Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.495 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Opgenomen elektrisch vermogen van 0,7 kw is ook flink lager dan de ruime kilowatt die de andere elga bezitters rapporteren. 70% van 5 kw is.... 3,5 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Ja, maar daar loopt het water wat door de Elga opgewarmd niet door met de waterwaardes die ik krijg. Als je aan de CV buizen voelt die de ketel in en uit gaan, die zijn niet de temp. die door de touch worden weergegeven.
Aanvoertemp is volgens Touch 31°C, als ik de aanvoer cv-leiding in de ketel meet bij de temp. sensor meet ik daar echt geen 31 graden. Daarbij, de retour geeft 25°C, dat doet ie al sinds vorige jaar. Dat zou betekenen dat de sensor ketel stuk is. Echter daar heb ik afgelopen juni een nieuwe voor opgehangen, dus dan zou bij die de sensor ook stuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

draai eens wat radiatoren dicht tot bijv 1.
trek de stekker uit je ketel en zet de elga aan, dan kan je eea beter analyzeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Weer een stap verder voorbereid. De koof op de 1e verdieping aan de achterkant van het huis heb ik vandaag open getrokken. De buisisolatie zat niet zo heel best ( dat wist ik ). Die zit nu wel goed, alle puntjes op de i gezet en deze leidingen nu ook dubbel geïsoleerd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:27:
draai eens wat radiatoren dicht tot bijv 1.
trek de stekker uit je ketel en zet de elga aan, dan kan je eea beter analyzeren.
Vandaag bezig geweest maar krijg niet warmer cv-water dan 32 graden.
Zou dit kunnen komen door de 3,5kw uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
J.o.r.i.s schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:11:
[...]

Vandaag bezig geweest maar krijg niet warmer cv-water dan 32 graden.
Zou dit kunnen komen door de 3,5kw uitvoering?
Zou goed kunnen kloppen hoor dat je niet hoger komt dan 32 graden cv-water met de 3,5 kw. Ik kom niet hoger dan 26 graden met 2,5 kw l-w warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2mb40j.jpg

[Bron Gawalo januari 2014]
Hoge verwachtingen voor de warmtepomp in de toekomst, en als ik de kop goed lees kan de prijs wat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gas is bijna op en de Russen als leverancier zijn niet betrouwbaar, lijkt logisch dat er steeds meer warmtepompen komen. Er komen interessante tijden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Dre schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:30:
[afbeelding]

[Bron Gawalo januari 2014]
Hoge verwachtingen voor de warmtepomp in de toekomst, en als ik de kop goed lees kan de prijs wat omlaag.
Dat er een hoge marge op warmtepompen voor de handel in Nederland op zit is wel duidelijk, wanneer je dit vergelijkt met het buitenland.

Die dingen zijn op dit moment in Nederland nog te duur om een goed altenatief voor de CV te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@J.o.r.i.s: hierbij het typeplaatje vd Elga die bij mij geinstalleerd is in januari dit jaar.
De maximale stroomafname die ik gemeten heb is 1,2 kwh/uur:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/g4yegxr6b/2014_01_11_17_17_09.jpg

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raolte schreef op maandag 10 februari 2014 @ 07:59:
[...]

Dat er een hoge marge op warmtepompen voor de handel in Nederland op zit is wel duidelijk, wanneer je dit vergelijkt met het buitenland.

Die dingen zijn op dit moment in Nederland nog te duur om een goed altenatief voor de CV te vormen.
hangt ervanaf waarmee je vergelijkt, ik zie niets wat je opinie kloppend maakt, ik denk hans ook niet.
behalve koudwatervrees dan.
deze winter is in ieder geval een klapper voor de cop en de dekking van de warmtepomp.
/edit (&ontopic)
ik log met plugwise, deze logt vermogen, co2 en ook euro.
als ik deze op euro zet, moet ik een beetje lachen
zo verwarm ik na salderen de eerste week van februari mijn woning voor maar liefst 11,2 cent
gas saldeert niet, en heeft geen terugverdientijd.
jij mag dus schokken, en groningen ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
BarryH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:25:
@J.o.r.i.s: hierbij het typeplaatje vd Elga die bij mij geinstalleerd is in januari dit jaar.
De maximale stroomafname die ik gemeten heb is 1,2 kwh/uur:
[afbeelding]
@ BarryH: Bedankt voor je foto. Precies dezelfde waardes als bij mij. Enige verschil is de productie datum, die is bij mij 6-2010 ;-)
Dus hieruit valt niet op te maken dat ik een 3,5kw uitvoering heb, eerder dat het een 5kw uitvoering betreft.
Ondanks de Elga, afgelopen 2 dagen toch weer 13,268m3 gas verbruikt. Ketel springt vaker bij dan me lief is, ook bij overdag verwarmen met de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@J.o.r.i.s.: heb je informatie over het stroomverbruik van je Elga? dus hoeveel KWh/uur verbruikt wordt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
@BarryH: nee heb ik niet. Weet ongeveer wat ie per jaar gebruikt maar kan niet "live" monitoren.
Heb ooit een verbruiksmeter gekocht, maar als ik die gebruik in de dubbele contactdoos, past de tweede stekker niet meer in de contactdoos.
Ga wel even een verloopstekker maken o.i.d. zodat het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@J.o.r.i.s: is dat ook zo bij constante temperatuur of vooral rond de temperatuursverhoging?
.

Volgens mij zou je in jou situatie mogen verwachten dat de elga volle kracht draait. dus 24kwh of meer per etmaal. Kan je met ons delen hoeveel stroom er gebruikt wordt op dagbasis?

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 10-02-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joris, kan je je ketek niet in enkel warmwaterbedrijf zetten (cv uit)
bij atag is dit bijvoorbeeld een tiptoets aan de voorzijde.

je kan ook eens de gehele ketel uitzetten, en kijken wat de elga doet (en meten natuurlijk op het stopkontakt) de ketel word altijd aangestuurd bij een vraag of verhoging van meer dan 1 graad, of als de vraag aan de elga geen of te weinig resultaat geeft op de thermostaat.
een van deze variabelen is bij jou actief, of voldoet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
BarryH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:34:
@J.o.r.i.s: is dat ook zo bij constante temperatuur of vooral rond de temperatuursverhoging?
.

Volgens mij zou je in jou situatie mogen verwachten dat de elga volle kracht draait. dus 24kwh of meer per etmaal. Kan je met ons delen hoeveel stroom er gebruikt wordt op dagbasis?
Wat bedoel je met: is dat ook zo bij constante temperatuur of vooral rond de temperatuursverhoging?
Bedoel je het bijspringen van de cv-ketel? Die springt meestal juist bij na een tijd draaien. Waarschijnlijk omdat ie het niet op temperatuur krijgt.

Ik zal mijn stroomverbruik eens gaan proberen bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik bedoelde rond de temperatuurverhoging.
Dan zie ik bij mij ook op koude dagen de ketel even aangaan.
let op: bij mij hebben beide apparaten hun eigen thermostaat. Dus andere situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:55:
@Joris, kan je je ketek niet in enkel warmwaterbedrijf zetten (cv uit)
bij atag is dit bijvoorbeeld een tiptoets aan de voorzijde.

je kan ook eens de gehele ketel uitzetten, en kijken wat de elga doet (en meten natuurlijk op het stopkontakt) de ketel word altijd aangestuurd bij een vraag of verhoging van meer dan 1 graad, of als de vraag aan de elga geen of te weinig resultaat geeft op de thermostaat.
een van deze variabelen is bij jou actief, of voldoet niet.
Ja, dat is inderdaad een goede. Ik zal de ketel eens op enkel warmwater verwarmen zetten.

Temperatuursverhoging is bij mij altijd met stappen van 0,5°C om bijspringen van de ketel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<ketel cv uit> als de eerste radiator na de elga-cvaanvoer niet de 35c haalt na 1 uur is er fysiek echt iets mis, een probleem in de (koudemiddel)aanvoer gasleiding lijkt me dan het meest voor de hand liggend.

verticale verbruiksmeter : http://www.hema.nl/winkel...&fh_secondid=pnl_81010621
hema zit overal.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:04:
<ketel cv uit> als de eerste radiator na de elga-cvaanvoer niet de 35c haalt na 1 uur is er fysiek echt iets mis, een probleem in de (koudemiddel)aanvoer gasleiding lijkt me dan het meest voor de hand liggend.

verticale verbruiksmeter : http://www.hema.nl/winkel...&fh_secondid=pnl_81010621
hema zit overal.
Na 1 uur haal ik zeker niet 35 graden. Nooit niet, ook niet met hogere buitentemperaturen...

En zo'n soort verbruiksmeter heb ik liggen maar gaat niet in dubbel contactdoos (stopcontacten boven elkaar). Ga NU een verloopstekker in elkaar prutsen :P

[ Voor 10% gewijzigd door J.o.r.i.s op 10-02-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@J.o.r.i.s: dan lijkt het me nu eerst zaak om zeker te weten dat je elga wel volle kracht gaat (dus ca. 1200 watt ofzo), zoniet checken of de touch de ketel wel op 100% aanstuurt.
Indien elga volle kracht _> kans groot dat dus je koudemiddelaanvoer niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Elga verbruikt 1050 watt wanneer de vraag 1°C op de kamerthermostaat verhoogd wordt heb ik zojuist gezien op de verbruiksmeter. Heb dit nu even tijdelijk gemonitord met een verlengsnoer. Aangezien er nogal wat stroom doorheen gaat laat ik dit niet zo zitten.
Lijkt dus dat er wel volop ( of is 1050 watt niet volop) gedraait wordt bij grote vraag.
Blijft over.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@J.o.r.i.s: dat lijkt me volop.
Nu is de volgende vraag:
stel: bij 4 graden buiten en cv water temperatuur van 32 graden, kan je dan 4-5 kwh warmte kwijt? is je radiatorcircuit daar groot genoeg voor.

Immers: de elga gaat de temperatuur pas verhogen als het vermogen bij een lage temperatuur niet wordt afgenomen. Dus de test van Eric lijkt me een goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Ons huis heeft 28kw aan radiatoren en vloerverwarming, of bedoel je dat niet? En welke test doel je op?

Bij 6°C buitentemperatuur die het nu is, bevriezen zojuist de leidingen (weer) en wordt de ketel aangestuurd.
Trekt bij jullie de Elga het ook niet bij een buitentemperatuur van 6°C?

[ Voor 4% gewijzigd door J.o.r.i.s op 10-02-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@J.o.r.i.s:
- 28kw radiatoren/vloer.Bij welk temp. regime? en reken dat eens om naar LTV?
b.v.
Als dat allemaal openstaat en 70/50/20 zou zijn(gem. 40 graden verschil met omgeving), dan is het waarschijnlijk zo dat bij een temperatuur regime van 30/25/20 (gem. 8 graden verschil met je omgeving) -> 28/40*8 = 5,5 kw capaciteit

Dus Elga kan zn capaciteit van ca. 5kw kwijt bij een aanvoer temperatuur van ca. 30 graden. Symptoom verklaard.

De test die ik bedoel (door Eric voorgesteld) is maar 1 radiator open (en de rest, incl. VV, dichtzetten).

Qua bevriezen: Dit is wel apart. Kan je eens foto's uploaden van de plaatsing en omgeving vd unit? het zou kunnen zijn dat er onvoldoende lucht wordt doorgeblazen, omdat het moeilijk aan/af gevoerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Zal morgen wel een foto maken maar de buitenunit hangt aan de oostgevel op eerste verdiepingsvloer hoogte boven het dak van de carport. Zo ver van de gevel af als mogelijk is met de beugels

CV-systeem is ingeregeld op 60-40 graden, vloerverwarming op 30-25 graden. Kamerthermostaat vraagt 20 graden (max.). Je berekening kan ik niet volgen maar begrijp ik dat ik juist te weinig radiatoren zou hebben?
Heb ze ook zeker niet allemaal helemaal openstaan (wnkmr+keuken en badkmr wel).
Zou je dit nog kunnen toelichten/uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1kW erin en bevriezen geeft aan dat er wel wat vermogen word geleverd, maar waar blijft het ?
curieus is het, of de woning is volledig warmtelek en vergaat de warmte voordat je ervan geniet.
wat is het jaarverbruik in gas ?
met vloerverwarming is het juist zaak 12 uur lang overdag egaal warm te stoken, dan is het efficient.
bevriezen is een indicatie dat de 2e trap in de buitenunit vol aan is gegaan vanwege de vraag, en weinig effect resulteert.

28kW is wel weinig, maar er is vloerverwarming, ik heb alleen al 32kW ltv@35c in de huiskamer.
bijkomend voordeel met de elga onder de vloer/kruipruimte, ik heb nu ook vloerverwarming gekregen.
het is er gemiddeld nu zo`n 26 graden, op wb-fotos bleek dit ook al uit een warmte lekkende fundering.
(eea is echter zwaar geisoleerd)
standje 3 op de touch thermostaat bevalt mij qua reactie van de elga erg goed, als ouwe ketel rook en vlammetjes vriend, hij moduleert meteen voluit en pas terug zodra de kamertemperatuur stijgt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 20:15:
1kW erin en bevriezen geeft aan dat er wel wat vermogen word geleverd, maar waar blijft het ?
curieus is het, of de woning is volledig warmtelek en vergaat de warmte voordat je ervan geniet.
wat is het jaarverbruik in gas ?
met vloerverwarming is het juist zaak 12 uur lang overdag egaal warm te stoken, dan is het efficient.
bevriezen is een indicatie dat de 2e trap in de buitenunit vol aan is gegaan vanwege de vraag, en weinig effect resulteert.
Gasverbruik was voor het plaatsen van de Elga gemiddeld 2300 kuub/jaar.
De vloerverwarming is echt als bijverwarming bedoelt om de kou uit de plavuizen vloer te houden, niet bedoelt om mee te verwarmen. Dit lag al zo in de woning toe wij deze kochten. Het aantal radiatoren is ook redelijk aan de lage kant voor de woning heb ik wel eens berekend, ook kw per radiator is eigenlijk te weinig.

Warmtelek? Tja, dat zou met een infrarood camera dan onderzocht moeten worden. Dat hier niet de beste aannemer gebouwd heeft heb ik al ontdekt (open stootvoegen dicht gevoegd met voegmortel, ventilatie kruipruimte die niet werkt door prop dpc in koker enz.)
Maar dan blijft de vraag waarom die radiatoren niet warmer worden dan 32 graden als er wel 1kw ingaat, leidingen die regelmatig bevriezen, enz.? Toch te weinig koelvloeistof? Druppel koudsoldeer in koudtechnische leiding? Te koud retourwater?
Nu net bevriest de leiding weer, buitentemp. 5,2°C, kamertemperatuur 20°C, vraag thermostaat vanaf 20.00 uur 20°C, dus nu een half uur vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door J.o.r.i.s op 10-02-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
J.o.r.i.s schreef op maandag 10 februari 2014 @ 19:36:
graden (max.). Je berekening kan ik niet volgen maar begrijp ik dat ik juist te weinig radiatoren zou hebben?
Heb ze ook zeker niet allemaal helemaal openstaan (wnkmr+keuken en badkmr wel).
Zou je dit nog kunnen toelichten/uitleggen?
Ik bedoel het volgende:
de ELGA kan ca. 5kw warmte creeeren.
Bij een lage aanvoertemperatuur is het iets meer en bij een hogere temperatuur wordt het snel minder.
Als 5kw warmte door je verwarmingssysteem kan worden afgegeven bij b.v. 30 graden aanvoertemperatuur, dan zal de elga het nooit boven die dertig graden brengen (want zoveel vermogen geeft hij niet af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Wat bedoel je met een leiding die bevriest? Een koelleiding? Zo ja, dan heeft je Elga een knik of andere blokkade in je koelleiding. Hier bevriest alleen de verdamper.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
hansdegit schreef op maandag 10 februari 2014 @ 20:49:
Wat bedoel je met een leiding die bevriest? Een koelleiding? Zo ja, dan heeft je Elga een knik of andere blokkade in je koelleiding. Hier bevriest alleen de verdamper.
Sorry, dat bedoel ik, dat de verdamper bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2300m3 is wel erg veel, omgerekend naar een cop van 1 is dat 13800kWh of met een cop van 4, 3450kWh
ik vermoed dat de elga in dit regime niet kan voldoen, tenzij je gaat isoleren, en meer verwarmingsvermogen ophangt, zodat de elga zijn 35c kan leveren.
misschien moet je juist wel die vloer warmstoken, om enig effect te krijgen, daar voldoet de elga wel,
maar het kan dagen duren voordat de vloer warm is, maar dan heb je wel volume.

ik verbruikte in 2013 500m3 gas, dat is 4000kWh, ofwel cop4 1000kWh
het is nu februari en de elga verbruikte 1160kWh vanaf 1 augustus, klopt als een bus.
de cv ketel is volledig buiten werking sinds augustus voor de cv.
de elga slaat bij 2300m3 dus zeker geen deuk in een pakje boter.

conclusie : als de elga wel zou voldoen@35c, had je nu al 4000kWh op de meter, en daar word je ook niet vrolijk van, want het is een warme winter.
niet boos zijn op de elga, maar op het warmtelek.
isoleren betaal je van vermeden gaskosten, de elga heb je al.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Dan moet ik wel weten waar en wat te isoleren want helaas is het geldboompje overleden. Kan niet zomaar blindelings meer ergens geld inpompen.
Zelf vermoed ik het dubbel glas eerste generatie vervangen voor HR++.
Hebben we in onze vorige woning ook gedaan en dat scheelde een jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niets doen geeft het effect : gas betalen
ongeacht geldboompje word dit geincasseerd.
ik ben dat helemaal zat, omdat dit ook nog eens geschat mag worden, of calorisch gecorrigeerd.

dat zelfde truukje is de topic titel maar dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Word je niet linksom kaalgeplukt, dan is het wel rechtsom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Hopelijk is de correctie factor volgend jaar voor jou geen 250,0× :P. Anders zit je met je kookgas alsnog boven die 500m3. En het advies om te isoleren met 2300m3, geen gek idee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Die 2300m3 was wel vóór het waterzijdig inregelen. Daarna was het 1800m3 en vervolgens de Elga geplaatst. Nu gemiddeld op 1100m3 per jaar. Daarentegen elektra van 2200kwh naar 5000kwh gegaan :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 20:51:

de elga slaat bij 2300m3 dus zeker geen deuk in een pakje boter.
Volgens mij is er al veel profijt van de elga. van ca 2300 m3 naar 1250 met een elga en wat waterzijdig inregelen is een prima prestatie,
nu nog wat isoleren en het feest wordt nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Onderschat waterzijdig inregelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
J.o.r.i.s schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:12:
Dan moet ik wel weten waar en wat te isoleren want helaas is het geldboompje overleden. Kan niet zomaar blindelings meer ergens geld inpompen.
Zelf vermoed ik het dubbel glas eerste generatie vervangen voor HR++.
Hebben we in onze vorige woning ook gedaan en dat scheelde een jas.
Waar woon je? Er lopen hier meerdere mensen op dit forum rond met een warmtebeeldcamera, waaronder ondergetekende :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
mkleinman schreef op maandag 10 februari 2014 @ 22:11:
[...]

Waar woon je? Er lopen hier meerdere mensen op dit forum rond met een warmtebeeldcamera, waaronder ondergetekende :)
Oh, dat zou geweldig zijn. Woon in Flevoland. Voor adres maar even via PM denk ik.

[ Voor 90% gewijzigd door J.o.r.i.s op 10-02-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
J.o.r.i.s schreef op maandag 10 februari 2014 @ 20:50:
[...]

Sorry, dat bedoel ik, dat de verdamper bevriest.
Ik hoop dat jullie de condensor bedoelen, anders wordt het wel heel koud in huis.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 06:11:
[...]
Ik hoop dat jullie de condensor bedoelen, anders wordt het wel heel koud in huis.
Warmteopname uit de omgeving
In de verdamper is de druk lager, zodat de vloeistof aan de kook raakt. De warmte die daarvoor nodig is wordt onttrokken aan de omgeving. De temperatuur waarbij dat gebeurt is afhankelijk van de heersende druk, die door de aanzuigende werking van de compressor laag wordt gehouden.
[...]
Warmteafgifte in de condensor
In de condensor (radiator) condenseert de damp tegen de relatief koude wand en geeft daarbij warmte af. De temperatuur waarbij dit gebeurt is afhankelijk van de druk: hoe hoger de druk, hoe hoger het kookpunt. De vloeistof wordt aan de onderzijde van het reservoir afgetapt en stroomt dan naar een smoorventiel.
Vraag aan Gasschuif:
Betekent dat nu automatisch dat wanneer de druk buiten beneden x hectoPascal is, de verdamper beter werkt?

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 11-02-2014 07:45 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J.o.r.i.s schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:31:
Word je niet linksom kaalgeplukt, dan is het wel rechtsom ;-)
zo wil ik het niet noemen, het is in mijn ogen een onduurzame vendor lock-in
Wikipedia: Vendor lock-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.
dubbele post

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

hansdegit schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 07:42:
[...]

Vraag aan Gasschuif:
Betekent dat nu automatisch dat wanneer de druk buiten beneden x hectoPascal is, de verdamper beter werkt?
Hans, een lang verhaal, als je volgende PDF even doorkijkt weet je al meer denk ik.

http://www.danfoss.com/NR...ED00C91A3/0/PFA00A110.pdf

Bij J.o.r.i.s. is de installatie lek geweest, (zie vroege post) Er is dus hopelijk bijgevuld, echter als de monteur niet deskundig is kan hier van alles meer fout gaan, te weinig, te veel, lucht er bij en zo.

De enige goede manier bij kleine installaties is: installatie leeg (met aftap unit) en opnieuw vullen met weegschaal op orginele fabrieks vulling. Eventueel compenseren met x gram extra per meter bij lange leidingen.
Alleen dan weet je zeker dat het systeem goed is afgevuld.

Heb geen idee of dit ook zo is gedaan.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Gasschuif; Ben je STEK gecertificeerd?

Zit er meer en meer aan te denken om de hele installatie van de ELGA zelf te doen behalve het STEK deel ( omdat ik dat absoluut niet kan en mag ;) ).

Reden is dat ik nu 3 leveranciers/installateurs van de ELGA heb benaderd en die hebben het OF (te) druk of reageren uberhaupt niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Gasschuif schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:05:
[...]

Hans, een lang verhaal, als je volgende PDF even doorkijkt weet je al meer denk ik.

http://www.danfoss.com/NR...ED00C91A3/0/PFA00A110.pdf

Bij J.o.r.i.s. is de installatie lek geweest, (zie vroege post) Er is dus hopelijk bijgevuld, echter als de monteur niet deskundig is kan hier van alles meer fout gaan, te weinig, te veel, lucht er bij en zo.

De enige goede manier bij kleine installaties is: installatie leeg (met aftap unit) en opnieuw vullen met weegschaal op orginele fabrieks vulling. Eventueel compenseren met x gram extra per meter bij lange leidingen.
Alleen dan weet je zeker dat het systeem goed is afgevuld.

Heb geen idee of dit ook zo is gedaan.
Ja, op die manier is het gedaan door monteur van Techneco zelf.

Hierbij ook gelijk de foto van de buitenunit. Op de één of andere manier draait tinypic de foto steeds op zijn kant, weet niet hoe ik dat anders kan doen.
]Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/23m1ret.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:10:
@Gasschuif; Ben je STEK gecertificeerd?

Zit er meer en meer aan te denken om de hele installatie van de ELGA zelf te doen behalve het STEK deel ( omdat ik dat absoluut niet kan en mag ;) ).

Reden is dat ik nu 3 leveranciers/installateurs van de ELGA heb benaderd en die hebben het OF (te) druk of reageren uberhaupt niet eens.
Martin, Gasschuif stamt nog uit een tijd dat je voor werkzaamheden aan koelinstallaties nog geen stek nodig had en heeft in al die jaren al de nodige problemen met koeling om zij oren gehad, offshore en aan boord.
Dit betreft echter grote tot zeer grote installaties. Maar ook met klein spul is hier wel enige ervaring. Geen Stek echter. (Gasschuif was leidinggevend, maar is nu met retraité :+ )

Hier draaien de 2 stuks L/L ijzersterk, dikke 500 kWh nu erdoor.
Wel plannen voor wat meer PV in het voorjaar erbij.

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/1006x762q90/841/uohp.png

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 11-02-2014 12:32 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verdamper, condensor... Ik zou liever spreken over een binnenunit of buitenunit.
Als je gaat koelen in je huis (wat de elga ook zou moeten kunnen) ipv verwarmen, wordt je buitenunit een condensor (staat warmte af) (net als je koelkast)
En je binnenunit een verdamper, neemt warmte op.
De hele werking draait dus om.
Grappig dat ze het bij techneco nergens over een verdamper of condensor hebben in hun handleidingen. (of ik kijk eroverheen) maar over binnen -en buitenunit.

Ik zou de elga na installatie of reparatie niet alleen leegzuigen, maar zowieso vacumeren, om lekkages uit te sluiten.
En eventueel ook nog breken met stikstof, dit is ook een hogedruktest.
Daarna weer vacumeren (vooral om gemakkelijker te vullen met Freon).
Hier wel ooit stekdiploma gehaald, moet nog nagaan of deze nog wel geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

J.o.r.i.s schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:41:
[...]

Ja, op die manier is het gedaan door monteur van Techneco zelf.

Hierbij ook gelijk de foto van de buitenunit. Op de één of andere manier draait tinypic de foto steeds op zijn kant, weet niet hoe ik dat anders kan doen.
][afbeelding]
Je kan de foto op zijn kant nemen :+

@J.o.r.i.s. Als het leidingtechnisch kan probeer de buitenunit een cm of 3 verder van de muur weg te schuiven.
De fan kan dan wat makkelijker aanzuigen. Ietsje hogere COP. Er lijkt nog wat ruimte op de beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Gasschuif schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:26:
[...]

Ja kan de foto op zijn kant nemen :+

@J.o.r.i.s. Als het leidingtechnisch kan probeer de buitenunit een cm of 3 verder van de muur weg te schuiven.
De fan kan dan wat makkelijker aanzuigen. Ietsje hogere COP. Er lijkt nog wat ruimte op de beugels.
De buitenunit zit zo ver als mogelijk is op de beugels. Beugel steekt wel wat verder uit maar daar zit geen sleuf meer voor de bout/moer van de voet.

Zag de eerste keer uploaden al dat de foto gedraaid was dus heb de foto gedraaid en nogmaals geupload. De foto blijft op zijn kant??? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Die sleuf kan je er natuurlijk ook in maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
J.o.r.i.s schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:00:
[...]

De buitenunit zit zo ver als mogelijk is op de beugels. Beugel steekt wel wat verder uit maar daar zit geen sleuf meer voor de bout/moer van de voet.
Andere/ betere trillingsdempers monteren scheelt ook een paar cm:

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/44qpllsk7/IMG_0071_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
BarryH schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:55:
[...]

Andere/ betere trillingsdempers monteren scheelt ook een paar cm:

[afbeelding]
Scheelt dat nog veel in geluid? Ziet er wel netjes uit, waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
J.o.r.i.s schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:58:
[...]

Scheelt dat nog veel in geluid? Ziet er wel netjes uit, waar heb je die vandaan?
Zijn door de installateur geplaatst omdat ik de originele oplossing inderdaad te lawaaiig vond
Zelf heb ik nog een stukje cvbuis isolatie achter de zwarte doppen geschoven die in het rekje geschroefd zitten en tegen de muur aankomen.

googlen op trillingsdempers levert wel wat opties op. ca. 3-5 cm hoog is de goede maat

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 11-02-2014 17:24 ]

• J.o.r.i.s
BarryH schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:08:
[...]

Zijn door de installateur geplaatst omdat ik de originele oplossing inderdaad te lawaaiig vond
Zelf heb ik nog een stukje cvbuis isolatie achter de zwarte doppen geschoven die in het rekje geschroefd zitten en tegen de muur aankomen.

googlen op trillingsdempers levert wel wat opties op. ca. 3-5 cm hoog is de goede maat
Had zelf al een rubber mat voor onder een wasmaschine in repen gesneden en deze tussen de muur en het frame geplaats, ook onder bij die stelpoten.
Gister nog even gerommeld en de buitenunit nog 2 cm verder naar voren gekregen.

Gister met doorlezen las ik nog ergens dat Eric-pvt vermeldde dat je de sensoren van de buitenunit met isolatie kunt inpakken.
Wat is hier de meerwaarde van/ wat doet dit, en waar kan ik die sensoren in de buitenunit vinden?

Verwijderd

dat is dat kleine stuke plastic in de bovenhoek.
het zit los, en je kunt het loshalen.
ik heb hem nu weer op de orginele plek, met wat tonzon erachter.
als de elga maar draait, is de aangezogen lucht en de aanduiding wel correct.

als je de kans hebt kan je hem buiten de airflow plaatsen, in orginele vorstbeschermingstoestand kun je hem ook foppen, door deze op een warmere plaats te zetten (op de muur bijvoorbeeld of zelfs onder de grond)

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:27:
dat is dat kleine stuke plastic in de bovenhoek.
het zit los, en je kunt het loshalen.
ik heb hem nu weer op de orginele plek, met wat tonzon erachter.
als de elga maar draait, is de aangezogen lucht en de aanduiding wel correct.

als je de kans hebt kan je hem buiten de airflow plaatsen, in orginele vorstbeschermingstoestand kun je hem ook foppen, door deze op een warmere plaats te zetten (op de muur bijvoorbeeld of zelfs onder de grond)
Wat me opvalt is dat de buitentemp. op de Touch ongeveer 1,5°C hoger aangeeft dan de werkelijke buitentemp. Zodra de buitenunit aan is geeft de Touch een buitentemp. die gemiddeld 0,5-1°C lager is dan de werkelijke buitentemp.
Dat "foppen" lijkt me wel wat, al is het maar dat ie niet zo in die afgekoelde koude windstroom hangt tijdens in bedrijf.

Verwijderd

je touch leest een buitensensor die wel klopt, maar afwijkt vanwege een warme muur.
(voordeel : vorstbescherming standaard werkt later)
zodra de elga draait, komt er aangezogen lucht aan, die wel klopt, even later verdampt er vocht, van de muur en op de buitenunit, en daardoor daalt de temperatuur.
(nadeel slaat te snel af door vorstbeveiliging bij 4c))
hoe stabieler je die waarde krijgt hoe minder de elga bevriest.
tussen mijn buitenmuur en elga zit inmiddels 1,2 meter.
ik plaatste hem los op stoeptegels op de grond.

Verwijderd

knipje

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 14-02-2014 23:09 . Reden: Offtopic ]

• hansdegit
Ik heb de sensor van de buitenunit uit zijn plastic behuizing gehaald en aan de zijkant van de unit vastgetaped. De gemeten waardes komen nu overeen met de waardes van de DS18b20 sensor die 20 cm verder hangt. En inderdaad, minder defrosts.

Let op: de stooklijn is ook afhankelijk van de gemeten buitentemp. Dus als je de sensor op een warme plek hangt, kan het zijn dat de watertemperatuur niet meer matcht met de stooklijn.

Ik vond het eenvoudiger om met de buitensensor te rommelen toen ik de bovenkant van de buitenunit had losgeschroefd.

[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 13-02-2014 13:35 ]

Verwijderd

/me thinks het zou eigenlijk ook een rel.vochtsensor moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
hansdegit schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:32:
Ik heb de sensor van de buitenunit uit zijn plastic behuizing gehaald en aan de zijkant van de unit vastgetaped. De gemeten waardes komen nu overeen met de waardes van de DS18b20 sensor die 20 cm verder hangt. En inderdaad, minder defrosts.

Let op: de stooklijn is ook afhankelijk van de gemeten buitentemp. Dus als je de sensor op een warme plek hangt, kan het zijn dat de watertemperatuur niet meer matcht met de stooklijn.

Ik vond het eenvoudiger om met de buitensensor te rommelen toen ik de bovenkant van de buitenunit had losgeschroefd.
Inderdaad, handiger om de bovenkant van de buitenunit even los te halen om bij de sensor te komen.
Heb hem ook uit de behuizing gehaald en aan de zijkant getaped.
Ben benieuwd of het iets scheelt met defrosten van de buitenunit.

Kleine update: De temperatuur afgelezen op de Touch komt nu overeen met de gemeten buitentemp. op het weerstation. Dat gaat dus goed zo.
Echter, kan iemand voor mij eens de dT meten van de invoer warmtewisselaar (koudtechnische leiding) en de aanvoertemperatuur cv-leiding (cv leiding die de warmtewisselaar uit komt).
Bij mij is dit verschil bijna 20 graden. Ik vind dit wel heel erg groot.
Koudtechnisch warmtewisselaar in: 46,8°C
Cv-leiding warmtewisselaar uit: 27,9°C

[ Voor 21% gewijzigd door J.o.r.i.s op 14-02-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Kogel is hier definitief door de kerk. Binnen nu en een maand hangt er ook bij ons een ELGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
mkleinman schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 14:47:
Kogel is hier definitief door de kerk. Binnen nu en een maand hangt er ook bij ons een ELGA
d:)b

[ Voor 96% gewijzigd door J.o.r.i.s op 14-02-2014 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mkleinman schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 14:47:
Gefeliciteerd.
Ga je de Elga ook inzetten om je (zonne)boiler op te warmen?
Ik ben wel benieuwd naar de regelingen die daarvoor nodig zijn....

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
J.o.r.i.s schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:20:
[...]
Echter, kan iemand voor mij eens de dT meten van de invoer warmtewisselaar (koudtechnische leiding) en de aanvoertemperatuur cv-leiding (cv leiding die de warmtewisselaar uit komt).
Bij mij is dit verschil bijna 20 graden. Ik vind dit wel heel erg groot.
Koudtechnisch warmtewisselaar in: 46,8°C
Cv-leiding warmtewisselaar uit: 27,9°C
Is bij mij een graad of 12, maar kan ik gemakkelijk naar 20-30 trekken door maar zoveel mogeliijk water per tijdseenheid langs die wisselaar te jagen. Met andere woorden: het zegt niet zoveel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Blijft dit zo bij een lagere pompsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mannuh, het is niet zo moeilijk.

Bij een warmtewisselaar horen 4 temperaturen.
Primair : koelvloeistof en in en koelgas uit.
Secundair : CV in en uit.
Hieruit volgen gemiddeld primair en secundair.

Het verschil tussen gemiddeld prim/sec is bepalend voor de capaciteit/ontwerp van de ww.
Is deze klein, 2-5 K super goed, hoger, 5-10 K redelijk, meer als 12 K grensgebied, daarbuiten, grens naar vervuiling.

Note, er is een grote variabele, water/water is iets anders als vloeistof-gas en water/water.

Eric, HdG, praktijkwaarden aub. ;)

Wellicht overbodig:

Als bij gelijk freon vermogen de pompflow 20 % verminderd, neemt de dT 20 % toe.
Flow* dT=constant. (binnen fysieke grenzen uiteraard)

[ Voor 18% gewijzigd door Gasschuif op 14-02-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké dan, even de database de waardes laten ophalen.
Primair: gemiddeld 44,5
Secundair: gemiddeld 36,9

Cijfers zijn vanaf 01-02-2014

edit: @Gasschuif, ik durf het bijna niet te vragen, maar in hoeverre is bovenstaande post nu in tegenspraak met deze:
Gasschuif in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"
quote: Gasschuif
"Veel water erdoor geeft dus ietsje meer rendement. (kost wel ietsje meer pompvermogen echter slechts een paar watt schat ik zo in)"

[ Voor 62% gewijzigd door hansdegit op 14-02-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Onder mijn Elga hangt een lekbak trouwens. Zal eens foto's schieten. Buitenunit hangt hoog aan een zijgevel, 40cm van de binnenunit. En die hangt weer 50cm van de CV. Mooi kort leidingwerk. Buitenunit hangt aan de warmte kant trouwens.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wow, da's nog korter dan bij Eric-pvt. Heb je al gedacht aan de vorstbeveiliging? Je kunt 'm er nog steeds af laten halen...

Even plagen, moet kunnen.

Hoe bevalt jouw Elga, SSC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hansdegit schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 23:29:
Oké dan, even de database de waardes laten ophalen.
Primair: gemiddeld 44,5
Secundair: gemiddeld 36,9

Cijfers zijn vanaf 01-02-2014

edit: @Gasschuif, ik durf het bijna niet te vragen, maar in hoeverre is bovenstaande post nu in tegenspraak met deze:
Gasschuif in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

[...]
Hans, verwar geen dingen, een gemiddelde kleinere dT primair/ secundair (lees hoog secundair debiet), is beter als lage flow secundair, (hoge dT dus hoger gemiddeld). COP is dan minder

Dat is iets anders als wat ik bedoelde. Flow* dT is constant
Er zijn in het topic "Gas besparen met CV tuning" nog hele volksstammen die dit principe niet begrijpen, uitertaard ook hier met constant "grunnings" gas vermogen. (Ja ja.... weer aardbeving kracht 3.0 ik wordt er niet blij van) Huize gasschuif gaat de gaskraan langzaam dicht draaien, voordat Putin dat gaat doen

Met de cijfers van jouw: Primair: gemiddeld 44,5 secundair gemiddeld 36,9 is de gemiddelde dT dus 7,6 K
Niet slecht dus. De WW van de ELGA is redelijk gedimensioneerd.

Er zijn overeenkomsten met een CV ketel en warmtepomp, beide zijn toeren geregeld voor een variabele gasflow. Echter de (maximale)rendementseisen zijn verschillend, WP kleine water dT voor COP en ketel lage retour voor maximale condensatie.
Er speelt in de buitenunit van de WP ook nog een condensatie effect, als de intredende lucht onder DP komt, ook dan weer voordeel in COP, tot ie bevriest natuurlijk, dan weer defrost cycles

[ Voor 44% gewijzigd door Gasschuif op 15-02-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

affikken lukt niet meer de pv gaat nu al bijna dagelijks over het verbruik van de elga heen
als ik mijn plugwise afzet opwek/afname dan is het opgeteld erg grappig.
daar kan de kolenbonus niet aan tippen.
het aandeel direkt verbruik word steeds groter, en het aandeel pv-direkt eigen verbruik vanaf 1 november is een whopping 100% gemeten per dag

de zonneboiler begint zich nu ook aardig met de cv te bemoeien, en vooralsnog gaat dat prima,
de boiler voegt nu al zo`n 38c aanvoer bij een paar uurtjes per dag, de elga moduleert dan keurig terug en gaat nog niet uit, de elga ver van de boiler lijkt een goed idee, om ze samen te laten werken.
er zit nu 160kWh in de elga voor februari, en 100kWh opwek, dat word nog lachen zo

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
Bedoel je 160kWh totaal, waarvan 100kWh opwek? Want 260 voor februari tot nu toe klinkt wel als heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

60kWh verbruikt op de meter.(7m3) in 2 weken voor 180m2 en 4 personen
ook 260 zo niet veel zijn in vergelijking met gas (33m3)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Als je het een normale elektrische kachel zou gebruiken niet, maar 260kWh met jouw COP (denk nu rond de 4?) zou een hele grote berg zijn gezien je gasverbruik in het verleden.

Wel heel mooi om te zien dat een goed geïsoleerd huis zo geschikt is voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de cop vanaf 1 augustus met deze rare winter is vanwege asociaal doorverwarmen vanwege het vergroten van mijn saldeerrecht nu een heerlijke 4,567 (gemeten met warmtemeter in MJ in de qsolar, referentie is daar ook de gasketel dus de index is voor mij exact)
ik vraag dus veel meer warmte van de wp, en die levert de wp ook door het warme weer.

met doorverwarmen bedoel ik dan ook snachts maar 1 graadje lager dan overdag, en overdag 2 graden hoger dan het oude gasregime.
ik zie vandaag de warmtepomp ook mooi de netspanning laag houden na felle pieken uit de pv (>3200Wac)

bwaaah ik zei 60kWh 2 posts eerder, met dit velle zonnetje is dat alweer 54kWh geworden, het word lente !

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Zeg dat wel, het is hier alweer boven de 22 graden binnen. En de omvormer zit alweer op zijn maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elga-affik.jpg

iedereen mag zelf zijn conclusies trekken, de winter is voorbij, want de pv produktie komt boven het wp verbruik, en de zonneboiler gaat hierin storen, die gaat de elga af laten schakelen.

legenda :
groene lijn pv produktie (5.5kWp)
blauwe lijn l/w warmtepomp (~5kW output) (lichtblauw donkerblauw is hoog/laag tarief)

mijn eerste gedachtes :
technisch perfecte oplossing
gas voor cv is echt een fallback, en redundant
het afschaffen van salderen is eigenlijk een milieudelict (stimuleert niets, zeker geen innovatie)
isoleren -> pv -> warmtepomp is een mooi trajekt
voor gezinnen met jonge kinderen is dit een must have
spaar groningen en ook de bergermeer
het verbruik van de elga was ongeveer gelijk aan de heffingskorting (!)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ben je eigenlijk ooit teruggevallen naar de CV? Ik zie weinig periodes dat de WP niets lijkt te doen, tenminste niet sinds november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, helemaal geen gas gebruikt in de cv, en vanaf 1 november tot vandaag ook de cv retour nog door de boiler (zitten weer de hotfills op)
lager dan -4c is het hier niet geweest dat was alweer in oktober, en dat ging ook prima.
gewoon 24x7 laten draaien is het advies.
de gasketel heeft alleen bijverwarmd voor douche en tapwater, maar dat was met wtw en warmtepomp boiler ook marginaal
mijn gasverbruik is 98,2% gedaald

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Het verplaatsen van de thermosensor heeft er voor gezorgd dat de buitentemp. juist wordt weergegeven op het Touch scherm en dat de Elga dus ook meer aangestuurd wordt.

Vraag nog, als de buitenunit gedefrost wordt, klinkt dat bij jullie ook net of er een fles pur schuim wordt leeggespoten. Het is echt een heel duidelijk geluid, niet zachtjes of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier niet, het klinkt meer als een tijdelijke tafelventilator maar het komt niet boven de achtergrond ruis van buiten uit, binnen hoor ik het niet.
elga staat op dempers op stoeptegels naat het huis op de grond.
ik kan me wel voorstellen dat het toeren van de pomp trillingen veroorzaakt die je binnen hoort indien aan de muur bevestigd.

bij 10,9 graden haalde de elga hier vandaag een aanvoer van 60,2c direkt na de elga gemeten op de cv aanvoer leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Als het gaat over binnen, dan hoor je hier nauwelijks iets. ik dacht dat het ging over buiten naast de unit.

Ook bij mij zijn er betere trillingsdempers geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Op 28 jan 2014 is in ons huis 70 m2 spouwmuur geïsoleerd. ("Black Pearl" van Pluimers)

In de periode van 1 jan. tot heden is er nul gas voor verwarmen door gegaan, een mooie gelegenheid de isolatie resultaten terug te rekenen naar kWh/grd, dit met de warmtepomp in de woonkamer, de slaapkamer WP is minder representatief denk ik. Deze draait slechts een klein deel van de dag.

Van 1 jan t/m 27 jan. volgens Mindergas 355 grd met 198,3 kWh dus 0,55 kWh/grd

Van 29 jan t/m 18 feb. volgens Mindergas 239 grd met 78,8 kWh dus 0,33 kWh/grd

Toch effe 40 % minder. Komt denk ik voor een groot deel door de hogere COP, door de lagere graaddagen. Een soort dubbel effect dus. Ik ben er blij mee. Had ik veel eerder moeten doen. :)

Als ik een normale winter reken met zeg 2850 grd voor Rotterdam dan heb ik voldoende aan 940 kWh, of zou dat te optimistisch zijn? :+
Gasschuif denkt dat bij -10 buiten en lager er toch wel wat aardgas bij moet, om het huis comfortabel te houden.

Met beide WP,s is er in het stookzeizoen van 24-10-2013 t/m 18-02-2014 570 kWh door gegaan met slechts 2 dagen heel even de CV er bij.
De prognose voor dit stookseizoen op Mindergas is 249 m3 (tot 07-04-2014) verbruikt voor koken gasdroger en tapwater.

[ Voor 29% gewijzigd door Gasschuif op 18-02-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
2Gasschuif: houdt er rekening mee dat bij minder graaddagen/dag ook je m3/graaddag lager is, het echte verschil is dus waarschijnlijk kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

BarryH schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:31:
2Gasschuif: houdt er rekening mee dat bij minder graaddagen/dag ook je m3/graaddag lager is, het echte verschil is dus waarschijnlijk kleiner
Ik heb het over kWh/grd, "whats in a name?" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@gasschuif: daar geldt hetzelfde voor.

om de een of andere reden is de benodigde warmte niet lineair met de temperatuur. Ik denk mn door de impact van instralende zon (iha meer zon = warmer), maar wellicht ook wel door een niet lineaire warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:49:
hier niet, het klinkt meer als een tijdelijke tafelventilator maar het komt niet boven de achtergrond ruis van buiten uit, binnen hoor ik het niet.
elga staat op dempers op stoeptegels naat het huis op de grond.
ik kan me wel voorstellen dat het toeren van de pomp trillingen veroorzaakt die je binnen hoort indien aan de muur bevestigd.

bij 10,9 graden haalde de elga hier vandaag een aanvoer van 60,2c direkt na de elga gemeten op de cv aanvoer leiding.
Nee, het zijn niet trillingen van de pomp o.i.d.. en ja, ik hoor het binnen.
Als ik beneden in de gang sta hoor ik het gesis van de overloop zolder (2de verdieping). Alsof iemand een fles pur leegspuit.
Als ik 1+1 optel (niet op temperatuur komen, gesis in de leidingen) ben ik bang dat het systeem nog steeds niet lekvrij is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
J.o.r.i.s schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:50:
[...]

Nee, het zijn niet trillingen van de pomp o.i.d.. en ja, ik hoor het binnen.
Als ik beneden in de gang sta hoor ik het gesis van de overloop zolder (2de verdieping). Alsof iemand een fles pur leegspuit.
Als ik 1+1 optel (niet op temperatuur komen, gesis in de leidingen) ben ik bang dat het systeem nog steeds niet lekvrij is :|
Zou ik toch eens kijken naar betere trillingsdempers en rubber ofzo achter de stelschroeven tegen de muur.
Kan je eens een foto posten van de trillingsdempers die er nu op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
BarryH schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:55:
[...]

Zou ik toch eens kijken naar betere trillingsdempers en rubber ofzo achter de stelschroeven tegen de muur.
Kan je eens een foto posten van de trillingsdempers die er nu op zitten?
Heeft niet met de trillingsdempers te maken. Het geluid komt uit de koudtechnische leidingen. Heb geen last van trillingsgeluiden of gebrom van de buitenunit. Dat heb ik 2 jaar geleden al naar tevredenheid aangepakt. Alles kan beter en stiller maar dat is nu niet de issue.
Nogmaals, het geluid komt uit de koudtechnische leidingen, die op het moment van defrosten een ontiegelijk geluid produceren, vergelijkbaar met een fles purschuim die op vol vermogen leeg gespoten wordt. Dit geluid is er pas sinds een aantal weken en komt overeen met de symptomen die ik afgelopen 3 jaar al meerdere keren heb ervaren. Er is freon weggelekt, er zit te weinig koelmiddel in de leidingen, cv-water wordt daar niet voldoende meer door opgewarmt, de Elga produceert ontiegelijk veel geluid bij defrosten en het wordt nauwelijks warm in huis (cv-water niet warmer dan 27-28 graden).
Even voor het plaatje, afgelopen 3 jaar is door Techneco 2x printplaat Carrier vervangen, 1× printplaat Elga vervangen, buitenunit vervangen, warmtewisselaar vervangen ivm lek aansl. koudtechnische leiding op ww, 5 keer het systeem bijgevuld, afgelopen keer een lek geconstateerd op een koppeling van de aansluiting ww op koudtechnische leiding. Oftewel, helemaal super gaat het hier nog niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
J.o.r.i.s schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:13:
[...]

Even voor het plaatje, afgelopen 3 jaar is door Techneco 2x printplaat Carrier vervangen, 1× printplaat Elga vervangen, buitenunit vervangen, warmtewisselaar vervangen ivm lek aansl. koudtechnische leiding op ww, 5 keer het systeem bijgevuld, afgelopen keer een lek geconstateerd op een koppeling van de aansluiting ww op koudtechnische leiding. Oftewel, helemaal super gaat het hier nog niet. :-(
Hmm. Ze in gebreke stellen? En door een extern bedrijf, op hun kosten, het systeem laten nakijken, af laten persen om te controleren op lekken, en daarna nogmaals afvullen?

Of nog anders: Een compleet nieuwe set eisen inclusief installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 23:02
ik ben van plan ook een warmtepomp te plaatsen nadat we een stroomoverschot van de zonnepanelen hebben. We hebben een simpele cv op gas waar we mee verwarmen en het warm water maakt ie ook (doorstroom). Na een paar offertes sprak de "daiken Nexura FVXG50K verwarmingsvermogen 5,8kW" ons het meeste aan (kostprijs 3500 euro geplaatst). Ik volg dit forum ook een beetje en nu twijfel ik na de goede reacties over de elga (edit: op de laatste na 8)7 ). Geen enkele verkoper heeft ons deze aangeraden (ik woon wel in België)
Zou ik aan de elga meer hebben als aan de daiken? ik vind er ook niet veel over terug in België, heeft misschien iemand ervaring met een Belgische installateur of zou ik beter bij mijn daikin blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij verwar je een gewone lucht/lucht airco met een lucht/water warmtepomp ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 23:02
het zijn 2 verschillende systemen maar ik denk dat ze beide geschikt zijn voor mijn woning (ik kan daar mis in zijn). Ik zie door het bos de bomen niet meer en het is toch een grote investering waar ik goed over wil nadenken en uiteindelijk kiezen voor de meest besparende oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@chundo: elga alleen doen als je op lage temperatuur je huis kan verwarmen met je radiatoren/vloerverwarming. Of als je geen zin hebt in geluid en tocht van een L/L systeem

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 19-02-2014 11:08 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.