MBP batteryhealth probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Hallo allemaal,
Mijn MBP batterij doet raar. Na 7 maanden kwam ik erachter dat mijn batteryhealth van 99% naar 84% was gedaald. istatpro en coconut battery gaven allebei dezelfde info.

Na wat onderzoek te hebben gedaan op verschillende fora kwam ik achter deze link:
http://support.apple.com/kb/HT1490
Met deze handeling zou je je batterij calibreren "for best performance". En volgens ervaringen van anderen helpt het voor je batteryhealth.

Dus ik heb mijn batterij volledig opgeladen. Daarna de laptop aan laten staan tot die op was. 5 uur gewacht. En maar weer de adapter aangesloten.

Ik openende dashboard en zag in istatpro dat de batteryhealth opeens zakte van 84% naar 69%!
Ik zag het gewoon in een keer gebeuren. Sindsdien zit hij vast op 69%. ik heb de laptop al een keer opnieuw opgestart maar dat werkte niet.

wat moet ik doen?

note: ik zit op 201 cycles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 20:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

84% op 209 cycles is op zich nog niet eens slecht. Ik zit hier na een klein jaar op 207 cycles en 86%, en dat is zeker nog binnen alle redelijke normen als het gaat om batterij slijtage. Die 69% is dan wel weer een beetje zorgelijk. Je zou je SMC eens kunnen resetten. Een SMC reset zorgt ervoor dat de instellingen de System Management Controller -die onder andere het powermanagement regelt- terug naar default gaan. Dit doe je op een MBP als volgt:
MacBook, MacBook Pro

1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.
3. Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
4. Reconnect the battery and AC Adapter.
5. Press the Power button to restart the computer.
Wanneer dit geen positief resultaat oplevert, kan je contact opnemen met Apple.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
Whieee schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 15:17:
84% op 209 cycles is op zich nog niet eens slecht. Ik zit hier na een klein jaar op 207 cycles en 86%, en dat is zeker nog binnen alle redelijke normen als het gaat om batterij slijtage. Die 69% is dan wel weer een beetje zorgelijk. Je zou je SMC eens kunnen resetten. Een SMC reset zorgt ervoor dat de instellingen de System Management Controller -die onder andere het powermanagement regelt- terug naar default gaan. Dit doe je op een MBP als volgt:

[...]

Wanneer dit geen positief resultaat oplevert, kan je contact opnemen met Apple.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het uitgeprobeerd, helaas bracht dit geen resultaat. Ik weet niet zozeer of ik het goed heb gedaan. Ik heb de stappen wel gevolgd maar hoor bij het 5 seconden indrukken geen "boing" ofzo (duh de batterij is eruit). Maargoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
ik zit ook op een ander forum met die probleem. daar werd dit gezegd:

"thats completely normal

when you had youre mbp, you didnt calibrate the battery so it didnt know how healthy it was and made an estimate

when you calibrated it, the battery knew exactly how healthy it was, and so youre health dropped to the actual level

accept it, or buy a new one"

"Call Apple or stop by your local store.

If below 80% and less that 300 cycles, Apple typically replaces with little hassle. Your battery is less than a year old, and you shouldn't be having such poor performance."

hmm... ik ben bang dat ze een punt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 07:45
Heb dit probleem zelf ook gehad. Na 160 cycles nog maar 24% health over. Eventjes binnengebracht bij een Apple shop en direct een nieuwe batterij gekregen (na 10 maanden gebruik).

Niet twijfelen maar gewoon naar een Apple shop gaan!

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kom op, gebruik de search mensen... dit is de afgelopen weken al meerdere malen langsgekomen;

Slechte batteryhealth in korte tijd?
Als je onder een bepaalde waarde zit, kom je in aanmerking voor een GRATIS vervanging van je accu :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
ik begrijp het niet meer. nu na ac los te hebben gekoppeld en een paar uren gewacht is mijn health weer 79%...
denk dat ik sowieso maar even ga vragen in de winkel. Ik doe vanavond weer een kalibratie. kijken wat er dan gebeurd, of hij weer terug schiet, of hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je health mag sowieso niet zo enorm schommelen. Let er wel op dat Apple niet uit zal gaan van metingen van Coconut battery of iStat, maar per se uit wil gaan van waarden die in System Profiler terug te vinden zijn. (Power -> Fully charged capacity)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 07:45
Toevallig maakt iStat gebruik van diezelfde gegevens... :)

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat vage schommelen van de health heb ik ook 2 keer gehad. Overigens met een MacBook nov2007

De eerste keer gezien toen ik even hevig aan het downloaden ging (dat was het enige rare wat ik deed, veel hdd activiteit). schoot plotseling mijn health van 100% naar 70% (MacBook was een week oud). Toen ben ik gelijk gaan calibreren, en heeft de accu tot februari op 100% gestaan. Toen is het nog een keer gebeurd, wanneer en waarom weet ik niet precies, maar na opladen was het weer 100%. Tot vandaag niks aan de hand.

Vandaag echter gezien dat ik opeens nog maar 93% heb, na 59 cycles. Of het van 10.5.3 komt, of iets anders, ik zal de komende dagen wel zien. Misschien ook maar weer eens calibreren binnenkort.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hobbles schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 19:09:
Toevallig maakt iStat gebruik van diezelfde gegevens... :)
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat Apple's support mensjes vrijwel elke 3rd party app als irrelevant en onbetrouwbaar bestempelen wanneer het gaat om het stellen van diagnoses mbt mogelijk hardwarefalen ;)

Pagina: 1