Centraal Nikon-dedicated Flits-topic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Welkom | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naar aanleiding van diverse losse topics over flitsers en diverse vragen in onder andere de D50, D70(s) en D200 topics is dit het eerste Centrale Nikon-flits topic. Dit topic is speciaal bedoeld voor al het flitser-geweld wat je op je nikon-camera kan zetten met alle technische geweld er omheen. Ik ga mijn best doen om in dit topic zoveel mogelijk informatie te stoppen over alle Nikon-flitsers, maar ook 3rd party zoals Sigma en Metz met bijbehorende technieken. Omdat flits-fotografie een heel andere wereld lijkt dan 'gewone' fotografie begin ik het met uitleggen van de (meest gebruikte) termen en ga ik daarna pas van start met de verschillende typen flitsers. Op die manier hoop ik dat voor iedereen te begrijpen is waar we het over hebben en wat voor jou geschikt is. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Termen en uitleg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. SB-600, SB-800 of toch maar 3rd-party? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veel mensen lopen bij het kiezen van een flitser tegen de vraag aan of ze voor een Nikon SB-600 of SB-800 moeten gaan, of een (goedkopere) 3rd party flitser zoals de Sigma EF-500 of de Metz Mecablitz 54AF1-N. Het grootste nadeel van een 3rd party flitser is dat ze vaak nét niet compatible zijn. Dat is de reden dat veel mensen besluiten om de toch duurdere originele flitsers te halen. Ook als je nog niet weet of je later meerdere flitsers wilt gaan gebruiken is het aan te raden om voor origineel te gaan, omdat het Nikon Creatief Verlichtingssysteem in dit opzicht gewoon superieur is. Ik ga/kan verder geen aandacht besteden aan 3rd party flitsers omdat mijn ervaringen hiermee gewoon té minimaal zijn. Ook was ik zelf, toen ik op zoek was naar een goeie flitser, er snel genoeg uit dat ik gewoon een goed werkende flitser wilde en ben voor Nikon-eigen gegaan.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Macro/Ringflitsers. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als je voortdurend macro-fotografeerd merk je dat op een gegeven ogenblik een flitser op de camera of een flitser die met een draad naast het onderwerp gehouden voldoet harde schaduwen opwerpt. Om dit effect tegen te gaan zijn er zogenaamde macro en/of ring-flitsers te koop.
5. Flitstechnieken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er zijn nogal wat trucjes die voorkomen dat je een foto verkeerd flitst. Hier komen de, soms hele simpele, trucs waarmee je je foto stukken mooier maakt. |
Bij commentaar op de topicstart hoor ik dit graag in het topic, via DM (gebruik ik die functie ook nog eens
To-do:
Linkjes naar originele sites
Toevoegen flitstechnieken
Toelichten nikon creatief verlichtingssysteem / meerdere flitsers
Veranderen kleuren (dit is wel erg rood)
Toevoegen links.
[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 08-02-2007 22:07 ]