www.F1TIME.com |
Waarschuwing vooraf |
* Mocht je je in alle enthousiasme al hebben aangemeld, dan wil ik je aanraden om eerst de rules, en eventueel deze OP door te lezen. Het zal je van een hoop beginnersfouten behoeden. Bovendien zul je toch nog maximaal één dag moeten wachten op je team. * Bij aanmelding moet je je echte naam invullen. Wil je dit echt niet, vul dan in ieder geval géén opvallende nepnaam in (Michael Schumacher etc.). Tevens is het niet toegestaan om je naam te veranderen (op typfoutjes na), dit wordt namelijk gecontroleerd, bij extreme verandering van naam word je 90% zeker verwijderd. |
Wat is F1Time? |
![]() |
What's new? Er zijn al zoveel manager-spelletjes. |
![]() Geluksfactor Het komt in deze manager ook veel meer op jou aan. Mocht je een F1'manager' als BATracer heel erg leuk vinden, omdat je met een Super Aguri kan winnen, vergeet dat dan maar voor F1Time. Jij zult voor een goede wagen moeten zorgen, want met alleen geluk win je geen races! |
Hoe uitgebreid is F1Time dan? |
Nogal uitgebreid. Zo heb je een commerce director onder contract staan, die jij ieder raceweekend kunt aansturen tot het binnenhalen van sponsors. Wil je dat hij een nieuwe sponsor zoekt, of moet hij een vorig bod proberen te verhogen? Design ![]() |
Hoeveel tijd kost het me? |
![]() |
Testing, Practice, warmup, qualify... RACE! |
Testing ![]() De volgende mogelijkheden heb je om te testen: - Engine power (voor meer PK's) - Engine reliability (voor een hoger betrouwbaarheids percentage) - Engine efficiency (voornamelijk voor lager gewicht) - Gearbox performance (voor sneller schakelen) - Gearbox reliability (voor een hogere betrouwbaarheid) - Gearbox weight/efficiency (voor een lager gewicht) - Aerodynamics (voor betere frontwing/rearwing/aerodynamics) - Tyre testing (voor minder slijtage aan de banden (lager dan very low (1.000) niet mogelijk). - Setup tune up (50 laps op circuit naar keuze om jouw setup/dqp vaardigheden te trainen) Resultaten van de bovenstaande tests zijn o.a. afhankelijk van de R&D van je supplier en het circuit waarop je test. Denk dus logisch na op welk circuit je een bepaalde test uitvoert. Vrijwel elke test heeft ook negatieve gevolgen, die je zelf uit zult moeten vinden. Overigens neem je ontwikkelingen op engine/gearbox/tyres NIET mee naar het volgende seizoen. Wanneer je getest hebt, zijn de resultaten daarvan niet meteen te merken in het raceweekend, hiervoor zul je een revision (upgrade) moeten gebruiken. Deze heb je echter een beperkt aantal (afhankelijk van je leveranciers). Zo'n upgrade moet je dus verstandig gebruiken (zie de FAQ over hoe je kan zien wat je ontwikkeling is en hoe je zo'n revision/upgrade toepast). Practice ![]() Warmup ![]() Qualify ![]() Race! ![]() |
Live races bespreken? |
Wil je tijdens de live races ook jouw ervaringen delen met mede-GoTers? Kom dan naar ons IRC kanaal: #F1Time @ irc.tweakers.net Je hoeft mIRC niet te installeren, je kan ook meepraten via de online IRC: http://irc.tweakers.net Achter Channel: voer je dan "F1Time" in (zonder de haken). Tevens heeft Tweaker robkamp een LiveRace-pagina gemaakt die gemakkelijk te bekijken is vanaf een PDA of mobiele telefoon. Het adres is: http://mobileraceviewer.nl.eu.org/ Problemen met mIRC Overigens wil mcAfee virusscan nog wel eens mIRC blocken, klik dan met je rechtermuisknop op het McAfee icoontje en ga naar Virusscan console. Vervolgens Taak>Eigenschappen (niet eigenschappen v/d scanner). Haal daar de vinkjes weg bij IRC blokken. |
Setup, DQP en DRP |
Met ingang van seizoen 31 is de conversie van DQP naar DRP verwijderd. Er is slechts één waarde overgebleven en dat is de DRP. Deze werkt hetzelfde als de eerder bekende DQP. Als je dus ergens nog DQP tegenkomt kan je dit lezen als DRP. Setup Het eerste spreekt voor zich, samen met je coureur werk je naar een optimale setup toe, waarbij het circuit verdeeld is in drie secties. Hierin zul je moeten zorgen voor een optimale frontwing-rearwing-suspension-gearratio verhouding. Je coureur zal je daarbij helpen door per sectie aan te geven of de optimale stand voor DAT deel van het circuit hoger of lager ligt (let op de licht (goede marge)/donker (afgewezen marge) groene balken). Deze setup is niet per definitie gelijk aan iemand in je competitie, of zelfs aan die van je teamgenoot. Het hangt namelijk helemaal af van jouw wagen en natuurlijk de gegeven karakteristieken van het circuit. DQP is nu DRP DRP staat dus voor driver racing points. Elke coureur heeft bepaalde vaardigheden, waaruit een totaal aantal punten volgt. Deze zul jij optimaal moeten verdelen over acceleration, braking, top speed, kerb use en racing line. Per practice lap die jij rijdt, zal er een percentage tevoorschijn komen. Zit je op 100%, dan zit je goed, maar daar zullen velen nooit aan komen. Als beginneling moet je blij zijn met 85%, later zul je door ervaring vaak over de 90% gaan. Echter, onder de 75% mag je zelfs als beginneling niet tevreden zijn! In de FAQ staat een uitgebreide uitleg over DRP, die ook in de handleiding te vinden is. DQP -> DRP DRP staat, je raadt het vast al, voor driver race points. Na de kwalificatie zal je namelijk je DQP om moeten zetten in de DRP. Dit is best rechttoe rechtaan, maar er zijn twee manieren. Hiervoor geldt ook: practice makes perfect. Met ingang van S31 is de conversie van DQP naar DRP verdwenen. |
Money, money, money |
Geld speelt een belangrijke rol in elk manager-spel. Zeker in de miljoenen-verslindende wereld die F1Time heet is een goed gevulde virtuele bankrekening een must. Het is echter geen garantie tot succes (zie bijvoorbeeld Toyota, die met een blanco cheque geen topteam kunnen worden/blijven). Toch is het dus van belang om je financiele zaakjes op orde te hebben. Zowel op de lange als op de korte termijn. Het is daarom handig om dit (minimaal 1x bij het begin van een nieuw seizoen) bij te houden in excel. Denk daarbij aan de kosten van je complete staff, testen, je onderdelen maar ook aan de inkomsten die je krijgt van de F1T.I.A of van je sponsors. Van je budget zul je ook ieder raceweekend je gearbox/engine/tire-suppliers moeten betalen. Dus het is handig om vooraf je verwachtingen voor het seizoen te maken. Als je geen geld hebt, moet je niet met de beste motor rond rijden! Hieronder een aantal voorbeelden die door Tweakers zijn gemaakt: - Balance sheet voor Class 3 door BM - Balance sheet voor elke Class door Saev Google account nodig! - Balance sheet voor Class 3 door SanderF1 |
You've got me! Waar meld ik me aan? |
FAQ |
Vertel eens wat meer over DQP DRP Zo'n beetje alle vragen omtrend DQP/DRP zijn hier Joss in "Het F1Time (Online Formule1 Management) ..." en hier Joss in "Het F1Time (Online Formule1 Management) ..." beantwoord. Let op: Waar gesproken wordt over DQP mag je vanaf seizoen 31 DRP lezen. De omzetting van DQP naar DRP is dan ook niet meer nodig! Na een aantal rondjes heb ik nog steeds 0% DRP, wat is er mis? Kijk eens naar het circuit waar je op rijdt, hoogstwaarschijnlijk is dit een zeer karakteristiek circuit zoals Monaco. Monaco (en ook andere circuits) vereisen een (vaak) heel afwijkende DRP distributie. Één tipje van de sluier voor Monaco: let op de rood-wit gestreepte 'stoepranden' Hoe zit het met het design (ontwikkeling) van de wagen? Lees het Joss in "Het F1Time (Online Formule1 Management) ..." . Heb je ook personeel? Ja. Hierbij geldt natuurlijk: hoe meer, hoe beter. Je kunt maximaal 10 mechanics (uren voor reparatie), 10 designers (extra uren om in het design van je wagen te steken) en 20 pitcrew (elke persoon zal je ongeveer 0.6s schelen in een pitstop). Je personeel begint met een proeftijd, waarin je kunt zien hoe snel ze zich ontwikkelen. Allen beginnen op 30 skill, de uitschieters wil je natuurlijk een nieuw contract aanbieden, maar diegene die na 4 races/trainingen nog niets hebben bijgeleerd... Kan ik mijn coureur een nieuw contract aanbieden? Als dit je eerste seizoen is; nee! De coureur die jou is toegewezen zal niet met jou verder willen werken. Coureur willen pas nadenken over het verlengen van hun contract als ze; 1. Nog maximaal 17 races voor jou zal rijden 2. Jij ze persoonlijk een contract aan hebt geboden Je zult dus eerst zelf een coureur moeten contracteren, op de Driver Market pagina. Dit kan vanaf na de eerste race. Begin er op zijn laatst meteen na race 15 mee, anders kun je de onderhandelingen niet voltooien voor het eind van het seizoen. Achter de DRP staat bij mij nog een getal, wat houd die in? Dit is de DRPP (driver racing points potential) van je coureur. Het woord zegt het al: het is de potentiele DRP die je coureur maximaal kan halen na training op de hoofdvaardigheden. Moet je je wagen ook repareren en dergelijke? Jazeker. Tijdens het weekend en na de race is het belangrijk dat je de conditie van je wagen in de gaten houdt. Die slijtage (wear) van je wagen zal namelijk met iedere ronde die je rijdt iets erger worden. Als je 10 mechanics hebt, kan je 10 uur spenderen aan het repareren van de verschillende onderdelen. Zorg ervoor dat je je wagen repareert voordat je aan de kwalificatie begint, daarna is dit niet meer mogelijk. Vaak is het echter noodzakelijk om sommige onderdelen te vervangen, wanneer de slijtage te ver doorloopt. Hiervoor ga je naar factory>factory. Rechtsboven zie je onderdelen die je in je eigen fabriek kunt produceren, wat veel goedkoper is dan ze bij een ander team (rechtsonder) weg te halen. Sommige onderdelen zijn natuurlijk erg duur, maar zorg er wel voor dat je genoeg onderdelen hebt om de race(s) uit te kunnen rijden (een onderdeel dat je zelf fabriceert is pas beschikbaar na de eerstvolgende race!). Wat zijn de meest gebruikelijke (banden)strategieën? Uiteraard de welbekende 1,2 en 3 stops. Over het algemeen (goede DRP, goede setup en zo'n 15 graden) gaan softs 90km mee, medium 170km, hard 250km. Perfecte omstandigheden zijn er echter bijna nooit, daar zul je rekening mee moeten houden. Bij een DRP van 85 en hoger en een temperatuur van ongeveer 25 graden gelden zo'n beetje de volgende waardes: softs 3 stops - medium 2 stops - hard 1 stop Hoe zit het precies met de optimale bandentemperatuur? Zie Joss in "Het F1Time (Online Formule1 Management) ..." . Waar kan ik mijn engine/gearbox/banden upgraden? Op de Factory>Testing pagina. Als je nog geen test hebt gedaan tijdens dat raceweekend kun je dit onderaan de testpagina (onder de circuit/test keuze) vinden. Heb je al wel getest, dan staat het ontwikkelings/upgrade gedeelte bovenaan de testpagina. Let op, je hebt maar een beperkt aantal upgrades tot je beschikking, vermeld als "Revisions left [#]". Kan ik mijn coureur trainen? Ja, dat kan. Op de Driver pagina, kan je een training instellen. Als je nu een testsessie boekt, zal de coureur aan dat punt aandacht besteden. Je coureur heeft echter ook een maximum vaardigheid (zie DRPP), dus op een gegeven moment zal het geen nut meer hebben om je coureur (op dat vlak) te trainen. Overigens wint/verliest een coureur na elke race wel wat punten op bepaalde vlakken. Hoe vaak kan ik dan testen? Maximaal 1 maal per race. Let op! Een test boeken kost (500.000 * maximaal aantal sterren van het gekozen circuit) + 20% van de kosten van je suppliers! Hoe zit het dan met slijtage tijdens de tests? Natuurlijk betaal je ook de kosten van de slijtage aan je wagen. Wat betreft je suppliers is het iets beter geregeld. Deze slijten wel, maar als je test voordat je aan de practice begint, krijg je van je leveranciers een nieuwe engine en gearbox wanneer je je eerste ronde practice rijdt na de test. Hoe zit het precies met die cup? Dat werkt pas als een groep vanaf het begin van een seizoen meedraait. Na de eerste twee races wordt de stand gebruikt om een speelschema te maken (1v30, 2v29, 3v28 etc). Daarna krijg je rondes van 3 races, waarbij diegene die 2 keer boven de ander weet te eindigen, doorgaat naar de volgende ronde. Uiteindelijk hangt er een mooi prijskaartje aan, 700.000 tot 1.000.000 (resp. c4 tot c1) per ronde die je gewonnen hebt. Kan ik ook oude raceverslagen terug vinden? Ja hoor, dat kan. Klik op je naam rechtsboven > klik op detailed stats in het midden > klik links op Stats (onder DRP average) > Klik op de naam van de grandprix > klik rechts op race report, moet je wel supporter zijn/blijven (dit kan je aanschaffen onder Community>Supporter). Zijn er ook private competities? Nee, deze zijn er (op het moment) niet. Daar is F1Time nog te klein voor. Kan je zelf een livery kiezen? ![]() Is er ook een supporter-functie? Ja, deze is er, en die krijg je de eerste twee weken gratis. Kosten zijn te vinden onder Community>Supporter. De voordelen zijn voornamelijk cosmetisch, zoals extra liveries, en meer statistieken. Is het er ook in het Nederlands? Jazeker, daar heb ik zelf aan gewerkt. Op het moment is de vertaling echter nog niet perfect, ook omdat de functie niet super werkt. Mocht er veel vraag naar zijn, dan zal daar aan gewerkt worden. Mocht je interesse hebben om mee te werken aan de vertaling, dan kan dat door een berichtje te sturen naar mij (Joss). Hoeveel klasses zijn er? Op het moment 4. Deze zijn in piramide vorm opgedeeld (1e klasse, 2e klasse met 4 groepen, 3e klasse met 16 groepen, 4e klasse met 64 groepen). Elke groep heeft in de basis 30 rijders/managers. Wanneer zijn de races? Er worden 2 races per week verreden. Vanaf seizoen 27 worden er races op maandag (c4), dinsdag (c1/c2/c3) en donderdag (c4) vrijdag (c1/c2/c3) gereden. Zie hieronder voor een overzicht. Begint het seizoen pas nadat ik me inschrijf? Nee, alle seizoenen lopen synchroon. Het kan dus zijn dat je pas na de 7e race binnen komt vallen bijvoorbeeld. |
Achterafje |
Allereest wil ik mijn excuses maken voor het veelvuldig gebruik van Engelse termen. Persoonlijk vind ik dit altijd mooier klinken. Bovendien zijn de meeste F1 liefhebbers uitermate goed op de hoogte van deze termen en gebruiken ze deze zelf ook vaker dan het Nederlandse equivalent. De reden dat ik dit topic open is natuurlijk om jullie warm te maken voor het oh zo mooie F1time. Het spel is in populatie nog lang niet zo groot als Hattrick en zelfs niet zo groot als BATracer. Het aantal actieve managers moet naar mijn mening drastisch omhoog en dan met name de Nederlanders! Op het moment van schrijven is Nederland het op één na grootste land in F1Time, komend vanaf een 11e positie voordat het gepromoot werd op GoT. De Nederlandse populatie is in een jaar tijd vertienvoudigd! Mocht er nog informatie missen, dan zal ik de OP uiteraard aanpassen. Ik hoop jullie snel te mogen verwelkomen op F1Time. |
Vorige delen |
Deel01: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #1 ( 996 posts in 16 dagen - 62/dag) Deel02: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #2 (1002 posts in 33 dagen - 30/dag) Deel03: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #3 (1007 posts in 16 dagen - 63/dag) Deel04: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #4 (1000 posts in 25 dagen - 40/dag) Deel05: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #5 (1000 posts in 27 dagen - 37/dag) Deel06: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #6 (1000 posts in 27 dagen - 37/dag) Deel07: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #7 (1000 posts in 29 dagen - 34/dag) Deel08: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #8 (1000 posts in 35 dagen - 29/dag) Deel09: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #9 (1001 posts in 57 dagen - 18/dag) Deel10: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #10 (1000 posts in 38 dagen - 26/dag) Deel11: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #11 (1001 posts in 53 dagen - 19/dag) Deel12: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #12 (1000 posts in 72 dagen - 14/dag) Deel13: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #13 (1000 posts in 46 dagen - 22/dag) Deel14: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #14 (1005 posts in 64 dagen - 16/dag) Deel15: Het F1Time (Online Formule1 Management) topic #15 (1005 posts in 85 dagen - 12/dag) |
Liverace starttijden |
Wil je graag de races van andere GoTers live volgen? In dit stukje vind je hoe laat welke races beginnen, in het volgende stukje kun je zien wie in welke groep zit. C1 - C2G1 tm C2G4 Servertijd: Di/Vr 18.00 Nederland: Di/Vr 17.00 C3G1 tm C3G8 Servertijd: Di/Vr 19.00 Nederland: Di/Vr 18.00 C3G9 tm C3G16 Servertijd: Di/Vr 20.00 Nederland: Di/Vr 19.00 C4G1 tm C4G10 Servertijd: Ma/Do 15.00 Nederland: Ma/Do 14.00 C4G11 tm C4G20 Servertijd: Ma/Do 16.00 Nederland: Ma/Do 15.00 C4G21 tm C4G30 Servertijd: Ma/Do 17.00 Nederland: Ma/Do 16.00 C4G31 tm C4G40 Servertijd: Ma/Do 18.00 Nederland: Ma/Do 17.00 C4G41 tm C4G50 Servertijd: Ma/Do 19.00 Nederland: Ma/Do 18.00 |
Polls en Stats |
S30: Gemiddelde design S30: Gewicht van het design S30: Kosten van "de zes" onderdelen S30: Tweaking Managers Stats S31: Verwachtings-poll S31: Gemiddelde design S31: Gewicht van het design S31: Kosten van "de zes" onderdelen S31: Tweaking Managers Stats S32: Verwachtings-poll S32: Gemiddelde design S32: Gewicht van het design S32: Kosten van "de zes" onderdelen S32: Tweaking Managers Stats S33: Verwachtings-poll S33: Design/Gewicht/Kosten polls S33: Tweaking Managers Stats S34: Verwachtings-poll S34: Design/Gewicht/Kosten polls S35: Verwachtings-poll |
GoTers in F1Time |
* format: GoT Username - F1Time name - evt. doelstelling * Class 1 Joss - Reggie Biemans - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 Wes46 - Wesley Jonker - doelstelling s30 / s34 Dauthi - Marnix Borst - doelstelling s30 / s31 C2G1 JesterRace - Leander Mutsaers - doelstelling s30 / s31 andrestouwe - André van der Stouwe - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 Jopster - Jos van Rijn - doelstelling s31 / s32 / s33 / s34 ruudonline - Ruud Oerlemans - doelstelling s33 C2G2 Zenit - Rob Hogenboom - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 / s34 The_FrankO - Frank van Brandwijk - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 BM - Maykel Melis - doelstelling s30 / s31 / s33 JPS Racing - Marc de Boer - Black Sparrow - Rens Götz - Sleepie - Hans Matthijssen - doelstelling s30 / s32 / s33 itsgreen - Thijs van der Tuin - doelstelling s30 / s31 / s32 / s34 C2G3 brid - Daniel van Brienen - doelstelling s30 Grrrrene - René Gerritsen - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 / s34 Luuk_Luchtloper - PB Elskamp - doelstelling s30 / s31 / s33 The_DoubleU - Willem Gerritsen doelstelling s31 / s32 / s33 SanderF1 - Sander Adams - doelstelling s30 / s31 C2G4 Requiem19 - Tim Mosmans - doelstelling s30 / s31 / s32 Casper84 - Casper Romkes - doelstelling s32 / s33 Nr. 9 - Bart Clauwaert - doelstelling s30 / s31 C3G1 kieknwatwort - Sjaak Lagewaard - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 / s34 Darkasantion - Erik Millian Schöbel - doelstelling s34 C3G2 nvidia - Steven Keymolen - doelstelling s31 / s32 / s33 / s34 daffie51 - Ton de Jong - doelstelling s30 C3G3 Game Error - Stef Flierman - C3G5 MRCL - Marcel Visscher - doelstelling s30 / s31 / s32 C3G7 Mags - Antoine Ijzerman - doelstelling / s34 C3G8 lameeuw - Frans Lambers-Meeuwig - doelstelling s31 / s32 C3G9 saev - Ronnie de Lang - doelstelling s30 / s31 / s32 henknap - Henk Nap - doelstelling s33 C3G10 Roeloffie - Jos Roelofs - doelstelling s30 / s31 / s32 / s33 C3G11 GaMbiNo - Arnoud Douma - doelstelling s30 / s31 Dikkie - Nick Strating - doelstelling s33 kroketje - Randy Ruiterkamp - doelstelling s30 / s32 / s33 C3G12 robkamp - Rob Kamp - doelstelling s31 / s32 Rusty - Menno van Zanden - doelstelling s31 / [url=url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30271828#30271828]s32[/url] / s33 C3G12 arnax - Arno Natter - C3G15 Whuzz - Douwe Gerritsen - doelstelling s32 C3G16 driekie - Driek Desmet * C4G7 Richi E. - Richard Enthoven - doelstelling s34 C4G10 MikeVM - Michiel Vandepoel - doelstelling s34 C4G12 Angeloonie - Vincent Dinkela - doelstelling s30 / s33 C4G18 Ouwehandracing - Jeroen Ouwehand - doelstelling s33 / s34 C4G21 JazzVL - Vincent Lee - C4G23 charops - Sacha van der Flier - C4G28 Yisc - Sjoerd Rosdorff - Inactive Sempy - Peter Semper - Argos - Jan Luyendijk - DaffyD - Patrick de Jong - Satch - Robbert de Boer - TheInsomniac - Mark Harthoorn - bixbom - Michael Venema - Bluepanther - Bart Oudenampsen - rpol - Ruud van de Pol - Justin 2000 - Harold Iedema - geepee - Ger Peeters - Mr. Viper - Peter van Vendel rammsteinfan - Kevin Weerman Nowhereman78380 - Richard Eijkenbroek Marzman - Marcel Schaap Flyby_Wire - Robert Kuipers Ixion - Tim Dame B-Force - Bart Rietveld Sam - Sam Arink jelle1978 - Jelle Bender jwisgerhof - Jan-Willem Wisgerhof Josephus - Joost Koelman Kiff - Bart Olefs vinnyb - Vincent Blanken Game-Freak - Mark Biesma -Sneak- - Bart Verbruggen mhans - Hans van der Net jnijs - Jeroen de Nijs Hari-Bo - Harry Bos michaeltb - Michael de Lange floffert - Tom Leene _avalanche_ - Jasper Thien ritsjert - Richard wierenga Gizmo4ever - Thary Drienhuizen gerbennn - Gerben van der Stouwe |
[ Voor 100% gewijzigd door Joss op 30-01-2009 17:59 ]