Palomar schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:36:
En verder een eigen korte ervaring met Apple. Heb zelf voor mijn pc onlangs dat nieuwste Apple Wireless Keyboard (bluetooth) gehaald, omdat ik die echt supermooi vind (en ik wilde perse draadloos). Echter kon ik enerzijds niet wennen aan het formaat (te klein om lekker te typen) en anderzijds miste ik ook belangrijke knoppen, zoals page up/down, home/end (kan wel met de Fn-toets, maar dan kun je niet snel meer werken) en in minder mate het numpad. Dit zijn knoppen die je bij elk OS nodig
benthebt. Om bijv. tijdens tekstverwerken, programmeren of gewoon internetten snel en efficient heen en weer te switchen binnen je document. Heb daarom het idee dat ik als echte poweruser niet goed op een Mac overweg kan, omdat er zulke concessies worden gedaan... Een Mac is kennelijk voor mensen die alles met de muis doen.
Dat komt omdat je te weinig weet van OS X. Juist de Mac is veel en veel beter geschikt om met een toetsenbord te bedienen dan Windows. Bij Windows zijn er namelijk teveel dingen die je niet met een toetsenbord kunt bereiken en waarvoor je alsnog met de muis moet klikken. In OS X ben ik dat nog niet tegengekomen.
Een ander nadeel wat Windows en Linux hebben is het gebruik van de home en end toetsen. Normaliter zijn home, end, pgup en pgdn bedoeld om in pagina's te scrollen. Op Windows en Linux zijn ze echter ook bedoeld om naar het begin (home) of einde (end) van de regel te gaan. Pgup en pgdn werken echter niet om links of rechts op een regel te navigeren, daarvoor moet je weer pijltjes toetsen gebruiken. Dat is best inconsistent vind ik. Op de Mac heb je home, end, pgup en pgdn voor alleen navigatie in een pagina. Home is begin van de pagina en end het einde. Begin en eind van de regel doe je daar niet mee. Als je naar het begin van de regel wil dan kun je dat stap voor stap doen met de linkerpijltjes toets, je kunt het per woord doen door alt-pijltje links maar je kunt het ook in 1 keer doen door cmd pijltje links. Einde van de regel geldt hetzelfde maar dan pijltje rechts ipv links. Pijltjes doen dus meer met regels. Lekker goed gescheiden imho.
Daarnaast is het invoeren van speciale tekens in Windows ook aardig een hel omdat het nogal neerkomt op het kennen van de alt codes. In GNOME op Linux kon je dat gelukkig met wat sneltoetsen op een veel gemakkelijkere wijze doen. Op de Mac gaat dat iets makkelijker omdat je maar een sneltoetscombinatie hoeft te doen van hooguit 3~4 toetsen (bij Linux is het vanaf 3 toetsen) waarbij de alt/option toets de toets is waar alles mee begint. Voor wie programmeert is dat erg fijn omdat een instelling als VS Internationaal enorm op je zenuwen werkt en je afremt in wat je aan het doen bent (quotes worden nogal veel gebruikt en als je dan continu de spatie toets in moet raggen of dat dus vergeet dan is dat heel erg irritant).
Je kunt ook Spaces gebruiken (Linux kent iets vergelijkbaars) waardoor je een desktop in kunt delen voor bijv. programmeerwerk, een andere desktop weer meer voor office werk, etc. Daardoor houdt je een veel beter overzicht over je programma's en schermen dan in Windows. Met behulp van Expose kun je heel snel een birds eye view zien van alles wat je open hebt staan of alle schermen van alleen het actieve programma. Switchen tussen vensters in een programma kun je weer met cmd ~ wat je in Windows dus niet kunt doen (dat moet met de muis wanneer het programma dat venster niet in je overzicht van alt tab toont...dat zijn nogal wat programma's). Een vergelijkbare sneltoets voor alt tab in Windows is cmd tab.
Overigens maakt het mij niet uit of ik nou de Fn toets en dan nog iets moet indrukken of dat ik mijn hand moet verhuizen naar een of andere toets ergens op een onhandig plek op het toetsenbord. Bij veel gewone laptops zie je echter ook dat je gebruik moet maken van de Fn toets voor iets als home/end/pgup/pgdn. Bij weer anderen staan ze op een of andere onhandige plek op elkaar gedrukt waardoor je ze eigenlijk beter met je nagel in kunt drukken. Bij weer een ander model staan ze aan de rechterzijde van boven naar beneden in de juiste volgorde wat imho een heel zinnige indeling is waar goed is over nagedacht. Dus wat die Fn toets betreft: het is maar net welke laptop je koopt. Die bluetooth wireless toetsenbord heeft dan als nadeel dat hij die laptop layout heeft en dat er daardoor ook geen numpad aan vast zit aldus velen. Ik vind dat alleen maar een positief iets omdat die numpad me enorm in de weg zit. Ik muis rechts waardoor het dus vele malen ergonomischer is om dat wireless plankje te nemen ipv die wired plank waar die numpad dus in de weg zit en mij in een verkeerde houding forceert. Ik zit door dat toetsenbordje prettiger te muizen nu.
Heb later ook bij een winkel nog een tijd met verschillende Macs zitten spelen, maar het eerste wat me al opviel is dat de muis heel langzaam beweegt. Zal uiteraard wel aan te passen zijn, maar als dat default-gedrag is van zo'n superdoordacht OS dan kan ik me daar al aan ergeren. Sowieso was die standaard muis me iets teveel design en te weinig functioneel. Geef mij maar klikbare knoppen en een scrollwiel.
Die muisacceleratie werkt anders dan in Windows. Voor zover ik heb gemerkt doet Linux aan dezelfde muisacceleratie als de Mac. Ik vind dat je bij Windows soms een nogal rare en irritante versnelling hebt, het doorschieten is daar nogal gemeengoed (waarbij Logitech met haar software toch beslist de kroon spant en helaas is dat ook onder OS X zo). Het werkt dus een stuk nauwkeuriger. Dat is dan ook de reden waarom het bij de Mac (en kennelijk ook Linux) anders werkt: zij hebben gekozen voor een acceleratie waarbij nauwkeurigheid voorop staat. Voor sommige mensen komt dat dus over als te langzaam.
Qua muis: ja standaard heb je op de laptop versies een trackpad met maar 1 knop en heb je de ctrl toets nodig by default. Dat is in de preferences anders te zetten (1 vinger tikken = links klikken, 2 vingers tikken = rechts klikken). Je kunt echter ook prima een eigen muis erop aansluiten die allerlei knoppen en functies heeft. Als de drivers van de fabrikant ook geschikt is voor OS X kun je daar ook nog gebruik van maken. Apple heeft trouwens ook nog de Mighty Mouse die dat ook allemaal kan (incl. scrollen wat je overigens ook op het trackpad kan). Overigens kun je nog wat meer leuke dingen doen op het trackpad van de huidige Macbook Pro en de Macbook Air zoals in- en uitzoomen.
Maar goed: je kunt dus je eigen pointing device op de Mac aansluiten en dat kan een muis zijn van Logitech, Microsoft, ander merk maar ook dingen als een tablet of een trackball als je daar liever mee werkt.
Anyway: mijn wow kwam meer door de manier waarop OS X met het toetsenbord omgaat (zoals hier boven al uitgelegd) en hoe het schermbeheer werkt. De werkwijze van OS X met al die losse schermen past veel beter bij de manier waarop ik het liefste werk dan ieder ander OS dan ook. Het mooiste en handigste vind ik dat je juist door dat schermbeheer onwijs veel schermen open kunt gooien en er eigenlijk 1 grote chaos van kan maken. Je drukt op wat knopjes en je hebt ineens een perfect overzicht van wat je allemaal open hebt staan en kan switchen naar waar je naar switchen wilt. Het schept orde in de chaos dus dankzij dat Exposé.
Naast die wow dingen is OS X onderhuids een UNIX en voor iemand die voorheen Ubuntu Linux gebruikte en nog immer FreeBSD is dat ook wel erg prettig. In een Windows omgeving wil je nog wel eens heel rap die handige tools als dig en host gaan missen. Een ander tof punt in OS X is de handigheid waarin je eventjes snel je networking regelt voor wat betreft ip-adressen. Je kunt zelfs gebruik maken van VLAN's. Voor wie dus aardig wat met networking doet is dat wel erg fijn. Niet zo zeer twee dingen waarvan ik wow zei maar eerder "goh, dat is handig gedaan/prettig". Wat ik ook erg fijn vindt is dat de font rendering niet gedaan wordt zoals in Windows. Van die manier van renderen word ik heel erg ziek (hoofdpijn, duizelig, misselijk) en dat heb ik niet met die in OS X en Linux (die in Linux vind ik overigens de prettigste).
Nog even een punt van iemand anders wat ik een hele domme uitspraak vindt:
- System restore en versioning is hetzelfde als timemachine en je hebt geen extra schijf nodig
Het idee achter zulke systemen is dat het een backup is. Als je schijf crasht is dat idee van backup dus volledig aan diggelen en ben je al je data kwijt. Time Machine doet een backup naar een extern medium juist om deze reden. Die extra schijf is dus een enorm groot voordeel. Als je een echte backup maakt dan gaat dat op een extern medium en niet op de machine zelf (dat is dus absoluut geen backup). Overigens is het restoren in Time Machine een stukken aangenamer en heeft het meer mogelijkheden dan de Windows versie. Met Time Machine kun je je hele Mac weer restoren nadat de disk gecrasht is, je kunt je hele Mac restoren wanneer een update of stuk software het niet lekker doet, wanneer je iets per ongeluk hebt weggegooid kun je dat weer terugzetten, wanneer je een nieuwe Mac aanschaft kun je je oude settings en data overzetten (waarin je de keuze hebt welke settings en data), als je een nieuwe Mac aanschaft heb je de mogelijkheid om een full system restore te doen (je hoeft dus niet stukjes terug te zetten, het hele systeem kan ook), etc.
Wat betreft mensen die roepen dat ze geen virusscanner draaien op Windows en geen virussen hebben en ze wel merken wanneer ze een virus hebben....waarom moet ik dan altijd bij jullie mensen de pc volledig ontdoen van de grote reeks virussen en andere stukken malware die jullie in de loop der tijd hebben verzameld ? Tot dusver ben ik nog niemand tegengekomen waarbij die uitspraak ook daadwerkelijk klopt. Mensen hebben heel wat aan besmettingen ondanks dat ze het weten en merken. Rootkits zijn bedoeld om niet opgemerkt te worden dus die zul je ook niet snel opmerken tenzij je er specifiek naar opzoek gaat met de nodige scansoftware.
BTW: voor wie het weten wil: ik ben begonnen met een Macbook omdat deze na upgraden nog altijd een 200 euro goedkoper is dan de rest van de markt: het was dus de goedkoopste keus. Kleine notebooks zijn namelijk altijd nogal prijzig en worden nog prijziger als je ze wilt upgraden (als je daar überhaupt al de mogelijkheid voor hebt). Qua kwaliteit wilde ik ook geen concessies doen dus merken als Acer waren absoluut geen optie. Nu heb ik een Macbook Pro omdat toch graag een wat betere videokaart en grotere scherm wilde hebben. Voor wat ik deed was soms dat 13,3" schermpje toch net iets te klein. De 15,4" op de Macbook Pro is daar dan weer wel prima geschikt voor.
Mensen die andere mensen in hokjes plaatsen doen dus exact datgene waar ze een ander voor uitmaken. Ze zijn gewoon hypocriet bezig en zetten ook moedwillig de boel op scherp. IMHO is dat een verachting van je discussiepartners. Als je mensen over je heen wilt krijgen dan moet je vooral zo'n houding hanteren. Het is namelijk niets anders dan dom flame gedrag. Maakt hier ook echt niet uit wie dat doet en waar de discussie over gaat, het is namelijk altijd van toepassing. Gewoon dat soort dingen niet doen omdat mensen daar aanstoot aan nemen.