Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05

Centraal Nikon-dedicated Flits-topic

1. Welkom
Naar aanleiding van diverse losse topics over flitsers en diverse vragen in onder andere de D50, D70(s) en D200 topics is dit het eerste Centrale Nikon-flits topic. Dit topic is speciaal bedoeld voor al het flitser-geweld wat je op je nikon-camera kan zetten met alle technische geweld er omheen. Ik ga mijn best doen om in dit topic zoveel mogelijk informatie te stoppen over alle Nikon-flitsers, maar ook 3rd party zoals Sigma en Metz met bijbehorende technieken.

Omdat flits-fotografie een heel andere wereld lijkt dan 'gewone' fotografie begin ik het met uitleggen van de (meest gebruikte) termen en ga ik daarna pas van start met de verschillende typen flitsers. Op die manier hoop ik dat voor iedereen te begrijpen is waar we het over hebben en wat voor jou geschikt is.
2. Termen en uitleg.
Richtgetal
Deze term geeft simpel gezegd aan hoe krachtig een flitser is. Hiermee kun je uitrekenen hoever je kan flitsen met een bepaald diafragma (in meters) en te berekenen met de volgende formule:

Richtgetal = diafragma x afstand.

Heb je bijvoorbeeld een flitser met een richtgetal van 40 (bij iso100) die je gebruikt bij een diafragma van F/2, dan kun je een onderwerp tot op 20m afstand correct belichten bij een iso-waarde van 100. Verhoog je je isowaarde met een stop naar iso200, dan wordt je afstand ook twee keer zo groot (dus 40 meter). Let er dus op bij welke iso-waarden het richtgetal gemeten wordt, soms wil hiermee nog wel eens 'gesjoemeld' worden. Ook is belangrijk bij welke Flitsdekking (zie hieronder) het richtgetal gemeten wordt: Bij bijvoorbeeld de Metz Mecablitz 54 AF-1N (de enige flitser waar ik een fact-sheet van kon vinden met richtgetal bij twee brandpuntafstanden) is het richtgetal voor 105mm 54meter en voor 50mm 40meter. De sigma EF-500 lijkt met een richtgetal van 50 beter dan een Nikon SB-600 met een richtgetal van 30, maar omdat de sigma gemeten is op 105mm en de nikon gemeten is op 35mm kun je met die verwachting nog wel eens bedrogen uitkomen.
Flitsdekking
Met flitsdekking wordt bedoeld welke brandpuntafstanden 'gedekt' worden door een flitser. Vooral in het groothoekbereik is dit belangrijk. Heb je een flitser die bijvoorbeeld 17 - 85mm flitsdekking heeft, dan zul je op bijvoorbeeld 10mm zwarte randen in je foto krijgen omdat de flitser niet breed genoeg kan flitsen. In het tele-gebied is de flitsdekking wat minder belangrijk, omdat een iets te brede flitshoek weinig afdoet aan de belichting van je onderwerp.
Het is natuurlijk wel zo dat een flitser die tot 105mm kan focussen op 105mm beter belicht dan een flitser die dat maar tot 85mm kan, omdat deze flitser dan zijn licht beter kan richten.
TTL & TTL-BL (of i-TTL/ i-DDL)
TTL staat letterlijk voor 'Through The Lens'. Al deze termen komen globaal allemaal op hetzelfde systeem neer. Hierbij wordt er in plaats van door de flitser zelf door de camera een lichtmeting gedaan. De flitser stuurt zichzelf dus niet meer aan, de camera doet dat. Het grote voordeel hiervan is dat er geen 'foute' lichtmetingen meer worden gedaan. Waar er vroeger nog een verschil zat tussen het licht dat de sensor in de flitser bereikte of het licht dat de lens bereikte, stelt de flitser zich nu in op het licht dat de lichtmeting van de camera bereikt (dus door de lens).
3. SB-600, SB-800 of toch maar 3rd-party?
Veel mensen lopen bij het kiezen van een flitser tegen de vraag aan of ze voor een Nikon SB-600 of SB-800 moeten gaan, of een (goedkopere) 3rd party flitser zoals de Sigma EF-500 of de Metz Mecablitz 54AF1-N.
Het grootste nadeel van een 3rd party flitser is dat ze vaak nét niet compatible zijn. Dat is de reden dat veel mensen besluiten om de toch duurdere originele flitsers te halen. Ook als je nog niet weet of je later meerdere flitsers wilt gaan gebruiken is het aan te raden om voor origineel te gaan, omdat het Nikon Creatief Verlichtingssysteem in dit opzicht gewoon superieur is.

Ik ga/kan verder geen aandacht besteden aan 3rd party flitsers omdat mijn ervaringen hiermee gewoon té minimaal zijn. Ook was ik zelf, toen ik op zoek was naar een goeie flitser, er snel genoeg uit dat ik gewoon een goed werkende flitser wilde en ben voor Nikon-eigen gegaan.
De SB-600 en SB-800 naast elkaar:
SB-600SB-800
Richtgetal (iso100, 35mm)3038
Flitsdekking14-85mm14-105mm
Automatische Flitssturing:DDLDDL
Handmatige Flitssturing:1-1/64 opbrengst1-1/128 opbrengst
Aantal Flitsen vol vermogen:180130
Flitsaansturing:SlaveSlave
Accesoires:Flitsstandaard, TasFlitsstandaard, Tas, 2 Kleurenfilters, Diffusiondome (Omnibounce) en Quick Recycling battery pack
Gewicht:300 gram350 gram
Afmetingen:68,0 x 123,5 x 90,0mm70,5 × 129,5 × 93,0mm
AF-Hulpverlichting:Stuurt automatisch een LED-lichtbundel naar het onderwerp, bij autofocus met Nikon camera's bij weinig licht; uitschakelbaar
PricewatchPricewatch SB-600Pricewatch SB-800

De Sigma EF 500 DG Super en de Metz 54MZ-4 naast elkaar:
Sigma EF 500 DG SuperMetz 54MZ-4
Richtgetal (iso100, 105mm)5054
Flitsdekking17-105mm???mm
Automatische Flitssturing:NA-iTTLDDL
Handmatige Flitssturing:1-1/64 opbrengst1-1/64 opbrengst
Aantal Flitsen vol vermogen:100*120*
Flitsaansturing:Master/SlaveMaster/Slave
Accesoires:Niet opgegevenFlitsstandaard, Tas, Groothoekadapter, Light reduction filter
Gewicht:330 gram480 gram
Afmetingen:77 x 139 x 117mm75 × 125 × 108mm
AF-Hulpverlichting:JaJa
PricewatchPricewatch EF 500 DGPricewatch 54MZ-4
Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/sigma500.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/metz54.jpg

Wanneer kies ik nou welke?
Welke je kiest hangt uiteindelijk van jezelf af. Op wat kleine functies na zijn de Nikon flitsers nagenoeg uitgerust met dezelfde 'intelligentie'. De SB-800 heeft een groter richtgetal (vergis je niet, 8 meter op zo'n afstand is een bak licht) en gaat tot 105mm flitshoek, waar de SB-600 bij 85mm stopt. Denk je dus dat je het volle flitslicht vaak nodig zult hebben, dan is een SB-800 een aanrader. Verder is het LCD van een SB-600 numeriek/dedicated en dat van een SB-800 grafisch. Belangrijker is dat een SB-800 in staat is om andere SB-800's/600's aan te sturen, terwijl een 600 alleen maar aangestuurd kan worden. Een D70(s) heeft ook de functies om een SB-600/800 aan te sturen, al schijnt een SB-800 dit toch wel beter te doen. De SB-800 is wel een klap duurder (zo'n 100 euro).

Wat betreft de 3rd party flitsers: dit zou alleen mijn keuze zijn als je zeker weet dat je nooit draadloos flitsers aan wil gaan sturen en gewoon net wat meer wilt dan de built-in flitser. Van de twee zou ik dan de Sigma kiezen, omdat die ook een 3rd party prijs hanteert. Voor het geld van een Metz 54 heb je ook bijna een SB-800, en dan zou ik toch voor origineel gaan, zeker omdat de SB-800 veel beter draadloos aan kan sturen.

4. Macro/Ringflitsers.
Als je voortdurend macro-fotografeerd merk je dat op een gegeven ogenblik een flitser op de camera of een flitser die met een draad naast het onderwerp gehouden voldoet harde schaduwen opwerpt. Om dit effect tegen te gaan zijn er zogenaamde macro en/of ring-flitsers te koop.
Nikon SB-RC1C1 en SB-RC1
Een goed voorbeeld van zo'n ringflitser is de Nikon SB-R1C1. Deze flitser bestaat uit een ring waar twee Nikon SB-R200's op bevestigd worden, en een infrarode aanstuur-eenheid die de SU-800 wordt genoemd. (Dezelfde aanstuureenheid zit ook in de SB-800 ingebouwd). Deze set stelt je in staat om nauwkeurig de schaduwen bij close-up fotografie te plaatsen, en is uit te breiden met meer SB-R200's. Er is ook een soort 'lite' variant van deze kit beschikbaar, geschikt voor de D70(s) en alle andere camera's die een commander mode ingebouwd hebben (dus NIET de D50). Bij deze kit is de SU-800 vervangen voor een infraroodplaatje welke men voor de kitlens moet plaatsen.

De SB-R1C1 en SB-R1
Nikon SB-29s
De Nikon SB-29s is een macro-flitser. dit houdt in dat je bij de kleinste beestjes nog netjes in kunt flitsen. Als je 40mm van je onderwerp verwijdert bent met je lens presteert deze flitser al. De flitser is ook op de aanstuur-unit te bevestigen om zo licht in te flitsen op 'gewone' onderwerpen.
Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/nikon29.jpg
Nikon SB29s
Sigma EM-140 DG
Dit is de concurrent van de Nikon SB-29s. Hij heeft een iets hoger richtgetal (al kun je je afvragen of hogere richtgetallen bij dit soort flitsers echt een factor is) en weegt iets minder. Hier geldt echter ook weer of deze flitser net zo compatible met de camera is als de originele flitser.
Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/sigma140.jpg
De Sigma EM-140 DG
5. Flitstechnieken.
Er zijn nogal wat trucjes die voorkomen dat je een foto verkeerd flitst. Hier komen de, soms hele simpele, trucs waarmee je je foto stukken mooier maakt.

Techniek 1 - Bouncen
Dit is misschien wel het makkelijkste en meest resultaat gevende trucje dat er is. In plaats van recht op je onderwerp af te flitsen, richt je je flitskop richting een plafond of muur. Op deze manier bereikt het licht je onderwerp niet direct, maar via een plafond, muur of ander oppervlak. Je licht is dan veel egaler verspreidt. Hieronder zie je een voorbeeld waarbij het verschil tussen direct flitsen of bouncen goed te zien is
Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/direct1t.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/bounce1t.jpg
(Foto's zijn klikbaar)

Links is dus direct geflitst, rechts is gebounced via het (gelige, dat verklaart dat wat rare witbalans) plafond. Goed is te zien hoe bij de eerste foto de objecten hard uitgelicht worden, mede door flinke reflecties op spiegelende onderwerpen en er verder van de camera af donkerdere gebieden ontstaan.

Bij foto twee is te zien dat alle objecten, inclusief de objecten op de achtergrond, een gelijkmatige verlichting ontstaat. Ook zijn de reflecties veel minder hard en lijkt de foto veel minder 'plat' geflitst.

Bij commentaar op de topicstart hoor ik dit graag in het topic, via DM (gebruik ik die functie ook nog eens :P ) of per e-mail. Mail staat in mijn profiel.

To-do:
Linkjes naar originele sites
Toevoegen flitstechnieken
Toelichten nikon creatief verlichtingssysteem / meerdere flitsers
Veranderen kleuren (dit is wel erg rood)
Toevoegen links.

[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 08-02-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben erg blij met dit topic, want ik heb nog geen flitser en ben wel op zoek (nog niet dringend trouwens). Ik vind, tenzij een 3thd party flits heel erg is, dat er wel wat aandacht besteed mag worden aan sigma/metz etc. Maar allereerst thnx redxrad voor dit topic :>

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Das mijn probleem met het 3rd party spul... ik ken het niet :D Ik heb ook niet echt gigantische reviews gelezen op het internet (ook nog niet echt mijn best gedaan, dr staat zat op de to-do :P ). Ik ben iig een maand of wat geleden toch voor een originele nikon (SB800) gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Hier alvast een overzichtje met wat Nikon flitsertjes!

Verder een nette OP, maar tegen het volgende stukje maak ik toch even bezwaar tenzij je met een link de verschillen kunt aantonen of beeldmateriaal hebt waaruit dit blijkt.
Het grootste nadeel van een 3rd party flitser is dat ze vaak nét niet compatible zijn. Dat is de reden dat veel mensen besluiten om de toch duurdere originele flitsers te halen. Ook als je nog niet weet of je later meerdere flitsers wilt gaan gebruiken is het aan te raden om voor origineel te gaan, omdat het Nikon Creatief Verlichtingssysteem in dit opzicht gewoon superieur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09
In de manual van de SB-800 staat een tabel met de ISO100 richtgetallen t.o.v. zoompositie van de flitskop (dus brandpuntafstand) en flitssterkte, dit loopt van 1,1 t/m 56. Het kan dus zinvol zijn een manual te downloaden voor meer informatie voordat je een keuze maakt. Het lijkt me dat dit in de manual van elke flitser staat :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@Mig29: Ik zal het zo even nazoeken (ben net wakker) maar op de Sigma site zag ik geen i-DDL ondersteuning, iets wat de SB800 en 600 wel hebben. Nou zie ik zelf af en toe door de TTL-gerelateerde termen het woud niet meer, maar als het niet klopt knal ik vandaag die phrase er nog uit en zet ik de Sigma en de Metz ook in de TS.

@Abbadon: ik ga eens zoeken :)

[ Voor 34% gewijzigd door Henk op 26-08-2006 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:01
Leuk topic! ff in de gaten houden! ben van plan binnenkort een SB-600 te gaan halen (op een D50)
SB800 is me helaas te duur :P

[ Voor 13% gewijzigd door CptMorgan op 26-08-2006 11:57 ]

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09
RedXraD schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:50:
@Mig29: Ik zal het zo even nazoeken (ben net wakker) maar op de Sigma site zag ik geen i-DDL ondersteuning, iets wat de SB800 en 600 wel hebben.
Dit staat er bij de Sigma EF 500 DG Super:
It enables full automatic flash photography by TTL automatic flash exposure control. It now includes S-TTL flash photography for Sigma, 3-D multi-sensor balanced fill flash function and i-TTL flash photography for Nikon, E-TTL II flash photography for Canon, ADI flash photography and P-TTL flash photography for Minolta.
Per camera merk is er een instruction manual te downloaden, wellicht dat daar nog meer specifieke info in staat. Hier :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier alvast een linkje om nummertje 5 van de OP wat op te leuken.

Daarnaast is het wellicht leuk om te vertellen dat een Metz flitser met een zogenaamde SCA adapter de mogelijkheid heeft om te worden geupgrade. Deze flitsers beschikken over een vervangbaar voetje met daarin een soort processor die de functies van de flitser bepaalt. Komt er een nieuw type lichtmeting, dan komt Metz met een nieuw voetje (SCA adapter dus) en is de flister compatible met x-TTL flitsmeting. Daarnaast is bij een overgang naar een ander merk camera vervanging van het flitsschoentje voldoende om weer vrolijk verder te flitsen. Metz biedt overigens 2 gratis updates aan per schoentje. Contact hiervoor via Transcontinenta.

Verder een review van de SB-600 van Ken Rockwell, een howto over draadloos flitsen en een speedlight guide. Overigens is er bij deze knakker nog veel meer te vinden op de website. Helaas is de opzet van de website vele malen slechter dan de inhoud ervan.

* Anoniem: 22659 is toch wel een beetje trots op hoeveel deze Minolta/ Canon gebruiker weet van Nikon shit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Thx abbadon en mig29, ik neem het vanavond allemaal mee in de TS.

Metz heeft meer mooi guide-spul staan, misschien dat ik daar nog wel één en ander van doorlink of ff vertaal en in de TS zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11

Arfman

Drome!

Interessant topic :)
Heb zelf ook een SB800, en ik heb het idee dat ik er nog lang niet het maximale uithaal. Zo weet ik bijvoorbeeld niet wat het verschil is tussen de +/- knop (naast de metering mode knop, ik ben de naam ff kwijt) op de camera gebruiken, en deze instellen op bv. -1 1/3, of de up/down knoppen op de flitser gebruiken (waardoor je dus op de fliter - 1 1/3 te zien krijgt). Het resultaat is, in enkele summiere testshots die ik maakte, hetzelfde. Kan iemand mij dit uitleggen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar mijn mening horen in de TS in ieder geval ook nog de Sigma EF 500 DG Super en de Metz 54 MZ4 meegenomen te worden. Ik denk dat je dan de 4 meest verkochte types te pakken hebt (hoewel de Metz 44 AF-4 ook goed verkoopt). Je zegt namelijk in de TS dat je geen ervaring hebt met third party om vervolgens alleen de specs van de SB-600 en SB-800 te noemen. Daarnaast staat er een foutje in de tabel. Je noemt de eerste rij richtgetal en geeft vervolgens een bereik in meters op. Of je geeft het richtgetal (dat leg je immers uit) of je geeft het bereik in meters.

PW link SB600
PW link SB800
PW link Sigma Super
PW link Metz 54 MZ4
PW link Metz 44 AF-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mja .. ik weet het niet, maar ik denk dat de majority van fotografen een merk-specifieke flitser zoals de SB600/800 heeft, en met goede reden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:08:
Daarnaast is het wellicht leuk om te vertellen dat een Metz flitser met een zogenaamde SCA adapter de mogelijkheid heeft om te worden geupgrade. Deze flitsers beschikken over een vervangbaar voetje met daarin een soort processor die de functies van de flitser bepaalt. Komt er een nieuw type lichtmeting, dan komt Metz met een nieuw voetje (SCA adapter dus) en is de flister compatible met x-TTL flitsmeting.
Dat dacht ik ook, maar de praktijk is ietsje minder rooskleurig. Voor Nikon of Canon zit je op dit moment wel goed, maar bv. voor Pentax is er nog steeds geen SCA-voetje dat preflash-TTL ondersteunt. Dat ding is al meer dan een jaar beloofd, maar is er nog steeds niet.

Jammer, en een deuk in mijn vertrouwen in Metz (ik heb 3 Metz flitsers, een 45 CT-1, een 36 CT-3 en een 45 CL-4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DE EF500 en de metz 54 ga ik nu toevoegen, al zal het in den beginne de summiere details zijn en later wat links naar reviews :) Ook de pricewatchlinks knal ik erbij. Als mijn vriendin er dan nog niet is ga ik ook even aan de slag met de flitstechnieken ;)

Ow, en Mig29: bedankt voor je input :) Een goed topic bouwen is helemaal niet eenvoudig, en opbouwende kritiek zoals die van jou wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

YellowCube

Wait...what?

keurige OP.
wilde ik op merken

ben overigen de tevreden bezitter van een SB800 en een tweede exemplaar staat op de lijst.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, op basis van complimenten nog even doorgaan met het genereren van wat input:

-de imagetag naar de SB-29 staat niet goed. PW link
-het leuke van de sigma em 140 is dat ie flitsbuizen rondom heeft zitten waardoor er ook van boven en onder licht op het onderwerp valt. PW link
-Nikon SB-RC1 PW link
-
Verhoog je je isowaarde met een stop naar iso200, dan wordt je afstand ook twee keer zo groot (dus 40 meter).
Ik twijfel of dit niet wortel 2 x zo groot moet zijn
-even aangeven dat TTL staat voor through the lens.
-in hoofdstukje 5 noem je trucjes. Ik zou eerder kiezen voor technieken ;)
-je bent vooralsnog in je TS erg terughoudend in het advieseren van 3th party flitsers. Ikzelf zou in een TS nooit een koopadvies noemen, maar eerder de mogelijkheden en verschillen van de flitsers aangeven. Daarnaast is jouw terughoudendheid te wijten aan een gebrek aan ervaring met deze flitsers. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd waarom je een SB600 aan durft te raden aangezien je hiermee ook geen ervaring hebt :P
-je stelt dat de aanschaf van een Metz 54 MZ4 geen goede investering is op basis van de prijs. Deze flitser heeft echter mogelijkheden die andere flisters niet hebben. Dit kan zeker een overweging zijn bij de aanschaf van een dergelijke flitser. Voorbeelden hiervan zijn: SCA-adapter (sorry, waarschijnlijk niet voor Pentax :P ), invulflits met circa 20% van het vermogen bij indirect flitsen en zelfs nog met minder wanneer je gebruik maakt van de meegeleverde grijsfilter, gratis updates, verder naar beneden buigen waardoor makkelijker bruikbaar bij macro en ten slotte een veel hoger richtgetal.
-opbrengst Metz 54 mz4: full to 1/64
-updaten todo list
-wellicht kan een modje die plaatjes hosten op de t.net server (ipv op je eigen server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
:P ok, bedankt weer, SB-29 image is gefixt. Dat van die iso-waarden klopt idd niet.

Todo-list wordt zo geupdate, vriendin stapt binnen ;) En als een modje de images op t.net zou willen hosten zou dat fijn zijn :) Maar van mij mag hij/zij daar dan even mee wachten tot de TS een wat meer definitieve TS is. en dat van die 3rd party heeft er grotendeels mee te maken dat Nikon toch wel een stuk beter aan kan sturen als het om meerdere flitsers gaat. Dat hogere richtgetal van de metz valt wel mee, let er op dat deze op 105mm gemeten is, ipv op 35mm (dit om hem goed te kunnen vergelijken met de sigma, waar ik tot nog toe alleen een richtgetal van kon vinden op 105mm).

Morgen meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op die photozone pagina staat het richtgetal van de Metz op 50 mm, als je de manual bekijkt van de Nikon staat daar wellicht ook de richtgetal in op 50 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:48:
Op die photozone pagina staat het richtgetal van de Metz op 50 mm, als je de manual bekijkt van de Nikon staat daar wellicht ook de richtgetal in op 50 mm.
Metz getal is idd te vinden op 50mm (ook op metz page) maar die van de sigma dan weer niet...

Misschien dat ik dan ook de nikon's op 105mm op moet zoeken, al is dat voor de SB-600 dan weer niet eerlijk omdat die maar tot 85mm gaat...

Moeilijk blijft het wel... waarom doet nou niet iedereen het op 35mm of 50mm? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:37
Je hebt 1 belangrijk verschil tussen de SB600 en SB800 gemist: de SB800 is CLS Master, en kan dus een aantal slave-flitsers aansturen. Daarnaast kan een SB800 meeflitsen met elke flits (dacht ik). En zat er echt een omnibounce bij? Was toch alleen een bounce-card?

trucje voor de SB600: diffusor kan je ook gebruiken als bounce-card ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23

Zoefff

❤ 

De SB-800 kan inderdaad reageren op iedere willekeurig flits in de SU-4 mode. Met een beetje mazzel flitst 'ie zelfs mee als je een TL balk aan doet :P

De omnibounce wordt standaard meegeleverd, net zoals de (ingebouwde) bounce-card :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
misschien handig voor de ts:
Tips voor flitsfotografie
Nikon en flitsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 31-03 16:59

Remy

I usually get 100% accuracy

Goed bezig RedXraD ;) Ik zal snel wat toevoegingen voor de TS naar je sturen: links, uitleg van termen en het gebruik van de SB'tjes, vooral ook als je ze als remote of meerdere tegelijk wil gaan gebruiken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Thx :) Ik ga de topics die MBV noemt ook doorlezen en wat dingen eruit overnemen. Ik zal bij de SB-vergelijkingen ook even meenemen dat de SB-600 geen ingebouwde bounce-card (stuiterkaart >:) ) heeft. Klopt het ook dat de SB-600 geen SU4mode heeft?

Alle commentaar is nog steeds zeer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat klopt idd :'( Hij kan ook niet naar beneden kantelen, geen CLS Master spelen, heeft geen omnibounce en geen kleurfilters :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23

Zoefff

❤ 

En als je dan bedenkt dat je al deze functies voor maar 100 euro extra wél hebt, dan vraag je je toch af waarom je dat destijds niet bedacht hebt O-) :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hehehe... de kleurenfilters zou ik niet echt missen, maar die SU-4 is toch wel erg fijn... dat naar beneden kantelen ook. Omnibounce is een kwestie van twee tientjes.

:P en dan te bedenken dat ik de SB-800 in de eerste instantie gekocht heb omdat het richtgetal iets hoger was >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

over dat naar beneden kunnen draaien van de 800 heb ik wel een vraag. Ik doe veel macro fotografie en heb nog geen flitser, nu ben ik daar wel naar op zoek. Ik heb eigenlijk wel een flitser nodig die kan flitsen op een onderwerp dat 35 cm van de sensor staat. Heb ik dan geen keus verder en moet ik voor de 800 gaan of is de 600 ook afdoende voor die afstand? (zo te lezen heb ik dan de 800 nodig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Je kan voor je SB-600 een flipit regelen: die kan bovenop de flitskop van je SB-600 om netjes naar beneden te bouncen vlak voor de lens, dus bv op 25 of 35 cm van de sensor af :)

Afbeeldingslocatie: http://letkeman.net/Photos/albums/HowToShootMacro/DSCF1872_macro_setup.sized.jpg

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Iemand een idee van de wiskundige formule om alle richtgetallen gelijk te trekken?
Dus richtgetal 54 bij 105mm omrekenen naar het richtgetal bij 35mm?

Op die manier kunnen we veel beter vergelijken.

Prima topic trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Volgens mij staan dat soort formules in de handleiding van mijn SB-600 (of in ieder geval een hele tabel met verschillende waardes). Zal eens kijken.

En @CLS-master, dat kunnen de D70(s), D80 en D200 toch ook gewoon? Heb je dus geen aparte unit voor nodig :). Dus wat daar nou het voordeel van is...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:29:
En @CLS-master, dat kunnen de D70(s), D80 en D200 toch ook gewoon? Heb je dus geen aparte unit voor nodig :). Dus wat daar nou het voordeel van is...
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Ik weet bijvoorbeeld dat er verschil zit in het masteren van mijn D70 en mijn D200 camera. De D200 kan alle kanalen en groepen bedienen, terwijl de D70 maar een kanaal en groep kan bedienen. Bovendien kun je op een D200 met de interne flitser je andere flitsers (SB-800) bedienen terwijl je niet het flitslicht van de interne flitser mee fotografeerd, terwijl de D70 alleen een foto kan maken waarbij ook de interne flitser meevuurt tijdens het nemen van de foto.

Op een D70 is dat handige IF filtertje dat je in het flitsschoentje kan gebruiken dan ook een echt nuttige optie, terwijl je die voor de D200 echt niet nodig heb.

EDIT - De D80 zou net als de D200 volledige besturing van het Nikon Creative Lightning Systeem hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172373 op 28-08-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hmm... bij mij in mijn SB-800 manual (NL versie) staan achterin zeker een hoop tabellen, maar niet echt veel richgetallen.

Misschien is het een idee om in de startpost diverse camera's met hun functionaliteiten toe te voegen? Eventueel als onderdeel van het Nikon CLS deel (waar ik vanavond of morgen aan ga beginnen).

ow, en thx iedereen voor de complimenten O+

[ Voor 23% gewijzigd door Henk op 28-08-2006 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Remy schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 12:06:
Je kan voor je SB-600 een flipit regelen: die kan bovenop de flitskop van je SB-600 om netjes naar beneden te bouncen vlak voor de lens, dus bv op 25 of 35 cm van de sensor af :)

[afbeelding]
i ask you provide :)...das wel heeel precies wat ik naar vroeg he, de D70 (zo goed als gelijk hierin als de D50), mijn macro lens en de flitser die ik op het oog heb :P.
Wat zou zo'n plaatje kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

i ask you provide :)...das wel heeel precies wat ik naar vroeg he, de D70 (zo goed als gelijk hierin als de D50), mijn macro lens en de flitser die ik op het oog heb :P.
Ja man, ik ben gewoon goed hè :+ (*kuch* :P )

Wat het kost: daarvoor mag je even 2 sec @ Google doorbrengen, dan weet je het ;) Oftewel, zelf ook even beetje moeite doen om info na te jagen :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Remy schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:09:
[...]
Ja man, ik ben gewoon goed hè :+ (*kuch* :P )

Wat het kost: daarvoor mag je even 2 sec @ Google doorbrengen, dan weet je het ;) Oftewel, zelf ook even beetje moeite doen om info na te jagen :P
true enough, kom steeds de naam joe demb tegen, die heeft het bedacht ofzo? Iig nog geen prijzen of waar ik het kan kopen. Staat ook niet bij nikon assecoires (maar misschien ook wel heel logisch als die joe demb het ontworpen heeft). Anyway, weet nog niet veel meer behalve dat sommigen er enthousiast over zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Iig nog geen prijzen of waar ik het kan kopen.
Op zijn site (Joe Demb) staan toch echt de prijzen:

http://www.joedembphotography.com/flipit/

In het geel, voor de Jr, Big en Jumbo: misschien even naar Pearl toe? ;) Als je klikt op Order kan je het bestellen. En idd, het staat niet bij Nikon accs omdat het een 3rd party onderdeel is.

Oftewel, toch echt beter lezen hoor :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
aparte dingen :)

Je kan je alleen afvragen of het nog zinnig is om een SB-600 ipv een SB-800 te kopen als je dus naast een omni-bounce ook nog zo'n ding gaat halen om een bouncecard en -7° angle te compenseren. Het kostenplaatje van de twee komt namelijk rot dicht bij elkaar.

Nou is een flip-it natuurlijk wel iets groter dan een bounce-card ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja opzich wel ja, samen met het master systeem van de 800.....hmm...
wordt nog even doorsparen denk ik, zeker omdat ik de D50 en niet de D70 heb, dan kan mijn main flitser mooi als master fungeren (doet hij toch beter dan de D70?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
een SB-800 fungeert zeker beter dan de D70 als master zijnde. Alleen al omdat de SB-800 alle 4 de kanalen aan kan sturen en de D70 maar één.

Volgens mij stuurt de SB-800 ook aan via infrarood als je hem niet als actieve flitser gebruikt, zeg maar á la SU-800, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, misschien dat iemand als Remy daar beter antwoord op kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De SB-800 stuurt niet aan via infrarood, althans, ik zou niet weten hoe...

In de master mode geeft hij een serie flitsjes af die het commando signaal vormen waar de andere flitsers op reageren. Wel kun je zorgen dat de SB-800 die op de camera zit niet zelf meeflitst op het moment dat de werkelijke foto wordt gemaakt. Hierdoor kun je hem zo instellen dat je wel een flitser van de zijkant of achterkant laat afgaan zonder dat je op de foto licht ziet dat uit de richting van de camera is gekomen.

Je kunt de kop van de SB-800 (net als de ingebouwde flitser in je camera) met een infrarood filtertje afschermen waardoor je het licht niet als zichtbaar licht op de foto ziet, maar dat is dus nergens voor nodig, want je kunt dat ook zo inprogrammeren in de SB-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Zoefff schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:48:
En als je dan bedenkt dat je al deze functies voor maar 100 euro extra wél hebt, dan vraag je je toch af waarom je dat destijds niet bedacht hebt O-) :P
kijk eens: http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart
volgens mij had ik dat dus al verzonnen :+ stuk of 10 keer al...
Anoniem: 172373 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:40:
[...]
EDIT - De D80 zou net als de D200 volledige besturing van het Nikon Creative Lightning Systeem hebben.
Ik wil een D80 :Y) Da's nu erg irritant, je kan niet onafhankelijk je ingebouwde en externe flitser regelen. Ingebouwd op voluit = extern op voluit wat nog wel eens onhandig wil wezen :+ (aangezien ingebouwd vaak 1/32 van extern is ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 172373 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:40:
[...]

Op een D70 is dat handige IF filtertje dat je in het flitsschoentje kan gebruiken dan ook een echt nuttige optie, terwijl je die voor de D200 echt niet nodig heb.
Mag ik vragen waar die accessoire bij zit? Neem aan dat je die los moet aanschaffen, want hij is niet bij een SB600 of 800 geleverd.

Ander vraagje: kan iemand mij de lol van een bouncecard t.o.v. een omnibounce uitleggen? Een bouncecard weerkaatst iets meer licht in de juiste richtig, maar als de flitssterkte niet van belang is is toch altijd de omnibounce te prefereren lijkt me? *** Edit: niet meer nodig na vinden reactie van Remy: "Hangt van de situatie af. Vooral wat je precies wil belichten, en hoeveel. De bouncecard doet alsof hij een mini softbox is, terwijl de diffuser vooral licht verspreid zoals een gewone lamp. De bouncecard geeft dus nog vrij hard en gericht licht, afhankelijk van je flitskracht-setting. Voor scenes met mensen en omgeving die ik allemaal egaal wil belichten, gebruik ik de bouncecard: alleen mensen van wat dichterbij de diffuser dome."

[ Voor 26% gewijzigd door MaanBanaan op 28-08-2006 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JRTB schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:51:
[...]
Mag ik vragen waar die accessoire bij zit? Neem aan dat je die los moet aanschaffen, want hij is niet bij een SB600 of 800 geleverd.
Is inderdaad een losse accessoire, te koop bij de betere fotovakhandel.

Trouwens nog een leuke link voor dit onderwerp...

• Henk
Vandaag na wat zoeken een tabelletje gevonden met richtgetallen voor de 5600HS(D) voor KM. De flitser zelf is niet nuttig voor dit topic, het tabelletje met richgetallen wel.

Check: http://www.ephotozine.com...sts/docs/5600%20HS(D).cfm

Verder ga ik vanavond even werken aan een korte uitleg over het creatief verlichtingssysteem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:43:
[...]
Dat dacht ik ook, maar de praktijk is ietsje minder rooskleurig. Voor Nikon of Canon zit je op dit moment wel goed, maar bv. voor Pentax is er nog steeds geen SCA-voetje dat preflash-TTL ondersteunt. Dat ding is al meer dan een jaar beloofd, maar is er nog steeds niet.

Jammer, en een deuk in mijn vertrouwen in Metz (ik heb 3 Metz flitsers, een 45 CT-1, een 36 CT-3 en een 45 CL-4).
Ja, ik wacht ook op Metz...
Maar ik weet het zo nog niet met pTTL...
Handmatig flitsen werkt vooralsnog voldoende goed!
Alleen de (infra?)rode AF-assist mis ik wel!

Las van de week op een forum (welke weet ik niet meer) dat Metz nu werkt aan een pTTL adapter voor Pentax, door de explosive verkopen/belangstelling voor Pentax camera's (en doordat Pentax weer nieuwe camera's op de markt brengt...)

Geeft toch hoop...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

In verband met budget ben ik op korte termijn op zoek naar een leuke flitser..op lange (lees: begin tot medio 2007) staat er een SB 800 op de planning maar tot die tijd wil ik voor een leuk bedrag, minder dan € 100,-, experimenteren met flitsen.

Nu kom ik regelmatig aanbiedingen tegen van ‘oudere’ Nikon flitsers zoals SB 25 en SB 28 (en heel soms SB 80, maar die wordt toch al redelijk prijzig in verhouding tot bijvoorbeeld SB 600).

Nu ben ik dus nog een echte flits n00b..zelf na het doorlezen van dit topic en andere topics hierover op GoT.

Mijn vraag: de SB 28 (lijkt met beter dan SB 25), is dat een leuke flitser om mee te beginnen en kan ik hem op mijn D70s gebruiken?? Ik gebruik tijdens fotograferen alle modi van de camera, maar met name de ‘P’stand en gebruik altijd de AF.

Wat stelt de flitser hierbij automatisch in en wat moet ik handmatig instellen??
Wat is een redelijk bedrag voor een 2e hands SB 28?
Is het sowieso een goede keus zo nee, wat zijn de alternatieven?

Alvast bedankt!

Grtz,

Jaap

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

ForrestX schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:41:
In verband met budget ben ik op korte termijn op zoek naar een leuke flitser..op lange (lees: begin tot medio 2007) staat er een SB 800 op de planning maar tot die tijd wil ik voor een leuk bedrag, minder dan € 100,-, experimenteren met flitsen.

Nu kom ik regelmatig aanbiedingen tegen van ‘oudere’ Nikon flitsers zoals SB 25 en SB 28 (en heel soms SB 80, maar die wordt toch al redelijk prijzig in verhouding tot bijvoorbeeld SB 600).

Nu ben ik dus nog een echte flits n00b..zelf na het doorlezen van dit topic en andere topics hierover op GoT.

Mijn vraag: de SB 28 (lijkt met beter dan SB 25), is dat een leuke flitser om mee te beginnen en kan ik hem op mijn D70s gebruiken?? Ik gebruik tijdens fotograferen alle modi van de camera, maar met name de ‘P’stand en gebruik altijd de AF.

Wat stelt de flitser hierbij automatisch in en wat moet ik handmatig instellen??
Wat is een redelijk bedrag voor een 2e hands SB 28?
Is het sowieso een goede keus zo nee, wat zijn de alternatieven?

Alvast bedankt!

Grtz,

Jaap
Ik heb zelf 2de hands een SB-24 gekocht als 2de/backup flitser en voor situaties waar ik 2 flitsers nodig heb.

Het is opzich een aardig ding, maar hij flitst niet TTL. Je moet zelf je ISO en diafragma instellen op de flitser en deze meet zelf z'n eigen flitsintensiteit. TTL kan die volgens mij alleen bij film-camera's.
Dingen als FEC zijn er ook niet bij.

Een SB-600 is wel écht een leuk dingen om mee te leren flitsen. Een ideaal ding i.c.m een D70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:28:
[...]

Ik heb zelf 2de hands een SB-24 gekocht als 2de/backup flitser en voor situaties waar ik 2 flitsers nodig heb.

Het is opzich een aardig ding, maar hij flitst niet TTL. Je moet zelf je ISO en diafragma instellen op de flitser en deze meet zelf z'n eigen flitsintensiteit. TTL kan die volgens mij alleen bij film-camera's.
Dingen als FEC zijn er ook niet bij.

Een SB-600 is wel écht een leuk dingen om mee te leren flitsen. Een ideaal ding i.c.m een D70
Geldt dat ook voor de SB 28?

SB 600 vind ik gezien de toekomstplannen te duur en wat omslachtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ForrestX schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:36:
[...]
Geldt dat ook voor de SB 28?

SB 600 vind ik gezien de toekomstplannen te duur en wat omslachtig...
Even googelen en je vindt deze pagina: :)

http://www.mir.com.my/rb/...onf4/flash/SB28/index.htm

Met deze tabel (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/NikonF5/SB28Manual/NikonSB28chart.gif

Dus geen TTL of fill-flash mogelijkheden op de D70. De SB-28 heeft wel FEC, of dat ook werkt in de A-mode (non TTL) van de flitser weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

is het een groot nadeel geen TTL te hebben?? ISO instellen vind ik niet zo erg..dat is toch vrij constant meestal..maar de rest...

Nogmaals ik heb 0.00 ervaring met flitsers...

maw..is het verstandig om een SB 28 voor pak em beet 75 euro aan te schaffen en later over te stappen op een SB 800 (of 600) of is dat gewoon zonde van het geld en werkt dat allemaal zo anders dat het geen zin heeft...

[ Voor 38% gewijzigd door ForrestX op 24-10-2006 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

ForrestX schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:34:
maw..is het verstandig om een SB 28 voor pak em beet 75 euro aan te schaffen en later over te stappen op een SB 800 (of 600) of is dat gewoon zonde van het geld en werkt dat allemaal zo anders dat het geen zin heeft...
Ik heb verder niet heel veel verstand van flitsers, maar financieel gezien zie ik niet waarom je 75 euro (=35% van nieuwprijs van een SB-600 denk ik zo ongeveer) uit zou geven voor een flitser die je 2 a 3 maanden gaat gebruiken. Tenminste als je richtlijn begin 2007 is. Als je zeker weet dat je een tweede flitser zou willen hebben (backup?) dan is het misschien acceptabel, maar ik zou zeggen geld vasthouden en de flitser die je echt wil kopen eerder aanschaffen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik zou ook zeggen: met de interne flash ben je misschien nog beter af tot die tijd. Dan heb je tenminste je automagische aansturing nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het een groot nadeel geen TTL te hebben?? ISO instellen vind ik niet zo erg..dat is toch vrij constant meestal..maar de rest...

Als ik jou was zou ik eerst een SB8/600 nemen. Mijn SB24 heb ik ook alleen maar extra, de 600 is de degene die ik het meest gebruik. Verder is geen TTL wat lastiger om mee te werken, en daarbij ben je in het voordeel als je al wat flitservaring hebt.

In jou geval zou het dus handiger zijn om eerst voor de flitser te gaan die je in de nabije toekomst wilt hebben, of je moet de aanschaf daarvan echt nog een jaar uit willen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo mensen,

Mijn opa had nog een speedlight sb-24 liggen. Ik heb zelf een D80.
Volgens nikon is deze flitser compatible maar ik krijg hem niet aan de praat.
Kan iemand mij ermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Je vraag is wel érg vaag. Wat gebeurt er precies of wat niet? Gaat de flitser überhaupt aan en kan je een flash afvuren? Of werkt het alleen niet als gewenst in combinatie met de D80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Ik heb hem aangesloten op mijn D80. Ik kan de flitser wel aanzetten maar hij flitst niet. Ik heb dit in diverse standen geprobeerd en de flitser is nog in goede staat want hij gaat gewoon aan en ik kan verschillende dingen instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Heb je ook in de D80 gezegd dat hij moet flitsen? Vraag me niet hoe dat precies gaat op een D80, maar ik kan me voorstellen dat je het ergens aan moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Ja, het is een groot nadeel om geen TTL te hebben, vooral omdat je de boel dan op 2 plekken in moet stellen. En nee, het is geen groot nadeel, omdat een goede non-TTL flitser z'n werk ook uitstekend doet.

Wil je alleen een leuke flitser die doet wat 'ie moet doen zonder dat je je erom hoeft te bekommeren (een popup-flitser, maar dan groter ;)), dan is een TTL flitser je beste keus. Wil je je verdiepen in flitstechnologieen, en leren hoe e.e.a. werkt en te beinvloeden is, dan zou ik beginnen met een non-TTL flitser. Die dwingt je nl. om na te denken over de instellingen, en daar leer je een hoop van.

Ik (Pentax gebruiker, kan niks over Nikon flitsers zeggen) gebruik 3 TTL flitsers (1 kleine Pentax en 2x Metz), en 2 non-TTL jongens (1 Metz, en 1 Osram met ingebouwde flitslicht meter).
Ik gebruik nu vrijwel altijd de Metz 45 CL-4 (TTL, ondersteunt alle toeters en bellen), maar ik heb 't geleerd met een Metz 45 CT-1 (non-TTL, en bij voorkeur niet aansluiten op een D50 :)). Door 't zelf instellen te hebben geleerd kan ik nu beter inschatten wat een moderne camera/flitser combinatie doet, en hoe je dat zelf kunt beinvloeden.

Voor die 75 Euro heb je aan die SB28 m.i. een prima flitser, waar je zeker meer dan 2 a 3 maanden lol van zult hebben. En met wat je in die tijd geleerd hebt over flitsen heb je alleen maar profijt wanneer je een SB800 (of een Metz 45 CL-4 ;)) koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Wilko schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:22:
Heb je ook in de D80 gezegd dat hij moet flitsen? Vraag me niet hoe dat precies gaat op een D80, maar ik kan me voorstellen dat je het ergens aan moet zetten.
Ik heb even het boekje erop nageslagen en daar staat niet dat je dat per se ergens moet aangeven.
Hoe zit dit dan in de andere vergelijkbare modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Goeie post, komt net van pas nu ik serieus naar een SB-600 aan het kijken ben.

Laatst nog even met een fotograferende kennis zitten praten over dit soort dingen, hij komt ook een aardig eind met wat wit karton en een beetje tape. Eerste diffusor heeft 'ie gemaakt van een open geknipt filmbusje.

Maar ja, alles kant en klaar is toch ook wel leuk. En die -7 graden... wordt een lastige keuze nog.

Voor de TS, hier http://www.nikonusa.com/pdf/SB800_techniques.pdf is een leuk foldertje te vinden over technieken met meerdere speedlights.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

@HeckerBob: het is idd ongeveer 35% van de prijs van een SB 600, maar in principe wil ik geen SB 600 maar een SB 800....en dan is het nog maar 21%.

Inmiddels ben ik hard aan het rekenen gegaan en als alles goed gaat heb ik heel misschien volgende maand a;l budget voor een SB 800...maar begin u toch wel een beetje te twijfelen of een SB 600 ook niet afdoende is...enige verschil dat ik zie in de OP en dat mij belangrijk lijkt is het richtgetal...klopt die berekening trouwens over het richtgetal in de OP??

Als ik reken met een richtgetal van 38 en een diafragma van 5,6 en dat invul in de formule krijg je dus:

38 = 5,6 * X
X = 6,7

De afstand ozu dan 6,7 meter zijn...in het voorbeel wordt gerekend met afstanden van 20 en 40 (bij ISO 200)..dat lijkt me toch sterk. Dat betekent dat je bij ISO 800 iemand aan de andere kant van een donker voebalveld goed kunt belichten...

wordt een beetje kop/munt verhaal denk ik...verschil van 8 'iets' (richtgetal) zegt me dus vrij weinig. Ik zie het ook niet snel gebeuren dat ik snel een tweede flitser ga aanschaffen die ik door een 800 kan laten aansturen. Dan resteren nog de accesoires (kleurenfilters, Diffusiondome (Omnibounce) en Quick Recycling battery pack) die wel bij de 800 zitten en niet bij de 600. Met name het battery pack lijkt me interessant en niet goedkoop als je dat los bij een 600 wil aanschaffen, maar of dat doorslaggevend moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hoe vaak gebruik je het kun je je ook afvragen. Veel van die leuke extra's zijn relatief goedkoop via ebay te krijgen.

Wat richtgetallen en afstand betreft is dit misschien interessant. http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=20379490 Eekhoorn op 10 meter met een 400mm en dan nog gewoon dik kunnen invullen met de SB-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tis alleen jammer dat ie de foto een beetje te heeft aangescherpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

ForrestX schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:54:
@HeckerBob: het is idd ongeveer 35% van de prijs van een SB 600, maar in principe wil ik geen SB 600 maar een SB 800....en dan is het nog maar 21%.
Dit rekensommetje lijkt te kloppen ;) Ging er mij om dat zonder echte reden ik het zonde zou vinden om voor die korte tijd iets tijdelijks aan te schaffen (dat wel 20% tot 35% van de nieuwe prijs kost van het product dat je echt wilt). Als je A) alvast wil leren zoals hierboven wordt aangegevens, of B) je toch een backup flitser wil is het natuurlijk het overwegen waard.
ForrestX schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:54:
wordt een beetje kop/munt verhaal denk ik...
Das een beetje pros en mins tegen elkaar zetten. Is altijd lastig maar al wordt er nog zo veel bijgeleverd als je ze niet gebruikt... :) Ach heb er zelf ook altijd last van, de standaard: "Dat zou best eens makkelijk kunnen zijn" of "Als ik dit later aan zou moeten schaffen" of "Maar deze heeft deze extra opties" enz enz.

Suc6 iig en ik ben benieuwd wat het wordt en hoe het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Hehe…die standaard ken ik..en die gaat samen met het gevoel dat er iets ‘beters’ te krijgen is.
Zo kocht ik ook een D70s ipv een D50 terwijl ik geen idee had of ik de functies van de D70s optimaal ging benutten (weet ik nog steeds niet..)…de duurdere uitvoering van mijn statief met macro pootjes die ik nog nooit heb gebruikt…

Mijn verstand zegt SB 600….mijn emotie nijgt naar SB 800…maar mijn verstand levert wel weer € 150,- op voor het spaarpotje voor de 18-200 VR :P keuzes, keuzes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wat dat betreft goed nieuws, de 18-200 is weer redelijk leverbaar. Zag hem liggen bij de mediamarkt, bij digitalstreet.nl en nog wat andere zaken. Eindelijk maar toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik heb nog twee vraagjes over draadloos flitsen. Ik heb een D50 en een SB600. Als ik nu een SB800 erbij neem, kan ik in principe de SB600 draadloos aansturen. So far, so good.
1. Als je zo'n opstelling maakt, moet de SB800 op de cam dan meeflitsen? Ik denk zelf van wel, aangezien het met een SB800 mogelijk is om AF-assist only te doen, maar ik wil het nog even zeker weten.
2. Hoe goed werkt dat draadloos flitsen nou eigenlijk? Ik las dat het met infrarood ging, dus dan is er line of sight tussen beide flitsers nodig? Of mag er best wat tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

volgens mij hoeft de sb-800 niet mee te flitsen, want die geeft een voorflitsje (dan staat het diafragma ring nog niet open), zodat hij de sb-600 triggered...die sb-600 flitst een korte tijd erna, wanneer het diafragma ring wel open staat.....
de sb-800 kan uiteraard wel mee flitsen als je wilt, maar hoeft dus niet.
Je kan ook veel uitgebreider gaan werken met radio-triggers, maar das weer heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
ik mag hopen dat je met 'diafragma ring' (dat ringetje waarmee je je diafragma instelt :?) eigenlijk je sluiter bedoelt, die op een heel andere plek zit ;)

@Wilko: draadloos flitsen werkt met voorflitsjes. Er hoeft geen line-of-sight te zijn, maar de 2e flitser moet de oorspronkelijke flits wel kunnen zien. Je zal dus soms de kop 180 graden moeten draaien, om te zorgen dat de sensor van je SB600 goed zit, maar ik ben nog nooit een situatie binnen tegengekomen waar dat niet mogelijk was :)
Voor zover ik weet kan een SB800 ook uit staan voor AF-assist, en ik gok dat hij dat ook kan met CLS. Wat je sowieso kan doen is hem op 1/128 ofzo zetten, zodat het effect nihiel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Door wat ingewonnen suggesties hier en daar gaat het nu opeens tussen de

SB 800, SB 600 en de Sigma Ef 500 DG Super....

Ik weet nog steeds niet wat het verschil tussen iTTL en iDDL is en of het uitmaakt...dit kan weer doorslaggevend zijn voor de keuze Nikon vs Sigma.

Is de Sigma draadloos aanstuurbaar door de camera op zich (of zeg ik nu iets heel stoms??) En wanner gebruik je de draadloze optie eigenlijk?

Hmm..wordt niet makkelijker allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ForrestX schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:46:
Door wat ingewonnen suggesties hier en daar gaat het nu opeens tussen de

SB 800, SB 600 en de Sigma Ef 500 DG Super....

Ik weet nog steeds niet wat het verschil tussen iTTL en iDDL is en of het uitmaakt...dit kan weer doorslaggevend zijn voor de keuze Nikon vs Sigma.

Is de Sigma draadloos aanstuurbaar door de camera op zich (of zeg ik nu iets heel stoms??) En wanner gebruik je de draadloze optie eigenlijk?

Hmm..wordt niet makkelijker allemaal...
Ik weet niet hoe het met Nikon is, maar met Canon weet ik dat de Sigma flitsers er zeer regelmatig naast zitten qua belichting. Het lijkt mij persoonlijk 't beste om tussen de 2 originele Nikon flitsers te kiezen, en daarbij moet ik zeggen dat ik een aantal SB600 eigenaren heb horen zeggen dat ze toch maar die paar cent extra aan een SB800 hadden moeten uitgeven.

En nu weer gauw vluchten uit de Nikon hoek ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 25-10-2006 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Ook stof tot nadenken:

Ken Rockwell:

KLIK voor hele artikel
DISCUSSION: SB-600 versus SB-800

The SB-600 costs about $140 less than the SB-800 and is a little smaller.

The SB-600 does all the things the SB-800 does that anyone really cares about. You get a smaller, lighter flash with almost as much power and all the features you care about, like automatic wireless TTL remote control. Of course Nikon would prefer you buy the SB-800, so that's what you'll see promoted everywhere. Nikon doesn't go out of their way ensuring this is in stock, either.

By comparison, the SB-600 has 2/3 stop less maximum power (rated GN 98' at ISO 100 compared to the SB-800's GN 125) and thus recycles faster and provides more flashes at it's lower maximum power: 2.5 seconds and 220 flashes (Ni-MH). The SB-800 by comparison takes 4 seconds to recycle at full power and only give about 150 flashes at that power. The SB-600 has a much clearer LCD compared to the fuzzy dot matrix of the more expensive SB-800.

An advantage of the SB-800 are a built-in white card. With my SB-600 I often tape or Velcro a small white card to it.

The SB-800 can be used as a master on-camera flash to control other SB-800s and SB-600 flashes wirelessly. You need this when using wireless flash with any camera other than the D70 and D70s whose built-in flash can do this. The SB-600 cannot be used as a commander flash, only a remote slave. Of course the SB-600 works brilliantly as your main on-camera flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[quote]MBV schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:46:
ik mag hopen dat je met 'diafragma ring' (dat ringetje waarmee je je diafragma instelt :?) eigenlijk je sluiter bedoelt, die op een heel andere plek zit ;)

ROFL, uiteraard ja...zie dat ik het ook gewoon consequent verkeerd gezegd heb, duidelijk mijn hoofd er niet bij, bedoel de sluiter idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Dat figuur is echt de LAATSTE van wie ik advies aan zou nemen. Ik bedoel, hij prijs o.a. een 70-300G de hemel in en vergeet in de test die jij geeft even doodleuk o.a. de macro-stand en de SU4 mode van de SB-800.

Hij heeft wel grappige stukjes, maar vooral om met een vat zout te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Ik zet alles hier neer wat ik op mijn pad tegen kom….dit kan mijns inzien handig zijn voor mensen met dezelfde vraag….

Hieronder een mail wisseling met een fotozaak…uiteraard prijzen zij de SB 800 aan. Met name het stukje over het aantal meters 6 meter bij richtgetal 30 en 9 meter bij richtgetal 38 vond ik wel handig. Jammer is wel dat de schrijver er niet iets meer uitleg geeft en de Sigma helemaal buitenbeschouwing laat.

De reactie van een fotovakhandel:

Mijn vraag:
Geachte heer, mevrouw,

Enige tijd geleden mailde ik u de vraag of u ook verhuur van flitsers
(Nikon SB 800) deed. Helaas was dit niet het geval.

Na lang wikken en wegen is de makkelijkste manier toch het zelf
aanschaffen van een flitser, een bovendien eigenlijk de leukste ook!

Nu zijn er een 3-tal flitsers waar ik over twijfel. Helaas ben ik de
komende periode verhinderd om de winkel 'rustig' te bezoeken, vandaar mijn
vraag per email.

Laat ik voorop stellen dat in totaal geen ervaring heb met flitsers van
deze aard. Gelet op richtgetallen is mij duidelijk geworden dat geldt: hoe hoger hoe beter, maar hoe dit zich in de praktijk uit is mij onbekend.

De apparatuur die ik gebruik zijn de Nikon D70s met de 18-70 kitlens en
een Sigma 70-300 APO.

De eerste gelegenheid waar ik de flitser voor wil gebruiken is een
receptie, wat in het vervolg vaker zal voor komen. Ook gebruik op
evenementen en concerten (binnen en buiten) zal veelvuldig voorkomen. Ik
heb nog geen studiowerk in mijn toekomstplannen staan.

De flitsers waar ik tussen twijfel zijn de Nikon SB 600, SB 800 en de
Sigma EF-500 DG Super. Op internet kom ik nogal wat tegenstrijdige
meningen tegen met betrekking tot de Nikons onderling. De meest heldere is
wellicht de vergelijking van Ken Rockwell, u allicht bekend, die stelt dat
de SB 600 in 99.9% van de gevallen afdoende is. Over de Sigma wordt gezegd
dat de belichtingsmeting niet altijd correct is en communicatie met de
D70s niet altijd even vlekkeloos verloopt.

Al met al kan ik op basis van de informatie dit ik vond geen gedegen keuze
maken.
Ik hoop dat u mij een objectief advies kunt geven.

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Hun antwoord:
Goedemorgen,

het richtgetal is hier bepalend voor de keuze,

met een SB 600 kunt u ongeveer zes meter naar behoren flitsen, met een SB
800 9 meter.

recepties e.d. worden vaak gegeven in donkere rokerige ruimte waar het
vermogen van de flitser flink afneemt. zeker als er ook nog een omnibounce
wordt gebruikt (flitsverzachter)

met een SB 800 weet u zeker dat u voldoende licht heeft, ook als u via het
plafond wilt flitsen (verdubbeling van de afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zijn er hier mensen die in het bezit zijn van een ringflitser? En zo ja, hoe vaak gebruik je ze dan en waarvoor? Voor macro-opnames (aangezien ze daar voor bedoeld zijn) of ook voor andere zaken?

Ik zou op zich best zo'n ding willen hebben (en een flitser als de Nikon SB29s is 2e hands best voor een redelijke prijs te vinden) aangezien ik het voor sommige portretten wel fraai vind.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

recepties e.d. worden vaak gegeven in donkere rokerige ruimte waar het
vermogen van de flitser flink afneemt. zeker als er ook nog een omnibounce
wordt gebruikt (flitsverzachter)
Uhmz, like, ik werk al dik een jaar in clubs en heb ervaring met erg rokerige ruimtes en iets wat je juist niet wilt is in dit soort situaties hard flitsen. Des te harder je flitst, des te meer rook je zichtbaar maakt. En hell, ik heb voor hete vuren gestaan wat rokerige ruimtes betreft. In het paard waar ze er voor zorgden dat je letterlijk nog geen 2 meter zicht had wist ik nog bruikbaar resultaat te behalen.

Ik heb een jaar lang met ontzettend veel plezier gebruik gemaakt van een SB-600. Daarna begon ik een 2e flitser erg te missen waarna ik een SB-800 aangeschaft heb. Op het moment wissel ik de SB-600 en de SB-800 af tijdens opdrachten. Het maakt me helemaal niet uit welke ik erop heb. Op mijn site www.leend3rs.nl is voornamelijk wat ouder materiaal te vinden, allemaal geschoten met een D70 in combinatie met een SB-600.

en om nog heel even in te gaan op deze vraag, mocht je ooit nog es twijfelen tussen TTL en non-TTL
Toen ik jong was mocht ik af en toe foto's nemen met de SLR Pentax van m'n pa. Toen ik een jaar of 10 was ook met de externe flitser erbij. Naast manueel scherpstellen en de belichting regelen via diafragma moest er met zo'n manuele flitser ook nog eens veel meer ingesteld worden.

Stap 1 was het tabelletje achterop de flitser instellen op de juiste ASA waarde die de gebruikte film had (tegenwoordig vergelijkbaar met ISO) (hoefde maar eenmalig uitgevoerd te worden per film)
Stap 2 scherpstellen/afstand gokken/aflezen
Stap 3 met behulp van afstand in het tabelletje achterop de flitser het benodigde diafragma getal opzoeken
Stap 4 diafragma op camera instellen
Stap 5 afdrukken

Het ging hierbij overigens om een flitser met een niet draaibare kop. Eentje die alleen maar direct kon flitsen. Eventueel met een difusor erop (zo'n reflector)

Dat was toen met een SLR camera met 1 vaste lens. Tegenwoordig hebben de meeste SLR's wel een zoomlens, geavanceerdere camera's gaan daar ook in mee, waarmee dus ook je richtgetal veranderd. Met de wetenschap dat je ook nog wel eens je ISO kan veranderen gedurende een shoot veranderd er weer een waarde.

De fotograaf van vroeger had complete tabellen in z'n hoofd zitten met welke instellingen hij moest schieten in welke situatie. Tegenwoordig kan het veel makkelijker middels zo'n TTL flitser. De camera meet de afstand, geeft ISO, en diafragma door aan flitser, flitser geeft een pre flash af. Flitser/body bekijkt of er een flash return komt, berekend de flitssterkte en vuurt de daadwerkelijke flits af. (voor zover ik het verhaal begrepen heb althans). Zeker als je een draaibare flitskop hebt wil je gebruik kunnen maken van de TTL functie, omdat de afstandsmeting niet meer werkt...

En over ervaringen met niet eigen merk flitsers; ervaringen verschillen. De één heeft er onwijs goede ervaringen mee, de flitser werkt perfect samen met de body. Er kan geFEC't worden (net wat harder of minder hard inflitsen dan de waarde die berekend word door de flitser), de flitskop zoomt mee bij een zoomlens en zeer waarschijnlijk heb je een goedkopere flitser die ook een hoop doet (wellicht alles wat je wil/nodig hebt) dan een eigen merk flitser. Deze ervaringen zijn bij mij echter spaarzaam. Ik heb meerdere horror verhalen gehoord over mensen die niet konden FEC-en, of daar waar de TTL helemaal niet werkte. Als je een niet merk eigen flitser koopt zou ik aanraden om eerst op zoek te gaan naar iemand die wél positieve ervaring heeft met de combinatie van body die jij hebt en een eventuele flitser die je op het oog hebt.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

YellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:40:
zijn er hier mensen die in het bezit zijn van een ringflitser? En zo ja, hoe vaak gebruik je ze dan en waarvoor? Voor macro-opnames (aangezien ze daar voor bedoeld zijn) of ook voor andere zaken?
Ik heb ook naar ringflitsers zitten kijken, maar een beauty dish lijkt me mooier: beter verdeeld licht en meer kracht mogelijk, zonder dat het echt duur gaat worden. Ik ken een paar mensen die met erg grote ringflitsers werken, zoals Frank Doorhof, maar die hij heeft is erg prijzig :X.
Ik zou op zich best zo'n ding willen hebben (en een flitser als de Nikon SB29s is 2e hands best voor een redelijke prijs te vinden) aangezien ik het voor sommige portretten wel fraai vind.
Zelfbouw is ook nog een optie he, maar dat is dan veel vogelen met de kracht en lichtkleur (mbt witbalans) als je dat gaat doen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Ik kan nog steeds niet vol overtuiging een keuze maken op dit moment...hoewel ik toch meer nijg naar de originele Nikon...maar 600 of 800...€ 225,- vs € 349,-..hell..I just dunno. Ik kan nog niet de € 125,- verschil goedpraten en goed onderbouwen...en tot nu toe heeft niemand dat echt kunnen doen naar mijn mening...

- 7˚ naar beneden bij macro? Niet noodzakelijk voor mij...
- aansturen andere flitsers? Ik heb er maar 1...
- richtgetal van 30 vs 38..geen idee hoe dat in de praktijk beperkingen met zich mee brengt...(bij miniaal ISO 200)
- Ingebouwde bouncecard? Erg prijzig voor € 125,- als het daarom gaat....
- kleurenfilters? Maken die het verschil tussen de SB 600 en 800?? En gebruik je die vaak?
- 1.64 vs 1/128 bij handmatigeflitsturing? Geen idee wat dat is...

SB 600 is WEL € 125,- goedkoper....maar voor MAAR € 125,- meer heb je de ebste flitser die er is..maar ik kan de meerprijs van € 125,- dus nog steeds niet rationeel onderbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 20:28

Toen ik mijn camera 2dehands kocht (fuji s2 pro) zat er een ringflitser bij (van vivitar, maar wel ttl). Ik heb het geheel nog niet zo lang en dus ook nog niet heel veel ervaring mee. Ik heb geen macro lens, dus heb 'em alleen af en toe voor een portretje gebruikt.
Wat me al wel is opgevallen; Het geeft een mooie egale en difuse(?) verlichting van het gezicht. Ook geeft het een leuke ronde reflectie in het oog, wat imho mooier is dan zo'n rechthoek, al is het geen groot verschil.
Het richtgetal is niet hoog, dus met m'n 50mm gaat het prima, maar 200mm gaat ie niet trekken denk ik. Ook is de filtermaat maar 52mm, en waar vind je tegenwoordig nog een macrolens met zo'n filtermaat?

Edit:
@ForrestX: Het verschil tussen iTTL en iDDL is dat iTTL de Engelse afkorting is, TTL is Through The Lens en DDL is Nederlands, Door De Lens

[ Voor 5% gewijzigd door fnoff op 26-10-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ForrestX schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:37:
Ik kan nog steeds niet vol overtuiging een keuze maken op dit moment...hoewel ik toch meer nijg naar de originele Nikon...maar 600 of 800...€ 225,- vs € 349,-..hell..I just dunno. Ik kan nog niet de € 125,- verschil goedpraten en goed onderbouwen...en tot nu toe heeft niemand dat echt kunnen doen naar mijn mening...

- richtgetal van 30 vs 38..geen idee hoe dat in de praktijk beperkingen met zich mee brengt...(bij miniaal ISO 200)
- kleurenfilters? Maken die het verschil tussen de SB 600 en 800?? En gebruik je die vaak?

SB 600 is WEL € 125,- goedkoper....maar voor MAAR € 125,- meer heb je de ebste flitser die er is..maar ik kan de meerprijs van € 125,- dus nog steeds niet rationeel onderbouwen
die bouncecard is handig. Ik dacht in eerste instantie ook niet dat ik 'm zou gebruiken, maar het tegendeel is waar. Het is gewoon ideaal om indirect te kunnen flitsen en toch nog iemand z'n gezicht netjes uit te lichten.

de kleurenfilters. Welnu, ik heb ze nagenoeg altijd bij me en nagenoeg nooit gebruikt. Tot ik vorige week een kinderfeestje had en toen had ik ze voor de verandering niet meegenomen.
Ik neem aan dat je bekend bent met de vele wetten van Murphy? Een volledig met gloeilampen verlichte ruimte. Te licht om veel te moeten bijflitsen en te donker om niet te flitsen. En dan ga je opeens merken dat je flitser dus een hele andere kleurtemperatuur heeft dan de lampen in de ruimte. Je kutn vervolgens je witbalans aanpassen zoveel als je wilt, maar het eindresultaat ziet er gewoon een beetje vreemd uit, met name de huidtinten bij mensen.

Die 1/64 vs. 1/128 zorgt er gewoon voor dat je de SB800 nog een stapje extra kunt dimmen als je de belichting helemaal zelf wilt doen. Dus, net even wat subtieler inflitsen bijvoorbeeld.

Bovenstaande dingen zijn (m.u.v. de flitsintensiteit) allemaal dingen die je zelf achteraf nog bij kunt bestellen of zelf kunt doe-het-zelven. Dus als je de 125 euro extra echt niet kunt verantwoorden voor jezelf moet je het gewoon niet doen.

[ Voor 39% gewijzigd door YellowCube op 26-10-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

YellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:48:
[...]

die bouncecard is handig. Ik dacht in eerste instantie ook niet dat ik 'm zou gebruiken, maar het tegendeel is waar. Het is gewoon ideaal om indirect te kunnen flitsen en toch nog iemand z'n gezicht netjes uit te lichten.

de kleurenfilters. Welnu, ik heb ze nagenoeg altijd bij me en nooit gebruikt. Tot ik vorige week een kinderfeestje had en toen had ik ze voor de verandering niet meegenomen.
Ik neem aan dat je bekend bent met de vele wetten van Murphy? Een volledig met gloeilampen verlichte ruimte. Te licht om veel te moeten bijflitsen en te donker om niet te flitsen. En dan ga je opeens merken dat je flitser dus een hele andere kleurtemperatuur heeft dan de lampen in de ruimte. Je kutn vervolgens je witbalans aanpassen zoveel als je wilt, maar het eindresultaat ziet er gewoon een beetje vreemd uit, met name de huidtinten bij mensen.

Die 1/64 vs. 1/128 zorgt er gewoon voor dat je de SB800 nog een stapje extra kunt dimmen als je de belichting helemaal zelf wilt doen. Dus, net even wat subtieler inflitsen bijvoorbeeld.

Bovenstaande dingen zijn (m.u.v. de flitsintensiteit) allemaal dingen die je zelf achteraf nog bij kunt bestellen of zelf kunt doe-het-zelven. Dus als je de 125 euro extra echt niet kunt verantwoorden voor jezelf moet je het gewoon niet doen.
Bouncecard lijkt me wel handig...maar niet de reden om € 125,- meer aan een flitser uit te geven...lijkt me dat er goedkopere DIYS oplossingen voor zijn...(een stukje wit karton, plastic oid..) Ik heb geen idee wat kleurenfliters kosten en of ze uberhaubt los verkrijgbaar zijn voor de SB 600...

hmm...

iig dank allen voor de reacties zover..ik ben er nog niet uit..dus blijf posten!! Ervaringen, mening etc!! altijd wekom!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ok, nog even 1 ding wat ik vergeten was over het kinderfeestje: het speelde zich allemaal in een vrij hoge ruimte af. Ik wilde een aantal keer indirect flitsen en toen was ik toch redelijk blij met dat extra beetje vermogen. Met een SB600 had ik dat niet gered (aangezien de SB800 al op het randje zat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

YellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:13:
ok, nog even 1 ding wat ik vergeten was over het kinderfeestje: het speelde zich allemaal in een vrij hoge ruimte af. Ik wilde een aantal keer indirect flitsen en toen was ik toch redelijk blij met dat extra beetje vermogen. Met een SB600 had ik dat niet gered (aangezien de SB800 al op het randje zat)
wat is vrij hoog??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dit was een puntdak wat op ongeveer 3 meter hoogte begon en waarvan de nok een meter of 6 was. Bedekt met (overwegend) witte vezelplaten.

oh ja en: ISO400 en camera op f/4
(had de lens nog wel een stop verder kunnen zetten, maar niet gedaan omdat het net aan ging)

[ Voor 32% gewijzigd door YellowCube op 26-10-2006 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik heb niet zo lang geleden voor hetzelfde dilema gestaan: 600 of 800. Ik ben uiteindelijk voor de 600 gegaan, omdat ik -precies zoals jij zegt- nou niet zo goed wist of die 125 euro het nou wel waard zou zijn. Ik heb er een omnibounce bij genomen en was in totaal zo'n 215 euro kwijt.
De enige reden voor mij om een SB800 te nemen is de mogelijkheid om draadloos te flitsen met de D50. Maar daar heb ik dan ook wel weer een 600 voor nodig. Dus of ik nou eerst een 600 en daarna een 800 neem of andersom maakt dan ook weer niet zo veel uit.
Voorlopig ben ik zeer tevreden met de SB600. Er wordt dan wel gezegd dat hij minder krachtig is dan de SB800 (zal ook best :P) maar een 600 flash op 1/1 (full power dus) is echt al eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Maakt het eigenlijk veel uit wat voor oplaadbare AA'tjes ik in een SB-600 doe? 2100, 2300 of 2500mah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hoe meer mAh, hoe langer je kunt flitsen denk ik. Ik merk in de praktijd weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
mAh is een maat voor capaciteit; met 2500mAh batterijen zal je dus meer kunnen flitsen dan met 2100mAh's. Ook maakt het nog wel wat uit wat voor type batterij het is (NiCd, etc) maar daar weet ik het fijne niet vanaf.

Heb gisteravond nog even zitten knutselen naar aanleiding van dit artikel op Strobist en het resultaat:

(zonder)
Afbeeldingslocatie: http://student.science.uva.nl/~wmiletic/got/flitser-full.JPG

(met)
Afbeeldingslocatie: http://student.science.uva.nl/~wmiletic/got/flitser-spot.JPG

Erg geinig spul, nu eens kijken hoe ik dit op een nuttige manier kan gebruiken :Y)

[ Voor 51% gewijzigd door Wortelsoep op 26-10-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

stond een man bij de kassa van de fotoboer, zegt ie: "Doe mij de SB 800 maar..." Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/bloos.gif

Deze ligt dus nu voor mijn neus...op advies van ableton ratio aan de kant geschoven.

Wat wellicht ook meehielp in het maken van deze keuze was dat ik te hoern kreeg dat ik een kleine financiele meevaller heb...waar ik eiegenlijk naar op zoek was in dit topic was iemand die zei: neem die 600...aan de 800 heb je toch niks omdat..

Maar goed..nu nog leren flitsen...

[ Voor 4% gewijzigd door ForrestX op 26-10-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 21:52

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Voor een ringflits-effect bij portretten heb je wel een flinke nodig, met zo'n macro-dingen krijg je met name rode oogjes. Leuk voor beestjes en medische toepassingen, maar niet voor glamour-portretten. Ik heb er zelf 1 gebouwd van een afwasteiltje, maar weet niet of je daarmee voor de dag wilt komen bij een model. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MartijnGizmo schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:05:
[...]
Leuk voor beestjes en medische toepassingen, maar niet voor glamour-portretten. Ik heb er zelf 1 gebouwd van een afwasteiltje, maar weet niet of je daarmee voor de dag wilt komen bij een model. :+
[hk-mode] Dan denkt ze gelijk dat ze aan het werk moet... :+ [/hk-mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a90
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07-2024

a90

Wie heeft ervaring met de R1C1 of de R1 set ?

Ik ben er erg benieuwd naar. In november is mij gevraagd om een bruiloft te fotograferen en aangezien ik de R1C1 toch al wilde kopen vraag ik me af of ik die ook tijdens de bruiloft zelf kan gebruiken.

De combinatie zal dan SB-800 als hoofdflash zijn en 2 r200's op de ring rond de lens. Het idee is dan om de 2 r200's niet rechtstreeks naar voren te richten (rode ogen !) maar ter ondersteuning van de SB-800.

SB-800 dus omhoog / bouncen en de 2 r200's onder een hoek (of met de softkapjes op) voor de extra belichting.

De lokatie waar het feest word gegeven is namelijk erg donker.

Iemand een idee of dit een goed plan is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou a90, ik heb niet veel kaas gegeten van flitsen maar ik vermoed dat je met een off-camera flits toch veel meer succes zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ForrestX schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:37:

Serieus, je hebt nog geen idee of je het gaat gebruiken of niet, of uberhaubt geen idee waar iets voor dient. Ga voor die 600, probeer hem nog om te ruilen :P. Een bouncecard kan je gemakkelijk zelf maken, kleurenfiltsers kun je achteraf nog kopen, en die extra power zoals YellowCube het aangeeft... Als je op 400 iso schiet kun je nog gemakkelijk naar 800, of is die D200 serieus zo'n ruiskanon? En anders is een 2e flitser ook een pre. Of je kan simpelgezegt zeggen dat het net buiten je macht ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

jules schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 02:37:
[...]

Serieus, je hebt nog geen idee of je het gaat gebruiken of niet, of uberhaubt geen idee waar iets voor dient. Ga voor die 600, probeer hem nog om te ruilen :P. Een bouncecard kan je gemakkelijk zelf maken, kleurenfiltsers kun je achteraf nog kopen, en die extra power zoals YellowCube het aangeeft... Als je op 400 iso schiet kun je nog gemakkelijk naar 800, of is die D200 serieus zo'n ruiskanon? En anders is een 2e flitser ook een pre. Of je kan simpelgezegt zeggen dat het net buiten je macht ligt...
Ruilen is voor jou te laat, het kan niet meer…

Zonder dollen...de SB 800 gaat niet terug, daar ga ik spijt van krijgen...iedere kaar dat ik iemand met een 800 zie zal ik denken, "Tsja, die had ik ook..."

Ik heb nu voor € 125,- een lekker gevoel gekocht...of het (rationeel) verstandig is geweest is een tweede, maar ach...

En helaas beschik ik niet over een D200, maar over een D70s... :P
Toenik mij camera ging kopen zonder enige dSLR ervaring werd mij ook de D50 aangeraden omdat ik daar prima mee uit de voeten zou kunnen, maar ja, ik kon de D70s ook betalen en aangezien ik van hebbedingetjes houd moest het dus de D70s worden godzijdank was de D200 er toen nog niet ...zelfde is een beetje het geval met die flitsers geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
wees blij met je D70: nu kan je je SB800 ook via CLS aansturen, en dat is toch wel lekker IMHO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

een d70s produceert minder ruis dan de D200 schijnt, dus dat is wel een voordeel...

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste