Wat maakt een mac nou goed? de wow factor

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.028 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Goede morgen,

Ik sta op het punt om een macbook pro te kopen, maar mis toch een beetje de "wow" factor, wat de mac nu beter maakt. Het is niet mijn bedoeling om een flame discussie te starten mac vs windows, maar ben wel benieuwd naar dingen zoals "dit hebben ze zo in osx geïmplementeerd en dat werk 10x makkelijker dan in windows" bv.

Gister ook naar 1 van de workshops geweest van de idays en de dingen die ze daar opnoemde zitten volgens mij ook allemaal in vista, dus vandaar mijn vraag hier, werd daar nog niet echt overtuigd.

Mac collega's zeggen altijd dat de mac beter is, stabieler, maar eerlijk gezegd is mijn xp notebook ook nog nooit gecrasht en denk dat met vista, waar een hoop osx ideeën inzitten, een goede stap geweest van microsoft en qua gebruikers gemakken dichtbij komt.

Ik vond dit filmpje op youtube, goed gevonden, voiceover van een apple osx promo filmje, maar dan met vista als film. http://youtube.com/watch?v=JpR6jwQXc3Y

Dus wat voor dingen maakt mac/osx nou beter wat het prijsverschil rechtvaardigt, want dat is helaas 1 nadeel, goedkoop zijn ze niet ;) maar ja, dat is niet mijn doel hier om een discussie over prijs te hebben.

ido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ze zijn duurder, maar kijk eens naar de prijzen van tweedehands macs. Ze schrijven ook minder af.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Tsja.. ik denk dat 't een stukje ervaring is die ander is, bijv. bij Vista krijg je steeds 'cancel or allow' popups, bij Vista ziet elk configuratiescherm er anders uit (serieus slecht inelkaar gezet), bij vista is hun doorzoek system (fake spotlight) verre van zo grondig.

Apps installeren onder OS X? Slepen, mijn oma kan dat nog (geen grapje)! Updates installeren? Gaat mooi en zonder legitieme onzin gezeik, nooit activeren.

Verder? Voorkeur, ik vind 't lekkerder werken, mooier uitzien en handiger. Maar das persoonlijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 21:39

detee

Try not, do or do not

Ik ben na 1,5 jaar twijfelen begin dit jaar overgestapt naar een Macbook Pro (MBP in mac-kringen ;) ) en ik moet zeggen dat ik eigenlijk niks anders meer wil. Het is inderdaad zo dat Windows Vista qua functionaliteit net zoveel features heeft, maar ik vind op een mac werken toch prettiger. Ik moest in het begin wel wennen, omdat het net iets anders gaat en je jarenlang windows niet gauw afleert :+ Het went overigens wel snel. Wat nou precies het verschil is, kan ik ook niet echt zeggen, maar OSX is echt stabieler en vlotter naar mijn gevoel. Zo af en toe moet ik weer een kennis helpen met de Vista laptop en dan vind ik het toch stroperiger aanvoelen. Maar het blijft een gevoel en ik ben niet zo'n benchmarktype.

Je kan het ook omdraaien: als er niet zoveel verschil is, kan je net zo goed een MBP nemen. Het is wel de mooiste laptop (en volgens velen ok de sexiest :> ) die er momenteel is. O ja, ik gebruik het tegenwoordig als hoofdcomputer. De andere computers (windows) zijn voor mijn vrouw en dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eén woord: geen 'Start' knop meer (met een vervelend bijbehorend menu)... héérlijk!
Zet daar tegenover het Dock van OS X: je hoeft niet te zoeken, klik 1 keer en je hebt je programma geopend...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 08:47:
Eén woord: geen 'Start' knop meer (met een vervelend bijbehorend menu)... héérlijk!
Zet daar tegenover het Dock van OS X: je hoeft niet te zoeken, klik 1 keer en je hebt je programma geopend...
Maar je zet toch niet meer dan 20 programma's in je dock? Ik heb mijn 'vaste' programma's onder vista ook in de snelstartbalk, en vind het superhandig dat de meest gebruikte x programma's in het start menu verschijnen. Als je een programma zoekt wat je minder vaak gebruikt ga je pas het start menu in of zoek je het door een deel van de naam in te typen onderin het start menu.
Hoe werkt dat bij OSX? Zet je de meestgebruikte programma's in de dock of doet OSX dat zelf? En als je een ander programma wilt openen, druk je dan Appeltje A of ga je met Finder naar je Applications map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee, als je programma snel zoekt druk je cmd-spatie, en dan kun je heel gemakkelijk in spotfinder je app in ticken, en dan via toetsenbord druk je enter. Geen muis voor nodig.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 11:00
Je hebt al besloten maar je zoekt alsnog bevestiging ;-) Ik ken het van mezelf ook ... Nu heb ik zelf nog geen Mac, maar een vriend van mij is door zijn werk (video/fotografie) uiteindelijk ook dit jaar overgestapt op een Mac. Daarvoor altijd (bij elkaar toch wel zo'n 15-20 jaar) een PC gebruikt, met Vista als laatste OS. Nu dan OSX. En de verschillen zijn best flink. OSX is nog niet bulletproof, dat is geen enkel OS met zoveel features. Maar er is gewoon beter nagedacht over OSX. Het werkt gewoon meer voor je, het lijkt beter te 'weten' wat je wil. Intuitiever zou je het kunnen noemen maar het gaat verder dan dat. Microsoft kan gewoon niet zo goed als Apple user-interfaces bouwen, en daarin zit 'm de crux denk ik. Tel daarbij op dat OSX is gebaseerd op een OS/Kernel die zo stabiel is en waar zoveel ervaring in zit met een TCP/IP stack om je vingers bij af te likken.. sja. wat wil je nog meer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
ik denk dat het moeilijk is om aan te geven waarom osx prettiger werkt dan vista of andersom. danwel je investeert in apple ipv een ander a-merk.
de rede waarom apple populairder is geworden komt doordat design en materiaalkeuze exclusiever is (hoewel tegenwoordig in de usa iedereen een apple laptop heeft, als je eens op straat/starbucks etc kijkt).Verder is de software steeds meer compatibel geworden met windows software (zoals office bijv) en ook de verkrijgbaarheid van (legale en illegale) software is stukken beter dan jaren geleden, zodat een consument durft over te stappen (zeker sinds de intel processoren en bootcamp). OSX is van zichzelf al zeer compleet, het enige wat de gemiddelde consument naast zijn besturingssysteem nodig heeft is in principe een officepakket...

eigenlijk moet je osx gewoon ervaren en er mee werken, het is een gevoel (en natuurlijk voor de verandering weer eens wat nieuws en anders dan je gewend bent).
natuurlijk zijn er ook wat nadelen zoals websites die door safari/firefox niet geheel juist worden weergegeven omdat ze voor IE zijn geschreven en verminderde beschikbaarheid van specifieke (zakelijke) software, hoewel dat ook beter wordt (mijn werkgever heeft bijvoorbeeld een vpn verbinding waar ik citrix over kan draaien, waar ik dus de windows only software via het web kan bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Je kunt natuurlijk, als je niet zo rijk bent, een laptop kopen en daar mac op installeren. Heb ik hier ook gedaan en werkt prima.

Zorg er wel voor dat je een laptop neemt met compatible hardware. Zie *knip* voor meer info.

Liever geen linkjes naar hackintosh/OSX86 ;) .

[ Voor 21% gewijzigd door Hoedje op 01-06-2008 11:19 ]

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben sinds 3 maanden ook een MAC-user, dit is wat ik ervaar;

ik heb een macbook, en vergeleken met andere laptops van dit formaat met deze battery life is een macbook goedkoop. Ik doe zo'n 5 uur met 1 lading, de 11" laptops van sony de TX lijn halen dit waarschijnlijk ook maar die kosten al gauw 2000,- terwijl ik 1300,- heb afgerekend. Dus zijn apple's wel zo veel duurder?

En OS X is heel anders opgebouwd als windows, ik doe mijn laptop bijvoorbeeld haast nooit uit. Alle programma's die ik in 1 sessie (die soms een maand kan duren) gebruik worden in het geheugen geladen. Als ik dus vandaag messenger for mac, safari en itunes heb gebruikt, dan zet ik hem in slaap modus. Vervolgens ga ik de volgende dag verder met de sessie en alles zit nog in het geheugen en ik kan alle programma's binnen 2 seconden tegelijk opstarten omdat het niet van de hardeschijf hoeft te komen. Ik weet dat windows ook een dergelijke functie heeft, maar op de een of andere manier minder goed uitgewerkt, althans zo ervaar ik het.

En het installeren van programma's werkt ook veel beter, maar dat hebben ze hier boven al uitgelegd dat ga ik niet herhalen. Tot slot raad ik je aan om even op youtube met de termen "Leopard" " OS X" en " macbook " te gooien. Die filmpjes hebben mij voornamelijk overgehaald, hier een paar voorbeelden:

http://www.youtube.com/wa...KWeQg7saI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=JpknIRvA4Ng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
simon schreef op zondag 01 juni 2008 @ 09:10:
Nee, als je programma snel zoekt druk je cmd-spatie, en dan kun je heel gemakkelijk in spotfinder je app in ticken, en dan via toetsenbord druk je enter. Geen muis voor nodig.
Daar is ook al jaren een windows alternatief voor Colibri CTRL-spatie en typ de eerste letter(s) van de app en enter. Hoeven trouwens niet eens de eerste letters te zijn. Ik gebruik onder windows de startbalk maar heel zelden, eigenlijk alleen als ik echt niet meer weet hoe een app heet, dan is het toch wel makkelijk zo'n overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

simon schreef op zondag 01 juni 2008 @ 09:10:
of je gebruikt quicksilver :9

Ontopic

Ik ben eigenlijk al 10+ jaren een windows gebruiker, sinds 3 jaar linux erbij, en sinds vorig jaar mac osx.

Nothing takes the cake like a mac (need i say more ? )

Een TR is voldoende :)

[ Voor 87% gewijzigd door Hoedje op 01-06-2008 11:20 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Qua hardware: Idd de goede batterij, Magsafe Adapter, het ENORME touchpad in vergelijking met andere laptops, two-finger scroll, batterij-status-knop.

Software: mooiere look and feel, een betere dialoog bij keuzes, exposé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:22
(jarig!)
[b][message=30164492,noline]Apps installeren onder OS X? Slepen, mijn oma kan dat nog (geen grapje)! Updates installeren? Gaat mooi en zonder legitieme onzin gezeik, nooit activeren.
Je oma misschien wel, maar mijn opa zou ik echt slepen niet meer kunnen aanleren denk ik.
In dat opzicht is windows met (goedgebouwde) programma's ook niet moeilijker, gewoon paar keer op next drukken om te installeren (wat bij sommige os x programma's ook moet trouwens), en daarna eenvoudig uninstall gebruiken om te zorgen dat alle rommel (inclusief instellingen enzo) weer van je computer is.

_Diesel_: Op mijn windows laptop gebruikte ik eigenlijk ook altijd de slaapstand, ook vaak meerdere weken aan een stuk, en dat ging gewoon net zo goed als bij m'n Mac.

Ik heb zelf nu 3 maanden een Macbook Pro, en waar ik zelf het meest positief van ben is de hardware (dun, licht, goed scherm, mooi, lange batterijduur) en de achterliggende opbouw van Mac OS X wat zorgt dat je zonder drivers te installeren eenvoudig geluid met lage latency hebt bijvoorbeeld, dat de batterijduur goed is, ...

Waar ik niet helemaal van overtuigd ben is net gebruiksgemak, wat ik niet echt makkelijker vind als windows. Spotlight werkt uiteindelijk hetzelfde als in Vista de bol klikken/openen met windows-toets en beginnen typen.
Van de Dock ben ik bijvoorbeeld ook niet overtuigd. Zolang elk programma slechts uit 1 venster bestaat werkt het prima, maar heb je in je browser 2 vensters open, of ben je in 1 programma aan 2 documenten/projecten aan het werken wordt het een stuk lastiger.
1x klikken op het icoontje van het programma brengt dan onvoorspelbaar 1 of alle vensters naar de voorgrond. Je moet dan lang op het icoontje blijven drukken vooraleer je een lijst te zien krijgt waarin je kan kiezen welk venster je bedoelde.
Expose lost dit dan wel een beetje op, maar met veel vensters open werkt ook dat toch niet zo handig als de taskbar in windows, waar je in een oogopslag exact ziet welke vensters er openstaan, en welke titel ze hebben.

Verder komt een deel van het gemak voort uit het gebrek aan keuzes en instellingen die standaard beschikbaar zijn. Om te voorkomen dat je mac in slaap valt als je het scherm sluit moet je bijvoorbeeld een extra programmaatje installeren.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:59
MACbook Pro ten opzichte van de standaard laptops
* Magnetische voedings connector
* Verlicht toetsenbed in low light condities
* Zeer lage kans op / geen virussen
* On the fly wissellen tussen talen
* Slotloading DVD
* Langere batterij duur
* Hogere beeldscherm resolutie
* Iets lichter
* Lekker small
* ziet er goed
* Goed geheugenmanagement
* Time Machine

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

scorpie

Supra Addict

Wat ik vooral ervaar als recentelijk overstapper (sinds maart een MBP) is dat er veel kleinigheden in OS X zitten die me echt aangenaam verrassen. Zo heb je dingen als Spaces, Exposé, 2-finger scrolling of 3-finger navigation. Dashboard vind ik ook heel handig. Kijk, met beide OS'en kun je gewoon hetzelfde, niet out of the box, maar na wat tweaken kun je op windows ook een dashboard krijgen (yahoo geval), je hebt ook windowstoets + tab voor een soort van overzicht. Maar op de mac gaat het allemaal net wat simpeler. Om nou een voorbeeld te noemen: Wifi installeren bij mensen thuis. Ik had nog nooit een recent uitgebrachte mac aangeraakt en mensen vroegen mij (omdat ik "verstand van computers heb" (je kent die verhaaltjes wel)) of ik hun wifi op de mac wilde instellen. Nou prima, je stelt de router in en beveiligt het netwerk met 1 of andere encryptie. Je zet de mac aan, die zegt dat hij een wifi netwerk heeft gevonden met vervolgens de vraag of je wilt verbinden. Je klikt op doorgaan, en hij vraagt om een wachtwoord, want het netwerk is beveiligd. Je hoeft nergens in te voeren watvoor encryptie er gebruikt wordt, want dat zoekt hij zelf wel uit. En dat is precies de gedachte die ze bij Microsoft mijn inziens vergeten zijn, de computer moet het de mens makkelijker maken.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets dat veel mensen vaak vergeten is dat je met je Mac echt het volledige potentieel van je hardware gebruikt, er worden namelijk geen resources opgeslorpt door een virusscanner! Je moet (als je durft natuurlijk) eens met windows werken zonder virusscanner en daarna weer met. Dat geeft een duidelijk merkbaar performance-verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

Time Machine op zich is al een reden om over te stappen. Als je er dan al in slaagt om je Mac installatie te verknallen, is het gewoon een kwestie van de DVD in de Mac steken, externe schijf eraan te hangen, op de knop duwen en hup!

In Windows zit je dan sowieso vast aan third party software, die nooit zo strak geïntegreerd zal zijn als Time Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 10:56
scorpie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:58:
Je hoeft nergens in te voeren watvoor encryptie er gebruikt wordt, want dat zoekt hij zelf wel uit. En dat is precies de gedachte die ze bij Microsoft mijn inziens vergeten zijn, de computer moet het de mens makkelijker maken.
Bij m'n windowslaptop moet je ook alleen het wachtwoord intypen want hij ziet ook welke encryptie gebruikt wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:08:
Ik weet dat windows ook een dergelijke functie heeft, maar op de een of andere manier minder goed uitgewerkt, althans zo ervaar ik het.
Onder Vista werkt dit tegenwoordig ook fatsoenlijk :) Dat is trouwens ook wel nodig ook, de starttijden van Vista zijn dieptriest. OS X start enorm veel sneller op. Windows heeft tegenwoordig ook een Spotlight variant trouwens, werkt vrij behoorlijk, maar tijdens het indexeren legt het ding nogal veel belasting op je systeem. Spotlight is wat dat betreft een stuk vlotter.

Wat ik trouwens wel ideaal vind van OS X vs Windows: coverflow. Direct alles bekijken is echt heel makkelijk :) Als je van IMAP gebruik wilt maken, dan is Mail.app serieus de enige fatsoenlijke mailclient. Dat progsel is echt een verademing.

Qua stabiliteit geloof ik het allemaal wel. OS X is een Unix variant en zou daardoor niet vast mogen slaan op dingen in userspace, maar dat is me op zowel de iMac als mijn huidige bak wel eens gelukt. Wat dat betreft kan ik niet zeggen dat OS X zoveel beter is, ik heb bij Vista ook slechts 2x een vastloper gehad in een half jaar.
En het installeren van programma's werkt ook veel beter, maar dat hebben ze hier boven al uitgelegd dat ga ik niet herhalen. Tot slot raad ik je aan om even op youtube met de termen "Leopard" " OS X" en " macbook " te gooien. Die filmpjes hebben mij voornamelijk overgehaald, hier een paar voorbeelden:
Waarom OS X? De UI inderdaad: het installeren en verwijderen van applicaties is gruwelijk simpel. Het configuratiescherm van Vista is een totale gruwel. OS X is onder belasting ook responsiever hier. Zelfs toen ik met de iMac met 1GB RAM de swap in dook bleef het allemaal behoorlijk doordraaien. Dat hoef je met Windows niet te proberen.

Ik draai nu tot grote tevredenheid OS X op een PC in plaats van Vista. Met een quadcore en 8GB RAM is het echt laagvliegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven dat heb ik nog nooit hoeven doen hoor bij Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:03:
Iets dat veel mensen vaak vergeten is dat je met je Mac echt het volledige potentieel van je hardware gebruikt, er worden namelijk geen resources opgeslorpt door een virusscanner! Je moet (als je durft natuurlijk) eens met windows werken zonder virusscanner en daarna weer met. Dat geeft een duidelijk merkbaar performance-verschil!
Ik werk op windows ook zonder enige vorm van protectie, en ben bijhoorlijk clean. Tweakers hebben over het algemeen al die meuk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mijn persoonlijke Wow zat in Frontrow. Ik druk dat knopje in en je komt in een nieuwe omgeving terecht waar je foto's en films kan bekijken door ff met de afstandsbediening te klikken.

2 klikken verder en je kan een trailer-park bekijken, allemaal recente en toekomstige films die keurig uitgesorteerd staan en met een druk op de knop binnen 5 seconden draaien. 't zit er gewoon standaard op maar de mate van integratie en gemak waarmee je bv een Hulk of Indy-trailer kon zien was fascinerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
misterdoom schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:03:
[...]

Bij m'n windowslaptop moet je ook alleen het wachtwoord intypen want hij ziet ook welke encryptie gebruikt wordt ;)
Dat verschilt per gebruikte netwerksoftware. Voor zover ik weet hoeft het bij de ingebouwde Wifi software van XP en Vista niet, maar er zijn zat (cheap ass) kaartjes waarbij het wel moet in de bijgeleverde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Frietsaus schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:11:
[...]

Dat verschilt per gebruikte netwerksoftware. Voor zover ik weet hoeft het bij de ingebouwde Wifi software van XP en Vista niet, maar er zijn zat (cheap ass) kaartjes waarbij het wel moet in de bijgeleverde software.
XP wilde soms moeilijk doen, maar onder Vista zoekt 'ie het zelf uit. Werkt op zich okay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeJeWel schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:09:
[...]

Ik werk op windows ook zonder enige vorm van protectie, en ben bijhoorlijk clean. Tweakers hebben over het algemeen al die meuk niet nodig.
Nofi maar:

Eerst even open deur intrappen: Hoe weet je dat je clean bent als je geen virusscanner hebt :?

En nog eentje: Better safe than sorry?

Ik denk dat het er vooral op neerkomt dat er voor mac veel minder virussen en exploits zijn dan voor windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het moet toch gewoon een afweging, een trade-off zijn? Een computer is een gereedschap dat moet voldoen aan bepaalde criteria met bepaalde gewichten (voor de LR-mensen onder ons: jawel, keiharde systems engineering!). Je moet je zeker niet laten leiden door alle emotionele crap die er rondom hypeproducten zoals apple-producten hangt: kijk sec naar de markt als geheel en maak een goed afgewogen beslissing.

Er zijn mensen die heel erg hangen op portability, dan is een mac, vaio of ander apparaat in die categorie (toshiba en lenovo hebben ook prima modellen) in het voordeel. Als je hangt op os x heb je simpelweg geen keuze meer, feitelijk marktvervuiling. Heb je al gekeken naar 'makkelijkere' linux-distro's? Fedora, ubuntu, slackware. Als je die op een lenovo thinkpad X6x-serie ramt heb je zomaar het stabielste en duurzaamste wat je kunt bedenken. Meer oomph nodig? R6x serie, vaio tx, etc.

Het laatste wat zou moeten schelen is de looks. Persoonlijk erger ik me veel sneller aan bediening dan aan looks. Goed voorbeeld zijn de nieuwste clamshells van acer die zgn door een of ander automerk zijn ontworpen en brak gebouwd en slecht bedienbaar zijn, o.a. door keuze voor goedkope typen scherm (zie ook LED-backlit xps m1530 die bleed alsof zn leven er vanaf hangt) en touchpad.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:13:
[...]

Nofi maar:

Eerst even open deur intrappen: Hoe weet je dat je clean bent als je geen virusscanner hebt :?

Ik denk dat het er vooral op neerkomt dat er voor mac veel minder virussen en exploits zijn dan voor windows!
Ten eerste merk je er niks van, terwijl adware en dergelijke troep je allemaal ads laat zien. Ten tweede draai ik elke maand een online virusscanner, waarbij soms wat bad cookies zitten and that's it.

Ik heb inderdaad ooit een virus gehad, maar dat was m'n eigen idiote schuld door een executable te openen die van usenet af kwam, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben ook nog niet echt overtuigd door de genoemde argumenten. De meeste van de genoemde voordelen zijn niet anders dan bij een windows-pc (behalve de looks, die vind ik echt zeer mooi bij Apple). Bijv. slaapstand (standby of hibernate, vista heeft zelfs een combinatie van beide) gebruik ik al jaren. Start mn pc's nooit opnieuw op. Installeren van programma's door te slepen? Dat is een van de manieren om software te installeren. De manier van windows heb ik nooit echt als hinderlijk/beperkend ervaren. Zoekfunctie in een OS ben ik ook niet echt nodig, omdat ik weet waar ik mijn data opsla, en als ik eens iets wil zoeken kan ik dat prima real time doen zonder een programma dat alles moet indexeren. Verder is windows sinds win2000 ultrastabiel te noemen.

Moet wel toegeven dat Macs er qua looks (zowel de hardware als user interace) erg gelikt uitzien. Heb ook het idee dat dit voor de meeste gebruikers ook de overhalende factor is. Hoe het verder werkt is van minder belang, want het is allemaal toch al fantastisch ;)

En verder een eigen korte ervaring met Apple. Heb zelf voor mijn pc onlangs dat nieuwste Apple Wireless Keyboard (bluetooth) gehaald, omdat ik die echt supermooi vind (en ik wilde perse draadloos). Echter kon ik enerzijds niet wennen aan het formaat (te klein om lekker te typen) en anderzijds miste ik ook belangrijke knoppen, zoals page up/down, home/end (kan wel met de Fn-toets, maar dan kun je niet snel meer werken) en in minder mate het numpad. Dit zijn knoppen die je bij elk OS nodig bent. Om bijv. tijdens tekstverwerken, programmeren of gewoon internetten snel en efficient heen en weer te switchen binnen je document. Heb daarom het idee dat ik als echte poweruser niet goed op een Mac overweg kan, omdat er zulke concessies worden gedaan... Een Mac is kennelijk voor mensen die alles met de muis doen. Heb later ook bij een winkel nog een tijd met verschillende Macs zitten spelen, maar het eerste wat me al opviel is dat de muis heel langzaam beweegt. Zal uiteraard wel aan te passen zijn, maar als dat default-gedrag is van zo'n superdoordacht OS dan kan ik me daar al aan ergeren. Sowieso was die standaard muis me iets teveel design en te weinig functioneel. Geef mij maar klikbare knoppen en een scrollwiel.
Verder is de werking van de interface van het OS wel zo'n beetje hetzelfde als een willekeurige windows of linux-desktop, ieder met zn eigen details, dus daar heb ik weinig op aan te merken. Het ziet er verder ook goed uit, maar ik hecht bij een user interface meer waarde aan functionaliteit dan aan de looks. Daarom heb ik in windows ook altijd de classic theme aanstaan.

Dus ja, het design van Apple-producten vind ik echt geweldig, maar qua 'superieur gebruiksgemak' kan het me nog niet overtuigen. Niet genoeg om over te stappen vanaf windows. Maar misschien dat dit verandert als ik ooit zelf een Mac koop ;)

PS. ik ben ook geen windows-freak oid. Integendeel, vind Vista niet echt een succes. Ik heb gewoon een nuchtere kijk op de zaken, zonder me gek te laten maken door mooie designs en dat soort bijzaken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 01-06-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Laatst online: 00:34
Palomar schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:36:
Ik ben ook nog niet echt overtuigd door de genoemde argumenten. De meeste van de genoemde voordelen zijn niet anders dan bij een windows-pc (behalve de looks, die vind ik echt zeer mooi bij Apple). Bijv. slaapstand (standby of hibernate, vista heeft zelfs een combinatie van beide) gebruik ik al jaren. Start mn pc's nooit opnieuw op. Installeren van programma's door te slepen? Dat is een van de manieren om software te installeren. De manier van windows heb ik nooit echt als hinderlijk/beperkend ervaren.
Als er een ding hinderlijk is aan windows is het dat wel. Ik ben hoofdzakelijk windows gebruiker maar maak af en toe ook gebruik van een mac. Als je die mac opnieuw installeert met al zijn programma's die je gewoon kan slepen, dan is dat toch echt een factor tien sneller. Ook het ergerlijke register dat windows heeft en met de tijd vervuilt geraakt als je veel installaties installeert en verwijdert vind ik toch echt een zwak punt.

Verder zie ik niet in waarom mensen je moeten overtuigen? Als je het niet goed genoeg vindt, blijf dan toch gewoon bij vista/xp. Ik blijf met plezier windows gebruiken en zal met de tijd er een macbook bijkopen om de ervaring van de twee werelden te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door FragileM64 op 01-06-2008 11:47 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

FragileM64 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:45:
[...]

Als er een ding hinderlijk is aan windows is het dat wel. Ik ben hoofdzakelijk windows gebruiker maar maak af en toe ook gebruik van een mac. Als je die mac opnieuw installeert met al zijn programma's die je gewoon kan slepen, dan is dat toch echt een factor tien sneller. Ook het ergerlijke register dat windows heeft en met de tijd vervuilt geraakt als je veel installaties installeert en verwijdert vind ik toch echt een zwak punt.
Een Mac heeft dan geen register, maar de Library kan ook flink vervuilt raken.

Overigens: het deinstalleren van software, is daar op de Mac over nagedacht?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het komt een beetje over als:

"Ik wil een Mac kopen maar ik wil wel graag weten hoe ik me kan verdedigen als mensen me vragen waarom ik een Mac heb gekocht."

Tuurlijk, als je hem koopt dan zijn er altijd mensen die roepen dat je met Windows hetzelfde kunt maar het is de manier waarop die OS X gewoon veel beter maakt.

Ik vind dat filmpje waarmee het topic start erg slecht, juist dit filmpje laat zien dat je in vista veel moet klikken om simpele dingen gedaan te krijgen. Als ik het originele Apple filmpje bekijk dan krijg ik ook veel meer het gevoel dat OSX overzichtelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
nou mijn vader heeft net een imac gekocht en wanneer ik wow zij was bij de foto's, eenmaal alles erop en wat een overzicht! prachtig. En dan kom ik weer terug op mijn eigen pc'tje met windows xp krijg ik weer iedere keer de melding om de 5 minuten dat me hardeschijf bijna vol is. Na de 3e keer weet ik dat wel.
Zodra ik het me kan veroorloven koop ik ook een mac.

Wel moet ik zeggen dat een mac ook prima vast kan lopen maar misschien komt dat ook doordat er iets teveel van hem gevraagt werd en hij heeft maar 1 gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Installeren van programma's door te slepen? Dat is een van de manieren om software te installeren. De manier van windows heb ik nooit echt als hinderlijk/beperkend ervaren.
Niet alleen om te installeren, maar ook om te herinstalleren. Na een OS reinstall kan je makkelijk alles terugslepen. In Windows kan je bij de meeste programma's niet zomaar even een map uit Program Files terugzetten.
Zoekfunctie in een OS ben ik ook niet echt nodig, omdat ik weet waar ik mijn data opsla, en als ik eens iets wil zoeken kan ik dat prima real time doen zonder een programma dat alles moet indexeren.
Ik weet ook waar ik mijn data opsla, toch vind ik Spotlight enorm makkelijk. Ik heb niet altijd zin om door allerlei mappen te bladeren. Ik doe Command+Spatie, typ de eerste paar letters en binnen een seconde heb ik resultaat.
Moet wel toegeven dat Macs er qua looks (zowel de hardware als user interace) erg gelikt uitzien. Heb ook het idee dat dit voor de meeste gebruikers ook de overhalende factor is. Hoe het verder werkt is van minder belang, want het is allemaal toch al fantastisch ;)
Voor mij zeker niet, ik merk zelf namelijk wel een behoorlijk verschil in snelheid en stabiliteit. XP is een prima stabiel en snel OS, maar begint in mijn ogen te verouderen en saai te worden. Vista vind ik een flop, het is merkbaar trager dan XP. Mac OS X is voor mij de perfecte middenweg, niet zo oud als XP, net zo nieuw en modern als Vista maar toch snel in tegenstelling tot Vista.
...en anderzijds miste ik ook belangrijke knoppen, zoals page up/down, home/end (kan wel met de Fn-toets, maar dan kun je niet snel meer werken) en in minder mate het numpad. Dit zijn knoppen die je bij elk OS nodig bent. Om bijv. tijdens tekstverwerken, programmeren of gewoon internetten snel en efficient heen en weer te switchen binnen je document.
Op de Mac gaat dat met Command+pijltjestoetsen. Het is even wennen (en niet iedereen zal daar aan kunnen wennen natuurlijk) maar je mist de knoppen in feite niet.
Heb daarom het idee dat ik als echte poweruser niet goed op een Mac overweg kan, omdat er zulke concessies worden gedaan... Een Mac is kennelijk voor mensen die alles met de muis doen.
Voor een poweruser is misschien het bedrade toetsenbord beter, ik kan daar verder niet zoveel over zeggen omdat ik mezelf niet beschouw als een poweruser.
Heb later ook bij een winkel nog een tijd met verschillende Macs zitten spelen, maar het eerste wat me al opviel is dat de muis heel langzaam beweegt. Zal uiteraard wel aan te passen zijn, maar als dat default-gedrag is van zo'n superdoordacht OS dan kan ik me daar al aan ergeren.
Natuurlijk is de snelheid van de muis aan te passen. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook zeggen dat het standaard snelle muisgedrag in Windows ergerlijk is. Dat is een persoonlijk iets en heeft als je het mij vraagt niks met een doordacht OS te maken.
Sowieso was die standaard muis me iets teveel design en te weinig functioneel. Geef mij maar klikbare knoppen en een scrollwiel.
Grotendeels mee eens, da's ook de reden dat ik de Mighty Mouse niet gebruik. Maar afgezien van z'n nadelen vond ik het ook wel een fijne muis, maar toch niet fijn genoeg om altijd te gebruiken.

Dat is mijn kijk er op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Ik heb ook een tijd een mac gehad maar ben weer terug bij vista, ik vond het namelijk niet zo geweldig. Dus even een tegengeluid :

- De dock is een ramp, niet consistent en ronduit onhandig
- Resizen van windows kan i.t.t. vista/xp alleen rechtsonder, dus je bent continue eerst aan het slepen en dan resizen. Erg irii.
- Installen gaat soms met slepen en soms met een install routine, ook weer niet consequent
- Deinstallen gaat ook niet fijn, er blijft restjes achter als je niet zelf opruimt en sommige programma's met een install routine hebben geen de-install. Zeer vervelend

- Installen van updates is niet beter dan met vista, alleen minder frequent
- System restore en versioning is hetzelfde als timemachine en je hebt geen extra schijf nodig
- De font rendering is ronduit rampzalig, vista is stukken leesbaarder
- Alles en nog wat wordt gemount als icon op je desktop, moet je weer unmounten
- iphoto is traag en stukken minder goed dan (gratis) picasa
- IE7 is beter dan safari, maar goed je kan natuurlijk ook firefox op je apple draaien

Kan nog wel een tijdje doorgaan, maar deze post is niet als een flame bedoelt. Vergeet niet dat voor veel mensen een apple een lifestyle gadget is waar ze trots op zijn, en dat leidt tot een andere houding dan windows gebruikers.

Het enige voordeel wat ik in een apple zie is dat de imac een mooie formfactor is met weinig concurrentie in zijn prijsklasse. Ze zijn nu nog "maar" zo'n 930 euro met wat korting wat een goede deal is als je op zoek bent naar een gadget pc. Jammer dat het scherm bagger is. Qua laptops is apple gruwelijk overpriced en zie ik het nut niet in van een aankoop.

Nogmaals, tis maar een mening van een ex-apple gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
nosmo king schreef op zondag 01 juni 2008 @ 08:15:Ik vond dit filmpje op youtube, goed gevonden, voiceover van een apple osx promo filmje, maar dan met vista als film. http://youtube.com/watch?v=JpR6jwQXc3Y
De grote fout van dat filmpje: Beoordelen op basis van een "Features" vergelijking.

Mogelijkheden na-apen lukt altijd wel. Maar het gevoel, de stijl, en de "flow" van een OS zijn bepalend of iemand er graag mee werkt. De kunst van features weglaten ten behoeve van duidelijkheid en gebruiksgemak is een groot pluspunt van Apple producten. Na-apen daarvan gaat moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:07:
- Installen gaat soms met slepen en soms met een install routine, ook weer niet consequent
- IE7 is beter dan safari, maar goed je kan natuurlijk ook firefox op je apple draaien
Meestal is er wel een reden dat je het ene programma kan installeren door te slepen en het andere door een wizard te volgen. De meeste programma's met een wizard moeten nog andere hulpbestanden installeren (extra content, drivers etc.).

Waarom is IE7 eigenlijk beter dan Safari? Want in die uitspraak kan ik me echt niet vinden hoor. Overigens hetzelfde voor font rendering, ik vind OS X net zo duidelijk als Vista.

[ Voor 49% gewijzigd door Frietsaus op 01-06-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

walletje-w schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:00:
nou mijn vader heeft net een imac gekocht en wanneer ik wow zij was bij de foto's, eenmaal alles erop en wat een overzicht! prachtig. En dan kom ik weer terug op mijn eigen pc'tje met windows xp krijg ik weer iedere keer de melding om de 5 minuten dat me hardeschijf bijna vol is. Na de 3e keer weet ik dat wel.
Zodra ik het me kan veroorloven koop ik ook een mac.

Wel moet ik zeggen dat een mac ook prima vast kan lopen maar misschien komt dat ook doordat er iets teveel van hem gevraagt werd en hij heeft maar 1 gb.
Wat denk je dat OS X gaat doen als je schijf helemaal volzit? Gewoon doodleuk er nog meer bestanden opslaan? Die gaat ook wel mekkeren. De oplossing bij een volle schijf onder Windows is dan ook niet het wegklikken van de melding, maar dan moet je bestanden verwijderen of een grotere schijf halen. Die melding is er niet voor niets.

Je post is trouwens echt amper leesbaar, ik heb hem vijf keer door moeten lezen voor ik het begreep. |:(

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik heb ook een tijd een mac gehad maar ben weer terug bij vista, ik vond het namelijk niet zo geweldig. Dus even een tegengeluid :

- Resizen van windows kan i.t.t. vista/xp alleen rechtsonder, dus je bent continue eerst aan het slepen en dan resizen. Erg irii.
- Deinstallen gaat ook niet fijn, er blijft restjes achter als je niet zelf opruimt en sommige programma's met een install routine hebben geen de-install. Zeer vervelend

- System restore en versioning is hetzelfde als timemachine en je hebt geen extra schijf nodig

Kan nog wel een tijdje doorgaan, maar deze post is niet als een flame bedoelt. Vergeet niet dat voor veel mensen een apple een lifestyle gadget is waar ze trots op zijn, en dat leidt tot een andere houding dan windows gebruikers.

Het enige voordeel wat ik in een apple zie is dat de imac een mooie formfactor is met weinig concurrentie in zijn prijsklasse. Ze zijn nu nog "maar" zo'n 930 euro met wat korting wat een goede deal is als je op zoek bent naar een gadget pc. Jammer dat het scherm bagger is. Qua laptops is apple gruwelijk overpriced en zie ik het nut niet in van een aankoop.

je post mist ook gewoon volledig aan onderbouwing, waarom is IE beter? iPhoto is hier top vlot, font rendering is redelijk uitgelegd waarom het beter is, heeft te maken dat OS X veel geavanceerdee fonts kan renderen, frequentie stel je zo in bij updates, super makkelijk.

Ga zo maar door..

Uiteindelijk krijg je gewoon domme flamewars zo, en 't slaat ook nergens, ieder heeftzijn of haar eigen voorkeur.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bob schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:03:
Time Machine op zich is al een reden om over te stappen. Als je er dan al in slaagt om je Mac installatie te verknallen, is het gewoon een kwestie van de DVD in de Mac steken, externe schijf eraan te hangen, op de knop duwen en hup!

In Windows zit je dan sowieso vast aan third party software, die nooit zo strak geïntegreerd zal zijn als Time Machine.
Time Machine kan niet eens fatsoenlijk met een NAS overweg. Als dat een reden moet zijn om over te stappen.. In Vista kan je gewoon naar het netwerk backuppen, geen enkel probleem.

En ja, ik weet dat er een hack is om het wel te laten werken, maar dan crasht Time Machine vaker dan dat er fatsoenlijk gebackupt wordt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:13:
[...]

Nofi maar:

Ook ik draai zonder enige bescherming en ben ook redelijk clean. Ik ga niet zeggen dat er gegarandeerd niets op mijn computer staat, maar allenszins:
- start hij bovengemiddeld snel op
- zijn er geen vreemde processen
- ik zie nergens adds
- pc doet wat ik wil, niets meer, niets minder, niets dat niet katholiek is
- krijg ik nooit klachten te horen van mensen die via msn/internet/mail/usb/netwerk iets niet katholiek van mij zouden binnenkrijgen (terwijl het omgekeerd wel geldt, uberhaupt van mensen die wél een virusscanner hebben)

Kortom: met het quasi onschadelijke dat misschien erop staat (wat ik al betwijfel), geen rescources vreet, niks aantast, niks vertraagt, heb ik een snellere pc dan een waar een scanner/bescherming op staat (dewelke ook nog eens regelmatig pop-ups geeft, dingen blocked die ik niet geblocked wil, false positives signaleert -> ok door goed instellen (wat velen overigens niet doen) kunnen die zaken gereduceerd worden, echter niet geëlimineerd).

Wat betreft voordelen van Mac versus PC, sja heb ik al vaak discussies over gehouden met Mac-gebruikers. Zonder zelf ervaring te hebben met Mac valt wel het volgende op:
- ze vinden Mac zo veel beter en sneller, maar dan vergelijken ze hun pas aangekochte dure Macbook pro met een windowslaptop die 2 jaar terug 700 euro kostte
- het "voelt" beter en stabieler aan, maar als je dan iets concreet vraagt als voorbeeld kunnen ze niets geven, lijkt me nogal autosuggestief
- het is gewoon veel beter voor grafische dingen en rendert sneller, wederom wordt de gloednieuwe dure Macbook pro vergeleken met de laptop die 2 jaar terug 700 euro kostte. Heb dan gevraagd om een vergelijkende test waarbij de huidige Macbook pro wordt vergeleken met een evenveel kostende Windows-laptop die ook samengesteld wordt in functie van rendering -> vergelijkende benchmarks staat er nog aan te komen, maar ik krijg nu al bezwarende commentaren over de randcondities van de test, terwijl ze net met het oogpunt op objectiviteit zijn vastgelegd (oa zo veel mogelijk hetzelfde).

Anyway, ik wil niet zeggen dat Mac ongenuanceerd niet goed is, het zal veelal afhangen van wat je ermee wilt doen en welke software je wilt gebruiken. Mac zal zeker uitblinken in enkele toepassingen, terwijl niet-Mac uitblinkt in andere zaken. Maar als je vergelijkt, probeer het dan een beetje objectief te doen en met redelijke randcondities. De positieve ervaringen die ik hoor zijn veelal zeer subjectief, autosuggestief, en niet gestaafd (in het algemeen, niet specifiek op GoT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
marcieking schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:11:

Je post is trouwens echt amper leesbaar, ik heb hem vijf keer door moeten lezen voor ik het begreep. |:(
offtopic:
Ga eens op een redactie van een krant werken. Moet je eens kijken wat voor persberichten je binnen krijgt :D

Ik ben sinds begin maart overgestapt op Mac, vooral wegens het kleurbeheer etc. Mijn favo punten:
- Exposé en spaces
- Twee vingerig scrollen op 't touchpad
- TimeMachine
- Software voor Mac zit over het algemeen gewoon _veel_ beter in elkaar
- Er zijn veel programma's die je productiviteit in meer of mindere mate kunnen verhogen

Kort gezegd: ik houd tijd over om andere dingen te doen omdat alles zo makkelijk gaat en ik niet/nauwelijks gezeur het met het OS of de hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

- De dock is een ramp vind ik niet consistent en ronduit onhandig
Zeggen dat je iets niet goed, mooi of onhandig vind maakt niet inzichtelijk waarom je dat vindt.
9/10 gaat het met slepen. En het feit dat het niet altijd op 1 manier gaat, is dat een probleem?
Het is waar dat bij installers er nog wel eens residu achter wil blijven en dat is niet netjes (van de installer). De ervaring met Windows is dat over tijd je computer daardoor steeds trager wordt en uiteindelijk kun je 'm herinstalleren.

Dat probleem ervaar ik op mijn Mac helemaal niet.
- De font rendering is ronduit rampzalig vind ik onprettig, vista is vind ik stukken leesbaarder
Omdat ....
Ik bedoel, zeggen dat iets niet goed is zonder motivatie, daar heeft niemand wat aan.
Dit is een gevaarlijke opmerking. Die extra disk is bedoeld als fail-safe: als de HD in je computer stuk gaat dan heb je nog een werkende kopie van je data. Met system restore en versioning niet.
Dus wat je hier eigenlijk zegt is: apple gebruikers kopen vooral voor de looks en om te patsen. Zo kun je je 'discussiepartner' makkelijk wegzetten en stigmatiseren.

Tja, bagger, overpriced, je weet het mooi te vertellen.

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 01-06-2008 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

Glashelder schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:18:
[...]

Time Machine kan niet eens fatsoenlijk met een NAS overweg. Als dat een reden moet zijn om over te stappen.. In Vista kan je gewoon naar het netwerk backuppen, geen enkel probleem.
Ik had er mssn moeten bijzeggen dat ik Mac goed vind voor gemiddelde computergebruikers. Die hebben geen nood aan geavanceerde backup mogelijkheden, Time Machine kan je amper instellen, en dat is prima voor hen.

Ik gebruik zelf trouwens geen Mac (linux), maar als mensen me de vraag stellen raad ik hen zo goed als altijd Mac aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Glashelder schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:18:
[...]

En ja, ik weet dat er een hack is om het wel te laten werken, maar dan crasht Time Machine vaker dan dat er fatsoenlijk gebackupt wordt.
Oja, via netwerk backuppen. Wie doet dat? Misschien die paar tweakers, maar ik ken zelfs geen tweaker die dat doet. Terwijl TimeMachine echt door veel mensen gebruikt wordt die ik ken, juist omdat het zo simpel te gebruiken is. Ik heb in mijn Windows tijd ook nooit back-up software gebruikt, om de reden dat het onhandig is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
DiGiSTORM_ schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:39:
[...]

Oja, via netwerk backuppen. Wie doet dat? Misschien die paar tweakers, maar ik ken zelfs geen tweaker die dat doet. Terwijl TimeMachine echt door veel mensen gebruikt wordt die ik ken, juist omdat het zo simpel te gebruiken is. Ik heb in mijn Windows tijd ook nooit back-up software gebruikt, om de reden dat het onhandig is.
Same here :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 18:34
Voor mij was de Wow factor het design (hard- en software) en het bedieningsgemak (OS X GUI vind ik intuïtiever). Eigenlijk heel simpel :)

Niet dat alles beter in in OS X (vensters resizen kan alleen rechtsonder en meerdere bestanden met shift+pijltjestoets selecteren vind ik kut werken, dat zijn mijn twee grootste ergernissen) maar over het algemeen vind ik het veel prettiger in de omgang :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DiGiSTORM_ schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:39:
[...]

De zakelijke klant die dacht een goede keus te maken omdat iedereen er zo enthousiast over is.

Zeker nog nooit naar de Vista (Business/Ultimate) backup software gekeken? Zeker net zo simel maar wel geschikt voor netwerken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

nosmo king schreef op zondag 01 juni 2008 @ 08:15:
Goede morgen,

Ik sta op het punt om een macbook pro te kopen, maar mis toch een beetje de "wow" factor, wat de mac nu beter maakt.
Als je voor jezelf helemaal niet duidelijk hebt wat voor jezelf de meerwaarde is om fors meer geld uit te geven voor een computer, waarom sta je dan 'op het punt' om een macbook te kopen?
Mac collega's zeggen altijd dat de mac beter is, stabieler, maar eerlijk gezegd is mijn xp notebook ook nog nooit gecrasht en denk dat met vista, waar een hoop osx ideeën inzitten, een goede stap geweest van microsoft en qua gebruikers gemakken dichtbij komt.
Dat is waar. XP is stabiel. Vista is nog nieuw.
Dus wat voor dingen maakt mac/osx nou beter wat het prijsverschil rechtvaardigt, want dat is helaas 1 nadeel, goedkoop zijn ze niet ;) maar ja, dat is niet mijn doel hier om een discussie over prijs te hebben.
Iedereen kan in dit topic zijn voorkeur geven, maar uiteindelijk is dat wat mij betreft wel interessant, maar niet zo relevant. Jij moet zelf bepalen door een tijdje achter zo'n ding te gaan zitten werken of het wat voor je is en of het zoveel geld rechtvaardigt.

Uiteindelijk gaat het denk ik om het totaal plaatje, het gaat niet om feature x of y. Het gaat om de algehele ervaring. En dat is een persoonlijke beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02-2021
Ikzelf geef de voorkeur aan Mac OS X om de volgende redenen:

- Het vreet niet zo veel resources als Vista.
- Je hebt geen last van fragmentatie.
- Het is erg stabiel. Ik gebruik een Mac Mini hier als fileserver, en dat gaat zeer snel.
- Installeren van applicaties is eenvoudiger.
- Het ziet grafisch mooier uit dan Windows.
- Je kan real-time inzoomen door CTRL ingedrukt te houden en te scrollen (ik kan niet goed zien, dus voor mij is dit erg handig).
- OS X Leopard heeft Time Machine, waardoor die onbezorgd backups maakt van het systeem en je bijvoorbeeld na een herinstallatie gewoon de backup kan herstellen.

Maar er zitten ook een aantal nadelen aan:

- Als je een camera aansluit, dan kan je niet door de bestanden bladeren als in Windows. Je moet dan alles importeren, en dan kan je pas door de bestanden bladeren en bijvoorbeeld een diashow bekijken. Als je dit wel zou willen, moet je een (SD) cardreader aanschaffen.
- De meeste smartphones met Windows Mobile werken niet goed met een Mac, en kunnen zelfs een Kernel Panic (crash) veroorzaken.

Maar als je nog nooit met een Mac hebt gewekt, dan raad ik je aan om bij een Apple reseller eens een Mac te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door RHochstenbach op 01-06-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

RHochstenbach schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:54:

- Als je een camera aansluit, dan kan je niet door de bestanden bladeren als in Windows. Je moet dan alles importeren, en dan kan je pas door de bestanden bladeren en bijvoorbeeld een diashow bekijken. Als je dit wel zou willen, moet je een (SD) cardreader aanschaffen.
Met iPhoto van iLife 08 kan dit nu wel. Je ziet eerst een overzicht van foto's en vervolgens kies je degene die je wilt 'downloaden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
Q schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:03:
[...]

Met iPhoto van iLife 08 kan dit nu wel. Je ziet eerst een overzicht van foto's en vervolgens kies je degene die je wilt 'downloaden'.
Ik heb het ook over iPhoto 08. Maar ik bedoel dat je geen slideshow kan zien, zonder die foto's eerst te downloaden (dus direct van de camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim
  • Laatst online: 18-02-2022

Tiiim

Grand Theft Audio

RHochstenbach schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:07:
[...]

Ik heb het ook over iPhoto 08. Maar ik bedoel dat je geen slideshow kan zien, zonder die foto's eerst te downloaden (dus direct van de camera).
Fotolader al eens geprobeerd? Standaard in OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Q schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:26:
Zeggen dat je iets niet goed, mooi of onhandig vind maakt niet inzichtelijk waarom je dat vindt.
...
Tja, bagger, overpriced, je weet het mooi te vertellen.
Ik had er toch bijgezet dat het een mening was, maar goed ik wel hier en daar wel wat onderbouwen, hoewel dat ook weer alleen maar een mening is. Er is geen waarheid te vinden in computerland, wat de een handig vind, vind de ander een probleem en andersom.

De dock : onhandig want hij neemt een fors stuk van je scherm in beslag. Door de huidige opmaak is nauwelijks te zien wel programma actief/draaiend is (dat kleine witte puntje). Dan zitten er in de dock zowel actieve programma's als niet active en dan ook nog documenten en/of folders. In mijn ogen gewoon een rommeltje.

Het scherm van de imac is "bagger", ja dat is een beetje een krachterm maar in dit geval m.i. wel terecht nietwaar. Het 20 inch scherm van de imac is maar 6bits en heeft last van colorbanding, helderheidsverschillen en een forsverloop van kleur van boven naar beneden. Het is een bijzonder goedkoop paneeltje een dure pc als een apple onwaardig. Het 24inch scherm is prima, maar goed daar zit weer een compleet ander prijskaartje aan.

Fonts : Slecht leesbaar, het argument dat "het zo hoort" is ook niet onderbouwd nietwaar. Ik prefereer een font wat leesbaar is boven een slecht leesbaar font omdat "het zo hoort".

Overpriced qua notebooks : Dat is nu eenmaal gewoon een feit, goedkoop is apple nu eenmaal niet.

System restore, volgens jou een gevaarlijke opmerking : Dan maak je toch een backup op een andere schijf. Feit blijft dat je bij osx geen TM kunt gebruiken zonder extra hardware en dat je bij vista wel een vergelijkbare functionaliteit vind zonder extra hardware.

ie7 vs safari : Nogmaals het is een mening, wel een feit is dat safari lang niet alle websites prima weergeeft. En ja ik weet het MS houdt zich niet aan standaards, maar goed zo is de situatie nu eenmaal.

iphoto : iphoto is traag bij grote foto verzamelingen, moet elke foto importeren (duurt lang) en is gewoon niet handing (mening). Picasa laat je foto's waar ze staan en is ontzettend snel en handig. Probeer maar.

looks & patsen : ja apple gebruikers kopen mede voor de look en omdat ze "lid" worden van een club. Net als nespresso drinkers, bmw rijders enz. Niet bedoelt als neerbuigend of andersins, maar gewoon een constatering. Ik ben er zelf net zo schuldig aan maar dan met andere artikelen als een computer.

Zo dan, hopelijk ben je tevreden want zoals gezegd Tis maar een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
quote: HaseMike
Het scherm van de imac is "bagger", ja dat is een beetje een krachterm maar in dit geval m.i. wel terecht nietwaar. Het 20 inch scherm van de imac is maar 6bits en heeft last van colorbanding, helderheidsverschillen en een forsverloop van kleur van boven naar beneden. Het is een bijzonder goedkoop paneeltje een dure pc als een apple onwaardig. Het 24inch scherm is prima, maar goed daar zit weer een compleet ander prijskaartje aan.
Ehm, de nieuwe 20" vervangt de oude 17" die ook een TN-paneel had. Geen enkele consumenten PC wordt standaard geleverd met een hoog kwaliteitsscherm.
System restore, volgens jou een gevaarlijke opmerking : Dan maak je toch een backup op een andere schijf. Feit blijft dat je bij osx geen TM kunt gebruiken zonder extra hardware en dat je bij vista wel een vergelijkbare functionaliteit vind zonder extra hardware.
Tweede partitie maken (ja dit kan zonder te formatteren in Leopard) en Time Machine daarop z'n werk laten doen? Voor zover ik weet kan dat prima en dat zonder extra hardware... Apple moedigt dit natuurlijk niet aan, Time Machine is er juist om ervoor te zorgen dat je gegevens ook daadwerkelijk veilig zijn door het op twee schijven te zetten (je interne en een spiegel op een aparte schijf). Één schijf gebruiken voor back-ups is geen back-ups maken als je het mij vraagt.

[ Voor 22% gewijzigd door Frietsaus op 01-06-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ik ben toch bovengemiddeld computergebruiker, en ik vind Time Machine goed genoeg instelbaar.
Wat wil je meer instellen dan de schijf die je gebruikt voor backups en de dingen die die niet hoeft te backuppen en wel?

Toen ik (anderhalf jaar terug) nog Windows gebruikte deed ik echt niet aan backups oid.
Ik ben blij dat het met TM automatisch gaat, hoef ik er zelf niet meer aan te denken.

Verder ben ik blij dat OS X een UNIX variant is (sinds Leopard hebben ze zelfs een UNIXv3 certificaat wat het echt UNIX maakt), want ik vond de verschillende Linux distro's (Debian, Ubuntu, DSL) altijd al erg fijn werken. Ik maak ook best wel wat gebruik van de commandline dus.

En voor de rest...
Structuur in de User Interface, eenvoudige Sysprefs, een rap systeem en weinig problemen maken mij gewoon een beetje Mac verslaafd. Ik had echt al na een uurtje spelen met m'n nieuwe MacBook zoiets van 'damn, dit had ik eerder moeten doen'.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 12:51
Anti-XP schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:38:
Ik ben toch bovengemiddeld computergebruiker, en ik vind Time Machine goed genoeg instelbaar.
Wat wil je meer instellen dan de schijf die je gebruikt voor backups en de dingen die die niet hoeft te backuppen en wel?

Toen ik (anderhalf jaar terug) nog Windows gebruikte deed ik echt niet aan backups oid.
Ik ben blij dat het met TM automatisch gaat, hoef ik er zelf niet meer aan te denken.

Verder ben ik blij dat OS X een UNIX variant is (sinds Leopard hebben ze zelfs een UNIXv3 certificaat wat het echt UNIX maakt), want ik vond de verschillende Linux distro's (Debian, Ubuntu, DSL) altijd al erg fijn werken. Ik maak ook best wel wat gebruik van de commandline dus.

En voor de rest...
Structuur in de User Interface, eenvoudige Sysprefs, een rap systeem en weinig problemen maken mij gewoon een beetje Mac verslaafd. Ik had echt al na een uurtje spelen met m'n nieuwe MacBook zoiets van 'damn, dit had ik eerder moeten doen'.
Precies.
Het is juist de eenvoud maar toch genoeg opties.

Ik gebruik nu nog wel een vast Windows systeem, maar als die afgeschreven is dan wordt de vaste computer ook vervangen voor een Mac. Aan mn MacBook beleef ik enorm veel plezier, het werkt gewoon lekker.
Tuurlijk zal ik ook nog met Windows moeten werken, soms ontkom je er niet aan, op mn werk bijvoorbeeld, maar dat maakt niet uit.. als je eenmaal overstapt wil je niet meer terug. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 10-09 11:31
Wat kosten betreft zijn de Mac Books laptops wat duur geprijsd in vergelijking met hun Windows 'tegenhangers'. De iMac is qua prijs gelijk aan een vergelijkbaar Windows systeem heb ik inmiddels ondervonden.

Het voordeel van een Mac is dat alles op elkaar is afgestemd dit in tegenstelling tot een Windows computer. Apple stelt alles zelf samen en laat(?) 'speciale' drivers maken voor de mac door de fabrikanten. Bij een Windows computer is dit wat lastiger omdat er vele hardware fabrikanten zijn waarvan alles het moet doen met Windows. Maar dat wil niet zeggen dat en Windows computer slecht is. Allebei de systemen zijn ultrastabiel te noemen.

Apple heeft wel meer sympathie van mij gekregen omdat het nu mogelijk is om ook Windows op een Mac te installeren en dat maakt mijn keuze weer makkelijker. Ik zelf ga voor de Mac vanwege het design.

Het vaak gehoorde argument dat je bij een Mac geen virusscanner nodig hebt is wel wat overtrokken. Apple heeft nog niet zo'n grote deel van de markt in handen (wordt wel steeds meer) dat het voor hackers ed nog niet interessant is om er wat voor te ontwikkelen. En verder ligt het gewoon aan de gebruiker. (Je zou kunnen stellen dat wat je ook doet op internet op een Mac geen consequenties heeft dit in tegenstelling tot een Windows gebruiker. Je kunt het ook zo zien dat een Mac gebruiker minder voorzichtiger is en maar wat uitspookt waar de Windows gebruiker (geacht wordt) wel uit kijkt wat hij doet. Je kan dit als voordeel zien voor de Mac maar in mijn ogen zou je bovenstaande kunnen beschouwen als 'onwetendheid' van de Mac gebruiker en 'doordachtheid' van de Windows gebruiker. (niet als flame bedoeld)

Wat OS betreft heeft alles zo zijn voor en nadelen, dat merk je ook wel in de voorgaande posts. Hier heb ik zelf dus geen uitspraak over, het is een kwestie van uitproberen in de winkel of je OS X wat vind voor jou zelf. Ik vind wat uiterlijk van het OS betreft XP classic nog steeds het mooist ogen.

En wat mij ook opvalt is dat Mac gebruikers hun systeem altijd als superieur beschouwen ten opzichte van een Windows computer en daar kan ik niet tegen mede doordat ze met argumenten komen die bij mij vaak overkomen als onwetendheid (zoals virusscanners) over computers in het algemeen (ja ook een Mac is een computer). En dat is misschien wel het punt, het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend bij een Mac volgens de gebruikers en daarom dus ‘superieur’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33
heb sinds een half jaar een macbook pro. en al vele jaren gebruik ik windows voor alles. ook gamen.

sinds we de macbook pro in huis hebben zit mijn vriendin ineens ook met de macbook op schoot. voorheen keek ze niet naar computers om.

het pluspunt vind ik vooral het gemak, plug en play . alles doet het gewoon een kind kan de was doen.

Itunes met coverflow
Iphoto
spotlight
spaces

ik heb een beetje als ik 10 uurtjes met de computer bezig ben, dan zit er gemiddeld 2 uur bij om de computer te laten doen wat ik wil.
en met de mac ben ik echt gewoon 10 uurtjs lekker aan het computeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 11-09 15:22
(jarig!)
HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:24:Fonts : Slecht leesbaar, het argument dat "het zo hoort" is ook niet onderbouwd nietwaar. Ik prefereer een font wat leesbaar is boven een slecht leesbaar font omdat "het zo hoort".
In Mac OS worden fonts zo correct mogelijk gerendert. Indien een lijntje van een letter toevallig exact tussen 2 pixels valt zou dat ervoor kunnen zorgen dat je een lijntje van 2 grijze pixels breed krijgt. Indien de resolutie van je scherm hoog genoeg is, of je van genoeg afstand kijkt zal het er 'juister' uitzien, omdat het inderdaad lijkt op een lijn tussen de 2 pixels.
In Windows is inderdaad de voorkeur aan leesbaarheid gegeven, en hierdoor zal in dit geval het lijntje iets verschoven worden zodat het exact op een pixel afgerond word.
Persoonlijk vind ik tekst er net beter en aangenamer om te lezen uitzien op een Mac, maar dat is inderdaad ook weer een persoonlijke voorkeur.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Nou.... standaard kan je niet de tijdsinterval instellen bij TM. Wel met kleine thirdparty apps of zelf klooien in plist maar handiger zou zijn als als je het in het prefpanel kan instellen?

Voor mij was de wow factor de looks. Toen ik 4 jaar geleden mijn powerbook kocht had ik nog nooit OSX gebruikt :P Nu vind ik inmiddels dat alles logischer werkt in OSX... net zo goed als een linux/windows gebruiker dat van zijn spullen vindt ;)

Denk alleen niet dat je kan ontkennen dat het geheel (ook third party apps) veel beter aansluiten op de UI. Het lijkt meer 1 geheel (ook door die frameworks natuurlijk).

Over de dock.... als je in windows (& linux?) veel programmas open hebt staan (lees 20 of meer) heb ik totaal geen overzicht meer doordat alle teksten ed afgekapt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Over de dock.... als je in windows (& linux?) veel programmas open hebt staan (lees 20 of meer) heb ik totaal geen overzicht meer doordat alle teksten ed afgekapt worden.
Hier herken ik me 100% in, zeker op een scherm met een lage resolutie is dit een probleem waar veel Windows gebruikers het niet echt over willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:24:
Fonts : Slecht leesbaar, het argument dat "het zo hoort" is ook niet onderbouwd nietwaar. Ik prefereer een font wat leesbaar is boven een slecht leesbaar font omdat "het zo hoort".
De font rendering moet je aan wennen (heb ik _voor_ ik m'n MacBook heb gekocht ook over lopen zeiken). Eenmaal eraan gewend wil je niets anders meer. Wen je er niet aan (kijk je bijvoorbeeld graag tegen de bespottelijk non-Cleartype pixel-brij aan die Windows aanbiedt), dan heb je pech en moet je inderdaad naar een ander besturingssysteem uitkijken.
looks & patsen : ja apple gebruikers kopen mede voor de look en omdat ze "lid" worden van een club. Net als nespresso drinkers, bmw rijders enz. Niet bedoelt als neerbuigend of andersins, maar gewoon een constatering. Ik ben er zelf net zo schuldig aan maar dan met andere artikelen als een computer.
Tokkie-style denken op z'n best ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Als jarenlang professioneel Mac-gebruiker ben ik eigenlijk altijd al Mac-lover vanwege het gebruikersgemak, en destijds de exclusiviteit van DTP-paketten (Adobe, Quark, Macromedia waren toendertijd exclusief voor Apple OS) voor de Mac (ik spreek over vóór 1993).

Ja, als er niets anders op zit is het een soort shotgun wedding natuurlijk :+, maar ook nu nog vind ik de Mac verreweg te prefreren boven een windowsbak, al heb ik die nu ook al zo'n 10 jaar privé (toen Win95) en op het werk/studie heb ik ook een lading ander OS-sen gebruikt.

OSX is, met name sinds Panther, een OS dat onovertroffen is qua innovatie, stabiliteit en efficiency. Overzichtelijk, gemakkelijk in het gebruik (dock, installeren, intuïtieve handling). Dus over OSX kan ik kort zijn: dat deugt.

Qua hardware is de innovatie al niet minder: de behuizingen van Macs zijn sinds de introductie van de G3 (blue&White) alleen nog maar verbeterd, zie de complete iMac, via de G4, de iBook, Powerbook, en de nieuwste ontwikkelingen. Het publiek likt zijn vingers af bij het ontwerp, dat verder grotendeels nog deugt ook. Behoudens wat productiefoutjes hier en daar, die schermen van iMacs, xBooks, en de moederbordproblemen met bepaalde xBooks.

Momenteel ben ik alweer een half jaar de gelukkige bezitter van een G5 Quadcore (2e hands ;)) die dankzij de proliferatie van de Mac* ook goedkoper zijn geworden, de ontwaarding gaat nu sneller en het loont inmiddels om een topmodel van een jaar of wat terug goedkoop aan te schaffen. Die Quad zou me fors lichter hebben gemaakt, nu was hij haast voor niets... :*)

Mijn iBook 933Mhz gaat ook alweer 41/2 jaar mee en ik heb er inmiddels Leopard op staan. :)

De wow-factor van die G5 is voor mij het compleetje plaatje: die prachtige behuizing die gewoon in de woonkamer kan en mag, fluisterstil (vloeistofkoeling), het OS dat als een zonnetje draait (Leopard), alles doet 't gewoon nét even lekkerder en soepeler dan op een Windowsbak.

Ik heb als vergelijkingsmateriaal op mijn werk een Octacore Xeon-bak van HP (begin 2008) waarop Vista echt een drama is... in de zin dat het wel werkt, maar geen enkele meerwaarde vertegenwoordigt voor mijn werk, ten opzichte van XP. Alleen het beheren gaat gemakkelijker voor de afdeling systeembeheer, programmatuur draait gewoon stabiel, maar zó traag in het overtanken van bestanden van en naar de server wegens die checks de hele tijd. :'). Nee dan OSX.

* er zijn er steeds meer, en men wil vaak en graag upgraden, daardoor komen er ook veel op de 2e handsmarkt; vroeger werden ze eeuwig bewaard wegens de (enorme) aanschafprijs, en niet te compenseren afschrijving, die toe (veel) hoger was dan die van de gemiddelde PC.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:24:
[...]

Je hebt voor TIme Machine geen aparte hardware nodig. Ik heb een 2e harddisk in mijn Mac zitten waar de backups op worden gemaakt. En als je een goede backup wilt maken, dan moet dit niet op de schijf zitten waar het besturingssysteem op staat. Want als die schijf nu defect is, of als je niet meer in het OS komt, dan ben je de backup ook kwijt.
Ik weet niet wat er nu niet leesbaar is. De fonts zijn goed, en je kan zelfs Ainti-Aliasing toepassing om het nog beter te laten uitzien.

[ Voor 18% gewijzigd door RHochstenbach op 01-06-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Laatst online: 19-08 23:16
Ik heb ook zeer prettige ervaringen met TM. Nadat ik een andere harde schijf in mijn Mini had gezet was ik na anderhalf uur (de duur van de backup terugzetten) weer up and running waar ik anderhalf uur eerder gebleven was zonder ingewikkeld te hoeven doen.

Voor mij was de doorslaggevende factor OSX zelf. Ik kan prima werken met zowel Windows als OSX maar OSX vind ik net even wat prettiger werken, waarschijnlijk omdat het zo simpel is (weinig opties, vinkjes, etc.). Aan de andere kant maakt dat OSX weer saai. Met Windows ben je echt aan het knutselen aan en met het OS.

Overigens vind ik de fonts in OSX prettiger leesbaar omdat ze wat dikker en groter zijn (geweldige ogen heb ik niet). iPhoto 08 werkt op mijn Mini stroperiger dan iPhoto 06 en beiden worden verslagen qua snelheid door bijvoorbeeld MediaPro. En van die trage muiscursor was ik meteen snel af dankzij m'n MS muis met bijbehorende Intellipoint software.

Als advies zou ik geven; blijf bij een PC met Windows. Kan je nog eens lekker tweaken/knutselen, is goedkoper, kan je ook echt fatsoenlijk op gamen, kan minstens net zoveel als een Mac met OSX en Vista is ook zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hierbij toch maar even wat tegen- en meegesputter bij de minpunten die HaseMike opnoemt. Ik heb zelf al een heel rijtje Macs 'versleten' (eigenlijk doen ze het allemaal nog prima, maar ja, de eisen die het werk en de software aan het systeem stelt worden door de jaren heen zwaarder). Ik koop Macs echt niet voor de mooiigheid of de patserigheid, maar puur als een werkpaard dat in de praktijk betrouwbaar blijft werken met minimaal onderhoud. Ik koos nooit de snelste versies waarop Apple de prijs extra 'differentieert', juist de goedkoopste van een reeks, aangevuld met wat extra geheugen en schijfruimte van een andere fabrikant. Of zelfs - toen dat mogelijk was - een kloon met het Mac OS erop.
Voor de programma's die je regelmatig gebruikt is het prettig dat je ze een rijtje kunt schikken in het dock door ze simpelweg te verslepen. Het heeft iets van een keukenla waar al het gereedschap gaandeweg een vaste plek krijgt. Ik mis in MacOSX echter wel een startmenu-achtig iets voor de programma's die je niet zo vaak gebruikt. Omdat ik geen zin heb om voor die functie bij de werkstations allerlei software van derden te installeren zette ik altijd de Applications-folder in het dock, eigenlijk net zoals ik gewend was te doen bij het Apple-menu in Mac OS9. Bij 10.5 is dat weer veranderd met stacks, wat volgens mij nog wel iets beter gestroomlijnd kan worden. Ik mis het ook dat je een programma met een enkele klik op het dock-icoon kunt mini- en maximaliseren, zoals bij KDE of Windows.
Hierin heb je volledig gelijk. Alt-slepen om een venster te verplaatsen zonder dat je bij de bovenbalk hoeft te pakken (zoals in Linux) zou ook fijn zijn.
Kan beter inderdaad. Ik zou meteen alle gescripte installeer- en deïnstalleerfuncties standaardiseren zoals bij een Debian/Ubuntu pakkettenmanager, maar dan met een (Applescript) folder action op de Applications folder eraan gekoppeld, zodat je door een sleepactie automatisch de bijbehorende install- of deinstall scripts opstart.
Nadeel van Apple (en Windows ook trouwens) is dat de gebruiksprogramma's op eigen houtje op het web gaan lopen shoppen voor updates. Geef mij maar een gecentraliseerd en gestroomlijnd update-beheer zoals bij Linux.
Time machine werkt unattendend, eenmaal aangeslingerd en werkend, gaat alles vanzelf zonder zeurderige schedules, herinneringen. Het ontwerp-uitgangspunt van 'eenvoudigweg werken zonder het de gebruiker te laten merken' zie je in het hele systeem terug. Soms leidt dat wel tot keuzes die je maar gedwee zit te accepteren omdat ze het bij Apple nu eenmaal zo hebben bedacht, maar als je daarmee enigszins tevreden bent spaar je je wel een hele hoop tijd uit omdat je gewoon aan het werk kunt gaan zonder je om allerlei vragen en opties van het OS te hoeven bekommeren.
Is het bij Vista veel verbeterd t.o.v. XP dan? Ik vond juist die pixelfonts, gehint of niet, altijd een ramp voor documenten en webpagina's. Ik moet wel zeggen dat ik als graficus kijk. Ik ben juist erg blij met de 'zachte' rendering. Het gehele tekstbeeld is strak en netjes, zonder storende verschillen in lettervorm die de herkenbaarheid van de fonts aantasten. Ik hoef voor typografisch werk ook niet meer 400% in te zoomen om de kerning van de letters goed te kunnen beoordelen (omdat anders de hinting de letters tegen elkaar laat plakken). En ik kan zelfs tekst die in korps 3 of 4 wordt getoond nog prima lezen (handig bij vluchtig lezen of nacontrole van een A3-spread). Alleen voor code inkloppen gebruik ik een pixelfont, maar dan altijd op een vaste korpsgrootte die een echt nette bitmap optekening heeft.
Wat wil je dan? Botweg verwijderen met het risico dat je beschadigde bestanden hebt?

Wat ik wel irritant vind aan de Mac is dat soms de Finder, Voorvertoning, of de mdimport de bestanden op los te koppelen volumes nodeloos 'in gebruik' houden waardoor je niet mag unmounten.
Zou kunnen. Professionals gebruiken Lightroom (bedankt neographikal), Bridge of Aperture. Ik vind het jammer dat je het automatisch starten van iPhoto bij het mounten van een kamera of SD-kaart niet gewoon bij Systeemvoorkeuren kunt uitschakelen.
Laat Microsoft dan maar weer een mooie Explorer voor de Mac maken dan. Het Office pakket gaat ze ook prima af, dat is niet altijd even snel als onder Windows, maar [2004] werkt voor mijn gevoel prettiger omdat het er iets opgeruimder uitziet. Voordeel t.o.v. Open Office / Neo Office is ook de uitgebreide Applescript ondersteuning waardoor je taken tussen Microsoft suite en programma's van Adobe, Filemaker of Apple kunt automatiseren. Wel jammer dat ze in de nieuwe versie (even) geen support voor VB-scripting hebben, wat lastig kan zijn voor het mixen van Mac- en Windows-werkstations in bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
RHochstenbach schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:09:
Je hebt voor TIme Machine geen aparte hardware nodig. Ik heb een 2e harddisk in mijn Mac zitten waar de backups op worden gemaakt.
Mja dat kan inderdaad, maar helaas alleen met een macpro. Een imac/mac mini/macbook hebben geen mogelijk om een 2e schijf in te bouwen.
Tokkie-style denken op z'n best ?
Jij staat natuurlijk boven het merk denken wat door alle commercie erin wordt gepompt. Natuurlijk heb je een auto zonder merk, een tv zonder merk en een computer zonder merk nietwaar ? Grappig dat alleen het laatste wel kan.

*edit* inderdaad met een partitie kan het weer wel, maar dan ben je wel een fors deel van je disk kwijt aan TM terwijl vista alleen de ruimte inneemt die nodig is omdat het werkt op dezelfde partitie. Maar goed voordelen & nadelen nietwaar.

Met Benoni ben ik het grotendeels eens :)

Leuk discussie maar de eerste belediging was alweer binnen (tokkie denken) dus veel plezier ermee verder. Voor de TS : gewoon kopen wat je leuk vind, maar probeer eerst eens OSX zonder dat je direct 1000-2000 euro moet uitgeven voor het privilege.

[ Voor 53% gewijzigd door HaseMike op 01-06-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Nogmaals, moet opzich kunnen door een extra partitie aan te maken op je interne schijf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
Frietsaus schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:15:
Nogmaals, moet opzich kunnen door een extra partitie aan te maken op je interne schijf. ;)
Dat klopt idd. Het is gewoon niet mogelijk om de backup op de systeempartitie te zetten, omdat je bij problemen dan ook niet aan de backup kan komen. Maar door partitioneren kan je alles idd op 1 schijf zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteFly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 13:37
De wow-factor zit hem in het feit dat het gewoon -werkt-

-netwerk, geen instellingen veranderen, geen omweg, gewoon inpluggen en mac's en pc's zien en kunnen benaderen. shares wel met ntfs-achtige permissies, maar dan wel weer easy-mode in 1 scherm

-programma's, grote pakketten of internet apps, dubbelklik of slepen en klaar. uninstallen? .app deleten en klaar (of uninstall.app) either way, geen verborgen troep meer dat achterblijft.

-van de week nog een bekende gehoord: "ik deed de doos open , kabel in stopcontact en ik kon surfen! geen 2 minuten later was ik rdy to go!

-externe schermen! Deze is echt geweldig. sluit maar iets aan, beamer, TFT, TV wat dan ook, en instant herkend en gaan met die banaan, direct een schermpje (op het juiste scherm!) om even resolutie te bepalen en klaar. niet opnieuw opstarten, bureaublad uitbreiden etc etc

-opmaak, in welke vorm of welk formaat dan ook is waar Mac's stralen. Ik zie veel scriptie's gemaakt op pc's en uitlijnen in word? ergernis alom, er wordt gezegd dat je een volle week kunt uittrekken om je scriptie op te maken op een pc, geen probleem op een mac.

-de "kleinigheidjes" zoals Isight, Spotlight, Preferences scherm wat overal hetzelfde is in welk programma dan ook, de manier waarop mac's omgaan met geheugen, de snelheid van osx zelfs na weken uptime, Dashboard (mits goed gebruikt), lege overzichtelijke pagina's/schermen zonder onderstreepte links OVERAL in het scherm zoals bij Vista, de ervaring van ECHTE Plug'n'Play... etc etc

Het werkt allemaal op een MAC, zonder uitzondering.. naja, geen Winamp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
benoni schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:12:
Zou kunnen. Professionals gebruiken Bridge of Aperture. Ik vind het jammer dat je het automatisch starten van iPhoto bij het mounten van een kamera of SD-kaart niet gewoon bij Systeemvoorkeuren kunt uitschakelen.
Lightroom! Qua snelheidsverschil maakt het vrij weinig uit voor m'n gevoel trouwens. Ik heb op m'n hackintosh beide OS'en gedraaid, maar daar kan ik weinig verschil in ontdekken. Beiden zijn rap :)
[...]Het Office pakket gaat ze ook prima af, dat is niet altijd even snel als onder Windows, maar werkt voor mijn gevoel prettiger omdat het er iets opgeruimder uitziet.
Ik vind Office2K8 maar buggy, zeker wanneer het om de uitwisseling met Office2K7 gaat. Beiden in docx, open je een document van 2K8 op Windows, zijn er opeens een hoop spaties weg. Inhoudsopgaves die niet goed gegenereerd worden, plaatjes die opeens aan de rand van een pagina locken ondanks dat je hebt aangegeven dat ze vrij verplaatsbaar moeten zijn, verschillen in paginarendering, etc. Groot gemis voor mensen die met processen werken is het gebrek aan Visio. De integratie van Visio in Office op Windows is wel ernstig prettig werken.

Als het om puur tekstverwerken gaat - tja, ik zit nou eenmaal vast een Office - dan prefereer ik Windows. Daar kan de Mac weinig aan doen, maar het devteam achter Office2K8 moet een grote schop onder hun kont krijgen. Zelfs het updaten van Office2K8 naar SP1 was een ramp en er waren heel wat mensen die daar last van hadden.

De grote kracht van OS X zit imo in de slogan van Apple. It just works. Klopt als een bus, zelfs de synchronisatie met m'n telefoon werkt out of the box :) Standaard PDF-jes maken vanuit het printdialoog - en ze meteen kunnen mailen - is ook ideaal :)

[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 01-06-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorbeeldje:

Je kent het wel, je hebt een printer gekocht en dan het moeilijkste, het installeren. Cdtjes, herstarten, whatever.

Ik plugde mijn usb-printer in, en er gebeurde niks. @#@$ dacht ik al, maar nee, hij was al geinstalleerd. Ik hoefde niks te doen, hij deed het allemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:14:*edit* inderdaad met een partitie kan het weer wel, maar dan ben je wel een fors deel van je disk kwijt aan TM terwijl vista alleen de ruimte inneemt die nodig is omdat het werkt op dezelfde partitie. Maar goed voordelen & nadelen nietwaar.
Omdat het niet veilig is, en de gedachtengang van Time Machine is juist om je bestanden veilig te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
Nog een toevoeging dat ik vergeten was: De teksteditor in OS X kan de meeste tekstbestanden openen, inclusief doc(x) bestanden met de originele opmaak. Als je dus geen office pakket (MS Office, iWork, OpenOffice enz.) hebt, dan kan je toch gewoon bestanden openen die gemaakt zijn in een tekstverwerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:14:
Jij staat natuurlijk boven het merk denken wat door alle commercie erin wordt gepompt. Natuurlijk heb je een auto zonder merk, een tv zonder merk en een computer zonder merk nietwaar ? Grappig dat alleen het laatste wel kan.

[...]

Leuk discussie maar de eerste belediging was alweer binnen (tokkie denken) dus veel plezier ermee verder.
Je moet niet iedereen in een vakje dumpen, waar je jezelf niet in vindt passen (of vind je het een slimme manier van denken ?). Het is te dom voor woorden dat jij er zomaar vanuit gaat dat vrijwel iedereen iets koopt om bij een cool clubje te horen of omdat het "beter is dan wat de buurman heeft". Die "belediging" vraag je dus om.

Anders gezegd : jouw connectie tussen kuddegedrag en merkartikelen kopen vind ik niet bijzonder sterk.

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 01-06-2008 14:52 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oewja :> Staat er ook bij nu O-)
Ik vind Office2K8 maar buggy...
Alles nog Office 2004 in 't bedrijf hier... in de grafische hoek vooral gebruikt om gegevens vanuit Word en Excel over te pompen naar een Indesign layout, of om te werken naar website content. Functioneert prima voor dat soort werk. Voor persoonlijk gebruik zou ik eerst de Apple iWork suite even proberen. En de gemiddelde Word documenten die je binnenkrijgt kun je met de standaard Teksteditor ook verwerken, zoals RHochstenbach hierboven schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een zielige windows vs apple topic weer. Heb je windows of apple omdat je het zelf fijner of beter vind. Fijn, ga andere dingen niet afkraken etc etc.

Het gaat allemaal om wat je persoonlijk fijner vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:51:
Wat een zielige windows vs apple topic weer. Heb je windows of apple omdat je het zelf fijner of beter vind. Fijn, ga andere dingen niet afkraken etc etc.

Het gaat allemaal om wat je persoonlijk fijner vind.
Als jij beter leest zie je dat mensen zaken ook motiveren, argumenten aandragen, wat iets anders is dan 'blauw is mooier dan rood'.

Wat ik persoonnlijk niet vind, want groen is véél mooier natuurljk. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:59:
[...]

Als jij beter leest zie je dat mensen zaken ook motiveren, argumenten aandragen, wat iets anders is dan 'blauw is mooier dan rood'.

Wat ik persoonnlijk niet vind, want groen is véél mooier natuurljk. :+
(Offtopic: Automatisch ga je ervan uit dat ik niet goed lees? Heb het topic al van begin gelezen.)

Tuurlijk zijn er gelukkig ook mensen die motiveren enz. Maar ik merk al snel dat het verandert.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een heerlijk verschil met Windows is de afwezigheid van de zogenaamde dll-hell. Geen geklooi meer met conflicterende drivers en bestanden die voor eeuwig achterblijven in het register..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:30:
Ook een heerlijk verschil met Windows is de afwezigheid van de zogenaamde dll-hell. Geen geklooi meer met conflicterende drivers en bestanden die voor eeuwig achterblijven in het register..
Nou bij mij blijven er ook wel bestanden achter hoor, configuratie shit enzo. Maar misschien komt dat omdat ik vergeet programma's te de-installeren.
Ik heb mac omdat het naar mijn idee veel stabieler is. Oke het crasht ook nog wel eens, maar als 1 programma vastloopt is dat ook het enige dat vastloopt, je sluit dat programma af en je kunt weer verder. Mijn ervaring met pc's was dat als 1 ding vastliep, echt alles vastliep en je moest gaan herstarten. Misschien is dat tegenwoordig anders, maar dat is de reden dat ik destijds ben overgestapt (ja en een veel te erg zwak voor design...)

Ondertussen heb ik ook ondervonden dat ik met mijn iBook veel langer doe dan elke andere laptop die ik ooit heb gehad. Ik heb zeker meer betaald voor mijn iBook dan voor de pc laptops, maar mijn iBook gaat meer dan 2x zo lang mee en is uiteindelijk per jaar gebruik gerekend veel goedkoper gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:38:Je moet niet iedereen in een vakje dumpen, waar je jezelf niet in vindt passen (of vind je het een slimme manier van denken ?). Het is te dom voor woorden dat jij er zomaar vanuit gaat dat vrijwel iedereen iets koopt om bij een cool clubje te horen of omdat het "beter is dan wat de buurman heeft". Die "belediging" vraag je dus om.

Anders gezegd : jouw connectie tussen kuddegedrag en merkartikelen kopen vind ik niet bijzonder sterk.
Ik heb toch duidelijk medegedeeld dat ik mijzelf ook bij die groep plaats, alleen niet met computers. Het is zeker niet dom van mij om er een mening op na te houden die anders is dan die van jou, dat jij dan direct diverse kwalificaties uit de kast trek, zegt meer over jezelf dan over mij.

Je gaat me toch niet vertellen dat mensen een apple kopen omdat het zo'n nietsgezegend merk is, nietwaar ;)

*edit* wel typisch dat dit soort zaken (het modder gooien) hoofdzakelijk voorkomen bij discussie's waarbij apple in het spel is. Mede daardoor weerhoudt ik mij meestal van commentaar in dit forum, maar af en toe maak ik die fout ;)

[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 01-06-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je geeft geen mening. Je plaatst mensen (lees : mij) in een hokje. Als ik morgen een Volkswagen Golf koop, ben ik dan ook meteen een VMBO-er ? Met je opmerking hebt je al meer mensen voor Tokkie/schaap uitgemaakt dan je blijkbaar beseft.

offtopic:
Wat een niveauloze discussie zeg. Je Jullie zoekt zoeken het verder maar uit. :+

[knip] Zie de laatste paragraaf van ppl voor een beschaafde reply over jullie hokjesgeest.

[ Voor 142% gewijzigd door Jungian op 01-06-2008 17:30 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 16:46:
[...]

Je geeft geen mening. Je plaatst mensen (lees : mij) in een hokje. Als ik morgen een Volkswagen Golf koop, ben ik dan ook meteen een VMBO-er ? Met je opmerking hebt je al meer mensen voor Tokkie/schaap uitgemaakt dan je blijkbaar beseft.

offtopic:
Wat een niveauloze discussie zeg. Je zoekt het verder maar uit. :+
Waarom mag hij geen mensen in hokjes plaatsen dan? Ik ben het volledig eens met HaseMike. Jullie doen gewoon opgefokt omdat hij iets negatiefs zegt over jullie trots, maar het blijft vooralsnog een mening die hij mag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

En verder een eigen korte ervaring met Apple. Heb zelf voor mijn pc onlangs dat nieuwste Apple Wireless Keyboard (bluetooth) gehaald, omdat ik die echt supermooi vind (en ik wilde perse draadloos). Echter kon ik enerzijds niet wennen aan het formaat (te klein om lekker te typen) en anderzijds miste ik ook belangrijke knoppen, zoals page up/down, home/end (kan wel met de Fn-toets, maar dan kun je niet snel meer werken) en in minder mate het numpad. Dit zijn knoppen die je bij elk OS nodig benthebt. Om bijv. tijdens tekstverwerken, programmeren of gewoon internetten snel en efficient heen en weer te switchen binnen je document. Heb daarom het idee dat ik als echte poweruser niet goed op een Mac overweg kan, omdat er zulke concessies worden gedaan... Een Mac is kennelijk voor mensen die alles met de muis doen.
Dat komt omdat je te weinig weet van OS X. Juist de Mac is veel en veel beter geschikt om met een toetsenbord te bedienen dan Windows. Bij Windows zijn er namelijk teveel dingen die je niet met een toetsenbord kunt bereiken en waarvoor je alsnog met de muis moet klikken. In OS X ben ik dat nog niet tegengekomen.

Een ander nadeel wat Windows en Linux hebben is het gebruik van de home en end toetsen. Normaliter zijn home, end, pgup en pgdn bedoeld om in pagina's te scrollen. Op Windows en Linux zijn ze echter ook bedoeld om naar het begin (home) of einde (end) van de regel te gaan. Pgup en pgdn werken echter niet om links of rechts op een regel te navigeren, daarvoor moet je weer pijltjes toetsen gebruiken. Dat is best inconsistent vind ik. Op de Mac heb je home, end, pgup en pgdn voor alleen navigatie in een pagina. Home is begin van de pagina en end het einde. Begin en eind van de regel doe je daar niet mee. Als je naar het begin van de regel wil dan kun je dat stap voor stap doen met de linkerpijltjes toets, je kunt het per woord doen door alt-pijltje links maar je kunt het ook in 1 keer doen door cmd pijltje links. Einde van de regel geldt hetzelfde maar dan pijltje rechts ipv links. Pijltjes doen dus meer met regels. Lekker goed gescheiden imho.

Daarnaast is het invoeren van speciale tekens in Windows ook aardig een hel omdat het nogal neerkomt op het kennen van de alt codes. In GNOME op Linux kon je dat gelukkig met wat sneltoetsen op een veel gemakkelijkere wijze doen. Op de Mac gaat dat iets makkelijker omdat je maar een sneltoetscombinatie hoeft te doen van hooguit 3~4 toetsen (bij Linux is het vanaf 3 toetsen) waarbij de alt/option toets de toets is waar alles mee begint. Voor wie programmeert is dat erg fijn omdat een instelling als VS Internationaal enorm op je zenuwen werkt en je afremt in wat je aan het doen bent (quotes worden nogal veel gebruikt en als je dan continu de spatie toets in moet raggen of dat dus vergeet dan is dat heel erg irritant).

Je kunt ook Spaces gebruiken (Linux kent iets vergelijkbaars) waardoor je een desktop in kunt delen voor bijv. programmeerwerk, een andere desktop weer meer voor office werk, etc. Daardoor houdt je een veel beter overzicht over je programma's en schermen dan in Windows. Met behulp van Expose kun je heel snel een birds eye view zien van alles wat je open hebt staan of alle schermen van alleen het actieve programma. Switchen tussen vensters in een programma kun je weer met cmd ~ wat je in Windows dus niet kunt doen (dat moet met de muis wanneer het programma dat venster niet in je overzicht van alt tab toont...dat zijn nogal wat programma's). Een vergelijkbare sneltoets voor alt tab in Windows is cmd tab.

Overigens maakt het mij niet uit of ik nou de Fn toets en dan nog iets moet indrukken of dat ik mijn hand moet verhuizen naar een of andere toets ergens op een onhandig plek op het toetsenbord. Bij veel gewone laptops zie je echter ook dat je gebruik moet maken van de Fn toets voor iets als home/end/pgup/pgdn. Bij weer anderen staan ze op een of andere onhandige plek op elkaar gedrukt waardoor je ze eigenlijk beter met je nagel in kunt drukken. Bij weer een ander model staan ze aan de rechterzijde van boven naar beneden in de juiste volgorde wat imho een heel zinnige indeling is waar goed is over nagedacht. Dus wat die Fn toets betreft: het is maar net welke laptop je koopt. Die bluetooth wireless toetsenbord heeft dan als nadeel dat hij die laptop layout heeft en dat er daardoor ook geen numpad aan vast zit aldus velen. Ik vind dat alleen maar een positief iets omdat die numpad me enorm in de weg zit. Ik muis rechts waardoor het dus vele malen ergonomischer is om dat wireless plankje te nemen ipv die wired plank waar die numpad dus in de weg zit en mij in een verkeerde houding forceert. Ik zit door dat toetsenbordje prettiger te muizen nu.
Heb later ook bij een winkel nog een tijd met verschillende Macs zitten spelen, maar het eerste wat me al opviel is dat de muis heel langzaam beweegt. Zal uiteraard wel aan te passen zijn, maar als dat default-gedrag is van zo'n superdoordacht OS dan kan ik me daar al aan ergeren. Sowieso was die standaard muis me iets teveel design en te weinig functioneel. Geef mij maar klikbare knoppen en een scrollwiel.
Die muisacceleratie werkt anders dan in Windows. Voor zover ik heb gemerkt doet Linux aan dezelfde muisacceleratie als de Mac. Ik vind dat je bij Windows soms een nogal rare en irritante versnelling hebt, het doorschieten is daar nogal gemeengoed (waarbij Logitech met haar software toch beslist de kroon spant en helaas is dat ook onder OS X zo). Het werkt dus een stuk nauwkeuriger. Dat is dan ook de reden waarom het bij de Mac (en kennelijk ook Linux) anders werkt: zij hebben gekozen voor een acceleratie waarbij nauwkeurigheid voorop staat. Voor sommige mensen komt dat dus over als te langzaam.

Qua muis: ja standaard heb je op de laptop versies een trackpad met maar 1 knop en heb je de ctrl toets nodig by default. Dat is in de preferences anders te zetten (1 vinger tikken = links klikken, 2 vingers tikken = rechts klikken). Je kunt echter ook prima een eigen muis erop aansluiten die allerlei knoppen en functies heeft. Als de drivers van de fabrikant ook geschikt is voor OS X kun je daar ook nog gebruik van maken. Apple heeft trouwens ook nog de Mighty Mouse die dat ook allemaal kan (incl. scrollen wat je overigens ook op het trackpad kan). Overigens kun je nog wat meer leuke dingen doen op het trackpad van de huidige Macbook Pro en de Macbook Air zoals in- en uitzoomen.

Maar goed: je kunt dus je eigen pointing device op de Mac aansluiten en dat kan een muis zijn van Logitech, Microsoft, ander merk maar ook dingen als een tablet of een trackball als je daar liever mee werkt.

Anyway: mijn wow kwam meer door de manier waarop OS X met het toetsenbord omgaat (zoals hier boven al uitgelegd) en hoe het schermbeheer werkt. De werkwijze van OS X met al die losse schermen past veel beter bij de manier waarop ik het liefste werk dan ieder ander OS dan ook. Het mooiste en handigste vind ik dat je juist door dat schermbeheer onwijs veel schermen open kunt gooien en er eigenlijk 1 grote chaos van kan maken. Je drukt op wat knopjes en je hebt ineens een perfect overzicht van wat je allemaal open hebt staan en kan switchen naar waar je naar switchen wilt. Het schept orde in de chaos dus dankzij dat Exposé.

Naast die wow dingen is OS X onderhuids een UNIX en voor iemand die voorheen Ubuntu Linux gebruikte en nog immer FreeBSD is dat ook wel erg prettig. In een Windows omgeving wil je nog wel eens heel rap die handige tools als dig en host gaan missen. Een ander tof punt in OS X is de handigheid waarin je eventjes snel je networking regelt voor wat betreft ip-adressen. Je kunt zelfs gebruik maken van VLAN's. Voor wie dus aardig wat met networking doet is dat wel erg fijn. Niet zo zeer twee dingen waarvan ik wow zei maar eerder "goh, dat is handig gedaan/prettig". Wat ik ook erg fijn vindt is dat de font rendering niet gedaan wordt zoals in Windows. Van die manier van renderen word ik heel erg ziek (hoofdpijn, duizelig, misselijk) en dat heb ik niet met die in OS X en Linux (die in Linux vind ik overigens de prettigste).

Nog even een punt van iemand anders wat ik een hele domme uitspraak vindt:
Het idee achter zulke systemen is dat het een backup is. Als je schijf crasht is dat idee van backup dus volledig aan diggelen en ben je al je data kwijt. Time Machine doet een backup naar een extern medium juist om deze reden. Die extra schijf is dus een enorm groot voordeel. Als je een echte backup maakt dan gaat dat op een extern medium en niet op de machine zelf (dat is dus absoluut geen backup). Overigens is het restoren in Time Machine een stukken aangenamer en heeft het meer mogelijkheden dan de Windows versie. Met Time Machine kun je je hele Mac weer restoren nadat de disk gecrasht is, je kunt je hele Mac restoren wanneer een update of stuk software het niet lekker doet, wanneer je iets per ongeluk hebt weggegooid kun je dat weer terugzetten, wanneer je een nieuwe Mac aanschaft kun je je oude settings en data overzetten (waarin je de keuze hebt welke settings en data), als je een nieuwe Mac aanschaft heb je de mogelijkheid om een full system restore te doen (je hoeft dus niet stukjes terug te zetten, het hele systeem kan ook), etc.

Wat betreft mensen die roepen dat ze geen virusscanner draaien op Windows en geen virussen hebben en ze wel merken wanneer ze een virus hebben....waarom moet ik dan altijd bij jullie mensen de pc volledig ontdoen van de grote reeks virussen en andere stukken malware die jullie in de loop der tijd hebben verzameld ? Tot dusver ben ik nog niemand tegengekomen waarbij die uitspraak ook daadwerkelijk klopt. Mensen hebben heel wat aan besmettingen ondanks dat ze het weten en merken. Rootkits zijn bedoeld om niet opgemerkt te worden dus die zul je ook niet snel opmerken tenzij je er specifiek naar opzoek gaat met de nodige scansoftware.

BTW: voor wie het weten wil: ik ben begonnen met een Macbook omdat deze na upgraden nog altijd een 200 euro goedkoper is dan de rest van de markt: het was dus de goedkoopste keus. Kleine notebooks zijn namelijk altijd nogal prijzig en worden nog prijziger als je ze wilt upgraden (als je daar überhaupt al de mogelijkheid voor hebt). Qua kwaliteit wilde ik ook geen concessies doen dus merken als Acer waren absoluut geen optie. Nu heb ik een Macbook Pro omdat toch graag een wat betere videokaart en grotere scherm wilde hebben. Voor wat ik deed was soms dat 13,3" schermpje toch net iets te klein. De 15,4" op de Macbook Pro is daar dan weer wel prima geschikt voor.

Mensen die andere mensen in hokjes plaatsen doen dus exact datgene waar ze een ander voor uitmaken. Ze zijn gewoon hypocriet bezig en zetten ook moedwillig de boel op scherp. IMHO is dat een verachting van je discussiepartners. Als je mensen over je heen wilt krijgen dan moet je vooral zo'n houding hanteren. Het is namelijk niets anders dan dom flame gedrag. Maakt hier ook echt niet uit wie dat doet en waar de discussie over gaat, het is namelijk altijd van toepassing. Gewoon dat soort dingen niet doen omdat mensen daar aanstoot aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@ppl: óók jij kan niet lezen. HaseMike heeft duidelijk aangegeven (en ik geef het ook toe), dat hij zelf ook zo is. Waarom moeten we allemaal braaf zeggen dat we een Mac kochten om de wow-factor? Ik denk dat een groot deel van de nieuwe macgebruikers een Mac heeft aangeschaft omdat het hip en "in" is. Dat is een constatering en dus niet in hokjes plaatsen.

Zoals al eerder aan de orde kwam, is het een goedkopere oplossing om een windowsbak te configureren en OSX erop te installeren. Waarom is dat voor sommigen dan geen reden om géén apple te kopen?

Dan nog iets. Dit is een discussietopic, dus je kunt tegenstrijdige antwoorden verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 01-06-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

flo_ schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:40:
@ppl: óók jij kan niet lezen. HaseMike heeft duidelijk aangegeven (en ik geef het ook toe), dat hij zelf ook zo is. Waarom moeten we allemaal braaf zeggen dat we een Mac kochten om de wow-factor? Ik denk dat een groot deel van de nieuwe macgebruikers een Mac heeft aangeschaft omdat het hip en "in" is. Dat is een constatering en dus niet in hokjes plaatsen.
Ik heb een wedervraag voor jou : waarom zou ik (of ieder ander) moeten doen alsof ik m'n MacBook heb gekocht als fashion item ?
Zoals al eerder aan de orde kwam, is het een goedkopere oplossing om een windowsbak te configureren en OSX erop te installeren. Waarom is dat voor sommigen dan geen reden om géén apple te kopen?
OSx86 wil je niet langdurig gebruiken. Hacky (en te weinig) drivers, updates niet zomaar toe kunnen passen en zo kun je nog wel even doorgaan. Leuk om even kort te sampelen, niet handig om als normaal systeem te gebruiken.
Dan nog iets. Dit is een discussietopic, dus je kunt tegenstrijdige antwoorden verwachten.
Je voegt met nutteloze generalisaties weinig toe aan een discussietopic.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:04:
Ik heb een wedervraag voor jou : waarom zou ik moeten doen alsof ik m'n MacBook heb gekocht als fashion item ?
Ja, goed gezien, dat is nou juist de vraag...
Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:04:Je voegt met nutteloze generalisaties weinig toe aan een discussietopic.
Ja en dat zegt iemand die het zelf net zo hard doet.

[ Voor 11% gewijzigd door flo_ op 01-06-2008 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
ppl schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:23:

Nog even een punt van iemand anders wat ik een hele domme uitspraak vindt:

[...]

Het idee achter zulke systemen is dat het een backup is. Als je schijf crasht is dat idee van backup dus volledig aan diggelen en ben je al je data kwijt. Time Machine doet een backup naar een extern medium juist om deze reden. Die extra schijf is dus een enorm groot voordeel. Als je een echte backup maakt dan gaat dat op een extern medium en niet op de machine zelf (dat is dus absoluut geen backup). Overigens is het restoren in Time Machine een stukken aangenamer en heeft het meer mogelijkheden dan de Windows versie. Met Time Machine kun je je hele Mac weer restoren nadat de disk gecrasht is, je kunt je hele Mac restoren wanneer een update of stuk software het niet lekker doet, wanneer je iets per ongeluk hebt weggegooid kun je dat weer terugzetten, wanneer je een nieuwe Mac aanschaft kun je je oude settings en data overzetten (waarin je de keuze hebt welke settings en data), als je een nieuwe Mac aanschaft heb je de mogelijkheid om een full system restore te doen (je hoeft dus niet stukjes terug te zetten, het hele systeem kan ook), etc.
Toch maar even nog een reactie dan maar, tegen beter weten in natuurlijk ;)

Dat over TM en vista system restore/versioning, is "geen hele domme uitspraak". Ik denk dat je me verkeerd begrijpt of er schort iets aan mijn uitleg : System restore / versioning en time machine zijn hetzelfde met uitzondering van de backup functie van TM.

Een backup is niets bijzonders, dat kon altijd al. De vraag of je de system restore, versioning en backups in 1 wilt hebben is nog maar de vraag. Met vista kan ik beide naar eigen keuze inrichten en met osx is het alles of niets. Kwestie van keuze.

Dan ga ik nu maar weer verder met "dom" zijn terwijl ik mijn nespresso drink in mijn bmw, gezellig toeter ik naar die vmbo dropout in zijn 3e hands golfje met "no fear" sticker, kop met petje en ipod in zijn oor met stamp stamp stamp muziek ;)

en even terzijde : waar zijn we over bezig nietwaar, de topic starter is allang afgehaakt en onze testosteron kunnen we beter aanwenden voor het aanmaken van nageslacht dan elkaar hier uitmaken voor wat al niet.

[ Voor 4% gewijzigd door HaseMike op 01-06-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
en zo zie je maar, zo eindigt elke mac win discussie om domme flamewars waar alle partijen schuldig aan zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

HaseMike schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:47:
Dan ga ik nu maar weer verder met "dom" zijn terwijl ik mijn nespresso drink in mijn bmw, gezellig toeter ik naar die vmbo dropout in zijn 3e hands golfje met "no fear" sticker, kop met petje en ipod in zijn oor met stamp stamp stamp muziek ;)
_/-\o_ Humor heb je wel. :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik maar niet kan begrijpen, is dat er relatief veel Apple-gebruikers zijn, die het nodig vinden om zoveel mogelijk te verkondigen dat 'hun' Mac het allerbeste is, en zoveel beter is dan Windows etc. etc. Ik kan mij voorstellen dat er Windows-gebruikers zijn, die hier uiteindelijk knap geïrriteerd door raken, en om die reden met venijnige tegenreacties komen, simpelweg omdat zij het onnodige 'afkraken' van hun Windows-systeem zat zijn. Vooral op de Frontpage gebeurt dat iedere keer weer, en vervallen veel interessante onderwerpen steeds weer in diezelfde overloze discussie, met argumenten die over en weer al eindeloos herhaald zijn. Erg jammer, en geheel onnodig, want de gemiddelde Tweakers-bezoeker hoeft helemaal niet overtuigd te worden, die kan best voor zichzelf uitmaken welk systeem hij prefereert.

Laten we eerlijk zijn: Een Apple-computer *is* natuurlijk helemaal niet beter dan een Windows-computer. En andersom natuurlijk ook niet. 'Beter zijn' is in dit geval subjectief. Er is een groep gebruikers die de voorkeur geeft aan Apple, en er is een groep gebruikers die de voorkeur geeft aan Windows of iets anders. Prima, dat is geen enkel probleem, maar ga elkaar niet koppig proberen te 'bekeren' of voor 'dom' uitmaken, wanneer iemand de voorkeur geeft aan een andere keuze, dat komt op mij over als ongewenst Jehova-gedrag.

Ik bijvoorbeeld vind persoonlijk een Apple *voor mij* een waardeloos systeem, omdat ik als power-user graag zo veel mogelijk controle heb over mijn eigen systeem, en zo min mogelijk beperkt wil worden in de keuze van mijn hard- en software. *Voor mij* is dat het belangrijkste, en daarom hoef ik geen Apple. Ik neem aan, dat iedere Apple-gebruiker dat respecteert, en mij niet (ten onrechte) zal proberen te overtuigen van mijn ongelijk, net zomin als dat ik een Apple-gebruiker ervan zou willen overtuigen dat bijvoorbeeld Windows *voor hem* beter is. Als wij ons daar nu eens allemaal aan zouden houden, dan is hierbij nu eindelijk eens dat eeuwige kinderachtige geruzie over en weer de wereld uit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:16:
Wat ik maar niet kan begrijpen, is dat er relatief veel Apple-gebruikers zijn, die het nodig vinden om zoveel mogelijk te verkondigen dat 'hun' Mac het allerbeste is, en zoveel beter is dan Windows etc. etc. Ik kan mij voorstellen dat er Windows-gebruikers zijn, die hier uiteindelijk knap geïrriteerd door raken, en om die reden met venijnige tegenreacties komen, simpelweg omdat zij het onnodige 'afkraken' van hun Windows-systeem zat zijn.
Zolang dit andersom net zo vaak voorkomt zal dit nooit ophouden. ;) Het is altijd hetzelfde verhaal, zeg dat de Mac gebruikers zichzelf altijd superieur vinden maar houd de Windows gebruikers die precies hetzelfde doen buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het eens met Frietsaus en REC, ik erger me aan mensen die me gelijk beoordelen op het feit dat ik een mac heb en dan roepen dat het kut is. Vaak blijken ze even later een vrij oud beeld te hebben van apple. Maar aan de andere kant kan ik van die fanatieke mac-fans ook wel schieten, die geven de andere gebruikers weer een slechte naam. Mag ik ook even zelf uit maken wat ik fijn vindt?! En ik ben absoluut tegen zieltjes winnen, of dat nou een geloof betreft of besturingssysteem.

Oftewel de flamewars hierboven: grow up...

@ppl, is er dan een knop op het toetsenbord om een programma te openen? Want enter werkt niet en naar mijn idee is dat toch een heel belangrijke functie om te kunnen als je met een toetsenbord stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frietsaus schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:20:
[...]

Zolang dit andersom net zo vaak voorkomt zal dit nooit ophouden. ;) Het is altijd hetzelfde verhaal, zeg dat de Mac gebruikers zichzelf altijd superieur vinden maar houd de Windows gebruikers die precies hetzelfde doen buiten beschouwing.
Hier sla je de spijker op z'n kop, de steeds weer terugkerende vraag van de kip of het ei. Wie is er begonnen met dit kinderachtige gedrag? Ik weet het niet. Ik loop al een aantal jaren mee in deze 'business', en mij viel de overvloedige Apple 'ophemeling' en het afkraken van met name Windows eerder op, dan het afkraken van Apple door (met name) Windows gebruikers. Ik vermoed daarom ook dat het afkraken van Apple slechts een reactie hierop is. Maar ik ben niet alwetend, en ben mij ervan bewust, dat ik het in deze ook zeer wel fout kan hebben. Waarschijnlijk zullen we hier ook wel nooit meer uitkomen. En zo zal het geruzie eeuwig blijven voortduren, omdat niemand zo verstandig is, om als eerste op te houden met dit kinderachtige gedoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:23:
Ik plugde mijn usb-printer in, en er gebeurde niks. @#@$ dacht ik al, maar nee, hij was al geinstalleerd. Ik hoefde niks te doen, hij deed het allemaal zelf.
Dat is voor mij dan weer een nadeel ;) Nu niet meteen voor printers, maar ik wens totale controle over mijn systeem te hebben en niet geleid te worden door een systeem dat *denkt* te weten wat ik wil. :/
Zoals wanneer ik m'n iPod aansluit op een mac... wow! :'( (of trouwens de iPod op zich! Ik ben blij dat die ml_iPod plugin bestaat voor Winamp!!!)

Wat me ook stoort aan mac is het koppige 1 muisklik+onmogelijke sneltoetsen gedrag... Oke, je kan het allemaal perfect instellen, maar waarom niet standaard?

Om trouwens in te pikken op de discussie van het kip of het ei van bashen:
Wat mij al redelijk lang tegenhoudt om een mac te kopen is net dat kinderachtige gedrag van vele apple gebruikers. Niet alleen de gebruikers, maar ook het bedrijf trouwens. Wanneer gaan ze eens leren dat het gewoon om persoonlijke voorkeur gaat?

Zelf heb ik gewerkt van Mac classic tot dual quadcore mac pro en windows95 tot Vista ultimate. Maar sinds de G3 heb ik nooit meer zelf een mac gehad, altijd net dat beetje meer tevreden geweest van m'n Windows. (wel op al die systemen veelvuldig gewerkt) Maar das' persoonlijk 'simpel as that'

En word ik hoorndol van de zoveelste rich/fanboy die alleen z'n mailtjes leest en wat surft op zijn macbook pro die zegt hoe lelijk hij mijn windows vindt en hoe cheap mijn laptop eruitziet in zijn ogen...

(laptop: Zepto 6214w http://specs.tweak.to/15252
en kijk hoe lelijk windows is: http://musback.blogspot.com/2007/05/my-desktop.html )

Of als ze dan zeggen dat de afgeronde hoeken idee van mijn laptop gepikt is van een macbook (WTF?) trouwens, die losstaande toetsen zoals op een Macbook (air) is gepikt van een vaio in 2003, (dacht ik) wat het extra hatelijk is dat je voor de zoveeeeeeelste keer de opmerking hoort "haha kijk die vaio's apple na-apen"

@ thinkdifferent: idd, daar stoort het me ook, maar bij word heb ik dan weer wel dat gevoel van "hij snapt me" zoals automagisch een hoofdletter of een nummering e.d. en met dat bliksempje (hehe) kan je het ook makkelijk ongedaan maken of uitzetten he, die autocorrectie :)

@ REC: soms heb ik het gevoel dat alle mac-eigenaars een beetje verkopers zijn. Precies of ze willen u en zichzelf NOG MAAR EENS overtuigen hoe awesome hun toestelletje is. Precies of ze willen hun eigen aankoop goedpraten, althans zo komt het bij mij over.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:53:
[...]
Dat is voor mij dan weer een nadeel ;) Nu niet meteen voor printers, maar ik wens totale controle over mijn systeem te hebben en niet geleid te worden door een systeem dat *denkt* te weten wat ik wil. :/
Dat snap ik dan weer heel goed, Word doet dat ook regelmatig voor je en daar word ik echt compleet kriegel van. Echter als welk ding dan ook iets automatisch wel goed doet valt het niet op, of je hebt echt het idee dat je electronica je begrijpt. :P

@REC, ja dat merk ik ook, maar van beide kanten. Als ik 'apple' zeg krijg ik soms al commentaar en dan heb ik nog helemaal niks van waarde gezegd. Maar als iemand zonder nuance mac gaat afkraken, ga ik verdomd veel op een heel irritante mac-fanatic lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:53:
[...]
(of trouwens de iPod op zich! Ik ben blij dat die ml_iPod plugin bestaat voor Winamp!!!)
[...]
Voor het grof te vragen ...
Waarom koop je dan ook een iPod?

En Ja ik heb zelf een macbook black ...
Ben ik er tevreden van?
Ja .... maar ben ook nog altijd tevreden van mijn gewone PC waar ik 's avonds eens lekker op kan gamen ...

Mijn punt is dat de aandacht te veel gaat naar de super pro apple mannen/vrouwen (natuurlijk) en de super contra apple mannen/vrouwen.

Als ik op school nog maar mijn macbook durfde open te doen in de klas kreeg ik al super veel commentaar ...
Dan vraag ik ze beleefd of ze al ooit op mac hebben gewerkt en ik denk dat je het antwoord op deze vraag al kan raden ...

Niemand en zeker niet alle producten van 1 bedrijf zijn perfect ...
Elk heeft zijn voor en nadelen ... als je niet kan overtuigd worden van de voordelen is dat jou volste recht ... maar dat wilt niet zeggen dat mac OsX slecht is of slechter dan vista ...

Moest er eventjes uit sorry ...
En ga mij voor de rest van het jaar rustig bezig houden met het lezen op GOT ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.