Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.832 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was er gewoon helemaal klaar mee dat ik in een vergiet woonde, en ertegenin werkte.
en dat is de faktor tijd, en tijd is kostbaar, zeker als je over de 40 bent geraakt.
maar hoofdzaak waren schimmelplekken op de ongeisoleerde (weggezakte) delen,
terwijl er een idiote stork air (170 Wac) ventilatie stond te knallen.
het werd een vies duf ex huur huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier gaan we de woonkamer extra na-isoleren aan de binnenkant. Vanaf maandag gaan we breken. Volgende week woensdag komt de vloerverwarming en de ELGA.

Onder de vloerverwarming wordt een speciale folie geplaatst. Alle muren rondom krijgen tussen de 5 en 7cm extra isolatieplaten, uiteraard afgewerkt met de juiste folies, OSB en gips. Dat gaat ons, volgens mijn warmteverliesberekening, 27% besparen. Bij een temperatuur van 3 graden buiten zakken we dan van ongeveer 900W naar ongeveer 650W.

Nog wat anders:

Bij het slopen van de tegels in de keuken kwam ik nog een verborgen centraaldoos tegen. Deze loopt vanaf dit punt ook naar de bijkeuken en schuur, dus waar de ELGA op aan gaat komen. Vond ik deze chaos.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/rotzooi.jpg

8 lasdoppen, waarvan 2x2 met elkaar doorverbonden omdat het 4 voudige ipv 5 voudige lasdoppen waren. Ook de twee draden voor de mechanische ventilatie lopen door deze doos heen. Na een zorgvuldige opruimaktie heb ik bovenstaande zooi er uit gehaald.

Doos ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/centraaldoos.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Martin, met de temperaturen van deze week heb je geen elga nodig,pas
maar op dat je het niet te warm krijgt.

Succes met je verbouwing gewenst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 09 maart 2014 @ 10:05:
Hier gaan we de woonkamer extra na-isoleren aan de binnenkant. Vanaf maandag gaan we breken. Volgende week woensdag komt de vloerverwarming en de ELGA.

Onder de vloerverwarming wordt een speciale folie geplaatst. Alle muren rondom krijgen tussen de 5 en 7cm extra isolatieplaten, uiteraard afgewerkt met de juiste folies, OSB en gips. Dat gaat ons, volgens mijn warmteverliesberekening, 27% besparen. Bij een temperatuur van 3 graden buiten zakken we dan van ongeveer 900W naar ongeveer 650W.

Nog wat anders:

Bij het slopen van de tegels in de keuken kwam ik nog een verborgen centraaldoos tegen. Deze loopt vanaf dit punt ook naar de bijkeuken en schuur, dus waar de ELGA op aan gaat komen. Vond ik deze chaos.

[afbeelding]

8 lasdoppen, waarvan 2x2 met elkaar doorverbonden omdat het 4 voudige ipv 5 voudige lasdoppen waren. Ook de twee draden voor de mechanische ventilatie lopen door deze doos heen. Na een zorgvuldige opruimaktie heb ik bovenstaande zooi er uit gehaald.

Doos ziet er nu zo uit:

[afbeelding]
Dat kom ik de laatste tijd ook steeds vaker tegen, meestal nog wel een paar zwartgeblakerd ook, kan lang goed gaan, maar ook heel erg fout.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 19:38
Als die doos straks weer weg gewerkt wordt, zou ik die 5-voudige lasdoppen vervangen voor conex draai doppen. Dan weet je zeker dat er niks mee gaat gebeuren.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Die doos blijft wat mij betreft in het zicht zitten. Ik wil er altijd bij kunnen. Ik heb straks een massieve achterwand. Als er dan in die doos wat mis gaat dan moet ik de hele achterwand van mijn keuken wegbreken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:07
mightym schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 17:50:
[...]

Ik denk niet dat hij ze nog heeft, ik heb op de site gekeken en kon hem ook niet vinden.
Het is een 'Meeting' :

http://heatpumpfactory.com/eninfo.asp?act_id=270

Wellicht kan hij nog iets interessants voor je regelen? Gewoon ff contact met hem opnemen.
Al eerder contact gehad (uiteraard), maar helaas dit soort (el cheapo Chinese) warmtepompen kan/wil hij niet meer leveren (alleen warmtepompboilers maar dat zoek ik niet; heb al een 800 ltr zonneboiler met direct doorstroomde heatpipes).
.
In DE nog wel een adres gevonden maar tegen fors hogere prijs ..

Wordt het toch een GREE KFRS-9 dit najaar ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
hannibal2206 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:34:
[...]

Al eerder contact gehad (uiteraard), maar helaas dit soort (el cheapo Chinese) warmtepompen kan/wil hij niet meer leveren (alleen warmtepompboilers maar dat zoek ik niet; heb al een 800 ltr zonneboiler met direct doorstroomde heatpipes).
.
In DE nog wel een adres gevonden maar tegen fors hogere prijs ..

Wordt het toch een GREE KFRS-9 dit najaar ..
Wat kost zo'n setje?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 17:07
2,5 K; komt plaatsing nog bij. Is 3 fase, en 9 kW met een goede COP bij 35 en 45 grd

Heb vorige week via de zelfde leverancier een GREE Hansol L/L 5kW airco/verwarming laten plaatsen in de woonkamer, die bevalt prima

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met deze mooie maart houd ik bij hoe snel de datum van de meterstand op de ferraris achteruit gaat,
en dat gaat echt bizar snel nu. (met 5kWp) de warmtepomp gebruikt nu minder dan (cv+ww) 1 kWh per dag, dus dat heeft nauwelijks impact op een opwek van bijna 20 per dag....
de slechtere koude dagen zat de wp op 8-12kWh per dag, maar door deze maand maart met veel zon sta ik alweer voor 2014 op 22 januari.
eyeopeners hier, iedere dag weer, erg leuk.
ik houd mijn energie leverancier maar op de hoogte want het zal me niet verbazen dat anders de meter ongeldig word verklaart.
hoe dan ook, het is dus technisch mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik volg dit topic al een heel tijdje, maar ik kom er maar niet aan uit.

Onlangs weer twee zonnepanelen erbij geplaatst en mijn overschot wordt alsmaar groter. :)

Kan ik de elga ook voor tapwater gebruiken en dan ook in combinatie met cv en koelen?
Bestaan hier regelingen voor? Hebben de mensen op dit forum dit toegepast met de Elga?
Ben best wel handig, al zeg ik het zelf, maar ik mis de praktijkvoorbeelden.

Of kan ik beter gaan voor een kant en klare oplossing van zubadan, nibe of whatever?
Of wachten op nog mooiere ontwikkelingen op warmtepompgebied?
Graag mogelijk een advies of voorbeeld, via PM mag ook.

Zit er al aan te denken om alvast maar een buffervat voor tapwater met elektrische verwarming aan te schaffen.
Maar liefst hak ik de fossiele knoop meteen door.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2014 21:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik meen mij te herinneren in dit topic dat de Elga niet kon verwarmen als de buitentemperatuur boven de circa 18°C was. Waarom die beveiliging erop zit en of die eraf gehaald kan worden weet ik niet.

Heb je al een beeld van hoeveel vermogen warmtepomp je nodig hebt voor het CV en WW gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog 6 dagen! en dan hangt ook mijn ELGA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:23:
Ik meen mij te herinneren in dit topic dat de Elga niet kon verwarmen als de buitentemperatuur boven de circa 18°C was. Waarom die beveiliging erop zit en of die eraf gehaald kan worden weet ik niet.

Heb je al een beeld van hoeveel vermogen warmtepomp je nodig hebt voor het CV en WW gedeelte?
Dan valt de mogelijkheid van het tapwater verwarmen met de elga al af als dat zo is, vrees ik.
Toch nog maar even verder orienteren dan nog.
Het toekomstige vermogen voor de warmtepomp te bepalen is nu ook wat lastig.
Ik ga mijn (rijtjes) huis nog voorzien van HR++ glas en wtw ventilatie en isolatieverbetering hier en daar.
Ook LTV installeren(radiatoren en vloerverwarming).
1-persoon huishouden. 191 m3 gas afgelopen jaar voor cv en tapwater (mei 2013 - heden)
Veel elektrisch kacheltje gebruikt, quooker en koken op inductie.

@mkleinman: Ik ben benieuwd naar de fotos! :)

@dre hieronder: Dak is vol helaas. Douchewtw zit er al.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het valt een beetje buiten dit topic, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een zonneboiler (de boiler kan je dan meteen gebruiken als "buffervat"), Douche-WTW, elektrisch WW verwarmen (COP=1).

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 13-03-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:39:
[...]

Dan valt de mogelijkheid van het tapwater verwarmen met de elga al af als dat zo is, vrees ik.
Toch nog maar even verder orienteren dan nog.
Het toekomstige vermogen voor de warmtepomp te bepalen is nu ook wat lastig.
Ik ga mijn (rijtjes) huis nog voorzien van HR++ glas en wtw ventilatie en isolatieverbetering hier en daar.
Ook LTV installeren(radiatoren en vloerverwarming).
1-persoon huishouden. 191 m3 gas afgelopen jaar voor cv en tapwater (mei 2013 - heden)
Veel elektrisch kacheltje gebruikt, quooker en koken op inductie.

@mkleinman: Ik ben benieuwd naar de fotos! :)

@dre hieronder: Dak is vol helaas. Douchewtw zit er al.
Met zo weinig gasverbruik is een ZB met een verwarmings element (of doorstroomverwarmer) zeker een optie.Zeker als een groot deel tapwater is. En met een ZB heb je dan 6 maanden maar een klein beetje E verbruik.

Door een WP erbij te plaatsen kan je efficienter verwarmen, maar moet je ook meer investeren

Je huis verwarmen kan vanuit de boiler (zie b.v. setup Hansdegit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:01
@mkleinman; wat wordt nu de opbouw van je muur? welk isolatiemateriaal en welke folies ga te toepassen?

oja en veel fotoooooooosss;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
marz01 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:31:
@mkleinman; wat wordt nu de opbouw van je muur? welk isolatiemateriaal en welke folies ga te toepassen?

oja en veel fotoooooooosss;)
De opbouw aan de binnenkant wordt ( van buiten naar binnen ):
  • Folie
  • Isolatiemateriaal ( 45mm steenwol )
  • Folie
  • OSB plaat
  • Gips
Bedoeling was eerst om PIR te gaan gebruiken maar steenwol werkt een stuk eenvoudiger. Het doel is niet om maximale isolatiewaarde te halen maar om de enorme betonmassa uit de vergelijking te halen wanneer het om opwarmen/afkoelen van de woonkamer gaat. De Rd van alleen de isolatie is 1.2. Tel je de OSB en gips mee dan kom je uit op ongeveer 1.4 vermoed ik.

Onder de vloerplaten komt eerst een isolerende folie en daarbovenop komen 20mm vezelplaten waar het patroon in wordt gefreesd.

Pics volgen! Heb de eerste pics van de kale betonvloer gisteren genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:23:
er zit een dode band waarde in die je kan instellen,
bij een buitentemperatuur van 19c gaat de elga hier uit, vier graden hoger komt de koelfunctie dan beschikbaar. een soort anti pendel functie tussen koelen en verwarmen.
dode band representeert dus een "niets doen" gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Is het dan mogelijk om bij hoge buitentemperaturen toch de verwarmfunctie te gebruiken. Met andere woorden, hoe hoog kan je die dode band waarde instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:01
@mkleinman , ik bedoel meer welke merken, wat voor soort buitenmuur heb je, hoeveel cm luchtspouw, wat voor merk en type folie ga je gebruiken, kortom totaal plaatje van http://www.u-wert.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Folies qua merk? geen idee. Die liggen nog in de opslag.

Voor de binnenmuur is het:
  1. 40mm luchtspouw
  2. 220mm massief gewapend beton
  3. folie
  4. 45mm Isover glaswol ( Rd 1.2 )
  5. folie
  6. 12mm OSB
  7. Gips
Buitenmuren is het:
  • Buitenblad volgens mij 100mm dik
  • 20mm luchtspouw
  • 40mm steenwol uit het jaar kruik
  • 220mm massief gewapend beton
  • folie
  • 45mm Isover glaswol ( Rd 1.2 )
  • folie
  • 12mm OSB
  • Gips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 23:05:
Is het dan mogelijk om bij hoge buitentemperaturen toch de verwarmfunctie te gebruiken. Met andere woorden, hoe hoog kan je die dode band waarde instellen.
mijne staat op auto koelen+verwarmen,
als je kiest voor alleen koelen of alleen verwarmen zijn de mogelijkheden onbeperkt,
de elga kan dan verwarmen met wat de thermostaat toestaat, op de vision touch is het maximum 32c
er is dan geen dode band.
andersom kan ook, koelen bij 10c

van alleen verwarmen op een warme dag toch koelen kan in 3 stappen op de thermostaat.
1. prog,
2. alleen koelen
3. gewenste temp instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraag. Zal telefoondraad ( 4 aderig ) voldoende zijn om de ELGA en de CV ketel te koppelen en de NTC weerstand te koppelen?

Er is 0,14mm2 kabel nodig volgens de handleiding. Ik weet alleen niet of telefoondraad 0,14mm2 is? Kan dat niet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Als je de dikke kwaliteit neemt: die is meestal 0,5mm2. bijv. http://www.rokselektro.nl...ns-ptt-kabel-1x4x0-5-mm2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Perfect. Ik heb 7x0,5mm2 naar de zolder lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

0,14mm2 is heel dun. Tenzij het over tientallen meters moet gaat telefoondraad gewoon werken; de signalen gaan over milliampères.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm de draaitijd is in 1 maand al ongeveer gehalveerd, ik zie bij hans ook
kan ook wel want bij 12c en hoger is de cop natuurlijk erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier tweede helft feb 360 kwh (244 grddgn), en eerste helft maart 230 kwh (188)-> 36% minder kwh bij 23% minder graaddagen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
@eric-pvt en/of hansdegit, is er een mogelijkheid om wat meer info van jullie in te zien met betrekking tot jullie kWh-verbruik afgelopen maanden?
Probeer te achterhalen wat de Elga ongeveer verbruikt om te bezien of ik met m'n PV-overschot (500kWh) uit kan. Betekent nogal wat of ik het PV-overschot kan gebruiken, of dat ik kWh's moet inkopen. Met een kWh-prijs van 0,2032 en een m3-prijs 0,5919 moet de COP wel boven de 2,92 zitten wil dat rendabel zijn.
Snap dat situaties verschillend kunnen zijn qua warmteverbruik in een woning, maar wellicht dat het me toch een indicatie kan geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Niek: je kan vrij makkelijk zelf sturen in de mate waarin je de elga inzet.
bijvoorbeeld door beneden een bepaalde buitentemperatuuur de elga uit te zetten.
Daarnaast is de temperatuur van je cv circuit heel belangrijk, hoe warmer je aanvoer moet zijn (om een bepaalde hoeveelheid warmte, b.v. 4kw, je huis in te krijgen), hoe lager je cop.
bij mij was het kwh verbruik in feb. 593kwh. (ik heb ouderwetse radiatoren, en had op jaarbasis een verbruik van 1500m3)

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 18-03-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vermijd ongeveer 500m3 gas met 1100kWh (grofweg)
maar dat is wel in een geisoleerd en duurzaam ltv stookregime.
als je met 45c in de cv toekan, en je weet je gasverbruik dan kan je al redelijk benaderen wat er gebeurt.
de cop is het weer, dus die bepaal je achteraf.
deze winter is natuurlijk idioot geweest qua cop

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:21

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:45:
ik vermijd ongeveer 500m3 gas met 1100kWh (grofweg)
maar dat is wel in een geisoleerd en duurzaam ltv stookregime.
als je met 45c in de cv toekan, en je weet je gasverbruik dan kan je al redelijk benaderen wat er gebeurt.
de cop is het weer, dus die bepaal je achteraf.
deze winter is natuurlijk idioot geweest qua cop
Het blijft moeilijk rekenen wat nou werkelijk de COP is voor de warmtepomp vind ik.
Ik heb een warmtepomp op de zonneboiler van 1000l draaien.
Ik laat de boiler op met de warmtepomp tot 36 graden dan gaat de warmtepomp uit en slaat weer aan bij 32 graden, deze 4 graden verschil is precies voldoende om de cv ketelbrander niet aan te laten gaan.
Op deze manier gaan de collectors op het dak het boilerwater zo snel mogelijk weer zelf verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update: Mijn ELGA hangt!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/Elga_buiten.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/aanvoer_elga.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/binnenunit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/elga.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 27-09 20:51
Martin, van harte!

Die pijp van je buitenunit naar je binnenunit volgespoten met pur?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nope, die pijp is nog leeg, uiteraard op de ELGA leidingen na. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dan zou ik er nog een jas omheen doen. Of volpurren....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik wilde de beide uiteinden dicht maken zodat hij wind dicht is. Dat scheelt in elk geval weer een mooi stukje aan kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En? Werkt ie al? Hier is het 9 graden buiten, toch wel blij dat de Elga nog wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA net aangezet. Thermostaat .5 graden warmer. Bovenverdieping wordt nu warm. ELGA trekt 720W op dit moment en alle radiatoren zijn bloedheet WHAHAHAHAHAHAHAHA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sssssht niet doorvertellen !
hij moet ook wel meer trekken dan weet je dat alles goed zit.
zo tot 1250Wac of zo.(als je de achterdeur bij de thermostaat openzet terwijl de elga bezig is of zo)
Het blijft moeilijk rekenen wat nou werkelijk de COP is voor de warmtepomp vind ik.
klopt, maar uiteindelijk is het altijd beter dan je gasketel (die niet saldeert)

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik loop nog met het idee rond om een verbinding te maken tussen aanvoer en retour bij de CV ketel die ik handmatig kan openen en sluiten. Ik kan dan echt alles zelf bepalen met betrekking tot de zonneboiler. En dus ook in de winter mijn zonneboiler verwarmen met de ELGA.

Ben er na 1 uur pielen al uit. De koppeling tussen ELGA en ketel gaat er niet komen. Gisteravond ff aangezet. Radiatoren bloedheet ( prima!!! ) en de ELGA geeft via het vlammetje aan dat hij de ketel ook wil bijschakelen. Maar dat wil ik helemaal niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan dat kabeltje altijd nog aansluiten zodra je een reden hebt gevonden, en dat is waarschijnlijk nooit.
ik heb de reden nog niet gevonden.
en die retoursensor is ook leuk, maar die hangt bij mij ook nog los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Hans, Eric en BarryH,

Waar staat bij jullie de pompsnelheid op van de ELGA? Die van mij staat nog op standje 6 ( paniekstand ). Ik heb last van ruisende leidingen op dit moment. Waar staat die bij jullie op.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman: de mijne staat op stand 5, met als logica dat op de hoogste stand de gemiddelde temperatuur het laagste is en dus de COP het hoogste. En toen wat teruggeregeld om geen ruis te hebben .
En ook de pomp instelling van de calenta aangepast zodat de beide systemen elkaar niet in storing drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

same here iets van 3 / 3,3 werkt goed, als je langdurig laag laat stromen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier trouwens eerste duurtest gedaan. Maximaal opgenomen vermogen gedurende een uur was 1130W volgens Plugwise. Heb dus zo het vermoeden dat hij vol aan de bak is geweest.

Je hoort binnen niets, je hoort buiten niets. Perfect zou ik zeggen. Het resultaat trouwens was dat de hele benedenverdieping bloedheet was. Ik moet de warmtebeeldcamera nog pakken maar volgens mij haalde de ELGA met gemak de 45-50 graden aanvoertemperatuur.

Edit: ELGA trekt op dit moment 1.3kW uit het net.. WOW!

Pics volgen.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 21-03-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat maakt het e radiatortje ineens tot een heel raar ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA staat weer aan. Opgenomen vermogen is nu ongeveer 800W. Hij moduleert heel netjes terug aan de hand van aanvoer/retourtemperatuur. Ook mooi om te zien dat het open en/of dichtdraaien bijna meteen gevolg heeft voor wat de ELGA doet.

Ik heb de pomp terug gezet naar standje 3. Het lawaai is nu weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ineens een radiator opendraaien is wel een leuk effect ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt. intussen al getest. Radiator op zolder boven. En meteen naar Plugwise loeren. Hup 200W verbruik erbij.. Radiator warm.. Hup 200W weer eraf.

Daarnet bij +5 graden buiten was het 21 graden op de hele bovenverdieping terwijl de ELGA 379W AC verbruikte.

Dit had ik jaren eerder moeten doen

Edit:

Beide thermostaten op elkaar afgesteld. De Remeha Celcia 20 altijd iets lager en iets later dan de thermostaat van de ELGA. De Celcia 20 ook ingesteld op vloerverwarming ( P/I parameters anders ingesteld ).

Ook de DIP switches anders ingesteld en de NTC weerstand hangt inmiddels werkeloos ergens in een hoekje.

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 22-03-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

Dit is helemaal grappig. Er komt 1.4kW van de panelen af en verdwijnt 1.2kW in de ELGA. Het huis wordt warm en de meter staat op dit moment letterlijk stil.

Edit!

Bam! En de ELGa begint terug te moduleren! Bovenverdieping begint lekker op temperatuur te komen en het is slechts 5 graden hier buiten. _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door mkleinman op 23-03-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog eens de eerste 5 paginas van dit topic opnieuw gelezen, wat een ellende zeg...pfffff
bepaald geen topsector en innovatie die `ollandse cultuur.
het is eigenlijk gewoon fossiele bange porno wat ik daar lees.

buiten kijf, gasschuif, hans en ik liggen een kuubje of 1000 voor op betalend nederland.
cop`y that.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:26:

buiten kijf, gasschuif, hans en ik liggen een kuubje of 1000 voor op betalend nederland.
cop`y that.
Ik dacht altijd dat jij onder de 500m3 per jaar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik zie op die eerste 5 pagina's geen ellende. Gaat het wel helemaal goed daar, is het soms bewolkt? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Sowieso kan het per gebruiker verschillen wat hij of zij als eerste 5 pagina's ziet :+

Wel las ik in de topicstart, voor iedereen pagina 1, het volgende:
Mijn schatting is dat we toch wel 500 kuub aan gas kunnen besparen, waardoor we nét in een andere staffel terecht komen, hetgeen al 55 euro per jaar scheelt, nog afgezien van het vermeden gas.
Het lagere "capaciteitsvergoeding transport" scheelt 55 euro per jaar. Vreemd genoeg, maar wel naar verwachting, doen de energieleveranciers hier 'moeilijk' over. Wat is daar nu de stand van, hansdegit en eric-pvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/03/gas_leiding1.jpg

Mooie warmtebeeldfoto van de gasleidingen van de ELGA richting de buitenunit. Hoog tijd om hier nog extra te isoleren lijkt me!

@Eric-Pvt, vergeet BarryH, mij en de anderen niet die intussen ook een ELGA hebben.

En "ELGA"denken is een stuk anders dan "GAS"denken. :)

* mkleinman is blij met de ELGA, 660W as we speak

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/03/aanvoer_retour_zolder.jpg

Aanvoer/retourtemp van de ELGA op zolder. WAUW!

[ Voor 44% gewijzigd door mkleinman op 23-03-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@mkleinman: heb je al tempsensoren bij je aanvoer, retour, persleiding en retourgasleiding?

Enne die gasleidingen verdienen idd een extra jas.

@energierleveranciers en moeilijk doen:
het is een drama. Een groot deel van de GC helpdesk denkt dat capaciteitstarief alleen afhankelijk is van het type meter en dat standaardjaarverbruik niet uitmaakt. Bovendien moet ik bij Liander zijn, zegt men.

Liander zoekt even uit waarom miijn sjv voor komend jaar op 617 m3 is gezet. Het is gewoon bespottelijk. Ik ga een zaak bij de ACM beginnen. Kost 27,50 maar dan heb je wel wat leuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:48:
@mkleinman: heb je al tempsensoren bij je aanvoer, retour, persleiding en retourgasleiding?

Enne die gasleidingen verdienen idd een extra jas.
Ik heb nog geen extra sensoren geinstalleerd, wil ik nog wel gaan doen. Ik ben daarnet met standaard Gamma buis-isolatie bezig geweest bij de ELGA. Dat ziet er niet uit. Het oog wil ook wat :P

Ik heb de CV ketel ook al aangepast. De aanvoertemperatuur is nu maximaal 50 graden. Misschien dat ik nog terug ga naar 45 graden aanvoer maximaal. Dan kan de ketel nooit de ELGA eraf drukken.

Intussen ook de rioolleiding naar de WTW extra geisoleerd. Daar zat nog niets omheen. Nu zit er 45mm isover extra rondom. Kijken of dat te merken is in de zonneboiler.

EDIT

Leuk om te zien. De ELGA die terug moduleert tot aan 390W aan toe en bij het open gaan om 19:00 van twee klokthermostaatkranen wordt de ELGA boos en schiet naar 1190W .

[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 23-03-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman: dus blijkbaar is de delta T (aanvoer-retour) een belangrijke waarde voor de elga besturing.
Hier is die bijna altijd op hoog vermogen aan het blazen (of helemaal niet)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Volgens mij is het een combinatie van tijd, gemeten temperatuur door de Chronoterm en aanvoer- en retourtemperatuur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Al tijden lurkende in dit topic en ik moet zeggen dat ik de resultaten echt spectaculair vind. Ook eigenlijk raar dat dergelijke apparaten niet standaard (en op de correcte manier geinstalleerd) worden geleverd in een nieuwbouwhuis. Een standaard nieuwbouwhuis met 3 kWp PV en een Elga in combinatie met ZLTV zal (met een beetje educatie voor de bewoners) comfort combineren met behoorlijk lage kosten.

Nu is het met de meeste apparaten zo dat er periodiek onderhoud moet plaatsvinden. Bijvoorbeeld, cvketel (sifonnetjes, brander, CO afstellen, etc), of mechanische ventilatie (schoonmaken). Hebben de gebruikers van de Elga ook zicht op het ( al dan niet geadviseerde) periodieke onderhoud van de Elga? Is dat er uberhaupt?

En zijn er ook bedrijven die na een garantieperiode eventuele problemen kunnen oplossen? Of moet je dan "vertrouwen" op de installateur?

------edit------

Ik had eigenlijk de search moeten gebruiken. Zag dat eind vorig jaar een levendige discussie was over economische "perikelen" waarbij onderhoudskosten ook meegenomen werden. Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in economische argumenten, maar meer technisch. Als er onderhoud zou moeten plaatsvinden, wat zou dat dan zijn. En wat zijn de verwachtingen over de beschikbaarheid van onderdelen/kennis bij storingen...ook op de langere termijn? Er zijn namelijk veel bedrijven waar je bijvoorbeeld onderhoudscontracten voor de ketel kan afsluiten (wordt goud geld aan verdiend volgens mij), bedrijven die ook bij storingen langskomen. Zijn er ook bedrijven die dit soort apparaten oppakken?

---RTFM--- :F
Stelt niet veel voor dus. Wel opvallend is de beperkte garantie, maar dat is met een ketel eigenlijk exact hetzelfde. Toch bijzonder...misschien moet Radar oid eens " nonconformiteit" gaan bekijken betreffende cvketels en/of andere apparatuur dat nieuw in een huis geleverd wordt, maar dat is heel iets anders. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Cheese_man op 24-03-2014 09:56 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grappig als ik delen van dit topic van mezelf weer door lees.

Wel een ELGA, geen ELGA. ELGA op zolder, op de vliering, naast de ketel. Toch in de schuur, niet in de schuur, uiteindelijk wel weer in de schuur. Wel begrenzing, geen begrenzing, wel weer begrenzing. etc. Uiteindelijk dus geworden:

In de schuur, buitenunit op de gevel, geen begrenzing, NTC weerstand los, geen koppeling tussen beide thermostaten.

Is het nog een idee om in de Openingspost een lijst te zetten van ELGA eigenaren en een korte uitleg van hun systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Of misschien een "ELGA" topic? De originele vraag is misschien al beantwoord...is een ELGA geschikt om overschot door PV af te fikken...antwoord...NEE. Dat ding blijkt veel te goed te zijn :p. Maakt mij ook niets uit...lees met veel interesse alle verhalen hier. :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:30
Gemiddeld genomen denk ik niet dat de cv wordt begrepen door mensen. Laat staan met een elga(achtige)erbij.
Van de installatiesector is hier genoeg te lezen en ook in het cv-topic tunen. Grosso modo gaat daar geen stimulans van uit.
Dus blijft het voor een beperkte groep geschikt. Zeg maar de tweakerachtigen.
Dan heb je ook nog een ltv nodig en de nieuwbouw levert dat niet als standaard.
Wordt het als optie aangeboden?
In de huursector kan je het helemaal schudden.
Een lucht/lucht zie ik eerder als geschikt voor een grotere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA draait hier de hele dag al om de bovenverdieping te verwarmen. Totaal tot nu toe 7,07kWh. Verbruik varieert van 300W tot 1100W. Hij moduleert erg netjes terug.
Actueel verbruik is 836W.

Pas nu ik hem zelf heb besef ik net zoals Eric-PVT hoe dom ik afgelopen jaar ben geweest met affakkelen met een elektrisch kacheltje. 1250W voor alleen de woonkamer terwijl ik met 800W de hele bovenverdieping kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Zijn er ook passieve buitenunits? Ik zie alleen maar airco-achtige dingen met een geforceerde luchtstroom, maar geen radiator zoals op een koelkast, waar de natuurlijke luchtstroom het werk moet doen.

(Hier is overigens sinds 14 februari de verwarming niet meer aan geweest en er is ook niet gesmokkeld met elektrische kacheltjes)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Nee, volledig passief uitgevoerd zou een buitenunit veel te groot (en te zwaar) worden.

Jij had toch gratis vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Bezuiniger schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:24:
Nee, volledig passief uitgevoerd zou een buitenunit veel te groot (en te zwaar) worden.
Maar wel stiller en misschien mooier weg te werken tegen een gevel.
Jij had toch gratis vloerverwarming?
Alleen in de woonkeuken. In de zitkamer niet. Die benedenburen zorgen een stuk slechter voor ons :o Maar het is gewoon niet koud geweest deze winter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt, echt koud is het deze winter nog niet geweest. Wel waanzinnig ELGA weer. Hier daarnet leuk testje gedaan.

ELGA verbruikte 550W met de hele bovenverdieping op temperatuur. Twee radiatoren waren dicht gelopen omdat de kamer op temperatuur was. De thermostaatknoppen wat hoger gezet en meteen wordt de ELGA boos en schiet naar 1.3kW

Nu kijken hoe lang het duurt voordat hij weer terug moduleert.

Edit: Exact 13 minuten later begint de ELGA terug te vallen naar 800W

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 24-03-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we gingen toch voor het comfort op tweakers, en vooral het comfortverlies was altijd een spelbreker ?
ik ga nog even een graadje hoger, anders kom ik niet van mijn stroom af.....
die 3kWh in de elga van vandaag is natuurlijk niet goed, als je er net 30 hebt gemaakt, fikken met dat ding
vamorgen toen de elga starte om 07:00u ging deze langzaam naar 1000Wac, maar de pv ging sneller naar 1500Wac op oost, het directe verbruik blijft hier erg hoog.
ik heb de oost en west pv nu op dezelfde fase, dus smorgens en savonds is het direkte verbruik erg hoog.
de slimme meter zal nauwelijks nog een spelbreker zijn, tov de ferraris, en ook het afschaffen van salderen, is teruggerekend in deze winter niet echt een vermelding waard.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
NEFIT MULTLINE-ervaring gezocht.
Ik volg dit topic al een half jaar nauwgezet. Ik heb veel PV, ben langdurig aan het isoleren en stap voor stap mijn radiatoren aan het vervangen door Jaga's met DBE. De laatste maand draait de elektrische kachel een beetje dommig overuren om eind maart zonder kleerscheuren een elegante overstap naar een andere energie leverancier te maken.

De volgende stap lijkt een Lucht/Water warmtepomp. En omdat ik kortelings een modulerende Nefit Proline heb aangeschaft lijkt een modulerende Nefit Multiline een slimme keus. Die praten in hun eigen taaltje met elkaar en zijn vast adequaat op elkaar afgestemd.
Maarrrr in dit topic tref ik niemand met gebruikerservaringen met de Multiline. Wie o wie kan mij zijn/haar ervaringen delen?

Want anders wordt het waarschijnlijk de veelbesproken Elga. Ik moet dan accepteren dat die van mijn modulerende CV- ketel een aan-uit CV-ketel maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door shthpnz op 24-03-2014 22:17 . Reden: affakkelen van PV-overschot toegevoegd ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@eric-pvt: ook een slimme meter maakt geen onderscheid tussen de fases. Dus als je PV set op zuid 2,5 kW staat op te wekken, terwijl de Elga op Fase 2 1Kw pakt en je broodjes in de oven 2,5 kW pakken, wordt er nog steeds 1 kW verbruik gerekend. Salderen over de fases is dus standaard.

Ik was vergeten de Elga weer aan te schakelen vanochtend.... Weinig verbruik tot 5 uur vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Wat ik gelezen heb is dat de Multiline in feite een soort OEM-Elga is: zelfde Carrier buitenunit, andere aansturing om o.a. communicatie met een Nefit ketel mogelijk te maken. Bij Nefit noemen ze het een doorontwikkeling van de Elga, maar ja wat dan verbeterd is geven ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
shthpnz schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:10:
NEFIT MULTLINE-ervaring gezocht.
[...]Want anders wordt het waarschijnlijk de veelbesproken Elga. Ik moet dan accepteren dat die van mijn modulerende CV- ketel een aan-uit CV-ketel maakt.
Er worden in dit topic toch echt ook oplossingen genoemd waarbij de ketel zijn eigen (modulerende) aansturing behoudt.

Bij de Nefit kan je voor zover ik weet de stroom- en gasprijs invoeren, waarna de aansturing dan een economisch besluit neemt op basis van buitentemperatuur.

Mijn ervaring is dat alleen buitentemperatuur te weinig is om een goed besluit te nemen. Ik besluit op basis van bereikte aanvoertemperatuur icm met een zelfgekozen stooklijn. Wordt de gewenste aanvoertemp na een half uur (instelbaar) niet gehaald? Dan even de ketel bijzetten voor x minuten (ook instelbaar). Daarna opnieuw evalueren of de ketel langer moet branden of dat de warmtepomp het weer mag proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Ik ben nieuw op dit forum. Van plan om een WP te installeren, ook i.v.m. PV in de toekomst waarbij saldering minder gunstig zal worden. Daarnaast heb ik overgedimensioneerde CV Bij 2C buiten met 35c water is voldoende.
Mijn oog viel op de Elga omdat die goed samenwerkt met mijn Remeha Quinta OT. Omdat ik gegevens van leveranciers nooit vertrouw heb ik mijn huis en Elga gekoppeld aan een referentiejaar de Bilt met uurlijkse klimaat gegevens (8770 uur).
Ik moet zeggen dat de cijfers die Techneco geeft behoorlijk overeenkomen met mijn analyse. Het voordeel ik dat ik nu met dat model kan optimaliseren. Ik wilde ook weten of de door Elga ingestelde 4-7C uitschakel traject optimaal zou zijn. Resultaat: %primaire besparing/Tbuiten: 33,8/-10 en 33,9/-5 en 33,6/0 en 32,9/2 en 31,2/4 en 24,8/7 Dus met de 4/7 schakeling van Elga verlies je bij LT verwarming zo 10%als de inschakel temperatuur 7C bedraagt. Daarnaast verloopt de besparing erg vlak bij temperatuur daling. Je kunt de Tb regeling gewoon laten verwijderen zonder opbrengst schade.
In mijn model is rekening gehouden met zon en interne warmte.
Mijn vraag is, als ik de ELGA toch bij strenge vorst wil uitschakelen met de schakelaar op de kast, blijft dan mijn HR ketel doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, de elga is een openterm bridge (node)
beter is de elga van je ketel af te halen, en de gasketel voor jouw huis met verliesfactor bij X graden celcius vorst iets te verhogen boven de elga.

ik noem dat de air to air regeling (via de thermostaten)
de elga is veel te snel met gas bijschakelen die factor 0,5c mag best naar 1,5c
ik heb tot -4c een erg goede performance gemeten.
lager kwam het dit jaar nog niet.

samengevat : je ketel statisch op 20c zetten, en de elga op 20,5
als de elga het niet haalt/vasthoud, springt de ketel vanzelf bij.
het kan zo simpel, KISS Simplicity is a prerequisite for reliability

de elga is voor mij slechts een producerende radiator in mijn cv circuit.
de domme ketel op zolder, de slimme elga in de kruipruimte.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bedankt voor je reactie Eric. Ter aanvulling op mijn jaar analyse. De besparingen zijn per jaar. Dus bij een lichte daling betekent dit dat in mijn analyse beneden de -3,5 graden er licht verlies gaat optreden (-1,5%) omdat de COP* rendement centrale(0,39) dan lager is dan de HR ketel. Maar het verlies is zo klein dat een aparte regeling niet nodig is. Bij -3,5C ligt het kantelpunt en verder naar beneden wordt de WP gewoon een HR ketel.
Bij b.v. 0C bespaar je maar 5% maar in absolute zin veel omdat het vereiste vermogen hoog is. Dit levert toch positieve een bijdrage van 0,7% op het jaarrendement van 34%.

Samengevat; bij -4C win of verlies je met de WP niets.

Goede tip wat betreft de thermostaat. Als ik goed begrijp moet ik de Remeha thermostaat actief houden. en de Honeywell van Elga er naast zetten ? Twee losgekoppelde systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
hansdegit schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:54:
[...]

Er worden in dit topic toch echt ook oplossingen genoemd waarbij de ketel zijn eigen (modulerende) aansturing behoudt.

Bij de Nefit kan je voor zover ik weet de stroom- en gasprijs invoeren, waarna de aansturing dan een economisch besluit neemt op basis van buitentemperatuur.

Mijn ervaring is dat alleen buitentemperatuur te weinig is om een goed besluit te nemen. Ik besluit op basis van bereikte aanvoertemperatuur icm met een zelfgekozen stooklijn. Wordt de gewenste aanvoertemp na een half uur (instelbaar) niet gehaald? Dan even de ketel bijzetten voor x minuten (ook instelbaar). Daarna opnieuw evalueren of de ketel langer moet branden of dat de warmtepomp het weer mag proberen.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:53:
ja, de elga is een openterm bridge (node) beter is de elga van je ketel af te halen, en de gasketel voor jouw huis met verliesfactor bij X graden celcius vorst iets te verhogen boven de elga.

ik noem dat de air to air regeling (via de thermostaten) de elga is veel te snel met gas bijschakelen die factor 0,5c mag best naar 1,5c. ik heb tot -4c een erg goede performance gemeten. lager kwam het dit jaar nog niet.

samengevat : je ketel statisch op 20c zetten, en de elga op 20,5 als de elga het niet haalt/vasthoud, springt de ketel vanzelf bij. het kan zo simpel, KISS Simplicity is a prerequisite for reliability

de elga is voor mij slechts een producerende radiator in mijn cv circuit. de domme ketel op zolder, de slimme elga in de kruipruimte.
Dank voor de snelle feedback over het nadeel van de Nefit Multiline (in zijn aansturing sterk leunend op de buitensensor) en de instelwijzen van de Elga. Dat wordt weer studeren.

Gek genoeg blijkt uit de verkoopdocumentatie van de Multiline niet wat wel uit de installatiehandleiding blijkt, namelijk de verplichte plaatsing van een buffervat van minstens 50 liter.
Vraag: Klopt het dat de Elga inderdaad zonder buffervat kan?

De onverdachte plaatsingsoplossing van Eric-pvt en mkleinman (Elga niet naast de cv-ketel, maar als nepradiator daar waar het je past) geeft ook weer andere, interessante opties voor de buitenunit. Top.

Nog een vraag: als de CV-ketel niet weet dat ie stiekem geholpen wordt door de Elga en niet hoeft te branden omdat de Elga het retourwater warm genoeg houdt, zal de CV-pomp uitgaan. Kan de Elga-pomp dan toch nog voor een adequate circulatie zorgen?

[ Voor 11% gewijzigd door shthpnz op 25-03-2014 21:48 . Reden: vragen, vragen ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het werkt uitstekend hier, zelfs zonder 100% operationele CV installatie. De vloerverwarming doet nog niet mee en de woonkamer blijft dus koud. Bovenverdieping is gewoon 21 graden op dit moment en het heeft me over de hele dag slechts 8kWh gekost.

Dus de hele dag 8kWh om de hele bovenverdieping op temperatuur te krijgen en te houden. Hilarisch!

Morgen moet het systeem trouwens weer leeg, een lekkende koppeling waar ik niet bij kan. Morgen beide koppelingen vervangen voor blindstoppen, dan kan ik beide goed vastdraaien, ook achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:14:

Goede tip wat betreft de thermostaat. Als ik goed begrijp moet ik de Remeha thermostaat actief houden. en de Honeywell van Elga er naast zetten ? Twee losgekoppelde systemen?
yep: gewoon 2 thermostaten:
bij het inregelen opletten dat de CV kan bijspringen als de elga al aanstaat (en zich niet laat wegdrukken of de elga wegdrukt) en vv.

In gebuik kan je dan door de temperatuurprogrammering goed sturen. Eventueel op basis van een aparte buitentemperatuurmeter-relais/schakelaar op de tele ingang van de honeywell thermostaat nog het afschakelen van de elga automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Toch zou ik de ELGA beneden de 0C automatisch willen uitschakelen. Ik weet niet of de ventilator van de buitenunit (48W) die continu draait onder deze temperatuur wel in de COP is verwerkt. Verder duikt het warmte vermogen van de WP naar niet zo interessante lage waarden (<2KW).

De twee thermostaten oplossing heeft risico's. Voor dat je het weet zit er iemand van mijn atechnische familie aan die twee kastjes te klooien en is alles ontregeld.

Kan er een buitentemperatuur gestuurd relais op de aan/uit knop van de ELGA worden geplaatst? Of zijn er betere elektronische opties? Je kunt bij de ELGA een aparte buitensensor bestellen. Kun je daar niet wat mee doen?

Ik zag net een reactie over een buffervat nodig bij Multiline van NEFIT. Bij een CV systeem met weinig water (b.v. convectoren) denk ik dat een buffervat de regeltechnische stabiliteit verbetert. Bij overgedimensioneerd CV systeem met zware radiatoren is het systeem zelf een buffer met een behoorlijke vertraging en opslag. De slimme regelaar houdt daar zelfs rekening mee anders zou de ruimtetemperatuur te ver doorschieten. Bovendien hebben deze WP's een modulerende regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
De volgende jaarbelastingduur curve van mijn huis met ELGA waarbij het oppervlakte evenredig is aan energie met afschakeling bij 0C. Je ziet hierbij dat ELGA met gemiddeld (4+7)/2=5,5C afschakel regeling, veel bijdrage gaat missen. De zoninstraling door de ramen heeft boven 8C veel invloed op de regeling en dat gaat weer gelijk op met de PV energie. Met een (24uur) buffer zou er meer PV energie voor verwarming kunnen worden benut. Misschien een buffer en PVpanelen meenemen in dit rekenmodel en dan aan de knoppen draaien om te optimaliseren.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2837/13421475035_71484b66c6_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:53:
Knip
de elga is voor mij slechts een producerende radiator in mijn cv circuit. De domme ketel op zolder, de slimme elga in de kruipruimte.
Vraag: als ik de Elga binnenunit, zoals Eric en Martin, op een andere plaats monteer heb ik de volgende vraag: Als de Elga pompmotor (weliswaar als radiator parallel) in serie in het systeem wordt geplaatst, hoe gaat dat dan in de samenwerking met de motor van de CV ook al hebben zij beiden geen weet van elkaar?

Elga zelf geeft aan dat zij in het verre verleden zo'n opstelling hadden bedacht, maar dat voortdurende knelpunten maakte dat zij zijn overgestapt ip een parallelle opstelling bij de ketel. Nu willen zij slechts ondersteuning willen bieden aan Elga's die parallel en vlak bij de CV-ketel worden geplaatst en waar die twee samen een verbondje sluiten.

Overigens: De technicus die ik sprak sprak met waardering over de forumleden alhier, die volgens hem onderhand meer verstand van de Elga's hebben in de meer exotische opstellingen dan de Techneco-mannen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 08:39:

Kan er een buitentemperatuur gestuurd relais op de aan/uit knop van de ELGA worden geplaatst? Of zijn er betere elektronische opties? Je kunt bij de ELGA een aparte buitensensor bestellen. Kun je daar niet wat mee doen?
Gewoon de elga aan / uit zetten door de stroom te onderbreken werkt niet. Want dan moet na stroom er weer op ook nog de WP functie aangezet worden (tiptoets). Dus als je dat wil moet je echt richting de printplaat....en daar de tiptoets "automatiseren".

2 thermostaten werkt prima. Als familie op de temperatuur wil ingrijpen doen ze dat op de CV thermostaat en de ELGA thermostaat blijven ze altijd van af.
Alternatief is de oplossing van Hansdegit (ELGA verwarmt de ZB boiler) en het CV systeem verwarmt het huis (met die warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je zou kunnen proberen de thermostaat naar de Elga te onderbreken met een relais. Dit relais wordt dan gestuurd op basis van een eigen buiten-thermostaat die schakelt onder de X graden. Het veelvuldig inschakelen van de voedingsspanning van de Elga zou ik niet aanraden, eric-pvt had op die manier een plugwise plug defect gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dre schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:50:
Sowieso kan het per gebruiker verschillen wat hij of zij als eerste 5 pagina's ziet :+

Wel las ik in de topicstart, voor iedereen pagina 1, het volgende:

[...]

Het lagere "capaciteitsvergoeding transport" scheelt 55 euro per jaar. Vreemd genoeg, maar wel naar verwachting, doen de energieleveranciers hier 'moeilijk' over. Wat is daar nu de stand van, hansdegit en eric-pvt?
Kreeg zojuist een telefoontje van Essent met een reactie op mijn vraag via mail van 24/03 om met het opmaken van de jaarafrekening 2013/2014 01 sept. a.s. het capaciteitstarief <500m3 te hanteren ivm aanschaf warmtepompen.

Bevestiging ook al binnen, verzoek is door Essent verzonden naar de netwerkbeheerder. ook is het maandelijkse voorschot van 75 euro (lager kon ik het zelf niet krijgen) op aangeven van Essent naar 25 euro gegaan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shthpnz schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:01:

Overigens: De technicus die ik sprak sprak met waardering over de forumleden alhier, die volgens hem onderhand meer verstand van de Elga's hebben in de meer exotische opstellingen dan de Techneco-mannen zelf.
maar de technicus "P" van techneco zelf is ongeevenaard goed, die moeten ze klonen een keer of 50 en dan al die suffe uneto vni leden een cursus geven simpel denken, met hun domme lood giet hamer werk (en zo goedkoop mogelijk maar dan slechts op het installatie moment, en niet voor de klant)
ik heb ook zo`n kontakt bij atag en zonder hun zou ik jaren achterlopen

@tomexergie :
die bovenstaande grafiek van de wp wijkt enorm af van mijn grafiek (vermogen cop en output)
wat is de woonlokatie ervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier staat de pompsnelheid nu op max. de dT tussen aanvoer en retour bij de ELGA is nu gezakt naar <2 graden. Ik twijfel nog een beetje of dit nu beter is of niet. Ik kan aan het verbruik van de ELGA niet merken of hij nu meer of minder verbruikt. Daarnet gemiddeld 600-700W en nu springt hij net naar 1.12kW. Ik vermoed dat er weer een thermostaatkraan open is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dre schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:26:
Je zou kunnen proberen de thermostaat naar de Elga te onderbreken met een relais. Dit relais wordt dan gestuurd op basis van een eigen buiten-thermostaat die schakelt onder de X graden. Het veelvuldig inschakelen van de voedingsspanning van de Elga zou ik niet aanraden, eric-pvt had op die manier een plugwise plug defect gekregen.
Dan gaat er ook geen signaal naar de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:10:
[...]

Dan gaat er ook geen signaal naar de CV ketel.
Ok, maar als je twee onafhankelijke systemen hebt (2 woonkamer thermostaten) dan zou ik verwachten dat je geen koppeling nodig hebt, of zie ik iets over het hoofd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
BenEco schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:58:
[...]
Kreeg zojuist een telefoontje van Essent met een reactie op mijn vraag via mail van 24/03 om met het opmaken van de jaarafrekening 2013/2014 01 sept. a.s. het capaciteitstarief <500m3 te hanteren ivm aanschaf warmtepompen.
....verzoek is door Essent verzonden naar de netwerkbeheerder....
Heel veel sterkte, maar ik denk dat ik dat antwoord al weet... Enexis gebied?
Zie:
hansdegit schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:48:
@energierleveranciers en moeilijk doen:
het is een drama. Een groot deel van de GC helpdesk denkt dat capaciteitstarief alleen afhankelijk is van het type meter en dat standaardjaarverbruik niet uitmaakt. Bovendien moet ik bij Liander zijn, zegt men.

Liander zoekt even uit waarom miijn sjv voor komend jaar op 617 m3 is gezet. Het is gewoon bespottelijk. Ik ga een zaak bij de ACM beginnen. Kost 27,50 maar dan heb je wel wat leuks.
En:
Antwoord van Enexis:
Geachte heer Uijtdehaag,
U vraagt of u voor de eerstkomende jaarafrekening in de tariefgroep van minder dan 500 m3 valt. De verwachting is namelijk dat uw gasverbruik komend jaar rond de 250 m3 zal liggen. Graag informeer ik u over de indeling.

De netwerkkosten voor de eerstkomende jaarafrekening vallen niet in de categorie minder dan 500 m3. De hoogte van de netwerkkosten wordt bepaalt aan de hand van het standaard jaarverbruik. Uw standaard jaarverbruik is een gemiddeld verbruik van voorgaande jaren. Als u dit jaar 250 m3 gaat verbruiken, wordt uw standaard jaarverbruik aan het einde van dit jaar aangepast. Het nieuwe standaard jaarverbruik is dan van toepassing voor het daarop volgend jaar.

Ik vertrouw erop dat u zo volledig geïnformeerd bent.
Maar om niet teveel dit forum te vervuilen, graag hier verder daarmee ;)
Ik heb inmiddels ook een prijsaanvraag gedaan voor een Elga. Nu nog ff verder sparen... mompelt iets over vakantiegeld

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2014 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dre schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:14:
[...]

Ok, maar als je twee onafhankelijke systemen hebt (2 woonkamer thermostaten) dan zou ik verwachten dat je geen koppeling nodig hebt, of zie ik iets over het hoofd :S
dat klopt. maar bij 2 thermostaten is er een hele nette oplossing om de ELGA uit te schakelen door de "teleingang" van de honeywell thermostaat kort te sluiten. Dit kan dan met de door jou genoemde relais obv buitentempetatuur.

Als je de tele-ingang kortsluit gaat de honeywell over op de temperatuurinstelling die daarvoor staat ingesteld. Dus als je die op 5 graden zet, zal de elga uit blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kort gezegd; ik bestel een ELGA met geblokkerde 4/7 Tb regeling. Met een buitenthermostaat kan ik de elga met deze brug op ieder gewenste temperatuur laten uitschakelen? Dat zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:34:
kort gezegd; ik bestel een ELGA met geblokkerde 4/7 Tb regeling. Met een buitenthermostaat kan ik de elga met deze brug op ieder gewenste temperatuur laten uitschakelen? Dat zou mooi zijn.
buitentempteratuur + een relais regeling, zoiets als:

http://www.conrad.nl/ce/n...ens?queryFromSuggest=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:44:
[...]

Als je de tele-ingang kortsluit gaat de honeywell over op de temperatuurinstelling die daarvoor staat ingesteld. Dus als je die op 5 graden zet, zal de elga uit blijven.
Tenzij de koelfunctie aan staat, dan gaat -ie koelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
@tomexergie :
die bovenstaande grafiek van de wp wijkt enorm af van mijn grafiek (vermogen cop en output)
wat is de woonlokatie ervan ?
[/quote]

De grafiek is gebaseerd op het referentiejaar van KNMI de Bilt met uurlijkse gegevens. Dit is een soort gemiddelde jaar samengesteld uit echte maanden die samen die gemiddelde opleveren. Zodoende heb je toch alle temperatuur variaties en zonnestraling. Je ziet dat door de zon in voor- en najaar enorme variaties ontstaan ook in de WP grafiek. Het model gaat er vanuit dat de WP zich aanpast en de COP alleen afhankelijk is van Tb en de watertemperatuur. Ook zijn de warmtefactor van de woning, afgiftevermogen van de CV en zon toetredingsfactor ingevoerd.
Met gemiddelde maandtemperaturen, zoals veel wordt toegepast, heb je de variaties niet die het WP systeem beinvloeden.

Ik heb dit model vergeleken met het Techneco voorbeeld op internet. Met dezelfde invoer kom ik nagenoeg hetzelfde uit. Natuurlijk kunnen er model/aanname fouten zijn en wijkt de echte praktijk er misschien vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tomexergie schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:34:
Of je laat de buitenthermostaat het NTC contact maken/breken.
mkleinman schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:10:
Hier staat de pompsnelheid nu op max. de dT tussen aanvoer en retour bij de ELGA is nu gezakt naar <2 graden. Ik twijfel nog een beetje of dit nu beter is of niet. Ik kan aan het verbruik van de ELGA niet merken of hij nu meer of minder verbruikt. Daarnet gemiddeld 600-700W en nu springt hij net naar 1.12kW. Ik vermoed dat er weer een thermostaatkraan open is gegaan.
Je hoeft niet te twijfelen; Gasschuif heeft het hier eerder al voorgerekend. En qua stroomverbruik hoef je je ook geen zorgen te maken, dat pompje in de Elga verbruikt écht heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 08:10:
[...]

Je hoeft niet te twijfelen; Gasschuif heeft het hier eerder al voorgerekend. En qua stroomverbruik hoef je je ook geen zorgen te maken, dat pompje in de Elga verbruikt écht heel weinig.
Ik bedoelde meer of bij een lagere pompsnelheid het verbruik van de ELGA afneemt doordat hij verder terug moduleert. Die paar W van de pomp zelf vallen in het niet bij de Carrier buitenunit :P.

Aan de andere kant kan ik nog niet representatief testen aangezien de thermostaat nooit de ingestelde temperatuur bereikt.

Gisteren trouwens beide stopkranen vervangen voor twee blindstoppen. Ik kan nu beide fatsoenlijk aandraaien en beide zitten nu ook helemaal dicht. Wel behoorlijk last gehad om de ELGA weer op gang te krijgen. Er zat erg veel lucht in het systeem en in dat geval krijgt de ELGA pomp geen flow op gang en stuurt de ketel aan om het werk op te knappen.

Pas na bijna een uur ontluchten, de ELGA steeds aan/uit zetten en een gigantisch waterballet met emmers en handdoeken heb ik het systeem voldoende ontlucht gekregen. Aparte was dat de installateur hem meteen ontlucht kreeg. Zal wel iets mer veel meer ervaring zijn 8)

Pagina: 1 ... 25 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.