Wij kopen allen een computer voor het design, maar installeren er eigenlijk Windows op.
Om te beginnen met het allergrootste voordeel: Ik vertrouw dat ding 200%. Ik heb van alles ondertussen aan het systeem aangepast. Veel persoonlijke data erop, veel instellingen. Op de harde schijf staat echt een stuk leven (&werk) van mij. OSX heeft nog nooit tegengesputterd. Hij blijft het doen. Grootste schrik is een HD-crash aangezien ik nog steeds geen TimeMachine-schijf heb. Eenmaal ik dat heb, heb ik echt nergens meer bang voor. In tegenstelling tot..
Windows kan ik echt niet op die manier vertrouwen, hoe stabiel het ook draait in het begin, na een tijd bevriest windows explorer eens, en krijg je andere stabiliteits problemen. Waarschijnlijk kun je al opduikende problemen wel de kop indrukken met allerlei tools. Echter het niet te hoeven geeft meer vertrouwen. Mijn macbook is veel persoonlijker dan men destopPC ooit is geweest, thans, lijkt alles er meer standaard uit te zien, dan XP er al die tijd uitzag bij mij.
Stabiliteit is een belangrijk punt, dat je niet meteen gewaar wordt. Na een paar maanden merk je dat, en dan ga je tegen je zelf zeggen, oef, ik heb toch geluk dat het vandaag werkt!
"Verassingen zijn leuk, in het alledaagse leven, op een verjaardag, na een examen, maar niet als je computer het even niet meer doet, meestal als je hem dan juist het meeste nodig hebt." - uknown
Wie weet kun je dat vertrouwen ook bij linux vinden, maar er is meer.
Dat is punt 2. Alles is super simplistisch. In eerste instantie gaat dat irriteren. Kan ik dit niet, kan ik dat niet. Je gaat op zoek naar alternatieven, die steeds teleurstellen.
Maar als dan verplicht leert werken met een van deze programma's leer je echt alle mogelijkheden.
Echter na verloop van tijd begin je de software echt goed te kennen, en haal je alles eruit wat erin zit.
Een goed voorbeeld van zo'n programma is iTunes. Vanaf het moment dat je ondekt dat je scripts kunt downloaden voor itunes ondek je de onbeperkte mogelijkheden.
Een ander voorbeeld is de finder, ook deze kun je onbeperkt uitbreiden met scripts.
Ten slotte ga je in de terminal dingen uitproberen just for fun, en kom je leuke dingen tegen.
Een derde punt is integratie van software. Alle software van apple kan met elkaar communiceren. Ook andere programma's kunnen hierop worden aangesloten. Hoewel het geen verplichting is om Apple-software te gebruiken zal het echt wel de ervaring verhogen. (doch ik gebruik Firefox 3 en thunderbird, omdat ik specifieke vereisten had)
Maar zelfs als je de apple software niet gebruikt, kom je toch delen tegen die precies overal hetzelfde zijn. Colorpicker, Font-chooser, Spelling, Allerlei kleine "widgets" (in programeer-context) die het systeem eenduidig maken. Eens je eraan gewend bent, ga je er niet meer raar van opkijken.
Het valt me op dat mensen met een mac veel meer met hun computer doen. Dat merk ik niet alleen hier thuis, maar ook in de topics. In een mac-community worden altijd heel veel leuke dingen gedaan en getoont. En websites zien er bijvoorbeeld altijd mooi uit, als het over apple gaat.
Ik denk dat dat ook de kracht is van de mac-comunities, allen willen ze laten zien wat ze gemaakt hebben, wat ze ondekt hebben, veel samenwerking. En het is zo makkelijk om creatief aan de slag te gaan. Met photobooth maak je een fotoke- en ge kunt al gauw iet leuks ervan maken.
Al die eenvoudigheid, is denk ik ook een reden waarom een maccer bijvoorbeeld relatief meer koopt in itunes dan een PC-guy. Het is allemaal zo aanlokkelijk. Zelfs .mac, wat opzich niet zo revolutionair is, is erg populair, vanwege de simpliciteit met het systeem. Mac-mensen zijn precies ook meer geneigd om te betalen voor software, uit respect, uit steun, en soms omdat het niet anders kan

.
Maar anderzijds is de native software gemiddeld ook van hogere kwaliteit.
De interface is niet alleen superconsistent, maar ooksneltoetsten zijn altijd hetzelfde, en simpel!
Ik gebruik nu meer sneltoetsen dan ik ooit heb gedaan op windows, gewoon omdat ze echt voor de hand liggen, ik snap niet hoer het komt dat het bij windows niet zo makkelijk kan, ook al hebben ze vaak veel meer sneltoetsen. (Snel toetsen zijn ook altijd goed aangeduid in het systeem)
Al die kleine dingskes..
Spaces, ik wilde er niet aan denken om die functie te activeren, aangezien op windows met het powerpack dat altijd hopeloos in de soep loopte.
Echter had ik een dag gehad waarin het me handig leek om het even te activeren. 2 Schermen, en het beviel me heel goed. Nu kan ik al niet meer zonder.
Exposé!
Van de eerste dag 4 hoeken in gesteld, Ok dat was teveel van het goede, vandaag dit ik nog maar met 1 hoek (rechts-onder) om alle vensters te tonen. Als ik de desktop wil zien verander ik van space. (alt-pijl, command-pijl was al gebruik ik voor iets anders).
Toen ik men macbook heb gekocht eind februari heb ik meteen men pc aan de kant gezet. Men belangrijkste documenten heb ik eerst meteen overgezet. Enerzijds kon ik gewoon niet altijd bij m'n pc. (vandaar een macbook) maar anderzijds, als ik in de buurt was had ik geen zin om dat ding op te starten. Dat is de beste manier om de overgang te maken, anders ga je nooit wennen aan het systeem, en ga je het jezelf beklagen...
Weet je je ondekt pas na een paar maanden na aanschaf waarom het platform zo wordt opgehemeld. Trouwens, en dat vind ik heel belangrijk, je krijgt meer vrije tijd , en je kan meer leuke dingen doen samen op de mac. Omdat er zoveel leuks valt te doen op de computer. Garageband, photobooth, iphoto...
nu nog Karaoke van apple voor itunes met de ingebouwde micro, dat moeten ze toch voor elkaar krijgen.
Oh en ten laatste: Batterijduur Macbook is fantastisch.
*Anderzijds ben ik nooit een gamer geweest, dus windows had voor mij echt geen zin. Ook ben ik teleurgesteld over de kwaliteit van MS-software. Het werkt wel, maar als ik echt moet "Office-en" switch ik naar windows. (met parralels)
*Er zijn ook veel technische voordelen, die het leven makkelijk maken, maar dat merk je niet, dat valt onder de noemer "het werkt".
*Bij apple krijg je meer het gevoel dat het bedrijf geeft om zijn eigen gebruikers. Bij windows heb je echt niet het gevoel dat MS inzit met jou problemen.
[
Voor 13% gewijzigd door
g4wx3 op 02-06-2008 23:15
]