Toon posts:

Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:
  • 81.099 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Silent Thunder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:10:
Nou investeer dan daarin. Dat geeft blijk van een visie waar je heen wilt als land zou ik zeggen. Het hoeft niet allemaal vandaag of morgen af te zijn, maar je moet wel ergens heen willen groeien. Dat doen wij nu niet en prutsen maar wat aan.
Hoe kom je erbij dat er niet wordt geinvesteerd? We gaan in een decennium van <10% naar >70% duurzame elektriciteit, en daarna gestaag verder.

De vraag is ook of als de overheid gaat concurreren met de markt door kerncentrales te bouwen of er dan per saldo meer geïnvesteerd worden. Het blijft een groot risico dat je private investeerders afschrikt die niet met een enorm kostbaar en prestigieus overheidsproject willen concurreren.

We komen geen investeerders in energiegeneratie te kort, voor vrijwel elk niet-nucleare project vallen ontwikkelaars over elkaar heen om het te mogen bouwen. Slechts de ondersteunende infrastructuur kan extra overheidsinvesteringen goed gebruiken.
Silent Thunder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:10:
Ik zou bijna zeggen kies een mooi waddeneiland uit en bouw dat helemaal vol met kerncentrales.
Genoeg koelwater eromheen. Niet leuk voor het milieu voor zo'n eiland, maar in barre tijden moet je wat doen.
Dat is om zoveel redenen super onpraktisch. Logistiek een ramp en de bouw van een eiland maakt de energie nog eens zoveel duurder dan dat het al is. En wat als er een ramp gebeurt, hoe lang duurt het voordat de hulptroepen er zijn? Ga je tijdens de bouw alle mensen en equipment op en neer varen? En kerncentrales duren al een eeuwigheid om te bouwen, als je eerst het eiland en de benodigde infrastructuur gaat aanleggen kan je er rustig 5 jaar bij optellen. Het managen van de bouw en het onderhoud van een kerncentrale is al complex en duur genoeg. Zie bijv. onderstaande bericht:

IEEFA U.S.: Price tag for new reactors at Vogtle Plant in Georgia climbs past $30 billion
[...]

Last year was difficult for the Vogtle project. Even though the project costs have risen rapidly, the projected online date has slipped over the last year at a rate of roughly one month per calendar month of work. As of January 2021, Georgia Power estimated it would need $2.5 billion more to finish building the new reactors. However, after spending $1.9 billion during the first nine months of the year, it increased its estimate for completing the job to almost $2.7 billion.
Voor elke maand die ze aan het project werken schuift de opleverdatum een maand naar achter en voor bijna elke dollar die ze uitgeven gaat het benodigde budget een dollar omhoog. Het blijft tricky om aan te nemen dat Nederland dit beter kan dan de VS, waar ze veel meer ervaring hebben en niet elk moertje en alle benodigde kennis in het buitenland hoeven in te kopen, laat staan als wij het nog eens extra moeilijk maken door het op een eiland op zee te doen.

Laten we realistisch zijn, er zijn grote vraagtekens of we een kerncentrale nodig hebben en kunnen betalen, maar als je het wilt is er realistisch maar 1 plek en dat is Borsele. Daar zijn zaken als vergunningen en infrastructuur al grotendeels op zn plaats.

[Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 25-01-2022 14:38]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 21:18
@ph4ge en dan heb je het nog niet over de stijging van de zeespiegel. Alle infrastructuur die moet worden aangelegd, reken daar ook maar een muurtje of 3 hoog bij. Als de zeespiegel tegen 2100 met een meter stijgt, ga je die wel nodig hebben. Daarnaast zijn de waddeneilanden een zandbak, dus dat betekent extra verstevigingen nodig om inzakkingen te voorkomen. En dan hebben we nog niet over het feit gehad dat door de zeestromingen de eilanden ieder jaar wat opschuiven. Een kerncentrale in het midden van de zee bouwen is wel het laatste wat ik zou doen.

De zee kan in mijn ogen trouwens niet als koelwater dienen omwille van het hoge zoutgehalte. Of zeg ik nu iets raars?

Edit: Linkdrop naar andere topic (energie)

[Voor 19% gewijzigd door Flipking94 op 25-01-2022 19:53]

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:30
@Flipking94 Gebruik die windmolenbladen als heipalen en als de ruggengraat van een muur en je kan er je eiland in de zee mee maken. 😉 Maar even alle gekheid op een stokje. Dit is meer een bericht voor het energie topic.

Om weer terug te gaan naar waar die kernreactoren in Nederland dan moeten komen:

Als we al kernreactors op zee gaan bouwen, waarom dan ook niet gewoon in een schip? Het is een bekend concept en relatief makkelijk te implementeren. Wellicht ook prima te combineren met drijvende steden.

Voor een land dat half onder water gaat verdwijnen de komende eeuw is ook een plek als Borssele niet veilig te noemen. Een drijvende reactor kan wel veilig een halve eeuw opereren zonder het risico te lopen onder water te komen staan.

En anders moeten we richting de Achterhoek gaan. Dat is nog redelijk ver weg van overstromingsgevoelige rivieren en ligt ook nog hoog genoeg om in 2100 nog boven water te liggen. De aanvoer van koelwater moet dan wel over een grote afstand gebeuren. Maar een kunstmatig meer kan daar bij helpen.
Dus sorry pap, mam, jullie krijgen toch een kerncentrale in de achtertuin! Maar je krijgt er wel een mooi meer voor terug! 😄

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Nathilion schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:03:
@Flipking94 Gebruik die windmolenbladen als heipalen en als de ruggengraat van een muur en je kan er je eiland in de zee mee maken. 😉 Maar even alle gekheid op een stokje. Dit is meer een bericht voor het energie topic.

Om weer terug te gaan naar waar die kernreactoren in Nederland dan moeten komen:

Als we al kernreactors op zee gaan bouwen, waarom dan ook niet gewoon in een schip? Het is een bekend concept en relatief makkelijk te implementeren. Wellicht ook prima te combineren met drijvende steden.

Voor een land dat half onder water gaat verdwijnen de komende eeuw is ook een plek als Borssele niet veilig te noemen. Een drijvende reactor kan wel veilig een halve eeuw opereren zonder het risico te lopen onder water te komen staan.

En anders moeten we richting de Achterhoek gaan. Dat is nog redelijk ver weg van overstromingsgevoelige rivieren en ligt ook nog hoog genoeg om in 2100 nog boven water te liggen. De aanvoer van koelwater moet dan wel over een grote afstand gebeuren. Maar een kunstmatig meer kan daar bij helpen.
Dus sorry pap, mam, jullie krijgen toch een kerncentrale in de achtertuin! Maar je krijgt er wel een mooi meer voor terug! 😄
Ik denk dat men in de Achterhoek liever een kern centrale heeft dan al die windmolens. Af en toe rij ik door de Achterhoek heen, er staan genoeg protest borden langs de weg dat men niet ziet te wachten op windmolens.

Betreft het koelen van water; daarvoor bestaan er koeltorens. :)

• ph4ge
  • Nu online
Flipking94 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:49:
@ph4ge en dan heb je het nog niet over de stijging van de zeespiegel. Alle infrastructuur die moet worden aangelegd, reken daar ook maar een muurtje of 3 hoog bij. Als de zeespiegel tegen 2100 met een meter stijgt, ga je die wel nodig hebben. Daarnaast zijn de waddeneilanden een zandbak, dus dat betekent extra verstevigingen nodig om inzakkingen te voorkomen. En dan hebben we nog niet over het feit gehad dat door de zeestromingen de eilanden ieder jaar wat opschuiven. Een kerncentrale in het midden van de zee bouwen is wel het laatste wat ik zou doen.
Een groot deel van Nederland kent dergelijke zachte grond, inderdaad fundatie zal extra kosten met zich meebrengen tov andere landen.
De zee kan in mijn ogen trouwens niet als koelwater dienen omwille van het hoge zoutgehalte. Of zeg ik nu iets raars?
Kan wel, is een kwestie van design. In principe gebruik je gedestilleerd water voor directe koeling in een closed-loop, en dat water draagt zijn hitte weer over aan zeewater wat je laat verdampen of terug de zee in laat stromen. In geval van nood kan je zeewater gebruiken om direct te koelen, maar dan is je reactor verder wel afgeschreven (deden ze dat niet in Fukushima?)
Wat wel interessant is, zag ik onlangs, is dat het afval van windmolens vroeg of laat ook een probleem gaat geven. Geërodeerde of versleten rotorbladen zijn op dit moment al moeilijk te recycleren:
[YouTube: Why Wind Turbines Blades Are So Hard to Recycle | World Wide Waste]
In een ander topic wil ik je er graag wat meer over vertellen. :) Probleem is vooral dat recyclen wat duurder is (zeker zolang het om kleine hoeveelheden gaat) tov de afvalstort. Er is veel concurrentie en druk op kosten dus als het niet hoeft dan recyclet men niet. De wind industrie wil al een verbod zodat recycling echt van de grond komt.

[Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 25-01-2022 16:27]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• ph4ge
  • Nu online
In het kader van de Europese Energie Taxonomie heeft de EC het Platform on Sustainable Finance om input gevraagd. Dit vertegenwoordigt de groep die het meeste met de Taxonomy te maken krijgt. Belangrijkste conclusies:
Activities 4.27 new nuclear energy facilities & 4.28 existing nuclear energy facilities:The TSCsdo not ensure no significant harm(Article 17 of Taxonomy Regulation)to the sustainable use and protection of water and marine resources, the transition to a circular economy,pollution prevention and control, orthe protection and restoration of biodiversity and ecosystems, and would require substantial changes to do so. In the case of new nuclear plants, the TSCs do not ensure a substantial contribution to 2050 climate neutrality goalsand would require substantial changes to do so.

Nuclear energy is already part of the transition in energy system and has near to zero GHG emissions, but this does not make the activity green and sustainable for Taxonomy purposes.

In terms of optimising climate transition, focussing on new nuclear power plants binds capitalfor a long period of time before energy is produced, prolonging the service time of fossil-fired plants until their operations starts. This may cause significant harm to the climate change mitigation objective in the short to medium term.
Eigenlijk niets nieuws, maar wel een belangrijke groep in het proces die het zegt. Over gas zijn ze trouwens helemaal niet te spreken om de redenen die wij hier allemaal wel delen.

Ook een andere groep experts spreekt zich uit tegen nieuwe kerncentrales, grote jongens die in het verleden de civiele nucleare autoriteiten in Frankrijk, Engeland, VS en Duitsland geleid hebben:
Nuclear is just not part of any feasible strategy that could counter climate change.

[...]

The central message, repeated again and again, that a new generation of nuclear will be clean, safe, smart and cheap, is fiction.
Ten slotte ook nieuws vanuit Zuid Korea, een belangrijke speler op kernenergie gebied: Expansion of nuclear energy 'undesirable'. Met name omdat het afvalprobleem niet is opgelost.

In Nederland komt dit helaas allemaal niet in het nieuws, maar we zullen toch goed naar andere landen en experts moeten kijken voordat we ons ergens aan committeren.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:21
ph4ge schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:56:
In Nederland komt dit helaas allemaal niet in het nieuws, maar we zullen toch goed naar andere landen en experts moeten kijken voordat we ons ergens aan committeren.
Kerncentrales zijn in Nederland gewoon een VVD speeltje. Leuk voor tijdens een verkiezingscampagne. Of er in Nederland nieuwe kerncentrales komen hangt af van wat de coalitiepartijen in ruil daarvoor van de VVD krijgen. Daar heb je verder geen experts voor nodig.

Voordeel van het bouwen van een paar kerncentrales in Borsele is op termijn een leuke parlementaire enquete over hoe het allemaal zo mis heeft kunnen gaan en dat er daarna weer 50 jaar geen kerncentrales gebouwd worden.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
Prachtige 360 graden video van de BN-800. (Gesmolten zout, snelle kweek reactor)
Er is ook net nieuws over gekomen, dat ze de BN-800 voor het eerst hebben gevuld met MOX brandstof.
https://world-nuclear-new...ully-loaded-with-MOX-fuel

Zo is China ook in onderhandeling met Rusland betreffende 2 van deze centrales. Zowel China en Rusland steken veel geld in ontwikkeling van nieuwe technieken, en staan niet stil maar gaan door. Ook al duren de ontwikkelingen soms lang.

In het westen, en vooral Europa krijgen we straks het effect dat wanneer je geen centrales hebt de kennis ook langzaam weg vloeit. En dus zowel de kennis op gebied van splijting, en fusie. Dat zie ik nog somber in, aan de andere kant hoop ik dat Rusland en China doorgaan en dat we de "kennis" kunnen inkopen. Raar he, dat wij in Europa straks kennis uit dat soort landen moeten halen. Waar is straks onze kennis?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27
phicoh schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Kerncentrales zijn in Nederland gewoon een VVD speeltje. Leuk voor tijdens een verkiezingscampagne. Of er in Nederland nieuwe kerncentrales komen hangt af van wat de coalitiepartijen in ruil daarvoor van de VVD krijgen. Daar heb je verder geen experts voor nodig.

Voordeel van het bouwen van een paar kerncentrales in Borsele is op termijn een leuke parlementaire enquete over hoe het allemaal zo mis heeft kunnen gaan en dat er daarna weer 50 jaar geen kerncentrales gebouwd worden.
Borsele is nu ook niet echt een slimme plek voor zo'n ding, zo onder zee niveau. Ik snap dat het inmiddels 'logisch' is vanwege de reeds aanwezige infrastructuur, maar toch zou een andere plek me slimmer lijken.

Dat het onderwerp een VVD speeltje is, is waar maar jammer. Ook is de vraag of er een in Nederland moet komen niet zo heel belangrijk, de vraag is hoe we decarboniseren. Dat kan ook best met import kernenergie uit Frankrijk en België.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• phicoh
Brent schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:04:
[...]

Borsele is nu ook niet echt een slimme plek voor zo'n ding, zo onder zee niveau. Ik snap dat het inmiddels 'logisch' is vanwege de reeds aanwezige infrastructuur, maar toch zou een andere plek me slimmer lijken.

Dat het onderwerp een VVD speeltje is, is waar maar jammer. Ook is de vraag of er een in Nederland moet komen niet zo heel belangrijk, de vraag is hoe we decarboniseren. Dat kan ook best met import kernenergie uit Frankrijk en België.
Ik heb geen idee over Borsele. Ik heb nog nergens gelezen dat een nieuwe kerncentrale juist niet in Borsele moet komen maar ergens hoger gelegen. Ook bij de bouw van de huidige kerncentrale is daar hoop ik over nagedacht.

Wat betreft België en Frankrijk, die hebben al moeite genoeg om hun huidige capaciteit aan kernenergie instand te houden. Dan zullen ze dat vanwege verdere electrificatie waarschijnlijk nog uit moeten breiden. Dus voorlopig zal er niet veel stroom over zijn. En met stroom uit Frankrijk heb je dan ook nog het probleem dat je door België moet.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:12
https://www.nu.nl/wetensc...ie-op-door-kernfusie.html
De opgewekte energie is daarom nog relatief klein, maar wel een ruime verdubbeling van het vorige record, dat in 1997 gevestigd werd. Wetenschappers hopen het proces nu op grotere schaal uit te voeren in grote kernfabrieken.
semi-offtopic: Ik ben wel benieuwd naar die kernfabrieken...
Het Europese samenwerkingsverband Joint European Torus (JET), waar bijna vijfduizend wetenschappers bij betrokken zijn, slaagde erin om via kernfusie (het samensmelten van atoomkernen) in vijf seconden 59 megajoules (of 11 megawatt) aan energie op te wekken. 1 megajoule is ongeveer genoeg om een pannetje water te laten koken.
Ik vraag me af of dit qua eenheden helemaal klopt hoe ze 't hebben opgeschreven, maar als ik 't goed snap hebben ze zoveel energie opgewekt dat ze in 5 seconden 59l water aan de kook kunnen brengen?
en als die structureel draait ze dus een output van 11 MW kunnen leveren, net zoveel als een tegenwoordige windturbine?

Geeft me wel het gevoel dat er nog best wel grote stappen gezet moeten worden op dit gebied

• ph4ge
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:39:
https://www.nu.nl/wetensc...ie-op-door-kernfusie.html
Ik vraag me af of dit qua eenheden helemaal klopt hoe ze 't hebben opgeschreven, maar als ik 't goed snap hebben ze zoveel energie opgewekt dat ze in 5 seconden 59l water aan de kook kunnen brengen?
en als die structureel draait ze dus een output van 11 MW kunnen leveren, net zoveel als een tegenwoordige windturbine?
Ook deze record brekende 5 seconden hebben niet meer energie opgeleverd dan er in gestoken werd. (q=0,33)
rik86 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:39:
Geeft me wel het gevoel dat er nog best wel grote stappen gezet moeten worden op dit gebied
Ja, er is nog enorm veel te doen, maar het positieve is dat de voorspellingen uitgekomen zijn. De weg is nog heel lang maar dit is wel een teken dat we op de goede weg zijn.

• Nathilion
@rik86 Je hebt 4,186 joule nodig om één gram water 1 graad Celsius warmer te maken. Om 1L water van 20 graden (kamertemperatuur) naar 100 te krijgen heb je dus 334.880 joule nodig. (1000 gram water * 80 graden Celsius * 4,186J). Als een pannetje water dan bij NU.nl 3L is dan klopt het wel zo ongeveer.

Ze zijn wel lekker bezig met de fusie records. De Amerikanen hadden met hun laser-gebaseerde fusie ook al een flinke verbetering in september vorig jaar weten te bereiken. "10 quadrillion watts". Maar dat is de Engelse short scale. In het Nederlandse long scale is het 10 biljard. En in SI eenheden is het 10 petawatt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik wel heb aan te merken op deze redactionele artikelen die hier de revue passeren is dat deze nogal rammelen door het verkeerd gebruik van grootheden en eenheden. Zo lees is meer dan eens dat de begrippen vermogen en energie willekeurig door elkaar worden gebruikt met als gevolg dat er meestal geen touw aan vast geknoopt kan worden. B.v. dit recente artikel van nu.nl met "59 megajoules (11 kilowatt) ". Om nog maar te zwijgen over een recent artikel in de krant waarin de schrijver verslag deed over een pas gereed gekomen windpark van 10 megawatt, maar schreef "10 mw voltstroom". Over een goede verstaande gesproken, een doorsnee lezer merkt het niet eens op.
Uit eenvoudige natuurkunde is bekend dat 1 joule = 1 wattseconde, dus 1 kWh = 3,6 megajoule. Even verder rekenen toont aan dat zo'n artikeltje op nu.nl geen of weinig wetenschappelijke waarde heeft. Hetgeen je trouwens daar ook niet van hoeft te verwachten, Hooguit dat je maar over de getallen heen moet lezen, de meeste lezers doen dat al omdat ze de helft of nog meer toch niet begrijpen en dat de ontwikkelingen weliswaar (soms) interessant, maar voorlopig op het gebied van kernfusie nog lang niet veelbelovend zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Techneut op 12-02-2022 17:21]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 14:38

EXX

EXtended eXchange

Frankrijk heeft ondertussen besloten om grootscheeps te gaan vernieuwen en voor 2050 14 nieuwe kerncentrales operationeel te maken. De vraag die direct opkwam: is dit genoeg om de huidige vloot en de afschakeling daarvan te ondervangen. Nu blijkt, dat als men verder niks doet, er een gat ontstaat in de nucleaire elektriciteitsvoorziening:

Nu wordt er, om dit te ondervangen, ook gekeken naar levensverleningen van de huidige reactoren. Bij een kerncentrale kun je van alles en nog wat vernieuwen, maar het kritische punt is het reactorvat. Als dat op is, is het over en sluiten. Gedurende de levensduur van de kerncentrale wordt het reactorvat continu blootgesteld aan rondvliegende neutronen en heb je een proces genaamd neutronen-degradatie in de wand van het reactorvat. Nu is er een proces om die neutronen-degradatie op te heffen: annealing. Het is eigenlijk niks anders dan het verhitten van het reactorvat en op zich niet zo ingewikkeld. Rosatom gebruikt de techniek ondertussen al.

Het probleem is dat je, om het annealing proces goed te kunnen uitvoeren, je de exacte materiaaleigenschappen van het reactorvat moet kennen. En hier komt de inmiddels afgeschakelde kerncentrale Fessenheim om de hoek kijken. Deze centrale werd in 2020 voortijdig uitgezet onder Duitse druk. Met een autopsie van Fessenheim gaat men nu vaststellen hoe de reactorvaten van de andere Franse kerncentrales een levensverlenging kunnen krijgen.

Wie een uurtje tijd heeft: een podcast met meer details over dit onderwerp

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet iemand welk type nieuwe reactor ze in Frankrijk willen gaan bouwen?

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 22:41

drooger

Falen is ook een kunst.

Jaaap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:19:
Weet iemand welk type nieuwe reactor ze in Frankrijk willen gaan bouwen?
PARIS — French President Emmanuel Macron today announced that France will build six new generation nuclear reactors (so-called EPR2) and will consider building eight additional ones.
Bron: https://www.politico.eu/a...eight%20additional%20ones.

Bijbehorende wiki: Wikipedia: EPR (nuclear reactor)

[Voor 5% gewijzigd door drooger op 14-02-2022 14:02]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Er zijn nieuwe ontwikkelingen in SMR land: de Poolse koper- en zilverproducent KGHM Polska Miedź SA heeft een definitieve overeenkomst gesloten met NuScale Power voor de levering van een kerncentrale gebaseerd op NuScale SMRs. Het doel is deze in 2029 operationeel te hebben. Men wil hiermee de huidige kolenstook vervangen.

SMRs beginnen toch langzamerhand in de productiefase terecht te komen. NuScale timmert flink aan de weg en GE-Hitachi zit er vlak achter.

Bron

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 21:18
En dan vraag je je af hoe ze al dat geld zomaar kunnen ophoesten. 6EPR2's kosten 120 miljard. Misschien nu iets minder omdat er zodoende ervaring is opgebouwd, maar 120 miljard.

Ik vraag me echt oprecht af hoe ze dat gaan betalen...

@EXX en wat gebeurt er als die annealing niet wordt uitgevoerd? Gaat het vat dan na verloop van tijd radioactief materiaal beginnen te lekken of hoe moet ik dit zien? :)

Is het trouwens ook niet financieel voordeliger om er gewoon een nieuw reactorvat te plaatsen dan? Tegenwoordig is al bijna alles van een kerncentrale eens vervangen of vernieuwd geweest omwille van de steeds strengere veiligheidsnormen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Flipking94 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:26:
@EXX en wat gebeurt er als die annealing niet wordt uitgevoerd? Gaat het vat dan na verloop van tijd radioactief materiaal beginnen te lekken of hoe moet ik dit zien? :)
Doordat het reactorvat met neutronen wordt gebombardeerd wordt de metaalstructuur aangetast. Het metaal wordt bros en kan op een gegeven zozeer verzwakken dat het niet meer bestand is tegen de druk. Daarom wordt het reactorvat regelmatig gecontroleerd op de status van het metaal. Overigens blijkt in de praktijk deze degeneratie van het reactorvat veel minder snel te verlopen dan oorspronkelijk gedacht. Dat is de reden waarom kerncentrales veel langer meegaan dan oorspronkelijk gepland.
Is het trouwens ook niet financieel voordeliger om er gewoon een nieuw reactorvat te plaatsen dan? Tegenwoordig is al bijna alles van een kerncentrale eens vervangen of vernieuwd geweest omwille van de steeds strengere veiligheidsnormen.
Om het reactorvat te vernieuwen moet je het omliggende containment building openbreken. Dit is de zware betonnen constructie die om de reactor heen gebouwd is en de reactor beschermd tegen alle kwaad van buiten en de buitenwereld beschermd tegen een catastrofe met de reactor. Dit is overigens het onderdeel dat ontbrak in Chernobyl.

Het openbreken van het containment building staat effectief gelijk aan het slopen van het hart van de kerncentrale.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nu het besluit voor nieuwe kerncentrales er min of meer ligt, doemt natuurlijk de vraag op, hou bouw je die dingen eigenlijk? Dus hier circa 25 minuten met de directeur in Borsele en een hoogleraar kernfysica. :)

https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag

Paar dingetjes:
-Er ligt nu circa 1,5 zeecontainer aan kernafval van die decennia in de opslag in Borsele.
-Inschatting is minstens €10 miljard per reactor en voor 60-80 jaar.
-Er is in Borsele ruimte voor nog twee reactoren inclusief aansluiting op het hoofdnet en opslag van het afval is er ook ruim afdoende.

Dan de bouw:
-Begin is het grondwerk, dus fundering, koelingsbuizen voor de reactor en iets van 60% van de hele reactor is beton storten.
-De directeur bepleit al een bestaand ontwerp zonder wijzigingen, al helemaal niet tijdens de bouw. De verwachting van hem is dat het dan wel binnen budget kan blijven. En het aansturen lijkt sterk op de EPR omdat die ervaring nu eenmaal is opgebouwd in Finland, Frankrijk en Engeland.
-Ook denkt hij dat er in Nederland toch relatief veel nog kan. Beton natuurlijk, maar ook het reactorvat kan misschien nog. Verder wordt het samenwerking met een buitenlandse partij die bewezen heeft een reactor te kunnen bouwen. Dus de Fransen of ook Zuid-Korea, maar wederom lijkt het te neigen naar de Fransen. Het argument is immers dat je relatie voor tientallen jaren moet zijn.

De hoogleraar is wat minder optimistisch en misschien ook wat realistisch:
-Hij maakt zich zorgen om de mensen die expertise hebben. In Nederland zijn schijnbaar circa 30.000 mensen met expertise met straling voor verschillende doeleinden. Hier zouden elk jaar iets van 6000 mensen opgeleid moeten worden, maar dit loopt al een beetje achter. Daarbovenop heb je specifieke kennis met een kernreactor nodig en de vraag daar word al geschat op 1200 voor twee nieuwe reactoren. Het schort ook aan opleidingen voor MBO en HBO niveau en op universitair niveau heb je alleen TU delft, maar die hebben ook geen hoogleraar reactortechnologie meer.
-Hij doelt hiermee vooral op de kennis in Nederland om een kerncentrale veilig in gebruik te nemen en in gebruik te houden. Dit vraagt het kernenergie agentschap ook aan landen. Voor de reactor nu is het afdoende, maar waarschijnlijk niet voor nog twee erbij. Dat moet dus opgebouwd worden in een zeer krappe arbeidsmarkt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ondanks alle problemen met de energievoorziening gaat Duitsland stug door met de Atom Ausstieg.

Nu zijn er 3 categoeriën kerncentrales:

1. De nog lopende centrales. Dit zijn er 3
2. Recentelijk uitgezette centrales. Dit zijn er 3
3. De centrales die langer gelden zijn uitgezet.

Categorie 3 is verloren. Die kunnen niet meer opgestart worden, al zou men dat willen. De centrales zijn bv. al deels gesloopt.

Categorie 2 moet per geval bekeken worden. Naar wat ik begrepen heb zijn 2 van de 3 technisch nog is goede staat en kunnen opgestart worden.

Categorie 1 is nog in bedrijf. Daar is het een kewstie van niet uitzetten.

Wat is het nu probleem? Waarom doet men geen poging kernenergie langer te gebruiken.

1. Regelgeving.
De vergunningen zijn verlopen of gaan binnenkort verlopen. Dit is wel een kwestie van willen. Men zou NU al kunnen beginnen met proberen de vergunningen voor de nog werkende centrales te verlengen en nieuwe vergunningen aan de vragen voor de laatste 3 uitgezette centrales. De regering blijft echter op haar handen zitten.

2. Splijtstof.
Aangezien het de bedoeling was dat de kerncentrales zouden uitgaan, is er geen nieuwe splijtstof meer besteld. Dat is een probleem natuurlijk. De Duitse regering zegt dat verder werken met de huidige splijtstof te weinig oplevert en neiuwe bestellen te lang duurt. Kerntechnik Deutschland is het daar niet mee eens:

"The nuclear industry association Kerntechnik Deutschland (KernD) disagrees with Berlin’s take. A stretch-out operation could generate some additional power, it argues, especially if renewables generate surplus power this summer, allowing nuclear fuel to be conserved for a potential gas crunch this winter. As for new supplies, the association believes a sufficient quantity could be in place as early as winter.

It’s also worth noting that the second-biggest supplier of uranium to the EU is Russia — but KernD says “suitable alternatives are available.”

Mark Hibbs, a Germany-based senior fellow with Carnegie's nuclear policy program, said buying nuclear fuel outside a regular years-long order cycle is tricky but possible, though it would come with a “premium price.”

Bron

Ergo: dit is een kwestie van willen.

3. De uitbaters.
De eigenaren van de kerncentrales hebben een grote zak geld gekregen voor het uitzetten van de kerncentrales, dus die boeit dit allemaal niet zo.

4. Personeel.
In principe is personeel beschikbaar, zeker bij de 3 nog werkende kerncentrales. Het wordt krap, maar het kan.Voor de 3 centrales die onlangs zijn uitgezet is het lastiger.

Wat gewoonweg ontbrreekt is echter de politieke wil. Zeker nu met de Grünen in de regering. Als er wel politieke wil zou zijn, had men al lang maatregelen genomen, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Dus ondanks alle problemen met de energievoorziening, zit het er hoogstwaarschijnlijk niet in dat er na 31/12/2022 nog kerncentrales draaien in Duitsland. Dat wil niet zeggen dat er geen kernstroom meer gebruikt zal worden in Duitsland, maar die kernstroom komt dan uit bv. Oekraïne(!).

MIjn eigen mening hierover is simpel: het is natuurlijk hindsight, maar de Atom Ausstieg was een enorme blunder. Men had een Kohle Ausstieg moeten uitvoeren.

• phicoh
EXX schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:02:

MIjn eigen mening hierover is simpel: het is natuurlijk hindsight, maar de Atom Ausstieg was een enorme blunder. Men had een Kohle Ausstieg moeten uitvoeren.
In het licht van de huidige problemen, het gebrek aan aardgas, heeft iemand enig idee hoeveel aardgas het in Duitsland scheelt (t.o.v. het totale verbruik) om 3 of 6 kerncentrales in gebruik te hebben?

Als ik naar Nederland kijk dan denk ik dat of Borsele nu wel of niet draait, op het totaal gebruik van aardgas maakt het niet veel uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een klein rekensommetje:

De resterende 3 Duitse kerncentrales leveren ongeveer 4GW aan vermogen. Dat is jaarlijks 4 x 0,85 x 365 x 24 = 29784 GWh, dus zeg maar 30 TWh aan elektriciteit.

1 kuub gas komt overeen met 10 kWh aan energie. De omzetting van gas naar electriciteit gaat natuurlijk gepaard met energieverlies: een moderne gascentrale heeft een rendement van rond de 50%.

Om die 30 TWh op te wekken moet je dus (3 * 10^13 / 10^4) * 2 = 6*10^9 kuub verbranden. Dus dat kost 6 miljard kuub gas,

Hetzelfde voor Borssele:

Borssele levert jaarlijks 0,5 * 0,85 * 24 * 365 = 3,7 TWh

Om die met gas op te wekken heb je 2 * 3,7 * 10^12 / 10^4 = 7,4 * 10^8 nodig. Dat zijn dus 740 miljoen kuub gas.

• phicoh
EXX schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:28:
Een klein rekensommetje:

De resterende 3 Duitse kerncentrales leveren ongeveer 4GW aan vermogen. Dat is jaarlijks 4 x 0,85 x 365 x 24 = 29784 GWh, dus zeg maar 30 TWh aan elektriciteit.

Dus dat kost 6 miljard kuub gas,

Hetzelfde voor Borssele:

Dat zijn dus 740 miljoen kuub gas.
Een willekeurige link: https://www.indexmundi.com/map/?v=137&l=nl

Duitsland gebruikte in 2020 93 miljard m3. Nederland 43 miljard m3.

Dus voor Duitsland zou het in theorie 6.5% schelen en in Nederland 1.7%

6.5% is niet niks. Maar echt een probleem lost het niet op. Lijkt me geen reden om dramatisch te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nathilion
Groningen mag dit gasjaar voor 4,5 miljard m3 gas produceren, waarvan een aanzienlijk richting Duitsland gaat. 6 miljard kuub gas besparen zou ik dus niet zomaar even gaan bagatelliseren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Die 3 Duitse kerncentrales (want daar ging het eigenlijk over), besparen 6,5% gas. Dat gaat binnenkort dus opgewekt worden met bruin- en steenkool.

Zou je de 3 kerncentrales die afgelopen december zijn uitgezet er nog bijtellen komt je al snel op 10% uit, Dat is toch een substantiele hoeveelheid gas in deze tijd van gastekorten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EXX schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:02:

Dat. Het is pervers dat kerncentrales uitgeschakeld worden terwijl ze bijvoorbeeld door blijven gaan met de dagbouwafgravingen voor bruinkool. Daar moet een hele effectieve lobby gevoerd zijn om de politiek zo ver te krijgen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Brent
DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:09:

-Hij doelt hiermee vooral op de kennis in Nederland om een kerncentrale veilig in gebruik te nemen en in gebruik te houden. Dit vraagt het kernenergie agentschap ook aan landen. Voor de reactor nu is het afdoende, maar waarschijnlijk niet voor nog twee erbij. Dat moet dus opgebouwd worden in een zeer krappe arbeidsmarkt.
Denk dat hier best wat fysici voor te vinden zijn, zo'n bijscholing. Op de Zuid-As werken is lang zo leuk niet.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:17

XanderDrake

Build the future!

phicoh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:45:
[...]
Een willekeurige link: https://www.indexmundi.com/map/?v=137&l=nl

Duitsland gebruikte in 2020 93 miljard m3. Nederland 43 miljard m3.

Dus voor Duitsland zou het in theorie 6.5% schelen en in Nederland 1.7%

6.5% is niet niks. Maar echt een probleem lost het niet op. Lijkt me geen reden om dramatisch te doen.
Het verbruik van Duitsland is in 2022 zomaar 15-20% lager dankzij hoge kosten en energiebesparingen.

Daarbij, op een heel jaar is het inderdaad maar een paar procent. Maar ik denk dat deze kernenergie in de winter maanden HEEL belangrijk kan gaan worden. Zeker komende winter. :/

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• phicoh
XanderDrake schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Het verbruik van Duitsland is in 2022 zomaar 15-20% lager dankzij hoge kosten en energiebesparingen.

Daarbij, op een heel jaar is het inderdaad maar een paar procent. Maar ik denk dat deze kernenergie in de winter maanden HEEL belangrijk kan gaan worden. Zeker komende winter. :/
Als je het voor het klimaat doet, dan zou het gas dat je bespaart met de kerncentrales gebruikt moeten worden om minder kolen te stoken. Dan maakt het voor het gebruik van gas niet uit. Of dat logisch is, er wordt natuurlijk al minder CO2 uit gestoten vanwege de hoge energie prijzen.

Als er te kort is aan gas, dan is het zo dat als de duitse overheid betaalt om kerncentrales op te houden, het bespaarde gas waarschijnlijk naar de industrie gaat. Dat is niet direct een logische actie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

phicoh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Als je het voor het klimaat doet, dan zou het gas dat je bespaart met de kerncentrales gebruikt moeten worden om minder kolen te stoken. Dan maakt het voor het gebruik van gas niet uit. Of dat logisch is, er wordt natuurlijk al minder CO2 uit gestoten vanwege de hoge energie prijzen.

Als er te kort is aan gas, dan is het zo dat als de duitse overheid betaalt om kerncentrales op te houden, het bespaarde gas waarschijnlijk naar de industrie gaat. Dat is niet direct een logische actie.
Er is een gas noodplan in Duitsland. De overheid gaat ingrijpen in de daadwerkelijke levering van gas, dus niet de 'markt' het laten oplossen. Eerst ziekenhuizen, daarna burgers, daarna industrie (grofweg). Maar dat wil je liever ook niet doen: de Duitse economie krimpt in dat geval met vele procenten, afhankelijk van welk scenario:
The cumulative loss of GDP of an end to gas deliveries could amount to 220 billion euros by the end of next year, roughly 6.5 percent of Germany’s annual economic output.
De burgers zullen het niet koud hebben, maar ze kunnen niet gaan werken :/ Je kan ook je economie niet hervormen naar een groene economie als je geen budget hebt...
Vooralsnog gaat al het gas momenteel bijna 90% de storage in. Het zal me benieuwen of deze tot 100% zal komen mid oktober, wat de wens is. We zouden echt vol alle kernenergie centrales aan moeten houden, ook de ouderen...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Wat ik mij afvraag en niet helder krijg , als de ontwikkeling van kernenergie door was gegaan , was dat dan niet vele malen beter geweest voor het klimaat ?

Het is alweer een tijd geleden dat ik een documentaire zag over kern energie waarin nieuwe type centrales voorbij kwamen die maar een fractie van het afval produceren van oude , omdat het materiaal vaker gebruikt wordt.

Het was een vrij optimistisch verhaal over kernenergie dat moet ik toegeven. En dat de tegenstanders vooral door big oil worden gefinancierd en gebruik makend van de angst voor ontploffende kerncentrales.

En dat vooral dat laatste ervoor heeft gezorgd dat de investeringen in verdere ontwikkeling stil zijn komen te staan.

Ben wel nieuwsgierig naar de stand van die angst. En of er alweer ruimte is voor investeringen en onderzoek in de publieke opinie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
CornermanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:07:
Wat ik mij afvraag en niet helder krijg , als de ontwikkeling van kernenergie door was gegaan , was dat dan niet vele malen beter geweest voor het klimaat ?

Het is alweer een tijd geleden dat ik een documentaire zag over kern energie waarin nieuwe type centrales voorbij kwamen die maar een fractie van het afval produceren van oude , omdat het materiaal vaker gebruikt wordt.

Het was een vrij optimistisch verhaal over kernenergie dat moet ik toegeven. En dat de tegenstanders vooral door big oil worden gefinancierd en gebruik makend van de angst voor ontploffende kerncentrales.

En dat vooral dat laatste ervoor heeft gezorgd dat de investeringen in verdere ontwikkeling stil zijn komen te staan.

Ben wel nieuwsgierig naar de stand van die angst. En of er alweer ruimte is voor investeringen en onderzoek in de publieke opinie.
Sterker nog; kern energie is DE oplossing voor het klimaat. Weliswaar in combinatie met wind en zon energie. Al het andere is dat simpelweg niet.
Kernenergie is schone energie. Ja, het bouwen en verkrijgen van middelen kost natuurlijk energie, maar dat is niets vergeleken met hoeveel jaar aan energie je kunt opwekken met zo'n centrale.

Overigens is dat verhaal niet optimistisch, er zijn al centrales die zo werken. Die staan o.a. in Rusland (BN-800 bijvoorbeeld). Terrapower kan ook centrales aanbieden die hetzelfde kunnen- o.a. het hergebruiken van bestaande afval. China had daar interesse in, maar de USA hield dat tegen :/

[Voor 5% gewijzigd door Tux3.14 op 08-07-2022 08:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Tux3.14 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Sterker nog; kern energie is DE oplossing voor het klimaat. Weliswaar in combinatie met wind en zon energie. Al het andere is dat simpelweg niet.
Kernenergie is schone energie. Ja, het bouwen en verkrijgen van middelen kost natuurlijk energie, maar dat is niets vergeleken met hoeveel jaar aan energie je kunt opwekken met zo'n centrale.

Overigens is dat verhaal niet optimistisch, er zijn al centrales die zo werken. Die staan o.a. in Rusland (BN-800 bijvoorbeeld). Terrapower kan ook centrales aanbieden die hetzelfde kunnen- o.a. het hergebruiken van bestaande afval. China had daar interesse in, maar de USA hield dat tegen :/
Maar dan kunnen wij die terrapower centrales toch in Europa bouwen ? Zat Bill Gates daar niet in ?

Ik kreeg inderdaad de indruk dat de energie schoon was , en de rest afval berg gering. Dan is het toch een prima optie. Kunnen we wellicht toe met wat minder wind turbines die vergezichten verpesten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nathilion
@CornermanNL Laatste nieuws wat ik over TerraPower las was dat ze nog niks voor de markt beschikbaar hebben. Daar zit dat stukje 'als de ontwikkeling van kernenergie door was gegaan' van je.

Als men inderdaad was doorgaan met het ontwikkelen van de kweekreactoren, dat is het type waar je het over hebt, in de jaren '60 en '70 dan hadden we nu inderdaad geen energieproblemen. Ja, de basistechniek is al zo oud.

Nu moeten we het hebben van een paar rijke stinkerds met genoeg geld, visie en macht die doen wat regeringen verdommen om te doen: vooruitkijken en de techniek van de toekomst nu ontwikkelen.

En natuurlijk hoop ik dat een bedrijf als TerraPower binnen 10 jaar aan de lopende band kweekreactoren uit de grond kan stampen. Maar de realiteit is dat we nu 30 jaar aan onderzoek en ontwikkeling goed te maken hebben. Dat doen we niet eventjes, al kunnen we nu wel beter gebruik maken van (super)computers en materiaalkennis dan 30 jaar geleden. Dat zal hopelijk wat verloren jaren goedmaken.

Reken er dus maar op dat we de energietransitie moeten doen met wat we nu hebben en niet iets wat pas over 20+ jaar een marktintroductie zal doen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

CornermanNL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:07:
Natuurlijk, kijk maar naar Frankrijk:

Maar ook dat is geen rozengeur en maneschijn. Al die Franse centrales zijn nu verouderd en moeten vernieuwd worden, semi-tegelijk, waardoor ze nu weer in de problemen komen.
Wat angst betreft: ik denk dat we momenteel meer angst hebben rondom het klimaat en Ruslands gasblokkade dan angst rondom het gevaar van kernenergie :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Het is natuurlijk ook vreselijk als je naar de situatie in Duitsland kijkt waar dagbouw het landschap markeert en vervolgens enorm vervuilt. Zijn dan die paar containers afval zo erg?

Blijft een apart land, het besluit van kernenergie wordt overnight genomen en storten zich zonder blikken of blozen in de problemen voor 10 a 20 jaar. Soms vraag ik mij af of de Russische lobby destijds hier nog invloed op heeft gehad, maar dat is meer een zijkronkel voor in andere topics.

Waar ik 15 jaar geleden nog zo jaloers was en mijn ogen uitkeek naar de windmolens en zonnepanelen in Duitsland lijken ze op dat gebied stil te hebben gestaan in vergelijk met NL.

[Voor 11% gewijzigd door tuinïnen op 08-07-2022 09:44]

PV Output |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

tuinïnen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:41:
Blijft een apart land, het besluit van kernenergie wordt overnight genomen en storten zich zonder blikken of blozen in de problemen voor 10 a 20 jaar. Soms vraag ik mij af of de Russische lobby destijds hier nog invloed op heeft gehad, maar dat is meer een zijkronkel voor in andere topics.
Dit was ook iets intrinsieks aan Duitsland; vrede door handel. Zowel de SPD als Merkel hielden daarvan. Dan maak je het Poetin wel makkelijk. Achteraf 20/20: kapitale fout.
Waar ik 15 jaar geleden nog zo jaloers was en mijn ogen uitkeek naar de windmolens en zonnepanelen in Duitsland lijken ze op dat gebied stil te hebben gestaan in vergelijk met NL.
Nederland gaat nu wel hard he. En daarbij hebben we nog geen oplossing voor de winter, zowel NL als DE niet. Je hebt wel heel veel kerncentrales nodig om dat op te vangen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• phicoh
Het is natuurlijk ook vreselijk als je naar de situatie in Duitsland kijkt waar dagbouw het landschap markeert en vervolgens enorm vervuilt. Zijn dan die paar containers afval zo erg?

Het probleem is natuurlijk dat radioactief materiaal een vervelend goedje is. Kolen zijn ook niet fris, maar daar heeft Duitsland een werkgelegenheids argument.

Bij radioactief materiaal heb je het risico op misbruik (dus alles wat plutonium kan produceren wordt nauwelijks toegestaan). Het risico op grote ongelukken. De bevolking is veel banger voor af en toe een grote ramp dan
continue vervuiling.

In Duitsland hebben ze natuurlijk ook wat afval in onder de grond geprobeerd te stoppen, wat niet echt gelukt is.

Rusland verdient ook veel geld met uranium. Er is op dit moment niet eens eens boycot voor russische uranium. Dus kernernergie in Europa is veel beter voor Rusland dan windmolens of zonnepanelen.

Al met al is kernenergie een gecompliceerde techniek, is er vanwege de specifieke risico's van kernenergie veel regelgeving nodig. Het helpt natuurlijk ook niet als kernenergie als perfect veilig wordt gepresenteerd aan de bevolking. Zoveel veiligheidssystemen, het kan nooit misgaan. En dan Fukushima. Er zal niemand zeggen: oh ja, elke 30 jaar is er ergens in de wereld wel een groot ongeluk te verwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Nu online

Het besluit is helemaal niet overnight genomen. De discussie speelt al van voor de eenwording, in 2000 het oorspronkelijke besluit om kernenergie af te bouwen en pas in 2011 is dat definitief geworden. Inmiddels zijn we nog eens 11 jaar later en zijn ze nog steeds niet allemaal dicht. Lees even Wikipedia door.

Stel je ook vragen bij de Russische lobby aangaande kernenergie? De enige energie uit Rusland die niet door sancties getroffen is, oa TerraPower kan niet zonder...

[Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 08-07-2022 10:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
phicoh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Al met al is kernenergie een gecompliceerde techniek, is er vanwege de specifieke risico's van kernenergie veel regelgeving nodig. Het helpt natuurlijk ook niet als kernenergie als perfect veilig wordt gepresenteerd aan de bevolking. Zoveel veiligheidssystemen, het kan nooit misgaan. En dan Fukushima. Er zal niemand zeggen: oh ja, elke 30 jaar is er ergens in de wereld wel een groot ongeluk te verwachten.
De Fukushima ramp had eigenlijk niet hoeven te gebeuren, aangezien er met de centrale zelf niks mis was. Echter iemand vond het kennelijk daar een goed idee om de diesel generatoren voor de noodstroom voorziening daar op het strand te plaatsen, een paar meter boven zee niveau. De Tsunami kwam er aan, diesel generatoren gingen stuk door de overstroming > kern centrale werd niet meer voorzien van stroom waardoor de centrale uiteindelijk explodeerde. Het verbaast mij dat achteraf niemand aan zag komen dat dit wel is kon mis gaan. Ja, dan creëer je ook tegenstanders voor kern energie, helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phicoh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:09:
[...]
Nou was Fukushima onderdeel van een extreme natuurramp waar je denk ik achteraf wel kan zeggen dat de schade door de kerncentrale zelf meevalt . Zeker als je het vergelijkt met de gevolgen voor het milieu van het sluiten van de kerncentrales, in Japan en wereldwijd. Dat is uiteindelijk de echt grote ramp.

Het is vooral de angst voor kernenergie die heel veel tegenhoudt maar waarbij de alternatieven continu een veel grotere schade aanrichten.

Wat dat betreft is het jammer dat de ontwikkeling van kerncentrales tientallen jaren achterloopt en slimme, compacte, extra veilige oplossingen daardoor niet binnen handbereik liggen. Zeker niet voor grote uitrol. De doorlopende wispelturigheid zorgt ook weer voor een slecht onderzoek- en investeringsklimaat

PV Output |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

ph4ge schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Het besluit is helemaal niet overnight genomen. De discussie speelt al van voor de eenwording, in 2000 het oorspronkelijke besluit om kernenergie af te bouwen en pas in 2011 is dat definitief geworden. Inmiddels zijn we nog eens 11 jaar later en zijn ze nog steeds niet allemaal dicht. Lees even Wikipedia door.
De Atom Ausstieg heeft inderdaad een langere geschiedenis. Overigens was klimaatopwarming wel 1 van de redenen waarom Bondskanselier Helmut Schmidt gepoogd heeft kernenergie grootschalig in te zetten in Duitsland, net als Frankrijk dat gedaan had. Ik citeer even uit dit artikel:

"Alle bisher auch von der SPD empfohlenen Rezepte, künftig wieder stärker auf die heimische Kohle zurückzugreifen, hält Schmidt für untauglich. Denn »die Verbrennung jeder Art von Kohlenwasserstoff«, so verkündete der Ökonom im Kabinett seine neuen naturwissenschaftlichen Erkenntnisse, »führt zu einer gefährlichen Aufheizung des Erdballs« -- mit verheerenden Folgen für das Klima. Die landwirtschaftlichen Erträge in den Entwicklungsländern gingen zurück, »wir kriegen Hungerkatastrophen, die alles in den Schatten steilen, was wir in der Sahelzone schon erlebt haben«"

Vertaling:

"Schmidt acht alle door de SPD aanbevolen recepten om in de toekomst meer Duitse kolen te gebruiken ongeschikt. Omdat "de verbranding van elke soort koolwaterstof", zoals de econoom zijn nieuwe wetenschappelijke bevindingen in het kabinet aankondigde, "leidt tot een gevaarlijke opwarming van de aarde" -- met verwoestende gevolgen voor het klimaat. Landbouwopbrengsten in de ontwikkelingslanden zouden dalen, »we krijgen hongersnoden die alles overschaduwen wat we al hebben meegemaakt in de Sahel-zone«"

Het anti-kernenergie denken had in Duitsland echter al tezeer wortel geschoten en de plannen zijn door de regeringen daarna getorpedeerd en uiteindelijk mondde het zelfs uit in een compleet afscheid van kernenergie.

Echter: er zijn signalen genoeg geweest dat de kernuitstap wel eens een slechte beslissing zou kunnen zijn. die signalen werden afgelopen jaren sterker en sterker, maar men besloot die gewoon te ignoreren. Zelfs de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland, met als gevolg de problemen met gasleveranties waren niet genoeg om de Duitsers tot actie te bewegen.
Stel je ook vragen bij de Russische lobby aangaande kernenergie? De enige energie uit Rusland die niet door sancties getroffen is, oa TerraPower kan niet zonder...
Nou, die Russische lobby heeft misschien dan wel goed gewerkt, maar niet voor de Russen zelf. Rosatom is uitgesloten van projecten in Europa (Finland heeft de geplande VVER reactor geschrapt en kijkt om naar een alternatief), Oekraïne heeft een contract met Westinghouse afgesloten voor de levering van splijtstofstaven voor hun kerncentrales, en ook andere Oost-Europese staten die Russische reactoren hebben draaien zeggen toedeledoki tegen Rosatom en gaan ergens het uranium halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nathilion
Rusland staat ook nog maar net in de top 10 van landen met de grootste uranium reserves. Zo belangrijk hoeft het niet te zijn als uraniumleverancier.

De nummers 1, 2 en 3 zijn Kazachstan, Canada en Zuid-Afrika. En met alle drie hebben we goede handelsverbanden. Het moet ons toch echt wel lukken om aan genoeg uranium te komen tot de overschakeling op thorium en fusie gemaakt kan worden.

Voor thorium hoeven we ook niks met Rusland van doen te hebben om er aan te komen. Ook daar geldt dat de landen met de grootste reserves Westers zijn of goede handelspartners.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
  • Nu online
EXX schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:13:
Nou, die Russische lobby heeft misschien dan wel goed gewerkt, maar niet voor de Russen zelf. Rosatom is uitgesloten van projecten in Europa (Finland heeft de geplande VVER reactor geschrapt en kijkt om naar een alternatief), Oekraïne heeft een contract met Westinghouse afgesloten voor de levering van splijtstofstaven voor hun kerncentrales, en ook andere Oost-Europese staten die Russische reactoren hebben draaien zeggen toedeledoki tegen Rosatom en gaan ergens het uranium halen.
Elke euro die niet naar renewables gaat is winst voor Rusland, want die technologie kan snel fossiele brandstof vervangen en Rusland speelt geen enkele rol in die industrie.
Nathilion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:28:
Rusland staat ook nog maar net in de top 10 van landen met de grootste uranium reserves. Zo belangrijk hoeft het niet te zijn als uraniumleverancier.

De nummers 1, 2 en 3 zijn Kazachstan, Canada en Zuid-Afrika. En met alle drie hebben we goede handelsverbanden. Het moet ons toch echt wel lukken om aan genoeg uranium te komen tot de overschakeling op thorium en fusie gemaakt kan worden.

Voor thorium hoeven we ook niks met Rusland van doen te hebben om er aan te komen. Ook daar geldt dat de landen met de grootste reserves Westers zijn of goede handelspartners.
Tja, Rusland heeft ook maar 18% van de gasreserves in de wereld, toch zijn we behoorlijk afhankelijk van ze.

Het gaat er om of het ook daadwerkelijk beschikbaar en betaalbaar is, en of het uranium ook in brandstof veranderd kan worden. Dat is veel ingewikkelder, onze afhankelijkheid van Russisch gas is kennelijk kleiner dan van Russisch nucleare brandstof en technologie gezien het feit dat we nuclear niet sanctioneren terwijl we er direct de kernwapens mee betalen waar we zo bang voor zijn. Rosatom heeft volgens Wikipedia een 76% marktaandeel in de nucleare wereldhandel, dat moet je niet bagetaliseren.

Overigens zit Kazachstan natuurlijk stevig in de Russische invloedsfeer, Rusland bezit de uranium mines daar ook, net als een deel van de mines in andere landen zoals in Canada, Australie etc. via UraniumOne wat een dochter is van Rosatom.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

ph4ge schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Elke euro die niet naar renewables gaat is winst voor Rusland, want die technologie kan snel fossiele brandstof vervangen en Rusland speelt geen enkele rol in die industrie.
Sorry, maar dit is wel heel vergezocht. De zon- en wind projecten gaan door zoals gepland en er is zelfs een flinke schep bovenop gedaan. Zoveel zelfs, dat de grenzen van wat technisch mogelijk is, in zicht komen. De extra windparken op de Noordzee die men wil neerzetten hadden eerst als datum 2030. maar dat blijkt al niet meer haalbaar: het wordt 2031 en zeer waarschijnlijk niet vroeger dan 2032.
[...]
Tja, Rusland heeft ook maar 18% van de gasreserves in de wereld, toch zijn we behoorlijk afhankelijk van ze.

Het gaat er om of het ook daadwerkelijk beschikbaar en betaalbaar is, en of het uranium ook in brandstof veranderd kan worden. Dat is veel ingewikkelder, onze afhankelijkheid van Russisch gas is kennelijk kleiner dan van Russisch nucleare brandstof en technologie gezien het feit dat we nuclear niet sanctioneren terwijl we er direct de kernwapens mee betalen waar we zo bang voor zijn. Rosatom heeft volgens Wikipedia een 76% marktaandeel in de nucleare wereldhandel, dat moet je niet bagetaliseren.

Overigens zit Kazachstan natuurlijk stevig in de Russische invloedsfeer, Rusland bezit de uranium mines daar ook, net als een deel van de mines in andere landen zoals in Canada, Australie etc. via UraniumOne wat een dochter is van Rosatom.
Gas en uranium zijn onvergeljkbaar. Je kunt probleemloos een voorraad van uranium aanleggen voor jaren. Frankrijk heeft een voorraad liggen van 5 jaar. Dat is met gas vrijwel niet te doen. Zelfs een voorraad aanleggen voor 1 winterseizoen is al moelijk genoeg. Al met al is uranium veel minder gevoelig voor leveringsproblemen.

Rosatom is inderdaad een grote speler op de wereldmarkt. Hoe zou dat toch gekomen zijn? Heel simpel: Rusland ziet Rosatom als verlengstuk van de Russische buitenlandpolitiek en als instrument om de Russische invloed in de wereld groter te maken. Daarom steunt de Russische staat Rosatom. En het Westen heeft het toegelaten, door zichzelf vrijwel geheel van de nucleaire wereldmarkt terug te trekken. Natuurlijk moet Rosatom wel goed werkende producten leveren, maar dat doet het dan ook.

China is nu zover om hetzelfde als Rusland te gaan doen. Dus we kunnen als Westerse landen ons gaan afvragen: laten we dit toe of niet? Of bieden we een alternatief voor de spullen uit Rusland en China? Europa is het probleem niet: die will geen kerntechniek meer uit Rusland of China, maar de rest van de wereld is niet zo kritisch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
  • Nu online
EXX schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:19:
Sorry, maar dit is wel heel vergezocht. De zon- en wind projecten gaan door zoals gepland en er is zelfs een flinke schep bovenop gedaan. Zoveel zelfs, dat de grenzen van wat technisch mogelijk is, in zicht komen. De extra windparken op de Noordzee die men wil neerzetten hadden eerst als datum 2030. maar dat blijkt al niet meer haalbaar: het wordt 2031 en zeer waarschijnlijk niet vroeger dan 2032.
Ik ga er geen nuclear vs iets anders discussie van maken. Waarschijnlijk word ik al geband voor het simpele feit dat ik me heb laten verleiden hier te posten. De barrieres die een nog snellere bouw van meer electriciteitsgeneratie mogelijk tegenhouden gaan op voor elke technologie (stikstof, vergunningen, gebrek aan technici, etc).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ph4ge schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Ph4ge, ik ben (oprecht) benieuwd hoe jij ziet dat wij met renewables en de staat van de budgetten, techniek en industrie bijvoorbeeld de winter van 2024 door komen, zonder gas en kernenergie. Vertel :)
Prima, Maar ik denk dat we alsnog kernenergie nodig hebben.

[Voor 6% gewijzigd door XanderDrake op 08-07-2022 14:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

XanderDrake schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Ph4ge, ik ben (oprecht) benieuwd hoe jij ziet dat wij met renewables en de staat van de budgetten, techniek en industrie bijvoorbeeld de winter van 2024 door komen, zonder gas en kernenergie. Vertel :)
Dat hoort hier niet thuis, Ph4ge is terecht voorzichtig daar niet over te beginnen. Zie ook de topicwarning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nathilion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:28:

En voor Thorium geld dat we enorme hoeveelheden op de planeet hebben en dat na blootstelling aan neutronen, je vrijwel alleen maar Uranium-233 krijgt en dat is zeer goed splijtbaar. Er is genoeg om letterlijk voor duizenden jaren in de gehele energievoorziening van de mensheid te voorzien. Alle fossiele brandstoffen bij elkaar komen niet eens in de buurt van de totale energiedichtheid. Grootste nadeel blijft de enorme gammastraling en extreme radioactiviteit in de eerste paar honderd jaar nadat de brandstof verbruikt is.

[Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-07-2022 22:16]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Brent
In Canada wil men, de eerste al in 2030, SMR reactors van GE-Hitachi neer gaan zetten: Volgens mij is dat dan de eerste commerciele inzet van die dingen?

https://www.westerninvest...-nuclear-reactors-5568249

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:14
Kreeg dit artikel op mijn tijdlijn maar kan het moeilijk plaatsen. Clickbait of is de belofte van schone onuitputtelijke energie daadwerkelijk een illusie?
Without Fuel, the Fusion Game Is Over

For decades, fusion scientists have been saying that there is enough fuel in ocean water to provide fusion power to humanity for billions of years. This is true only for the deuterium fuel source, an isotope of hydrogen.

Nearly all fusion reactor designs — certainly the most scientifically credible — require a 50-50 mixture of deuterium and tritium. Tritium is another isotope of hydrogen. Normal hydrogen won’t work for fusion on Earth. Deuterium alone won’t work well enough. Neither will tritium by itself.

Fusion scientists only occasionally told the public that tritium did not exist in nature as a fuel source. When they did disclose this fact, they said that sufficient quantities of enriched lithium, from which tritium could, in theory, be made, were available. They are not. Moreover, there is no environmentally acceptable method, let alone facilities based on such a method, to enrich lithium with the required levels of the lithium-6 isotope.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nathilion
Nou, dat artikel leest wel alsof iemand met een heel groot ego het geschreven heeft. Ook al heeft hij wellicht een punt, echt lekker leest het niet.

Maar goed. Fusieontwikkelaars zijn ook niet gek, die erkennen dat probleem gewoon. Een oplossing hiervoor is het bekleden van de reactorwand met een lithiumdeken. Deze deken absorbeert dan vrijkomende neutronen en het lithium vervalt dan in tritium dat dan meteen weer in de volgende fusiereactie gebruikt kan worden. De onderzoekers van ITER willen de machine gebruiken om uit te vinden welk soort deken het beste werkt.

Theoretisch heb je dan alleen nog een beetje tritium nodig om de reactie te starten en dan kan je net zolang doorgaan tot je deken is opgebruikt.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je kunt tritium ook produceren met een zwaar water kernreactor, bv. een CANDU reactor.

Dat kernfusie buiten beeld raakt door een gebrek aan tritium lijkt me dan ook onzin.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@hoevenpe Ik hoef niet eens tien seconden naar die website te kijken om te zien dat dit iemand is met een missie, namelijk zijn eigen, waarschijnlijk zeer slechte boeken verkopen met halve complottheorieën waarbij een minuscuul detail word bedacht dat moet bewijzen dat duizenden wetenschappers die decennia gewerkt hebben aan een gigantisch onderzoek, allemaal achterlijk zijn "want persoon met blogwebsite" weet het beter. Nu koop mijn boeken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Martien Visser, die als lector energie transitie heel erg bezig is met het totaalplaatje van energie in NL, heeft een column geschreven over hoe hij sinds recentelijk af is gestapt van het idee dat we kernenergie niet nodig hebben. Hij was van mening dat onze Noordzee groot genoeg was om vol te zetten met windmolens, maar hij twijfelt ondertussen of deze wind niet flink zal afnemen door klimaatverandering. We weten het nog niet, maar het is wel een risico.

Dezer dagen gaat energie leveren vooral over robuustheid, niet of het nou meer of minder kost. We moeten eigenlijk heel divers kijken naar het genereren van stroom, want we hebben er heel veel van nodig in de toekomst.

Praktisch gezien lijkt het hem een goed idee om kerncentrales te laten uitbaten door de (semi)overheid, en instanties zoals TenneT. Want energie bedrijven en vooral verzekeraars zijn heel wantrouwend tegenover democratische overheden, die elke vier jaar potentieel anders naar kernenergie gaan kijken. Dit maakt de risico's en daarom de kosten van kernenergie watturen voor de maatschappij juist zo duur. Voor de overheid is dit natuurlijk anders, ze zitten dan zelf met de gebakken peren als het sentiment veranderd, maar ze kunnen ook zelf de risico's beter dragen.

Europese seriebouw van centrales is een goed idee. Want er zijn veel landen die kernenergie gaan nodig hebben, en zo kunnen we expertise opbouwen die we de volgende eeuw nodig gaan hebben. We kunnen in feite nooit genoeg energie hebben voor de transitie waar we nu in zitten. Als de prijs daalt door hoge productie, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor convertie van industrie bijvoorbeeld. Als we dan nog teveel kernenergie produceren, dan bouwen we simpelweg een windmolen minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Nu online
XanderDrake schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:27:
Europese seriebouw van centrales is een goed idee. Want er zijn veel landen die kernenergie gaan nodig hebben, en zo kunnen we expertise opbouwen die we de volgende eeuw nodig gaan hebben. We kunnen in feite nooit genoeg energie hebben voor de transitie waar we nu in zitten. Als de prijs daalt door hoge productie, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor convertie van industrie bijvoorbeeld. Als we dan nog teveel kernenergie produceren, dan bouwen we simpelweg een windmolen minder.
Het probleem van seriebouw zien we in Frankrijk, een fout en de halve vloot ligt er uit. In de praktijk is het ook heel moeilijk, de EPR die wij overwegen wordt ook herontworpen na problemen in China, een definitief ontwerp is er eigenlijk nooit. De omstandigheden zijn ook altijd anders, een 1 op 1 kopie is nog nooit gelukt. Bovendien heeft Frankrijk al bewezen dat het geen kostenbesparing oplevert. Er zijn al enorme problemen met 1 kerncentrale per decennium bouwen, dus opschalen is zo makkelijk nog niet. Het lijkt me er illusie dat een klein land als Nederland met 1 of 2 centrales in het buitenland ingekocht waardevolle expertise krijgt, maar goed dat is linksom of rechtsom niet te bewijzen.

Overheden laten concurreren met de markt is natuurlijk enorm risicovol, zeker in Nederland waar enorme projecten altijd financiële debacles worden en er geen ervaring is met dit soort projecten. Kans is groot dat je netto juist minder investeringen in duurzame energie krijgt, want wie wil er concurreren met de overheid? Om over de kosten van decom en kernafval maar niet te spreken, ook daarvoor hoeven we niet ver over de grens te lijken voor de (financiële) risicos. Het is makkelijk om te doen alsof bedrijven alleen bang zijn voor politieke risico's en dat je dat afdekt, de praktijk is dat ze kostenoverschijdingen voor bouw en decom, de kosten van afvalverwerking en lagere energieprijzen dan de kostprijs niet willen dragen maar bij de overheid leggen. Het politieke risico wordt amper besproken in de marktconsultatie.

Verder is de vergelijking / aanval op wind energie niet toegestaan, ik zal er niet op reageren maar ik zou het maar verwijderen voordat de mods ingrijpen.

[Voor 28% gewijzigd door ph4ge op 27-07-2022 10:36]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ph4ge schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Het probleem van seriebouw zien we in Frankrijk, een fout en de halve vloot ligt er uit. In de praktijk is het ook heel moeilijk, de EPR die wij overwegen wordt ook herontworpen na problemen in China, een definitief ontwerp is er eigenlijk nooit. De omstandigheden zijn ook altijd anders, een 1 op 1 kopie is nog nooit gelukt. Bovendien heeft Frankrijk al bewezen dat het geen kostenbesparing oplevert. Er zijn al enorme problemen met 1 kerncentrale per decennium bouwen, dus opschalen is zo makkelijk nog niet. Het lijkt me er illusie dat een klein land als Nederland met 1 of 2 centrales in het buitenland ingekocht waardevolle expertise krijgt, maar goed dat is linksom of rechtsom niet te bewijzen.
Ik vind dit te simpel gesteld. Er zijn wel eerder seriebouw sessies geweest drie prima gingen. Zoals de Konvoi serie in Duitsland. Dat de standardisatie en regulatie niet lekker ging door Duitse bureaucratie staat los van of de techniek, de bouw en veiligheid mbt seriebouw niet werkt. Met meer politieke wil is dit veel minder een probleem.

• ph4ge
  • Nu online
XanderDrake schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:34:
[...]

Ik vind dit te simpel gesteld. Er zijn wel eerder seriebouw sessies geweest drie prima gingen. Zoals de Konvoi serie in Duitsland. Dat de standardisatie en regulatie niet lekker ging door Duitse bureaucratie staat los van of de techniek, de bouw en veiligheid mbt seriebouw niet werkt. Met meer politieke wil is dit veel minder een probleem.
Eerst zeg je dat het prima ging, om in de volgende zin over de problemen te beginnen. :) Er zijn er maar 3 van de plande 9 gerealiseerd, en "mehr oder weniger standardisierte" is nou niet bepaald in serie gebouwd.

Lees het onderzoek over de enige noemenswaardige serie, die in Frankrijk, dat ik linkte. Het is een gevaarlijke aanname die in het verleden die uitkwam. Overigens zijn SMRs en andere nieuwe technieken ook in opkomst, dat maakt een serie EPRs nog minder aantrekkelijk.

[Voor 14% gewijzigd door ph4ge op 27-07-2022 10:41]

• phicoh
XanderDrake schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:27:
Martien Visser, die als lector energie transitie heel erg bezig is met het totaalplaatje van energie in NL, heeft een column geschreven over hoe hij sinds recentelijk af is gestapt van het idee dat we kernenergie niet nodig hebben.
Ik vraag me af hoeveel deze persoon betaald heeft gekregen van de kernenergielobby.

Een van de grootste economisch practische problemen van kernenenergie op dit moment is dat geen enkel bedrijf een kerncentrale neer kan zetten voor een vaste prijs. En als je bijv. kijkt wat er in Finland allemaal mis is gegaan, dan zijn verhalen over onbetrouwbare overheid volstrekt overtrokken. Het zijn de bouwers die maar wat aan rommelen.

Op dit moment is kernenergie economisch gezien een doodlopende weg. Het is niet 1 kerncentrale waar een keer iets mis gaat bij de bouw. De lijst met problemen is eindeloos.

Ik vind het uiterst dubieus, dat iemand het gaat hebben over een dubieuze overheid, terwijl er nauwelijks kerncentrales gesloten zijn voor de vooraf geplande einddatum, maar dat er met geen woord gerept wordt over incompetente bouwers.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

phicoh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Ik vraag me af hoeveel deze persoon betaald heeft gekregen van de kernenergielobby.
Jij weet niet het minste geringste van deze man af.
Waarom zou je deze conclusie trekken?

Check z'n Twitter maar eens: https://twitter.com/BM_Visser

• phicoh
XanderDrake schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:09:
[...]

Jij weet niet het minste geringste van deze man af.
Waarom zou je deze conclusie trekken?

Check z'n Twitter maar eens: https://twitter.com/BM_Visser
Duurzaam=Doen | Lector Energietransitie Hanzehogeschool/Entrance | Manager Strategie Gasunie | Fellow Clingendael | Trias Energetica | Meten=Weten

Gasunie en Clingendael. En dat zou betrouwbaar zijn?

Maar goed, het ging me om het artikel. Ik geloof er niets van die iemand die iets weet van energietransitie, per ongeluk de problemen met het bouwen van kerncentrales vergeet te vermelden.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

phicoh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:01:
[...]

OMG, dit is toch wel zo een ontzettende dooddoener geworden. Iemand schrijft iets positiefs over kernenergie en prompt komt de uitspraak dat de kernenergielobby erachter zit. Ik zie dit ook op sociale media zoveel gebeuren, niet normaal. Ik ben zelf ook al herhaaldelijk uitgemaakt voor "boosaardige kernenergie-lobbyist", betaald door de "machtige atoomindustrie". Terwijl ik geen enkele binding heb met welke tak van de nucleaire industrie wat dan ook.

• ph4ge
  • Nu online
EXX schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:50:
[...]

OMG, dit is toch wel zo een ontzettende dooddoener geworden. Iemand schrijft iets positiefs over kernenergie en prompt komt de uitspraak dat de kernenergielobby erachter zit. Ik zie dit ook op sociale media zoveel gebeuren, niet normaal. Ik ben zelf ook al herhaaldelijk uitgemaakt voor "boosaardige kernenergie-lobbyist", betaald door de "machtige atoomindustrie". Terwijl ik geen enkele binding heb met welke tak van de nucleaire industrie wat dan ook.
Het is niet alsof de kernenergie lobby dit nooit doet, zie bijv. Frankrijk. Maar deze specifieke beschuldiging lijkt mij ongegrond.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Natuurlijk heeft de nucleaire industrie ook haar eigen lobby, net als elke andere industrietak (inclusief de zonne en windenergie industrie).

Waar het om gaat is dat zo gauw iemand iets positiefs zegt over kernenergie, er direct gemiept wordt over kernenergielobby en het grote geld uit de atoomindustrie.

Kritiek is prima, maar "lobby" als een soort van methode om elke discussie dood te slaan niet.

• ph4ge
  • Nu online
EXX schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:58:
Natuurlijk heeft de nucleaire industrie ook haar eigen lobby, net als elke andere industrietak (inclusief de zonne en windenergie industrie).

Waar het om gaat is dat zo gauw iemand iets positiefs zegt over kernenergie, er direct gemiept wordt over kernenergielobby en het grote geld uit de atoomindustrie.

Kritiek is prima, maar "lobby" als een soort van methode om elke discussie dood te slaan niet.
Nouja, opmerkingen als "andere landen kunnen onze wind afvangen" zonder enige onderbouwing zouden bij iedereen vraagtekens op moeten wekken. Er staan veel claims in die onderbouwing missen.

Bovendien is het risico niet (voornamelijk) politiek, dat blijkt ook uit de marktconsultatie en de deal die België sloot. Het zijn technische en economische risico's en willen we die echt zomaar op de belastingbetaler afschuiven?

Ik weet dit is glad ijs, maar concurrerende technologieën hebben dezelfde politieke uitdaging. Le Pen voerde campagne op het verwijderen van windmolens. Ik ben zelf druk met offshore wind in de VS en daar hangen de presidentsverkiezingen ook als een zwaard van Damocles boven, met uitgebreide contractuele afspraken voor als de volgende bewoner van het Witte Huis de boel vertraagt of afblaast. Van de week is in de VS nog een wet aangenomen met verstrekkende gevolgen voor offshore wind (excuses voor de vergelijking met wind, maar ik reageer slechts).

Als iemand wil speculeren op het verdwijnen van wind uit Nederland of de Noordzee dan mag die persoon zn gang gaan, maar ons belastinggeld kunnen we waarschijnlijk nuttiger besteden.

[Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 27-07-2022 18:39]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaaap
  • Niet online
De Amerikaanse Nuclear Regulatory Commission heeft het design van de NuScale Small Modular Reactor goedgekeurd voor gebruik.

In 2030 komt de eerste in het Idaho National Lab in gebruik.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
EXX schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:58:

Helemaal mee eens. Vooral als je bedenkt dat milieuorganisaties eigenlijk precies hetzelfde doen. En het is sowieso niet handig om discussie al bij voorbaat af te kappen. Dan weet je zeker dat je nooit vooruit komt.

• phicoh
Frame164 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Helemaal mee eens. Vooral als je bedenkt dat milieuorganisaties eigenlijk precies hetzelfde doen. En het is sowieso niet handig om discussie al bij voorbaat af te kappen. Dan weet je zeker dat je nooit vooruit komt.
Als al die mensen die graag een kerncentrale willen nu eens met een collectbus rondgingen.

Als 10000 mensen ieder een miljoen doneren dan kom je al een aardig eind in de richting voor een kerncentrale.

Achter iedere boom staat wel iemand die graag een kerncentrale wil. Maar als het gaat om investeren dan is iedereen snel weg.

En dan wordt er naar Groenlinks gekeken als 'onbetrouwbare overheid'. Volstrekt negerend naar Groenlinks nog nooit aan een regeringscoalitie heeft meegedaan.

De hoeveelheid subsidie die voorstanders van kernenergie willen (of het volledig door de overheid laten bouwen, met alle risico's van dien) staat in geen verhouding tot het belang van kernenergie.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

phicoh schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Als al die mensen die graag een kerncentrale willen nu eens met een collectbus rondgingen.

Als 10000 mensen ieder een miljoen doneren dan kom je al een aardig eind in de richting voor een kerncentrale.

Achter iedere boom staat wel iemand die graag een kerncentrale wil. Maar als het gaat om investeren dan is iedereen snel weg.

En dan wordt er naar Groenlinks gekeken als 'onbetrouwbare overheid'. Volstrekt negerend naar Groenlinks nog nooit aan een regeringscoalitie heeft meegedaan.

De hoeveelheid subsidie die voorstanders van kernenergie willen (of het volledig door de overheid laten bouwen, met alle risico's van dien) staat in geen verhouding tot het belang van kernenergie.
Als we deze filosofie op zonne- en windenergie hadden losgelaten, had nu niemand zonnepanelen op zijn dak en waren en nu nul windparken.

Mbt "onbetrouwbare overheid": dat gaat niet alleen over Groen Links, maar over de overheid in zijn geheel. En onderschat de invloed van NGOs als Greenpeace en Milieudefensie niet. Die zaten aan tafel bij het klimaatakkoord, de nucleaire sector niet: die mocht expliciet niet meedoen.

• phicoh
EXX schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Als we deze filosofie op zonne- en windenergie hadden losgelaten, had nu niemand zonnepanelen op zijn dak en waren en nu nul windparken.

Mbt "onbetrouwbare overheid": dat gaat niet alleen over Groen Links, maar over de overheid in zijn geheel. En onderschat de invloed van NGOs als Greenpeace en Milieudefensie niet. Die zaten aan tafel bij het klimaatakkoord, de nucleaire sector niet: die mocht expliciet niet meedoen.
Ik ga niet op zon en wind want dat mag hier net.

Ik snap waarom een deel van de milieubeweging kernenergie blokkeert, maar het is wel jammer. Klimaatverandering is een enorme uitdaging. De normale risico's van kernenergie (ongelukken, opslag van afval) vallen in het niet bij de gevolgen van klimaatverandering.

Iedereen die over geld gaat weet dat kernenergie volstrekt kansloos is. Dus daarom komt er politieke druk: als de overheid miljarden in kernenergie stopt, dan wordt pas 10 jaar later door een enquetecommissie geconstateerd dat dat een slecht idee was.

Voordeel van de huidige energiecrisis is dat grote bedrijven wel even aan de bel trekken bij de VVD als er miljarden gepompt worden in een project dat op z'n vroegst pas over 10 jaar iets oplevert en waarschijnlijk twee keer zo duur wordt als begroot.

Het zou nog iets anders zijn als Nederland echt onderzoek zou doen naar kerncentrales, waarbij duidelijk is hoe dat in de toekomst Nederland wat oplevert. Maar de huidige plannen gaan over het kopen van bestaande ontwerpen van buitenlandse bedrijven. Dat levert niets op.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat investeren in kernenergie weggegooid geld is, ben ik het niet mee eens.

Wel met de opmerking over onderzoek. Daar zou men best meer middelen in kunnen steken. Neem het onderzoek naar de thorium MSR, daar is Nederland best een belangrijke speler.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:31

defiant

Moderator General Chat
phicoh schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:44:
Iedereen die over geld gaat weet dat kernenergie volstrekt kansloos is.
Het probleem is dat energie een input factor is voor onze economie en geld hierdoor geen goede indicator is of een energiebron een goede investering is of niet, dat is alleen de factor energy return on energy investment (ERoEI). De prijs in de z.g.n vrije markt van energie is tevens geen enkele indicatie van de duurzaamheid, levergarantie en betrouwbaarheid van die energie. De cultuur in politiek en maatschappij om energie beslissingen te nemen op basis van "de prijs" van energie leid hierdoor tot de verkeerd beslissingen.

De belangrijkste factor hierin is dat we klimaatverandering zitten met een substitutie probleem, fossiele brandstoffen moeten afgeschaald worden tot nul, terwijl fossiele brandstoffen juist bepalend zijn voor prijsbepaling in de energiemarkt.

Je ziet het met huidige energie crisis door de oorlog met Oekraïne. "De prijs" van energie is "opeens" duur waardoor alternatieve energieprojecten opeens rendabeler of winstgevender. zijn. Er is echter niet iets fundamenteel veranderd, behalve dat fossiele brandstoffen qua beschikbaarheid zijn afgenomen door een black swan event.

Is het nu opeens rendabeler om klimaatverandering aan te pakken doordat een oorlog fossiele brandstof prijzen heeft verhoogd? Natuurlijk niet. Want die afschaling moest sowieso al gebeuren, dus waarom werken we nog met een systeem waarin de prijs voornamelijk bepaald wordt door fossiele brandstoffen? Het ontbreken van externaliteiten waarin de kosten van CO2 uitstoot niet zijn meegerekend in fossiele brandstof prijzen is bijvoorbeeld een belangrijke factor.

Hetzelfde probleem zie je met energieopslag projecten. Als je die wilt af laten hangen van de "de prijs" van energie, dan zullen die nooit gebouwd worden. Immers energieopslag moet concurreren met fossiele brandstoffen die altijd veel goedkoper zullen zijn dan energieopslag. Waarom zou je energie uit een energieopslag in de vrije markt aanbieden als een gas of kolen centrale dat veel goedkoper kan qua prijs.

Met een substitutie probleem is elke energiebron die een positieve ERoEI altijd de moeite waard om te investeren. Kernenergie heeft positieve ERoEI, dus is altijd de moeite waard om in te investeren, uiteraard rekening houdend ook hier met externaliteiten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• siggy
  • Laatst online: 19-02 19:54

siggy

Wait.... what?

Is er wel een kernreactor techniek/concept waar géén miljarden investeringen per reactor voor nodig zijn? En dan gewoon afval compleet negeren. Alleen al dit issue zou kernenergie tot geen serieuze optie kunnen zijn in de oplossing voor het energieprobleem. Sowieso is een dergelijke centralisatie van (energie)productie nooit goed. Zie Rusland als 'onze' gasproducent. Moet elke regio van xx km2 een eigen kernreactor krijgen?

Opslag is sowieso een must, hoe je het ook wendt of keert, met kernenergie of zonder. Er zijn maar weinig opslagtechnieken die in enkele ms kunnen schakelen. En op het tempo dat we de energietransitie aan het 'doen' zijn, maakt het (qua tijd) niet uit of we miljarden in een multinational bedrijf stoppen, die dan ook ineens heel veel macht en invloed krijgt, of dat we miljarden subsidieren en dat geven aan ons eigen inwoners voor elke huishouden een eigen mini-reactor. Laat het nou net puur de belangenhouders en machthebbers zijn die een situatie liever hebben dan het andere. Uiteindelijk gaat het compleet niet om de inhoud, maar om belangen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• phicoh
defiant schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 02:54:
[...]

De belangrijkste factor hierin is dat we klimaatverandering zitten met een substitutie probleem, fossiele brandstoffen moeten afgeschaald worden tot nul, terwijl fossiele brandstoffen juist bepalend zijn voor prijsbepaling in de energiemarkt.

Je ziet het met huidige energie crisis door de oorlog met Oekraïne. "De prijs" van energie is "opeens" duur waardoor alternatieve energieprojecten opeens rendabeler of winstgevender. zijn. Er is echter niet iets fundamenteel veranderd, behalve dat fossiele brandstoffen qua beschikbaarheid zijn afgenomen door een black swan event.

Is het nu opeens rendabeler om klimaatverandering aan te pakken doordat een oorlog fossiele brandstof prijzen heeft verhoogd? Natuurlijk niet. Want die afschaling moest sowieso al gebeuren, dus waarom werken we nog met een systeem waarin de prijs voornamelijk bepaald wordt door fossiele brandstoffen? Het ontbreken van externaliteiten waarin de kosten van CO2 uitstoot niet zijn meegerekend in fossiele brandstof prijzen is bijvoorbeeld een belangrijke factor.
Je bent ETS vergeten te noemen. ETS zorgt ervoor (in markten die daaronder vallen) dat er ieder jaar minder ruimte is voor CO2 uitstoot.

Wat we zien is dat op allerlei manieren die vermindering van CO2 uitstoot bereikt wordt. Door efficienter om te gaan met fossiele brandstoffen en door energie bronnen met lage CO2 uitstoot.

Nadeel van ETS is dat er geen directe koppeling is met prijs. We weten dat ieder jaar ergens de CO2 uitstoot omlaag gaat, maar we weten eigenlijk niet waarom.

Wanneer wordt opslag betaalbaar? Wanneer de gasprijs een bepaalde prijs bereikt. En dat is weer gekoppeld aan een bepaalde waarde van de ETS credits. Maar we weten niet wanneer dat zo zal zijn.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ETS werkt momenteel nog maar als een fietsremblokje bij een vrachtwagen; de Europese CO² uitstoot is de laatste jaren nauwelijks afgenomen, en in 2021 zelfs weer toegenomen tov 2020 (ja, ook door corona, maar het zou me niet verbazen als we in 2022 gewoon weer op het niveau van 2019 zitten - https://www.statista.com/...xide-emissions-by-region/).

Het probleem met ETS is dat de prijs gewoon nog een factor 10 te laag is.

Intentionally left blank

• Jaaap
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...kerncentrales-in-borssele
Het kabinet kiest Borssele als locatie voor twee nieuw te bouwen kerncentrales. En met een versnelde aanpak kan de bouw in 2035 klaar zijn, denkt het kabinet, waarna de centrales tussen de 9 en 13 procent van de totale elektriciteit kunnen leveren. Het besluit hierover is vandaag genomen in de ministerraad na een uitgebreide voorbereiding zoals overleg met de provincie Zeeland en gemeenten

Het kabinet zet in op het type reactor Generatie III+ ...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tussen de regels door kan je wel lezen dat het om de EPR2 gaat. Ik zou alleen willen dat het niet zo vaag moest blijven en we gewoon meer details krijgen zoals reactorvermogen, bouwtijd, ruwe kosteninschatting etc.

• Jaaap
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:42:
Tussen de regels door kan je wel lezen dat het om de EPR2 gaat. Ik zou alleen willen dat het niet zo vaag moest blijven en we gewoon meer details krijgen zoals reactorvermogen, bouwtijd, ruwe kosteninschatting etc.
Oh dan wordt het dus de Nederlandse Flamanville 3?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jaaap schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:07:
[...]

Oh dan wordt het dus de Nederlandse Flamanville 3?
Nee EPR2 reactoren. Het hele punt van die dingen is dat er lessen geleerd zijn uit de eerste EPR reactoren, maar dat de technologie wel bewezen is. Daar spreken ze namelijk over. Al bewezen moderne Gen3+ reactoren en dat heb je weinig keuze. :)

[Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-12-2022 17:18]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mogelijk interessante ontwikkelingen op het gebied van kernfusie vanuit de VS:
US government scientists have made a breakthrough in the pursuit of limitless, zero-carbon power by achieving a net energy gain in a fusion reaction for the first time, according to three people with knowledge of preliminary results from a recent experiment.
The fusion reaction at the US government facility produced about 2.5 megajoules of energy, which was about 120 per cent of the 2.1 megajoules of energy in the lasers, the people with knowledge of the results said, adding that the data was still being analysed.
The US department of energy has said energy secretary Jennifer Granholm and under-secretary for nuclear security Jill Hruby will announce “a major scientific breakthrough” at the Lawrence Livermore National Laboratory on Tuesday. The department declined to comment further.
The laboratory confirmed that a successful experiment had recently taken place at its National Ignition Facility but said analysis of the results was ongoing.
“Initial diagnostic data suggests another successful experiment at the National Ignition Facility. However, the exact yield is still being determined and we can’t confirm that it is over the threshold at this time,” it said. “That analysis is in process, so publishing the information . . . before that process is complete would be inaccurate.”
Two of the people with knowledge of the results said the energy output had been greater than expected, which had damaged some diagnostic equipment, complicating the analysis. The breakthrough was already being widely discussed by scientists, the people added.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

2,5 MJ is 0,7 kWh. Het is erg vroeg om een dergelijke laboratoriumopstelling als een succes te vieren. Als je 84% van je energieoutput er in moet voeren door middel van lasers dan is dit sowieso niet schaalbaar.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@Maasluip Nou nou, wat negatief. Elk stapje in de goede richting is toch een succes te noemen? Niemand claimt dat d.m.v. dit experiment de halve zuid-kust van de VS van stroom voorzien kan worden. Nee, ze claimen een netto positieve output, wat natuurlijk al geweldig is t.o.v. netto een negatieve output. Dus ja, een succes ;)

• phicoh
Osiris schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:08:
@Maasluip Nou nou, wat negatief. Elk stapje in de goede richting is toch een succes te noemen? Niemand claimt dat d.m.v. dit experiment de halve zuid-kust van de VS van stroom voorzien kan worden. Nee, ze claimen een netto positieve output, wat natuurlijk al geweldig is t.o.v. netto een negatieve output. Dus ja, een succes ;)
Let er wel op dat deze berekeningen erg nep zijn. Normaal neem je de totale hoeveelheid energie die nodig is (dus om alle gebouwen, hulp apparatuur, etc draaien te houden) en je vergelijkt dat met de geproduceerde energie.

Bij dit soort berichten wordt er alleen gekeken naar de hoeveelheid energie in het licht van de laser. Wetenschappelijk natuurlijk interessant. Maar dit is niet wat je normaal gesproken een positieve opbrengst zou noemen.

Wat ook onder tafel geschoven wordt, je moet een de energie die geproduceerd wordt weer omzetten een stroom. Die laatste stap is ook volstrekt afwezig.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Osiris schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:08:
Ik ben positief over wat de National Ignition Facility voor elkaar krijgt, het zijn goede stappen voorwaarts en draagt bij aan algemene kennis van kernfusie.

Maar deze aanpak, met kleine bolletjes en lasers, is echt een bitch om commercieel bruikbaar te maken. Wat ze nu doen moet (bij wijze van spreken) eerst 10x efficiënter worden, en vervolgens moeten ze het 10x per seconde doen ipv 1 keer per jaar, en dan vervolgens 1000000x achter elkaar...

• max3D
  • Niet online
Input was 2.05 Mj en de output 3.15 als ik dat goed hoorde in de persco. Historisch resultaat, maar er moest wel 300Mj in die laser gepompt dus commerciele kernfusie is nog steeds 30 jaar vanaf vandaag. Zoals het ook was in 1955...

• Stoney3K
  • Laatst online: 11:30

Stoney3K

Flatsehats!

XanderDrake schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:36:
[...]

Ik ben positief over wat de National Ignition Facility voor elkaar krijgt, het zijn goede stappen voorwaarts en draagt bij aan algemene kennis van kernfusie.

Maar deze aanpak, met kleine bolletjes en lasers, is echt een bitch om commercieel bruikbaar te maken. Wat ze nu doen moet (bij wijze van spreken) eerst 10x efficiënter worden, en vervolgens moeten ze het 10x per seconde doen ipv 1 keer per jaar, en dan vervolgens 1000000x achter elkaar...
Het NIF gaat ook nooit een commercieel haalbare fusie-centrale opleveren. Ze gaan het grootste deel van de data eerder gebruiken voor andere wetenschappelijke onderzoeken.

De faciliteit is origneel bedoeld geweest voor het ontwikkelen van efficiëntere thermonucleaire wapens.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:08
Stoney3K schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:00:

De faciliteit is origneel bedoeld geweest voor het ontwikkelen van efficiëntere thermonucleaire wapens.
Dat is dan ook waar ze de presentatie mee begonnen, dat het betere wapens op kan leveren. En dat de afschrikwekkende werking dan nog groter zal zijn.

• biomass
  • Nu online
user109731 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:00:
Deze is zo mogelijk nog interessanter, al was het maar omdat het geen stellerator of tokamak ontwerp is waar we het meest van hebben gezien de afgelopen twintig jaar, maar eentje met gepulseerde compressie van plasma en rechtstreekse productie van elektriciteit.
YouTube: A New Way to Achieve Nuclear Fusion: Helion
Wikipedia: Helion Energy

[Voor 3% gewijzigd door biomass op 25-12-2022 17:43]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Martien Visser post wel vaker leuke plotjes op twitter over energie gebruik en generatie binnen de Nederlandse markt. Zo ook over de NL energie markt in brede zin, en vandaag had hij het over de marktwaarde van alle CO2 arme stroom die gegenereerd werd in 2022, zie onderstaand:

Vorig jaar was alle kernenergie gegenereerd door Borsele 1 miljard euro waard. In één jaar! Nou was het natuurlijk een uitzonderlijk jaar, maar HOLY MOLY :o Dit soort cijfers zal menig wat kosten-baten analyses van kernenergie op z'n kop zetten :+

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@XanderDrake omgerekend €0,24/kWh dus bij 100% capacity factor.
Valt me eigenlijk nog mee, het meeste zit in de absoluut maffe augustus.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Jaaap
  • Niet online
biomass schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:36:
Deze is zo mogelijk nog interessanter, al was het maar omdat het geen stellerator of tokamak ontwerp is waar we het meest van hebben gezien de afgelopen twintig jaar, maar eentje met gepulseerde compressie van plasma en rechtstreekse productie van elektriciteit.
Wow wat een prachtig stuk techniek is dat. Goede video ook (behalve dat ze het regelmatig over Tokamak - een andere techniek dus - hebben wat soms verwarrend is).
Hopen dat dit economisch haalbaar wordt.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
user109731 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:00:
[...]
biomass schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:36:
[...]
Omdat beide berichten zo dicht op elkaar naar buiten kwamen, was mijn aanname dat het dezelfde techniek was, maar misschien is dat niet zo. Ik ben wel behoorlijk sceptisch naar Helion: ik vind het alleen een breed uitgemeten analyse op een bekend YouTube kanaal, verder is er niet bijzonder veel over te vinden. Is dat, omdat er (naive)investeerders lekker gemaakt moeten worden? Ik kijk er met wantrouwen naar.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Proton_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:15:
@XanderDrake omgerekend €0,24/kWh dus bij 100% capacity factor.
Valt me eigenlijk nog mee, het meeste zit in de absoluut maffe augustus.
24 cent wholesale? Wat rekenen we normaal daarvoor? 8 ofzo?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@XanderDrake Doorgaans minder, dus in de context van nieuwe kerncentrales is het interessant wat men in de toekomst als "normaal" ziet. Geen weldenkend mens wil de gebeurtenissen van afgelopen jaar herhalen, denk ik.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• biomass
  • Nu online
Arie- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:27:
[...]

[...]

Omdat beide berichten zo dicht op elkaar naar buiten kwamen, was mijn aanname dat het dezelfde techniek was, maar misschien is dat niet zo. Ik ben wel behoorlijk sceptisch naar Helion: ik vind het alleen een breed uitgemeten analyse op een bekend YouTube kanaal, verder is er niet bijzonder veel over te vinden. Is dat, omdat er (naive)investeerders lekker gemaakt moeten worden? Ik kijk er met wantrouwen naar.
Tja, op 22:10 wordt er alleen heel kort gezegd dat 90% van de energie gebruikt wordt om de reactie op gang te houden en op Wikipedia is te vinden dat ze voornamelijk begonnen zijn op overheidsgeld. Het uitbrengen van zo'n video heeft natuurlijk altijd meer redenen dan "kijk ons nou". De video brengt inderdaad goed naar voren dat er nu periode van aankomt van trachten de fusie frequentie te verhogen en dat dat veel geld kan gaan kosten is overduidelijk. De snelheid van 2x per seconde is nog niet zo heel hoog (op 1:35 in de video). Ik dacht gewoon, het zou leuk zijn als dit de doorbraak wordt voor fusie met (zwaar) water. Of het technisch/financieel toch straks niet haalbaar blijkt te zijn of allemaal gejokt (en dat laatste lijkt me sterk, maar natuurlijk nooit onmogelijk); ik werd er gewoon even blij van.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

NuScale heeft de certificatie voor de 50MW SMR binnen. Vanaf 21 februari is de certificering geldig.

Bron: https://www.energy.gov/ne...ll-modular-reactor-design

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Brent schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Bij een sufficiently large tijdshorizon wordt de vraag subtiel: is er genoeg brandstof (uranium, thorium) of is er genoeg bouwstof (e.g. zilver in PV) worden equivalent: of je nou uranium recyclet of zonnepanelen, als je het cirkeltje rond krijgt, en dat lukt je nog wel zo'n 10.000 jaar, wat is dan precies het verschil nog?
Ik quote je hier maar even, want hier is het niet offtopic ;)

Ik kan op dit moment dat rekensommetje niet maken. Ik weet niet hoe ver recycling van brandstofstaven op dit moment is, en wat de verwachtingen zijn daarvan in de toekomst. Ook speelt natuurlijk de toenemende vraag mee. Ik heb een tijd terug wel gelezen dat met de huidige vraag tegen de huidige prijs er nog voor zo'n 60-80 jaar winbare uranium is. Hoe dat getal nu is, hoe dat veranderd als de vraag enorm toeneemt, en wat het effect van recycling is, of een mogelijke shift naar andere vormen van nucleaire energieopwekking: geen idee...

Ik krijg in discussies over kernenergie toch altijd een beetje het gevoel dat er bij voorstanders sprake is van wensdenken; erg hoge verwachtingen van technologische ontwikkelingen. Dat dat niet altijd uitkomt hebben we wel gezien bij technische oplossingen tegen stikstofuitstoot.

Ik vind dat we daar wat meer realistisch naar moeten kijken, en niet al onze eieren in 1 mand moeten stoppen als het gaat om de energietransitie. Kernenergie kan daar zeker een rol in spelen, maar hoe groot en op welke termijn is iets wat je moet afzetten tegenover alle andere mogelijkheden. Het is m.i. geen magic bullet, wat sommige mensen (zoals @icall5s in het middeninkomen-topic met z'n GL-flame) wel lijken te denken, en er kleven echt wel (grote) nadelen aan.

Intentionally left blank

• Nathilion
Recyclen van splijtstaven is van ondergeschikt belang als we het juiste type reactoren gaan bouwen. Kweekreactoren halen geen 5% van de energie uit de staaf, maar tegen de 100%. Dit lost twee problemen tegelijkertijd op: je voorraad uranium gaat 20x langer mee, de hoeveelheid langjarig afval gaat ook naar de nul.

Daarnaast, als het uranium op, is er nog thorium. Een kweekreactor maalt er niet om het uranium of thorium gevoed krijgt. De hoeveelheid Th op Aarde is genoeg om ons voor tienduizenden jaren van energie te voorzien. Dat geeft ons ruim genoeg tijd om te beginnen met fusie en alles wat daarna komt.

Kweekreactoren zijn ook niet nieuw. Ze bestaan al sinds de jaren 50. Alleen lijken ze nooit echt door te breken om allerlei verschillende redenen. Vaak technische redenen, vaker commerciële, en het vaakst politieke redenen. Nucleaire energie blijft nog altijd in het verdomhoekje zitten. Maar als we maar wanhopig genoeg worden voor energie dan komt het vanzelf wel weer op de agenda. Zoals het nu ook gebeurd met de plannen voor de nieuwe reactoren in Borssele.

Gelukkig hebben we bedrijven als NuScale en TerraPower die wel de fondsen weten aan te trekken om door te kunnen blijven ontwikkelen.
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Let op:
Het moet nu maar een klaar zijn. We gaan hier niet meer de zonnepanelen en windmolens vs. kernenergie bespreken. Het kan kennelijk niet normaal. Reken gerust op een verbanning uit AWM als je dit denkt te moeten kunnen negeren.

We gaan het hier alleen nog maar onderbouwd hebben over de techniek van kernenergie, plannen voor centrales, oplossingen voor het afvalprobleem etc.
Dit is ook niet de plek voor cartoons/meme's/etc.

Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor discussie over de wetenschap achter klimaatverandering hebben we dit topic: Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor het energievraagstuk: Energie - crisis & actualiteit

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee