Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.493 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

migjes schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:19:
[...]

*knip*
(nu word hij gevaarlijker)
nu haal je een gemiddelde jaar cop van 1,5 (gokje, graag bij stellen als je een jaar hebt gedraaid.)
1m3 gas = 65ct = 10kWh
10/1,5 = 6,66 kWh per m3
3000/6,66 = 450m3 aan gas bespaard.

het mogen duidelijk zijn, dat cop's eigenlijk beken per jaar moeten worden, en niet per dag/week/maand.

disclamer:
geld lenen, kost geld.
creatieve berekeningen kunnen banken en cliënten failliet maken.
garanties uit het verleden zijn net zo waardeloos als garanties voor de toekomst.
etc....
Migjes, de gemiddelde temperatuur in de winter is volgens het KNMI in de Bilt 3,4 C
Bron http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/winter_xtr.html

Als voorbeeld een Gree WP van 3,8 kW PDF folder:

http://www.kusterstho.nl/docs/204.pdf

De COP bij gemiddeld 3,4 C is ongeveer 3,6 ietsje hoger dus als jouw gokje 8) (als de fabrikant niet te veel overdrijft)
De rekensom wordt dan nog voordeliger. Wellicht scoort de ELGA nog ietsje beter qua COP 3,6 bij 3,4 C gemiddeld.

Hier nu 485 kWh in beide L/L WP afgefakkelt gedurende het stookseizoen

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 31-01-2014 19:38 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

affikken verhoogt je saldeer recht, je verhoogt het stroomverbruik.
stel je voor, doe je rustig aan, komt er een lang mooi voorjaar,
hoe krijg je dat saldo dan weer van de gasmeter ? euh ?
oh het word geen mooi voorjaar ? heffingskorting is je buffer, gas verbruik blijft onder 500m3.
het word en geen mooi jaar en je verbruik is 1500kWh meer dan gedacht, de elga/wp heeft een flinke cop, het is altijd goedkoper dan gas, zoals de variabele prijs nu is.
als je jaargemiddelde cop 2.8 is ben je al break even met de gasprijs anno 2014

je kan dus maar beter niet meer pv stroom over hebben, dat is 8 cent waard
je koopt dus helemaal niet 23 cent stroom, je vermijd 68 cent per m3 gas niet saldeerbaar.
ok, we waren even in de war (ik niet) nu weer ontopic.

de elga heeft het hier in januari vreselijk goed gedaan, de commentators in de topic start paginas mogen zich ernstig achter de oren krabben tot ze kaal worden.
de pv en zonneboiler gingen hier over de elga heen vandaag, 6 uur lang, heerlijk, humeur is er ook meteen naar

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
Dat is mooi, maar hoeveel was je gasverbruik in het verleden? Ik kan die 251kWh aan stroom tot 25 januari eigenlijk niet heel goed plaatsen. Ik dacht dat je gasverbruik de laatste jaren al erg laag was?

Hier is het gasverbruik per graaddag trouwens ruim 15% gezakt, en ik denk dat er nog wel een beetje bij zal komen. De grens van 600m3 komt al in zicht, en dan moet het dak nog wat beter geïsoleerd worden. Met een klein beetje duurzame opwek van warmte moet de 500m3 grens dan doorbroken kunnen worden lijkt me. Maar ik twijfel nog over lucht-water, ik denk dat een "gewone" airco al genoeg gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bij mij moet de elga er hard aantrekken. Gisteren veel gas verbruikt (ca 9-10m3) en de elga er een aantal uren uitgedrukt. Beetje rare dag. van 7 tot 15 uur de elga in pauzestand. gemiddelde temperatuur 0,1 graad

Vandaag een beetje gas (3m3) en de elga wel de hele dag gedraaid

Maar: nu wordt het weer beter weer.

Binnenkort hopelijk de offerte binnen voor 2 betere kozijnen op de 1e verdieping (nu nog dubbele schuiframen met enkel glas. Dan gaat het totale warmte verlies met 5-10% omlaag dus komen we weer beter uit.

[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 31-01-2014 20:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Bezuiniger schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:30:
Dat is mooi, maar hoeveel was je gasverbruik in het verleden? Ik kan die 251kWh aan stroom tot 25 januari eigenlijk niet heel goed plaatsen. Ik dacht dat je gasverbruik de laatste jaren al erg laag was?

Hier is het gasverbruik per graaddag trouwens ruim 15% gezakt, en ik denk dat er nog wel een beetje bij zal komen. De grens van 600m3 komt al in zicht, en dan moet het dak nog wat beter geïsoleerd worden. Met een klein beetje duurzame opwek van warmte moet de 500m3 grens dan doorbroken kunnen worden lijkt me. Maar ik twijfel nog over lucht-water, ik denk dat een "gewone" airco al genoeg gaat worden.
Dat is ook verder een persoonlijke keuze.
L/L hoor je waarschijnlijk meer binnen van L/W

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:30:
ja dat is zo, maar er kruipt hier nu van alles rond met een luier aan, dus 24x7 warm is gewenst en meer ruimteswarm ook de zolder, dus het verbruik stijgt, en dat mag, maar dan wel stroom want ik was ook neggie.

@barryh & hans
vreemd dat ik geen verslechterende elga heb gehad, wat is het verschil ?
ik heb alleen erg korte buitenleidingen, en deze ook zwaar geisoleerd.
verder hangt de binnenunit onder de woonkamer, dus als de warmte maar weinig is ervaar ik dat niet zo snel, omdat het mis gaat verderop in huis, en dat mag wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:37:
[...]
L/L hoor je waarschijnlijk meer binnen van L/W
Goed punt, maar vooral maak ik me zorgen over het comfort op andere punten. Op de zaak hebben we ook WP airco's voor een deel van de verwarming, en vaak vind ik dat niet lekker aanvoelen: de lucht is vind ik te droog.

@Eric:
Ja, dat maakt vergelijken natuurlijk wel erg lastig.

@Herwin:
Die heb ik in september al genoemd.
Trouwens: gelijk maar een bedrijfsaccount regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:41:
[...]

ja dat is zo, maar er kruipt hier nu van alles rond met een luier aan, dus 24x7 warm is gewenst en meer ruimteswarm ook de zolder, dus het verbruik stijgt, en dat mag, maar dan wel stroom want ik was ook neggie.

@barryh & hans
verder hangt de binnenunit onder de woonkamer, dus als de warmte maar weinig is ervaar ik dat niet zo snel, omdat het mis gaat verderop in huis, en dat mag wel.
@eric-pvt:
2 verschillen die ik zie:
1. temperatuur regime verwarming, volgens mij heb jij low h2o. ik heb ouderwetse radiatoren en zit bij 0 graden buiten op 30-35 graden temp.
2. jouw verbruik was ca. 500 m3, Hans 1000 m3 en ik 1500 m3

ik hoop morgen mn temperatuur logger om te bouwen van een 1/2AA 3,6v batterij naar 3*AA 3*1,2 zodat ik weer nauwkeurig de retourtemperatuur kan loggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:41:
[...]

@barryh & hans
Het is imho geen verslechtering; het pompje draait gewoon volgens de specs. BarryH heeft volgens mij een pittig groot huis (al een tweede Elga overwogen?). Ons stulpje is ook best pittig en kan in ieder geval qua isolatie en volume leidingwater niet tippen aan jouw stulp, ook al is het bouwjaar hetzelfde. De Elga haalt hier ook gewoon hoge temperaturen, zeker wanneer alleen de badkamer/werkkamer of de boiler verwarmd hoeven te worden.

Dus nee, ik vind niet dat de Elga slecht presteert. Misschien hadden we een grotere wp moeten kopen (met dito aanschafprijs...)

Ach, je leert er weer van. Maar nu hoef ik geen leergeld te betalen; de Elga hakt gewoon een heul groot deel van de gasrekening weg.

@BarryH: dank voor het inzicht.
De controller is nu wat simpeler, qua beslisregels. De Elga mag het bij warmtevraag altijd eerst proberen. Krijgt -ie de aanvoer na x minuten niet op de berekende stooklijn, dan geeft de ketel een zetje gedurende y minuten. Daarna opnieuw evalueren.
Ik denk dat dit wel gaat werken. Minder star en de buitentemp is niet meer zo bepalend. Immers, het scheelt nogal of je de benedenverdieping moet verwarmen of alleen de badkamer. Dat heeft behoorlijke invloed op de aanvoertemperatuur.
Nu kan het dus zo zijn dat de het 's nachts flink vriest én de badkamer warmte vraagt. Voorheen ging gewoon de ketel aan beneden z graden Celcius. Nu gaan we altijd eerst kijken of de Elga de gevraagde temperatuur haalt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
hansdegit schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 23:42:
[...]

Het is imho geen verslechtering; het pompje draait gewoon volgens de specs. BarryH heeft volgens mij een pittig groot huis (al een tweede Elga overwogen?).

De controller is nu wat simpeler, qua beslisregels. De Elga mag het bij warmtevraag altijd eerst proberen. Krijgt -ie de aanvoer na x minuten niet op de berekende stooklijn, dan geeft de ketel een zetje gedurende y minuten. Daarna opnieuw evalueren.
Ik denk dat dit wel gaat werken. Minder star en de buitentemp is niet meer zo bepalend. Immers, het scheelt nogal of je de benedenverdieping moet verwarmen of alleen de badkamer. Dat heeft behoorlijke invloed op de aanvoertemperatuur.
Nu kan het dus zo zijn dat de het 's nachts flink vriest én de badkamer warmte vraagt. Voorheen ging gewoon de ketel aan beneden z graden Celcius. Nu gaan we altijd eerst kijken of de Elga de gevraagde temperatuur haalt.
Nee, nog geen 2e elga overwogen, ga eerst nog 2 kozijnen vervangen en wellicht nog wat opbergruimtes onder pannendak isoleren (maar zoek nog een snel-installeer-voor-weinig-en-toch-dampdicht middel). Wellicht Bkeus PIR?

Stap 2 is dan extra PV (Echter alleen plekken met schaduw en ca. 50% rendement beschikbaar) of winddelen ofzo

Stap 3: bij vervangen parkervloer begane grond een dunne vloerverwarming eronder zodat we met een lagere stooktemperatuur kunnen werken

Stap 4: En dan eventueel de Elga opwaarderen (Had Eric het niet over een grotere carrier buitenunit?), of nog wat cop=1 elektra verwarming toevoegen (infrarood platen b.v. op de kinderkamers en de werkkamer, hebben we daar ook gelijk warmte wanneer nodig)

(jeetje, ik wordt er straks nog moe van :) )

Over de controller: benut je de buitentemperatuur info ook nog om de elga uit te schakelen onder de - x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee, niet meer. Althans, niet direct. Immers, de buitentemp bepaalt de gevraagde aanvoertemperatuur.
Aan de andere kant, beneden de -10 heeft het denk ik niet zo heel veel zin om de Elga aan te schakelen. Misschien dat ik daar nog een regeltje voor bedenk; nu is het zo dat de warmtepomp het altijd mag proberen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Gasschuif schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:13:
[...]

Migjes, de gemiddelde temperatuur in de winter is volgens het KNMI in de Bilt 3,4 C
Bron http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/winter_xtr.html

Als voorbeeld een Gree WP van 3,8 kW PDF folder:

http://www.kusterstho.nl/docs/204.pdf

De COP bij gemiddeld 3,4 C is ongeveer 3,6 ietsje hoger dus als jouw gokje 8) (als de fabrikant niet te veel overdrijft)
De rekensom wordt dan nog voordeliger. Wellicht scoort de ELGA nog ietsje beter qua COP 3,6 bij 3,4 C gemiddeld.

Hier nu 485 kWh in beide L/L WP afgefakkelt gedurende het stookseizoen
jep dat is zo.
maar, als ik naar mijn gas gebruik kijk.
dan gebruik ik ongeveer 80% als het kouder is als 3 graden.
en maar 10% als het warmer is als 3 graden.
(of te wel ik doe allen stoken als het koud is, de momenten dat de cop net lager is en dat brengt het jaar gemiddelde aardig om laag)

dus voor een jaar gemiddelde cop kom je een stuk lager uit.
dan is die 1,5 of 2 nog niet eens zoon gek getal. (maar geen problemen mee als iemand dat beter kan schatten)
tenminste ik zie een w/w hier in de buurt eigenlijk nooit over de 2,2 gemiddelde jaar cop komen.
(als het koud is buiten gaat hij ook nog elektries bij verwarmen, en dan daalt de cop best hard op jaar gemiddelden gezien.)
andere warmte pompen die ik ken, die hebben allemaal een extra verwarming er bij, zoals hout kachel en dan krijg je veel makkelijker een hogere cop, want als het echt koud is staat de kachel aan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@migjes: ook je aanvoertemperatuur/retourtemperatuur bij vorst is belangrijk.
cop wordt mn bepaald door temperatuurverschil buiten - aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

migjes schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 14:13:
[...]

jep dat is zo.
maar, als ik naar mijn gas gebruik kijk.
dan gebruik ik ongeveer 80% als het kouder is als 3 graden.
en maar 10% als het warmer is als 3 graden.
(of te wel ik doe allen stoken als het koud is, de momenten dat de cop net lager is en dat brengt het jaar gemiddelde aardig om laag)

dus voor een jaar gemiddelde cop kom je een stuk lager uit.
dan is die 1,5 of 2 nog niet eens zoon gek getal. (maar geen problemen mee als iemand dat beter kan schatten)
tenminste ik zie een w/w hier in de buurt eigenlijk nooit over de 2,2 gemiddelde jaar cop komen.
(als het koud is buiten gaat hij ook nog elektries bij verwarmen, en dan daalt de cop best hard op jaar gemiddelden gezien.)
andere warmte pompen die ik ken, die hebben allemaal een extra verwarming er bij, zoals hout kachel en dan krijg je veel makkelijker een hogere cop, want als het echt koud is staat de kachel aan.
Copy paste uit de folder van Kusters GRS-C3.8

Type Buitentemperatuur Voorlooptemp./water kW COP Waarde
-15 35°C 2,4 2,8
-10 35°C 2,7 3,0
0 35°C 3,3 3,4
+7 35°C 3,8 3,89

Bij -15 C toch nog 2,8 COP Je moet wel met 35 C de toko kunnen verwarmen, maak je heter water dan zakt de COP natuurlijk. Weet niet of dat bij jou kan.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Vandaag weer een mooie dag. CV niet aangeweest. Vanmiddag de haard gestookt, waardoor het einde vd middag voldoende ver opgewarmd was en de elga het zonder de CV kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeker, vandaag eens gekeken, ik heb pas 1106kWh in de warmtepomp zitten sinds augustus
ik zou dus anders iets van 135m3 hebben verbruikt in de cv, ik denk het niet.. ik denk dat ie erg goed werkt, maar dat zie je pas na een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Gasschuif schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 17:57:
[...]

Copy paste uit de folder van Kusters GRS-C3.8

Type Buitentemperatuur Voorlooptemp./water kW COP Waarde
-15 35°C 2,4 2,8
-10 35°C 2,7 3,0
0 35°C 3,3 3,4
+7 35°C 3,8 3,89

Bij -15 C toch nog 2,8 COP Je moet wel met 35 C de toko kunnen verwarmen, maak je heter water dan zakt de COP natuurlijk. Weet niet of dat bij jou kan.
(je hoeft me niet te overtuigen hoor, dat ben ik al 10 jaar geleden.
het werkelijk doen bezorgt me nu nog wat warmtepomp vrees, lol.)

de cop is ook niet het probleem, nog de 35graden. (red het met minder ook wel.)
alleen als de cop zakt, zakt ook de kW, en ja dan kom ik langzaam in de problemen.
met 1,5kW red ik het niet(test van vorig jaar). ik gok(gecalculeerd, met wat marge) dat ik 3kW nodig heb, met mijn manier van huis verwarmen.
(ik verwarm boven niet, en ook niet de gang en dat scheelt heel veel
als ik heel mijn huis verwarm, dan heb ik 4,5kW nodig.)

de elga valt voor mij een beetje af, omdat ik geen koppeling wil met de gas CV.
dus zit te kijken naar sytemen met een elektra booster voor de moeilijke momenten.
(waarschijnlijk eerst een jaar zonder booster draaien, maar voor de volle vervanging van het gas zal de booster nodig zijn.)
en als de elektra booster bijspringt, dan zakt je gemiddelde cop met flinke sprongen.
je springt dan van een 1kW apparaat naar een 3kW apparaat.
(dat zie ik aan cijfers van mensen hier in de buurt, allen dat zijn wel steeds erg grote huizen en is lastig vergelijken. die hebben de booster vaker nodig als ik waarschijnlijk.)
begrijp dat ik opzoek ben naar volledige stookgas vervanging en heb geen andere manieren van verwarmen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:40:
zeker, vandaag eens gekeken, ik heb pas 1106kWh in de warmtepomp zitten sinds augustus
ik zou dus anders iets van 135m3 hebben verbruikt in de cv, ik denk het niet.. ik denk dat ie erg goed werkt, maar dat zie je pas na een langere periode.
Kleine nuance ;). Je moet de COP nog meerekenen. 1106kWh * 4(cop) * 3.6 = 15926MJ / 31.65 = 503m3 gasverbruik.

Edit:

Ik heb hier in diezelfde periode ( 01-08-2013 t/m 31-01-2014 ) 531m3 gas verbruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 02-02-2014 13:17 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes, ik dacht ook in problemen, maar ze blijken niet te bestaan.
mijn elga zit niet op de gas cv
ik dacht ook dat ik met 2,2 tot 3,5kW uitkom,
maar uit de elga blijkt dat dat nog veel minder is als deze maar eindeloos draait.

hoe hilarisch, de ferraris draait nu alweer terug, en de elga pakt zijn vermogen uit de omvormer,
je hoort de warmtepomp modulatie iets in de tl omvormer mee reutelen.(zachtjes)
ik hoop dat de elga nog 900kWh gaat verbruiken, ik zou dan precies op 0 saldering uitkomen

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Lekkerrrr. Subsidie teruggevangen.

Nu nog even voorbereiden op een gevecht met Greenchoice en dan zit het met die tvt wel snor. Qua gasverbruik is een vergelijking met 2012/13 misschien wel aardig:
1-nov-2012 t/m 31-jan-2013 : 480 m3, 1313 graaddagen => 0,366 m3/graaddag
1-nov-2013 t/m 31-jan-2014 : 87 m3, 1130 graaddagen => 0,077 m3 / graaddag

Dus, ondanks dat er in dezelfde periode minder graaddagen zijn uitgereikt, hebben we al wel bijna 400m3 kunnen schrappen. Dat overtreft mijn stoutste verwachtingen!

Zonneboilertje begint ook weer goed mee te doen, het gaat allemaal wel goedkomen hier.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 02-02-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus alweer 5 meier + 400m3 welkomstbonus !
vanaf nu direkt verbruik = ook bonus
die 500m3 grens blijft ver weg, alweer bonus.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Gelukkig was de subsidie iets meer dan Eur 500,- :)

Ik ben alleen een beetje huiverig voor de discussie met GC. Ik heb mijn zorgen ook in de kroeg geuit; ik ben niet gerust op een structurele vermindering van het te betalen capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi greenchoice wil eerst eens 2 jaar <500 zien , dat wil "lieg`alsgeen`ander" ook
ik heb de striijd inmiddels gewonnen met beide.
als ik overstap krijg ik meteen het passende tarief.
verder is voor hun sector afspraken (graai graai) geen enkele wettelijke basis,
dus hopelijk heb je er wat aan, tarief is tarief, en dat word juist toegepast.
ik heb het hele echelon doorlopen bij greenchoice, de volgende keer begin ik gewoon weer bovenin,
want dat echelon is niks waard.
doe anders gewoon zoals ik, stop je betaling, alleen vastrecht nog, dat recht heb je.
zet het geld opzij, en laat de natuur zijn werk doen.
aan het eind van de jaarperiode kijk je wie wint, de zon, of jij bijbetalen.
ik betaal 20 euro per maand, en zet 50 opzij

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 19:45:
mooi greenchoice wil eerst eens 2 jaar <500 zien , dat wil "lieg`alsgeen`ander" ook
ik heb de striijd inmiddels gewonnen met beide.
als ik overstap krijg ik meteen het passende tarief.
verder is voor hun sector afspraken (graai graai) geen enkele wettelijke basis,
dus hopelijk heb je er wat aan, tarief is tarief, en dat word juist toegepast.
ik heb het hele echelon doorlopen bij greenchoice, de volgende keer begin ik gewoon weer bovenin,
want dat echelon is niks waard.
doe anders gewoon zoals ik, stop je betaling, alleen vastrecht nog, dat recht heb je.
zet het geld opzij, en laat de natuur zijn werk doen.
aan het eind van de jaarperiode kijk je wie wint, de zon, of jij bijbetalen.
ik betaal 20 euro per maand, en zet 50 opzij
Hoe heb je die strijd gewonnen? En overstappen, jij?

Incasseren mogen ze al niet meer bij ons. Die tip van alleen vastrecht ga ik ter harte nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan overstappen op dezelfde, om bijvoorbeeld een nieuwe klant aanbieding te krijgen (niet voor bestaande nette betalende klanten) of overstappen en erop terug komen, en een nieuw klantnummer vragen.
wees ook gewoon een energieboer, zo doen we dat met elkaar in neederland.
als ik niet de <500m3 krijg gaat echt de pleuris uitbreken, zoals je zei heel principieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hansdegit schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:41:
Gelukkig was de subsidie iets meer dan Eur 500,- :)

Ik ben alleen een beetje huiverig voor de discussie met GC. Ik heb mijn zorgen ook in de kroeg geuit; ik ben niet gerust op een structurele vermindering van het te betalen capaciteitstarief.
Ook hier gemengde gevoelens, Eneco als leverancier van E en Gas. Nu dik onder de 500 m3, en de elf stedentocht lijkt er dit jaar niet in te zitten. 8)
Begin april gaan de meterstanden de deur uit, we gaan het zien. Ga er zeker over posten!
Zoals Erick zegt, je hebt er recht op, en dat recht wil je binnenhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 02-02-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
De <500 discussie kun je prima aanpakken door de voorwaarden van de netbeheerder en leverancier door te lezen. Dat is namelijk waar jij maar ook zij aan gehouden zijn. Doorlezen en opslaan van de voorwaarden en het bijbehorende tarievenblad zijn je eerste stap.
Ik ben trouwens benieuwd hoe Eneco hiermee omgaat, met een negatief elektraverbruik hadden ze weinig moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Bezuiniger schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:32:
De <500 discussie kun je prima aanpakken door de voorwaarden van de netbeheerder en leverancier door te lezen. Dat is namelijk waar jij maar ook zij aan gehouden zijn. Doorlezen en opslaan van de voorwaarden en het bijbehorende tarievenblad zijn je eerste stap.
Ik ben trouwens benieuwd hoe Eneco hiermee omgaat, met een negatief elektraverbruik hadden ze weinig moeite.
@ Bezuiniger,

Met Eneco zeer goede ervaringen met negatief verbruik. Koste wel heel veel moeite destijds, mijn ferrarie getallen paste niet in de software "so to say."

Inmiddels een domme digitale meter, (gratis) gaat probleemloos via internet, 4 tellerstanden invullen klaar.
Ze betalen ca 9 ct voor negatief verbruik.

We gaan het zien in april. :) "Hope for the best, but prepare for the worst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo te zien zijn de temperaturen in de boiler vandaag dusdanig dat we kunnen ervaren of de Elga wil aanspringen bij langere warmtevraag. Immers: de retourtemp zal oplopen tot boven de 43 graden.

Boiler zit nu op 48 graden en het is nog geen half zes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met het idee elga zo ver mogelijk van de boiler af, gaat het hier nu goed, (extern sensor hangt los)
de elga moduleert zwaar terug, maar blijft doordraaien.
de zon-cv support is actief vanaf rond 12 uur.
(pv opbrengst is 2x zo groot als het dagverbruik van de elga)

/me blij

/edit
bizar goed : warm huis en -4kWh verbruik, geen gas.
de wp heeft enorm veel direkt pv verbruik genomen (voor de meter)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Gasschuif schreef op maandag 03 februari 2014 @ 01:19:
[...]
@ Bezuiniger,

Met Eneco zeer goede ervaringen met negatief verbruik. Koste wel heel veel moeite destijds, mijn ferrarie getallen paste niet in de software "so to say."

Inmiddels een domme digitale meter, (gratis) gaat probleemloos via internet, 4 tellerstanden invullen klaar.
Ze betalen ca 9 ct voor negatief verbruik.

We gaan het zien in april. :) "Hope for the best, but prepare for the worst"
Ik weet het, hier hebben we ook al een tijdje een negatieve insteek ;)
Op dit moment zakt echter ook het gasverbruik, dit jaar zal het nog zeker boven de 500m3 zijn maar volgend jaar zal het erom hangen of er fors onder zitten (afhankelijk van de wijzigingen die ik nog aanbreng in de woning) dus ik ben me alvast aan het voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je had hem eigenlijk dus al in september moeten hebben ? ;)
met deze warme winter is het tvt-turbo, maar alleen als de leverancier de feiten accepteert, en de wet toepast.
rare wereld is het geworden.
misschien moet je je leverancier even per mail alvast informeren dat het eraan komt,
en dat laten bevestigen en goed bewaren.

*bijv door de factuur te tonen, kunnen ze beter inschatten ook ... ughe ughe.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 20:57 . Reden: ik heb dat dus meteen gedaan +foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:11:
@migjes, ik dacht ook in problemen, maar ze blijken niet te bestaan.
mijn elga zit niet op de gas cv
ik dacht ook dat ik met 2,2 tot 3,5kW uitkom,
maar uit de elga blijkt dat dat nog veel minder is als deze maar eindeloos draait.
het is gewoon koud ehhh nee warm-water vrees. (lol)

schattingen zijn zo lastig te maken, en iedereen in de buurt die er mee werkt duwen eigenlijk allemaal meer als 7000kWh in de warmte pomp.(verhouding van warmte pomp en booster zijn dan ongeveer 40-60)
het zijn dan wel flinke huizen, (op de 1 of andere manier, hebben alleen rijke mensen hier een warmte pomp.
en meestal huizen in gebieden waar geen gas is, en toch een groot huis.)
dus vergelijken is zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zij hebben vast een bron en ook geen zonneboiler.(of wtw)
de l/w bron is dit jaar significant hoger dan de grondbron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:43:
zij hebben vast een bron en ook geen zonneboiler.(of wtw)
de l/w bron is dit jaar significant hoger dan de grondbron
de 1ne heeft de volle chebang, wtw, zonneboiler, pv, en infrarood bij verwarming, met l/w warmtepomp (mitsubischi), maar o mijn god, mijn huis past er wel 3x in.
de andere niet, die heeft een w/w. (daar hebben we het vermoeden dat het tap water de grootse slobber pakt van het vermogen), maar dan weer wel een houtkachel die veel brand.

maar ik heb ze dit jaar een cadeautje gegeven (de gratis abb energie meters.).
ze waren zelf eigenlijk ook nieuwsgierig naar preciezere cijfers.
dus van het voorjaar er maar eens langs fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-02-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een verwarmd woonoppervlak van 188m2 ook niet echt klein lijkt me.
de schil is gewoon erg goed geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@eric-pvt
dat is nog flink, had ik niet uit de fototjes gehaald.
heb zelf maar 60m2 verwarmd oppervlak. (totaal een 120m2, maar ik slaap liever koud)
(en een tussen woning)

de schil laat nog wat te wensen over, een 6cm glaswol is het net niet.
maar de ramen op de achtergevel (gewoon dubbel glas) staan op de vervanglijst.
daar valt nog een flinke klap te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat heb ik uiteindelijk toch gewoon gedaan, onder het nog lage btw tarief.
dubbel glas of hr++ scheelt toch wel erg veel nog.
ik heb frankenglass dubbel uit 1996 nu overal vervangen door sgg hr++ climaplus ultra N
http://nl.saint-gobain-gl...iles/nlsgg_climaplus_.pdf
het gaf mij onmiddellijk voor 2013 de 500m3 grens, en een wp kans.

dom fossiel denkend dacht ik dat 500m3 x8 = 4000kWh
copje 2 dus dan red ik het met 2000kWh precies mijn overschot.
gaat dat onding ineens de helft gebruiken hahaha
conservatieve angsthazen zijn we

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@eric-pvt
jep conservatieve angst hazen, geleid door de bodem van de portemonnee. ;)

het word een duur geintje het glas van de achterwand te vervangen.
de scharnieren van de duur zijn niet meer goed, dus kan net zo goed al het kozijn werk ook gaan vervangen.
en dan? dubbel glas of toch 3 dubbel?
(en voor de waf, die heeft dan graag in plaats van een raam, een grote tuindeur.)
keuzes keuzes, erg lastig allemaal.

maar thanks, ik heb nu wel het juiste idee voor de warmte pomp, en welke grote hij moet worden.
kan ik eens tekeningen gaan maken, om alles eens netjes in te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met niets doen word je kozijn niet beter, en je isolatie ook niet.
niets doen is vaker een duur geintje, is mijn learning curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
migjes schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:13:
[...]

de 1ne heeft de volle chebang, wtw, zonneboiler, pv, en infrarood bij verwarming, met l/w warmtepomp (mitsubischi), maar o mijn god, mijn huis past er wel 3x in.
de andere niet, die heeft een w/w. (daar hebben we het vermoeden dat het tap water de grootse slobber pakt van het vermogen), maar dan weer wel een houtkachel die veel brand.

maar ik heb ze dit jaar een cadeautje gegeven (de gratis abb energie meters.).
ze waren zelf eigenlijk ook nieuwsgierig naar preciezere cijfers.
dus van het voorjaar er maar eens langs fietsen.
Mooi verhaal! Ben benieuwd naar je bevindingen. Ken je die mensen of heb je gewoon aangebeld bij het zien van de buitenunit? _/-\o_

Ik denk wel dat de hoeveel m2 en m3 van de begane grond het belangrijkst is bij het bepalen of een woning groot is. Bovenliggende verdiepingen zijn relatief eenvoudig te verwarmen want veel minder warmtelekken zoals bijvoorbeeld buitendeuren die af en toe echt open moeten en dan helpt isolatie ook niet meer tenslotte. Op deze Duitse site zie ik met regelmaat een verbruik van 5 cijfers op jaarbasis voorbij komen. Dat is andere koek.

Lucht/lucht warmtepompen zit ik steeds vaker naar te kijken. Goedkoop in aanschaf/installatie en leuk voor redundantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Ik heb met veel interesse een (groot) deel van dit topic gelezen aangezien wij ook een Elga hebben hangen. Deze hangt er nu een jaar of 3 waarbij ik ook al 3 jaar aan het stoeien ben met instellingen, en het, zeker na het lezen van dit topic, maar niet goed krijg voor mijn gevoel.
De aanvoertemp. van het cv-water blijft max. 32 graden, meest van tijd zelfs een graad of 28. En hiermee wordt het niet lekker warm in huis. Als ik hier lees over aanvoertemperaturen van 38-40 graden, snap ik niet wat hier niet goed gaat.
Vandaag ook weer, met een buitentemp. van 6,7 graden, bevriest de buitenunit na een half uur, en wordt de ketel aangestuurd.Cv-water 28,3 grd en persleiding 43 grd aanvoer.
Techneco is er in de afgelopen 3 jaar al een keer of 8 bij geweest (printplaat Carrier, lekkende wisselaar, buitenunit vervangen, lekkende persleidingkoppeling) maar, nogmaals, voor mijn gevoel draait de Elga niet zoals het moet.
Zo te lezen zit hier ondertussen veel kennis dus hoop ik op wat hulp.

Groeten Joris

2 onder 1 kap woning
bouwjaar 1991
dubbelglas eerste generatie
Vaillant Vhr ecoTec plus 30-34

[ Voor 6% gewijzigd door J.o.r.i.s op 05-02-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@J.o.r.i.s:

hoe is de elga geinstalleerd/ingesteld?
- Traditioneel, dus wordt afgeschakeld onder de 4 graden en weer aan bij 7?
- eigen thermostaat voor elga en cv of gecombineerd
- gasverbruik voor/na elga + E-verbruik elga
-verwarmings systeem?

Je zou de elga wp een maand uit kunnen zetten om een goede referentie te creëren qua warmtebehoefte versus buitentemperatuur. Een maand lang op dagbasis gem. buitentemperatuur en gasverbruik vastleggen geeft al veel inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Elga is traditioneel ingesteld schakelt uit bij 4 grd en weer aan bij 7 grd. Echter die 4 grd haalt ie al geeneens, vaak slaat ie al af bij 5 graden of soms zelfs meer.
Cv en Elga draaien samen op de Touch thermostaat die bij de Elga geleverd is.
Gasverbruik is wel gedaald met ingebruikname van de Elga, echter in dat jaar heb ik ook het Cv systeem waterzijdig ingeregeld, waardoor de besparing niet alleen aan de Elga toe te schrijven is (van ong. 2350m3 gas naar ong. 1250m3 gas).
Elektraverbruik Elga niet exact gemonitord maar verbruik is met ong. 2000 Kwh per jaar toegenomen.
Cv systeem is traditioneel + vloerverwarming benedenverdieping.

Wat ik niet begrijp, en heb al van alles geprobeerd, is dat ik geen warmere cv-water temp. krijg met de Elga dan 32 grd. En dat is nou net te laag om het huis warm te krijgen. Met cv-aanvoer op 40 graden lukt dat namelijk wel (hoewel bij buitentemp. onder 0 ook niet meer)

Ik monitor de temp. en dergelijke al 3 jaar m.b.v. de site mindergas.

[ Voor 3% gewijzigd door J.o.r.i.s op 05-02-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pompsnelheid?
Bij een oorspronkelijk gasverbruik van 2500m3 denk ik aan een groot huis met dito volume aan verwarmingswater. Hoe zijn de instellingen van de Touch? Lekker lang stoken? Nachtverlaging?

Wat is het stroomverbruik van de Elga? Komt -ie boven de 1000W? Stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Om de Elga en de CV samen te kunnen draaien staat de pomp van de Elga ingesteld op 3.
Maar ook met die stand is gespeeld en scheelt nauwelijks iets in aanvoertemp.
Huis heeft een opp. van 150m2 en een inhoud van 500m3. Ondanks dat het 2 onder 1 kap heet, hebben wij de nokbalk van de voor- naar de achtergevel lopen en dus een eigen puntdak.
Stroomverbruik heb ik niet inzichtelijk maar sinds ingebruikname is het jaarverbruik met 2000 Kwh gestegen.
Wordt nachtverlaging toegepast van 18,5 grd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de elga niet presteert moet de installateur dat fixen.
echter als je elga een 3,5kW model is dan klopt eea wel, deze waren eerder op de markt. (3 en 5kW modellen)
een persleiding bij 6c buiten nu van 43 graden is wel erg lauwtjes, deze moet iets van 55-58 halen.(zelfs hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:07

WouterB

3680 Wp

Met een gasbesparing van +/- 1000 m3 (grof gerekend 8 MWh aan energie) en een extra van verbruik van +/- 2 MWh, haal je een COP van +/- 4. In die zin doet je warmtepomp het dus wel goed.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:03:
als de elga niet presteert moet de installateur dat fixen.
echter als je elga een 3,5kW model is dan klopt eea wel, deze waren eerder op de markt. (3 en 5kW modellen)
een persleiding bij 6c buiten nu van 43 graden is wel erg lauwtjes, deze moet iets van 55-58 halen.(zelfs hoger)
Waar kan ik terugzien of ik een 3,5Kw of 5Kw model heb, is wel één van de eerste geweest?

En wat zou een oorzaak kunnen zijn van de magere 43 graden ipv 55-58 graden?

De installateur wil ik hier niet meer over de vloer hebben, die heeft er totaal geen sjoege van kwam ik achter.
WouterB schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:19:
Met een gasbesparing van +/- 1000 m3 (grof gerekend 8 MWh aan energie) en een extra van verbruik van +/- 2 MWh, haal je een COP van +/- 4. In die zin doet je warmtepomp het dus wel goed.
Die 1000 kuub gas is niet alleen aan de Elga toe te schrijven. De installatie heb ik, in het zelfde seizoen als het plaatsen van de Elga, waterzijdig ingeregeld want daar bleek niks van te kloppen waardoor het gasverbruik te hoog lag.
Ook ben ik wat aktiever in de winter de openhaard gaan gebruiken om het gasverbruik te drukken.
Denk dat de Elga voor een besparing van zo'n 600 kuub heeft gezorgd.

Update: heb nog even de jaarafrekeningen van de energieleverancier erbij gepakt, elektraverbruik is na plaatsen Elga met 2400 Kwh gestegen.

Nu net (17.40 uur) nog even gemeten; persleiding 49,2°C, CV-water 30,9°C en buitentemp. 8,9°C, kamertemp. 19,5°C, vraag 19,5°C

[ Voor 42% gewijzigd door J.o.r.i.s op 05-02-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Joris post: (overigens welkom hier :) )

Nu net (17.40 uur) nog even gemeten; persleiding 49,2°C, CV-water 30,9°C en buitentemp. 8,9°C, kamertemp. 19,5°C, vraag 19,5°C

Vraagje : Kun je de persgas, in vloeistof uit, CV in en CV uit van de warmtewisselaar es meten?

(49,2C persgas in en 30,9 water uit, lijkt wat veel, lees dT tussen persgas in en water uit is groot)

Wellicht kan hansdegit en/of eric eens cijfers noemen als meet deskundige hieromtrent :+

En ja, een Plugwise in de E voeding vertelt heel veel.

Met name de kreet "lekkende wisselaar" geeft mij geen goed gevoel, water lek? freon lek, freon naar water lek?
Er is gas bijgevuld, is dat deskundig gebeurt? Kun je daar wat meer over vertellen?

[ Voor 43% gewijzigd door Gasschuif op 05-02-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Gasschuif schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:37:
Joris post: (overigens welkom hier :) )

Vraagje : Kun je de persgas, in vloeistof uit, CV in en CV uit van de warmtewisselaar es meten?

(49,2C persgas in en 30,9 water uit, lijkt wat veel, lees dT tussen persgas in en water uit is groot)

Wellicht kan hansdegit en/of eric eens cijfers noemen als meet deskundige hieromtrent :+
Dat is wat ik ook vind, de dT is erg groot. Alsof de warmtewisselaar te klein is.
Wat ik nu gemeten heb;

Persgas in; 51,3°C
Persgas uit; 30,6°C
CV water in; 25,5°C
CV water uit; 30,6°C

Buitentemp. 7,9°C, kamertemp 19,5°C, vraag is ook 19,5°C

[ Voor 3% gewijzigd door J.o.r.i.s op 05-02-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@J.o.r.i.s:

Volgens mij is het eerste wat je kan doen vaststellen hoeveel warmte je huis nodig heeft bij een bepaalde buitentemperatuur.
Dit kan door gewoon de elga een week of maand uit te schakelen. en dan puur het gasverbruik nauwkeurig volgen.
Vervolgens weet je dat de elga ca. 5kwh warmte produceert, wellicht gebeurd dat al bij een aanvoertemperatuur van 32 graden. en is het dus logisch dat de elga de aanvoer niet verder omhoog krijgt.

ps1. ik heb pre-ELGA een gasverbruik van ca. 1500 m3. en kan bij ca. 5 graden en hoger als etmaal temperatuur zonder gas mn huis warm houden( echter elga draait pas vanaf 16 januari, dus is een beetje natte vinger). Dus even snel sommetje: 2500/1500 = 166% energiebehoefte. Dus als bij mij de lega 14 (19-5) graaddagen aankan, zal dat bij jou 14/1,67 = 9 graaddagen zijn: kortom vanaf 10 graden gem. temperatuur kan je zonder gas (voor ruimteverwarming).
Dit onder de aanname dat we een vergelijkbare aanvoertemperatuur nodig hebben.

ps2: 3,5 kwh en 5 kwh versie.. op mijn typeaanduiding staat 4,5 kwh warmte ofzo,.....maar ook een aantal ratio's met 3,5 kwh....... Dus die capaciteit is een beetje een vaag verhaal

ps3: als je vloerverwarming hebt lijkt me dat je beter de temperatuur constant kan houden. Juist verwarmen naar x graden hoger vraagt heeeeeel veel energie omdat heel je vloermassa op moet warmen. Ik heb puur ouderwetse plaat en leden radiatoren (soms gelukkig type 22) en verwarm nu nog met temp. tussen 18,5 en 20, maar ga komend najaar ook een maand continu 19,5 proberen. Want juist bij het verhogen springt de cv bij....

ps4: wellicht je huis verder isoleren (vloer, dak, raam). Dan neemt je warmteverlies af en kan je weer met lagere aanvoertemperaturen je huis warm houden.

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 05-02-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Barry, vloerverwarming is bijverwarming, hangen ook gewoon radiatoren in de woonkamer.
Isoleren is niet van toepassing, enige wat zou kunnen is hr++ glas plaatsen voor het eerste generatie dubbel glas wat er nu inzit. Rest is allemaal dik in orde.
Op de typeaanduiding sticker op de warmtewisselaar staat 3,2Kw bij 75% warmtevraag en 3,5Kw bij koelen. Meer waardes met Kwh staan er niet op
Zou het kunnen dat ik een 3,5Kw unit heb? En wat is het concrete verschil met een 5Kw unit? Grotere warmtewisselaar? Andere software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor cv pomp zit erin, en heeft de elga veel intern leidingwerk in de binnenunit of gewoon een in en uit cv leding ? hoeveel kleppen en in en uitgangen heeft de elga ? (cv)
dit verteld namelijk iets over het model, of doe eens een foto van de binnenunit zonder kap.
wat meet je als maximaal opgenomen vermogen in stroom ? AC

overigens is het hier nu 9,3c de elga levert persleding 59c aanvoer, de cv aanvoer is 42c en de retour 31.
pompstand ~3,3 op de wilo yonos.21c huiskamer, 22c gevraagd.
het langdurig verwarmen van beton tussen 12:00 en 19:00u in de winter geeft de hoogste cop, je profiteert van de hogere dagtemperatuur.(ook al ben je niet thuis) en met pv kan je zo maximaal afromen / direkt verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
J.o.r.i.s schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:24:
Barry, vloerverwarming is bijverwarming, hangen ook gewoon radiatoren in de woonkamer.
Isoleren is niet van toepassing, enige wat zou kunnen is hr++ glas plaatsen voor het eerste generatie dubbel glas wat er nu inzit. Rest is allemaal dik in orde.
Op de typeaanduiding sticker op de warmtewisselaar staat 3,2Kw bij 75% warmtevraag en 3,5Kw bij koelen. Meer waardes met Kwh staan er niet op
Zou het kunnen dat ik een 3,5Kw unit heb? En wat is het concrete verschil met een 5Kw unit? Grotere warmtewisselaar? Andere software?
Hoi Joris,
isoleren nvt? Je zit vast nog niet op Rc = 9 voor je hele buitenschil. Bouwbesluit was waarschijnlijk Rc = 2,5 voor vloer/dak/muur. Je vloer en dak naar Rc = 5 of hoger opwaarderen heeft echt wel zin (
van 0,4 (=1/2,5) watt per m2 per graad verschil buiten vs binnen naar 0,2 (1/5) of 0,11 (1/9) merk je echt wel: stel 200 m2 buitenschil: dan scheelt dat 200*0,2*2800 graaddagen*24 uur/dag = 2400.000 watt-uur = 2400 kwh (doe ik dat goed??) = 300m3 gas aan warmteverlies

Onderschat je ramen niet: gewoon dubbel glas: Rc = 2,8, en HR++ = tot 1,1 / Triple zelfs 0,6-0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een thermometer hangt met tape op dubbelglas, of op hr++ zie je snel genoeg wat het verschil is.
je radiator oppervlak stookt tegen het koude glasoppervalk in, het glas is koude radiator.
als je dit tot bijna een factor 3 kunt beperken hebben we het echte antwoord, en een heerlijk comfort.
zomers draait dat om en dan is de koelfunctie van de elga ook weer beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:33:
wat voor cv pomp zit erin, en heeft de elga veel intern leidingwerk in de binnenunit of gewoon een in en uit cv leding ? hoeveel kleppen en in en uitgangen heeft de elga ? (cv)
dit verteld namelijk iets over het model, of doe eens een foto van de binnenunit zonder kap.
wat meet je als maximaal opgenomen vermogen in stroom ? AC

overigens is het hier nu 9,3c de elga levert persleding 59c aanvoer, de cv aanvoer is 42c en de retour 31.
pompstand ~3,3 op de wilo yonos.21c huiskamer, 22c gevraagd.
het langdurig verwarmen van beton tussen 12:00 en 19:00u in de winter geeft de hoogste cop, je profiteert van de hogere dagtemperatuur.(ook al ben je niet thuis) en met pv kan je zo maximaal afromen / direkt verbruik.
Zal morgen wel even een foto maken, hoe plaats ik die hier?
Wat zou ik graag een aanvoer van 42 graden hebben. Overigens sprong net de ketel alweer bij om de kamertemp. van 19,5 naar 20 grd te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ach weet je, de buurman`s ketel staat al veel langer aan
ik had mijn installateur over de vloer om wat van de elga te leren, das apart toch ?
je hebt een mooi ding, nu de beste inregeling nog, hij staat en draait, de rest komt wel goed.
de temperaturen die ik noem komen wel uit een regima wat al vraag heeft vanaf 1 uur vanmiddag,
dus savonds komt altijd het maximum, als ik nu zou starten zit je gewoon lager.

en toch is dat langer draaien van die elga ook zelfs snachts vreselijk veel efficienter dan korte programma`s, je moet rekenen met aanwarmtijden van 2,5 uur, de touch thermostaat heeft na elke wijzigingen wel 3 dagen nodig voordat deze weer goed werkt, en verhoog nooit meer dan 0,5 graad per keer.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@eric-pvt: dat langzaam aan opwarmen is ook een touch instelling. Je kan er voor kiezen om die op sneller te zetten (ergens in het installateursmenu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Tja, das waar, buurman zit nog steeds op 2400 kuub.
Aangezien ik in het verleden in de bouw gewerkt heb en later opzichter nieuwbouw/onderhoud ben geweest heb ik wat meer kennis dan de gemiddelde klant van een installatiebedrijf. Dat ze dat dan weer niet weten en een prachtig toneelstukje opvoeren om zo een hogere rekening te kunnen schrijven + mij laten zitten met een niet in bedrijf gestelde installatie is dan een goede reden om ze hier niet meer over de vloer te willen hebben.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Mee eens, maar dat betekent dus: veel zelf doen. want niemand lijkt het te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
En dat is waarom ik hier terecht kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:18:
ach weet je, de buurman`s ketel staat al veel langer aan
ik had mijn installateur over de vloer om wat van de elga te leren, das apart toch ?
je hebt een mooi ding, nu de beste inregeling nog, hij staat en draait, de rest komt wel goed.
de temperaturen die ik noem komen wel uit een regima wat al vraag heeft vanaf 1 uur vanmiddag,
dus savonds komt altijd het maximum, als ik nu zou starten zit je gewoon lager.

en toch is dat langer draaien van die elga ook zelfs snachts vreselijk veel efficienter dan korte programma`s, je moet rekenen met aanwarmtijden van 2,5 uur, de touch thermostaat heeft na elke wijzigingen wel 3 dagen nodig voordat deze weer goed werkt, en verhoog nooit meer dan 0,5 graad per keer.
Prgramma hier is:
- 6.00 uur vraag van 18,5 naar 19 grd
- 15.30 uur vraag van 19 naar 19,5 grd
-20.00 uur vraag van 19,5 naar 20 grd
- 21.40 uur vraag van 20 naar 18,5 grd

Wat ik graag wil weten is het verschil is tussen de 3,5kw en 5kw variant.
En waarom iedereen het heeft over een aanvoertemp. van 38-40 graden en mijn installatie niet verder komt dan 31-32 graden waardoor het nauwelijks comfortabel aanvoelt.

[ Voor 10% gewijzigd door J.o.r.i.s op 05-02-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je radiatoren dichtdraait moet het toch hoger kunnen
in de touch kan je zien of aanvoer gevraagd wel naar 100% gaat
gebeurt dat niet kan er soldeer in de aanvoerleiding zijn gevloeid (binnenkant)
en is daar te weinig flow. ik ben hiervoor door techneco gewaarschuwd.

verder een mooie zachte omschrijving van de desolate staat van de installatiebranche, die vol gas achteruit lijkt te willen.

controleer nog even je dipswitch instellingen en post ze hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Zal morgen foto maken en de dipswitch instellingen (dacht uit mijn hoofd de één na bovenste stooklijn van de grafiek uit de regelingen handleiding) plaatsen. Dochter slaapt op zolder, dus kan er nu niet bij.
De warmtewisselaar is hier vervangen door Techneco ivm freon lekkage van de wisselaar. Hun monteur heeft dit gedaan en gesolderd (hard soldeer). Mag hopen dat dat dan goed is gegaan. De monteur van het culturele installatiebedrijf heeft de aansluiting bij de buitenunit toendertijd gesoldeerd. Hmmm, misschien is dat niet goed gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:47:

in de touch kan je zien of aanvoer gevraagd wel naar 100% gaat
Dat is toch parameter 0010 (relatieve brandercapaciteit)? staat bij mij op 0 terwijl de elga 1100 watt verbruikt :?

Of parameter 0016: nominale ventilatie waarde? staat op 50%

Het max opgenomen vermogen is 1095watt (zie onder een citaat uit de ontwerphandleiding). De pomp daarbij (ca. 60watt max) -> 1155 watt maximaal?

Het citaat verklaart ook de verwarring over 3,5 en andere kw waardes:

"
prestaties
» verwarmingsvermogen variabel(kW): 5,1
» COP L2 / W45: 2,9, En 14511 test bij 60 Hz
» COP L7 / W45: 3,4, En 14511 test bij 60 Hz
» COP L7 / W35: 4,6, En 14511 test bij 60 Hz
elektrisch
» nominale spanning 1p / 50 Hz / 230V
» elektrisch vermogen, verwarming 1.095 W
» elektrisch vermogen, koelen 990 W
» stroomopname compressor bij verwarmen 5 A
» stroomopname compressor bij koelen 5 A
» aanloopstroom compressor 5 A
"

Ik denk ook dat de regeling van de touch + de regeling van de elga zelf + de regeling van de carrier bij elkaar tot bijzonder moeilijk begrijpbaar gedrag leiden.

Gelukkig houden wij tweakers wel van een puzzel ;)

[ Voor 63% gewijzigd door BarryH op 05-02-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
We gaan hier nu in de woonkamer zowel de voorkant als achterkant na-isoleren aan de binnenkant. Er komt 7cm PIR extra isolatie. Ook de binnenmuur wordt extra geisoleerd ( 4 of 5 cm ).

En daarbij vloerverwarming en een ELGA .Waarbij de ELGA straks slechts 1 meter bij de vloerverdeler weg zit.

Volgens mij ga ik me aankomend stookseizoen helemaal krom lachen ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman:
de elga dan ook maar voor je warmwatervoorziening gaan gebruiken :)

ps. de buitenunit goed van rubbers voorzien. Hier de boel nu afdoende "geluids-geïsoleerd": goede dempers tussen de buitenunit en de ophangbeugel EN stukjes radiatorbuisisolatie tussen de hardkunststof "horizontaalzetters" en de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap de regeling nu wel sommige dingen zijn net anders.
aanvoer gevraagd is % modulatie aan de buitenunit.(en niet 90c gevraagd)

ik heb het regelgedrag even op 3 gezet, dan warmt ie wel erg snel aan zeg, effe dagje testen
1 traag/vv
2 normaal
3 snel

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:51:

Voor de (toekomstige) honeywell bezitters:
er zijn 2 menu's waarin je instellingen kan wijzigen
1. Voor gebruikers -> druk op instellen en dan >5 seconden op klok. In dit menu kunnen een aantal instellingen gewijzigd worden: zie het boekje voor gebruikers
2. Voor "installateurs" -> druk op instellen en dan >5 seconden op het lege vakje tussen scherm en klaar. het menu switcht naar "instel...", druk dan op de "instel" knop. Deze instellingen staan in de installatiehandleiding.

[ Voor 47% gewijzigd door BarryH op 06-02-2014 08:11 . Reden: zelf antwoord gevonden :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:51:
ik snap de regeling nu wel sommige dingen zijn net anders.

ik heb het regelgedrag even op 3 gezet, dan warmt ie wel erg snel aan zeg, effe dagje testen
1 traag/vv
2 normaal
3 snel
Even een analogie:
1) traag: "ik zie het even aan, ik pak de gemiddelde temp van de afgelopen 20 min om te sturen"
2) normaal: "mwoah, nog even een minuutje aankijken"
3) snel: "o jee, de binnentemp is gedaald! Als de sodemieter vol gas bijstoken"

Dat laatste leent zich perfect voor heteluchtverwarming; voor de Elga is het m.i. niet geschikt. Maar hé, je test het nu uit, dus laat maar weten. Misschien heb ik het helemaal mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Hoe vaak ontdooit jullie Elga zich met de huidige temp.? Die van mij doet dat haast elk uur en met het geluid of iemand een fles PUR-schuim in hoog tempo leegspuit.
Ben toch bang dat ik nog steeds ergens koudemiddel verlies.

Hier de beloofde foto's.

Binnenkant Elga;
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2la5te1.jpg

Dipswitch instellingen;
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ijhw8z.jpg

Sticker m.b.t. 3,5kw of 5kw uitvoering;
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/34j3pra.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1583waa.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door J.o.r.i.s op 06-02-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
LaserJet schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:01:
[...]

Mooi verhaal! Ben benieuwd naar je bevindingen. Ken je die mensen of heb je gewoon aangebeld bij het zien van de buitenunit? _/-\o_

Ik denk wel dat de hoeveel m2 en m3 van de begane grond het belangrijkst is bij het bepalen of een woning groot is. Bovenliggende verdiepingen zijn relatief eenvoudig te verwarmen want veel minder warmtelekken zoals bijvoorbeeld buitendeuren die af en toe echt open moeten en dan helpt isolatie ook niet meer tenslotte. Op deze Duitse site zie ik met regelmaat een verbruik van 5 cijfers op jaarbasis voorbij komen. Dat is andere koek.

Lucht/lucht warmtepompen zit ik steeds vaker naar te kijken. Goedkoop in aanschaf/installatie en leuk voor redundantie.
een bevriend pijpen buiger(loodgieter) had er wat dingen aangelegd in de tuin.
en die kreeg zoveel vragen van de eigenaar waar hij ook geen antwoord op had.
dat hij maar het mail adres van mij had gegeven.

dus na een stel mailtjes ben ik er maar eens langs geweest.
hij had bij het bouwen van zijn huis gewoon alle opties aangevinkt zonder te weten wat hij nu eigenlijk had in zijn huis. lol.

later nog een keer terug geweest om de meters te installeren in het huis.

en als het goed is gaat hij de warmte pomp nu gewoon door draaien, hij gebruikte hem eigenlijk net als een gas ketel.

maar je hebt gelijk bijna elke keer als je een warmte pomp tegen komt dan zie je al gouw 5 cijfers op de rekening, maar die huizen zijn ook elke keer zo groot dat is niet te vergelijken met mijn honden hokje.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:04:
met niets doen word je kozijn niet beter, en je isolatie ook niet.
niets doen is vaker een duur geintje, is mijn learning curve.
het is helaas wel de bodem van mijn portemonnee, en het is niet een kwestie van niet doen, maar eerder welke volgorde. (het kozijn kan nog een jaartje of 2 mee en dan moet hij echt vervangen worden.
en dan kan ik het beter goed doen in plaats van nu dubbel glas, kan ik straks meteen naar 3 dubbel of iets anders als ik het nog even uitstel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Waarom upload ie de afbeeldingen niet?

[ Voor 4% gewijzigd door J.o.r.i.s op 06-02-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes, het vervangingsmoment is de beste tijd inderdaad.

@hans goh dat gaat goed, smorgens aanwarmen, hij start als een straaljager, en moduleert terug zodra de gevraagde temperatuur in zicht komt.
stand 2 is, ik doe wat <prutteldepruttel> kijk naar het effect en moduleer omhoog of verder omlaag.
op stand 3 lijkt het wel een gasketel reactie.
deze stand gaat natuurlijk uit in het voorjaar(terug naar 2), maar tussen 4 en 8 graden vind ik het wel prettig.
met vloerverwarming (stand 1) heeft zoiets geen nut, die moet gewoon langurig adatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

J.o.r.i.s schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:18:
Waarom upload ie de afbeeldingen niet?
Omdat je moet inloggen bij mijnalbum (ik kan ze wel zien omdat ik ook mijnalbum heb).
Gebruik www.tinypic.com om te uploaden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Bedankt, is nu gelukt, foto's staan erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:56
Ik heb even een vraag aan de deskundige van dit topic. Ben voornemens om mijn gasverbruik drastisch te verminderen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer qua opties om dit te realiseren.

Eerst even wat info over mijn situatie.

Woonhuis

Vrijstaand in Zuid Limburg bouwjaar 2007
Verwarmd woonoppervlak 290 m² en 850 m³
Kelder, begane grond en verdieping (met schuine kap in het zicht)
Isolatiewaarde buitenschil Rc= 3,0, HR++ beglazing

Gezinsituatie: 2 volwassene en 2 kinderen (2 en 5 jaar)

Huidige installatie
- PV installatie 5760 WP
- CV-installatie met op begane grond vloerverwarming (muv garage, hier 1 radiator) en in woonkamer 1 radiator als bijverwarming, in de kelder 2 ruimten verwarmen middels radiatoren. Verdieping 8 ruimtes waarvan 7 met radiators en badkamer met vloerverwarming en radiator.
- Mechanische ventilatie met (balans) WTW
- CV-ketel is een combi: Bosch HRC35
- Thermostaat instelling (20 gr continu dag en nacht), alle (muv badkamer) radiators dicht.

Verbruik

Electra: 4900 kWh
Gas: 2500 m3
Water: 100 m³

Doelstelling:

Electra verbruik nog terugbrengen zodat er overschot ontstaat om nieuwe verwarmings installatie mee te kunnen voeden.
Gasverbruik terugbrengen tot een verbruik van +/- 450 m³

Budget:

Investeringsbudget voor nieuwe installatie is +/- € 9000,= all inn. Ben bereid om veel zelf te doen.

Opties nieuwe installatie

Naar mijn mening zijn er heel veel verschillende opties mogelijk om dit te realiseren, maar om dit toch een beetje in te kaderen denk ik sowieso aan een L/W warmtepomp (water/water is niet haalbaar waar ik woon). De L/W warmtepomp hoeft niet perse stand alone te kunnen werken, cv-ketel wil ik als back-up behouden (in eerste instantie). Naast verwarming moet ook warm tapwater met de installatie kunnen worden voorzien.

Graag wat suggesties / opmerkingen van jullie kant zodat ik toch nog wat specifieker kan gaan kijken onderzoeken welke totaal oplossing ik wil gaan toepassen om mijn doelstelling te realiseren.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@peauke:
- L/W WP die een boiler opwarmt die als open verdeler in je CV circuit zit en waar een tapwaterspiraal doorheen loopt (en een spiraal voor ZB collectors), is een makkelijke manier om een WP onafhankelijk van je CVketel te laten functioneren.
- in de ruimtes waar je VV gebruikt ook je radiatoren openzetten (meer afgifteoppervlak, dus huis warm bij lagere aanvoertemperatuur
- controleren of je ketel niet te warm opstookt
- gasverbruik op dagbasis meten icm de gem. buitentemperatuur, zodat je weet welk deel van je verbruik in welke klasse buitentemp. zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:56
BarryH schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:03:
@peauke:
- L/W WP die een boiler opwarmt die als open verdeler in je CV circuit zit en waar een tapwaterspiraal doorheen loopt (en een spiraal voor ZB collectors), is een makkelijke manier om een WP onafhankelijk van je CVketel te laten functioneren.
- in de ruimtes waar je VV gebruikt ook je radiatoren openzetten (meer afgifteoppervlak, dus huis warm bij lagere aanvoertemperatuur
- controleren of je ketel niet te warm opstookt
- gasverbruik op dagbasis meten icm de gem. buitentemperatuur, zodat je weet welk deel van je verbruik in welke klasse buitentemp. zit.
punt 1. Dacht ik ook al aan, maar alleen dan zonder ZB. Heeft ZB een echte meerwaarde of is het ook mogelijk om dit zonder ZB te doen en een elektrisch element in de boiler mee op nemen.

punt 2. Is dit altijd beter om de radiator open te zetten. Ik heb namelijk de radiator altijd dicht in de woonkamer. In de badkamer staat deze wel altijd voor 3/4 open.

Punt 3. Hoe kan ik dit het beste controleren. temp aanvoer en retour meten ? Kan ik dit in de ketelinstellingen vinden of moet ik dit meten met bijv. ir thermometer ?

Punt 4. Ben inmiddels wel al tijdje bezig om gas ook te monitoren (gaat nog niet automatisch) maar nog niet dagelijks. Zal het een paar maandjes bij houden. Kan ik de gem. buitentemp bij KNMI opzoeken of ook meten ?

Alvast bedankt voor het duwtje in de goede richting :)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
peauke schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:13:
[...]

punt 1. Dacht ik ook al aan, maar alleen dan zonder ZB. Heeft ZB een echte meerwaarde of is het ook mogelijk om dit zonder ZB te doen en een elektrisch element in de boiler mee op nemen.
--> ZB heeft een COP van 100 ofzo, bij ons van mei tot half sept GEEN gasverbruik en ook vandaag al CV ondersteuning
punt 2. Is dit altijd beter om de radiator open te zetten. Ik heb namelijk de radiator altijd dicht in de woonkamer. In de badkamer staat deze wel altijd voor 3/4 open.
--> helpt altijd, ook als gaat er maar water van 30 graden door.
Punt 3. Hoe kan ik dit het beste controleren. temp aanvoer en retour meten ? Kan ik dit in de ketelinstellingen vinden of moet ik dit meten met bijv. ir thermometer ?
--> in ieder geval meten met een simpele thermometer (conrad ofzo), wellicht kan je het op je ketel ook aflezen. goed de (installateurs)handleiding doorspitten. Aangezien bijna alles met vloerverwarming warm wordt is het niet zinvol als de ketel de aanvoertemp. boven de 40 graden brengt.

Punt 4. Ben inmiddels wel al tijdje bezig om gas ook te monitoren (gaat nog niet automatisch) maar nog niet dagelijks. Zal het een paar maandjes bij houden. Kan ik de gem. buitentemp bij KNMI opzoeken of ook meten ?
--> knmi is prima.

Succes!
Alvast bedankt voor het duwtje in de goede richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben jaloers op jullie ELGA gebruikers. Het is januari en 10 graden buiten en het regent. Met andere woorden de COP gaat door het dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Mijn CV staat ook gewoon uit.... Geen gas, geen stroom, geen investering. Enige wat je moet regelen is een kouwelijke benedenbuur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
mkleinman schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:38:
Ik ben jaloers op jullie ELGA gebruikers. Het is januari en 10 graden buiten en het regent. Met andere woorden de COP gaat door het dak!
Toch is het wat tegenstrijdig, ik zou liever een frisse maar heldere en zonnige dag hebben met 25kWh opbrengst en een COP van 2,5 of 3, dan 10 graden, regen een cop van 4 en 7kWh opbrengst.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ach Martin, nog even en dan is het februari ;)

Straks lach jij je ook rot met vloerverwarming, een Elgaatje en extra isolatie. Dat gaat flink schelen op je maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:51:
Mijn CV staat ook gewoon uit.... Geen gas, geen stroom, geen investering. Enige wat je moet regelen is een kouwelijke benedenbuur.
Die zou dan bij mij in de kruipruimte moeten gaan wonen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Had gehoopt dat iemand nog wat kon zeggen over de foto's die ik geplaatst heb en waar naar gevraagd was.

Vraag me ook nog af of iemand weet welke sensors de Elga gebruikt om de Touch te vertellen wat de aanvoertemperatuur en retourwatertemperatuur is. Zitten die in de binnenunit of in de unit buiten?
De retourwatertemperatuur staat namelijk altijd op 25 graden, zelfs als de Elga niet draait. Weet niet wat de dT moet zijn tussen aanvoer en retourwater maar wellicht is dat de reden dat ik niet veel warmer cv-water krijg dan 31 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
J.o.r.i.s schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:16:
Had gehoopt dat iemand nog wat kon zeggen over de foto's die ik geplaatst heb en waar naar gevraagd was.

Vraag me ook nog af of iemand weet welke sensors de Elga gebruikt om de Touch te vertellen wat de aanvoertemperatuur en retourwatertemperatuur is. Zitten die in de binnenunit of in de unit buiten?
De retourwatertemperatuur staat namelijk altijd op 25 graden, zelfs als de Elga niet draait. Weet niet wat de dT moet zijn tussen aanvoer en retourwater maar wellicht is dat de reden dat ik niet veel warmer cv-water krijg dan 31 graden.
Dat klinkt er naar alsof er een sensor kapot is of niet goed is aangesloten. Dit zou prima het gedrag kunnen verklaren van je ELGA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:30:
[...]

Dat klinkt er naar alsof er een sensor kapot is of niet goed is aangesloten. Dit zou prima het gedrag kunnen verklaren van je ELGA!
bij mij zijn deze 2 leeg op de touch (maar mijn CVketel zit ook niet op de elga aangesloten).
bij mij is alleen aanvoer gevraagd gevuld... (maar dat is wat de touch naar de elga stuurt, niet terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Dat is raar, bij mij zit de touch ook aangesloten op de Elga maar wel met de ketel op de Elga. Dat die waardes niet doorgegeven worden omdat de ketel niet op de Elga zit snap ik niet. De Elga is sturend, of er nu wel of niet een ketel aanhangt.

Welke sensoren geven de aanvoer- en retourwatertemp. door aan de Touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen. De Touch krijgt dat helemaal niet door van de Elga. De thermostaat geeft de binnentemp en gevraagde temperatuur door. De Elga bepaalt adhv de stooklijn en de buitentemperatuur hoe heet het water moet gaan worden. De temperatuur van het water wordt én door de Carrier print in de gaten gehouden, maar ook door de Elga print.
Joris, kan het zijn dat jij een 3,5 kW exemplaar hebt staan? Dat meende ik van de sticker af te lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
hansdegit schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:44:
Geen. De Touch krijgt dat helemaal niet door van de Elga. De thermostaat geeft de binnentemp en gevraagde temperatuur door. De Elga bepaalt adhv de stooklijn en de buitentemperatuur hoe heet het water moet gaan worden. De temperatuur van het water wordt én door de Carrier print in de gaten gehouden, maar ook door de Elga print.
Joris, kan het zijn dat jij een 3,5 kW exemplaar hebt staan? Dat meende ik van de sticker af te lezen....
Hans, in het installateurs menu van de Touch kun je o.a. de aanvoertemperatuur en de retourwatertemperatuur aflezen, dus moeten er sensors zijn die deze info doorgeven.

De foto's van de sticker heb ik geplaatst om er achter te komen of ik een 3,5kw model heb. Als dat zo is, kan dat ook wel eens zijn dat ik tekort kom voor onze woning.
De vraag dan is, wat moet ik hiermee? Heb nooit bewust om een 3,5kw model gevraagd, sterker, gezien alle info op de site van Techneco heb ik nooit geweten dat er een 3,5kw model was en ben ik ervan uit gegaan dat ik een 5kw model zou krijgen/kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@J.o.r.i.s: volgens mij komt deze info via de elga van je ketel. als testje kan je de bedrading tussen ketel en elga even los halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
J.o.r.i.s schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:02:

Sticker m.b.t. 3,5kw of 5kw uitvoering;
[afbeelding]
Hoi Joris, volgens mij betekent de sticker 3,2 kw verwarmingsvermogen bij n=75% dat op 75% modulatie het verwarmingsvermogen 3,2 kw is. Dus bij 100% zou dat wel eens onder de 4 kw kunnen zijn (efficienty neemt af bij hoger vermogen, ook afhankelijk buitentemperatuur). Dus ja, ik denk dat je een kleintje hebt! Ik zou techneco ff bellen in deze, en je aanschafpapieren er even bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
SpiceWorm schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:20:
[...]

Hoi Joris, volgens mij betekent de sticker 3,2 kw verwarmingsvermogen bij n=75% dat op 75% modulatie het verwarmingsvermogen 3,2 kw is. Dus bij 100% zou dat wel eens onder de 4 kw kunnen zijn (efficienty neemt af bij hoger vermogen, ook afhankelijk buitentemperatuur). Dus ja, ik denk dat je een kleintje hebt! Ik zou techneco ff bellen in deze, en je aanschafpapieren er even bij pakken.
Ja factuur had ik al bekeken daar staat; "Levering Elga warmtepomp" en dus niet gespecificeerd 5 of 3,5kw.

@ BarryH, hoe kan de Touch via de Elga een aanvoerwatertemperatuur en retourwatertemperatuur doorgeven van de ketel, als de ketel niet draait. De sensoren van de ketel kunnen volgens mij onmogelijk die temperaturen sensoren van het cv water wanneer de ketel niet draait.. Die moeten in de Elga binnen unit of buiten unit gemonitord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
J.o.r.i.s schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:48:
[...]

Hans, in het installateurs menu van de Touch kun je o.a. de aanvoertemperatuur en de retourwatertemperatuur aflezen, dus moeten er sensors zijn die deze info doorgeven.
Net even gekeken in het installateursmenu. Bij mij worden voor Aanvoer en Retour beide "0" gerapporteerd en ik heb geen ijs door mijn leidingen lopen. Dus nee, de Elga geeft die waarden niet door aan de Touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Waar komen dan bij mij die waardes vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de elga is een opentherm bridge he, dus dat zijn gasketelwaardes.
als je er niet uitkomt, of de installateur heeft dingen ingesteld, kan je beginnen met alles terug te zetten op fabriekswaarden.
daarna de elga gebruiken alleen met verhogingsstappen van 0,5c en alles van laag tot 19c (dipswitch) de elga laten regelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Raar, terwijl mijn ketel niet draait heeft ie wel waardes van aanvoerwatertemperatuur. Dan is dat vermogen gevraagd waar jij het gister over had ook het vermogen van de cv-ketel.

Verder, de installateur heeft hier niks ingesteld, die kreeg de in gebruik name niet eens voor elkaar, dat is door Techneco gedaan.
De installateur heeft ook niks anders gedaan dan het koud solderen en vacumeren en vullen van het koudtechnisch gedeelte. De Elga is verder geheel zelf geplaatst, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De sensoren van je ketel zullen toch wel functioneren ook als de ketel niet brandt?

Pagina: 1 ... 22 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.