mightym schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:11:
[...]
Ik gebruik geen elektrische naverwarmer en hij draait ook geen vast aantal uren. Er zit een regelaar op die er voor zorgt dat in een bepaald 'tijdslot' de warmtepomp mag draaien. In de zomer draait hij heel kort, want het water is al warm van de zonneboiler, in de winter wat langer.
die had ik begrepen, maar de vraag was eigenlijk hoelang is je tijdslot?
en hoeveel van de tijdslot gebruikt hij als je koud water hebt? (en ik begrijp ook dat ik het cijfer met een korreltje zout moet nemen, misschien zelfs een kilo. de situaties kunnen erg verschillen, maar een indicatie van wat ik moet gaan verwachten is wel prettig)
De opmerkingen van Cheese_man over isolatie zijn helemaal waar, maar ons huis is al erg goed geïsoleerd, de volgende keer zou ik alleen nog drievoudig glas kunnen overwegen, maar meer winst is op isolatie bijna niet te halen. We hebben een houtskeletwoning met ver doorgedreven isolatie, daar heb ik in 2006 tijdens de bouw veel aandacht aan besteed.
Ik zou de volgende keer weer veel glas plaatsen en in het ontwerp zoveel mogelijk passieve zonwering opnemen. (in Belgie is het heel normaal om daar in het ontwerp veel aandacht aan te besteden, de nederlandse architect zag water branden toen we daar over begonnen...) Nu is ons huis zodra de zon schijnt lekker warm en als het te gek wordt gaat er een rolluik dicht of een knikarmscherm naar buiten.
ik ben het wel eens met de isolatie, maar denk niet dat dat het belangrijkste is.
het is wel altijd makkelijk te vertellen tegen mensen natuurlijk en nooit fout.
zo heb ik relatief geen goede isolatie vergeleken met jouw, maar door slim gebruik te maken van de warmte.(alleen de huiskamer naar 21 graden te verwarmen, en die warmte langzaam door de boven verdieping te laten lopen, dus maar een kleine ruimte verwarmen)
heb ik toch een lage gas rekening (ik heb niks anders als gas om mee te verwarmen.) van minder als 650m3.
dus de wil om het te doen is eigenlijk belangrijker als de isolatie en een stuk kennis van zaken help erg veel.
maar ook mijn grote raam partij op het oosten doet het erg goed (het is nu al lekker warm binnen)
in de zomer is het wel weg bakken hier, en zonwering gaat niet helpen.
de warmte gaat makkelijk 50cm de grond in en de kruipruimte word gewoon warm in de zomer.
maar dat zijn allemaal problemen die ik wel opgelost krijg ter zijner tijd.
Ik heb nu een aantal verschillende boilers zonder mogelijkheden om te koppelen. Ik zou graag naar één of twee grotere buffervaten gaan, waarbij de boilers meerdere warmtewisselaars hebben voor verschillende warmtebronnen. (dus jij bent goed bezig!) En dan als belangrijkste warmtebron één of meerdere warmtepompen en een CV-houtkachel voor de backup en gezelligheid :-) . Als de salderingswetgeving zou blijven zoals hij is, dan zou ik alleen PV neerleggen en niet eens een zonneboiler. De combi PV en warmtepomp+salderen is veel beter 'schaalbaar' dan een zonneboiler. Als de saldering eraan gaat dan weer wel een zonneboiler. Ook een douchewater warmtewisselaar zou ik de volgende keer plaatsen. Dat is nu zonder grof breekwerk niet mogelijk in ons huis, dat vind ik wel jammer.
ik had eigenlijk voor 1 boiler willen gaan met 3 spiralen, maar nu komt deze op mijn pad voor een paar centen, dus het gaan er maar 2 boilers worden. (ik begin met 1 boiler, ik zie later wel wat ik met de 2de doe.) gelukkig ben ik handig genoeg om het allemaal zelf te kunnen doen.
(geef mij een stuk grond en een stuk hout met een roestige spijker en ik bouw een huis.
en dan denk je natuurlijk waar voor is dat stuk hout en die spijker, om de schoonheids-commissie van het terein te houden!
ik hoop dat ik ooit nog eens een stuk grond te pakken kan krijgen wat achteraf genoeg is om mijn eigen huis te kunnen bouwen, en dat zal gebeuren met allemaal 2de hans bouwmateriaal of lokaal te vorderen spullen.)
Qua ventilatie heb ik laatst een mooi concept van Itho gezien. Decentraal afzuigen en centraal toevoeren van voorverwarmde lucht. Alles Co2 gestuurd.
ik weet het niet of ik dat echt prettig zou vinden, mijn schoonouders hebben lucht verwarming in huis.
het is wel lekker warm in huis, maar toch alles voelt koud aan. (ben ook allergisch voor huisstof mijt en dat soort systemen zijn vaak wel broei nesten en dat merk ik daar ook)
misschien is het wel leuk als bij verwarming, maar als hoofd verwarming liever niet, dan vind ik mijn vloerverwarming een stuk prettiger.
verder ben ik ook niet zo bang dat salderen er helemaal uit gaat.
ik verwacht in de toekomst wel dat de regeling wat versobert gaat worden.
en om echt eerlijk te zijn vind ik dat ook helemaal niet erg. (misschien juich ik het wel toe zelfs, maar dat is erg afhankelijk van wat het gaat worden. liever een minder leuke regeling met vastigheid dan onzeker een leuke regeling)
voor nu vind ik deze regeling erg prettig, ik had anders nooit het geld zo snel bij elkaar kunnen sparen voor de volgende uitbreiding.
en ik ben pas klaar als de gas kraan hier definitief dicht gaat.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)