Waarvoor dankBrent schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:50:
[...]
Normaal gesproken zou ik zeggen: dat is echt lang en breed terug gekomen in dit topic. Lees even terug
Als je wel heel heel selectief kijkt. Want uranium komt zonder enige koolstofuitstoor uit de grond, en die grotten om het afval te dumpen zijn ook koolstofvrij....Heel beknopt:
1. Koolstofloze cyclus
Het enige. Accu's, zolang ze geladen zijn, werken ook of het regent of niet.2. Weer-onafhankelijke output
Accu's zijn principeel oneindig schaalbaar, waterstof kan dit ook.3. Grote outputs mogelijk, nodig voor sommige industriele processen.
Dus er lijkt mogelijk geen schaarste te zijn?4. Met opwerken (wat in veel van die schattingen gedaan door Amerikaanse bronnen niet gebeurd wegens Plutonium en wapenproductie, is verhaal apart, pik het er niet uit om te wijzen, wel om zelf onderzoek te doen) zit het nog een paar honderd tot duizend jaar goed, wat ons een flinke buffer geeft.
5. Mogelijk andere cycli zullen die einddatum verder kunnen zetten.
De vooruitgang in solar alleen al in 10 jaar zou kernenergie naar de clownsectie verbannen. De komende 10 jaar? Nattevingerwerk zit je over de 600Wp voor een beetje gemiddeld paneel. Steek dat geld in opslag wat we sowieso nodig hebben.Ja, een nadeel is zeker dat het dwingt in lange termijnen te denken, en dat het inderdaad niet in 10 jaar klaar zal zijn. Ik zie dat als goeds overigens, als 10 jaar al te lang is voor een land om vooruit te denken, dan is het zeker beter dat het ver van kernenergie blijft.
Waarvoor dank. Als er 10 jaar geleden begonnen was met bouwen van kerncentrales zou ik het helemaal begrijpen en nog steunen ook. Op dit moment snap ik het gewoon niet. Het voegt niks toe aan de problemen op het net (opslag wel) en het vertraagt wéér de transitie (net als de EU import op zonnepanelen van voorheen).Ook zeg ik nergens dat het de enige optie moet zijn, dat we alles erop moeten inzetten, zeker niet.
Stabiliteit is werkelijk het enige positieve punt, wat afgevangen kan worden met spotgoedkope duurzame energie. Het is inderdaad niet of of, maar de kernenergie die ooit geproduceerd gaat worden (over 10+ jaar) is nu al verouderd. En duur. Alleen als economische biologische entiteiten, beter bekend als zuinige Hollanders, is de keuze gewoon calculatietechnisch absurd.. Alles hangt f van de prijs van oplsag, en die is absurd laag. Zodra software publieklijk beschikbaar is om accu's aan te sturen lachen mensen met zonnepanelen zich gewoon dood.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
/f/image/H42wvIuHw5aeKrdTX47BFPNq.png?f=fotoalbum_large)