franssie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:58:
Zoutoplossing wordt vziw ook gebruikt in scheepsboilers voor warmteoplsag. Als het zout kristalliseert komt er extra warmte vrij (als het oplost neemt het warmte op) dus is het een soort tweetrapsraket. Nu wil je dat niet in je pomp zien denk ik.
Maar het hele water/water warmtepomp idee is behoorlijk begrotelijk, eerst maar eens de panelen op het dak en wie weet een water/lucht/lucht oplossing eens doorrekenen op TVT. Misschien dat ik voor de grap nog wel een en stuk slag leg deze winter, kan ik iig meten wat dat doet en in een gekke bui in de zomer ook er nog iets mee koelen (mega water cooling project haha).
Boot is 100m2 waarvan 80m2 echt in de verwarmde zone zit (zeg 200m3)
je hebt hem wel door.
meeste bood eigenaren die ik ken hebben eigenlijk altijd wel een tuinslang en een pompje liggen.
dat samen met een emmer en wat ruitenwisser vloeistof( of andere antivries dat goedkoop is) geeft een experiment. eventueel uit te breiden met een oude radiator en wat temperatuur meters.
verzin een test en probeer.

Freemann schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:05:
Jammer idd.
Mijn mening, mijn geloof, mijn idee, mijn leven, mijn keuzes.
Als salderen aan de wilgen gaat dan is een WP met COP <2,5 economische en in veel gevallen ook op milieu technische opzichten geen verbetering tov gas, biomassa bijstoken of vallei-en onderwater zetten voor stuwmeren.
Wanneer het koud is, is de WP het minst efficient en produceert PV het minst. Dat staat dus haaks op elkaar en kan ik niet mee leven.
Hier in 5jaar tijd 40% (>1100m3 naar <750m3) gas besparing gerealiseerd en einde is nog niet in zicht. We zitten 3 weken van de jaarrekening af en de gas stand staat nu op 475m3.
Trias is hier nog lang niet klaar. Trias geeft een statisch, permanenten en (zo goed als) onderhouds(kosten) vrije manier van besparen. Het energie problemen aanpakken met mechanisch oplossing is het laatst wat Trias voorschrijft.
O en ook (nog) geen PV overschot, maar met de recent geplaatste kindvriendelijke (tov "open vuur"/gas) 10,8kW inductie zal dat voorlopig ook nog niet gebeuren

o daar ben ik het wel mee eens.
ik vind de elektra die mijn huis uit gaat (salderen) ook echt niet groen, dat komt in zoon grote bak grijs terecht dat ik er geen groen meer in kan zien. (helaas)
wel blij met saldering, dat maakt het kosten technisch een stuk gemakkelijker.
(maar je hoort hier nooit niemand na denken over hoe lang het eigenlijk wel niet duurt voordat de stroomprijs uit de pv (aanschafprijs / totaal aantal kWh's opgewekt) eindelijk eens de helft is van wat we nu betalen per kWh.(dat is 2x de tvt namelijk en dat is voor veel mensen nog best een lange tijd.))
maar dan nog, meer gebruiken aan elektra voor bv een warmte pomp is wel met onze oost-west setjes minder salderen, voor een gedeelte kan het op eigen stroom draaien.
en dat vind ik een verbetering ook voor als salderen weg valt.
(onze oost-west setjes met "teveel" Wp op een omvormer leveren nu nog best wat op, zelfs als het bewolkt is(en onze omvormers kunnen dat technisch gezien nog beter als dat we dat nu doen is alleen kosten technisch niet interessant.). gewoon de warmte pomp overdag draaien, jij hebt zelfs vandaag momenten gehad dat je 50% van een elga had kunnen voorzien, misschien is dat nu wel gesaldeerd.)
maar ik ben wel eerder van de mogelijkheden, en zeker niet van de problemen die soms verzonnen worden om iets niet te doen. problemen zijn er om opgelost te worden en oplossingen zijn er genoeg.
maar ook, dat je dit niet moet doen voor het geld.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)