Wat maakt een mac nou goed? de wow factor

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.029 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 21:22
Ok, ik ben een 2/3 tal weken geleden overgestapt naar Mac. Heb me de beste versie gekocht van de iMac en ja hoor, ik heb het me nog geen seconde beklaagd! Het apparaat werkt en doet volledig wat je wilt hebben dat het doet.

Vooral de manier hoe het omgaat met media en image files is super! Wist je trouwens dat je in mac os x gewoon een ISO mount als je er op dubbel klikt? Zelfde voor .img files en etc.. Het werkt allemaal out of the box. Had ik al vertelt dat ik zomaar een (legale) kopie kon nemen van mijn dvd, via het schijfbeheer programmatje?

Om nog maar niet te spreken over de flexibiliteit en de werking onderling de programma's! Hier kan Windows gewoon niet aan tippen! Ik heb JAREN gewerkt met Windows, zelfs in de eerste tijd van ms-dos!!! Jaren heb ik gezegd, puh mac... maar, nu ik het heb, beklaag ik mij dat ik het niet eerder heb gehad!

Het klopt dat mac os x graag geheugen heeft, hier zit dan ook een reden aan. Het sluit namelijk niet je programma's éénmaal je ze geopend hebt. Hierdoor houdt hij het programma in zijn geheugen en alleen wanneer je het wilt, sluit hij het programma. Hierdoor wordt de hdd minder aangesproken en werkt alles nu net dat beter.

Ik heb op de zelfde machine windows vista geïnstalleerd, mede ik alleen en alleen vista heb draaien en geen andere achtergrond services, geen antivirus, deamon tools noem maar op, zit het geheugen altijd vol. Windows slaagt er zelfs nog in om 800 MB in de page file te steken.. verklaar dat eens... het enige wat er op staat zijn games (cod4, tmn, c&c3) en kom nu niet af dat ie die dingen gaat prefetchen.... In os x heb ik zo goed als nooit een page file. Conclusie: beiden hebben een ander geheugen management dus vergelijk geen bananen met peren...

Maar goed, laat de oorlog maar verder gaan tussen pc en mac gebruikers, bezorgt mij altijd een goeie lach op men gezicht. Ook altijd tof is dat men komt zagen over overclocken. Voor die paar puntjes in hun benchmarkjes owboy...

3/4 van de mensen die grote monden hebben zijn mensjes van 15/17 jaar die nog niet eens weten hoe het allemaal in elkaar zit en alles geloven die ze horen, wees gerust, ik ben ook zo geweest maar, er komt een tijd dat je eens die ogen moet open trekken. Veel van jullie hebben nog niet eens gewerkt met mac, hoe kun je dan in godsnaam een mening geven???

Vista is volgens mij het beste OS dat microsoft ooit heeft vrijgegeven. Iedereen klaagt er over dat het onstabiel is, heb ik geen probleem mee, zelfs op 4 jaar oude hardware, tjen tjen... aaah, je draait het illigaal, ah ok..... aah je gebruikt nog nero?? Zucht...

Mac heeft maar 1 groot probleem: developers. Windows is voor die (nu) heel open en mac niet. Dat is praktisch het enige probleem met mac. .NET rules en Visual Studio maakt het helemaal af!

Maar goed, dit wordt hier toch allemaal weer verkracht en als "leugenaar" bestempelt dus stop ik hier maar.

Het ga jullie goed en ik hoop dat die dat hier zo kritisch en non mac zijn, nooit in de bedrijfswereld komen want, met jullie wil ik niet samen werken als je toch alleen maar je eigen willetje hebt. Of jawel, kan ik nog eens goed lachen :)

ps: vista is super, windows server is super, mac os x is super en linux ook concreet: wees blij met wat je hebt en stop met zagen er over! Koop wat het beste ligt voor jou en werk er met je volle plezier mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
ShaneV schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:28:
Mac heeft maar 1 groot probleem: developers. Windows is voor die (nu) heel open en mac niet. Dat is praktisch het enige probleem met mac. .NET rules en Visual Studio maakt het helemaal af!
Dat over developers weet ik zonet nog niet.. Ik heb zelf niet echt ervaring met programmeren ofzo, maar had laatst wat artikelen gelezen op Ars..

http://arstechnica.com/ar...-learn-from-apple-III.ars

De auteur is zelf meer pro-apple, dan pro-windows wat betreft het developen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShaneV schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:28:

ps: vista is super, windows server is super, mac os x is super en linux ook concreet: wees blij met wat je hebt en stop met zagen er over! Koop wat het beste ligt voor jou en werk er met je volle plezier mee...
Met dit gedeelte ben ik het in ieder geval compleet met je eens. Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/14.gif Jammer dat we op de Frontpage nog niet zover zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 21:22
Eswip schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:32:
[...]
Dat over developers weet ik zonet nog niet.. Ik heb zelf niet echt ervaring met programmeren ofzo, maar had laatst wat artikelen gelezen op Ars..

http://arstechnica.com/ar...-learn-from-apple-III.ars

De auteur is zelf meer pro-apple, dan pro-windows wat betreft het developen.
Veel mensen weten de kracht niet van .net. Ik ook niet. Ik hoor alleen van een full time developer / analist, dat .net flexibeler is dan programmeren onder mac. Mede hij speelt met programmeer talen, neem ik dan ook zijn woord hiervoor. Versta me niet verkeerd, mac heeft heus wel zijn voordelen, windows ook. Het blijft en is bananen met peren vergelijken. 1 ding is wel zeker, mac verplicht je om hun taal te gebruiken, windows geeft je de keuze.

Hoeveel sdk's zijn er niet te vinden voor windows mobile die gratis zijn voor developers? Al eens gekeken naar de iPhone sdk? Wat ik daar van hoor is niet zo veel vets. Maar goed, daar gaat deze discussie dan ook niet over :)

Heb het al eerder gezegd, moesten mensen nu gewoon eens blij zijn met wat ze hebben i.p.v. een ander af te breken omdat hij product X heeft, dat is belachelijk. Maak het iedere dag mee op het werk (netwerkbeheerder) en in het weekend met discussies over Canon VS Nikon en etc.. wees gewoon blij met wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
Oh om trouwens gewoon even te reageren op de openingspost; wat ik zo WOW vind aan mijn macbook van de laatste generatie:
  • Formaat. 13.3" breedbeeld maar toch bescheiden. Oogt erg draagbaar.
  • Accuduur. Ik gebruik continu wifi en bluetooth (mighty mouse) en werk altijd op de hoogste brightness, en haal hiermee met gemak de 5 uur
  • Gewicht. Nooit precies gemeten, maar een stuk lichter dan mijn inspiron 6400
  • MagSafe. Behoeft geen uitleg lijkt mij
  • Het grote touchpad. scrollen, klikken, links, rechts. En dat allemaal zonder een toets of knop aan te raken
  • AirPort. Ik vind de 802.11n nog niet terug in veel andere laptops
  • Superdrive. Dat schrijft niet bijzonder, maar er zit geen tray in. Heerlijk, zorgeloos in- en uitwerpen ;)
  • De gruwelijk snelle sleepmode.
  • Het Design. Dat was voor mij de reden van aanschaf, de rest hierboven viel me pas op tijdens gebruik. De afwerking oogt top. Nergens schroefjes en een lichtgevend appeltje tijden gebruik O+
Nee, ik denk niet dat ik bij mijn volgende laptop nog aan een niet-appel denk.

[ Voor 3% gewijzigd door pimsaint op 02-06-2008 17:02 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Kwam toevallig deze site tegen:
http://www.microsoft.com/...dowsvista/100reasons.mspx

Gebruik zelf dus Vista en ken er ook veel van. (Lees veel artikels, los kleine probleempjes zelf op, hou drivers up to date dus blue screens zijn verleden tijd.) Er is mij verder ook geen enkele reden om terug over te stappen naar XP of naar een alternatief besturingssysteem.

Natuurlijk heb ik niets tegen andere besturingssystemen, alleen komt Vista hier er persoonlijk het beste uit.

[ Voor 72% gewijzigd door TaraWij op 02-06-2008 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Wij van WC eend...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Idd, _/-\o_ dit is misschien niet de juiste plek om deze discussie te voeren. Over het algemeen zitten hier veel meer Apple gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Out of the Box pdf bestanden maken?
http://phobos.apple.com/W...t?i=16513565&id=257243321
Out of the box uitgebreide print screen functies?
http://phobos.apple.com/W...t?i=17602659&id=257243321
Keynote presentaties geven met de Apple Remote bij elke laptop?
http://phobos.apple.com/W...t?i=17810367&id=257243321
Heel makkelijk het scherm zoomen?
http://phobos.apple.com/W...t?i=17972422&id=257243321
Expose ?
http://phobos.apple.com/W...t?i=19395637&id=257243321
Super eenvoudig adres mailings maken?
http://phobos.apple.com/W...t?i=19941682&id=257243321
Mail Data Detectors?
http://phobos.apple.com/W...t?i=21763452&id=257243321
Google maps in je adresbook?
http://phobos.apple.com/W...t?i=22761976&id=257243321
Goede PDF integratie in de webbrowser?
http://phobos.apple.com/W...t?i=25409871&id=257243321
Out of the box opmerkingen in een PDF toevoegen, zonder de eigenaar van de PDF te zijn
http://phobos.apple.com/W...t?i=26058448&id=257243321
Super integratie van tabbed browsing in safari?
http://phobos.apple.com/W...t?i=26246889&id=257243321
De geweldige opties van iWork?
http://seminars.apple.com...iwork08/apple/index1.html

Het zijn de kleine dingen die het hem doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
LoeiOrdinair schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:16:
[...]

Idd, _/-\o_ dit is misschien niet de juiste plek om deze discussie te voeren. Over het algemeen zitten hier veel meer Apple gebruikers.
Ik heb 't over meneer boven mij he, die Microsoft zegt over haar eigen OS aanhaalt als 'bron'.. Los daarvan is APL niet de meest geschikte plek.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik ben best een die-hard Apple fan, maar ik moest toch meteen aan dit denken :D Zou Microsoft zelfs de campagnes jatten van Apple? :P ;) :+

Bij nader inzien doet het me ook denken aan die irritante installatieschermen van Windows XP. Ben blij dat ik die nu niet meer hoef te zien! Zeker met Time Machine is het een eitje om OS X terug te zetten. Zo gepiept.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ShaneV schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:41:
[...]

Veel mensen weten de kracht niet van .net. Ik ook niet. Ik hoor alleen van een full time developer / analist, dat .net flexibeler is dan programmeren onder mac. Mede hij speelt met programmeer talen, neem ik dan ook zijn woord hiervoor. Versta me niet verkeerd, mac heeft heus wel zijn voordelen, windows ook. Het blijft en is bananen met peren vergelijken. 1 ding is wel zeker, mac verplicht je om hun taal te gebruiken, windows geeft je de keuze.
Dit slaat echt nergens op, je kan onder Mac OS X in zo'n beetje iedere taal programmeren die je maar kan bedenken.

Daarnaast geeft Windows je weinig keuze, als je een taal wilt gebruiken die niet door Microsoft zelf is ontwikkeld zul je alles zelf moeten installeren. Met Mac OS X wordt Java, Python, Ruby, PHP, Perl enz, allemaal standaard meegeleverd en geinstalleerd.

Met Objective-C kan je gebruik maken van de Cocoa API. Voor andere talen zoals Java en Python zijn er koppelingen waarmee je ook die API kan gebruiken. Daarnaast ben je met Objective-C veel flexibeler omdat je alle functionaliteit van C ook hebt en dus niet opgesloten zit binnen een virtual machine zoals bij .Net het geval is. In het artikel waarop jij reageert wordt uitgelegd waarom Cocoa kwalitatief vele malen beter dan wat Microsoft op dit moment te bieden heeft. Waarom gebruikt men bij Microsoft voor vrijwel geen enkele van hun eigen desktopapplicaties .Net?
Hoeveel sdk's zijn er niet te vinden voor windows mobile die gratis zijn voor developers? Al eens gekeken naar de iPhone sdk? Wat ik daar van hoor is niet zo veel vets. Maar goed, daar gaat deze discussie dan ook niet over :)
De iPhone SDK wordt deze maand pas beschikbaar gemaakt, en ik vermoedt dat dat deze de vloer aanveegt met Windows Mobile.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24
(jarig!)
ShaneV schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:41:
Hoewel ik zelf ook nog maar een aantal maanden op een Mac programmeer kan ik inderdaad wel bevestigen dat XCode in Mac OS X idd nog een hele weg heeft af te leggen tegenover Visual Studio, zelfs om C++ mee te schrijven.
Objective C heb ik eens bekeken, maar is niet direct een taal die ik echt wil gebruiken.
Ook wat de documentatie betreft zijn er nog grote gaten te vullen bij de Mac OS X functies. Waar Microsoft's MSDN library bij zowat elke functie wel een voorbeeld heeft met hoe of waarom deze functie te gebruiken blijft bij de documentatie op Mac toch vaak erg beperkt.

Door bovendien 2 grote frameworks te hebben (Cocoa voor gebruik met Objective-C en Carbon voor gebruik in C) maken ze het bovendien ook niet echt makkelijker.
Cocoa wordt sterker naar voren geschoven, maar voor veel zaken heb je dan toch weer Carbon nodig. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Drag&Drop vanuit iTunes kunnen opvangen. Omdat iTunes een Carbon applicatie is kan je de Drag&Drop vanuit iTunes niet opvangen door enkel Cocoa te gebruiken.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frietsaus schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:28:
[...]

Mijn iMac + 1GB + Photoshop CS3 met een redelijk groot bestand is _enorm_ traag en erg veel aan het swappen. Zonder al te zware programma's open is het inderdaad zeer goed te doen. Maar met een virtuele machine of zoals in mijn geval Photoshop CS3 dan is die snelheid toch hard weg.
Het verschil is dat je met 1GB zelfs niet moet proberen om windows Vista met alle toeters en bellen te draaien, dat gaat gewoon niet vooruit! Dan moet je zelfs niet proberen om te Photoshopen.

Mac OS X is snel met 1GB voor gewone basic programma's
Windows Vista is traag met 1 GB voor gewone basic programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Adion schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:26:
[...]

Hoewel ik zelf ook nog maar een aantal maanden op een Mac programmeer kan ik inderdaad wel bevestigen dat XCode in Mac OS X idd nog een hele weg heeft af te leggen tegenover Visual Studio, zelfs om C++ mee te schrijven.
Objective C heb ik eens bekeken, maar is niet direct een taal die ik echt wil gebruiken.
Ook wat de documentatie betreft zijn er nog grote gaten te vullen bij de Mac OS X functies. Waar Microsoft's MSDN library bij zowat elke functie wel een voorbeeld heeft met hoe of waarom deze functie te gebruiken blijft bij de documentatie op Mac toch vaak erg beperkt.

Door bovendien 2 grote frameworks te hebben (Cocoa voor gebruik met Objective-C en Carbon voor gebruik in C) maken ze het bovendien ook niet echt makkelijker.
Cocoa wordt sterker naar voren geschoven, maar voor veel zaken heb je dan toch weer Carbon nodig. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Drag&Drop vanuit iTunes kunnen opvangen. Omdat iTunes een Carbon applicatie is kan je de Drag&Drop vanuit iTunes niet opvangen door enkel Cocoa te gebruiken.
je stelt 't nu ietwat te simpel eigenlijk, 't is nog vervelender :p Cocoa draait voor een groot deel op Carbon, het is niet echt Cocoa <> Carbon. Daarnaast heeft volgens Apple Xcode geen lange weg te gaan, slechts het ontwikkel stramien is anders.

Als diehard OS X er heb ik wel liever Visual Studio, dat geeft mij meer houvast..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:20

elmoxx

xx xx xx

Ook ik heb rond de jaarwisseling mijn eerste mac (macbook) gekocht.
Na een weekje stoeien was ik eigenlijk al om.. Nu is het uitzetten zeg maar niet meer rechsboven maar links :p.

Neey, ik ging om vanwege de grootte van dat ding, de features, de lange batterijduur, maar vooral vanwege het kleine scherm waar toch veel op past. Natuurlijk ook gewoon de looks en omdat ik het ook is wilde proberen.

Inmiddels ben ik er zeker van dat mijn volgende computer weer een mac wordt.
De voordelen voor mij:
  • die heerlijke magsafe stekker
  • het fijne scherm dat klein is terwijl er toch veel op past
  • het enorm snel uit slaapstand herrijzen
  • het snelle opstartten
  • spaces
  • een nettere interface
  • time machine
  • de altijd werkende wifi (ook bij een nieuw netwerk)
  • het design
  • het touchpad (scrollen, rechtsklikken etc, het gaat allemaal zonder gedoe)
Je kunt natuurlijk ook is op onderzoek gaan naar het installeren van osx op een gewone pc. Ik zeg niets over hoe stabiel het e.e.a. dan is maar de feel zul je er van krijgen. Wanneer dat bevalt zal een mac misschien nog wel meer bevallen omdat dande hardware goed is afgestemd op elkaar.

Naast bovengenoemd verhaal moest ik overigens gelijk aan dit oude stukje denken, vanaf minuut 4 ongeveer gaat hij dan ook werkelijk over de mac.. hij blijft cool _/-\o_ _/-\o_

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
weeraanmelden schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:16:
Out of the Box pdf bestanden maken?
- MS Office Word > Opslaan als PDF of XPS

Out of the box uitgebreide print screen functies?
- MS Office OneNote

Keynote presentaties geven met de Apple Remote bij elke laptop?
- Presentatie instellingen, PowerPoint

Heel makkelijk het scherm zoomen?
- SysInternals ZoomIt (Zoomen, typen en tekenen)

Expose ?
- Vista/XP Virtual Desktops

Super eenvoudig adres mailings maken?
- MS Office Outlook

Mail Data Detectors?
- Huh, what... Bedoel je een virus scanner, zoeken in attachments?

Google maps in je adresbook?
- En als ik nu liever een andere map gebruik, of een ander e-mailprogramma/adresboek?

Goede PDF integratie in de webbrowser?
- Adobe PDF Plugin

Out of the box opmerkingen in een PDF toevoegen, zonder de eigenaar van de PDF te zijn
- Adobe Acrobat Reader

Super integratie van tabbed browsing in safari?
- IE7 Tabs, Firefox

De geweldige opties van iWork?
- Welke geweldige opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Je moet wel erg veel installeren bij jouw opties he, zelfs dure professional software..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Tja, je kiest ook zelf wat je wil gebruiken, er zit al heel veel in.
Maar als je toch iets extra wil dan kan je het downloaden.

Verder kan je in plaats van Office ook een gratis (open) (source) alternatief gebruiken.

[ Voor 60% gewijzigd door TaraWij op 02-06-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:07

Nietzman

Woei!

Dan nog, je gaat er compleet aan voorbij dat het bij een Mac out of the box werkt. Ik hoef geen duizenden obscure tools op m'n machine om 'm überhaupt een beetje werkbaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Ja, leuk als het out of the box werkt, en ruimte inneemt. Maar als ik het niet gebruik dan staat het er ook maar te staan, daarentegen zou ik liever wat meer ruimte voor persoonlijke en nuttige dingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Welke ruimte? Zoveel ruimte neemt OS X niet in hoor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TaraWij schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:19:
Ja, leuk als het out of the box werkt, en ruimte inneemt. Maar als ik het niet gebruik dan staat het er ook maar te staan, daarentegen zou ik liever wat meer ruimte voor persoonlijke en nuttige dingen gebruiken.
Wil geen flame opgang brengen, maar heb hier een vista installatie en een osx installatie...
Ik kies toch de osx installatie met alles out of the box dat ook lekker blijft werken na lange tijd zonder enig onderhoud ;) en updates voor elke aparte extensie of programma dat jij hebt moeten installeren

(met hierboven veel neem het dus niet in, ben zelf sinds jan overgestapt met de nieuwe mac pro en wil niet anders meer, eigenlijk moet je het zelf ook gewoon even proberen :9 vooral de configuratie van drivers en dergelijke ga je verschrikkelijk missen)

[ Voor 17% gewijzigd door Sjoerd op 02-06-2008 20:25 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het punt dat men probeert te maken is volgens mij dat er een weldaad aan open source en gratis software te vinden is die alles kan. Alles. Voor elk OS. De software hoort geen struikelblok te zijn.

Feit blijft dat je bij een macje wel een hele hoop leuke software krijgt, maar het zal maar net niet lekker werken of iets net niet doen wat je wilt. Moet je toch een ander progje hebben. In windows weet je vrijwel zeker dat welk programma dan ook waarschijnlijk in binary-vorm voorgecompileerd staat voor je eigen OS. Als macgebruiker zul je meer dan eens er tegenaan lopen dat je favoriete software heel groot 'NOT YOURS' roept ;)

Hoe obscuur mijn hobby's ook zijn, ik vind altijd wel software die heel goed kan doen wat ik wil dat het doet voor windows, fedora en solaris zijn interessant genoeg ook altijd goed ondersteund. Mac vrijwel nooit. Ik heb het dan ook echt over obscure dingen als PCB design, propellerontwerp, flow solvers, etc. Ook in minder obscure zaken is er wat voor te zeggen, denk aan modelleersoftware van dassault, autodesk, cebas...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en.. heeft de Topic Starter inmiddels antwoord? Dan kan de eeuwige discussie tussen windows voor- en nadelen t.o.v. Apple/Mac misschien afgesloten worden even te laten rusten? :X

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nietzman schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:13:
Dan nog, je gaat er compleet aan voorbij dat het bij een Mac out of the box werkt. Ik hoef geen duizenden obscure tools op m'n machine om 'm überhaupt een beetje werkbaar te krijgen.
Overtrokken reactie. Voor Windows heb je ook geen 'duizenden obscure tools' nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:07

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:32:
Overtrokken reactie. Voor Windows heb je ook geen 'duizenden obscure tools' nodig.
Mjah, kleurrijk taalgebruik is een standaard feature bij OsX. Misschien dat er een of andere obscure update voor Vista van op het web rondslingert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nietzman schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:40:
[...]

Mjah, kleurrijk taalgebruik is een standaard feature bij OsX. Misschien dat er een of andere obscure update voor Vista van op het web rondslingert?
Noem het hoe je wilt, het blíjft een overtrokken reactie.

we gaan lekker met dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:27:
[...]

Het verschil is dat je met 1GB zelfs niet moet proberen om windows Vista met alle toeters en bellen te draaien, dat gaat gewoon niet vooruit! Dan moet je zelfs niet proberen om te Photoshopen.

Mac OS X is snel met 1GB voor gewone basic programma's
Windows Vista is traag met 1 GB voor gewone basic programma's
Mwah, dat is niet helemaal mijn ervaring. Ik heb Vista prima gedraaid op een laptop met 1GB geheugen. Niet beter, maar ook niet slechter dan Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:29:
en.. heeft de Topic Starter inmiddels antwoord? Dan kan de eeuwige discussie tussen windows voor- en nadelen t.o.v. Apple/Mac misschien afgesloten worden even te laten rusten? :X
Yep, heb zeker al antwoord, maar vind het nog steeds leuk om te lezen wat mensen hun wow factor was na het kopen van een mac, wat zij prettig vonden. Uiteindelijk is het persoonlijke voorkeur, het "beste" OS bestaat niet, maar wel fijn om te lezen dat meeste mensen met zowel mac als windows ervaring toch wel positief zijn over de mac, maakt mijn keuze weer wat eenvoudiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

+Out of the Box pdf bestanden maken?
- MS Office Word > Opslaan als PDF of XPS

+Out of the box uitgebreide print screen functies?
- MS Office OneNote
- Keynote presentaties geven met de Apple Remote bij elke laptop?
- Presentatie instellingen, PowerPoint
Vooruit, die bij elke apple laptop zit moest er staan.

+ Heel makkelijk het scherm zoomen?
- SysInternals ZoomIt (Zoomen, typen en tekenen)
Deze ook, " Out of the box" moest er bij.
Expose ?
- Vista/XP Virtual Desktops
Explose is wat anders dan een virtual desktop.
http://www.apple.com/pro/tips/switch_expose.html

+Super eenvoudig adres mailings maken?
- MS Office Outlook
Filmpje gezien?

+Mail Data Detectors?
- Huh, what... Bedoel je een virus scanner, zoeken in attachments?
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macosx/features/images/300_mail_auto_address_20071016.png
Dat je heel makkelijk informatie ziet en kan gebruiken;
Mail data detector.

+Google maps in je adresbook?
- En als ik nu liever een andere map gebruik, of een ander e-mailprogramma/adresboek?

+Goede PDF integratie in de webbrowser?
- Adobe PDF Plugin

+Out of the box opmerkingen in een PDF toevoegen, zonder de eigenaar van de PDF te zijn
- Adobe Acrobat Reader
Zucht: Out of the Box. en je moet de eigenaar zijn het PDF bestand.

+Super integratie van tabbed browsing in safari?
- IE7 Tabs, Firefox
Filmpje gezien?
Verschuif jij een tab maar eens in IE7 van venster a naar venster b.
Of los naar een andere windows?

+De geweldige opties van iWork?
- Welke geweldige opties?
Zucht. Never mind.

Ehm.
Heb je uberhaupt de moeite genomen om de filmpjes te bekijken ?
Nee.
Je roept maar wat.
Out of Box maakt nogal een verschil met dure tools installeren icm licentie.
Een PDF bestand in Apple werkt nogal eleganter in OS X dan in Windows.
Als ik een PDF toevoeg in een mail bericht , krijg ik het gehele PDF bestand direct als afbeelding te zien bijvoorbeeld.
Nogmaals" Little things"

[ Voor 5% gewijzigd door weeraanmelden op 02-06-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolarBear schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:42:
[...]

Je kan veel over OS X zeggen, maar RAM geheugen lust hij wel.
Je kunt het ook niet laten, hè :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wow factor voor mij is het simpele feit dat wanneer je van de 10 mensen die overstappen van Windows naar OS X er 1 kent die weer terug naar Windows wilt, je erg lang kan zoeken. Laat staan dat je 2 mensen kunt aanwijzen. Ik denk dat dat een alles samenvattende aanwijzing is dat OS X gewoon fijner werkt dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
Wij kopen allen een computer voor het design, maar installeren er eigenlijk Windows op. :p

Om te beginnen met het allergrootste voordeel: Ik vertrouw dat ding 200%. Ik heb van alles ondertussen aan het systeem aangepast. Veel persoonlijke data erop, veel instellingen. Op de harde schijf staat echt een stuk leven (&werk) van mij. OSX heeft nog nooit tegengesputterd. Hij blijft het doen. Grootste schrik is een HD-crash aangezien ik nog steeds geen TimeMachine-schijf heb. Eenmaal ik dat heb, heb ik echt nergens meer bang voor. In tegenstelling tot..

Windows kan ik echt niet op die manier vertrouwen, hoe stabiel het ook draait in het begin, na een tijd bevriest windows explorer eens, en krijg je andere stabiliteits problemen. Waarschijnlijk kun je al opduikende problemen wel de kop indrukken met allerlei tools. Echter het niet te hoeven geeft meer vertrouwen. Mijn macbook is veel persoonlijker dan men destopPC ooit is geweest, thans, lijkt alles er meer standaard uit te zien, dan XP er al die tijd uitzag bij mij.

Stabiliteit is een belangrijk punt, dat je niet meteen gewaar wordt. Na een paar maanden merk je dat, en dan ga je tegen je zelf zeggen, oef, ik heb toch geluk dat het vandaag werkt!

"Verassingen zijn leuk, in het alledaagse leven, op een verjaardag, na een examen, maar niet als je computer het even niet meer doet, meestal als je hem dan juist het meeste nodig hebt." - uknown

Wie weet kun je dat vertrouwen ook bij linux vinden, maar er is meer.

Dat is punt 2. Alles is super simplistisch. In eerste instantie gaat dat irriteren. Kan ik dit niet, kan ik dat niet. Je gaat op zoek naar alternatieven, die steeds teleurstellen.
Maar als dan verplicht leert werken met een van deze programma's leer je echt alle mogelijkheden.
Echter na verloop van tijd begin je de software echt goed te kennen, en haal je alles eruit wat erin zit.

Een goed voorbeeld van zo'n programma is iTunes. Vanaf het moment dat je ondekt dat je scripts kunt downloaden voor itunes ondek je de onbeperkte mogelijkheden.
Een ander voorbeeld is de finder, ook deze kun je onbeperkt uitbreiden met scripts.
Ten slotte ga je in de terminal dingen uitproberen just for fun, en kom je leuke dingen tegen.

Een derde punt is integratie van software. Alle software van apple kan met elkaar communiceren. Ook andere programma's kunnen hierop worden aangesloten. Hoewel het geen verplichting is om Apple-software te gebruiken zal het echt wel de ervaring verhogen. (doch ik gebruik Firefox 3 en thunderbird, omdat ik specifieke vereisten had)
Maar zelfs als je de apple software niet gebruikt, kom je toch delen tegen die precies overal hetzelfde zijn. Colorpicker, Font-chooser, Spelling, Allerlei kleine "widgets" (in programeer-context) die het systeem eenduidig maken. Eens je eraan gewend bent, ga je er niet meer raar van opkijken.

Het valt me op dat mensen met een mac veel meer met hun computer doen. Dat merk ik niet alleen hier thuis, maar ook in de topics. In een mac-community worden altijd heel veel leuke dingen gedaan en getoont. En websites zien er bijvoorbeeld altijd mooi uit, als het over apple gaat.
Ik denk dat dat ook de kracht is van de mac-comunities, allen willen ze laten zien wat ze gemaakt hebben, wat ze ondekt hebben, veel samenwerking. En het is zo makkelijk om creatief aan de slag te gaan. Met photobooth maak je een fotoke- en ge kunt al gauw iet leuks ervan maken.

Al die eenvoudigheid, is denk ik ook een reden waarom een maccer bijvoorbeeld relatief meer koopt in itunes dan een PC-guy. Het is allemaal zo aanlokkelijk. Zelfs .mac, wat opzich niet zo revolutionair is, is erg populair, vanwege de simpliciteit met het systeem. Mac-mensen zijn precies ook meer geneigd om te betalen voor software, uit respect, uit steun, en soms omdat het niet anders kan :p.
Maar anderzijds is de native software gemiddeld ook van hogere kwaliteit.

De interface is niet alleen superconsistent, maar ooksneltoetsten zijn altijd hetzelfde, en simpel!
Ik gebruik nu meer sneltoetsen dan ik ooit heb gedaan op windows, gewoon omdat ze echt voor de hand liggen, ik snap niet hoer het komt dat het bij windows niet zo makkelijk kan, ook al hebben ze vaak veel meer sneltoetsen. (Snel toetsen zijn ook altijd goed aangeduid in het systeem)

Al die kleine dingskes..
Spaces, ik wilde er niet aan denken om die functie te activeren, aangezien op windows met het powerpack dat altijd hopeloos in de soep loopte.
Echter had ik een dag gehad waarin het me handig leek om het even te activeren. 2 Schermen, en het beviel me heel goed. Nu kan ik al niet meer zonder.
Exposé!
Van de eerste dag 4 hoeken in gesteld, Ok dat was teveel van het goede, vandaag dit ik nog maar met 1 hoek (rechts-onder) om alle vensters te tonen. Als ik de desktop wil zien verander ik van space. (alt-pijl, command-pijl was al gebruik ik voor iets anders).

Toen ik men macbook heb gekocht eind februari heb ik meteen men pc aan de kant gezet. Men belangrijkste documenten heb ik eerst meteen overgezet. Enerzijds kon ik gewoon niet altijd bij m'n pc. (vandaar een macbook) maar anderzijds, als ik in de buurt was had ik geen zin om dat ding op te starten. Dat is de beste manier om de overgang te maken, anders ga je nooit wennen aan het systeem, en ga je het jezelf beklagen...

Weet je je ondekt pas na een paar maanden na aanschaf waarom het platform zo wordt opgehemeld. Trouwens, en dat vind ik heel belangrijk, je krijgt meer vrije tijd , en je kan meer leuke dingen doen samen op de mac. Omdat er zoveel leuks valt te doen op de computer. Garageband, photobooth, iphoto...
nu nog Karaoke van apple voor itunes met de ingebouwde micro, dat moeten ze toch voor elkaar krijgen.

Oh en ten laatste: Batterijduur Macbook is fantastisch.

*Anderzijds ben ik nooit een gamer geweest, dus windows had voor mij echt geen zin. Ook ben ik teleurgesteld over de kwaliteit van MS-software. Het werkt wel, maar als ik echt moet "Office-en" switch ik naar windows. (met parralels)
*Er zijn ook veel technische voordelen, die het leven makkelijk maken, maar dat merk je niet, dat valt onder de noemer "het werkt".
*Bij apple krijg je meer het gevoel dat het bedrijf geeft om zijn eigen gebruikers. Bij windows heb je echt niet het gevoel dat MS inzit met jou problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door g4wx3 op 02-06-2008 23:15 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ook inderdaad niet iedereen met een Windows computer laten werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
g4wx3 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:57:
Oh en ten laatste: Batterijduur Macbook is fantastisch.
Hoe kan je dat nou vergelijken als je voorheen een PC in gebruik nam?

Vista zijn energiebesparing is ook helemaal fantastisch, je kan het zelfs naar eigen wensen instellen.

weeraanmelden schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:19:
[...]

Out of the Box
- What about 'Out Of The Internet', of komt Mac OS met alles er op en er aan van een Bluray? Er zit heus niet alles in.
- Ook niet iedereen gaat met pdf bestanden werken, dus voor sommigen is het overbodig en neemt het alleen maar extra plaats in.

Expose is wat anders dan een virtual desktop.
- Weet heus wel wat expose is (gebruik het hier ook, verder heb je nog flip3d), en had je het bekeken dan zag je dat het er ook bij zat.

Mail Data Detectors
- Wat is er mis met het door iedereen gekende copy paste? (Of selecteren en slepen)
- Als je een contact maakt begin je meestal niet met het adres.

- Waarom zou ik dat nodig hebben, ik kom toe met men tabs.
- En voor ze te groeperen installeer ik gewoon een extensie.

[ Voor 15% gewijzigd door TaraWij op 03-06-2008 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:18:
Je moet ook inderdaad niet iedereen met een Windows computer laten werken :P
Waarom niet? Een OS zou toch gewoon door iedereen makkelijk gebruikt moeten kunnen worden?

Voor mij valt er niet veel meer aan toe te voegen. Na 5 maanden gebruik wil ik niet meer terug. Vista gisteren geintstalleerd, wat een ramp. Overal schermen toen ik voor het eerst bootte, en toen ik mijn netwerk verbinding op orde probeerde te stellen haakte ik al snel af.

Ik bespaar nu duidelijk tijd met OSX, en ik heb het gevoel dat ik echt productiever kan werken op mijn macbook dan op mijn Windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:06:
[...]

Voor mij valt er niet veel meer aan toe te voegen. Na 5 maanden gebruik wil ik niet meer terug. Vista gisteren geintstalleerd, wat een ramp. Overal schermen toen ik voor het eerst bootte, en toen ik mijn netwerk verbinding op orde probeerde te stellen haakte ik al snel af.

Ik bespaar nu duidelijk tijd met OSX, en ik heb het gevoel dat ik echt productiever kan werken op mijn macbook dan op mijn Windows laptop.
Hoe kan je nou op een enkele eerste boot oordelen? Je hebt nog geen updates binnen, je ReadyBoot en Preyetch zijn leeg, enzovoort...

De TS kan beter een beslissing maken of een specifieke vraag stellen, dit topic heeft zo totaal geen nut. Zoals ik in FP Posts al heb vermeld kiest iedereen er gewoon voor wat voor hem het beste is. Ik heb al verscheidene Linux distros geprobeerd (meer dan één boot) en ben ook al in contact geweest met Mac, en toch komt Vista er bij mij het beste uit. Voor anderen verschilt dat natuurlijk weer.

Zou geen enkele reden zien om van Vista af te stappen, zeker niet nu ik de interne werking er van begrijp, inzie waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt, enzovoort...

[ Voor 29% gewijzigd door TaraWij op 03-06-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als ik nou iets meteen uitschakel onder Vista, dan is het Superfetch, gruwelijk irritant dat m'n bak anders eerst een tijd staat te rammelen (8GB). Laat dat geheugen maar lekker disk cache spelen zoals onder OSX. UAC is ook zoiets, goed idee en het werkt, mits je het ala OS X of Ubuntu uitvoert. Die schermenorgie werkt niet echt fijn.

Voor de rest klopt het wel hoor, netwerkcentrum van Vista is meuk. XP zat drie keer makkelijker in elkaar wat dat betreft. De mac is helemaal simpel, net als Ubuntu. 't Werkt gewoon :)

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 03-06-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
TaraWij schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:02:
[...]

Hoe kan je dat nou vergelijken als je voorheen een PC in gebruik nam?

Vista zijn energiebesparing is ook helemaal fantastisch, je kan het zelfs naar eigen wensen instellen.

weeraanmelden schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:19:
[...]

Out of the Box
- What about 'Out Of The Internet', of komt Mac OS met alles er op en er aan van een Bluray? Er zit heus niet alles in.
- Ook niet iedereen gaat met pdf bestanden werken, dus voor sommigen is het overbodig en neemt het alleen maar extra plaats in.

Expose is wat anders dan een virtual desktop.
- Weet heus wel wat expose is (gebruik het hier ook, verder heb je nog flip3d), en had je het bekeken dan zag je dat het er ook bij zat.

Mail Data Detectors
- Wat is er mis met het door iedereen gekende copy paste? (Of selecteren en slepen)
- Als je een contact maakt begin je meestal niet met het adres.

- Waarom zou ik dat nodig hebben, ik kom toe met men tabs.
- En voor ze te groeperen installeer ik gewoon een extensie.
hehe, dat is zeggen, ik heb geen adsl nodig omdat ik weinig internet, en dan ontdekken hoe makkelijk 't is... das toch raar.

Die mail data detectors werken erg goed, ze zijn best slim, niet alleen adres, maar ook datum, namen, telefoonnmrs wordt ondekt. Trouwens, hoe kun je kritiek hebben als je 't nog nooit gebruikt hebt?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TaraWij schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:09:
[...]

Hoe kan je nou op een enkele eerste boot oordelen? Je hebt nog geen updates binnen, je ReadyBoot en Preyetch zijn leeg, enzovoort...
Ja hier heb je het al. Waarom moet ik al die dingen doen? Ik zit bij mijn eerste boot toch niet te wachten op 4 schermen bij mijn eerste boot? Als nieuwe gebruiker komt dat toch heel chaotisch over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:14:
[...]

Ja hier heb je het al. Waarom moet ik al die dingen doen? Ik zit bij mijn eerste boot toch niet te wachten op 4 schermen bij mijn eerste boot? Als nieuwe gebruiker komt dat toch heel chaotisch over?
Die dingen gebeuren voor jou. En met vier schermen overdrijf je. (Als niets kennende gebruiker is een introductie scherm zeker welkom, in plaats van in een niets zeggende desktop gegooid te worden)
Die mail data detectors werken erg goed, ze zijn best slim, niet alleen adres, maar ook datum, namen, telefoonnmrs wordt ondekt. Trouwens, hoe kun je kritiek hebben als je 't nog nooit gebruikt hebt?
Omdat ik ze niet nodig heb? Rechterknop, nieuwe contactpersoon volstaat. Verder bevat ook niet elke e-mail een adres en een telefoonnummer, en de meeste gebruikers voegen ook niet elke dag een nieuwe contactpersoon toe. Flinke overkill dus, als je het echt nodig hebt kan je nog steeds een plugin downloaden.

[ Voor 33% gewijzigd door TaraWij op 03-06-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eh, als ik Windows Vista boot, mijn eerste keer, je krijgt heel ratteplan aan meuk die je moet regelen, ik moest allerlei dingen uitzetten voordat 't lekker loopt.. Tuurlijk OS X is niet heilig, maar ik snap niet dat men een product als Vista positief beoordeelt op gebruiksvriendelijkheid, ja, er zijn veel dingen verbetert, maar het hele gedeny or allow, de totaal inconsistente look van 't configuratiescherm.. Nee, Vista is op veel punten best een vooruitgang, maar wint 't in gemak niet echt van OS X..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
simon schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:22:
Eh, als ik Windows Vista boot, mijn eerste keer, je krijgt heel ratteplan aan meuk die je moet regelen, ik moest allerlei dingen uitzetten voordat 't lekker loopt.. Tuurlijk OS X is niet heilig, maar ik snap niet dat men een product als Vista positief beoordeelt op gebruiksvriendelijkheid, ja, er zijn veel dingen verbetert, maar het hele gedeny or allow, de totaal inconsistente look van 't configuratiescherm.. Nee, Vista is op veel punten best een vooruitgang, maar wint 't in gemak niet echt van OS X..
Het configuratiescherm is juist netjes opgedeeld in categorieën met de meest voorkomende acties, zodat je snel vindt wat je nodig hebt. (In plaats van in een lijst te zoeken, was het nu 'Software verwijderen/toevoegen' of had het een andere naam, waar staat het nu?)

Weer wordt er op de eerste boot beoordeelt, en je kraakt iets af waar je niet eens even naar gekeken hebt, verder zeg je dat OS X beter is zonder een argument te geven. Hier heeft de TS niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook onlangs (september 07) overgestapt door een macbook pro te kopen.
Ik heb daarvoor altijd windows gebruikt (sinds 95) en ik wil nooit meer terug!
In mijn opleiding als ingenieur werd me dikwijls gezegd: KISS, Keep It Simple, Stupid.
Als ik op de vista laptop van mijn pa iets moet instellen, dan zie ik dat ze bij Microsoft nog nooit van dit principe gehoord hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:06:
[...]

Waarom niet? Een OS zou toch gewoon door iedereen makkelijk gebruikt moeten kunnen worden?
Waarom? Op die manier laat je een grote groep geavanceerde gebruikers in de kou staan. Denk bv. aan BSD of Solaris. Uitstekende besturingssystemen voor wie weet wat hij doet.

Nog maar een keer. Je hebt (o.a.) een doelgroep voor Apple computers, en je hebt een doelgroep voor Windows-sytemen. Dat is allemaal prima, laat ieder zijn eigen keuze bepalen, maar ga niet een ander systeem met non-argumenten neerhalen. En dat laatste kom ik zoveel tegen, dat ik gewoon geen puf meer heb, om daar nog serieus op in te gaan, en elk argument onderbouwd probeer te weerleggen. Het heeft ook geen zin meer denk ik, want de visies (over en weer) zijn al onmiskenbaar gevormd.
Er draaien meer dan 100 miljoen systemen op Windows. Als het allemaal zo slecht zou zijn als sommige gebruikers beweren, dan zou de wereld al half vergaan zijn. Okee ik overdrijf, maar dat doen sommigen t.o.v. de negatieve aspecten van Windows ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het configuratiescherm is werkelijk een gedrocht geworden onder Vista: je zoekt je de blubber. Ik heb Vista x64 op de laptop draaien en het staat nog op de tweede interne harde schijf van mijn desktop. Op de laatste draai ik echter sinds een week OS X; tot grote tevredenheid. Het controlpanel van OS X is zo achterlijk simpel: ik heb tot nu toe een keer misgeklikt om iets te vinden :) Dat is me met Vista niet gelukt.

OS X is niet heilig, maar simpel is het wel :) Daarnaast lost het een probleem op wat ik met Vista heb: het start zo gru-we-lijk traag op. Dat ligt overigens niet aan de specs van de PC: als een quadcore met 8GB RAM en een paar SATA2 disks nog niet vlot genoeg is.... Geheugengebruik van Vista is ook vrij triest, en dan heb ik het niet over de caches...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Hoezo, geen KISS?
Configuratiescherm > Netwerk en Internet > Windows Firewall
Configuratiescherm > Security > Windows Defender
Configuratiescherm > Appearance > Fonts

Verder kan je met een rechtermuisknop op een bepaald ding ook al veel veranderen...
Bureaublad > Personaliseer > Desktop Achtergrond
Taakbalk > Eigenschappen > Notifiatie Gebied

Netwerkprobleem?
Netwerkicoon > Diagnose en Herstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eh... duder, ik heb hier gewoon lekker Vista draaien, omdat ik helaas sites onder IE moet checken, omdat mensen die verdorde browser nog gebruiken.

Maar configuratiescherm netjes??!?!? No offence hoor. Maar je wilt bijv. je resolutie aanpassen, een van _DE_ guidelines van GUI ontwerp is dat je consistent moet zijn. Nou, ik weet niet hoeveel verschillende stijl vensters je dan doorloopt. Of het netwerk centrum? Je verwacht dat configuratie enigzinds duidelijk 1 jasje is, nou de hoeveelheid aan lagen is stuitend.

Als ik mijn resolutie wil wijzen start ik het sys pref ding op, ik zie daar een helder knopje displays onder hardware staan, duidelijk, 1 klik. Et voila, resolutie.. Het configuratiescherm onder Vista is een van de grootste fouten hoor. Men heeft er zoveel moeite mee, waarom bestaat die klassieke weergave eigenlijk nog? Waarom moet dat optioneel. Juist omdat het niet werkt.

Hoe helder wil je het hebben?

Netwerken instellen? Ik heb geen networking centrum nodig, ik heb in OS X 2 knoppen, 1 voor het netwerk en 1 voor het delen.

Zal ik je nog wat moois vertellen, mijn beide grootouders hadden eerst Windows pc's. Nu deden ze daar niet zo veel mee, af en toe wat mailen. Nu kregen ze beiden digitale camera, gebeurde niet veel mee, die software was niet eenduidig want onder windows gebruik je natuurlijk een tool in een totaal andere stijl dan het OS. Oftewel, 't bleef liggen, e-mailen kwam er ook niet echt van.. Toen maar eens naar iMacs gekeken, eerst de een, dan de andere grootouder..

En waarachtig, sinds kort heeft 1 van mijn oma's zelfs een iPod, vroeg een tijd terug zelf om Leopard (kan ik dat ook krijgen kwam 't opeens), had ze zelf allerlei dingen online besteld, ging ze zelf met iPhoto aan de gang (ik heb haar dat programma niet uitgelegd), kon ze zelf de resolutie wijzigen die ze per ongeluk had aangepast.

Enige nadeel, nu hoef ik de PC niet te fiksen, en zie ik ze minder, maar goed, daar is Skype dan wel weer voor, handig zo'n ingebouwde webcam..

Voor mijn grootouders was er veel wow, mijn opa die een verschrikkelijke digibeet is genoot van de iPod, 'best makkelijk zo'n ding', zonder dat ie de handleiding had gelezen..

Nee, er is genoeg kritiek op OS X te geven, ik mis ook wel dingen, ik vind finder echt onhandig, maar op usability moet je toch OS X best wat credit geven..

Start menu onder Vista vind ik trouwens grote verbetering, veel rustiger.. Ook de widgets of hoe die dingen heten werken wel ok, maar het configuratiescherm verdient MS echt geen lof over.

Edit: tomwij, je noemt nu al 3 verschillende locaties op, dat werkt voor geen drol. 1 locatie voor configuratie. Mensen snappen dat niet, je gaat toch naar de garage voor je auto, niet zelf naar de spuiterij, dan naar de uitdeukerij, dan vervolgens haal je nog 3 moeren op bij de fabrikant. Dat werkt niet. Gewoon simpel helder. Ik heb genoeg opgelet bij mijn colleges over usability om te zien dat het configuratiescherm, netwerkcentrum, en wat allemaal wel niet nog meer aan lagen voor geen drol werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door simon op 03-06-2008 00:38 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Je weet ook wel dat windows aan de gewone man wordt opgedrongen. Hij/zij weet niet beter maar heeft misschien wel baat bij een ander OS.

edit: aargh ik keek naar de verkeerde pagina of het gaat te hard hier

[ Voor 21% gewijzigd door lowfi op 03-06-2008 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
neographikal schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:31:
OS X is niet heilig, maar simpel is het wel :) Daarnaast lost het een probleem op wat ik met Vista heb: het start zo gru-we-lijk traag op. Dat ligt overigens niet aan de specs van de PC: als een quadcore met 8GB RAM en een paar SATA2 disks nog niet vlot genoeg is.... Geheugengebruik van Vista is ook vrij triest, en dan heb ik het niet over de caches...
Als je de Windows equivalent gebruikt start hij helemaal niet traag op, en verder laadt hij dingen voor je in zodat applicaties sneller starten, en die ruimte maakt hij vrij wanneer je die nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Windows Equivalent van wat? Vista start gewoon traag op.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
simon schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:39:
Windows Equivalent van wat? Vista start gewoon traag op.
Sluimerstand?
simon schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:36:
Eh... duder, ik heb hier gewoon lekker Vista draaien, omdat ik helaas sites onder IE moet checken, omdat mensen die verdorde browser nog gebruiken.

Maar configuratiescherm netjes??!?!? No offence hoor. Maar je wilt bijv. je resolutie aanpassen, een van _DE_ guidelines van GUI ontwerp is dat je consistent moet zijn. Nou, ik weet niet hoeveel verschillende stijl vensters je dan doorloopt. Of het netwerk centrum? Je verwacht dat configuratie enigzinds duidelijk 1 jasje is, nou de hoeveelheid aan lagen is stuitend.

Als ik mijn resolutie wil wijzen start ik het sys pref ding op, ik zie daar een helder knopje displays onder hardware staan, duidelijk, 1 klik. Et voila, resolutie.. Het configuratiescherm onder Vista is een van de grootste fouten hoor. Men heeft er zoveel moeite mee, waarom bestaat die klassieke weergave eigenlijk nog? Waarom moet dat optioneel. Juist omdat het niet werkt.

Netwerken instellen? Ik heb geen networking centrum nodig, ik heb in OS X 2 knoppen, 1 voor het netwerk en 1 voor het delen.

[...]

maar het configuratiescherm verdient MS echt geen lof over.

Edit: tomwij, je noemt nu al 3 verschillende locaties op, dat werkt voor geen drol. 1 locatie voor configuratie. Mensen snappen dat niet, je gaat toch naar de garage voor je auto, niet zelf naar de spuiterij, dan naar de uitdeukerij, dan vervolgens haal je nog 3 moeren op bij de fabrikant. Dat werkt niet. Gewoon simpel helder. Ik heb genoeg opgelet bij mijn colleges over usability om te zien dat het configuratiescherm, netwerkcentrum, en wat allemaal wel niet nog meer aan lagen voor geen drol werkt.
Rechterknop Bureaublad > Personaliseer > Display Settings
Staat nog onder zelfs wat het doet.

Op meerdere plaatsen aan dingen kunnen is gewoon handig, zo staat firewall onder netwerk en onder security. Ik ga niet telkens helemaal naar het configuratiescherm als het ook met een simpele rechterklik kan.

Wat bedoel je met zoveel lagen? Alles voor het network staat netjes samen.
Windows Toets > Netw > Enter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Sorry, maar hier schieten we niets mee op.. Ik zou zeggen, lees je maar eens in in usability... Discussie komt zo toch nergens op uit.

Meerdere plaatsen is overigens niet handig als 't ene hier staat, en 't andere daar, en 't andere weer ergens anders.. Consistentie jongen, is de sleutel.

[ Voor 37% gewijzigd door simon op 03-06-2008 00:49 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lowfi schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:37:
Je weet ook wel dat windows aan de gewone man wordt opgedrongen. Hij/zij weet niet beter maar heeft misschien wel baat bij een ander OS.
Opgedrongen? Staat er iemand in de winkel die mensen bedreigd en dwingt klanten om een PC of laptop met Windows te kopen? Lamenielache.

De consument heeft vrije keuze, maar omdat
a) Apple alleen aan gedwongen koppelverkoop wil doen (je mag alleen OSX draaien op een computer gemaakt door Apple)
b) Apple producten nooit in aanbiedingen komen (ze zijn te duur in aankoop bij Apple)
zullen mensen toch snel voor een goedkopere computer met Windows kiezen.

Op het moment dat Apple zijn OS zou aanbieden als losse verkoop voor een competitieve prijs, en durft om support te geven voor uiteenlopende hardware, dan zou ik het zeker kopen, en gaan vergelijken. Maar zolang ze de verplichte koppelverkoop doen, zit het er niet in. En dat is Apple's keuze, de firma durft de concurrentie van het OS met Windows niet aan.

Wie ben jij trouwens om te oordelen dat iemand baat heeft bij een ander OS? Het komt hautain over, alsof je bij de "selected few" hoort. En geloof me, dat is niet zo ;) . Ik weet dat ik geen baat heb bij Vista, omdat XP alles doet wat ik wil, op de manier die ik wil. En als jij dat gevoel hebt bij Apple OS, good for you en wij allebei blij :)
simon schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:48:
Sorry, maar hier schieten we niets mee op.. Ik zou zeggen, lees je maar eens in in usability... Discussie komt zo toch nergens op uit.

Meerdere plaatsen is overigens niet handig als 't ene hier staat, en 't andere daar, en 't andere weer ergens anders.. Consistentie jongen, is de sleutel.
Misschien accepteren dat er meer dan 1 waarheid is? Het is mede wat je gewend bent en wat je logisch vind, en dat komt weer mede door ervaring, opleiding en training. Maar wat jij handig vind kan een ander verrekte onhandig vinden, en vice versa.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 03-06-2008 00:55 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel mensen, zoveel wensen. Er is niet 1 universeel systeem dat voor iedereen het beste is. Het 'beste' systeem kan voor een ieder verschillen. Maar soms wil dat niet doordringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:00:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Er is niet 1 universeel systeem die voor iedereen het beste is. Het 'beste' systeem kan voor een ieder verschillen. Maar soms wil dat niet doordringen.
Ik vind trouwens het eerste deel van de topictitel wel goed gekozen: er staat waarom de Mac goed is. Niet dat het de beste is, niet dat het beter is dan iets anders, maar gewoon dat de Mac goed is. Helaas gaan er dan toch weer mensen de strijdbijl opgraven en er een MacOS vs Windows gebeuren van maken :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:03:
[...]

Ik vind trouwens het eerste deel van de topictitel wel goed gekozen: er staat waarom de Mac goed is. Niet dat het de beste is, niet dat het beter is dan iets anders, maar gewoon dat de Mac goed is. Helaas gaan er dan toch weer mensen de strijdbijl opgraven en er een MacOS vs Windows gebeuren van maken :) .
Het begon al bij de tweede reactie ;)

Krijg ik toch even zin om ook een topic te openen: 'Wat maakt een iPhone nou goed? de wow factor'. Nah, lamaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
gambieter schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:53:
[...]

Opgedrongen? Staat er iemand in de winkel die mensen bedreigd en dwingt klanten om een PC of laptop met Windows te kopen? Lamenielache.

a) Apple alleen aan gedwongen koppelverkoop wil doen (je mag alleen OSX draaien op een computer gemaakt door Apple)
b) Apple producten nooit in aanbiedingen komen (ze zijn te duur in aankoop bij Apple)

Op het moment dat Apple zijn OS zou aanbieden als losse verkoop voor een competitieve prijs, en durft om support te geven voor uiteenlopende hardware, dan zou ik het zeker kopen, en gaan vergelijken. Maar zolang ze de verplichte koppelverkoop doen, zit het er niet in. En dat is Apple's keuze, de firma durft de concurrentie van het OS met Windows niet aan.

Wie ben jij trouwens om te oordelen dat iemand baat heeft bij een ander OS? Het komt hautain over, alsof je bij de "selected few" hoort. En geloof me, dat is niet zo ;) . Ik weet dat ik geen baat heb bij Vista, omdat XP alles doet wat ik wil, op de manier die ik wil. En als jij dat gevoel hebt bij Apple OS, good for you en wij allebei blij :)

[...]

Misschien accepteren dat er meer dan 1 waarheid is? Het is mede wat je gewend bent en wat je logisch vind, en dat komt weer mede door ervaring, opleiding en training. Maar wat jij handig vind kan een ander verrekte onhandig vinden, en vice versa.
Lajenielache? 90% van de computers wordt verkocht met een vorm van windows erop. Het is vaak niet eens mogelijk om het zonder windows te kopen. Dat er wat hobbisten zijn die graag zelf hun pc bouwen en linux of iets anders erop zeggen zegt niks over het gros van de mensen die een kant en klare bak kopen.

Snap ook niet wat je daar zo hautain aan vindt. Ik zei ten eerste misschien. Ten tweede gaf ik niet eens aan of dat andere OS OSX moet zijn. Wilde alleen duidelijk maken na de opmerking van tig 100 miljoen windows computers dat het niet voor iedereen de oplossing hoeft te zijn. En dan verwijs ik weer naar de 1e alinea.

Volgens mij is ook al uit den treuren besproken waarom OSX niet op andere hardware dan apple draait. En laat het maar zo blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lowfi schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:11:
Volgens mij is ook al uit den treuren besproken waarom OSX niet op andere hardware dan apple draait. En laat het maar zo blijven ;)
OSX draait uitstekend op non-Apple hardware, het mag alleen niet (van Apple).
Lajenielache? 90% van de computers wordt verkocht met een vorm van windows erop. Het is vaak niet eens mogelijk om het zonder windows te kopen. Dat er wat hobbisten zijn die graag zelf hun pc bouwen en linux of iets anders erop zeggen zegt niks over het gros van de mensen die een kant en klare bak kopen.
Als Apple het aan zou durven om zijn OS te licenseren voor kloons, dan zou het snel een marktaandeel krijgen. Alleen zou dat commercieel niet verstandig zijn, daar de hardwaredivisie van Apple het dan zwaar zou krijgen. Verder zou het veel meer druk op Apple zetten om zijn OS met exotischer hardware te laten werken, iets wat het nu niet doet. Je kan veel van Microsoft en Windows zeggen, maar het is in ieder geval niet bang om een OS te maken welke heel veel hardwarecombinaties ondersteund. En dat doet Apple niet, wat het een stuk makkelijker maakt.

Je moet Microsoft niet verwijten dat het levert waarom wordt gevraagd door de hardwarefabrikanten. Het is aan Apple om kloonbouwers te gaan zoeken als het meer marktaandeel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Snap ook niet wat je daar zo hautain aan vindt. Ik zei ten eerste misschien. Ten tweede gaf ik niet eens aan of dat andere OS OSX moet zijn. Wilde alleen duidelijk maken na de opmerking van tig 100 miljoen windows computers dat het niet voor iedereen de oplossing hoeft te zijn. En dan verwijs ik weer naar de 1e alinea.
Maar wat wou je daaraan doen? Elke zaterdagmorgen huis-aan-huis aflopen, om te vertellen dat er meerdere besturingssytemen bestaan, die misschien wel beter geschikt voor hun zijn ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.pbase.com/u16/bluevelvet/large/5326899.Jehovagetuige.jpg

:P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Het is niet aan mij. Maar aan microsoft natuurlijk ;)

Bovendien draait OSX op niet apple hardware niet uitstekend want je moet ten eerste aan de gang met allerlei kernel extensies drivers en weet ik wat. 1 van de dingen die ik nou aan osx waardeer: geen geklooi met drivers etc. 1 installatie voor alle macs out there. Je kan bv een image maken van een 32bit ppc osx en die op een 64bit intel zetten. Herboot en alles werkt. Zonder her-activatie, serial en bsod omdat het OS de boot sector niet kan vinden.

Leuke foto.... is dat jouw beeld van mij? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door lowfi op 03-06-2008 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nóg niet :P

Maar ik bedoel, het is prima als mensen weten dat er meedere besturingssytemen bestaan. Maar iemand ertoe bewegen voor een ander systeem te kiezen is vrijblijvend, geen doel. De indruk krijg ik, al her en der lezende, wel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Dit hele topic is 1 grote deja vu. Volgens mij heb ik namelijk ook al aangegeven waaraan dat in mijn ogen ligt.

Laatste bericht. Signing out. Toedeledokie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
Dit topic heeft inderdaad weinig meer met de TS te maken...

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:49:
Dit hele topic is 1 grote deja vu. Volgens mij heb ik namelijk ook al aangegeven waaraan dat in mijn ogen ligt.

Laatste bericht. Signing out. Toedeledokie :)
Eind jaren '80, waren deze discussies er al. En bijv, sinds '94 zou elk jaar het jaar van de grote doorbraak van Linux worden. Slaap ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik had nog wat tekst op een wat oudere post van REC, ik hoop daarmee ook het topic terug te brengen van het zware bash-werk naar wat lichtere tikjes met informatief karakter :P
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:15:
Ik heb dat geheugen idd. niet voor niets. Ik heb dat geheugen om programma's te draaien, níet voor m'n OS, dat vind ik zonde. Een computer koop je dan ook niet om zijn OS, een computer koop je voor de applicaties, en die draai ik veel, en het liefst tegelijk. Dan is het zonde als een OS er onnodig geheugen vanaf snoept. Zeker met programma's als VMware Workstation, kun je elk beetje vrij geheugen nuttig gebruiken.
Apple doet niet aan smart prefetching een laadt programma's niet dubbel in het geheugen als je meerdere documenten opent. Wat wel tot extra geheugengebruik leidt is dat veel libraries bij de programma-pakketten in worden gecompileerd, en niet uit een shared pool worden gebruikt. Het voordeel daarvan is natuurlijk wel dat de gebruikersprogramma's bij het installeren niet elkaars DLL bestanden gaan overschrijven, het geheel blijft 'gewoon werken'. Maar voor echt efficient gebruik van shared libraries, ook in het geheugen, is een goede Linux distributie superieur.
Als ik veel reacties goed begrijp, heeft Apple veel, in hun ogen minder belangrijke, opties weggelaten ten bate van het gemak. Kan ik dus veel van die opties weer 'activeren' via de commandline? Kan ik bijv. Time Machine uitgebreider configureren via de comand-line? Ik ben wel benieuwd naar dat (geavanceerde) gebruik van de command-line, kan ik daarover ergens documentatie inzien?
In de meeste gevallen kun je de uitgebreide instellingen terugvinden in .plist bestanden in de /Library/Preferences (globale instellingen) en ~/Library/Preferences (persoonlijke instellingen). In de eerste versies van Max OS X waren die bestanden altijd leesbare XML (toegankelijkheid afhankelijk van je gebruiksrechten), tegenwoordig zijn ze vaak binary (waarom ze dat hebben gedaan dat weet ik niet). Je hebt een command line tool om ze naar gewone XML om te zetten en weer terug. En uiteraard zijn er ook weer enthousiastelingen ingesprongen die daar hulpprogramma's omheen hebben gemaakt zodat je de .plist bestanden in een venstertje kunt bekijken en editen, of alle 'power' opties bij elkaar samengebracht ziet in een enkel tweak-programma.

Er zijn echter ook gevallen dat de instellingen niet uit een .plist bestand worden gelezen maar hard coded in de GUI software zitten. Dat is bijvoorbeeld het geval met de versnellings-instellingen voor de muis (waar sommige overstappers niet aan kunnen wennen). Er zijn wel weer programma's voor die meteen bij het opstarten andere instellingen inladen, over de standaard heen, maar mijns inziens had voor dit soort instellingen toch op zijn minst een configuratiebestandje uitgelezen moeten worden.

Time Machine heeft wel zo'n .plist voorkeurenbestand waar je mee kunt gaan klooien als je wilt. Echter, omdat Mac OS X een Unix basis heeft, kun je misschien beter een gescripte oplossing maken met rsync, dan kun je precies aangeven welke mappen je wilt backuppen. Zo'n script kun je regelmatig laten aanroepen door een .plist bestandje ervoor te maken in een launchd map (ongeveer hetzelfde als je bij Linux iets in de /etc/cron.daily zet). Hiervoor zijn ook weer freeware front ends en commerciële oplossingen te krijgen, voor als je niet zo'n zin hebt om diep in de shell scripting te duiken.
Élk OS straalt rust uit, als jij dat wilt. [..] Apple, en andere OS'en zullen de stabiliteit die ik nu met XP heb, niet kunnen overtreffen.
Mwah, hier kan ik niet zoveel mee. Waarschijnlijk bedoel je een relatief hoge stabiliteit t.a.v. de vele programma's die je pleegt te draaien op je systeem. De systemen waarmee ik werk (Linux en Mac) zijn in de regel gewoon stabiel, in de zin van geen freezes of ongeplande restarts, hooguit dat je een keer een programma moet killen dat zich niet goed gedraagt. Bij Mac OS X wordt de cache voor virtueel geheugen wel aan 't gebruik aangepast, bijvoorbeeld als je Photoshop bestanden in de orde van gigabytes aan het verwerken bent, dan maakt het OS flinke swapfiles aan in /private/var/vm/. Voorzover ik weet wordt de VM grootte niet meer teruggebracht, waardoor de schijfruimte bezet blijft. Daarom herstart ik mijn laptop soms een keer als ik een groot project heb afgerond. Voor de rest is een herstart alleen nodig bij kernel updates, nu zijn die met Mac OS X wel vaker dan bij een stable Linux distro, dan ben je zo een half jaar verder voor een herstart. In een enkel geval heb ik op de Mac vollopende logbestanden gehad die niet (snel genoeg) werden opgeschoond, dat is niet handig omdat de Mac standaard niet zo veel maatregelen heeft tegen overvolle schijven als een Linux machine (je krijgt wel een melding in de GUI maar het OS heeft geen voorrang op gebruikersprocessen of reserveruimte op de schijf, en kan dus erg nukkig doen totdat je ruimte hebt vrijgemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

scorpie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 10:58:
Wat ik vooral ervaar als recentelijk overstapper (sinds maart een MBP) is dat er veel kleinigheden in OS X zitten die me echt aangenaam verrassen. Zo heb je dingen als Spaces, Exposé, 2-finger scrolling of 3-finger navigation.
Spaces, ook wel als 'virtuele desktops' bekend in de *NIX-wereld, bestaat al een eeuwigheid. Microsoft heeft er een powertool voor (dus je moet het expliciet installeren, behalve in Vista denk ik), en Apple heeft het in Leopard ook geïntroduceerd.
Je zet de mac aan, die zegt dat hij een wifi netwerk heeft gevonden met vervolgens de vraag of je wilt verbinden. Je klikt op doorgaan, en hij vraagt om een wachtwoord, want het netwerk is beveiligd. Je hoeft nergens in te voeren watvoor encryptie er gebruikt wordt, want dat zoekt hij zelf wel uit.
Ik heb in XP nog geen enkele keer zelf moeten uitvissen wat voor beveiliging er op een WLAN zit...
En dat is precies de gedachte die ze bij Microsoft mijn inziens vergeten zijn, de computer moet het de mens makkelijker maken.
Integendeel. Microsoft heeft voor veel mensen de weg naar computeren geplaveid. Het is niet de verdienste van Apple/Mac/OS X dat je nu overal computers tegenkomt - dat is de verdienste van Microsoft. Over de manier waarop ze dat hebben bereikt doe ik hier geen uitspraak - daar gaat het topic niet over ;).

Microsoft heeft het zijn gebruikers zo makkelijk gemaakt - beheerdersrechten etc. - dat ze hun eigen problemen gekweekt hebben, iets wat ze nu wanhopig proberen te fiksen. Gebruiksgemak gaat altijd ten koste van veiligheid, en vice versa.
Bob schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:03:
Time Machine op zich is al een reden om over te stappen. Als je er dan al in slaagt om je Mac installatie te verknallen, is het gewoon een kwestie van de DVD in de Mac steken, externe schijf eraan te hangen, op de knop duwen en hup!

In Windows zit je dan sowieso vast aan third party software
Windows heeft toch ook z'n herstelpunten, al is dat natuurlijk niet voor persoonlijke documenten enzo, alleen voor systeembestanden.
die nooit zo strak geïntegreerd zal zijn als Time Machine.
Dat komt ook voor een deel omdat ze dan weer een rechtstzaak aan hun broek zouden krijgen wegens oneerlijke concurrentie (vergelijkbaar met Windows N, met de antivirusproducenten die steigerden toen MS aankondigde en malwaretool uit te brengen, etc.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 02:05:
Ik had nog wat tekst op een wat oudere post van REC, ik hoop daarmee ook het topic terug te brengen van het zware bash-werk naar wat lichtere tikjes met informatief karakter :P
Even nog een paar dingen:

Geheugengebruik: Ik doelde op het geheugen wat een OS voor zichzélf nodig heeft, bijv. voor alle cosmetische fratsen. Hoe minder, hoe beter vind ik, maar dat zal geen verrassing zijn ;)

Stabiliteit: Ik lees vaak dat Windows 'om de haverklap' crasht, en dat Apple veel stabieler is. Ik wil duidelijk maken dat (in ieder geval dat eerste) al lang niet meer het geval hoeft te zijn. Ik heb geen noemenswaardig aantal systeemcrashes op mijn (productie) Windows-systemen gehad de afgelopen 5 jaar, en één van mijn XP-desktops, heeft een uptime gehad van bijna een jaar (zonder updates natuurlijk). Ook het systeem waar ik nu achter zit, heeft alweer een uptime van 16 dagen (en ik heb nogal wat open staan), en de laatste restarts waren niet ongepland. Wat ik bedoel is, dat hoe stabiel/stabieler andere OS'en ook mogen zijn, stabieler dan ik de laatste jaren heb gehad kan het bijna niet worden. En in feite is alles relatief. Elk besturingssysteem kan crashen, alleen de ene wellicht wat sneller dan de andere ;)

Bedankt voor je heldere uitleg over de configuratie-opties, mocht ik eens een Apple erbij kopen, zal ik daar zeker mee gaan spelen, en in de (hopelijk voor mij voldoende) documentatie duiken. Time Machine was maar een voorbeeld, erg mooi, maar zelf ben ik idd. meer gecharmeerd van een, via op rsync-gebaseerde scheduled (netwerk)oplossing als Backuppc op Linux, naar het échte backup-werk door m'n LTO-streamer ;)

Je gedetailleerdheid en onderbouwing is overigens een verademing _/-\o_ Hopelijk nemen degenen, die straks gaan reageren daar een voorbeeld aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
benoni schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:40:
[...]

Het is vooral in de grafische hoek inderdaad, en de mediawereld. Tendens ging richting Windows in de WinNT / Win2000 tijd, de laatste jaren weer richting Apple. Grafische opleidingen werken ook (weer) met Macs. Wat dat betreft is het maar goed dat Apple het oude Mac OS ooit heeft verpakt in een virtuele box en verder is gegaan op Unix basis, want het beheer was anders een ramp geweest.
Ja dat zijn zo mode trends, grappig eigenlijk dat je dat ook in zo een hardware hebt eigenlijk.
Misschien dat ze in de goedkope 'onderwijs' categorie nog een subnotebook of een tablet-pc willen maken. Ze hebben ooit de eMate ontwikkeld, nu de OLPC in 't water is gevallen kunnen ze lichtjes knarsetandend achter de Eee PC aanhobbelen :P
Denk het niet. Denk dat ze eerder bij de korting voro studenten zoals nu blijven . het heeft weinig nut voor apple om goedkoper te gaan produceren .
Niets, moet je ook niet van Apple kopen (beetje flauw van je ook, want dat schreef ik al). Ik dacht eerder aan het ontwerp van de kast en ventilators t.a.v. koeling, keuzes voor chipsets voor netwerk, WiFi, dat soort zaken die van 't systeem in 't geheel een prettig werkend iets maken.
99% van al die hardware werkt uit een gewone PC ook standaard zonder problemen met elkaar, dit lijkt me nu niet echt moeilijk hoor. Die combinatie van hardware en software/premium merk (en prijs) werkt nu eenmaal goed voor apple op het moment, denk niet dat ze daar iets aan gaan wijzigen zolang de consument dat slikt.
Doen ze toch? Timmert aardig aan de weg tegenwoordig...
Niet echt, games (toch een enorm gemis) blijft hopeloos achter hinken.
't Wordt wellicht toch tijd dat voor het Mac OS een open versie (of een betere concurrent) komt die op hardware van andere fabrikanten draait.
Zie ik apple niet doen=> ze verliezen inkomsten uit de hardware=> OS moet duurder worden+ ze krijgen problemen zoals MS die alle hardware ter wereld moet ondersteunen=> OS ingewikkelder, meer bugs, meer problemen door minder ervaren/meer gebruikers=> reputatie van apple leid daaronder.

Zie dus weinig reden voor apple om zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
simon schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:36:

resolutie: rechts klikken scherm, en instellingen pakken, voila resolutie, is dat nu zo moeilijk om te vinden? Lijkt me zelfs nog redelijk logisch, je weet wel bij de instellingen van je scherm?

Netwerk? rechts klikken op mijn netwerklocaties

klassieke weerave is omdat sommige mensen dat nu eenmaal gewoon zijn. Heb je bij osx ook hoor mensen die liever de oude interface als een nieuwe hebben. Is dit nieuwe dan per definitie slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

gambieter schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:53:
[...]

Hier ben je me echt kwijt.
  1. De geschiedenis van MS is je toch wel bekend? De shotgun wedding van MS om PC-fabrikanten in eerste instantie MS-Dos op PC's te laten zetten, en die praktijk is nog steeds aan de gang. MS-Dos vervangen door diverse typen Windows. Enerzijds omdat het niet totaal waardeloos OS is, voor velen goed genoeg en best bruikbaar, anderzijds nog altijd door dat MS-Dos-effect.
  2. MaxOSX kun je op een MacIntel vervangen door: Windows. Bijvoorbeeld, er kan nog veel meer. Koop jij maar eens een PC die je niet laat customizen of zelf bouwt zonder een vorm van Windows (altijd de laatste nieuwe versie, of de hardware het nu écht aankan of niet) erop. En verplaats je even in de 'eenvoudige consument' voor je iets roept over 'tweaker-achtige' eigen oplossingen. 'De' consument weet niet beter.
  3. Apples zijn regelmatig in de aanbieding, o.a. bij de door vele winkels daarom zo verfoeide MM. Er staan zelden oude modellen in Apple Stores, en zodra er een nieuwe is gaat de oude in de aanbieding (EOL-aanbiedingen, als je echt weet waar je over praat was je daar al lang op gekomen) en dan koop je de laatste nieuwe types. Apple produceert kleinere aantallen PC's (dan bijvoorbeeld weer Dell) en heeft dus minder speelruimte om mee te stunten. Maar het gebeurt wel degelijk.
MacOSX is los in de verkoop, én is goedkoper dan Vista. En je kunt het goedkoop legaal op meerdere Apples zetten zonder problemen met activering, etc. En die gesuggereerde (die niet opgaat) koppelverkoop gaat net zo hard op voor MS (zie hiervoor). Dat Dell (o.a.) innmiddels ook versies van Linux aanbiedt is van de laatste 2 jaar.
Dat zij wel grote dooddoeners, en als iemend met een achtergrond in GUI-design en ergonomie je iets uitlegt mag je er best iets van aannemen. En als je iemand wilt laten geloven dat hij niet bij een selected few hoort, waar hoor hij dan bij om het onderbouwd te ontkrachten?
Dat beweert niemand hier!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ramzzz schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 08:53:
Hier ben je me echt kwijt.
De geschiedenis van MS is je toch wel bekend? De shotgun wedding van PC-fabrikanten om in eerste instantie MS-Dos op PC's te zetten, en die praktijk is nog steeds aan de gang. MS-Dos vervangen door diverse typen Windows. Enerzijds omdat het niet totaak waardeloos OS is, anderzijds nog altijd door dat MS-Dos-effect.
En Apple doet niet aan shotgunweddings? Je mag inderdaad niet eens in de buurt van de bruid komen als je geen familielid bent :+
MaxOSX kun je op een MacIntel vervangen door: Windows. Bijvoorbeeld, er kan nog veel meer. Koop jij maar eens een PC die je niet laat customizen of zelf bouwtzonder een vorm van Windows (altijd de laatste nieuwe versie, of de hardware het nu écht aankan of niet) erop. En verplaats je even in de 'eenvoudige consument' voor je iets roept over 'tweaker-achtige' eigen oplossingen. 'De' consument weet niet beter.
Oftewel: Windows is algemeen bruikbaar, OSX alleen op beperkte computers door de gebruikersvoorwaarden. Dat is dus Apple die je beperkt, niet Microsoft. Dat ondersteunt alleen maar mijn punten.
Apples zijn regelmatig in de aanbieding, o.a. bij de door vele winkels daarom zo verfoeide MM. Er staan zelden oude modellen in Apple Stores, en zodra er een nieuwe is gaat de oude in de aanbieding (EOL-aanbiedingen, als je echt weet waar je over praat was je daar al lang op gekomen) en dan koop je de laatste nieuwe types. Apple produceert kleinere aantallen PC's (dan bijvoorbeeld weer Dell) en heeft dus minder speelruimte om mee te stunten. Maar het gebeurt wel degelijk.
Dat zijn geen stunts, je hebt <500 euro "nieuwe" laptops, dat is er niet voor Apple.
MacOSX is los in de verkoop, én is goedkoper dan Vista. En je kunt het goedkoop legaal op meerdere Apples zetten zonder problemen met activering, etc. En die gesuggereerde (die niet opgaat) koppelverkoop gaat net zo hard op voor MS (zie hiervoor). Dat Dell (o.a.) innmiddels ook versies van Linux aanbiedt is van de laatste 2 jaar.
Nee, OSX is niet los in de verkoop. Als dat zo was, dan zou ik het op om het even welke computer mogen zetten. Maar in de gebruikersovereenkomst staat dat ik het alleen op een Apple computer mag zetten. Dat is een dermate beperking dat ze het net zo goed niet in de verkoop zouden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

gambieter schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 08:59:
[...]

En Apple doet niet aan shotgunweddings? Je mag inderdaad niet eens in de buurt van de bruid komen als je geen familielid bent :+
Als je maar 5-8% van de PC markt in handen hebt, lijkt me dat nogal een verschil tegenover 85-90% van de markt die op Windows draait. (ik heb de cijfers niet paraat). Dat maakt het niet minder shotgun, maar je hebt de keuze wel degelijk, hij is dus niet (door)geladen. Appel maakt Apples. En OSX. En op die Apples kan Vista gezet worden, als je dat per se wilt, en diverse andere OS'sen. Dus die vlieger gaat niet op. En dan wel dezelfde redenatie aanhouden hè? Voor een tweaker kan er vanalles op.
Oftewel: Windows is algemeen bruikbaar, OSX alleen op beperkte computers door de gebruikersvoorwaarden. Dat is dus Apple die je beperkt, niet Microsoft. Dat ondersteunt alleen maar mijn punten.
Apple bouwt een OS voor een geselecteerde reeks hardware. Dat is een manier om je OS zo stabiel en krachtig mogelijk te maken met een minimum aan resources-vreten. En dat is gelukt: Leopard draait beter dan Tiger. Dat heet markt - en technologische strategie en unique selling point.
Dat zijn geen stunts, je hebt <500 euro "nieuwe" laptops, dat is er niet voor Apple.
Dat heb ik net uitgelegd. Of wil je dat Steve Jobs ze onder de kostprijs gratis persoonlijk verzendt?
Nee, OSX is niet los in de verkoop. Als dat zo was, dan zou ik het op om het even welke computer mogen zetten. Maar in de gebruikersovereenkomst staat dat ik het alleen op een Apple computer mag zetten. Dat is een dermate beperking dat ze het net zo goed niet in de verkoop zouden kunnen doen.
Dat lieg je.

En voor het overige, zolang EULA's beastaan staan er beperkingen in, dat doete elke software-bouwer om zijn producteen en code te beschermen. Maar OSX is open-source en er is al volop mee gespeeld. De eerste klonen komen alweer op de markt. Niet dat ik er één zou willen... ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koop dat ding nou gewoon, dan kan er een slotje op dit topic ;)
OSX is WEL los in de verkoop.

[ Voor 73% gewijzigd door ViNyL op 03-06-2008 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Een flame-war starten doe je maar ergens anders.

[ Voor 93% gewijzigd door Daedalus op 03-06-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Het is niet de bedoeling om het draadje dan nog verder te vervuilen. Als je het niet eens bent met een bepaalde moderatie, dan kun je contact opnemen met de desbetreffende moderator.

[ Voor 138% gewijzigd door Hoedje op 03-06-2008 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Jij hoeft dan ook niet door te gaan.

[ Voor 92% gewijzigd door Hoedje op 03-06-2008 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Graag weer ontopic over de originele vraag van de topicstarter, dus de wow factor van een Apple ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Hier dan met argumentatie zoals gevraagd door de iModerator, ik heb het maar even beperkt tot 10 Wow's :

Voor de moderator die hard bezig is : Ik hiermee aan je verzoek voldaan, als je het er niet mee eens bent dan graag met argumentatie net zoals ik ;)

1) Wow ik heb 2000 euro betaald voor 1100 euro hardware
2) Wow ik mag elke 1,5 jaar 129 euro betalen voor osx
3) Wow als ik mijn apple voor het eerst opstart krijg ik reclame voor dotmac
4) Wow ik mag elk jaar 99 euro betalen voor dotmac
5) Wow ik heb 1 jaar garantie, voor meer mag ik alweer betalen
6) Wow ik moet voor bijna alle software betalen
7) Wow het scherm van de Imac is bijzonder slecht
8 Wow een laptop zonder scherm, toets en muis (mac mini)
9) Wow de muis registreet maar 1 toets tegelijk
10) Wow het toestenbord voelt als dood rubber

iWow

Argumentatie :

1- een imac 24 met wat extra geheugen e.d. is snel 2000 euro, vergelijkbaar aangeschafte losse hardware zit maximaal op 1100 euro
2- Elke update van osx kost 129 euro en is gemiddeld elke 1,5 jaar te kopen
3- Dat is gewoon zo
4- Als je dotmac wilt kopen in Nederland kost dat 99 euro per jaar
5- Apple geeft 1 jaar garantie, voor meer moet je betalen met applecare
6- Osx heeft beduidend minder freeware dan windows/linux
7- Feit helaas, het scherm van de 20 inch imac is slechts 6bit en heeft last van diverse problemen
8- Apple's eigen beschrijving van de mac mini
9- Feit
10- Mening, het toetstenbord voelt niet lekker

En dat was dan direct mijn laatste msg in het apple forum ooit, want echt gezellig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
De posts komen nog al snel bij....

Toen ik men reactie had gepost had ik nog niks van het topic gelezen, nu ik wel ALLES heb gelezen, heb ik spijt dat ik heb gepost, in zulke discussies bemoei ik me liever niet, omdat het nogal kinderachtig is. echter omdat ik toch al gepost heb, ga ik even nog wat dingen aanhalen.

Ik had hier wat WOW-factors gepost. gepost gisteren (p10). Waarschijnlijk allemaal weerlegt. Achja, het is waar ik kwam van een oude luidruchtige maar snelle pc, en zit nu op een superpersoonlijk klein wit ding te typen van de nieuwste generatie.

Aaargh, Het is simpele statistiek dat er meer ontwikkelaars zijn voor Windows dan voor Mac.
Het is normaal dat je alles kan doen op windows, wat je ook op mac kan doen.

De topic starter heeft niet gevraagd of je dingen die op een mac kunt ook op windows kan.
Het spreekt voor zich dat je wel voor alles uiteindelijk een alternatief kan vinden.
Oftewel programeer je het toch zelf. (linux-filosofie)
Kijk, als je echt geen goed alternatief vind op OSX, dan kun je nog altijd dual booten (out of box).
Het is niet de bedoeling dat je alternatieven gaat voorleggen.

Nee hij vroeg duidelijk (anders geformuleerd): Waarom stap je niet terug naar windows. (aangezien je uiteindelijk hetzelfde kunt doen)

Mijn ervaring, en dat is echt mijn ervaring,is dat ik van windows in slaap valt. En dan heb ik het niet over MS Office of een ander programma, dat uitsluitend dient om je ding te doen, maar echt over Windows.
Een heel goed voorbeeld is hier al aangehaald, en ging over de configuratie van het Netwerk, wat blijkbaar in 2 vensters moet. Een ander voorbeeld is de configuratie van het startmenu, waar ik altijd ellendig van werd.
In andere programma's doe je meestal gewoon je ding. Maar ook als je daar iets wil in aanpassen kom je weer in van die kleine venstertjes. (bijv MS Office). In het beste geval heeft men geprobeert om het gelijkaardig te vormgeven, maar dan verschilt de grote of de breedte weer van het scherm. Zzzz. Bovendien werkt alles zo houterig. (ook op vista)
Kleine venstertjes met veel data. Een nieuw venster openen om nog meer instellingen te veranderen. Dat is wat Windows zo vermoeiend maakt. Vooral omdat ik in m'n hoofd perfect weet waar ik moet zijn, maar ik in werkelijkheid altijd achter loop omdat ik eerst een omweg moet maken langs andere venstertjes.
Mijn eerste gevoelens bij vista:
Bureaublad aanpassen: "Huh, oh, gaaf, eindelijk hebben ze alles grondig veranderd, veel ruimer, dat gaat snel wennen. Eens kijken waar moet ik klikken, ahja.. èèh? nu hebben ze in vista dus alle tabladen die je in een venster kon afgaan gewoon uit elkaar gescheurd en moet je met aparte links ieder venster openen. En als je dan nieuwe features wilt aanpassen gebeurt dat overigens wel in het HTML-gebaseerde scherm. Chaos, nietwaar? Achja, het zal uiteindelijk wel werken, en ik ben hier niet om Windows af te breken, het is enkel om mijn standpunt te beargumenteren. Ik had het liever weggelaten in m'n post.

Op OSX zijn voorkeuren van een programma altijd op dezelfde manier opebouwd veel ruimte. De zogenaamde whitespace geeft je ogen/brein rust. Ik kan daar niet meer uitleg bijgeven, het is gewoon zo.

Bovendien, en dat staat ook in m'n vorige post, is het niet altijd dat je na een uur werken ben verkocht voor de mac. Soms kan het, dat heeft dan te maken met de rust die het uitstraalt, whitespace. Dat is dan bij mensen die al een zwak hebben voor design. Als je echt windows-tweaker was dan ga je je iriteren omdat dingen anders zijn. Nogal logisch, het is een ander OS. Pas als dan je weg kunt vinden in het OS ga je het apprecieren. Na verloop van tijd is het, "tiens dat werkt goed".

Anderzijds als iets niet werk, leg je je er sneller bij neer, omdat je verwacht dat als het niet makkelijk gaat, het niet gaat. Een voorbeeld? Mijn USB-HD werdt niet gedecteerd. Ok, zal wel iets mis zijn. Thuis op men pc geprobeert, werkte het ook niet, heb ik hem maar opengeschroefd en de oorzaak gevonden. Zie je het veschil! Op een pc heb ik meteen dat gevoel at ik iets meot openschroeven...

Kernwoorden uit deze discussie zij: Omslachtig, Houterig, Consequent, Betrouwbaar, veilig..

Het is nu niet de bedoeling dat je mijn argumenten gaat weerleggen. De TS vroeg gewoon een ophemeling van mac. Ja eigenlijk mogen hier geen negatieve berichten staan :). Hij is toch al verkocht aan de MBP. Hij wil gewoon weten waarom OSX dan zo plezierig werkt, en wat je ervoor moet dan dan. Nou niks, het is gewoon zo, dat zal wel duidelijk zijn he :p.

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Borromini schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 03:56:
[...]

Integendeel. Microsoft heeft voor veel mensen de weg naar computeren geplaveid. Het is niet de verdienste van Apple/Mac/OS X dat je nu overal computers tegenkomt - dat is de verdienste van Microsoft. Over de manier waarop ze dat hebben bereikt doe ik hier geen uitspraak - daar gaat het topic niet over ;).
Ik wil me verder niet mengen in de hele OS X/Windows(/Linux) discussie, maar: verdienste? Ik denk dat je eerder zou kunnen zeggen dat het ondanks Microsoft is, ipv dankzij. Als ik eens kijk hoeveel gewone gebruikers (dus geen tweakers) in mijn omgeving moeite hebben met de meest eenvoudige handelingen op systemen die ze toch dagelijks gebruiken, dan kan ik niet zeggen dat het voor deze gebruikers intuïtief in elkaar zit.

Ja, omdat Windows op >90% van alle systemen staat werkt het overal min of meer hetzelfde. Maar dat is niet gezegd dat we allemaal met compleet andere systemen zouden zitten als er geen Windows was geweest. Wie weet welke interface dan de dominante was geweest, en hoe makkelijk of moeilijk mensen dit dan hadden gevonden. Gewenning is iets heel anders dan intuïtief goed werken.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
HaseMike schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:22:
Hier dan met argumentatie zoals gevraagd door de iModerator, ik heb het maar even beperkt tot 10 Wow's :

Voor de moderator die hard bezig is : Ik hiermee aan je verzoek voldaan, als je het er niet mee eens bent dan graag met argumentatie net zoals ik ;)

iWow

Argumentatie :

1- een imac 24 met wat extra geheugen e.d. is snel 2000 euro, vergelijkbaar aangeschafte losse hardware zit maximaal op 1100 euro
2- Elke update van osx kost 129 euro en is gemiddeld elke 1,5 jaar te kopen
3- Dat is gewoon zo
4- Als je dotmac wilt kopen in Nederland kost dat 99 euro per jaar
5- Apple geeft 1 jaar garantie, voor meer moet je betalen met applecare
6- Osx heeft beduidend minder freeware dan windows/linux
7- Feit helaas, het scherm van de 20 inch imac is slechts 6bit en heeft last van diverse problemen
8- Apple's eigen beschrijving van de mac mini
9- Feit
10- Mening, het toetstenbord voelt niet lekker

En dat was dan direct mijn laatste msg in het apple forum ooit, want echt gezellig is het niet.
Jouw grootste beweegreden is dus geld ;) Ik kan alles wel weer gaan quoten, ontkrachten andere voorbeelden aanhalen etc Heeft weinig zin. Ik denk dat dat ook de reden is waarom je mensen hebt die een audi kopen of een dacia. Rode wijn of bier drinken. Spijkerbroek van 100 euro of 15 euro kopen etc etc Komt nooit dichter bij elkaar.

GELUKKIG MAAR!

Ook mijn laatste post in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:14
de wow factor..... ik vind het nogal een relatief begrip.

Veel mensen zijn een Mac OS niet gewend of hebben het nog nooit gezien. En dan is het inderdaad wel wow. Maargoed, zet maar eens iemand die nog nooit een windows heeft gezien achter een Vista PC met flip 3d etc en dan is het ook wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:15
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:41:
de wow factor..... ik vind het nogal een relatief begrip.

Veel mensen zijn een Mac OS niet gewend of hebben het nog nooit gezien. En dan is het inderdaad wel wow. Maargoed, zet maar eens iemand die nog nooit een windows heeft gezien achter een Vista PC met flip 3d etc en dan is het ook wow!
Bij Vista is het Wow wat slecht! Bij Mac OS X is het Wow dat wil ik gebruiken!.

Zinloze discussie. Altijd dat argument dat een Mac duur is .. wees een origineel en bedenk iets anders. En een Mac vergelijken met een schroefPC .. hilarisch.

[ Voor 4% gewijzigd door carfreak02 op 03-06-2008 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Borromini schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 03:56:
Integendeel. Microsoft heeft voor veel mensen de weg naar computeren geplaveid. Het is niet de verdienste van Apple/Mac/OS X dat je nu overal computers tegenkomt - dat is de verdienste van Microsoft. Over de manier waarop ze dat hebben bereikt doe ik hier geen uitspraak - daar gaat het topic niet over ;)
Dat ben ik dan weer totaal niet met je eens. Het zijn de computerboeren die de IBM-MS-koppeling doorbraken met hun betaalbare klonen, in eerste instantie van alle kanten tegengewerkt.

De Mac had al veel eerder een bijzonder gebruiksvriendelijke GUI (van Xerox) en bediening met behulp van een muis. Maar die oude koeien moeten toch niet steeds opnieuw uitentreure worden aangehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
HaseMike schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:22:
Daar heb je zelf voor gekozen. Je bent niet verplicht een Mac aan te schaffen.
Als je naar het nieuwe OS wil ja, 1,5 valt trouwens reuze mee. Tiger kwam uit in april 2005 en Leopard in oktober 2007. Daarbij heeft Apple aangegeven het vanaf Leopard wat rustiger aan te doen. :)
Lekker boeiend zeg, als je het wil ga je er op in als je het niet wil selecteer je het juiste keuzerondje en klik je op verder. :Z
Als je .Mac wil ja, waar moet Apple anders alle kosten gemaakt door de .Mac servers en diensten van betalen. Voor Windows Live Hotmail met support voor gebruik in Outlook Express moet je toch ook betalen of niet soms?
Dat is bij veel fabrikanten niet anders. :Z
Dat je bij Windows alles bij elkaar downloadt van torrentsites betekent niet dat je er niet voor hoeft te betalen. Daarbij, het aanbod van freeware software op de Mac is lang niet slecht en de kwaliteit is vaak ook nog vele malen hoger (hoe vaak kom je wel niet gare mpeg-to-avi-video-convertors tegen)...
Als dit om de helderheidsverlopen gaat: mee eens. Als dit om het 6-bit TN paneel gaat: niet mee eens. Geen enkele consumenten PC wordt geleverd met een 20" hoog kwaliteitsscherm.
Als het je niet aanstaat, dan koop je hem niet. Het is simpel hoor mensen...
De Mighty Mouse vind je fijn of je vindt hem niet fijn. Of je gebruikt hem, of je sluit een andere willekeurige muis aan zonder problemen.
Zie mijn antwoord op opmerking 9.
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carfreak02 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:44:
Altijd dat argument dat een Mac duur is .. wees een origineel en bedenk iets anders
Dat is nu eenmaal wel hetgeen waar het topic over gaat, namelijk dat geld. De TS wil weten wat nu een relevante meerwaarde is van Mac/OSX, dat die de extra kost van die dure Mac kan rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Dit topic begint naarmate het groter groeit, verder en verder af te dwalen van de oorspronkelijke vraag van de TS. De vraag van de TS is inmiddels ook wel beantwoord. De voordelen (en nadelen) van Mac OS X zijn uitgebreid aan bod gekomen.

Daarbij is de keuze tussen Mac OS X of Windows (of Linux) puur persoonlijk. De een kan niet zonder Mac OS X, terwijl een ander zweert bij Windows Vista. Het gaat er uiteindelijk om wat je zelf het prettigst vindt werken.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.