ph4ge schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:10:
[...]
Beide keren dat het JRC hier in dit topic ter discussie stond was omdat jij er over begon. Beide keren dat er in dit topic een discussie was over de JRC begon jij er over, dat was de eerste keer in augustus vorig jaar en dat is nu weer. Verder begint niemand er over.
Ik reageer slechts op wat jij schrijft over de de door jou vermeende motieven en voorspelde daden van critici, en dat de timing voor deze kritiek per definitie verkeerd is.
Ik begin over het JRC , maar stel nergens het JRC ter discussie. Wat ik aangeef is dat de anti-kernenergie beweging het JRC ter discussie zal stellen, om zo te proberen de geloofwaardigheid van het JRC en dus ook van het rapport aan te tasten (sterker nog, dat is al op dag 1 gedaan, maar zal nu nog sterker worden). Ikzelf heb het volste vertrouwen dat het JRC dit integer afhandeld. Bovendien komt er ook nog een review van het JRC rapport door experts op dit gebied.
Als WISE een rapport schrijft over kernenergie en daar komt uit: "kernenergie moet weg", zeg ik "goh, wat verrassend". Als EDF een rapport schrijft over kernenergie en daar komt uit "kernenergie is helemaal top", dan zeg ik ook "tsjonge, wat verrassend". Maar het JRC is niet WISE en ook niet EDF.
Proton_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:58:
We kunnen het natuurlijk ook gewoon over de inhoud hebben.
Het rapport is heel transparant dat DNSH (do no significant harm) voor nucleair alleen kan met regelgeving, controle en geen overwachte tegenvallers.
Kort gezegd (door mij): als de menselijke factor er buiten gehouden kan worden. Dus geen gesjoemel met keuringen, controles, onderhoudsvergissingen, mijnongelukken.
En meer nog dan bij andere technieken zijn de gevolgen dan verstrekkend, in oppervlak en tijd. Sjoemelen met de bron van biomassa is natuurlijk ook idioot, maar achteraf te fixen door willekeurig ergens bomen bij te planten - na 100 jaar heeft niemand het daar meer over.
DNSH-compatibiliteit te claimen op basis van regels en handhaving vind ik te naïef.
Het gaat zich erom: is het schadelijker dan de andere technologiën in de taxonomie. En dat is niet het geval. Ook bij zon en wind kunnen er mijnongelukken plaatsvinden; de grondstoffen voor PV panelen en windturbines groeien niet aan bomen. Natuurlijk gaat het JRC er van uit dat de regelgeving gevold wordt; dat is nu toch ook het geval. En dat werkt al decennia lang prima in Europa.
En over DNSH-compatibiliteit gesproken: partijen die geen kernenergie willen, willen wel aardgas in de taxonomie. Terwijl daar wel van vaststaat dat die DNSH-compatibiliteit zeer twijfelachtig is, gezien de broeikasgasemissies van aardgas (CO2 en methaan), en de fors grotere mortaliteit per TWh.
Qwerty-273 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:40:
Nu zie ik het nut niet om (diep inhoudelijk) op het onderzoek van Berenschot in samenwerking met Kalavasta in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat te gaan reageren (daar zijn anderen veel beter in). Maar het uitgangspunt van deze onderzoeken is altijd alleen een EPR (European Pressurized Reactors) ontwerp. Dat is (zeker vandaag de dag) gewoon niet meer logisch te noemen, aangezien er genoeg op aan te merken is op dit ontwerp (en zeker financieel het geen beste leerling van de klas is).
Een EPR staat niet gelijk aan alles wat kernenergie kan leveren. Er zijn genoeg andere ontwerpen (met de kennis van vandaag) die veel logischer toe te passen zijn binnen de EU (en wellicht ook in NL) om wel kern toe te voegen aan de energiemix om zo snel mogelijk van CO2 uitstotende centrales af te komen. Om een EPR binnen NL te gaan plannen en bouwen is inderdaad geen goed idee.
Dit. Er is meer dan alleen EPR. IMHO is de komende BWRX-300 een veel betere kandidaat. Veel kleinschaliger, dus veel minder risico op een complete ontsporing van het project. Je zult waarschijnlijk leergeld moeten betalen bij de constructie van de eerste reactor, maar dan kun je daarna de 9 andere efficient bijplaatsen. Dan heb je een cluster dat 3 GW levert, en omdat het uit 10 kleinere reactoren bestaat, is de totale beschikbaarheid een stuk hoger dan bij grote reactoren: bij een storing van een reactor of het opnieuw voorzien van splijtstof gaat maar 10% van de totale capaciteit off-line.
En hoe schadelijk was dat in Noord-Amerika? Heeft dat gezondheidseffected gehad?
In die tanks zit water met daarin alleen nog maar Tritium. De rest is eruit gehaald. Dat in zee laten lopen is niet echt een probleem. Tritium heeft een halfwaardetijd van 12 jaar.
Tegen de tijd dat deze ramp voorbij is, zijn we decennia verder. Ja het had nog veel erger kunnen wezen. Dat is juist een probleem, geen meevaller.
Dit was absoluut geen voldoende op welke manier dan ook. De veiligheidsmaatregelen hadden dit compleet moeten voorkomen, niet een beetje. Unit 1 had nota bene een niet pomp-afhankelijk koelingssysteem en dat heeft ook niks geholpen.
De veiligheidssystemen in Fukishima waren gewoon niet goed. Een andere centrale, niet ver gelegen van Fukishima, heeft dezelfde Tsunami met vlag en wimpel doorstaan, omdat daar de noodstroomvoorziening wel op hoogte gebouwd was.
Japan heeft pas een onafhankelijke toezichthouder in het leven geroepen
na Fukishima. Het ontbreken daarvan is IMHO een van de basisfactoren geweest van de ramp. TEPCO werd niet door een toezichthouder op de vingers gekeken.
[
Voor 18% gewijzigd door
EXX op 29-03-2021 16:54
]