5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik volg dit onderwerp al een tijdje met grote interesse.
Alleen de prijs van de Elga schrikt me een beetje af dus ik ben op zoek naar een alternatief.
Nu vroeg ik me af of de buitenunit frequentiegeregeld is ( ik geloof dat men het inverter techniek noemt ) zodat bij minder warmtevraag de compressor langzamer gaat draaien en hierdoor energie zuiniger wordt.
Of is het gewoon een constant toerental en schakelt de compressor uit zodra de gewenste temperatuur bereikt is?
Hoeveel KWh denken jullie op jaarbasis met de warmtepomp te verstoken?
Alvast bedankt voor de antwoorden
[ Voor 6% gewijzigd door jonkma op 20-01-2014 01:32 ]
Camber
Geen idee wat ik met de Elga aan stroom ga verbruiken. Zo veel als nodig om zoveel mogelijk gas te vermijden.
Start 19-01-2014 21.17
Einde 20-01-2014 06.52
Gasverbruik tbv CV: 2,288m3
Tijdspanne: 9,5 uur
Buitentemperatuur van 6 naar 4 graden.
Thermostaat stond op 20,5 ingesteld.
Vanochtend was het 20,0 en was de CV uit, conform onderstaande afbeelding

Lijkt er dus op dat ik met 40 graden CV-water temperatuur het huis op 20,5 kan houden bij een buitentemperatuur van 4 graden.
Is er iemand die iets zinnigs over het gasverbruik hiervoor kan zeggen en of de Elga dit vermogen kan leveren?
2,288m3 * 8 = 18kWh thermisch
Thermisch per uur = 1,8kWh
1,8 / 2,5 (cop) = 720Wh wat de Elga moet kunnen leveren
Pak het beroemde lijstje van Mkleinman er is bij
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Lijstje net bekeken en het is duidelijk te zien dat een lagere aanvoer een hogere COP oplevert.
Ik ga vanavond de test nog een keer doen met 30 graden. Eens zien of dat werkt.
Vraag me nog wel even af, die 720Wh van de Elga, is dat ook wat je op plugwise terugziet?
Of valt dat nog wat hoger uit per uur?
Let wel op dat de energie behoefte van je huis sterk afhankelijk is van de wind en je gevoel (luchtvochtigheid). Vanacht was het nagenoeg windstil. Hier kan het m3 verbruik bij gelijke temperatuur maar bij sterke wind zomaar 25-50% hoger liggen.
Ga dus met het bepalen van de energiebehoefte niet over 1 nacht ijs.
Wat voor verwarming/afgifte systemen heb je?
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 20-01-2014 13:35 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
ik heb ook een test gedaan met de gas ketel.Niek_ schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:05:
Dank voor je tip.
Lijstje net bekeken en het is duidelijk te zien dat een lagere aanvoer een hogere COP oplevert.
Ik ga vanavond de test nog een keer doen met 30 graden. Eens zien of dat werkt.
Vraag me nog wel even af, die 720Wh van de Elga, is dat ook wat je op plugwise terugziet?
Of valt dat nog wat hoger uit per uur?
en 30 graden was geen enkel probleem in mijn huis.
en lager lukt misschien ook wel. normaal doe ik het met 40-50 graden, net waar de ketel toevallig zin in heeft, ik hoef de ketel niet af te knijpen dat verzint hij zelf wel.
allen je kunt de situatie niet om draaien.
(ik reken nu even met cijfers van een elga)
mijn +/-5kW gas ketel, moest wel starten en stoppen en dat vele keren per uur als ik lager ga als 40 graden.
(ik heb niet precies geteld, maar het was korter als 10 minuten branden en weer uit)
mijn vloerverwarming kan dus geen 5kW verwerken. daarvoor moet ik extra radiatoren in huis gaan inzetten om dat te halen. (zelfs met alle radiatoren haal ik het niet met 30 graden, maar de hele boven verdieping zijn oude ht radiatoren. dus die helpen niet zoveel)
nu draait een warmtepomp alleen in bepaalde weer types wel 5kW, alleen als de cop zakt daalt de kW.
en kan het zijn dat mijn vloer het wel trekt in die situatie.
maar ik kan dit niet testen, want de gasketel kan niet lager als 5kW. helaas
en zover ik het begrijp wil je dat met een warmtepomp toch niet te vaak hebben dat hij moet starten en stoppen. (in ieder geval niet zo vaak als mijn gas ketel dat doet met 5kW.)
de bedoeling is dat hij rustig veel uurtjes achter elkaar kan draaien.
dus kan het interessant zijn om toch een lagere cop te accepteren en wat hogere temperaturen te draaien.
om hem zo rustig door te laten draaien ondanks dat je het huis met 30 graden warm krijgt.
mijn conclusie tot nu toe:
voor een elga heb je 5kW aan radiator vermogen nodig op een temperatuur van 41 graden?
(op zoeken in de tabellen wat de radiatoren doen aan kW bij die temperatuur.)
en dan is er de marge van de lagere cop, waardoor het misschien met minder kan.
hoeveel minder? geen idee?
(een elga zou ook nog wat moeten moduleren? maar mij is niet duidelijk in welke stappen dat zijn?
en hoe ik dat moet zien. is er al iemand die mij dat duidelijk kan maken?
de vrouw begint te pushen hier in huis, na het zien van minister kamp met erg veel knipperende oogjes.
ze twijfelt of ze niet eerst een warmte pomp wilt in plaats van een uitbreiding aan de pv. )
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@Migjes,migjes schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:03:
[...]
*Knip heel verhaal*
(een elga zou ook nog wat moeten moduleren? maar mij is niet duidelijk in welke stappen dat zijn?
en hoe ik dat moet zien. is er al iemand die mij dat duidelijk kan maken?
de vrouw begint te pushen hier in huis, na het zien van minister kamp met erg veel knipperende oogjes.
ze twijfelt of ze niet eerst een warmte pomp wilt in plaats van een uitbreiding aan de pv. )
De moderne warmtepompen hebben een frequentieregelaar aan boord. Die kan het toerental van de compressor variëren om zo de gas hoeveelheid die rondgaat te regelen, en daarmee de capaciteit.
Dit is een analoog regelproces meestal tussen c.a. 25 en 100 Hz compressor toerental, en gaat heel precies.
De gevraagde momentele watertemperatuur (ELGA) kan zo exact geregeld worden.
Ik zie het vermogen op de plugwise in zeg 5 minuten opregelen naar 1,5 kW. Na het op temperatuur komen van mijn woonkamer regelt ie netjes en langzaam naar het op dat moment benodigde vermogen meestal tussen 350 en 450W (note: ik spreek over 3,5 kW L/L mitsubishi)
Onder de 320 W gaat ie over naar start stop, net zoals je koelkast, maar dan altijd op minimum toerental.
De WAF is super, en in de zomer ook koeling bij een hittegolf. Maar dat moet ik nog gaan meemaken, eerst winter
De binnenunit is fluister stil, en het regelgedrag prima, als ik de houtkachel aanmaak regelt de pomp keurig terug, en stopt de compressor bij een graad hoger als setpoint, hier 19 C. Bij 20 C draait nog wel de binnenunit fan (10W) maar de compressor komt niet meer bij.
[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 20-01-2014 16:13 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
de cv pomp moduleert niet **, maar dat is een raar ding, een wilo yonos, die verbruikt zo weinig dat je het nog net kan meten. de cv pomp moet je zelf traploos instellen voor flow die je huis past.
ik zie de elga soms varieren in opgenomen vermogen in stapjes van 150 Wac.
in mijn woning zit de elga meestal tussen de 350 en 650 Wac om het 20c te houden.
** je kan hem wel hoog zetten dynamisch, als de gasketel dan start moduleert hij wel terug.
standaard geleverd staat de pomp op voluit linear.
ik heb vanaf 14 september pas 902kWh verstookt in de elga.
ik dacht dat de elga gasverbruik x8 zou doen, maar dat is het dus absoluut helemaal niet.
omgerekend zou ik dus in mijn gasketel 112 m3 hebben verstookt, dan lijkt me onmogelijk, dus de gratis energie is enorm.
/whisful thinking :
over 30 dagen gaat de pv alweer naar het topvermogen toe, en de zonneboiler doet dan ook alweer zaken met me; om de komende 30 dagen te overbruggen zou ik dus 720 uur (24x7) de elga voluit moeten zetten, en dan verstook ik dus nog 720kWh.
ik denk niet dat dit nog verkeert kan gaan.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 17:19 ]
dank u, maakt een hoop duidelijk. (en eric natuurlijk ook, maar ik was al aan het typen en het bij lezen met deze info)
jij had gekozen voor 2 buiten units (als ik het goed heb begrepen), maar bij Mitsubishi (vooral in de grote kantoor systemen) zie je vaak dat het ook mogelijk is om meerdere binnen units aan 1 buiten unit te hangen.
ben je die wel eens tegen gekomen?
dat zou voor mij het koelen en het tekort aan radiator vermogen in het huis kunnen oplossen.
een combi L/W met L/L in master en slave mode.
ik heb eigenlijk geen plek meer voor een radiator extra te kunnen op hangen in huis.
(behalve in de keuken maar daar word het al warm genoeg, of anders moet hij tegen het plafon hangen en dat leek mij ook niet de plek om een radiator op te hangen)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Multisplit airco's vind je vooral in wat grotere gebouwen.Thuis worden ze zelden toegepast, doordat de buitendelen al snel erg groot worden.migjes schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:38:
ik heb eigenlijk geen plek meer voor een radiator extra te kunnen op hangen in huis.
(behalve in de keuken maar daar word het al warm genoeg, of anders moet hij tegen het plafon hangen en dat leek mij ook niet de plek om een radiator op te hangen)
En plafondverwarming met bijv. bioclina matten kan prima werken hoor.
Zoals Bezuiniger al zegt, er zijn mono splits (heb ik er 2 van) maar ook multi split types
De multi heb ik ook later offreren, was een paar honderd euro goedkoper (binnenunits 3,5 en 2,5 kW)
Maar het wat complexere leidingwerk qua afstand binnen en over de gevel vond ik niet zo mooi.
Van daar 2 keer mono.
En je hebt muurunits, maar ook vloerunits, afhankelijk wat je wilt en of kan.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
uit de lucht uit de lucht,Freemann schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:44:
Graties energie ?! Waar?
nu eens niet uit de grond, en zonder vlammetjes en tilwerk om een bron aan te voeren.
ik vind mezelf nu nogal een mongool geworden, nu ik het heb draaien dat ik in 2011 toen de interesse er al was de elga niet heb gekocht met 2k subsidie duurzame warmte.
helaas ontbrak toen de informatie die er nu wel is.
bij het energiebedrijf slaan ze nu nog op hun knieen van het lachen, want sindsdien heb ik al een halve elga bij ze afgestort voor gas.(de pv lag er toen al)
vorstbeveiliging :
het is hier nu 2,1 graad, de aanvoer is 39,2 de elga neemt 839Wac
die ingebouwde vorstbeveiliging is zuig.
je kan de elga ook handmatig uitzetten bij vorst, je ketel blijft gewoon werken, het is een opentherm bridge.
feature powered bij gasunie ?
affikken :
wat de elga heeft verbruikt sinds september 2013 wekte in vorig jaar in de eerste 4 maanden al op (5kWp)
flinke vorst :
de elga heeft een dipswitch, parralel bedrijf (elga+ketel samen)
of je dat wilt hangt van de winter af, of je nog wilt affikken of dat je terugstapt naar gas
je kan de elga ook handmatig uitzetten, dan is de ketel weer alleen zoals ooit
of saampjes dus lekker zachtjes pruttelen, met de power of 2.
topic :
er zijn heel veel warmtepompen voor cv
de elga overheerst in dit forum
omdat iedereen nog een ketel heeft misschien,
de elga is de enige met ook een gasketel aansturing
en dat is precies de enige feature die ik niet gebruik, slim he ?
daarom blijk ik ook een gasstokende angsthaas te zijn, en niet zo progressief als het lijkt.
zijn we dat niet allemaal door ons luxe gasbelletje ?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 20:11 ]
Volg het nog steeds.
Maar volg dit draaitje Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp ook.
Vooral omdat ik zo'n ding heb.
Maar mischien in de toekomst de CV ketel vervang voor de elga.
[ Voor 33% gewijzigd door SpikeHome op 20-01-2014 20:35 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 20-01-2014 20:51 ]
Dan gebruik je zowel de lucht buiten als binnen om te 'stoken'
Zou je in dat geval zonder gasketel kunnen?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
in mijn standaard 1974 huis zou de elga kansloos zijn met 5+ kW
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk het wel.Speedy-Andre schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:16:
Het wordt allemaal wat groot maar je zou misschien een Elga samen met een Inventum kunnen gebruiken.
Dan gebruik je zowel de lucht buiten als binnen om te 'stoken'![]()
Zou je in dat geval zonder gasketel kunnen?
als ik zo de verhalen over de elga lees.
maar had van de inventum iets meer verwacht maar het is ook maar nog geen 350w wat hij verbruikt.
moet wel zeggen eerder had ik de ventilatie vaak uit, omdat er veel koude lucht naar binnen kwam.
Nu met ventilatie altijd aan merk ik dat er altijd veel frisse lucht in huis is.
thermostaat staat 24/7 zelfde temperatuur.
[ Voor 29% gewijzigd door SpikeHome op 21-01-2014 08:08 ]
Plaatsing is, voor zover ik kan nagaan, goed zelf te doen met uitzondering van de koeltechnische montage (conform Stek).
Moet de buitenunit hiervoor ook bereikbaar zijn? Of kan het vullen (dat is toch 'het enige' wat qua koeltechnische montage gedaan moet worden) ook vanaf de binnenunit plaats vinden?
De buitenunit is voorgevuld met freon en olie, en de pers en zuigafsluiters staan dicht en zijn afgedopt. Na montage van vloeistof- en gasleiding moet dit leidingdeel gevacumeerd worden tot hoog vacuum, (en officieel afpersen met stikstof en lektest) Dit laatste gebeurt niet zo vaak.Niek_ schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:46:
Vraagje over de Elga.
Plaatsing is, voor zover ik kan nagaan, goed zelf te doen met uitzondering van de koeltechnische montage (conform Stek).
Moet de buitenunit hiervoor ook bereikbaar zijn? Of kan het vullen (dat is toch 'het enige' wat qua koeltechnische montage gedaan moet worden) ook vanaf de binnenunit plaats vinden?
Hierna kan de Stekmonteur de pers en zuig open draaien en de unit verder in bedrijf nemen. De buitenunit moet dus bereikbaar zijn, altijd, ook service en schoonmaken etc.
Verwijderd
erg veel condensafvoer (hoge warmteopbrengst @3c)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 20:09 ]
Zo blijkt dat je gewoon ruim op tijd moet beginnen op dagen als deze.
Verwijderd
maar dat klopt ook, mijn oude gasverbruik was al effies lager.
wat veel leuker was ... het was weer een beetje licht op weg naar huis, en daar word ik nu al vrolijk van
Hoe is het bij BarryH gegaan tot nu toe?
net de cv thermostaat een halve graad omlaag gekalibreerd om dit effect te verminderen.
valt me op dat de elga op uurbasis (wat een feest, dat plug-stupid
ik had veel vaker 1,35 kwh/uur verwacht....
[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 21-01-2014 21:00 ]
Verwijderd
ik kan door veel gefreubel terugvallen tot 2,2kW, dat heb ik afgelopen jaar al getest, en dan pas kom ik onder de 20c in de huiskamer (getest met atag sc ketel, die kan je per % of kW limiteren)
En nu wil de elga niet de wp opstarten... (na 15 minuten de thermostaat laag) op elga brand het carrier lichtje niet. uit en aan, en hij doet het weer. ra raBarryH schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:58:
Hier gisteren en vandaag ook de cv die bijspringt. het lijkt aan het einde van de middag te gebeuren (elga niet verder dan 19,5 gekomen, waar 21 de bedoeling was en dan gaat de cv adaptief alvast naar 19,5 toe verwarmen).
net de cv thermostaat een halve graad omlaag gekalibreerd om dit effect te verminderen.
valt me op dat de elga op uurbasis (wat een feest, dat plug-stupid) bijna altijd net onder de 1kwh blijft. In vier dagen 1 keer 1,2 kwh/uur, verder lager.
ik had veel vaker 1,35 kwh/uur verwacht....
Verwijderd
mijn idee is dat de elga regeling slimmer is dan ikzelf.
er zijn nogal wat wachttijden in de regeling, ik wacht daar gewoon op, want dat gaat uiteindelijk gewoon goed.
(niet teveel aankomen)
Ik over op continu dezelfde temperatuur. Kijken hoe dat bevalt.
Intussen blijkt dat sinds de elga hangt er in de keuken een hoge zwieptoon klinkt (fiiet - stil -fiiet - stil), terwijl je buiten alleen de ruis van de fan hoort. Wie heeft er een idee hoe dat kan komen (en belangrijker
Het gekke is dat de output tot 1,2 beperkt is, terwijl de temperatuur nog lager is (1 graad) dan waar de thermostaat op aanstuurt. Alle reden dus tot vol gas....Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:18:
das toch alleen maar fijn ? zo weinig
ik kan door veel gefreubel terugvallen tot 2,2kW, dat heb ik afgelopen jaar al getest, en dan pas kom ik onder de 20c in de huiskamer (getest met atag sc ketel, die kan je per % of kW limiteren)
Is dat geen zingende leiding? Dat geluid kan zich via het koper vrij ver verplaatsen.BarryH schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:28:
@eric-pvt: ik denk dat er inderdaad iets logisch gebeurt, maar dat ik de logica niet snap.
Na komend weekend ga ik over op continu dezelfde temperatuur. kijken hoe dat bevalt.
Intussen blijkt dat sinds de elga hangt er in de keuken een hoge zwieptoon klinkt (fiiet - stil -fiiet - stil), terwijl je buiten alleen de ruis van de fan hoort. Wie heeft er een idee hoe dat kan komen (en belangrijkerwat er tegen te doen valt...)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
zie :
Verwijderd in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"
geen ervaring ben het zelf ook nog aan het uitzoeken.kanaaldijk schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 01:04:
is er ook al ervaring met een grotere warmtepomp rechtestreeks op de zonneboiler van 1000l ik verbruik nog 2200 m³ gas met mijn HR ketel en heb 2000kwu over van mijn opgewekte stroom van mijn zonnepanelen
en vind deze optie ook interessant.
als je een extra niet gebruikt spiraal hebt in de boiler (ze zijn meestal wel wat krap bemeten bij de goedkopere boilers).
dan kun je ook kijken naar een Mitsubishi (een zubudan of power-inverter als buiten unit.)
de binnen unit heeft de optie om een 3 weg klep te schakelen.
en dan kan hij van het huis verwarmen overschakelen naar een boiler verwarmen.
het voordeel is dat dan sommige modellen dan het water kunnen verwarmen tot 65 graden in de boiler.
en zal de unit ook de temperatuur bij houden van de boiler en besluiten wanneer wel en wanneer niet bij te verwarmen.
dit gaat dan wel met een iets lagere cop. (of dat acceptabel is geen idee, maar ik denk van wel.)
2200m3 gas is wel een hoop.
helaas zegt het weinig over hoe zwaar je een warmte pomp wil hebben, het geeft wel een indicatie maar zegt niks, daar heb je andere cijfers voor nodig.
voordeel is wel dat je 4x zoveel kunt besparen als ik kan.
Verwijderd
en je douched ook 40c, dan kan de cv rustig door de boiler stromen.
zo verwarmen hans en ik de boiler ook.
een elga krijgt lachend de 200 liter van hans op temperatuur, ik douche via een dwtw, dus de elga is hier vaak al heel snel klaar met de boiler.(380 liter)
toch laat ik het rustig stromen, ook al is de boiler gelijk aan de cv temperatuur, ik heb de 3weg opengeschakeld gezet en de stekker eraf tot de zon de boiler warmer maakt dan de warmtepomp,
dan mag de zon zijn ding weer doen, en gaat de stekker ook uit de warmtepomp.
dus als je 1000 liter hebt staan, en meerdere spiralen, heb je veel opties.
leuk verschil :
hans heeft de warmtepomp naast de boiler, en gebruikt de boiler als een verwarmingszone.
ik heb de boiler als laatste in het circuit, dus alle cv retour restwarmte gaat de boiler in, voor een maximale deltaT op de retour van de warmtepomp.
alles werkt eigenlijk wel goed.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2014 15:36 ]
Verwijderd
door er verder vanaf te blijven (ikke) volgt hij het weer, vannacht is de warmtepomp voor het eerst al om 03:00u gestart om de gevraagde temperatuur (20c) om 07:00u te bereiken.
als je de warmtepomp uitzet (ac eraf) dan ben je de hele learning curve kwijt van de thermostaat.
ik red het nog steeds zonder gas voor cv
nee ik kan aan een gebruikte warmte pomp, n' KS120-DC 13,4 KW compleet met warmte wisselaar (gas/water) komen voor weinig. Ik wil m dan direct op mijn zonneboiler van 1000l aansluiten.hansdegit schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 07:28:
Je bedoelt dat de "grotere warmtepomp" je glycol verwarmt? Ik heb er wel over nagedacht en volgens mij is het met een relatief simpele warmtepomp te realiseren.
zie :
Verwijderd in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"
Ik heb een huis van 4 jaar oud (wel groot) en alleen vloerverwarming.BarryH schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:54:
@kanaaldijk: check eerst het temperatuurregime van je verwarmingssysteem in de praktijk. bij lage temperaturen is een WP kansrijk
Ik heb mijn zonneboiler pas sinds eind september draaien dus nog weinig zon gehad.Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:19:
als je douchetemperatuur past in het verwarmingsregime, ik noem maar bijvoorbeeld 38 ~40c,
en je douched ook 40c, dan kan de cv rustig door de boiler stromen.
zo verwarmen hans en ik de boiler ook.
een elga krijgt lachend de 200 liter van hans op temperatuur, ik douche via een dwtw, dus de elga is hier vaak al heel snel klaar met de boiler.(380 liter)
toch laat ik het rustig stromen, ook al is de boiler gelijk aan de cv temperatuur, ik heb de 3weg opengeschakeld gezet en de stekker eraf tot de zon de boiler warmer maakt dan de warmtepomp,
dan mag de zon zijn ding weer doen, en gaat de stekker ook uit de warmtepomp.
dus als je 1000 liter hebt staan, en meerdere spiralen, heb je veel opties.
leuk verschil :
hans heeft de warmtepomp naast de boiler, en gebruikt de boiler als een verwarmingszone.
ik heb de boiler als laatste in het circuit, dus alle cv retour restwarmte gaat de boiler in, voor een maximale deltaT op de retour van de warmtepomp.
alles werkt eigenlijk wel goed.
In de boiler zitten 3 spiralen, 1 spiraal voor de boiler (water word voorverwarmt voordat het de boiler in gaat van mijn remeha aquanta HR CV ) de tweede spiraal voor de CV geregeld met een driewegklep en de derde spiraal voor de 5 zonnecollectoren totaal 12 m², ik heb 11.960 kWh zonnepanelen op het dak liggen. Ik had een verbruik van 10.000 kW per jaar.
ik weet niet zeker of ik de juiste handleiding heb (de handleiding waarschuwt voor verschillende versies met vrij gelijke nummering).kanaaldijk schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:44:
[...]
nee ik kan aan een gebruikte warmte pomp, n' KS120-DC 13,4 KW compleet met warmte wisselaar (gas/water) komen voor weinig. Ik wil m dan direct op mijn zonneboiler van 1000l aansluiten.
maar daar staat precies in omschreven hoe en waarmee je dat moet doen. (pagina 9)
http://lenergy.hu/dokuk/termekek/63/pa3ciw2v.pdf
net zo als ik schreef over de Mitsubishi, dit model gaat dan tot de 60 graden.
dus de binnen unit kan de temperatuur van de boiler in de gaten houden en daar een 3 weg klep op aansturen om te beslissen of er warmte naar de boiler moet of niet.
(maar er zitten wel altijd voorwaarden aan die je zelf zult moeten door nemen of laten doen)
edit:
het is wel een pittige om te installeren, mijn groepen kast kan dit niet aan, maar dat hoeft niks te zeggen over jouw situatie.
vooral de elektrische extra verwarming doet het niet meer lukken, en kan niet vinden of hij ook zonder kan draaien.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 23-01-2014 19:04 ]
gauw terug naar het thermostaatprogramma (dat om 11 uur even10 minuten een lagere temperatuur vraagt, zodat de elga het weer van de cv overneemt
Wellicht volgende week proberen met alles op 1 thermostaat, icm met nachtverlaging. Bij stevige vorst zet ik dan de elgaWP functie uit op de binnenunit.. eens even over nadenken
[ Voor 50% gewijzigd door BarryH op 23-01-2014 21:53 ]
Verwijderd
bijv elga 20,5, ketel 20c toch ?
hier werkt dat wel oke, beide klokken doen hetzelfde tijdsprogramma, alleen de ketel alles 0,5c lager
klein voordeel wat optreed is dat de cv doorloopt terwijl je staat te douchen
Ja, daar heb je gelijk in, ik zal de klokthermostaat eens anders programmeren, met meer momenten per dag om de temperatuur te laten terugvallen, zodat de elga het weer kan overnemen.Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:14:
als de elga het niet red zakt de kamer vanzelf naar de andere thermostaat
bijv elga 20,5, ketel 20c toch ?
hier werkt dat wel oke, beide klokken doen hetzelfde tijdsprogramma, alleen de ketel alles 0,5c lager
klein voordeel wat optreed is dat de cv doorloopt terwijl je staat te douchen
Alle materialen voor de L/W warmtepomp zijn op locatie, als laatste de warmtewisselaar voor in de buffertank.
Hij heeft even weinig tijd, dus post ik maar even. De wisselaar in de buffer komt voor weinig via marktplaats.
RVS 0,8 mm dik.

Dit is de buffer, ook voor weinig gescoord, het gat is 40,7 cm de spiraal 40,5 mm, ken net dus.
De inhoud van het buffer vat is 1000 L, er zit een schotje chloor in ter voorkoming van de beroemde bacterie

Onderstaand de "gratis" boiler, 250 L ook voorzien van RVS laadspiraal. Komt in serie met de buffer in het glycol circuit, beide voorzien van bypass, zodat of de een of de ander ingezet kan worden, winter in serie setpoint 40 C, regelsensor in de buffer. Zomer alleen het voorraadvat, op ca. 55C, regelsensor in het vat. Tapwater bereiding dus. De ketel is in de winter de naverwarmer, ook hier zit een buffervat in van 50 liter,
ww buffer op 60 C.

Dit is de warmte wisselaar buffervat naar ltv vloerverwarming.

Dit is de buitenunit, voorzien van pomp en freon/glycol wisselaar, geen STEK dus, alleen 2 pijpjes aansluiten.
Het vermogen is 3,8 kW.
Dit is em dus http://www.kusterstho.nl/..._Warmtepomp_GRS_C3_8.html

Dit is de zijkant, water(glycol)zijdig dus.

Onderstaand de huidige laadbron voor de buffer, de openhaard coil, op top vuur komt hier 15kW

En hier, goed zichtbaar de laadcoil, (let op de tang, dit is een "aangepaste" schaar)

Namens Robairo dus de warme groeten, gooi er maar een stukje hout bij
[ Voor 85% gewijzigd door Gasschuif op 24-01-2014 00:39 . Reden: div foto's bijplakken ]
Ik had gedacht dat ik eerst een vloerverwarming zou moeten hebben voordat een warmtepomp zin zou hebben, maar zoals het er nu uitziet zou ik dus al een groot deel van mijn verwarmingsbehoefte kunnen overnemen met een Elga (of variant).
Mijn gasverbruik afgelopen jaar was overigens +/- 700m3 (maar dat was tot oktober nog met 2 werkenden en 4 dagen in de week overdag niet verwarmen, sinds oktober altijd overdag verwarmen ivm zwangerschapsverlof). Ik vermoed een verbruik van +/- 900m3 op basis van altijd overdag verwarmen.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
@WouterB, hoeveel overschot wil je wegfikken?
Ik zie dat deze Gree WP een maximale COP van 3.8 heeft.
Vandaar ook de 3.8 in de naam vermoed ik.
Ik kan zo snel geen specs vinden van dit apparaat.
Is het opgenomen vermogen 1kW?
Zo ja, dan ik het vermogen dus vergelijkbaar met die van de Elga.
Ik ben wel nieuwschierig wat de specs zijn?
Heb je deze bij de hand of buurman?
Sorry, heb het al gevonden
[ Voor 5% gewijzigd door Mike70 op 24-01-2014 13:50 ]
www.mijnzon.info
@Hans,hansdegit schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:17:
Mooi plaatjes, Gasschuif. Wordt er nu glycol door die openhaard coil gejaagd, of ordinair water?
@WouterB, hoeveel overschot wil je wegfikken?
In de buffer zit water met een schotje chloor, en is een drukloos open vat. Dit wordt opgewarmt of door de openhaard, die blaast met een speciale pomp schakeling van twee pompen het water door de OH coil, de buffer staat in de kelder, de OH een verdieping hoger vandaar.
Met een 2e pompje wordt (vanuit de buffer) met de warmte wisselaar de LTV gevoed.
of door de glycol coil die nog in het vat gaat komen, de Gree buitenunit komt op bg nivo, het huis staat aan de dijk. Glycol leiding wordt 22mm CV pijp.
De buffer 1000L met daarin de coil en voorraadvat (ook met coil) staan glycolzijdig in serie, voor de winter.
In de zomer gaat de buffer in bypass. Met zeg 20 of 25 graden buiten kun je dan het 250 liter vat opwarmen naar zeg 55 C. de COP blijft dan hoog. Gas wordt nihil in de zomer, 4,5 kWp op het dak staat vol te knallen, dus ww via de Gree van de zon.
In de winter gaat de Gree het 1000 L buffer op zeg 35 C houden, het 250 liter vat hobbelt dan mee, en zal ook 35 C worden, naverwarming door de gasketel met 50 liter vat er in op 60 C
PV komt nog wat erbij, tbv de Gree, doel gasrekening richting nul, E rond de nul
Is het zo te begrijpen?
[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 24-01-2014 14:18 ]
Dat wil ik nou ook.Gasschuif schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:55:
[...]
PV komt nog wat erbij, tbv de Gree, doel gasrekening richting nul, E rond de nul
[ Voor 6% gewijzigd door Mike70 op 24-01-2014 14:04 ]
www.mijnzon.info
ziezo warmtepomp gekocht KS120-DC ga m dit weekeinde op de zonneboiler aansluitenmigjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:33:
[...]
ik weet niet zeker of ik de juiste handleiding heb (de handleiding waarschuwt voor verschillende versies met vrij gelijke nummering).
maar daar staat precies in omschreven hoe en waarmee je dat moet doen. (pagina 9)
http://lenergy.hu/dokuk/termekek/63/pa3ciw2v.pdf
net zo als ik schreef over de Mitsubishi, dit model gaat dan tot de 60 graden.
dus de binnen unit kan de temperatuur van de boiler in de gaten houden en daar een 3 weg klep op aansturen om te beslissen of er warmte naar de boiler moet of niet.
(maar er zitten wel altijd voorwaarden aan die je zelf zult moeten door nemen of laten doen)
edit:
het is wel een pittige om te installeren, mijn groepen kast kan dit niet aan, maar dat hoeft niks te zeggen over jouw situatie.
vooral de elektrische extra verwarming doet het niet meer lukken, en kan niet vinden of hij ook zonder kan draaien.
Ik blijf nog een jaartje kijken hoe het jullie allemaal bevalt denk ik (vooral Barry is interessant, aangezien hij redelijk bij mij in de buurt woont en dus ongeveer hetzelfde klimaat heeft).
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
zo zeker spijkers met koppen.kanaaldijk schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:45:
[...]
ziezo warmtepomp gekocht KS-120-DC ga m dit weekeinde op de zonneboiler aansluiten
cool.
ik verwacht wel een verslagje en wat meer info van je
(niet alles was erg duidelijk in de handleiding en ben wel nieuwsgierig)
Ok zal ik proberen.migjes schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:35:
[...]
zo zeker spijkers met koppen.
cool.
ik verwacht wel een verslagje en wat meer info van je
(niet alles was erg duidelijk in de handleiding en ben wel nieuwsgierig)
Ik heb de binnen buiten unit al opgehangen en ben begonnen met aansluiten.
Ik zal later wat foto's maken en aan geven hoe ik het heb aangesloten.
Ik moet ook nog even iemand vinden om het met gas te vullen.
Dit is de handleiding.
http://www.ekowarrior.co....13/09/MANUAL-EKO-2014.pdf[/img]
[ Voor 18% gewijzigd door kanaaldijk op 26-01-2014 15:59 ]
Verwijderd
mijn gashoofd moet na 6 maanden nog steeds wennen, maar ohohoh wat is dat efficient......
de gasmeter voor cv staat nog steeds op 0 en februari start bijna....
waarom wist ik niet eerder van deze techniek..?
februari zal me kont en cop roesten, ik draai nog saldo weg van 2013, maar de pv opbrengst stijgt stiekum alweer.
de verschillen zijn te groot om te negeren :
nielstn 1-25 januari 2014 97m3 ofwel gas=cop1=776kWh (342 graaddagen gennip)
mkleinman 1-25 januari 2014 136m3 ofwel gas=cop1=1088kWh (347 graaddagen lelystad)
eric-pvt elga 1-25 januari 2014 251 kWh in de elga (370 graaddagen alkmaar)
graadagen varieren niet heel erg, en verbruik over de afgelopen 4 jaar ook niet
ik noem dat fors
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2014 20:39 ]
1-27 januari 2014 9.50 m3 gas, 399 graaddagen.
Verbruik WP 1-27 januari 2014 252 kWh.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Verwijderd
edit /oh nee, ik zie l/l ipv l/w
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2014 21:52 ]
1-27 januari 2013 -> 511 graaddagen-> 85m3 gas
1-27 januari 2014 -> 373 graaddagen -> 2m3 gas en 99 kWh in de Coolcube.
1-27 januari 2013 -> 504 graaddagen-> 64 m3 gas.
1-27 januari 2014 -> 363 graaddagen-> 53 m3 gas.
We hebben tegenwoording 3 climarad's in huis.
De ramen kunnen dicht en dat merk je door het hele huis.
Veel aangenamer warm en toch een gezonde binnenlucht.
Nog even sparen en dan overstappen op 100% electrisch.
En dan

[ Voor 40% gewijzigd door Mike70 op 28-01-2014 08:15 ]
www.mijnzon.info
De coolcube heb ik ook zwaar in overweging genomen.zwollie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:56:
Hier,
1-27 januari 2013 -> 511 graaddagen-> 85m3 gas
1-27 januari 2014 -> 373 graaddagen -> 2m3 gas en 99 kWh in de Coolcube.
Ben nu alleen voor de inventum combi 50 gegaan.
Wel erg benieuwd naar je Coolcube ervaringen!
Ik heb iig geen 2m3 verbruikt
1-27 januari 2013 -> 542 graaddagen -> 124m3
1-27 januari 2013 -> 390 graad dagen -> 29m3 inventie combi50
120kw meer gebruikt dan in 2013
[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 28-01-2014 18:02 ]
Ik heb de controller zojuist verteld dat -ie bij lager dan 1.5 graden boven nul de ketel mag gebruiken voor ruimteverwarming.
En ach, hoeveel van dit soort dagen hebben we nu in NL? Mij hoor je niet klagen.
Verwijderd
mogelijk is het dooipunt met dauwpunt net een rotwaarde (0c) bij droge lucht en wind gaat het ineens weer veel beter.
(buiten 1-2 graden)
Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht en voor wat voor bedrag? THankskanaaldijk schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:45:
[...]
ziezo warmtepomp gekocht KS120-DC ga m dit weekeinde op de zonneboiler aansluiten
Ik heb de grens voor mijn warmtepomp nu liggen op 3 graden. Ik zal eens testen of een graadje lager bij mij ook werkt. Wat ik nog zou kunnen doen is de CV ketel parallel aan de warmtepomp laten draaien in het gebied tussen 0 en 2 en dan onder de nul enkel de CV ketel.hansdegit schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 13:22:
Vandaag de eerste écht serieuze test voor de Elga. Buiten 0.2 graden boven nul, die arme warmtepomp krijgt het water niet veel heter dan 32 graden. Helaas, da's voor deze toko onvoldoende.
Ik heb de controller zojuist verteld dat -ie bij lager dan 1.5 graden boven nul de ketel mag gebruiken voor ruimteverwarming.
En ach, hoeveel van dit soort dagen hebben we nu in NL? Mij hoor je niet klagen.
Ik zit nu voor de maand januari op 34 kuub gas voor alles, daar zitten 6 dagen CV bedrijf in (1e 3 dagen van januari omdat de warmtepomp nog niet automatisch werkte en 3 dagen met nachttemperaturen onder de 3 graden) Deze 6 dagen zijn samen 20 kuub aan CV-gas waard. De rest van het gas gebruiken we voor warm-water (ca 0,4 kuub per dag), met 5 personen is 200liter water in de warmtepompboiler net niet genoeg.
In januari hebben we 207kWh elektrische energie gebruikt voor de CV-warmtepomp en ongeveer 80 kuub gas vermeden.
Ook al ben ik straks door mijn overschot heen, dan maakt het nog niet uit of ik met gas of elektrisch verwarm, 80 kuub kost hetzelfde als 207 kWh.
Volgend jaar is er een ingecalculeerd overschot :-) De uitbreiding ligt nu pas sinds 23 december...
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Met 42 graden gemiddelde aanvoer kreeg ik ons huis vanmiddag van 18,5 naar 20,5.
Vanochtend bleef de aanvoer steken bij iets meer dan 32.
Nu ik dit zo neerzet... Je weet wat de Elga doet (dat meet je namelijk). Je weet aan de hand van een stooklijn ook wat je nodig hebt (ervaringsregel en anders de handleiding van de Elga). Dan kan je natuurlijk je ketelbeurten dusdanig plannen dat de gemiddelde aanvoertemp overeenkomt met je stooklijn.
Dan is de truc om een gemiddelde aanvoer bij te houden in de controller en 'em te vertellen hoe heet de ketel stookt. Óf je vertelt de ketel hoe heet hij moet stoken natuurlijk....
Als gemiddelde aanvoer onder gewenste aanvoer duikt, ketel aan totdat gemiddelde aanvoer weer x graden boven de gewenste aanvoer stijgt.
Hoe klinkt dat?
volgens mij is de gewenste aanvoertemperatuur een functie van : a - b*buitentemperatuur + c*(gewenste binnentemperatuur-huidige binnentemperatuur)hansdegit schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:34:
Ik zit me de hele middag al af te vragen wat nou het criterium moet zijn: buitentemperatuur of aanvoertemperatuur of een combi daarvan.
Met 42 graden gemiddelde aanvoer kreeg ik ons huis vanmiddag van 18,5 naar 20,5.
Vanochtend bleef de aanvoer steken bij iets meer dan 32.
Nu ik dit zo neerzet... Je weet wat de Elga doet (dat meet je namelijk). Je weet aan de hand van een stooklijn ook wat je nodig hebt (ervaringsregel en anders de handleiding van de Elga). Dan kan je natuurlijk je ketelbeurten dusdanig plannen dat de gemiddelde aanvoertemp overeenkomt met je stooklijn.
Dan is de truc om een gemiddelde aanvoer bij te houden in de controller en 'em te vertellen hoe heet de ketel stookt. Óf je vertelt de ketel hoe heet hij moet stoken natuurlijk....
Als gemiddelde aanvoer onder gewenste aanvoer duikt, ketel aan totdat gemiddelde aanvoer weer x graden boven de gewenste aanvoer stijgt.
Hoe kllinkt dat?
ALS aanvoertemp elga < gewenste aanvoertemperatuur DAN ketel aan,sturend op gewenste aanvoertemperatuur
ik merk dat vooral voor temperatuurstijging flink vermogen nodig is.
Ik heb hem gekocht van een aannemertje die hem gebruikt heeft voor een woon unit voor €700neographikal schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:05:
[...]
Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht en voor wat voor bedrag? THanks
Stel dat ik een warmtepomp ophang in een groot woonhuis van 2 oudere mensen, met vloerverwarming. Hele dag thuis, 20-21 graden. Durft iemand wat te roepen over het verbruik + besparing in gas van de Elga? Bij standaard instellingen.
Heb er vanmiddag 1 verkocht, in combi met extra zonnepanelen, in bovenstaande situatie.. maar man, wat is het moeilijk daar een goed advies qua besparing in te geven. Enige houvast zou ik zeer waarderen.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
De crux is volgens mij: aanvoertemperatuur verwarmingsysteem.
Als dit voldoende laag is (of in het deel van het jaar dat dat kan), kan je besparen
Mijn verwachting is: 2700 kwh ipv ca. 800-1000 m3 gas. Maar ja, ik weet volgend jaar pas of dat ook uit is gekomen. NB: dit is bij een jaarverbruik van 1500m3 gas icm. zonneboiler incl. cv ondersteuning en ouderwetse radiatoren met overcapaciteit.
Ik heb er voor gekozen om de 4/7 graden temperatuur begrenzing eraf te laten halen, zodat ik de kans heb de elga ook bij koud weer te benutten.
bij jouw klant kan men alleen besparen op de dagen boven 4/7 graden....
Let op, ik voer water aan van 30 graden en laat het huis de hele dag op dezelfde temperatuur.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Met vijf personen op een twee honderd liter warmtepompboiler? Wij redden het hier amper met zijn tweeen op driehonderd liter 52 graden.......mightym schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:17:
[...]
Ik heb de grens voor mijn warmtepomp nu liggen op 3 graden. Ik zal eens testen of een graadje lager bij mij ook werkt. Wat ik nog zou kunnen doen is de CV ketel parallel aan de warmtepomp laten draaien in het gebied tussen 0 en 2 en dan onder de nul enkel de CV ketel.
Ik zit nu voor de maand januari op 34 kuub gas voor alles, daar zitten 6 dagen CV bedrijf in (1e 3 dagen van januari omdat de warmtepomp nog niet automatisch werkte en 3 dagen met nachttemperaturen onder de 3 graden) Deze 6 dagen zijn samen 20 kuub aan CV-gas waard. De rest van het gas gebruiken we voor warm-water (ca 0,4 kuub per dag), met 5 personen is 200liter water in de warmtepompboiler net niet genoeg.
In januari hebben we 207kWh elektrische energie gebruikt voor de CV-warmtepomp en ongeveer 80 kuub gas vermeden.
Ook al ben ik straks door mijn overschot heen, dan maakt het nog niet uit of ik met gas of elektrisch verwarm, 80 kuub kost hetzelfde als 207 kWh.
Volgend jaar is er een ingecalculeerd overschot :-) De uitbreiding ligt nu pas sinds 23 december...
Cool cube gaat leuk en heb het tot nu toe nog helemaal kunnen redden. Je merkt wel dat met koude temperaturen de verdamper invriest en dus ontdooit moet worden wat weer extra energie kost. Ben nog zoekende naar een goede oplossing hiervoor. Tot nu toe ben ik nog niet hoger gekomen als een aanvoertemperatuur van 26 graden en dat is blijkbaar voldoende om het warm te krijgen. Jij bent ook een heel eind gekomen met de ventilatiewarmtepomp?SpikeHome schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 17:58:
[...]
De coolcube heb ik ook zwaar in overweging genomen.
Ben nu alleen voor de inventum combi 50 gegaan.
Wel erg benieuwd naar je Coolcube ervaringen!
Ik heb iig geen 2m3 verbruikt
1-27 januari 2013 -> 542 graaddagen -> 124m3
1-27 januari 2013 -> 390 graad dagen -> 29m3 inventie combi50
120kw meer gebruikt dan in 2013
Damn goede deal dan, nice mankanaaldijk schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:48:
[...]
Ik heb hem gekocht van een aannemertje die hem gebruikt heeft voor een woon unit voor €700
Verwijderd
hij houd goed de 20+ en de aanvoer is ook goed voor ltv.
[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 29-01-2014 22:56 ]
De ventilatie wp werkt goed.zwollie schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 21:07:
[...]
Cool cube gaat leuk en heb het tot nu toe nog helemaal kunnen redden. Je merkt wel dat met koude temperaturen de verdamper invriest en dus ontdooit moet worden wat weer extra energie kost. Ben nog zoekende naar een goede oplossing hiervoor. Tot nu toe ben ik nog niet hoger gekomen als een aanvoertemperatuur van 26 graden en dat is blijkbaar voldoende om het warm te krijgen. Jij bent ook een heel eind gekomen met de ventilatiewarmtepomp?
coolcube werkt bijna hetzelfde behalve dat deze buitenlucht ook gebruikt.
Maar in deze topic hebben wij het over de betreffende wp KLIK
Verwijderd
groot verschil ?hansdegit schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:54:
zojuist ook hier de nachtverlaging gecanceld. Ben alleen benieuwd hoe het morgen gaat wanneer de boiler flink kouder is door de douches. De CV kring gaat immers onvoorwaardelijk door de boiler.
mijn retour gaat nu altijd door de boiler, dus de boiler krijgt wat er over is,
en verhoogt de deltaT ofwel, het sensor van de elga krijgt nooit een warme retour te zien.
als ik het wel heb voed jij de boiler met de aanvoer(zone), dat kost je dan waarschijnlijk nu je gehele warmteopbrengst en koelt het huis af. ****
het principe is wel duidelijk nu, een 2e elga voor warmwater in de winter spookt alweer door het hoofd.
nu na de 2e dag niet nachtverlagen ging het hier ook met de boiler prima omdat het huis warm bleef,
dat koste 4,6kWh extra.
**** in mijn oude setup uit het jaar `fossiele tocht kruik` werd het huis ook snel kouder als we alletwee douchten voor ons werk. de warmtepomp maakt verwend, cv+douche zolang het boven 0c is.
/edit : op dit moment komt er alweer 2770Wac uit de pv, de wp pakt slechts 1/3 ervan direkt verbruik.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 13:11 ]
Boiler krijgt hier ook meestal wat er nog over is, dus de Elga krijgt een retourtemp die gelijk is aan de temp van de boiler. Na een douche is die wel gedaald tot een graad of 20-25. Het duurt te lang om een afgekoelde boiler passief met retourwater te verwarmen en in de tussentijd mag de Elga dat verder afgekoelde retourwater proberen op te warmen naar de gewenste aanvoertemperatuur.
Pas wanneer er geen enkele zone warmte vraagt kan ik de boiler met de aanvoerleiding warm krijgen.
Er valt nog veel te ontdekken en bij te sturen. Straks met een warme zonneboiler bijvoorbeeld....
ik zou niet te veel vast houden aan het bedrag van de elektra.
als je nu gewoon net zo als iedere andere Nederlander gewoon je netbeheerders kosten en vastrecht betaalt.
dan heb je eigenlijk met de heffings-korting de eerste 1000kWh voor 8ct.
en als je de heffings-korting gebruikt van het gas kun je zelfs tot de 1717kWh gaan voor 8ct.
maar is mijn mening en is erg persoonlijk, ik ben niet te verwend dat ik de heffings-korting gebruik voor vastrecht te betalen.
ik vind dat ik gewoon net als iedereen mijn vast recht moet betalen. (ondanks de vreemde regels in NL)
(als je een andere mening hebt vind ik dat ook goed.)
Verwijderd
je pv poepte ook 2800Wac uit, als voorbode wat komen gaat, in 1 uur 2,8kWh
je 850kWh/kWp op je ultieme guus-tigo-pv set laat zien dat je zeker 0,85 X 5500 moet opmaken,
ofwel zoals migjes zegt +nog eens 1000kWh
hoeveel uur is dat ?
dat saldeert, de gasmeter saldeert niet, en heeft altijd accijns.
out of the box, nachtverlaag op >19c.
vlammen en salderen, tot 2020 onbeperkt.
direkt verbruik pv naar elga mag je korting noemen,
gas heeft geen cop en geen korting.
de gasunie wil je centen, je dochter een fiets.
vlammen met dat ding, ook al is de cop 1.
ik ga voor de fiets, de rest mag dre volgen.
je gaat nu helemaal geen stroom kopen, want in juli komt je zonnestroomvakantiegeldsaldeerinzicht
ik kom tegen die tijd wel even met je proosten in skaguh van een kratje van vermeden gaskosten
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 20:31 ]
Ook hier inmiddels in de min, dus niet meer 0,09 ct maar 0,23 ct per kWhVerwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:06:
*knip*
vlammen en salderen, tot 2020 onbeperkt.
direkt verbruik pv naar elga mag je korting noemen,
gas heeft geen cop en geen korting.
de gasunie wil je centen, je dochter een fiets.
vlammen met dat ding, ook al is de cop 1.
ik ga voor de fiets, de rest mag dre volgen.
je gaat nu helemaal geen stroom kopen, want in juli komt je zonnestroomvakantiegeldsaldeerinzicht
ik kom tegen die tijd wel even met je proosten in skaguh van een kratje van vermeden gaskosten
Maar daar lig ik echt niet wakker van, binnenkort gaat er PV op het houthok bijkomen.
Inderdaad, gas is niet saldeerbaar
PV voorlopig wel.
Met 2 L/L WP voorlopig bijna 0 m3 gas verbruikt, prognose mindergas is 260 m3 dit jaar. Ook is op 27 januari 70 m2 spouw opgevuld met isolatie, had ik natuurlijk jaren eerder moeten doen. In Haagse termen "voortschrijdend inzicht"
[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 31-01-2014 00:25 ]
Heb ik wat gemist?
Ene meneer Kamp sprak over 4 jaar en dat zei die in 2013.
Daarna kon hij zich een overgangsregeling voorstellen, maar daar kon hij ....... en wilde hij.........
- stooklijn in de Netduino gemaakt: gewenste aanvoer = -1 x buitentemp + 42 variabele
- per 20 minuten meten of stooklijn gehaald. Zo nee, ketel x minuten aan.
PV gaat als een tierelier vandaag en de zonneboiler is ook al weer vrolijk aan het aanwarmen. Zou ik dan in mijn 1e seizoen Elga meteen al onder de 450 m3 geraken? Dan kan er wel weer een kratje af...
hij kan nog veel creatiever hoor.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:06:
ofwel zoals migjes zegt +nog eens 1000kWh
stel je hebt 3000kWh nodig voor een jaar elga draaien.
je hebt 1000kWh overschot van pv 8ct.
je gebruikt 1000kWh met de heffings-korting 8ct.
en 1000kWh voor de volle prijs van 22ct.
dan zit je nog steeds met een gemiddelde prijs van 12,6ct per kWh.
dus niet piepen en doordraaien met dat ding.
anders verdien je hem nooit terug.
(is wel een beetje het nadeel, als je het doet moet je er ook vol voor gaan.
halve bak werkt niet in mijn ogen.)
(nu word hij gevaarlijker)
nu haal je een gemiddelde jaar cop van 1,5 (gokje, graag bij stellen als je een jaar hebt gedraaid.)
1m3 gas = 65ct = 10kWh
10/1,5 = 6,66 kWh per m3
3000/6,66 = 450m3 aan gas bespaard.
het mogen duidelijk zijn, dat cop's eigenlijk beken per jaar moeten worden, en niet per dag/week/maand.
disclamer:
geld lenen, kost geld.
creatieve berekeningen kunnen banken en cliënten failliet maken.
garanties uit het verleden zijn net zo waardeloos als garanties voor de toekomst.
etc....
Dit topic is gesloten.