Voor jou metal, voor mij indie, etc ja..En ik heb niets tegen pop, van mij mag je er gewoon van genieten, maar ik heb er ook niet heel veel mee
|>
|>
Hoe kom je daar nou op?simon schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:36:
Ik volg je echt voor geen meter. Dat bedoel ik met een andere kijk op fotografie, jij ziet stijl als een technisch iets, ik absoluut niet.
Wellicht bedoel je het niet zo,maar het bovenstaande komt nogal arrogant over. Met name dat onderscheid tussen "mooie" en "goede" fotografie.Je moet 't zo zien, voor de 1 is fotografie puur een visueel ding, de ander wil er iets mee. Voor de 1 is 't beeld 't doel, mooi! Voor de ander is 't beeld een tool. Bij de een praat je over mooie fotografie, de ander goede.
Tja, expressie is natuurlijk ook erg subjectief en vaak een kwestie van smaak. En daarover valt (niet) te twisten. Dat is meestal niet zo'n succesvol onderwerp voor internet fora.Lateef en ik vinden dat er soms erg veel nadruk op GoT is voor puur mooie fotografie, mooie plaatjes, technisch juist, en misschien wat minder voor expressie. Dat gaat niet zozeer over stijl, maar hoe je fotografie ziet en ervaart.
De situatie: Ik stond een uur lang in de vrieskou om het noorderlicht maar zo goed mogelijk op de foto te kunnen zetten (niet omdat ik dat nou zo verbolgen wilde, maar omdat het ook gewoon belachelijk mooi was). Op een gegeven moment vraagt die gast of ik hem niet op de foto wil zetten met het noorderlicht, zodat hij aan 'zijn vrienden' kon bewijzen dat hij daar was geweest. Oké, prima dan, maar het noorderlicht begon meer en meer te verdwijnen (duurde meestal maar anderhalf, hoogstens twee uur). Dus vele long exposures en wat geëxperimenteer later had ik wel iets nuttigs bij elkaar, even gefotosoept en naar hem gestuurd. Uiteraard veel meer moeite gedaan dan 'even een kiekje met het noorderlicht' maar het resultaat was ook goed. Want er was moeite in gestopt, en aandacht.Jij doet tenminste wat móeite voor je foto's, dat is alles wat je nodig hebt. Gewoon wat aandacht eraan besteden, en je stijgt direct boven de meute uit
Misschien dat iemand anders het anders had aangepakt. Misschien juist wat met de hotelkamer gedaan zodat je een leuk contrast kreeg tussen de wat lelijke hotelkamer en het mooie bruidspaar. Of spontanere foto's. Die vind ik persoonlijk vaak leuker dan een technisch geweldige foto van twee mensen die naast elkaar staan met een perfecte fotolach. Of misschien is het juist wel leuk om de kamer waar je een speciale dag doorbrengt op de foto te hebben ipv een vage achtergrond ergens in de gang.mjtdevries schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 18:43:
Maar als die persoon in een situatie komt waarbij die vrijheid beperkt is, dan komt die in de problemen.
Laatst heb ik daar een mooi voorbeeld van gezien. Een trouwfotograaf in de VS die een reportage moest maken waarbij de trouwerij in een hotel plaatsvond. De hotelkamer was totaal ongeschikt.
Uiteindelijk vond ie op de gang net voor de lift een plekje met genoeg ruimte om een mooie foto te maken waarbij de achtergrond icm een mooi bokeh een hele mooi foto opleverde.
Maar daarbij had hij naast zijn kennis voor een mooie compositie ook kennis van diafragma nodig (volledige open) en zelfs een dure lens nodig. f/1.4
Had één van die zaken ontbroken, dan had ie die foto niet kunnen maken.
dit bedoel ik met wij kijken nogal anders naar fotografie, en daarom loopt de discussie spaakOok al omdat het onderscheid volgens mij nogal arbitrair is.
|>
Goed punt, niks aan toe te voegen.simon schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:36:
Voor de 1 is 't beeld 't doel, mooi! Voor de ander is 't beeld een tool.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
[ Voor 39% gewijzigd door Toff op 14-02-2010 03:21 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Nou, ik bedoel, ik kom eigenlijk nergens anders.breinonline schreef op zondag 14 februari 2010 @ 09:17:
Bedoel je dat per topic, dan moet je bij Lieve Devvers zijn. Of bedoel je het specifiek in het fotografie subforum? Dan kan het bij de tags uitleg verduidelijkt worden.
Het was maar een voorbeeld, maar om daarbij te blijven: Ik krijg 112 resultaten voor "50d" in de search, waarbij heel veel nmm onzinhits, zoals [Fotoapparatuur] Raad eens wat ik nieuw (gekocht) heb., een topic dat op slot ging op 25-07-2007, toen de Canon 50D nog niet eens bestond (komt wss omdat de 350D ook een hit geeft in de search op 50d). Een typetag voor relevante topics zou IMHO toch geen slecht idee zijn. Dus wel "50d" bij Canon EOS 50D vs Canon EOS 7D, maar niet bij Nachtfotografie meeting, 11 December, Rotterdam, bijvoorbeeld.Nomad schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:15:
we taggen iets specifiek als een search op bijv. "canon 50d" vele hits oplevert. Dan helpt taggen.
een 50d tag is nu afgewezen omdat er binnen FG niet zoveel hits zijn dat een search op 50d niet werkt meer.
Taggen is geen vervanging voor de search, werkt de search nog goed (omdat er niet zo veel resultaten zijn), dan kiezen we er voor om het niet apart te taggen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Gedegen onderzoek, dat is zeker! Ik was er nooit op gekomen, om alleen in de titel te zoeken en ik vind het resultaat eigenlijk wel erg mager zo.Mobyrick schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:58:
We hebben voor alle recente modellen, zeg minder dan 3 jaar oud, een search gedaan achter de schermen. Er is gezocht op modelnaam in de titel van een onderwerp. Dit was het resultaat: (lijst)
Hieruit hebben we besloten dat tags geven aan specifieke modelnummers niet erg nuttig is omdat je er maar weinig mee vind wat je niet ook met de search kan vinden
[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 14-02-2010 21:10 ]
(ik quote je maar even, voor je weer gaat editten...)Mobyrick schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:09:
Ja we zitten niet helemaal stil achter de schermen. Dus je wilt zeggen dat ik je heb overtuigd? Dat is mooi meegenomen. Je argument ga ik weer even overleggen met de rest.
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door jip_86 op 15-02-2010 11:57 ]
Verwijderd
Het was maar een voorbeeld hoor, maar denk je nu echt dat iedereen die hier komt zoeken weet wat een "dslr" is? "canon AND dslr AND amateur" levert 131 hits op trouwens. Weet je als nieuwe bezoeker dat je moet zoeken op "instap" c.q. "semi-professioneel" of weet ik wat? Juist met tags zie je de keuzemogelijkheden. Dat meerdere tags bij dezelfde topics uitkomen, vind ik geen bezwaar. Naast "dslr" mag er best "reflexcamera", "digitale reflexcamera" en "(digitale) spiegelreflexcamera" als tag voorkomen, denk ik. Tien per topic kan best wel eens te weinig zijn. Of je alle tags standaard boven iedere pagina zichtbaar wilt hebben, dat is een andere vraag, maar die zal wel weer bij de devvers horen.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 09:51:
@Toff: vind je de combinatie van "merk" + "dslr" + "andere interesse" niet voldoende nauwkeurige resultaten geven dan?
Verwijderd
Maar die staat al in de titel, dus die had je via de search "title:dieren" moeten opzoeken.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:25:
De tag "dieren" zal vooralsnog even voldoende moeten zijn voor katten, honden, everzwijnen, papegaaien en weet ik veel welke beesten nog meer
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik vroeg me hetzelfde af.Wijnands schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:43:
Wat ik niet helemaal snap is waarom er tegenwoordig veel losse topics zijn terwijl er altijd een beleid is geweest om zoveel mogelijk de verzameltopics te gebruiken. Nu ook weer, nikon 35 of 50mm.
Waarom is dit?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Verwijderd
PSN: Von_Smallhausn
Verwijderd
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Toff op 14-06-2010 16:14 ]
Ik vind het inderdaad niet zo gezellig dat mensen (en ik hoor daar ook soms bij) anderen erop wijzen dat ze geen commentaar geven. Ik vind het echt wel elementaire beleefdheid om een minuutje te spenderen aan de vorige foto's te becommentariëren vanwege het feit dat je zelf ook wel wat commentaar verwacht. Het is echt niet zo dat het heel erg veel moeite kost om een paar regeltjes extra te typen...Toff schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:09:
Aan de andere kant dreigt er nu een soort commentaarpolitie te onstaan die mensen als een pak wolven aanvalt, zodra er naar hun mening niet genoeg commentaar wordt geleverd.
Daar worden de draadjes niet gezelliger van. 1)
Zelf vind ik "verplicht commentaar als je een foto plaatst" net zo onzinnig als "verplicht een foto, wanneer je commentaar geeft". Aanmoedigen prima, maar er zijn al zoveel regels!
1) bijvoorbeeld vanaf hier: Prulleman in "[verzamel] (Huis)dieren | deel 2"
[ Voor 6% gewijzigd door LaurentS op 14-06-2010 16:42 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Je valt in herhaling.
Gezien de soms nogal heftige reacties die ik op mijn fotoloze commentaren krijg, is niet iedereen dat met je eens.Als je commentaar geeft aan anderen zonder zelf een foto te plaatsen doe je een 'goede daad', je doet moeite voor anderen zonder moeite terug te verwachten, omdat je geen foto post.
Zie het rose handje, links naast de topictitel.@mig29: Wat is een TR?
[ Voor 18% gewijzigd door BarôZZa op 14-06-2010 23:34 ]
[ Voor 32% gewijzigd door BarôZZa op 15-06-2010 12:38 ]
Verwijderd
Misschien wel leuk om even te laten zien. Als je een TR aanmaakt (met de
there's no tweak without the tweaker
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 17-07-2010 17:53 ]
Jullie doen het prima, sterker nog, het fotografiehoekje van T.net is de reden dat ik heb ge-registerd!Nomad schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:34:
Hoe is algemeen het gevoel naar de crew van FG op het moment? Hebben jullie het gevoel dat we genoeg doen en overal op tijd genoeg bij zijn, of verslonzen we onze taak teveel?
Waar doen we het goed en waar kan het beter?![]()
Iemand die iets kwijt hierover wil?
|>
[ Voor 22% gewijzigd door Teun_2 op 09-11-2010 20:58 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Huh? Is de E-5 niet de nieuwe Olympus? http://www.dpreview.com/previews/olympuse5/universal creations schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:16:
In het Het highend dSLR dicussietopic - Deel 2 wordt de Olympus E-5 genoemd, maar deze is niet alleen behoorlijk verouderd (wat op zich niet zo'n probleem hoeft te zijn), maar ook gewoon niet meer te koop. Misschien toch maar deze (enige) Olympus eruit halen.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 22:27 ]
Dan is die post toch erg ongelukkig omdat de D7000 eigenlijk aan alles gewoon voldoet en hij verslaat de D300s. Dus ik begrijp de overwegingen, maar als ik dat bericht lees dan vind ik toch dat de D7000 in dat topic moet.PowerUp schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:04:We hebben gekeken naar de body's die als 'professioneel' worden gezien. Nikon heeft bijvoorbeeld een lijstje daarvan. Hierin ontbreekt de D7000 en lager.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Verwijderd
QFTTeun_2 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:45:
... Iemand die twijfelt tussen bv een nikon d7000 en een d300 zal ook vast wel in dat topic terecht kunnen. De modellen die in de OP staan lijken me niet bedoeld als harde scheidingslijn tussen wat wél en niet in het topic mag, maar veeleer als 'guideline', waar je je niet helemaal aan zal moeten houden (daar ga ik toch alleszins van uit)....
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 28-01-2011 11:45 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Maar... 90% van de beginners komt niet veel verder dan het standaardmateriaal, dus is dat niet echt relevant. Bovendien is het verlies met zo'n starterlens hooguit een paar honderd euro, wat weinig is i.v.m. de prijs van een pro-lens zoals een supertele.mjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 08:58:
Ah, het is bedoeld voor mensen om een keus in merk te maken op basis van prijsverschillen in lenzen?
Dat was me niet duidelijk geworden.
Maar dan moet je misschien juist wel wat duurdere lenzen meenemen omdat daar op langere termijn het echte verschil in zit wat betreft prijs en keus. (de superteles zijn bv de reden waarom ik specifiek voor Canon heb gekozen ipv Nikon)
Mijn fout, de aanleiding was Wijnands in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5" en verder.mjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 08:58:
Ah, het is bedoeld voor mensen om een keus in merk te maken op basis van prijsverschillen in lenzen?
Dat was me niet duidelijk geworden.
Maar dan moet je misschien juist wel wat duurdere lenzen meenemen omdat daar op langere termijn het echte verschil in zit wat betreft prijs en keus. (de superteles zijn bv de reden waarom ik specifiek voor Canon heb gekozen ipv Nikon)
Het moet een beetje een beperkt lijstje blijven, anders kan je net zo goed de hele pricewatch er in zetten. Het moet de starter een beknopt overzicht geven, ik zit zelf ook nog te twijfelen hoe groot het lijstje nu moet zijn om handig te blijvenmjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:00:
Akkoord, maar wat is dan de bedoeling van die lijst? In het betaalbare segment is het immers lood om oud ijzer. Zeker als je bedenkt dat 3rd parties voor alle merken beschikbaar zijn voor dezelfde prijs.
[ Voor 35% gewijzigd door EXX op 09-02-2011 22:39 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dat zijn zeker dingen die we aan de FAQ toe kunnen voegen. We zijn langzaam bezig om hem te updaten, en alle hulp is welkomEXX schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:29:
Ik kwam dit filmpje tegen over de werking van een focal plane shutter en de combinatie met flash tegen. Misschien iets voor de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen.
edit:
Nog een dingetje voor de bovengenoemde FAQ:
In het stukje over spiegellenzen:
Een voordeel is dat spiegellenzen geen CA vertonen. Verder misschien nog te vermelden dat ze vrijwel altijd alleen manual focus bieden. Uitzondering is natuurlijk de Minolta/Sony 500 F8 Reflex.
Uit het lijstje blijkt inderdaad dat het in het budget deel allemaal niet zoveel uitmaakt. Die informatie is wat compacter dan het hele lijstje daar neerzetten.mjtdevries schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:37:
@PowerUp
De bedoeling is me duidelijker geworden en ik snap nu waar het lijstje vandaan komt.
Maar is het echt nuttig?
Als je het lijstje zo bekijkt dan zie je dat de prijzen eigenlijk gewoon gelijk zijn. Is het zinvol om zo'n lijst te maken en mensen 'm zelf door te laten kijken, als de conclusie is dat het voor deze lenzen allemaal niets uitmaakt?
(Er zal wel duidelijk gemaakt moeten worden dat je bij de Canons er zelf een zonnekap bij moet kopen. In het lijstje zijn de Canons vaak iets goedkoper, maar de zonnekap haalt dat verschil weg)
Is het dan niet handiger om beginners te vertellen dat er in die range geen verschillen tussen de merken zit, en je dan te focusen op de gebieden waar de verschillen wel naar voren komen?
Die verschillen zijn misschien handiger om neer te zetten. Sony heeft ook geen f/4 lijn, Minolta had dat wel. Van elk merk zijn sterke en zwakke punten in hun lenzenaanbod vermelden zal de starter zeker helpen. Dat weet ik alleen niet van elk merk.Hetzij in prijs, hetzij in beschikbaarheid?
Bv het gemis van de 70-200 f/4 voor Nikon gebruikers. (geen idee of Sony zoiets heeft)
En volgens mij heeft Nikon ook niets tegenover de 400 f/5.6 L en de 100-400L van Canon staan.
Geen lenzen die een beginner meteen zal kopen, maar ze weten wellicht al wel of ze ooit in de toekomst misschien het zullen overwegen. Iemand die dol is op dieren in de vrije natuur te fotograferen zal eerder met zoiets rekening houden dan iemand die zijn camera juist gebruikt voor landschappen of portretten.
maar daarbij zijn er twee problemen: ik heb weinig tijd, en ik besteed al teveel tijd aan dit soort zaken (na april ben ik klaar met stage, en ik hoop dan in augustus weer verder te kunnen studeren). Ten tweede heb ik totaal geen ervaring met statieven, dus mijn enige inbreng zou een samenvatting van 'het internet' kunnen zijn.Moby schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:20:
(...)
Mocht je (of iemand anders) je geroepen voelen om een mooie startpost te maken mag je me wel een DM sturen.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Verwijderd
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 53% gewijzigd door Fiber op 29-09-2011 15:40 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq