Beste admins, dit gaat snel behoorlijk off topic

_JGC_ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:13:
Ik snap wel dat de rechtse partijen graag kernenergie willen. Ze doen al 10 jaar effectief geen f*ck om klimaatdoelen te halen en als je in 2035 een kerncentrale op de planning zet die al je problemen gaat oplossen hoef je de komende jaren wederom geen f*ck te doen.
Want zeg zelf: al die duurzaamheids subsidies, gaan die naar isolatie en schone energie opwek, of naar de adviesbedrijven die allerlei dure rapportjes opstellen?
Ik kan het plaatje niet terug vinden, maar ergens in de CPB doorberekening van de partijprogramma's staan ook de CO2 reducties. Bijna alle partijen zetten in op CO2 reducties, ook de meeste rechtse partijen zoals VVD en CDA. Geen f*ck doen lijkt me dus kort door de bocht, en ik persoonlijk vind dat een of twee flinke kerncentrales echt wel kan helpen, ook met name tot 2050 en daarna om CO2 op te vangen en weg te pompen. Zijn ze te laat? Ja, maar dat is letterlijk iedereen.
Dus ik ben het met deze partijen gedeeltelijk eens, het is én én (windmolens in zee, zonnepanelen op alle daken, waterstof fabrieken in de Eemshaven én kernenergie én later kernfusie). Om de aarde in 2150 leefbaar en droog te houden moeten we nog eeuwen CO2 opvangen.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:00:
Het is wel een beetje koffiedik kijken, want veel partijen kijken niet verder dan wel/niet kernenergie. En volgen dan blind het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat die tot op heden volgens mij alleen maar een EPR model zag zitten.
Ik denk dat als er geen Westers bedrijf wordt gevonden die wil bouwen in NL, zelfs met alle rechtse garanties, dat het snel einde verhaal is

Maar schokkender vond ik de vele reacties dat een biomassa centrale wel gezien wordt als een reële optie. Met daarbij "ondergrondse CO2 opslag".... Dat is op papier natuurlijk tegen elkaar wegstrepen, maar je produceert met je centrale wel gewoon bergen CO2. Ook is het van belang welke biomassa je eigenlijk gaat verstoken, want NL is namelijk niet zo groot dat je daar voldoende kan vinden.
Direct Air CO2 Capture is broodnodig en in toekomst onvermijdbaar; het IPCC maakt het al een onderdeel van het totaalplan. We kunnen maximaal 350 ppm CO2 hebben in de atmosfeer op de langere termijn en we hebben nu al 410 ppm. Bomen zijn leuk, maar dat duurt te lang.
Ik zeg; begin nu al met bij die biomassa kachels op industriële schaal CO2 af te vangen, dan hebben we al kennis van hoe dat het beste werkt voor alle andere industrie en later Direct-from-Air, gebruikmakend van duurzame of Kernenergie.
Eigenlijk maakt dit alles Groningen/Eemshaven toch wel geschikt voor kernenergie en de energietransitie: spil in de aardgas/waterstof "rotonde", koppeling met internationale stroomnetwerken, koppeling met windmolen parken in de Noordzee, toegang tot lege/half lege gasvelden om CO2 in terug te pompen, zat ruimte en weinig mensen, veel technisch personeel in de omgeving vanwege voormalige GasUnie, etc. Ik zie waarom Rutte er over begon

Inhoudsloze claim als men niet aangeeft wat "nieuwe technieken" dan zijn. Moderne PWR of BWR, Thorium MSR, SMR?
Ja dat maakt nogal uit! Thorium zie ik niet gebeuren komende 20 jaar, terwijl MSR en SMR nu echt beginnen op te komen.
Gezien de verdeeldheid (ook binnen D66) over dit onderwerp in de maatschappij kan je dat "snel" alvast doorstrepen. En wat betekent "duurzaam" in de context van kernenergie? 🤨
Ik denk; 50 jaar afval creëren en dat vervolgens 1000 jaar te moeten bewaren is bijv. niet heel duurzaam. Daarnaast, als je juist ook lagere verrijkte elementen (dus geen U of Pu-239, maar hun splijtproducten) gebruikt om energie op te wekken, kan je nog eeeuwen door.
[
Voor 14% gewijzigd door
XanderDrake op 02-03-2021 09:50
]