo van GC. Vorig jaar met alleen een elektrisch element in de boiler was ik nu reeds uitgespeeld qua stroomoverschot. Maar wél met een dik gasverbruik. Nu zit ik in jan 2014 op een schamele 9 m3. Maar eerlijk is eerlijk: we hebben amper vorst gehad.

Ook het douchewater voorverwarmen met de Elga werkt goed. 's Ochtends hoeft de ketel in ieder geval de bovenste helft van de boiler nog maar 20 graden te verwarmen; er zit dan -na het verwarmen van de badkamer- gewoon 100L water van 42 graden in de boiler. Douchebeurt met twee douches tegelijk, 10 minuutjes kost dan 200 L gas.

Zouden we dit jaar -na calorische correctie- onder de 500m3 blijven? Het wordt spannend!

@BarryH: hoe reageert Techneco op je storing?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:29
Franssie: hoeveel graden is de watertemperatuur op de diepte van de leidingen in de winter?

Ik vraag me dus af hoeveel het verschil is met de gemiddelde buitentemperatuur in de winter.
Want dit verschil moet toch het duurdere van water/water compenseren of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@izdp dat is een goede vraag, en dat moet ik ook meten, anders werkt het niet echt. Ben mij nu aan het inlezen (en morgen meer) maar wat ik nu weet is dat de temp bij mij nu al aan de lage kant kan zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben hier aan het testen wat ik nu zo'n beetje aan warmteverlies in de woning heb, aangezien ik een paar dagen niet thuis ben, temp op 16 graden gezet. Ik kom tot op heden op zo'n 0,8m3/24h uit. Per graad binnen kost het geloof ik zo'n 7% extra, dus bij 19 graden binnen (+30% gerekend) kom ik dan bij deze buitentemperaturen op een 440w aan verlies uit. Waar moet ik op rekenen als het in plaats van 0 graden 's nachts -15 is, hoeveel extra verlies zou dat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@neographikal;
Heb je in deze berekening ook de afwezigheid van personen (100-150Wh) en het niet verbruiken van stroom meegerekend? Als wij afwezig zijn dan verbruik ik 700-900liter gas per dag met een thermostaat temperatuur van 16c. Maar het huis verbruikt ook +/- 7kWh minder en 2 personen minder à 7 uur in de woonkamer ((7*100)*2) 1,4kWh. Het gemis van 8-9 kWh, wat deels in warmte om wordt gezet, mag je mijn inziens niet vergeten. Maar hoe je dit mee mag rekenen in het plaatje....?

Mijn gevoel zeg;
6kWh stroomverbruik dat hoofdzakelijk plaats vind in het verblijf waar de thermostaat hangt, mag gelijk staan aan 3kWh warmte oftewel 350liter gas?
En de 1,4kWh warmte die 2 personen over de dag leveren mag gelijk staan aan 175liter gas?
Totaal komt dat op zeg een 500liter gas die je normaal zou ontwijken met het verblijven van 2 personen in het huis. Als wij 800liter gas op een dag verbruiken met temp. op 16c, dan zou dat betekenen dat met 2 personen in huis het verbruik mogelijk rond de 800-500=300liter gas effectief?

Maar totaal zit je dan op 7,5 kWh stroom en 800liter gas = 7kWh thermisch = 14kWh totaal?

[ Voor 56% gewijzigd door Freemann op 15-01-2014 10:42 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
franssie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:57:
@izdp dat is een goede vraag, en dat moet ik ook meten, anders werkt het niet echt. Ben mij nu aan het inlezen (en morgen meer) maar wat ik nu weet is dat de temp bij mij nu al aan de lage kant kan zijn,
in princiepen is de temperatuur van het water niet het aller belangrijkste.
zolang het maar vloeibaar is. (en blijft met warmte pomp.)
mooier is nog als het stromend water is, dan regenereert de bron van zelf.

hier in de haven zit een kappers zaak.
(een drijvende betonblok met glazen kap er op en een simpel dakje.)
die hebben een stel ijzeren rekken in het water gelegd met daar buis door heen geweven. (verzwaard met wat beton).
hierop zit waarschijnlijk een warmtepomp die met waarschijnlijk een gesloten bron werkt.
dus glycol rond pompt door de buizen.
dan heb je geen filter nodig, en de buis kan niet bevriezen.( vooral het stukje buis wat uit het water komt.)
als ik in de buurt ben zal ik eens kijken of ik iets kan ontdekken van een unit.
(het water in de haven is niet stomend water, meer een dode arm van het kanaal.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wel hier heb ik stromend water, maar ik zou bv ook genoeg meters slang in de grond (klei) kunnen stoppen. Ik denk zelf dat in de grond wel meer werk is, maar zeker in de winter meer rendeert.
Zeker als je de zomer benut om de grond extra op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
izdp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:57:
Wel hier heb ik stromend water, maar ik zou bv ook genoeg meters slang in de grond (klei) kunnen stoppen. Ik denk zelf dat in de grond wel meer werk is, maar zeker in de winter meer rendeert.
Zeker als je de zomer benut om de grond extra op te warmen.
grond zelf heeft niet zoveel warmte opslag, maar zodra de grond nat is schiet de hoeveelheid behoorlijk omhoog. (nadeel is dat grondwater ook stroomt en de warmte dus ook weg kan stromen in sommige gebieden)

ik kan niet schatten hoeveel stromend water je hebt, maar voor een warmte pomp(water-water) maakt de temperatuur niet veel uit (zolang het binnen de design specs van het systeem valt).
of dat nu 5 graden is of 10 graden, dat boei hem niet. (beter gezegt, het boeit hem minimaal)
belangrijker is, hoe lang kan de bron op de zelfde temperatuur blijven.
als de bron kouder word na maten de winter vordert dan dondert je cop naar beneden. (de bron bevriest)
een bron die automatisch regenereert (en zelfs in de winter) lijkt mij erg interessant.
durf je een schatting te maken van de water hoeveelheid?

(2 lussen maken, die je handmatig kunt overschakelen tussen water en grond, mmm leuk)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-01-2014 14:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb de buitenunit nu op 4 "kussentjes" gezet. Dat scheelt aanmerkelijk in het geluid wat we nu in de woonkamer horen. De kussentjes heb ik geknipt uit verpakkingsmateriaal wat bij een whiteboard zat. Anders zou het in de grijze bak zijn beland; nu heeft het een nuttige bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wel migjes, ik denk dat ik het grondwater niet bereik. Dat zou hier op 1,80 zitten, maar ik denk dieper.
Maar klei houdt op zich water goed vast en kan aardig wat warmte opnemen.
Het grondwater is in mijn optiek dan alleen maar een mogelijk hinderlijk warmtelek. Met wat honderden meters slang op 1 mtr van elkaar, kan je dan in de zomer toch aardig wat bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
hansdegit schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:46:
[...]

@BarryH: hoe reageert Techneco op je storing?
Morgen neemt de installateur een nieuwe carrierprint mee en gaat dan het systeem verder instellen, testen en de geluidsoverlast (bij full power) wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

izdp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:59:
Franssie: hoeveel graden is de watertemperatuur op de diepte van de leidingen in de winter?

Ik vraag me dus af hoeveel het verschil is met de gemiddelde buitentemperatuur in de winter.
Want dit verschil moet toch het duurdere van water/water compenseren of zie ik iets over het hoofd?
De gemiddelde winter lucht temperatuur op land is 3,2 graden ongeveer.

Bron http://klimaatgek.nl/word...intertemperatuur-de-bilt/

De gemiddelde watertemperatuur van de Vecht weet ik niet , maar in voldoende diep water is dat minimaal 4C, maar over de winter gemiddeld zeker warmer. Als het ook nog een beetje stroomt lijkt dat dus en betere bron voor een W/W pomp
Nadeel is wel dat de toegevoegde glycol de soortelijke warmte van het mengsel verlaagd t.o.v. alleen water.

(Note: bij zuiver water is zwaarst bij 3,8 C: lees het kleinste volume)

Zie ook http://www.natuurijswijzer.nl/ijsontwikkeling/ijsvorming/

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 15-01-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wij zitten hier langs een simpel slootje van een meter of 8 breed en max 1,2 diep.
De tuin is 5,5 meter breed en zou dus iets van 5meter leiding heen en weer kunnen slingeren.
Als ik naar de sloot kijk, dan ligt er een behoorlijke laag slip, steen die een paar jaar geleden erin is gevallen, is nu al bijna niet meer zichtbaar.

Nu klinkt zo'n sloot van >=3,0 graad al een stuk interessanter dan lucht die <0c kan zakken.
Maar hoeveel meter slang/leiding en/of oppervlak heb je nu echt nodig om een nuttige wisselaar te creeeren en wat voor effect zal slip in de sloot hebben?
Kan mij ook zo voorstellen dat je niet zomaar een leidingen labyrint in de sloot mag laten zakken? Ook hoe om te gaan met bijv. bagger boten die 1 x in de X jaar onaangekondigd alles in de sloot slopen wat los en vast zit? Hoe zit het met de diepte die je minimaal nodig hebt? Onze sloot is langs de kanten bijv. "maar" 40-50cm diep.

Sloot klinkt mij bijzonder goed in de oren, maar zie toch wel een paar haken/ogen waar ik zelf zo 1,2,3 geen antwoord op heb....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als die sloot gehakkeld wordt (leegtrekken van planten en meuk tbv de waterstroming) dan neemt dat waarschijnlijk wel je leidingwerk mee, ik heb als voordeel dat mijn woonboot er bovenop ligt om het spul te bewaken (als ik het aanleg dan).
Wat je kan doen is een inham in je tuin graven, (uitbouwen in het water mag vaak niet, omgekeerd doen ze denk ik niet zo moeilijk over) en daar een radiator maken. Inham overdekken met mooi stijgerhout en je hebt nog een visplekje ook :)

Overigens dacht ik dat 7 graden ongeveer het minimum was voor water/water maar schijnbaar niet dus, interessant. Helaas heb ik de afgelopen winters niet de watertemperatuur onder het ijs gemeten, maar zelfs al is dat te koud, dan heb ik mijn CV ketel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Het systeem om een sloot te gebruiken als warmtebron bestaat al een tijdje. Neem eens een kijkje op:

http://warmeweiden.nl/systeem/

Het uitbaggeren van sloten wordt steeds vaker uitgesteld, de kosten van de slibverwerking zijn simpelweg erg hoog.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:50:
Overigens dacht ik dat 7 graden ongeveer het minimum was voor water/water maar schijnbaar niet dus, interessant. Helaas heb ik de afgelopen winters niet de watertemperatuur onder het ijs gemeten, maar zelfs al is dat te koud, dan heb ik mijn CV ketel nog.
water-water warmte pompen kunnen goed werken met temperaturen onder de 0.
je komt dan wel problemen tegen, zoals het bevriezen van de bron.
het probleem is dat ijs isoleert en dat heb je liever niet bij de bron.

ik vraag me eigenlijk af: hoeveel verwarming heb je eigenlijk nodig met een boot?
ik verwacht niet zo heel veel eigenlijk? meestal zijn die toch aardig isoleert en niet te groot. (dat zijn de grote factoren)

een warme weide syteem is ook wel leuk, zeg maar de arme lui's water-water warmte pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Arme lui WP?
Ik noem het de ultieme Tweakers waardig oplossing :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Freemann schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:14:
Arme lui WP?
Ik noem het de ultieme Tweakers waardig oplossing :-D
lol, dat mag je ook zeggen.
maar niet om het een of het ander.
waarom heb je het nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:59:
[...]

Morgen neemt de installateur een nieuwe carrierprint mee en gaat dan het systeem verder instellen, testen en de geluidsoverlast (bij full power) wegnemen.
Gelukt?

Even iets anders... Ik had gisterochtend de temperatuurvoeler van de buitenunit losgehaald, die heeft nu in ieder geval veel minder last / ruis van de koude verdamper. Heel raar, maar de aanvoer wilde na die actie van gisteren niet boven de 35/36 graden. Vandaag is het iets kouder dan gisteren, maar nu staat de Elga vrolijk 41 graden naar binnen te pompen. Is dat ding adaptief oid? Als in: "gisteren lukte het niet helemaal met de afstemming tussen warmtevraag en aanbod, vandaag graag iets meer vermogen van de Carrier". Of zoiets.

@eric: :? Hoe reageerde jouw systeem toen je je buitenvoeler had losgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
warmeweiden is water/lucht.

Niet de baggerboot is een probleem, maar die maaiboot is andere koek.

Maar ik had het over zout, dus gewone pekel in je leidingstelsel. Niet van die speciale zouthydraten.
Goedkoper dan glycol, geen veroudering en vervanging en kan meer warmte bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:17:
[...]

lol, dat mag je ook zeggen.
maar niet om het een of het ander.
waarom heb je het nog niet?
Omdat ik niet geloof in de WP icm PV en grid als accu. En zeker niet als de COP tijdens een gemiddelde winter (ruim) onder de 2,5 kan komen.

Zubadan geloof ik dan alweer wat meer in, maar die installaties hebben over het algemeen weer teveel vermogen voor mijn 110m2 woning.

Ik zit met de tuin aan de sloot maar de WAF voor 2 leidingen van 18 meter door de tuin in er niet. Ingraven is ook geen optie aangezien we net 2 jaar geleden de gehele tuin gerenoveerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
izdp schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:12:
warmeweiden is water/lucht.

Niet de baggerboot is een probleem, maar die maaiboot is andere koek.

Maar ik had het over zout, dus gewone pekel in je leidingstelsel. Niet van die speciale zouthydraten.
Goedkoper dan glycol, geen veroudering en vervanging en kan meer warmte bevatten.
met een beetje creatief denken koppel je natuurlijk de warmeweiden aan b.v. een elga.
dan heb je water-water (met als tussen medium natuurlijk de lucht)

of zout ook werkt als antivries, heb ik geen idee van, maar ik heb ook niet het idee dat glycol toevoegen aan een gesloten systeem nu echt zo heel veel warmte transport verlies zal geven. (doen we ook met zonnecollectoren, dus ik zie het probleem niet zo) desnoods pak je een langere leiding of dikker en dan komt dat ook wel goed.
Freemann schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:16:
[...]

Omdat ik niet geloof in de WP icm PV en grid als accu. En zeker niet als de COP tijdens een gemiddelde winter (ruim) onder de 2,5 kan komen.

Zubadan geloof ik dan alweer wat meer in, maar die installaties hebben over het algemeen weer teveel vermogen voor mijn 110m2 woning.

Ik zit met de tuin aan de sloot maar de WAF voor 2 leidingen van 18 meter door de tuin in er niet. Ingraven is ook geen optie aangezien we net 2 jaar geleden de gehele tuin gerenoveerd hebben.
geloof dan in een Wp zonder dat je dat dekt met pv en een grid. 8)7
die 2 samen gooien is zoon onzin. (dat zit in je hoofd, en hier wel bij meerdere mensen, je hebt niet perse een overschot nodig voor een warmte pomp (het helpt wel natuurlijk))
het blijft beter als gas. (misschien is het dan niet goedkoper, maar prijs bepaalt niet alles, de politiek is nu aan het bespreken om misschien toch maar minder gas uit slochteren te gaan halen en wat te doen met het verlies aan inkomsten)

zubudan is ook niet heilig hoor (let vooral op de minimaal 2kW elektrische verwarming die er in zit. ;) )
en ik denk dat zelfs een zubudan met warmeweide systeem er profijt van heeft.
cop's van meer als 3 bij een buiten temperatuur van ????

en ja de tuin, waar een wil is is een weg.
en niks doen is ook geen optie.
niet piepen over kleinigheden ik moet gaan boren in de tuin en nog veel meer doen.
je hebt het maar makkelijk, mazzelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
pekel beveiligd tot -21. In een geschikte boiler zou je dan veel meer warmte per liter kunnen opslaan en dat tikt aan.
Juist glycol met zonnecollectoren zorgt voor minder resultaat dan met gewoon water. Of de manifolds tegen pekel kunnen heb ik geen idee van.

Maar los van het werk is dus feitelijk in de grond op minstens 1 meter diep aantrekkelijker qua temperatuur.
Een paar jaar geleden hebben ze hier een nieuwe waterleiding gelegd. Leggen is niet het juiste woord. Ze graven 1 gat aan het begin. Daar gaat de leidingmol in. 2e gat komt waar ze willen verbinden en waar ze wachten tot de mol die leiding keurig aflevert. Fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:36:
[...]
en niks doen is ook geen optie.
Het nastreven van een zo efficiënt mogelijke opwek van energie is nuttig, en misschien nog wel nog meer leuk c.q. hobby. Alleen het is wel de laatste stap volgens de 'trias energetica'. Als het gaat om het "niks doen is ook geen optie" kan Freeman beter zijn tijd en centjes steken in de mensen in het Gas-tuning topic >2000m3 per jaar verbruiken. Of gaat het milieu alleen om het strelen van het eigen ego, en niet om de maatschappij als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zoutoplossing wordt vziw ook gebruikt in scheepsboilers voor warmteoplsag. Als het zout kristalliseert komt er extra warmte vrij (als het oplost neemt het warmte op) dus is het een soort tweetrapsraket. Nu wil je dat niet in je pomp zien denk ik.
Maar het hele water/water warmtepomp idee is behoorlijk begrotelijk, eerst maar eens de panelen op het dak en wie weet een water/lucht/lucht oplossing eens doorrekenen op TVT. Misschien dat ik voor de grap nog wel een en stuk slag leg deze winter, kan ik iig meten wat dat doet en in een gekke bui in de zomer ook er nog iets mee koelen (mega water cooling project haha).
Boot is 100m2 waarvan 80m2 echt in de verwarmde zone zit (zeg 200m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Jammer idd.
Mijn mening, mijn geloof, mijn idee, mijn leven, mijn keuzes.

Als salderen aan de wilgen gaat dan is een WP met COP <2,5 economische en in veel gevallen ook in milieu technische opzichten geen verbetering tov gas, biomassa bijstoken of vallei-en onderwater zetten voor stuwmeren.

Wanneer het koud is, is de WP het minst efficient en produceert PV het minst. Dat staat dus haaks op elkaar en kan ik niet mee leven.

Hier in 5jaar tijd 40% (>1100m3 naar <750m3) gas besparing gerealiseerd en het einde is nog niet in zicht. We zitten 3 weken van de jaarrekening af en de gas stand staat nu op 475m3.

Trias is hier nog lang niet klaar. Trias geeft een statisch, permanenten en (zo goed als) onderhouds(kosten) vrije manier van besparen. Het energie problemen aanpakken met mechanisch oplossing is het laatst wat Trias voorschrijft.

O en ook (nog) geen PV overschot, maar met de recent geplaatste kindvriendelijke (tov "open vuur"/gas) 10,8kW inductie zal dat voorlopig ook nog niet gebeuren :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 16-01-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:58:
Zoutoplossing wordt vziw ook gebruikt in scheepsboilers voor warmteoplsag. Als het zout kristalliseert komt er extra warmte vrij (als het oplost neemt het warmte op) dus is het een soort tweetrapsraket. Nu wil je dat niet in je pomp zien denk ik.
Maar het hele water/water warmtepomp idee is behoorlijk begrotelijk, eerst maar eens de panelen op het dak en wie weet een water/lucht/lucht oplossing eens doorrekenen op TVT. Misschien dat ik voor de grap nog wel een en stuk slag leg deze winter, kan ik iig meten wat dat doet en in een gekke bui in de zomer ook er nog iets mee koelen (mega water cooling project haha).
Boot is 100m2 waarvan 80m2 echt in de verwarmde zone zit (zeg 200m3)
je hebt hem wel door.
meeste bood eigenaren die ik ken hebben eigenlijk altijd wel een tuinslang en een pompje liggen.
dat samen met een emmer en wat ruitenwisser vloeistof( of andere antivries dat goedkoop is) geeft een experiment. eventueel uit te breiden met een oude radiator en wat temperatuur meters.
verzin een test en probeer. ;)
Freemann schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:05:
Jammer idd.
Mijn mening, mijn geloof, mijn idee, mijn leven, mijn keuzes.

Als salderen aan de wilgen gaat dan is een WP met COP <2,5 economische en in veel gevallen ook op milieu technische opzichten geen verbetering tov gas, biomassa bijstoken of vallei-en onderwater zetten voor stuwmeren.

Wanneer het koud is, is de WP het minst efficient en produceert PV het minst. Dat staat dus haaks op elkaar en kan ik niet mee leven.

Hier in 5jaar tijd 40% (>1100m3 naar <750m3) gas besparing gerealiseerd en einde is nog niet in zicht. We zitten 3 weken van de jaarrekening af en de gas stand staat nu op 475m3.

Trias is hier nog lang niet klaar. Trias geeft een statisch, permanenten en (zo goed als) onderhouds(kosten) vrije manier van besparen. Het energie problemen aanpakken met mechanisch oplossing is het laatst wat Trias voorschrijft.

O en ook (nog) geen PV overschot, maar met de recent geplaatste kindvriendelijke (tov "open vuur"/gas) 10,8kW inductie zal dat voorlopig ook nog niet gebeuren :Y)
o daar ben ik het wel mee eens.
ik vind de elektra die mijn huis uit gaat (salderen) ook echt niet groen, dat komt in zoon grote bak grijs terecht dat ik er geen groen meer in kan zien. (helaas)
wel blij met saldering, dat maakt het kosten technisch een stuk gemakkelijker.
(maar je hoort hier nooit niemand na denken over hoe lang het eigenlijk wel niet duurt voordat de stroomprijs uit de pv (aanschafprijs / totaal aantal kWh's opgewekt) eindelijk eens de helft is van wat we nu betalen per kWh.(dat is 2x de tvt namelijk en dat is voor veel mensen nog best een lange tijd.))
maar dan nog, meer gebruiken aan elektra voor bv een warmte pomp is wel met onze oost-west setjes minder salderen, voor een gedeelte kan het op eigen stroom draaien.
en dat vind ik een verbetering ook voor als salderen weg valt.
(onze oost-west setjes met "teveel" Wp op een omvormer leveren nu nog best wat op, zelfs als het bewolkt is(en onze omvormers kunnen dat technisch gezien nog beter als dat we dat nu doen is alleen kosten technisch niet interessant.). gewoon de warmte pomp overdag draaien, jij hebt zelfs vandaag momenten gehad dat je 50% van een elga had kunnen voorzien, misschien is dat nu wel gesaldeerd.)

maar ik ben wel eerder van de mogelijkheden, en zeker niet van de problemen die soms verzonnen worden om iets niet te doen. problemen zijn er om opgelost te worden en oplossingen zijn er genoeg.
maar ook, dat je dit niet moet doen voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hans
het is de touch niet de buitenunit die dat flikt.
(had ik ook, en ontdekte gisteren een te lage vraag in het installer menu de touch regelt erg traag bij)

@freeman niets doen geeft geen kans, kansloos dus.
denk in oplossingen anders geen oplossing, geld is het middel en geen doel.
een warmtepomp in denemarken of nederland is een verschil, maak dat verschil ook in het stemhokje,
dan word mijn warmtepomp ook echt groener.

algemeen : de lucht was de warmste bron tot nu toe deze winter
trias is ook minimaal fossiel aanwenden, dus 800 liter gas bij afwezigheid is dus volkomen ruk per dag, als je het woord trias gaat gebruiken.
de geluiden uit groningen doen vermoeden dat er meer is dan trias.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Freemann schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:16:
[...]

Voor een 18 meter lange sleuf hoeft de tuin toch niet geheel op de schop. En anders die slimme mol van izdp een dagje lenen? Het warme weiden systeem kan ook een Elga voorverwarmen.

Zo'n Zubadan is idd super. Ik ben vorig jaar bij de importeur langs geweest, bij -15ºC nog tapwater maken van 60ºC. Wel een grote unit in je tuin, zeker twee keer zo groot als de Elga buitenunit. Is hier wel een WAF voor?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een oplossing, voor welk probleem eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@migjes;
Score van vandaag 16-01-2014 (21:20);
Gas:2,380
Laag teruggeleverd; 0,000 Wh
Hoog teruggeleverd; 0,072 Wh
Laag verbruik; 2,219 Wh
Hoog verbruik; 6,050 Wh

72W teruggeleverd had met COP 5 zo'n 350W thermisch vermogen kunnen zijn. Ik ga niet eens de moeite doen om uit te rekenen hoeveel gas ik hiermee bespaard had kunnen hebben.

@algemeen;
http://www.nii.nl/downloa..._isolatie_-__26-04-10.pdf

opent met:
Het rendement van energiebesparen door isoleren
en gaat verder met
De beste besparingsmogelijkheid is NIETS gebruiken
en
De meest duurzame energie is bespaarde energie
Isoleren is de meest effectieve vorm van energiebesparen
Je verdient het meest aan de energie die je niet gebruikt
Ik heb eigenlijk geen tijd om dit allemaal te plaatsen >:)

Men besluit oa met;
Isolatie levert een prestatie voor 75 jaar of meer.
en
Installatie vereist onderhoud en een (her-) investering (elke 10-15 jaar)
Persooonlijk wordt ik al niet blij van €800 per 12,5 jaar voor een CV ketel, laat staan iedere 15 jaar €3000 voor een WP of soortgelijk device.
drielp schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:43:
[...]
Voor een 18 meter lange sleuf hoeft de tuin toch niet geheel op de schop. En anders die slimme mol van izdp een dagje lenen? Het warme weiden systeem kan ook een Elga voorverwarmen.
Gelukkig ken ik mijn tuin en vrouw lief :)
Zo'n Zubadan is idd super. Ik ben vorig jaar bij de importeur langs geweest, bij -15ºC nog tapwater maken van 60ºC. Wel een grote unit in je tuin, zeker twee keer zo groot als de Elga buitenunit. Is hier wel een WAF voor?
Voortuin is plaats voor een Buitenunit van 0,7x2,5x2m en de enige die daar last van heeft is de fietsers die over het gemeente pad fietsen :Y)

[ Voor 35% gewijzigd door Freemann op 16-01-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Elga draait sinds einde donderdagochtend 16/1
Op dit moment (0:44 uur) stabiel 5,5 gr. buiten en 19 graden binnen . verbruik 1,0 kwh vlgs plugwise. aanvoertemperatuur in de keukenradiator 31 graden (vs. 31,9 in mn modelletje :) )

update om 8:00 uur:
De buiten unit zit nu 14,5 cm van de muur op betere rubbers. En ik kan hem nu ook niet horen, maar volgens mij heb ik de full-power situatie nog niet meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/f6dwk507x/eerste24uurelga.jpg

In bovenstaande kan je mooi zien dat de unit gisteren ochtend is aangezet. grappig genoeg is het vanochtend in huis warmer dan nodig en slaat de unit af, waarbij de pomp blijft draaien.
Vannacht is het ca. 5 graden geweest. De twee dalen in de grafiek zijn de momenten waarop de thermostaat verlaagt.

De koelfunctie is nog niet getest. indien nodig komt de installateur daar in de zomer voor terug.

Zijn er nog tips over de instelling van de snelheid van het regelgedrag op de honeywell? :)

Verder dit weekend de nieuwe cv buizen isoleren en de elga zelf (buisisolatie intern en nog wat spul extra om de warmtewisselaar (maar wat ?) )

[ Voor 94% gewijzigd door BarryH op 17-01-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dit spul is perfect om grote delen mee af te plakken:
http://www.coolmark.nl/nl...armaflex-174-plaat-op-rol

Is niet goedkoop, overigens.

Als je pomp blijft draaien, brandt dan het vlammetje van de ketel nog wel? Ik bedoel natuurlijk het lampje op de binnenunit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:44:
Elga draait sinds einde donderdagochtend 16/1
ziet er goed uit hoor, maar wel flink hoog voor 24 uur, mogelijk andere isolatiegraad van je huis.
als je elga een uur 1200Wac doet, dan wil ie wel, en is de installatie ook goed.
ben je al verbaast over de power van dat ieniemienie ding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ eric-pvt: tot nu toe komt het overeen met de verwachting (en die was hooggespannen :).
ik heb de hoop dat ik van ca. 1500m3 naar ca. 400-500 m3 gas terug kan. Op een dag met gem. 5 graden buiten verstookte ik ca. 8m3 gas voor warmte, dus dat komt redelijk overeen met de elga de hele dag op 75% tot vol vermogen.
Verder nog wat maffe dingen: haalt de doeltemperatuur niet, maar vermindert wel stroomverbruik, in de ochtend overshoot, etc. Maar wellicht moet de honeywell nog inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, een dag of drie, je kan er dan beter even vanaf blijven (heb ik geleerd)
het systeem heeft echt wat tijd nodig als het net draait.
ik heb inmiddels totale gewenste eigenwijsheid van de elga, alsof hij met piet paulusma heeft gebeld,
start hij soms al op 04:00u terwijl er dan geen programma is.
hij ziet de daling aankomen.(oid)
ik heb die nachtverlagingsswitch ingesteld (19c)
het duurde weken voordat ik dat doorhad, het bespaart enorm veel energie voor warmte, want hij moduleert erg laag.
als de elga eenmaal je casco heeft verwarmd ga je echt zien wat je warmteverlies is.
het staat nergens maar de elga lijkt adaptieve stooklijnen te hebben, of regelt weersafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
BarryH schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:54:
@ eric-pvt: tot nu toe komt het overeen met de verwachting (en die was hooggespannen :).
ik heb de hoop dat ik van ca. 1500m3 naar ca. 400-500 m3 gas terug kan. Op een dag met gem. 5 graden buiten verstookte ik ca. 8m3 gas voor warmte, dus dat komt redelijk overeen met de elga de hele dag op 75% tot vol vermogen.
Verder nog wat maffe dingen: haalt de doeltemperatuur niet, maar vermindert wel stroomverbruik, in de ochtend overshoot, etc. Maar wellicht moet de honeywell nog inleren.
Ik zie dat je op jaarbasis ongeveer 1000m3 gas verwacht te besparen.
Zou je wellicht aan kunnen geven of:
- je nog andere besparende maatregelen naast de aanschaf van de Elga hebt gedaan?
- je de Elga met of zonder vorstbeveiliging hebt?
- wat je stooktemperatuur is?

Zit er zelf nog steeds sterk aan te denken om ook tot aanschaf over te gaan. Zit er alleen mee dat we overal nog gewone radiatoren hebben en geen LTV. Moet stoken rond de 70 graden om zonder 6 uur te moeten wachten het huis warm te krijgen. Wordt dan wel een hele dure grap om dat allemaal in 1x te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:00:
ja, een dag of drie, je kan er dan beter even vanaf blijven (heb ik geleerd)
het systeem heeft echt wat tijd nodig als het net draait.
ik heb inmiddels totale gewenste eigenwijsheid van de elga, alsof hij met piet paulusma heeft gebeld,
start hij soms al op 04:00u terwijl er dan geen programma is.
hij ziet de daling aankomen.(oid)
ik heb die nachtverlagingsswitch ingesteld (19c)
het duurde weken voordat ik dat doorhad, het bespaart enorm veel energie voor warmte, want hij moduleert erg laag.
als de elga eenmaal je casco heeft verwarmd ga je echt zien wat je warmteverlies is.
het staat nergens maar de elga lijkt adaptieve stooklijnen te hebben, of regelt weersafhankelijk.
Welk gedrag zie je in de nachtverlagingsmode? de handleiding zegt niets meer dan "de cv wordt niet aangeschakeld". Maar die staat bij mij toch niet aangesloten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook niet aangesloten ? mooi zo !
de elga ziet het huis afkoelen, als dat te snel gaat (wind vorst) dan start hij heel laag, terwijl het nog geen tijd is om dat te doen; zo bereikt hij smorgens nog steeds de gewenste temperatuur als ik mijn poezelige voetjes naast het bed zet, en dat is heerlijk.
het heeft best lang geduurd voordat de elga dat ook echt ging doen, en hij houd de gewenste temperaturen perfect vast, zeer linear en comfortabel.
soms met wat meer soms wat minder arbeid/stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Niek_ schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:16:
[...]
Moet stoken rond de 70 graden om zonder 6 uur te moeten wachten het huis warm te krijgen. Wordt dan wel een hele dure grap om dat allemaal in 1x te vervangen.
"het huis warm krijgen" suggereert dat je het eerst laat afkoelen. Dat moet je nou met de Elga vooral niet doen. Bijna geen nachtverlaging en de Elga de boel warm laten houden. Wij hebben ook geen extreme LTV (oké, DBE's op "simpele" radiatoren, type 21 en 22) en bij ons duurde het initieel ook uuuuuren voordat de boel op temperatuur is. Als je eenmaal de conventionele stookmethode (volle sprint naar gewenste temp) verruilt voor de geleidelijke wijze, is het helemaal geen beletsel om met wat oudere radiatoren te stoken.

Wat wel een handig experiment is in jouw geval: kijk eens of je huis warm genoeg wordt met een aanvoertemp van een graad of 40. Wel even geduld hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

BarryH schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:44:
[afbeelding]

In bovenstaande kan je mooi zien dat de unit gisteren ochtend is aangezet. grappig genoeg is het vanochtend in huis warmer dan nodig en slaat de unit af, waarbij de pomp blijft draaien.
Vannacht is het ca. 5 graden geweest. De twee dalen in de grafiek zijn de momenten waarop de thermostaat verlaagt.
Hoeveel stroom heb je op de dag van het plaatje verbruikt?
Als ik het zo even snel/globaal optel, dan kom ik op >18kWh. Kan dat kloppen?
Zie je mogelijkheid om het gebruik van de Elga openbaar te maken?
Zou erg mooi zijn in deze discussie en wie weet kan het mij wel overtuigen om, na de geplande isolatie werkzaamheden, er een aan te schaffen :)

Wat stook temp. betreft;
Probeer de komende dagen de aanvoertemp. te verlagen en de nacht/"niet thuis" verlagingen kleiner te maken. Hier thuis hebben wij in de woonkamer een temp. verschil tussen wel/niet aanwezig(18,5/20,5) van 2 graden en dat gaat prima. De vloer blijft op temp. en de ketel kan met geringe arbeid de boel op temp. houden/brengen.

[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 17-01-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
hansdegit schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:47:
[...]

"het huis warm krijgen" suggereert dat je het eerst laat afkoelen. Dat moet je nou met de Elga vooral niet doen. Bijna geen nachtverlaging en de Elga de boel warm laten houden. Wij hebben ook geen extreme LTV (oké, DBE's op "simpele" radiatoren, type 21 en 22) en bij ons duurde het initieel ook uuuuuren voordat de boel op temperatuur is. Als je eenmaal de conventionele stookmethode (volle sprint naar gewenste temp) verruilt voor de geleidelijke wijze, is het helemaal geen beletsel om met wat oudere radiatoren te stoken.

Wat wel een handig experiment is in jouw geval: kijk eens of je huis warm genoeg wordt met een aanvoertemp van een graad of 40. Wel even geduld hebben...
Kijk, dat geeft een mens moed :)
Klopt, we gebruiken een verlaging naar 15 graden vanaf 2230 en verhogen naar 20 vanaf 1630. Enkel in het weekeinde niet, dan staat alleen de verlaging geprogrammeerd om 2230 en zetten we de CV op 20 als we thuis zijn.

Zou je dan kunnen stellen dat als je je huis met een aanvoertemperatuur van 40 graden warm krijgt en houd (al zou het warm krijgen initieel wat langer kunnen duren) de Elga een optie is?
Had het topic over zelfbouw DBE's gevonden, blijft leuk om zo een beetje te prutsen.
edit:
Bedenk me net een bijkomend voordeel: WAF! Die gaat erg blij zijn met een kleinere nachtverlaging.

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 17-01-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Freemann: na wat meer ervaring zal ik een keer een complete post doen van:
- setup
-omstandigheden
- gas vroeger versus kwh nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Niek_ schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:54:
[...]

Zou je dan kunnen stellen dat als je je huis met een aanvoertemperatuur van 40 graden warm krijgt en houd (al zou het warm krijgen initieel wat langer kunnen duren) de Elga een optie is?
Had het topic over zelfbouw DBE's gevonden, blijft leuk om zo een beetje te prutsen.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van het aantal liters wat je moet warmstoken. Kijk, als je écht oude radiatoren hebt (die dus voornamelijk met stralingswarmte werken), zou ik het niet eens proberen.

Wat voor ons huis geldt (1973) hoeft voor jouw huis natuurlijk niet te gelden. Daarom: neem de proef op de som (en neem een dagje klagen van je huisgenoten voor lief).

Vertel eens iets meer over je huis, ketel en radiatoren...Bouwjaar? Staat van isolatie en wat je verder kwijt wilt....

Om een voorbeeld te geven: Eric hoeft veel minder water te verwarmen dan wij. Daarom is zijn huis (ook uit die tijd) eerder warm. Bovendien is de staat van isolatie bij hem beter. Voor mij voldoet de Elga tot aan het vriespunt (denk ik, nog niet echt getest). Bij Eric zal het langer door kunnen.

Ik bedoel maar....Ieder huis is anders en de bewoners hebben andere warmtebehoeftes.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 17-01-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

BarryH schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:55:
@Freemann: na wat meer ervaring zal ik een keer een complete post doen van:
- setup
-omstandigheden
- gas vroeger versus kwh nu.
Maar klopt mijn "schatting" dat je die ene dat ~18kWh "gestookt" hebt?
Ben gewoon benieuwd naar het verbruik en de omstandigheden.
Nu is het nog vers en kunnen een boel mensen er iets van opsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
yep, in mijn eerder posts in dit topic staat al veel info over de omstandigheden.
bij 5 graden buiten (in n etmaal) verstook ik 8m3 gas voor warmte, en verwacht ik ca.18-24 kwh E nodig te hebben. Elga heeft geen temperatuurbegrending (4/7 graden) en heeft eigen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

8m3 bij 5 graden? Ouch, misschien gemist, maar wat heb je voor huis en isolatie?
Hier een rijtjeshuis uit 1982 en redelijk geisoleerd, en ons verbruik tikt de 7/8m3 pas aan bij >20graaddagen.
De afgelopen dagen zitten we tussen de 1-2m3 per dag en dat is dan met douchen en zonder koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
hansdegit schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:59:
[...]

Ik denk dat het ook afhankelijk is van het aantal liters wat je moet warmstoken. Kijk, als je écht oude radiatoren hebt (die dus voornamelijk met stralingswarmte werken), zou ik het niet eens proberen.

Wat voor ons huis geldt (1973) hoeft voor jouw huis natuurlijk niet te gelden. Daarom: neem de proef op de som (en neem een dagje klagen van je huisgenoten voor lief).

Vertel eens iets meer over je huis, ketel en radiatoren...Bouwjaar? Staat van isolatie en wat je verder kwijt wilt....

Om een voorbeeld te geven: Eric hoeft veel minder water te verwarmen dan wij. Daarom is zijn huis (ook uit die tijd) eerder warm. Bovendien is de staat van isolatie bij hem beter. Voor mij voldoet de Elga tot aan het vriespunt (denk ik, nog niet echt getest). Bij Eric zal het langer door kunnen.

Ik bedoel maar....Ieder huis is anders en de bewoners hebben andere warmtebehoeftes.
Eens even zien:
Huis uit 2008, 3 verdiepingen totaal met plat dak.
1 grote open trap vanaf keuken beneden via woonkamer 1e verdieping naar overloop op de 2e verdieping (kan deze helaas niet afsluiten)
Ketel Intergas Kombi Kompakt HR22
CV-water temperatuur staat nu op 70 graden ingesteld omdat ik het niet snel genoeg warm kreeg.
Zal er komend weekeinde 40 van maken en eens gaan timen hoe lang het duurt voordat het 20 graden is binnen en of deze temperatuur vast gehouden kan worden door met max 40 te stoken.

Onderstaand een overzicht van de ruimtes en aanwezige radiatoren.
Op dit moment staan alle thermostaatknoppen van de radiatoren in de slaapkamers + badkamer op 1.
In de woonkamer staan de radiatoren beiden volledig open.
In de keuken staan ze beiden ook volledig open.
Halletje staat op 3.

inhoud rad. rad. rad. rad. rad. Watt Watt Watt Watt
verdieping locatie m3 h b merk type uitvoering 90/70/20 75/65/20 55/45/20 38/33/20
begane grond hal 8 50 40 brugman casual line standaard 11 404 319
begane grond toilet 4 geen radiator
begane grond berging 20 geen radiator
begane grond keuken 70 90 56 brugman casual line standaard 22 1684 1329
begane grond ,, 95 100 jaga linea plus 9510016 3495 2680 1276 488
1e verdieping woonkamer 135 50 176 brugman casual line standaard 22 3458 2728
1e verdieping ,, 70 56 brugman casual line standaard 22 1414 1116
2e verdieping slp1 40 50 128 brugman casual line standaard 21 1999 1577
2e verdieping badkamer 17 90 48 brugman casual line standaard 11 772 609
2e verdieping slp2 32 50 128 brugman casual line standaard 11 1294 1021
2e verdieping slp3 16 50 56 brugman casual line standaard 21 875 690
2e verdieping overloop 12 geen radiator

Maar zal eerst de test van de 40 graden eens uitvoeren. Hopelijk hebben we een beetje geluk en wordt/blijft alles warm. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:20:
8m3 bij 5 graden? Ouch, misschien gemist, maar wat heb je voor huis en isolatie?
Hier een rijtjeshuis uit 1982 en redelijk geisoleerd, en ons verbruik tikt de 7/8m3 pas aan bij >20graaddagen.
De afgelopen dagen zitten we tussen de 1-2m3 per dag en dat is dan met douchen en zonder koken.
Hier ga ik niet op in. Dit heb ik je al eerder (in dit topic) uit de doeken gedaan. En het topic is al lang genoeg, dus het verder vervuilen met dubbele data, etc lijkt me niet gewenst. Gebruik gewoon even de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:47:
[...]
Zie je mogelijkheid om het gebruik van de Elga openbaar te maken?
Zou erg mooi zijn in deze discussie en wie weet kan het mij wel overtuigen om, na de geplande isolatie werkzaamheden, er een aan te schaffen :)
eric-pvt heeft/had een website waar hij de actuele en uurwaarden zichtbaar waren. Ook met Plugwise. Misschien iets voor BarryH en anderen die dergelijke feiten willen delen :) (hansdegit?)

@eric-pvt
Ik weet niet of jij mijn bericht in dit topic gelezen had (of ik heb jou reactie gemist), maar ben je ervan op de hoogte dat je plugwise website niet bereikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:08:
[...]

eric-pvt heeft/had een website waar hij de actuele en uurwaarden zichtbaar waren. Ook met Plugwise. Misschien iets voor BarryH en anderen die dergelijke feiten willen delen :) (hansdegit?)

@eric-pvt
Ik weet niet of jij mijn bericht in dit topic gelezen had (of ik heb jou reactie gemist), maar ben je ervan op de hoogte dat je plugwise website niet bereikbaar is?
Dre,
Ik ben niet zo thuis in (en comfortabel met) het online publiceren op realtime basis. ik beperk me dus tot het hier posten van kerncijfers en inzichten. Eind februari zal ik een integrale post doen. Tot die tijd wat losse vragen en inzichten (en als je dan al mn. posts selecteert heb je een aardig idee :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:08:
[...]
@eric-pvt
jazeker, en die is vanwege nutteloze zure reacties op dit topic niet meer openbaar beschikbaar
ook de instellingen fotos en aansluitschemas heb ik verwijdert.
dit is overigens al het 5e topic waarin dat is gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

BarryH schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:04:
[...]

Hier ga ik niet op in. Dit heb ik je al eerder (in dit topic) uit de doeken gedaan. En het topic is al lang genoeg, dus het verder vervuilen met dubbele data, etc lijkt me niet gewenst. Gebruik gewoon even de zoekfunctie.
O ja mijn vaut excuus voor de dubbele vraag en snap volkomen dat je er niet op in gaat.
Ik ga je bevindingen en ervaringen goed volgen, daar je qua verbruik cijfer een representatief kan zijn voor een groot deel van de Nederlandse bevolking.
Mogelijk weer een dubbele vraag en op voorhand mijn excuses: hoeveel PV stroom Denk je af te kunnen/willen fikken en heb je een domme/domme of domme/slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

De laatste tijd begon de buiten unit weer herrie te maken binnen in de slaapkamer, ondanks plaatsing van een ondersteuning met steentjes aan de voorzijde.
Ik heb de zaak es gesloopt en bekeken en de rubbertjes voor geluids demping is niet om over naar huis te schrijven. (Lees shitzooi)
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/716/xpwn.jpg

Heb toen zelf een modificatie gemaakt en toegepast. Resultaat is verbuffend, nagenoeg geen geluid meer binnen. Iets om in de gaten te houden. Ja Ja... all stainless A4

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/42/e449.jpg

Zo ziet het dempende rubber er uit, van boven af gezien.
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/43/a3r2.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 18-01-2014 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mocht dit nog niet werken, kijk dan eens naar trillingsdempers voor grote compressors.
Kosten niet eens zoveel en gaan echt lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi de eerste dag dat de pv alweer over de warmtepomp heengaat is vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Hier wat foto's van de aangepaste plaatsing van de buitenunit:
- verder van de muur
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/59opn3b6f/IMG_0070_1.jpg
- betere trillingsdempers
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/44qpllsk7/IMG_0071_1.jpg

Vandaag blijft de elga continu ca. 1000 watt verbruiken. Met uitzondering van de momenten waarop ik de temperatuur laat dalen.
De instelling van:
tijd temp
1100 19 adaptief
1200 18
1330 20
1430 21
2200 20
0230 18,5

is blijkbaar ambitieus, want de 21 graden haalt ie nu nog niet (1 uur na start om 1430 om naar 21 graden toe te werken).
Ik wacht het nog een paar dagen af, en anders ga ik naar een meer constant schema.
(19 - 18-19 - 19,5-20-19,5-18,5)

Het is wel lekker dat de radiatoren continu warm zijn

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 18-01-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

BarryH schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:04:
Hier wat foto's van de aangepaste plaatsing van de buitenunit:
- verder van de muur
[afbeelding]
- betere trillingsdempers
[afbeelding]

Vandaag blijft de elga continu ca. 1000 watt verbruiken. Met uitzondering van de momenten waarop ik de temperatuur laat dalen.
De instelling van:
tijd temp
1100 19 adaptief
1200 18
1330 20
1430 21
2200 20
0230 18,5

is blijkbaar ambitieus, want de 21 graden haalt ie nu nog niet (1 uur na start om 1430 om naar 21 graden toe te werken).
Ik wacht het nog een paar dagen af, en anders ga ik naar een meer constant schema.
(19 - 18-19 - 19,5-20-19,5-18,5)

Het is wel lekker dat de radiatoren continu warm zijn
Dat ziet er super goed uit, makkelijker aanzuigen vanaf de muur. :) en goede demping van trilling is wel een must voor montage op de muur.

Ik heb de mijn buitenunit ook nog een centimeterje op kunnen schuiven van de muur af. De WAF is weer wat hoger :+ Sinds de inbedrijfstelling op 20 september nu 403 kWh erdoor gejast. Gasverbruik nul m3
Maar ja, het is nog geen winter geworden. (in huize Gasschuif staat 3,5kW en 2,5 kW L/L)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 18-01-2014 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zit net ff te kijken in het douche WTW topic. Daar zie ik iemand een douche van 4 minuten nemen, hetgeen dan 125 liter gas kost. Vanochtend stond ik dik 10 minuten onder de douche tegen 102 liter.

De bovenste boilerhelft opwarmen met de Elga tot een graad of 41 is dus een winner. Leuk dat je initiele gevoel ook wordt gestaafd door de cijfers.

@BarryH: mooie plaatjes. Je gaat je nog verbazen over die Elga, met name zijn eigenwijsheid. De afgelopen twee dagen had ik hier in huis echt een gevoel van: sjeeses wat maak je de boel lekker warm, terwijl ik niets aan de instellingen had gewijzigd. Er zijn elementen aan het werk waarvan we allemaal nog niet weten hoe die ingrijpen in de werking van het apparaat.

Sinds vandaag log in alle temperaturen en warmtevragen in een database. Ik verwacht daar wat interessante cijfers over te kunnen posten binnen nu en een paar weken.

De gastussenstand blijft leuk, de kWh stand wordt iets minder grappig: nog 400 kWh in de pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 22:21:
Ik zit net ff te kijken in het douche WTW topic. Daar zie ik iemand een douche van 4 minuten nemen, hetgeen dan 125 liter gas kost. Vanochtend stond ik dik 10 minuten onder de douche tegen 102 liter.
Ik wil niet zeuren, maar...

Dit is natuurlijk ook een beetje appels met peren vergelijken. De persoon in het D-WTW topic had geen voorverwarmde boiler* van 41°C. Bij hem kwam er 8,7°C water uit de grond. Als je zo'n 37°C warmwater moet maken heeft dat grote invloed ;). Ik weet niet of jij ook een D-WTW hebt. Eventuele verschillen in waterverbruik laat ik nog even buiten beschouwing.

Mijn thermostaatkraan mengt altijd erg veel koud bij, maar zou je met een goeie thermostaatkraan niet direct kunnen douchen onder 41°C. Dan heb je geen gas meer nodig voor warmwater :) Of verwarm je die 41°C nog na in verband met die ene bacterie? (zonder een discussie te starten)

*=beter gezegd: hij onttrekt geen energie uit de boiler, sterker nog hij voegt zelfs energie toe. (CV met ingebouwde boiler die waarschijnlijk een hogere eindtemperatuur heeft dan starttemperatuur)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 18-01-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als je aangeeft niet te willen zeuren, waarom kan je die drang dan toch nooit weerstaan? De smileys kunnen het feit dat je imho écht zeurt al lang niet meer verhullen. :O

Door het vervolg op de quote weg te laten, trek je die hele opmerking uit de context. Ik gebruikte de cijfers als inleiding voor mijn statement dat het voorverwarmen met een wp dus lucratief kan zijn.

;w

Pff, zo vermoeiend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de fossiele comfortzone kent geen grenzen van perfectheid hans.
je systeem mag niet perfect zijn, dus het word aangevallen.
als het toch ook nog goedkoper lijkt te zijn, dan krijg je dit soort posts.
leuk ook dat ik juist daarom mijn stats niet meer publiek heb staan.

gaan met die warmtepomp, wettelijk je salderingsgrens oprekken, het is je recht.
terugleveren en gas kopen is zo 2013.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oeioeioei....
Als je dus je besturing afhankelijk maakt van het vinden van een timeserver, is een koude badkamer het gevolg. Ik kon dus meteen niet meer uitslapen vanochtend, want zoiets begint te malen. Blijkt dat de Netduino al sinds vannacht 3:05 in een bootloop zit. Koude boiler dus...Bummer.

Positieve aspect hiervan is dat de nieuwe versie weer iets bestendiger is.

Ik ga 's nadenken over een alternatieve, fool-proof aansturing die ook geschikt is voor meerdere zones en ook nog een beetje WAF kan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Natuurkundig gezien had ik niet anders verwacht dat je met 41°C water veel minder, tot geen, gas nodig zou hebben om 37°C te maken dan met 8,7°C water. Het verwarmen van 100 liter water van 8,7°C naar 37°C kost 3,29 kWh (thermisch). Het afkoelen van 41°C water naar 38°C kost niks. (mengen). Het lijkt mij dus een beetje (erg) voor zichzelf spreken dat je minder gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:07:
Natuurkundig gezien had ik niet anders verwacht dat je met 41°C water veel minder, tot geen, gas nodig zou hebben om 37°C te maken dan met 8,7°C water. Het verwarmen van 100 liter water van 8,7°C naar 37°C kost 3,29 kWh (thermisch). Het afkoelen van 41°C water naar 38°C kost niks. (mengen). Het lijkt mij dus een beetje (erg) voor zichzelf spreken dat je minder gas verbruikt.
Dan mis je het punt dus nog steeds. :O Doordat je dus met een ELGA ook via een omweg ook je boiler kan verwarmen kan je dus energetisch nog meer besparen doordat de ELGA een erg goede COP heeft.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De WP zal ongetwijfeld een goeie COP hebben bij deze temperaturen. Als hansdegit dat gemeten of berekend heeft lijkt me dat een nuttige toevoeging aan dit topic. Het grootste gedeelte van de (thermische) energie gaat zitten in het opwarmen naar 41°C, en die cijfers mis ik een beetje. Ook zitten er *voor mij* vrij veel onbekende variabelen tussen hansdegit zijn douchebeurt en die van het D-WTW topic. Maar misschien had hansdegit het iets minder wetenschappelijk ingeschoten dan ik wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
snip
Door de Elga niet puur voor ruimteverwarming, maar ook voor tapwaterverwarming in te zetten via een midden- of lagere spiraal in je boiler kan je extra besparen op je gasverbruik. Robairo had dat al eerder geopperd in dit topic.

Temperatuur onder in de boiler is de laatste dagen een graad of tien. Toch lekker dat de Elga dat tot een graad of 41 kan verwarmen. Enerzijds passief (bij warmtevraag van een zone gaat de retour door de boiler, temp loopt dan op tot 30 graden) anderzijds actief: de boiler is dan eigenlijk zélf een zone die warmte vraagt. De Elga kan 'em dan net dat laatste zetje naar 41-42 graden geven. Leuk dat de ketel dan nog slechts 13 graden hoeft te overbruggen.

Het is nog wat vroeg in het seizoen, maar de dagen lengen al en de zonneboiler zal een groter deel van de warmtevraag voor zijn rekening gaan nemen. Nu alles in de database gelogd wordt kan het niet lang meer duren voordat er grafiekjes op mijn site gaan verschijnen.

Voor degenen die wél oprecht geinteresseerd zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 20-01-2014 18:20 . Reden: "Sanitized for your convenience" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Haha, granted Freemann! Sorry, de post van Robairo stond me meer voor de geest. Ws omdat -ie recenter was, ofzo.

Heb je eigenlijk voldoende antwoord op die vraag gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@hansdegit: ik ben benieuwd naar je grafiekjes.
Hier is vanmiddag voor het eerst de cv ketel weer even aangeslagen. Ik was niet thuis, maar gek genoeg viel de elga qua stroom verbruik terug na 1700 uur en heeft het ergens rond 1830 weer opgepakt.
Ook wat gasverbruik te zien tov gisterenavond, wat niet verklaart wordt door het douchen.
Wellicht is de temperatuurbeveiliging toegeslagen.

Op de cv thermostaat moet het om 1830 19,5 zijn (en blijkbaar was het dus dat nog niet toen de cv alvast begon met de voorbereiding. Wellicht doordat er vandaag geen 2-3 mensen beneden waren x 125watt warmteafgifte + nog wat verlichting???

Irritant dat plugwise de historie alleen op uurniveau laat zien....maar ja, het is zo lekker plug & play...

.. arduino klinkt mooi, maar ja dat is natuurlijk ook bedraad..... en best programmeer technisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Netduino ook...Bedraad en programmeren. Met een Netduino icm met een Arduino zoals bij het Gitje wordt het helemaal leuk.
Maar hé, ik dacht dat jij geen temperatuurbeveiliging had? Begrijp ik je wel goed?

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 19-01-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
hansdegit schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:25:
Netduino ook...Bedraad en programmeren. Met een Netduino icm met een Arduino zoals bij het Gitje wordt het helemaal leuk.
Maar hé, ik dacht dat jij geen temperatuurbeveiliging had? Begrijp ik je wel goed?
ik heb geen temp beveiliging voor de buitentemperatuur (de 4/7 graden).
Maar natuurlijk wel de 43 graden op aanvoertemperatuur. Overigens hing de ntc sensor los, dus het kan alleen de beveiliging op de carrier zijn geweest :?

ra ra... ik snap het niet. nog maar een tijdje toekijken...en redeneren

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 19-01-2014 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Defrost in action. Zie de persleiding en vloeistofleiding rond 21:27. Geinig en tegelijkertijd een beetje jammer dat de buitensensor de damp van het defrosten toont.

timestampaanvoerbuitenretourboilerhoogboilerlaagpersleidingvloeistofleidingwoonkmrwerkkmrbadkmrboiler
21:18:20 35.20 5.20 31.10 31.00 12.30 54.40 34.10 1 0 1 0
21:19:21 35.00 5.30 31.00 31.00 12.30 54.20 34.60 1 0 1 0
21:20:21 34.70 5.30 30.90 31.00 12.30 53.50 34.80 1 0 1 0
21:21:22 34.40 5.30 30.80 31.00 12.30 52.70 34.40 1 0 1 0
21:22:22 32.40 5.30 30.70 31.00 12.30 49.70 21.20 1 0 1 0
21:23:22 30.30 5.30 30.50 30.90 12.40 44.90 9.70 1 0 1 0
21:24:23 29.10 5.40 30.20 30.90 12.30 40.20 7.40 1 0 1 0
21:25:23 29.20 5.30 29.80 30.80 12.30 35.90 9.10 1 0 1 0
21:26:23 29.10 5.40 29.40 30.70 12.30 33.80 10.40 1 0 1 0
21:27:24 27.40 5.40 29.00 30.60 12.30 31.20 4.60 1 0 1 0
21:28:24 27.00 5.60 28.60 30.50 12.30 29.40 8.60 1 0 1 0
21:29:25 27.30 5.60 28.30 30.40 12.30 28.10 11.10 1 0 0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:10:
Haha, granted Freemann! Sorry, de post van Robairo stond me meer voor de geest. Ws omdat -ie recenter was, ofzo.

Heb je eigenlijk voldoende antwoord op die vraag gekregen?
haha geen probleem, maar dacht wel ff... hé volgens mij hadden wij het daar een paar maanden eerder over gehad :)

Voldoende antwoord? Er is altijd te weinig informatie ;)
Wil het verwarmen van de boiler met de Elga een beetje lukken en wat stook je nu nog gem. per douche buurt aan gas?

Las iets over die Gee boiler, maar geen idee of die tot een hogere temp komt, misschien hier iemand die dat weet.

(beetje crosspost)
in duurzaam vraagje gesteld over de Q-25S of die met externe losse boiler het zelfde is qua functionaliteiten en techniek als de 25SC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Niek_ schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:30:
[...]

Eens even zien:
Huis uit 2008, 3 verdiepingen totaal met plat dak.
1 grote open trap vanaf keuken beneden via woonkamer 1e verdieping naar overloop op de 2e verdieping (kan deze helaas niet afsluiten)
Ketel Intergas Kombi Kompakt HR22
CV-water temperatuur staat nu op 70 graden ingesteld omdat ik het niet snel genoeg warm kreeg.
Zal er komend weekeinde 40 van maken en eens gaan timen hoe lang het duurt voordat het 20 graden is binnen en of deze temperatuur vast gehouden kan worden door met max 40 te stoken.

Onderstaand een overzicht van de ruimtes en aanwezige radiatoren.
Op dit moment staan alle thermostaatknoppen van de radiatoren in de slaapkamers + badkamer op 1.
In de woonkamer staan de radiatoren beiden volledig open.
In de keuken staan ze beiden ook volledig open.
Halletje staat op 3.

*knip*

Maar zal eerst de test van de 40 graden eens uitvoeren. Hopelijk hebben we een beetje geluk en wordt/blijft alles warm. Ben benieuwd.
Zojuist de test gestart.
Thermostaat vaste temperatuur op 20,5.
CV-watertemperatuur op een max van 40 graden gezet.
Gasmeterstand genoteerd.
Buitentemperatuur genoteerd.

Morgenochtend eens zien hoe warm het nog in huis is :)
Hopelijk nog steeds rond de 20,5 we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Freemann schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:53:
[...]

Wil het verwarmen van de boiler met de Elga een beetje lukken en wat stook je nu nog gem. per douche buurt aan gas?
[...]
Het wisselt. 's ochtends ongeveer 100 - 120 liter aan gas. Later op de dag, wanneer de Elga bezig is met het verwarmen van het huis is het duurder. Of zou dat komen doordat de kinderen zich erg vermaken onder de douche??

Ik had -voor de aanschaf- verwacht en gehoopt dat ik wel tot een graad of 55 kon verwarmen, maar dat kan ik gevoeglijk shaken. Nu hangen we rond de 500-600 L gas per dag. Zal straks wel minder worden als de 48 heatpipes weer serieus gaan meewerken. Het is helaas niet zo zonnig de laatste dagen.

Pagina: 1 ... 20 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.