Goed, ik heb 2,5 jaar met een PowerMac gewerkt op m'n werk. Met name voor video rendering en dergelijke. Mijn conclusie? Ik vond OS X verschikkelijk en ik heb met tegenzin er 2,5 jaar op gewerkt.
Voordat ik meteen als flamer wordt gezien, zal ik eerst beginnen met de goeie punten:
Oh en nog iets ... OS X fragmenteerd net zo hard als elk ander OS, maar ze doen aan online defrag zoals Solaris bijvoorbeeld ook doet.
Voordat ik meteen als flamer wordt gezien, zal ik eerst beginnen met de goeie punten:
- Hardware. Daar valt niks over te zeggen, zit prima in elkaar en ziet er goed uit. Als je de kast opentrekt zie je ook dat er goed over is nagedacht over hoe de boel in elkaar gezet is.
- Spotlight. Praktisch en goed over nagedacht. Wel eens waar een uitgeklede variant van slocate, maar dat maakt het niet minder prakktisch.
- Fonts. In tegenstelling tot wat andere mensen vinden, vind ik de fonts echt mooi en heel duidelijk. Met Linux zijn fonts nog gebrekkig, en in Windows is de rendering van de fonts niet zo mooi als die op OS X.
- Compatibility. Aangezien je bij Apple hardware en software afneemt weet je wel zeker dat je software en hardware ook met elkaar samenwerken. Als je met Windows geen WHQL driver hebt dan kan je snel de pineut zijn, en als de Linux jongens geen documentatie hebben van de hardware werkt het dus gewoon niet. Maar ja, daar staat ook tegenover dat OS X dikwijls maar op een bepaald aantal types hardware draait, waarbij Linux, BSD en Windows op 1001 hardware combinaties draaien.
- Standaard software. iMovie, Quicktime en GraphicsConvertor werken erg makkelijk allemaal, en da's ook precies wat ik verwachte van OS X. Ik gebruik hem nou nogsteeds voor video rendering en daar werkt het prima voor.
- Installeren van applicaties.Ik snap niet dat mensen hier zo weg van zijn. Slepen is leuk en aardig, maar als je je applicatie uit je Applications folder gooit ... raad eens wat er achter blijft? Juist, alles in je persoonlijke Library of in de systeem Library. Nou wil ik niet zeggen dat Windows dit geweldig doet, maar Windows registreert in ieder geval nog wat waar staat en gooit het meeste ook gewoon weg. Het enige wat daar blijft staan zijn vaak de registry entries of files die niet bij de installatie horen . Plus, het registry probleem valt op te lossen met tools als crap cleaner. Aangezien OS X nergens registreert wat er waar geinstalleerd wordt (zover ik weet, correct me if I'm wrong.) kan je dus ook niet gemakkelijk de zooi opruimen. En dan nog iets .. wat is er zo hinderlijk van next next finish? Dat je geen apt-get install <packet> of emerge <packet> wilt intikken kan ik nog inkomen, maar installeren in Windows is kinderlijk makkelijk.
- Systeem paden. Jap, noem me maar een zeikerd, maar ik vind het irritant dat Apple van de standaard Unix paden afgaat en zelf wat bedenkt. Staat leuk in de GUI, maar op de terminal is het maar niks. Plus dat je, volgens mij, met een standaard user bijna overal naartoe mag schrijven. Gaat ook tegen de unix filosofie in.
- Nutteloze intelligentie. Dingen als vragen of je een extentie wilt behouden of wilt hernoemen. Windows doet dat ook en ik vind het zeer irritant. Linux doet het gewoon, geen gezeur en gewoon doen. Zo hoort het ook. Als ik een extentie wil hernoemen dan wil ik niet dat het OS nog een keer gaat vragen of ik het zeker weet.
- Finder. Erg irritant, en ik heb er na 2 jaar nogsteeds ruzie mee. De 3 verschillende overviews vind ik irritant, dat ie een folder automatisch opent als ik er te lang op blijf staan met m'n curser als ik een file sleep is irritant. Windows heeft ook zo z'n eigenaardigheden in de Windows Explorer, maar daar heb je tenminste nog een overview van je complete filesystem aan de linker kant. Gnome en KDE hebben dit ook. Sowieso vind ik die drie file explorers logischer in elkaar steken dan Finder.
- Apple knop. Waarom niet gewoon CTRL-C en CTRL-V zoals bij elk ander OS? Apple vond het weer nodig om anders te zijn. Windows heeft ook geen Windows-C en Windows-V toetsencombi .. waarom hun dan wel?
- Home en end ontbreken. Zelfs met een PC toetsenbord werken home en end niet eens. Zeer irrant aangezien ik die twee toetsen vaak gebruik in een editor.
- De window knopjes aan de linkerkant ipv de rechter kant. Jap, mierenneuk niveau misschien, maar het zijn allemaal van die kleine dingetjes waarvan ik denk: "Waarom moet je daar nou anders mee zijn waarbij elk ander OS het anders doet." Zelfde als met die Apple toets en de home en end knoppen die ontbreken. Al die kleine puntjes vind ik wel genoeg voor 1 plek van irritatie.
- Unix tools. Ik wil rxvt, een compiler, header files zodat ik wat kan met die compiler, een X server voor X11 forwarding, dat soort dingen. Dus heb ik eerst maar de complete Xcode suite geinstalleerd om een GCC te krijgen. Vervolgens geprobeerd om Fink aan de gang te krijgen, maar dat werkte ook voor geen meter. Compileer fouten, header files die ontbraken, noem het maar op. Vervolgens Darwin ports geprobeerd maar ja, zelfde gedoe. Ik had zelf het idee dat de GCC die meekwam met Xcode niet compleet was, maar ja ga daar maar eens achter komen ...
- Zoals ik al zei, X server. Apple heeft zelf voor 10.4 nog een XFree86 beschikbaar gesteld. Da's mooi, dacht ik. Werkt opzich wel aardig, rxvt deed het ook. Totdat ik op een gegeven moment aan het werk was, en m'n X server vastliep toen in m'n terminal omhoog scrolde. Dit gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel. En dit was oh-zo irritant als je net aan het werk bent op een server.
- Een persoonlijke voorkeur, ik vind Vista er mooier uitzien dan OS X. In Linux heb je verschillende Vista Aero lookaliken, die eigenlijk ideaal zijn omdat je het zelf dan kan aanpassen naar wens.
- Duur. Ja, m'n werk heeft 6000 euro betaald voor een dual G5 met 500GB harddisk en 2,5 GB geheugen. En 900 euro voor een 20 inch scherm. Okay, dit was 2,5 jaar geleden, maar toch. En ja, ik vind 1600 euro voor een Macbook ook veel te duur.
- Hier komt een gevoelige voor het Apple forum: De fanatieke Apple aanhangers. Tuurlijk, fanboys vind je in elke hoek van elke industrie, maar ik ken een paar "Apple zealots" die vinden alles van meneer Jobs per definitie geweldig en alles van meneer Gates of Ballmer per definitie slecht. Die personen in kwestie gooien allemaal standaard Microsoft bashing er tegenaan terwijl ze niet eens weten wat ze zeggen. Wellicht een stukje generalisme, maar dit is de indruk die ik zelf heb gekregen, generalisme of niet. Ik heb zoiets van ... Apple is een commercieel bedrijf, geen religie ...
Oh en nog iets ... OS X fragmenteerd net zo hard als elk ander OS, maar ze doen aan online defrag zoals Solaris bijvoorbeeld ook doet.